Systeemi on LÄPIMÄTÄ!!!

nettoUkko

Yhteishuoltajuus, jossa lapsi on 50 - 50 kummallakin vanhemmalla vuoroviikoin. Näin lapsen menot jakautuvat asumisen ja syömisten osalta aika tavalla tasan. Vaatteita on ostettu kumpaankin talouteen tarpeen mukaan. Yllättäen äiti on lapsen lähivanhempi ja saa lapsilisää. Lapsen äidillä on siis tämä yhteinen lapsi eksmiehensä kanssa ja tällä äidillä myös uusi puoliso joka tienaa paremmin kuin lapsen isä. Lapsen isällä on uusi avioliitto uuden naisen kanssa ja uudella vaimolla lapsi entisestä elämästään, lisäksi uudessa avioliitossa on syntynyt myös uusi lapsi. Näin miehellä on vastattavaa käytännössä 2,5 lasta, koska yksi lapsista on puolet ajastaan lapsen äidillä. Vaimo on tietenkin äitiyslomalla ja tulot sen muikaiset. Mikä meidän systeemissä sitten mättää?

Lapsen äiti jolla siis uusi hyvin toimeentuleva mies ja vastuuta lapsesta joka toinen viikko. Tämä äiti on lapsen lähivanhempi ja tätä lähivanhemmuutta ei mies saa. Lähivanhemmuus oikeuttaa saamaan lapsesta lapsilisän lisäksi vielä elatusta tältä lapsen biologiselta isältä suhteessa tuloihin, isän ja äidin tulot, vaikka ruokakunnittain sillä äidin ruokakunnalla jää huomattavasti paljon enemmän rahaa käytettäväkseen joka ikinen kuukausi! Toisin sanoen, lapsi on yhtäpaljon kummassakin taloudessa, äiti saa lähivanhempana lapsilisän ja tämän lisäksi paremmin tienaava isä joutuu maksamaan vielä elatusta, vaikka todellisuudessa isälle jää kuukaudessa huomattavasti vähemmän rahaa käytettäväksi! Näin tämä lapsen äiti voi SUORAAN RAHASTAA lapsen biologista isää omiin hurvitteluihinsa ja laki tukee tätä käytäntöä aivan täysin!!!

Onko tässä jotain järkeä??? Yritäppä vielä tässä kohtaa isänä ehdottaa itsellesi lapsen lähivanhemmuutta ja ole vieläpä valmis vastaamaan lapsen KAIKISTA menoista ilman mitään elatuksia sen eksvaimon puolelta niin EI KÄY!!! Siis täysin kyse vain lapsella rahastuksesta!!! Sitten kun menee vaikeaksi niin tämä lähivanhempi voi rajoittaa lapsen ja isän tapaamista, eli rikkoa tämän entisen käytännön viikko äidillä ja viikko isällä.

Ei ole helppoa olla suomalainen, valkoinen heteromies! Kärjistettynä voitaisiin sanoa: Jos teet lapsen niin valmistaudu seuraavaan:
- 120€/kk, kunnes lapsi täyttää 18 vuotta
- Älä luo mitään tunnesiteitä lapseen, koska sinun tapaamisoikeutta voidaan rajoittaa miten vain femakot haluaa päättää. Tulet vain onnettomaksi sen lapsen kaipuusi kanssa.
- Sinulla on ainoastaan velvollisuuksia, joista päättävät sinua eniten halveksivat tahot, riippumatta siitä, kuinka hyvä isä lapsellesi olet.

47

816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Kyllä jokaisen lasta hankkivan kannattaisi miettiä, että lapsi maksaa vähintään 120 euroa kuussa, eikä riitäkään... Eikä ne menot edes lopu 18 ikävuoteen.

      Silti teidän tapauksessa elatusmaksu kannattaisi laskettaa uudestaan.

      En ole ihan varma, miten uusien puolisoiden tulot vaikuttavat laskelmiin, mutten usko, että ainakaan nykyisen puolisosi äitiysloma vaikuttaa elatusmaksua alentavasti, sehän on väliaikainen tilanne. Varmaankaan myöskään uuden puolisosi lapsi ei voi olla ratkaiseva tekijä oman lapsesi elatuksessa.
      Eiköhän se ole perheesi sisäinen asia sekä ennen kaikkea uuden vaimosi ja hänen lapsensa isän välinen asia, kuinka lapsipuolesi elatus hoidetaan.


      Lapsilisä menee aina jommallekummalle vanhemmalle. Jos äiti ei suostu, että lapsi on kirjoilla sinun luonasi, niin etkö voi ehdottaa, että äiti maksaa lapsen menoja enemmän. Onhan lapsella menoja; harrastukset, vakuutukset, koulutarvikkeet, vaatteet (kaikkea kenkiä ja ulkovaatteita myöten ei kai tarvitse hankkia molempiin talouksiin?).

      Mistä muuten päättelet, että exäsi hurvittelee lapsilisällä ja elatusmaksulla, jotka teidän tapauksessa on kai n. 225 euroa, eikä käytä niitä lapseen?
      Vaikuttaako lapsi kärsivän puutetta?


      Saako kysyä, miksi olet hankkinut uudenkin puolison kanssa lapsen, jos koet, ettei lapsiin kannata luoda tunnesiteitä ja lapsiin menee liikaa rahaa?

    • nettoUkko

      Mistä muuten päättelet, että exäsi hurvittelee lapsilisällä ja elatusmaksulla, jotka teidän tapauksessa on kai n. 225 euroa, eikä käytä niitä lapseen?
      - Ehdotin semmoista ratkaisua, jossa olisi lapsen menoja varten oma tili ja jos sinne olisi ohjattu lapsilisä. Mikäli tuolta tililtä lapseen käytetyt varat olisivat loppuneet niin olisin voinut sinne sitä rahaa laittaa niin paljon kuin tarve vaatii. Tämä ei käynyt päinsä!!! Toisekseen, voisitko esittää minulle miten saadaan tuo 225€/kk kulumaan yhteen lapseen, jos päiväkoti, ruoka ja asumiskustannuksia ei tähän lasketa? Siis pelkkää ylimääräistä yhteen lapseen joka kuukausi 225€...

      Vaikuttaako lapsi kärsivän puutetta?
      - Lapsella ei ole puutetta mistään!!! Toki, olen ostanut kaiken tarvittavan ja siellä toisessa päässä on toimittu samoin.

      Saako kysyä, miksi olet hankkinut uudenkin puolison kanssa lapsen, jos koet, ettei lapsiin kannata luoda tunnesiteitä ja lapsiin menee liikaa rahaa?
      - En minä noin ole kokenut! Tuo vain VOI olla aina edessä. Tietenkin minä luotan tämän nykyisen suhteeni kantavan ja kaiken menevän hienosti... Kaikkeen on kuitenkin valmistauduttava...

      Mikäli tilanne olisi toinen ja tuota rahaa ei siellä toisessa päässä oikeasti olisi, niin tottakai minä maksaisin ihan mielelläni tuota maksua. Tilanne on kuitenkin toinen ja tässä halutaan vain rahastaa lapsen varjolla!!!

      • en tajuu????

        Olet kateellinen, kun exälläsi on varakas puoliso, mutta tuo lapsi on sinun ja exäsi ei sen varakkaan puolison lapsi.
        Ole tyytyväinen, jos tuo varakas puoliso antaa sinunkin lapselle aineellista hyvää, niin eikö se ole hyvä asia.
        Halusit lähivanhemmaksi miksi lapsilisänkö tähden vai, eikö sulla siellä jo ole kättenvoiteita tarpeeksi, koska vaimosi lapsikin asuu siellä ja se teidän uus lapsi.


      • Varakas
        en tajuu???? kirjoitti:

        Olet kateellinen, kun exälläsi on varakas puoliso, mutta tuo lapsi on sinun ja exäsi ei sen varakkaan puolison lapsi.
        Ole tyytyväinen, jos tuo varakas puoliso antaa sinunkin lapselle aineellista hyvää, niin eikö se ole hyvä asia.
        Halusit lähivanhemmaksi miksi lapsilisänkö tähden vai, eikö sulla siellä jo ole kättenvoiteita tarpeeksi, koska vaimosi lapsikin asuu siellä ja se teidän uus lapsi.

        No eihän tuo nyt ihan oikealtakaan tunnut että köyhempi perhe maksaa varakkaammalle perheelle... Itse ainakin olisin valmis järjestelemään uudelleen moisessa tilanteessa.


      • nettoUkko
        en tajuu???? kirjoitti:

        Olet kateellinen, kun exälläsi on varakas puoliso, mutta tuo lapsi on sinun ja exäsi ei sen varakkaan puolison lapsi.
        Ole tyytyväinen, jos tuo varakas puoliso antaa sinunkin lapselle aineellista hyvää, niin eikö se ole hyvä asia.
        Halusit lähivanhemmaksi miksi lapsilisänkö tähden vai, eikö sulla siellä jo ole kättenvoiteita tarpeeksi, koska vaimosi lapsikin asuu siellä ja se teidän uus lapsi.

        "Olet kateellinen, kun exälläsi on varakas puoliso, mutta tuo lapsi on sinun ja exäsi ei sen varakkaan puolison lapsi." - No tasan ole kateellinen!

        "Ole tyytyväinen, jos tuo varakas puoliso antaa sinunkin lapselle aineellista hyvää, niin eikö se ole hyvä asia." - Näinkö teillä lapsia kasvatetaan? Että annetaan vain sitä aineellista hyvää yllin kyllin. Minä kait kasvatan rakkaudella ja viisaudella, siihen ei kuulu yleetön kulutus ja kaikki mitä lapsi keksii vain pyytää. Jopa sitä työnteon merkitystä lapselleni opetan. Tietenkin jos sitä vain makaa kotona ja saa kotiin riittävän toimeentulon niin mitäpä sitä sitten työnteosta voi ihminen tietää? Jatka toki valitsemallasi tiellä.

        "Halusit lähivanhemmaksi miksi lapsilisänkö tähden vai, eikö sulla siellä jo ole kättenvoiteita tarpeeksi, koska vaimosi lapsikin asuu siellä ja se teidän uus lapsi." - Lähivanhempana minä vastaisin mielelläni lapsen kaikista menoista, enkä olisi keneltäkään mitään vailla. Tämä olisi tietenkin reilua, vaikka meidän perheessä ei tuo rahallinen tilanne mikään ruusuinen olekaan. Näin minun ei tarvitsisi, toivottavasti, enään koskaan yhtään sanaa vaihtaa tämän lapseni biologisen äidin kanssa.


      • love.
        nettoUkko kirjoitti:

        "Olet kateellinen, kun exälläsi on varakas puoliso, mutta tuo lapsi on sinun ja exäsi ei sen varakkaan puolison lapsi." - No tasan ole kateellinen!

        "Ole tyytyväinen, jos tuo varakas puoliso antaa sinunkin lapselle aineellista hyvää, niin eikö se ole hyvä asia." - Näinkö teillä lapsia kasvatetaan? Että annetaan vain sitä aineellista hyvää yllin kyllin. Minä kait kasvatan rakkaudella ja viisaudella, siihen ei kuulu yleetön kulutus ja kaikki mitä lapsi keksii vain pyytää. Jopa sitä työnteon merkitystä lapselleni opetan. Tietenkin jos sitä vain makaa kotona ja saa kotiin riittävän toimeentulon niin mitäpä sitä sitten työnteosta voi ihminen tietää? Jatka toki valitsemallasi tiellä.

        "Halusit lähivanhemmaksi miksi lapsilisänkö tähden vai, eikö sulla siellä jo ole kättenvoiteita tarpeeksi, koska vaimosi lapsikin asuu siellä ja se teidän uus lapsi." - Lähivanhempana minä vastaisin mielelläni lapsen kaikista menoista, enkä olisi keneltäkään mitään vailla. Tämä olisi tietenkin reilua, vaikka meidän perheessä ei tuo rahallinen tilanne mikään ruusuinen olekaan. Näin minun ei tarvitsisi, toivottavasti, enään koskaan yhtään sanaa vaihtaa tämän lapseni biologisen äidin kanssa.

        Olet äärettömän katkera.


    • ---

      "Ehdotin semmoista ratkaisua, jossa olisi lapsen menoja varten oma tili ja jos sinne olisi ohjattu lapsilisä. Mikäli tuolta tililtä lapseen käytetyt varat olisivat loppuneet niin olisin voinut sinne sitä rahaa laittaa niin paljon kuin tarve vaatii. Tämä ei käynyt päinsä!!!"

      En oikein ymmärtänyt tuota ideaa. Tarkoititko, että teillä molemmilla olisi käyttöoikeus tilille, jonne menisi lapsilisät ja mahdollisesti molemmilta jonkinlainen "elatusmaksu"? Ja sieltä sitten maksettaisiin päivähoitomaksut, vaatteet, harrastukset jne.?

      Sitten kai pitäisi yhdessä vähän neuvotella siitäkin, mitä lapselle hankitaan ja millä hintaa, ettei yhtäkkiä ole tili tyhjä, kun toinen menee sieltä jotain maksamaan? Ja jos pankkikorttia käytetään esim. vaatekaupoissa, niin pitäisi sitä ennen pikapankilla tarkistaa, minkä verran tilillä on rahaa.

      Aika monimutkaiselta kuulostaa, mutta ehkä käsitin jotain väärin.


      "Toisekseen, voisitko esittää minulle miten saadaan tuo 225€/kk kulumaan yhteen lapseen, jos päiväkoti, ruoka ja asumiskustannuksia ei tähän lasketa? Siis pelkkää ylimääräistä yhteen lapseen joka kuukausi 225€..."

      En yhtään tiedä, miten teillä on asiat; onko lapsella harrastuksia, maksatko yhtä paljon vaatteita, kumpi maksaa parturit ja nuo mainitsemasipäiväkotimaksut jne..

      Edelleen olen sitä mieltä, että se elatusmaksu kannattaisi teidän tarkistuttaa, jotta varmistuisit, ettei se ole epäreilu ja suorastaan turha, kun lapsi kerran on vuoroviikot sinun luonasi.

      • nettoUkko

        Tiliin olisi eksällä oikeudet ja vaikka se korttikin. Minulle riittäisi siitä vaikka tiliote kerran kuukaudessa. Tietenkin sitä rahaa sieltä käytettäisiin vain lapselle tehtäviin hankintoihin. Lapsi käy jo koulua joten mistään pk maksuista ei tarvihe huolehtia.

        Ei sitä elatusmaksua niin vain tarkisteta! Tämä tästä systeemistä sen mädän tekeekin!!! Jos tuo lähihuoltajuus olisi minulla niin silloin minä saisin sitä elatusmaksua turhaan!!! En minä sitä tietenkään olisi edes vailla, jos saisin tuon lapsilisän ja hommaisin varmasti kaiken mitä lapsi tarvitsee!!!


    • .....

      miten työ miehet jaksatte aina valittaa tuosta rahasta???
      lakatkaa lisääntymästä ni ei pennoset kulu "jonninjoutavaan"...

      • ---

        Varaa vain aika lastenvalvojalle uutta laskentaa varten. Kerro, että olosuhteet ovat muuttuneet. Katso, kuinka käy.

        Tuo mainitsemasi tili lapsen hankinnoille tuntuisi ainakin minusta hankalalta.
        Meillä lapsi on jo teini. Maksan hänen vaatteet, harrastukset, viikkorahat, meikit, kampaajan jne..
        Omaa pankkikorttiani kaupoissa vingutan tai nostan nuorelle pikapankista rahaa ja minun tililtä menee erinäisiä lapsen laskuja.
        Tuntuisi ylimääräiseltä vaivalta ja uskomattomalta kontrolloinnilta, jos lapsen isä pyytäisi erillistä tiliä lapsen menojen maksamiseen sekä tiliotetta kuukausittain.


    • 1+1

      Millä hiton järjellä miehet kuvittelee että sen uuden puolison hyvät tulot kuuluvat pätkääkään toisen ihmisen lapsen elatukseen? Aivan sairasta!!!!

      Mutta joo, mielestäni elatusmaksua ei tulisi maksaa 50/50 huollossa.

      • ?

        "Millä hiton järjellä miehet kuvittelee että sen uuden puolison hyvät tulot kuuluvat pätkääkään toisen ihmisen lapsen elatukseen?"

        Samaa ihmettelin.

        AP maksaa tekstinsä mukaan elatusmaksua, koska on parempituloinen kuin lapsensa äiti.

        En tiedä, miten sossussa lasketaan noita kunkin ruokakunnan tuloja ja menoja, mutta minusta loogiselta kuulostaa, että suurempituloinen vanhempi osallistuu OMAN LAPSENSA elatukseen enemmän kuin pienempituloinen.

        Jos exän ruokakunnalle jää enemmän rahaa kuussa käteen, koska uusi mies on hyvätuloinen, niin systeemi on läpimätä??


      • Näin se vaan menee..
        ? kirjoitti:

        "Millä hiton järjellä miehet kuvittelee että sen uuden puolison hyvät tulot kuuluvat pätkääkään toisen ihmisen lapsen elatukseen?"

        Samaa ihmettelin.

        AP maksaa tekstinsä mukaan elatusmaksua, koska on parempituloinen kuin lapsensa äiti.

        En tiedä, miten sossussa lasketaan noita kunkin ruokakunnan tuloja ja menoja, mutta minusta loogiselta kuulostaa, että suurempituloinen vanhempi osallistuu OMAN LAPSENSA elatukseen enemmän kuin pienempituloinen.

        Jos exän ruokakunnalle jää enemmän rahaa kuussa käteen, koska uusi mies on hyvätuloinen, niin systeemi on läpimätä??

        Tämä se on aihe joka jaksaa kiinnostaa palstan yhäriruikkuja hamaan tappiin asti mutta se "tappi" rajoittuu siihen kun aletaan puhumaan siitä että mitä lapsi oikeasti elämässä "antaa" vanhemmalleen!!!
        Kun palstan paatuneiden ja tuoreempienkin yhäriruikuttajien kitinöitä lukee niin lapsihan on heille todellinen taakka ja maanvaiva....
        Valitetaan kuinka on kallista olla lähihuoltaja ja kuinka rankkaa se on henkisesti ja kuinka lapsen isä on syyllinen siihen ja kuinka itse on viattomista viattomin oman elonsa siihen "ankeuteen" MUTTA IKINÄ paatuneinkaan yhäriruikuttaja ei laske mitään arvoa sille mitä menettää siinä kun on "vanhempi" lapselle jonka elämässä ei voi olla oikea vanhempi!!!!!!!
        Ei ei ei, yhäriruikuttajan mielestä se etävanhempi-isukki onkin voittaja koska hänen ei täydy kasvattaa lastaan vaan pääsee pälkähästä vain piskuisella elarilla...
        Palstan tuoreempi yhäriruikuttaja ehkä uskookin tuohon paatuneiden yhäriruikkujen paskanjauhantaan, uskoo siihen asti kunnes tiedostaa että olisipa se vain miljoona kertaa vihtumaisempaa olla se "pälkähästä" päässyt etävanhempi kuin se mitä lapsen kanssa samaa yhteistä elämää elävä VANHEMPI!!!
        Palstan paatuneet vakiruikuttajayhärit jaksaa jauhaa siitä kuinka vaikeaa on olla lähi ja kuinka lapsen isä on "hylännyt" lapsensa etenkin rahan takia mutta "jostain kumman syystä" nuo palstan vakiruikuttajayhäriLUUSERIT eivät suostuisi vaihtamaan osia sen lapsen isän kanssa! MIKSI????
        Onko sillä kasvavan ja pikkuhiljaa aikuistuvan lapsen elämässä jatkuvasti läsnäolevana vanhempana jokin arvo sittenkin????????????????????????????


      • ?
        Näin se vaan menee.. kirjoitti:

        Tämä se on aihe joka jaksaa kiinnostaa palstan yhäriruikkuja hamaan tappiin asti mutta se "tappi" rajoittuu siihen kun aletaan puhumaan siitä että mitä lapsi oikeasti elämässä "antaa" vanhemmalleen!!!
        Kun palstan paatuneiden ja tuoreempienkin yhäriruikuttajien kitinöitä lukee niin lapsihan on heille todellinen taakka ja maanvaiva....
        Valitetaan kuinka on kallista olla lähihuoltaja ja kuinka rankkaa se on henkisesti ja kuinka lapsen isä on syyllinen siihen ja kuinka itse on viattomista viattomin oman elonsa siihen "ankeuteen" MUTTA IKINÄ paatuneinkaan yhäriruikuttaja ei laske mitään arvoa sille mitä menettää siinä kun on "vanhempi" lapselle jonka elämässä ei voi olla oikea vanhempi!!!!!!!
        Ei ei ei, yhäriruikuttajan mielestä se etävanhempi-isukki onkin voittaja koska hänen ei täydy kasvattaa lastaan vaan pääsee pälkähästä vain piskuisella elarilla...
        Palstan tuoreempi yhäriruikuttaja ehkä uskookin tuohon paatuneiden yhäriruikkujen paskanjauhantaan, uskoo siihen asti kunnes tiedostaa että olisipa se vain miljoona kertaa vihtumaisempaa olla se "pälkähästä" päässyt etävanhempi kuin se mitä lapsen kanssa samaa yhteistä elämää elävä VANHEMPI!!!
        Palstan paatuneet vakiruikuttajayhärit jaksaa jauhaa siitä kuinka vaikeaa on olla lähi ja kuinka lapsen isä on "hylännyt" lapsensa etenkin rahan takia mutta "jostain kumman syystä" nuo palstan vakiruikuttajayhäriLUUSERIT eivät suostuisi vaihtamaan osia sen lapsen isän kanssa! MIKSI????
        Onko sillä kasvavan ja pikkuhiljaa aikuistuvan lapsen elämässä jatkuvasti läsnäolevana vanhempana jokin arvo sittenkin????????????????????????????

        Liittyiko tuo vastauksesi minun edelliseen kommenttiin tai ylipäätään tähän viestiketjuun? Miten?

        Tässä ketjussa on puhe YHTEIShuoltajuudesta, jossa lapsi on molemmilla vanhemmilla 50/50.
        Lapsi ei vaikuta kärsivän puutteesta, enkä saanut mistään käsitystä, että hän olisi taakka kummallekaan vanhemmalleen.

        Lapsen isä vaikutti olevan katkera siitä, että lapsi on kirjoilla äitinsä luona ja siksi lapsilisä menee äidin tilille. Isä myös maksaa 120 euron elatusmaksua. Isä olisi siksi halunnut lapsen itselleen kirjoille. Käsitin, että rahan takia, muuhan ei olisi muuttunut.


        Isää on tässä ketjussa neuvottu varaamaan aika lastenvalvojalta ja tarkistuttamaan, onko elatusmaksun maksaminen kohtuutonta, kun lapsi kuitenkin on hänen luonaan 50% ajasta vai onko se kohtuullista, kun hän on lapsen vanhemmista se paremmin tienaava.

        Jos en ymmärrä, kuinka oman lapsen elatusmaksussa nousee kynnyskysymykseksi se, että exän uusi puoliso on hyvätuloinen, kun taas oma uusi puoliso on äitiyslomalla ja vähillä tuloilla, niin tarkoittaako se sinusta sitä, että minä taikka "palstan vakiruikuttajayhäriluuserit" eivät ymmärrä, mitä arvoa lapsella on?

        Voisitko valottaa, miten tuohon johtopäätökseen päädyit?


    • Näin on !

      Meillä yhteishuoltajuus,2 yhteistä lasta, 50-50 joka toinen viikko isällään ja äidillään, kumpikaan ei maksa elatusmaksuja ja lapsilisätkin menevät puoliksi, toisesta lapsesta isälle ja toisesta äidille ! Voiko yksinkertaisempaa olla? Ei riitoja, kaikki maksetaan PUOLIKSI koska lapsetkin ovat fifty-fifty kummankin. Ottakaa oppia ! Vanhempien pitää olla järkeviä... Ja joo, en ymmärrä tota, että AINA isä muka joutuu maksumieheksi... Systeemin vika !

      • ?

        Hyvä systeemi "Näin on", mutta ei toimi, kun lapsia on pariton lukumäärä. ;D

        Meillä lapsi asuu pääosin äidillä eli minun luonani, ja elatusmaksu ja lapsilisä tulevat minun tililleni. Muusta ei aikanaan edes keskusteltu, koska isä matkustelee paljon työnsä vuoksi.
        Koska saan elarit ja lapsilisän, sekin on ollut selvää, että hoidan paljon enemmän lapsen hankintoja.
        Onneksi exä ei kuvittele minun "hurvittelevan" hänen rahoilla tai lapsilisillä.
        Lapsikin (yläasteikäinen) tietää, että sellaiset kuin elatusmaksut on olemassa ja että siten osa hänelle tehdyistä hankinnoista on isän maksamia.

        Exä ei ollut kontrolloivaa tai rahasta riitelevää sorttia avioliiton aikanakaan, vaan meidän väliset ongelmat liittyivät muihin asioihin.
        Olisko niin, että aina silloin tällöin ex-puolisoiden välit jäävät junnaamaan samoihin kuvioihin kuin suhteen aikana, eikä irti osata päästää, vaikka olisi jo uusi perhekin.


      • nettoUkko
        ? kirjoitti:

        Hyvä systeemi "Näin on", mutta ei toimi, kun lapsia on pariton lukumäärä. ;D

        Meillä lapsi asuu pääosin äidillä eli minun luonani, ja elatusmaksu ja lapsilisä tulevat minun tililleni. Muusta ei aikanaan edes keskusteltu, koska isä matkustelee paljon työnsä vuoksi.
        Koska saan elarit ja lapsilisän, sekin on ollut selvää, että hoidan paljon enemmän lapsen hankintoja.
        Onneksi exä ei kuvittele minun "hurvittelevan" hänen rahoilla tai lapsilisillä.
        Lapsikin (yläasteikäinen) tietää, että sellaiset kuin elatusmaksut on olemassa ja että siten osa hänelle tehdyistä hankinnoista on isän maksamia.

        Exä ei ollut kontrolloivaa tai rahasta riitelevää sorttia avioliiton aikanakaan, vaan meidän väliset ongelmat liittyivät muihin asioihin.
        Olisko niin, että aina silloin tällöin ex-puolisoiden välit jäävät junnaamaan samoihin kuvioihin kuin suhteen aikana, eikä irti osata päästää, vaikka olisi jo uusi perhekin.

        Minä en ymmärrä miksi minun pitää maksaa elareita, kun kuitenkin kaikki menee puoliksi. Lapsi on 50-50 kummassakin osoitteessa. Lisäksi, jos minulla olisi tuo lähihuoltajuus niin tässä keskusteltaisiin pelkästään niistä elareista mitä eksä minulle maksaisi ja minä saisin vielä päälle nuo lapsilisät!!! Joko tämä nyt menee sinne jakeluu? Eihän tässä systeemissä ole yhtään mitään järkeä!!!

        "... eikä irti osata päästää, vaikka olisi jo uusi perhekin." Mikäli viittaat tällä minuun niin minä jopa maksaisin jotain, jos ei enään ikinä tarvitsisi vaihtaa yhtäkään sanaa tuon oman eksän kanssa!!!


      • 16+1
        nettoUkko kirjoitti:

        Minä en ymmärrä miksi minun pitää maksaa elareita, kun kuitenkin kaikki menee puoliksi. Lapsi on 50-50 kummassakin osoitteessa. Lisäksi, jos minulla olisi tuo lähihuoltajuus niin tässä keskusteltaisiin pelkästään niistä elareista mitä eksä minulle maksaisi ja minä saisin vielä päälle nuo lapsilisät!!! Joko tämä nyt menee sinne jakeluu? Eihän tässä systeemissä ole yhtään mitään järkeä!!!

        "... eikä irti osata päästää, vaikka olisi jo uusi perhekin." Mikäli viittaat tällä minuun niin minä jopa maksaisin jotain, jos ei enään ikinä tarvitsisi vaihtaa yhtäkään sanaa tuon oman eksän kanssa!!!

        Kun se sinun eksäsi on huonompi tuloisempi niin sinä olet suuremmassa vastuussa lapsen elatuksesta. Mikä tässä niin vaikeaa on sinun tajuta? Jos tulot ei ole tasan, ei myöskään elatus ole tasan. Vaikka hänen nykyinen miehensä olisi miljonääri, uudella miehellä ei ole, eikä tule olemaan elatusvastuuta sinun lapseesi. Se vastuu on sinulla ja lapsen äidillä.


      • nettoUkko
        16+1 kirjoitti:

        Kun se sinun eksäsi on huonompi tuloisempi niin sinä olet suuremmassa vastuussa lapsen elatuksesta. Mikä tässä niin vaikeaa on sinun tajuta? Jos tulot ei ole tasan, ei myöskään elatus ole tasan. Vaikka hänen nykyinen miehensä olisi miljonääri, uudella miehellä ei ole, eikä tule olemaan elatusvastuuta sinun lapseesi. Se vastuu on sinulla ja lapsen äidillä.

        Et se sinäkään ole penaalin terävimpiä kyniä... voi hitsin vitsi... Pitääkö sinulle piirtää, että viesti menee perille? Koitetaan vielä selittää, jotta sinäkin ymmärtäisit. Minun tuloni EIVÄT ole kovin kaksiset! Jos minulla olisi NIMELLINEN lähivanhemmuus niin MINÄ saisin lapsilisän ja tuo eksä maksaisi minulle elatustukea, jotain 100€/kk!!! Tietenkään minä en olisi mitään vailla, vaan maksaisi jos näin haluaisin!!! Mikään ei siis käytännössä muuttuisi, vaikka minulle tuo lähivanhemmuus annettaisiinkin!!! Siksi tämä systeemi on TÄYSIN MÄTÄ!!!


      • 20+11
        nettoUkko kirjoitti:

        Et se sinäkään ole penaalin terävimpiä kyniä... voi hitsin vitsi... Pitääkö sinulle piirtää, että viesti menee perille? Koitetaan vielä selittää, jotta sinäkin ymmärtäisit. Minun tuloni EIVÄT ole kovin kaksiset! Jos minulla olisi NIMELLINEN lähivanhemmuus niin MINÄ saisin lapsilisän ja tuo eksä maksaisi minulle elatustukea, jotain 100€/kk!!! Tietenkään minä en olisi mitään vailla, vaan maksaisi jos näin haluaisin!!! Mikään ei siis käytännössä muuttuisi, vaikka minulle tuo lähivanhemmuus annettaisiinkin!!! Siksi tämä systeemi on TÄYSIN MÄTÄ!!!

        Ja kun asiat olisivat toisin päin et valittaisi tippaakaan. Systeemi ei ole läpimätä, jotkut ihmiset taas ovat.

        Ps. Lapsilisä ja elatusmaksut ovat lapsen elatusta varten. Ei sen kenen tilille ne napsahtaa.


      • nettoUkko
        20+11 kirjoitti:

        Ja kun asiat olisivat toisin päin et valittaisi tippaakaan. Systeemi ei ole läpimätä, jotkut ihmiset taas ovat.

        Ps. Lapsilisä ja elatusmaksut ovat lapsen elatusta varten. Ei sen kenen tilille ne napsahtaa.

        "Ja kun asiat olisivat toisin päin et valittaisi tippaakaan. Systeemi ei ole läpimätä, jotkut ihmiset taas ovat." - Kyllä systeemi on läpimätä kun se tämmöisen mahdollistaa! Ja meidän tapauksessa voitte ihan itse päätellä kumpi on mätä, kun kirjoitin: "Jos minulla olisi NIMELLINEN lähivanhemmuus niin MINÄ saisin lapsilisän ja tuo eksä maksaisi minulle elatustukea, jotain 100€/kk!!! Tietenkään minä en olisi mitään vailla..." En siis haluaisi tuolta eksältä latin latia!

        "Ps. Lapsilisä ja elatusmaksut ovat lapsen elatusta varten. Ei sen kenen tilille ne napsahtaa." - Kyllä juuri näin. Jos minulle pystytään todistamaan näiden rahojen menevän pelkästään lapseen ja vieläpä tarpeeseen niin minä maksan mukisematta!!! Näin EI kuitenkaan asia ole!

        Tässä vielä yksi esimerkki Elatusvelvollinen lehdestä:
        Lapsen etua ja oikeudenmukaisuutta?!? Vai kenen?!?
        Tulo/kulu_______ lähi ________ etä
        nettopalkka ____ 1700_______ 1700
        elatusmaksu____ 170________-170
        lapsilisä_______ 100_________0
        asumistuki_____ 150_________0
        tapaamisen matkakulut
        ______________0___________-50
        lapsen harr.menot_-15________-40
        auton ylläpito_____0_________-150
        vuokra__________-700_______-700
        _____________________________
        yht.___________ 1205_______ 390

        Tässä vain yksi esimerkki siitä kun kummallakin samat tulot ja sama vuokra. Onko tämä jonkun mielestä oikeuden mukaista?!? Lähivanhemmalle jää YLI 3 kertainen määrä rahaa etään verrattuna!!! Ja te väitätte tätä systeemiä reiluksi?!?


      • lapsen menoihin
        nettoUkko kirjoitti:

        "Ja kun asiat olisivat toisin päin et valittaisi tippaakaan. Systeemi ei ole läpimätä, jotkut ihmiset taas ovat." - Kyllä systeemi on läpimätä kun se tämmöisen mahdollistaa! Ja meidän tapauksessa voitte ihan itse päätellä kumpi on mätä, kun kirjoitin: "Jos minulla olisi NIMELLINEN lähivanhemmuus niin MINÄ saisin lapsilisän ja tuo eksä maksaisi minulle elatustukea, jotain 100€/kk!!! Tietenkään minä en olisi mitään vailla..." En siis haluaisi tuolta eksältä latin latia!

        "Ps. Lapsilisä ja elatusmaksut ovat lapsen elatusta varten. Ei sen kenen tilille ne napsahtaa." - Kyllä juuri näin. Jos minulle pystytään todistamaan näiden rahojen menevän pelkästään lapseen ja vieläpä tarpeeseen niin minä maksan mukisematta!!! Näin EI kuitenkaan asia ole!

        Tässä vielä yksi esimerkki Elatusvelvollinen lehdestä:
        Lapsen etua ja oikeudenmukaisuutta?!? Vai kenen?!?
        Tulo/kulu_______ lähi ________ etä
        nettopalkka ____ 1700_______ 1700
        elatusmaksu____ 170________-170
        lapsilisä_______ 100_________0
        asumistuki_____ 150_________0
        tapaamisen matkakulut
        ______________0___________-50
        lapsen harr.menot_-15________-40
        auton ylläpito_____0_________-150
        vuokra__________-700_______-700
        _____________________________
        yht.___________ 1205_______ 390

        Tässä vain yksi esimerkki siitä kun kummallakin samat tulot ja sama vuokra. Onko tämä jonkun mielestä oikeuden mukaista?!? Lähivanhemmalle jää YLI 3 kertainen määrä rahaa etään verrattuna!!! Ja te väitätte tätä systeemiä reiluksi?!?

        lähi 1205, elatusmaksu ja lapsilisä käytetään LAPSEN menoihin, ei siis ole lähin plussaa. yht. 935. etän auton käyttö ei liity lapsen elatukseen, joten etä yht. 540. Jos etä maksaa 170, lähin kautta kulkee lapsilisät, tulee lähin maksaa: vaatteet, harrastukset, puhelin... varsinkin kun luonapito 50/50.


      • nettoUkko
        lapsen menoihin kirjoitti:

        lähi 1205, elatusmaksu ja lapsilisä käytetään LAPSEN menoihin, ei siis ole lähin plussaa. yht. 935. etän auton käyttö ei liity lapsen elatukseen, joten etä yht. 540. Jos etä maksaa 170, lähin kautta kulkee lapsilisät, tulee lähin maksaa: vaatteet, harrastukset, puhelin... varsinkin kun luonapito 50/50.

        "etän auton käyttö ei liity lapsen elatukseen" - Jos lapsi ei jaksa polkea yli 100km suuntaansa pyörällä ja muita kulkuyhteyksiä ei ole niin väitän tuon auton kuuluvan asiaan! Toinen vaihtoehto on se, että lähi ei halua osallistua lapsen paikasta A paikkaan B siirtoon millään lailla, vaan vaatii hakemaan kotioveltaan. Silloin on pikkaisen nihkeätä lähtiä hakemaan jostain Takahikiältä lasta -30 asteen pakkasessa ilman autoa!

        "Jos etä maksaa 170, lähin kautta kulkee lapsilisät, tulee lähin maksaa: vaatteet, harrastukset, puhelin... varsinkin kun luonapito 50/50." - Niin JOS maksaa, mutta kuten esimerkistä näet niin EI MAKSA! Sen lisäksi 50/50 tapauksessa vaatteita pitää olla kummassakin osoitteessa, eli listaltasi lähtee harrastukset ja vaatteet! Puhelin kustannukset eivät ole lapsella yli 20€/kk! Yritäppäs vielä pinnistellä jos keksisit jotain menoja tälle lapselle!


    • nii-inpä

      Omien lastesi määrä on kasvanut. Joten elatusmaksusi tarkistaminen on ajankohtaista. Lapset ovat tasavertaiset, joten jos isän elatettavien määrä kasvaa on elatusmaksujen tarkistaminen ajankohtaista.

      Yhteishuolto ei ole aina kovin helppoa. Rahakeskustelut ovat monelle se suurin paha. Toisille raha on pienin murhe koko sopassa. Omalla asenteellaan voi kuitenkin vaikuttaa aika moneen asiaan.Joten relaa hetki ja mieti missä kohtaa teit kärpäsestä härkäsen.

      • tinttarellalllaaa

        Tosin taitaa olla niin, ettei elatusmaksua yleensä tarkisteta vaikka yksi elätettävä tulee lisää.
        Vain vanhemmilla on elatusvelvollisuus, ei uusilla puolisoilla. Kuten ei sinullakaan ole elatusvelvollisuutta uuden vaimosi entisestä elämästä syntyneeseen lapseen. Molemmat vanhemmat osallistuvat lapsen elatukseen ELATUSKYVYN mukaan. Eli jos huolto 50/50, tulotaso sama, asumiskulut ym ei suuresti eroa niin ei elareita ole syytä maksaa. Mikäli tulotasossa suuria eroja tai maksukyvyssä muutoin (esim asumiskulut kovin erilaiset) elatusmaksua maksaa se jolla maksukykyä enemmän. Ruuan, asumisen ja vaatteiden lisäksi tulee mietittäväksi kuka maksaa lapsen päivähoitomaksut, vakuutukset, harrastukset, puhelinmaksut, bussikortit ym. mitä nyt minkäkin ikäisellä lapsella on.
        Meillä huolto 50/50, molemmat huolehtii vaatteet ym omaan kotiinsa. Isommat hankinnat vanhemmat maksaa puoliksi.Päivähoidosta tehty molemmille vanhemmille omat sopimukset, tulojen mukaan. Isällä kaksinkertaiset tulot äitiin verrattuna. Lapsilisä tulee äidille. Äiti maksaa lapsen vakuutukset. Isä maksaa muutaman kympin/kk äidille, johtuen tuloerosta. Virallista sopimusta ei ole tehty, koska lastenvalvoja olisi määrännyt isälle kohtuuttomat elatusmaksut. Se johtuu siitä, että laskutapa monissa paikoin vanhanaikainen eli vaikka lapsi 50/50 huollossa, lasketaan vain n 50€/kk luonapitovähennys sille, jonka luona lapsi ei ole kirjoilla. Eli jos tulojen, asumiskulujen ym jälkeen elarit olisi määrätty esim 200€/kk (jos olisi perinteinen 1vkonloppu/kk isällä systeemi) niin siitä vähennettäisiin vain n50 € luonapitovähennystä ja maksettavaa jäisi siis 150€/kk!! Ei reilua, kuuluisi vähentää mielestäni puolet kun kerran 50/50 huolto ja lisäksi huomioida lapsilisä. Siksi me teimme sopimuksen keskenämme. Niin, ja minä olen se äiti.


      • nii-mpä
        tinttarellalllaaa kirjoitti:

        Tosin taitaa olla niin, ettei elatusmaksua yleensä tarkisteta vaikka yksi elätettävä tulee lisää.
        Vain vanhemmilla on elatusvelvollisuus, ei uusilla puolisoilla. Kuten ei sinullakaan ole elatusvelvollisuutta uuden vaimosi entisestä elämästä syntyneeseen lapseen. Molemmat vanhemmat osallistuvat lapsen elatukseen ELATUSKYVYN mukaan. Eli jos huolto 50/50, tulotaso sama, asumiskulut ym ei suuresti eroa niin ei elareita ole syytä maksaa. Mikäli tulotasossa suuria eroja tai maksukyvyssä muutoin (esim asumiskulut kovin erilaiset) elatusmaksua maksaa se jolla maksukykyä enemmän. Ruuan, asumisen ja vaatteiden lisäksi tulee mietittäväksi kuka maksaa lapsen päivähoitomaksut, vakuutukset, harrastukset, puhelinmaksut, bussikortit ym. mitä nyt minkäkin ikäisellä lapsella on.
        Meillä huolto 50/50, molemmat huolehtii vaatteet ym omaan kotiinsa. Isommat hankinnat vanhemmat maksaa puoliksi.Päivähoidosta tehty molemmille vanhemmille omat sopimukset, tulojen mukaan. Isällä kaksinkertaiset tulot äitiin verrattuna. Lapsilisä tulee äidille. Äiti maksaa lapsen vakuutukset. Isä maksaa muutaman kympin/kk äidille, johtuen tuloerosta. Virallista sopimusta ei ole tehty, koska lastenvalvoja olisi määrännyt isälle kohtuuttomat elatusmaksut. Se johtuu siitä, että laskutapa monissa paikoin vanhanaikainen eli vaikka lapsi 50/50 huollossa, lasketaan vain n 50€/kk luonapitovähennys sille, jonka luona lapsi ei ole kirjoilla. Eli jos tulojen, asumiskulujen ym jälkeen elarit olisi määrätty esim 200€/kk (jos olisi perinteinen 1vkonloppu/kk isällä systeemi) niin siitä vähennettäisiin vain n50 € luonapitovähennystä ja maksettavaa jäisi siis 150€/kk!! Ei reilua, kuuluisi vähentää mielestäni puolet kun kerran 50/50 huolto ja lisäksi huomioida lapsilisä. Siksi me teimme sopimuksen keskenämme. Niin, ja minä olen se äiti.

        Aivan ei ole elatusvelvollisuutta puolison lapsiin, mutta omiin on. Perheeseen oli syntynyt ymmärtääkseni uuden puolison kanssa lapsi ja siihen on elatusvelvollisuus. Eli uusi lapsi on sisarussuhteessa biologisesti isän kautta ja elatusmaksuja voi halutessaan tarkistaa.
        Se tosin riippuu kuinka aktiivisia vanhemmat ovat asian kanssa. Sisarukset ovat tasavertaiset keskenään, eli jokaiselle kuuluu laskea samat kulut. Niimpä tämä uusi lapsi on otettava huomioon elatusta vähentävänä asianhaarana. Jotta molempien elämiseen jää yhtä paljon.

        Entinen äijäni maksoi toisesta lapsestaan kokoajan täyttä tukea, toisesta 0 euroa. Jostain ihme syystä hän ei tätä asiaa korjannut. Pyynnöistä huolimatta. Meidän eromme jälkeen minä hoidin koko roskan niin, että lastenvalvoja tarkisti kaikkien lasten elarit. Ja se ulosottoa kirvaava järjenjättiläinen maksaa kaikista nyt vain 50 euroa.
        0 sopimus oli tehty leikkauksen aikaisen sairasloman takia, vanha täysi työelämässä ja viimeisin liiton päivärahoilla. Elatussopparin saa toki tehdä millaisen haluaa, mutta silti jokainen sisarus on tasavertainen. Eikä kukaan muu asiaa hoida, kuin joko entinen emäntä tai ukko ite.


    • ?

      Luonapitovähennys ei minustakaan ole riittävä, jos lapsi/lapset on etävanhemman luona 50%. Systeemissä varmasti on muitakin epäreiluja kohtia etävanhempaa kohtaan.

      AP:lle tiedoksi, etten tyrmää koko asiaa, vaan ihmettelin joitakin perustelujasi sekä ideaa siitä, että exäsi pitäisi toimittaa sinulle kuukausittain tiliote lapsen menoista.
      Sitäkään en ymmärrä, miksi sinun pitäisi olla nimellisesti lähivanhempi ja saada se lapsilisä tilillesi, jos kuitenkin teistä kahdesta lapsen vanhemmasta olet se paremmin tienaava.

      Elatusmaksuasiassa ehdotan minäkin, että yrittäisit varata aikaa lastenvalvojalle maksun uudelleen laskemista varten. Parasta olisi, jos vanhemmilla olisi sen verran yhteistyöhalua, että menisitte sinne yhdessä ja keskustelisitte tilanteesta.

      Et ollut varma, viittasinko sinuun aiemman viestini kohdalla: "Exä ei ollut kontrolloivaa tai rahasta riitelevää sorttia avioliiton aikanakaan, vaan meidän väliset ongelmat liittyivät muihin asioihin.
      Olisiko niin, että aina silloin tällöin ex-puolisoiden välit jäävät junnaamaan samoihin kuvioihin kuin suhteen aikana, eikä irti osata päästää, vaikka olisi jo uusi perhekin."

      Viittasin tällä yleisemmin eronneisiin vanhempiin. Yllättävän usein se, mikä on ollut ongelma avioliiton aikana, on ongelma eron jälkeenkin, kunnes asia (toivottavasti) aikojen saatossa menettää merkitystään, kun ei enää ole tunteita pelissä.
      Sinulla kuulosti olevan paljonkin tunteita exääsi kohtaan, vihaisia ja katkeria. Syytät systeemiä, mutta myös exää. Olet sitä mieltä, että exä käyttää sinulle kuuluvia rahoja itseensä. Lähivanhemmuutta toivoit mm. siksi, ettei sinun tarvitsisi sanoa enää yhtään sanaa exällesi.

      En tarkoita, ettei systeemissä tai exässä voisi olla vikaa, mutta omiakin asenteita voi tarkistella, sillä lapsi kyllä vaistoaa vihamielisyyden vanhempien välillä.

    • Ehkäisy on keksitty

      Olisiko tullut koskaan mieleen käyttää kumia mulkun nokassa sen valittamisen sijaan?

      Hirveän helppo on olla suomalainen valkoinen nainen tai mies jos ehkäisee nainti reisunsa niin ei tule laskua perään. Valkoihoiselle miehelle tulee helposti "elinikäinen" lasku peräänsä jos alkaa muniaan uittamaan väärässä reiässä. Lapsen kaipuu pitää tunteittaa johonkin muihin harrastuksiin.

      Jos sinulla on jokin ongelma niin tapaamisoikeutta voidaan rajoittaa ja sitten lapsikin voi kieltäytyä tapaamisesta niin että miksi haukut väärää puuta? Minä itse en halunnut tavata isääni kun se oli karmeaa, se ensimmäinenkin tapaaminen. Älä valita velvollisuuksista jos olet niin tyhmästi elänyt että olet tuossa tilanteessa. Olisi pitänyt ajatella ennen kun tekee...

      • nettoUkko

        "Hirveän helppo on olla suomalainen valkoinen nainen tai mies jos ehkäisee nainti reisunsa niin ei tule laskua perään." - Mikäli sinun elämäsi pyörii pelkkien naintireissujen ympärillä niin paljon onnea valitsemallesi tielle. Minulla on vähän eri ääni kellossa.

        Rakas poikani syntyi pitkässä suhteessa, joka sitten kuitenkin päättyi. Suhteen pystyssä pitäminen yksin on kovin vaikeata, jopa mahdotonta. Siksi lopulta päästinkin irti kun tuo perheasiainneuvoja sanoi: "Jos toinen haluaa mennä niin miksi et päästäisi menemään?". Näin sitten ratkaisimme meidän kaikki ongelmat kerta rysäyksellä ja vielä ammattilaisen neuvosta!


      • Eri ääni kellossa
        nettoUkko kirjoitti:

        "Hirveän helppo on olla suomalainen valkoinen nainen tai mies jos ehkäisee nainti reisunsa niin ei tule laskua perään." - Mikäli sinun elämäsi pyörii pelkkien naintireissujen ympärillä niin paljon onnea valitsemallesi tielle. Minulla on vähän eri ääni kellossa.

        Rakas poikani syntyi pitkässä suhteessa, joka sitten kuitenkin päättyi. Suhteen pystyssä pitäminen yksin on kovin vaikeata, jopa mahdotonta. Siksi lopulta päästinkin irti kun tuo perheasiainneuvoja sanoi: "Jos toinen haluaa mennä niin miksi et päästäisi menemään?". Näin sitten ratkaisimme meidän kaikki ongelmat kerta rysäyksellä ja vielä ammattilaisen neuvosta!

        Mistä ne syntyy ,ne mahdottomat suhteet? Ja vielä "ammattilaista" tarvitaan kun on itse kuseksinut suhteensa.

        Ei ole sinulla yhtään sen erilaisempi ääni kellossa vaan hyvin samantapainen kun kaikilla muillakin idiooteilla.

        Tuosta pojasta tuleekin äidin miehenkorvike kuten tyypillistä jota ei päästetä menemään kuten sitä äijää joka sen siitti.

        Jo lasta tehdessä naisen pitäisi tietää ettei se häntäheikki ole pysyvää laatua mutta kotetaan onneaan jotta pysyisikö se jos kakaran vääntää. Se kakara ei yhdistä niin kuin kokemuksesta jo tiedät mutta kokeilit silti.

        Älykäs ihminen ei tarvitsisi "ammattilaisen" neuvoja vaan siinä on jokin ressukka asialla jos sellaisiin täytyy turvautua. Monille on tuo muutaman vuoden suhdekkin pitkä ja loputon.

        On se kumma jos on vähän eri ääni kellossa kun se ääni on hyvin tyypillinen ja varsin yleinen. Eri ääni kellossa olisi jotain ihan muuta.


      • nettoUkko
        Eri ääni kellossa kirjoitti:

        Mistä ne syntyy ,ne mahdottomat suhteet? Ja vielä "ammattilaista" tarvitaan kun on itse kuseksinut suhteensa.

        Ei ole sinulla yhtään sen erilaisempi ääni kellossa vaan hyvin samantapainen kun kaikilla muillakin idiooteilla.

        Tuosta pojasta tuleekin äidin miehenkorvike kuten tyypillistä jota ei päästetä menemään kuten sitä äijää joka sen siitti.

        Jo lasta tehdessä naisen pitäisi tietää ettei se häntäheikki ole pysyvää laatua mutta kotetaan onneaan jotta pysyisikö se jos kakaran vääntää. Se kakara ei yhdistä niin kuin kokemuksesta jo tiedät mutta kokeilit silti.

        Älykäs ihminen ei tarvitsisi "ammattilaisen" neuvoja vaan siinä on jokin ressukka asialla jos sellaisiin täytyy turvautua. Monille on tuo muutaman vuoden suhdekkin pitkä ja loputon.

        On se kumma jos on vähän eri ääni kellossa kun se ääni on hyvin tyypillinen ja varsin yleinen. Eri ääni kellossa olisi jotain ihan muuta.

        "Mistä ne syntyy ,ne mahdottomat suhteet? Ja vielä "ammattilaista" tarvitaan kun on itse kuseksinut suhteensa.

        Ei ole sinulla yhtään sen erilaisempi ääni kellossa vaan hyvin samantapainen kun kaikilla muillakin idiooteilla. " - Päätit sitten minua haukkua idiootiksi ja häntäheikiksi. Millä perusteilla, jos saan kysyä?


      • Naurattaa jo
        nettoUkko kirjoitti:

        "Mistä ne syntyy ,ne mahdottomat suhteet? Ja vielä "ammattilaista" tarvitaan kun on itse kuseksinut suhteensa.

        Ei ole sinulla yhtään sen erilaisempi ääni kellossa vaan hyvin samantapainen kun kaikilla muillakin idiooteilla. " - Päätit sitten minua haukkua idiootiksi ja häntäheikiksi. Millä perusteilla, jos saan kysyä?

        Käy panemassa ja sitten valittaa. Eikö se käy idiootista?


      • nettoUkko
        Naurattaa jo kirjoitti:

        Käy panemassa ja sitten valittaa. Eikö se käy idiootista?

        "Käy panemassa ja sitten valittaa. Eikö se käy idiootista?" - Kyllä meillä rakasteltiin ja tehtiin sitä noin 4 vuotta ennen kuin jätettiin ehkäisy käyttämättä ja rakas poikani sai alkunsa. Tietenkin jos tuo tekee minusta idiootin niin meitä idiootteja on sitten aika paljon... Ja meillä ei silloin todellakaan mennyt suhteessa huonosti!


    • nettoUkko

      "Viittasin tällä yleisemmin eronneisiin vanhempiin. Yllättävän usein se, mikä on ollut ongelma avioliiton aikana, on ongelma eron jälkeenkin, kunnes asia (toivottavasti) aikojen saatossa menettää merkitystään, kun ei enää ole tunteita pelissä.
      Sinulla kuulosti olevan paljonkin tunteita exääsi kohtaan, vihaisia ja katkeria. Syytät systeemiä, mutta myös exää. Olet sitä mieltä, että exä käyttää sinulle kuuluvia rahoja itseensä. Lähivanhemmuutta toivoit mm. siksi, ettei sinun tarvitsisi sanoa enää yhtään sanaa exällesi.

      En tarkoita, ettei systeemissä tai exässä voisi olla vikaa, mutta omiakin asenteita voi tarkistella, sillä lapsi kyllä vaistoaa vihamielisyyden vanhempien välillä."

      Sinä et tiedä yhtään meidän perheen tilanteesta, eikä tiedä tuo eksäkään. Et tiedä yhtään paljonko meidän pitää maksella muiden tekemiä velkoja jo nyt ja kuinka paljon niitä ollaan jo maksettu! Minun tulot saattavat olla ihan kohtuulliset vaan niin on menotkin! Rahat riittävät juuri ja juuri perheen ruokaan! Juu, saatan olla vähän katkerakin, kun tulee tähän päälle vielä lisää maksamista näiden entistenkin päälle ja ihan turhaan! Muita tunteita minulla ei ole tuota eksää kohtaan.

      Ja kun kirjoitit lapsen vaistoavan vihamielisyyden vanhemmissaan, niin kyllä me ollaan tästä pojan kanssa poristukin. Hänkään ei ymmärrä miksi tuo eksä käyttäytyy täysin ylimielisesti ja määräilevästi minua kohtaan vieläkin, vaikka erosta on jo vuosia! Aina vielä pojan kautta! Miksi pojasta pitää tehdä se yhteys minuun pelkästään oman kiukuttelun takia? Voisitko vaikka aukaista tätä minulle? Jos eksällä on huono päivä niin minun puhelin soi ja minulle valitetaan jostain ihan joutavasta asiasta, MIKSI? MINÄ OLISIN VALMIS OLEMAAN VAIKKA KUUKAUDEN ILMAN RUOKAA, JOS TUOTA ININÄÄ EI ENÄÄN IKINÄ TARVIS KUUNNELLA!

      JA SYSTEEMI ON TÄYSIN LÄPI MÄTÄ:
      Tässä vielä yksi esimerkki Elatusvelvollinen lehdestä:
      Lapsen etua ja oikeudenmukaisuutta?!? Vai kenen?!?
      Tulo/kulu_______ lähi ________ etä
      nettopalkka ____ 1700_______ 1700
      elatusmaksu____ 170________-170
      lapsilisä_______ 100_________0
      asumistuki_____ 150_________0
      tapaamisen matkakulut
      ______________0___________-50
      lapsen harr.menot_-15________-40
      auton ylläpito_____0_________-150
      vuokra__________-700_______-700
      _____________________________
      yht.___________ 1205_______ 390

      Tässä vain yksi esimerkki siitä kun kummallakin samat tulot ja sama vuokra. Onko tämä jonkun mielestä oikeuden mukaista?!? Lähivanhemmalle jää YLI 3 kertainen määrä rahaa etään verrattuna!!! Ja te väitätte tätä systeemiä reiluksi?!?

      • Emmiseni

        Minä sanoisin että jättäisivät idiootit lapsia tehtailematta niin ei tarvitsisi riidellä kenenkaan kanssa rahasta.

        Kauheena kassana lasket kuluja mitä menee kukkarostasi ja itse olet sen kakaran halunnut. Nainen päättää siitä kakaranteosta eikä mieheltä edes kysytä usenmiten.

        Systeemi on läpimätä sillä nainen jolla lapset ovat kirjoilla saa kaikki yhteiskunnan tuet ja se etä isä ei saa mitään. Väittäisin reiluksi sellaisen systeemin missä kakaroista ei saa mitään sosiaalitukia millä ne vähä- älyset kouluttamattomat ämmät eläisi.


      • nettoUkko
        Emmiseni kirjoitti:

        Minä sanoisin että jättäisivät idiootit lapsia tehtailematta niin ei tarvitsisi riidellä kenenkaan kanssa rahasta.

        Kauheena kassana lasket kuluja mitä menee kukkarostasi ja itse olet sen kakaran halunnut. Nainen päättää siitä kakaranteosta eikä mieheltä edes kysytä usenmiten.

        Systeemi on läpimätä sillä nainen jolla lapset ovat kirjoilla saa kaikki yhteiskunnan tuet ja se etä isä ei saa mitään. Väittäisin reiluksi sellaisen systeemin missä kakaroista ei saa mitään sosiaalitukia millä ne vähä- älyset kouluttamattomat ämmät eläisi.

        "Minä sanoisin että jättäisivät idiootit lapsia tehtailematta niin ei tarvitsisi riidellä kenenkaan kanssa rahasta."

        No elä tee lapsia, niin osallistut omalta osaltasi tähän ehdottamaasi touhuun!

        "Systeemi on läpimätä..." - Tästä yhtämieltä, aamen!


    • ?

      On varmasti systeemissä epäkohtia, varsinkin teitä etävanhempia kohtaan, joilla lapset on 50% ajasta (tai liki sen).

      AP:n kopioima laskelma kertoo siitä, millainen tilanne voi (kai) pahimmillaan olla. Kaikkea siinä ei kuitenkaan oteta huomioon.

      Laskelma ei kerro esim. siitä, minkä verran lapsi viettää aikaa etävanhemman luona. Sehän vaikuttaa menoihin.

      Laskelmassa etävanhempi maksaa enemmän lapsen harrastuskuluista kuin lähivanhempi. - Miksi? Ja onkohan se kovinkaan yleistä?

      Laskelman mukaan etävanhempi tarvitsee auton, ilmeisesti siis lapsen takia, ylläpitokustannukset 150 euroa kuussa. Matkaa lapsen ja etän välillä on sen verran, että matkakuluja kertyy etävanhemmalle 50 euroa kuussa. Lähivanhemmalta nämä kulut jäävät laskelmassa pois.

      Todellisuudessa lähivanhemman autontarve on usein vähintään yhtä suuri kuin etän. Välimatka lapsen ja etävanhemman välillä voi olla pieni taikka se on ehkä jaettu niin, että toinen kuskaa tai hankkii matkalipun toiseen suuntaan, toinen toiseen suuntaan.

      Laskelmassa ei myöskään huomioida lapsen muita menoja: vaatteet, polkupyörät, luistimet, puhelimet, puhelinlaskut, vakuutukset, parturikäynnit yms..


      Systeemissä on se hyvä puoli, että sen avulla lapsen toimeentulo turvataan silloinkin, kun lapsi jää hyvinkin yksin toisen vanhemman huollettavaksi. Sitäkin tapahtuu paljon.
      Sen sijaan systeemin ongelma taitaa olla siinä, ettei se taida lainkaan tukea etävanhempaa, joka osallistuu eronkin jälkeen tasapuolisesti lapsen elämään, vaikka sehän juuri olisi tavoiteltava tilanne.

      En siis, AP, edelleenkään ole läheskään kaikesta eri linjoilla kanssasi. Siitä olen täsmälleen samaa mieltä, etten tiedä teidän perheestä kuin sen, minkä milloinkin kerrot. Ja siltikään en ihan expertti ole teidän asioissa. En siis valitettavasti, pyynnöstäsi huolimatta, voi valottaa sinulle syitä exäsi käytökselle. ;D

      Toivottavasti saat tarkistutettua sen elatusmaksuasian. Ja muuten; mun mielestä on viisasta kokeilla ammattiapuakin, ennen kuin eroaa. Kaikki kivet kannattaa kääntää, ennen kuin luovuttaa.

    • nettoUkko

      "Laskelman mukaan etävanhempi tarvitsee auton, ilmeisesti siis lapsen takia, ylläpitokustannukset 150 euroa kuussa. Matkaa lapsen ja etän välillä on sen verran, että matkakuluja kertyy etävanhemmalle 50 euroa kuussa. Lähivanhemmalta nämä kulut jäävät laskelmassa pois."

      Enkö minä ole jo maininnut eksän järjettömyyttä hipovista vaatimuksista? Ilman autoa minä en ainakaan pärjäisi niillä ehdoin ja hän pärjää kyllä. Onko tämä sitten reilua? Sitä voi jokainen miettiä itsekseen...

      "Laskelmassa ei myöskään huomioida lapsen muita menoja: vaatteet, polkupyörät, luistimet, puhelimet, puhelinlaskut, vakuutukset, parturikäynnit yms.. "

      Jos otetaan tilanne 50-50, ja kummassakin osoitteessa on niitä vaatteita ja etä ostaa mm. nuo luistimet... puhelin on halvin kytky eli jotain alle 5€/kk, puhelin lasku on alle 20€/kk, vakuutus jotain 20€/kk, parturi on jokseenkin ilmainen kun itse leikkaa, polkupyörä pitää ostaa noin 2-3 vuoden välein ja maksaa jotain 300€, eli lapsilisät riittää ja jääkin vielä yli 1000€ (2-3v.)!!! Tästä kun lasketaan niin on aika perusteetonta periä elareita 50-50 tilanteessa! Lisäksihän MINULLA piti olla se auto... ja juttujen perusteella monella muullakin...

    • ?

      Juu, olen ymmärtänyt, että teillä on 50/50 systeemi, ja kommentoinkin tuossa edellä, että systeemissä on varmasti vikaa teidänlaisissa tapauksissa.

      Otin vain puheeksi, että systeemi varmasti toimii lapsen edun mukaisesti ja on kohtuullinen tapauksissa, joissa lähivanhempi huolehtii hyvinkin yksin lapsesta.

      Lasten kuluista sen verran, että meillä tyttö harrastaa ratsastusta tosi aktiivisesti. Maksan sen yksin ja kuskaan myös tallille, minne ei julkisilla lähelle pääse.
      Isän luokse matkaa on niin vähän, että sinne menisi kyllä vaikka kävellen.
      Meillä lapsi on niin vähän isänsä luona, ettei hänellä siellä ole omaa huonetta, vaatteita tms.. Minä olen meillä ainoa vanhempi, joka sellaisia maksaa, toki osin elatusmaksulla.
      Eikä muuten ole tullut mieleen ehdottaa, että jospa äiti ostaisi sakset ja poly coloria ja kävisi tuon hiuspehkosi kimppuun. - Luulen, etten jaksaisi lopputulosta itsekään katsella... :D

      Perheet on erilaisia. Kulut ja systeemit ovat erilaisia.
      Yritin vain sanoa, että se tulisi paremmin huomioida systeemissä, joka toimii nyt joidenkin kohdalla oikeudenmukaisesti ja toisten kohdalla ei.

      Olen kyllä ymmärtänyt asiasi, enkä yritä kinata kanssasi siitä, miten sinun ja exäsi raha-asiat ja lapsen elatus menevät. - Toivottavasti saat hoidettua omaa asiaasi eteenpäin!

    • nettoUkko

      "Otin vain puheeksi, että systeemi varmasti toimii lapsen edun mukaisesti ja on kohtuullinen tapauksissa, joissa lähivanhempi huolehtii hyvinkin yksin lapsesta." - Niin, en tiedä toimiiko välttämättä lapsen edun mukaisesti, jos 50-50 järjestelyssä toisessa osoitteessa on varaa syödä vain makaroonia ja toisessa päässä sitten syödään sisäfilettä sekä reissataan ympäri maailmaa. Ei meidän pojalla tietenkään ole mistään puutetta, eikä myöskään tule. Kyllä minä siitä pystyn pitämään huolen. Tässä meidän tapauksessa minua vain närästää eniten, kun ei pystytä perustelemaan mihin siellä toisessa osoitteessa menee sitä rahaa EDES sen lapsilisän verran enemmän vuodessa ja heillä varmasti on taloudellisesti parempi tilanne kuin meillä. Tämä on jokseenkin väärin, ainakin minun mielestäni... =)

      "Perheet on erilaisia. Kulut ja systeemit ovat erilaisia.
      Yritin vain sanoa, että se tulisi paremmin huomioida systeemissä, joka toimii nyt joidenkin kohdalla oikeudenmukaisesti ja toisten kohdalla ei."
      - Juurikin näin! Siksi tätä systeemiä tulisi muuttaa enemmän oikeudenmukaiseksi. Sitten ei pääsisi vääryyksiä käymään.

      "Olen kyllä ymmärtänyt asiasi, enkä yritä kinata kanssasi siitä, miten sinun ja exäsi raha-asiat ja lapsen elatus menevät. - Toivottavasti saat hoidettua omaa asiaasi eteenpäin!" - Hyvä ja kiitoksia paljon! =)

    • lk222

      Ihmettelen kauheasti, että miten pystyt pitämään lasta luonasi joka toinen viikko, jos hän asuu 100 km:n päässä ja käy koulua???? Jos olet niin taitava sumplimaan asioitasi, niin eiköhän sekin onnistu, että kerrot lastenhuoltajalle, että haluat tulla juttelemaan, joten pelkällä puhelinsoitolla pääset tapaamaan häntä.

      Itse olen 50/50 tilanteessa se lähihuoltaja. Vielä muutama vuosi sitten olin etähuoltajana, mutta lapset itse halusivat muuttaa luokseni. Itse olen koko ajan ollut enemmän tai vähemmän maksumiehenä exälleni, vaikka en edes ole suurempituloinen. En vain jaksa taistella raha-asioista exäni kanssa, koska helposti olisimme oikeudessa taistelemassa siitä. Minusta se ei ole lasten etu.

      Suosittelen sinullekin sellaista asennetta, että raha on vain rahaa ja ne elämän tärkeimmät asiat eivät ole rahalla ostettavissa. Keskity olennaiseen (lapsen kanssa olemiseen) äläkä myrkytä mieltäsi raha-asioilla. Kun lapsesi ovat aikuisia, voit huokaista helpotuksesta ja jättää exäsi eroon elämästäsi lopullisesti.

      Noista kirjoituksistasi käy ilmi, että olet tosi pahasti katkeroitunut ja suorastaan puhkut vihaa ja kaunaa. Jos haluat kääntää vihasi hyödyksi, niin liity vaikka eroisien yhdistykseen, jossa haetaan isille oikeutta, mutta älä lähde mustamaalaamaan exääsi.

      Muistathan, että AVIOpuolisoon on elatusvelvollisuus, AVOpuolisoon ei. Itsekin asuin jossain vaiheessa avoliitossa eikä exäni maksanut senttiäkään kuluja, jotka kohdistuivat suoraan lapsiini (harrastukset, ruoka, vaatteet). Säästöä minulle tuli vain siitä, jotka olivat selkeästi yhteisiä kuluja (sähkö, netti).

    • ?

      "Niin, en tiedä toimiiko välttämättä lapsen edun mukaisesti, jos 50-50 järjestelyssä toisessa osoitteessa on varaa syödä vain makaroonia ja toisessa päässä sitten syödään sisäfilettä sekä reissataan ympäri maailmaa. Ei meidän pojalla tietenkään ole mistään puutetta, eikä myöskään tule. Kyllä minä siitä pystyn pitämään huolen. Tässä meidän tapauksessa minua vain närästää eniten, kun ei pystytä perustelemaan mihin siellä toisessa osoitteessa menee sitä rahaa EDES sen lapsilisän verran enemmän vuodessa ja heillä varmasti on taloudellisesti parempi tilanne kuin meillä. Tämä on jokseenkin väärin, ainakin minun mielestäni... =)"

      Voit antaa lapsellesi paljon tärkeitä asioita, vaikka pöydässä olisi makarooneja. Sisäfile ja maailman ympäri reissaaminen eivät vielä sinällään ole arvoja.

      Minun lapsella se menee niin päin, että isän uuden puolisonsa kanssa reissataan (yleensä kerran kesässä). Lapsi käy myös heillä kylässä, syömässä sitä sisäfilettä.
      Meillä on täällä se tavallinen arki. Penniä on venytetty etenkin ruokalaskuissa, ja on saatu rahat sitten riittämään esim. lapsen harrastuksiin ja muihin asioihin, mitä on kaivannut.

      Ei se ole minulta - saati lapselta - pois, jos isän kanssa ja isän luona pääsee maistamaan vähän leveämpää leipää.
      Minun luona on silti oppinut, että vähemmälläkin pärjää.

      Vanhempien tuloerot voivat olla tosi suuret, ja aina on niitä lapsia, jotka syövät toisen luona makaroonia ja toisen luona sisäfilettä.
      Kun sitten perustetaan uusperheitä, niin ruokakuntien tuloerot saattavat kasvaa entisestään, niin kuin AP:n tapauksessa on tainnut käydä.
      Nehän on sitten omia valintoja. Raha ja rakkaus eivät läheskään aina kulje käsi kädessä ja mitä enemmän hankkii lapsia, sen enemmän niistä on menojakin.

      Lähivanhemmat eivät varmasti useinkaan ole niin lojaaleja exää kohtaan, että luopuisivat lähivanhemmuudesta siksi, kun exän ruokakunta olisi kipeämmin lapsilisää tai vaikka asumistukea vailla.
      Itsestäni tuntuu, että saattaisin sellaisessa tilanteessa pelätä, että rahat eivät sitten menekään lapseen, vaan exän uuden perheen tarpeiseen.

      En tarkoita, että sulla AP niin olisi, enkä tarkoita, etteikö varsinkin sitä elatusmaksuasiaa kannattaisi vielä selvitellä.
      Kunhan jorisen vähän samoista asioista kuin "lk222" edellä.

    • Näin o !

      Kyllä mä oon aloittajan kanssa samaa mieltä. Onhan se nyt käsittämätöntä, että vain LÄHI-etuliitteellä vanhemman eteen äiti saa fyffee ETÄLTÄ vaikka lapset ja niiden menot hoidetaan puoliksi !!

      Itselläni on yhteishuoltajuus lasteni isän kanssa eikä kumpikaan ole etä tai lähi, kyllä me ollaan kumpikin ihan käytännössä LÄHI vanhempia. Toisen lapsen osoite on äidin luona ja toisen isän. Kuitenkin lapset asuvat vko ja vko kummankin luona. Näin estetään älyttömät lähi ja etä liitteet ja niiden mukanaan tuomat tämmöiset typerät raha-ongelmat. (Meistä kumpikaan ei maksa toiselle penniäkään vaan lasten menot hoidetaan puoliksi.) Piste ! Marssi sinne lastenvalvojalle aloittaja ja laita lasten äiti kuriin ! ; )

    • Olet kuvottava!

      Aloittaja on luonnehäiriöinen kontrolloiva paskiainen. Aina ja aina isotuloinen vanhempi maksaa elatuksesta enemmän, sillä ei ole mitään tekemistä uuden "mijonäärinpuolison" kanssa. Vittu, miten katkera paskiainen olet, häpeä saakeli!

      • nettoUkko

        Kun se raha menisikin siihen lapseen ja tarpeeseen niin maksaisin sen mielihyvin! Nyt se raha menee johonkin ihan muuhun ja siksi tämä ei ole mielestäni reilua. Lisäksi, jos minulla olisi tuo lähihuotajuus niin mikään ei muuttuisi, vain tuon eksän pitäisi sitten maksaa minulle elatusmaksua jotain 40-60 suhteessa ja saisin sen päälle myös tuon lapsilisän. Huomaatko sinä tollo nyt mistä tässä on kyse HÄ?

        Koska haukut minua katkeraksi paskiaiseksi ja häpeälliseksi on lienee syytä olettaa sinun tilanteestasi jotain. Olet varmasti se työtön yh joka on riippuvainen "narsistimiehen" maksamasta elarista, kun ei omat rahat riitä tupakkaan ja viinaan. Siksi sinulla kiehuu noin rajusti, jos tähän järjestelmään yritetään jotain järkeä luoda. Ai, miksi tuo narsistimiehen on lainausmerkeissä? Noh, olet ollut se sama työtön jo siinä suhteen aikana. Miehesi kävi töissä ja elätti perhettäsi. SINÄ makasit kotona ja "hoidit" lapsia, toisin sanoen roikuit netissä päivän. Kun miehesi tuli kotiin oli kotona tietenkin sotkuista ja tämän miehen piti sitten työpäivän päätteeksi vielä siivota huusholli, laittaa ruokaa, hoitaa lapsille kuivat vaipat, syöttää lapset. Sitten jossain vaiheessa miehesi alkoi vaatia sinulta jotain muutakin käytöstä kuin vain se netissä roikkuminen. Tämä oli sinulle kauhistus ja et siihen riistoon suostunut. Sitten miehesi laittoi pisteen tälle kun ei enään jaksanut kaikkien töiden puristuksessa tehdä kaikkea mahdollista ja laittoi eron päälle. Näin tämä miehesi oli sitten se suuri narsisti kun vaati laiskaa akkaansa tekemään jotain siellä kotosalla... Tämä on hyvin valitettavaa ja minäkin tiedän muutamia tämmöisiä tapauksia vielä tänäkin päivänä, siinä mies polttaa itsensä loppuun tai eroaa. Tämä laiska akka ei tapaansa muuta ja se on nähty moneen kertaan! Voisit sinäkin lopettaa sen juomisen ja alkaa tekemään jotain elantosi eteen! Meidän työssä käyvien pitää moiset laiskat paskat elättää kotiinsa, häpiäisit jos osaisit, laardiperseinen paskiainen!


    • ---

      Kyllä minullekin jäi AP:n teksteistä vihaa puhkuva ja kontrollointihaluinen vaikuitelma.

      Jollakin tavalla ymmärrän, että jos oman uusperheen rahatilanne on tiukka, mutta lapsen toisen vanhemman uusperheen rahatilanne ei, niin ottaa päähän lähettää exän tilille kuukausittain rahaa ja ajatella, että sinne menevät lapsilisätkin. Etenkin, kun lapsi on 50% tämän huonommin toimeen tulevan vanhemman luona.
      Siksi ehdottelinkin moneen kertaan ajan tilaamista lastenvalvojalle. Elatusmaksulle ei välttämättä ole perusteita, vaikka AP tienaakin enemmän kuin lapsen toinen huoltaja, olosuhteet ovat ehkä sen verran muuttuneet siitä, kun maksut on määrätty (??).

      Toivottavasti asioita yritetään ja onnistutaan hoitamaan virallista kautta, ja toivottavasti sitten onnistuu myös tuosta katkeruudesta irti päästäminen.

      Se, että AP:n uudella puolisolla on lapsi sekä entuudestaan että AP:n kanssa, ei ole AP:n exän syytä. Eikä sekään, että AP on jostain syystä (takaajana ehkä??) joutunut jonkun toisen ottamien velkojen maksajaksi. Siitähän exänsä ei edes tiedä, eikä se hänen asiansa olekaan.
      Ja vaikka AP:n exällä onkin nyt varakas mies, niin AP:n lapsi ei silti ole hänen huollettavansa.

      Tuntui surkealta ajatella pojan tilannetta noin tulehtuneessa ilmapiirissä.

      "Ja kun kirjoitit lapsen vaistoavan vihamielisyyden vanhemmissaan, niin kyllä me ollaan tästä pojan kanssa poristukin. Hänkään ei ymmärrä miksi tuo eksä käyttäytyy täysin ylimielisesti ja määräilevästi minua kohtaan vieläkin, vaikka erosta on jo vuosia! Aina vielä pojan kautta! Miksi pojasta pitää tehdä se yhteys minuun pelkästään oman kiukuttelun takia? Voisitko vaikka aukaista tätä minulle? Jos eksällä on huono päivä niin minun puhelin soi ja minulle valitetaan jostain ihan joutavasta asiasta, MIKSI? MINÄ OLISIN VALMIS OLEMAAN VAIKKA KUUKAUDEN ILMAN RUOKAA, JOS TUOTA ININÄÄ EI ENÄÄN IKINÄ TARVIS KUUNNELLA!"

      Ikävään välikäteen on lapsi joutunut. :(

    • Anonyymi

      Kyllä on kurjaa, jos lapset joutuvat joka toinen viikko reppu selässä vaihtamaan nukkumapaikkaa. Sulautua toiseen ilmapiiriin, jopa uusperheeseen.
      Ihme kun eivät rasituksesta sairastu.
      Aikuinenkin, jonka työpaikka erilaisilla ominaisuuksilla vaihtuu viikon välein, kuormittaa ajan kanssa ja näkynee myöhempinä vuosina.
      Lapsi ei voi valita vaan opetella elämään kaksilla säännöillä, koko lapsuusikänsä. Raastavaa.
      Onko tämän pakotetun toimintatavan seurauksista tehty tutkimuksia, miten lapset ovat kokeneet lapsuutensa noissa ympäristöissä ja aikuisena?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe