Miksi jumala sallii kirkosta eroamiset?

pakkojäsen 18 vuotta

37

153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei.

Mietin nimimerkkiäsi: miksi koet itsesi pakkojäseneksi? Voi, kunpa voisit oikein ilolla ja vapaana kokea olevasi kristillisen seurakunnan jäsen!

Minäkin suren kirkosta eroamisia, monestakin syystä. Ehkä eniten siksi, että pelkään ihmisten ymmärtäneen kirkon opin väärin. Pelkään, että ihmiset eroavat koska tulkitsevat kirkon opettavan jotain, jota se ei opetakaan. Mutta siitä huolimatta minä kannatan ihmisen vapautta tehdä omat uskonratkaisunsa. Toivon tietenkin, että tutustuttuaan kirkon toimintaan ja mietittyään kirkon opettamaa rakkauden ja armon ja toivon sanomaa kirkosta eronneet tulevat takaisin kirkon piiriin, vapaaehtoisesti ja uskoon muiden kristittyjen kanssa liittyen.

Miksi Jumala sallii? En voi ajatella Jumalan pakottavan ihmisiä mihinkään. Jumala on luonut ihmisen, jolla on mahdollisuus valita elämänsä suuntaa ja ottaa kantaa asioihin. En voi tietää sureeko Jumala sitä, että ihmiset kääntyvät pois kirkosta, mutta siihen luotan koko sydämestäni, että Hänellä on aina 'palautusoikeus'. Jumalan luo pääsee aina, mitään reunaehtoja ei ole. Ja itse asiassa, niin pääsee kirkkoonkin takaisin jos erottuaan tulee toisiin ajatuksiin, kuten toivon'

Meiju, diakoni

• aloittaja*

Olin pakkojäsenenä 18 vuotta, mutta sitten oli mahdollisuus erota.
        Olen joskus miettinyt sitä, että miten kirkko kohteli ihmisiä ennen vuotta 1923, kun kaikki suomalaiset olivat kirkon pakkojäseninä.

"En voi ajatella Jumalan pakottavan ihmisiä mihinkään", mutta kirkko voi!
        En minäkään usko olemattoman jumalan tekevän yhtään mitään.

• 1+11
        aloittaja* kirjoitti:

Olen joskus miettinyt sitä, että miten kirkko kohteli ihmisiä ennen vuotta 1923, kun kaikki suomalaiset olivat kirkon pakkojäseninä.

Sama juttu minulla. Pakkojäsenyys ilman omaa suostumusta, pakkouskonto koulussa, pakolla vietiin kirkollisverot vielä sen jälkeenkin kun erosin kirkosta, koska jostain kumman syystä kirkolla on oikeus verottaa kalenterivuosittain.

Kirkon historia ei ole kaunista luettavaa, mutta eihän se vieläkään halua ihmisten olevan vapaita ja tasa-arvoisia.

• Orjuus pois!
        1+11 kirjoitti:

Sama juttu minulla. Pakkojäsenyys ilman omaa suostumusta, pakkouskonto koulussa, pakolla vietiin kirkollisverot vielä sen jälkeenkin kun erosin kirkosta, koska jostain kumman syystä kirkolla on oikeus verottaa kalenterivuosittain.

Kirkon historia ei ole kaunista luettavaa, mutta eihän se vieläkään halua ihmisten olevan vapaita ja tasa-arvoisia.

Mutta ajatelkaa mitä kauheutta minä olen joutunut kärsimään! Jouduin olemaan pakosti vuosikausia KOULUSSA!!
        Kehtaattekin narista jostain kirkon jäsenyydestä, kun siinä ei tarvitse kuin olla vain.

Vaadin ehdottomasti, että väkivaltainen koulupakko pois!

• 10+2
        Orjuus pois! kirjoitti:

Mutta ajatelkaa mitä kauheutta minä olen joutunut kärsimään! Jouduin olemaan pakosti vuosikausia KOULUSSA!!
        Kehtaattekin narista jostain kirkon jäsenyydestä, kun siinä ei tarvitse kuin olla vain.

Vaadin ehdottomasti, että väkivaltainen koulupakko pois!

Ei Suomessa ole koulupakkoa, mutta oppivelvollisuus on. Tuntuu tosin siltä, että uskikset voisi vapauttaa siitäkin, koska tieto ei tunnu perille menevän.

Koulusta on hyötyä (ainakin useimmille) uskonnoista ei.

• Orjuus pois!
        10+2 kirjoitti:

Ei Suomessa ole koulupakkoa, mutta oppivelvollisuus on. Tuntuu tosin siltä, että uskikset voisi vapauttaa siitäkin, koska tieto ei tunnu perille menevän.

Koulusta on hyötyä (ainakin useimmille) uskonnoista ei.

Kyllä se on pakko olla koulussa, jos kotiopetusta ei pystytä järjestämään. Eikä se olisi sen parempi asia, kun oppivelvollisuus on joka tapauksessa.

Oppivelvollisuus on väkivaltainen muinaisjäänne, ja nykyajan individualistisella ihmisellä tulee olla oikeus päättää itse, mikä hänelle on hyödyllistä ja mikä ei.

• ???
        Orjuus pois! kirjoitti:

Kyllä se on pakko olla koulussa, jos kotiopetusta ei pystytä järjestämään. Eikä se olisi sen parempi asia, kun oppivelvollisuus on joka tapauksessa.

Oppivelvollisuus on väkivaltainen muinaisjäänne, ja nykyajan individualistisella ihmisellä tulee olla oikeus päättää itse, mikä hänelle on hyödyllistä ja mikä ei.

Voi voi kun pikkuista uskista vituttaa. Mikä mahtoi olla biologian numerosi? Jouduitko montakin kertaa sen takia jäämään luokalle?

• Orjuus pois!
        ??? kirjoitti:

Voi voi kun pikkuista uskista vituttaa. Mikä mahtoi olla biologian numerosi? Jouduitko montakin kertaa sen takia jäämään luokalle?

Ei tämän asian kiertely ja välttely nyt auta. Kysymys on ihmisoikeudesta. Ihmisellä on oltava oikeus olla tietämättä. Tiedon pakkosyöttö on henkistä väkivaltaa.

Muinaiset ihmiset eivät osanneet lukea eikä kirjoittaa, mutta heidän elämänsä ei ollut sen huonompaa kuin meidän. Heillä oli sellaista, minkä me olemme hukanneet.

Tehokkain keino estää luonto tuhoutumasta on oppivelvollisuuden poistaminen. Tieto on saanut aikaan suunnatonta pahaa. Ihmiset tuhoavat tiedon avulla ympäristönsä ja toisensa.

Tieto on hävitettävä. Kaikki maailman tietokoneet, kirjat, lehdet ym. on tuhottava. On palattava vapaan ja riippumattoman tietämättömyyden tilaan, jossa ihmiset ovat taas hyviä toisilleen ja elävät luonnon ehdoilla sitä kunnioittaen. On palattava paratiisiin.

Tiedolla orjuutetut, sorron yöstä nouskaa!

• vm.91
        aloittaja* kirjoitti:

Minä olen 21-vuotias ja kuulun kirkkoon. Pois en ole lähdössä. Miksi pitäisi? En käy töissä joten ei minulta mene kirkollisveroakaan, vaikka sitten töitten puolesta menisikin, mitä se minua haittaa? ei se miljoonia maksa kuitenkaan.

• alipaineoktaavi

Mistä tiedät, että sallii?

• ex-Q

"Mistä tiedät, että sallii?"
        --> Eikös kaikkivoipa olento pystyisi halutessaan estämään tällaisen eromäärän?

• härrä
        ex-Q kirjoitti:

"Mistä tiedät, että sallii?"
        --> Eikös kaikkivoipa olento pystyisi halutessaan estämään tällaisen eromäärän?

Mikä järki siinä olisi, että Jumala estäisi ihmisiä eroamaan kirkosta. Sehän olisi pakottamista johonkin, eikä rakkaus ketään pakota.

Joillekin on tosi vaikeaa hyväksyä sitäkin, että Jumala ei heidän mielestään "todista" itseään olemassaolevaksi, mutta "rankaisee" sitten niitä, jotka eivät tuon takia kokeneet voivansa uskoa Hänen olemassaoloonsa. Jos Jumala todella osoittaisi olemassaolonsa niin vastaansanomattomin todistein, että tiukinkin ateisti joutuisi sen todisteen myöntämään, niin tämähän olisi uskomaan pakottamista. Ei Hän sellaista tee, vaan kyse on AINA ihmisen tahdosta, vapaaehtoisesta halusta. Sitä on rakkaus.

Kyllä se usko näkemiseenkin vielä vaihtuu, mutta silloin ei enää kysellä eikä tarvita mitään halua uskoa. Peli on pelattu niiltä, jotka eivät näkemättä halunneet uskoa.

• Tuota noin...

"Mistä tiedät, että sallii? "

EIköhän sen aika hyvin tiedä siitä että kirkosta eroamisia tapahtuu.

• x ja ö

Aivan väärin asetettu kysymys ketjun alottajalta. Jumalahan sanassaan 2. Kor 6. luku kehottaa uskovia lähtemään pois jumalattomien seurasta eli eroamaan kirkosta!

• heikko selitys..

Jumala on niin rakastava ihmisiä kohtaan ettei Hän pakota ketään vaan on antanut meille vapaantahdon, saadaan valita mitä ja ketä palvelemme, kumpaa tietä kuljemme, Jumala haluaa että uskomme Hänen Poikaansa Jeesukseen vapaaehtoisesti. Eikä kirkkoon kuuluminen pelasta ketään vaan usko.

• 19+15

Kirkon opetuksesta on tullut tyhjää puhetta. Meiju ajattelee, ettei kirkon oppia tunneta. Ei mikään ihme, kun yksi opettaa yhtä ja toinen toista. Edes piispaehdokkaat Kuopiossa eivät olleet oikeasta opista samaa mieltä keskenään. Raamatussa aika suorasanaisesti kehoitetaan eroamaan tällaisesta kirkosta.

"Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia. Älkää siis olko sellaisten kanssa missään tekemisissä."

• Moi 19 15

Hyvä toi sinun sitaattisi: itsekin kavahdan tyhjiä fraaseja puheessa ja uskallan jopa sanoa, että tyhjän puhuminen on kristillisen etiikan vastaista. Kyllä ihmisen pitää oppia viestimään ja ns allekirjoittamaan puheensa.

Mutta tuohon moniäänisyyteen kirkossa(kin): Kristillinen usko, elämä, jne ovat elämän suuria syviä kysymyksiä joihin ei vain ole yhtä ainutta oikeaa vastausta. Kristinusko ja luterilaisuus ovat esim katekismuksessa ja uskontunnustuksessa sanoittaneet suuntaa, peruslinjoja, mutta aina jää paljon tulkinnan varaa. Yksittäisissä elämän tilanteissa ihmisen kuuluukin käyttää omaa harkintaansa, kokemustaan jne siihen mikä on oikein ja väärin. Uskon, että luterilaisesa kirkossa kuitenkin korostetaan sitä, että keskeneräinen ja epävarma usko riittää; se riittää, että käännytään Jumalan puoleen huolinemme, murheinemme jos myös iloinemmekin. Epävarmuus ja kysely eivät ole "tyhjää puhetta" vaan aitoa elämän perusasioiden kyselemistä- Itse asiassa ajatetlen, että kyseleminen, ihmettely, hämmästely ja keskeneräisyys ovat oikeampi tapa asennoitua elämään ja uskoon kuin varmat ja ehdottomat totuudet ja itsensä valmiiksi kokeminen. Toivon edelleen, että aitoon dialogiin kirkossamme on mahdollisuus. Että ei tarvi erota kirkosta, vaan voidaan keskustella kirkossa yhdessä siitä, mikä on tärkeää.

Meiju, diakoni

• Kristinuskon kirja.

Meiju, diakoni

Jeesuksen ilmoittamassa Jumalan tahdossa on yksi ainoa oikea vastaus. Se on eläminen lähimmäisen rakkaudessa , muiden ihmisten kunnioittaminen ja arvostaminen. Tässä Jumalan tahdossa elävä ihminen saa Jumalan arvostuksen pelastuksineen, mitä se sitten pitääkään sisällään. Siis kaikki ihmiset ateisteista alkaen Se on elämän perusta ja luomakunnan jatkuvuuden edellytys !

Se ei ole mikään Jumala, joka ei välitä yhtään siitä, miten hänen tahtoaan noudatetaan. Kirkko on kehittänyt oman kristinuskonsa käsittämättömän monitulkintaiseksi viidakoksi.

Ei tarvitse olla kirkon jäsen uskoakseen Korkeimpaan ja kunnioittaakseen itsekullekin annettua elämän rikkautta ja rakkautta. Huom. Jeesuksen sanat Matteuksen ja Tuomaan evankeliumeissa.

Ei tämä kristinusko tämän monimutkaisempaa ole !

• Avoin kysymys,,kumpi kirja on tärkein,,Raamattu, vai katekismus?

Onko Kirkolle tärkeä se asia, että Jumala on myös pyhä.
        Onko paranuksenteko epäsuosiossa kirkossa?
        Tunteeko kirkko uudestisyntymän.(Joh,3:7) (Room 10:7-13) Tämä on kaiken avain Raamatun Sanan tuntemiseen.

• 19+15

Meiju Hyvä,

"Että ei tarvi erota kirkosta, vaan voidaan keskustella kirkossa yhdessä siitä, mikä on tärkeää."

Kyllä minä varsin hyvin oivallan mitä on hämmennyksen teologia. Olen itsekin ollut usein eksyksissä. Kirkolta minä kaipaisin sellaista paimenvirkaa, joka osaisi auttaa eksyksissä olevaa. En suinkaan opasta, joka on itse aivan yhtä eksyksissä, kuin seuramatkalaisetkin. Keskustella kyllä osaan ilman kirkon apuakin.

Voisihan se tietenkin olla kirkon uuden nelivuotiststrategian kantava ajatuskin - Ollaan Yhdessä Eksyksissä. Se nyt vain on sillä lailla, että paimenen öljylampussa pitää olla öljyä - muuten kansa joutuu vaeltamaan pimeydessä.

• qoomt

Nuo hämmennysteologian kannattajat ei tajua, että kun ihmiset etsii vastauksia perimmäisiin kysymyksiinsä ja kirkosta vastataan että ei me tiedetä, nämä ihmiset menevät etsimään muualta ja sieltä vastataan että kyllä, me tiedetään.
        Kuka sellaiseen lähtisi mukaan, missä ollaan itsekin vain eksyksissä.

• EL: ak:IM

pakkojäsen 18 vuotta

Jaa. Ole iloinen, jos Jumala sallii eroamisesi kirkosta. Kaikille ei ole suotu samoja oikeuksia. Ei mulle ainakaan ole erokirjaa myönnetty, edes kysyttäessä sitä.

• Jumala ja minä

pakkojäsen 18 vuotta,

etkö ole tajunnut sitä, että kirkolla ja uskolla Jumalaan ei ole mitään yhteyttä toisiinsa.

Jumalaan voi uskoa kuulumatta kirkkoon. Kirkko on sitä varten, että se toimittaa luterilaiseen kirkkoon kuuluvat riitit niin kirkoissa, kodeissa kuin muissakin paikoissa, mutta ketään ei voi pakottaa maksamaan uskostaan Jumalaan, joten kirkosta voi erota hyvällä omatunnolla.

Kirkko ja kirkollisveroa ei edes tunnettu siihen aikaan, kun Raamatun tekstit on kirjoitettu ja Raamatussa mainitut kymmenykset olivat sen ajan juutalaisten maksamia veroja niin Rooman keisarille, miehittäjälle kuin papistollekkin.

Muista, että Jumala ei vaadi uskostaan mitään - riittää, kun elät rehellisesti ja uskot Häneen pyyteettömästi.

Kirkko kirkollisveroineen on vain välikäsi sinun ja Jumalan välissä eli rahastaa uskollasi.

• EL: ak.IM

Jumala ja minä

Aamen.

• ;:;

Itse näen kirkosta eroamiset sekä hyvänä, että pahana: Lut.kirkko opettaa joitakin asioita vastoin Raamattua tai ainakin kirkon liberaalit jäsenet, joten on hyvä erota sellaisesta. Toisaalta taas kirkosta eroaminen saattaa tarkoittaa joillekkin kokonaan Jumalan ja Jeesuksen hylkäämistä, joka taas ei ole hyvä asia. Tietysti jokainen päättäköön omantuntonsa mukaan, mutta valheellisen tiedon vuoksi tai tiedon puutteessa päätöksen tekeminen ei ole järkevää.

Kuitenkin ihmiset sen kirkon tekevät, joten mielestäni olisikin hyvä vaikuttaa kirkkoon, jotta se muuttuisi Raamatullisemmaksi, kuin kokonaan hylätä se. Ihmiskato kirkosta johtuu mielestäni kirkon maallistumisesta, joka taas johtuu Raamatun auktoriteetin murentamisesta. Kirkon pitäisi ottaa jyrkkä kanta Raamatun, eli Jumalan Sanan, puolestapuhujana, eikä taipua maailman mielipiteiden painostuksesta kuin oljenkorsi tuulessa. Jumala ei muutu, joten kirkonkaan arvojen ei pitäisi muuttua. Tämä on aivan selvä merkki kirkon ja Jumalan välirikosta ihmisten alitajuntaan. Jos ihmiset eivät löydä Jumalaa kirkon kautta, niin sitten he etsivät muualta. Toisaalta taas tämä on osa Jumalan suunnitelmaa (kerrottu Raamatussa) erottaa jyvät akanoista. Käymme lähemmäs tuomionpäivää.

Itse en kuulu lut.kirkkoon, kuulun Jeesukselle.

• *0*

"Miksi jumala sallii kirkosta eroamiset?"

Hyvä, mutta hankala kysymys. Jumalahan on antanut ihmiselle vapaan tahdon, mutta toisaalta seurakunnan/kirkon voima perustuu siihen, että se on Jumalan perustama. Niinpä "alipaineoktaavin" tuolla ylempänä ketjussa tekemä kysymys "Mistä tiedät, että sallii?", pisti minutkin todella miettimään.

Ensiksikin ihmisellä on vapaus tehdä myös vääriä valintoja, ja jopa kääntää selkänsä Jumalalle, mutta Jumala on surullinen niiden tähden, jotka eivät ole ottaneet Hänen rakkauttaan vastaan. Ehkäpä Hän katselee murheissaan myös sitä, kun uskovat kääntävät selkänsä seurakunnille. Itse arvelen niin olevan.

En oikein ymmärrä tätä viime vuosien kirkostaeroamisbuumia. Onhan nykyihminen hyvin individualistinen, mutta perustaako jokainen pian oman kirkkonsa tai uskontonsa, kun oma ego nousee yhteisöllisyyden, yhteisen hyvän - tai jopa Jumalan edelle?

Linkittämäsi Turun Sanomien jutun rivien välistä paistoi sellainen asenne, ettei kirkko tai koko aihe olisi voinut toimittajaa vähemmän kiinnostaa. Huomasin sen tuntuvan itsestäni paljon pahemmalta kuin se, jos toimittaja olisi hyökännyt avoimesti kirkkoa vastaan. Tapanani on ajatella, että niin kauan kun paha hyökkää voimallaan kirkkoa (samoin kuin kristittyjä) vastaan, niin kauan kirkossakin on edelleen voimaa. Jos kirkko kadottaa voimansa, silloin sitä ei paholaisenkaan enää tarvitse käyttää.

Erikoisinta lehtijutussa oli kuitenkin se, että otsikon alle oli valittu todella hieno kuva. Sen kyntteliköt ja alttarikrusifiksi pysäyttivät katseeni ja tunsin Pyhän kosketuksen. Kuva kertoi minulle paljon enemmän kuin sen alapuolelle kirjoitetut sanat.

• ei syytön

Aloitusviestin perusteella "Jumala näyttää sallivan" myös kaljanjuonnin, tupakanpolton, uskottomuuden, avioliiton ulkopuolisen seksin ja lapsiperheiden hajoamisen.
      Vai olisiko sittenkin syytä sepissä?

• risto m.

erosin kun luin tällä palstalla pappien kommentteja homojen vihkimisistä. mietin, että noiden palkkoja en enää maksele. Aiemmin kunnioitus oli korkea pappeja kohtaan, nyt se on mennyttä, katson tarkkaan onko pappi oikea pappi vai nimellinen pappi ja hengellisesti narri.

• ???

Et siis voi kunnioittaa ihmisiä, jotka kunnioittavat tasa-arvoa? Vai mitä tarkoitit?

• Hei

Jokaisella olkoon oikeus erota kirkosta. Emmehän me väkisin täällä ketään tahdo pitää. Miksi Jumalakaan sellasita tahtoisi?

Mutta onpa aika hurjaa, jos muutamalla tämän palstan kirjoittajalla on niin suuri valta, että joku jopa eroaa kirkosta heidän, tai meidän, puheittemme vuoksi. Mutta jos siihen päätyy, niin goodbye ja kaikkea hyvää.

Kysyisin nimimerkeiltä "qoomt" ja "19 15", mitkä ovat niitä kysymyksiä joihin ette ole kokeneet saavanne vastauksia, vaan olette jääneet hämmennyksen valtaan.
      Itse koen, että aikuiselle ihmiselle on annettu järki ja kyky ajatella itsenäisesti. Toki kirkko antaa vastauksia, mutta kuinka moni tahtoo saada selkeät ohjeet elämäänsä varten? Jos alamme ohjeistaa, tulee lunta tupaan hyvin pian. Kun lopulta kyse on tulkinnoista. Kristinuskossa on joitain luovuttamattomia ydinasioita. Näitä ovat seuraavat:
      Uskomme, että on olemassa rakastava ja armollinen Jumala, ja Jeesus Kristus, Jumalan Poika joka oli tosi Jumala ja samalla tosi ihminen ja joka kuoli syntiemme sovittajana ja voitti kuoleman vallan. Uskomme, että ajalla on alkunsa ja loppunsa ja viimeisenä päivänä Jumala kutsuu häneen uskovat iankaikkiseen elämään. Uskomme, että täällä maailmassa tehtävämme on rakastaa Jumalaa ja toisiamme, elää niin, että rakkaus ja armo saisivat sijaa ja että monet voisivat löytää Jumalan ja tarkoituksen elämäänsä. Tässä vain jotain keskeistä suppeasti.
      Mutta heti kun mennään konkretian tasolle, vaikka kysymyksessä homoseksuaalisuudesta tai jostain muusta tunteita nostattavasta asiasta, joudumme ongelmiin. Kuka sen voi sanoa mikä on kirjaimellinen totuus joka asiasta? Raamattu on toki kristityn ohjenuora, mutta eihän se ole mikään oikean elämän ja moraalin käsikirja. Raamattua lukeva tulkitsee aina sitä omalla tavallaan. Tulkinta istuu meissä kuin silmät päässä. Ei kukaan voi väittää omistavansa ainoaa oikeaa Raamatun tulkintaa tai että ei tulkitsisi lainkaan. Tästä, ja kirkon historiastakin, nousee ne loputtomat väittelyt ja erimielisyydet. Ja siksi myös papeissa on eri tavoin ajattelevia. Silti uskon, että jokainen pyrkii rehellisyyteen ja totuuteen omissa mielipiteissään ja tehtävissään.

Tuikku-pappi

• tyui.

Tuikku

"Jokaisella olkoon oikeus erota kirkosta. Emmehän me väkisin täällä ketään tahdo pitää. Miksi Jumalakaan sellasita tahtoisi? "

Milloin kirkko aikoo tehdä lakimuutosehdotuksen, jonka mukaan lasta ei saisi liittää kirkkoon ja sen seurauksena tietenkin se, että koulusta loppuisi pakollinen uskonnonopetus? Sekä myös alaikäisten pakkoverotus.

• eroa valtiokirkosta

"Emmehän me väkisin täällä ketään tahdo pitää. Miksi Jumalakaan sellasita tahtoisi? "

mistä sää sen tiedät - kertoko se sulle?

• Näin minusta

Jumala sallii siksi koska hän ei pakota ketää uskomaan, kuten luteriainen kirko on aikanaan tehnyt kuolemantuomion uhallakin. Nyt kun aika on toinen eikä tämä enää vetele, on kirkon traditio ja maailmoja liehakoiva kaikensalliva rakkaus, ja EU:nkin tukema diakonia, ainoita keinoja sitoa ihmisiä aktiivisesti kirkkoon, jonka loppurysäys jo häämötää.

• Vesileikeistä tämä

Aivan, ja pimeältä keskiajalta peräisin olevan kirkon rakenteet sortuvat, - eikä sen rituaaliset uudetkaan temput enää ketää vakuuta, sen ollessa instituutio jolla ei ole todellisesti mitään sanottavaa tai tehtävää ajassamme.

• lopunpitäen

RE:Miksi jumala sallii kirkosta eroamiset?

Koska ihmiselle on annettu vapaa tahto tehdä omia päätöksiä

Ja toisekseen, Raamattu kehottaa lähtemäään pois sellasiten joukosta, jotka eivät kunnioita Jumalan tahtoa / Sanaa.

Kirkon oppi on vääristynyt alunpitäenkin.

• Isin tyttö

Se, kuuluuko ihminen kirkkoon, ei ihmistä elävän Jumalan edessä auta.

Se, kuuluuko ihminen Jeesukselle, vain sillä on merkitystä.

Älä anna huijata itseäsi.

Raamattuun EI ole kirjoitettu:

”Kirkko on tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin kirkon jäsenyyden kautta.”

Vaan JEESUS sanoi:

”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” Joh. 10: 9.

• eesti

siksi Jumala sallii että Jumala ei pakko-avioinut aivoja .

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7495
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3987
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3520
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      2842
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2672
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2502
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2411
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2309
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      21
      2284
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1982
    Aihe