Kulttuurin tukeminen

http://yle.fi/uutiset/esa-pekka_salonen_suomii_kovin_sanoin_kulttuuriministeri_arhinmakea/6237214

Salonen on huolissaan suunnasta. Minä en juurikaan ole huolissani, jos saadaan tukea pois "korkeammalta" taiteelta. Nykytanssin voisi vaikka kieltää, eikä sitä jäisi kaipaamaan, kuin kourallinen ihmisiä koko Suomessa... Ja sitä rataa. En tietenkään ole kieltämisen kannalla, mutta siis... Ei sille rahaa pidä antaa penniäkään.

Hienoja juttuja tehdään kulttuurin tukemisen alalla nykyään myös ja saisi tehdä enemmänkin. Esimerkkinä Finland Fest, joka Tokiossa pidettiin toukokuun lopussa. Tällaisia tapahtumia järjestetään satunnaisesti ja se on hyvää kulttuurityötä.

Metalli ja joulupukit, Suomen parhaat vientituotteet.

58

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metalli=kakkaa

      Viisasta puhetta Saloselta.

      • Minä taas en jaksa ymmärtää, miksi tämä osuus kulttuurista, jota Salonen puollustaa, on perinteisesti kahminut leijonan osan kulttuuriin käytetyistä tukimarkoista ja euroista. Saa minun puolestani tukea parilla vitosella vuodessa, mutta pistetään prioriteetit.


      • hahmotelma kirjoitti:

        Minä taas en jaksa ymmärtää, miksi tämä osuus kulttuurista, jota Salonen puollustaa, on perinteisesti kahminut leijonan osan kulttuuriin käytetyistä tukimarkoista ja euroista. Saa minun puolestani tukea parilla vitosella vuodessa, mutta pistetään prioriteetit.

        uusiksi ne prioriteetit siis... Nykymusiikki mielellään edelle sinfoniettajen siis.

        Mut salille.


    • ...

      Jokainen voisi harrastaa musisointia omilla varoillaan, eikä yhteiskunnan. Sama koskee teatteriväkeä. Taitelijoita ylipäänsä. Kirjailijoita.

      Miksi tehdä semmoista roskaa, joka ei pysy hengissä ilman valtionrahoitusta tai tukia?

      Tekee työnsä, ottaa palkan ja jatkaa työntekoa. Jos joku työ tyssää omaan mahdottomuuteensa, silloin sille ei ole tarvetta. Turha pitää hengissä.

      • Kyllä minä olen tukemisen kannalla, sillä todella usein jää lahjat käyttämättä, kun ei saada sitä tilaisuutta.


      • ...
        hahmotelma kirjoitti:

        Kyllä minä olen tukemisen kannalla, sillä todella usein jää lahjat käyttämättä, kun ei saada sitä tilaisuutta.

        Hmm...ei. Kulttuuri keikoilu eli viihde on kuollutta, jos siitä ei saa rahaa ilman tukia.

        Minusta helkkarin tyhmää maksaa tukea vaikka kirjailijalle tai taiteilijalle, tekee niin hyvän työn että sen myymällä tekee kattavan tilin. Miksei mulle kukaan kustanna maaleja tai musteita? Mäkin voisin alkaa elämään taiteilijana tuella. Luoda roskaromaaneja ja heittää pari purkkia maalia ristiin rastiin kankaalle, voilaa.

        Monet muusikot löytää tiensä maailmalle itsenäisesti kovasti ahertamalla hommansa eteen. Jos joku on todellinen kyky, se viedään käsistä vaikka se iskee vain youtbeen oman demonsa.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Hmm...ei. Kulttuuri keikoilu eli viihde on kuollutta, jos siitä ei saa rahaa ilman tukia.

        Minusta helkkarin tyhmää maksaa tukea vaikka kirjailijalle tai taiteilijalle, tekee niin hyvän työn että sen myymällä tekee kattavan tilin. Miksei mulle kukaan kustanna maaleja tai musteita? Mäkin voisin alkaa elämään taiteilijana tuella. Luoda roskaromaaneja ja heittää pari purkkia maalia ristiin rastiin kankaalle, voilaa.

        Monet muusikot löytää tiensä maailmalle itsenäisesti kovasti ahertamalla hommansa eteen. Jos joku on todellinen kyky, se viedään käsistä vaikka se iskee vain youtbeen oman demonsa.

        No ei miinustelu faktaa muuksi muuta. Kertoo vaan peukuttelijan huonoista hermoista.


      • ... kirjoitti:

        Hmm...ei. Kulttuuri keikoilu eli viihde on kuollutta, jos siitä ei saa rahaa ilman tukia.

        Minusta helkkarin tyhmää maksaa tukea vaikka kirjailijalle tai taiteilijalle, tekee niin hyvän työn että sen myymällä tekee kattavan tilin. Miksei mulle kukaan kustanna maaleja tai musteita? Mäkin voisin alkaa elämään taiteilijana tuella. Luoda roskaromaaneja ja heittää pari purkkia maalia ristiin rastiin kankaalle, voilaa.

        Monet muusikot löytää tiensä maailmalle itsenäisesti kovasti ahertamalla hommansa eteen. Jos joku on todellinen kyky, se viedään käsistä vaikka se iskee vain youtbeen oman demonsa.

        Sanotaan nyt vaikka suomalainen elokuva esimerkiksi. Elokuva-ohjaaja anoo rahaa elokuvantekoa varten. Että voi maksaa palkat parille sadalle ihmiselle, eli työryhmälle,jotka elokuvassa ovat mukana. Tunnettu elokuva-ohjaaja elää työttömyyskorvauksella ne ajat,jolloin ei tee duuniaan tai esim. opetustyötä.Kun saa elokuvatuen, pystyy väsäämään käsikirjoitusta parinsadan euron kk-palkalla esim. vuoden.
        Sitten, jos ja kun, mahdollisen vuosien anomisen jälkeen saa sen elokuvasäätiön rahanvarsinaisesti elokuvan tekoon ja pääsee tekemään sitä varsinaista työtään,saaden itse myös jonkinlaista palkkaa(ohjaajan palkka ei todellakaan ole aina suuri) Leffan jälkeen taas ollaan puilla paljailla. Tosin..Jos leffa menestyy, on suurempi todennäköisyys saada elokuvatukea jälleen joskus säätiöltä (veikkausvaroin tuettua).

        Jos esim. elokuvakulttuuria ei tuettaisi, ei elokuvia myöskään tehtäisi.


      • ...
        yybee kirjoitti:

        Sanotaan nyt vaikka suomalainen elokuva esimerkiksi. Elokuva-ohjaaja anoo rahaa elokuvantekoa varten. Että voi maksaa palkat parille sadalle ihmiselle, eli työryhmälle,jotka elokuvassa ovat mukana. Tunnettu elokuva-ohjaaja elää työttömyyskorvauksella ne ajat,jolloin ei tee duuniaan tai esim. opetustyötä.Kun saa elokuvatuen, pystyy väsäämään käsikirjoitusta parinsadan euron kk-palkalla esim. vuoden.
        Sitten, jos ja kun, mahdollisen vuosien anomisen jälkeen saa sen elokuvasäätiön rahanvarsinaisesti elokuvan tekoon ja pääsee tekemään sitä varsinaista työtään,saaden itse myös jonkinlaista palkkaa(ohjaajan palkka ei todellakaan ole aina suuri) Leffan jälkeen taas ollaan puilla paljailla. Tosin..Jos leffa menestyy, on suurempi todennäköisyys saada elokuvatukea jälleen joskus säätiöltä (veikkausvaroin tuettua).

        Jos esim. elokuvakulttuuria ei tuettaisi, ei elokuvia myöskään tehtäisi.

        Eikö hekin voisi etsiä itselleen sen sponsorin joka on innostunut heidän tuotannostaan?

        Usein itketään, kun valtion rahalla ja verotuksella pidetään heikompiosaisia hengissä, mutta Jussi Parviaisien pitäisi saada rahoitus jotta he voivat näyttää maailmalle sekopäisimmätkin päiväunensa?

        Minusta tässä on paha ristiriita, vaikka hyvin ymmärrän senkin että elokuvat jää tekemättä jos rahaa ei ole. No sitä ei silloin ole, ei tule elokuvaa.

        Elokuva ei ole niin tärkeä, kun ruokajonojen ylläpitäminen.


      • ... kirjoitti:

        Eikö hekin voisi etsiä itselleen sen sponsorin joka on innostunut heidän tuotannostaan?

        Usein itketään, kun valtion rahalla ja verotuksella pidetään heikompiosaisia hengissä, mutta Jussi Parviaisien pitäisi saada rahoitus jotta he voivat näyttää maailmalle sekopäisimmätkin päiväunensa?

        Minusta tässä on paha ristiriita, vaikka hyvin ymmärrän senkin että elokuvat jää tekemättä jos rahaa ei ole. No sitä ei silloin ole, ei tule elokuvaa.

        Elokuva ei ole niin tärkeä, kun ruokajonojen ylläpitäminen.

        Tuottajat toki etsii elokuvalle sponsorit, se on yksi osa rahoitusta. Suomalaisella elokuvallahan on nyt katsojia enemmän kuin koskaan.Jussi Parviaisen elokuvia siellä ei näy,eikä ole väliksikään, eli tuet jaetaan tosiaan sen mukaan, kenen elokuvia ihmiset käy katsomassa.

        Ne elokuvantekijät, työryhmä lavastajineen äänittäjineen jne. tarvitsee myös leipänsä. Tiedän myös heitä siellä leipäjonossa jonottaneen.

        Ihminen tarvitsee leipää ja sirkushuveja, niin se vaan yleensä menee.


      • ...
        yybee kirjoitti:

        Tuottajat toki etsii elokuvalle sponsorit, se on yksi osa rahoitusta. Suomalaisella elokuvallahan on nyt katsojia enemmän kuin koskaan.Jussi Parviaisen elokuvia siellä ei näy,eikä ole väliksikään, eli tuet jaetaan tosiaan sen mukaan, kenen elokuvia ihmiset käy katsomassa.

        Ne elokuvantekijät, työryhmä lavastajineen äänittäjineen jne. tarvitsee myös leipänsä. Tiedän myös heitä siellä leipäjonossa jonottaneen.

        Ihminen tarvitsee leipää ja sirkushuveja, niin se vaan yleensä menee.

        Tarvitsee joo, en kiellä. Mutta nykyään menee rahaa niihin huveihin enemmän kuin leipään. Leipää pitää jonkun Hurstin alkaa jakamaan, kun ei valtio halua jakaa.

        Siinäkin muuten entinen akrobaatti sirkushuvituksissa. Ja myös taisi olla kuvataiteen opiskelija aikoinaan.

        Jokohan se jälleen kertoo, että näyttelijät käy leipäjonossa, että on tehty huono ammatinvalinta tai että yhteiskunnassa ei näyttelijöille ole kysyntää, kuten Hursteille. Tukipaketilla ei työllistetä näyttelijää loppuelämäksi. Pitää ehkä tehdä joskus muitakin hommia elääkseen.


        No mutta jälleen kerran, maailmassa olis paljon korjattavaa. Eikä tukipakkettien kautta vaan ihan toisella lähtökohdalla, site ettei ihmisien tarvitse tukipaketteihin turvautua. Kaikki tuet kertoo suoraan siitä, ettei yhteiskuntaa ole osattu rakentaa oikein. Sellaiseksi, että ihmiset voisivat tulla toimeen ilman tukipaketteja ja tukia.

        Sodan jälkeen tuki oli tarpeen, mutta miksiköhän on jatkettu 2000-luvulle saakka systeemiä jossa tukipaketit tukipakettien jälkeen on aina vaan isommassa roolissa tai ihmiset kuolee varattomuuteen.


