Dyyni-kirjasarjan lukijoita?

hyppys

----------------**********------------------------
Viiden vuoden takaisen lupauksen aion tänään pitää,mitä joskus lupasin kavereilleni. Aloitan nyt sen dyyni-sarjan lukemisen. Se tuntui ylä-asteella vielä niin "kuivalta"... hiekkaa... mikä siinä nt viähättää, ajattelin...

Innostus lähti liikkeelle, kun poikaystävälläni oli Amigaan sopiva Dyyni peli, jotta sitten pelattiin melkein koko päivä. Hänen hyllyllä on vielä Dyyni v.1984 valmistunut leffa. En ole katsonut, mutta tiedän ettei sitä oli järin hyvin sanoin kehuttu. Sitten on se stragedia pelikin...

Kaiken tämän pohjataustan jälkeen aletaan (minä ja hän) lukemaan yhessä dyyni kirjaa. Hänellä jäi sarjan lukeminen kesken ja jatkaa kakkososasta englantin kielisenä. Minä maan matonen maani kielellä.

Haluaisin kuulla mitä te pititte siitä sarjasta? mikä oli lempikirjanne? Henkilöhahmonne? :)

Harmi vain kun pohjataustan jälkeen tietän mikä on juoni, mutta innostus on kuitenkin kova lukemaan :)
-------------***************----------------------

20

4666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UskoToivo

      Dyynistä on parempi elokuva vuodelta 2000. Se on oikeastaan minisarja, pituuttakin lienee 5 tuntia. Löysin sattumalta Anttilasta hintaan 9,9 euroa.

      Trilogiana Dyyni on viihdyttävä, helppolukuinen ja mukava. Siinä ei ole mitään kuivaa. Kaksi lisäosaa ovat asiaankuulumattomia. Trilogian viimeisen osan lopussa on sanasto, historiaa ja kartta. Tutustu vaikka lukemisen ohella. Itse olen ko. kirjat lukenut ensimmäisen kerran vuonna 1987, viimeksi tämän vuoden heinäkuussa.

      Tapahtumia näin lyhyeen tarinaan on pantu turhan paljon, joten vauhtia riittää. Pituutta saisi todellakin olla enemmän.

      • hyppys

        Huoh! :)

        Kirja on todella viihtyttävä.

        Harmi vain, että siinä on niin "paljon sanoja" siis sanoja, mihin pitäisi saada heti selvyyttä ja kirja olettaa että lukija tietää heti mistä on kyse. Sivistys sanoja... no, sopii hyvin yon kirjoituksen yhteyteen :)

        Kirjan lopussa ollaan. Todella jännittävä :)

        Varsinkin Bene Gesseritit. Uskomatonta on,ilman bene gesseritinkin harjoitusta, että ihminen voi toimia samoin siis manipuloimista.. Tarkoitan sitä sillä, että ihminen kykenee samaan: saada jonkun tekemän jotakin ennen kuin hän sitä huomaa ja kun huomaa, henkilö suuttuu, jos hän ei ole mielissään..Muistelin yhtä kokemusta ja tuttavaani. Sekä sanojakin toisen suuhun laittamista. No, luulen että se on tälläistä, mutta paljon muutakin toki.. Kyllä siihen pystyy, kunhan näyttää tarpeeksi viattomalta.

        Anttilassa tosian on halpoja scifi leffoja. Kävinkin eilen ostamassa siellä A.In kun oli vain 4 euroa. Pitää katsoa tarkemmin jos löydän dyyni leffaan viittävia dvdeitä. Net.Anttilasta olen jo kurkkanut.

        Poikaystäväni asensi koneelle "dyynimäisen" tietokoneen, imuroi jostain. Olisi kiva tiedää, mistä tämä harmahtava turkoosi väri tulee... Toiv. saan hänen päänsä kääntymään kun kone tuntuu outolta.

        Äänet on kivoja :) Näyttelijät, jotkä näyttelivät dyynissä, niin heidän äänensä on laitettu koneseen. Tietystä toiminnosta tulee tietty ääni. Kun esmes. avaan koneen, tulee Dyyni elokuvasta tuttu tunnusmusiikki.

        Sitten taas, jos on esmes. ottamassa pyykkejä pesukoneesta eikä konen kanssa ole näprätty, alkaa yhtäkkiä tulemaan sellaista scifimäisen "liukuoven" avautumista. Hetkeksi vain, mutta se onnistui säikäyttämään minut. Taitaa olla konen sisäistä toimintaa, sillä vain toiminnasta tulee ääni...

        Varmasti viedän hyvän lukuhetken dyyni-sarjan parissa :) Ei tästä voi näppiä pitää erossa..!


    • lukeva

      Dyyni on scifin parhaimmistoa. Alkuperäisen suomenkielisen dyynin lisäksihän on suomeksi ilmestynyt myös Dyynin Messias sekä myöskin Frank Herbertin kirjoittamat Children of Dune, God Emperor of Dune, Heretics of Dune ja Chapterhouse: Dune, jotka ovat valitettavasti vain englanniksi. Lisäksi löytyy Frankin pojan Brianin ja Kevin J. Andersonin yhdessä tuumin kirjoittamat Butlerian Jihad, Machine Crusade ja vielä julkaisematon The Battle of Corrin, jotka kuuluvat dyynin Legends of Dune sarjaan sekä House Atreides, House Harkonnen ja House Corrino, jotka puolestaan kuuluvat Prelude to Dune sarjaan.
      Nämä kaikki englanniksi tosin, mutta joista löytyy mielenkiintoista luettavaa alkuperäisen Dyynin edeltävältä ajalta, ihmisten ja koneiden välisestä sodasta ja Fremeneistä, avaruuskillasta jne... Siinä vähän lisälukemista itse kullekkin. Akateemisesta kirjakaupasta ainakin löytyy monet noista. Saisivat kyllä kääntää suomeksikin mun puolesta...

      • lukeva

      • lukeva
        lukeva kirjoitti:

        http://www.dunenovels.com/

        Noilta sivuilta muuten löytyy myös pari ilmaista englanninkielistä dune novellia jos oikeen tarkkana jaksaa hakea... =)


      • hyppys
        lukeva kirjoitti:

        Noilta sivuilta muuten löytyy myös pari ilmaista englanninkielistä dune novellia jos oikeen tarkkana jaksaa hakea... =)

        --------------------------------------------------

        Olen ollut tiedoinen noista kirjoista, myös englaniksi kirjoitetuista kirjoista :)

        Kakkos osan lopetin aamulla, Muab'Didin kirjan ja saa nähdä luenko kolmannenkin kun pitäisi kirjoituksiinkin lukea :)

        En ole löytänyt suomenkielisiä fani sivustoja. Onko joku sellaisen nähnyt tai onko joku jopa sellaisen tehnyt?

        http://www.dunemessiah.com

        Löytyy myös Dyynistä kiinnostavia asioita :)

        Kaikkea kaikesta

        Kirjan edetessä olen miettinyt asioita. Arrakisesta tulee mieleen Sahara ja sen alapuolella oleva köyhä Afrikka väestö. Joskus varmaan keksitään sellaisia tiivispukuja, jotka kerää omaa kosteutta mm. hikeä vedeksi. Sellaisesta olisi varmaan suuri apu kuivissa alueissa, missä vettä on vähän tai tuskin ollenkaan. Ei tarvitsisi vaeltaa enään niin pitkiä matkoja...

        En ymmärrä miksi pitää sotita siellä Afrikassa. Turhaa ihmisten tappamista vallan takia. Voisivat enemmänkin ajatella miten saisivat asuinpaikan enemmän kelvolliseksi tuleville sukupolville. Nyt ymmärrän kuinka tärkeä on sivistys-koulutus... Toisaalta, afrikalaiset ovat omissa historiassaan tappaneet naapuriheimoja aina tai sitten myynet naapuriheimon jäseniä orjaksi arabeille jo ennen siirtomaavallan alkua. Historia vain toistaa itseään. Minua se ei haittaa jos tuhovat itse itseään.

        Kirjaa lukiessa olen katsonut veden käyttöä. Täällä se on jokapäiväistä, mutta muualla elinehto. En ajatellut säästä vettä, mutta en myöskään tuhlata. Sen verran kuin vain tarvitsee. Esmes. tiskauksessa...


        --------------------------------------------------


      • lukeva
        hyppys kirjoitti:

        --------------------------------------------------

        Olen ollut tiedoinen noista kirjoista, myös englaniksi kirjoitetuista kirjoista :)

        Kakkos osan lopetin aamulla, Muab'Didin kirjan ja saa nähdä luenko kolmannenkin kun pitäisi kirjoituksiinkin lukea :)

        En ole löytänyt suomenkielisiä fani sivustoja. Onko joku sellaisen nähnyt tai onko joku jopa sellaisen tehnyt?

        http://www.dunemessiah.com

        Löytyy myös Dyynistä kiinnostavia asioita :)

        Kaikkea kaikesta

        Kirjan edetessä olen miettinyt asioita. Arrakisesta tulee mieleen Sahara ja sen alapuolella oleva köyhä Afrikka väestö. Joskus varmaan keksitään sellaisia tiivispukuja, jotka kerää omaa kosteutta mm. hikeä vedeksi. Sellaisesta olisi varmaan suuri apu kuivissa alueissa, missä vettä on vähän tai tuskin ollenkaan. Ei tarvitsisi vaeltaa enään niin pitkiä matkoja...

        En ymmärrä miksi pitää sotita siellä Afrikassa. Turhaa ihmisten tappamista vallan takia. Voisivat enemmänkin ajatella miten saisivat asuinpaikan enemmän kelvolliseksi tuleville sukupolville. Nyt ymmärrän kuinka tärkeä on sivistys-koulutus... Toisaalta, afrikalaiset ovat omissa historiassaan tappaneet naapuriheimoja aina tai sitten myynet naapuriheimon jäseniä orjaksi arabeille jo ennen siirtomaavallan alkua. Historia vain toistaa itseään. Minua se ei haittaa jos tuhovat itse itseään.

        Kirjaa lukiessa olen katsonut veden käyttöä. Täällä se on jokapäiväistä, mutta muualla elinehto. En ajatellut säästä vettä, mutta en myöskään tuhlata. Sen verran kuin vain tarvitsee. Esmes. tiskauksessa...


        --------------------------------------------------

        Mulle taas tulee mausterohdosta mieleen öljy tosin sillä erolla, että rohto on 1000 kertaa arvokkaampaa ainetta. Öljyhän on maailman ehkä arvokkain aine ja sitä esiintyy enimmäkseen aavikoilla ja siitä tapellaan ja tullaan vielä tappelemaan henkeen ja vereen. Ja fremeneistä mulle tulee mieleen puolestaan beduiinit. Aavikkoalueiden paimentolaiset. Fremenit tosin eivät ole paimentolaisia.


      • hyppys
        lukeva kirjoitti:

        Mulle taas tulee mausterohdosta mieleen öljy tosin sillä erolla, että rohto on 1000 kertaa arvokkaampaa ainetta. Öljyhän on maailman ehkä arvokkain aine ja sitä esiintyy enimmäkseen aavikoilla ja siitä tapellaan ja tullaan vielä tappelemaan henkeen ja vereen. Ja fremeneistä mulle tulee mieleen puolestaan beduiinit. Aavikkoalueiden paimentolaiset. Fremenit tosin eivät ole paimentolaisia.

        (((((((((((((((------------))))))))))))))))))))))

        Mm. Mausterohto ja öljy. Niin ne ovat molemmat aavikolla, mutta onko öljy välttämättä niin arvokas ihmiselle?

        No,toki se nyt on(liikenteelle,teollisuudelle..), kun sitä vielä on, mut pian pitäisi keksiä mikä korvaisi öljyn. Sitähän ei ole loputtomasti. Ehkä 50 vuotta vielä...

        Mutta olet oikeassa siinä, että se joka öljyn omistaa,on rikas. Ja se joka vaarantaa maailmantaloutta tai uhkaa sitä kohtistuu se myös öljyyn,markkinan hallitsijalle.

        Öljyn hinta nousee.
        - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
        Ainut energian lähde,joka on loputon ja antaisi sitä jokaiselle tarvitsevalle, siis ihan kaikille, on aaltoenergiaa. Sitä on merissä niin paljon, että sen avulla voitaisiin tyydyttää koko maailman energiantarve. Sähköt ja lämmöt.

        Jos sitä saadaisiin vain halvalla käyttöön

        On olemassa vielä yksi tai oikastaan kaksi metalli lähdetta, jota ei ole vielä hyödynnetty, koska se on kallista touhua, mutta tulevaisuudessa, sillä saattaa olla taludellisesti merkitystä. Ja niistä ollaan kiinnostuneita.

        Syvämerenalueissa on 3-6km syvyydellä merenpohjassa perunan kokoisia mangaaninoduleita. Sisältää mangaanin lisäksi mm. rautaa,nikkeliä,kuparia ja kobolttia.

        Merkittävämpiä on kuitenkin merien keskiselänteissä esiintyvä metallisulfideja, 2,5km syvyydessä. Parhaimillaan 10% kuparia ja sinkkiä sekä merkittävä määria hopea ja muita metalleja.

        No, valtion ulkopuolisen merenpohjan omistus- ja käyttöoikeudet ovat epäselviä. Saa nähdä mitä tapahtuu.

        Joku lukee maantiedo kirjaa yohon :)
        - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

        Ei kuitenkaan pitä uskoa, että öljy olisi tärkein aine,sillä jatkuvasti kehitetään ja käytetään muita luonnon uusiomattomia ja uusiutuvia energian lähteitä.

        :) Fremenit. En tiedä mihin maan kansaan minä ne sijoittaisin. He ovät viisaisaita, älykkäitä, ovelia ja rohkeita.

        Ehkä tarpeen tulleen mekin alamme ajattelemaan luonnonvaroja,kuten vettä, luojan lahjana.

        Kehitysmaassa se on toki arvokas neste, mutta mikään ei tunnu pistävän heidät ajattelemaan,mitä saisikaan aikaan,jos he toimisivat yhdessä jonkun hyvän päämäärän takia. Paremman tulevaisuuden.

        Eivät välitä koulutuksesta;liian kallista,koska pitää ostaa koulutarvikkeita,mutta muuten koulut on ilmaisia siellä järjestöjen turvin - parempi laitta tytär töihin maalle tai lapsityövoimaksi johonkin. Lapsi saa kehitysmaissa töitä, sillä hänen palkka on pienin ja työnantajat eivät tahdo aikuisia, koska palkka heille olisi suurempi.

        Ja näin niistä lapsista tulee aikuisia. Aikuisia,jotka eivät osaa lukea,kirjoitta eikä ehkä laskea?

        Uskonto taitaa olla se asia,jota he kuuntelevat. Ja jos se on kristinusko,islami tai luonnonuskonto,niin viisautta niissä ei ole.

        Islamista pikku kapinallisia, kristinuskosta (katolinen uskonto) he lisääntyvät,koska paavi siellä määrä ettei kondomia saa käyttää- Kuka haluaisi estää jumalan luomistyön? AIDSia valloilleen! Ja niistä luonnonuskonnoista. Pöh ja pah; noitatohtorin luo, vaikka lääkärillä olisi oikeat lääkkeet sairauden pysähtymiseksi tai kukistamiseksi.

        Nyt loppui se kolmaskin kirja tänä aamuna :) Aivan ihana kirja! Liitteet on vielä lukematta, mutta ne aikanaan.

        (((((((((((((((((-----------))))))))))))))))))))))


      • UskoToivo
        hyppys kirjoitti:

        --------------------------------------------------

        Olen ollut tiedoinen noista kirjoista, myös englaniksi kirjoitetuista kirjoista :)

        Kakkos osan lopetin aamulla, Muab'Didin kirjan ja saa nähdä luenko kolmannenkin kun pitäisi kirjoituksiinkin lukea :)

        En ole löytänyt suomenkielisiä fani sivustoja. Onko joku sellaisen nähnyt tai onko joku jopa sellaisen tehnyt?

        http://www.dunemessiah.com

        Löytyy myös Dyynistä kiinnostavia asioita :)

        Kaikkea kaikesta

        Kirjan edetessä olen miettinyt asioita. Arrakisesta tulee mieleen Sahara ja sen alapuolella oleva köyhä Afrikka väestö. Joskus varmaan keksitään sellaisia tiivispukuja, jotka kerää omaa kosteutta mm. hikeä vedeksi. Sellaisesta olisi varmaan suuri apu kuivissa alueissa, missä vettä on vähän tai tuskin ollenkaan. Ei tarvitsisi vaeltaa enään niin pitkiä matkoja...

        En ymmärrä miksi pitää sotita siellä Afrikassa. Turhaa ihmisten tappamista vallan takia. Voisivat enemmänkin ajatella miten saisivat asuinpaikan enemmän kelvolliseksi tuleville sukupolville. Nyt ymmärrän kuinka tärkeä on sivistys-koulutus... Toisaalta, afrikalaiset ovat omissa historiassaan tappaneet naapuriheimoja aina tai sitten myynet naapuriheimon jäseniä orjaksi arabeille jo ennen siirtomaavallan alkua. Historia vain toistaa itseään. Minua se ei haittaa jos tuhovat itse itseään.

        Kirjaa lukiessa olen katsonut veden käyttöä. Täällä se on jokapäiväistä, mutta muualla elinehto. En ajatellut säästä vettä, mutta en myöskään tuhlata. Sen verran kuin vain tarvitsee. Esmes. tiskauksessa...


        --------------------------------------------------

        Uskonnon vuoksi Afrikassa soditaan enemmän kuin puhtaan politiikan tai ahneuden vuoksi. Ihmiskunnan pitäisi äkkiä kehitellä uusi, yhteinen uskonto, joka keräisi kaikki uskovaiset yhteen. Dyynissähän tehtiin niin...


      • UskoToivo

        Dyynin Messias ja Dyynin lapset on tietääkseni käännetty, koska olen ne molemmat lukenut. Ne tuntuvat jotenkin "ulkopuolisilta."

        Ensimmäiset kolme osaa ovat kyllä hienoja. OLen ollut niiden ihailija todellakin liki parikymmentä vuotta.


      • lukeva
        UskoToivo kirjoitti:

        Dyynin Messias ja Dyynin lapset on tietääkseni käännetty, koska olen ne molemmat lukenut. Ne tuntuvat jotenkin "ulkopuolisilta."

        Ensimmäiset kolme osaa ovat kyllä hienoja. OLen ollut niiden ihailija todellakin liki parikymmentä vuotta.

        Hyvä juttu jos Dyynin lapset löytyy suomeksi! En ole kyllä missään nähnyt, mutta nyt heräsi toivo siitäkin. =) Olen juuri lukemassa The Butlerian Jihadia ja suosittelen muillekkin jos englannin kieli ei töki liikaa vastaan. Itselle ei ihan kaikki asiat mene kaaliin, mutta suurinosa kuitenkin. Hyvin mielenkiintoinen... Xavier Harkonnen on suorastaan ihailtava yhtenä ihmisten sotapäällikkönä. Myös Atreides löytyy ja Arrakisin ensimmäisistä asukkaista kerrotaan. Lukekaa lukekaa!


      • hyppys
        lukeva kirjoitti:

        Hyvä juttu jos Dyynin lapset löytyy suomeksi! En ole kyllä missään nähnyt, mutta nyt heräsi toivo siitäkin. =) Olen juuri lukemassa The Butlerian Jihadia ja suosittelen muillekkin jos englannin kieli ei töki liikaa vastaan. Itselle ei ihan kaikki asiat mene kaaliin, mutta suurinosa kuitenkin. Hyvin mielenkiintoinen... Xavier Harkonnen on suorastaan ihailtava yhtenä ihmisten sotapäällikkönä. Myös Atreides löytyy ja Arrakisin ensimmäisistä asukkaista kerrotaan. Lukekaa lukekaa!

        -------------------------------------------------
        Kyllä kannattaa lukea dyynin sarjaa :)

        Luen itse nyt Dyynin messiasta ja kirja on ollut hyvin lupaava tähän saakka :)

        Siltä se minustakin vaikutti, että ne kolme ensimmäistä kuului yhteen.

        Harmi,ettei tv:stä tule mitään scifi-sarjaa... paitsi V niinkuin Visitorsit :) Niitä olen innolla katsonut.

        On vain mukava katsoa miten 80-luvulla yritettiin tehdä hyvää scifi-sarjaa, ja minusta siinä on jopa onnistuttu.

        Nykyään pyritään tekemään erikoisefektejä ja niin,että huono sarja/elokuva saisi "hyvän mausteen". Esmes, jotkut voivat saada elokuvasta sen käsityksen,että mitä enemmän efektejä, sitä parempi elokuva. Mutta jos kunnon juonta ei ole, ei efekti tee elokuvasta rikkaampaa.

        Hämmästytti vain kun katsoin 80-luvulla tehtyä Visitors-sarjaa! Uskomatonta miten hyvin mielenkiintoa on osattu pitää yllä (henkilöt,juoni, aikajana jatkuu-ei polje paikalla) ilman, että on osuttu tehdä hyviä "efektejä"-tietokonemaisia kuvia.

        Ilman näitä kahta (kirja,tv-sarja) en kesästä selviytyisi :)

        =Scifia on pakko saada kerran päivässä =
        -------------------------------------------------


    • Elsa-Pekka

      Näyttää siltä että Children of Dune-teosta ei ole vieläkään suomennettu.

    • Elsa-Pekka

      Kaikki suomennetut Dyyni-teokset on luettu.

    • Elsa-Pekka

      Eli useimpia Dyyni-teoksia ei ole suomennettu.

    • Tuli joskus ihan pienenä pelattua tuota peliä hyvin lyhyesti: https://youtu.be/2Rvo_dJZDj0

      Nyt myöhemmin iällä olen myös katsonut niitä elokuvia. Ja kirjoihinkin voisin ehkä koskea...

    • Anonyymi

      MUN SUOSIKKI LADY JESSICA..... HYVIN MIELENKIINTOINEN KATSOIN EILEN ILLALLA 20MIN LEFFAA

    • Anonyymi

      lukaisin ja pelasin pelitkin. hupaisia mielikuvia.

      Härkäset rulettaa jne.

    • Anonyymi

      no nyt teitä taas löytyy....

      -härkönen

      • Anonyymi

        Kävin eilen katsomassa Dyyni 2 leffan. Järisyttävä kokemus! Kirjat lukematta tosin mutta aion kaikki lukea!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe