Heippa hei!
Kasvatan savannah kissoja jyväskylässä mieheni kanssa. Rodusta kiinnostuneille linkitän tähän keskusteluun vielä nettisivumme , kunhan saamme kuntoon (kotisivujen uusiminen kesken) siellä lisää rodusta ja meidän savannaheista. Pentuja olemme suunnitelleet f5 tytölle ja pojallemme.
Koska kotisivumme on työn alla, voi minulle ilmoittautua myös odotuslistalle, ne jotka pennuista on kiinnostuneita.
Laura
Savannah pentuja suunnitteilla alkuvuodelle 2013
81
11073
Vastaukset
- kissafani3
Hei! Olen kattonut netistä minkä näkönen tämä savannah kissa on. On tosi nätti ja erikoinen kissa :) Mutta nyt haluaisin kysyä itse kasvattajalta kun en ole saanut oikein suoraa vaustausta että: Onko Suomessa laillista pitää tälläistä Savannah kissaa lemmikkinä? Paljonko maksaa? Syökö ihan tavallista kissanruokaa vaiko pitääkö olla jotain erikoisempaa? Entä voiko käyttää ihan normaalilla eläinlääkärillä vaiko pitääkö olla joku erikoistunut lääkäri? Olisin tosi kiitollinen jos vastaisit näihin minun kysymyksiini :) Haluan mielelläni nähä kotisivusi sitten kun valmistuvat :)
- oäaigh
Vastaan nyt ensimmäisen puolesta: kyllä savannah kissa on laillinen myös suomessa. Itse löysin seuraavan sivun: http://www.tunturisusi.com/kissat/savannah.htm
- Pridelands savannah
Jep eli laillinen on, mutta f1-f4 tarvitsee erikoisluvan tuontia varten. Lemmikkinä pito sallittu kyllä:)
Syö tavallista kissanruokaa lukuunnottamatta f1 ja f2 joka tarvitsee raakaa lihaa dieetissään. Hinta riippuu sukupolvesta ja yksilöstä, myöhemmän sukupolven kissat f4-f6 ovat halvempia, 1500-4000 ja sitten taas f1 -f3 5000-30000
Tavallinen eläinlääkäri käy näillekin kissoille, laitan kotisivuja pikimmiten!:)- kissafani3
kiitos vastauksista :) Nyt olen taas vähän viisaampi. Oletko aatellut pyytää pennuista sen 1500-4000€?
- harkiten...
Vähän karsastan tuota lausetta "Syö tavallista kissanruokaa lukuunnottamatta f1 ja f2 joka tarvitsee raakaa lihaa dieetissään." Koska kaikki kissat on lihansyöjiä ja tarvitsee raakaa lihaa ravinnossaan, ei dieetissään. Ei ne villimmät sukupolvet ole mitenkään erityisessä asemassa sen lihan suhteen. Omistajat vaan ajattelee pääsevänsä helpommalla ja halvemmalla antamalla valmista kissanruokaa purkista. Eli siis kissa kuin kissa, raakaa lihaa se tarvitsee joka tapauksessa pysyäkseen terveenä. Eikä ne villimmätkään sukupolvet pärjää pelkällä lihalla, vaan lihan tulisi olla luista lihaa, tai sitten kalkit erikseen eli BARF-ruokinnalla.
Savannahin kohdalla muistutan kyllä muuten siitä, että villimmät sukupolvet voivat olla erittäin varauksellisia käsittelylle. Ne ei välttämättä sovi ihan vasta-alkajalle lemmikiksi, ei edes ne myöhemmät sukupolvet. Joten tuohon kissarotuun on suhtauduttava hiukan toisella tavalla jos/kun sellaisen itselleen ottaa. Sitä ei sitten kovin helpolla uuteen kotiin saa/kannata antaa, jos ongelmia sen kanssa tulee. Bengalikin, joka on jo pidemmällä villistä taustastaan, on tavallisempia rotuja hankalampi käsiteltävä. Eli harkiten ja tarkkaan miettien sen hankinnan kanssa. - Nirsokisu
harkiten... kirjoitti:
Vähän karsastan tuota lausetta "Syö tavallista kissanruokaa lukuunnottamatta f1 ja f2 joka tarvitsee raakaa lihaa dieetissään." Koska kaikki kissat on lihansyöjiä ja tarvitsee raakaa lihaa ravinnossaan, ei dieetissään. Ei ne villimmät sukupolvet ole mitenkään erityisessä asemassa sen lihan suhteen. Omistajat vaan ajattelee pääsevänsä helpommalla ja halvemmalla antamalla valmista kissanruokaa purkista. Eli siis kissa kuin kissa, raakaa lihaa se tarvitsee joka tapauksessa pysyäkseen terveenä. Eikä ne villimmätkään sukupolvet pärjää pelkällä lihalla, vaan lihan tulisi olla luista lihaa, tai sitten kalkit erikseen eli BARF-ruokinnalla.
Savannahin kohdalla muistutan kyllä muuten siitä, että villimmät sukupolvet voivat olla erittäin varauksellisia käsittelylle. Ne ei välttämättä sovi ihan vasta-alkajalle lemmikiksi, ei edes ne myöhemmät sukupolvet. Joten tuohon kissarotuun on suhtauduttava hiukan toisella tavalla jos/kun sellaisen itselleen ottaa. Sitä ei sitten kovin helpolla uuteen kotiin saa/kannata antaa, jos ongelmia sen kanssa tulee. Bengalikin, joka on jo pidemmällä villistä taustastaan, on tavallisempia rotuja hankalampi käsiteltävä. Eli harkiten ja tarkkaan miettien sen hankinnan kanssa.entä mitä siinä tapauksessa jos kissa on nirso ja tottunut pelkästään purkkiruokaan eikä suostu syömään muuta ruokaa? eihän sitä voi pakottaa että "no niin nyt kurkusta alas toi lihapala niin kuin olis jo".
- opettaa voi
Nirsokisu kirjoitti:
entä mitä siinä tapauksessa jos kissa on nirso ja tottunut pelkästään purkkiruokaan eikä suostu syömään muuta ruokaa? eihän sitä voi pakottaa että "no niin nyt kurkusta alas toi lihapala niin kuin olis jo".
Ei se oppiminen teolliselle ruokinnalle tarkoita, ettei kissa tarvitse raakaa lihaa - se kun sattuu olemaan lihansyöjä. Tuossa kirjoitin, että kaikki kissat tarvitsee sitä raakaa lihaa, en että ne on pakotettava sitä syömään. Aina voi yrittää opettaa jo "väärille" tavoille oppinutta toisenlaiseen ruokintaan, jos ei onnistu niin sitten ei. Silloin vaan ne purkkiruoat pitää katsoa sellaisiksi, että niissä on lihaprosentit kohdillaan ja viljat sun muut hötöt jätetty pois.
Omistajat itse opettavat aika usein sen kissansa väärälle ruokinnalle, kun se purkin avaaminen ja antaminen lautaselle on helppoa. Raakaruokinnassa pitää olla paljon tarkempi, ellei anna luisia lihoja tai kalkkilisää. Moni myös kuvittelee, että lihan syöttäminen on kalliimpaa, mikä ei välttämättä pidä paikkaansa. Lihaa kissa tarvitsee hötöruokaa vähemmän, eikä mm. possun sydän ole hinnaltaan kovinkaan kallista - jos vertaa samaa määrää purkkiruokaa. Meillä täällä sydän maksaa 6,50 euroa kilo eli 100 g maksaa silloin 0,65 euroa ja on täyttä tavaraa. Vielä halvemmalla saa jos ostaa barffi-kaupoista tai eläinkaupoista eläinlaatuisia tuotteita.
Itse opetan pienestä pennusta lähtien jokaisen oman kasvattini syömään raakaa lihaa. Yksikään niistä ei ole kranttu, vaan teolliset ja raa´at tuotteet menee kaikille. Olen opettanut myös ulkomailta tulleet kissat, joille ei välttämättä ole raakaa annettu ja nekin on sen oppineet. Siksi suhtaudun hyvin skeptisesti siihen, ettei kissa oppisi raakaa lihaa syömään jos omistaja vaan sitä tarjoaa. Yleensä sanotaan, että kissat tykkää mm. kuivaruoasta eikä suostu syömään muuta. Minulla on yksi kissa joka ei taas ole ikinä kuivaruokaa syönyt, ei vaikka sitä on aina tarjolla. Yksi kissa taas on sellainen joka ei märkäruoaan koske, mutta kuivaruoka ja liha menee. Yksikään kissoistani ei jätä raakaa lihaa syömättä.
Eihän se yllä olevaan väitteeseen, että nuo villit sukupolvet savannaheilla tarvitsee lihaa, myöskään liity jos nekin pennusta opetetaan syömään teollisia ruokia. Kyllä nekin siihen oppii ihan samalla tavalla kuin vähemmän villit. Siksi tuo väite, että ne sitä jotenkin erityisesti tarvitsee, ei pidä paikkaansa. Siitä tässä oli lähinnä kyse. - piam49
Nirsokisu kirjoitti:
entä mitä siinä tapauksessa jos kissa on nirso ja tottunut pelkästään purkkiruokaan eikä suostu syömään muuta ruokaa? eihän sitä voi pakottaa että "no niin nyt kurkusta alas toi lihapala niin kuin olis jo".
Olen kysynyt eläinlääkäriltä onko kissan saatava ravinossaan myös raakaa lihaa,oli vastaus ettei tarvitse.Savannah f1 ja f2 ovat minulle vieraita joten niiden ruokintaan en ota kantaa.
- ristiin menee
piam49 kirjoitti:
Olen kysynyt eläinlääkäriltä onko kissan saatava ravinossaan myös raakaa lihaa,oli vastaus ettei tarvitse.Savannah f1 ja f2 ovat minulle vieraita joten niiden ruokintaan en ota kantaa.
Oletkohan ymmärtänyt mitä lääkäri on tarkoittanut? Kissa on lihansyöjä, jonka pääasiallisen ravinnon tulee sisältää lihaa. Mitä kissa syö vapaana ollessaan, lihaa sekä luita ja sisäelimiä, kun se pistelee hiiren poskeensa. Miksi lemmikkikissa ei tarvitsisi raakaa lihaa ravinnossaan? Ei se vapaa kissa niitä hiiriä pannulla paistele. Pelkällä lihalla ruokkiminen on vaarallista, koska kissa ei luonnossa syö saaliistaan pelkkiä fileepaloja. Mutta kyllä se lemmikkikissa tarvitsee raakaa lihaa jos sen ruokkii kunnolla. Ruokateollisuus on tehnyt melkoista tuhoa lemmikkikissojen terveyteen ja sitä monet lääkärit nyt joutuvat korjailemaan.
On allergioita, on sokeritautia, on virtsakiviä, on suolisto-ongelmia, on hammasvaivoja ja kaikki nämä ruokinnan kautta tulleita ongelmia. Jos kissoille olisi sisälemmikkeinä syötetty hiiriä, ei näitä sairauksia olisi niin paljon kuin niitä nykyään on. Tästä syystä moni lemmikin omistaja (kissa- sekä koiraihmisiä) on päätynyt ruokkimaan lemmikkinsä BARFfilla. Se vaan on osattava tehdä oikein jos siihen lähtee.
Itse pidän helpoimpana laadukkaan teollisen ruoan raa´an lihan yhdistelmää.
Ei savannah eroa mitenkään ruokinnassaan muista kissoista, vaan muidenkin kissojen tulisi saada raakaa lihaa ruoakseen. Muuttuuko eläintarhojen leijonien ruokinta kun ne otetaan sinne? Ei muutu, vaan se pyritään pitämään täysin samanlaisena kuin se luonnossakin olisi. Miksi kissan ruokinta muuttuu? koska omistajan on helpompi laittaa valmista lautaselle. Itse totesit kissan alkuperän olevan villikissa, miksei sen ruokinta jäljittele villikissan ruokintaa? Ihminen voi siis päättää mikä on kissalle hyväksi, niin ruoan suhteen kuin sen millaisia ongelmia lajien yhdistäminen aiheuttaa. - Huom4
Oikeasti kaikki maatiaiskissatkin tarvitsevat raakaa lihaa.
- ss camaro
harkiten... kirjoitti:
Savannahin kohdalla muistutan kyllä muuten siitä, että villimmät sukupolvet voivat olla erittäin varauksellisia käsittelylle. Ne ei välttämättä sovi ihan vasta-alkajalle lemmikiksi, ei edes ne myöhemmät sukupolvet. Joten tuohon kissarotuun on suhtauduttava hiukan toisella tavalla jos/kun sellaisen itselleen ottaa. Sitä ei sitten kovin helpolla uuteen kotiin saa/kannata antaa, jos ongelmia sen kanssa tulee. Bengalikin, joka on jo pidemmällä villistä taustastaan, on tavallisempia rotuja hankalampi käsiteltävä. Eli harkiten ja tarkkaan miettien sen hankinnan kanssa.Pakko tähän on kommentoida vaikka vanha keskustelu. Olen itse tullut takaisin usa:sta vajaa vuosi sitten ja mukanani tuli kaksi kpl savanah kissoja. Toinen f2 uros ja toinen f3uros. Toi on täyttä potaskaa ja ymmärtämättömien ihmisten puhetta joka uskoo kaiken mitä netissä lukee että "kannattaa suhtautua varauksella" itsellä kissat on ihan samanlaisia kuin mikä tahansa kotikissa. Ja monilla ystävillä on ihan f1 mitkä on kuin mikä tahansa kotikissa. Ottakaa itse ensin henkilökohtaisesti selvää asioista ennen kuin aukaisette typerän suunne.
- Anonyymi
ristiin menee kirjoitti:
Oletkohan ymmärtänyt mitä lääkäri on tarkoittanut? Kissa on lihansyöjä, jonka pääasiallisen ravinnon tulee sisältää lihaa. Mitä kissa syö vapaana ollessaan, lihaa sekä luita ja sisäelimiä, kun se pistelee hiiren poskeensa. Miksi lemmikkikissa ei tarvitsisi raakaa lihaa ravinnossaan? Ei se vapaa kissa niitä hiiriä pannulla paistele. Pelkällä lihalla ruokkiminen on vaarallista, koska kissa ei luonnossa syö saaliistaan pelkkiä fileepaloja. Mutta kyllä se lemmikkikissa tarvitsee raakaa lihaa jos sen ruokkii kunnolla. Ruokateollisuus on tehnyt melkoista tuhoa lemmikkikissojen terveyteen ja sitä monet lääkärit nyt joutuvat korjailemaan.
On allergioita, on sokeritautia, on virtsakiviä, on suolisto-ongelmia, on hammasvaivoja ja kaikki nämä ruokinnan kautta tulleita ongelmia. Jos kissoille olisi sisälemmikkeinä syötetty hiiriä, ei näitä sairauksia olisi niin paljon kuin niitä nykyään on. Tästä syystä moni lemmikin omistaja (kissa- sekä koiraihmisiä) on päätynyt ruokkimaan lemmikkinsä BARFfilla. Se vaan on osattava tehdä oikein jos siihen lähtee.
Itse pidän helpoimpana laadukkaan teollisen ruoan raa´an lihan yhdistelmää.
Ei savannah eroa mitenkään ruokinnassaan muista kissoista, vaan muidenkin kissojen tulisi saada raakaa lihaa ruoakseen. Muuttuuko eläintarhojen leijonien ruokinta kun ne otetaan sinne? Ei muutu, vaan se pyritään pitämään täysin samanlaisena kuin se luonnossakin olisi. Miksi kissan ruokinta muuttuu? koska omistajan on helpompi laittaa valmista lautaselle. Itse totesit kissan alkuperän olevan villikissa, miksei sen ruokinta jäljittele villikissan ruokintaa? Ihminen voi siis päättää mikä on kissalle hyväksi, niin ruoan suhteen kuin sen millaisia ongelmia lajien yhdistäminen aiheuttaa.Saakohan noit pitää ulkona ku me asutaan maalla nii meijän kaikki kissat syö hiiriä ni pystyykö tommonen savannah siihe
- Ostansavannahin
Hei Laura olisin kiinnostunut, jos voisit ilmoitella tästä mulle jotaki: sposti: [email protected] < vanha sposti koska uudessa näkyy koko nimi.
- viuhti2
Hei
Olen kiinnostunut Savannah kissoista, etenkin kun olen googlannut kasvattajia sivustoja ympäri maailmaa!
Haluan hyvä rotuisen savannah -kissan ja mielelään sellaisen joka sopeutuu 5-rotukissan laumaan!
Terv: Tarja Hanhisalo - niko
Laitatkos minullekkin postia: [email protected] , tulisin mielelläni vaikka katsomaan näitä f5 kissojanne ja olen kiinnostunut myös pennuista..
- smpri
Hei, Laura.
Olen jo pitkään koettanut löytää suomesta kasvattajaa tälle rodulle, olisin kiinnostunut hankkimaan sellaisen.
Laittaisitko lisätietoja tilanteesta, sekä sitten sen nettisivun linkin kun valmistuvat?
pasi piste sandberg miuku welho piste com - eettisyydestä viis..
kunhan vaan omistaa jotain harvinaisempaa. Niinkö?
Komeita kissoja mutta kun tietää rodun taustat, niin ei kiitos.. Minkä ihmeen takia ihmisen pitää näppinsä laittaa jokaiseen asiaan ja väen vängällä kehittää kaikenmaailman erikoisuuksia notta olisi "speciaalimpaa kuin naapurilla". Tiinehtymisongelmat,urosten steriiliys F5 sukupolveen asti yms. jo kertoo karua kieltään siitä miksei koko rotua pitäisi edes olla olemassa. Puhumattakaan servaalin ja normaalin kotikissan kokoerosta..
Luojan kiitos ainakin CFA ja Fife kieltäytyvät rekisteröimästä ko.rotua. Tica taitaa olla ainut jossa sille myönnetty rotustatus, mutta ticaanhan nyt saa rekisteröityä vaikka varpaansa..- piam49
Vastaan sinulle eettisyydestä viis....että sun viestistä huokuu kateus ja tietämättömyys mistä yleensä se niin sanottu suloinen kotikissa on alkujaan.Villejä kissoja nekin ovat aikoinaan olleet.Lueppa enemmän eri kissa rotujen synnystä.
- alkuperä
piam49 kirjoitti:
Vastaan sinulle eettisyydestä viis....että sun viestistä huokuu kateus ja tietämättömyys mistä yleensä se niin sanottu suloinen kotikissa on alkujaan.Villejä kissoja nekin ovat aikoinaan olleet.Lueppa enemmän eri kissa rotujen synnystä.
Todennäköisesti kirjoittaja tarkoittaa sitä, ettei kyseistä rotua olisi luonnossa syntynyt ollenkaan. Ihan johtuen siitä, ettei osa uroksista ole siitoskykyisiä ja siitä, että kollilla on suuri vaara joutua syödyksi parittelun jälkeen kun toinen osapuoli on kokonsa ja villiytensä vuoksi eri kaliiperia kuin toinen. Rotu on siis tietoisesti tehty, eikä sitä olisi ilman ihmisen tietoista tekoa.
Kokoero jo olisi rajoittanut rodun syntyä, vaikka onkin olemassa luonnostaan eri lajien/rotujen yhdistelmiä jotka eivät sukua pysty jatkamaan. Niistä ei silloin tule myöskään elinkelpoisia omia rotujaan. Esimerkkeinä mm. leijonan ja tiikerin jälkeläiset (teijona ja liikeri) eivät ole suvunjatkamiskelpoisia. Kotoisia lintuja myös löytyy eli korpimetso on teeren ja metson risteymä, ei suvunjatkamiskelpoinen. On niitä muitakin, mutta nämä nyt ensin mieleen tuli.
Kotikissan alkuperä ei ole missään suhteessa servaalin ja kotikissan risteyttämiseen. Villikissasta ne on lähtöisin, mutta itsestään kehittynyt laji tai rotu, ei ihmisen älyttömyyden vuoksi tahallaan tehtyjä. Myös rodut ovat itsestään suurelta osin kehittyneitä, osa ihmisen jalostustyön kautta hyvinkin erinäköisiä kuin alkuperäiset lajin/rodun edustajat. Kahden eri lajin yhdistäminen sen sijaan on täysin ihmisen valinnan aiheuttamaa, kun sitä jatketaan steriliydestä ja muista ongelmista välittämättä. Hyvin usein vielä takana on se erikoisuuden tavoittelu joka takaa markkinat teetetyille pennuille.
- jebouassa
Hei Laura.
Olisin myös kiinnostunut. pistätkö sähköpostia mulle pennuista. Hintaa yms.
[email protected] - makime-u
olisin kiinnostunnut pennusta. olen vuoden ettinyt kasvattajaa suomesta . laitako sähköpostiini tieto pennuista ja hinnasta
- makime-u
sähköpostiosoitteeni on [email protected]
- zava3
Hei!
Olen jo kaksi vuotta odottanut suomalaisia savannah-kissoja myytäväksi, joten minulle voi lähettää viestia: [email protected]
Itselläni on 5 rotukissaa; 2 sfinksiä, 2 devonrexiä ja yksi lyhytkarvainen itämainen.
Kaikki kissani on leikattu rokotettu vakuutetttuina catvet-kissaklinikkaan.
Lisäksi kesäisin meidän kissat pääsevät ulos aidattuun terassiin. Käytän vain eläinkaupan napuja märkäruokia pakastetun kautta porsaan sydäntä.
Uutta savannah:ia odotellen terveisin : Tarja hanhisalo- Anonyymi
Asutko kerrostalo ku et päästä ollenkaa kunnol ulos
- savannah5
Hei!
Tuo miksi sanoin että raakaa lihaa suositaan enimmäkseen f1 ja f2 kissoilla, on koska on huomattu että se vaikuttaa kissan kasvamiseen huomattavasti. Itse syötämme liharuokia, sekä laadukasta kuivamuonaa, tärkeintä on kuitenkin että ruoka on vitamiini sekä hiveainepitoista, kuten se on tärkeää muillekin kissoille.
Ja tietty rodusta ollaan montaa mieltä, mutta siis selvennökseksi rodun kehittäminen EI perustu millään tavalla servaalin tarhaamiseen. Servaalit joita kasvatukseen käytetään ovat kymmeniä ja kymmeniä vuosia eläneet kotikasvatuksessa kasvattajolla jotka nimenomaan kasvattavat servaalia lemmikkinä. Servaalia ja pienempää savannahia tai muuta kotikissaa kokoeronsa vuoksi EI saa risteyttää, vaan servaali risteytetään aina suurimpiirtein samankokoisensa f1 kissan kanssa. Tätä risteytysprosessia ei pakoteta, vaan sen annetaan tapahtua luonnostaan. Rodulla ei ole mutään totuominaista sairautta tähän päivään mennessä todettu. Kissat ovat pitkäikäisiä ja terveitä oikealla huolenpidolla. Mielipiteitä saa olla, mutta on suotavaa ettei ne perustu harhaluuloihin.:)- hupinsa kullakin
Ja mistäs ne F1 savannahit taas tulevatkaan?? Ettei vaan olis kotikissa servaali?? Rotu jonka olemassolo perustuu säännölliseen villikissa-lisäykseen ja sen seurauksena esim.servaalien tarhaamiseen(olkootkin kuinka monta sukupolvea hyvänsä kasvaneet tarhattuna/ "lemmikkinä") ei kyllä saa täältä suunnalta hyväksyntää ja luojan kiitos suurin osa kissaharrastajista jakaa mielipiteeni. Ja tämän suunnan ovat ottaneet myös suurimmat kattojärjestöt kuten Fife ja Cfa, tänä päivänä ei Fife luultavasti hyväksyisi edes bengalia eli ovat ottaneet hyvin tiukan linjan villikissahybrideihin. Tica taas.. No, sehän hyväksyy kaikkea muutakin kysenalaista esim. munchkin ja napoleon..
- Mella778
hupinsa kullakin kirjoitti:
Ja mistäs ne F1 savannahit taas tulevatkaan?? Ettei vaan olis kotikissa servaali?? Rotu jonka olemassolo perustuu säännölliseen villikissa-lisäykseen ja sen seurauksena esim.servaalien tarhaamiseen(olkootkin kuinka monta sukupolvea hyvänsä kasvaneet tarhattuna/ "lemmikkinä") ei kyllä saa täältä suunnalta hyväksyntää ja luojan kiitos suurin osa kissaharrastajista jakaa mielipiteeni. Ja tämän suunnan ovat ottaneet myös suurimmat kattojärjestöt kuten Fife ja Cfa, tänä päivänä ei Fife luultavasti hyväksyisi edes bengalia eli ovat ottaneet hyvin tiukan linjan villikissahybrideihin. Tica taas.. No, sehän hyväksyy kaikkea muutakin kysenalaista esim. munchkin ja napoleon..
Servaalin tarhaaminen on kiellettyä ja jalostukseen käytetää täysin omaa kantaa, kesyservaalia. Teet itsestäsi äärettömän typerän, kun puhut asioista joista et selvästikään tiedä. Kotikissalla toivottavasti tarkoitit savannahia, joita kesyservaalin kanssa risteytetään, siitä siis f1:) on näitä tietämättömiä typeryksiä vielä jossain, joka sinun kanssasi mielipiteitä jakaa, mutta ketä se kiinnostaa, kun ethän sinä tee muuta kun typerän itsestäsi jakamalla mielipiteitä perustuen virheeliseen tietoon:)
- geenejä
Mella778 kirjoitti:
Servaalin tarhaaminen on kiellettyä ja jalostukseen käytetää täysin omaa kantaa, kesyservaalia. Teet itsestäsi äärettömän typerän, kun puhut asioista joista et selvästikään tiedä. Kotikissalla toivottavasti tarkoitit savannahia, joita kesyservaalin kanssa risteytetään, siitä siis f1:) on näitä tietämättömiä typeryksiä vielä jossain, joka sinun kanssasi mielipiteitä jakaa, mutta ketä se kiinnostaa, kun ethän sinä tee muuta kun typerän itsestäsi jakamalla mielipiteitä perustuen virheeliseen tietoon:)
Ei sitä savannahia ole aina ollut yhdistettävissä servaalin kanssa. Eikä se ole yksi ainut tapaus kun kotikissa on yhdistetty servaaliin jotta saataisiin siitä tulokseksi savannah. Siis tämä nyt sen savannahin alkuperään liittyen. Jos nykyisin käytetään vain savannah servaaliristeytyksiä, ollaan kyllä riskissä saada hyvin kapea geenipooli. Joten kyllä niitä kotikissa servaaliristeytyksiä on tehtävä jotta rotu säilyisi kyllin laveana geeneiltään. Maailmassa ei kuitenkaan ole niin paljon savannaheja (varsinkaan suvunjatkamiskykyisiä) tai servaaleja jotta geenistö ilman toimenpiteitä pysyy kunnossa. Jos nyt ei vielä ole tunnettuja sairauksia, kyllä niitä kohta saadaan.
Asioita pitää katsoa hiukan kauemmaksi kuin oman nenän matkalta, muuten tekee itsestään typerän huomaamattaan.
Eikä savannah ole luonteensa vuoksi ihan jokaisen rotu, se on käytökseltään arvaamattomampi ja vaatii omistajalta osaamista. Sen verran monta tapausta on nähty ihan livenä, ettei omistajakaan pysty hallitsemaan omia lemmikkejään. - Naurettavaselitys
hupinsa kullakin kirjoitti:
Tosi vanha keskustelusi mutta vitutti toi sun selitykses liikaa että on vaan pakko vastata. Sinänsä ymmärrän pointtisi mutta on naurettavaa jos hyväksyt kuitenkin muista rotuja jotka on jalostettu. Oletan että hyväksyt tällöin ainoastaan täysin koskemattomat kissarodut joiden jalostusta ei ole ohjattu millään tavalla ihmisen toimesta. Oletan myös että et omista yhtään kissaa koska olisihan se nyt kamalaa koska kissa on alunperin villieläin eikä mikään kotikissa. Jos luet tämän niin toivoisin että tarkentaisit hieman kantaasi tähän asiaan.
- Mella777
Savannah kissoilla on äärettömän kova kysyntä ulkomaills sekä myös suomessa kysyntä kasvaa. Tietämämättömiä kateellisia ihmisiä täällä näköjään:) epäeettistä hah
- 14+8
Kyllä tuo nyt vähän arvelluttavaa touhua on . Enkä ole kateellinen vaan se on minun mielipiteeni . MIksi olisin kateellinen ? Kai olisin jo tuollaisen omistaja jos sellaista mielisin .
Onko totta että kun noita risteytyksi on tehtailtu niin osa nartuista kuolee astutukseen kun uros tappaa ? Eikä se urosten steriiliyskään kovin terveeltä kuulosta . FiFe ei rotua tule koskaan hyväksymään ... Ja miksi ihmeessä "kasvattaja" joutuu joissain tälläisessa paikassa huutelemaan kotia mahdolliselle pennuille ...luulisi että noin harvinaisten pentujen kohdalla pentua olisi jo varattu sisäpiirille .
Lisäksi tuohan on peto enemmän kuin kotikissa joten väärissä käsissä tuollainen voi olla todella vaarallinen ...nähnyt jo muissakin roduissa äärimmäisen hankalia yksilöitä joiden kanssa ei taitamattomampi olisi pärjännyt. Vaatinee ulkoulutarhat ja isot tilat ...ja sitten se ensimmäinen sankarijoka päästää tuollaisen vapaana ulkoilemaan ,kyllä joku tekee sen ihan varmasti .- piam49
En voi olla ihmettelemättä sinun kirjoitusta kissan vastuullisena kasvattajana.Mitään kissaa oli rotu mikä tahansa ei saa päästää vapaana luontoon koska aina on vaara että kissa joutuu parempiin suihin tai muuten satuttaa itsensä.Jos on mahdollista niin tarha olis se paras vaihtoehto,mutta kissoja voi myös ulkoiluttaa valjaissa.
- ihmettele vaan
piam49 kirjoitti:
En voi olla ihmettelemättä sinun kirjoitusta kissan vastuullisena kasvattajana.Mitään kissaa oli rotu mikä tahansa ei saa päästää vapaana luontoon koska aina on vaara että kissa joutuu parempiin suihin tai muuten satuttaa itsensä.Jos on mahdollista niin tarha olis se paras vaihtoehto,mutta kissoja voi myös ulkoiluttaa valjaissa.
Ei kirjoittaja ole päästämässä kissoja vapaiksi, vaan toteaa että joku sen vielä tulee tekemään. Siitä olen samaa mieltä ja kun kyseessä on hankalampi luonteinen kissa, niin sitä varmemmin se tapahtuu. Hinta osin todellakin estää sitä, mutta ei kokonaan riskiä poista.
- Nsavannah
Heips!
Pakko selventää, että ei tietenkään villiservaalia käytetä jalostukseen, muutenhan näitä kuolemantapauksia voisi vaikka käydäkin astuttaessa. Eli niinkun ylläkin mainittu, ne ovat siis oma kesykantansa, enkä ole eläessäni keneltäkään kasvattajalta kuullut että tällaista olisi tapahtunut. Nämä jalostusservaalit elävät samassa tilassa savannahien kanssa yleensä. Niitä ei ole tarve eristää minnekään, sekä kuulostaisi jo tehtailumeiningiltä, jos villiä eläintä pidettäisiin eristyksissä pelkästään jalostusta varten:/ ne ovat siis kotieläiminä.. Toki vaatii isot ulkotilat myös jo mukavuudenkin takia. Niinkuin mielestäni muutkin kotikissat. Kissoille on kova kysyntä ulkomailta erityisesti, mutta tietty haluan tuoda asiaa esille täällä suomessa myös, kun rotua ei täälläpäin olekaan kummemmin tavattu, ja rodusta kiinostuneita kuitenkin löytyy;) mutta edelleen olen sitä mieltä että mielipiteitä saa olla, eikä siinä mitään. Hyvällä huolenpidolla ja omatunnolla kasvatan ja huolehdin omista kissoistani jokatapauksessa, sekä katson myös että ne saavat yhtä hyvän kodin tulevaisuudessa!- Nsavannah
Vielä sen verran lisään, kun nettisivut edelleenkin työn alla, että kissojamme pääsee katsomaan myös meidän facebook sivulla. Olemme vastikään sinne liittyneet, ja materiaa lisäilemme pilkuhiljaa:)
Northern savannahs
Tuolla löytyy myös facebookista kun hakee
- mindi12
hei ko. rodun "asiantuntija". Tässä näyte servaalista sinulle, villistä ja pelottavasta pedosta. Kyseessä siis kesyservaali jota käytetään kasvatuksessa.
- mindi12
mindi12 kirjoitti:
tässä myös pätkä pedosta, josta savannah on jalostettu. yhdessä samassa tilassa kotikissan kanssa.
http://www.youtube.com/watch?v=sQkVA1Y4XXs - ei kerro mitään
Millä tavalla jonkun tekemä "mainosfilmi" osoittaa koko rodun olevan tuollainen. Filmistä voi helposti poistaa ikävät asiat tai jättää ne kuvaamatta. Kuka nyt omaa kasvattiaan huonossa valossa toisille näyttäisi, sehän aiheuttaisi kadon ostajien keskuudessa.
Vastaavasti koirarotuja on yritetty kieltää, kun jokunen niistä on havaittu "tappajiksi". Se ei kuitenkaan ole koko rodun koirien käyttäytymisämalli, vaikka rotu olisikin vaativampi. Se vain tarkoittaa sitä, että rodun ihmisten on tiedettävä rodun vaativuus ja osattava suhtautua siihen oikein.
Ihan meidän omissa kotikissoissa on sellaisia yksilöitä joita on vaikea käsitellä. Jotku niistä tulee suorastaa silmille, eikä kukaan pidä niitä vaarallisina tai edes vaikeana rotuna. Sama koskee jo pidempää kasvatettuja rotujakin, on sielläkin yksilöitä joita ei omistaja pysty käsittelemään. Viilikissataustaisella se mahdollisuus on vaan kovin paljon suurempi, koska villikissa on taustassa niin lähellä. - Taina5
ei kerro mitään kirjoitti:
Millä tavalla jonkun tekemä "mainosfilmi" osoittaa koko rodun olevan tuollainen. Filmistä voi helposti poistaa ikävät asiat tai jättää ne kuvaamatta. Kuka nyt omaa kasvattiaan huonossa valossa toisille näyttäisi, sehän aiheuttaisi kadon ostajien keskuudessa.
Vastaavasti koirarotuja on yritetty kieltää, kun jokunen niistä on havaittu "tappajiksi". Se ei kuitenkaan ole koko rodun koirien käyttäytymisämalli, vaikka rotu olisikin vaativampi. Se vain tarkoittaa sitä, että rodun ihmisten on tiedettävä rodun vaativuus ja osattava suhtautua siihen oikein.
Ihan meidän omissa kotikissoissa on sellaisia yksilöitä joita on vaikea käsitellä. Jotku niistä tulee suorastaa silmille, eikä kukaan pidä niitä vaarallisina tai edes vaikeana rotuna. Sama koskee jo pidempää kasvatettuja rotujakin, on sielläkin yksilöitä joita ei omistaja pysty käsittelemään. Viilikissataustaisella se mahdollisuus on vaan kovin paljon suurempi, koska villikissa on taustassa niin lähellä.Voi sinua ennakkoluuloista ihmistä.Se on totta että jokaisessa kissa,koira ja ihmis rodussa on myös agresiivisia yksilöitä sitä en kiellä ,mutta sinun mielipiteesi on väärä servaalia ja savannahia kohtaan.Olen itse erittäin kiinostunut hankkimaan savannahin ja siksi myös tutustunut ulkomailla ollessani niiden kasvattajiin sekä itse rotuun.Olen aivan ihastunut tämän rodun upeaan käytökseen muita kissoja sekä ihmistä kohtaan,siis ei mitään agressiivisuutta ollut näissä kissoissa.Siksi haluan heti kun vain mahdollista saada itselleni tämä upean ja hyvin käyttäytyvän kissan.
- mielipide...
Taina5 kirjoitti:
Voi sinua ennakkoluuloista ihmistä.Se on totta että jokaisessa kissa,koira ja ihmis rodussa on myös agresiivisia yksilöitä sitä en kiellä ,mutta sinun mielipiteesi on väärä servaalia ja savannahia kohtaan.Olen itse erittäin kiinostunut hankkimaan savannahin ja siksi myös tutustunut ulkomailla ollessani niiden kasvattajiin sekä itse rotuun.Olen aivan ihastunut tämän rodun upeaan käytökseen muita kissoja sekä ihmistä kohtaan,siis ei mitään agressiivisuutta ollut näissä kissoissa.Siksi haluan heti kun vain mahdollista saada itselleni tämä upean ja hyvin käyttäytyvän kissan.
Voi kun kyse ei ole ennakkoluuloista vaan omin silmin nähdyistä tapauksista. Sekö on sinun mielestäsi huonompi perustelu kuin toisen laittamat videopätkät, joita voi muokata mieleisikseen? Mielipide ei voi koskaan olla väärä, koska se on jokaisen omakohtaisen kokemuksen kautta tullut.
Sekään, että sinä olet kohdannut hyväluonteisia yksilöitä, ei kerro koko totuutta. Minusta olisi väärin, ettei rodun "villistä luonteesta" kerrota mahdollisille ostajille. Koska kun/jos ongelmat alkaa, on myöhäistä monen kohdalla tehdä mitään. Sama koskee myöskin bengalia, joissa on räiskyvämpiä tapauksia perinteisiä rotuja enemmän.
Sinä voit olla miten ihastunut rotuun tahansa ja hankkia sellaisen jos haluat. Mutta jokaisen ostajan tulee olle tietoinen riskeistä ennen hankintaa. Tästä on kyse näissä varoitteluissa. Eikä pidä antaa sellaista kuvaa, ettei mitään ongelmia ole koskaan ollut, ei rodun alkuperä ole kotikissan ja servaalin ristaytyksessä, koska todellisuudessa niin on ollut ja tulee olemaan edelleen. - 19+14=23
mindi12 kirjoitti:
tässä myös pätkä pedosta, josta savannah on jalostettu. yhdessä samassa tilassa kotikissan kanssa.
http://www.youtube.com/watch?v=sQkVA1Y4XXsOlen täältä Vantaan Tikkurilasta valmis ostamaan HETI rekisteriiin olevan Savannahin Savannah-kissan! Tässä foorumissa kuuluu vain tietämättömyys ko. kissarotuun, joten unohda ne ja MUISTA MINUA !
Nyt on turhaan provosoidaan tällä kissasivustoilla mm. Savannah-kissojen ruokailujen etc. kanssa valittaa ko. foorumissa! Ottakaa selvää tietoa, ennekuin ryhdytte epäröimään!!/ kommentoimaan ko. rotua!! - Savannah Kasvattaja
19+14=23 kirjoitti:
Olen täältä Vantaan Tikkurilasta valmis ostamaan HETI rekisteriiin olevan Savannahin Savannah-kissan! Tässä foorumissa kuuluu vain tietämättömyys ko. kissarotuun, joten unohda ne ja MUISTA MINUA !
Nyt on turhaan provosoidaan tällä kissasivustoilla mm. Savannah-kissojen ruokailujen etc. kanssa valittaa ko. foorumissa! Ottakaa selvää tietoa, ennekuin ryhdytte epäröimään!!/ kommentoimaan ko. rotua!!Moi
Ole yhteydessä meihin facebookissa Northern Savannah´s tai sähköpostilla [email protected]. Niin jutellaan lisää
Ystävällisin terveisin Joona Paavilainen - kissan haalia
mindi12 kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=sQkVA1Y4XXsvoi hellanlettas kun onkin suloinen petonne. tuo on juuri sen kokoinen kissa jota olen haaveillut tässä muutaman vuoden ja olen ollut nyt sitten ilman kissaa sen takia ,jos,nyt sattuisi tärpäämään. olen hirveä kissa fani ja aikaisemmin minulla oli neljä kissaa. minulla on tässä juuri meneillään muutto joten en vielä voi ottaa kyseietä kisua. ja rakastan ISOJA kissoja. meillä oli yksi ilveksen kokoinen kissa silloinkun olin kuusitoista vuotias ja hän kiintyi minuun mutta se jäi äidin luokse. olen marissut jo muutaman vuoden poika-ystävälleni ettää haluan kyseisen kissan mutta se on kuulemma liiankallis ja liian iso. ehdotin myös että hankittaisiin samanlainen kissa kuin äidilläni mutta poika-ystävä sanoo vain ettää voisimme välillä hoitaa äitini kissaa mutta tiedän mitä siinä käy kun kysyn "et missään ninemessä korkeintaan kaksi päivää" äitini rakastaa sitä ylikaiken sen kissan nimi on zorro. äitini keksi nimen. :)
- mindi12
tämä vasta hirveää onkin!!
http://www.youtube.com/watch?v=q-H2Lil8zu8 - Henrietta0
Sinulla sitten ilmeisesti on kymmenittäin näitä savannaheja, kos osaat tuollaista sanoa kokemuksen syvällä rintaäänelllä?? Meillä on savannaheja 3 tällä hetkellä. Vuonna 2005 usasta sekä euroopasta tuotu. Voin KOKEMUKSESTA sanoa, että ei ole villikissa:D koita nyt jumalautsi ymmärtää mistä tässä on kyse. Sen ymmärrän täysin että ensireaktio kun asiasta ei tiedä, on että huhhuh. Jos joku kysyisi minulta ottaisinko tiikerin ja kissan risteytyksen, niin empä ottaisi! Mutta ymmärrä hyvä ihminen, tämä ei ole kotikissan ja villikissan risteytys. Tämä on savannahin ja lemmikkiservaalin risteytys. Ylläolevat videot eivätole mainosvideoita. Voit löytää näitä samallaisia videoita kymmeniä tuhansia netistä eri käyttäjiltä. Tiedät varmaan, että jos jotain hirveää kuolemantapausta tai muuta tapausta savannahit olisivat aiheuttaneet, niin kyllä sitä tuotaisiin julki ja lietsottaisiin! Niinkun yleensä kaikessa, positiivisia asioita ei niinkään tuoda julki vaan negatiivisia. Niin jos tällaisia tapauksia olisi, ei varmaan olisi vaikea löytää ihan vaan googlettamalla. Tajuatko jo että tällä palstallakin lukee ihmisiä, kotka oikeasti tietää rodusta ja asiasta jotain, lopeta itsesi nolaaminen.
Hyvää kevättä!- Jatkoa..
Hei! Tämähän on jo kiivaaksi käynyt keskustelu, se on kyllä totta että mistä eläimestä vaan saa aggressiivisen ihan jo omalla kohtelullakin, ja onhan näitä aggressiivisia yksilöitäkin eläinkunnassa, mutta Savannah rotuna ei ole yleisesti aggressiivinen, sen enempää mitä esim. persialainen tai mikä tahansa rotu. eikä ole tavanomaista ko. käytöshäiriöt. Siksi tämä rotu on sallittu jopa Suomessa. Kyllä kos pentueessa havaittaisiin sitten ongelmapentu, niin ihan suosiolla jäisi kotikissaksi, sama pätee varmasti rodun kuin rodun kuin rodun kasvattajiin
- ei lietsontaa
Nykyään voi olla lemmikkiservaalin ja savannahin risteytys. Mutta alkujaan se on kotikissan ja servaalin risteytys, muuten sitä savannahia ei olisi olemassakaan. Koita sinä nyt pysytellä totuudessa. Ymmärrä myös se, ettei geenipooli pysy riittävän laveana jos käytetään samoja kissoja/yhdostelmiä tai linjoja koko ajan. Sen laveana pitämiseksi on jossakin vaiheessa tehtävä lisää niitä kotikissan ja servaalin risteytyksiä.
Ikävä kyllä välillä näyttää, että täällä ajatellaan, että jos meillä Suomessa ei tehdä jotakin, ei sitä tehdä missään muuallakaan. Näinhän se asia ei todellakaan ole, vaan toisaalla tehdään vaikka sun mitä, eikä siitä välttämättä kerrota ostajille riittävästi. Esimerkkinä vaikkapa nyt nämä useamman mutaation käyttämiset ja niistä oman rodun luomiset. Otetaan vaikka se rotu - en nyt muista millä nimellä sitä kutsutaan - jolla on lyhyet jalat kippurat korvat karvattomuus. Tätä ei Suomessa kukaan olisi alkanut tekemään, mutta ison veden takana se on tehty. Varmasti tännekin joku sellaisia ostaa ja ihan vaan kun ne on niin erikoisia ja taatusti selittää, ettei niillä ole mitään ongelmia. Sitä kun ei vielä kukaan tiedä, sen verran uudesta tekeleestä on kyse. Kun ei tiedetä kaikkea yhdenkään mutaation aiheuttamista ongelmista, saati sitten kun samassa kissassa on 3 eri mutaatiota. Ihminen vaan on sellainen, että se haluaa leikkiä jumalaa ja kokeilla miten saisi erikoisempia yhdistelmiä aikaiseksi.
Suomeen kun ei saa tuoda ihan kaikkea, ei täällä myöskään kasvateta niitä lemmikkiservaaleja. Se ei kuitenkaan poista sitä, että muualla asioita tehdään toisin jotta teillä olisi niitä savannaheja käytettävissä. Älkää nyt olko noin sinisilmäisiä, että uskotte kaiken mitä teille syötetään. Ei teille kerrota jos tehdään jotakin epäeettistä, kun sitä ei aina kerrota vaikka asia olisi sallittuakin. Jos sukutauluja väärennetään ihan tavan roduillakin, miksei sitä tehtäisi myös vähemmän tavallisilla?
Tuntuu, ettei aina tiedetä vaikka kuvitellaan tiedettävän, eikä ainakaan voida myöntää mitään. Toisilta vaaditaan sitä, että myönnä pois ongelmia on, mutta itse ei sitä voi tehdä. Jos kuvittelet, että googlaamalla kaikki selviää, niin metsään menee että heilahtaa.
3 kissan kokemuksella en kovin paljon hehkuttaisi. Minulla on todellakin kokemusta siitä, ettei rodun yksilöt ole niin helpppoja kuin halutaan antaa ymmärtää. En ole kieltämässä keneltäkään sen hankkimista, mutta haluan että rodun "villiys" on tiedossa kun sellaisen hankkii. Ei rotua ole sallittu Suomessa kuin TICAn toimesta, muut järjestöt sen kieltää. Jos tarkoitat Suomen lakeja, niin salliihan se vielä koirasudenkin vaikka sen estämiseksi ollaankin jo noustu vastarintaan koirapiireissä. Sillä, että käytettäisiin tarhattuja susia, ei ole merkitystä, susi mikä susi.
Tajuan myös sen, että palstalla on lukijoita joita on helppo saada uskomaan mitä vaan. Siksi juuri pyrinkin antamaan ajattelemisen aihetta, kun sitä totuutta ei haluta kertoa. Edelleenkin savannah on lähtöisin kotikissan ja servaalin risteytyksestä, jossa on sukukyvyttömiä uroksia ensimmäiset sukupolvet. Nämä molemmat on faktoja joita kukaan ei voi kiistää. Ilman ihmistä savannahia ei olisi syntynyt koska luonnossa se olisi ollut mahdotonta, tämäkin on fakta. Nämä asiat halutaan jättää kertomatta ja korostaa, että savannah on lemmikkiservaalin ja savannahin risteytys (ehkä on nykyisin, mutta ei alkujaan). Mitä etua on siinä, että alkusukupolvet uroksista on sukukyvyttömiä, mitä se aiheuttaa koko rodulle?
Suomessa on niin vähän savannaheja, ettei niiden kasvattaminen ole helppoa. Jos sitä tehdään vain muutaman kissan voimin, hankkimatta uutta verta, ei ole kyseessä kasvattaminen vaan pentujen tuottaminen. Kasvattaminen on jalostusta ja sen tarkoitus on mennä eteenpäin. Samojen kissojen käyttö ei sitä edistä mihinkään, tämä pitää ymmärtää jos rotua aikoo täällä kasvattaa. Jos kasvattajia on vähän, se tarkoittaa että uusia kissoja on hankittava ja vanhoja annettava/myytävä pois. Miksi se on sallittua, mutta muiden rotujen kohdalla siitä nousee suunnaton älämölö....ei niin saa tehdä kun ne kissat on lemmikkejä. Tämäkään ei ole mielikuvitusta vaan totinen tosi ja aikuisia on myynnissä koko ajan muutamilla palstoilla. Ei kasvattajilla ole mahdollisuuksia jättää jokaista ongelmapentua kotiin lemmikiksi ja jos sitä käytetään kasvatukseen, ei ongelma mihinkään häviä. - tässä...
ei lietsontaa kirjoitti:
Nykyään voi olla lemmikkiservaalin ja savannahin risteytys. Mutta alkujaan se on kotikissan ja servaalin risteytys, muuten sitä savannahia ei olisi olemassakaan. Koita sinä nyt pysytellä totuudessa. Ymmärrä myös se, ettei geenipooli pysy riittävän laveana jos käytetään samoja kissoja/yhdostelmiä tai linjoja koko ajan. Sen laveana pitämiseksi on jossakin vaiheessa tehtävä lisää niitä kotikissan ja servaalin risteytyksiä.
Ikävä kyllä välillä näyttää, että täällä ajatellaan, että jos meillä Suomessa ei tehdä jotakin, ei sitä tehdä missään muuallakaan. Näinhän se asia ei todellakaan ole, vaan toisaalla tehdään vaikka sun mitä, eikä siitä välttämättä kerrota ostajille riittävästi. Esimerkkinä vaikkapa nyt nämä useamman mutaation käyttämiset ja niistä oman rodun luomiset. Otetaan vaikka se rotu - en nyt muista millä nimellä sitä kutsutaan - jolla on lyhyet jalat kippurat korvat karvattomuus. Tätä ei Suomessa kukaan olisi alkanut tekemään, mutta ison veden takana se on tehty. Varmasti tännekin joku sellaisia ostaa ja ihan vaan kun ne on niin erikoisia ja taatusti selittää, ettei niillä ole mitään ongelmia. Sitä kun ei vielä kukaan tiedä, sen verran uudesta tekeleestä on kyse. Kun ei tiedetä kaikkea yhdenkään mutaation aiheuttamista ongelmista, saati sitten kun samassa kissassa on 3 eri mutaatiota. Ihminen vaan on sellainen, että se haluaa leikkiä jumalaa ja kokeilla miten saisi erikoisempia yhdistelmiä aikaiseksi.
Suomeen kun ei saa tuoda ihan kaikkea, ei täällä myöskään kasvateta niitä lemmikkiservaaleja. Se ei kuitenkaan poista sitä, että muualla asioita tehdään toisin jotta teillä olisi niitä savannaheja käytettävissä. Älkää nyt olko noin sinisilmäisiä, että uskotte kaiken mitä teille syötetään. Ei teille kerrota jos tehdään jotakin epäeettistä, kun sitä ei aina kerrota vaikka asia olisi sallittuakin. Jos sukutauluja väärennetään ihan tavan roduillakin, miksei sitä tehtäisi myös vähemmän tavallisilla?
Tuntuu, ettei aina tiedetä vaikka kuvitellaan tiedettävän, eikä ainakaan voida myöntää mitään. Toisilta vaaditaan sitä, että myönnä pois ongelmia on, mutta itse ei sitä voi tehdä. Jos kuvittelet, että googlaamalla kaikki selviää, niin metsään menee että heilahtaa.
3 kissan kokemuksella en kovin paljon hehkuttaisi. Minulla on todellakin kokemusta siitä, ettei rodun yksilöt ole niin helpppoja kuin halutaan antaa ymmärtää. En ole kieltämässä keneltäkään sen hankkimista, mutta haluan että rodun "villiys" on tiedossa kun sellaisen hankkii. Ei rotua ole sallittu Suomessa kuin TICAn toimesta, muut järjestöt sen kieltää. Jos tarkoitat Suomen lakeja, niin salliihan se vielä koirasudenkin vaikka sen estämiseksi ollaankin jo noustu vastarintaan koirapiireissä. Sillä, että käytettäisiin tarhattuja susia, ei ole merkitystä, susi mikä susi.
Tajuan myös sen, että palstalla on lukijoita joita on helppo saada uskomaan mitä vaan. Siksi juuri pyrinkin antamaan ajattelemisen aihetta, kun sitä totuutta ei haluta kertoa. Edelleenkin savannah on lähtöisin kotikissan ja servaalin risteytyksestä, jossa on sukukyvyttömiä uroksia ensimmäiset sukupolvet. Nämä molemmat on faktoja joita kukaan ei voi kiistää. Ilman ihmistä savannahia ei olisi syntynyt koska luonnossa se olisi ollut mahdotonta, tämäkin on fakta. Nämä asiat halutaan jättää kertomatta ja korostaa, että savannah on lemmikkiservaalin ja savannahin risteytys (ehkä on nykyisin, mutta ei alkujaan). Mitä etua on siinä, että alkusukupolvet uroksista on sukukyvyttömiä, mitä se aiheuttaa koko rodulle?
Suomessa on niin vähän savannaheja, ettei niiden kasvattaminen ole helppoa. Jos sitä tehdään vain muutaman kissan voimin, hankkimatta uutta verta, ei ole kyseessä kasvattaminen vaan pentujen tuottaminen. Kasvattaminen on jalostusta ja sen tarkoitus on mennä eteenpäin. Samojen kissojen käyttö ei sitä edistä mihinkään, tämä pitää ymmärtää jos rotua aikoo täällä kasvattaa. Jos kasvattajia on vähän, se tarkoittaa että uusia kissoja on hankittava ja vanhoja annettava/myytävä pois. Miksi se on sallittua, mutta muiden rotujen kohdalla siitä nousee suunnaton älämölö....ei niin saa tehdä kun ne kissat on lemmikkejä. Tämäkään ei ole mielikuvitusta vaan totinen tosi ja aikuisia on myynnissä koko ajan muutamilla palstoilla. Ei kasvattajilla ole mahdollisuuksia jättää jokaista ongelmapentua kotiin lemmikiksi ja jos sitä käytetään kasvatukseen, ei ongelma mihinkään häviä....vähän lisää:
Kun täällä kirjoittavilla ei näytä olevan ihan selvää mistä puhutaan, niin tehdäänpäs vähän selkoa.
f1=servaalin ja kotikissan risteytys (ei siis savannahin ja servaalin) 50% servaalia ja 50% kotikissaa=savannah f1. Siis f1 on AINA kotikissan ja servaalin risteytys.
Tästä eteenpäin mennään niin, että servaalin osuus perimästä pienenee.
f2=25 % servaalia
f3=12,5 % servaalia
f4=6,25 % servaalia
Jos tehdään risteytys servaali (uros) ja savannah f1 (naaras), voikin pennuilla olla 75 % servaalitausta. Mikä taas tarkoittaa sitä, että villiys on todella lähellä.
Kun puhutaan f1 savannahista, on sen tuottaminen todella vaikeaa. Parittelu on kokoeron vuoksi hankalaa, naaraan tiinehtyminen on epävarmaa ja kantoaika on kotikissan vastaavaa paljon pidempi. Se tuottaa ongelmia pentujen selviämiselle koska ero on jopa 10 vrk. Yli-aikaiset pennut eivät helpolla selviä hengissä. joten pentujen kuolleisuus (syntyy kuolleina tai kuolee heti syntymän jälkeen) on suuri. Pentujen syntymäkokokin voi tuottaa ongelmia. Kasvattajat kertovat, että vain noin joka 10 astutus tuottaa tulosta. Kun tuosta määrästä vielä osa pennuista ei selviä emon tiineydestä eikä omasta syntymästä, niin…
Mitä lähempänä villiä taustaansa yksilöt ovat, sitä vaikeampia ne lemmikkeinä on. f1 ja f2 eivät kasvattajien mukaan sovellu siliteltäviksi ja sylissä oleviksi lemmikeiksi, eivätkä välttämättä lasten seuraan tai pidä vieraista. Mitä kauempana villi tausta on, sitä paremmin ne lemmikkinäkin selviää. Eli kun savannahilla on ns. puhdas savannah tausta, voidaan paremmin puhua lemmikkikissasta. Suomessa tuskin on kovin montaa edes joilla taustassa näkyisi enää servaali, vaan ne ovat kahden savannahin jälkeläisiä jo monessa polvessa. Silloin käytösongelmat eivät olekaan enää niin tavallisia kuin niillä joilla se servaali on lähempänä.
Jos täällä kirjoittava kasvattaja on ainut tällä hetkellä Suomessa, voi olla varmaa että vaikeaa tulee olemaan. Myytyjä pentuja ei voi käyttää kasvatukseen, koska ne ovat lähisukua vanhemmilleen. Tarkoittaa sitä, että kissojen tuontia on lisättävä, myöskin kyseisen kasvattajan toimesta. Kuten jo totesin, saman yhdistelmän tuottaminen ei ole kasvattamista, vaan pentujen tuottamista.
Kasvatus on eteenpäin menoa, eikä sitä harvinaisella rodulla ole helppoa tehdä.
Rotuun on myös sekoitettu muita rotuja, ei pelkästään vain kotikissaa ja edelleenkin käytetään servaaleita kotikissojen kanssa, jotta saadaan f1 sukupolvia aikaiseksi. Näin kertovat myös kasvattajat itse, eli ei ole minun mielikuvituksen tuotetta. He kun tietävät sen mitä jo aiemmin kirjoitin, että muuten geenipooli kapenee liikaa. - kissoihinhurahtanut
hei, olen halukas ottamaan tälläisen. olisiko jotain mitä pitäisi tietää tästä? kun en ole yhtään tälläista viellä suomessa nähnyt ja netissä on todella ristiriitaisia tietoja! ja kannattaako edes yrittää metsästää tälläistä suomesta?
- Savannah Kasvattaja
kissoihinhurahtanut kirjoitti:
hei, olen halukas ottamaan tälläisen. olisiko jotain mitä pitäisi tietää tästä? kun en ole yhtään tälläista viellä suomessa nähnyt ja netissä on todella ristiriitaisia tietoja! ja kannattaako edes yrittää metsästää tälläistä suomesta?
MOi Kissoihinhurahtanut ;)
Metsästää ei tarvitse =D. Olemme ainoat kasvattajat suomessa joten olet löytänyt etsimäsi. ota yhteyttä meihin facebook sivullamme Northern Savannah´s tai sähköpostilla [email protected]
Vastaamme mielellämme kysymyksiin ja mieltä painaviin asiaoihin
Ystävällisin terveisin Joona Paavilainen
- jammasiitti
hei, Meki mieheni kanssa olisimme kiinnostuneita savannah ista. Olemme jo pitkään odottaneet sitä suomeen. Voisinko saada tietoa sähköpostiin: [email protected]
- Savannah Kasvattaja
Pistä meille sähköpostia osoitteeseen [email protected]
Tietoa löytyy myös facebook sivuiltamme Northern Savannah´s ja tulevilta kotisivuiltamme joiden valmistumisesta ilmoitetaan facebookissa heti kun tarkkaa tietoa saadaan
- sjc
Hei! Voisimmeko olla yhteydessä sähköpostilla kissoista! Ystävällisin Terv. Laura luoma sähköposti osoite [email protected]
- Savannah Kasvattaja
Terve
Voit pistää meille sähköpostilla kysymyksiä osoitteeseen [email protected]
ollaan yhteyksissä ja käythän tykkäämässä facebook sivuistamme Northern Savannah´s
- pöllöiitat
Moro
Me Irkun kaa otettas ykx pentu vuoden 14 alkupuolella jos mahdollista tai joskus siihen aikaan kun pentuja on.Meillä on ollu entisessä elämässä siiamilaisia ja abesiinialainen ja nyt tyttärellä on ykx itämainen että silleen on kokemusta kissoista,
Ja jos on mahdollista kun me mennään täältä Tampereelta mökille savoon Pielavedelle että voitas käydä ihailemassa kissoja,olemme olleet jo aoka pitkään ihastuneita kyseiseen rotuun.
Ter.Jussi Vainanen ja Irene Koslonen
040-5564005- Savannah Kasvattaja
Terve Jussi
Olitkin ollut ilmeisesti yhteydessä meihin facebook sivujen kautta. Ole yhteydessä meihin sitä kautta tai sähköpostilla niin sovitaan aikatauluista.
- pahvikeiju
Wau! Enpä tiennyt että niitä oikeen kasvatetaan suomessa. Itse löysin rodun vasta tänään!
Saisikos niitä teidän nettisivujen osoitetta?- Savannah Kasvattaja
Hei pahvikeiju
meihin voi olla yhteydessä yllä olevista suunnista kotisivut eivät vielläkään ole valitettavasti valmiit mutta ilmoitamme niiden valmistumisesta facebook sivullamme heti kun tarkempaa tietoa saadaan (käyhän tykkäämässä ;)
- 343+4
Rotu on kuitenkin saanut alkunsa niin että siinä on useampi naaras menettänyt henkensä joten en voi koskaan tulla hyväksymään rotua ...aivan järkyttävää eikä kenenkään eläinten ystävän pitäisi tuollaista hyväksyä .
Noin suurelle ja alkukantaiselle kissalle pitää olla jo kunnon tilat ja se vaatii ulkoilua edes häkissä eli kerrostaloon noita ei voi edes myydä jos siis kasvattaja haluaa kissoileen kodit joilla on edes pienet resurssit pitää tuollaista.
Itse en pelkää jos 20 kiloinen irto koira tulee vastaan mutta jos se on kissa niin olisin kauhuissani. - sfinksi2
Hei Onko teille tulossa pentuja?! Jos ei niin , sitten ostan USA:n pentueelta.
Terv. [email protected]- 5+20=25
Hei!
Vastaan näin yleisiti kissojen valintaan: Ottakaa selvää rodusta sen vaatimista oloita ruokatottumuksista! Älkää olko ennakkoluuloisia, vaan tehkää töitä sen eteen MITÄ ODOTATTE LEMMIKEILTÄLNNE!!
ANTAKAA HYVÄ ELÄMÄ KO. LEMMIKEILLE MM. ELÄINVAKUUTUUS ON SE TODELLA HYVÄ ASIA MINKÄ VOIT TEHDÄ RAKKAALLE LEMMIKELLE!!
Kaikki eläimeen kohdistuvat eläinlääkärin toimenpiteet maksaa paljon!!
MM. rokotukset, sterilisointi/kastrointi eivät kuulu hintaan sairauksien varalta on hyvä olla vakuutus!!
Terv: Rotukissojenn kasvattaja - 20 + 17 = 37
HEI Suomen Savannah -kissojen kasvattaja!
Oletle piakkoin yhteydessä minuun , sillä olen USA:n kasvattajiin ollut yhtrydessä!! - 12 + 11
20 + 17 = 37 kirjoitti:
Oletle piakkoin yhteydessä minuun , sillä olen USA:n kasvattajiin ollut yhtrydessä!!Katselin nuot ketjussa olevat kissavideot ja mutu, että näiltä kissoilta on kynnet poistettu?
- savannah kasvattaja
20 + 17 = 37 kirjoitti:
Oletle piakkoin yhteydessä minuun , sillä olen USA:n kasvattajiin ollut yhtrydessä!!Hei voit olla yhteydessä meihin sähköpostilla [email protected] tai facebook sivujen kautta northernsavannah`s
Ystävällisin terveisin Joona Paavilainen (kasvattaja keski-suomesta)
Hyvää kesän jatkoa - Savannah Kasvattaja
valitettavasti sähköposti osoitteeseen jonka annoit ei voi jostain syystä toimittaa viestejä voit olla yhteydessä meihin facebookissa Northern Savannah`s tai sähköpostilla [email protected]
- vilma271
hei kiinnostusta olisi kyseistä rotua kohtaan.kertoisitko luonteesta ja onko merkkailuun pelkoa kun lueskelin noita kissasivuja niin tuli tämäkin asia ilmi.
- 9+10=19
Hei!
Olen jo aiemmin ilmoittanut kiinnostukseni Suomen Savanh-kissojen suhteen!!?? Miksi en ole saanut yhteyttä?? Terv. [email protected]- savannah kasvattaja
Noniin kaikki rodusta kiinnostuneet. Ensimmäiset suomessa syntyneet savannah kissan pennut saapuvat tähän mailmaan (mikäli kaikki menee hyvin) max.3kk päästä. Eli jos on kiinnostusta tai haluatte lisätietoa olkaa yhteydessä [email protected] tai facebookin kautta northernsavannah's. Kysymykset myös mielellään jompaan kumpaan koska täällä ei tule käytyä niin usein.
- Mika
savannah kasvattaja kirjoitti:
Noniin kaikki rodusta kiinnostuneet. Ensimmäiset suomessa syntyneet savannah kissan pennut saapuvat tähän mailmaan (mikäli kaikki menee hyvin) max.3kk päästä. Eli jos on kiinnostusta tai haluatte lisätietoa olkaa yhteydessä [email protected] tai facebookin kautta northernsavannah's. Kysymykset myös mielellään jompaan kumpaan koska täällä ei tule käytyä niin usein.
Hei! Meillä on 100% SERVAL tyttö kissa ja asumme Helsingissä, jos haluatte risteyttää teidän kissa niin ota yhteyttä minuun. [email protected]
- Janne
Mika kirjoitti:
Hei! Meillä on 100% SERVAL tyttö kissa ja asumme Helsingissä, jos haluatte risteyttää teidän kissa niin ota yhteyttä minuun. [email protected]
Hei kaikki!!! 100% SERVALIT kissan pentuja myydään virallisesti EU:maissa niitä siellä kasvatetaan- saksassa, latviassa, sweitsissä, belgiassa, ranskassa, puolassa,
tässa on yht. tiedot saksalaisesta kasvattajalta, minä ostin oman kissan servalin sieltä: www.servalkatze.de puhelin: 49-6044951393, osoite: Servalkatze.de, Owner Roland Alt; Schottener Str.29, 63679 Schotten, Germany
ja pentu maksaa 7,000 euroa mukana on saksalainen mikrosiru, lääkärin todistus, ja kaikki muut paperit ja rotu todistus.
- toinen maailma
Ss camaro, kirjoitat edellä savannah-kissoistasi, jotka olet tuonut mukanasi USA:sta. Itse asun Espanjassa, ja olen aikaisemmin kasvattanut noin 20 vuotta persialaisia - nyt kaksi viikkoa sitten kuoli viimeinen persialaiseni 18-vuotiaana.
Keväällä etsin uutta kisua tietäen jo luopumisen tuskan, mutta sain löytöeläintalosta soiton, että talon eteen oli jätettynä pieni, neliviikoinen pentu, joka oli erittäin erikoinen.
Pentu oli hyvin sairas, mutta toipui nopeasti antibiootilla. En suomalaisena ymmärtänyt, että mikä ihme kissavauva voisi olla kyseessä - ensin epäilin paikallista aitoa villikissarotua, mutta korvatupsut puuttuivat - lapsen kasvaessa alkoi piirteet hahmottua paremmin, eikä nyt ole epäilystäkään, etteikö kyseessä olisi savannah. Oliko pentu hylätty sairauden vuoksi, vai mistä syystä - mene ja tiedä.
Nyt 8 kk ikäisenä poika painaa noin 5,5 kg, ja olen tilannut sille myös leikkausajan, on ryhtynyt merkkaamaan - vähän harmittaa, erittäin kauniin sopusuhtainen tapaus, mutta kun ei ole papereita.
On ollut niin erikoinen tuttavuus, todella erikoinen, ja oikeastaan tuo luonne täplikkyyttä enemmän aiheutti alussa oudoksuntaa - en missään nimessä sanoisi edes persialaista vilkkaammaksi - jonka pidin kyllä itsestään selvyytenä, kun joka tapauksessa on lyhytkarvainen kissa. Voisin ajatella pojan olevan korkeintaan F4, mutta on tietysti täysin hakuammauntaa. Mutta tietysti määrätty pentumaisuus ja jähmeys tuohon massiiviseen kokoon tekee myös oman outouden.
Osaatko kertoa, että jos kiinnostuisin servalista tai paperit omaavasta savannahsta, että mistä kannattaisi kysellä pentua täällä maailmalla?- ja niin kiltti
Vielä kyseisestä pojasta, kun en tiennyt vielä, että mikä kissa on kyseessä, niin eräs ihminen katsoi kadulla kuljetuslaatikkoon, kun oli matkalla ensimmäiseen rokotukseen, ja huudahti, että Afrikkalainen kissa, hänen ystävällään on myös niitä, onpa kaunis! Jäin ihmettelemään hänen reaktiotaan, ja mistä hän tällaista voi sanoa vain katsomalla ahtaaseen kuljetuslaatikkoon.
Seuraavaksi ihmetystä aiheutti eläinlääkäri, joka ei edes suostunut koskemaan kissaan. Poika oli 3 kk ja painoi kaksi kiloa, joten olemus ja paino eivät oikein vastanneet toisiaan. Lopulta rokotus saatiin monen mutkan kautta kuitenkin hoidettua. Aivan käsittämätön näytös. Kisu on täysin kiltti, mutta tietysti eläinlääkärin outo käytös sai hämmenystä aikaiseksi.
Myöhemmin toisella eläinlääkärillä oli sama reaktio, kun myöhemmin piti katsoa korvat - ei suostunut koskemaan koko kissaan, sanoi vain, että se on leopardi. Otin itse pojan syliin ja näytin, ettei se todellakaan tee mitään.
Pelkäävätkö eläinlääkärit näitä kissoja?
- shezadun
hei,
olisin kiinnostunut savannah kissasta
koko ikäni kiinnostunut esin afrikan kissaeläimistä kuten servali,
siksi hankin 11 v sitten itselleni ocicat pojan.
kasvatin aikoja sitten norjan metsäkissoja joten jotain pohjaa on kissaeläimistä.
mulla ei ole kiire hankinnoissani
olisi kiva jos vaikka pääsisi teille tutustumaan rotuun
käyn palokassa kyläilemässä ainakin pari kertaa vuodessa joten olisi hienoa jos samalla vierailulla näkisin savannah:eja
terveisin
saga stark
vantaalta- E.Mau
Minä vähän luulen, että vika pentu on jo mennyt ekasta pesueesta mikä syntyi 2013 talvella. Kannattaa ottaa suoraan tähän kasvattajaan yhteyttä ja kysäistä.
- Kathycat
E.Mau kirjoitti:
Minä vähän luulen, että vika pentu on jo mennyt ekasta pesueesta mikä syntyi 2013 talvella. Kannattaa ottaa suoraan tähän kasvattajaan yhteyttä ja kysäistä.
Taisivat mennä. Yksi tyttöpentu löysi kotinsa täältä Espoosta. Aivan ihana pentu. Ilmiömäisen rohkea, älykäs ja aktiivinen. Tulee mainiosti toimeen meidän muiden eläinten eli bordercollien pennun ja 7-vuotiaan somalikissan ja 14-vuotiaan kotikissan kanssa. Pentu on F6 SBT mutta enää tuon F5 jälkeen servaaliosuus ei pienene kun molemmat vanhemmat ovat savannah kissoja.
En muutenkaan ymmärrä tätä joidenkin fobiaa hybridikissoja kohtaan. Savannah on toki aktiivinen kissa eikä sovellu sohvatyynyä hankkivalle. Silti jos ne oikeasti olisivat noin ongelmallisia kuin jotkut vakaasti uskovat niin nettihän olisi täynnä ilmoituksia että myydään halvalla tai annetaan pois pitovaikeuksienvuoksi savannah kissa tai servaali. Eipä ole sattunut yhtään ilmoitista silmiin.
Olen itseekin harkinnut teettää tällä kissalla pentuja kun se tulee siihen ikään ja tästä on kasvvattajan kanssa puhuttu. Puoliso pitää vain hankkia sellaiseksi että se parantaa suomalaisten Savannah-kissojen geenipohjaa.
- ocicat1
kyllä niillä kasvattajilla on pentuja myynnissä, vissiin syntynyt ihan lähiaikoina. niiden sivuja seurailen
- savannah kasvattaja
Kyllä, pentuja on 6kpl 2 poikaa ja 4 tyttöä. Kuvia voi käydä katsomassa facebookissa. northernsavannahs.
- Poliisiåäällikkö Sis
Suomen laki kieltää servaalien pitämisen lemmikkinä,
Servaalien kasvatustoiminta ainakin kun rotua on luotu on eläinrääkkäystä ja täysin epäeettistä.- peeveli3000
Servaali on luonnossa syntynyt rotu/laji en tiedä voiko luonnon toimintaa pitä rääkkäyksenä tai epäeettisenä. Mitä sitten lemmikki servaalien kasvattamiseen tulee niin eipä se mitenkään eroa siitä. Kun koiraa, kissa,hevosta tai mitä tahansa koti eläintä on alettu jalostamaan.
- Laitonmyydä
Hämeen Sanomat
ETUSIVU
UUTISIA
KANTA-HÄME
KOLUMNIT
MUUT
NÄKÖISLEHTI
ASIAKASPALVELU
MENOINFO
ETUKANAVA
KIRJAUDU
KANTA-HÄME
Hybridikissat on kielletty
11.6.2016 00:00Hämeen Sanomat
Tämän vuoden alussa voimaan tulleessa vieraslajiluettelossa on seura- ja harrastuseläiminä pidettyjä lajeja. Lista sisältää muun muassa servaalit, savannah-hybridikissat ja koirasudet. Lain perusteella näiden eläinten maahantuonti, hallussapito, pennuttaminen, myynti ja ympäristöön päästäminen on kielletty.
Vieraslajilaki astui voimaan tämän vuoden alussa. Laki sisältää Euroopan unionin yhteisen vieraslajilistan. Lisäksi hallitus antoi lain pohjalta asetuksen, jossa määriteltiin kansallisesti merkittävät vieraslajit.
Kansallisesti merkittävien vieraslajien luetteloon kuuluvat lajiryhminä nisäkkäistä petoeläimet ja lepakot sekä linnuista päiväpetolinnut, pöllölinnut ja varikset.
Vieraita varis-, petolintu tai pöllölajeja ei siis saa maahantuoda Suomeen. Laki ei koske millään tavalla kotoperäisiä pöllöjä tai lintuja.
Poikkeuksia nisäkäsluetteloon ovat kesykissat, kesykoirat, fretit sekä lajit, joiden maahantuontiin Suomen riistakeskus on myöntänyt luvan. Asetuksessa on myös tarkentava määräys, joka koskee kesykissan ja toisen kissaeläimen sekä kesykoiran ja toisen koiraeläimen risteymiä. Nämä risteymät on kielletty neljänteen sukupolveen asti, eli asetus koskee sukupolvia F1-F4. Tällaisia eläimiä ovat muun muassa savannah-hybridikissa ja koirasusi.
Savannah-hybridikissa on servaalin ja kesykissan risteytys. Servaali taas on Afrikan keski- ja eteläosissa elävä pienikokoinen kissaeläin. Maa- ja metsätalousministeriön lainsäädäntöneuvoksen Pekka Kemppaisen mukaan servaaleja on tuotu Suomeen lemmikeiksi jonkin verran viime vuosina ja myös savannah-kissojen suosio on kasvanut.
Nyt servaalien ja savannah-kissojen pennuttaminen ja myynti on kielletty. Eläimet, jotka on saatu ennen lain voimaantuloa, voidaan pitää niiden luonnolliseen kuolemaan saakka. Omistajien tulee kuitenkin estää eläinten lisääntyminen ja pääsy vanha ketju mutta tässä uutta infoa 😊
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389