Oudoista peloista.

Mr.Phobia.

Kertokaapa vanhemmat, että onko teidän lapsillanne ollut aivan outoja pelkoja, jotka aikuisista ovat tuntuneet ihan käsittämättömillekkin, ja ehkä hermoja kiristäneetkin? Itse olen 29v kylläkin lapseton mies, mutta muistelen tässä nyt omia pelkojani, joita pienenä oli, ja että ovatko seuraavanlaiset pelot normaaleja lapsilla?

Tässäpä omia pelon kohteitani pienenä:

Kuu, sekä muut taivaan ilmiöt. Pelkäsin usein kuuta, mutta kuu myös samalla kiinnostikin minua. Pyysinkin usein jompaa kumpaa vanhempaani katsomaan kuuta ulos tai ikkunasta, koska yksin en uskaltanut. Illalla nukkuun pannessa saatoin kuvitella ja pelätä että kuu tulee sisälle. Kerran pelästyin kovasti katsoessani ikkunasta ulos pimeällä, kun näin taivaalla luultavasti Venäjältä tai Ruotsin lapista laukaistun sääraketin, joka näkyi turkoosina läiskänä. Kerran sitten jotain parivuotiaana mökillä pelästyin jopa suihkarin vanaa taivalla.

Rautatieaseman kuulutukset. Pelkäsin pienenä kovasti rautatieasemien kuulutuksia, ja etenkin sitä ennakointi ääntä, eli sitä ksylofonin ääntä muistuttavaa "linglongia", joka ei nykyisin enään käytössä olekkaan. Pahin paikka jossa pelkäsin tätä, oli Helsingin rautatieasema ja siellä etenkin se kioskihalli, jossa se oikein kumisi isosti. Tämä pelko rajoitti aika paljon perheeni junalla matkustamista.

Sokerinpalat katossa sekä törröttävät johdot. Silloin ihan pienenä jos menimme sellaiseen taloon tai asuntoon jossa ei ollut laitettu vielä valaisimia kattoon, vaan oli vain sokerinpalat, niin menin paniikkiin sokerinpalan katossa nähdessäni. Samoin tapahtui myös nähdessäni törröttävät johdot. Ehkä pelko johtui siitä, kun tiesin että niihin tulee sähköä, ja tiesin sähkön vaaralliseksi, niin yhdistin ne tällöin vaaraan ja vaarallisuuteen.

Rikkinäiset valaisimet, laitteet tms katossa. Pienenä sain joskus pakokauhun jos näin katossa rikkinäisen tai vaurioituneen valaisimen tai laitteen. Esimerkkitapauksena voin kertoa, kun yhdessä paikassa oli sellainen vihreä poistumistielamppu oven päällä, jossa se vihreä muovi oli vähän painunut kasaan. Sen lampun nähdessäni en uskaltanut sen oven alta sitten mennä, ja syyksi siihen sanoin "littanan lampun", joksi aloin sitä lamppua kutsua. En muista oliko se lamppu oikeesti littana, vai keksinkö minä sen itse. Myös vilkkuva loisteputkikin saattoi näyttää pelottavalta.

Kuullostavat varmaan hassuilta, mutta tuollaisia pelkoja minulla todellakin oli silloin ihan pienenä. Eli mites muilla, onko ollut itsellä tai lapsillanne vastaavanlaisia pelkoja? Itsellä ei ole diagnosoitu muuta poikkeavaa, kuin lievä aspergerin oireyhtymä, mut en tiedä sitten oliko sillä tekemistä noiden pelkojen kanssa.

2

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkoja

      Pentuna en uskaltanut katsoa taivaaseen, koska pelkäsin tippuvani sinne. Joskus makuulla ollessani yritin aina varovaisesti katsoa. Kenties se liittyi korkianpaikan kammoon...

    • Reizz

      Itse pelkäsin jumalattomasti imureita. Muistan, kun yksi ilta en saanut unta kun imurit pyöri mielessä, ja menin sitä sitten äidille itkemään..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6570
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3928
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1505
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe