Hei! Minua pisti 10 - vuotiaana (olen nyt 29-vuotias) kymmenen ampiaista poskiini. Sain voimakkaan allergisen reaktion, mutta hengitysvaikeuksia ei reaktio aiheuttanut. Ihmettelen vain, miksi en ole saanut Epipeniä kyseisen tapahtuman jälkeen. Kun olen yrittänyt soittaa asiasta esim. terveyskeskukseen, olen saanut vastaukseksi "ei kynä ole tarpeen, kun sen jälkeen allergisia reaktioita ei ole tullut". Mitä jos seuraava pisto aiheuttaakin hengitysvaikeuksia? Kerroin asiasta myös työterveyshoitajalle ja hän lupasi, että lääkäri katsoo, onko kynä tarpeen.
Epipen - kynä
2
263
Vastaukset
- teija.dunder
Näin pitkän ajan jälkeen voi olla hankala tarkelleen kuvailla reaktiota esim siellä työterveyslääkärin luona. Voimakas paikallisreaktio ilmaantuu kasvoille 10 ampiaisen piston jälkeen varmuudella mutta oliko oireita muuallakin? Ehdottaisin, että tilaat sairaskertomuskopion tuosta pistoreaktiosta (tk/sairaala ym missä silloin olet hoitoa saanut) ja käytte sen läpi työterveyslääkärisi kanssa. On mahdollista ottaa myös ampiaisen myrkky -vasta-aineet ja selvittää siten uusintareaktion riskiä ja tarvitaanko epipen ym.
- anne
hei minulla epipen kynä aina mukana, sain sen oma lääkäriltäni usein myös olen sitä joutunut käyttämään ja soittamaan ambulanssin, pyydä vain omalta lääkäriltäsi olsi on turvallisempi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit365264Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3994531Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1483819KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti1423019Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku112510Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei212292Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja182048Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit1511992- 1231910
Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241459