Eli jäänkö odottelemaan. Likehän ei tunnetusti palaa asiaan missään tilanteessa. Gummeruksesta tuli hylky alle kuukaudessa, kahdesta odottelen vielä (alle puoli vuotta kulunut).
Lähettääkö Siltala hylkyjä?
34
1842
Vastaukset
- An onyymi
Ei lähetä. Siltalassa sisustetaan lähetetyillä käsikirjoituksilla. Niiden tuolit ja työpöydät on koottu käsikirjoituspinoista. Herrat istuvat noilla käsikirjoituksilla, ja lukevat tilaamiaan käsikirjoituksia. Maininta mahdollisuudesta lähettää käsikirjoitus kyseiseen kustantamoon johtuu vain siitä, että nettisivut on kopioitu suoraan toisen kustantajan nettisivuista.
Gummeruksen hylyt ovat nopeita ja lyhyitä. Niina Gimishanovilla on joku taktiikka, miten hän saa homman pelittämään. Ehkä hän ei vain yksinkertaisesti pidä mistään muusta kuin omien kaverien ja tutun tuttujen teksteistä. Niin että riittää, kun kässäristä voi lukea vain lähettäjän nimen. Muistin virkistykseksi sen voi googlata, jos epäilyttää. Saatekirjeissä tosin on tapana mainita, miten kirjoittaja tuntee kustannustoimittajan.- järkee vai ei?
joku taktiikka?
Vai onko kyseessä kuitenkin erilaiset ihmistyypit?
Jos NG on rationaalinen mutta joissakin kustantamoissa käsikirjoitus joutuu "opiskelijan" käsiin ja kaikkihan tietää että kirjallisuutta opiskelevat taiteilijasielut ei ole kovin rationaalisia ;-)
Rationaalisuus ja tämän hetken kysyntä/tarjonta-suhteen näkeminen tuottaa nopeamman ratkaisun kuin käsikirjoituksen ilmaisullisen taide-elämyksen maistelu...
- halohalohallloo
Siltalalta ei tule hylkyjä. Mitä tulee isompiin (Gummerus, Otava, Tammi, WSOY) niin ei siellä toimituspäälliköt hylkyjä lähettele, vaan esivalinta on annettu freelancereille, joista osa on jo oman talon kirjailijoita. Tosin yleensä eri genrestä, tyyliin nuortenkirjailija lukee aikuisten genreä. Varsinaiset kustannustoimittajat keskittyvät vain jo julkaisseiden käsikirjoituksiin ja sellaisiin, jotka ovat jo läpäisseet esivalinnan. Eivät Antti Kasperit sun muut pomot ole ikinä ensimmäisinä lukemassa jotain käsistä, allekirjoittavat vaan ne monistetut hylyt.
- otur
> esivalinta on annettu freelancereille, joista osa on jo oman talon kirjailijoita. Tosin yleensä eri genrestä, tyyliin nuortenkirjailija lukee aikuisten genreä.
Miksi lukevat eri genreä?
Mitä se toimituspäällikkö sitten tekee jos freelancerit esivalitsee?
Kenellä olis paras asiantuntemus esivalinnan tekemiseen? Tuurilla? - dfgdfgs
Tuli heti mieleen kateus, jos käsikirjoitusta lukee joku toinen kirjailija. Mitä jos lukeva kirjailija tajuaisi pitelevänsä käsissään aarretta, tulevaa kansainvälistä menestysteosta joka tulisi viemään hänenkin leivästään pois ja sitten tämä kirjailija kateuden puuskassaan päättäisi vetää tuon käsiksen silppurin läpi, ettei kustannustoimittaja vahingossakaan näe sitä...kuinkahan usein tälläistä tapahtuu. Ihmisluonnon tuntien voisin kuvitella, että usein.
- scarabaeus
dfgdfgs kirjoitti:
Tuli heti mieleen kateus, jos käsikirjoitusta lukee joku toinen kirjailija. Mitä jos lukeva kirjailija tajuaisi pitelevänsä käsissään aarretta, tulevaa kansainvälistä menestysteosta joka tulisi viemään hänenkin leivästään pois ja sitten tämä kirjailija kateuden puuskassaan päättäisi vetää tuon käsiksen silppurin läpi, ettei kustannustoimittaja vahingossakaan näe sitä...kuinkahan usein tälläistä tapahtuu. Ihmisluonnon tuntien voisin kuvitella, että usein.
....... kateus
mitä se on ? En usko, että taiteilijapiireissä on minkäänlaista kateutta mihinkään kuhunkaan suuntaan.
Ei ole, ei. - 1+5
scarabaeus kirjoitti:
....... kateus
mitä se on ? En usko, että taiteilijapiireissä on minkäänlaista kateutta mihinkään kuhunkaan suuntaan.
Ei ole, ei.oliko tää sitä kuulusaa satiiria ?
- hylsyä odottava
Siltalsta ei ole kokemusta, mutta Gummeruksella ja Bonniersilla (WSOY ja Tammi) on meneillään/alkamassa yt-neuvottelut, joten epäilen, että se voi vaikuttaa, millä nopeudella hylsyjä niistä tällä hetkellä tulee tai miten kässärit hautautuvat pinoihin.
Nopein ja tylyin on ollut omalla kohdalla ollut Myllylahti (alle viikossa). Tein vähän taustatutkimusta jälkikäteen (joo, tiedän, olisi pitänyt tutkia ennen kässärin lähettämistä, mutta vahingosta viisastuu). Sitä putiikkia kannattaa lähestyä vain jos on aikaisemmin julkaissut, vanhempi henkilö, joka kirjoittaa perinteistä dekkaria. - käsis jonossa
Omasta mielestäni nopea hylsy on parempi kuin kuukausia kestävä odotus samalla lopputuloksella .
Siltalasta minulla ei ole kokemusta, koska en kirjoita sellaista tekstiä, että se kustantamo sitä julkaisisi. Edustaako aloittajan käsis sen tyyppistä kirjallisuutta jota Siltala kustantaa?
Itse katsoin eri kustantamojen sivustoja ja lähetin käsiksen niihin, jotka ilmoittivat kustantavansa sen genren kirjallisuutta. Lisäksi katsoin minkä tyyppisiä kirjoja kustantamo oli julkaissut aiemmin. Turha lähettää runoja rikoskirjoja kustantavaan taloon tai lastenkirjan käsistä itämaista filosofiaa kustantavaan firmaan. Onneksi nettisivuilta selviää nykyään nämä painotukset helposti samalla kun etsii käsikirjoitukselle asetettavia ehtoja. - Tulee
Tulee Siltalasta hylkyjä, ainakin mulle. Kesti kuukauden, tosin just ennen kesälomia.
- 7+7+7
JOS. Kustantamot hukkuvat lehdykkäisiin, niin hemmetti, voisi mun puolesta jonkinlaista erottelua harjoittaa siinäkin, että lähettääkö hylkyjä vai ei. Jos huomaa tekstistä, että se on tosissaan ja kunnianhimoisesti kirjoitettu, niin tervetuloa hylsynen ainakin mun puolesta mieluummin kuin ei mitään, ja jos yläasteen viimeisen luokan jälkeen kirjallisen kutsumuksensa löytänyt nulikka lähettää viiden sivun novellin kustantamoon, niin ehkei hylsyset niin välttämättömiä ole? Kustantamon totaalikieltäytyminen postitoimistoa kohtaan ei lämmitä jos on kirjoittaja mielestään tehnyt arvokkaan työn tosissaan.
En halua loukata yläasteen juuri päättäneitä nulikoita (PÄINVASTOIN ON HIENOA, JOS OLET LÖYTÄNYT KUTSUMUKSESI JA HALUAN EHDOTTOMASTI ROHKAISTA), mutta oma taiteellinen ilmaisu on yleensä vielä aika kehittymätön siinä iässä.
Ainakin itsellä. - Kademieli
Tammelta ja Gummerrukselta tuli hylsyt nopeaan, Siltala ei ole koskaan muistanut minua millään lailla, outoa toimintaa...
- nyty
milloin tuli? viime aikoinako?
Onko niillä nyt yt-neuvottelut?
- kademieli
Tammelta tuli hylky jokin aikaa sitten.
- hylsy tuli
sain just Gummerukselta vakiohylsyn. Oli päivätty täsmälleen kaksi viikkoa sen jälkeen kun lähetin. En millään usko, että lukivat kässäriä, vaan tuomio tuli heti synopsiksen ja/tai nopean vilkaisun perusteella.
Sen verran tehokkaan tylyä, etten jatkossa vaivaa heitä teksteilläni. Uskotaan nyt sitten, että kirjoitan täyttä p..aaa.
Gummen yt:t päättyivät marraskuun lopussa ja kenkää sai muistaakseni 9 ihmistä.
Bonniersilla on edelleen yt:t meneilllään.- Höpötiti höpötiti
Kunhan pääset ensipettymyksen yli, niin yritä päästä yli myös tuosta täyttä p..aaa -tulkinnasta. Kirjoittaminen on sen verran tärkeä juttu varmaan sullekin, että kannattaa suhtautua rakentavasti ja rationaalisesti palautteeseen, myös vakihylsyihin.
Itse tulkitsen, että eivät ole pitäneet tyylistäsi ja kielestäsi, eivätkä näin ollen ole halunneet tutustuakaan tarinaan. Tyylin ja kielen pitää toimia, ja sen näkee tekstistä heti. Voisit nähdä vaivan, että penkoisit esille jonkun ammattitaitoisen ja rehellisen tyypin, jolle näyttäisit tekstiä ja kyselisit mielipidettä. Kirjailijan uralla eteneminen on opiskelua, joka vaatii sinnikkyyttä ja kykyä päästä pettymysten yli. Paskan palautteen hetkillä sitä sinnikkyyttä kysytään.
Äläkä missään nimessä "suutu" Gummerukselle; nehän tekivät hienosti, että reagoivat noin nopeasti!
Itse olen saanut Gummerukselta kaksi hylsyä, ja ensipettymyksessäni mielipiteeni on ollut justiin sama kuin sulla nyt. Muttta: tällä hetkellä neuvottelen toisen ison kustantajan kanssa tekstistä, josta Gummerus antoi vakihylsyn... Eli tsemppiä vaan! - siellä täällä
yt:t siellä, yt:t täällä... ... ...
Keilläs kaikilla on ytt?
Heikentääkö se firman uskottavuutta taiteen näkökulmasta?
Ovat niin lyhytnäköisesti puolivuotisten julkaisujaksojen tuotto-odotusten armoilla polkien samalla heikkoja myyntejä ennakoivien esikoiskirjailijoiden tuotantoa. - daijumaiju1
Höpötiti höpötiti kirjoitti:
Kunhan pääset ensipettymyksen yli, niin yritä päästä yli myös tuosta täyttä p..aaa -tulkinnasta. Kirjoittaminen on sen verran tärkeä juttu varmaan sullekin, että kannattaa suhtautua rakentavasti ja rationaalisesti palautteeseen, myös vakihylsyihin.
Itse tulkitsen, että eivät ole pitäneet tyylistäsi ja kielestäsi, eivätkä näin ollen ole halunneet tutustuakaan tarinaan. Tyylin ja kielen pitää toimia, ja sen näkee tekstistä heti. Voisit nähdä vaivan, että penkoisit esille jonkun ammattitaitoisen ja rehellisen tyypin, jolle näyttäisit tekstiä ja kyselisit mielipidettä. Kirjailijan uralla eteneminen on opiskelua, joka vaatii sinnikkyyttä ja kykyä päästä pettymysten yli. Paskan palautteen hetkillä sitä sinnikkyyttä kysytään.
Äläkä missään nimessä "suutu" Gummerukselle; nehän tekivät hienosti, että reagoivat noin nopeasti!
Itse olen saanut Gummerukselta kaksi hylsyä, ja ensipettymyksessäni mielipiteeni on ollut justiin sama kuin sulla nyt. Muttta: tällä hetkellä neuvottelen toisen ison kustantajan kanssa tekstistä, josta Gummerus antoi vakihylsyn... Eli tsemppiä vaan!No jos olisi kielestä ja tyylistä kiinni niin Pulkkinen ei olisi ikinä nähnyt päivänvaloa, en niele tota sun selitystä. Miten voi suhtautua "rakentavasti ja rationaalisesti" yhden rivin hylkäyskirjeeseen?? (en ole siis se jolle vastasit, mutta julkaissut kirjailija kuitenkin). Mä sain aikoinaan Tammelta hylsyn 10 kuukautta sen jälkeen kun olin lähettänyt kässärin, hassu juttu vain että mun kirja oli siinä vaiheessa ollut 2 kk kaupan hyllyillä. Jos olisin kustantaja en todellakaan antaisi liiketoiminnan arvokkainta antia eli tuntemattomilta tulevia kässäreitä kateellisille ja persaukisille oman talon kirjailijoille "arvioitaviksi". Ei ihme että suomalainen proosa on niin syvässä suossa kun kustantamoita johtaa idiootit excell-tyypit.
- scarabaeus
daijumaiju1 kirjoitti:
No jos olisi kielestä ja tyylistä kiinni niin Pulkkinen ei olisi ikinä nähnyt päivänvaloa, en niele tota sun selitystä. Miten voi suhtautua "rakentavasti ja rationaalisesti" yhden rivin hylkäyskirjeeseen?? (en ole siis se jolle vastasit, mutta julkaissut kirjailija kuitenkin). Mä sain aikoinaan Tammelta hylsyn 10 kuukautta sen jälkeen kun olin lähettänyt kässärin, hassu juttu vain että mun kirja oli siinä vaiheessa ollut 2 kk kaupan hyllyillä. Jos olisin kustantaja en todellakaan antaisi liiketoiminnan arvokkainta antia eli tuntemattomilta tulevia kässäreitä kateellisille ja persaukisille oman talon kirjailijoille "arvioitaviksi". Ei ihme että suomalainen proosa on niin syvässä suossa kun kustantamoita johtaa idiootit excell-tyypit.
No onko muka käytäntö.
Kustantamoiden kässäreiden esilukijat,
eli tiedätte siis, että
kustantaja luetuttaa tuntemattomilta tulevat uudet käsikirjoitukset kateellisilla ja persaukisilla oman talon kirjailijoilla ”arvioitaviksi”.
Pyh, täytyy olla potaskaa.
Jotenkin kyllä ihmetyttää jos niin olisi. Ensinnäkin se, että olisivat kirjailijat kateellisia ja persaukisia!
Elikkäs siis tarkennan vielä:
onko oikeasti totta, että kirjakustantamot käyttävät omia kirjailijoitaan esilukijoina, kun saavat tuntemattomilta niitä valovoimaisia neropattisia käsikirjoituksia ? - alalla 22v
daijumaiju1 kirjoitti:
No jos olisi kielestä ja tyylistä kiinni niin Pulkkinen ei olisi ikinä nähnyt päivänvaloa, en niele tota sun selitystä. Miten voi suhtautua "rakentavasti ja rationaalisesti" yhden rivin hylkäyskirjeeseen?? (en ole siis se jolle vastasit, mutta julkaissut kirjailija kuitenkin). Mä sain aikoinaan Tammelta hylsyn 10 kuukautta sen jälkeen kun olin lähettänyt kässärin, hassu juttu vain että mun kirja oli siinä vaiheessa ollut 2 kk kaupan hyllyillä. Jos olisin kustantaja en todellakaan antaisi liiketoiminnan arvokkainta antia eli tuntemattomilta tulevia kässäreitä kateellisille ja persaukisille oman talon kirjailijoille "arvioitaviksi". Ei ihme että suomalainen proosa on niin syvässä suossa kun kustantamoita johtaa idiootit excell-tyypit.
Kuka kustantaja sellaista tekee, en ole kuullutkaan? Itse olen kirjailija isossa talossa, tunnen paljon kirjailjoita, mutta en tunne ainoatakaan, joka lukisi käsiksiä kustantamolle. Monet kirjailijat ovat kyllä entisiä kustannustoimittajia, mutta se on eri asia.
- scarabaeus
alalla 22v kirjoitti:
Kuka kustantaja sellaista tekee, en ole kuullutkaan? Itse olen kirjailija isossa talossa, tunnen paljon kirjailjoita, mutta en tunne ainoatakaan, joka lukisi käsiksiä kustantamolle. Monet kirjailijat ovat kyllä entisiä kustannustoimittajia, mutta se on eri asia.
Oh!
alalla 22v, tästä saa nyt sellaisen käsityksen, siis minä saan, että kirjailijat lukevat käsiksiä inspiratsiooniksi itselleen, noppivat kaikki kivat jutut tuoreeltaan, eikä persaukisuudesta eikä kateellisuuden vihreydestä näy harmainta haisua.
Hianoo ! - alalla 22v
alalla 22v kirjoitti:
Kuka kustantaja sellaista tekee, en ole kuullutkaan? Itse olen kirjailija isossa talossa, tunnen paljon kirjailjoita, mutta en tunne ainoatakaan, joka lukisi käsiksiä kustantamolle. Monet kirjailijat ovat kyllä entisiä kustannustoimittajia, mutta se on eri asia.
Siis ei mikään kustantamo. Olen itsekin tehnyt kustantamolleni hommia, mutta ne eivät liity millään tavoin uusiin käsikirjoituksiin.
- King Of Finland
Mitä sanoivat?
Oliko näin kuten mulla
"Käsikirjoituksenne Suomen kuningas ei täytä kustannusyhtiömme julkaisukriteerejä. Suosittelemme kääntymään ... .... - hylsy tuli
King Of Finland kirjoitti:
Mitä sanoivat?
Oliko näin kuten mulla
"Käsikirjoituksenne Suomen kuningas ei täytä kustannusyhtiömme julkaisukriteerejä. Suosittelemme kääntymään ... ....Ei ollut minulla aivan noin.
Pettyneenä tietenkin silppusin kirjeen palasiksi (Teatraalisen tyhmää, tiedän) Mutta siinä todettiin, jotenkin että olemme tutustuneet käsikirjoitukseenne ja emme voi sitä julkaista. Ei mitään mainintaa kässärini nimestä tai muutenkaan.
Schildtsiltä sain tyylikkään hylsyn. Kässärin nimi mainittiin ja todettiin, että vaikka käsikirjoitus on aiheeltaan kekseliäs, se ei sovi heidän kustannusohjelmaansa.
- Tahvo Taattu
Samaa mieltä. Älä masennu vaan opiskele uutta.
Aluksi voit lukaista Gummeruksen julkaiseman Vera Valan, Kuolema sypressin varjossa.
Sillä tavalla oppii, minkälaisen käsiksen tulee olla.- scarabaeus
Parempi lukea
Adler
Talo Amalfissa
- jeesusmaria3
Monen kuukauden odottamisen jälkeen sain käteeni tällä viikolla Kuolema sypressin varjossa. Loppui se tahma neljän sivun jälkeen. IHAN OIKEESTI, mikä viddu kustantamoita vaivaa kun moista sontaa julkaistaan, vaikkakin dekkarinimikkeen alla, joka ei pääse edes samalle käytävälle kirjastoissa kaunokirjallisuuden kanssa!
- niina777
Pistin kässärin WSOY:lle 7kk sitten. Kannattaisiko jo kysellä sen perään vai onko vielä normiaikataulu ?
- no jaa
Itse odotan edelleen vastausta neljä vuotta sitten lähettämästäni käsikirjoituksesta, pientä seitsemän kuukautta sen rinnalla on. No ei vais, kysele ihmeessä.
- dfbfbafba
no jaa kirjoitti:
Itse odotan edelleen vastausta neljä vuotta sitten lähettämästäni käsikirjoituksesta, pientä seitsemän kuukautta sen rinnalla on. No ei vais, kysele ihmeessä.
Joo mulle ei ole Vastapainon päällikkö vastannut, yli vuosi mennyt. Mitä sitä suotta hosumaan.
- Anonyymi
Iankaikkisen vanha ketju, mutta jatkan.
Jos noin 1-2% uusien, tuntemattomien kirjoittajien käsikirjoituksista julkaistaan, niin tarkoittaako se kääntäen sitäkin, että yksi kustantaja sadasta huolisi kirjani? Eli saisiko kirjansa julkaistuksi jos lähettäisi sen sataan kustantamoon?
Olen lähettänyt vasta kolmeen. Siltalalta tuli hylky kuukaudessa, Otavalta kolmessa viikossa. Into ei ole vastannut. Lähetin kaikille kolmelle samana päivänä juuri ennen joulua.
Onneksi eletään nykyaikaa ja käsikirjoituksen voi lähettää sähköpostissa. Ajatelkaa jos pitäisi ihan oikeasti naputella se rämisevällä kirjoituskoneella ja viedä postitoimistoon? Eihän postitoimistoja enää ole.- Anonyymi
Julkaisuprosentti on pienempi ja sama kässäri saa monesti useammasta paikasta kiinnostusta, joten ei tarkoita, että sataan kustantamoon lähettämällä saisit sopimuksen. Valitettavasti.
Nykyisin omakustanteen julkaisu on helppoa, sekin ero entiseen on. Mestariteos ei jää julkaisematta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Julkaisuprosentti on pienempi ja sama kässäri saa monesti useammasta paikasta kiinnostusta, joten ei tarkoita, että sataan kustantamoon lähettämällä saisit sopimuksen. Valitettavasti.
Nykyisin omakustanteen julkaisu on helppoa, sekin ero entiseen on. Mestariteos ei jää julkaisematta.Nykyään ei vain taida mestariteoksia tulla, vai onko sellaisia mahdollisesti tullut? Mennyt ohi, jos näin on tapahtunut 2000-luvulla.
Paljon myyviä kirjoja on ollut, mutta en muista yhtään mestariteosta. Olisiko hieman hiljaista sillä rintamalla… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Julkaisuprosentti on pienempi ja sama kässäri saa monesti useammasta paikasta kiinnostusta, joten ei tarkoita, että sataan kustantamoon lähettämällä saisit sopimuksen. Valitettavasti.
Nykyisin omakustanteen julkaisu on helppoa, sekin ero entiseen on. Mestariteos ei jää julkaisematta.Luulen että paljonkin mestariteoksia on jäänyt julkaisematta ihan jo siitä syystä, etteivät kaikki edes tarjoa käsikirjoituksiaan kustantamoihin. Ja kaikki kirjoittajat eivät varmasti tähtää edes kirjamarkkinoille, vaan kirjoittaminen voi olla harrastusta, terapiaa, ajanvietettä monelle. Ja vaikka hyvän teoksen onnistuisi kirjoittamaan, ei sitä välttämättä edes lähde kustantamoon tarjoamaan, kun ajattelee millainen maailma kustannuskenttä ylipäänsä onkaan.
Henkilökohtaisesti tein valinnan, etten lähde nälkäpalkalla edes tarjoamaan käsikirjoitustani, ja ymmärrän hyvin markkinatalouden logiikan kustannusmaailman takana, ja vaikeuden joka meillä pienenä kieliryhmänä on. Mutta on vain helpompaa olla leikkimättä sen ikuisen apuraharumban kanssa, ja antaa asian olla ihan vain harrastuspohjalla. Joten joskus mestariteoksiakin jää julkaisematta. Kuten minun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793