Näin kun olen AMK opiskeluja aloittamassa niin kiinnostas tietää noista vaihto-opiskelu hommista AMKssa. Eli kertokaas immeiset, jos ootteko ollut AMK aikana vaihto-opiskelussa. Kuinka helppoa on päästä vaihto-opiskeluun? Minkälaista kielitaitoa vaatii, pärjääkö esim. lukion 7/8 englannilla? Tuleeko homma maksamaan kuinka paljon, saako opintotukea ulkomailllekkin? Ootteko olllu tyytyväisiä vaihto-opiskelu aikaan, saitteko semmosia asioita/kokemuksia mitä lähditte hakemaan?Kirjottakaa vaan kaikkea mitä tulee mieleen asiasta ja minkälaisia kokemukisa teillä ylipäätänsä vaihto-opiskelusta on.
AMK ja vaihto-opiskelu?
3
7595
Vastaukset
- opiskelija
No, oppilasvaihto on ERITTÄIN koulukohtaista. Yhteistyökoulut, maat, tuet, kiintiöt ja hakusysteemi vaihtelevat erittäin paljon.
Kannattaa odottaa koulun alkuun, varmasti siellä infotaan enemmän juuri sinun koulusi systeemistä enemmän.
Ja vielä kielitaidosta: riippuu minne olet hakemassa. Esim. Ranskassa tuskin pelkällä englannilla pärjäät opiskeltaessa.
Itse olen vasta lähdössä vaihtoon ja hakeminen oli aika helppoa mutta siihen maahan, johon hain, oli kova tunku ja saan onnitella itseäni, että pääsen matkaan. Kalliiksi tulee ja englannilla pärjään. Eikä ole ensimmäinen kerta kun lähden opiskelemaan ulkomaille, joten en kamalasti sressaa.
Tsemppiä. Opiskele ahkerasti, jotta hakuvaiheessa eivät sinua jätä rannalle kun kursseja ei olekaan riittävästi koossa. - Saksa2004
Hei vaan täältä Saksasta! Olen ollut täällä vaihdossa kuluneen kevätlukukauden (tai saksalaisittain kesälulukauden) ajan. Itse hakuprosessi oli suhteellisen helppo: Tutustuin eri vaihtoehtoihin, täytin hakukaavakkeen, sekä liitin mukaan tarvittavat todistukset ja liitteet (nämä varmasti vaihtelevat kohteesta riippuen, mutta Saksaan lähtiessä tarvitaan ainakin todistus opintosuorituksista ja saksaksi kirjoitettu Lebenslauf, eli CV).
Kelalta saa opintotukea, mikäli ulkomailla suoritetut opinnot sisällytetään tutkintoon (näin useimmiten on, sillä juuri se on vaihto-opiskelun idea). Lisäksi voit hakea eri apurahoja, Euroopaan vaihtoon lähtiessä se on Erasmus-apuraha, jonka suuruus vaihtelee sen mukaan kuinka kauan olet vaihdossa (yleensä n. 600 euroa/lukukausi). Erasmus-apurahaa voi hakea vain kerran, ja se maksetaan könttäsummana tilillesi vaihdon alussa.
Opintotuen ja apurahan lisäksi kannattaa olla säästössä hieman rahaa. Tarkkaa summaa on vaikea sanoa, sillä jokaisella on omat kulutustottumuksensa. Kannattaa tarkastella maan hintatasoa ja jutella kyseisessä maassa aikaisemmin vaihdossa olleiden kanssa. Mielestäni vaihtoon ei kannata lähteä suu säkkiä myöten tyylillä, sillä vierailun arvoisia paikkoja on paljon. Itselleni ainakin oli tärkeää nähdä muitakin kaupunkeja kun opiskelukaupunkini. Mutta jokainen tyylillään.
Useimmiten vaihtoon lähtijöiltä edellytetään jonkinlaista peruskielitaitoa, mutta ehdottoman välttämätöntä se ei ole (tämäkin riippuu koulusta ja kohteesta). Itse kuitenkin ole sitä mieltä, että vaihdosta saa enemmän irti, jos osaa jo jotain. Useimmiten vaihtareille tarjotaan veloitukstta intensiivikielikursseja. Tuosta englannin kielen taidosta en paljon osaa sanoa, sillä itse olen opiskellut täällä saksaksi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ei-englanninkielisissä maassa kouluympäristön ulkopuolella ei aina pärjää pelkällä englannin kielellä.
Kokemuksena voin suositella vaihto-opiskelua jokaiselle, jota vähänkin kiinnostaa! Helppoa se ei aina ole: koti-ikävä yllättää välillä, kaupasta ei löydykään niitä tuttuja elintarvikkeita, kieliongelmat hämmentävät... mutta kaikesta pääsee yli yhtä kokemusta rikkaampana!! Ja useimmiten minulla ainakin on ollut hauskaa muiden vaihtarikavereideni kanssa, Tunnelma on ollut hieno ja uusia ystävyyssuhteita solmittu eri puolille maailmaa! Tämä on ollut kokemus, jonka arvoa ei rahassa voi mitata. Minusta on tullut itsenäisempi, sopeutuvaisempi ja olen oppinut monia asioita itsestäni. Lisäksi tietenkin olen oppinut saksan kieltä ja monia asioita uusien kavereideni kotimaista ja tavoista.
Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle. Lisäkysymyksiä saa laittaa! Onnea opinnoillesi! - Erasmus
Olin itse Erasmus-vaihdossa, ja sain Erasmus rahaa vajaat 600 euroa, sekä omalta amk:lta vajaat 300 euroa. Lennot ja monet muut kilut sai katettua tuolla rahalla, ja sittenhän tuli lisäksi vielä korotettu opintotuki, asumistuki...voi meitä onnekkaita suomalaisnuoria!
Loistavan enkunkielen tarpeellisuus riippuu täysin siitä, mihin maahan olet menossa, ja mitä opiskelet. Joissain maissa luentoja ei ole enkuksi edes tarjolla, jos jotain semmoista massatouhua opiskelet. Kielikysymys ei silti ole mikään ongelma, matkaan vaan! Voit valita koulun oman koulusi "ystävyyskouluista" tai lähteä rohkeasti Sinua itseäsi kiinnostavaan kohteeseen -tällöin joudut ehkä ottamaan asioista selvää itse, koulunne koordinaattorin aktiivisuudesta riippuen.
3 kk menee siivillä, ehdotan puolta vuotta. Pääseehän aina pois...
Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521