Moraalipohdintaa, mieskätilö yms...

Mitä mieltä naiset olette mieskätilöistä? Voiko mies todella ymmärtää kaikkia "naisellisia" asioita ja vaikuttaako se kätilön pätevyyteen? Voisitko itse ottaa mieskätilön? (Tämä heräsi lähinnä ajatuksena, koska luin hoitotyön etiikkaa ja mietin, että vaikka teoreettisesti mies tietäisikin naisen anatomian ja olisi saanut siihen koulutuksen, en usko, että mies voisi koskaan täysin eläytyä naisen asemaan näissä asioissa.. Ja kun sairaanhoitajan (kätilönkin siis) ammatillisuuteen kuuluu tietyt eettiset periaatteet...)

Ja ikuisuuskysymys, mitä ajattelette keinohedelmöityksestä tai siitä, että jotkut yrittävät "väkisin" saada lapsen vaikka "luonto ei sitä heille suo"? Tässä yhteydessä viittaan lähinnä koeputkiin, kohdunvuokraukseen yms.

Jos otetaan tilanne, ettei pariskunta voi saada omia lapsia luonnollisesti, onko oikein, että he saavat hormonaalisia hoitoja?
Entä tilanne, jossa munasolu ja siittiö asetetaan ulkopuolisen naisen kohtuun, kumpi lasketaan oikaksi vanhemmaksi/vanhemmiksi? Vuokraaja vai sukusolujen omistajat?

Oma kantani on, että jos ei luonnollisesti saa lapsia jonkun ihmisen kanssa, se ei luultavasti ole tarkoitettu niin (luonto estää). Siitä johtuen on mielestäni tietyin osin väärin, että väkisin tätä yritetään murtaa. Toisaalta en ole lukenut niin paljon geeniperimäasioita tai muutenkaan aiheeseen liittyvää materiaalia, että olisin tieteellisesti pätevä ottamaan tähän kantaa.

Olen kuitenkin kuullut monia tarinoita, että joku pariskunta ei ole saanut keskenään lapsia vaikka yrittäneet vuosia, mutta eron jälkeen ovat saaneet jonkun toisen kanssa lapsia tyyliin heti. En missään suhteessa vähättele halua saada lapsia/perhettä, haluan itsekin sen sitten joskus. Mut jotenkin herää ajatus, että onko pakko väkisin olla "väärän" ihmisen kanssa... Joskus niin, että halutaan eri asioita, joskus niin, ettei geneettisesti sovita yhteen, mut silti hakataan päätä seinään? Jotenkin tuntuu, että ihmiset antaa "liikaa anteeksi" ja valehtelevat itselleen. Toisen takia ollaan valmiitua luopumaan korkeimmista/tärkeimmistä arvoista..

53

1522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kätilöistä 09876543

Tottakai voi olla mieskätilö ja hän saattaisi olla hyvä nimeomaan koska EI tiedä. Naisilla on usein tapana esittää "kyllä minäkin olen tämän kestänyt"-mielipiteitä, vaikka eiväthän hekään tiedä toisen ihmisen kehosta ja kivuista. Et sinä tunne minun pimppiäni vain siksi että sinullakin on pimppi. Et sinä tunne minun kehoani vain koska olet nainen.
      Minä olen minä ja sinä olet sinä, eikä meillä välttämättä ole oikeasti mitään yhteistä: miksi joku nainen luulisi ymmärtävänsä minua siis paremmin vain koska on nainen?
      Lisäksi jokaisen synnytys on omansa. Naiset voivat hoitaa miehiä, joten miksi miehet ei naisia? Miksi naiset soveltuvat muka miesten hoitoon, eiväthän he ymmärrä miehistä mitään..?
      Miehet osaavat olla empaattisia ja osaavat kuunnella ja ottaahan naiset mukaan miehensä synnytykseenkin: miksi jos sillä ei mitään siellä kerran tee?

Lisäksi, miehet kyllä ymmärtävät mitä tarkoittaa potku munille. He siis saattavat olla jopa empaattisempia. Miehistä voisi olla tukea toisella tapaa, myös koko työyhteisölle ja olisi kaikille ihan tervettä, että miehiä olisi auttamassa myös elämän syntymässä. Joillekin, kuten itselleni, esimerkiksi traumoista johtuen, naiset eivät edusta mitään pyhää eivätkä tosiaankaan luottamusta, itselleni olisi mieluisampaa mieskätilö siinä mielessä. Olen koko elämäni elänyt tietystä pisteestä saakka lähes kokonaan miesten kanssa, harrastuksia ja töitä myöden, joten, miksipä en eläisi synnytystäkin. Ei se mies ehkä sitä elä, mutta eipä elä kaikki naiskätilötkään, eikä se heistä huonoja kätilöitä tee. Myötäelää voi ja olla läsnä vaikkei aina olisikaan itse asiaa tehnyt.

Voisin siis ottaa mieskätilön ja ottaisinkin mielelläni.

Lääkärit on sen sijaan kysymysmerkki... on hieman niin ja näin, synnytyslääkäriä pidän muutenkin vaarallisena ja haluaisin valita sen. Pahimmillaan nainen on pakotettu synnyttämään 5 kiloinen vauva seurauksella että lonkka murtuu. Synnytystä on pitkitetty jopa 38 tuntiseksi, koska "luonnollisuus on parempi" ja nainen traumatisoituu niin ettei enää ikinä synnytä. Yksi ystäväni synnytti 3 vuorokautta eikä pystynyt hoitamaan lastaan ensimmäisen kuukauden aikana ollenkaan. Synnytyslääkäreissä on ihan mielivaltaisia paskiaisia, semmoisia kun lääkäreissä nyt yleensä on: suhtaudutaan ylimielisesti, kaikkitietävästi, vaikka mitään ei tiedetä, pohjalla on lukio ja elämänkokemus on nolla. Empatiaa ei löydy mutta eipä löydy ammattitaitoakaan.

Lääkäreiksi pääsee suoraan lukiosta valmistuneita pyrkyreitä ilman mitään suurempaa pohjaa ja soveltuvuutta: Se jos mikä on mielestäni ongelma! Tässä kohtaa sitten ainakin ne lääkärit jotka itse ovat synnyttäneet, yleensä ovat edes hajulla, vaikka toisaalta, siinäkin saattaa iskeä "kyllä minulla oli helppoa niin sinullakin on" ajatus. Mutta nuoria ei pitäisi päästää synnytyslääkäreiksi ollenkaan eikä semmoisia, jotka eivät itse ole kokeneet tuskaa. Tai no... Lääkäreiksi ei ylipäätään pitäisi ottaa ketään alle 35-vuotiasta ilman riittävää elämänkokemusta.

Kätilöksi ja sairaanhoitajiksi hakeutuu enemmän ne kutsumus-ihmiset, kun siellä ei houkuttele raha ja asema.
      Joten jos mies hakeutuisi kätilöksi, hän olisi varmasti omalla alallaan tai matkalla ihan oikeaksi lääkäriksi.
      Omasta mielestäni lääkäriksi ei pitäisi missään tapauksessa päästä pelkällä lukiopohjalla vaan ehdoton vaatimus pitäisi olla lukio lähihoitajakoulutus tai sairaanhoitaja amk.

Ilman sairaanhoidollista pohjaa ja (yleistä) työkokemusta ei pitäisi lääkkikseen päästä. Liikaa pääsee kaikenmaailman hörhöjä sinne, joiden todelline kiinnostus on gloorian saamisessa.
      Tosin tämä koskee sekä miehiä että naisia.

• no huh huh

Kirjoitus alkoi ihan lupaavasti, mutta sen jälkeen lähti niin lapasesta kohti täyttä potaskaa.

Sairaaloissa pidempiä aikoja maanneena voin sanoa, etteivät sairaanhoitajat tai lähihoitajat mitään empaattisia ole. Jos heidän joukossaan lääkäreiden pitäisi (turhaan) aikaansa viettää, he oppisivat vain ylimielisiksi juorukelloiksi ja istumaan kahvilla. Aivan kuin lääkäreillä ei olisi jo tarpeeksi pitkä koulutus muutenkin.

Siksi toisekseen, samalla logiikalla sairaanhoitajia ei pitäisi päästää ammattiinsa ennen "elämänkokemusta".

Sori vain, mutta en parhaalla tahdollanikaan näe ideassasi mitään järkeä. Älykkäät lääkärit turhautuisivat sairaanhoitajien lääkelaskutunneilla, joissa opetellaan ala-astetasoista matikkaa, kun hoitsut eivät mitään neroja ole. Eivät tietysti kaikki lääkäritkään, mutta jos kykenee suoriutumaan yliopistosta, on AMK aivan liian helppo paikka tasoon nähden.

• Hienoja pointteja, juuri tätä hainkin. Jäin itse vähän jumiin aiheeni kanssa ja kovin mustavalkoiseksi vaikka aiheeni ei sitä todellakaan ole.

Tuo asia, josta mainitsit, että "koska luonnollinen synnytys on parempi"... Näin kuultuna kuulostaa aika pahalta ammattivirheeltä. Kovin hääppöisin perustein ei tietääkseni tehdä keisarileikkausta, mutta oman moraalini mukaan, jos naisella on paha synnytyspelko, olisi syytä tehdä keisarinleikkaus. Toki siinäkin on varmaan omat riskinsä enkä tiedä kuka leikkauksen voisi suorittaa ja näin, oliko paikalla ko. toimenpiteen osaavaa... Ja en tiedä sitäkään, tuliko pelko vasta tämän jälkeen... Kätilön tehtävä olisi olla naisen tukena ja auttaa häntä tuntemaan olonsa turvalliseksi ja mahdollisimman mukavaksi synnytyssalissa (ja tietysti sen jälkeenkin). Eniten asiaa oli kritisoitu sen suhteen, että kiireen tuntu hoitajalla tuo epämukavuutta tilanteeseen. Samaten kuulostaa, että tässä em. tilanteessa on jo "turhauduttu" kestoon ja ei "enää jakseta" leikata keisarilla pois.. Toisaalta, en tiedä voiko synnytystapaa lähteä muuttamaan kesken kaiken.. Ja sitten, toisaalta pätevä ammatti-ihminen olisi osannut päätellä asiat tarpeeksi pitkälle, jolloin oltaisiin vältytty lonkan murtumiselta jo etukäteen. Toisaalta, jos miettii, ovat hoitajat ja lääkäritkin vain ihmisiä, samanlaisia pulliaisia kuin mekin - suotavaa on pyrkiä mahdollisimman hyvään lopputulokseen, mutta joskus ei vaan onnistu.

Luulen, että monen ihmisen ongelma on se, että he eivät osaa ottaa perspektiiviä. On helppoa ja tietyllä tavalla automaattista ajatella, että koska minulla, niin sinulla. Mutta kuten sanoit moneen kertaan, asiahan ei aina mene niin. Toki on yleispäteviä asioita, kuten sellaisia, että ero tuntuu pahalta ja että lapset ovat rakkaita... Niistä voidaan ajatella, että jokainen tuntee ja kokee ne samansuuntaisesti.. Sitten on asia erikseen nämä fyysiset jutut, koska jokaisen ihmisen anatomia ja aistitkin ovat erilaiset.

Lääkäriasioihin en ota enempää kantaa.

• no huh huh kirjoitti:

Kirjoitus alkoi ihan lupaavasti, mutta sen jälkeen lähti niin lapasesta kohti täyttä potaskaa.

Sairaaloissa pidempiä aikoja maanneena voin sanoa, etteivät sairaanhoitajat tai lähihoitajat mitään empaattisia ole. Jos heidän joukossaan lääkäreiden pitäisi (turhaan) aikaansa viettää, he oppisivat vain ylimielisiksi juorukelloiksi ja istumaan kahvilla. Aivan kuin lääkäreillä ei olisi jo tarpeeksi pitkä koulutus muutenkin.

Siksi toisekseen, samalla logiikalla sairaanhoitajia ei pitäisi päästää ammattiinsa ennen "elämänkokemusta".

Sori vain, mutta en parhaalla tahdollanikaan näe ideassasi mitään järkeä. Älykkäät lääkärit turhautuisivat sairaanhoitajien lääkelaskutunneilla, joissa opetellaan ala-astetasoista matikkaa, kun hoitsut eivät mitään neroja ole. Eivät tietysti kaikki lääkäritkään, mutta jos kykenee suoriutumaan yliopistosta, on AMK aivan liian helppo paikka tasoon nähden.

Miten neroudesta kertoo koulutus? ;) Luuletko, että hoitsujen laskut tehdään aina sen perusteella, millaisia neroja sinne hakeutuu? :D

Ps. Kaikki ei halua lääkäriksi, vaikka mahdollisuus olisi.

• no huh huh
        kanasutra kirjoitti:

Miten neroudesta kertoo koulutus? ;) Luuletko, että hoitsujen laskut tehdään aina sen perusteella, millaisia neroja sinne hakeutuu? :D

Ps. Kaikki ei halua lääkäriksi, vaikka mahdollisuus olisi.

Yliopistokoulutetut ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin alhaisemmin koulutetut. Aivan kuten tohtorikoulutetut ovat maisterikoulutteluja keskimäärin älykkäämpiä.

Sairaanhoitajien koulutus on suunniteltu hoitotyöhön sopivaksi. Pelottavaa vain on, että lääkkeitä annostelevat ihmiset, jotka eivät kykene kunnolla edes ala-astetasoisiin laskuihin.

Sairaanhoitajia hyvin paljon tuntevana muutenkin, en parhaalla tahdollanikaan voi pitää heitä (teitä?) mitenkään fiksuina ihmisinä. Suurin osa on melko yksinkertaista ja yllättävän ilkeää porukkaa. Toistensa silmiä ja perus/lähihoitajia nokkiva kanalauma.

• no huh huh kirjoitti:

Yliopistokoulutetut ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin alhaisemmin koulutetut. Aivan kuten tohtorikoulutetut ovat maisterikoulutteluja keskimäärin älykkäämpiä.

Sairaanhoitajien koulutus on suunniteltu hoitotyöhön sopivaksi. Pelottavaa vain on, että lääkkeitä annostelevat ihmiset, jotka eivät kykene kunnolla edes ala-astetasoisiin laskuihin.

Sairaanhoitajia hyvin paljon tuntevana muutenkin, en parhaalla tahdollanikaan voi pitää heitä (teitä?) mitenkään fiksuina ihmisinä. Suurin osa on melko yksinkertaista ja yllättävän ilkeää porukkaa. Toistensa silmiä ja perus/lähihoitajia nokkiva kanalauma.

Niin, ihan varmasti on tottakin tuo.

Pitäis vaan mun mielestä muistaa, että aina hoitajat eivät ole tyhmiä eivätkä aina toisiaan nokkivia. Ja nokkivia ihmisiä on muuallakin kuin hoitoalalla.

Sitäpaitsi joissain asioissa yksinkertaisuus on elämän suola ;) Itselleni ei ainakaan liiallinen ajattelu ole sopinut, koska otan asiat hyvin raskaasti ja henkilökohtaisesti. Kai sitä sanotaan myös empaattisuudeksi ja perspektiivin ottamiseksi. Jos asiat ottaa yksinkertaisesti se ei tarkoita sitä, että ihminen ei voisi ajatella asioita myös pidemmälle, muistathan sen... Eikä yksinkertaisuus välttämättä myöskään tee naiiviksi ;)

Ja joo, olen sitä mieltä, että eettiset säännöt ei kyllä toimi ihan jokapaikassa. Hoitajan työhön kun kuuluu myös toisen ammatin/ihmisen/kollegan kunnioittaminen ja arvostaminen. Samaten eri ammattiryhmien. Jotkut sanoisi varmaan, että elän jossain pilvilinnoissa, mutta oon varmaan sellanen utilitaristi.. ;D Ja pyrin ihanteisiin. Mutta, kaikkihan sitä eivät tee, mutta jos tekisivät, ois tää paikka ehkä parempi elää ;)

• no huh huh kirjoitti:

No minä taas voin paljon sairastaneena ja sairaaloita ja terveyspalveluja kolunneena sanoa, että on tullut vastaan sairaanhoitajia, jotka ovat fiksmpia kun moni lääkäri. Huomaavat ja tietävät asioita, joita lääkäri ei tajua vaikka rautalangasta vääntäis.

Kyllä se varmaan on enemmän siitä kii mimmoisella asenteella ihminen on tähän sairaanhoito ammattiinsa asennoitunut ja tarttunut. Toiset vaan tienatakseen ja ulkoa opetellakseen, oikeasti mitään itse ajattelematta ja pohtimatta. Oikeasti mitään omaksumatta.

Monesti nää fiksut lääkärit kaikkoaa sieltä lääkäriporukasta, jossa hommaa tehdään ihan eri syistä, kun silkasta mielenkiinnosta lääketieteeseen ja ihmiseen. Lääkäreissäkin on isosti eroja. En lähtis haukkumaan ihmisiä ammatin mukaan, vaan asenteen mukaan.

• kätilöistä 0987u654
        no huh huh kirjoitti:

Kyllä mulla on ollut ihan tosi hyviä hoitajia, mutta varmaan kaikissa ammateissa on kaikenlaisia ihmisiä. Ehkä sinä olet epäonneksesi törmännyt jostain syystä vain huonoihin ja tyhmiin hoitajiin. Miten ne kaikki ovatkin sattuneet sinulle? Voi, tosi huonoa säkää.
        Mutta. Hoitaja ei ole samanlaisessa vastuussa lopulta kuitenkaan eikä luottamustehtävässä, missä ihan oikeasti pitäisi tietää ruohonjuuritasolta asti asioissa, kuten lääkäri. Lääkäri ITSE hyötyisi siitä, että tietäisi, olisi kokemusta ja elämää takana.

Huomaa, että olet iästä ja vaatimuksista nyt jotenkin tuohtunut, mutta ylitäpä nyt nerousajattelusi: suurin osa on taviksia, jotka pänttää. Se siitä. Se miksi ihminen oppii, juorukelloksi, näkemään vain negatiiviset puolet tai muistamaan vain pahalla, on hänen oma valintansa ja sen voi oppia niin potilaana kuin lääkärinäkin. Lääkärit eivät muuttuisi siis miksikään mitä eivät jo ole, eikös se heidän neroutensa pidemminkin nostaisi sitä tasoa siellä hoitajienkin keskuudessa?

Et ymmärrä, miksi lääkärin pitäisi ymmärtää hoitajien töistä lähtien asioita, käytännössä myös? Siksi, että lääkärille se olisi näkemystä ja kokemusta siihen, kun hän diagnosoi, ei siihen lukion laskut yksin auta, vaan se, että on nähnyt sairaita, avun tarvetta, ihmisiä, jne. kuten itsekin oikein korostat, ei sairaanhoitajat ole samanlaisessa vastuussa. Siksi olisi tärkeää, että lääkäreiltä vaaditaan enemmän. Lääkäri työskentelee kaikkien kanssa, ja etenkin kun nykyään pitäisi säästää, voisi säästää sillä, että diagnosoi oikein, että tietää, osaa, tuntee enemmän ja että yhteistyö on saumattomampaa. Esimerkiksi. Lisäksi rakennusinsinöörikin, joka on aloittanut "lautapojasta" kyllä tietää enemmän kuin lukiopohjainen laskujen plärääjä: miksi sama ei päde lääkäriin?
        Pohjalta katsos aloitetaan, alusta kehittymään, piti nyt itseään nerona tai ei.
        Kokemusta ei ole, ennekuin sitä on. Esimerkiksi ensiavussa työskentely sairaankuljettajana on aivan takuulla aika kova pohja lääkärille ja takuulla parempi kuin pelkkä lukio.

Toki monikin suoriutuu yliopistosta, ja amk olisi liian helppo paikka, mutta eikös se lukiokin silloin ole? Sen kun voi suorittaa ihan lukematta ja yleistiedollakin. Miksei vaan suoraan laiteta ihmisiä yläasteelta lääkkikseen, säästettäisiin ikää, aikaa eikä tarvitsisi käydä liian helppoja kouluja..??
        Niin, pohja on pohja, ja olisi järkevää, että lääketieteen ammattilaisilla olisi ihan oikeasti lääketieteellinen pohja. Autoinsinööri ei saa kovin pahaa jälkeä aikaiseksi, mutta lääkäri on vastuussa ihmishengistä. Säveltäjäkin käy yliopiston, mutta paskaan musiikkiin ei kuole kukaan.
        Ehkä paras tahtosi nähdä asioita ei siis ole paras mahdollinen, etkä tosiaankaan nää asioita siltä kannalta, että vaikka itse aika rumastikin kerrot hyvin negatiivisia ja alentavia kommentteja hoitajista, ja korostat miten eri asia on olla lääkäri, et hyväksy sitä, että lääkärin pitäisi tietää enemmän, olla kokenut enemmän ja olla perilla asioista aina alusta saakka?

Jos lääkäri kävisi esim. lukio lähihoitajakoulutuksen, hänellä olisi todella vahva pohja jo aloittaa työssään, kun pääsisi itse lääkäriopintoihin. Opintoja taas tämä ei juurikaan pitkittäisi, lähihoitajaksi kun voi opiskella 2 vuodessa. Amk:ssa taas voi opiskella tietty myös esim. fysioterapeutiksi. Tietenkin voisi sitten tehdä opintojen ohessa heti töitäkin, mutta olisi myös oikeasti pohjaa ja sitä... kokemusta. Kyllä vastuuhenkilöillä taas pitäisi aina olla enemmän elämänkokemusta. Se on vaan niin, että ei sitä kokemusta ole jos ei ole ikää. Ja kun on vastuussa enemmän, sitä tarvitsee enemmän. Loukkasi se sinua nyt tai ei, mutta toivottavasti olet fiksumpi ja kokeneempi 35-vuotiaana kun 20-vuotiaana, olisi sääli jos 15 vuotta elämästäsi menisi hukkaan. (Tai olet ollut, jos olet jo niin vanha)

No, se on tietty vähän yksilökohtaista, mutta ikä tuo hyviä asioita. Ikä tuo kokemusta ja varmuutta ja suurimmalla osalla aloista iästä on oikeasti hyötyä.

Ai niin, koulutus ajasta vielä. Lääkäreillä on 6-7 vuoden koulutus lukion lisäksi. Jos sitten erikoistuu niin hieman pidempi.
        Muusikot yleensä kouluttautuvat esimerkiksi 10-vuotiaasta ensin noin 20-vuotiaaksi ja saavat siinä vaiheessa vasta ammattikoulutuksen. Sitten osa menee amk:hon ja käy 4 vuotta jonka jälkeen yliopistoon, jota käyvät 6 vuotta. He kouluttautuvat usein vähintään 20 vuotta, ja harrastaneisuutta pitää olla lapsesta saakka. Usein monet käyvät koulutuksia, kurssituksia, suorituksia jne. lähes koko elämänsä, he kehittävät itseään ja muusikoksi kehittymiseen 10 vuotta on tosi lyhyt aika. Tosi moni muusikko on peruskouluttautunut vähintään yli 10 vuotta ennen edes amk:ta.
        He eivät valita. Lääkärien koulutus on siis hyvin lyhyt ja pinnallinen.

Ehkä paras tahtosi nähdä asioita ei ole kovin kova. Yritä tahtoa enemmän, niin huomaat, että olit samaa mieltä tai et (varmaan ne kaikki huonot hoitajat sinua on nyt tramatisoineet) niin pointti on kyllä ihan selkeä.

• ji ji
        kätilöistä 0987u654 kirjoitti:

Kyllä mulla on ollut ihan tosi hyviä hoitajia, mutta varmaan kaikissa ammateissa on kaikenlaisia ihmisiä. Ehkä sinä olet epäonneksesi törmännyt jostain syystä vain huonoihin ja tyhmiin hoitajiin. Miten ne kaikki ovatkin sattuneet sinulle? Voi, tosi huonoa säkää.
        Mutta. Hoitaja ei ole samanlaisessa vastuussa lopulta kuitenkaan eikä luottamustehtävässä, missä ihan oikeasti pitäisi tietää ruohonjuuritasolta asti asioissa, kuten lääkäri. Lääkäri ITSE hyötyisi siitä, että tietäisi, olisi kokemusta ja elämää takana.

Huomaa, että olet iästä ja vaatimuksista nyt jotenkin tuohtunut, mutta ylitäpä nyt nerousajattelusi: suurin osa on taviksia, jotka pänttää. Se siitä. Se miksi ihminen oppii, juorukelloksi, näkemään vain negatiiviset puolet tai muistamaan vain pahalla, on hänen oma valintansa ja sen voi oppia niin potilaana kuin lääkärinäkin. Lääkärit eivät muuttuisi siis miksikään mitä eivät jo ole, eikös se heidän neroutensa pidemminkin nostaisi sitä tasoa siellä hoitajienkin keskuudessa?

Et ymmärrä, miksi lääkärin pitäisi ymmärtää hoitajien töistä lähtien asioita, käytännössä myös? Siksi, että lääkärille se olisi näkemystä ja kokemusta siihen, kun hän diagnosoi, ei siihen lukion laskut yksin auta, vaan se, että on nähnyt sairaita, avun tarvetta, ihmisiä, jne. kuten itsekin oikein korostat, ei sairaanhoitajat ole samanlaisessa vastuussa. Siksi olisi tärkeää, että lääkäreiltä vaaditaan enemmän. Lääkäri työskentelee kaikkien kanssa, ja etenkin kun nykyään pitäisi säästää, voisi säästää sillä, että diagnosoi oikein, että tietää, osaa, tuntee enemmän ja että yhteistyö on saumattomampaa. Esimerkiksi. Lisäksi rakennusinsinöörikin, joka on aloittanut "lautapojasta" kyllä tietää enemmän kuin lukiopohjainen laskujen plärääjä: miksi sama ei päde lääkäriin?
        Pohjalta katsos aloitetaan, alusta kehittymään, piti nyt itseään nerona tai ei.
        Kokemusta ei ole, ennekuin sitä on. Esimerkiksi ensiavussa työskentely sairaankuljettajana on aivan takuulla aika kova pohja lääkärille ja takuulla parempi kuin pelkkä lukio.