      • ... kirjoitti:

        Tarvitsee joo, en kiellä. Mutta nykyään menee rahaa niihin huveihin enemmän kuin leipään. Leipää pitää jonkun Hurstin alkaa jakamaan, kun ei valtio halua jakaa.

        Siinäkin muuten entinen akrobaatti sirkushuvituksissa. Ja myös taisi olla kuvataiteen opiskelija aikoinaan.

        Jokohan se jälleen kertoo, että näyttelijät käy leipäjonossa, että on tehty huono ammatinvalinta tai että yhteiskunnassa ei näyttelijöille ole kysyntää, kuten Hursteille. Tukipaketilla ei työllistetä näyttelijää loppuelämäksi. Pitää ehkä tehdä joskus muitakin hommia elääkseen.


        No mutta jälleen kerran, maailmassa olis paljon korjattavaa. Eikä tukipakkettien kautta vaan ihan toisella lähtökohdalla, site ettei ihmisien tarvitse tukipaketteihin turvautua. Kaikki tuet kertoo suoraan siitä, ettei yhteiskuntaa ole osattu rakentaa oikein. Sellaiseksi, että ihmiset voisivat tulla toimeen ilman tukipaketteja ja tukia.

        Sodan jälkeen tuki oli tarpeen, mutta miksiköhän on jatkettu 2000-luvulle saakka systeemiä jossa tukipaketit tukipakettien jälkeen on aina vaan isommassa roolissa tai ihmiset kuolee varattomuuteen.

        No mä en näyttelijöiden tai teatterien tilanteesta niin paljoa tiedä, mutta varmaankin heitäkin käy leipäjonossa. Joku puvustaja, lavastaja, äänittäjät, valomiehet esim.Ihmiset nyt vaan kouluttautuvat niille aloille. Ei niihin kouluihin sitä paitsi niin vain päästä, vaatii pitkät pääsykokeet ja hyvin pieni prosentti pääsee. Jos on lahjakkuus tehdä asioita, niin miksi ei.

        Joo, totta kai ne tekevät muuta työtä. Tiedän ohjaajia, kuvaajia, jotka ovat olleet mm. asfalttihommissa. Samoin esim. muusikoita.

        Ei siinä mitään, että ns. taiteilijat elävät hyvin köyhästi, jos taiteilijoina haluavat pysyä, niin Suomessa kuin monissa muissakin maissa. Mutta se, että heiltä evättäisiin mahdollisuus edes koskaan tehdä oman alansa töitä,on minusta väärin. Kaikki, siis _kaikki_ elokuva-alalla olevat ihmiset ovat tällä hetkellä tukien varassa ja yhtään elokuvaa ei ilman niitä tehtäisi. Jos ihminen esiintyy tv:ssä tai lehdessä vuokra-smokki päällä ja kaulaillen jotain kuuluisaa maailmantähteä, se saattaa seuraavana päivänä katsoa tyhjää jääkaappia ja miettiä saisko tyhjistä pulloista sen verran, että sais hernekeittotölkin. Se on sitä illuusioiden luomista ja ammattitaitoa :)

        Joo, toki maailmassa on paljon korjattavaa. Siitäkin aiheesta voi tehdä vaikka elokuvan :) Vois tulla menestys..


      • H
        ... kirjoitti:

        Hmm...ei. Kulttuuri keikoilu eli viihde on kuollutta, jos siitä ei saa rahaa ilman tukia.

        Minusta helkkarin tyhmää maksaa tukea vaikka kirjailijalle tai taiteilijalle, tekee niin hyvän työn että sen myymällä tekee kattavan tilin. Miksei mulle kukaan kustanna maaleja tai musteita? Mäkin voisin alkaa elämään taiteilijana tuella. Luoda roskaromaaneja ja heittää pari purkkia maalia ristiin rastiin kankaalle, voilaa.

        Monet muusikot löytää tiensä maailmalle itsenäisesti kovasti ahertamalla hommansa eteen. Jos joku on todellinen kyky, se viedään käsistä vaikka se iskee vain youtbeen oman demonsa.

        Niin mutta niiden tukien kautta ponnistaa saamaan rahaa. Tiedätkö vähän niin kuin strattirahat yrityksillä. Välillä on paha ponnistaa tyhjästä.


      • Nyt sä oot käsittänyt aivan väärin. Siis p*ska pysyy hengissä yksinään, se hyvä kama ei pysy hengissä ilman valtiontukea.
        Tässä pitää laina Genioo, tai sen kaveria, "p*skan määrä lisääntyy, hyvän määrä pysyy ennallaan".

        Kapitalismi ei kuulu kulttuuriin, eikä lääketieteeseen. Lääketieteessä siitä seuraa se, että, kun polvi hajoaa, joudut mielisairaalaan, koska se on taloudellisesti kannattavempaa. Kulttuurissa näkyy sama ilmiö; p*skaa tuotetaan koko ajan enemmän ja enemmän, koska sen luullaan myyvän paremmin. Todellisuudessa tuossa luulossa on enemmän kyse oman projektion myymistä itselle ja toisaalta siitä "amerikkalaisesta unelmasta", jokaisen bimbon pitää saada olla stara.


      • dazu kirjoitti:

        Nyt sä oot käsittänyt aivan väärin. Siis p*ska pysyy hengissä yksinään, se hyvä kama ei pysy hengissä ilman valtiontukea.
        Tässä pitää laina Genioo, tai sen kaveria, "p*skan määrä lisääntyy, hyvän määrä pysyy ennallaan".

        Kapitalismi ei kuulu kulttuuriin, eikä lääketieteeseen. Lääketieteessä siitä seuraa se, että, kun polvi hajoaa, joudut mielisairaalaan, koska se on taloudellisesti kannattavempaa. Kulttuurissa näkyy sama ilmiö; p*skaa tuotetaan koko ajan enemmän ja enemmän, koska sen luullaan myyvän paremmin. Todellisuudessa tuossa luulossa on enemmän kyse oman projektion myymistä itselle ja toisaalta siitä "amerikkalaisesta unelmasta", jokaisen bimbon pitää saada olla stara.

        Siis kulttuuri ja oikeastaan kaikki tuenvarainen mittaa sivilisaation kehityksasteen. Sellainen valtio, missä kaikki perustuu tuottoon, ei tuota yhtään mitään mitään muuta, kuin projektioita; tuotteita, mitä kukaan ei tarvitse, mutta mitä uskotellaan tarvittavan.

        Raamatullisesti asian voisi ilmaista siten, että kaikki tositieto muuttuu popularisoituessaan anti-tiedoksi. Anti-tieto on se, mitä myydään, ja mikä tuottaa.


      • yybee kirjoitti:

        No mä en näyttelijöiden tai teatterien tilanteesta niin paljoa tiedä, mutta varmaankin heitäkin käy leipäjonossa. Joku puvustaja, lavastaja, äänittäjät, valomiehet esim.Ihmiset nyt vaan kouluttautuvat niille aloille. Ei niihin kouluihin sitä paitsi niin vain päästä, vaatii pitkät pääsykokeet ja hyvin pieni prosentti pääsee. Jos on lahjakkuus tehdä asioita, niin miksi ei.

        Joo, totta kai ne tekevät muuta työtä. Tiedän ohjaajia, kuvaajia, jotka ovat olleet mm. asfalttihommissa. Samoin esim. muusikoita.

        Ei siinä mitään, että ns. taiteilijat elävät hyvin köyhästi, jos taiteilijoina haluavat pysyä, niin Suomessa kuin monissa muissakin maissa. Mutta se, että heiltä evättäisiin mahdollisuus edes koskaan tehdä oman alansa töitä,on minusta väärin. Kaikki, siis _kaikki_ elokuva-alalla olevat ihmiset ovat tällä hetkellä tukien varassa ja yhtään elokuvaa ei ilman niitä tehtäisi. Jos ihminen esiintyy tv:ssä tai lehdessä vuokra-smokki päällä ja kaulaillen jotain kuuluisaa maailmantähteä, se saattaa seuraavana päivänä katsoa tyhjää jääkaappia ja miettiä saisko tyhjistä pulloista sen verran, että sais hernekeittotölkin. Se on sitä illuusioiden luomista ja ammattitaitoa :)

        Joo, toki maailmassa on paljon korjattavaa. Siitäkin aiheesta voi tehdä vaikka elokuvan :) Vois tulla menestys..

        Minusta tukien pitäisi olla juuri niin korkeita, että päätyön ohella ei tarvitsisi tehdä mitään muuta työtä.
        Kyse on pidemmästä prosessista, kuin hetken tilanteesta. Sijoittamalla kulttuuriin, sillä voidaan jossain vaiheessa nyhtätä rahaa ihan tolkuttomasti.

        Ja, mikäli kaikki perustuisi suoraan tuottoon, metsästäisimme edelleen hiiriä kivittämällä.
        Suoraan tuottoon perustuva talous onkin merkki ihmisen sopeutumattomuudesta ja sukupuuton alusta.


      • ...
        dazu kirjoitti:

        Minusta tukien pitäisi olla juuri niin korkeita, että päätyön ohella ei tarvitsisi tehdä mitään muuta työtä.
        Kyse on pidemmästä prosessista, kuin hetken tilanteesta. Sijoittamalla kulttuuriin, sillä voidaan jossain vaiheessa nyhtätä rahaa ihan tolkuttomasti.

        Ja, mikäli kaikki perustuisi suoraan tuottoon, metsästäisimme edelleen hiiriä kivittämällä.
        Suoraan tuottoon perustuva talous onkin merkki ihmisen sopeutumattomuudesta ja sukupuuton alusta.

        Kyllä suora tuotto lienee kauriiseen keihäällä on suurempi.


      • ... kirjoitti:

        Kyllä suora tuotto lienee kauriiseen keihäällä on suurempi.

        Ihana lause.


      • ...
        H kirjoitti:

        Niin mutta niiden tukien kautta ponnistaa saamaan rahaa. Tiedätkö vähän niin kuin strattirahat yrityksillä. Välillä on paha ponnistaa tyhjästä.

        Yes I know that too.


      • ...
        dazu kirjoitti:

        Nyt sä oot käsittänyt aivan väärin. Siis p*ska pysyy hengissä yksinään, se hyvä kama ei pysy hengissä ilman valtiontukea.
        Tässä pitää laina Genioo, tai sen kaveria, "p*skan määrä lisääntyy, hyvän määrä pysyy ennallaan".

        Kapitalismi ei kuulu kulttuuriin, eikä lääketieteeseen. Lääketieteessä siitä seuraa se, että, kun polvi hajoaa, joudut mielisairaalaan, koska se on taloudellisesti kannattavempaa. Kulttuurissa näkyy sama ilmiö; p*skaa tuotetaan koko ajan enemmän ja enemmän, koska sen luullaan myyvän paremmin. Todellisuudessa tuossa luulossa on enemmän kyse oman projektion myymistä itselle ja toisaalta siitä "amerikkalaisesta unelmasta", jokaisen bimbon pitää saada olla stara.

        Sovitaan niin, että minä en tiedä mistään mitään. Mutta kysynpä silti kumpaanko laittaisit enemmän rahaa kiinni, huonoon kulttuuriin vai ihmisen arjesta selviimiseen?

        Kummasta leikkaisit, kulttuuria tukevista tukiaisista vai vaikkapa sosiaaliturvasta?


      • ... kirjoitti:

        Yes I know that too.

        Sinun kirjoissasi todellinen kyky voi olla vain, jos musiikki on listojen tavaraa. Kyllä löytyy yksityinen sijoittaja maksamaan viuluja sitten... ehkä jos kenties. Ei kaikille.


      • ...
        hahmotelma kirjoitti:

        Sinun kirjoissasi todellinen kyky voi olla vain, jos musiikki on listojen tavaraa. Kyllä löytyy yksityinen sijoittaja maksamaan viuluja sitten... ehkä jos kenties. Ei kaikille.

        Jos työ ei tuota, sitä on turhaa tehdä. Pätee myös musiikkiin. Tuottava työ taas on kysyttyä.

        Minä oon tavannut kykyjenetsijöitä ihan niinkin hullussa paikassa, kun karaoke kuppila. Joten kyllä sinne huipullekin voi päästä aika jänniä polkuja pitkin. Lähetteleehän nuoret bändit demojaan levytysyhtiöille kuunteluun. Joskus joku poikii töitäkin. Monet myös perustaa omia yhtiöitä.

        Mä en tiedä miten kaikille haluaville voitas jakaa rahaa mielin määrin, kun kaikista ei koskaan tule mitään. Siksi kai ne jo eteenpäin päässeet sitä rahaa saakin, eikä ne jotka harjottelee autotallissa?


      • dazu, poikaseni...
        dazu kirjoitti:

        Nyt sä oot käsittänyt aivan väärin. Siis p*ska pysyy hengissä yksinään, se hyvä kama ei pysy hengissä ilman valtiontukea.
        Tässä pitää laina Genioo, tai sen kaveria, "p*skan määrä lisääntyy, hyvän määrä pysyy ennallaan".

        Kapitalismi ei kuulu kulttuuriin, eikä lääketieteeseen. Lääketieteessä siitä seuraa se, että, kun polvi hajoaa, joudut mielisairaalaan, koska se on taloudellisesti kannattavempaa. Kulttuurissa näkyy sama ilmiö; p*skaa tuotetaan koko ajan enemmän ja enemmän, koska sen luullaan myyvän paremmin. Todellisuudessa tuossa luulossa on enemmän kyse oman projektion myymistä itselle ja toisaalta siitä "amerikkalaisesta unelmasta", jokaisen bimbon pitää saada olla stara.

        Nyt on ihan pakko kommentoida sinulle...

        "Nyt sä oot käsittänyt aivan väärin. Siis p*ska pysyy hengissä yksinään, se hyvä kama ei pysy hengissä ilman valtiontukea."

        Uskallan melkein väittää ja väitänkin, että se hyvä kama on syntynyt muista syistä kuin valtion tukiaisten toivosta tai ainoana päämääränä kaupallinen menestys. Siksi se hyvä kamaa on selvinnyt vuosikymmenestä toiseen ja selviää edelleenkin.

        Sitten taas ne, jotka ovat oman "taiteen" tuottamisessa riippuvaisia valtion tukiaisista, joutaakin kadota kartalta. Voisivat opetella jonkin "oikean" ammatin. Olisivat siten enemmän hyödyksi yhteiskunnalle ja itselleen.


      • ... kirjoitti:

        Sovitaan niin, että minä en tiedä mistään mitään. Mutta kysynpä silti kumpaanko laittaisit enemmän rahaa kiinni, huonoon kulttuuriin vai ihmisen arjesta selviimiseen?

        Kummasta leikkaisit, kulttuuria tukevista tukiaisista vai vaikkapa sosiaaliturvasta?

        Myymiseen perustuvaa kulttuuria en tukisi ollenkaan. Kulttuurilla pitää olla sisältöä. Suosion pitäisi lähteä siitä, että väki ymmärtää sisällön.


      • dazu, poikaseni... kirjoitti:

        Nyt on ihan pakko kommentoida sinulle...

        "Nyt sä oot käsittänyt aivan väärin. Siis p*ska pysyy hengissä yksinään, se hyvä kama ei pysy hengissä ilman valtiontukea."

        Uskallan melkein väittää ja väitänkin, että se hyvä kama on syntynyt muista syistä kuin valtion tukiaisten toivosta tai ainoana päämääränä kaupallinen menestys. Siksi se hyvä kamaa on selvinnyt vuosikymmenestä toiseen ja selviää edelleenkin.

        Sitten taas ne, jotka ovat oman "taiteen" tuottamisessa riippuvaisia valtion tukiaisista, joutaakin kadota kartalta. Voisivat opetella jonkin "oikean" ammatin. Olisivat siten enemmän hyödyksi yhteiskunnalle ja itselleen.

        Noh, me olemme oikeastaan hyvin samaa mieltä asiasta. Minä pyrin tässä sanomaan sen, että niitä, jotka sitä hyvää kamaa ovat tehneet tuista, tai tuettomuudesta huolimatta, pitäisi tukea.
        Tämän perustelen sillä, että tällainen henkilö voisi silloin enemmän keskittyä siihen hyvän kaman tuottamiseen, ettei jotkut asfalttihommat veisi aikaa siltä luovalta työltä.
        Joskus 70-luvulla Suomessa jääkiekonpelaajat joutuivat vielä käymään töissä. Silloin oli käytännössä mahdotonta päästä jääkiekkoilijana sille tasolle, mitä nykyiset ammattipelaajat on, koska ammattiurheilija pystyy kokonaan panostamaan urheiluun ja elämään sen mukaan.
        Asfalttihommien jälkeen on vähän rankkaa lähteä salille ja sen jälkeen lenkille.

        Sanoisin muuten, että yksi suurimmista syistä siihen, miksi Suomi putosi kestävyysjuoksun huipulta on siinä, että nykyisin nämä kestävyysjuoksijat opiskelevat yliopistossa, tai tekevät töitä, siis pääasiallisesti ja siinä sivussa sitten juostaan.
        Afrikkalaisilla treeni on kaiken samaa luokkaa, kuin suomalaisilla on jollain leirillä, millä valmistaudutaan kisoihin.


      • Ammattilaisuus
        dazu kirjoitti:

        Noh, me olemme oikeastaan hyvin samaa mieltä asiasta. Minä pyrin tässä sanomaan sen, että niitä, jotka sitä hyvää kamaa ovat tehneet tuista, tai tuettomuudesta huolimatta, pitäisi tukea.
        Tämän perustelen sillä, että tällainen henkilö voisi silloin enemmän keskittyä siihen hyvän kaman tuottamiseen, ettei jotkut asfalttihommat veisi aikaa siltä luovalta työltä.
        Joskus 70-luvulla Suomessa jääkiekonpelaajat joutuivat vielä käymään töissä. Silloin oli käytännössä mahdotonta päästä jääkiekkoilijana sille tasolle, mitä nykyiset ammattipelaajat on, koska ammattiurheilija pystyy kokonaan panostamaan urheiluun ja elämään sen mukaan.
        Asfalttihommien jälkeen on vähän rankkaa lähteä salille ja sen jälkeen lenkille.

        Sanoisin muuten, että yksi suurimmista syistä siihen, miksi Suomi putosi kestävyysjuoksun huipulta on siinä, että nykyisin nämä kestävyysjuoksijat opiskelevat yliopistossa, tai tekevät töitä, siis pääasiallisesti ja siinä sivussa sitten juostaan.
        Afrikkalaisilla treeni on kaiken samaa luokkaa, kuin suomalaisilla on jollain leirillä, millä valmistaudutaan kisoihin.

        on pilanut monta hyvää asiaa. Kaikki haluaa jonkinlaisiksi ammattilaisiksi. Minusta se on naurettavaa. Kuka kohta ne oikeat työt tekee?


      • .
        Ammattilaisuus kirjoitti:

        on pilanut monta hyvää asiaa. Kaikki haluaa jonkinlaisiksi ammattilaisiksi. Minusta se on naurettavaa. Kuka kohta ne oikeat työt tekee?

        "Sanoisin muuten, että yksi suurimmista syistä siihen, miksi Suomi putosi kestävyysjuoksun huipulta on siinä, että nykyisin nämä kestävyysjuoksijat opiskelevat yliopistossa, tai tekevät töitä, siis pääasiallisesti ja siinä sivussa sitten juostaan."

        Eiku muilla on paremmat lääkkeet ja lääkärit.


      • ... kirjoitti:

        Jos työ ei tuota, sitä on turhaa tehdä. Pätee myös musiikkiin. Tuottava työ taas on kysyttyä.

        Minä oon tavannut kykyjenetsijöitä ihan niinkin hullussa paikassa, kun karaoke kuppila. Joten kyllä sinne huipullekin voi päästä aika jänniä polkuja pitkin. Lähetteleehän nuoret bändit demojaan levytysyhtiöille kuunteluun. Joskus joku poikii töitäkin. Monet myös perustaa omia yhtiöitä.

        Mä en tiedä miten kaikille haluaville voitas jakaa rahaa mielin määrin, kun kaikista ei koskaan tule mitään. Siksi kai ne jo eteenpäin päässeet sitä rahaa saakin, eikä ne jotka harjottelee autotallissa?

        Niin eli tuuria vaan.


      • Jäin tässä miettiin,
        . kirjoitti:

        "Sanoisin muuten, että yksi suurimmista syistä siihen, miksi Suomi putosi kestävyysjuoksun huipulta on siinä, että nykyisin nämä kestävyysjuoksijat opiskelevat yliopistossa, tai tekevät töitä, siis pääasiallisesti ja siinä sivussa sitten juostaan."

        Eiku muilla on paremmat lääkkeet ja lääkärit.

        että mitä se korkeakulttuuri on? Onko se sitä, mitä esa-pekka salonen pitää korkeakulttuurina? Tai onko se sitä, mitä arhinmäki pitää korkeakulttuurina? Kuka sen päättää, että mikä on korkeakulttuuria ja mikä ei?


      • Ja mikä tärkeintä
        Jäin tässä miettiin, kirjoitti:

        että mitä se korkeakulttuuri on? Onko se sitä, mitä esa-pekka salonen pitää korkeakulttuurina? Tai onko se sitä, mitä arhinmäki pitää korkeakulttuurina? Kuka sen päättää, että mikä on korkeakulttuuria ja mikä ei?

        tietenkin...

        Vaaditaanko korkeakulttuurin tunnistamiseen akateemista koulutusta?


    • Enemmän tukea ns. alemmille taiteille; sarjakuvalle, elokuvalle jne. Mutta siis suhteessa, myös korkeampi taide tarvitsee tukea.

      Eli Arhinmäen kannalla enemmän, mutta Paavo vois vähän kuitenkin hillitä tota populismiä.. Menee kohta uskottavuus.

      Nyt aamiaista..

      • H

        Nimenomaan tuota minäkin. Eli suhteeton osa ei saa mennä maailman Kiasmoille...


      • Suomalainen elokuva on muuten rapakunnossa monilta osin. Sitä hallitsee myyminen ja myyvien tuotteiden kehittäminen.


      • dazu kirjoitti:

        Suomalainen elokuva on muuten rapakunnossa monilta osin. Sitä hallitsee myyminen ja myyvien tuotteiden kehittäminen.

        Katsotko sinä venäläisiä taide-elokuvia neuvostoajalta?


      • hahmotelma kirjoitti:

        Katsotko sinä venäläisiä taide-elokuvia neuvostoajalta?

        En pelkästään niitä, mutta en tuhlaa aikaani nykyaikaisiin suomalaisiin elokuviin, mitkä ovat tasoltaan sellaisia 12-vuotiaan tuotoksia.


      • dazu kirjoitti:

        En pelkästään niitä, mutta en tuhlaa aikaani nykyaikaisiin suomalaisiin elokuviin, mitkä ovat tasoltaan sellaisia 12-vuotiaan tuotoksia.

        Kyllä ja varmasti tiedät, että maailmassa on noin 13 ihmistä jotka nauttivat niistä taide-elokuvista ja vaikka kuinka tuet, niin niistä nauttivien määrä ei lisäänny.


      • dazu kirjoitti:

        En pelkästään niitä, mutta en tuhlaa aikaani nykyaikaisiin suomalaisiin elokuviin, mitkä ovat tasoltaan sellaisia 12-vuotiaan tuotoksia.

        Ja siis kyllä... minäkään en nauti juurikaan turhimmasta hollywood joulusesonkipaskasta...

        Mutta se ei tarkoita sitä, että siihen kaikkein turhimpaan... eli mainitsemiimme tide-elokuviin... ei kannata syytää enemmän rahaa kuin muihin elokuviin. Niille taide elokuville satanen ohjaajan bussilippuihin ja jokuset miljoonat jakoon muille elokuville.


      • hahmotelma kirjoitti:

        Ja siis kyllä... minäkään en nauti juurikaan turhimmasta hollywood joulusesonkipaskasta...

        Mutta se ei tarkoita sitä, että siihen kaikkein turhimpaan... eli mainitsemiimme tide-elokuviin... ei kannata syytää enemmän rahaa kuin muihin elokuviin. Niille taide elokuville satanen ohjaajan bussilippuihin ja jokuset miljoonat jakoon muille elokuville.

        Oho menihän hassusti... siis tuo jatko... väliin kolmien pisteiden kera tulleen sivulauseen jälkeen... Ei tarkoita sitä että kannattaisi... Koska kukaan ei halua sitä paskaa ja suurinta osaa vituttaa pelkkä tieto siitä, että sitä tehdään... vaikka ilman tukia. Ärsyttää silti.


      • hahmotelma kirjoitti:

        Kyllä ja varmasti tiedät, että maailmassa on noin 13 ihmistä jotka nauttivat niistä taide-elokuvista ja vaikka kuinka tuet, niin niistä nauttivien määrä ei lisäänny.

        Noh, kyllä olen varma, että osa minunkin suosikeista on myös yleisesti suosittuja. Hyviä leffoja tulee viikoittain televisiosta.


      • hahmotelma kirjoitti:

        Ja siis kyllä... minäkään en nauti juurikaan turhimmasta hollywood joulusesonkipaskasta...

        Mutta se ei tarkoita sitä, että siihen kaikkein turhimpaan... eli mainitsemiimme tide-elokuviin... ei kannata syytää enemmän rahaa kuin muihin elokuviin. Niille taide elokuville satanen ohjaajan bussilippuihin ja jokuset miljoonat jakoon muille elokuville.

        Minusta sitä myyvää krääsää ei niinkään tarvitse tukea, koska se koko krääsä on tehty vain myymistä ajatellen sen suuremmin sisältöön keskittymättä. Suomalainen elokuva myy tällä hetkellä paremmin, kuin koskaan, mutta on myös huonompaa, kuin koskaan.
        Hirveän paljon on jotain suomalaista junttiäijämeininkiä jo pidemmän aikaa haluttu kovasti filmata. Kertoo enemmänkin siitä, minkälainen käsitys kehä kolmen sisäpuolella on suomalaisista yleensäkin ja siitä, mikä myy. Vastaavanlaista leffaa on nää Chuck Norrisit sun muut.


      • hahmotelma kirjoitti:

        Ja siis kyllä... minäkään en nauti juurikaan turhimmasta hollywood joulusesonkipaskasta...

        Mutta se ei tarkoita sitä, että siihen kaikkein turhimpaan... eli mainitsemiimme tide-elokuviin... ei kannata syytää enemmän rahaa kuin muihin elokuviin. Niille taide elokuville satanen ohjaajan bussilippuihin ja jokuset miljoonat jakoon muille elokuville.

        Pitiäsikö sinun mielestä jalkapallon olla sellaista, kuin Irlannin maajoukkueella, vai sellaista, kuin Espanjan maajoukkueella?
        Irlannin peliä voisi verrata myyvään suomalaiseen alatasoiseen leffaan ja Espanjan peliä taideleffaan.


      • dazu kirjoitti:

        Minusta sitä myyvää krääsää ei niinkään tarvitse tukea, koska se koko krääsä on tehty vain myymistä ajatellen sen suuremmin sisältöön keskittymättä. Suomalainen elokuva myy tällä hetkellä paremmin, kuin koskaan, mutta on myös huonompaa, kuin koskaan.
        Hirveän paljon on jotain suomalaista junttiäijämeininkiä jo pidemmän aikaa haluttu kovasti filmata. Kertoo enemmänkin siitä, minkälainen käsitys kehä kolmen sisäpuolella on suomalaisista yleensäkin ja siitä, mikä myy. Vastaavanlaista leffaa on nää Chuck Norrisit sun muut.

        Kyllä, mutta sellaista jota joku myös haluaa katsoa pitää tukea... oli se sitten hieman laadukkaampaa tai ei...

        Mutta sitä kun joku esittää kolmetuntisen monologin tehdashallissa ja muovipussin leijaillessa kuvassa läpi elokuvan... Ei helvetti penniäkään semmoseen. Sen paskan voi kuvata kännykällään ja laittaa jonnekin missä... missä nyt sitten sillä tavalla mielisairaat netissä masturboi...


      • dazu kirjoitti:

        Pitiäsikö sinun mielestä jalkapallon olla sellaista, kuin Irlannin maajoukkueella, vai sellaista, kuin Espanjan maajoukkueella?
        Irlannin peliä voisi verrata myyvään suomalaiseen alatasoiseen leffaan ja Espanjan peliä taideleffaan.

        En välitä paskaakaan jalkapallosta, joten enpä osaa sanoa.


      • dazu kirjoitti:

        Pitiäsikö sinun mielestä jalkapallon olla sellaista, kuin Irlannin maajoukkueella, vai sellaista, kuin Espanjan maajoukkueella?
        Irlannin peliä voisi verrata myyvään suomalaiseen alatasoiseen leffaan ja Espanjan peliä taideleffaan.

        Toisekseen, espanjan pelejä seuraa täysi stadioni paikan päällä ja miljoonat television kautta.

        Espanjan peli on Titanic ja Irlannin peli on jotain hieman viihdyttävämpää, kuin taide-elokuva... koska Irlannin pelit on niin paljon suositumpia...


      • hahmotelma kirjoitti:

        Kyllä, mutta sellaista jota joku myös haluaa katsoa pitää tukea... oli se sitten hieman laadukkaampaa tai ei...

        Mutta sitä kun joku esittää kolmetuntisen monologin tehdashallissa ja muovipussin leijaillessa kuvassa läpi elokuvan... Ei helvetti penniäkään semmoseen. Sen paskan voi kuvata kännykällään ja laittaa jonnekin missä... missä nyt sitten sillä tavalla mielisairaat netissä masturboi...

        Noh, ei kaikki taideleffatkaan ole hyviä. Liika itseen käpertyminen ei ole elokuvalle hyväksi.

        Myyminen ei pitäisi kuitenkaan olla peruste tuille, koska myymisessä on lopulta kyse sellaisesta, että kehä kolmen sisäpuolella ajatellaan, että kansa on niin tyhmää, ettei niille Espanjan peli myy, pistetään Irlannin peliä ja markkinoidaan vaan kunnolla. Ei taitoon kannata perustaa peliä, koska se vaatii enemmän rahaa, myyminen on kaikki kaikessa.


      • dazu kirjoitti:

        Noh, ei kaikki taideleffatkaan ole hyviä. Liika itseen käpertyminen ei ole elokuvalle hyväksi.

        Myyminen ei pitäisi kuitenkaan olla peruste tuille, koska myymisessä on lopulta kyse sellaisesta, että kehä kolmen sisäpuolella ajatellaan, että kansa on niin tyhmää, ettei niille Espanjan peli myy, pistetään Irlannin peliä ja markkinoidaan vaan kunnolla. Ei taitoon kannata perustaa peliä, koska se vaatii enemmän rahaa, myyminen on kaikki kaikessa.

        Ei myymisen pidä olla ensisijainen tai ainoa peruste tietenkään. Mutta ei ole mitään järkeä tukea mitään tekotaiteellista runkkausta, jos sillä ei ole mitään teoreettisia mahdollisuuksia maksaa itseään takaisin.


    • määmy

      Syvemmin funtsittuna Salosen sanoma artikkelis oli mitäänsanomaton.

      Guggenheim olis ihan OK, kun sen rahoittaisivat he, joilla on rahaa. Tosin ne Guggenheimin tukirahat menis verotuksessa vähennylksiin ja suurimman osan museon kuluista maksaisi veronmaksajat.
      Lisäks voi kysyy "Mitä taidetta maailmalla on, jota ei voi ottaa esille Kiesmas tai Ateneumis?"

      Musiikki on yks hyvä esmes. ulkomaille pyrkivä yhtye ei saa kulttuuritukirahoja, ulkomailla menestyvä saa tukirahoja. Miks?
      Sama juttu on viennin kans, mitä pienempi yritys, sitä vaikeampi saada eri tukimuotoja. Mitä suurempi, sitä helpompi.

      Paras esimerkki on suomes tehty olut. Panimo saa tukee ku vie tölkkinsä etelään ja suomalaiset hakevat niitä tölkkejä takas.
      Eiks vois samantien laskee keppanan hintaa, ei tarttis käydä lahden tuol puolel?

    • ...

      Kuinkahan ennen muinoin hoidettiin homma kotiin, kun ei ollut valtiontukia ja tekohengitys almuja? Ehkä ne etsivät jonkun jolla on rahaa ja varaa sponssata heidän lahjojaan maailmalle. Miksi jonkun sirkushuvin kuuluisi kuulua kaikkien kustannettavaksi (valtiontuella), kun eivät kaikki niitä huveja kaipaakkaan?

    • ajan tasalla

      Mielestäni kulttuuria pitäisi tukea ensisijaisesti aihepiireistä, jotka ovat kaikkien saatavissa asuinpaikasta riippumatta. Elokuva ja kirjallisuus esim ovat sellaisia. Tuhannen kilsan päässä olevat verovaroin värkätyt kulttuurimestat eivät paljoa lapin ihmisiä ilahduta.

      • yb häipyilee

        Aika samoilla linjoilla.


    • !

      Kiasmat ja Esapekat haistakoon pitkä paska!

    • Minusta suurin

      ongelma on siinä, että asioista päättävät enimmäkseen asioista ymmärtämättömät. Ja sitäpaitsi siitä ns. "kulttuurista" on ylitarjontaa.

      Onko kenelläkään muuten tietoa kuin paljon kansallisooppera nielee tukieuroja vuosittain? Olen kuullut huhuja, ettei se määrä ole vähäinen...

    • Arhinmäen kädenjälkeä on urheilun ja kulttuurin eriarvoinen kohtelu. Syksyllä lähti kulttuurista määrärahoja, mutta urheilusta ei. Jos nyt saisi edes sen tasapainon pidettyä, sitten voidaan puhua miten rahat alan sisäisesti jakautuu.

      Sinänsä kulttuurin tukeminen on välttämätöntä. Lippujen hinnat olisivat moninkertaiset esimerkiksi museoihin ja teatteriin ellei valtio ja kunnat niitä tukisi. Kulttuurista tulisi varakkaiden eliittiharrastus. Kuten aloituksessa sanotaan, kulttuuri on myös hyvää pr-työtä. Porot, joulupukki ja sauna on lypsetty kuiviin vaikka niitä edelleen näkyy Suomi-kuvan kiillostuskampanjoissa.

    • hähäh:D

      Buhaha, päiväkodin setä puhuu kulttuurista.

      • <3

        Hahmis


      • Kenelle kulttuuri mahtaa mielestäsi kuulua?


    • :)

      Odotamme ratikan mielipidettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1098
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      893
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      863
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      773
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe