Luopio-nimitys vs. loukkaavat jt-nimitykset

tasapuolinen ?

Nimimerkki Corrector oli tiedustellut sitä, miksi kirjoituksia, joissa mainitaan Jehovan Todistajat toisilla nimikkeillä kuten jehnu&jeppula, poistetaan tältä foorumilta.

Nimimerkki Corrector mainitsi myös sen, että eikö saman logiikan mukaisesti Luopio-nimitys voisi saada saman kohtelun. Eli kirjoituksien poistamisen.

Corrector siis koetti ehdottaa että Jeppula,Jehnu -nimitykset rinnastettaisiin poistomielessä Luopio-nimitykseen.

En ole samaa mieltä.

Luopio nimitys on yleinen mihinkään järjestöön osoittamaton nimitys.

Jeppula ja Jehnu taas ovat Jehovan Todistajiin liittyvä halventava nimitys.

Ylläpidolla ja seriffillä on toimiva linjaus foorumin valvomiseen. Kaikkia se ei välttämättä miellytä eikä tarvitsekkaan.

Ymmärrän nimimerkki Correctorin ystävällisen tavoitteen, mutta jollen ole varsin väärässä, niin tuo tavoite koskee vain sitä, jos jotkut muut kirjoittavat Luopio-nimityksiä.

Tässä linkki jossa nimimerkki Corrector itse käyttää hyvällä omalla tunnolla Luopio-nimitystä:

http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=uskojaelama&t=8567

Ja tässä pieni lainaus linkistä:

"Hävitimme kirjoitukset siksi, että olimme todella pettyneitä palstalla kirjoitteleviin luopioihin. Me yksinkertaisesti halusimme eroon koko paskasakista muutamaa poikkeusta lukunottamatta."

30

1011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pena

      Voikos Jehovia kutsua nimellä: Jesset tai Jepet???

      • Tasapuolinen ?

        Katso nimimerkki "Avan" vastaus tuosta yläpuolelta.


      • Pena
        Tasapuolinen ? kirjoitti:

        Katso nimimerkki "Avan" vastaus tuosta yläpuolelta.

        Eli voi kutsua,ei ollu kieltoo!


      • Tasapuolinen ?
        Pena kirjoitti:

        Eli voi kutsua,ei ollu kieltoo!

        Ymmärrän asian niin, että ylläpito tarkastelee enemmän kirjoituksia kokonaisuutena kuin yksittäisinä sanoina.


      • ava
        Tasapuolinen ? kirjoitti:

        Ymmärrän asian niin, että ylläpito tarkastelee enemmän kirjoituksia kokonaisuutena kuin yksittäisinä sanoina.

        Kysymyksessä on oma mielipiteeni, niin kuin otsikostani selviää. Ylläpidon puolesta en voi puhua.

        Toivoisin että käytettäisiin oikeita nimiä nimittelyjen sijasta; että kutsuttaisiin Jehovan todistajia Jehovan todistajiksi, eronneita eronneiksi, erotettuja erotetuiksi. Mutta kukin palstalla kirjoittaa niin kuin kirjoittaa, omalla tyylillään.

        Palstaa ei ole - niin kuin totesinkin jo - tarkoitettu pelkästään järjestöä puolustaville tai pelkästään järjestöä tai sen joitakin piirteitä vastustaville. Palsta on tarkoitettu kaikille, jotka tuntevat kiinnostusta - negatiivista tai positiivista - liikettä kohtaan.
        Jehovan todistajat-liikettä myönteisesti käsittelevien kirjoitusten ohella on järjestön asiallinen kritisointikin paikallaan.

        Toivottavaa olisi ettei kumpikaan "puoli" käyttäisi nimittelyjä. Koska nimittelyä esiintyy viesteissä niin usein, en ole pyynnöistä huolimatta kaikkia viestejä poistanut, joissa nimittelyä harrastetaan. Poistan viestit, joissa nimitellään "vastapuolta" ylen määrin, riippumatta siitä kumpi tämä vastapuoli sattuu olemaan.

        Toivoisin tälla palstalla käytävän asiallista laajaa keskustelua, keskustelijoina Jehovan todistajat - entiset Jehovan todistajat ja järjestöstä kiinnostuneet.

        Hyvää illanjatkoa.


    • Rasvattu jämä

      >>Luopio nimitys on yleinen mihinkään järjestöön osoittamaton nimitys.

      Missä ja milloin Vartiotorniseura on puhutellut jonkin muun kirkkokunnan jättänyttä, senhetkistä jehovantodistajaa, luopiona?.

      • Tasapuolinen ?

        Kyseisessä tapauksessa Vartiotorniseura ei ole todennäköisesti ikinä puhutellut henkilöä luopioina.

        Mielestäni tuohon nimike-keskusteluun voisi olla ylläpidon kanssa aihetta, mikäli olisi esimerkiksi Luopio -niminen yhdistys (jonka toiminta olisi kuvattu perustamishetkellä ja tässä tapauksessa yhdistyksen jäseniä voisi yhdistää se, että ovat Jehovan Todistajista erkaantuneita,eronneita tai erotettuja), ja yhdistykseen kuuluvista tai itse yhdistyksestä käytettäisiin toistuvasti muunneltuja nimikkeitä.

        Mutta kuten mainitsin ylempänä, ylläpito tehnee ratkaisunsa sisällön vaan ei yksittäisen sanan takia.


      • Rasvattu jämä
        Tasapuolinen ? kirjoitti:

        Kyseisessä tapauksessa Vartiotorniseura ei ole todennäköisesti ikinä puhutellut henkilöä luopioina.

        Mielestäni tuohon nimike-keskusteluun voisi olla ylläpidon kanssa aihetta, mikäli olisi esimerkiksi Luopio -niminen yhdistys (jonka toiminta olisi kuvattu perustamishetkellä ja tässä tapauksessa yhdistyksen jäseniä voisi yhdistää se, että ovat Jehovan Todistajista erkaantuneita,eronneita tai erotettuja), ja yhdistykseen kuuluvista tai itse yhdistyksestä käytettäisiin toistuvasti muunneltuja nimikkeitä.

        Mutta kuten mainitsin ylempänä, ylläpito tehnee ratkaisunsa sisällön vaan ei yksittäisen sanan takia.

        Niin, minä halusin ainoastaan osoittaa, että Vartiotorniseuran ja jehovantodistajien käyttämällä luopio-sanalla ei ole samaa merkitystä kuin suomenkielen vastaavalla sanalla. Enkä ymmärrä yhdistyksen olemattomuutta tai olemassaoloa mitenkään merkitykselliseksi tällaisessa asiassa. Ei yhdistyminen lopeta Vartiotorniseuran ja jehovantodistajien, entisistä jehovantodistajista käyttämiä yleisiä luonnehdintoja. Ja jo nyt paikallinen selittäjä väittää julkisuudessa, että luopiot ovat liittyneet yhteen ja toimintaa johdetaan ulkomailta. Jos Veikko Leinonen sanoo näin, niin ainakin jehovantodistajien on syytä asia uskoa.

        Perskohtaisesti katson esimerkiksi valehtelijaksi leimaamisen monin verroin vakavammaksi asiaksi kuin jonkin, enemmänkin makuasiaan viittaavan nimityksen käytön. Minua ei luopioksi nimittely haittaa.


      • Tasapuolinen ?
        Rasvattu jämä kirjoitti:

        Niin, minä halusin ainoastaan osoittaa, että Vartiotorniseuran ja jehovantodistajien käyttämällä luopio-sanalla ei ole samaa merkitystä kuin suomenkielen vastaavalla sanalla. Enkä ymmärrä yhdistyksen olemattomuutta tai olemassaoloa mitenkään merkitykselliseksi tällaisessa asiassa. Ei yhdistyminen lopeta Vartiotorniseuran ja jehovantodistajien, entisistä jehovantodistajista käyttämiä yleisiä luonnehdintoja. Ja jo nyt paikallinen selittäjä väittää julkisuudessa, että luopiot ovat liittyneet yhteen ja toimintaa johdetaan ulkomailta. Jos Veikko Leinonen sanoo näin, niin ainakin jehovantodistajien on syytä asia uskoa.

        Perskohtaisesti katson esimerkiksi valehtelijaksi leimaamisen monin verroin vakavammaksi asiaksi kuin jonkin, enemmänkin makuasiaan viittaavan nimityksen käytön. Minua ei luopioksi nimittely haittaa.

        %Niin, minä halusin ainoastaan osoittaa, että Vartiotorniseuran ja jehovantodistajien käyttämällä luopio-sanalla ei ole samaa merkitystä kuin suomenkielen vastaavalla sanalla.%
        -Olet oikeassa, näin on. Mutta täytyy ottaa huomioon että keskustelupalstoilla ei kukaan voi tietää kuka kukin on, jolloin rajasuhteet mielestäni hälventyvät. Silloin tulisi mielestäni pidättyä suomenkieleen eikä "ladattuun kieleen". Tämä ladattu kieli mielestäni ulottuu moneen paikkaan, ei ainoastaan aitoihin Jehovan Todistajiin.

        %Enkä ymmärrä yhdistyksen olemattomuutta tai olemassaoloa mitenkään merkitykselliseksi tällaisessa asiassa. Ei yhdistyminen lopeta Vartiotorniseuran ja jehovantodistajien, entisistä jehovantodistajista käyttämiä yleisiä luonnehdintoja.%
        -Pitää paikkansa. Ei lopetakkaan koska ladattu kieli kantaa veronsa. Mutta keskustelun lähtökohta ylläpidon kanssa olisi mielestäni toisenlainen jos kummatkin osapuolet (Jehovan Todistajat ja niinsanotut Luopiot) olisivat virallisia yhdistyksiä, tässä tapauksessa vain toinen on. Siis keskustelussa ylläpidon kanssa.

        %Ja jo nyt paikallinen selittäjä väittää julkisuudessa, että luopiot ovat liittyneet yhteen ja toimintaa johdetaan ulkomailta. Jos Veikko Leinonen sanoo näin, niin ainakin jehovantodistajien on syytä asia uskoa.%
        -Todisteiden puuttuessa Veikko Leinonen jauhaa käsittääkseni paskaa. Todistakoon Veikko väitteensä. (tähän liittyy myös ladattu kieli)

        %Perskohtaisesti katson esimerkiksi valehtelijaksi leimaamisen monin verroin vakavammaksi asiaksi kuin jonkin, enemmänkin makuasiaan viittaavan nimityksen käytön.%
        -Täysin samaa mieltä.

        %Minua ei luopioksi nimittely haittaa.%
        -Hyvä niin. Vastaavasti nimimerkki Correctoria ilmeisesti haittaa koska hän asiasta esitti (jo poispyyhityn) mielipiteensä. Ja kuitenkin surutta itse käyttää samaa mitä ehdottaa täällä tarkastelupohjaksi. Kaksinaismoralismiako vaiko vaihtelevia tunnetiloja ? En tiedä.


      • Corrector
        Tasapuolinen ? kirjoitti:

        %Niin, minä halusin ainoastaan osoittaa, että Vartiotorniseuran ja jehovantodistajien käyttämällä luopio-sanalla ei ole samaa merkitystä kuin suomenkielen vastaavalla sanalla.%
        -Olet oikeassa, näin on. Mutta täytyy ottaa huomioon että keskustelupalstoilla ei kukaan voi tietää kuka kukin on, jolloin rajasuhteet mielestäni hälventyvät. Silloin tulisi mielestäni pidättyä suomenkieleen eikä "ladattuun kieleen". Tämä ladattu kieli mielestäni ulottuu moneen paikkaan, ei ainoastaan aitoihin Jehovan Todistajiin.

        %Enkä ymmärrä yhdistyksen olemattomuutta tai olemassaoloa mitenkään merkitykselliseksi tällaisessa asiassa. Ei yhdistyminen lopeta Vartiotorniseuran ja jehovantodistajien, entisistä jehovantodistajista käyttämiä yleisiä luonnehdintoja.%
        -Pitää paikkansa. Ei lopetakkaan koska ladattu kieli kantaa veronsa. Mutta keskustelun lähtökohta ylläpidon kanssa olisi mielestäni toisenlainen jos kummatkin osapuolet (Jehovan Todistajat ja niinsanotut Luopiot) olisivat virallisia yhdistyksiä, tässä tapauksessa vain toinen on. Siis keskustelussa ylläpidon kanssa.

        %Ja jo nyt paikallinen selittäjä väittää julkisuudessa, että luopiot ovat liittyneet yhteen ja toimintaa johdetaan ulkomailta. Jos Veikko Leinonen sanoo näin, niin ainakin jehovantodistajien on syytä asia uskoa.%
        -Todisteiden puuttuessa Veikko Leinonen jauhaa käsittääkseni paskaa. Todistakoon Veikko väitteensä. (tähän liittyy myös ladattu kieli)

        %Perskohtaisesti katson esimerkiksi valehtelijaksi leimaamisen monin verroin vakavammaksi asiaksi kuin jonkin, enemmänkin makuasiaan viittaavan nimityksen käytön.%
        -Täysin samaa mieltä.

        %Minua ei luopioksi nimittely haittaa.%
        -Hyvä niin. Vastaavasti nimimerkki Correctoria ilmeisesti haittaa koska hän asiasta esitti (jo poispyyhityn) mielipiteensä. Ja kuitenkin surutta itse käyttää samaa mitä ehdottaa täällä tarkastelupohjaksi. Kaksinaismoralismiako vaiko vaihtelevia tunnetiloja ? En tiedä.

        Minä käytin jt:ista hellittelynimiä jeppu, jehnu jne... koska jt:t käyttivät palsatalla kirjoittelevista xjt:ista halventavaa nimitystä luopio.

        Joitakin jt:ia - ilmeisesti aika useita - häiritsi nuo jeppu- ja jehnu- nimitykset ja he pyysivät deletoimaan viestejä joissa noita hellittelynimiä käytettiin. => Jos kerran jotkut jt:t eivät halua kuunnella tuollaista nimittelyä niin minusta on kohtuullista että kukaan ei nimittele sitten ketään, elikä Avan suositus jossa käytetään asiallisia ilmaisuja kustakin ryhmästä (erotettu, eronnut, jehovan todistaja) on hyvä.

        Kysyisin vielä, pyysivätkö nämä jt:t jotka eivät hyväksyneet jeppu- ja jehnunimityksiä poistamaan myös niitä kirjoituksia, joissa jt:t käyttivät palstalla kirjoittelevista xjt:ista nimitystä luopio?


      • Tasapuolinen ?
        Corrector kirjoitti:

        Minä käytin jt:ista hellittelynimiä jeppu, jehnu jne... koska jt:t käyttivät palsatalla kirjoittelevista xjt:ista halventavaa nimitystä luopio.

        Joitakin jt:ia - ilmeisesti aika useita - häiritsi nuo jeppu- ja jehnu- nimitykset ja he pyysivät deletoimaan viestejä joissa noita hellittelynimiä käytettiin. => Jos kerran jotkut jt:t eivät halua kuunnella tuollaista nimittelyä niin minusta on kohtuullista että kukaan ei nimittele sitten ketään, elikä Avan suositus jossa käytetään asiallisia ilmaisuja kustakin ryhmästä (erotettu, eronnut, jehovan todistaja) on hyvä.

        Kysyisin vielä, pyysivätkö nämä jt:t jotka eivät hyväksyneet jeppu- ja jehnunimityksiä poistamaan myös niitä kirjoituksia, joissa jt:t käyttivät palstalla kirjoittelevista xjt:ista nimitystä luopio?

        %Kysyisin vielä, pyysivätkö nämä jt:t jotka eivät hyväksyneet jeppu- ja jehnunimityksiä poistamaan myös niitä kirjoituksia, joissa jt:t käyttivät palstalla kirjoittelevista xjt:ista nimitystä luopio?%
        - Sinun varmaan kannattaisi osoittaa/lähettää kysymyksesi Ava:lle tai suomi24-ylläpidolle.
        - Miksi olet niin varma että jotkut nimenomaan jt:t ovat pyytäneet poistamaan kirjoituksia ? Mistä ehdottomasti tiedät että jotkut jt ovat pyytäneet poistamaan viestejä...oletko keskustellut jonkun jt:n kanssa henkilökohtaisesti siis sellaisen joka kirjoittelee tällä palstalla? Vai ovatko asialla mahdollisesti olleet jotkut muut kuin aidot jt:t
        Vai onko tämä jotain mahdollista ihmisten jakamista tunnetilan perusteella näihin,noihin,huonoihin,parempiin ?

        Vai on mielestäsi Ava:n suositus hyvä.
        Mistähän johtuu että itse olet käyttänyt surutta luopio-termiä aikaisemmin suoranaisesti loukkausmielessä ? Onko mahdollisesti tunnetilasi yllättäen muuttunut?

        http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=uskojaelama &t=8567


      • Corrector
        Tasapuolinen ? kirjoitti:

        %Kysyisin vielä, pyysivätkö nämä jt:t jotka eivät hyväksyneet jeppu- ja jehnunimityksiä poistamaan myös niitä kirjoituksia, joissa jt:t käyttivät palstalla kirjoittelevista xjt:ista nimitystä luopio?%
        - Sinun varmaan kannattaisi osoittaa/lähettää kysymyksesi Ava:lle tai suomi24-ylläpidolle.
        - Miksi olet niin varma että jotkut nimenomaan jt:t ovat pyytäneet poistamaan kirjoituksia ? Mistä ehdottomasti tiedät että jotkut jt ovat pyytäneet poistamaan viestejä...oletko keskustellut jonkun jt:n kanssa henkilökohtaisesti siis sellaisen joka kirjoittelee tällä palstalla? Vai ovatko asialla mahdollisesti olleet jotkut muut kuin aidot jt:t
        Vai onko tämä jotain mahdollista ihmisten jakamista tunnetilan perusteella näihin,noihin,huonoihin,parempiin ?

        Vai on mielestäsi Ava:n suositus hyvä.
        Mistähän johtuu että itse olet käyttänyt surutta luopio-termiä aikaisemmin suoranaisesti loukkausmielessä ? Onko mahdollisesti tunnetilasi yllättäen muuttunut?

        http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=uskojaelama &t=8567

        On aivan eri asia jos xjt käyttää itsestään nimitystä luopio kuin jos jt käyttää tuota nimitystä.

        Jos et ymmärrä sitä niin voin kyllä selittää.

        Tuohon muuhun saivareteluun en viitsi edes ottaa kantaa. :)


        -Corrector-


    • J.T

      luopio nimitys ei ole mikään haukkuma nimi vaan sitä käytetään ihan raamatussakin. Job 3:12 job.27:8 Job.13:16; 17:8; Psalmit.35:16; Sananlaskut.11:9; Jesaja.9:17; 33:14; 57:17 sananalaskut.11:9 jeremia.3:12

      • Tasapuolinen ?

        Ehkä näin raamatun mukaan, mutta Vartiotorniseura on laajentanut luopio-nimitystä seurakunnissa hivenen ylitse raamatun rajojen.

        Kertoisitko meille kaikille miksi sinun mielestäsi sellaisia itse eronneita ex-jt:ia, jotka eivät sanallakaan tai teoillansa mitenkään osoita panettelua Jehovan Todistajia kohtaan sekä samalla säilyttävät uskonsa mutta eivät halua olla järjestön sisällä saatetaan herkästi kutsua seurakunnan sisällä luopioksi ?

        Ja kertoisitko meille kaikille miksi vastaavasti sellaisia kastettuja toimettomia, jotka käyvät ehkäpä kerran vuodessa su-kokouksessa ja muodollisesti muistonvietossa, ei välttämättä kutsutakkaan luopioksi ?


      • Viljo

        UMK:ssa tosiaankin on sana luopio useita kertoja mutta se on poikkeus. En jaksanut montaa käännöstä katsoa mutta merkillepantavaa on että UMK:ssa luopioksi on käännetty kaksi eri hepreankielistä sanaa vaikka toisen merkitys ei ole sanakirjan mukaan luopio.

        Kaikissa muissa paitsi Jeremia 3:12 esiintyy sana khanef joka erään englanninkielisen sanakirjan mukaan merkitsee:

        hypocritical, godless, profane, hypocrite, irreligious.

        Jeremian kohdassa on sana meshubah joka samaisen sanakirjan mukaan merkitsee:

        turning away, turning back, apostasy, backsliding.

        Tämän jälkimmäisen hyväksyn käännettävän luopioksi mutta näyttää aika selvältä että UMK on käännetty tahallisesti luopiovastaiseksi.

        Kannattaa nähdä vähän vaivaa jos todella etsii totuutta. En tosin ole mikään hepreankielen asiantuntija mutta ennemmin luotan tunnettuun Raamatun sanakirjaan kuin UMK:een.


      • Juhanip
        Tasapuolinen ? kirjoitti:

        Ehkä näin raamatun mukaan, mutta Vartiotorniseura on laajentanut luopio-nimitystä seurakunnissa hivenen ylitse raamatun rajojen.

        Kertoisitko meille kaikille miksi sinun mielestäsi sellaisia itse eronneita ex-jt:ia, jotka eivät sanallakaan tai teoillansa mitenkään osoita panettelua Jehovan Todistajia kohtaan sekä samalla säilyttävät uskonsa mutta eivät halua olla järjestön sisällä saatetaan herkästi kutsua seurakunnan sisällä luopioksi ?

        Ja kertoisitko meille kaikille miksi vastaavasti sellaisia kastettuja toimettomia, jotka käyvät ehkäpä kerran vuodessa su-kokouksessa ja muodollisesti muistonvietossa, ei välttämättä kutsutakkaan luopioksi ?

        ><
        Kertoisitko meille kaikille miksi sinun mielestäsi sellaisia itse eronneita ex-jt:ia, jotka eivät sanallakaan tai teoillansa mitenkään osoita panettelua Jehovan Todistajia kohtaan sekä samalla säilyttävät uskonsa mutta eivät halua olla järjestön sisällä saatetaan herkästi kutsua seurakunnan sisällä luopioksi ?
        ><

        Tuo väite ei pidä paikkaansa...
        Vain vastustajat ovat luopioita, ei eronneet. Tunnen muutamia itse eronneita, enkä ole koskaan kenenkään J.T:n kuullut kutsuneet heitä luopioiksia. Jos joku niin tekisi, niin ainakin itse korjaisin tuon lausunnon vääränä. Luopioita erotetuista ja eronneista on todella vain pieni osa.

        Luopioiksi eli vastustajaksi alkaneet kutsuvat usein itseään luopioiksi, joskus jopa superluopioksi.

        Luopio = henkilö joka erottuaan tai jouduttuaan erotetuksi jostakin yhteisöstä, alkaa vastustaan tätä entistä yhteisöä eetnisin perustein.

        Tätä ominaisuutta eivät siis tavalliset erotetut tai eronneet täytä.


      • lukija
        Juhanip kirjoitti:

        ><
        Kertoisitko meille kaikille miksi sinun mielestäsi sellaisia itse eronneita ex-jt:ia, jotka eivät sanallakaan tai teoillansa mitenkään osoita panettelua Jehovan Todistajia kohtaan sekä samalla säilyttävät uskonsa mutta eivät halua olla järjestön sisällä saatetaan herkästi kutsua seurakunnan sisällä luopioksi ?
        ><

        Tuo väite ei pidä paikkaansa...
        Vain vastustajat ovat luopioita, ei eronneet. Tunnen muutamia itse eronneita, enkä ole koskaan kenenkään J.T:n kuullut kutsuneet heitä luopioiksia. Jos joku niin tekisi, niin ainakin itse korjaisin tuon lausunnon vääränä. Luopioita erotetuista ja eronneista on todella vain pieni osa.

        Luopioiksi eli vastustajaksi alkaneet kutsuvat usein itseään luopioiksi, joskus jopa superluopioksi.

        Luopio = henkilö joka erottuaan tai jouduttuaan erotetuksi jostakin yhteisöstä, alkaa vastustaan tätä entistä yhteisöä eetnisin perustein.

        Tätä ominaisuutta eivät siis tavalliset erotetut tai eronneet täytä.

        Rehellisesti toimivat järjestöt kestävät kritiikkiä ja kehittyvät parempaan suuntaan kritiikin myötä (logoterapia).

        Näin ei ole Jehovan todistajien suhteen, joiden joukosta erotetaan, jos esittää kritiikkiä ja he yrittävät vielä järjestöstä eronkin jälkeen
        hallita eronneita. Heikot yksilöt eivät kestä painetta vaan palaavat järjestöön takaisin. Onneksi kuitenkin eronneet uskaltavat nykyään yhä rohkeammin vaatia ihmisoikeuksia myös itselleen.
        Onneksi eronneiden ei tarvitse enää jäädä yksin vaan he voivat löytää eri-ikäisiä uusia ystäviä järjestön ulkopuolelta, jotka tukevat heitä.


      • Jope
        Juhanip kirjoitti:

        ><
        Kertoisitko meille kaikille miksi sinun mielestäsi sellaisia itse eronneita ex-jt:ia, jotka eivät sanallakaan tai teoillansa mitenkään osoita panettelua Jehovan Todistajia kohtaan sekä samalla säilyttävät uskonsa mutta eivät halua olla järjestön sisällä saatetaan herkästi kutsua seurakunnan sisällä luopioksi ?
        ><

        Tuo väite ei pidä paikkaansa...
        Vain vastustajat ovat luopioita, ei eronneet. Tunnen muutamia itse eronneita, enkä ole koskaan kenenkään J.T:n kuullut kutsuneet heitä luopioiksia. Jos joku niin tekisi, niin ainakin itse korjaisin tuon lausunnon vääränä. Luopioita erotetuista ja eronneista on todella vain pieni osa.

        Luopioiksi eli vastustajaksi alkaneet kutsuvat usein itseään luopioiksi, joskus jopa superluopioksi.

        Luopio = henkilö joka erottuaan tai jouduttuaan erotetuksi jostakin yhteisöstä, alkaa vastustaan tätä entistä yhteisöä eetnisin perustein.

        Tätä ominaisuutta eivät siis tavalliset erotetut tai eronneet täytä.

        Määritelmä: Luopumus merkitsee Jumalan palvonnasta ja palveluksesta luopumista tai niiden hylkäämistä, itse asiassa kapinaa Jehova Jumalaa vastaan. Jotkut luopiot väittävät tuntevansa Jumalan ja palvelevansa häntä, mutta hylkäävät hänen Sanassaan esitettyjä opetuksia tai vaatimuksia. Toiset väittävät uskovansa Raamattuun, mutta hylkäävät Jehovan järjestön.


      • Juhanip
        lukija kirjoitti:

        Rehellisesti toimivat järjestöt kestävät kritiikkiä ja kehittyvät parempaan suuntaan kritiikin myötä (logoterapia).

        Näin ei ole Jehovan todistajien suhteen, joiden joukosta erotetaan, jos esittää kritiikkiä ja he yrittävät vielä järjestöstä eronkin jälkeen
        hallita eronneita. Heikot yksilöt eivät kestä painetta vaan palaavat järjestöön takaisin. Onneksi kuitenkin eronneet uskaltavat nykyään yhä rohkeammin vaatia ihmisoikeuksia myös itselleen.
        Onneksi eronneiden ei tarvitse enää jäädä yksin vaan he voivat löytää eri-ikäisiä uusia ystäviä järjestön ulkopuolelta, jotka tukevat heitä.

        ><
        Rehellisesti toimivat järjestöt kestävät kritiikkiä ja kehittyvät parempaan suuntaan kritiikin myötä (logoterapia).
        ><

        Se miksi minulla on hyvä olo ja hyvä olla Jehovantodistajana johtuu mm. siitä, että ei ole menty luopioiden kritiikin suuntaan, vaan ollaan pysytty tiukasti Raamatun totuuden piirissä.

        Luopiot ovat erotettujenkin joukossa hyvin pieni vähemmistö,lisäksi he ovat ulkopuolisia meihin nähden. Ne jotka alkvat kritisoida järjestöä sisältpäin, saavat olla aika rauhassa niin kauan kuin eivät ala tuputtaan muille oppejaan. Ongelmana tuppaa olemaan se, että alkavat jakaa seurakuntaa pyrkimällä keräämään ympärilleen muita heikkoja kritisoimaan muita seurakuntalaisia. Ensin kritiikko kohdistuu joihinkin yskilöihin ja sen jälkeen vanhimpiin ja lopulta jopa seuraa kohtaan.

        Jos eivät oikaise teitään, niin heidät täytyy poistaa seurakunnasta. Näin menetellään myös monissa muissa järjestöissä säännöistä piittamattomien ja eripuraisuutta harjoittavien henkilöiden suhteen.


    • J.T

      Kun oikeen löytyi kyseinen sana kirkon painamasta raamatuskakin :D

    • Verna

      Sana luopio on halventava, ja se tarkoittaa uskonnosta, puolueesta tai muusta ryhmästä luopunutta henkilöä. ( Uusi suomen kielen sanakirja 2002 ) Vaikka sanaa käytettäisiin kuinka paljon, niin se ei muuta sitä tosiasiaa, että se on halventava.

      • Anonyymi

        Oikea sana kuuluisi olla luopuneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea sana kuuluisi olla luopuneet.

        Hirvenmetsästysseura luopio tai hirvenmetsästysseurasta luopunut.
        Mitä eroa?
        Itse senioritiedottaja puhui asiasta joitakin vuosia sitten.
        Hirvenmetsästysseurasta erotettu viittaa siihen, että hän on mahdollisisti ollut metsästämässä änkyräkännissä tai ammuskellut variksia vaikka hirvi piti ampua.
        Mutta erotetulle ex metsästäjälle saa silti muut metsästäjät puhua ja tervehtiä häntä.
        Fiksua porukkaa JT:iin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hirvenmetsästysseura luopio tai hirvenmetsästysseurasta luopunut.
        Mitä eroa?
        Itse senioritiedottaja puhui asiasta joitakin vuosia sitten.
        Hirvenmetsästysseurasta erotettu viittaa siihen, että hän on mahdollisisti ollut metsästämässä änkyräkännissä tai ammuskellut variksia vaikka hirvi piti ampua.
        Mutta erotetulle ex metsästäjälle saa silti muut metsästäjät puhua ja tervehtiä häntä.
        Fiksua porukkaa JT:iin verrattuna.

        Hirvenmetsästysseurasta ei myöskään eroteta siksi, että arvostelee seuran johtoa. Ajatuksensa saa tuoda kokouksessa esille.


    • jope

      erotetullakin on toivo päästä paratiisiin mutta luopiolla ei jos hän ei kadu syntejään syvästi...
      kun joku kysyi että pääsekö erotettu paratiisiin...

      • Anonyymi

        Mitä ihmeen eroa on sillä, että erotetaan, ja sillä, että on itse eronnut? Miten eronneen mahdollinen ehkä moraalittomuus on pahempi asia kuin eritetun moraalittomuus? Onhan muitakin syitä, mutta jos tätä tarkastellaan. En näe mitään eroa.


    • Anonyymi

      Ettekö ymmärrä että Jehovantodistajille on pahinta jos ihminen tajuaa erehdyksensä ja lähtee vapauteen

      • Anonyymi

        Niin. Jos Jehovan todistaja myöntäisi, että eronneella saattoi olla aivan hyvät perustelut ratkaisulleen, siitä ei ole pitkä matka kyseenalaistamaan myös omia uskonratkaisuja. Siksi todistaja joutuu selittämään asian itselleen niin, että lähtijä on yksiselitteisesti väärässä ja tavalla tai toisella kelvoton olento.


    • Anonyymi

      Luopioilla ei ole hyvää uutista, pelkkää peräilmaa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      6
      1229
    Aihe