Kiinteät ennen 4kk ikää?

ihmmettelen

Tämä ei ole riidan haastamista, vaan ihan aito utelias kysely teille, jotka olette päätyneet aloittamaan kiinteät tai vellit ennen 4kk ikää: miksi?

Tai siis jos alle 4-kuisilla vauvoilla olisi yleisestikin tapana kärsiä siitä, ettei pelkkä maito riitä ruoaksi, niin luulisi suositusten olevan muuta? Nehän kuuluu nykyään niin, että mieluiten täysimetystä 6kk ikään asti, ja tarvittaessa _aikaisintaan_ 4kk iässä kiinteiden aloittelu. Tätä aiemmin vain lääketieteellisestä syystä (keskosuus, munuaisten rasitumisen riski johtuen liian suuresta korvikemäärästä [lääkärin arvio, ei keskustelupalstan]). Ja suositus on toki vain suositus, enkä tarkoita että niitä kaikkia pitäisi kaikkien orjallisesti noudattaa, mutta ei kai kukaan ole saanut omatoimisesti päähänsä että hänen lapsensa tarvitsisi kiinteää ruokaa vasta 7-8kk iässä? Mitä ajattelisitte tällaisesta, oletteko törmänneet tällaiseen? Että kyllä lapset on yksilöitä, ei meidän Perttulille kyllä tarvitse tarjota mitään muuta kuin maitoa ennen 8kk ikää, ja äiti sen tietää parhaiten...? Yhtä kauashan se heittää suosituksesta kuin kiinteät 2-3kk iässä (ja velli = kiinteitä tässä yhteydessä), mutta eikö tuntuisi yhtään oudolta...?

Miksi kaksi kolmesta tämän palstan muksusta nääntyisi nälkään jos heitä ravittaisiin suositusten mukaan? Ihmettelen ihan aidosti, että onko suositukset todella muka niin väärässä vai voisiko... voisiko äitien tulkinnassa olla jotain häikkää...? Enkä tarkoita yhtään äitiä yksilönä, vaan yleisesti ottaen. Olisiko mahdollista, että joku (et ehkä sinä) kiinteät etuajassa aloittanut olisikin tulkinnut lapsen viestejä väärin tai että hänellä olisi epärealistiset odotukset syöntivälien pituudesta tai öiden rauhallisuudesta? Näissäkin kun on lapsikohtaisia eroja, joten odotukset 3-4h syöttöväleistä on monille äidelle masentavia.

Ai niin, ja minä muuten en onnistunut täysimettämään päivääkään ja osittaisimetyskin oli taistelua, ja lapsi aloitti kiinteät ennen 6kk ikää, joten mikään maitoa tulviva supermamma täällä ei kirjoittele.

80

2548

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----

-ihan oikeassa olet ihmetteleineysi. Nämä ko. äidit ovat tulkinneet vauvaa väärin, tai vain haluavat jostain kumman syystä aloittaa ne ilman että vauva lisäruokaa vaatisi, koska "kyllä meidän 2kk vanhan Kerttulin/Perttulin vatsa kestää, mielestämme on parempi antaa aikaisin".
      Vaan kun ei ole, nyt suoraan sanottuna ottakaa ne aivot narikasta. Ei niitä suosituksia turhaan tehdä.

Itsekkin olen tuota ihmetellyt, MIKSI?, ja molempiin tapauksiin olen henk.koht. törmännyt.

Mutta tosiaan, minuakin myös kiinnostaa kuulla näiden lapsien vanhempien näkemykset asiasta.

• ihmettelijä itsekin

Mietin ihan näitä samoja juttuja. :) Its olen toistaiseksi onnistunut täysimettämään. Vauva täyttää kohta kolme kuukautta ja juuri nyt on menossa tiheän imun kausi. Jos en olisi lukenut niin paljon imetyksestä ja vauvan viesteistä ja käytöksestä imetyksen suhteen, olisin varmasti paniikissa, että nyt se maito loppuu. Varmasti korvikkeella olevillakin vauvoilla syöntivälit vaihtelevat ja ehkäpä äidit virheellisesti tulkitsevat, että maito ei riitä vauvalle ravinnoksi.

Toinen, mitä ihmettelen, on perustelu "meidän vauva on isokokoinen ja kasvaa niin kovasti, että tarvitsee jo muutakin ravintoa". Häh? Eikö sen pitäisi olla ihan toisinpäin? Jos vauva kerran kasvaa hienosti maidolla, niin mihin se muuta
      ravintoa tarvitsee? Tietenkin, jos korvikemäärät ovat liian isoja, mutta muussa tapauksessa en tuota logiikkaa ymmärrä.

• Täysinrinnoin

Oma vauva 2kk ja mielessä ole käynytkään nyt ostaa/valmistaa mitään peruna- tai marjasoseita, niin helppoa itsekun täysimetän. Tosin valmissoseitahan on 3kk ? Itse mietin silloin aloittavani kiinteän maistattamisen ja ruokaan tutustuttamisen. Kuitenki vatsa vauvalla täytettäisiin tisumaidolla.

• nykysuositukset

Ennen muinoin suositus oli kolme kuukautta, ei enää nykyään. Nykyinen suositus on 4-6 kk, tarkoittaen, että korvikevauvat yleensä aloittavat kiinteät mahdollisesti nelikuisina (mikäli korvikemäärät ovat kasvaneet liian isoiksi) ja imetetyt vauvat voivat kasvun ollessa hyvää aloittaa kiinteät ruuat vasta kuuden kuukauden iässä. Asiaa on tutkittu paljon ja tutkimusten mukaan on parempi, ettei kiinteitä aloiteta ennen neljän kuukauden ikää, kuin painavien lääketieteellisten syiden vuoksi. Lapsen suolisto on kuitenkin kolmenkin kuukauden iässä vielä kovin kehittymätön ja sen liian aikainen altistaminen kiinteille ruoille voi aiheuttaa ongelmia (mm. kroonisia sairauksia) myöhemmin elämässä. Huom. kyse on siis riskistä, automaattisesti näin ei tietenkään käy.

• Täysinrinnoin
        nykysuositukset kirjoitti:

Ennen muinoin suositus oli kolme kuukautta, ei enää nykyään. Nykyinen suositus on 4-6 kk, tarkoittaen, että korvikevauvat yleensä aloittavat kiinteät mahdollisesti nelikuisina (mikäli korvikemäärät ovat kasvaneet liian isoiksi) ja imetetyt vauvat voivat kasvun ollessa hyvää aloittaa kiinteät ruuat vasta kuuden kuukauden iässä. Asiaa on tutkittu paljon ja tutkimusten mukaan on parempi, ettei kiinteitä aloiteta ennen neljän kuukauden ikää, kuin painavien lääketieteellisten syiden vuoksi. Lapsen suolisto on kuitenkin kolmenkin kuukauden iässä vielä kovin kehittymätön ja sen liian aikainen altistaminen kiinteille ruoille voi aiheuttaa ongelmia (mm. kroonisia sairauksia) myöhemmin elämässä. Huom. kyse on siis riskistä, automaattisesti näin ei tietenkään käy.

Vainiin! Noh, ei se nyt itsellä tunnu jos siirtää kuukaudellakin ne maistattamiset ;) eiköhän meillä ainakin maito riitä, miksi edes loppuisi. Sotkusyöminen siirtyi hamaan tulevaan ;))

• yller

Meidän poika aloitti 3kk ikäisenä kiinteiden syömisen,poika oli jo vauvana kova syömään söi noin 2 tunnin välein :) poika nyt 2v ja syö edelleenkin ihan uskomattomia annoksia en tiedä liekkö tuossa asiasta johtuu taitaa joutua jo ala-asteella laihdutuskuurile..Eiköhän ny jokainen vauvaa hoitanut ymmärtää milloin on hyvä aloittaa kiinteiden syömisen.

• maitoa menee

Öö... No kyllä meidänkin 3 kk vanha syö rintaa kahden tunnin välein ja kasvaa kovasti, mutta en mä nyt sillä perusteella ole mitään kiinteitä ruokia aloittamassa. Miksi pitäisi? Mä olen varautunut olemaan ruokinta-automaattina ainakin sen ekat puoli vuotta (ja sen jälkeenkin, mutta toki välit alkavat sitten pikkuhiljaa harveta), eikä minua häiritse lyhyet välit ruokailujen välillä. Päinvastoin, hyvä kun maistuu.

• tämähän on

just se klassinen virhe.Luulit että kahden tunnin välein syövä vauva tarvitsee muuta sapuskaa vaikka asia ei todellakaan ollut niin.Oma vauva syö joskus useamminkin eikä todellakaan maito ole loppumassa tai ettei se riitäisi.

• meillä 2½-3kk

Meillä aloitettu kiinteät 2½-3kk iässä.
      Ensin maissivelliä maidon sekaan, siitä sitten pelkkään maissivelliin ja sitten pikkuhiljaa muita kiinteitä. Ja tämä oli neuvolantädin neuvolalääkärin ja meidän yhteinen päätös.
      Yhdelläkään lapsista ei ole ikinä ollut mahan kanssa mitään ongelmaa, eli kaikki sopi heti.

Niin, ja kiinteiden aloittamisen syynä on oikeasti ollut se, että maito ei ole vain enää riittänyt. Ei lapsia saa nälässä pitää.
      Toki kyse on korvikemaidosta, koska minulla ei ole koskaan tullu maitoa kuin ihan muutamia hassuja tippoja. Jotain (en muista nimeä) lääkettä kokeiltiin, joka joissain tapauksissa auttaa maidon tulossa, mutta minulla se ei auttanut..ja kokeiltiinhan siinä paljon muutakin.

Mutta toki kannatan sitä, että jos vain mahdollista, niin voi ne soseet aloittaa myöhemminkin. Ei se ole väärin, jos maito riittää.

Mielestäni vanhemmat tuntevat lapsensa tarpeet parhaiten. Joten jos ei maito riitä, niin sitten täytyy ottaa kiinteät mukaan, mutta jos maito riittää, niin sitä siis vain :) .

• Hyvä syy

Meillä hieman ennen aikojaan syntynyt vauva ja heille (keskonen) suositukset ovat erilaiset eli kiinteät aloitetaan 3 kk iässä...

Vauveli muuten nukkuu nyt 7 h yössä yhteen menoon kiinteiden aloittamisen myötä...:), sitten juo korviketta ja taas 4-5 h nukkumispätkä...

• huiöluh

Aivan, tämä onkin se lääketieteellinen syy, minkä takia on suositeltavaa aloittaa ne kiinteät aiemmin. Sitä vaan pohditaan, että miksi ilman mitään selkeää syytä aloitetaan.

• ................
        huiöluh kirjoitti:

Aivan, tämä onkin se lääketieteellinen syy, minkä takia on suositeltavaa aloittaa ne kiinteät aiemmin. Sitä vaan pohditaan, että miksi ilman mitään selkeää syytä aloitetaan.

Just joo. Ei siihen mitään lääketieteellistä syytä tarvita jos aloittaa kiinteät 3kk iässä. Suositus on 4kk vain sen takia että sillä tuetaan imetystä paremmin, ei sillä ettei vauvan suolisto olisi kiinteille valmis.

• kuuttrw

Eräs tuttavani oli työssään törmännyt 10kk ikäiseen lapseen, jonka paino ei noussut ja kun ruokailutapoja alettiin tutkimaan niin selvisi, että lapsi sai vain rintamaitoa ja raejuustoa. Jännä, ettei niillä kasvanut :D

• mutta mutta

No mutta, johan tässäkin ketjussa on ehditty jälleen jeesustella että "mielestäni vanhemmat tuntevat lapsensa tarpeet parhaiten", asiantuntijoiden suosituksista ja seurannoista viis ;)

• hehhsjdpojg

Tutkimuksia on suuntaan jos toiseenkin tehty. Pääasiahan on että lapsemme pysyvät terveenä. Itse aloitin pojalleni perunavellin muutamaa päivää vaille 3kk ja hyvin lähti käyntiin. 4kk:n iässä aloitin pojalleni soseet ja elämä alkoi helpota ja kovasti. Enään heräämme vain kertaa yössä maitoaterialle, jotka sujuvat oikein hyvin. Poika jatkaa uniaan heti. Vaikka muut äidit tuomitsevat että kiinteiden aloitus aikaistettaisiin 3kk:n tienoille, lapsen nälän tyydyttämiseksi ja jopa äidin jaksamisen takia, en koe sitä vääräksi koska lapsi on terve ja voi hyvin. Se ei johdu äidin laiskuudesta tai tietämättömyydestä lapsen ruokintaa kohtaan, se vain yksinkertaisesti sopii ko perheen elämänrytmiin. Ymmärrän kyllä äitejä, jotka tuomitsevat tällaiset ns kiinteät äidit, eivätkä välttämättä ymmärrä ajatella asiaa "laatikon ulkopuolelta" kaikkien osapuolien kannalta. Tarkennan vielä että sellaisten osapuolten kannalta, jotka ovat pätyneet aloittamaan kiinteät jo n. 3kk:n iässä. Riskejä on olemassa joka asiassa, ja olen melko varma että ruokinnasta ja sen suosituksista hyvin moni äiti on tietoinen. Yksilöllisyys, rankkuusaste ja tarve ovat muutamia hyviä avainsanoja kysyjän vastaukseen.. Sellaista äitiä on turha ruveta haukkumaan joka on onnistunut pitämään lapsensa tyytyväisenä ja terveenä. Mielestäni hyvä äiti huolehtii lapsensa lisäksi myös itsestään hyvää huolta. Ja tuota edellistä lausetta ei tarvitse vetää äärimäiseen tarkoitukseen, toivon että ymmärrätte tarkoitukseni.

• Jaa niinkö?

"Tutkimuksia on suuntaan jos toiseenkin tehty". Ihanko totta? Olisitko ystävällinen ja esittäisit minulle tutkimuksen, joka puoltaa kiinteiden ruokien aloittamista 3 kk iässä? Niinpä, sellaista ei ole. Mielenkiintoista, miten juuri tässä asiassa voidaan viitata kintaalla laajoille tutkimuksille, joiden tarkoitus on toimia ohjenuorana lapsen parhaaksi.

• me "laatikkoäidit"

ajattelemme vain vauvojen parasta,sitä parasta ei ole huvin vuoksi liian aikaisin aloitetut kiinteät.Kyllä varmasti äiti kuin äiti jaksaisi vielä hetken useampia yösyöttöjä jos vain vauvan parasta ajateltaisiin.

• jaksais kyllä..

Ei se tosiaankaan ole aina jaksamisesta kiinni!
        Kyllä toki jaksaisi, mutta sitä maitoa ei kaikilta tuu kuin lehmältä (vaikka ei niiltäkään aina hyvin tule :D ).
        Kaikki eivät vain tunnu sitä käsittävän.
        Itse olisin halunnut imettää monia kuukausia, olisin voinut imettää jopa vuoden ikään asti, jos maitoa olisi tullut. Ei minua haittaisi, vaikka lapsi heräisi yöllä syömään.
        Mutta kun sitä maitoa ei vain tullut monia kuukausia. Juuri ja juuri yhden kuukauden verran, sitten loppui kuin seinään.

• joo ja ei
        jaksais kyllä.. kirjoitti:

Kyllä toki jaksaisi, mutta sitä maitoa ei kaikilta tuu kuin lehmältä (vaikka ei niiltäkään aina hyvin tule :D ).
        Itse olisin halunnut imettää monia kuukausia, olisin voinut imettää jopa vuoden ikään asti, jos maitoa olisi tullut. Ei minua haittaisi, vaikka lapsi heräisi yöllä syömään.
        Mutta kun sitä maitoa ei vain tullut monia kuukausia. Juuri ja juuri yhden kuukauden verran, sitten loppui kuin seinään.

Kysyn sinulta saman, (ellet ole sama henkilö kuin alempana kirjoittanut) eli mistä huomasit, että maidontulo loppui?

• joo ja ei
        jaksais kyllä.. kirjoitti:

Kysyn sinulta saman, (ellet ole sama henkilö kuin alempana kirjoittanut) eli mistä huomasit, että maidontulo loppui?

• vuorenhuippunen
        joo ja ei kirjoitti:

Siitä huomasin että maidon tulo on loppunut, kun vauva asuu rinnalla ja silti paino on tippunut rajusti

• joo ja ei
        vuorenhuippunen kirjoitti:

Siitä huomasin että maidon tulo on loppunut, kun vauva asuu rinnalla ja silti paino on tippunut rajusti

Ok, sitten niin tosiaan kävi. Joskus niin käy, halusin vain kysyä, koska moni tulkitse niin vääristä syistä. :) Joiltain se maidontulo kuitenkin loppuu, se on tosiasia, vaikka se onkin aika harvinaista.

• ??..??
        vuorenhuippunen kirjoitti:

Mutta minun käsittääkseni alle 4-kuiselle kuuluu äidinmaidonkorvike lisäksi silloin, kun imetys ei riitä, ei peruna tai porkkana. Miksei sitä korviketta voi antaa 4kk ikään asti?

Sen jälkeenkin korvike kaikella järjellä parantaisi kasvua enemmän, koska kun perunassa on noin 2/3 ja porkkanassa 1/3 korvikkeen energiasta /100g, ja se pitäisi aloittaa lusikallisilla, niin miten se on ratkaisu kasvupulmiin... Puolella desillä pottusosetta ei vielä hurjasti kasveta, ja se on jo valtava annos alle 4-kuiselle (puoli desiä liikaa).

• Taastätäsamaa

Meillä ei ainakaan ollut kiinni mistään yösyöttöjen jaksamisista, kun kiinteät aloitettiin hieman alle 4kk. Saimme vain ohjeen neuvolasta, että voisimme aloittaa soseiden maistelun. Vauva on ollut korvikkeella 6-viikkoisesta. Että en nyt sitten tiedä. Ovatko terveydenhoitajat sitten paljon pätemättömämpiä kuin muut äidit?? KRhm...niin. Tää on tätä samaa kakkaa, mistä jaksetaan jauhaa. Antaisitte jo olla.

• taastätäsamaa

Ja niin, siis vauvahan myös aloitti nukkumaan yöt, kun annoin periksi ja siirryttiin kokonaan korvikkeeseen. Kuusiviikkoiseen asti yritin imettää niin paljon kuin mahdollista, jouduin toki aina antamaan imetyksen perään vielä tuttipullosta lisää. Muuten tuo vauvahan olisi huutanut koko ajan nälkäänsä.

• ei kakkaa

Hieman alle 4 kk on jo eri asia kuin kolmikuisena tai alle kolmikuisena. Ja kyllä, THL:n vuoden 2010 tutkimuksen mukaan osa terveydenhoitajista ei toimi nykyisten suositusten mukaan ja sen vuoksi osalle vauvoista on liian aikaisin aloitettu kiinteitä ruokia. Minusta on melko ymmärrettävää, että terveydenhoitajien on vaikea muuttaa käsityksiään, vaikka tulisikin uusia suosituksia. Hyvä asiahan se ei tietenkään ole, mutta varsin inhimillistä.

• 18+19
        taastätäsamaa kirjoitti:

Ja niin, siis vauvahan myös aloitti nukkumaan yöt, kun annoin periksi ja siirryttiin kokonaan korvikkeeseen. Kuusiviikkoiseen asti yritin imettää niin paljon kuin mahdollista, jouduin toki aina antamaan imetyksen perään vielä tuttipullosta lisää. Muuten tuo vauvahan olisi huutanut koko ajan nälkäänsä.

6vk vanha lapsi syökin "kaiken aikaa", ainakin iltaisin.
        On ihan normaalia, että lapsi on tissillä ensimmäiset viikot ja aktivoi maidon tuotantoa. EI SE MAITO MIHINKÄÄN LOPU!

• kyllä loppuu
        18+19 kirjoitti:

6vk vanha lapsi syökin "kaiken aikaa", ainakin iltaisin.
        On ihan normaalia, että lapsi on tissillä ensimmäiset viikot ja aktivoi maidon tuotantoa. EI SE MAITO MIHINKÄÄN LOPU!

Jaa ei maito lopu?? :D
        Kuinkas sitten selität sen, että minulla loppui vaikka vauvat (siis tarkoittaen nyt esikoista ja tätä kuopusta) ahkeraa söi.
        Esikoiselle riitti maito n.1½kk ikään asti ja tälle nuorimmalle n.2kk ikään asti.
        Tunnin- parin välein piti olla syöttämässä.
        Maidon tulo vain alkoi hiipumaan.
        Monella on sama tilanne. Onneksi on keksitty korvikkeeta.

Ja meille sanottiin neuvolassa myös, että kun on korvikkeella, voi aloittaa kiinteät jo n.3kk iässä.

Niin ja kaikenlaisia keinoja kokeiltiin, että jos se maidon tulo olisi jatkunut, mutta kun ei niin ei.

Joten turha sanoa, ettei se maito mihinkään lopu.

• joo ja ei
        kyllä loppuu kirjoitti:

Jaa ei maito lopu?? :D
        Kuinkas sitten selität sen, että minulla loppui vaikka vauvat (siis tarkoittaen nyt esikoista ja tätä kuopusta) ahkeraa söi.
        Esikoiselle riitti maito n.1½kk ikään asti ja tälle nuorimmalle n.2kk ikään asti.
        Tunnin- parin välein piti olla syöttämässä.
        Maidon tulo vain alkoi hiipumaan.
        Monella on sama tilanne. Onneksi on keksitty korvikkeeta.

Ja meille sanottiin neuvolassa myös, että kun on korvikkeella, voi aloittaa kiinteät jo n.3kk iässä.

Niin ja kaikenlaisia keinoja kokeiltiin, että jos se maidon tulo olisi jatkunut, mutta kun ei niin ei.

Joten turha sanoa, ettei se maito mihinkään lopu.

Mistä sinä huomasit, että se loppui? Tokihan se on mahdollista, että loppuu, mutta äärimmäisen harvinaista se on.

• kyllä loppuu
        joo ja ei kirjoitti:

Mistä sinä huomasit, että se loppui? Tokihan se on mahdollista, että loppuu, mutta äärimmäisen harvinaista se on.

Siis se alkoi ensin vain hiipumaan, huomasin sen etenkin parhaiten siinä jos piti pumpata, ei tullut enää yhtä paljon kuin normaalisti. Aluksi tuli jopa 250-400ml! kerralla.
        Siis maidon tuotanto oli todellakin aluksi vauhdissa! En ikinä olisi uskonut..luulin esikoisen kohdalla, että mitta asteikko on väärin pumpun säiliössä :D .
        Neuvolass naurettiin,että jos olisin elänyt joskus satoja vuosia sitten, olisin varmaan ollut jonkun "paremman" perheen imettäjä ;D kun tuli aluksi reilusti yli oman lapsen tarpeiden.

Toiseksi rinnat eivät täyttyneet enää samaa vauhtia.
        Kun yleensä ne olivat kuin kivet jo noin puolentunnin - tunnin päästä edellisestä syöttämisestä.
        Pumppasin siis, kun vauva nukkui, eikä siis silloin syönyt tai jos rinnat tuntuivat jo aroilta, koska olivat niin täynnä..ja sitä sai tehdä kuitenkin aika usein.

Neuvolassa ihmettelimme, kun maidon tulo alkoi hiipumaan niin nopeasti, vaikka siis tosiaan lisäksi vielä pumppasinkin.
        Kokeilin kaikki keinot hieromisesta johonkin lääkkeeseen, en nyt muista nimeä.
        Sen lääkkeen on todettu lisäävän maidontuotantoa jos alkaa hiipumaan liian varhain..mutta ei se minulla auttanut. Sitä minulle määräsi lääkäri.

Eikä se kuulemma mitään äärimmäisen harvinaista ole :D . Harmittelin sitä niin kovasti neuvolassa ja lääkärissä. Kummassakin sanottiin suurinpiirtein samalla tavalla: no et ole ainoa, teitä on paljon. Moni vain luulee, että on yksin tilanteessa. Ei siitä kannata masentua, onhan noita korvikkeita olemassa.

Eli siis turha sanoa, että on äärimmäisen harvinaista.
        Sitten myöhemmin, kun aloin käymään ensin esikoisen kanssa kerhoissa yms. ja sai jutella muiden äitien kanssa, niin tottahan se oli, mitä neuvolassa ja lääkärissäkin sanottiin. Eli ei se mitään harvinaista ole, että maidon tuli loppuu nopeasti ja liian aikaisin, vaikka sitä olisi tullut aluksi reilusti yli omien tarpeiden.
        Moni vain sanoi, että ei millään -etenkään ensimmäisen kohdalla- meinannut myöntää, koska pelkäsi muiden reaktiota. Moni luuli, että pidetään tosi huonona äitinä, kun ei pysty imettämään lastaan. Mikä on todella, todella vanhanaikaista, siis ajatella, että äiti on huono jos ei maitoa vain yksinkertaisesti tule.

Oli jopa paljon äitejä, joilla ei ollut tullut tippaakaan maitoa tai sitten vain ihan n.50ml kerralla ja harvoin. Joten ei tuokaan mitään harvinaista ole.

• Todella yleistä
        kyllä loppuu kirjoitti:

Siis se alkoi ensin vain hiipumaan, huomasin sen etenkin parhaiten siinä jos piti pumpata, ei tullut enää yhtä paljon kuin normaalisti. Aluksi tuli jopa 250-400ml! kerralla.
        Siis maidon tuotanto oli todellakin aluksi vauhdissa! En ikinä olisi uskonut..luulin esikoisen kohdalla, että mitta asteikko on väärin pumpun säiliössä :D .
        Neuvolass naurettiin,että jos olisin elänyt joskus satoja vuosia sitten, olisin varmaan ollut jonkun "paremman" perheen imettäjä ;D kun tuli aluksi reilusti yli oman lapsen tarpeiden.

Kun yleensä ne olivat kuin kivet jo noin puolentunnin - tunnin päästä edellisestä syöttämisestä.
        Pumppasin siis, kun vauva nukkui, eikä siis silloin syönyt tai jos rinnat tuntuivat jo aroilta, koska olivat niin täynnä..ja sitä sai tehdä kuitenkin aika usein.

Neuvolassa ihmettelimme, kun maidon tulo alkoi hiipumaan niin nopeasti, vaikka siis tosiaan lisäksi vielä pumppasinkin.
        Sen lääkkeen on todettu lisäävän maidontuotantoa jos alkaa hiipumaan liian varhain..mutta ei se minulla auttanut. Sitä minulle määräsi lääkäri.

Eikä se kuulemma mitään äärimmäisen harvinaista ole :D . Harmittelin sitä niin kovasti neuvolassa ja lääkärissä. Kummassakin sanottiin suurinpiirtein samalla tavalla: no et ole ainoa, teitä on paljon. Moni vain luulee, että on yksin tilanteessa. Ei siitä kannata masentua, onhan noita korvikkeita olemassa.

Sitten myöhemmin, kun aloin käymään ensin esikoisen kanssa kerhoissa yms. ja sai jutella muiden äitien kanssa, niin tottahan se oli, mitä neuvolassa ja lääkärissäkin sanottiin. Eli ei se mitään harvinaista ole, että maidon tuli loppuu nopeasti ja liian aikaisin, vaikka sitä olisi tullut aluksi reilusti yli omien tarpeiden.
        Moni vain sanoi, että ei millään -etenkään ensimmäisen kohdalla- meinannut myöntää, koska pelkäsi muiden reaktiota. Moni luuli, että pidetään tosi huonona äitinä, kun ei pysty imettämään lastaan. Mikä on todella, todella vanhanaikaista, siis ajatella, että äiti on huono jos ei maitoa vain yksinkertaisesti tule.

Oli jopa paljon äitejä, joilla ei ollut tullut tippaakaan maitoa tai sitten vain ihan n.50ml kerralla ja harvoin. Joten ei tuokaan mitään harvinaista ole.

Sama täällä! Ensin tuli maitoa PALJON yli omien tarpeiden ja sitten se loppui yhtäkkiä kun vauva oli n.2kk.
        Eikä todellakaan ole mitään äärimmäisen harvinaista. Pöh pöh! Aika yleistä tuo on.
        Moni ei vain tosiaan meinaa myöntää (etenkään nuori äiti ja jos lapsi on esikoinen), että maidon tulo loppui.

• joo ja ei
        kyllä loppuu kirjoitti:

Nyt yksi kysymys: tippuiko lapsesi paino rajusti ja vähenikö pissan tulo selvästi? Nimittäin yksikään noista luettelemistasi syistä ei viittaa maidontuotannon hiipumiseen. Ja ihmettelen, mikset mainitse, että lapsen painonkehitys pysähtyi, jos niin kävi. Pumpulle herumisesta ei voi asiaa päätellä. Vaikka aluksi pumpaten tulisikin runsaasti, ei välttämättä enää maidontuotannon tasaannuttua tule mitään. Vauvan imu on aivan erilainem ja paljon voimakkaampi, hän voi saada rinnasta tarvitsemansa, vaikka itse ei saisi lypsettyä/pumpattua pisaraakaan. Ja tuo, että rinnat eivät tuntuneet enää kovilta: täysin normaalia. Minun rintanikin alussa tulvivat maitoa ja sitä tuli ovista ja ikkunoista ja rinnat olivat räjähtämäisillään, mutta nyt ne ovat tyhjäntuntuiset pussukat, eivätkä enää tunnu kovilta koskaan. Tämä tapahtuu KAIKILLE ja se johtuu siitä, että maidontuotanto tasaantuu vastaamaan todellista tarvetta. Se, että on niin monia äitejä, joilta maito on "loppunut", johtuu siitä, että niin moni tulkitsee maidon loppuneen asioista, jotka ovat täysin normaaleja imetyksen jatkuessa. Tottakai joukossa ovat myös ne harvat äidit, joilta maito on loppunut ihan oikeasti, mutta suurin osa on niitä "rinnat tuntuivat tyhjiltä, lapsi söi koko ajan, annoin siis korviketta". Ja kyllä se maito silloin loppuukin, kun pulloon siirrytään. AINOAT tekijät, joista maidontuotannon voi todeta hiipuneen, ovat tosiaan pissaamisen selvä väheneminen, lapsen kuivumisen merkit, painonnousun pysähtyminen ja se, että lapi i edes imetyksen alussa ollenkaan niele rinnalla. Tiedän, että edllinn kirjoittaja nyt suuttuu tästä vastauksesta, mutta en ollenkaan väitä, etteikö hänellä maidontulo loppunut, toki hän voi kuulua niihin harvoihin, joilla niin käy. Sen sijaan halusin korjata ne yleisimmät väärinkäsitykset, joiden takia iso osa äideistä luulee maidon loppuneen. Ja heitä on paljon.

• joo ja ei
        joo ja ei kirjoitti:

Nyt yksi kysymys: tippuiko lapsesi paino rajusti ja vähenikö pissan tulo selvästi? Nimittäin yksikään noista luettelemistasi syistä ei viittaa maidontuotannon hiipumiseen. Ja ihmettelen, mikset mainitse, että lapsen painonkehitys pysähtyi, jos niin kävi. Pumpulle herumisesta ei voi asiaa päätellä. Vaikka aluksi pumpaten tulisikin runsaasti, ei välttämättä enää maidontuotannon tasaannuttua tule mitään. Vauvan imu on aivan erilainem ja paljon voimakkaampi, hän voi saada rinnasta tarvitsemansa, vaikka itse ei saisi lypsettyä/pumpattua pisaraakaan. Ja tuo, että rinnat eivät tuntuneet enää kovilta: täysin normaalia. Minun rintanikin alussa tulvivat maitoa ja sitä tuli ovista ja ikkunoista ja rinnat olivat räjähtämäisillään, mutta nyt ne ovat tyhjäntuntuiset pussukat, eivätkä enää tunnu kovilta koskaan. Tämä tapahtuu KAIKILLE ja se johtuu siitä, että maidontuotanto tasaantuu vastaamaan todellista tarvetta. Se, että on niin monia äitejä, joilta maito on "loppunut", johtuu siitä, että niin moni tulkitsee maidon loppuneen asioista, jotka ovat täysin normaaleja imetyksen jatkuessa. Tottakai joukossa ovat myös ne harvat äidit, joilta maito on loppunut ihan oikeasti, mutta suurin osa on niitä "rinnat tuntuivat tyhjiltä, lapsi söi koko ajan, annoin siis korviketta". Ja kyllä se maito silloin loppuukin, kun pulloon siirrytään. AINOAT tekijät, joista maidontuotannon voi todeta hiipuneen, ovat tosiaan pissaamisen selvä väheneminen, lapsen kuivumisen merkit, painonnousun pysähtyminen ja se, että lapi i edes imetyksen alussa ollenkaan niele rinnalla. Tiedän, että edllinn kirjoittaja nyt suuttuu tästä vastauksesta, mutta en ollenkaan väitä, etteikö hänellä maidontulo loppunut, toki hän voi kuulua niihin harvoihin, joilla niin käy. Sen sijaan halusin korjata ne yleisimmät väärinkäsitykset, joiden takia iso osa äideistä luulee maidon loppuneen. Ja heitä on paljon.

Ja sori typot, kännykällä kirjoitin... Ja kerronp vielä tähän, mitä itselleni kävi, kun lapsi oli 2,5 kk. Rinnat tuntuivat täysin tyhjiltä, en saanut lypsettyä kuin murto-osan siitä, mitä aiemmin, vauva oli rinnalla yhtäkkiä tunnin välein ja nieli vain aluksi, loppuimetyksen vain lupsutteli täysin tyhjäntuntuista rintaa. Lisäksi vauva ei meinannut huolia rintaa päivisin, vaan raivosi rinnalla. Tuli jopa vähän vähemmän pissaa. No, soitin neuvolaan ja kävimme painokontrollissa. Paino oli noussut todellakin riittävästi. Eli ei se maito mihinkään ollut loppumassa. Vaihetta kesti noin viikon, sen jälkeen rinta on taas kelvannut normaaliin tapaan ja vauva on tyytyväinen. Kyse oli siis normaalista tiheän imun vaiheesta ja siitä, että rinnat eivät enää tuota maitoa yli tarpeen. Tämän tarinan kerroin, jotta samassa tilanteessa olevat äidit eivät vääristä syistä päättele maidontuotannon hiipuneen. En siis sano, etteikö se voisi hiipua, suosittelen vain tarkkailemaan niitä merkkejä, mistä todella jotain voi päätellä. Ja tärkein niistä on se vauvan painonnousu. Sen pysähtyminen kertoo, ettei vauva saa riittävästi ravintoa.

• lopeta jo
        joo ja ei kirjoitti:

Ja sori typot, kännykällä kirjoitin... Ja kerronp vielä tähän, mitä itselleni kävi, kun lapsi oli 2,5 kk. Rinnat tuntuivat täysin tyhjiltä, en saanut lypsettyä kuin murto-osan siitä, mitä aiemmin, vauva oli rinnalla yhtäkkiä tunnin välein ja nieli vain aluksi, loppuimetyksen vain lupsutteli täysin tyhjäntuntuista rintaa. Lisäksi vauva ei meinannut huolia rintaa päivisin, vaan raivosi rinnalla. Tuli jopa vähän vähemmän pissaa. No, soitin neuvolaan ja kävimme painokontrollissa. Paino oli noussut todellakin riittävästi. Eli ei se maito mihinkään ollut loppumassa. Vaihetta kesti noin viikon, sen jälkeen rinta on taas kelvannut normaaliin tapaan ja vauva on tyytyväinen. Kyse oli siis normaalista tiheän imun vaiheesta ja siitä, että rinnat eivät enää tuota maitoa yli tarpeen. Tämän tarinan kerroin, jotta samassa tilanteessa olevat äidit eivät vääristä syistä päättele maidontuotannon hiipuneen. En siis sano, etteikö se voisi hiipua, suosittelen vain tarkkailemaan niitä merkkejä, mistä todella jotain voi päätellä. Ja tärkein niistä on se vauvan painonnousu. Sen pysähtyminen kertoo, ettei vauva saa riittävästi ravintoa.

Hei! Sä olet tosi ärsyttävä nimimerkki joo ja ei. Selvästi huomaa, että haluaisit kovasti toimia täällä jonain imetystukihenkilönä, mutta oikeasti aliarvioit toisiä äitejä ja terveydenhoitohenkilöstöä. Lopeta, kiitos. Sä esität lisäkysymyksiä kuin jokin rikostutkija ja olet varma ettei äiti tiedä kirjoittamiasi asioita. Kyllä me kaikki nämä asiat jo tiedetään.

• joo ja ei
        lopeta jo kirjoitti:

Hei! Sä olet tosi ärsyttävä nimimerkki joo ja ei. Selvästi huomaa, että haluaisit kovasti toimia täällä jonain imetystukihenkilönä, mutta oikeasti aliarvioit toisiä äitejä ja terveydenhoitohenkilöstöä. Lopeta, kiitos. Sä esität lisäkysymyksiä kuin jokin rikostutkija ja olet varma ettei äiti tiedä kirjoittamiasi asioita. Kyllä me kaikki nämä asiat jo tiedetään.

Kuule, mulla on oikeus kertoa keskustelupalstalla asioita, joita moni äiti ei tiedä. Vaikka sua miten ärsyttäisi. Se ei ole äitien vika, etteivät he tiedä, koska imetysohjausta ei monikaan saa. Jos edellä oleva kirjoittaja olisi tiennyt nuo edellä luettelemani asiat, hän tuskin olisi perustellut maidon loppumista asioilla, joista sitä ei voi päätellä? En aliarvioi ketään, se on vain tosiasia, että näistä asioista ei kerrota kovin paljon ja neuvola taas ei ole mikään imetysohjauspaikka ja on ihan ymmärrettävää, ettei läheskään kaikilla terveydenhoitajilla ole koulutusta imetysohjaukseen. Heillä on kädet täynnä työtä siinä, että varmistavat kaikkien vauvojen hyvinvoinnin ja normaalin kasvun ja kehityksen. Miksi pitää suuttua, kun joku kertoo näistä asioista? Nettikin on täynnä kysymyksiä siitä, että loppuuko maito ja nyt on rinnat tyhjät ja vauva syö koko ajan. Eli kyllä todella monella ei ole tietoa näistä jutuista. Samahan se on, jos korviketta antaa, silläkin kasvaa hyvin, mutta kun niiden äitien joukossa on myös niitä, jotka vielä haluaisivat imettää ja sitten hädissään lopettavat sen, kun luulevat, että maito loppuu. Eiköhän näillä palstoilla ihan riittävästi hoeta sitäkin, ettei korvike ole maailmanloppu, mikä on tietenkin aivan totta. Mutta mahtuu kai mukaan vähän oikaisujakin, kuten esimerkiksi tuo, että rinnat muuttuvat pehmeiksi ja tyhjän tuntuisiksi lähes kaikilla, eikä se tarkoita, että maito on loppumassa. Ei näistä asioista tarvitse niin kamalasti hermostua.

• nmkjhggfdfdsa
        joo ja ei kirjoitti:

Kuule, mulla on oikeus kertoa keskustelupalstalla asioita, joita moni äiti ei tiedä. Vaikka sua miten ärsyttäisi. Se ei ole äitien vika, etteivät he tiedä, koska imetysohjausta ei monikaan saa. Jos edellä oleva kirjoittaja olisi tiennyt nuo edellä luettelemani asiat, hän tuskin olisi perustellut maidon loppumista asioilla, joista sitä ei voi päätellä? En aliarvioi ketään, se on vain tosiasia, että näistä asioista ei kerrota kovin paljon ja neuvola taas ei ole mikään imetysohjauspaikka ja on ihan ymmärrettävää, ettei läheskään kaikilla terveydenhoitajilla ole koulutusta imetysohjaukseen. Heillä on kädet täynnä työtä siinä, että varmistavat kaikkien vauvojen hyvinvoinnin ja normaalin kasvun ja kehityksen. Miksi pitää suuttua, kun joku kertoo näistä asioista? Nettikin on täynnä kysymyksiä siitä, että loppuuko maito ja nyt on rinnat tyhjät ja vauva syö koko ajan. Eli kyllä todella monella ei ole tietoa näistä jutuista. Samahan se on, jos korviketta antaa, silläkin kasvaa hyvin, mutta kun niiden äitien joukossa on myös niitä, jotka vielä haluaisivat imettää ja sitten hädissään lopettavat sen, kun luulevat, että maito loppuu. Eiköhän näillä palstoilla ihan riittävästi hoeta sitäkin, ettei korvike ole maailmanloppu, mikä on tietenkin aivan totta. Mutta mahtuu kai mukaan vähän oikaisujakin, kuten esimerkiksi tuo, että rinnat muuttuvat pehmeiksi ja tyhjän tuntuisiksi lähes kaikilla, eikä se tarkoita, että maito on loppumassa. Ei näistä asioista tarvitse niin kamalasti hermostua.

Mustakin sä oot tosi ärsyttävä. Ei tässä keskustelussa oo kukaan sulta kysellyt mitään vaan sä oot käynyt päälle kuin ylenen syyttäjä. Mä kans toivon että lopetat

• joo ja ei
        nmkjhggfdfdsa kirjoitti:

Mustakin sä oot tosi ärsyttävä. Ei tässä keskustelussa oo kukaan sulta kysellyt mitään vaan sä oot käynyt päälle kuin ylenen syyttäjä. Mä kans toivon että lopetat

Jaaha. No ihan sen takia kerroin nuo jutut, että hyvin voisi käydä niin, että joku äiti lukee nuo kirjoitukset ja päättelee merkeistä, että häneltä itseltäänkin on maito loppumassa. Mutta anteeksi, lopetan toki, eihän täällä saa olla eri mieltä eikä korjata vääriä käsityksiä. Tylsä juttu. Nuo vain ovat niitä yleisimpiä vääriä käsityksiä maidontuotannosta, eivätkä ne mihinkään häviä, jos ei niitä kukaan korjaa. Mulle on herttaisen samantekevää, miten kukin vauvansa ruokkii, mutta koska täällä keskustelun taso tuppaa olemaan hiekkalaatikkoikäisten tasolla (ole hiljaa, m ei tykätä susta), niin en nyt jaksa selittää tätä asiaa enempää.

• mun mielestä
        joo ja ei kirjoitti:

Jaaha. No ihan sen takia kerroin nuo jutut, että hyvin voisi käydä niin, että joku äiti lukee nuo kirjoitukset ja päättelee merkeistä, että häneltä itseltäänkin on maito loppumassa. Mutta anteeksi, lopetan toki, eihän täällä saa olla eri mieltä eikä korjata vääriä käsityksiä. Tylsä juttu. Nuo vain ovat niitä yleisimpiä vääriä käsityksiä maidontuotannosta, eivätkä ne mihinkään häviä, jos ei niitä kukaan korjaa. Mulle on herttaisen samantekevää, miten kukin vauvansa ruokkii, mutta koska täällä keskustelun taso tuppaa olemaan hiekkalaatikkoikäisten tasolla (ole hiljaa, m ei tykätä susta), niin en nyt jaksa selittää tätä asiaa enempää.

taas et ollut yhtään ärsyttävä vaan kerroit juuri oikeat asiat!! Olisi se luonto asiat aika huonosti järjestänyt jos lähes kaikilla maito loppuisi vaan sehän ei ole nin,uskon itse että lähes jokaisella maito riittäisi kirjoittavatpa ihmiset mitä tahansa "höperöä" syyksi.

• YLEISTÄ ON!
        joo ja ei kirjoitti:

no jos lapsi kuivuu,pissan tuleminen vähenee ja painon nousu pysähtyy, niin on jotain muutakin vialla!
        Kyllä maidon tulon oikea loppuminen on TODELLA yleistä, ja ymmärsin kirjoittajan "kyllä loppuu" kirjoituksesta, että on keskustellut asiasta sekä neuvolassa, että lääkärin kanssa ja jopa lääkkeitä kokeiltu.
        Eli tuskin on kyse siitä, että luuli maidon tulon loppuneen.

• fjdbk
        YLEISTÄ ON! kirjoitti:

no jos lapsi kuivuu,pissan tuleminen vähenee ja painon nousu pysähtyy, niin on jotain muutakin vialla!
        Kyllä maidon tulon oikea loppuminen on TODELLA yleistä, ja ymmärsin kirjoittajan "kyllä loppuu" kirjoituksesta, että on keskustellut asiasta sekä neuvolassa, että lääkärin kanssa ja jopa lääkkeitä kokeiltu.
        Eli tuskin on kyse siitä, että luuli maidon tulon loppuneen.

Kuule, kyllä se pissavaippojen keveneminen ja painonnousun hidastuminen on tasan niitä merkkejä, joista tietää, että maito ei riitä. Jos painonnousu on edelleen normaalia niin se maito EI ole loppumassa, tuntui ne tissit miltä tahansa tai teki lapsi mitä tahansa. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta? Ei se lapsi tyhjästä niitä kasvuun tarvitsemiaan kaloreita saa. Ja ihmisiä ei todellakaan olisi tällä pallolla näin paljon, jos maito olisi hups vaan ohjelmoitu loppumaan isolla osalla naisista. Nykyään on vielä ravitsemuskin länsimaissa niin tukevalla tolalla, että lähtökohdat imetykselle ovat hyvät. Suuri osa LUULEE, että maito loppuu ja lopettaa imetyksen, mutta sitä ei näköjään voi myöntää. Harvoilla niin oikeasti käy ja joiltain ei hormonihäiriön tai rakenteellisen vian takia tule maitoa ollenkaan, mutta ei, todella yleistä se ei tosiaankaan ole.

• Samaa mieltä
        joo ja ei kirjoitti:

Ihan asiaa "joo ja ei" on kyllä kirjoittanut. Maidon tulo todellakin tasoittuu kun vauva on n.2kk ikäinen ja silloin rinnat ei enää pingotu vaikka vauva olisi 12h syömättä välissä. Todella moni pystyisi varmasti imettämään pidempään jos asiantuntevaa tietoa olisi tarjolla silloin kun sitä tarvitsee. Ensimmäinen merkki maidon vähenemisestä on se, että vauvan paino ei enää nouse tarpeeksi. Rinnoista sitä ei huomaa, saati rintapumpusta! Omastakin kokemuksesta tiedän, että ensimmäisten kuukausien jälkeen rinnat on ihan pehmeät ympäri vuorokauden vaikka maitoa olisi isot määrät. Itse olen täysimettänyt kaksi lastani 5kk ikäiseksi.

• kyllä loppuu
        fjdbk kirjoitti:

Kuule, kyllä se pissavaippojen keveneminen ja painonnousun hidastuminen on tasan niitä merkkejä, joista tietää, että maito ei riitä. Jos painonnousu on edelleen normaalia niin se maito EI ole loppumassa, tuntui ne tissit miltä tahansa tai teki lapsi mitä tahansa. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta? Ei se lapsi tyhjästä niitä kasvuun tarvitsemiaan kaloreita saa. Ja ihmisiä ei todellakaan olisi tällä pallolla näin paljon, jos maito olisi hups vaan ohjelmoitu loppumaan isolla osalla naisista. Nykyään on vielä ravitsemuskin länsimaissa niin tukevalla tolalla, että lähtökohdat imetykselle ovat hyvät. Suuri osa LUULEE, että maito loppuu ja lopettaa imetyksen, mutta sitä ei näköjään voi myöntää. Harvoilla niin oikeasti käy ja joiltain ei hormonihäiriön tai rakenteellisen vian takia tule maitoa ollenkaan, mutta ei, todella yleistä se ei tosiaankaan ole.

En ole ehtinyt vastailemaan aiemmin.
        Mutta siis todellakin oli kyse nyt maidon loppumisesta, EI mistään maidon tulon tasaantumisesta. Siis minun kohdallani.
        Kyllä minullekkin ihan lääkäri sanoi, että on todella yleistä, että maidon tulo loppuu.
        Kuulemma myös jotenkin periytyvää. Siis kun lääkäri kyseli, että tiedänkö kuinka minun äidilläni ja hänen äidillään on tullut.
        No tiesinhän minä, kun siitä oli ollut puhetta.
        Mummallani ei ole tullu kuin yhdelle ainoalle lapsella maitoa kunnolla, ensimmäiselle. Muiden aikana häneltä tuli kuulemma ihan vaan muutamia tippoja aluksi, ja nekin kun oikein kunnolla puristi itse, niin lujaa että kipeää teki.
        Silloinhan ei mitään korvikkeita ole ollut, joten ei kun lehmältä lypsämään vauvoille maito.
        Äidillänikään ei ole tullut maitoa paljon mitään,jostain maitojauheesta kuulemma silloin korvike sekoitettu(?), en ole varma käsitinkö oikein.
        Meillä kaikilla on rintamaidon vähyyden takia aloitettu kiinteät jo n.2kk iässä ..mitään allergoita, oppimis-tai kehitysongelmia tms. ei ole ikinä ollut. Ei siis niin ainuttakaan.

Ystäväni täys imetti vauvaansa 6kk ikään, kunnes aloitti ihan pikkuhiljaa kiinteämpää. Ensin vellillä ja siitä sitten eteenpäin. Lapsella on kaikenmoisia allergioita, häneen tarttuu kaikki mahdolliset mahataudista flunssaan tosi helpolla, oppimisvaikeuksiakin on -tai siis enneminkin kehitys.
        Imettäminen loppui vasta 1½vuoden iässä.

Turha täällä on ketään syytellä huonoksi tai se ei tiedä sitä ja tätä..yms.
        Kaikilla voi olla jotain ongelmia imettämisen kanssa.
        Joillain vain nyt tulee maitoa yli omien tarpeiden ja sitten on se toinen ääripää joilla ei tule oikeastaan paljon mitään.

• rrgkjg
        kyllä loppuu kirjoitti:

En ole ehtinyt vastailemaan aiemmin.
        Mutta siis todellakin oli kyse nyt maidon loppumisesta, EI mistään maidon tulon tasaantumisesta. Siis minun kohdallani.
        Kyllä minullekkin ihan lääkäri sanoi, että on todella yleistä, että maidon tulo loppuu.
        Kuulemma myös jotenkin periytyvää. Siis kun lääkäri kyseli, että tiedänkö kuinka minun äidilläni ja hänen äidillään on tullut.
        No tiesinhän minä, kun siitä oli ollut puhetta.
        Mummallani ei ole tullu kuin yhdelle ainoalle lapsella maitoa kunnolla, ensimmäiselle. Muiden aikana häneltä tuli kuulemma ihan vaan muutamia tippoja aluksi, ja nekin kun oikein kunnolla puristi itse, niin lujaa että kipeää teki.
        Silloinhan ei mitään korvikkeita ole ollut, joten ei kun lehmältä lypsämään vauvoille maito.
        Äidillänikään ei ole tullut maitoa paljon mitään,jostain maitojauheesta kuulemma silloin korvike sekoitettu(?), en ole varma käsitinkö oikein.
        Meillä kaikilla on rintamaidon vähyyden takia aloitettu kiinteät jo n.2kk iässä ..mitään allergoita, oppimis-tai kehitysongelmia tms. ei ole ikinä ollut. Ei siis niin ainuttakaan.

Ystäväni täys imetti vauvaansa 6kk ikään, kunnes aloitti ihan pikkuhiljaa kiinteämpää. Ensin vellillä ja siitä sitten eteenpäin. Lapsella on kaikenmoisia allergioita, häneen tarttuu kaikki mahdolliset mahataudista flunssaan tosi helpolla, oppimisvaikeuksiakin on -tai siis enneminkin kehitys.
        Imettäminen loppui vasta 1½vuoden iässä.

Turha täällä on ketään syytellä huonoksi tai se ei tiedä sitä ja tätä..yms.
        Kaikilla voi olla jotain ongelmia imettämisen kanssa.
        Joillain vain nyt tulee maitoa yli omien tarpeiden ja sitten on se toinen ääripää joilla ei tule oikeastaan paljon mitään.

Yksittäistapauksilla ei voi perustella mitään, sen luulisi jokaisen tietävän. Varsinkaan ei voi vetää johtopäätöksiä oppimisvaikeuksien ja ruoan välille noin vain. Yksittäistapaukset eivät kerro kokonaiskuvasta mitään ja sen takia nämä "naapurin Penalla kävi näin" -perustelut voisi jättää kirjoittamatta, koska aina löytyy myös päinvastaisia kokemuksia.

• kyllä loppuu
        rrgkjg kirjoitti:

Yksittäistapauksilla ei voi perustella mitään, sen luulisi jokaisen tietävän. Varsinkaan ei voi vetää johtopäätöksiä oppimisvaikeuksien ja ruoan välille noin vain. Yksittäistapaukset eivät kerro kokonaiskuvasta mitään ja sen takia nämä "naapurin Penalla kävi näin" -perustelut voisi jättää kirjoittamatta, koska aina löytyy myös päinvastaisia kokemuksia.

Laitoin nyt vain ESIMERKIKSI, kun niitä täällä tuntuu muutkin laittavan, aika paljon.

On semmoinenkin teoria -ihan tutkittu juttu ja moni lääkäri allekirjoittaisi, ihme jos et ole tästä kuullut kun kaikesta muusta olet muka kuullut-, että allergiatkin voivat johtua perintötekijöistä.
        Eli siis EN tarkoita sitä, että imettäminen myöhälle olisi haitallista, ei todellakaan.
        Toki itsekkin olisin imettänyt myöhällekkin, jos vain maitoa olisi tullut.
        Enkä tosiaankaan olisi aloittanut kiinteitä noin ajoissa, JOS sitä maitoa olisi riittänyt.
        Mutta kun aina kaikki ei toimi suositusten mukaan.

Silloin kun lapsi kasvaa hyvin, ei näe nälkää yms. ..niin asiat ovat mielestäni paremmin kuin hyvin. Ja siitä jos jostain pitäisi olla tyytyväinen ja onnellinen, eikä marmattaa täällä kaiken maailman suosituksista. Koska kuten jo aiemmin sanoin, ei kaikki mene aina suositusten -tai ihanteiden- mukaan, sama pätee melkein joka asiassa.

• juu ja juu
        Samaa mieltä kirjoitti:

Ihan asiaa "joo ja ei" on kyllä kirjoittanut. Maidon tulo todellakin tasoittuu kun vauva on n.2kk ikäinen ja silloin rinnat ei enää pingotu vaikka vauva olisi 12h syömättä välissä. Todella moni pystyisi varmasti imettämään pidempään jos asiantuntevaa tietoa olisi tarjolla silloin kun sitä tarvitsee. Ensimmäinen merkki maidon vähenemisestä on se, että vauvan paino ei enää nouse tarpeeksi. Rinnoista sitä ei huomaa, saati rintapumpusta! Omastakin kokemuksesta tiedän, että ensimmäisten kuukausien jälkeen rinnat on ihan pehmeät ympäri vuorokauden vaikka maitoa olisi isot määrät. Itse olen täysimettänyt kaksi lastani 5kk ikäiseksi.

Jep joo ja ei puhuu täysin asiaa. KAIKILLA tasaantuu maidontulo siinä 2kk tienoilla, maitoa ei kuulu tulla yli äyräiden, vartalolta menee siihen vain energiaa hukkaan.. Rintojen ei kuulu jatkuvasti täyttyö koviksi, vaan ne menevät pehmeiksi. Itsekin olen imettänyt lupsurinnoilla vauvaani pian vuoden :) Alussa minullakin tuli pumpatessa maitoa ihan hirmuisia määriä, mutta 3-4kk tienoilla en saanut pumppaamalla enää ruokalusikallista enempää.. Vauvan imu on paljon tehokkaampi tyhjentämään rintoja kuin mitä rintapumppu on. ÄLKÄÄ NAISET LOPETTAKO SITÄ IMETYSTÄ HARHALUULOJEN TAKIA! Painon lasku, pissamäärän väheneminen ja väsymys/apaattisuus on merkkejä maidon riittämättömyydestä!

• riogjerigjerj

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/kiintean-ruuan-myohainen-aloitus-vauvoille-lisaa-allergian-riskia

Tuo on vain yksi riskitekijä. Mutta riskeistähän täällä kaikki puhuu.. On siinä myöhäisessä aloittamisessakin ne omat "riskinsä". Voin etsiä teille lisääkin jos tahdotte. Joku tuolla pyyteli kirjoitukseni jälkeen jotain vakaampaa tietoa. Kyllä niitä löytyy.. Korostan edelleen että mielipiteeni on että tärkeintä on pitää vauva ja itsensä terveenä ja hyvin jaksavina.

• not a bad bad mum

Jatkan vielä sen verran tuota ylläolevaa kirjoitustani että vauvan parasta uskon lähes kaikkien äitien ajattelevan. Mutta kyllä tuo myöhäinenkin aloittaminen luo yllämainitun tutkimuksen mukaan riskejä. Kaikessa on riskinsä. Olen itse tutkiskellut asiaa, keskustellut lääkäreiden ja terveydenhoitajien kanssa, eikä päätökseni aloittaa jo 3kk:n ikäisenä vellit aiheuttaneet mitään nekatiivistä reaktiota. Päätin tehdä vauvan oman yksilöllisen kehityksen mukaisen ratkaisun, mikä ei ole kenenkään mukaan ollut väärä ratkaisu, niinkuin nyt sen voi todetakkin. Paitsi ehkä muutama äippä täällä.

Kun vetosin että tutkimuksia on tehty suuntaan jos toiseenkin, niin voin vakuuttaa että olen törmännyt sellaisiin, enkä heitä mututuntumalla. Olen myös yleensä aika lähdekriittinen ihminen ja pyrin tarkistamaan saamani tiedon. Kun kyse on myös oman poikani ruokinnasta, huolehdin siitä että olen keskustellut asiantuntijoiden kanssa, ottanut asiasta selvää ja sitten sitä tärkeintä, eli seurannut poikani kehitystä ja terveyttä.

• tohtori sykerö

Suositukset on suosituksia... Suosituksia ovat myös meille ihan kaikille, että ei syödä paljon makeaa/käytetä alkoholia/polteta tupakkaa/liikutaan paljon ja nukutaan kunnolla... Ken näitä orjallisesti noudattaa, ken ei....

Meillä aloitettiin maissivellillä n. 3 kk vanhana (7060 g / 62,5 cm). Poika ollut osittaisimetyksellä syntymästä saakka, ja n. 2,5 kk iässä oma maito alkoi loppumaan. Poika on aina pulautellut paljon, (äidinmaitoa sekä korviketta molempia) ja neuvolasta sain vinkin, että kannattaa alkaa saostaa korviketta vellillä (maissi ja peruna-porkkana), jotta ruoka pysyisi paremmin sisällä...

Lisäksi kun 3 kk neuvolassa huomattiin, että pojalle puhkeaa hampaatkin jo ihan kohta, niin kehotettiin alkaa jo maistelemaan kasvis- ja hedelmäsoseita niin että kun 4 kk koittaa, niin niitä voisi antaa sitten "jo kunnolla".

Pohdiskelin tässä itsekseni muuten tänään myös sitä seikkaa, että jos verrataan lasta, joka syntyy 2 vkoa ennen laskettua aikaa, ja lasta joka syntyy 2 vkoa lasketun ajan jälkeen, niin lasten iässähän on vajaan kuukauden ero, vaikka kehitys on noin periaatteessa samalla tasolla... ? Vai ajattelenkos jotenkin ihan metsään? Että ei noita ikäsuosiuksia ole tarpeen mielestäni päivälleen noudattaa. Maalaisjärjellä pärjätään.

• lohikäärmeleija

On tämä vääntö sitten aina niin mielenkiintoista. Varsinkin esim. se miten lapset ovat eriasioissa yksilöitä ja toisissa taas eivät. Tai miten asiantuntijoiden neuvot ovat jossain kohtaa kovin täsmällisesti noudatettavia ja toisissa taas äiti kyllä tietää parhaiten.

Tässä keskustelussa jotkut ainakin rivien välistä ap:n aloitusta noudattaen ovat kovin sitä mieltä, että kiinteiden aloituksessa on ehdottomasti noudatettava suosituksia ja osa äideistä toimiin täysin väärin, kun eivät noudata suosituksia. Äidin ja terveydenhoitajan tuntuma tässä asiassa ovat pelkkää ilmaa ja he toimivat suorastaa vastuuttomasti.

Nooh, tälläkin palstalla ja varsinkin tuolla imetysosiossa on juttua siitä, että asiantuntijoiden mukaan yli 6 kk ikäinen lapsi ei tarvitse ravintoa yöllä, Siihen ärsyntyneet yösyöttäjät tiukasti ilmoittavat, että lapset ovat yksilöitä ja kyllä äiti parhaiten tietää lapsensa tarpeet.

Eli päättelen tästä, että jokainen äiti päättää mitä suositusta noudattaa ja mitä ei lähinnä omien tarpeidensa ja tilanteensa mukaan. Näin kuuluukin tehdä, epävarmoissa tilanteissa on hyvä keskustella neuvolassa asiasta ja täällä on fiksua välttää kovin osoittelevia ja syyllistäviä kannanottoja.

• suositusten noudatus
        lohikäärmeleija kirjoitti:

On tämä vääntö sitten aina niin mielenkiintoista. Varsinkin esim. se miten lapset ovat eriasioissa yksilöitä ja toisissa taas eivät. Tai miten asiantuntijoiden neuvot ovat jossain kohtaa kovin täsmällisesti noudatettavia ja toisissa taas äiti kyllä tietää parhaiten.

Tässä keskustelussa jotkut ainakin rivien välistä ap:n aloitusta noudattaen ovat kovin sitä mieltä, että kiinteiden aloituksessa on ehdottomasti noudatettava suosituksia ja osa äideistä toimiin täysin väärin, kun eivät noudata suosituksia. Äidin ja terveydenhoitajan tuntuma tässä asiassa ovat pelkkää ilmaa ja he toimivat suorastaa vastuuttomasti.

Nooh, tälläkin palstalla ja varsinkin tuolla imetysosiossa on juttua siitä, että asiantuntijoiden mukaan yli 6 kk ikäinen lapsi ei tarvitse ravintoa yöllä, Siihen ärsyntyneet yösyöttäjät tiukasti ilmoittavat, että lapset ovat yksilöitä ja kyllä äiti parhaiten tietää lapsensa tarpeet.

Eli päättelen tästä, että jokainen äiti päättää mitä suositusta noudattaa ja mitä ei lähinnä omien tarpeidensa ja tilanteensa mukaan. Näin kuuluukin tehdä, epävarmoissa tilanteissa on hyvä keskustella neuvolassa asiasta ja täällä on fiksua välttää kovin osoittelevia ja syyllistäviä kannanottoja.

Vähän huono vertaus ehkä tuo kiinteiden aloitus ja yösyötöt. Yösyötöissä suosituksen noudattamatta jättämisestä kun ei seuraa todennäköistä kroonisten sairauksien suurentunutta riskiä. Minun mielestäni aloittajalla oli ihan pointtinsa, on nimittäin tilanteita, joissa kiinteät aloitetaan "turhaan", koska äidillä ei välttämättä ole riittävästi tietoa lapsen viestien tulkinnasta. Sitten taas on toki tilanteita, joissa kiinteiden ruokien aloitus ennen neljän kuukauden ikää on aivan perusteltua.

• lohikäärmeleija
        suositusten noudatus kirjoitti:

Vähän huono vertaus ehkä tuo kiinteiden aloitus ja yösyötöt. Yösyötöissä suosituksen noudattamatta jättämisestä kun ei seuraa todennäköistä kroonisten sairauksien suurentunutta riskiä. Minun mielestäni aloittajalla oli ihan pointtinsa, on nimittäin tilanteita, joissa kiinteät aloitetaan "turhaan", koska äidillä ei välttämättä ole riittävästi tietoa lapsen viestien tulkinnasta. Sitten taas on toki tilanteita, joissa kiinteiden ruokien aloitus ennen neljän kuukauden ikää on aivan perusteltua.

ei minustakaan yhtään sen huonompi vertaus. Äiti ei osaa tulkita vauvansa viestejä vaan syöttää lastaa, joka ei ole nälkäinen tai ei tarvitse ruokaa. Äiti joka ei sinun mukaasi osaa tulkita lapsensa viestejä ja syöttää kiinteitä.

Näiden tutkimusten tutkijathan ovat nimenomaan korostaneet ettei yhteys ole mitenkään vielä yksiselitteinen vaan selittäviä tekijöitä on monia, kuten ehkä tärkeimpinä tekijöinä perinnölliset tekijät. Mutta jos ei omaa alan perustietoutta eikä yleensä tutkimusten ja niiden tulosten perusmekaniikkaa, niin sortuu helposti tekemään varsin äärimmäisiä johtopäätöksiä, varsinkin jos ne tukevat omaa käyttäytymistä. Tutkimuksia tehdään koko ajan lisää ja niistä saadaan välillä hyvinkin ristiriitaisia tuloksia. Jossain vaiheessa varmasti tulee jonkin tutkimus, joka myös kyseenalaistaa yösyötöt yli 6 kk ikäisillä lapsilla.

Lun luin läpi tämän viestiketjun, niin totesin, että lähes kaikki ennen 4 kk ikää kiinteitä vauvoilleen aloittaneet olivat keskustelleet asiasta neuvolassa tai lääkärin kanssa. Vaikka moni täällä selvästi haluaakin olla alan asiantuntija, niin eiköhän kuitenkin nuo ammattilaiset tiedä vähän paremmin, vaikka joskus antavatkin neuvoja, jotka täällä esiintyvien "asiantuntijoiden" mielestä ovat vääriä. ;DDDD

• tota yösyöttö
        lohikäärmeleija kirjoitti:

ei minustakaan yhtään sen huonompi vertaus. Äiti ei osaa tulkita vauvansa viestejä vaan syöttää lastaa, joka ei ole nälkäinen tai ei tarvitse ruokaa. Äiti joka ei sinun mukaasi osaa tulkita lapsensa viestejä ja syöttää kiinteitä.

Näiden tutkimusten tutkijathan ovat nimenomaan korostaneet ettei yhteys ole mitenkään vielä yksiselitteinen vaan selittäviä tekijöitä on monia, kuten ehkä tärkeimpinä tekijöinä perinnölliset tekijät. Mutta jos ei omaa alan perustietoutta eikä yleensä tutkimusten ja niiden tulosten perusmekaniikkaa, niin sortuu helposti tekemään varsin äärimmäisiä johtopäätöksiä, varsinkin jos ne tukevat omaa käyttäytymistä. Tutkimuksia tehdään koko ajan lisää ja niistä saadaan välillä hyvinkin ristiriitaisia tuloksia. Jossain vaiheessa varmasti tulee jonkin tutkimus, joka myös kyseenalaistaa yösyötöt yli 6 kk ikäisillä lapsilla.

Lun luin läpi tämän viestiketjun, niin totesin, että lähes kaikki ennen 4 kk ikää kiinteitä vauvoilleen aloittaneet olivat keskustelleet asiasta neuvolassa tai lääkärin kanssa. Vaikka moni täällä selvästi haluaakin olla alan asiantuntija, niin eiköhän kuitenkin nuo ammattilaiset tiedä vähän paremmin, vaikka joskus antavatkin neuvoja, jotka täällä esiintyvien "asiantuntijoiden" mielestä ovat vääriä. ;DDDD

suositusta ei voida edes pitää kunnollisena jos miettii että täysimetyssuositus on 6kk..

• pöhpöhpöhhh

Meillä aloitettiin kiinteät hieman alle 4 kuukauden iässä, koska
      - kasvu oli selvästi hidastunut pelkällä rintamaidolla, vaikka söi usein
      - korvike ei kelvannut, eikä tuttipullo lukuisista yrityksistä huolimatta

Kiinteistä huolimatta yöunet jatkuivat todella katkonaisina, mutta kasvu parantui. Eli ei haettu eikä saatu vanhemmille helpotusta, lapsen kasvu onnistuttiin turvaamaan.

• food opinions

No mutta se on teidän kokemus ja ajatus asiasta. Ja hyä jos kuitenkin saitte tavoitteenne tavoitetuksi. Minä kun aloitin pojalleni 3kk:n iässä kiinteät, hain eri asioita, keskustelin asiantuntijoiden kanssa, tutkin itse asioita (olen linkitellyt esimerkkinä tuonne yhden ko linkin) ja sain toivottuja tuloksia.

• food opinion

Ja linkitän mielelläni itse lisää jos haluatte,..

• ,.,,,mnb
        food opinion kirjoitti:

Ja linkitän mielelläni itse lisää jos haluatte,..

Halutaan, kiitos

• Meidän tyttöä imetin noin viikon, sen jälkeen se ei enää onnistunut, maitoa ei vain tullut. No, totuteltiin korvikkeeseen. Muutaman päivän jälkeen jo neiti söi ihan hurjia määriä korviketta, kaksikuisena korvikkeen kulutus oli joskus jopa 2½ litraa tai ylikin. Neuvolassa sanottiin että esim. sosetta voi sekoittaa korvikkeeseen hieman. Ja nyt, neidin ollessa nelikuinen, maitoa kuluu vähintään se litra päivässä, ja pelkkiä soseaterioita totutellaan pikkuhiljaa syömään. Joskus ruoka on puolet sosetta-puolet korviketta. Ja soseena ollut alusta saakka maissisose, nyt pikkuhiljaa totutellaan muihinkin soseisiin. Luumusosetta annoin kun vatsa meni ihan veteläksi jostain syystä. Ja ihan normaalisti neiti on kasvanut ja kehittynyt.

En ymmärrä, miksi ollaan heti niin hysteerisiä lapsen ruokien kanssa, erityisesti vauvojen ja kiinteään totuttelun kanssa. Vettäkään ei muka saisi antaa ennen kuin soseet on tuttuja. Justjoo. Vettä meidän tyttö on saanut reilun viikon ikäisestä saakka, tosin pieniä määriä ja ruokailujen jälkeen vasta.

• suositukset on =/

Juuri noin! Olen aivan samaa mieltä, tuosta, että miksi sitä ollaan niin hysteerisiä!
        Mutta jotkut uskovat aivan sinisilmäisesti kaikenlaisia suosituksia..näki sen nyt tuossa sikaflunssapiikissäkin. Ei aina kannata uskoa kaikkea, mitä sanotaan.

• luumusoseliini

nimimerkille krisuliiih:

tämä siis ei ole saivartelua näiden inttäjänimimerkkien tapaan, vaan mä ihmettelen ihan oikeesti tuota luumujuttua.

Kun mä olen antanut meidän neidille luumua sillon, kun hänellä on maha kovana, jotta kakki pehmenisi ... ja sä olet antanut silloin, kun maha on vetelänä? Nyt tuli sellanen epäilys, että lääkitsenköhän mä neidin masuvaivaa ihan väärillä soseilla .... se kyllä selittäis sen, että massu on edelleen kovana :(

Voihan hitsinvitsit.

• luumupuumu
        luumusoseliini kirjoitti:

nimimerkille krisuliiih:

tämä siis ei ole saivartelua näiden inttäjänimimerkkien tapaan, vaan mä ihmettelen ihan oikeesti tuota luumujuttua.

Kun mä olen antanut meidän neidille luumua sillon, kun hänellä on maha kovana, jotta kakki pehmenisi ... ja sä olet antanut silloin, kun maha on vetelänä? Nyt tuli sellanen epäilys, että lääkitsenköhän mä neidin masuvaivaa ihan väärillä soseilla .... se kyllä selittäis sen, että massu on edelleen kovana :(

Voihan hitsinvitsit.

Ei, kyllä luumu on löysentävä, ihan oikein olet tehnyt. :)

• miten voi

vasta viikon imettämisen jälkeen todeta että maitoa ei tule..Mä en taas ymmärrä miten tavallinen tallaaja kuvittelee tietävänsä tutkijoita paremmin tätä kiinteitten ruokien juttua.

• luumusoseliini

Kiitos kiitos :)

• eikun siis neuvolassa sanottiin että kovettaa vatsaa tuo luumu... Ja neuvolasta myöskin sanottiin että soseiden antamisen pienissä määrissä saa jo aloittaa. Miksi ihmeessä ollaan niin h*lvetin tiukkoja että "just tasan päivälleen pitää olla 4kk ennenkuin saa edes maistaa muuta kuin maitoa"

Ja tuosta viikon imetyksestä, että ensimmäisinä päivinä onnistui, sitten jouduin antamaan lisämaitoa ja lopulta siirtymään pelkkään korvikkeeseen. En ymmärrä miksi siitä tuomitaan, en nyt tarkoita vain täällä, vaan myös muutenkin. Ei sille voi mitään jos ei vaan onnistu. Ei se mun vika ole.

• ei ole

sinun vika mutta et kauheesti vaivaa asian eteen tehnyt.Yleensä juuri korvikkeita antavat alkavat tuputtamaan myös kiinteitä aikaisin.Tuntuu ettei nähdä vaivaa imetyksen eteen eikä mietitä suosituksia.

• not a bad mam
        ei ole kirjoitti:

sinun vika mutta et kauheesti vaivaa asian eteen tehnyt.Yleensä juuri korvikkeita antavat alkavat tuputtamaan myös kiinteitä aikaisin.Tuntuu ettei nähdä vaivaa imetyksen eteen eikä mietitä suosituksia.

Haha. Toi on tota että jotkut äidit eivät vaan ymmärrä et joillakin voi olla rankempaa kuin toisilla vauva-arjessa. Imetys ei kaikille ole helppoa. Itse kävin poikani syntymästä viikottain imetyspolilla ja lopulta väsyin kokonaan. Imetys oli hyvin vaikeaa ja imetyspolilla hoitajat totesi saman. Imetin vajaa pari kk ja siirryin korvikkeeseen. Kiinteät aloitin 3kk ja se sopi meille. Saimme sen mitä haimme ja poika on terve. Nälkä tyydyttyy hyvin. Nukkuu jopa 4h putkeen. Pojallani ikää kohta 6kk.

• hihittäjä

Kuinka moni aikoo antaa 6 - 36 kk ikäiselle lapselleen ensi syksynä kausi-influenssarokotteen? Sehän on myös suositus, mutta kuitenkin aika harvat antavat rokottaa sen lapselleen. Oiskohan nyt ihan oikeasti kyse vain siitä, että niitä suosituksia noudatetaan, jotka sopivat omaan tilanteeseen ja filosofiaan? Aikamoista kaksinaismoralismia siis täällä on havaittavissa.

Toinen asia mitä täällä vähän huvittuneena mietiskelen, on se, että mihin tarpeeseen esim. ap tälläisen ketjun aloitti ihmettelemällä miksi ei joku ei näitä suosituksia noudata ja lisää kanssa sisaria oli analysoimassa, miten osa äideistä ei osaa (isamalla ihan selvästi korottamalla itsensä parempaan kastiin, jolta tämä tulkinta onnistuu) tulkita vauvojaan. Minä olen tälläinen vähän jo vanhempi äiti, joka on saanut sisällön elämääni ihan siitä omasta lapsestani eikä ole ollut tarvetta vahvistaa äitiyttäni vertailemalla toimiani toisiin äiteihin.

Tuon yllä olevan kirjoitus valtavine ennakkoasenteineen sai minut jo hihittämään kippurassa, Miten joku tuputtaa ennenaikojaan kiinteitä... Heeheee... ei yhtään asenteellista. Ja mikä hirvein synti: äiti ei ole nähnyt riittävästi vaivaa imetyksen eteen. Josta seuraa käänteisesti itsetyytyväinen toteamus, että minä olen hyvä äiti, koska näen niin paljon vaivaa asian eteen.

Hihiii... tajuatteko miten huvitavaa tälläinen on... ja samalla vähän säälittävää ja surullistakin, että jonkun täytyy koko ajan tehdä mielessään vertailuja muihin äiteihin.....

• niinno..

"Kuinka moni aikoo antaa 6 - 36 kk ikäiselle lapselleen ensi syksynä kausi-influenssarokotteen?"

Kuinka moni ottaa rokotteen sen suosituksista huolimatta jo 4kk ikäiselle?

• hihittäjä
        niinno.. kirjoitti:

"Kuinka moni aikoo antaa 6 - 36 kk ikäiselle lapselleen ensi syksynä kausi-influenssarokotteen?"

Kuinka moni ottaa rokotteen sen suosituksista huolimatta jo 4kk ikäiselle?

Sen kyllä voi ottaa 4 kk ikäisellekin, mutta sen vaikutus ei vain ole kovin hyvä. Eikä silloin rokotus ole ilmainen. Selvästi suositusten noudattaminen näyttää olevan kovin valikoitua, joten turha sitä on niin kovasti tuomita tässäkään oman järjen käyttöä.

• "ei nähdä vaivaa imetyksen eteen"

Ai kaikki muka on niin täydellisiä että sitä maitoa tosiaan tulee tarpeeksi lapsen tarpeisiin? Tuskin itsekään olisit jatkanut turhaan, kun sitä maitoa ei lapselle vain tullut. Mikä siinä on vaikeaa? Olenko mielestäsi jotenkin huonompi ihminen jos asia ei vain onnistu? Ilmeisesti. Jos imetys ei onnistu, se ei tee minusta yhtään sen huonompaa äitiä kuin muutkaan. Kaikilla varmasti on omat puutteensa ja ongelmansa äitiyden suhteen.

Ja meillä korvikkeen kulutus nousi parikuisena jo niin paljon, että kirjaimellisesti koko ajan sai olla syöttämässä, maidonkulutus nousi melkein kolmeen litraan, kunnes neuvolasta sanottiin että voi hieman lisätä sosetta maidon sekaan, ja näin tein. Heti oli paljon helpompaa, ja sai asunnon siivottua myös, sitä en ollut pystynyt tekemään kun kaikki aika meni vain ja ainoastaan syöttämiseen. Välissä vaipanvaihdot sun muut hoidot, sitten taas pullo kädessä ja lapsi sylissä. Ei se ole mitään mukavaa kun ei oikeasti muuta voinut tehdä kuin syöttää lasta.

Nyt tyttö on nelikuinen ja syö soseita pikkuhiljaa sellaisenaanki, toki pelkkiä maitoaterioitakin päivään mahtuu, ja osa maito-sose seosta. Itse en näe mitään väärää siinä että alle nelikuinenkin saisi kiinteitä pienissä määrin. Suositukset on VAIN suosituksia, mikä siinä on niin vakavaa/kauheaa jos joku syöttää lapselleen hieman kiinteitä ennen SUOSITUS ikää? Ei se ole mikään laki että heti kuuluu syyllistää kun "minä annoin sosetta vasta tasan nelikuisena tai yli, olen parempi äiti kuin sinä"

Mun mielipide on, että kiinteitä, kuten muitakin, voi aivan hyvin soveltaa tilanteen mukaan, aina ei tarvitse suosituksia noudattaa niin tarkkaan.

• hupsis123

Tosiaan oli aika tökerösti sanottu että ei nähdä vaivaa imetyksen eteen. Se imetyksen epäonnistuminen voi johtua monista syistä. Itselläni on 4 lasta ja maitoa olisi jokaisen kohdalla tullut hyvin mutta nännien iho ei kestä imetystä. On kokeiltu kaikki mahdolliset keinot mutta siinä vaiheessa kun haavat ei enää parane ja vauvan suupielistä tursuaa verta niin katsoin parhaaksi luopua yrityksestä. Kai sitten olen huono ja laiska äiti. Onneksi lapseni ovat terveitä ja hyvin kasvaneita.

• kai nyt hyvät

ihmiset ymmärsitte että tuo ei nähdä vaivaa imetykseen oli tarkoitettu sille joka totesi "jo" peräti VIIKON imetyksen jälkeen ettei maito riitä.Asia on aivan eri jos on viikko tolkulla yrittänyt eikä maitoa tule tai tissit niin verellä ettei voi mutta viikon vanhan vauvan äiti ei ole kyllä yrittänyt tarpeeksi jos silloin jo toteaa että homma oli tässä,se on vain tosiasia.

• huh huh tätä touhua

Siis ihan oikeesti, se imetys tosiaan voi epäonnistua todella monesta eri syystä. Ja joskus vain pitää aloittaa ne kiinteät hiukan aiemmin.
      Katsokaas, kun on olemassa semmoista massivelliäkin, jota voi aluksi sekoittaa maitoon. Tällä tavalla ne kiinteät tulee aloitettua varoen.
      Kenenkään on turha täällä höpötellä mistään suosituksista yms. , kaikki voi katsoa ravintoneuvoja tms. kanssa henkilökohtaisesti lasten tarpeiden mukaan, jos haluaa.
      Tai lääkärin kanssa.

• Elämä on

Meille neuvolan terveydenhoitaja suositteli kiinteitä (iltavelliä) 3 kk ikäisestä ihan minun jaksamiseni takia, kun vauva oli yli 3 kk syönyt rintaa vähintään joka toinen tunti päivin öin eikä kelpuuttanut ainoatakaan tuttipulloa. Olin lopen uupunut, mikä tuskin sekään oli vauvalle hyväksi. Tiedän suositukset ja halusin niitä noudattaa, mutta tuollaista univelkaa ei pää kestä, vaikka kuinka haluaa tehdä parhaansa oman lapsen eteen.

Myös lääkäri suositteli kiinteitä 3 kk ikäisestä, mutta vauvan refluksin takia.

• Mitenkäs

sen vellin annoit jos ei huolinut tuttipulloa?

• ..............

Kyllä vauvan suolisto on jo kolmkuisena valmis soseiden maisteluun. Tuo suositusikäraja on korkeampi vain siitä syystä että äidinmaito on vauvalle parasta ravintoa mahdollisimman pitkään, ehkäisee allergioita yms. Näin sanottiin neuvolasta.

• Äiti91

Meillä aloitettiin 3kk:n ikäisenä, koska vauva ei susotunut syömään tissiä, eikä ottanut maitoa pullosta. Parin soselusikallisen jälkeen tissin syönti taas onnistui.

• tanttako siellä'

voi v, täälä taas tappelu päällä ..osapuolina joku äippä jonka elämän kohokohta on toimiva imetys ja koittaa liekittää äitiä joka on soseet aloittanut ennen 4kk ikää. kysyjä kun sanoi, ettei halua riitaa. kyllä te osaatte, ei voi muuta sanoa. omilla lapsilla on neuvolassa 3kk iässä sanottu että soseita maisteluun ja näin on tehty.

vauvalle on varmaan parasta tissimaito, jos sitä pystyy vauvalle tarjoamaan. jaksamisesta tai viitsimisestä se ei kuulkaan aina ole kiinni. joskus maitoa ei vaan tule, joskus vauva on ennenaikaisuuden vuoksi niin heikko ettei jaksa imeä, joskus äidin lääkkeet estävät imettämistä jne. Mikä prkle siinä on, että osa emännistä jaksaa hehkuttaa sitä omaa imettämistään sitäkautta että syyllistävät ja ilkeilevät heille joiden lapset ei syystä tai toisesta rintamaitoa saa?
      Kyllä teillä lyö iso pyörä usein päässä tyhjää, kun kaivatte puukkoa kanssaäitien haavassa joka muutenkin on arka paikka!! Siis, kun on kaikkensa yrittänyt ja pullorumba on silti edessä..

Mitäs jos koitettaisiin täällä vaikka vaihteeksi tukea toisia ja antaa vinkkejä ja jakaa kokemuskia ihan hyvässä, rakentavassa hengessä? Pystyisitteköhän?

• EiAllergiaa

Äidinmaito on varmasti parasta ravintoa vauvalle, mutta eipä kukaan pelkällä maidolla koko vauva-aikaansa elä. Itse en tiedä uskoisiko tuohon allergia-asiaan, lisääkö aikainen kiinteiden aloittaminen allergioita? Itse olen ollut sektiolla syntynyt korvikevauva (eikös sitä väitetä, että sektiolla syntyneet ovat sairaampia kuin alateitse putkahtaneet, samoin korvikevauvat?), eikä minulla ole yhtä ainutta allergiaa ja olen koko elämäni ollut terve kuin pukki. Vauvana ja lapsena sairastin flunssan max kerran vuodessa. Korvatulehduksia minulla ei koskaan ole ollut. Aikuisiälläkään en juuri ole sairastanut, vaikka työskentelenkin sairaiden ihmisten parissa. Altistun siis töissä kaikenmaailman pöpöille. Ja eiköhän tuolloin 80-luvulla ole soseet aloitettu siinä 3kk iässä. Eiköhän myöhäinen kiinteiden aloittaminen lisää allergioiden riskiä, kun vauvan elimistö ei altistu erilaisille ruoka-aineilla tarpeeksi aikaisin. Ja tosiaan nämä "valiomeijerit" vois pitää suutaan soukemmalla, kaikkien lapset ovat yksilöitä sanovatpa suositukset mitä hyvänsä. Jokainen ruokkikoot vauvansa parhaaksi katsomallaan tavalla.

• älähuolimuori

seitketluvun loppupuolen lapsena katsoin juuri, että neuvolan hoitsu oli 2kk iässä laittanut papereihin "tuoremehuja varoen ja soseita". Olen ollut lapsena perusterve kuten aikuisenakin. Teininä sain allergian heinille, liekö hevostalleilla luuhaaminen nostanut liikaa ärsytystä. Kerran vuoteen sairastan poskiontelotulehduksen tai vastaavaan "kulkutaudin" enkä näistä osaa kyllä aikaisin alkaneita tuoremehuja tai soseita syytää. Ja korvikelapsi olin, joten en tuota ennenkään rintamaidolla ollut. Silloin tuo imetys ei muutoinkaan ollut niin hehkutettu asia, saati että sen ajan äidin siitä olisivat iselleen liki ammattia tehneet (silloinhan äitiysloma oli vain murto-osan nykyisestä, joten olisi ollut sikälikin haastavaa imettää kun joutui töissä käymään ja vauva hoidossa)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      515
      8796
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      155
      6076
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      354
      5118
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      63
      4716
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      98
      4321
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      4033
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      183
      3901
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1828
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      103