Mitä kippari sanoo spinnua jiipatessa?

Spinnu ensi kesäksi

Sanooko kippari spinnulla jiipatessa "valmiina myötäkäännökseen/ jiippiin" vai jotakin muuta? Englanniksi nimittäin käytetään eri termiä jiipatessa spinnulla tai ilman spinnua. Tarkoitus on varmaankin olla sekoittamatta miehistön ajatuksia.

Havittelen spinnua ensi kesäksi. Pitää sitten osata toimia kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, jottei ole huonona esimerkkinä emännälle ja nuorelle polvelle.

43

784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turha murhe

      "Jiipataan!"

    • Jiippi on jännittävä

      Perhemiehistöllä kippari usein kiroilee melko lailla sekä jiipin aikana että etenkin sen jälkeen, kun spinnua kieritetään auki etustaagin ympäriltä.

      Vakavasti puhuen, jos ette ole kokeneita spinnun käyttäjiä, hommatkaa sukka ja harjoitelkaa ensin varsin kevyellä kelillä.

      Jos on yli 100-neliöinen spinnu, kannattaa harkita kaksia skuutteja/gaijoja. Helpottaa jiippiä ratkaisevasti.

      Mitäkö sanotaan? Minä olen sanonut vain, että "tehdäänpä kohta jiippi, onko valmista?". Siinä tosin valmistellaan kaikenlaista, kiivetään kannelle puomia käsittelemään jne. Joten ei se millään yhdellä, kahdella komennolla tapahdu, kuten venda.

    • asdf awer awef sd

      Ja mitkähän ne eri termit mahtaa olla? Itse kun en ole kuullut mitään muita variaatioita, kuin että jiippi ilman spinnua on gybe ja jiippi spinnulla on gybe, joskus asiayhteiden takia tarkennetaan että spinnaker gybe. Jiippi on jiippi on siellä spinnua tai ei, sekä suomeksi että englanniksi.

    • Spinnu ensi kesäksi

      Ilman spinnua oli "ready to gype", mutten nyt muista sitä toista tarkasti, "gype" oli kyllä siinäkin, mutta se alkoi jotenkin eri tavalla.

      Palaan astialle, kun muistuu mieleen.

      Meillä ei tähän asti ole kiroiltu, mutta pitänee sitten kehitellä sopivia kirosanoja, jotta kaikki sujuu mallikkaasti.

    • spinnuttelija

      Meillä kaikkia spinnumanööverejä edeltää kipparin sanat "voitko kulta ohjailla sillä aikaa kun laittelen spinnupuomin toiselle puolelle / lasken spinnun / nostan spinnun jne..."

      Mahdollisesti myös "tässä falli, päästä siitä irti sitten kun sanon".

      • monta tapaa

        Minä painan napista autopilotin ohjaamaan. Mutta ei vaimo silti sen helpommalla pääse, hän joutuu päästämään ylägaijaan löysää, että saan puomin dipattua. Toki annan oikean köyden käteen keulille mennessä.

        Jos taas olen pojan kanssa, saan käteeni nipun skuuteja ja gaijoja. Kisaporukalla tartteekin vain sanoa "no niin, nyt lähtee" ja sitten vähän pyöritellä ruoria.


    • 16+11

      Minä sanon vain "käännytään".

    • 11+4

      "Mie jiippaan kohta"- huikkaus kajuuttaan. Olen opettanut, että aina myötäsellä spinnu nostetaan. Kuin myös "Otan spinnun alas", "Tuoppas spinnu, niin nostan sen".

      • Yksin

        Minä en yleesä sano mitään, joskus tosin mutisen puoliääneen esm, p..kele pitiks tuonkin (styyran vene) just nyt tuolta tulla.


    • erjyfdf

      On muuten oman, toki rajallisen, spinnukokemuksen mukaan aika harvinaista, että matkapurjehtija joutuu spinnujiippiä tekemään.

      • joutuu/saa

        Sehän on täsmälleen purjehtijan omassa valinnassa. Spinnun voi nostaa myös vain silloin, kun tietää ettei tarvitse jiipata kertakaan. Toinen taas leikkailee ja jiippailee toistuvasti.


      • erjyfdf
        joutuu/saa kirjoitti:

        Sehän on täsmälleen purjehtijan omassa valinnassa. Spinnun voi nostaa myös vain silloin, kun tietää ettei tarvitse jiipata kertakaan. Toinen taas leikkailee ja jiippailee toistuvasti.

        Totta kyllä. Mutta matkapurjehtijan tavoitehan on yleensä eteneminen mahdollisimman helposti ja vähällä vaivalla. ADHD:t on luku erikseen.


      • joutuu/saa
        erjyfdf kirjoitti:

        Totta kyllä. Mutta matkapurjehtijan tavoitehan on yleensä eteneminen mahdollisimman helposti ja vähällä vaivalla. ADHD:t on luku erikseen.

        Mikä näitä "matkapurjehtijoita" vaivaa? Piti taas tulla kertomaan, että oma tapa on ainoa oikea ja muu on suorastaan sairasta. Eipä silti, tuo oli ainoastaan "matkapurjehtijan" näkemys vailla yleisempää totuutta.


    • Rakentaja

      Meillä homma menee kilpailuissa parhaimmillaan näin:

      K: "Valmiina jiippaamaan"
      -valmistaudutaan
      K: "Jiippi" tai "Aloitetaan"
      - spinnu yli
      K: "Isonpuomi varokaa"
      - huudetaan siinä vaiheessa kun isopurje jiipataan

      Tärkeä osa jiippiä on keulagastin huuto "Kiinni!" kun spinnupuomin pää on saatu kiinni mastoon uudella halssilla. Tämä koska ennen sitä kipparin ei kannata nostaa kurssia, vaan mieluiten pitää vene suorassa myötätuulessa jotta keulagastin työ helpottuu .

      Tarpeen vaatiessa annetaan sitten lisäohjeita ;-)

      • Saimaalta

        Allekirjoitan tuon täysin suorittavan portaan kannalta: varoitus ajoissa, eikä ruveta kääntelemään venettä ennenkuin keulassa on saatu jiippi valmiiksi. Yleensä tulee ackattua tuo valmiuskin, etenkin jos jiippi viivästyy naapureista tai keleistä johtuen.


    • please...

      Yksinpurjehtijana minulla ei ole tarvetta miettiä "oikeita" komentoja, kun jiippaan spinnua. Joskus tietysti sattuu vähän sähellystä, jolloin jiipin aikana tulee ehkä komenneltuakin (en tiedä ketä). Vaikkapa "ai p-le". Tai "..keleen ..kele", jos spinnu meni tiimalasiksi etustaagin ympäri. Se vissiin helpottaa. Kisapurjehduksessa tavallisin spinnujiipin komento on varmaankin ollut: "eiköhän pojat kohta jiipata". Kyllä kai englanniksi voi sanoa jotain samaa, kunhan brittitapaan liittää komentoon sanan "please". Pääasia on, että miehistö tietää mitä kippari haluaa tehtäväksi.

      • Tulipa tuosta mieleen, että huomasin aikoinaan purjeveneeseen vaihtaessani, että suurin ylitettävä kynnys liittyi juuri tuohon muiden komentamiseen. Moottoriveneessä kun ei paljoa tarvinnut, satamamanöövereiden ulkopuolella ei oikeastaan ole mitään sellaista, missä tarvittaisiin jonkinlaista tiimityötä. No, purjehtiessa toki oli silti helppo tajuta, että homma käy sujuvammin, kun ennen käännöstä kertoo isopurjeen skuuttia hoitelevalle, että käännös on tulossa (spinnua en ole harrastanut lainkaan).
        Toisaalta joskus ihmettelin, kun gasti kysyi, mihin poijuun kiinnitytään: "mitä sinä sillä tiedolla teet, minä toimitan poijun siihen ulottuville ja sinä lyöt haan kiinni!"


      • älä komenna perhettä
        Perhepurjehtija kirjoitti:

        Tulipa tuosta mieleen, että huomasin aikoinaan purjeveneeseen vaihtaessani, että suurin ylitettävä kynnys liittyi juuri tuohon muiden komentamiseen. Moottoriveneessä kun ei paljoa tarvinnut, satamamanöövereiden ulkopuolella ei oikeastaan ole mitään sellaista, missä tarvittaisiin jonkinlaista tiimityötä. No, purjehtiessa toki oli silti helppo tajuta, että homma käy sujuvammin, kun ennen käännöstä kertoo isopurjeen skuuttia hoitelevalle, että käännös on tulossa (spinnua en ole harrastanut lainkaan).
        Toisaalta joskus ihmettelin, kun gasti kysyi, mihin poijuun kiinnitytään: "mitä sinä sillä tiedolla teet, minä toimitan poijun siihen ulottuville ja sinä lyöt haan kiinni!"

        Jäin ihmettelemään miksi perhepurjehtija komentelee perhettään. Itselläni on aivan eri kokemus jo niin pitkältä perhepurjehdusten ajalta, että nyt olen seilannut jo omien lastenlasteni kanssa. Tähän mennessä ei ole koskaan tarvinnut "komentaa".
        Käytännössä perhepurjehduksissa taitaa olla niin, että perheen pää ohjaa ja hoitaa ison skuutin - myös genuan skuutin, jos lapset vielä ovat pieniä. Jos perhepurjehtija ajaa spinnulla, hän voi tehdä kuten yksinpurjehtija (autopilotti ohjaa ja kippari jiippaa spinnun ja sen jälkeen ison). Aika usein näkee, että vaimo styyraa ja mies tekee kansityöt.

        Kun perheen kanssa (tai yksin) tullaan peräpoijuun, ajan poijun vierestä ja nappaan koukun poijuun. Vaimo tai lapset haluavat laittaa fendarit kyljille ja kiinnittävät keulan (tai teen sen yksin). Miksi siinäkin pitäisi komentaa? Jos jätän poijun ottamisen lapsille tai vaimolle, toki etukäteen kerron mihin poijuun ja paikkaan olen menossa.

        Jos perhepurjehdukissa kovin komennellaan eikä anneta lapsille heidän haluamiaan tehtäviä, lasten innostus purjehdukseen katoaa. Tuskin vaimokaan innostuu purjehduksesta, jos mies komentelee ja sättii. Jos hommat tehdään sopuisasti ja ilman komentelua, spinnupurjehduskaan ei ole perheelle kauhistus.


      • eikö sentään?
        Perhepurjehtija kirjoitti:

        Tulipa tuosta mieleen, että huomasin aikoinaan purjeveneeseen vaihtaessani, että suurin ylitettävä kynnys liittyi juuri tuohon muiden komentamiseen. Moottoriveneessä kun ei paljoa tarvinnut, satamamanöövereiden ulkopuolella ei oikeastaan ole mitään sellaista, missä tarvittaisiin jonkinlaista tiimityötä. No, purjehtiessa toki oli silti helppo tajuta, että homma käy sujuvammin, kun ennen käännöstä kertoo isopurjeen skuuttia hoitelevalle, että käännös on tulossa (spinnua en ole harrastanut lainkaan).
        Toisaalta joskus ihmettelin, kun gasti kysyi, mihin poijuun kiinnitytään: "mitä sinä sillä tiedolla teet, minä toimitan poijun siihen ulottuville ja sinä lyöt haan kiinni!"

        Eikös gastin sentään vähimmäisvaatimuksena pitäisi tietää, kummalta puolelta venettä poiju tulee käsille?


      • älä komenna perhettä kirjoitti:

        Jäin ihmettelemään miksi perhepurjehtija komentelee perhettään. Itselläni on aivan eri kokemus jo niin pitkältä perhepurjehdusten ajalta, että nyt olen seilannut jo omien lastenlasteni kanssa. Tähän mennessä ei ole koskaan tarvinnut "komentaa".
        Käytännössä perhepurjehduksissa taitaa olla niin, että perheen pää ohjaa ja hoitaa ison skuutin - myös genuan skuutin, jos lapset vielä ovat pieniä. Jos perhepurjehtija ajaa spinnulla, hän voi tehdä kuten yksinpurjehtija (autopilotti ohjaa ja kippari jiippaa spinnun ja sen jälkeen ison). Aika usein näkee, että vaimo styyraa ja mies tekee kansityöt.

        Kun perheen kanssa (tai yksin) tullaan peräpoijuun, ajan poijun vierestä ja nappaan koukun poijuun. Vaimo tai lapset haluavat laittaa fendarit kyljille ja kiinnittävät keulan (tai teen sen yksin). Miksi siinäkin pitäisi komentaa? Jos jätän poijun ottamisen lapsille tai vaimolle, toki etukäteen kerron mihin poijuun ja paikkaan olen menossa.

        Jos perhepurjehdukissa kovin komennellaan eikä anneta lapsille heidän haluamiaan tehtäviä, lasten innostus purjehdukseen katoaa. Tuskin vaimokaan innostuu purjehduksesta, jos mies komentelee ja sättii. Jos hommat tehdään sopuisasti ja ilman komentelua, spinnupurjehduskaan ei ole perheelle kauhistus.

        "Komentaa" oli ehkä harhaanjohtava sana, sen voi korvata melkeinpä millä hyvällä suullista informaatiota tarkoittavalla ilmauksella. Yritin sanoa sitä, että moottoriveneen ajo on yksilötyötä ja kun oli tottunut siihen, että kaikki veneen kulkuun liittyvä tekeminen lukuunottamatta kiinnitystä ja irrotusta tapahtuu minun toimestani, vei jonkun aikaa tottua siihen, että muut osallistuvat ja heitä täytyy vähän koordinoida tai ainakin informoida.
        Sitä en kyllä edelleenkään käsitä, miksi pitäisi kertoa, mihin poijuun ollaan menossa? Enintään uudelle (tapojani vielä tuntemattomalle) gastille, että poiju otetaan veneen oikealle kyljelle. (Siihen, että teen niin, ei oikeastaan ole muuta syytä kuin moottoriveneaikana syntynyt tottumus: ohjauspiste oli veneen oikeassa reunassa.)
        Semmoinen detalji, että meidän veneessä menee päinvastoin tuo purjeiden hanskaus: gasti hoitaa isopurjeen skuutin ja kippari genuaskuutit.


      • eikö sentään? kirjoitti:

        Eikös gastin sentään vähimmäisvaatimuksena pitäisi tietää, kummalta puolelta venettä poiju tulee käsille?

        Tuohon vastasin jo toisessa tekstissä. Kyllä, sen verran tarvitsee tietoa, mutta viimeistään toisella rantautumisella tietää kyllä.


      • pakkomiellekö?
        Perhepurjehtija kirjoitti:

        Tuohon vastasin jo toisessa tekstissä. Kyllä, sen verran tarvitsee tietoa, mutta viimeistään toisella rantautumisella tietää kyllä.

        Tarkoitako, ettet ikinä mene toiseksi veneeksi samaan poijuun? Tai jos menet, menet aina edellisen vasemmalle puolelle. Tai et koskaan lähesty laituria sellaisessa sivutuulessa, että kannattaisi ottaa poiju paaran puolelta. Tai lähesty ahtaassa paikassa laituria, jossa venettä on vaikea tai mahdoton ohjata toiselta puolen poijua. Tuossa oli nyt muutama tavallisimmista tilanteista, joissa pääsäännöstä poiketaan, äkkiä niitä lisääkin keksii.


      • pakkomiellekö? kirjoitti:

        Tarkoitako, ettet ikinä mene toiseksi veneeksi samaan poijuun? Tai jos menet, menet aina edellisen vasemmalle puolelle. Tai et koskaan lähesty laituria sellaisessa sivutuulessa, että kannattaisi ottaa poiju paaran puolelta. Tai lähesty ahtaassa paikassa laituria, jossa venettä on vaikea tai mahdoton ohjata toiselta puolen poijua. Tuossa oli nyt muutama tavallisimmista tilanteista, joissa pääsäännöstä poiketaan, äkkiä niitä lisääkin keksii.

        Hyvin harvoin niitä tilanteita kuitenkin on, niissä voi sitten huomauttaa, että nyt tehdään toisin kuin normaalisti. Tosiaan tuo poijun otto veneen oikealle kyljelle on moottoriveneellä syntynyt tottumus, mutta toisaalta oikeakätisenä se on minulle luontevampi purkkarillakin, jos on yksin liikkeellä eli pitää itse lyödä haka kiinni.

        En juuri nyt muista, milloin viimeksi olisi tarvinnut ottaa poiju kiinni vasemmalta. Joskus on todettu kiinnittymisen jälkeen, että tuulen vuoksi kannattaa siirtää peräköysi vasemman reunan knaapiin. Köysikelakin on joka tapauksessa oikealla sivulla.


    • näinkolmioradalla

      Kun jiipataan suunnitellusti halutulle leinille:
      1. kippari karjaisee J I I P P I
      2. Kahden sekunnin tauko
      3. Kippari karjaisee M E N E E
      4. Aika pikaiseen pinna/ruori uudelle halssille.

      Kun joku tulee yllättäen styyralta
      1. kippari karjaisee J I I P P I - M E N E E
      2. Pinna/Ruori vältittömästi uudelle halssille

    • juupaseip

      Riisu nuo rintsikat

    • Antilla-36

      Tämähän menee näin.
      Kisassa ilmoitan valmistautukaa jiippiin -->ovatko kaikki valmiita ja kun olen saanut kuittaukset, niin lopuksi 'MENEE!'

      Perhe-/huvipurjehduksessa annan pinnan lapselle tai vaimolle tms., jos ei jo valmiiksi aja. Käsken ajamaan ihan suoraan myötäiseen ja varoittelen ison puomista muita, (vaimolle kerron vielä suunnan jollakin kiinteällä merkillä esim. aja tuota saarta kohti tmv. ;-).
      Keskitän spinnun, laitan barberit pohjaan tai omassa veneessä itseasiassa skuutinkin heittoplokiin, (tosin yleensä se jo on valmiiksi helpottamassa myötätuuleen ajoa), ja käyn heittämässä spinnunpuomin toiselle puolelle. Sitten menen istumalaatikkoon ja heitän ison yli ja hoidan barduunat sekä pyydän muutaman asteen kurssimuutosta, jotta pääsemme pois aivan täys myötäisestä. Pojan tai jonkun kokeneemman gastin kanssa ajan itse venettä pitäen spinnun skuutin ja gaijan käsissä ja pinnan jalkojen välissä. Poika hoitaa puomin ja minä kaiken muun. Sanomattakin on selvää, että emme harrasta perhe-/huvipurjehduksella spinnuajoa kovinkaan kovalla tuulella etenkään jos se vaatii jiippailua. Spinnun koko noin 80m2, puomi symmetrinen ja ajamme yksillä skuuteilla sekä kisassa että muuloinkin.

      • Iso A

        Hieman OT,

        Kuinka hoidat barduunat jiipissä Antilla 36:lla?

        Vedätkö ison skuutista keskelle, ja siinä kohdassa leen barduuna kireälle, luuvartin löystytys, ja ison skuutin löystytys kun puomi ohjataan uudelle puolelle?

        Vei teetkö sen kokonaan löysällä, eli luuvartin barduuna löysälle ja puomin heitto toiselle puolelle, jonka jälkeen ex. leen barduunan kiristys?


      • _/)_
        Iso A kirjoitti:

        Hieman OT,

        Kuinka hoidat barduunat jiipissä Antilla 36:lla?

        Vedätkö ison skuutista keskelle, ja siinä kohdassa leen barduuna kireälle, luuvartin löystytys, ja ison skuutin löystytys kun puomi ohjataan uudelle puolelle?

        Vei teetkö sen kokonaan löysällä, eli luuvartin barduuna löysälle ja puomin heitto toiselle puolelle, jonka jälkeen ex. leen barduunan kiristys?

        Tässä Antillan vastausta odotellessa menetelmä veneestä, jossa saalingit eivät ole suoraan sivulle, vaan rustit ovat mastoprofiilin takareunan kohdalla. Sellainen sietää aika paljon enemmän barskat löysälläkin. Eli ensin barska löysälle ja sitten iso yli. Kovalla tuulella kerätään ison skuutia osittain sisään, jolloin iso tukee mastoa. Jos ison vetää keskelle, vääntää iso melkoisesti jiipin jälkeen ja sitä on vaikea päästää ulos riittävän nopeasti ulos.

        Itse asiassa samoin menetellään siinä 6 mR:ssä, jota olen purjehtinut. Siinähän saalingit ovat aivan suorat. Eipä juuri ison skuutiinkaan kosketa muuten kuin ottamalla koko nippu käteen, kun autetaan puomi yli. Ei se edes koskaan rämähtäen mene, kuten tuntuu tekevän lähelle keskilinjaa vedettynä.


      • Iso A
        _/)_ kirjoitti:

        Tässä Antillan vastausta odotellessa menetelmä veneestä, jossa saalingit eivät ole suoraan sivulle, vaan rustit ovat mastoprofiilin takareunan kohdalla. Sellainen sietää aika paljon enemmän barskat löysälläkin. Eli ensin barska löysälle ja sitten iso yli. Kovalla tuulella kerätään ison skuutia osittain sisään, jolloin iso tukee mastoa. Jos ison vetää keskelle, vääntää iso melkoisesti jiipin jälkeen ja sitä on vaikea päästää ulos riittävän nopeasti ulos.

        Itse asiassa samoin menetellään siinä 6 mR:ssä, jota olen purjehtinut. Siinähän saalingit ovat aivan suorat. Eipä juuri ison skuutiinkaan kosketa muuten kuin ottamalla koko nippu käteen, kun autetaan puomi yli. Ei se edes koskaan rämähtäen mene, kuten tuntuu tekevän lähelle keskilinjaa vedettynä.

        Kiitokset kommentista _/)_

        Mulla on vaan nuo rustit suoraan sivuilla, joten pituussuunnassa tuenta tulee joko barduunoilta ja/tai takastaagista. Tähän asti olen aina jiipannut siten, että leen bardunaa vedetään sisään samalla tahdilla kuin ison skuuttia (puomia), ja puomin mennessä yli, löysätään luuvartin barduuna. Tällöin ex. leen, uusi luuvartin barduuna on kireällä, kun puomi on mennyt yli. Kiva, täydellistä, mutta työlästä 2h miehistöllä.

        BTW, jotta pysyttäisiin edes nimellisesti aiheessa, kerron emännälle, jonka olen juuri hetkeä aiemmin istuttanut pinnaan, että kohta jiipataan. Sen jälkeen käyn jiippaamassa spinnun, ja sitten jiippaamme ison, edellämainitulla menetelmällä.

        Jos saisin tukea ajatukselle, etä voin jiipata ison "löysillä", helpottaisi se melkoisesti meidän 2h miehistön työnjakoa myötislegeillä, etenkin kovemmilla tuulilla. Etenkin, jos joku guru uskaltaisi vielä sanoa, mihin tuuliin asti uskaltaa mennä "löysällä jiipillä".


      • Här och där
        _/)_ kirjoitti:

        Tässä Antillan vastausta odotellessa menetelmä veneestä, jossa saalingit eivät ole suoraan sivulle, vaan rustit ovat mastoprofiilin takareunan kohdalla. Sellainen sietää aika paljon enemmän barskat löysälläkin. Eli ensin barska löysälle ja sitten iso yli. Kovalla tuulella kerätään ison skuutia osittain sisään, jolloin iso tukee mastoa. Jos ison vetää keskelle, vääntää iso melkoisesti jiipin jälkeen ja sitä on vaikea päästää ulos riittävän nopeasti ulos.

        Itse asiassa samoin menetellään siinä 6 mR:ssä, jota olen purjehtinut. Siinähän saalingit ovat aivan suorat. Eipä juuri ison skuutiinkaan kosketa muuten kuin ottamalla koko nippu käteen, kun autetaan puomi yli. Ei se edes koskaan rämähtäen mene, kuten tuntuu tekevän lähelle keskilinjaa vedettynä.

        Minä jiippaan dirkin skuutista nörpille barduuna luuvarttiin fallaamalla, kunnes venda skuuttaa styyran turkille koijaan fendareita plattiksella.

        Och samma på svenska.


      • Antilla-36
        Iso A kirjoitti:

        Hieman OT,

        Kuinka hoidat barduunat jiipissä Antilla 36:lla?

        Vedätkö ison skuutista keskelle, ja siinä kohdassa leen barduuna kireälle, luuvartin löystytys, ja ison skuutin löystytys kun puomi ohjataan uudelle puolelle?

        Vei teetkö sen kokonaan löysällä, eli luuvartin barduuna löysälle ja puomin heitto toiselle puolelle, jonka jälkeen ex. leen barduunan kiristys?

        Jeps! Juuri noin teen. Minulla on saalingit suoraan sivulle, mutta Seldenin takila on aika tukeva eli alle 6m/s tuulissa avaan luun barduunan juuri ennen jiippiä ja heitän ison yli.
        Oikein kovassa tuulessa tuo on hieman haasteellista, sillä spinnun on oltava koko ajan vedossa, kun iso on keskelle skuutattu. 33 vuotta on kuitenkin selvitty ilman vahinkoja ;-)
        Perhepurjehduksessa teen kevyelläkin jiipin esittämälläsi tavalla, sillä keskelle skuutattu iso ohjaa spinnulle tuultaa (tai ei peitä spinnua) eli siinä saa helposti pidettyä spinnun vedossa ilman puomiakin. Itseasiassa olen harjoitellut ilman spinnupuomia ajoa joten keulagasti voi jiipissä tehdä hommansa ihan rauhassa.


      • Iso A
        Antilla-36 kirjoitti:

        Jeps! Juuri noin teen. Minulla on saalingit suoraan sivulle, mutta Seldenin takila on aika tukeva eli alle 6m/s tuulissa avaan luun barduunan juuri ennen jiippiä ja heitän ison yli.
        Oikein kovassa tuulessa tuo on hieman haasteellista, sillä spinnun on oltava koko ajan vedossa, kun iso on keskelle skuutattu. 33 vuotta on kuitenkin selvitty ilman vahinkoja ;-)
        Perhepurjehduksessa teen kevyelläkin jiipin esittämälläsi tavalla, sillä keskelle skuutattu iso ohjaa spinnulle tuultaa (tai ei peitä spinnua) eli siinä saa helposti pidettyä spinnun vedossa ilman puomiakin. Itseasiassa olen harjoitellut ilman spinnupuomia ajoa joten keulagasti voi jiipissä tehdä hommansa ihan rauhassa.

        Ihan en ole varma, ymmärsinkö oikein. Eli:

        a) kiristätkö leen barduunan, kun iso on vedetty keskelle, ja sitten vasta löysäät luun barduunan

        vai

        b) kiristätäkö leen barduunan vasta kun iso on heitetty toiselle puolelle? Eli ajatko hetken molemmat barduunat auki?

        Itse teen kohdan a) mukaan, mutta hommaa tietenkin huomattavasti helpottaisi, jos b) tyyli toimisi, ilman että masto tulee alas/ toppi katkeaaaa normiperhepurjehtijan spinnukeleillä, eli alle 7 m/s


      • Antilla-36
        Iso A kirjoitti:

        Ihan en ole varma, ymmärsinkö oikein. Eli:

        a) kiristätkö leen barduunan, kun iso on vedetty keskelle, ja sitten vasta löysäät luun barduunan

        vai

        b) kiristätäkö leen barduunan vasta kun iso on heitetty toiselle puolelle? Eli ajatko hetken molemmat barduunat auki?

        Itse teen kohdan a) mukaan, mutta hommaa tietenkin huomattavasti helpottaisi, jos b) tyyli toimisi, ilman että masto tulee alas/ toppi katkeaaaa normiperhepurjehtijan spinnukeleillä, eli alle 7 m/s

        A:n mukaan alle 6m/s tuulissa ja B:n mukaan sitten kovemmalla tuulella.


      • Antilla-36
        Antilla-36 kirjoitti:

        A:n mukaan alle 6m/s tuulissa ja B:n mukaan sitten kovemmalla tuulella.

        Ei kun siis tietysti toisin päin ;-)


      • Iso A
        Antilla-36 kirjoitti:

        Ei kun siis tietysti toisin päin ;-)

        Lukitaanko vastaus?

        Vastaat siis B-tyyli alle 6 m/s ja A yli 6 m/s.

        Kiitos tiedosta. Tämä antoi uskoa sen verran, että siirryn puhtaasta A-tyylistä ABBA-tyyliin. Se onkin tuttua kouluaikojen luullunarvaamiskokeista.


      • Antilla-36
        Iso A kirjoitti:

        Lukitaanko vastaus?

        Vastaat siis B-tyyli alle 6 m/s ja A yli 6 m/s.

        Kiitos tiedosta. Tämä antoi uskoa sen verran, että siirryn puhtaasta A-tyylistä ABBA-tyyliin. Se onkin tuttua kouluaikojen luullunarvaamiskokeista.

        Sorry sekoilut, mutta himassa tuo tabletti on sen verran uusi, että täytyi keskittyä liikaa kosketusnäytön näppäilyyn. Etenkin kun en ole löytänyt vielä nappulaa, jolla saa poistettua 'arvaavan' tekstityksen. On muuten ärsyttävää, kun tuo ennakoiva tekstitys ei osaa mitään purjehdustermejä.
        Mulla on masto sen verran tukeva, vaikka onkin 3/4 takila, että voisin varmaan jiipata molemmat barduunat auki kovemmassakin tuulessa. Masto on punnittu ilman falleja ja painaa 131kg. Pituus on noin 16,5m ja kannesta mitattuna vähän alle 15m. Tosin ei tuo kavennettu toppi varmaan ihan hirveitä kestä.
        Muistan aikoinaan kun FF-31 R 'Piloilleri' jiippasi aina barskat auki , mutta iso lukittiin tiukasti keskelle eli he tukivat takilaa vain isolla. Kerran tosi reippaassa Hanko -Sandhamn kisassa he taas jiippasivat samalla tavalla, mutta siinä hötäkässä iso repesi ja masto tietysti katkesi mukana, (tuulta oli 14-16m/s).
        Meiltäkin meni jiipissä spinnunpuomin pään hela Inferno 31:stä.
        Olof kävi rakentamassa uuden maston jossain pajalla (Ruotsissa) ja kerkisi kuin kerkisikin Gotlant Runt kisaan mukaan. Aikaa heile jäi kaksi päivää saada uusi masto kuntoon.


    • fgsfhfhg

      Nopea käskytys, vastuuhenkilöt paikoilleen ja kun tulee ok kaikilta, jiippi. Siis kisassa. Perhepurjehduksessa edellisen kuvaamalla tavalla.

      Olen ollut mukana nyt pari kautta yhdessä kisamiehistössä. En jaksa ymmärtää kipparia, joka rääkyy koko ajan. Äijä on kuin hellankoukku, jos joku menee vikaan.

      • _/)_

        Minä olen ollut muutaman vuosikymmenen miehistössä ja saman verran kipparina. Rääkyjän miehistössä vierailut jää yleensä yhteen kertaan. Homma kerta kaikkiaan sujuu paljon paremmin ja kaikilla mukavampaa sen lisäksi, jos sekä menestykset että mokat on meidän, eikä jonkun. Ja molempia tuppaa tulemaan ajan kanssa.

        Ja jos kisassa miehistön työnjako on oikeaoppinen, määrää taktikko jiipin paikan ja kippari sitten siitä eteenpäin tahdittaa.


    • fgsfhfhg

      No just näin. Jos jotain tapahtuu, hän ensiksi rääkyy syyllistä tyyliin "kuka v***tu ton teki". Vaikka esim. köydet (skuutit, fallit) yritetään pitää ojennuksessa, joskus vaan tulee solmu skuuttilukolle, kun köysi juoksee siitä läpi vauhdilla. Ei se ole kenenkään syy. Lenssatessa stressaa enemmän rääkyminen kuin mahdollinen broutsi.
      En tiedä, pitäiskö asiasta sanoa. Ehkä se on syy, ettei porukka viihdy pitkään.

      • Nuukaniilo

        Meillä: "Älkää muistako pahalla."


    • 15+20

      Kuin kovassa kelissä olette vielä spinnujiippejä tehneet? Itselle 10 m/s alkaa olla jo hankala paikka.

      • Rakentaja

        Joo, yli 10 m/s alkaa jo edellyttää kokenutta miehistöä.
        Viime kesänä taidettiin tehdä pari jiippiä 11-12 m/s tuulessa, silloinkin ensin varmistaen että vapaata vettä oli ympärillä riittävästi hallinnn menettämisen varalta. MM kisojen 2. päivänä 13-14 m/s tuulessa jätimme spinnujiipit sikseen, mikä oli hyvä päätös.
        Jos spinnun koko on kohtuullinen, esim alle 50 m2, jiippi voi onnistua hieman kovemmassa tuulessa kun keulagasti jaksaa käsitellä puomia vaikka skuutit eivät olisi ihan just kohdallaan.


    • hiiohoi1

      kaikki miehet mastoihin ja köysiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4360
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      138
      4099
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3756
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      113
      3666
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      34
      3557
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      73
      3382
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      88
      2946
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2845
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2646
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2364
    Aihe