Nokkosihottuma eli urtikaria

niko93

Hei!

Olen 19v perusterve nuori. Viime aikoina minua on ruennut vaivaamaan kiusallinen vaiva nokkosihottuma. Viimeisen 2viikon aikana nokkosihottuma on tullut kolme kertaa todella, todella pahana. Koko kroppa on mennyt täyteen punaisia täpliä. Nyt kuitenkin mennyt liian pitkälle sillä kahden viimeisen päivän aikana tullut kahdesti. Molemmilla kerroilla olen mennyt lääkäriin ja sieltä on käännytetty kotia "ei ole hengen hätää". En ole varma johtuuko urtikaria jostain allergiasta, minulle tosin tehtiin toissapäivänä allergiatestit mutta ne eivät kertoneet mitään uutta. Vai voiko nokkosihottuma tulla todella pahana johtuen flunssasta, sillä se on ainoa yhteinen tekijä mikä on ollut kaikkien ihottumien aikana. Joudun syömään ihottumakohtaukseen kortisonia kyypakkauksesta, joka hillitsee sitä mutta eihän ihminen voi lopun elämäänsä syödä kortisonia 150mg päivässä. Mitä muita vaihtoehtoja nokkosihottumalle on, ja olisiko mitään neuvoja mitä asialle voi tehdä? Olen todella kiitollinen vastauksista tai jos minulle löytyy kohtalotovereita :). Kysymyksiä saa esittää.

1

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

Olet tehnyt oikean havainnon eli flunssa on ilmeisimmin oireilusi taustalla. Äkillisissä muutaman päivän tai muutaman viikon pituisissa nokkosihottumissa oireen laukaisijana on jokin tavallinen virus, joka ei välttämättä selkeästi aiheuta hengitystie- tai vatsaoireita. Tämän tyyppinen nokkosihottuma tulee jopa 20%:lle ihmisistä joskus. Hoitona suositellaan antihistamiinia säännöllisesti 2-3 viikkoa, osa tarvitsee vielä pitemmän hoidon. Jos urtikarialehahdukset jatkuvat yli 6 viikon ajan voi käydä niin, että oireilu kroonistuu ja silloin kannattaa hakeutua arvioon. Usein tuolloin tutkitaan verikokeista mm autoimmuunisairauksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2127
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      33
      2070
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1835
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1360
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1251
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1141
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1050
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1003
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      926
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      282
      895
    Aihe