Onko sen mukana keuruun huume ja muu talousrikollisuus lisääntyny??
Iso Kirja heikkilässä?
29
970
Vastaukset
- räppäri rape.
Saattaapi olla!
- Totuus on.
No ei ole.helluntalaiset ovat asiallista ja järkevää väkeä. ovat oikeasti uskovaisia.
- Frida Widanden
Tarkoitatko tosissaan sitä, että helluntalaiset ovat kaikki oikeita uskovaisia ja varmaan siksi, että he ovat juuri helluntalaisia?! En kyllä allekirjoittas tätä väitettä.Helluntalaisissakin on varmasti asiallisia ja järkeviä ihmisiä ja heistäkin löytyy oikeita uskovaisia. Mutta kokemuskesta vain tiedän, ettei kaikki ns. uskovaiset välttämättä ole oikeita, aitoja uskoaisia sen todellisessa merkityksessä..
Käytän tässä yhteydessä edesmennyt Haapamäkeläinen taiteilija/kirjailija Mauno Viitasen (Sartoviita) osuvaa aforismia jonka löysin kirjasta "Kulttuurikyminää" Aforismi sisältää vai kolme pientä sanaa, mutta ne pitävät sisällään totuuden - teot kertovat ihmisestä enemmän kuin tuhat kaunista sanaa. Näin se kuuluu: "Hedelmästä puu tunnetaan." Tämä pätee meihin kaikkiin.
Siunattua ja parempaa vuotta 2013 Teille kaikille. - Näi o närreet
Frida Widanden kirjoitti:
Tarkoitatko tosissaan sitä, että helluntalaiset ovat kaikki oikeita uskovaisia ja varmaan siksi, että he ovat juuri helluntalaisia?! En kyllä allekirjoittas tätä väitettä.Helluntalaisissakin on varmasti asiallisia ja järkeviä ihmisiä ja heistäkin löytyy oikeita uskovaisia. Mutta kokemuskesta vain tiedän, ettei kaikki ns. uskovaiset välttämättä ole oikeita, aitoja uskoaisia sen todellisessa merkityksessä..
Käytän tässä yhteydessä edesmennyt Haapamäkeläinen taiteilija/kirjailija Mauno Viitasen (Sartoviita) osuvaa aforismia jonka löysin kirjasta "Kulttuurikyminää" Aforismi sisältää vai kolme pientä sanaa, mutta ne pitävät sisällään totuuden - teot kertovat ihmisestä enemmän kuin tuhat kaunista sanaa. Näin se kuuluu: "Hedelmästä puu tunnetaan." Tämä pätee meihin kaikkiin.
Siunattua ja parempaa vuotta 2013 Teille kaikille.Vai ihan Sartoviidan afrorismia? Vaikka värikäs kulttuuripersoona kyseinen herra olikin, niin eiköhän tuokin kohta löydy sentään alkuperäisenä jopa "huonojen" ja "vähemmän järkevienkin" Helluntailaisten opaskirjasta. Se tuskin on mikään Sartoviidan aforismi!
- Tuttu jäbä
Siunattua ja parempaa vuotta 2013 Teille kaikille.Kato! Löytyyhän täältä tuttujakin!!!
- mun isini
Siunattua ja parempaa vuotta 2013 Teille kaikille.No,no kyllähän isi-Viitanen oli viisas mies, mutta ei nyt sentään omita isin viisaudeksi sitä mikä ei hänen ole. Lieneekö vallan RAAMATUSTA nuo sanat? Kulttuurikyminää löytyy meiltäkin ja tarkistin sivulta 61 k.o.lauseen ja asiayhteyden. Juuri noin se oli kirjoitettu sitaateissa " " eli ei hänkään ole omana viisautenaan kirjoittanut: hedelmistä.....! Siitä kirjasta löytyy kyllä niitä ihan oikeesti isin viisauksia jos kohta myöskin velmuja kuten "aatos-tokaisuja" osiota lainatakseni: "Alas vääryys. Ei siksi,että se olisi oikein,vaan että minäkin saisin hallita. "Helluntalaisista taas en paljonkaan tiedä vaikka, iso osa sukua tunnustaakin sitä uskoa en myöskään tiedä Vapaakirkon asioita vaikka olen kasteen ottanut. Se minkä tiedän on että ihmisiä ne on uskovaisetkin ja ihmisen heikkouksia löytyy heiltäkin . "Älkäämme siis tuomitko toinen toisiamme,jottei meitä tuomittaisi". Lyyli-mummuni lienee ainoo tuntemani oikeesti uskovainen. Älkää nyt kysykö mistä sen .......... En sitä tiedä mutta mummun kanssa ollessani t u n s i n sen. Jollakin saattaa tähänkin olla vastaanväittämisiä,mutta näin sen koen.
- Frida Widanden
Näi o närreet kirjoitti:
Vai ihan Sartoviidan afrorismia? Vaikka värikäs kulttuuripersoona kyseinen herra olikin, niin eiköhän tuokin kohta löydy sentään alkuperäisenä jopa "huonojen" ja "vähemmän järkevienkin" Helluntailaisten opaskirjasta. Se tuskin on mikään Sartoviidan aforismi!
Näi o närreet, olet aivan oikeassa. Eihän tuo lause tietenkään ole M.Viitasen aforismi, vaan vain osa Viitasen kirjoituksesta kirjan osiossa AATOS - TOKAISUJA. Kokonaisuudessa se menee näin. -"Jos sokea sokeaa taluttaa, he molemmat kuoppaan lankeaa."
Kuinka oikeaan tämä osuukon kristinopin opetuksen ja taidekasvatuksen suhteen. Vain sisäisesti valaistu voi olla valoksi muille, ja sopii kysyä, näyttääkö siltä, että pappiskasvattajat ja kulttuurifilisterit olisivat valaistuja?
"Hedelmästä puu tunnetaan."
Muistin lukeneeni sen Kulttuurikyminää kirjasta, mut en muistanut et se oli noin pitkä juttu. Raamattua olen lukenu niin vähän et en tajunnu et ote oli sieltä. Pyydän anteeksi tietämättömyyttäni.
Sä et nähtävästi ole kanssani samaa mieltä siitä, et jos sanoo olevansa Helluntailainen niin ei olis automaattisesti oikea ja aito uskovainen. Ihminen on yksilö, siks ei voi sanoa et tämä ryhmä on tällanen ja tuo ryhmä tuollanen. Ei ees uskovaisista.Mä olen elämäni aikana tavannut paljon uskovaisia, työni puolesta, mutta vain hyvin harvoin aitoja oikeita eli sydämeltään, sielultaan, elämäntavoiltaan siis koko elämältään uskovaisia. Sä et nähtävästi ole tavannut sellaista koskaan, etkä siksi edes ymmärrä mistä minä puhun. Miks muuteni käytit tollasta sanavalintaa Helluntailaisista kun " jopa huonojen ja vähemmän järkevienkin". Ymmärrän kyl et se on varmaan heitto mulle, mut en tajuu miks? Jos olisin kirjotuksessani suorasti tai epäsuorasti antanut ymmärtää et olen sitä mieltä et kaikki tai edes jotkut Helluntailaiset olisivat mielestäni huonoja ja vähemmän järkeviäkin, niin ymmärtäisin. Mut kun en oo ees sitä mieltä. Toi on kyl sun ajatus ei mun. Toivon et sinäkin joskus elämässäsi saat tavata oikean, aidon uskovaisen. Kun tapaat hänet, tiedät silloin mistä puhun. - Näi ne o närreet
Näi o närreet, olet aivan oikeassa. Eihän tuo lause tietenkään ole M.Viitasen aforismi, vaan vain osa Viitasen kirjoituksesta kirjan osiossa AATOS - TOKAISUJA. Kokonaisuudessa se menee näin. -"Jos sokea sokeaa taluttaa, he molemmat kuoppaan lankeaa."
Kuinka oikeaan tämä osuukon kristinopin opetuksen ja taidekasvatuksen suhteen. Vain sisäisesti valaistu voi olla valoksi muille, ja sopii kysyä, näyttääkö siltä, että pappiskasvattajat ja kulttuurifilisterit olisivat valaistuja?
"Hedelmästä puu tunnetaan."
Muistin lukeneeni sen Kulttuurikyminää kirjasta, mut en muistanut et se oli noin pitkä juttu. Raamattua olen lukenu niin vähän et en tajunnu et ote oli sieltä. Pyydän anteeksi tietämättömyyttäni.
Sä et nähtävästi ole kanssani samaa mieltä siitä, et jos sanoo olevansa Helluntailainen niin ei olis automaattisesti oikea ja aito uskovainen. Ihminen on yksilö, siks ei voi sanoa et tämä ryhmä on tällanen ja tuo ryhmä tuollanen. Ei ees uskovaisista.Mä olen elämäni aikana tavannut paljon uskovaisia, työni puolesta, mutta vain hyvin harvoin aitoja oikeita eli sydämeltään, sielultaan, elämäntavoiltaan siis koko elämältään uskovaisia. Sä et nähtävästi ole tavannut sellaista koskaan, etkä siksi edes ymmärrä mistä minä puhun. Miks muuteni käytit tollasta sanavalintaa Helluntailaisista kun " jopa huonojen ja vähemmän järkevienkin". Ymmärrän kyl et se on varmaan heitto mulle, mut en tajuu miks? Jos olisin kirjotuksessani suorasti tai epäsuorasti antanut ymmärtää et olen sitä mieltä et kaikki tai edes jotkut Helluntailaiset olisivat mielestäni huonoja ja vähemmän järkeviäkin, niin ymmärtäisin. Mut kun en oo ees sitä mieltä. Toi on kyl sun ajatus ei mun. Toivon et sinäkin joskus elämässäsi saat tavata oikean, aidon uskovaisen. Kun tapaat hänet, tiedät silloin mistä puhun.Kyllä minulla on molemmat kirjat, sekä Raamattu että Kuttuurikyminää ja ole ne molemmat joskus lukenutkin. En tosin pitkään aikaan kumpaakaan.
Jos nyt Kultturikyminä sisältääkin aatostokaisuja, niin sinun kirjoituksesi sisältää hyvin paljon paatostostokaisuja ja ulkoaopittua höpönlöpön höpinää.
Se, mitä minä olen tai en ole nähnyt, kokenut tai elänyt todeksi, lienee toisarvoista tässä yhteydessä. Ja mitä tulee siihen, oletko vai etkö ole tavannut oikeita tai aitoja uskovia, on vain sinun subjektiivinen kokemuksesi, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä on näiden kyseisten ihmisten sydämentila; edes niin itseriittoinen ihminen kuin sinä kirjoituksesi perusteella olet, ei lopultakaan voi kuin arvailla sitä. On vain yksi, joka voi antaa oikean tuomion ihmisestä ja hänen uskostaan, etkä se yksi ole sinä!
Kyllä minä muistan hyvin myös tuon Kulttuurikyminän kirjoittajan. Hyvin monien silloisten ystävieni mielestä hän oli lähinnä pelle ja suuruudenhullu taiteilija. Itse en ollut tuota mieltä edes silloin 60-luvun lopulla, kun hän ystäviensä kanssa laittoi taiteilijaseuran pystyyn. Nyt jälkeenpäin voivat nuo entiset ystävänikin todeta, että heistä itsestään oli tullut pellejä, mutta Sartoviidan kunnioitus taiteilijana on vain kasvanut ja kasvaa. Vasta nykyajan ihmiselle Sartoviidan taide avautuu tavalla, joka on kaikessa monimutkaisuudessaankin miellyttävä.
Ja kyllä, olen itsekin ollut joskus niissä piireissä Keuruulla, tosin nyt jo eläkkeellä, joten tiedän todellakin mistä puhun. - myös eläkeläinen
Näi ne o närreet kirjoitti:
Kyllä minulla on molemmat kirjat, sekä Raamattu että Kuttuurikyminää ja ole ne molemmat joskus lukenutkin. En tosin pitkään aikaan kumpaakaan.
Jos nyt Kultturikyminä sisältääkin aatostokaisuja, niin sinun kirjoituksesi sisältää hyvin paljon paatostostokaisuja ja ulkoaopittua höpönlöpön höpinää.
Se, mitä minä olen tai en ole nähnyt, kokenut tai elänyt todeksi, lienee toisarvoista tässä yhteydessä. Ja mitä tulee siihen, oletko vai etkö ole tavannut oikeita tai aitoja uskovia, on vain sinun subjektiivinen kokemuksesi, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä on näiden kyseisten ihmisten sydämentila; edes niin itseriittoinen ihminen kuin sinä kirjoituksesi perusteella olet, ei lopultakaan voi kuin arvailla sitä. On vain yksi, joka voi antaa oikean tuomion ihmisestä ja hänen uskostaan, etkä se yksi ole sinä!
Kyllä minä muistan hyvin myös tuon Kulttuurikyminän kirjoittajan. Hyvin monien silloisten ystävieni mielestä hän oli lähinnä pelle ja suuruudenhullu taiteilija. Itse en ollut tuota mieltä edes silloin 60-luvun lopulla, kun hän ystäviensä kanssa laittoi taiteilijaseuran pystyyn. Nyt jälkeenpäin voivat nuo entiset ystävänikin todeta, että heistä itsestään oli tullut pellejä, mutta Sartoviidan kunnioitus taiteilijana on vain kasvanut ja kasvaa. Vasta nykyajan ihmiselle Sartoviidan taide avautuu tavalla, joka on kaikessa monimutkaisuudessaankin miellyttävä.
Ja kyllä, olen itsekin ollut joskus niissä piireissä Keuruulla, tosin nyt jo eläkkeellä, joten tiedän todellakin mistä puhun.Taiteilijaseuran perustajajäseniä oli toki muitakin kuin kyseinen Sartoviita.
En kyllä ihan heti olisi yhtymässä näkemykseen, jonka mukaan Sartoviidan taide olisi miellyttävää. Itse en ole juurikaan pitänyt kyseisen herran kyhäelmistä, koska ne ovat niin sekaisia ja synkkiä, mutta onneksi seurassa oli myös lahjakkaita ja taidetta opiskelleita taiteilijoita, joiden taide on mitä suurimmassa määrin miellyttävää silmälle katsoa. - Vikka Juutanen
myös eläkeläinen kirjoitti:
Taiteilijaseuran perustajajäseniä oli toki muitakin kuin kyseinen Sartoviita.
En kyllä ihan heti olisi yhtymässä näkemykseen, jonka mukaan Sartoviidan taide olisi miellyttävää. Itse en ole juurikaan pitänyt kyseisen herran kyhäelmistä, koska ne ovat niin sekaisia ja synkkiä, mutta onneksi seurassa oli myös lahjakkaita ja taidetta opiskelleita taiteilijoita, joiden taide on mitä suurimmassa määrin miellyttävää silmälle katsoa.Eräs viisas mies sanoi kerran että oivaltaminen ei ole akateemisesta loppututkinnosta kiinni. Tämähän pätee myös taiteissa, joten...jos joku on oivaltanut taiteen sisäisen määrityksen ilman opiskeluja, niin pidän sitä kyllä hiukan arvokkaampana kuin sitä että oppii saman asian kirjoista päähän pänttäämällä.
Ja kääntäen voidaan todeta, että on olemassa taidetta korkeasti opiskelleita, jotka eivät milloinkaan ole päässeet sisälle taiteen syvinpään olemukseen.
Sartoviita oli juuri senverran eksentrinen, että hän pääsi sisälle taiteen ytimeen ja juuri sen hän tuo teoksissaan esille. Henkiöt, jotka oikeasti eivät ymmärrä taidetta, eivät ymmärrä myöskään Sartoviidan taidetta. - artifex1
Vikka Juutanen kirjoitti:
Eräs viisas mies sanoi kerran että oivaltaminen ei ole akateemisesta loppututkinnosta kiinni. Tämähän pätee myös taiteissa, joten...jos joku on oivaltanut taiteen sisäisen määrityksen ilman opiskeluja, niin pidän sitä kyllä hiukan arvokkaampana kuin sitä että oppii saman asian kirjoista päähän pänttäämällä.
Ja kääntäen voidaan todeta, että on olemassa taidetta korkeasti opiskelleita, jotka eivät milloinkaan ole päässeet sisälle taiteen syvinpään olemukseen.
Sartoviita oli juuri senverran eksentrinen, että hän pääsi sisälle taiteen ytimeen ja juuri sen hän tuo teoksissaan esille. Henkiöt, jotka oikeasti eivät ymmärrä taidetta, eivät ymmärrä myöskään Sartoviidan taidetta.Vikka, paremmin en ois itte osannu tuota muotoilla Joka sana niin totta. Voin kyllä näin omalta kohdaltani sanoa, kun omistan kolme Sartoviidan taidemaalausta.Ensinnäkin Sartoviita teki taideteoksia eikä mitään kyhäelmiä, niinkun "myös eläkeläinen" virheellisesti asian ilmaisi.
Katselen mielelläni näitä omistamiani Sartoviidan maalauksia, joista kaksi on kirkkain värein maalattua. Niissä ihanat värit, kuvat ja mielikuvitus ovat täydellisessä symbioosissa. Miellyttävää on myös se, että kun mitä hyvänsä näistä taideteoksista pysähdyn katselemaan, niin aina sieltä löytyy uutta muotoo ja uutta asiaa. Ne on taidetta. Myöskin se kolmas taulu kaikessa synkkyydessään on kiinnostava ja kertova, aivan suuremmoinen työ. Jopa tyttäreni jo 6-vuotiaana ihastui juuri tähän tummasävyiseen tauluun ja sanoi haluavansa sen sitten kun tulee isoksi.Sen toki lupasin hänelle.
Täytyy tässä kuitenkin tunnustaa, että pidän kovasti myös Airaksisen Paavon tauluista.Kauniista maisemakuvauksista. Erityisen suuren vaikutuksen minuun teki hänen hiilityönsä. Yhtä poikkeusta lukuun ottamatta, pidän kaikkien näiden Keuruun Taiteilijaseuran perustajajäsenien tyylistä taiteensaralla, oli se sitten kuvanveistoa, akvarelleja tai maalaustaidetta.
Niinhän se menee taiteessakin, että kauneus on katsoja silmissä. Ja tunnetusti makuasioissa ei voi kiistellä. Ja Sartoviisan taide miellyttää minun silmiä koska ne ovat niin paljon enemmän kuin vain yksi kuva. - Närkästynyt
mun isini kirjoitti:
No,no kyllähän isi-Viitanen oli viisas mies, mutta ei nyt sentään omita isin viisaudeksi sitä mikä ei hänen ole. Lieneekö vallan RAAMATUSTA nuo sanat? Kulttuurikyminää löytyy meiltäkin ja tarkistin sivulta 61 k.o.lauseen ja asiayhteyden. Juuri noin se oli kirjoitettu sitaateissa " " eli ei hänkään ole omana viisautenaan kirjoittanut: hedelmistä.....! Siitä kirjasta löytyy kyllä niitä ihan oikeesti isin viisauksia jos kohta myöskin velmuja kuten "aatos-tokaisuja" osiota lainatakseni: "Alas vääryys. Ei siksi,että se olisi oikein,vaan että minäkin saisin hallita. "Helluntalaisista taas en paljonkaan tiedä vaikka, iso osa sukua tunnustaakin sitä uskoa en myöskään tiedä Vapaakirkon asioita vaikka olen kasteen ottanut. Se minkä tiedän on että ihmisiä ne on uskovaisetkin ja ihmisen heikkouksia löytyy heiltäkin . "Älkäämme siis tuomitko toinen toisiamme,jottei meitä tuomittaisi". Lyyli-mummuni lienee ainoo tuntemani oikeesti uskovainen. Älkää nyt kysykö mistä sen .......... En sitä tiedä mutta mummun kanssa ollessani t u n s i n sen. Jollakin saattaa tähänkin olla vastaanväittämisiä,mutta näin sen koen.
Kas kun et tee sukuselvitystä täällä.
- Frida Widanden
Näi ne o närreet kirjoitti:
Kyllä minulla on molemmat kirjat, sekä Raamattu että Kuttuurikyminää ja ole ne molemmat joskus lukenutkin. En tosin pitkään aikaan kumpaakaan.
Ja kyllä, olen itsekin ollut joskus niissä piireissä Keuruulla, tosin nyt jo eläkkeellä, joten tiedän todellakin mistä puhun."Näi ne o närreet" Vaikka tiedät todellakin mistä itse puhut, niin nyt et taida ihan
ymmärtää mistä minä puhun. Siksi ihan selvennykseksi heti tähän alkuun. Tarkoitukseni ei ole ollut arvostella eikä tuomita ketään ihmistä. En ole yrittänyt arvailla enkä ole kiinnostunut kenenkään sydämen uskotilasta. Se ei kuulu mulle, hyvä kun asianomainen itse tietää oman uskotilansa. En ole kirjoittanut oikeasta- tai väärästä uskosta. En arvostele kenekään tapaan harjoittaa uskoaan. Enkä myöskään ole tuominnut ketään ihmistä tai hänen uskoansa. Kuinka voisinkaan.
Mä nyt vaan tarkotan et on hengellisesti eri asteisia uskovaisia. Esim. heitä jotkä käyvät kyllä kokouksissa tai kirkossa, mutta tutuksi opitut tavat, eli tavat ja tottumukset ennen ns. uskoontuloa ei muutu mihinkään. On myös niitä joista käytän nimitystä oikeat uskovaiset. Uskoontulon jälkeen heidän sisin yhdistyy Jumalan henkeen. Heidän moraalikäsityksensä muuttuu aika totaalisesti. Heidän sydämessään on Jumalkaipuu. He ovat uudestisyntyneet ylhäältä. He ovat vastaanottaneet Jeesuksen Messiaana. Kun he uudestisyntyy ylhäältä Jumalan Pyhä Henki tulee asumaan heidän sisimpäänsä. He elävät uskonsa todeksi niin kun Raamattu opettaa. Kaikki edellä mainittu muutos ja paljon muuta tapahtuu heissä. He siis ovat sydämeltään, sielultaan, elämäntavoiltaan siis koko elämältään uskovaisia. Olen edelleen sitä mieltä, ettei kukaan ole automaattisesti oikea uskovainen. Aina täytyy ensin tapahtua hengellinen elämän muutos ja uudestisyntyminen ylhäältä.
Tässä näitä paatostostokaisuja ja ulkoaopittua höpönlöpön höpinää taas tuli. Toivottavasti minä suuressa itseriitoisuudessani olen saanut asian esitettyä nyt niin, että sinäkin ymmärrät tekstini syvimmän ajatuksen. Ja tietysti sinä ymmärrät, olethan itsekin joskus ollut niissä piireissä Keuruulla.
Olen yhdestä asiasta samaa mieltä kanssasi, se on Sartoviidan taiteen miellyttävyys. Olin vuonna 2006 Keuruun Taiteilijaseuran 40 vuotis
Juhlanäyttelyssä. Siellä oli toinen toistaan kiinnostavampia teoksia. Esillä oli mm Sartoviidan teos "Runoilijan lähtö". Sartoviita oli maalannut sen ystävänsä Pispalan pojan Lauri Viidan muiston kunniaksi.
(Sartoviita oli myös nuoruutensa Pispalassa elänyt)
se oli tosi kiinnostava ja samalla koskettava maalaus kuoleman venhoineen ja mustine sielulintuineen. Luultavasti taiteilija on oikeaan alakulmaan maalannut Viidan maanisuuden ja depressiivisyyden "tunnesekamelskan"
Olisi varmaan pitänyt tuntea Sartoviita, niin olis ehkä päässyt vielä paremmin sisälle hänen teoksiinsa.
Joku Vikka ion tällä palstalla kirjoittanut hyvin ja mielestäni aika osuvasti että: "Henkiöt, jotka oikeasti eivät ymmärrä taidetta, eivät ymmärrä myöskään Sartoviidan taidetta" - qui sum
Närkästynyt kirjoitti:
Kas kun et tee sukuselvitystä täällä.
Ketäpä tuo nyt haittais, vaikka hän sukuselvityksen tässä tekiskin. Uskon et useimpaa kiinnostas ku haittais tai sit ei vaikuttas mitenkään. Mä muuten taidan tietää kuka tämä Lyyli-mummo oli.Keuruulla asuva aivan ihana, kiltti ja nöyrä uskovainen hoikka nainen. Ajatteli aina heikko-osasten parasta ja yritti auttaa niitä. Tapasin hänet usein Keuruulla kun 1966-68 kävin kansalaiskoulua. Siinä keskustassa matkahuollon edessä istuttiin ulkona penkillä ja juteltiin. Keskustelin sielä usein hänen kanssa kun odotin linja-autoa.. Hän oli hyvä uskovainen . Kaikkihan Keuruulla Lyylin tunsivat tai ainakin tiesivät. Hän näkyi usein Keuruun katukuvassa. Muistan joskus 1969 tai 70 kun tämä Lyyli sitten kuoli niin useat silloset Keuruulaiset vanhemmat ihmiset olivat sitä mieltä, et paljon puuttuu Keuruun katukuvasta kun Lyyli-mummu puuttuu. Siihen aikaan vielä arvostettiin ihmistä joka oli kaiken kaikkiaan niin kiltti ja hyvä ihminen.
- Valtio hoitaa??
Herää kysymys . miksi romanit eivät pidä suru juhliaan ison kirjan alueilla?? tilaa ja ruokaakin kai siellä on.??
- höhlä
Ei kai ne kaikki helluntailaisia ole. Ja saa kai nuo pitää juhlansa missä tykkäävät, mitä se sulle kuuluu!
- antti
mitksi sielä pitäisi pitää surujuhlat tie on vapaa mene itse pitämään sinne juhliasi jokainen pitää juhlasa sielä missä tykkää
- Veronmaksajat.
Kuinka keuruun srk tukee rahalllisesti esim. romaanihenkilöiden hautaamis asioissa. ja kuka ja millä rahalla em. tapahtumia maksetaan. kuinka isolla summalla on YHTEISKUNTA ja verorahat ovat.
- Vildros1
Kun minun isäni ja 8 kk myöhemmin veljeni kuoli ja haudattiin Keuruun hautausmaalle, ei yhteiskunta maksanut centtiäkään, ei kyllä pyydettykään. Kaiken maksoimme itse.Rehellisellä työllä tienaamillamme rahoilla, joista vero oli maksettu ihan asiallisesti. Mua jurppi teidän määrättyjen suomalaisten asenne meitä Romaneja kohtaan. Vedätte kaikki Romanit saman kamman läpi, ihan kuin me oltas kaikki samasta pakasta vedettyjä. Ei se että ollaan sinunlaisesi hampaissa jatkuvasti tee meistä kaikista huonoja ihmisiä. Olemme yksilöitä niinkuin kaikki ihmiset. On heikosti ja hyvin toimeen tulevia. On työttömiä ja töissä käyviä. On niitä jotka tarvii yhteiskunnan apua ja omillaan toimeen tulevia. Kuten näet ihan samanlaisia niin kun valtaväestöön kuuluvat. Mietin vaan et miks sua kiinnostaa niin kovasti se jos seurakunta tai yhteiskunta osallistuu jollakin summalla rahoittamaan jonkun romanin hautajaia,miks se on kiinnostavampaa kuin jos nämä rahoittas valkolaisen hautajaisia. Sun kysymys kertoo kyllä hyvin pitkälle sinun asenteesi meikäläisiin. Tiedätkö, sunlaiset ihmiset säälittää mua ihan hirveesti. Sinunlaisilla on niin hitsin huono itsetunto et sun pitää painaa alas niitä jotka SUN mielestä on vähemmän arvoisia kuin sinä olet kaikessa mitättömättömyydessäsi. Pienet ihmiset ei saa mun rautasta itsetuntoa hetkautettua suuntaan tai toiseen. Onneks mulla on älyttömän paljon ihan tavallisia suomalaisia ystäviä, joten on ihan omakohtaista kokemusta siitä et useimmat suomalaiset on ihania ihmisiä. Siunattua Joulua Sinulle ja kaikille kaltaisillesi, sekä tietysti kaikille Suomessa asuville kansalaisille perheineen. Solidaarisuus kantaa. Rakasta vihamiestäsi kuin itseäsi.
- mustalaistyttö
Vildros1 kirjoitti:
Kun minun isäni ja 8 kk myöhemmin veljeni kuoli ja haudattiin Keuruun hautausmaalle, ei yhteiskunta maksanut centtiäkään, ei kyllä pyydettykään. Kaiken maksoimme itse.Rehellisellä työllä tienaamillamme rahoilla, joista vero oli maksettu ihan asiallisesti. Mua jurppi teidän määrättyjen suomalaisten asenne meitä Romaneja kohtaan. Vedätte kaikki Romanit saman kamman läpi, ihan kuin me oltas kaikki samasta pakasta vedettyjä. Ei se että ollaan sinunlaisesi hampaissa jatkuvasti tee meistä kaikista huonoja ihmisiä. Olemme yksilöitä niinkuin kaikki ihmiset. On heikosti ja hyvin toimeen tulevia. On työttömiä ja töissä käyviä. On niitä jotka tarvii yhteiskunnan apua ja omillaan toimeen tulevia. Kuten näet ihan samanlaisia niin kun valtaväestöön kuuluvat. Mietin vaan et miks sua kiinnostaa niin kovasti se jos seurakunta tai yhteiskunta osallistuu jollakin summalla rahoittamaan jonkun romanin hautajaia,miks se on kiinnostavampaa kuin jos nämä rahoittas valkolaisen hautajaisia. Sun kysymys kertoo kyllä hyvin pitkälle sinun asenteesi meikäläisiin. Tiedätkö, sunlaiset ihmiset säälittää mua ihan hirveesti. Sinunlaisilla on niin hitsin huono itsetunto et sun pitää painaa alas niitä jotka SUN mielestä on vähemmän arvoisia kuin sinä olet kaikessa mitättömättömyydessäsi. Pienet ihmiset ei saa mun rautasta itsetuntoa hetkautettua suuntaan tai toiseen. Onneks mulla on älyttömän paljon ihan tavallisia suomalaisia ystäviä, joten on ihan omakohtaista kokemusta siitä et useimmat suomalaiset on ihania ihmisiä. Siunattua Joulua Sinulle ja kaikille kaltaisillesi, sekä tietysti kaikille Suomessa asuville kansalaisille perheineen. Solidaarisuus kantaa. Rakasta vihamiestäsi kuin itseäsi.
Hyvä hyvä "villiruusu" lisään oman kokemukseni juttus jatkoksi ... No sitten kun tuli kaikenlaisia kuluja veljen kuoleman ja hautajaisten tiimoilta niin kuinkas kävikään minä maksoin lähes tulkoon kaiken (mielellänikin) mutta yksinhuoltajana niille rahoille olisi toki ollut käyttöä kahden lapseni hyväksi. Sitten kuulin että veljeni jostakin vakuutuksesta olisi mahdollisuus saada ..... Nuorempi siskoni alkoi puuhata ja sai haut.kust.sta myönteisen päätöksen. Ja nyt kävikin niin että koska veli oli avoliitossa valkolaisnaisen kanssa ja heillä oli alaikäinen tytär niin tämä nainen huijas kaikkia ja jollain konstilla varasti kaikki sekä tyttärensä että minun rahat. Tyttärensä holhoojana mm.kävi "hautaamassa" lapsensa ,vielä tänäänkin elävän mummun. Sillä valehtelemalla se huijas muka matka-ja seppelerahat ja empä tiedä mitä muuta se valakonen meiltä lie... Tämmönen tarina mun kokemuksestani että onhan näitä sysiä jos seppiäkin.
- hevoseton
kuule veronmaksaja elä ole yhtään huolissas sun vero-euros menee varmasti hyvään tarkotukseen eikä Keuruun kaupungin ja srk.n varmaan ole tarvinnu maksaa latinlatia romanihenkilöiden hautaamiskuluja. Kyllä sielä taitaa olla ihan riittävästi teitä valkolaishenkilöitä hoivattavana ja haudattavana. Olin muuten hiljakkoin sielä teidän hautausmaalla romanihautajaisissa ja voin kertoo että kyllä oli komiat saattajaiset eikä niihin käytetty sun eikä munkaan verorahoja. Ihan itte lie vainaja ja vaimonsa tienanneet ne rahat ja veronsa maksaneet vaikkei juur Keuruulle. Voin lohduttaa sinua veronmaksaja että tämä mies oli aina tehny töitä lähes 70vuotiaaks ja raskaita töitä joskus jopa Keuruullekkin. Tiiäkkö on niin säälittävää että vielä 2tuhatta luvulla joku voi edes esittää tuollasen kysymyksen minkä sinä esitit. Yritä hyvä ihminen sivistää ja kehittää ittees äläkä elä enää 1940-luvulla tai vanhojen kotimaisten filmien luomissa mielikuvitusmaailmoissa. Romaniväestö elää suomessa kuten muutkin työtä tehden tai osa jopa työttöminä kuten valkolaisetkin,he asuvat paikallaan tai osa ehkä asunnottomina kuten valk... he ovat lain kuuliaisia tai se pieni vähemmistö joka kuuluu ja näkyy niitä renttuja kuten valkol...ja niiden mukaan sinäkin näytät arvioivan kaikkia meitä. Yllätyt varmaan kun kerron että itse olen ollut ison kaupungin palveluksessa kohta 30v enkä ihan hanttihommissa. Tuosta ajasta n.20v yksin vastuullisena hoitaen tavaroiden tilauks.-asiakasvastaan oton ja lähes kaiken muun paitsi eri alojen ammattityöt kuten lvi,sähkö yms. Ymmärsitkö nyt että mekin teemme työtä , maksamme veroja ja elämme paikallamme.Koska viimeksi näitkään mustalaisia hevosikärreineen. TERVETULOA tälle vuosituhannelle.
- herranpieksut
varmasti osa on ihan" asian mukaisessa duunissa, mutta kylläpähän tuo laitos tuo Keuruulle sivutuotteena useita " epä uskonnollisia ja muita jeesustelijoita. Moni ikävä kyllä turvautuu uskoonsa...mutta silti jää näpistykstä, kortitta-ajosta tms kiinni...missä vika?
- Iso Kirjan myötä.
ettei olis huumeet ja mömmöt lisääntyneet keskellä suomeakin.
- inkeri
Ai missäkö vika?! Ei ainakaan uskossa. Kun ihminen luotiin, niin hänelle annettiin myös oikeus valita. Hieno asia, jos käyttää tätä oikeutta oikein. Kuten tiedämme ihminen on ympäri maailmaa valinnut esim sodan, Sitten kysytään, miksi Jumala ei lopeta sotia tai vaikka nälänhätää. Ihminen on valinnut sodan ja ihminen voi myös valita sodan loppumisesta, miksi siihen Jumalaa sotketaan. Ja rahaa ja ruokaa on niin paljon maailmassa ettei yhdenkään ihmisen tarvitsisi kärsiä nälkää ja puutetta.Ymmärsit varmaan jo mikä on vastaus kysymykseesi "missä vika"
Ihmisessä itsessään on vika, jos tekee väärän valinnan. - Anonyymi00029
inkeri kirjoitti:
Ai missäkö vika?! Ei ainakaan uskossa. Kun ihminen luotiin, niin hänelle annettiin myös oikeus valita. Hieno asia, jos käyttää tätä oikeutta oikein. Kuten tiedämme ihminen on ympäri maailmaa valinnut esim sodan, Sitten kysytään, miksi Jumala ei lopeta sotia tai vaikka nälänhätää. Ihminen on valinnut sodan ja ihminen voi myös valita sodan loppumisesta, miksi siihen Jumalaa sotketaan. Ja rahaa ja ruokaa on niin paljon maailmassa ettei yhdenkään ihmisen tarvitsisi kärsiä nälkää ja puutetta.Ymmärsit varmaan jo mikä on vastaus kysymykseesi "missä vika"
Ihmisessä itsessään on vika, jos tekee väärän valinnan.Mikä Heikkilä? Iso kirja... Otava?... sitäkö tarkotetaan, että Otava on helluntailiasten?... viitta enempi saatananpalvontaan tähtikuvioineen lei vapaamuurari-natsismiin?
Mieletön se , joka ajattelee että Ei Jumalaa ole. Kukaan heistä ei tee hyvää.
Otsikko: Raamattu, Psalmit 14
Vapauteen Kristus vapautti meidät.
Galatalaiskirje 5:1, Raamattu
Onko Abraham herra?
Jumala on totuus
"... jokainen, joka sanoo: ’Senkin hölmö’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen. "
- Raamattu, Hyväsanoma Matteuksen mukaan 5
Raamattu ja Jeesus on ainoa pelastus maailmassa, kaikki muu johtaa pahuuteen
EU toi satanismin kaikkialle, kuten jo oli DDR, Neuvostoliitto jne aiemmin, ... epäkristillisyys on uusi uskonto...
Gal. 5. luku Uusi Testamentti 1938
1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina
siksi Raamattu ja Jeesus on ainoa pelastus maailmassa, kaikki muu johtaa pahuuteen
Suomalaiset on juudean heimoa, ..... RKP on niitä rosvoja?
EU toi satanismin kaikkialle, kuten jo oli DDR, Neuvostoliitto jne aiemmin, ... epäkristillisyys on uusi uskonto
VAROKAA! 19. huhtikuuta ALKAA SATANISTIEN SAATANANPALVONTA AIKA
TARKKAILKAA SATANISTEJA JA SATANISMIRIKOKSIA KAIKKIALLA NYT !
Suomi on maailman kristillisin maa, siksi Jumala pelasti Suomen vuonna 1939- 40
Kansa rukoili presidentti Kallion rukouksen, ja Jumala auttoi ja pelasti Suomen ylivoimaiselta hyökkäykseltä
Saatanan suurin vale on että Saatanaa ei olisi olemassa,
Saatana myös valehtelee että Jumalaa ei olisi olemassa= ateismi-opit esim kommunismi ja natsismi
Raamattu on ainoa kirja jossa on totuus.
Näitä ei tarvitse todistella mitenkään!
sinä uskot ' ""totuuteen"" johonkin satansitien kirjottamiin oppikirjoihin, koko maailmasa ei ole yhtäkään asiaa todistettu koskaan ' totuudeksi'... KAIKKI on vain ajattelua, oletuksia... joihin sinä uskot tieteenä uutisina ym soopana
satanistien kirjoittamiin oppikirjoihin
Jeesus: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”
- Raamattu, Lukaksen ilosanoma
ei ne pakanatkaan ole todistaneet että jumalaa ei olisi olemassa.
Satanistit kuitenkin tukee kaikkea paitsi kristillisyyttä, ja siksi sekin jo todistaa että kristinusko ja Jeesus on ainoa totuus
Vapaamuurarit ovat poistamassa nimen Jeesus pois kokonaan EU-liittovaltiossa
EU=666
Tuo on tosi, ja aika pätevä todiste Jeesuksen nimen voimasta
kyllä, se todistaa että Saatana pelkää nimeä Jeesus.
Jeesus Raamatusssa, Lukas ilosanoma 10:
Pyhä Henki täytti Jeesuksen riemulla, ja hän sanoi:”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän järkeviltä ja viisailta mutta olet ilmoittanut sen lapsenmielisille. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt. "
on kyllä hyvä video
"Lahjoita kääntymys
synnin ja laittomuuden teiltä,
jotka johtavat kansamme tuhoon.
Herra, armahda meitä.
Herra Jeesus Kristus,
ilman Sinua olemme voimattomia
hävittäviä voimia vastaan,
jotka tulvivat kansamme yli
ja myrkyttävät sen.
Siksi me kerskaamme Sinun voitostasi
pahuuden henkivaltoja vastaan,
joiden vaikutukset
ovat joka päivä sanoin ja kuvin
julkisuudessa nähtävissä.
Herra, sinä olet Golgatan ristillä
voittanut pimeyden vallat.
Niiden täytyy väistyä myös tänään,
koska ylistämme
Sinun nimeäsi niiden ylitse.
Tähän me uskomme,
sillä Sinä voit myös
meidän aikanamme varjella
ihmiset saatanalliselta eksytykseltä.
Herra, armahda meitä.
Auta meitä
Pyhän Henkesi kautta
ryhtymään omassa elämässämme
taisteluun syntiä vastaan
ja olemaan kestäviä loppuun asti.
Tee meidät kansamme keskellä merkiksi
Sinun vapauttavasta armostasi.
Täytä meidät niin
Sinun rakkaudellasi,
että me tulemme kuuliaisiksi
Sinun käskyillesi.
Rakkautesi olkoon meissä se voima,
joka voittaa
pimeyden vallat kansassamme.
Herra Jeesus Kristus,
kaiken me voimme Sinun kauttasi,
siihen me uskomme.
Armahda meitä.
Amen.
Kyösti Kallio,
Suomen Presidentti
1939
- ota selvää
nänhän se on,mutta velkaa on maailmassa enemmän kun rahaa,ja afrikka on kohta kiinan maatalousmaata.vaikka tuotanto lisääntyy,se juuri tekee perinteisen pienviljelyn kannattamattomaksi.
- ValtioNuoleeNäpit
Uskonyhteisö mahdollistaa veronkierron.
- Säätiön Paavo
helluntaisrk ei kerää veroja lainkaan,vaan tyhjentää hurahtaneiden tilit ja varat muutenkin. hyi hyi
- Hell Ari
Säätiön Paavo kirjoitti:
helluntaisrk ei kerää veroja lainkaan,vaan tyhjentää hurahtaneiden tilit ja varat muutenkin. hyi hyi
Onko Säätiön Paavon käsi käynyt liian syvällä siellä yhteisellä hillopurkilla? hyi hyi..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2672451Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."762401- 1201578
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis451465Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641367- 1331339
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711240Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821039Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731009Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102999