Hei!
Olen 20.v nainen ja minulla on maailman ihanin 1,3kk poika!
Olen kuitenkin yksinhuoltaja eikä lapsen isä halua olla kanssamme missään tekemisissä. Yhdessä sovimme, että kasvatamme lapsen jne, mutta lopputulos oli, että mies ei tahdo lastaan ja jäin yksin!! Meillä on mennyt pitkään hyvin ja olen saanut melko hyvin hoitoapua vanhemmiltani. Lähiaikoina olen kuitenkin alkanut ahdistumaan ja usein kyyneleetkin vierivät poskilla asian tiimoilta. Tuntuu pahalta ettei lapsella ole isää ja nykyään todella pahalta se, että itseltä on oma aika ja kaverit kaikonneet. Ei kaverit halua viettää aikaa mun kanssa, kun vain silloin tällöin vklp jos pääsen illanviettoon. Rakastan urheilua, mutta en pääse salitreeneihin, koska isä ei ole vastavuoroisesti poikaa hoitamassa. Olen myös tavannut vihdoin miehen jonka kanssa haluaisin saada asiat toimimaan, mutta myös hänen näkemisensä on monen mutkan takana, että saan ensin hoitoon pojan. äähh..tuntuu, että asiat kaatuvat päälle enkä pääse omassa elämässäni eteenpäin! Poika kasvaa, mutta minä pysyn paikallaan!
Vanhempani auttavat, mutta ei sieltäkään saa apua siinä määrin mitä tarvisi, että pysyisi järki päässä ja saisi elettyä myös omaa elämää. Vanhemmillani on 5 lastenlasta joten heillä riittää hommaa, en voi viedä omaa poikaani aina sinne eikä ole vanhempieni tehtävä kantaa vastuuta lapsestani! Hmm..onko ketään samassa tilanteessa olevia? Haluaisin kuulla elämästänne ja tuntemuksistanne? Ja saako mistään apua.
Yksinhuoltajana rankkaa!
48
1015
Vastaukset
- MKIOUYYT
Mitä ihmeen omaa elämää, se elämähän on sun kokoajan, lapsenkin kanssa. Miksi niitä lapsia tehdään jos ei vastuu kiinnosta, vaan joku "oma elämä" on erikseen en ymmärrä. Olen ollut lpaseni kanssa 10 vuotta kaksin en ole hajonnut enkä tullut hulluksi ei ole isovanhempia eikä muitakaan apuja. Isällään on ollut kesäisin koska hän asuu kaukana meistä. Lapsi on parasta mitä elämä on antanut se on sitä mun omaa elämää.......
- kaisa*
No höh. Lapsi on "vain" yksi osa äidin elämää. Kuinka suuri osa, se riippuu äidistä. Silti on toivottavaa, ettei lapsi ole aina kahdestaan äitinsä kanssa, vailla sosiaalista tukiverkostoa. Eikä äidin myöskään kokonaan pidä omistautua lapselleen.
- Anonyymi
kaisa* kirjoitti:
No höh. Lapsi on "vain" yksi osa äidin elämää. Kuinka suuri osa, se riippuu äidistä. Silti on toivottavaa, ettei lapsi ole aina kahdestaan äitinsä kanssa, vailla sosiaalista tukiverkostoa. Eikä äidin myöskään kokonaan pidä omistautua lapselleen.
Entä sitten kun äiti on elänyt vain lapselle ja lapsi aikuistuu ja muuttaa omilleen. Äidin pitäisi oppia elämään yksin. Moni ei osaa katkaista napanuora. Tyttärelläni on aviomies jonka äiti soittaa kolme kertaa päivässä vähintään ja kylään änkeää tiedä kuinka monta kertaa viikossa 🤭🤭🤭On naurettavaa. Ja sitten se akka huutaa kun ei tytär anoppia jaksa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten kun äiti on elänyt vain lapselle ja lapsi aikuistuu ja muuttaa omilleen. Äidin pitäisi oppia elämään yksin. Moni ei osaa katkaista napanuora. Tyttärelläni on aviomies jonka äiti soittaa kolme kertaa päivässä vähintään ja kylään änkeää tiedä kuinka monta kertaa viikossa 🤭🤭🤭On naurettavaa. Ja sitten se akka huutaa kun ei tytär anoppia jaksa.
Aapeen penska jo teini-ikäinen.
- kaisa*
Tuossa auttaa liittoutuminen toisten yksinhuoltajien kanssa. Tai lähihuoltajien. Kyselepä vaikka neuvolasta apua pulmaasi. Olen varma, että lähitienoillasi on toisiakin yksinäisiä äitejä. Sitten voisitte vuoropäivinä hoitaa toistenne lapsia. Entä sisaruksesi? Eivätkö he voisi joskus hoitaa omien lasten lomassa sinunkin poikaasi? Voisit kysellä lapsenvahteja myös lähiseurakunnaltasi tai kuuluttaa ihan viidakkorummun avulla. Joku luotettava naapurintyttö voisi tulla ihan mielellään, jos saisi pienenkin korvauksen.
- yksin
kiitos vastanneille. ensimmäinen kirjoittaja taisi saada hieman väärän kuvan. mä kannan vastuun lapsestani ja rakastan lastani enemmän kuin mitään, mutta tiedostan myös sen, että minusta jokainen ihminen tarvitsee myös "omaa tilaa" omaa puuhaa, muutakin kuin "olla äiti" lähiaikoina sitä omaa aikaa on tuntunut olevan niin vähän, ettei aina tahdo jaksaa olla ilosena enää kotonakaan. sisaruksilla vaikea tilanne, kun toisella 3 alle 5.v ja toisella 2v ja 2pv sitten syntynyt lapsi. joten niiltä suunnilta apua ei löydy, mutta täytyy koittaa etsiä joku mukava lähihoitaja opiskelija, joka olisi kiinnostunut hoitamaan pientä palkkaa vastaan! :)
lähinnä olisi kiva kuulla teidän fiilareista ja oletteko mahdollisesti samassa tilanteessa? - yksin
jostain syystä tuntuu, että kukaan ei tainnut nyt ymmärtää mitä tarkoitin! En mä halua mitään LOMAAA omasta arjesta ja pakoilla vastuuta ja ruikuta sitä, että joudun huolehtimaan lapsestani!! pyysin ihmisiltä neuvoja ja tuntemuksia siihen miten itse ovat saaneet harrastaa tai tehdä asioita ilman, että JOKA KERTA lapsi on mukana. Kyllä mä olen ylpeä äiti joka rakastaa lastaan enemmän kuin mitään, mutta eihän se nyt hemmetti voi olla väärin, että kaipaa myös niitä harrastuksia ja asioita mitä pääsee toteuttamaan kodin ulkopuolella vai onko? onko väärin tuntea, että haluaisi joskus päästä rentoutumaan kaverin kanssa, vaikka keilauksen tai elokuvan merkeissä :o olenko huono äiti jos haluan viettää päiviä muutenkin kuin lapseni kanssa...omasta mielestäni en! En mä tässä ole mitään viikon lomia haluamassa vaan jotain yksittäisiä päiviä ja siihen halusin neuvoja miten miten muut yksinhuoltajat ovat saaneet hoitoapua. Tai muiden tuntemuksia yksinolosta...
- yksin
ja mitä salilla käyntiin tulee niin täälläpäin en saa lastani lapsiparkkiin, koska on alle 3vuotias :( olen yrittäny eri paikoista kysellä, mutta ei ole kuulema mahdollista
- Dimitrella
yksin kirjoitti:
ja mitä salilla käyntiin tulee niin täälläpäin en saa lastani lapsiparkkiin, koska on alle 3vuotias :( olen yrittäny eri paikoista kysellä, mutta ei ole kuulema mahdollista
Elixia-salit tietääkseni ottavat jo puolivuotiaita hoitoon. Jos teilläpäin on sellaista.
- raha ratkasew
Rahalla saa hoitajan ja sattu hyvä naapuri kohdalle, voi viedä lapsen naapuriin leikkimään samanikäisen lapsen kanssa ja pääsen asioille. Vastavuoroisesti hoidan heidän lastaan. Rahalla saa hoitajan.
- Anonyymi
yksin kirjoitti:
Minun nuorin ei tykännyt olla lapsi parkissa salilla ja tuli vaan pois sieltä ja henkilökunta hermostui niin ei sitten enää jatkunut harrastus minulla.
- Päivähoitoon - äiti
Laita päiväkotiin! Jos ei se onnistu niin sitten palkkaat vaikka naapurin tai opiskelijan lapsenvahdiksi.
- hvjghjgf
Ihan ajattelin ehdottaa että muuta asennetta siten että sinulla on se lapsi mukana. Minä aikoinani vaikka olin parisuhteessa otin lapset tai toisen useinmiten mukaan punttisalille...se oli ihan mukavaa ja siitä tuli tavallaan rutiinia, lapset silloin 3-.6 vuotiaita. Jos lapsi mukana menee treenit tietenkin sen mukaan mutta tunnin tai puoltoista aikana saa kyl jotain tehtyä. Ulkona voi myös harrastaa liikuntaa lasten ehdoilla ja sekin voi olla mukavaa myös äidille. Hyväksy realiteetit ja sen tiimoilta suunittelet arkipäivän. Lapsi on sinulla ikuisesti ja siitä et eroon pääse joten ota kaikki ilo irti! :)
- Zina
"Yksinhuoltajana rankkaa/5.11.2012"
Rankkaa on jos ajattelet, että menetät elämässäsi jotain parempaa, kun et voi seurustella uuden miehen kanssa tai käydä ysävättärinesi kapakoissa, lapsesi ollessa esteenä.
Meitä yksinäisiä löytyy pilvinpimein ja niitäkin yksinäisiä jotka haluaisivat lapsen, mutta eivät voi sitä saada.
Älä kiirehdi uuden suhteen kanssa. Olet nuori ja ehdit kasvaa itse ja kasvattaa myös lapsesi ja etsiä ja löytää uuden kypsemmän suhteen myöhemmin. Hyvät ja mieleltään tasapainoiset miehet eivät karsasta uusperheen lasta.
Pidä lapsestasi ja itsestäsi hyvää huolta ja aseta lapsesi kaikessa etusijalle. Kohtele häntä kunnioittaen, niin hän tekee saman sinulle.Vuodet vierähtävät nopeasti. Ole tukena vielä aikuisellekkin niin hän on tukena sinulle. - Daddyd1
itse olen kaksoslapsien (2v) isä ja yksinhuoltaja. Arjenpyörittäminen on aikaajoin haasteellista, mutta aina niin palkitsevaa. Kaikki, kun riippuu aina asenteesta ja siitä, että olet sisäistänyt sen, että se entinen elämä on sitä entistä elämää. Mutta, jos arki tuntuu liian ylivoimaiselta, uskalla pyytää apua. Apua saat eritahoilta, esimerkiksi mannerheiminlastensuojeluliitosta, sosiaalitoimesta ja jne.
- leinaM
sosiaalitoimesta en suosittelisi apua hakemaan lasten hoitoon, ellet halua syyniin siihen saakka kun lapsi on 18. Been there, done that, ja voin kertoo, enemmän haittaa ku hyötyä.
- sistonro2012
leinaM kirjoitti:
sosiaalitoimesta en suosittelisi apua hakemaan lasten hoitoon, ellet halua syyniin siihen saakka kun lapsi on 18. Been there, done that, ja voin kertoo, enemmän haittaa ku hyötyä.
Toi on kyllä niin totta..älä missään nimessä pyydä apua sosiaalitoimesta..siitä nimittäin alkaa sellainen rumba, et ei mitään järkee!!
- Turha pelätä
sistonro2012 kirjoitti:
Toi on kyllä niin totta..älä missään nimessä pyydä apua sosiaalitoimesta..siitä nimittäin alkaa sellainen rumba, et ei mitään järkee!!
Vanhempien oikeuksia lapseen suojellaan enemmän kuin lapsen oikeuksia. Kukaan ei uskalla puuttua oikeasti ennemmin lapselta menee henki kuten on aiemmista tapauksista nähty.
Sosiaalitoimessa on ylityöllistettyjä työhönsä kyllästyneitä niin ettei ole vaaraa alkoholistivanhemmallakaan menettää lasta kunhan on lapsen perustarpeet hoitanut eli vaatteet ja ruuan niin ettei kakara ihan nälkäisenä ja alasti ala juoksentelemaan. Lapselle läsnäolemattomia vanhempia nyt voi olla muissakin kuin aineiden käyttäjissä ettei se nyt ole mikään huostaanoton peruste. - onneksi ei meillä
Turha pelätä kirjoitti:
Vanhempien oikeuksia lapseen suojellaan enemmän kuin lapsen oikeuksia. Kukaan ei uskalla puuttua oikeasti ennemmin lapselta menee henki kuten on aiemmista tapauksista nähty.
Sosiaalitoimessa on ylityöllistettyjä työhönsä kyllästyneitä niin ettei ole vaaraa alkoholistivanhemmallakaan menettää lasta kunhan on lapsen perustarpeet hoitanut eli vaatteet ja ruuan niin ettei kakara ihan nälkäisenä ja alasti ala juoksentelemaan. Lapselle läsnäolemattomia vanhempia nyt voi olla muissakin kuin aineiden käyttäjissä ettei se nyt ole mikään huostaanoton peruste.To on totta. Lapsia ei kuunnella. Heidät heitetään talosta toiseen, pakataan reppu ja laitetaan muuttamaan joka viikko. Sitä ei aikuinen ikinä tekeisi joka viikko monen vuoden ajan.
Mutta lapsen on pakkko, kun vanhemmat niin sanoo, ja laittavat lapsen matkaan.
Siinä säästetään aikuista, joka saa olla omassa kotona ilman lasta huilata lapsesta. Säälittävää toimintaa aikuisilta.
Sitten voikin syyllistää lasta joka oirehtii jatkuvasta muuttamisesta ja vieraiden ihmisten ahukuista. Syy on lapsen ei niiden aikuisten, jotka tekevät lapselle kurjat oltavat. - hanki apua!
leinaM kirjoitti:
Jos on omat voimat loppu ja tarvitsee apua vaikkakin siinä lastenhoidossa niin kannattaa soittaa lastenvalvojalle tai neuvolaan ja kysyä neuvoja ja apua! Ennenkun he tulevat kysymättä kylään,,, Jos tuntee olonsa yksinäiseksi ja tarvitsee todella apua lapsen kanssa niin se on ammatti ihmisten asia auttaa ja heiltä saa siihen apua, eivät sossut heti ala huostaanottamaan lapsia ja heidän tehtävä on auttaa tukiverkoston hankkimisessa!
- yksin
kiitos paljon asiallisista vastauksista! :) sitä kai on viimiseen asti katkera sille toiselle osapuolelle joka hylkäs ja viettää nyt päivänsä miten viettää.. vastuuta kantamatta. Se on varmaan suurin asia mikä saa vihan nousemaan pintaan, kun ymmärtää, että itse ei voi laistaa vastuuta ja lähteä kavereiden kanssa ajan viettoon, kun mieli tekee, mutta näkee silti toisen tekevän niin..on vaikea käsittää miten isä voi hylätä lapsensa ja jättää myös mut yksin tän asian kanssa! huh..lapsen tulo oli kuitenkin meille kummallekkin yllätys ehkäisyn käytöstä huolimatta!! Olihan tähän melkoinen kasvaminen ja rakastan poikaani, en vaihtaisi päivääkään. Vaikka välillä seuraa ja helpotusta yksinäiseen arkeen kaipaakin. Voimia teille muille samojen asioiden kanssa painiville :)
- Kaiken nähnyt
On siinä jotain muutakin muttet kerro muutakuin syyllistät toista osapuolta. Näin on hyvä saada sympatiaa kun vierittää koko paskan toisen syykseen ja itse on muka ollut itse täydellisyys. Jos ehkäisy pettää on aborttipillerit ja abortti mahdollisuus.
Voit ihan samalla lailla laistaa sen vastuun antamalla lapsen pois joillekkin sellaisille jotka eivät enään poraa menetettyä omaa aikaansa.
Yksineläviin ihmisiin nähden et ole edes yksin ja kauhea poru. Ota nyt vähän positiivisempi asenne tai se negatiivisuus alkaa heijastua siihen lapseen. Läheisriippuvaiselle ihmiselle on kamalaa jäädä yksin ja yleensä tekevät kaikkensa ettei sellaiseen tilanteeseen tule. Toiset jotka luonnevikaisuutensa takia eivät tule toimeen kenenkään aikuisen ihmisen kanssa niin tekevät sen kakaran seurakseen sillä sitä voi ohjailla eikä kukaan kyseenalaista.
Mies pettyi pahasti ja hänellä on varmasti ollut hyvä syy lähteä mutta nainen ei näe itsessään mitään vikaa siihen tapahtumaan ja outoa on se. Moni nainen muuttuu ihan hirviöksi kuvitellen saaden sen miehen loukkuun sen kakaran avulla niin ettei äijä lähde mihinkään ja vahtii kaikkia miehen liikkeitä, siis sairaalloisen mustasukkaisuus ja omistuksen halu voi olla yksi syy. Miehen näkökantaa tähän ei saada vaan että nainen on jätetty syyttä suotta ja tuohon en usko. - muunitar82
Mulla on aikalailla sama tilanne ja samanikänen muksukin...mut mulle on myös syntymässä alkuvuodesta lapsi.. Saa nähä miten se sit alkaa sujumaan yksinään kahden pienen kans:)
- äidin vika
Kaiken nähnyt kirjoitti:
On siinä jotain muutakin muttet kerro muutakuin syyllistät toista osapuolta. Näin on hyvä saada sympatiaa kun vierittää koko paskan toisen syykseen ja itse on muka ollut itse täydellisyys. Jos ehkäisy pettää on aborttipillerit ja abortti mahdollisuus.
Voit ihan samalla lailla laistaa sen vastuun antamalla lapsen pois joillekkin sellaisille jotka eivät enään poraa menetettyä omaa aikaansa.
Yksineläviin ihmisiin nähden et ole edes yksin ja kauhea poru. Ota nyt vähän positiivisempi asenne tai se negatiivisuus alkaa heijastua siihen lapseen. Läheisriippuvaiselle ihmiselle on kamalaa jäädä yksin ja yleensä tekevät kaikkensa ettei sellaiseen tilanteeseen tule. Toiset jotka luonnevikaisuutensa takia eivät tule toimeen kenenkään aikuisen ihmisen kanssa niin tekevät sen kakaran seurakseen sillä sitä voi ohjailla eikä kukaan kyseenalaista.
Mies pettyi pahasti ja hänellä on varmasti ollut hyvä syy lähteä mutta nainen ei näe itsessään mitään vikaa siihen tapahtumaan ja outoa on se. Moni nainen muuttuu ihan hirviöksi kuvitellen saaden sen miehen loukkuun sen kakaran avulla niin ettei äijä lähde mihinkään ja vahtii kaikkia miehen liikkeitä, siis sairaalloisen mustasukkaisuus ja omistuksen halu voi olla yksi syy. Miehen näkökantaa tähän ei saada vaan että nainen on jätetty syyttä suotta ja tuohon en usko.Totta kerrankin. Nykypäivänä ei ole vahinkoraskauksia. Abortti tai jälkiehkäisypilleri suojaamattoman yhdynnän jälkeen niin ei tarvitse täällä valittaa. Oliskos kuitenkin niin että jos leikkiin ryhtyy niin leikin kestäköön. En pystynyt tehdä aborttia...ei tarvitse tehdä kun ottaa sen jälkie. pillerin. Surkuhupaisinta on se että ei huolehdita ehkäisystä tai edes jälkiehkäisystä ja sitten valitetaan ettei isä ole lapsen kanssa riittävästi.
- Älä ruikuta
Oma elämä päättyy aina siihen kun päätöksensä tehnyt perustaa perhe ja ei omaa elämää ole enään vaikka mieskin olisi päättänyt jäädä. Sinun nyt pitää vain uhrautua ja seisottaa se elämäsi poikasi tähden, herranjumala sentäs mitä tämä nykyajan nuoriso oikein on.
Aletaan perustelemaan perhettä ja vielä vaaditaan omaa elämää...olisit vielä pysytellyt lapsettomana niin kauan kunnes olisit ollut kypsä luopumaan omasta elämästästäsi.
Missäs on se vanhempiesi oma elämä kun ei sitä saa edes omiaan lapsiaan kasvatettua aikuisiksi vaan sen jälkeen alkaa toinen työsarka ja valittavatko he ettei ole omaa elämää ollenkaan eikä milloinkaan?
Itse olin parikymppisenä jo sen verran viisas etten olisi luottanut kehenkään samanikäiseen sälliin, yksi puhui sitä soopaa ja toinen tätä ja kun parikymppinen jätkä kyllästyy siihen ämmään niin häipyy. Olisit ensin katsellut sitä jätkää edes viis vuotta ennen sen kersan vääntämistä että malttaako pysyä, yleensä eivät ja olisit saanut elää omaa elämääsi.- Soputumista
Oma aika on kortilla vaikka mies oliskin. Olen ollut yh ja voin sanoa että on helpompaa kun voi hoitaa pikku askareita ilman että lapset ovat mukana. Kauppareissut,pyykkireissut, aamuhärdellit ym. Joillakin on perheissä sellainen malli että äiti harrastaa,opiskelee ja bailaa ja isä hoitaa kodin ja lapset ja työn. Silti nämä äidit valittavat kun on niin raskasta. Sekään ei liene normaalia. Arjen pyörittäminen on helpompaa toisen aikuisen kanssa. Ihan vaan että saa arkiaskareet tehtyä. Mutta se on täysin selvää että turha ajatella mitään omaa elämää vielä pitkään aikaan. Luovuin omastani kun minusta tuli äiti. Ja niin se pitää ollakin.
- yksin
aika hauska lukea näitä eriäviä mielipiteitä asiaan osa ymmärtää mistä on kyse ja osa analysoi mua totaalisen väärin ja on ymmärtänyt asiani täysin väärin! Mä en ole tässä etsimässä mitään OMAA ELÄMÄÄ. poika on mun elämä! kuvainnollisesti asiasta puhuin, vaikea näitä tunteita sanoiksi pukea. ja mitä viimiseen viestiin tulee niin seurustelin exäni kanssa 14.v kakrasta lähtien..5v kerkesi tulla täyteen, kunnes selvisi muksun tulo. Puol vuotta mies halusi yhdessä asian hoitaa mun kanssa, mutta loppujen lopuksi selvisi, että oli pettänyt mua jo reilu vuoden verran toisen naisen kanssa. Kaikki ei ole ennalta arvattavissa tai niin yksiselkoista miltä vaikuttaa, siksi en itse lähtisi ketään täällä noin negatiiviseen sävyyn arvostelemaan. noh jokatapauksessa löysin yksinhuoltajien kerhopaikan missä voi käydä pojun kanssa pari kertaa viikossa, jospa sieltä saisi hieman sosiaalista elämää lisää itselleen :)
Ja sinä joka kirjoitit, että sulle on toinen jo tulossa ja olet yksin niin paaaljon tsemppiä ja koita löytää hyvä tukiverkosto itselles niin, että jaksat läpi vaikeiden hetkien!! :) - Voitolla jo
Vastaanpa heti otsikkoon, että yksinhuoltajana on rankkaa. Itselläni on kaksi jo teini-ikäistä lasta (15 ja 16v.), ja tuon 15 vuotta olen ollut yksinhuoltajana. Lasteni isä (nuorehkon ikänsä takia?) ei halunnutkaan kantaa vastuuta vaan jäin kahden pienen kanssa yksin. Rankkaa oli, mutta olen selvinnyt jo tähän asti :-) Ja onhan se edelleenkin haastavaa kasvattaa yksin kahta murrosikäistä. Rankinta yksinhuoltajuudessa on se, että sulla ei ole siinä rinnalla ketään kenen kanssa jakaisit lasten ja omatkin asiat. Vaikka itselläni on ollut ja on edelleenkin hyvä tukiverkosto, ei se ole sama kuin lapsen isä olisi siinä rinnalla.
Lapsesi on vielä pieni ja tarvitsee äitiään 24/7. Ja jos itsestä tuntuu, senkin takia olisi hyvä sinun päästä vaikka tunniksi viikossa tekemään jotain ihan omaa. Se antaa sitten puhtia ja jaksamista jaksaa arjessa. Lasteni ollessa pieniä olin itse aina heidän kanssaan, ajattelin että kun olen heille se ainoa lähellä oleva aikuinen ( heidän isänsä ei tavannut heitä kuin erittäin harvoin) haluan antaa heille kaiken aikani. Ensimmäistä kertaa sain omaa aikaa kun lähdin opiskelemaan heidän ollessa 3 ja 4v. He olivat perhepäivähoitajalla 7-8 tuntia päivässä, ja itse opiskelin ja jos aikaa oli päivällä, kävin myös kuntosalilla. Näin pääsin hengähtämään ja sain sen ajan itselleni.
Pari pitempää parisuhdetta mulla on ollut tänä 15 vuoden aikana, ja oli se välillä aikamoista sumplimista varsinkin alkutapaamisissa, että milloin tavata ja missä...
Toivottavasti löydät samassa tilanteessa olevia muitakin nuoria äitejä, niin voitte yhdessä keskustella näistä asioista. Itselläni ei kukaan ystävistäni ole ollut samassa tilanteessa, joten sekin välillä tuntui rankalta ettei saanut jaettua asioita sellaisen kanssa joka oikeasti ymmärtää ja tietää yksinhuoltajan elämän.
Lapsen ollessa pieni nauti elämäntilanteestasi, joka menee nopeasti ohi. Kohta olet samassa tilanteessa kuin minä; muistelen kuitenkin hyvillä mielin niitä aikoja :-)
Jaksamista ja voimia! - Naisten oikeus valit
On meitä sellaisiakin, jotka ovat jo alun perinkin halunneet yksinhuoltajaksi. Sen toteuttamiseen on monia vaihtoehtoja, myös lesboille. Ihanne tietysti on, että mieheltä kysytään suostumus asiaan, eikä mennä selän takana toimimaan. Jos yhteiselämä miehen kanssa ei onnistu syystä tai toisesta, nainen voi silti hankkia lapsia halutessaan.
- äiti+3
Se että on yksinhuoltaja, ei tee elämisestä yhtään rankempaa kuin parisuhteessakaan välttämättä. Minä olen naimisissa ja kolmen lapsen äiti. SIlti olen ollut heihin sidottuna lähes 24/7 koko 15 vuoden ajan. Alkuun oli helppo ottaa yksi lapsi kainaloon ja mennä ihan mihin vaan, se on vaan itsestä kiinni. Kolmen kanssa se on tietty jo paljon haasteellisempaa, mutta onnistuuhan se kun vaan ottaa sen asenteen. Anoppi hoiti ensimmäistä tasan yhden kerran ja se riitti, meni kuulemma hermot. Oma äiti oli töissä ja sitten jos ehti niin hoiti niiiin kiireisen meneväisen sisareni lapsia. Miehen menoja lapset eivät saa häiritä, joten minä siis sovitan menoni lasten kanssa tai olen menemättä. Omaa aikaa ei ole ollut viittä iltaa koko 15.vuodessa, joten en tiedä yhtään yksinhuoltaja, jolla olisi ollut vähemmän omaa aikaa. Yht saavat symbatiaa, mutta naimisissa olevan on vaan jaksettava oli sairas tai väsynnyt,..ihan sama.eli miksi yhnä on kovaa? Niin ja mitä ymmärsin väärin jutussasi.
- etusxy
Minkä herran tähden sinä suostut hoitamaan kaiken yksin kun sulla kerran on mieskin siellä? Eikö sulla ole mitään omanarvontuntoa? Äijä menee miten tykkää ja sinä kiltisti hoidat muksut yksinäsi? Ryhdistäydy nyt hyvä nainen!
Eikös ne lapset nyt siinä viidessätoista vuodessa ole sen verran kasvaneet ettei niissä tarvitse 24/7 olla kiinni? Ja naimisissa olevien ei yleensä tarvitse jaksaa vaikka olisi sairas, koska heillä on puoliso jakamassa vastuuta. Yksinhuoltajalla ei ole. Sitä en sitten taas ymmärrä lainkaan että naimisissa oleva ihminen tekee sairaanakin yksinään kaiken ja antaa sen toisen elellä kuin poikamies... ja sitten ihmettelee kun ei saa "symbatiaa". Ihan oikeasti, ota nyt itseäsi niskasta kiinni. - kurkop
etusxy kirjoitti:
Minkä herran tähden sinä suostut hoitamaan kaiken yksin kun sulla kerran on mieskin siellä? Eikö sulla ole mitään omanarvontuntoa? Äijä menee miten tykkää ja sinä kiltisti hoidat muksut yksinäsi? Ryhdistäydy nyt hyvä nainen!
Eikös ne lapset nyt siinä viidessätoista vuodessa ole sen verran kasvaneet ettei niissä tarvitse 24/7 olla kiinni? Ja naimisissa olevien ei yleensä tarvitse jaksaa vaikka olisi sairas, koska heillä on puoliso jakamassa vastuuta. Yksinhuoltajalla ei ole. Sitä en sitten taas ymmärrä lainkaan että naimisissa oleva ihminen tekee sairaanakin yksinään kaiken ja antaa sen toisen elellä kuin poikamies... ja sitten ihmettelee kun ei saa "symbatiaa". Ihan oikeasti, ota nyt itseäsi niskasta kiinni.Liitossakin joutuu jotkut sairastamaan yksin ja hoitamaan lapset, sairaat sellaiset yksin. Ei mies tarkoita sitä että pitäis kädestä kiinni 24/7. Jotkut käyvät töissä 24/7. Mutta silti, en pois antais.
- gfgfgfdgfdgd
Hienoa! Kerrankin joku joka laittoi sanoiksi! Mietä avioliitossa väsyneitä äitejä on pilvin pimein. Joillakin vaan se mies tekee töissä pitkää päivää ja tosiaan täälläkin mennään 24/7 lapset kainalossa. Joskus väsyneenä tullut mietittyä että miten hienoa olisi olla eronneena yhteishuoltajuudessa saisi joka toinen vkl omaa aikaa koko pitkän viikonlopun :)
- oot ruikkupaska
Jos se on noin vaikeaa niin anna se lapsi huostaan, silloin voit tehdä ihan mitä huvittaa.
- Ymmyrkäinen
Ja sinä olet lukutaidoton, tai et ainakaan ymmärrä lukemaasi!
- yksin
näillä sivustoilla huomaa hyvin sen kuinka ihmisiä on joka lähtöön :) Mä en ymmärrä kellä ihmisellä on varaa tulla tänne tai muuallekkaan, arvostelemaan toisen elämän rankkuutta tai kasvatustaitoja. Mikä minä tai kukaa muukaan ollaa arvostelemaa toisen elämää ja tuntemuksia asioihin. Tää on mun elämä ja tälläsiä tuntemuksia mä käyn läpi ja joku toinen taas käy läpi toisenlaisia asioita.
Hain rakentavaa keskustelua ja vertaistukea samoja asioita miettivien kanssa yms. muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa. Kiitos teille jotka olette asiallisesti vastanneet, on helpottanut olo kummasti ja tuntuu siltä, etten kuitenkaan ole asian kanssa ihan yksin tai ainut joka kamppailee näiden asioiden kanssa! :)- yksin
ja mitä tollasii huostaanlaitto "ruikuti ruikuti" viesteihin tulee niin, huoh! Jos olette naimisissa ja on vaikea viikko/kuukausi tai jopa vuosi miehen kanssa niin otatko avioeron..tai jos elämä tuntuu rankalta niin luovutatko ja heität hanskat tiskiin..musta tollanen asenne kertoo ihmisestä itsestään paljon. Mä en ole luovuttaja, on vaikeita hetkiä elämässä ihan niinku kaikilla meillä joskus, mutta ei oo mitään oikotietä onneen ja, vaikka on joskus yksinäistä pojan kanssa tai vastuu tuntuu yksin todella suurelta tai koitan tätä kautta saada ihmisiltä erilaisia neuvoja , koska 4seinän sisältä niitä ei löydy...niin eihän se nyt herrajumala tarkota sitä että mä ruikuttasin koko ajan enkä välittäis pojastani ja haluaisin elää itsekkäästi pelkästään itselleni!! Eli lukekaahan huolella tän keskustelun viestit ennenkuin lähdette typeriä kommentteja jakelemaan.
- elämä jatkuu
Onhan se varmasti rankkaa noin nuorena ja yksin vastuussa pienestä elämästä. Mutta sitä se elämä nyt vaan on. Itselläni on kolme jo kohta aikuista lasta ja mieskin vielä matkassa, mutta kyllä se rankkaa on ollut. Ei sitä turhaan puhuta naisen ruuhkavuosista. Itse tehnyt koko ajan kolmivuorotyötä ja mies reissuhommia, joten aikalailla yksinhuoltajana sitä ollaan oltu ja aina on joutunut säätämään, vaikka taloudellinen vastuu onkin jaettu. Ei ole ollut isovanhempia eikä muitakaan sukulaisia, "omasta elämästä" nyt puhumattakaan. Tämä on sitä omaa elämää. Jos tuntuu raskaalta, hae apua, ihan sama mistä, kunhan haet. Ei ole mitään järkeä, että ajat itsesi loppuun, lapsi tarvitsee vanhemman, joka voi hyvin.
- selvittäkää
No sinuna mä ottaisin yhteyttä lapsen isään. Istuisitte molemmat jonkun kolmannen osapuolen läsnäollessa selvittelemässä asioita. esim. Kenelle kuuluu hoitovastuu? Haluaako hän olla isä? Miltä tulevat vuotesi tulevat näyttämään? Taistele, taistele. Joskus on vaan pakko tehdä niin ihan viimeiseen asti.
Mä taas tein niin kun jäin yksinhuoltajaksi, etten antanut miestä juosta karkuun kuin koira veräjästä kaiken maailman tekosyiden varjolla.. halusi tavata lastaan ja olla isä, mutta vain satunnaisesti kun on uus suhde jne.. kaikki mahdolliset tekosyyt keksi kun ei voinut suoraan tunnustaa hylkäävänsä poikansa. Tekosyitä olivat mm. välimatka, matkakustannukset, hoitojärjestelyt. Sanoin hänelle, että puolitetaan ne kaikki, niin on molemmilla yhtä rankkaa eikä kumpikaan voi valittaa :D.
Taistelin lähes vuoden tämän eteen ja nyt vihdoin on tulossa ratkaisu. Äitinä haluan kans just sitä ihan omaa egoistista vain minulle omistettua aikaa, jolloin saan tehdä ihan mitä itse huvittaa. Miehiä kun ei tästä kritisoida koskaan. Kai se on yksilöllistä, mutta itse olen myös parempi äiti kun saan hemmotella itseäni ihan omalla ajalla ja tavata ketä haluan omalla ajallani. Luonto on luonut lapselle myös isän. Valitettavan usein naiset tyytyy siihen kun mies sanoo, ettei jaksa, kiinnosta tai ole aikaa. Naiselta sitä on aina vaan löydyttyvä.
Nyt olen tyytyväinen, onnellinen ja iloinen. Sen lisäksi että olen äiti, olen myös nainen joka kaipaa ihan omaa sosiaalista elämää kun en elä parisuhteessa. Lapseni on kaikkeni, mutta ei se itse äitiys ole vastaus koko elämän sisältöön.
Onko se siis ihan pois suljettu vaihtoehto, ettei exäsi voi kasvaa siihen isyyteen?- tilasitko
Aseellako uhaten varmistut että palvelu pelaa eron jälkeenkin? Etävanhemmalla kun ei ole velvollisuutta tavata lapsiaan. Sellaista paperia ei ole vielä keksitykään millä voi etäisän pakottaa isäksi. Muuten kuin paperilla. Monellehan riittää se että jokaisella lapsella on sama sukunimi ja mistä rahaa voi lypsää. Mies voi olla nimi paperissa, mutta oikeaan isyyteen tarvitaan sitten jo vähän muutakin. Sitä saa mitä tilaa.
- hfryyeui
tilasitko kirjoitti:
Aseellako uhaten varmistut että palvelu pelaa eron jälkeenkin? Etävanhemmalla kun ei ole velvollisuutta tavata lapsiaan. Sellaista paperia ei ole vielä keksitykään millä voi etäisän pakottaa isäksi. Muuten kuin paperilla. Monellehan riittää se että jokaisella lapsella on sama sukunimi ja mistä rahaa voi lypsää. Mies voi olla nimi paperissa, mutta oikeaan isyyteen tarvitaan sitten jo vähän muutakin. Sitä saa mitä tilaa.
Eli onko näin että jos mies ja nainen yhdessä laittavat lapsen alulle, on se nainen silloin tilannut vaikeuksia? Onko siis oletus jo se, että miehestä nyt ei vain ole mihinkään ja näinollen hänen kanssaan lapsen tehnyt nainen saa mitä tilaa jos joutuu yksin kantamaan vastuun? Mies vapautetaan kaikesta vastuusta ja sälytetään syy naisen niskoille, mitäs läksit niin, sitä saa mitä tilaa. Tällaisiako miehiä meillä suomessa on? Ei voi lain edessä pakottaa muuhun kuin elareihin, lällällää, sitä sait mitä tilasin mää nyt laiminlyön mun lapsen kun kerta voin ja siitä saat syyttää akka ittees?
Olisiko aika harkita miesten täysi-ikäisyyden rajan nostamista neljäänkymmeneen? Tai kerätään ne kaikki jonnekin saareen, josta voidaan hakea kupilla spermaa jos vauvoja halutaan. Eihän niistä muuhun näemmä ole.
- entiyh
Moi!
Olen seurannut ketjua ja kamalia ihmisiä mahtuu tänne. Koskaan ei saisi sanoa "ymmärrän sua", mutta kyllä mä nyt vaan ymmärrän.
Kun äiti voi hyvin, lapsi voi hyvin. Piste.
Itse meinasin hukkua seinien sisään 10vuotta sitten.
Miehet ei lupauksistaan huolimatta pysty asioitaan useinkaan hoitamaan ja se on kiistämätön fakta. No, sille ei äiti voi mitään, joten on avattava uusi ovi jos entinen on kiinni. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja jaksamista.
Tarvittaessa voit kirjoittaa [email protected]
Olen perustanut sähköpostin johon yh:t voi kirjoitella, jos edes jotenkin voisin auttaa tarvitsevia. - yksinjaeiomavalinta
Mä ymmärrän sua täysin. Älä välitä joidenkin ilkeistä kirjoituksista. Olen kokenut samoja tunteita kuin sinä, vaikka olen sua puolet vanhempi.
- Anonyymi
Minulta ollaan ottamassa teiniä huostaan. Olen maailman huonoin äiti. Alan jo masentua. Vielä jaksan jotenkuten käydä töissä,mut en kauaa.
- Anonyymi
No murkkuikä on yksinhuoltajana rankkaa. Minulta lähtee nuori huostaan koska olen paska äiti ja antanut periksi liikaa.
- Anonyymi
Vastuutonta puolin ja toisin .
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631433Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on531237Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241219Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141120- 1261068
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315991- 42939
- 72905
- 73899