Atooppinen iho kasvoissa

Jaana67

Olen 45 vuotias. Atooppinen ihottuma pysyi useita vuosia kurissa. Vaan vuosi sitten alkoivat silmät ja silmäluomet oireilla. Silmäluomet olivat pahasti turvoksissa ja rikki. Silmiä hiersi ja vettä valui solkenaan. Silmälääkäri totesi minun kärsivän kuivasilmäisyydestä johon sain allergia- ja kostutustippoja. Silmät eivät enää niin kauheasti vuoda, kunhan muistan tarpeeksi usein kostutustippoja laittaa. Silmäluomiini olen myös saanut erilaisia voiteita, myös Protopicia. Ongelma on vaan se, että silmäluomet kutisevat, punoittavat luomen reunoista. Onko ainoa hoito niihin nuo kortisonivoiteet, koska eihän Protopicia silmään saa mennä. Tänä aamuna herätessä silmät taas sen näköiset kuin olisin itkenyt. Luomet turvoksissa, ripsin tyvessä jonkinmoista kellertävää, sitkeää rähmää. Aika ajoin myös muualla kasvoissa tuo ihottuma lehahtaa, nytkin suupielet rikki. Voisiko jollain ruoka-aineella olla osuutta vaivoihini? Olen myös allerginen huonepölylle ja siitepölyille. Kannattaako allergiatesteissä käydä?

4

310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

Kannatan ehdotustasi allergiatesteistä esim ihotautilääkärin toimesta ja erityisesti, koska oireesi on kasvoissa on hyvä selvittää oletko herkistynyt jollekin kosmetiikka/pesuaine/voide ym tuotteelle, joka oireitasi ylläpitää. Olisi erittäin harvinaista jos ruoka-allergia ilmaantuisi yllättäen aikuisiällä aiheuttaen oireita pelkästään kasvoille.

• Atoopikko itsekin

Hei Jaana. Sun kannattaisi ottaa mahdollisissa kosmetiikka-allergioista yhteyttä Helsingin Allergia- ja Astmayhdistykseen ja ruoka-allergioista Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistykseen. Itse olen saanut molemmista hyviä neuvoja. Ruoka-allergianeuvojan s-posti on [email protected]

• anne

hei Jaana minulla huulet haavoille uusista porkkanoista. mansikoista, tomaatista, ynm,siedätän pienillä määrillä ensin kyseistä tuotetta sen jälkeen ei mitään oireita, enen seuraavaa kevättä.

• Hei,
      Olisikohan kuitenkin silmäruusufinnim mahdollisesti yhdessä tali-ihottuman kera. Ks esimerkiksi: www.terveyskirjasto.fi hakusanana ruusufinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4732
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3212
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2959
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      80
      1710
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1490
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1294
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1019
    8. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      29
      953
    9. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      951
    10. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      105
      926
    Aihe