Olin pitkästä aikaa tanssilavalla lauantaina. Ihmettelen suurta muutosta, mikä on tanssipaikoille tapahtunut. Ei ole enää sitä tunnelmaa ja iloista seurustelua kuten oli ennen. On totista vääntämistä ja "tanssitaitojen" esittämistä. Kilpaa haetaan tanssikurssikavereita vain pätemisen tarpeen vuoksi.
Aito tunnelma puuttuu
85
750
Vastaukset
- näin
Juuri noin se menee. Kurssitus on vetänyt väkeä lavoille. Valitettavasti vain höyniä ja sopuleita. Nämä "tosiharrastajat" juomapulloineen ovat karkottaneet tanssiin normaalisti (ei siis fanaattisesti) suhtautuvat ihmiset. Näitä pois jääneitä on joka ikäluokasta ja olen keskustellut asiasta useiden kanssa. Ovat alkaneet käydä silloin tällöin jossain pienissä kylätansseissa missä tunnelma ei ole ainakaan vielä yrittämisen ja pätemisen kyllästämä.
- Åken kurssit
Ihan vaan vertailun vuoksi; ajatelkaapa vaikka sellaista harrastusta kuin jalkapallo tai mitä tahansa muuta pallopeliä. Onko oikein, että jotkut harjoittelevat sitä pelien ulkopuolella kehittyäkseen taitavammaksi pelaaksi vai pitäisikö olla niin, että kukaan ei saa harjoitella jotta "kaikilla olisi pelaamisen ilo"?
Ihan oikeesti.
Ake Blomqvist on vetänyt omia tanssikurssejaan jostain 1950-luvulta saakka. Missä luulette, että nämä ihmiset ovat tanssineet sen jälkeen?
Ymmärrän kyllä, että tämä oli taas jonkun kaljankittaajan provo, mutta kertokaapa minulle yksikin harrastus, jossa harrastajat eivät halua kehittyä paremmiksi lajeissaan. Miksi tanssin pitäisi olla poikkeus?
Entäpä ne tanssikursseilla käyvät n. 60 - 70 vuotiaat vanhemmat henkilöt? Ovatko hekin vain pätemässä vai hakemassa tanssiin lisää iloa kokeilemalla ja oppimalla uutta?
Jos tasatahtinen kävely ympäri tanssilavaa on jonkun mielestä tanssin iloa niin hänellä on siihen täysi oikeus, mutta suvaitsevaisuus ei ilmeisesti kuulu keskustelusäikeen aloittajan ensimmäisenä esilletuleviin ominaisuuksiin.- höyryävaan
Seuratanssi ei ole mikään "laji" tai urheilusuoritus. Suurin osa tanssiessa käyvästä porukasta ei vieläkään halua "kehittyä" miksikään. Tämä höyrähtäneiltä usein unohtuu.
- Laajempi näkemys
höyryävaan kirjoitti:
Seuratanssi ei ole mikään "laji" tai urheilusuoritus. Suurin osa tanssiessa käyvästä porukasta ei vieläkään halua "kehittyä" miksikään. Tämä höyrähtäneiltä usein unohtuu.
Kysehhän on harrastuksesta ja niitähän on valtavasti joita on yksilö ,pari, nais-mies, perhe , joukkue,viesti, ym kokoonpanoilla ja tiloja on rakennettu iän päivän näille harrastuksille. Lajiksi ne on muodostunut hyvinkin helposti ja tuovat onnistumisen iloja ja kokemuksia. Niin myös tanssi. Ei todellakaan ole keneltäkään pois jos joku ei halua kehittyä tai edes osallistua. Tanssipaikka ja sen kokoontumistilat on niemen omaan tanssiharrastusta eritasoilla tarkoitettukin. Olipa motiivi suorittaa tai oleilla,tai mitä tahansa muuta . Ei ole mitään järkeää huudella että miten tätä tulisi tehdä ja kenen ehdoilla. Ihmisten ajatukset ja pyrkimykset sekä innokkuus vain on erilaista eri aikaan ja samaankin aikaan. Aivan saman moista "höyryämistä" on keuhkota eritasoisista tanssijoista yhteistoiminnoissa. Liikenteessäkin on erilaisia kuskeja ja ei ole kyse suorituksesta.
- etyyyy
Vastaapa "Tuitaitei" miten sinä voit sanoa muiden ihmisten tunnetilat vääräksi?
Jos sinulla on huono ilta niin onko se sitä muillakin? - Kaikki mahtuu mukaan
Kyllä sinne tansseihin mahtuu sekä "me vesipulloiset" että "seurustelu" tanssijat. Sehän tekee siitä rikkaan ja mielenkiintoisen :)
- Monipuolisuus vahvis
Saan aivan erillaisen kuvan olessani tansseissa,tuoleilla sivussa istuvat antaa pisteitä askeleista ja tyylisä,meillä jokaisella yhtäsuuri oikeus käyttää parkettia.
Kursseilla käyneet tanssijat pitää itseään jotenkin parempina ihmisinä,
poislähiessä jotain vanhaa Toyotaa startataan tai vanhaa Volvoa.
Kyllä varmaan jossain ollaan parempia kuin prootanssijat,jos ei muuta
niin reenatumpi vartalo.
- Tuitaitei
En ollut kaljankittaaja, vain vettä join. Käyn myös itsekin tanssikurssia, en ole pelkkä kävelijä. Mutta kyllä olen kuullut samanlaisia mielipiteitä muiltakin, ettei tansseihin huvita enää mennä. Voipi jäädä niitten "taitureiden" jalkoihin, kun vievät niin paljon tilaa pyörimisineen ja veivaamisineen.
- 13
Niin se maailma muuttuu ja tanssiminen myös.
"Taitureilla" ainakin tuntuu olevan hauskaa, vain "kävelijät" valittavat kun kaikki eivät "kävele". - Nyt on nyt
Aina on ollut sellaisia ihmisiä, että "tansseihin ei voi mennä, kun siellä on niin taitavia tanssijoita". Ja lavatanssin kulta-aikaan 50-60-70 luvuilla näitä valittajia oli enemmän kuin nyt. Jos joku ei ollut opetellut tanssimaan ennen kuin täytti 14 tai 15 vuotta, niin oli taatusti huonompi tanssija kuin muut ikäisensä ja silloin oli myös korkea kynnys lähteä tanssimaan taitureiden kanssa - mieluummin mentiin muihin rientoihin.
Nyt kun tanssimaan opetellaan huomattavasti vanhempina, niin nuoruusujous ei ole enää esteenä.
- Jos kuitenkin
Onko se ihan oikeasti kivaa kävellä tasatahtiin ympäri tanssilavaa?
Sallittakoon se niille, ketkä haluavat mutta...........- Lavaharrastaja
Ei se ole noin mustavalkoista. Paljon on sellaisia tansseissa kävijöitä, jotka ovat käyneet useita kursseja ja osaavat tanssia kohtuullisen hyvin, mutta ovat läpeensä kyllästyneet tanssiseurojen aktiiveihin, jotka pitävät tanssilavaa treenisalinaan.
- Vai läpeensä kylläst
Lavaharrastaja kirjoitti:
Ei se ole noin mustavalkoista. Paljon on sellaisia tansseissa kävijöitä, jotka ovat käyneet useita kursseja ja osaavat tanssia kohtuullisen hyvin, mutta ovat läpeensä kyllästyneet tanssiseurojen aktiiveihin, jotka pitävät tanssilavaa treenisalinaan.
Jos joku on nyt läpeensä kyllästynyt, niin se ei ole synonyymi minkään muun kyllästymisen kanssa.
- 1+11
Mitä pahaa siinä on, eikös jokainen tanssi tavallaan, myös tallustelijat.........
- Maltti on valttia
1+11 kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on, eikös jokainen tanssi tavallaan, myös tallustelijat.........
Just näin . Jokainen tansii tavallaan. Rauhallisempi tanssiminen saattaa olla tanssijan omaa tulkintaa ko. tanssista.
Hän ei ehkä halua riehua hiki roiskuen vaikka ehkä osaisikin halutessaan.
Jos ei aina riehu hullun lailla tanssiessa se ei välttämättä tarkoita, että ei osaisi
riehua. - Välistä vetäjä
Vai läpeensä kylläst kirjoitti:
Jos joku on nyt läpeensä kyllästynyt, niin se ei ole synonyymi minkään muun kyllästymisen kanssa.
Jos naisella on puoleensa vetävä läpi, niin ei siihen niin vain kyllästy.
- Eroja
Nimimerkille Lavaharrastaja: miten sinä pystyt erottamaan ketkä ovat tanssimassa ja ketkä treenaamassa? Mistä sen erottaa?
- Liisa-Elise
Kyllä niillä treenaajilla on sellainen " huomaatteko kuinka hienosti tanssin "- ilme ja eleet.
- Lavaharrastaja
No esim. hikirätistä ja juomapullosta. Ja kyllähän aktiivinen tansseissa kävijä tietää vakiotyypit.
- Älänytviitsi esittää
Liisa-Elise kirjoitti:
Kyllä niillä treenaajilla on sellainen " huomaatteko kuinka hienosti tanssin "- ilme ja eleet.
Älä nyt viitsi esittää.
- Voi teitä ihmeitä
Liisa-Elise kirjoitti:
Ilmekyyläämistä .... voi ihmekyylääminen. Voi teitä ihmekyylääjiä.
- 11+6
Liisa-Elise kirjoitti:
Liisa-Elise, nuo "treenaajat" ovat myös maksaneet lippunsa ja tulleet tanssimaan. Heillä on yhtä suuri oikeus tanssia "treenaten" kuin toisilla kävellen, tai jollain muulla tavalla.
Mistä voit tietää ilmeestä mitä "treenaaja" ajattelee? Ehkä hän vain nauttii tanssista ja se näkyy kasvoilta. Miksi sellainen sinua häiritsee?
Tai mitä sitten vaikka hän hakisikin muiden huomiota tyyliin "huomaatteko kuinka hienosti tanssin"? Jotkut pitävät esiintymisestä. Ja edelleenkin hänellä on siihen lipun maksaneena oikeus.
Kommenttisi kuulostaa ikävä kyllä kateudelta. - kunnon asiaa
Siitä sen erottaa :
- Tanssijat tanssivat iltaansa viettäen.
- Treenaajat treenaavat kuntoaan kohottaen. - Kuvittelee olevansa
Kuvittelee olevansa JUMALA.
- Kuntoaaa
kunnon asiaa kirjoitti:
Siitä sen erottaa :
- Tanssijat tanssivat iltaansa viettäen.
- Treenaajat treenaavat kuntoaan kohottaen.Kunnon asiaa; kysyppä joskus niiltä 60-80 vuotiailta, että miksi he käyvät tanssimassa, niin jokaiselta tulee vastaus, että tämä on niin hyvä kuntoilumuoto.
- ei kiitos
ne urheiluvaatteet...
- Ohhohhooo
No esim. hikirätistä ja juomapullosta. Ja kyllähän aktiivinen tansseissa kävijä tietää vakiotyypit.
Typerimpiä perusteita tanssijan arvottamiseen mitä ikinä oon kuullut väitettävän.
- Kateus jyllää
Saattaa olla, että minulla on väärä käsitys, mutta yleisellä tasolla treenaaminen tarkoittaa sitä, että yhtä tiettyä kuviota ja teknistä juttua tehdään uudestaan ja uudestaan toistona. Sitäkö he tekevät? Enpä usko.
Se, että ihminen on iloinen omasta osaamisestaan, on ilmeisesti kielletty tunne lavatansseissa ja kaikkien pitäisi olla yhtä ilmeettömän näköisiä, niinkuin kukaan ei osaisi mitään..............
Ja jos ihminen on ilmeetön, niin sitten kaikki "suorittamisen" vihaajat älähtävät. Ei ole helppoa olla taitava tanssija............(huokaus)- Tanssin kyllä
Minä olen taitava tanssija.
Olen sitä tuomareidenkin mielestä mutta en silti koskaan ota tanssi-illanviettoon
hikirättiä tai juomapulloa mukaan jos tanssimaan yleiselle tanssipaikalle lähden.
Tanssiessa minun ei tarvitse juurikaan "suorittaa" lavatansseissa ei oikeastaan tule edes kunnolla hiki.
On ihan helppoa olla taitava tanssija vaikka ei siitä niin suurta numeroa lavatansseissa teekkään. - Kiukuttelusta
Ilmeistä kiukuttelu on yksi yleisimmistä kiukutteluaiheista.
Jos tanssii hiukan totisemmalla ilmeellä niin silloin todetaan tanssin olevan kurttuotsaista suorittamista.
Kun tanssii iloisemmalla ilmeellä, niin se on tekohauskaa ja esiintymistä.
Osalla näyttääkin olevan tarkoituksena ainoastaan jokaisesta asiasta löytää se negatiivinen ilmaisu. - Tavistallaaja -
Tässä mitään kateellisia olla. Se vaan ärsyttää, kun meidän perinteiselle illanviettopaikalle (kymmeniä vuosia jo) tulee uutta porukkaa tekemään asioita aivan eri tavalla kuin me ja häiritsevät siten meidän illanviettoa ja tunnelmaa. Tähänkin voisi soveltaa pienemmässä mittakaavassa vanhaa sanontaa "maassa maan tavalla". Uudet tulokkaat ramppaavat pari vuotta kursseja ja luulevat sen jälkeen olevansa maailman omistajia ja valloittavat paikan omilla kotkotuksillaan, kun pitäisi ennemminkin kunnioittaa perinteitä ja sulautua joukkoon tekemättä numeroa itsestään.
- Kaikenlaisia luulijo
Tavistallaaja - kirjoitti:
Tässä mitään kateellisia olla. Se vaan ärsyttää, kun meidän perinteiselle illanviettopaikalle (kymmeniä vuosia jo) tulee uutta porukkaa tekemään asioita aivan eri tavalla kuin me ja häiritsevät siten meidän illanviettoa ja tunnelmaa. Tähänkin voisi soveltaa pienemmässä mittakaavassa vanhaa sanontaa "maassa maan tavalla". Uudet tulokkaat ramppaavat pari vuotta kursseja ja luulevat sen jälkeen olevansa maailman omistajia ja valloittavat paikan omilla kotkotuksillaan, kun pitäisi ennemminkin kunnioittaa perinteitä ja sulautua joukkoon tekemättä numeroa itsestään.
90-luvulla yleistyi kädenalitanssit. Nyt 90-luvun iäkkäämmät kädenalitanssijat ovat tulleet ja tulossa eläkeikään. Nyt eläkeläistanssijatkin tanssivat yleisesti kädenalitansseja ja osassa varttuneiden tansseja muutos on alkanut jo vuosia sitten. Eläkeläistansseissakin on jo tilanteita missä kädenalittajia on useita kymmeniä pareja. Tanssitkin muuttuu kun uusia tansseja opetellaan ja uusia tanssijoita tulee lavoille. Jos esimerkiksi 90-luvun muutosta ei olisi tapahtunut lavatanssi olisi jäänyt 80-luvun tasolle ja pikkuhiljaa kuihtunut kokonaan pois ja siitä olisi muodostunut pienten piirien klubitanssi.
Ja kaikenlaisia luulijoita on ja pahimmat luulijat luulee toisten luulijoiden luulevan kaikenlaisia luulijoiden luuloja. - Tavallinen tallustaj
Kateus ei todella jyllää,tanssipaikka ei ole mikään pisteidenantopaikka,jokaisella lipunostaneella on täydet oikeudet käyttää
parkettia.
Tavallisellekkin tanssijalle,tai vaikkapa kävelijälle annettava tilaa parketilta,
minulla kyllä leveät hartiat ja pituutta sopivasti,ja nopeuskin riittää tarvittaessa,
haen oman tilani parketilta. - 12+13
Tanssin kyllä kirjoitti:
Olen sitä tuomareidenkin mielestä mutta en silti koskaan ota tanssi-illanviettoon
hikirättiä tai juomapulloa mukaan jos tanssimaan yleiselle tanssipaikalle lähden.
Tanssiessa minun ei tarvitse juurikaan "suorittaa" lavatansseissa ei oikeastaan tule edes kunnolla hiki.
On ihan helppoa olla taitava tanssija vaikka ei siitä niin suurta numeroa lavatansseissa teekkään.No hei, so what, tuo on ihan sinun oma minä minä minun ja minun probleemasi.
- Tanssin kyllä
12+13 kirjoitti:
No hei, so what, tuo on ihan sinun oma minä minä minun ja minun probleemasi.
No et taida oikein tajuta. :)
Mikä minulla on tanssimisessa sinun mielestä probleemana ?
Mielestäni kerroin juuri että minulla ei ole mitään ongelmaa tanssimisessa.
Se on helppoa ja sujuu ihan ongelmitta. Ilman hikirättejä tai juomapulloja. - Yx vaan
Tanssin kyllä kirjoitti:
On ihan helppoa olla taitava tanssija vaikka ei siitä niin suurta numeroa lavatansseissa teekkään.Tuohan on kuin minun näppiksestä, paitsi itse itse en sitä kirjoittaisi. Kun en tee siitä edes pientä numeroa, edes keskustelussa.
- 14+1
Tanssin kyllä kirjoitti:
Se on helppoa ja sujuu ihan ongelmitta. Ilman hikirättejä tai juomapulloja.Siinäpä se ongelma onkin, asenne paistaa läpi.
Jos joku tuo hikirättejä ja juomapulloja niin so what, rättimies tanssii vain tavallaan. - Tavistallaaja -
Kaikenlaisia luulijo kirjoitti:
90-luvulla yleistyi kädenalitanssit. Nyt 90-luvun iäkkäämmät kädenalitanssijat ovat tulleet ja tulossa eläkeikään. Nyt eläkeläistanssijatkin tanssivat yleisesti kädenalitansseja ja osassa varttuneiden tansseja muutos on alkanut jo vuosia sitten. Eläkeläistansseissakin on jo tilanteita missä kädenalittajia on useita kymmeniä pareja. Tanssitkin muuttuu kun uusia tansseja opetellaan ja uusia tanssijoita tulee lavoille. Jos esimerkiksi 90-luvun muutosta ei olisi tapahtunut lavatanssi olisi jäänyt 80-luvun tasolle ja pikkuhiljaa kuihtunut kokonaan pois ja siitä olisi muodostunut pienten piirien klubitanssi.
Ja kaikenlaisia luulijoita on ja pahimmat luulijat luulee toisten luulijoiden luulevan kaikenlaisia luulijoiden luuloja.Sanoinkos minä jotain kädinalitansseista? En. Enkä mistään muustakaan tanssityylistä. Minulle on aivan sama mitä lajia tai tanssityyliä käytetään. Itsekin olen kursseja käynyt ja tykkään kädenalitteluista. Nuo tanssiseurojen urheilijat ovat se mikä ärsyttää. Käyttäytyvät kuin olisivat jossain jumppatunnilla. Hikirätit ja juomapullot mukana ja vaatetuskin kuin treenisalilla. Ja käyttäytyvät kuin he olisivat jotenkin etusijalla tanssipaikalla, kun kuuluvat oikein tanssiseuraan. Samaa kastia tietysti nekin, jotka eivät seuraan kuulu, mutta käyttäytyvät samalla tavalla. Anteeksi kun avaudun, mutta oikeasti **tuttaa, kun vuosikymmenien aikainen hieno harrastus ja illanviettomuoto menee pilalle.
- Luokittelet
Tanssin kyllä kirjoitti:
Se on helppoa ja sujuu ihan ongelmitta. Ilman hikirättejä tai juomapulloja.Sulla onkin noi oheisongelmat aika vahvoja. Tanssijoiden luokittelu ei ole edes pahin ongelmasi.
- hgkrwt
Jos tuolla periaatteella olisi aina tehty niin mitään lavatansseja ei olisi ollenkaan!
Paheksuttu turha kotkotus aikoinaan. - tsädääämm
Sanoinkos minä jotain kädinalitansseista? En. Enkä mistään muustakaan tanssityylistä. Minulle on aivan sama mitä lajia tai tanssityyliä käytetään. Itsekin olen kursseja käynyt ja tykkään kädenalitteluista. Nuo tanssiseurojen urheilijat ovat se mikä ärsyttää. Käyttäytyvät kuin olisivat jossain jumppatunnilla. Hikirätit ja juomapullot mukana ja vaatetuskin kuin treenisalilla. Ja käyttäytyvät kuin he olisivat jotenkin etusijalla tanssipaikalla, kun kuuluvat oikein tanssiseuraan. Samaa kastia tietysti nekin, jotka eivät seuraan kuulu, mutta käyttäytyvät samalla tavalla. Anteeksi kun avaudun, mutta oikeasti **tuttaa, kun vuosikymmenien aikainen hieno harrastus ja illanviettomuoto menee pilalle.
Maailmassa on tasan yksi ihminen, joka voi vaikuttaa sinun harrastuksesi pilalle menemiseen, ja se näkyy kun katsot peiliin. Kenelläkään muulla ei ole minkäänlaista velvollisuutta huolehtia siitä, että juuri SINUN illanviettosi sujuu kuten SINÄ haluat, eikä muiden ihmisten tarvitse jumittaa muuttumattomiin vanhoihin tapoihin ja käytäntöihin vain, ettei SINUN harrastuksesi nyt mene pilalle. Taivas, miten itsekeskeistä. Sinä, sinä, sinä. Sinä voit hyvin, kun mikään ympärilläsi ei muutu... valitettavasti vaan maailma on sellainen, että se muuttuu.
Voit joko itkeä asiasta jossain Suoli24-palstalla ja katkeroitua ja käyttäytyä ilkeästi ja vihamielisesti niitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat nyt tulleet pilaamaan SINUN illanviettosi ja SINUN harrastuksesi, tai sitten voit miettiä että olisko siinä omassa asenteessa tai tekemisessä korjaamisen varaa. Pakkoko niitä urheilijoita on vahtia siellä tansseissa? Jätä heidät omaan arvoonsa ja keskity omaan tekemiseesi, ei voi olla niin vaikeaa.
Ja jos nyt sitten sinulle aina vaan tulee Paha Mieli siitä, että uusia ihmisiä on tullut nauttimaan OMASTA HARRASTUKSESTAAN!!!! sinun kantapaikkaasi, niin voihan se olla että kantapaikan vaihto tekisi hyvää. Sinulle. Ei sinulla ole mitään oikeutta omia mitään tanssipaikkaa SINUN paikaksesi, missä muut eivät ollenkaan saisi harrastaa, elleivät harrasta juuri kuten SINÄ tahdot.
Vielä kerran, kylläpä olet itsekeskeinen. Hyh. - Tavantyylii
14+1 kirjoitti:
Siinäpä se ongelma onkin, asenne paistaa läpi.
Jos joku tuo hikirättejä ja juomapulloja niin so what, rättimies tanssii vain tavallaan.Ei ole mitään rättimiestyyliä tai tapaa. Näyttäisi olevan tavallisia tanssijoita.
- Helena 71
Sanoinkos minä jotain kädinalitansseista? En. Enkä mistään muustakaan tanssityylistä. Minulle on aivan sama mitä lajia tai tanssityyliä käytetään. Itsekin olen kursseja käynyt ja tykkään kädenalitteluista. Nuo tanssiseurojen urheilijat ovat se mikä ärsyttää. Käyttäytyvät kuin olisivat jossain jumppatunnilla. Hikirätit ja juomapullot mukana ja vaatetuskin kuin treenisalilla. Ja käyttäytyvät kuin he olisivat jotenkin etusijalla tanssipaikalla, kun kuuluvat oikein tanssiseuraan. Samaa kastia tietysti nekin, jotka eivät seuraan kuulu, mutta käyttäytyvät samalla tavalla. Anteeksi kun avaudun, mutta oikeasti **tuttaa, kun vuosikymmenien aikainen hieno harrastus ja illanviettomuoto menee pilalle.
Sorry, mutta sulla ei taida olla kaikki muumit laaksossa tai sitten provoilet intona. Tai sitten tuosta änkyröinnistä jonkun sortin kicksit saat....
- tsäddääämm
Helena 71 kirjoitti:
Sorry, mutta sulla ei taida olla kaikki muumit laaksossa tai sitten provoilet intona. Tai sitten tuosta änkyröinnistä jonkun sortin kicksit saat....
Totuus tekee joskus kipeää, Helena. Lakkaa käyttämästä energiaasi niiden urheilijoiden vihaamiseen, niin omatkin iltasi alkavat onnistua :)
- Askelista viis
Olen samaa mieltä sinunkanssa,launataina olin tanssimassa Kukonhiekassa,arvostellaan miten kukin tanssii,pistetalut puuttuu seuraajilta.
Jotenkin tanssiminen mennyt hampaat irvessä vääntämiseksi.
Pitäis arvostelijain katsoa itseään peilistä miten itse vääntäävät,on monelaista
könkkötakapuolta,vilkaiskaa peilistä itseänne ennekuin arvostelette.
Minua ainakaan ei kiinnosta miten kukin tanssii,jokaisell lipunostajalla on
samat oikeudet lattialla,vaikka kävelee,muita häiritsemättä.
Juopot valtaa lattian ennen puoltayötä,vois olla maalivahdin toppaukset
päällä,pienen tanssijat ajetaan yli.
Lainatakseni "Jouko Elevaaran" kirjoitusta lehdessä,meillä saa jokainen tanssia omalla tyylillään,pulunpaskakenkiä ei tarvita,olen samaa mieltä. - Pätemisen tarve
Sinulla tuntuu olevan sairaaloinen pätemisen tarve.
- pätemisen puutetta
Vai pätemisen tarve tuosta kirjoituksesta näkyy..?
Sinä et taida ymmärtää oikeastaan mitään.......mistään.
- JB.
Suosittelen nimimerkki "Tuitaitei":lle tanssikurssia. Siellä tapaat näitä etsimiäsi tanssitaidottimia ihmisiä. Valitset vielä mahdollisimman alkeiskurssilta tuntuvan kurssin. Saat olla ihan luvan perästä tanssitaidoton. Käyt tällaisia kursseja mielinmäärin eikä ole mitään kehittymisen pakkoa.
Nimittäin sinulle on vain käynyt niin että olet kehittynyt niin että olet tullut tietoiseksi isestäsi. Aijemmin sinä vain jorailit vaahtosuussa väärään tahtiin ja nautit touhuilustasi. Olet siis alkanut hävetä omaa taidottomuuttasi., olet muuttunut ja edistynyt oman itsesi suhteen.
Kurssille vain, saman vaiheet olemme me tanssititoiset kokeneet jossain vaiheessa elämäämme. Nyt on sinun vuorosi. Kukaan ei ole ollut syntyessään tanssitaitoinen. - Kyyläpilaaja
Juuri kaltaisesi kyylääjät ovat pahimpia tunnelman pilaajia. Jo tietoisuus siitä että kaltaisiasi kyylääjiä on paikalla on yksi syy tunnelman pilaamiseen.
- Voi Helfetti
Keitä te olette, kun kilpaa kyttäätte toisia tanssijoita. Rankka on pätemisen tarve. Voi helfetti.
- Vapautta
Minä vaan ihmettelen, että mistä on levinnyt sellainen käsitys, että entisaikaan lavatansseissa olisi ollut nykyistä iloisempi seurustelutunnelma: Vanhoista Suomi-elokuvistako?
Entisaikaan lavatanssit oli nimenomaan avioliittohakutoimintaa ja silloin meno on kyllä aika totista kun itsestä piti esittää parhaat puolet eli kuinka monta hehtaaria löytyy metsää . Iloa löytyi lähinnä nurkantakaisista iloliemistä. Jos se on keskusteluketjun avaajalle tanssin iloa, niin saanen olla eri mieltä.
Tänä päivänä saa keskittyä ihan vaan tanssiin eikä tarvitse välittää pariutumisesta. Se tuo tanssiin aivan uuden vapauden tunteen.- Totta.....
Totta.... vanhanaikainen lavatanssi oli totista otsa rypyssä puurtamista taitotason äärirajoilla, jos nyt ykeensä edes mistään tanssitaidosta oli kysymys. Ja tavoitteena oli parin löytäminen. Ja tanssiminen loppui kun pari löytyi.
- Siitä tunnelmasta
Totta..... kirjoitti:
Totta.... vanhanaikainen lavatanssi oli totista otsa rypyssä puurtamista taitotason äärirajoilla, jos nyt ykeensä edes mistään tanssitaidosta oli kysymys. Ja tavoitteena oli parin löytäminen. Ja tanssiminen loppui kun pari löytyi.
Tanssi aloitettiin 14-15v ja lopetetiin kun tytöllä alkoi maha pyöristyä noin 17-20 vuotiaana. Ja yleisesti tunnelma oli luokkaa "ei koskaan enää lavatansseihin".
- Luvan kanssa
Entisaikaan lavatanssit oli pakkopullaa, sillä se oli ainoa keino hankkiutua naimaikäisten seuraan, pitipä siitä tai ei.
Tänäpäivänä saa sentään tanssia ihan vain siksi, että haluaa tanssia. Sinä on aika iso ero.
Ilman kädenalitustansseja lavatanssit olisivat jo kuolleet luonnollisen kuoleman 1990-luvulla, kun nuorempi sukupolvi ei enää tarvinnut lavatansseja pariutumiseen.- jeppulisjeejee
"Ilman kädenalitustansseja lavatanssit olisivat jo kuolleet luonnollisen kuoleman 1990-luvulla, kun nuorempi sukupolvi ei enää tarvinnut lavatansseja pariutumiseen."
Tää nyt on ihan täyttä paskaa! Nuorempi sukupolvi ei ole tarvinut lavatansseja enää yli neljäänkymmeneen vuoteen. Nykyiset viisikymppiset ovat jo eläneet limudiskoajat ja sen jälkeen siirtyneet suoraan rafloihin autuaan tietämättöminä lavatanssien olemassaolosta. 70-luvulla lavatanssit kokikin aikamoisen hiipumisen.
80-luvun puolenvälin jälkeen homma elpyi ja siitä iso hatunnosto Topille ja Agentseille jotka rautalankaiskelmällään toi paljon uutta väkeä lavoille. 90-luvulla taas massoja lavojen suuntaan liikutteli Jari Sillanpää, sekä A. Aallon Rytmiorkesteri ja vuosikymmenen lopulla uudelleen Agentsit, tällä kertaa Jorkan kera. Juuri 90-luku ja etenkin sen alkupuoli oli erittäin hyvää aikaa tanssilavoilla ja väkeä kävi todella runsaasti.
90-luvun lopulla lavoille rantautuikin sitten jenkkitanssit ja homma alkoi muuttua melko nopeasti nykyisenlaiseen suuntaan. Jokainen, joka on viimeisen 10-15 vuoden aikana lavoilla käynyt, on voinut itse todeta, mihin tämä kehitys on johtanut.
Minä olen jutellut useammankin lavaisännän kanssa ja jokainen on kertonut kävijämäärien 2000 luvulla olleen tasaisessa laskussa ja tuo lasku on viimeisen parin vuoden aikana vain kiihtynyt.
Se on päivänselvää, että lavat tarvitsevat kipesti uutta kävijäkuntaa. Parilla tuhannella aktiivisella tanssinharrastajalla (koko Suomessa) ei nykyistä lavamäärää pystytä millään pitämään pystyssä, tuskin edes puolia siitä. - Paksunahkainen
jeppulisjeejee kirjoitti:
"Ilman kädenalitustansseja lavatanssit olisivat jo kuolleet luonnollisen kuoleman 1990-luvulla, kun nuorempi sukupolvi ei enää tarvinnut lavatansseja pariutumiseen."
Tää nyt on ihan täyttä paskaa! Nuorempi sukupolvi ei ole tarvinut lavatansseja enää yli neljäänkymmeneen vuoteen. Nykyiset viisikymppiset ovat jo eläneet limudiskoajat ja sen jälkeen siirtyneet suoraan rafloihin autuaan tietämättöminä lavatanssien olemassaolosta. 70-luvulla lavatanssit kokikin aikamoisen hiipumisen.
80-luvun puolenvälin jälkeen homma elpyi ja siitä iso hatunnosto Topille ja Agentseille jotka rautalankaiskelmällään toi paljon uutta väkeä lavoille. 90-luvulla taas massoja lavojen suuntaan liikutteli Jari Sillanpää, sekä A. Aallon Rytmiorkesteri ja vuosikymmenen lopulla uudelleen Agentsit, tällä kertaa Jorkan kera. Juuri 90-luku ja etenkin sen alkupuoli oli erittäin hyvää aikaa tanssilavoilla ja väkeä kävi todella runsaasti.
90-luvun lopulla lavoille rantautuikin sitten jenkkitanssit ja homma alkoi muuttua melko nopeasti nykyisenlaiseen suuntaan. Jokainen, joka on viimeisen 10-15 vuoden aikana lavoilla käynyt, on voinut itse todeta, mihin tämä kehitys on johtanut.
Minä olen jutellut useammankin lavaisännän kanssa ja jokainen on kertonut kävijämäärien 2000 luvulla olleen tasaisessa laskussa ja tuo lasku on viimeisen parin vuoden aikana vain kiihtynyt.
Se on päivänselvää, että lavat tarvitsevat kipesti uutta kävijäkuntaa. Parilla tuhannella aktiivisella tanssinharrastajalla (koko Suomessa) ei nykyistä lavamäärää pystytä millään pitämään pystyssä, tuskin edes puolia siitä.Yksi syy on tanssipaikkoihin eriläisten kyylääjien ja nimittelijöiden takia kehittyvä vastenmielinen tunnelma. Siellä on kaikenmaailman kyylääjiä, ja ne antaa tanssijoille erilaisia nimityksiä, kuten suorittajia, esiintyjiä, elvistelijöitä, "katsokaa kuinka hienosti tanssin", "totisena otsanahka rypyssä tanssijoita" ja kaikkea negatiivista mitä nyt yleensä saattaakin keksiä. Monet nuoret suorastaan pelkää tulla tanssipaikoille näiden kyylääjien ja nimittelijöiden takia.
Osa nuorista onneksi tajuaa että erilaiset nimittelijät ja kyylääjät purkavat vain omaa pahaa oloaan, mutta osalle kyyläämisen ja nimittelyn kohteeksi joutuminen tuntuu vastenmieliseltä. Myös moni vanhempi ja kokeneempi tanssija kokee kyyläämisen ja nimittelyn vastenmieliseksi ja kuvottavaksi, mutta paksunahkaisuus antaa sietokykyä. - iouiuiui
Se on päivänselvää, että lavat tarvitsevat kipesti uutta kävijäkuntaa. Parilla tuhannella aktiivisella tanssinharrastajalla (koko Suomessa) ei nykyistä lavamäärää pystytä millään pitämään pystyssä, tuskin edes puolia siitä.Lavaisännät voisivat kertoa myös, että lavoilla kävijät ovat vähentyneet 50-luvulta lähtien, ei se mikään uusi asia ole eikä varsinkaan kenenkään "syy".
2000-luvulla ovat kapakoittenkin asiakkaat vähentyneet reippaasti. - Hallloota
Se on päivänselvää, että lavat tarvitsevat kipesti uutta kävijäkuntaa. Parilla tuhannella aktiivisella tanssinharrastajalla (koko Suomessa) ei nykyistä lavamäärää pystytä millään pitämään pystyssä, tuskin edes puolia siitä.Nimimerkille Jeppulisjeejee:
Jos jenkkitansseja ei olisi, niin lavoilla ei olisi enää yhtään alle 40-vuotiasta. Se olisi ihan oikeasti lavatanssikulttuurin etu???
Luletko ihan oikeasti että nuoret tulisivat enää kävelemään perusfoksia?????? - Urheilu tappaa lavat
Se on päivänselvää, että lavat tarvitsevat kipesti uutta kävijäkuntaa. Parilla tuhannella aktiivisella tanssinharrastajalla (koko Suomessa) ei nykyistä lavamäärää pystytä millään pitämään pystyssä, tuskin edes puolia siitä.Tämä kävijämäärän lasku on aivan totta. Ongelma ei ole sinällään jenkkitansseissa, vaan siinä, että ne ovat houkutelleet lavoille tietynlaista uutta porukkaa. Mukaan on tullut samaa sakkia, joka harrastaa hyperaktiivisesti kaikenlaista liikuntaa ja haluaa kehittyä valitsemassaan lajissa hyvin pitkälle. Perinteisten tanssilajien aikaan heitä ei lavoilla juurikaan näkynyt, mutta nyt he ovat vallanneet lavat. Heidän suorituskeskeinen ja osaamiseen keskittynyt tanssikäyttäytymisensä tekee lavalla olemisesta muille vähemmän miellyttävän kokemuksen. Itse he eivät tätä edes ymmärrä, koska se on heille muutenkin ainoa oikea tapa elää.
Jenkkitanssit ovat tuoneet mukavan lisän tavallisen lavatanssijan repertuaariin, mutta valitettavasti myös tämän epämiellyttävän lieveilmiön. - jeppulisjeejee
Hallloota kirjoitti:
Nimimerkille Jeppulisjeejee:
Jos jenkkitansseja ei olisi, niin lavoilla ei olisi enää yhtään alle 40-vuotiasta. Se olisi ihan oikeasti lavatanssikulttuurin etu???
Luletko ihan oikeasti että nuoret tulisivat enää kävelemään perusfoksia??????Ensinnäkin tämä nuorten "suuri" määrä lavoilla on täysin harhainen illuusio. Auran nuortentalo ja Valasranta on ainoat lavat Suomessa, joissa nuoria käy väkimäärään nähden vieläkin melko runsaasti. Ne ovat sikälikin poikkeuksellisia paikkoja, että siellä näkee vielä ihan tavisnuoriakin, eli siis sellaisia, jotka osaavat peruasiat, mutta eivät ole aktiivisia tanssinharrastajia. Tuonkaltaista nuorempaa väkeä kävi sangen runsaasti vielä muillakin etelä-suomen isoilla lavoilla 90-luvun alkupuolella. Tällä hetkellä lavoilla käy koko Suomessa aktiivisesti tuskin tuhattakaan alle kolmekymppistä tanssinharrastajaa. Melko mitätön määrä koko ikäluokka huomioiden.
Ne tavisnuoret, jotka kävivät vielä 90-luvulla lavoilla, häipyivät kuvioista juuri 90-luvun lopulla, kun homma alkoi muuttua radikaalisti aktiiviharrastuksen suuntaan ja tanssilavojen perimmäinen (alkuperäinen) tarkoitus, eli kumppanin etsintä, jäi taka-alalle. Tilalle tulivat siis tyystin eri nuoret, eli tanssiin nimenomaan harrastuksena suhtautuvat nuoret.
On päivänselvää, että mitä enemmän homma muuttuu aktiivisen harrastuksen suuntaan, sitä korkeampi on kynnys mukaan tulolle ja myös miesten prosentuaalinen osuus laskee.
Eli vastaukseni Halloota nimimerkille: en todellakaan luule mitään, vaan mielipiteeni perustuu erittäin vankkaan kokemukseen tanssilavoilta jo useammalta vuosikymmeneltä. Olen siis nähnyt tukuttain lavoja, esiintyjiä tanssikansaa, niin nuorta kuin vanhaakin ja aktiiviharrastajia, kuin tavantallaajiakin. Eli en luule, mutta en myöskään luule, että tulevat senkään takia, että siellä pääsee jenkkitansseja tanssimaan,mutta olen toki siitä melkoisen varma, että nimenomaan jenkkitanssien tulo vaikutti melko nopealla aikavälillä siihen, että lavatanssit muuttuivat tanssiharrastuspaikoiksi ja se monelle 90-luvulla lavoilla käyneille (etenkin miespuolisille) tärkein ja olennaisin asia eli kumppanin etsintä jäi taka-alalle, joka taas vaikutti suoraan siihen, että tavisväki jäi pois lavoilta.
Nyt ollaan jo niin pitkällä suossa, että en todellakaan usko, että aktiivi tanssinharrastajat pois häätämällä enää uusia, tai niitä entisiä kävijöitä takaisin saataisi. Mutta se on kyllä karu fakta, että ne jotka joka mutkassa korostavat vaintanssimisen ihanuutta ja korostavat lavojen olevan vain tanssiharrastus paikkoja, tekevät lavoille todellista karhunpalvelusta, koska se vain nopeuttaa miesten poistumista lavakuvioista, miehillä kun pitää olla ainakin teoreettinen mahdollisuus muuhunkin, kuin vain tanssimiseen. Toki me miehet tykkäämme tanssiakin, mutta kyllähän ne muut harrasteet on ehdottomalla ykkössijalla meillä heteromiehillä, joko yhdenillan sellaiset, tai sitten elämänmittaiset, tai kaikki siltä väliltä. - Tavistanssija
Ensinnäkin tämä nuorten "suuri" määrä lavoilla on täysin harhainen illuusio. Auran nuortentalo ja Valasranta on ainoat lavat Suomessa, joissa nuoria käy väkimäärään nähden vieläkin melko runsaasti. Ne ovat sikälikin poikkeuksellisia paikkoja, että siellä näkee vielä ihan tavisnuoriakin, eli siis sellaisia, jotka osaavat peruasiat, mutta eivät ole aktiivisia tanssinharrastajia. Tuonkaltaista nuorempaa väkeä kävi sangen runsaasti vielä muillakin etelä-suomen isoilla lavoilla 90-luvun alkupuolella. Tällä hetkellä lavoilla käy koko Suomessa aktiivisesti tuskin tuhattakaan alle kolmekymppistä tanssinharrastajaa. Melko mitätön määrä koko ikäluokka huomioiden.
Ne tavisnuoret, jotka kävivät vielä 90-luvulla lavoilla, häipyivät kuvioista juuri 90-luvun lopulla, kun homma alkoi muuttua radikaalisti aktiiviharrastuksen suuntaan ja tanssilavojen perimmäinen (alkuperäinen) tarkoitus, eli kumppanin etsintä, jäi taka-alalle. Tilalle tulivat siis tyystin eri nuoret, eli tanssiin nimenomaan harrastuksena suhtautuvat nuoret.
On päivänselvää, että mitä enemmän homma muuttuu aktiivisen harrastuksen suuntaan, sitä korkeampi on kynnys mukaan tulolle ja myös miesten prosentuaalinen osuus laskee.
Eli vastaukseni Halloota nimimerkille: en todellakaan luule mitään, vaan mielipiteeni perustuu erittäin vankkaan kokemukseen tanssilavoilta jo useammalta vuosikymmeneltä. Olen siis nähnyt tukuttain lavoja, esiintyjiä tanssikansaa, niin nuorta kuin vanhaakin ja aktiiviharrastajia, kuin tavantallaajiakin. Eli en luule, mutta en myöskään luule, että tulevat senkään takia, että siellä pääsee jenkkitansseja tanssimaan,mutta olen toki siitä melkoisen varma, että nimenomaan jenkkitanssien tulo vaikutti melko nopealla aikavälillä siihen, että lavatanssit muuttuivat tanssiharrastuspaikoiksi ja se monelle 90-luvulla lavoilla käyneille (etenkin miespuolisille) tärkein ja olennaisin asia eli kumppanin etsintä jäi taka-alalle, joka taas vaikutti suoraan siihen, että tavisväki jäi pois lavoilta.
Nyt ollaan jo niin pitkällä suossa, että en todellakaan usko, että aktiivi tanssinharrastajat pois häätämällä enää uusia, tai niitä entisiä kävijöitä takaisin saataisi. Mutta se on kyllä karu fakta, että ne jotka joka mutkassa korostavat vaintanssimisen ihanuutta ja korostavat lavojen olevan vain tanssiharrastus paikkoja, tekevät lavoille todellista karhunpalvelusta, koska se vain nopeuttaa miesten poistumista lavakuvioista, miehillä kun pitää olla ainakin teoreettinen mahdollisuus muuhunkin, kuin vain tanssimiseen. Toki me miehet tykkäämme tanssiakin, mutta kyllähän ne muut harrasteet on ehdottomalla ykkössijalla meillä heteromiehillä, joko yhdenillan sellaiset, tai sitten elämänmittaiset, tai kaikki siltä väliltä.Kun aloin tanssimisen 80-luvulla. Niin nuoria ei juurikaan tavalisissa tansseissa käynyt. Nuoria kävi runsaasti tanssilavoilla järjestetyissä rock-illoissa jopa niin että monella lavalla yleisöennätykset on tältä ajalta. Jo 80-luvulla kumppanin etsiminen tanssilavoilta loppui lähes kokonaan. Ja moni merkittäväkin tanssipaikka lopetti toimintansa.
Poikkeuksena oli mainitsemasi Varsinais-Suomi ja Riihimäen alue ja Riihimäen alueen nuoret olivat jo 80-luvulla pitkälle kehittyneitä swingtanssijoita.
Kun viitataan "Oitin jengiin", niin se tarkoittaa juuri Riihimäen alueen nuoria tanssin hattastajia. Heidän vakiotanssipaikkojaan olivat Oitissa oleva talvitanssipaikka (en muista nimeä) ja kesällä Riutanharju. 90-luvulla Avattiin Järvenpäässä iso talvipaikka ja Oittin jengi muutti sinne ja Oitin talvipaikka lopetti toimintansa. Järvenpään toiminnan lopetti tulipalo ja sen toiminta siirtyi Keravalle - ja Keravan toiminta loppui kun paikka purettiin ja tilalle tuli paremmin tuottavaa toimintaa eli muutama iso kerrostalo.
Aktiivisten harrastajien toimesta alettiin 90-luvun alussa opettamaan lisääntyvässä määrin swing-tanseja ja niistä tulikin erittäöin suosittuja. Varsinkin "boogie woogie" oli erittäin suosittua kursseilla oli suorastaan tungos. Myös buggia alettiin opettamaan 90-luvun alkupuolella. Tosin 80-luvulla opetettiin erittäin yksinkertaista "bugga" nimistä tanssia, mutta siitä ei tullut erityisen suosittua ja siitä kehittyikin kuolujen tanssiliikuntatuntien tanssi. Swingtanssien suosion myötä lavoille tuli jonkun verran uusia nuoria tanssijoita, mutta jostain syystä vain tytöt olivat vakavammin kiinnostuneita swingistä ja aloittelevat pojat loistivat poissaolollaan. Onneksi "Oitin jengin" nuoret miehet olivat innokkaita swingtanssijoita ja kursseilla riitti aika hyvin pareja myös nuorille tytöille - tosin monelle kurssille olisi tullut erittäin runsas tyttöjen ylivoima jos kaikki halukkaat olisi otettu mukaan, eli kursseille otettiin osallistujat niin että muodostui "tasaparit".
90-luvulla sinnikkäät nuoret tytöt jatkoivat tanssimista vaikka joutuivatkin tanssimaan "isän ikäisten" kanssa. Alle neljäkymppiset miehet oli lavoilla aika harvinaisia ja nuoret pojat puuttuivat käytännössä täysin. 90-luvulla nuorten kiinnostus tanssiin alkoi hiukan elpyä swing-tanssien ja yleisen tanssin suosion myötä. Swinftanssien suosio nousikin lähes räjähdysmäisesti ja muutamassa vuodessa swingtanssit olivat valloittaneet koko Eteläsuomen Tampereelta etelään, ja Pohjoissuomessa Oulun alueesta muodostui merkittävä swingtanssijoiden alue. Tanssin suhteen vanhakantainen Pohjanmaakin kehitttyi muutama vuosi sitten vähän salaa "swingtanssialueeksi" - siellähän ei vielä vajaa kymmenen vuotta sitten swingtansseja tanssittu.
Perinteinen lavatanssi hiipui jo 70-luvun lopulla ja ja lähes kuoli 80-luvulla. 90-luvulla tanssin harrastajat tulivat pikkuhiljaa täyttämään "tavistanssijoiden" tyhjiksi jättämiä tanssilavoja ja tanssin harrastamisen lisääntytmisen myötä uusiakin lavoja rakennettiin ja vanhoja elvytettiin ja koko joukko lopettamisuhan alaisia lavoja elpyi.
Nyt lisääntyy vanhemmilla suunnattujen tanssien jarjestäminen. Perinteisissä tyväentaloissa, seurataloissa ym. on alettu järjestämään varttuneen väen tansseja ja joillakin alueilla on tarjontaa onkin runsain mitoin ja jopa valinnanvaraakin on. Ja jos haluaa, niin on mahdollista tanssia kahdetkin tanssit, eli päivätanssit ja naapuripaikassa iltatanssit. Monilla alueilla tämä onkin selvästi havaittavissa iltatanssien tanssijoiden nuorentumisena ja nuoret ovat kiitettävästi korvanneet vanhempien siirtymisen "omiin tansseihin" ja monessa paikassa tanssijoiden määrä onkin nuorten ansiosta lisääntynyt.
- Robinson Crusoe
Tuitaitei: "Olin pitkästä aikaa tanssilavalla lauantaina. Ihmettelen suurta muutosta, mikä on tanssipaikoille tapahtunut. Ei ole enää sitä tunnelmaa ja iloista seurustelua kuten oli ennen. On totista vääntämistä ja "tanssitaitojen" esittämistä. Kilpaa haetaan tanssikurssikavereita vain pätemisen tarpeen vuoksi."
Se tunnelma on itsekunkin korvien välissä. Jos tunnelma puuttui sinulta, se puttui silloin sinulta. Itse olin samoissa tanssiaisissa ja voi veljet, täytyypä sanoa, että olipa aitotunnelmaiset tanssiaiset- 2+17
Siinäpä viisaasti todettu, maailma ja miten sen kukin kokee on vain ja ainoastaan omassa nupissa, ilot ja surut.
- 1Neuvo
Miksei tanssikulttuuri voisi muuttua? Onhan maailmanmenokin nykyään ihan erilaista kuin 50 vuotta sitten.
Huono tanssitaito tulee ilmi esimerkiksi siinä, kun mies "heiluttaa" vasenta kättään musiikin tahdissa! Sen liikkeen kun saa stimuloitua jalkoihinsa, niin se riittää; silloin ei tartte mennä pakosta tanssikurssille!- Voihan voi
Miksi lavatansseista pitää tulla tanssitreenit? Lavatanssi on lavatanssia ja tanssiurheilu sitten erikseen. Tanssitaidolla ei ole juurikaan tekemistä tämän asian kanssa. Älkää sotkeko asioita.
- 8y7t
Voihan voi kirjoitti:
Miksi lavatansseista pitää tulla tanssitreenit? Lavatanssi on lavatanssia ja tanssiurheilu sitten erikseen. Tanssitaidolla ei ole juurikaan tekemistä tämän asian kanssa. Älkää sotkeko asioita.
Ei ne ole tanssitreenit, ihmiset ovat tulleet sinne tanssimaan. Treenit ovat ihan toisenlaisia.
- Eimitään ihmeellistä
Voihan voi kirjoitti:
Vuosien mittaan treenaantuu ja tanssitaito kehittyy vaikka ei varsinaisesti treenaisikaan. Perinteiseen vanhaan laahustamiseen verrattuna tanssista on kehittynyt harrastus ja kyllä jokainen harrastaja harrastuksestaan riippumatta kehittyy harrastustaidoissaan ja tiedoissaan. Olisikin aika ihmeellistä, jos vuosikausia kestänyt lavatanssiminen ei näkyisi kehittymisenä ja parantuneena tanssitaitona. Mutta ei siellkä lavoilla perinteiseenkään verrattuna mitään ihmeellistä tehdä - se miutä tehdään on sitä samaa kuin vuosikymmeniä sitten, mutta se vaan tehdään paljon paremmin. Tanssilajeja osataan sentään aikaisempaa enemmän, mutta sitä hyvää perustanssia sekin vaan on.
- hukkaan tanssikurs.
Eimitään ihmeellistä kirjoitti:
Vuosien mittaan treenaantuu ja tanssitaito kehittyy vaikka ei varsinaisesti treenaisikaan. Perinteiseen vanhaan laahustamiseen verrattuna tanssista on kehittynyt harrastus ja kyllä jokainen harrastaja harrastuksestaan riippumatta kehittyy harrastustaidoissaan ja tiedoissaan. Olisikin aika ihmeellistä, jos vuosikausia kestänyt lavatanssiminen ei näkyisi kehittymisenä ja parantuneena tanssitaitona. Mutta ei siellkä lavoilla perinteiseenkään verrattuna mitään ihmeellistä tehdä - se miutä tehdään on sitä samaa kuin vuosikymmeniä sitten, mutta se vaan tehdään paljon paremmin. Tanssilajeja osataan sentään aikaisempaa enemmän, mutta sitä hyvää perustanssia sekin vaan on.
joo, minäkin haluan oppia tanssimaan foxia fuskyna, kaikki mennään kädenali tansseina. he eivät väistä, heitä pitää väistellä, miehetkin antaa nykyään rukkasia (vaikka osaan peruskuviot niin swingissä ym kuin cha cha:ssa), kun en osaa extra kuvioita.
- Paikkansa kaikilla
hukkaan tanssikurs. kirjoitti:
joo, minäkin haluan oppia tanssimaan foxia fuskyna, kaikki mennään kädenali tansseina. he eivät väistä, heitä pitää väistellä, miehetkin antaa nykyään rukkasia (vaikka osaan peruskuviot niin swingissä ym kuin cha cha:ssa), kun en osaa extra kuvioita.
Fuskua ja muitakin kädenalitansseja tanssitaan paikallaan ja yleensä tietyssä osassa tanssisalia. Ei heidän kuulukaan väistää, jos joku änkeää tahallaan sinne väliin. Etenevälle tanssille on oma paikkansa aivan yhtä lailla ja sinne ei taas kädenalittelijoilla pitäisi olla asiaa.
- Simo.
Samaa mieltä edellisten kanssa. Tanssiaisissa ei enää harjoitella, siellä tanssitaan. Ne jotka eivät osaa eivät kuulu tanssiaisiin vaan kursseille.
- Tanssinlumo
Asiasta kolmanteen oletteko ehkä huomanneet että, monet arvostetut Suomen kuuluisimmasta päästä olevat ennen tanssilavoilla keikkailleet artistit eivät enään esiinnykkään tanssilavoilla? Osa on siirtynyt clubeihin ja rock festivaaleille osa siirtynyt Taivaalliseen orkesteriin.
Ennen lavoilla eräät "fanit" kävivät pelkästään katsomassa ja kuulemassa jotain bändiä eivätkä niinkään edes tanssimassa.
Ja saattoi ne pääsylipputulotkin olla ihan eriluokkaa. - Jumputusta
Joku Paula Koivuniemi on tanssilavoille niin kallis esiintyjä, ettei häntä kannata palkata vaikka halua olisikin.
Toisaalta, jos artisti esittää pelkkä radiosta tuttua iskelmämusiikkia, niin miksi tanssikansa saapuisi paikalle? Eivät he halua vain kuunnella tai tanssia sitä yhtä ja samaa jumputusmusiikkia. - En anna säälistä
Pätemisen tarve tansseissa,katsokaa omaa tanssianne eka nauhalta
näyttääkö peppu mihin suuntaan ja jalat.
Helppo on arvostella ihmisiä yleensä,arvostelijat eivät huomaa sitä itsekkään.
Paljon on naisia joita ei haeta kuin joku tuttu säälistä kerran pari. - MIIn 2 I
Ookeii... Meitä ei paljoo kiinnostanu tää keskustelu, mut kattokaa kaikki ihmeessä tää video ja jakakaa ja kommentoikaa jos tykkäsitte! MII kiittää!:D
http://www.youtube.com/watch?v=7IzaFUpvRSg
Ihan paras^^
mut kattokaa myös 1. osa:D - sydämen sivistys
" Kursseilla käyneet tanssijat pitää itseään jotenkin parempina ihmisinä,
poislähiessä jotain vanhaa Toyotaa startataan tai vanhaa Volvoa. "
En tiennytkään, että jonkunmerkkisen auton omistaminen tekee paremmaksi tai huonommaksi ihmiseksi. Itse ajelen tansseissa vanhalla Hiasella ja toisinaan uudehkolla Volvolla. Eräs tuttavani joka ajelee -85 luvun pakulla, omistaa pari kerrostaloa, on fiksu ihmisenä, eikä edes käy tansseissa, kuin juhannuksena, mihin ryhmään hänet luokitellaan ? - Erkki
Tottahan on että kahdesta muuten idettisestä ihmisestä parempi ihminen on ilmanmuuta hän joka on käynyt tanssikurssin. Tansseissa tanssikurssin käymisestä on erityisesti hyötyä. Kai se myös on niin että kun opiskelee jotain sellaista josta ei rikastu niin helposti auto on sitten vaatimattomampi. Mutta milloikas opiskelijoiden autot sitten niitä parhaimpia ovat? Vanhemmat Tojotat ja Hiaset ovat kyllä oleet maailman kestävämpiä ja autoja. Nykylaatu on hieman heikentynyt entisestä. Olisiko syy se että tanssijoilla aika käytetään mielummin tanssimiseen kuin autonkorjaamiseen niin on sitten valittu tarkoituksella kestävämpiä autoja.
Mutta kiistatta tanssikurssin käynyt ihminen on parempi ihminen. Sehän tässä se tärkein poitti on.- tavallinen ihminen
" Mutta kiistatta tanssikurssin käynyt ihminen on parempi ihminen. Sehän tässä se tärkein poitti on. "
Miten niin , parempi ihminen ? Tässäkin maassa elää ihmisiä, jotka eivät ole käyneet yhtäkään tanssikurssia. Sen käymättömyys ei vaikuta tippaakaan sydämen sivistykseen. Itse olen käynyt monet kurssit, mutta en koe olevani parempi, kuin joku toinen. Tanssi on vain yksi muiden harrastusten joukossa. Yhtä paljon annan arvoa sille esim., että joku käy vaikka viittomakielen kursseilla ja näin tutustua ihan uusiin ihmisiin. Tai haitarikursseilla, tai millä tahansa itsestä hyvältä tuntuvalta. Mummuna ja pappana oleminenkin tuntuu hyvältä. Siinä saa harrastaa ja se pienokainen pitää sinua parempana ihmisenä.
- Erkki
Minä nyt tarkoitin sellaista ihmistä joka jotenkin muuttuu siellä tanssikurssilla, en mitään seniiliä.
- Naatitaan
En ede viitsinyt kaikkia komentteja lukea kun ei tunnu olevan muuta kuin negatiivista ja jos joku kirjoittaa jotain positiivista, niin tulee "turpiin". Se on vaan niin ihmeellistä, että täällä jauhetaan tanssitunnelman muuttumisesta. Väitellään kuka osaa ja saa tehdä mitä, tanssia, kuntoilla lavoilla. Jokainen on tanssienjärjestäjille tärkeä. Itse tykkään tansseissa siitä, kun saa tanssia ihanasti, oikein tosissaan nauttien joskus jopa hikoillen, Tärkeintä on iloinen mieli. Minua ei häiritse jos joku hissuttellee, tanssii perus foxia, humppaa,jenkkaa tai tanssii buggia, fuskua, humpan variaatioita kuka milläkin tyylillä. Minä tanssin oman viejäni kanssa (kuka sattuu aina olemaankaan) enkä anna kenenkään enkä minkään häiritä omaa tanssiani. Mukavaa onkin josku, kun on oikein hyvä viejä, mennä vaan ja väistellä.
- tanssitaankin
Erkki hyvä. Joka ikinen kurssi ja hetki elämässä muuttaa meitä. T-kurssin eka tunnin jälkeen menen taas virkeämpänä jollekin lavalle. Josko nyt sujuisi. No, saattoi sujuakin, koska kukaan ei nauranut. Tuskin edes huomasivat, että minä menin käden alta. Vielä tanssimme siellä nurkassa piilossa, mutta pian olemme keskellä lavaa, että hippulat vinkuvat. Pois lähtiessämme viivyttelemme sen aikaa, että sinä, hyvä ihminen, ehdit nähdä uusvanhan Samaramme (trimmattu). En ymmärrä miten seniliys liittyy tanssikursseihin. Siellä käy kaiken näköistä porukkaa kersoista vanhuksiin.
- Erkki
"En ymmärrä miten seniliys liittyy tanssikursseihin."
Kun tanssikurssilla ei ole mitään tutkintoa niin kaikki pääsevät läpi.
Kun seniili henkilö osallistuu tanssikurssille käy niin hän ei kurssilla opi
juurikaan mitään. Hän tanssii kurssin jälkeen ihan yhtä väärin kuin kurssille
mennessään.
Verraten terveeseen henkilöön ja kunnon kurssiin. Normaalisti ihminen oppii
kussilla ja tanssista näkee ja tuntee heti että on oltu kurssilla. Kyllähän sen huomaa daamista jo muutaman kymmenen sekunnin tanssin jälkeen että kurssilla on oltu.
Toivottavasti nyt selvisi. - kurssittagigolo
Voi Erkki. Kun minä tapasin daamini, en edes muista tanssiko hän, vai osasiko. Uppouduin hänen silmiinsä, jotka olivat " syvät kuin meri ", ja tuikkivat kuin tähdet. Hänen pitkät hiuksensa liehuivat kutittaen kasvojani. Sormensa olivat tiukasti olkapäälläni. Sellaista se tanssi on, kun sattuu kohdalle.
Itse tanssin aina daamin osaamisen mukaan . Ja varmaan daamitkin usein ihmettelee, miks tolla äijällä on pölkkyjalat.
Mutta sinähän et näistä taida mitään ymmärtää, sinähän et ole romantikko, vaan suorittaja.- Suorittaja?
Olen pitemmän aikaa tanssinut ja usein kuulee kaikenlaisia haukkumnimityksiä toisista tansssijoista. Kun nyt haukut toisia suorittajiksi, niin olisitko hyvä ja selittäisit mitä suorittaja tarkoittaa? Se kun ei ole vielä minulle selvinnyt. Ja miksi yleensäkään pidät tarpeellisena haukkua suorittajaksi?
- Tuulikki32
Orkesterikin vaikuttaa tunnelmaan ja aika paljon. Tällaisille aidoille ja persoonallisille ryhmille ei kovin helposti anneta tilaa.
http://soundcloud.com/katulyhty/sets- Himmeät lyhdyt
Aiotko laittaa joka keskustelusäikeeseen tuon linkin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.2024780Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2173579Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1222997Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1562952Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis522889Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos572399Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat132387Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien742253En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa132065Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon
ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu562039