Atooppinen iho kasvoissa

Jaana67

Olen 45 vuotias. Atooppinen ihottuma pysyi useita vuosia kurissa. Vaan vuosi sitten alkoivat silmät ja silmäluomet oireilla. Silmäluomet olivat pahasti turvoksissa ja rikki. Silmiä hiersi ja vettä valui solkenaan. Silmälääkäri totesi minun kärsivän kuivasilmäisyydestä johon sain allergia- ja kostutustippoja. Silmät eivät enää niin kauheasti vuoda, kunhan muistan tarpeeksi usein kostutustippoja laittaa. Silmäluomiini olen myös saanut erilaisia voiteita, myös Protopicia. Ongelma on vaan se, että silmäluomet kutisevat, punoittavat luomen reunoista. Onko ainoa hoito niihin nuo kortisonivoiteet, koska eihän Protopicia silmään saa mennä. Tänä aamuna herätessä silmät taas sen näköiset kuin olisin itkenyt. Luomet turvoksissa, ripsin tyvessä jonkinmoista kellertävää, sitkeää rähmää. Aika ajoin myös muualla kasvoissa tuo ihottuma lehahtaa, nytkin suupielet rikki. Voisiko jollain ruoka-aineella olla osuutta vaivoihini? Olen myös allerginen huonepölylle ja siitepölyille. Kannattaako allergiatesteissä käydä?

4

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

      Kannatan ehdotustasi allergiatesteistä esim ihotautilääkärin toimesta ja erityisesti, koska oireesi on kasvoissa on hyvä selvittää oletko herkistynyt jollekin kosmetiikka/pesuaine/voide ym tuotteelle, joka oireitasi ylläpitää. Olisi erittäin harvinaista jos ruoka-allergia ilmaantuisi yllättäen aikuisiällä aiheuttaen oireita pelkästään kasvoille.

    • Atoopikko itsekin

      Hei Jaana. Sun kannattaisi ottaa mahdollisissa kosmetiikka-allergioista yhteyttä Helsingin Allergia- ja Astmayhdistykseen ja ruoka-allergioista Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistykseen. Itse olen saanut molemmista hyviä neuvoja. Ruoka-allergianeuvojan s-posti on [email protected]

    • anne

      hei Jaana minulla huulet haavoille uusista porkkanoista. mansikoista, tomaatista, ynm,siedätän pienillä määrillä ensin kyseistä tuotetta sen jälkeen ei mitään oireita, enen seuraavaa kevättä.

    • Hei,
      Olisikohan kuitenkin silmäruusufinnim mahdollisesti yhdessä tali-ihottuman kera. Ks esimerkiksi: www.terveyskirjasto.fi hakusanana ruusufinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1550
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      117
      1261
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1176
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1054
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      86
      852
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      782
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      775
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      383
      769
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      125
      716
    Aihe