siis voiko olla mahdollista. tuli kone ostettua ja 3mah litium akkuja 2kpl. toinen meni takuuseen vuoden päästä ja toinen on nyt loppu.latauslaite vilkutta punasta ja vihreetä eli akussa vikaa.mitä vielä olen käyttänyt konetta 5min. typerin ostos mikä ikinä luulin että tarviin. tämä se punamusta malli eli ei tuorein. samoin akku muta toisen sain takuuseen sen oranssiks.
AEG akkuporakoneen akku loppu 3vssa
25
4578
Vastaukset
- oiujj
johan se on muutamassa vuodessa tienannu hunajaa
- nbvcbnmnb
Oli niin sekava kirjoitus, että ei siitä mitään selvää saanut, ensinnä tulee mieleen, osaako ja ymmärtääkö kirjoittaja käyttää akkukonetta. AEG pitäisi olla hyvä kone ja akut myös, itsellä pelannut 8 vuotta ja samat akut.
- Takuuseen vaan!
Eikös litium akkujen pitäisi kestää, vaikkei osaisi niitä ladata oikein? Siis voi säilyttää täydessä tai vähässä latingissa ja ladata aina lisää ennen akun tyhjenemistä.
Minä esim. litiuakkuväännintä pidä koko ajan latauksessa töitä tehdessä. Saa useamman ruuvin väännetty ennen kuin virta loppuu kokonaan. - noin on
Jos satasen tuotteen akut kestävät kolme vuotta niin, kovin hyvähän tuo on ollut!
Mikään kunnei ole ikuista- vn8+0
kellä tässä on ymmärtämisongelmia? naurettavaa aikuiselta ihmiseltä kirjottaa ett ymmärtääkö käyttää akkukonetta...
"toinen meni takuuseen vuoden päästä ja toinen on nyt loppu"
kirjoitin että konetta on käytetty vain 5min sen minkä 3,3979 vuotta se on ollut. ea akku ei latautunut enää vuoden jälkeen ja nyt toinen on pas..na, siis tyhjenevät täysin kun ei käytä kuukausiin...tai sit laturi mennyt. pitäs kestää joo
- 88888
myös akkukoneet on tarkoitettu käytettäviksi,,, latailet vaikka kuukauden välein
- KKivelä
Kaikki akut kuolee, jos niitä ei käytä, poraile välillä huvikses. Vaikka halkoihin vetoreikiä, jos et muuta keksi.
- Ruuvinväännin litium
Irrotettavia akkuja kai voi purkaa välillä muutenkin kuin konetta pyörittämällä?
Mutta miten näiden kiinteiden akkujen purku onnistuisi?- uhbg
kokeile painaa liipasimesta tai mikä nyt oikea nimitys sitten lieneekään
- eeeiiijuma
On teillä ongelmat, siinäpä miettimistä.
- Akku vanhenee
Li-ion-akun ikä on rajallinen: akku vanhenee, vaikkei sitä käytettäisikään. Joskus tuota 3 vuotta pidettiin ihan normaalina. Nykyisin voi olla tekniikka kehittynyt.
http://www.stek.fi/oikopolut/sahkoa_monessa_muodossa/fi_FI/akut/ - Joku Vaan
1 "Li-ion-akun ikä on rajallinen: akku vanhenee, vaikkei sitä käytettäisikään"
2 Li-ion-akun latauskerrat ovat rajallisia= jatkuva laturissa pito kuluttaa latauskertoja nopeasti.
3 Li-ion-akku on erittäin herkkä RÄJÄHTÄMÄÄN, joten jokaisessa kunnollisessa akussa on mikropiiri joka seuraa akun tilaa. Mikropiiri keskustelee laturin kanssa kun akku laitetaan lataantumaan eikä laturi suostu lataamaan, jos mikropiiri kertoo oikosulusta, epävakaudesta, ym.
Tämä mikropiiri toimii akun energialla ja jos li-ion akku pääsee tyhjäksi, ei mikropiirille riitä virtaa ja se ei pysty keskustelemaan laturin kanssa. Tällöin laturi toteaa akun vialliseksi, eikä lataa sitä!
ELI li-ion akku tuhoutuu ensimmäisellä kerralla, kun se pääsee täysin tyhjäksi!- virheliikku
Onko akun mikropiiri niin tyhmä, että se ei anna tyhjän akun latautua. Eikö mikään temppu voi enää herättää sinällään viatonta tyhjää akkua tai syöttää virtapiirille virtaa?
Itse menin pöljyyksissään ostamaan akkukoneen pilkkimista eli jääkairaa varten. Nyt parin vuoden ikäiset akut simahtelee. Ei mitään järkeä jos joutuu ostamaan 100 euron akkuja muutaman vuoden välein. Siirryn käsikairauksiin ja sitten kun sitä isoa reikää tarvitaan tunturissa metrin jäähän niin polttomoottorilla hoidetaan homma. - wroomwroom
Eiköhän sitä ohjauspiiriä ruokita laturilla ensin jos akku on sattunut menemään täysin tyhjäksi. Ja akkua sen jälkeen, jos lupa tulee ohjauspiiriltä. Nykyään työkalujen li-ion akuissa on sen verran älyäkin ettei niitä edes normaalissa käytössä saa täysin tyhjäksi vaan elektroniikka kytkee akun irti varaustilan laskiessa riittävästi. Kai se kuitenkin mahdollista on jos ensin puskee akun niin tyhjäksi, että elektroniikka kytkee sen irti ja sen jälkeen heittää tyhjänä kaappiin puoleksi vuodeksi. Pitäisin kuitenkin jo käyttäjän mokana moista toimintaa kun valmistajat kuitenkin ohjeistaa säilyttämään akkuja noin puoliksi ladattuina. Mielestäni ovat huima parannus nicd akkuihin verrattuna.
- kari789
wroomwroom kirjoitti:
Eiköhän sitä ohjauspiiriä ruokita laturilla ensin jos akku on sattunut menemään täysin tyhjäksi. Ja akkua sen jälkeen, jos lupa tulee ohjauspiiriltä. Nykyään työkalujen li-ion akuissa on sen verran älyäkin ettei niitä edes normaalissa käytössä saa täysin tyhjäksi vaan elektroniikka kytkee akun irti varaustilan laskiessa riittävästi. Kai se kuitenkin mahdollista on jos ensin puskee akun niin tyhjäksi, että elektroniikka kytkee sen irti ja sen jälkeen heittää tyhjänä kaappiin puoleksi vuodeksi. Pitäisin kuitenkin jo käyttäjän mokana moista toimintaa kun valmistajat kuitenkin ohjeistaa säilyttämään akkuja noin puoliksi ladattuina. Mielestäni ovat huima parannus nicd akkuihin verrattuna.
LAINAUS Mielestäni ovat huima parannus nicd akkuihin verrattuna.
Kerrohan mitä ne huimat parannukset ovat. Minusta ainoa parannus on suurempi tehotiheys, Monessa muussa suhteessa NiCd on parempi, esim:
- toimii pakkasessa
- ei tuhoudu ylilatauksesta
- ei tuhoudu tyhjänä, joten säilyy vuosiakin käyttämättömänä
- kestää latauskertoja pulssilaturilla jopa 50 000, LiIon 1000
- ei kulu jos ei käytetä
Minulla on 5 akkuporaa, vanhin ehkä 15 vuotta vanha ja siinä on alkuperäiset NiCd-akut. - wroomwroom
kari789 kirjoitti:
LAINAUS Mielestäni ovat huima parannus nicd akkuihin verrattuna.
Kerrohan mitä ne huimat parannukset ovat. Minusta ainoa parannus on suurempi tehotiheys, Monessa muussa suhteessa NiCd on parempi, esim:
- toimii pakkasessa
- ei tuhoudu ylilatauksesta
- ei tuhoudu tyhjänä, joten säilyy vuosiakin käyttämättömänä
- kestää latauskertoja pulssilaturilla jopa 50 000, LiIon 1000
- ei kulu jos ei käytetä
Minulla on 5 akkuporaa, vanhin ehkä 15 vuotta vanha ja siinä on alkuperäiset NiCd-akut.NiCd akut tuhoutuvat ylilatauksesta. Eivät yhtä näyttävästi kuin li-ion mutta kyllä ne siitä kärsii. NiCd akku on myös helpompi yliladata, koska yksittäistä kennoa ei useimmiten tarkkailla ja koko akun -deltaV tunnistus ei välttämättä huomioi vielä yhden kennon jännitenotkahdusta ja lämpötunnistinkin saattaa olla akun laidalla. Tällöin akun toisella laidalla oleva jo täynnä oleva yksittäinen kenno saattaa olla latauksessa ja lämmitä jonkin aikaa ennenkuin laturi huomaa tilanteen. Käytännössä nykyaikaisia li-ion akkuja on mahdotonta yliladata kennokohtaisen tarkkailun ansiosta.
Tuhoutumattomuus tyhjänä pätee vain yksittäiseen kennoon. Käytännössä akkukoneiden akuissa käytetään useita kennoja sarjaan liitettynä. Valmistustoleransseista johtuen ja kennotusvaiheen sovituksesta huolimatta kennojen lataus- ja purkausominaisuudet ovat erilaisia, jolloin ennen pitkää yksi tai useampi kenno tulee tyhjenemään ennen valtaosaa akun kennoista. Tämä aiheuttaa tyhjentyneiden kennojen napaisuuden vaihtumisen ja kenno(ja siten myös akku) tuhoutuu nopeasti latauksen aikana. Tätä tilannetta pahentaa vielä NiCd-akkujen voimakkaampi itsepurkautuminen ja akun irtikytkennän puuttuminen varaustason laskiessa.
NiCd kennon jännite on n. kolmasosa li-ion kennon jännitteestä. Tämä tarkoittaa sitä, että vastaavalla jännitteellä toimivaan akkuun joudutaan kytkemään kolminkertainen määrä kennoja sarjaan. Suurempi kennojen määrä taas tarkoittaa sitä, että todennäköisyys yksittäisen kennon pettämiselle on suurempi.
Li-ion akku vuodaan ladata nopeammin
Kennojen lukumäärä, kapasitettitiheys, pienempi itsepurkautuminen ja nopeampi lataus siis li-ion etuja. Muu tulee sit elektroniikasta ja olisi sovellettavissa NiCd-akuillekin mutta kun ei sovelleta niin voivoi. - kari789
wroomwroom kirjoitti:
NiCd akut tuhoutuvat ylilatauksesta. Eivät yhtä näyttävästi kuin li-ion mutta kyllä ne siitä kärsii. NiCd akku on myös helpompi yliladata, koska yksittäistä kennoa ei useimmiten tarkkailla ja koko akun -deltaV tunnistus ei välttämättä huomioi vielä yhden kennon jännitenotkahdusta ja lämpötunnistinkin saattaa olla akun laidalla. Tällöin akun toisella laidalla oleva jo täynnä oleva yksittäinen kenno saattaa olla latauksessa ja lämmitä jonkin aikaa ennenkuin laturi huomaa tilanteen. Käytännössä nykyaikaisia li-ion akkuja on mahdotonta yliladata kennokohtaisen tarkkailun ansiosta.
Tuhoutumattomuus tyhjänä pätee vain yksittäiseen kennoon. Käytännössä akkukoneiden akuissa käytetään useita kennoja sarjaan liitettynä. Valmistustoleransseista johtuen ja kennotusvaiheen sovituksesta huolimatta kennojen lataus- ja purkausominaisuudet ovat erilaisia, jolloin ennen pitkää yksi tai useampi kenno tulee tyhjenemään ennen valtaosaa akun kennoista. Tämä aiheuttaa tyhjentyneiden kennojen napaisuuden vaihtumisen ja kenno(ja siten myös akku) tuhoutuu nopeasti latauksen aikana. Tätä tilannetta pahentaa vielä NiCd-akkujen voimakkaampi itsepurkautuminen ja akun irtikytkennän puuttuminen varaustason laskiessa.
NiCd kennon jännite on n. kolmasosa li-ion kennon jännitteestä. Tämä tarkoittaa sitä, että vastaavalla jännitteellä toimivaan akkuun joudutaan kytkemään kolminkertainen määrä kennoja sarjaan. Suurempi kennojen määrä taas tarkoittaa sitä, että todennäköisyys yksittäisen kennon pettämiselle on suurempi.
Li-ion akku vuodaan ladata nopeammin
Kennojen lukumäärä, kapasitettitiheys, pienempi itsepurkautuminen ja nopeampi lataus siis li-ion etuja. Muu tulee sit elektroniikasta ja olisi sovellettavissa NiCd-akuillekin mutta kun ei sovelleta niin voivoi.Halvimmat NiCd-laturit eivät katkaise latausvirtaa lainkaan, koska NiCd-akku ei vahingoitu, jos latausvirta on kyllin pieni eli korkeintaan 10% kapasiteetista eli esim 2 Ah:n akulla 0,2 A.
Kennojen lukumäärällä ei näy käyttäjälle, joten sillä on vain teoreettista merkitystä.
Ainakin ammattikäytössä akkua vaihdetaan päivittäin, joten Itsepurkautumisella ei ole mitään merkitystä.
NiCd-akun lataus kestää tunnin ja sitä nopeammin akun saa tyhjäksi tosi harvoin. Minulle se on tullut vastaan vain kerran, kun ruuvasin yhtä soittoa terassiruuveja pari päivää. Ongelma ratkesi käyttämällä kahta laturia ja akkuporaa ja neljää akkua. Varakoneena oli 15 v vanha kone alkuperäisillä akuillaan. Sen 1,7 Ah:n akuilla kiersi noin 20% vähemmin ruuveja kuin uuden koneen 2 Ah:n akuilla.
Sitä kehittyneempää elektroniikka ei sovelleta NiCd-akuilla, koska ei ole tarvetta. LiIon-akuilla taas on pakko. - wroomwroom
kari789 kirjoitti:
Halvimmat NiCd-laturit eivät katkaise latausvirtaa lainkaan, koska NiCd-akku ei vahingoitu, jos latausvirta on kyllin pieni eli korkeintaan 10% kapasiteetista eli esim 2 Ah:n akulla 0,2 A.
Kennojen lukumäärällä ei näy käyttäjälle, joten sillä on vain teoreettista merkitystä.
Ainakin ammattikäytössä akkua vaihdetaan päivittäin, joten Itsepurkautumisella ei ole mitään merkitystä.
NiCd-akun lataus kestää tunnin ja sitä nopeammin akun saa tyhjäksi tosi harvoin. Minulle se on tullut vastaan vain kerran, kun ruuvasin yhtä soittoa terassiruuveja pari päivää. Ongelma ratkesi käyttämällä kahta laturia ja akkuporaa ja neljää akkua. Varakoneena oli 15 v vanha kone alkuperäisillä akuillaan. Sen 1,7 Ah:n akuilla kiersi noin 20% vähemmin ruuveja kuin uuden koneen 2 Ah:n akuilla.
Sitä kehittyneempää elektroniikka ei sovelleta NiCd-akuilla, koska ei ole tarvetta. LiIon-akuilla taas on pakko.Pelkkää inttämistä kumoamatta mitään esittämiäni faktoja.
Joo eihän se nicd-kenno juurikaan vaurioidu ylilatauksesta jos latausvirta on 0,1C mutta latausaikakin on tällöin n 12-14h. 1h latausajalla latausvirta on sen verran kova, että nicd-kennokin vaurioituu jos ylilautausta tapahtuu esim. yhden kennon täyttyessä ennen muita.
Todennäköisyys akun hajoamiselle yksittäisen kennon failaamisen takia kasvaa kennojen lukumäärän kasvaessa näki käyttäjä kennoja tai ei.
Omia anekdoottikokemuksia on turha esittää kun löytyy niitä aina vastakkaisiakin. Esim. mun 15 vuotta sitten ostamalla koneella sai muutaman vuoden jälkeen ostosta ruuvattua alle 10 ruuvia "täydellä" akulla. Sen jälkeen se viettikin seuraavat 10 vuotta kaapissa käyttämättömänä kun ei sillä pystynyt tekemään mitään järkevää. Pari viikkoa sit kennotin sen uudestaan ja eiköhän se taas vuoden tai pari pelitä ennen ku akut happanee.
Ammattikäytössä "vain" 3v kestävistä akuista on turha itkeä kun ovat haukkuneet hintansa jo monesti siinä ajassa. - sivusta keskusteluun
wroomwroom kirjoitti:
Pelkkää inttämistä kumoamatta mitään esittämiäni faktoja.
Joo eihän se nicd-kenno juurikaan vaurioidu ylilatauksesta jos latausvirta on 0,1C mutta latausaikakin on tällöin n 12-14h. 1h latausajalla latausvirta on sen verran kova, että nicd-kennokin vaurioituu jos ylilautausta tapahtuu esim. yhden kennon täyttyessä ennen muita.
Todennäköisyys akun hajoamiselle yksittäisen kennon failaamisen takia kasvaa kennojen lukumäärän kasvaessa näki käyttäjä kennoja tai ei.
Omia anekdoottikokemuksia on turha esittää kun löytyy niitä aina vastakkaisiakin. Esim. mun 15 vuotta sitten ostamalla koneella sai muutaman vuoden jälkeen ostosta ruuvattua alle 10 ruuvia "täydellä" akulla. Sen jälkeen se viettikin seuraavat 10 vuotta kaapissa käyttämättömänä kun ei sillä pystynyt tekemään mitään järkevää. Pari viikkoa sit kennotin sen uudestaan ja eiköhän se taas vuoden tai pari pelitä ennen ku akut happanee.
Ammattikäytössä "vain" 3v kestävistä akuista on turha itkeä kun ovat haukkuneet hintansa jo monesti siinä ajassa.Sinä olet pelkkä teoreetikko ja harrastaja, joka ei tiedä käytännöstä mitään ja vain sillä on merkitystä, kun ollaan työmaalla koneen kanssa tekemässä TYÖTÄ. Käytännössä akkuteknologia on mennyt taaksepäin käytettävyydessä suomen pakkasissa ja kestävyydessä.
- 345
kari789 kirjoitti:
Halvimmat NiCd-laturit eivät katkaise latausvirtaa lainkaan, koska NiCd-akku ei vahingoitu, jos latausvirta on kyllin pieni eli korkeintaan 10% kapasiteetista eli esim 2 Ah:n akulla 0,2 A.
Kennojen lukumäärällä ei näy käyttäjälle, joten sillä on vain teoreettista merkitystä.
Ainakin ammattikäytössä akkua vaihdetaan päivittäin, joten Itsepurkautumisella ei ole mitään merkitystä.
NiCd-akun lataus kestää tunnin ja sitä nopeammin akun saa tyhjäksi tosi harvoin. Minulle se on tullut vastaan vain kerran, kun ruuvasin yhtä soittoa terassiruuveja pari päivää. Ongelma ratkesi käyttämällä kahta laturia ja akkuporaa ja neljää akkua. Varakoneena oli 15 v vanha kone alkuperäisillä akuillaan. Sen 1,7 Ah:n akuilla kiersi noin 20% vähemmin ruuveja kuin uuden koneen 2 Ah:n akuilla.
Sitä kehittyneempää elektroniikka ei sovelleta NiCd-akuilla, koska ei ole tarvetta. LiIon-akuilla taas on pakko.sulla on tosi p askat koneet jos saat akut tyhjennettyä vartissa
- memory_lane
sivusta keskusteluun kirjoitti:
Sinä olet pelkkä teoreetikko ja harrastaja, joka ei tiedä käytännöstä mitään ja vain sillä on merkitystä, kun ollaan työmaalla koneen kanssa tekemässä TYÖTÄ. Käytännössä akkuteknologia on mennyt taaksepäin käytettävyydessä suomen pakkasissa ja kestävyydessä.
Tervetuloa ala-asteelle. Kun et pysty perustelemaan kantaasi, hauku vastaväittäjä...
- olet toivoton tapaus
memory_lane kirjoitti:
Tervetuloa ala-asteelle. Kun et pysty perustelemaan kantaasi, hauku vastaväittäjä...
Vai tervetuloa ala-asteelle: kiitos kutsusta, ei kiinnosta.
Sinä siis olet ala-asteella, sen kyllä ymmärtää, kun näkee tekstisi, ei ole ope antanut vielä oikeaa akkuporaa pikkupiltin käteen. Parempi niin, teloisit sillä itsesi, ehkä vielä luokkatoverisi. Lukemisen ymmärtäminenkin on heikkoa sinulla.
Palataan asiaan, kun kasvat isoksi ja tietosi ovat karttuneet.
- Joku Vaan
Boschilla ECP ollut jo muutamia vuosia, mutta esimerkitsi Makitalla akkujen suojaus on vasta vuoden 2012 aikana julkaistuissa uusissa malleissa (muutamiin malleihin kuten BSS610 on tullut kaikessa hiljaisuudessa suojaus), mutta useimmat Makitan laitteet ovat vielä ilman sitä.
"Kai se kuitenkin mahdollista on jos ensin puskee akun niin tyhjäksi, että elektroniikka kytkee sen irti ja sen jälkeen heittää tyhjänä kaappiin puoleksi vuodeksi."
En yrittäisi säilyttää edes kuukautta, eli tyhjä akku on syytä laittaa lataukseen.
Ilman suojaustakin käyttäjän kuuluu huomata laitteen tehon tippuneen/loppuvan ja ymmärtää laittaa lataukseen, joten ei se suojauksen puute ole mikään iso asia.
En mitenkään panettele li-ion akkuja, sillä en ole ostanut vuosiin muita, mutta tarkoitan että li-ion akunkin saa rikki jos ei yhtään huolehdi niistä.
Eli li-ion akulla on kaksi hoito-ohjetta!
1. Ää päästä täysin tyhjäksi
2. Älä kuitenkaan lataa turhaan täysiä akkuja. Se kuluttaa niiden "rajallisia" latauskertoja. - paskaduunari
Älä jätä li-ioniakkua latauslaitteeseen ilman virtaa. Näin kertoo Metabo.
- Amatilaine
Mula on 4,8 votin nicd akukone ollu jo vuosikymeniä. vieläki alkuperinen aku jolla ruuvaa noin 1000 kpl 10x150 mm ruveja yhdelä tauksella. menee vaika lankun läpite. Oon stadisa amattitimuri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33080141 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit02490Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill672230- 1771896
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161462- 1121307
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91301Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181741264RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601240Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421127