Toki monikin suoriutuu yliopistosta, ja amk olisi liian helppo paikka, mutta eikös se lukiokin silloin ole? Sen kun voi suorittaa ihan lukematta ja yleistiedollakin. Miksei vaan suoraan laiteta ihmisiä yläasteelta lääkkikseen, säästettäisiin ikää, aikaa eikä tarvitsisi käydä liian helppoja kouluja..??
        Niin, pohja on pohja, ja olisi järkevää, että lääketieteen ammattilaisilla olisi ihan oikeasti lääketieteellinen pohja. Autoinsinööri ei saa kovin pahaa jälkeä aikaiseksi, mutta lääkäri on vastuussa ihmishengistä. Säveltäjäkin käy yliopiston, mutta paskaan musiikkiin ei kuole kukaan.
        Ehkä paras tahtosi nähdä asioita ei siis ole paras mahdollinen, etkä tosiaankaan nää asioita siltä kannalta, että vaikka itse aika rumastikin kerrot hyvin negatiivisia ja alentavia kommentteja hoitajista, ja korostat miten eri asia on olla lääkäri, et hyväksy sitä, että lääkärin pitäisi tietää enemmän, olla kokenut enemmän ja olla perilla asioista aina alusta saakka?

Jos lääkäri kävisi esim. lukio lähihoitajakoulutuksen, hänellä olisi todella vahva pohja jo aloittaa työssään, kun pääsisi itse lääkäriopintoihin. Opintoja taas tämä ei juurikaan pitkittäisi, lähihoitajaksi kun voi opiskella 2 vuodessa. Amk:ssa taas voi opiskella tietty myös esim. fysioterapeutiksi. Tietenkin voisi sitten tehdä opintojen ohessa heti töitäkin, mutta olisi myös oikeasti pohjaa ja sitä... kokemusta. Kyllä vastuuhenkilöillä taas pitäisi aina olla enemmän elämänkokemusta. Se on vaan niin, että ei sitä kokemusta ole jos ei ole ikää. Ja kun on vastuussa enemmän, sitä tarvitsee enemmän. Loukkasi se sinua nyt tai ei, mutta toivottavasti olet fiksumpi ja kokeneempi 35-vuotiaana kun 20-vuotiaana, olisi sääli jos 15 vuotta elämästäsi menisi hukkaan. (Tai olet ollut, jos olet jo niin vanha)

No, se on tietty vähän yksilökohtaista, mutta ikä tuo hyviä asioita. Ikä tuo kokemusta ja varmuutta ja suurimmalla osalla aloista iästä on oikeasti hyötyä.

Ai niin, koulutus ajasta vielä. Lääkäreillä on 6-7 vuoden koulutus lukion lisäksi. Jos sitten erikoistuu niin hieman pidempi.
        Muusikot yleensä kouluttautuvat esimerkiksi 10-vuotiaasta ensin noin 20-vuotiaaksi ja saavat siinä vaiheessa vasta ammattikoulutuksen. Sitten osa menee amk:hon ja käy 4 vuotta jonka jälkeen yliopistoon, jota käyvät 6 vuotta. He kouluttautuvat usein vähintään 20 vuotta, ja harrastaneisuutta pitää olla lapsesta saakka. Usein monet käyvät koulutuksia, kurssituksia, suorituksia jne. lähes koko elämänsä, he kehittävät itseään ja muusikoksi kehittymiseen 10 vuotta on tosi lyhyt aika. Tosi moni muusikko on peruskouluttautunut vähintään yli 10 vuotta ennen edes amk:ta.
        He eivät valita. Lääkärien koulutus on siis hyvin lyhyt ja pinnallinen.

Ehkä paras tahtosi nähdä asioita ei ole kovin kova. Yritä tahtoa enemmän, niin huomaat, että olit samaa mieltä tai et (varmaan ne kaikki huonot hoitajat sinua on nyt tramatisoineet) niin pointti on kyllä ihan selkeä.

Ehdotuksessasi ei ole mitään logiikkaa.

Eivätköhän lääkärit opi kaikkein parhaiten lääkärityön tekemällä LÄÄKÄRIN työtä, eikä lähihoitajan. Sitä paitsi enemmän siellä vastaanotolla niitä eri variaatioita potilaista näkee kuin vuodeosastolla...

Itse en ainakaan haluaisi lähihoitajuutta harjoitellutta vastaanotolle päättämään hoitotoimenpiteistä. Kun sitä oikeaa kokemusta on hyvä olla, mieluummin sitten kaksi vuotta lisää lääkärin kokemusta kuin lähihoitajan turhia opintoja.

Ellette tienneet, niin lääkärikin tekee harjoittelujaksoja. Siellä siihen lääkärin ammattiin oppii - huomattavasti paremmin kuin opiskelemalla teoriaa lähihoitajaksi.

• poikkeuksia
        voopotin kirjoitti:

No minä taas voin paljon sairastaneena ja sairaaloita ja terveyspalveluja kolunneena sanoa, että on tullut vastaan sairaanhoitajia, jotka ovat fiksmpia kun moni lääkäri. Huomaavat ja tietävät asioita, joita lääkäri ei tajua vaikka rautalangasta vääntäis.

Kyllä se varmaan on enemmän siitä kii mimmoisella asenteella ihminen on tähän sairaanhoito ammattiinsa asennoitunut ja tarttunut. Toiset vaan tienatakseen ja ulkoa opetellakseen, oikeasti mitään itse ajattelematta ja pohtimatta. Oikeasti mitään omaksumatta.

Monesti nää fiksut lääkärit kaikkoaa sieltä lääkäriporukasta, jossa hommaa tehdään ihan eri syistä, kun silkasta mielenkiinnosta lääketieteeseen ja ihmiseen. Lääkäreissäkin on isosti eroja. En lähtis haukkumaan ihmisiä ammatin mukaan, vaan asenteen mukaan.

Eikös sitä sanota, että poikkeus vahvistaa säännön... Totta kai Gaussin käyrän ääripäästä löytyy näitä lääkääreitä fiksumpia hoitsuja. Keskimäärin näin ei kuitenkaan ole.

Ja totta kai 20 vuotta työskennellyt hoitaja on tietyissä asioissa vastavalmistunutta lääkäriä osaavampi ja voi hyvinkin olla hyödyksi potilasta kohdatessa. Vähän aikaa.

• poikkeuksia kirjoitti:

Eikös sitä sanota, että poikkeus vahvistaa säännön... Totta kai Gaussin käyrän ääripäästä löytyy näitä lääkääreitä fiksumpia hoitsuja. Keskimäärin näin ei kuitenkaan ole.

Ja totta kai 20 vuotta työskennellyt hoitaja on tietyissä asioissa vastavalmistunutta lääkäriä osaavampi ja voi hyvinkin olla hyödyksi potilasta kohdatessa. Vähän aikaa.

Voi olla, keskimäärin olen kuitenkin törmännyt inhimillisempiin hoitajiin mitä lääkäreihin.

• Kyllä mun mielestä mieskin voi olla kätilö. Onhan miehissä gynekologejakin. Muutoinkin naistentautien ja hedelmällisyyshoitojen edelläkävijät ja professorit ovat juuri miehiä. Eli tärkeintähän on, että lääkäri ymmärtää ihmisen anatomiaa ja biologiaa sekä kehon toimintaa. Ettei vain ulkoa opettele, vaan todella on perillä mitä ihmisessä kulloinkin tapahtuu. Ja miksi.

Näin myös mielestäni miespuolisella kätilöllä voi olla sangen hyvät tiedot ja taidot hallussaan. Vielä jos hän ihmisenä kykenee ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja ihmisten henkisiä paineita eri tilanteissa, hän on varmaan yhtä hyvä kuin naiskätilökin.

Hedelmällisyyshoidoissa olen itsekin joskus käynyt pitkään, useamman vuoden pitkien jonojen ja hitaan prosessin vuoksi. Omilla sukusoluilla lääkityksen (hormoonihoudon) avulla on koitettu joskus mm. muutoin luomusti, mutta mulla oli pistokset jotka kasvattivat ja irrottivat munasolun. Sitten on kokeiltu myös IVF ja ICSI. Vain eka luomupupuilu lääkitys teki mut raskaaksi, mutta raskaus jäi munanjohtimeen, joka poksahti raskausviikolla 8 ja aiheutti sisäisen verenvuodon. Noista muista keinoista ei ollut apua. Ne toistettiin kolmesti.

Jostain syystä meidän sukusolut eivät alkaneet edes jakaantumaan, vaan kuolivat 2h sisällä labrassa. Tuttu aihe siis, jo 15-vuoden takaa tuo lapsettomuus ja sen tuoma tuskakin . Ja hyväksyn nuo hoitomuodot ihmisille.

Se mihin itse en ole koskaan ollut valmis, on lahjoitetut sukusolut. Eli pariskuntana omilla sukusoluilla olin valmis kokeilemaan koko prosessin läpi. Mutta en olisi koskaan halunnut jonkun muun sukusoluja tai vuokrakohtuja kokeilla. Se ei jotenkin itselle tuntunut koskaan luontevalta. ja minusta mitään sellaista ei pidä pakolla lähteä tekemään, mikä ei tunnu luontevalta ja oikealta.

Nyt mulla on uusi kumppani ja olen toistamiseen hänelle raskaana. Ensimmäinen ei tosin kestänyt loppuun asti, mutta toivotaan että tämä toinen kestää ilman mitään kommelluksia. Aina on pieni pelko persiissä huonojen kokemusten vuoksi. Mikään ei ole itsestään selvää. Nämä raskaudet ovat alkaneet luomusti ilman lääketieteen apua.

Eli kyllähän luonto valikoi, mutta monia auttaa myös nuo hormoonihoidot ja lääketieteen apukonstit. Kyllä mä sen sallin ihmisille. Ne on kuitenkin niin kipeitä asioita, mutta kyllä niihinkin kasvaa ja niiden kanssa oppii elämään.

Valintoja.

• Pitää nyt vielä lisätä, että itse en koskaan kokenut luopuvani lapsista toisen takia. Mä uskoin, etten omista terveydellisistä syistä (jotka osin selittää lapsettomuuden) kykene lapsia koskaan saamaan. En siis koskaan syyllistänyt miestäni lapsettomuudesta, en myöskään itseäni. Vaan se vaan oli niin, luonto saneli meille niin. Terveys on mikä on, samoin rajoitukset.

Mulle oli tärkeintä se meidän suhde, jonka päälle lapset olisivat kuin piste ii:n päälle. Ja on ihan samoin tässä suhteessa jossa nykyisin elän. Mies on mulle tärkeä ja meidän suhde.

Lapset ei ole mikään pakko, vaikka kokeilimme mahdollisuutemme lääketieteen turvin myös, jottei sitten jäisi kummittelemaan entäs jos se oliskin auttanut. Se miksi erosimme sitten johtui aivan muista syistä, kuin lapsettomuudesta. Minä olen aina ollut valmis rakastamaan kumppaniani lapsilla tai ilman. Niin kauan, kun suhde kantaa ja molemmille on se tärkein asia.

Lähtökohtana pidän hyvää parisuhdetta, jonka päälle perhettä aletaan rakentamaan. Kivijalka. En koskaan ole ajatellut asiaa niin päin, että mun on pakko saada ne lapset miehestä viis. Tai että vaihtaisin kumppania siksi, että saisin jonkun muun kanssa lapsia. Olen myös varoittanut miestä hyvin ajoissa, ettei minun kanssa välttämättä sitten lapsia saa, että jos niitä mies haluaa täytyy olla tästä asiasta etukäteen tietoinen. Ettei sido itseään minuun, jos lapset ovat ensisijaisen tärkeitä parisuhdetta muodostettaessa.

Lapsia tulee, jos niitä on tullakseen. Hyviä parisuhteita tulee, jos on tullakseen.

• voopotin kirjoitti:

Pitää nyt vielä lisätä, että itse en koskaan kokenut luopuvani lapsista toisen takia. Mä uskoin, etten omista terveydellisistä syistä (jotka osin selittää lapsettomuuden) kykene lapsia koskaan saamaan. En siis koskaan syyllistänyt miestäni lapsettomuudesta, en myöskään itseäni. Vaan se vaan oli niin, luonto saneli meille niin. Terveys on mikä on, samoin rajoitukset.

Mulle oli tärkeintä se meidän suhde, jonka päälle lapset olisivat kuin piste ii:n päälle. Ja on ihan samoin tässä suhteessa jossa nykyisin elän. Mies on mulle tärkeä ja meidän suhde.

Lapset ei ole mikään pakko, vaikka kokeilimme mahdollisuutemme lääketieteen turvin myös, jottei sitten jäisi kummittelemaan entäs jos se oliskin auttanut. Se miksi erosimme sitten johtui aivan muista syistä, kuin lapsettomuudesta. Minä olen aina ollut valmis rakastamaan kumppaniani lapsilla tai ilman. Niin kauan, kun suhde kantaa ja molemmille on se tärkein asia.

Lähtökohtana pidän hyvää parisuhdetta, jonka päälle perhettä aletaan rakentamaan. Kivijalka. En koskaan ole ajatellut asiaa niin päin, että mun on pakko saada ne lapset miehestä viis. Tai että vaihtaisin kumppania siksi, että saisin jonkun muun kanssa lapsia. Olen myös varoittanut miestä hyvin ajoissa, ettei minun kanssa välttämättä sitten lapsia saa, että jos niitä mies haluaa täytyy olla tästä asiasta etukäteen tietoinen. Ettei sido itseään minuun, jos lapset ovat ensisijaisen tärkeitä parisuhdetta muodostettaessa.

Lapsia tulee, jos niitä on tullakseen. Hyviä parisuhteita tulee, jos on tullakseen.

No siis, oletin, että ihmisellä olisi parisuhde ja lapset ns. samanasteisia arvoja, joista jompikumpi pitäisi valita, mutta itsekkäänä ihmisenä saattaisi haluta molemmat. Ja lapsettomuus voisi syödä sekä parisuhdetta että omaa itseä, koska ns. alitajuisesti joutuisi kokoajan luopumaan lapsista esimerkiksi. Ja samalla peläten, että tässä menee se suhdekin, jota niin kovin arvostan. Ja mihin suuntaan se vaaka keinahtaa.. Huonoissa tapauksissa käykö niin, että ei ole kohta kumpaakaan ja toinen vaihtoehto olisi valita jompikumpi.. Ja voiko ihminen silloin olla onnellinen, jos hän olisi luopunut toisesta? Kyllähän sitä voi, mutta se vaatii arvomaailman ja asenteen muutosta. Vaiko eikö?

• kanasutra kirjoitti:

No siis, oletin, että ihmisellä olisi parisuhde ja lapset ns. samanasteisia arvoja, joista jompikumpi pitäisi valita, mutta itsekkäänä ihmisenä saattaisi haluta molemmat. Ja lapsettomuus voisi syödä sekä parisuhdetta että omaa itseä, koska ns. alitajuisesti joutuisi kokoajan luopumaan lapsista esimerkiksi. Ja samalla peläten, että tässä menee se suhdekin, jota niin kovin arvostan. Ja mihin suuntaan se vaaka keinahtaa.. Huonoissa tapauksissa käykö niin, että ei ole kohta kumpaakaan ja toinen vaihtoehto olisi valita jompikumpi.. Ja voiko ihminen silloin olla onnellinen, jos hän olisi luopunut toisesta? Kyllähän sitä voi, mutta se vaatii arvomaailman ja asenteen muutosta. Vaiko eikö?

Ok. Mulla taas on ollut jo kaksikymppisenä tilanne edessä, että mulla ei ole valitseminen auttanut asiassa mitään. Siis lapsien tai parisuhteen, joten on täytynyt kasvaa alusta alkaen ajatukseen että lapsia ei ehkä tule koskaan olemaan. Mutta hyvän parisuhteen mä vielä pystyn saamaan siitä huolimatta.

Siinä joutuu juuri ensin kokemaan kauhea pettymyksen, muuttamaan arvomaailmaansa ja asennetta siihin mikä monelle on itsestään selvyys. Tai ei ole mutta moni pitää lasten saantia itsestään selvyytenä. Kunnes eteen tuleekin se, ettei niitä saakkaan vaikka kovasti haluaa.

Ja vallankin jos syy löytyy itsestä, ettei lapsia voikkaan saada se pistää ihan uusiksi monta asiaa päässä ja elämässä. Kun ei auta kumppaninkaan vaihtaminen asiaan. Kyllä se lapsettomuus tosiaan voi nakertaa suhteen molempien puolelta melko olemattomaksi. Varsinkin kun se lapsettomuus todetaan vasta parin alkaessa yrittää lapsia, ettei sitä vielä tiedetä yhteen mennessä, että jommalla kummalla on häikkää todettu jotka voivat johtaa lapsettomuuteen. Kuten vaikka naisella endometrioosi tai pcos jotka voivat löytyä jo ennen kun lapsia edes yritetään.

Tai miehellä aikaisemmissa suhteissa jo havaittu vaikkapa siittiöissä ongelmia tai ehkäpä sairastettu sikotauti, joka on heikentänyt hedelmällisyyttä.

Kai tavallaan ennakko tieto lapsettomuudesta jo vaikuttaa suhteen kehitykseen. Uskon, että ennakkotieto hiukan helpottaa näissä asioissa, joissa voisi joutua pelkäämään sitä suhteen ja lapsen välillä valitsemista. :)

Mä en sitten tiedä miten tasavahvoina ihmiset ylipäänsä pitävät parisuhdetta ja lapsia. Onko jompi kumpi tärkeämpää tai muodostuuko jommasta kummasta tärkeää vasta, kun se ei onnistu. Olen kuullut kyllä monilta lapsettomilta, että kun sitä lasta ei sitten saatukkaan siitä alkoi tulla pakkomielle.

Niinhän mullakin alkuun parikymppisenä siitä oli tulla pakkomielle ja kauhea kiire. Stressi ja paineita. Mutta ajan kanssa siihen jotenkin mukautui ja kasvoi. Yrityksistä huolimatta aina homma meni pieleen. Lopulta alkoi ajatella, että no okei mulla on silti elämä elettävänä ja kääntämään kolikon kääntöpuolen. Eli mitä mulla ei ole, en voi sitä menettääkään. Tässä tapauksessa lapsia.

Piti alkaa kasvamaan ja kasvattamaan uusi arvomaailma ja minä. Vaikeinta oli tajuta, että mä olen nainen silti vaikken koskaan voisi olla äiti. naiseus koki kamalimman kolauksen. Kun mulle oli ollut jotenkin nuorena todella tärkeää, että oisin äiti ja mun naiseus oli jotenkin kasvanut siihin ajatukseen ja sen ympärille.

Mutta huonoissa tapauksissa voi käydä niin, ettei ole lapsia eikä suhdettakaan. Se riippuu niin ihmisistä ja kuinka he asiaan kykenevät lopulta suhtautumaan. Jos he voivat löytää ne valoisat puolet siitä lapsettomuudesta ja toisistaan, he selviävät. Jos eivät, he masentuvat ja kadottavat äkkiä suhteensakin.

Varmaan kumppanista johtuva lapsettomuus melko usein on se joka erottaa. Tuleekin mieleen vaihtaa kumppania, jos vaikka sen kanssa onnistuisi. Hiukan voi vaikuttaa asiaan hillitsevämmin, kun se ns. vika onkin itsessä. Sitä ei helpolla ala haaveilemaan kumppanista jonka kanssa lisääntyä, vaan haluaa pitää kiinni siitä hyvästä kumppanista joka jo on olemassa. Näin luulen.

Kyllähän nää on niin arvomaailma asioita tosiaan. Ei niitä oikeen voi ennalta edes tietää kuinka käyttäytyy, ennen kun asia on omalla kohdalla. Ja kyllä se voi todella raskas taival olla monin tavoin. Vaatii kasvamista ja aikaa yleensä.

• Aamos46

Luonnonvalinta ja kehitys on aina perustunut siihen, että jälkeläisistä suurin osa on kuollut ja vain parhaat jatkavat sukuaan. Paitsi että sukusolujen jakautumisessa ja taas yhtymisessä tapahtuu uusi arvonta, ja parhaat valikoituvat, myös uusissa mutaatioissa epäedulliset ovat yleisempiä kuin edulliset.

Osa alhaisesta hedelmällisyydestä johtuu perinnöllisyystekijöistä. Jos näille annetaan hedelmällisyyshoitoja, taipumus alhaiseen hedelmällisyyteen periytyy geenien mukana. Seuraavassa polvessa hedelmöityshoitojen tarve kasvaa jne.

Jo nyt on havaittu, että hedelmällisyyshoitojen tarve on kasvanut. Vaikka kuinka pieni osa olisi geneettistä, se kuitenkin kasvaa potenssissa vastaten sukupolvien määrää, ja on tulevaisuudessa hallitsemattomissa. Asiaa ei siis ole ratkaistu kuin toistaiseksi. Pää tulee vetävän käteen.

Sama koskee valitettavasti myös syntyvyyden säännöstelyä. Ihmispopulaation suuruutta ei nykyisin ratkaise lapsikuolleisuus vaan ehkäisy. Vahingollisten mutaatioiden määrä kussakin polvessa on suurempi kuin hyödyllisten, ja tilanne pahenee potenssissa polvi polvelta.

Edelleen ongelma koskettaa muitakin lääketieteen saavutuksia. Kun saadaan hoidettua geneettisesti epäonnistuneet, epäonnisuus lisääntyy potenssissa. Ongelma ei todellakaan ole ratkaistu. Olisiko ratkaisu tulevaisuuden geeniterapia?

• ja muuta mietintää

Ei saisi hirveän pelkällä järjellä ajatella, vaan että kaikki elämä olisi saman arvoista, ja onhan se... Että kunnioitan kyllä elämää, kaikki lapset ovat lapsia ja toivon kaikille parasta, enkä halua tuomita sinänsä, mutta yhtä asiaa olen miettinyt... Kun ehkäisyä käyttävät kaikkein vastuuntuntoisimmat kuitenkin. Ihmisistä älykkäimmät ja myötuntoisimmat oikeasti miettivät voivatko tehdä lapsia, onko vastuunkanto mahdollista, onko lapsille annettavaa ja eivät lisäännyt vain lisääntymisen, itsekkyyden, omien toiveiden jne. takia... Toisinkuin ne, ketkä lisääntyvät eniten...

Ne lisääntyvät eniten, ketkä eivät vaan vaivaudu miettimään, ketkä vahingossa lisääntyy, eivät pohdi onko lapsella tai pallolla ylipäätään tulevaisuutta. Ne lisääntyvät ketkä sekoilevat kännissä, ketkä eivät vaan välitä, ketkä itsekkäästi miettivät vain omia lisääntymishalujaan ja toivovat vauvasta itsekkäästi itselleen rakkautta. Ne lisääntyvät eniten siis, ketkä ovat itsekkäimpiä, tyhmimpiä ja vastuuntunnottomimpia ja maailmassa, kenellä ei ole mahdollisuutta valita = ei voi taata lapselleen edes luuloa paremmasta. Ne kenen on pakko ja sitä rataa... Ei vanhemmuus synny epäitsekkyydestä eikä siitä, että haluttaisiin antaa jollekin elämä, vaan itsekkyydestä ja omista kaipuista ja toiveista.

Eli tällä hetkellä miten määräytyy perintötekijät? Meilläkin jauhetaan vaan iästä, vaikka iän takia riskien kasvu on muutaman prosentin luokkaa.
        Sen sijaan kaiken muun takia... Huh, huh.

Hedelmöityshoitojen määrä on kasvanut koska hedelmättömyys periytyy, koska jotain on luonnon mielestä vialla. Sairaiden määrä kasvaa, koska ei välitetä onko perintö ja mikä se on. Vastuuttomia vanhempia piisaa, koska mitä väliä lapsella, kunhan minä saan lisääntyä. Mitä se on henkisenä perintönä? Puhutaan "hyvistä eroista" niinkun olisi ihan oikeasti koko perheen parhaaksi mennä yhteen, paneskella lapsi alulle ja hajottaa perhe kun "ei musta ny tunnu siltä et mä just ny rakastaisin".
        Rikkaat eivät mieti keitä ovat henkisesti ja köyhät ei mieti onko lapselle edes peruselämän edellytyksiä. Globaalisti eivät edes pysty. Nälkämaihin on turha lähettää apua, kun pitäisi lähettää e-pillereitä, kondomeja, kierukoita, gynen ja neuvolan palveluita... Ei riisikuppia että lapsi kituu päivän kauemmin.

Kuoleeko ihmiskunta siihen, ettei se pysty hyväksymään kuolemaa ja syntymättömyyttä? Kuoleeko ihmiskunta siihen, ettei se pysty hyväksymään sitä, ettei kaikkien kuulukaan saada lapsia ja että elämällä voi ja pitää olla merkitys ilmankin? Ja siihen, ettei se tajua, että kuolema voi olla siunaus, samoin syntymättömyys. Tätä olen miettinyt... Tältä kannalta sitä, että miksi meillä on ylipäätään hdelmöityshoitoja.
        Toisaalta, ja toisaalta. Kysymys ei ole vain järjellä pohdittavissa eikä helposti ratkaistavissa. Enkä tosiaan voisi sanoa, etteikö jollain joka on syntynyt, olisi muka oikeutta olla, oli hänen vanhempansa mitä tahansa.
        Tottakai on!

Mutta mitä näiden kysymysten pohtiminen merkitsee...
        No, minun oma kantani, itseni kohdalla, on, että luonto joko antaa tai ei. Jos ei, niin sitten se pitää hyväksyä. Muista en osaa sanoa.

• ja muuta mietintää kirjoitti:

Ei saisi hirveän pelkällä järjellä ajatella, vaan että kaikki elämä olisi saman arvoista, ja onhan se... Että kunnioitan kyllä elämää, kaikki lapset ovat lapsia ja toivon kaikille parasta, enkä halua tuomita sinänsä, mutta yhtä asiaa olen miettinyt... Kun ehkäisyä käyttävät kaikkein vastuuntuntoisimmat kuitenkin. Ihmisistä älykkäimmät ja myötuntoisimmat oikeasti miettivät voivatko tehdä lapsia, onko vastuunkanto mahdollista, onko lapsille annettavaa ja eivät lisäännyt vain lisääntymisen, itsekkyyden, omien toiveiden jne. takia... Toisinkuin ne, ketkä lisääntyvät eniten...

Ne lisääntyvät eniten, ketkä eivät vaan vaivaudu miettimään, ketkä vahingossa lisääntyy, eivät pohdi onko lapsella tai pallolla ylipäätään tulevaisuutta. Ne lisääntyvät ketkä sekoilevat kännissä, ketkä eivät vaan välitä, ketkä itsekkäästi miettivät vain omia lisääntymishalujaan ja toivovat vauvasta itsekkäästi itselleen rakkautta. Ne lisääntyvät eniten siis, ketkä ovat itsekkäimpiä, tyhmimpiä ja vastuuntunnottomimpia ja maailmassa, kenellä ei ole mahdollisuutta valita = ei voi taata lapselleen edes luuloa paremmasta. Ne kenen on pakko ja sitä rataa... Ei vanhemmuus synny epäitsekkyydestä eikä siitä, että haluttaisiin antaa jollekin elämä, vaan itsekkyydestä ja omista kaipuista ja toiveista.

Eli tällä hetkellä miten määräytyy perintötekijät? Meilläkin jauhetaan vaan iästä, vaikka iän takia riskien kasvu on muutaman prosentin luokkaa.

Hedelmöityshoitojen määrä on kasvanut koska hedelmättömyys periytyy, koska jotain on luonnon mielestä vialla. Sairaiden määrä kasvaa, koska ei välitetä onko perintö ja mikä se on. Vastuuttomia vanhempia piisaa, koska mitä väliä lapsella, kunhan minä saan lisääntyä. Mitä se on henkisenä perintönä? Puhutaan "hyvistä eroista" niinkun olisi ihan oikeasti koko perheen parhaaksi mennä yhteen, paneskella lapsi alulle ja hajottaa perhe kun "ei musta ny tunnu siltä et mä just ny rakastaisin".
        Rikkaat eivät mieti keitä ovat henkisesti ja köyhät ei mieti onko lapselle edes peruselämän edellytyksiä. Globaalisti eivät edes pysty. Nälkämaihin on turha lähettää apua, kun pitäisi lähettää e-pillereitä, kondomeja, kierukoita, gynen ja neuvolan palveluita... Ei riisikuppia että lapsi kituu päivän kauemmin.

Kuoleeko ihmiskunta siihen, ettei se pysty hyväksymään kuolemaa ja syntymättömyyttä? Kuoleeko ihmiskunta siihen, ettei se pysty hyväksymään sitä, ettei kaikkien kuulukaan saada lapsia ja että elämällä voi ja pitää olla merkitys ilmankin? Ja siihen, ettei se tajua, että kuolema voi olla siunaus, samoin syntymättömyys. Tätä olen miettinyt... Tältä kannalta sitä, että miksi meillä on ylipäätään hdelmöityshoitoja.
        Toisaalta, ja toisaalta. Kysymys ei ole vain järjellä pohdittavissa eikä helposti ratkaistavissa. Enkä tosiaan voisi sanoa, etteikö jollain joka on syntynyt, olisi muka oikeutta olla, oli hänen vanhempansa mitä tahansa.
        Tottakai on!

No, minun oma kantani, itseni kohdalla, on, että luonto joko antaa tai ei. Jos ei, niin sitten se pitää hyväksyä. Muista en osaa sanoa.

Minun ymmärtääkseni eniten lisääntyvät köyhien kehitysmaiden naiset, joilla ei ole tietoa tai ainakaan mahdollisuutta ehkäistä. Teollisuusmaissa sitten esimerkiksi uskonnollisen vakaumuksen takia ehkäisystä kieltäytyvät. Hekin ovat varmasti pohtineet asiaa tosin kuin väität. Välinpitämättömät teollisuusmaiden juoppoäidit ovat aika marginaali-ilmiö edellisiin verrattuna.

Eikä se, että ei tee lapsia, tee kenestäkään ajattelempaa, eettisempää, ekologisempaa tai muutenkaan parempaa. Aivan samoin itsekkäistä syistä minä olen Rouva Ratikan kanssa vapaaehtoisesti lapseton kuin joku muu tekee lapsia tyydyttääkseen hoivaviettiään.

• Hyviä pointteja tässäkin! Itselle ei tullut tämmöstä ees kyllä mieleen :/

Tottakai on!

Tässä oli todella hyviä pointteja myös! Juuri tuon ehkäisyn suhteen.

Ja edelleen, jos ja kun ihmiset tätä ketjua lukee, niin kenenkään oikeuksia ei tosiaan olla viemässä vaan halusin synnyttää keskustelua suuntaan ja toiseen. :)

Olisko jollain mahdollisesti vastakommentteja tähän vastuuttomuuteen?

• Ratikkakuski kirjoitti:

Minun ymmärtääkseni eniten lisääntyvät köyhien kehitysmaiden naiset, joilla ei ole tietoa tai ainakaan mahdollisuutta ehkäistä. Teollisuusmaissa sitten esimerkiksi uskonnollisen vakaumuksen takia ehkäisystä kieltäytyvät. Hekin ovat varmasti pohtineet asiaa tosin kuin väität. Välinpitämättömät teollisuusmaiden juoppoäidit ovat aika marginaali-ilmiö edellisiin verrattuna.

Eikä se, että ei tee lapsia, tee kenestäkään ajattelempaa, eettisempää, ekologisempaa tai muutenkaan parempaa. Aivan samoin itsekkäistä syistä minä olen Rouva Ratikan kanssa vapaaehtoisesti lapseton kuin joku muu tekee lapsia tyydyttääkseen hoivaviettiään.

Hyveellinen ihminen käsitetään tietynlaiseksi ja ilmeisesti lapsien saaminen ja perheellisyys siihen myös liittyvät. Vaikka toisaalta on se pariskuntakin perhe. Siitäkin voisi keskustella, että miksi pariskuntaa pidetään pariskuntana eikä perheenä. Siis mietin, jos saat joskus näitä naputuksia "miksei teillä ole lapsia!".

Tässä oli syitä, miksi toivoisin, että jokainen lukisi joskus tutkimuksiin perustuvaa etiikkaa. Tulisi juuri se ymmärrys, että näkökannat tai toimintamallit eivät tee kenestäkään parempaa tai huonompaa.. Ja että tulisi tosiaan sitä ymmärrystä eri tavalla erilaisia ihmisiä kohtaan. Toki joillekin se etiikka ja moraali ovat selvää pässinlihaa eikä tarvitse kaikkea lueskella ;) Itselleni asia toi lähinnä varmuutta ja selkeyttä oman moraalin hyveellisyyteen ja selvis mitä vois kehittää..

• kanasutra kirjoitti:

Hyveellinen ihminen käsitetään tietynlaiseksi ja ilmeisesti lapsien saaminen ja perheellisyys siihen myös liittyvät. Vaikka toisaalta on se pariskuntakin perhe. Siitäkin voisi keskustella, että miksi pariskuntaa pidetään pariskuntana eikä perheenä. Siis mietin, jos saat joskus näitä naputuksia "miksei teillä ole lapsia!".

Tässä oli syitä, miksi toivoisin, että jokainen lukisi joskus tutkimuksiin perustuvaa etiikkaa. Tulisi juuri se ymmärrys, että näkökannat tai toimintamallit eivät tee kenestäkään parempaa tai huonompaa.. Ja että tulisi tosiaan sitä ymmärrystä eri tavalla erilaisia ihmisiä kohtaan. Toki joillekin se etiikka ja moraali ovat selvää pässinlihaa eikä tarvitse kaikkea lueskella ;) Itselleni asia toi lähinnä varmuutta ja selkeyttä oman moraalin hyveellisyyteen ja selvis mitä vois kehittää..

Moni pariskunta näyttää nimittävän itseään perheeksi ja joku sinkku kissansakin kanssa. Minusta tuo tilastokeskuksen ja Wikipedian määritelmä on kuitenkin edelleen osuva. Siksipä minä nimitän meitä aviopariksi tai pariskunnaksi, en perheeksi.

http://www.stat.fi/meta/kas/perhe.html

Minusta tuo "hyveellisyys" johtuu enemmistön arvoista ja toiveista. Moni ajattelee, että mikä on hyväksi heille itselleen, on hyväksi muillekin. Siksipä he enemmän tai vähemmän hyväntahtoisesti kyselevät lasten saamisesta tai jopa paheksuvat lapsettomia itsekkääksi. Vaan menepäs sanomaan pienten lasten uupuneille vanhemmille, että hehän vain itsekkäästi toteuttavat hoivaviettiään. Voi sitä murhaavien katseiden määrää. ;-)

Moni pariskunta näyttää nimittävän itseään perheeksi ja joku sinkku kissansakin kanssa. Minusta tuo tilastokeskuksen ja Wikipedian määritelmä on kuitenkin edelleen osuva. Siksipä minä nimitän meitä aviopariksi tai pariskunnaksi, en perheeksi.

http://www.stat.fi/meta/kas/perhe.html

Minusta tuo "hyveellisyys" johtuu enemmistön arvoista ja toiveista. Moni ajattelee, että mikä on hyväksi heille itselleen, on hyväksi muillekin. Siksipä he enemmän tai vähemmän hyväntahtoisesti kyselevät lasten saamisesta tai jopa paheksuvat lapsettomia itsekkääksi. Vaan menepäs sanomaan pienten lasten uupuneille vanhemmille, että hehän vain itsekkäästi toteuttavat hoivaviettiään. Voi sitä murhaavien katseiden määrää. ;-)

Joo, siitähän se just tulee, kun se on enemmistön arvo. Siinäpä se vitsi mielestäni piileekin, että miksi ihmiset haluaa, että kaikki eläisivät samoin tai miten se tekisi kenestäkään huonompaa, jos elää eri tavalla. Puuttuu sellainen ymmärrys, että joku toinen tapa voi olla toiselle parempi/sopivampi ja se on hyvä niin.

Suurin vitsi tässäkin on, että tuossakin sanotaan vain totuuksia. Itsekkäästi haluat toteuttaa hoivaviettiäsi.. Asiahan ei tietenkään ole niin mustavalkoinen, mutta jos sanoo jotain "takaisin", se onkin jotenkin paheksuttavaa. :D Ihmiset ei tajua sitä oikeen, että se mistä tuomitset toisen, tuomitset itsesikin. (Tosin en sitä itsekään aina muista/osaa.)

Tottakai on!

Hyviä kysymyksiä sulla. Itsekin olen monesti ajatellut, että sillä on jokin luonnon asettama syy ja "tarkoitus", ettei kaikki lisäänny. Eikä kaikki kaikkien kanssa.

Joidenkin ihmisten sukusolut kertakaikkiaan eivät toimi keskenään, eivätkä hyväksy vaan hylkii. Ehkä perimässä olisi todella pahoja mutaatioita, jos he onnistuisivatkin.

Sitten kuitenkin olen lukenut ihmisien saavan aivan terveitäkin lapsia hedemlöitys ja hormoonihoidoilla. Ei näyttäisi olevan muuta ongelmaa, kun vaikka ettei siittiöt jaksa perille asti munasolun luo. Muuten kaikki hyvin. :)

• keinohrhasen
        voopotin kirjoitti:

Hyviä kysymyksiä sulla. Itsekin olen monesti ajatellut, että sillä on jokin luonnon asettama syy ja "tarkoitus", ettei kaikki lisäänny. Eikä kaikki kaikkien kanssa.

Joidenkin ihmisten sukusolut kertakaikkiaan eivät toimi keskenään, eivätkä hyväksy vaan hylkii. Ehkä perimässä olisi todella pahoja mutaatioita, jos he onnistuisivatkin.

Sitten kuitenkin olen lukenut ihmisien saavan aivan terveitäkin lapsia hedemlöitys ja hormoonihoidoilla. Ei näyttäisi olevan muuta ongelmaa, kun vaikka ettei siittiöt jaksa perille asti munasolun luo. Muuten kaikki hyvin. :)

Viimeiseen kappaleeseen on pakko tarttua. Lyhytkatseisesti voisi sanoa että hedelmöityshoidot kannattavat kun lapsetkin kerran ovat terveitä, mutta tästä puuttuvat ne pitkäaikaisemmat vaikutuset. Mitä tapahtuu seuraaville sukupolville?

Esimerkkitilanteessa miehen siittiöt ovat heikot, ts. huonoja uimareita eivätkä saavuta munasolua. Keinohedelmöityksen avulla parille syntyy kuitenkin 9kk päästä täysin terve lapsi, mutta siittiöiden heikko kunto säilyy tämän perimässä. Huonolla tuurilla parin sukupolven päästä lisääntyminen ei onnistu enää ollenkaan luonnollisesti. Jolloin alkuperäinen ongelma säilyy.

• keinohrhasen kirjoitti:

Viimeiseen kappaleeseen on pakko tarttua. Lyhytkatseisesti voisi sanoa että hedelmöityshoidot kannattavat kun lapsetkin kerran ovat terveitä, mutta tästä puuttuvat ne pitkäaikaisemmat vaikutuset. Mitä tapahtuu seuraaville sukupolville?

Esimerkkitilanteessa miehen siittiöt ovat heikot, ts. huonoja uimareita eivätkä saavuta munasolua. Keinohedelmöityksen avulla parille syntyy kuitenkin 9kk päästä täysin terve lapsi, mutta siittiöiden heikko kunto säilyy tämän perimässä. Huonolla tuurilla parin sukupolven päästä lisääntyminen ei onnistu enää ollenkaan luonnollisesti. Jolloin alkuperäinen ongelma säilyy.

Ihan mahdollista. Kyllähän esimerkiksi äidiltä tyttärellekin voi periytyä mm. endometrioosi, pcos jne. Jotka haittaavat tyttären lisääntymistä. Näitä tavataan lähisuvussa muillakin naisilla yleensä, joten perimällä on asiassa takuulla osuutensa.

Valitettavasti monet sairaudet periytyy ja kulkee sukupolvelta toiselle. Tästä on ihan omakohtaista kokemustakin niin paljon, että voin todeta jo sen myötä asian olevan totta. Osan sairauksista kanssa kuitenkin kykenee elämään, jos osaa ja pystyy asennoitua sairauteen ja tilanteeseensa sopeutuvasti.

• Jos mies ei kelpaa kätilöksi, niin miten se kelpaisi gynekologiksikaan? Vai pitäisikö naisenkin kätilöopintoihin sisällyttää oma synnytys?

Mikä olisi oma vastauksesi kysymykseesi, jos sinä olisit se lapsettomuudesta kärsivä osapuoli ja te molemmat haluaisitte lapsia? Haluaisitko hormonihoitoja? Noin muuten en ymmärrä, miten oma tai kenenkään muunkaan kyvyttömyys saada lapsia tekisi kyvyttömäksi parisuhteeseen. Sellaisen käsityksen kirjoituksestasi ainakin saa.

• Itseni on vaikea sanoa, haluaisinko hormonihoitoja. Mitä olen ehkäisyä käyttänyt, se on pistänyt kropan todella sekaisin... En tiedä, haluaisinko sellaista myllytystä sen osalta.. Myöskään lapset eivät ole itselleni NIIIIIN tärkeitä. Ainakaan vielä. Mut tähän palaan kohta.

On ollut monta tilannetta, joissa olisin voinut tulla raskaaksi, mutta en ole tullut. Luojan lykky, että minulle ei sitä ole annettu. Tiedän itse, etten olisi tarpeeksi aikuinen huolehtimaan lapsesta. Hyvä jos saan pidettyä itsestäni huolen. Olen kouluttautumaton ja veloissa toistaiseksi, se riittää minulle syyksi olla ilman.

Sen lisäksi luulen, että sisäisesti haluan paljonkin lapsia, mutta kiellän ns. totuutta, sitä pelkoa ja mahdollisuutta, että tulen olemaan lapseton. Miksi muuten olisi ollut niin monta tilannetta, jossa en ole tullut raskaaksi? Siksi kai helpompi suhtautua välinpitämättömästi ja kieltävästi asioihin. Olen myös "pienestä pitäen" ajatellut, että yksinhuoltajuus ei ole mahdollisuus. Miestäkään ei ole näkynyt, joten sekin pistää miettimään. Ehkä olen liian vaativa, mutta en kyllä "ketä tahansa" ottaisi. Tarkoitan sillä sitä, että itsekäs kun minäkin olen, en ota itselleni ihmistä, josta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

En ole missään nimessä tarkoittanut, että lapsettomuus tekisi kyvyttömäksi parisuhteeseen??? Ei tietenkään. Kerrotko minulle, mistä tämä tarkalleen tuli?

Joo, voi olla, että annoin mustavalkoista/provokatiivista tekstiä tuolla alussa. Ehkä tarkoituksellakin ;)

• Paitsi en nyt ollut varma, mahtoiko kysymykses olla retorisia, mut vastasinpa kuitenkin. :D

• kanasutra kirjoitti:

Itseni on vaikea sanoa, haluaisinko hormonihoitoja. Mitä olen ehkäisyä käyttänyt, se on pistänyt kropan todella sekaisin... En tiedä, haluaisinko sellaista myllytystä sen osalta.. Myöskään lapset eivät ole itselleni NIIIIIN tärkeitä. Ainakaan vielä. Mut tähän palaan kohta.

On ollut monta tilannetta, joissa olisin voinut tulla raskaaksi, mutta en ole tullut. Luojan lykky, että minulle ei sitä ole annettu. Tiedän itse, etten olisi tarpeeksi aikuinen huolehtimaan lapsesta. Hyvä jos saan pidettyä itsestäni huolen. Olen kouluttautumaton ja veloissa toistaiseksi, se riittää minulle syyksi olla ilman.

Sen lisäksi luulen, että sisäisesti haluan paljonkin lapsia, mutta kiellän ns. totuutta, sitä pelkoa ja mahdollisuutta, että tulen olemaan lapseton. Miksi muuten olisi ollut niin monta tilannetta, jossa en ole tullut raskaaksi? Siksi kai helpompi suhtautua välinpitämättömästi ja kieltävästi asioihin. Olen myös "pienestä pitäen" ajatellut, että yksinhuoltajuus ei ole mahdollisuus. Miestäkään ei ole näkynyt, joten sekin pistää miettimään. Ehkä olen liian vaativa, mutta en kyllä "ketä tahansa" ottaisi. Tarkoitan sillä sitä, että itsekäs kun minäkin olen, en ota itselleni ihmistä, josta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

En ole missään nimessä tarkoittanut, että lapsettomuus tekisi kyvyttömäksi parisuhteeseen??? Ei tietenkään. Kerrotko minulle, mistä tämä tarkalleen tuli?

Joo, voi olla, että annoin mustavalkoista/provokatiivista tekstiä tuolla alussa. Ehkä tarkoituksellakin ;)

"Mut jotenkin herää ajatus, että onko pakko väkisin olla "väärän" ihmisen kanssa... Joskus niin, että halutaan eri asioita, joskus niin, ettei geneettisesti sovita yhteen, mut silti hakataan päätä seinään?"

Tuosta ylläolevasta lainauksesta minä sain mielleyhtymän, että lapsettomuus johtuisi väärästä kumppanivalinnasta. Provosoitumiseni johtuu tietysti ajatuksesta, ettäkö ihmiset voisivat olla geneettisesti epäsopivia.

Tosin faijani totesi aikoinaan osuvasti, kun kerroin sille meneväni naimisiin, että hienoa vaan, että degeneroitunut perimämme saa uutta verta joukkoomme. ;-)

"Mut jotenkin herää ajatus, että onko pakko väkisin olla "väärän" ihmisen kanssa... Joskus niin, että halutaan eri asioita, joskus niin, ettei geneettisesti sovita yhteen, mut silti hakataan päätä seinään?"

Tuosta ylläolevasta lainauksesta minä sain mielleyhtymän, että lapsettomuus johtuisi väärästä kumppanivalinnasta. Provosoitumiseni johtuu tietysti ajatuksesta, ettäkö ihmiset voisivat olla geneettisesti epäsopivia.

Tosin faijani totesi aikoinaan osuvasti, kun kerroin sille meneväni naimisiin, että hienoa vaan, että degeneroitunut perimämme saa uutta verta joukkoomme. ;-)

No onhan sen pakko olla jollain tapaa väärä, jos lapsia ei kuulu? Vai miten selität luonnonvalinnan?

Toki se, että ei saa lapsia jonkun kanssa, ei tarkoita sitä, että ei voisi rakastaa tai että kumppani ei olisi muuten "täydellinen" tai sopiva. Mutta siinä vaiheessa, jos lapset on itselle tärkeä asia ja esimerkiksi parisuhde painii samassa sarjassa, onko henkisesti hyvä asia lähteä valitsemaan ns. jompikumpi, jos voi saada molemmat (vaihtamalla kumppania)? Riippuen toki myös siitä, kuinka vahva perusta arvoilla on, "kykeneekö" ihminen muokkaamaan niitä itsessään.

"joskus niin, että halutaan eri asioita, joskus niin, että geneettisesti ei sovita yhteen".. No, anteeksi äidinkieleni, meinasin lähinnä sitä, että itse olen nähnyt pareja, jotka alunperinkin haluavat eri asioita, sitten tulee vähän vastoinkäymisiä ja ns. lopulta ollaan "geneettisesti epäsopiviakin" niin miksi enää silloin hakata päätä seinään.. :D Aina ei ole hyvä sekään, että rakkaus voittaa kaiken, jos kaikki muu on oikeasti pisin vittua.

• kanasutra kirjoitti:

No onhan sen pakko olla jollain tapaa väärä, jos lapsia ei kuulu? Vai miten selität luonnonvalinnan?

Toki se, että ei saa lapsia jonkun kanssa, ei tarkoita sitä, että ei voisi rakastaa tai että kumppani ei olisi muuten "täydellinen" tai sopiva. Mutta siinä vaiheessa, jos lapset on itselle tärkeä asia ja esimerkiksi parisuhde painii samassa sarjassa, onko henkisesti hyvä asia lähteä valitsemaan ns. jompikumpi, jos voi saada molemmat (vaihtamalla kumppania)? Riippuen toki myös siitä, kuinka vahva perusta arvoilla on, "kykeneekö" ihminen muokkaamaan niitä itsessään.

"joskus niin, että halutaan eri asioita, joskus niin, että geneettisesti ei sovita yhteen".. No, anteeksi äidinkieleni, meinasin lähinnä sitä, että itse olen nähnyt pareja, jotka alunperinkin haluavat eri asioita, sitten tulee vähän vastoinkäymisiä ja ns. lopulta ollaan "geneettisesti epäsopiviakin" niin miksi enää silloin hakata päätä seinään.. :D Aina ei ole hyvä sekään, että rakkaus voittaa kaiken, jos kaikki muu on oikeasti pisin vittua.

Osa lapsettomuudesta johtuu tietysti luonnonvalinnastakin. Osa taas jostain sairaudesta, onnettomuudesta, aiemmista aborteista, miehillä steroidien syönnistä tai jostain muusta, jolla on aiheutettu oma lapsettomuus. Ja terveenkin hedelmällisyys laskee iän myötä.

Minusta siis osa johtuu luonnonvalinnasta ja osa omista valinnoista tai yksinkertaisesti huonosta onnesta. Eikä minusta silloin ole mikään synti ratkaista ongelma lääketieteen keinoin.

• niinipä niin
        kanasutra kirjoitti:

Henkisesti hyvä valita vai pyrkiä molempiin?

Tähän mennessä jokainen mies - olkoonkin kuinka ihastunut/rakastunut minuun tahansa - on lähtenyt hakemaan sitä naista, joka lapsia voi tehdä. Toistaiseksi kaikista näistä miehistä vain yksi on lapsia saanut. Loput etsivät vielä sitä oikeaa naista ja neljäkymppiä lähestyy jo. Kohta alkaa olla kiire heilläkin.

En tiedä, alkavatko jossain vaiheessa katua valintaansa, jos sitä breederiä ei löydykään. Jokainen muistaa kyllä inistä minulle säännöllisen epäsäännöllisesti, miten täydellinen olisin ollut heille.

En pahemmin usko miesten valitsevan rakkautta, jos vaakakupissa on joku vähemmän täydellinen, mutta sopiva puskemaan geeniperimää ulos sisuksistaan.

Osa lapsettomuudesta johtuu tietysti luonnonvalinnastakin. Osa taas jostain sairaudesta, onnettomuudesta, aiemmista aborteista, miehillä steroidien syönnistä tai jostain muusta, jolla on aiheutettu oma lapsettomuus. Ja terveenkin hedelmällisyys laskee iän myötä.

Minusta siis osa johtuu luonnonvalinnasta ja osa omista valinnoista tai yksinkertaisesti huonosta onnesta. Eikä minusta silloin ole mikään synti ratkaista ongelma lääketieteen keinoin.

No niin, tääkin oli hyvä näkökanta! Mieleni suorastaan laajenee :D Ei mut oikeasti tää on ollut valaisevaa, kun itse tosiaan jäi vähän jumiin näiden kanssa...

Väittelyn vuoksi tämän lausun nyt.. :D Tälle on kyllä heikot argumentit, mutta entäs tilanne, jossa vaikka mies on syönyt steroideja ja on ollut tietoinen siitä, että se vähentää hedelmällisyyttä? Tai miten sellainen tilanne, jossa hän ei olisi tiennyt? Toisessa hän on vastuuntuntoinen, toisessa ei. Jos olet tietoisesti lähtenyt syömään steroideja, olet ottanut siitä vastuun ja tiedät, että et ehkä saa lapsia. Onko oikein vaatia jälkikäteen lapsia, jos ihanteellista olisi enemmistön mielestä osata ajatella vähän pidemmälle kuin tähän päivään? Eli mikset miettinyt asiaa silloin kun vedit steroideja?

Moralisointiahan tosta ei saa. Helpompi mielestäni hoitajan näkökulmasta on tilanne, jossa mies on tiennyt haitat. Silloin voi sanoa, että no yritetäänpäs sitten. Mut jos mies ei ole tiennyt, niin onhan se inhottavaa alkaa sitä jälkikäteen kertomaan, että koska nyt teit näin "typerästi" silloin, niin tää meidän työ vaikeutuu nyt ja on epätodennäköisempää, että saat lapsia. Ei siinä muuta, mutta ite en kyllä tykkää kertoa asioita, joista jää toiselle ns. paha mieli. Ehkä siinä onkin mun tulevaisuuden haasteeni alalla. :D Sen lisäksi, että uskoisin noiden hoitojen maksavan paljon.. Tosin en tiedä, joutuuko asiakas itse maksamaan kaikki viulut..

• kanasutra kirjoitti:

No niin, tääkin oli hyvä näkökanta! Mieleni suorastaan laajenee :D Ei mut oikeasti tää on ollut valaisevaa, kun itse tosiaan jäi vähän jumiin näiden kanssa...

Väittelyn vuoksi tämän lausun nyt.. :D Tälle on kyllä heikot argumentit, mutta entäs tilanne, jossa vaikka mies on syönyt steroideja ja on ollut tietoinen siitä, että se vähentää hedelmällisyyttä? Tai miten sellainen tilanne, jossa hän ei olisi tiennyt? Toisessa hän on vastuuntuntoinen, toisessa ei. Jos olet tietoisesti lähtenyt syömään steroideja, olet ottanut siitä vastuun ja tiedät, että et ehkä saa lapsia. Onko oikein vaatia jälkikäteen lapsia, jos ihanteellista olisi enemmistön mielestä osata ajatella vähän pidemmälle kuin tähän päivään? Eli mikset miettinyt asiaa silloin kun vedit steroideja?

Moralisointiahan tosta ei saa. Helpompi mielestäni hoitajan näkökulmasta on tilanne, jossa mies on tiennyt haitat. Silloin voi sanoa, että no yritetäänpäs sitten. Mut jos mies ei ole tiennyt, niin onhan se inhottavaa alkaa sitä jälkikäteen kertomaan, että koska nyt teit näin "typerästi" silloin, niin tää meidän työ vaikeutuu nyt ja on epätodennäköisempää, että saat lapsia. Ei siinä muuta, mutta ite en kyllä tykkää kertoa asioita, joista jää toiselle ns. paha mieli. Ehkä siinä onkin mun tulevaisuuden haasteeni alalla. :D Sen lisäksi, että uskoisin noiden hoitojen maksavan paljon.. Tosin en tiedä, joutuuko asiakas itse maksamaan kaikki viulut..

Siis tietoisena steroidien haitoista lähtenyt syömään xD Köh.

"Tietoisena syönyt steroideja.." :D:D:D Mitenkäs muutenkaan..

• kanasutra kirjoitti:

Minun on vähän vaikeaa uskoa, että kukaan nykypäivänä söisi steroideja ymmärtämättä niiden vaaroja. Vähän kuin vetäisi viinaa, tupakkaa tai huumeita ja väittäisi, ettei tiennyt niitä vaarallisiksi.

Mutta pitäisikö niitä auttaa yhteiskunnan rahoilla, onkin jo monimutkaisempi juttu. Ensimmäisenä vastaisin, että pitää. Seuraavaksi mietin, että yhteiskunnan resurssit ovat rajalliset, eli pitäisikö ne ensisijaisesti käyttää itsestään riippumattomien vaivojen korjaamiseen? Entäs se ylensyönnillä diabeteksen ja infarktin hankkineen hoitamnen? Rajan veto on minusta niin haasteellista, että onneksi en ole moisia päätöksiä tekemässä.

• niinipä niin kirjoitti:

Henkisesti hyvä valita vai pyrkiä molempiin?

Tähän mennessä jokainen mies - olkoonkin kuinka ihastunut/rakastunut minuun tahansa - on lähtenyt hakemaan sitä naista, joka lapsia voi tehdä. Toistaiseksi kaikista näistä miehistä vain yksi on lapsia saanut. Loput etsivät vielä sitä oikeaa naista ja neljäkymppiä lähestyy jo. Kohta alkaa olla kiire heilläkin.

En tiedä, alkavatko jossain vaiheessa katua valintaansa, jos sitä breederiä ei löydykään. Jokainen muistaa kyllä inistä minulle säännöllisen epäsäännöllisesti, miten täydellinen olisin ollut heille.

En pahemmin usko miesten valitsevan rakkautta, jos vaakakupissa on joku vähemmän täydellinen, mutta sopiva puskemaan geeniperimää ulos sisuksistaan.

Minä veikkaan, että tuo ei ole mikään miesten yleispätevä näkemys vaan sinä olet omien mieltymystesi mukaan seurustellut tietyntyyppisten miesten kanssa, joille suvun jatkaminen on tärkeämpää kuin parisuhde.

• kanasutra kirjoitti:

No tuo ainakin monilla laskee kynnystä lähteä suhteesta pois, jossa on asiat päin persusta jos vielä lapsiakaan ei yhdessä saa. Ja ne ainakin toiselle tuntuvat olevan suuressa kysynnässä.

Ei tarvi kun lueskella lapsettomuuspalstoja ja mihin meidän suhde kaatui. Sieltä saat muutes varmaan todella ajankohtaista ja realistista tietoa, jos haluat aihetta enemmän vielä pohtia lapsettomien omasta näkökulmasta. :)

• Mengele

Olen tavannut aivan hirveita nais gynejä ja aivan loistavia mies gynejä.
      Yleislääketieteen puolella on sama.

Tavan peruslääkäri ei välttämättä tajua edes flunssasta yhtään mitään, saati hajonneesta selkänikamasta. Olkapään hajoittanut saatetaan laittaa kallokuvaan ja samasta syystä saikkarille.

Miten luulet, jos ihmisellä ei ole aivoja, niin se ei paranna mahdollisuuksia olla minkään alan lääkäri? Ok?

Miten vähän sä tunnet ihmisiä? Toiset oppii toiset ei. Toiset osaavat eläytyä toiset ei. Toiset ovat hyviä työssään, toiset ei.

Ihan vaan tiedoksi, naisetkin osaavat olla hirviöitä siinä missä miehetkin. Ihan sama kuin, että suomalaisuus ei tee sinusta ilmanmuuta hyvää talviautoilijaa.

Ja mitä tulee jonkun "ei ole määrä saada lapsia" asenteeseen: oliko esim Eerikan vanhempien määrä ja luonnollista saada ilman muuta lapsi? Tai täällä linjoillakin on paljon pelottavan seonneita ihmisiä, mutta joku nainen on heillekin mennyt synnyttämään lapsen. Ehkäisy ei ole onnistunut kummaltakaan. Mieheltä yleensä heikommin. Oliko heidän "määrä" saada lapsi kasvatettavaksi? Mä en ole mikään sanomaan, kuka voi lisääntyä, mutta strerilisaatio olisi joidenkin kohdalla ollut paikallaan. Lapsia kun tehdään, esim "jotta saisi kokemuksen", "lapsi lähentää meidän muuten niin repeilevää suhdetta", "koska kaikki muutkin tekevät tässä iässä" "se vahvistaa mun statusta toisten silmissä"

• Sive Lee

Kyllä moni alkoholistikin on saanut lapsia. Vammaisia sellaisia kun eivät ole pystyneet pysymään erossa aineista edes raskaana. Onko tämä sitten jonkun luonnon tahto tai jotain johdatusta...tuskin.

Moni myös on kyllä saanut lapsen, mutta omasta mielenvikaisuudestaan johtuen ei koskaan pysty olemaan tälle äiti tai isä.

Moni myös saa vammaisia lapsia ja kukaan ei tiedä oliko heidän geeneissää mitään vikaa vai ei. Moni vammainen myös saa täysin terveitä lapsia ja takuulla parempi isä tai äiti kuin joku ei vammainen aikuinen.

• Sepä se, kukaan ei oo toista tuomitsemaan ja joskus suututtaa ihmisten ns. tyhmyys tai tietynlainen omaetu-ajattelu ja naiivius, tietynlainen kykenemättömyys miettiä seurauksia. Mut itsekään en sitä aina osaa tai ole osannut, niin kai se kuuluu osaksi ihmisyyttäkin. Valitettavaa.

Toki on ihmisiä, jotka eivät koskaan kasva ja ota vastuuta. Mutta sille asialle ei oikeastaan voi tehdä mitään. Sitä varten on keksitty lakeja, pistetty ihmisiä istumaan linnaan, on perustettu perintätoimistoa ja muuta.. On kehitetty sääntöjä, joita noudattamalla päästäisiin "yhteiseen hyvään". Helppoahan se on osotella sormella, vaikeampi katsoa peiliin ja miettiä omia tekojaan. Siksi itse arvostan sitä, että asioista tullaan minulle sanomaan, kunhan se tapahtuu toista kunnioittavasti. Tai ei kai siinä, helpompaa kritiikki on ottaa vastaan, kun ei pusketa täydellä teholla toisen ylitse.. Silleen voi maailma kehittyä. :D Joskus vaan tuntuu, että pitäs "isäänsä alkaa opettaa"... Mut toisaalta olen myös todennut, jos joku ei tajua tai halua tajuta, en jaksa siitä enää hänen kanssaan keskustella. Ei se johda mihinkään.

Eli periaatteessa, vaikka vituttaa ja ottaa päähän tiettyjen ihmisten käytös (Eerikan vanhemmat vaikka) niin välillä tuntuu, että on pakko vaan katsella sormien läpi, koska itsellä ei ole resursseja hoitaa asiaa. Syyllisyyttähän siitä tuntee, jos silleen tekee.. Mut ihmettelen sosiaalityöntekijöitä.. Kävikö heille myös näin ja mikseivät he tukeutuneet omaan ammattiinsa ja sen tuomiin oikeuksiin vai eikö sellaisia ole? Anyway, tavallinen pulliainen on aika voimaton "sanomaan" kenellekään miten pitäisi elää.. Mutta aina voi sanoa ja antaa toiselle se mahdollisuus, että hän miettisi asiaa myös toisesta näkökulmasta. Toki on heitä, joita "ei kiinnosta toisen sanomiset", mutta sillon kannattaa myös miettiä, olenko itse sellainen, että toisten sanomiset ei kiinnosta.. Kuuntelenko todella, mitä muilla on sanottavaa.. Kun kuuntelee itse, tulee kuulluksi.

• xfhbfghnfgh

mitäh,eikös kätilö-osastolla olekkaan tasa-arvokiintiöitä,onko tästä ilmoitettu vähemmistövaltuutetulle?

• Sive Lee

Vähän samalla logiikalla: Voisiko nainen toimia urologina tai mies gynenä? Minun mielestäni ihan hyvin mies voi toimia kätilönä tai muuna vastaavana. En näe mitään esteitä mitä sukupuoli näissä hommissa vaikuttaisi. Tärkeämpää että osaa alansa ja muutenkin miellyttävä ihminen.

Ei kätilön tarvi eläytyä mihinkään toisen tilaan kun hän synnyttää. Pitää olla muuten hyvät kommunikointilahjat, mutta jos joku vaikka panikoi niin ei siinä eläytymiset auta ahdinkoon, vaan rauhoittelu ja ammattitaidon hyödyntäminen.

Keinohedelmöitys tuntuu olevan "ikuisuuskysymys" lähinnä ääripään uskovaisille. Melko panteistinen näkemys että luonto ei suo raskautta. Suomen laissa tämä on laillista, joten minun ei tarvi vaivata päätäni sillä että onko se nyt hyvä juttu vai ei. En voi mitenkään vaikuttaa tähän asiaan jos sattuisin olemaan suuntaan tai toiseen kiihkomielinen.

Luonto estää näkemyksesi mukaan ei ihmisen pitäisi syödä lääkkeitäkään kun luonnollisesti olet tullut sairaaksi. Kuolla siinä sitten pitäisi vaikka lapsenkin johonkin infektioon mikä kyllä paranisi muutamalla pillerillä. Emme elä enään millään synkällä keskiajalla jolloin vaikka lapsikuolleisuuskin oli huipusaan. Naisia ja lapsia kuoli synnytyksiin erityisen paljon ja minun mielestäni tähän on ihan turha palata enää.

Joo moni on myös lotonnut vuosi tolkulla ja sitten kun eronnut niin on voittanut välittömästi.

Voit elää ihan millaisten arvojen mukaan itse haluat. Sinulla on täysi oikeus olla näitä asioita vastaan, mutta yleisesti ottaen nämä mainitsemasi seikat ovat täysin yhteiskuntamme hyväksymiä. Aina lakipykäliä myöten. Miksi haluat tuomita nämä asiat ja mitä tästä hyödyt. Kannattaisi säästää energiaa oikeisiin ongelmiin puuttumisiin ja paasata niistä täällä.

• Jääkö rauhoittelu "kylmäksi", jos siitä puuttuu "henkilökohtainen ote"? Tarkoitan, että jos olet liian ammattimainen (olit sitten mies- tais naiskätilö), onko sekään hyvä? Toki täydelliseen suoritukseen tuskin kovin moni jatkuvasti pystyy.. Vai onko juuri parempi se, että on "kylmänkolea", jotta se tarttuu... Vaikea kysymys, ihmisiä hyvin monenlaisia.

Selvennän, että yleensä empatiakyvykkyydellä en tarkoita mitään tunteiden lietsomista tai dramatisointia. Karkeana esimerkkinä sanon, että ei nainen tiedä varmaankaan, miltä s*ihinotto tai erektio tuntuu. Toisaalta, sillä tuskin on varsinaista merkitystä mihinkään. Hiuksenhalkomista, myönnän.

Olen jossain määrin sitä mieltä, että ihmisen pitäisi pyrkiä luonnonmukaisiin hoitotoimenpiteisiin. Toisaalta, itse olen sen verran nuori, että olen varmaankin elänyt koko ikäni E-aineissa ja lääkkeissä, joten itselleni se tuskin on sinällään "normaalista poikkeavaa".. Mut jos viedään asia alkujuurille, ihminen on "luonnonmukainen" ja siihen on alettu tunkea kaikenmaailman kemikaaleja niin hiusväreistä, shampoista yms. lähtien. Kaikki nää on tietääkseni varsin uusia ihmishistoriassa, niin onko kukaan tutkinut niiden vaikutusta sairauksiin? En tiedä enkä tiedä sitäkään, sanoisiko siitä kukaan kenellekään. Lääkefirmathan saattaisi olla konkurssissa. :D No ei kai sentään... Mut ajatuksena.

Toisaalta tuo ajatus sotii elämän säilyttämisen arvon kanssa. Mut mihin asti voi keinotekoisesti säilyttää elämän... Jos se on joku satunnainen infektio, nuorella ihmisellä.. Tai jos se on vanhemmalla ihmisellä, ehkä eläkkeellä olevalla. Sitten tullaan siihen, että molemmilla pitäisi olla yhtä suuri oikeus elää. Miksi arvottaa lapsi ja vanhus eri tasolle? Joo, vanhuksella on kyky sanoa asioita ja käyttää selvemmin itsemäärämisoikeuttaan. Lapsi ei välttämättä osaa sitä kertoa... Jos koko mahdollisuutta elää keinotekoisesti ei olisi, ei olisi koko ongelmaa todennäköisesti ;) Ihmiset hyväksyisi kuoleman niinkuin se on. Leikitäänkö jumalia tässä suhteessa... Kehitetään uusia keinoja, jotta pysytään hengissä.. Ja kyllä, vien tämän pitkälle tarkoituksella ja kyllä, luultavasti jos tulisi omalle kohdalle mieli muuttuisi.. Kummasti.

En ole tullut tuomitsemaan, halusin herättää keskustelua sen takia, että voin laajentaa näkökantojani.

Mikäs on mielestäsi oikea ongelma, johon pitäisi puuttua ja josta paasata? :) Pääsisikö niissä asioissa pidemmälle?
        Miten se on sinulta pois, josko täällä tästä asiasta haluan herättää keskustelua?

• vesa ei tajuu
        kanasutra kirjoitti:

Jääkö rauhoittelu "kylmäksi", jos siitä puuttuu "henkilökohtainen ote"? Tarkoitan, että jos olet liian ammattimainen (olit sitten mies- tais naiskätilö), onko sekään hyvä? Toki täydelliseen suoritukseen tuskin kovin moni jatkuvasti pystyy.. Vai onko juuri parempi se, että on "kylmänkolea", jotta se tarttuu... Vaikea kysymys, ihmisiä hyvin monenlaisia.

Selvennän, että yleensä empatiakyvykkyydellä en tarkoita mitään tunteiden lietsomista tai dramatisointia. Karkeana esimerkkinä sanon, että ei nainen tiedä varmaankaan, miltä s*ihinotto tai erektio tuntuu. Toisaalta, sillä tuskin on varsinaista merkitystä mihinkään. Hiuksenhalkomista, myönnän.

Olen jossain määrin sitä mieltä, että ihmisen pitäisi pyrkiä luonnonmukaisiin hoitotoimenpiteisiin. Toisaalta, itse olen sen verran nuori, että olen varmaankin elänyt koko ikäni E-aineissa ja lääkkeissä, joten itselleni se tuskin on sinällään "normaalista poikkeavaa".. Mut jos viedään asia alkujuurille, ihminen on "luonnonmukainen" ja siihen on alettu tunkea kaikenmaailman kemikaaleja niin hiusväreistä, shampoista yms. lähtien. Kaikki nää on tietääkseni varsin uusia ihmishistoriassa, niin onko kukaan tutkinut niiden vaikutusta sairauksiin? En tiedä enkä tiedä sitäkään, sanoisiko siitä kukaan kenellekään. Lääkefirmathan saattaisi olla konkurssissa. :D No ei kai sentään... Mut ajatuksena.

Toisaalta tuo ajatus sotii elämän säilyttämisen arvon kanssa. Mut mihin asti voi keinotekoisesti säilyttää elämän... Jos se on joku satunnainen infektio, nuorella ihmisellä.. Tai jos se on vanhemmalla ihmisellä, ehkä eläkkeellä olevalla. Sitten tullaan siihen, että molemmilla pitäisi olla yhtä suuri oikeus elää. Miksi arvottaa lapsi ja vanhus eri tasolle? Joo, vanhuksella on kyky sanoa asioita ja käyttää selvemmin itsemäärämisoikeuttaan. Lapsi ei välttämättä osaa sitä kertoa... Jos koko mahdollisuutta elää keinotekoisesti ei olisi, ei olisi koko ongelmaa todennäköisesti ;) Ihmiset hyväksyisi kuoleman niinkuin se on. Leikitäänkö jumalia tässä suhteessa... Kehitetään uusia keinoja, jotta pysytään hengissä.. Ja kyllä, vien tämän pitkälle tarkoituksella ja kyllä, luultavasti jos tulisi omalle kohdalle mieli muuttuisi.. Kummasti.

En ole tullut tuomitsemaan, halusin herättää keskustelua sen takia, että voin laajentaa näkökantojani.

Mikäs on mielestäsi oikea ongelma, johon pitäisi puuttua ja josta paasata? :) Pääsisikö niissä asioissa pidemmälle?
        Miten se on sinulta pois, josko täällä tästä asiasta haluan herättää keskustelua?

Täytyy sanoa, että itse en kaipaa hoitavalta lääkäriltä sen erityisemmin empatiaa, vaan ammattitaitoa.

Ennemmin kylmä paskiainen, joka saaa minut terveeksi kuin "empaattinen" lähihoitajataustainen tunari, joka osaa lähinnä pitää kädestä kiinni ja voivotella.

Siksi toisekseen, empatiaa ei kukaan opi opiskelemalla. Ja mikä on tämä mystinen "elämä, joka lääkäriopiskelijalla jää elämättä" verrattuna lähihoitajaan? Miten sen lähihoitajan elämä on jotenkin niiiiin paljon enemmän elämää kuin lääkärin? Tämä on minusta aina jotenkin hämmentävää. Vedotaan käytännönläheisyyteen, vaikka todellisuudessa yliopisto-opiskelijat ehtivät tehdä enemmän käytännön tehtäviä opintojensa aikana kuin ammattikoulutetut...

• 19+11

Mies voi aivan hyvin olla kätilö siinä missä nainenkin. Olen itse nainen, kätilö ammatiltani. Toivoisin hartaasti, että alalla olisi myös miehiä. Muutaman olen tavannut, lähinnä kätilöpäivillä.
      Yleensäkin työyhteisö on terveempi, jos siellä työskentelee kaiken ikäisiä ja molempaa sukupuolta edustavia ihmisiä.
      Kätilökoulutukseen ei voi laittaa mieskiintiöitä, koska miehet eivät halua alalle hakeutua. Mielestäni voitaisiin jo hoitoalalla olevia aikuisia miehiä kannustaa hakeutumaan kätilökoulutukseen. Hakijoissa on miehiä vähän ehkä siksi, että varsinkaan nuoret miehet hoitoalalle hakeutuessaan eivät "uskalla" kiinnostua kätilötyöstä, johon liittyvät siis naistentaudit ja synnytykset. (Tietenkin kätilö saavuttaa myös sairaanhoitajan pätevyyden.)

• Se on totta, että mieskätilöt tasapainottaisivat työyhteisöä paljon. Ja varmasti on sekin totta, etteivät "uskalla" kiinnostua. Kokonaisuudessaan valinnanvara kätilön sukupuolen suhteen olisi naiselle tietysti varmasti "helpottava" tieto.

Tässä näin heittämällä ei tule mieleen keinoja, jolla tätä uskallusta saatais potkittua miehille.. Oisko jollain ideoita sen suhteen?

• ,,,,,,,,,,,,,,m

ihan voi olla näin, mutta minä en haluaisi synnytykseeni mieskätilöä :)

• yawn

Itseäni vain ahdistaa naiseuden (stereotypioiden) korostaminen ja hössöttäminen jostakin mystisestä feminiinisyydestä sekä äitiyden magiasta yada yada. Mieskätilö olisi ok.

Keinohedelmöitys on täysin ok. Taitaa olla vain joitakin uskonnollisia sitä(kin) vastustamassa.

• siinäpä nimike

Kätilö on englanniksi midwife.

Mikähän historia tuollakin sanalla on?

• 3 + 16

Luin kirjan englantilaisesta pariskunnasta, joka asettui Espanjan maaseudulle viljelemään sitruunoita tms.
      Kun vaimon synnytyksen aika koitti, saapui paikalle kaksi tummatukkaista nuortamiestä "we are the midwives", riisui nahkatakkinsa ja synnytys hoitui.
      Itsellä TAYS:issa ponnistutettiin kolmesti paikat tohjoksi selällään maaten, nopeus oli valttia naiskätilön mielestä jotta vauva saa hyvät pojot. Englantilaisen kätilön oppaan lukeneena harmittaa ettei voitu muutamaa minuuttia odotella paikkojen venymistä..

• c36nei

Luonnonvalinta on siitä huono että se ei osaa valita moraalisesti ketkä olisivat oikeasti parhaita saamaan lapsia. Esimerkiksi jos pariskunta joista molemmat ovat hyväsydämmisiä ja oikeudenmukaisia ihmisiä eivät saa lapsia kun taas joku rikollinen pariskunta jotka tekevät mitä tahansa saadakseen haluamansa eivätkä välitä muista taas saavat lapsia niin minusta tuo eka pariskunta ansaitsee jälkikasvua oli geenit mitä mieltä tahansa.

Tässä mielessä lasten hankintaan pitäisi saada ensin lupa soveltuvuustesteistä joissa selviäisi onko henkilöt oikeutettuja lapsiin vai ei. Ja jos geenit ei anna myöten niin selvittää kaikki vaihtoehdot.

• 12+14

Kätilötyö on ala, jonne miehiä kaivattaisiin. Miehillä on kyky erikoisella tavalla tasoittaa naisvaltaisen alan ilmapiiriä. Pelkkä miehen läsnäolo saa naiset pysymään paremmin lestissä. Ilmeisesti kyse on jostain alkukantaisesta jäänteestä, jossa uros toimii lauman johtajana ja pitää yllä sen vakautta. Olen itse sairaanhoitaja ja työskennellyt monenlaisissa paikoissa. Aina ne paikat, joissa on miehiä, ovat olleet ilmapiiriltään puhtaamia kuin ne työpisteet, joissa on ainoastaan naisten joukko. Naiset liittoutuvat herkästi toistensa kanssa ja muodostavat kuppikuntia. Miehillä on vähemmän tällaista taipumusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe