Ystävä kuvittelee harhoja, mitä tekisit?

kerrankin sanaton!

Entinen työkaverini, nainen, soitti taas nimpparini- ja Joulun toivotuksensa. Kyselin hänen vointiaan, niin huonosti voi, koska hänen naapurinsa oli jo vuosia sitten tullut asuntoon luvatta ja syöttänyt hänelle rotanmyrkkyä????Varastanutkin oli useita hänen maalaamiaan tauluja?

Aikaisemmin hänen talossaan oli myös salakuuntelulaitteita, joita hän pitää totena?? Nyt hän ei kertonut niistä, koska valitin huonoa kuuluvuutta ja suljin puhelimen. Minua todellakin peloittaa, että hän on jo melkein 10-v saanut elää näissä harhoissaan, joihin ei yhteiskunta puutu.

Minähän olen hänelle kuitenkin vieras ja työpaikallakin hän oli minua kohtaan hyvin ylimielinen. Silloin en ymmärtänyt, kuinka työtoverit vieroksuivat häntä?

Jotain outoa oli silloin, kun sain viedä hänen tavaroitaan Länsiväylää ja kysyin neuvoa. Tuosta ylös ja sitten alas!!!!! Sehän oli bussin kulkureitti!

Asiahan ei tietysti minulle kuulu, sanoi Pätkä Pekalle, mutta nyt on kuitenkin korostettu, että asia pitäisi kuulua?

Tietääkseni hänen poikansa elää jossain ulkomailla ja omituisessa uskonlahkossa, jolle tämä äiti sitten rahoittaa hänen kulujaan?? Asiathan ovat voineet jo muuttua vuosien myötä, tiedä häntä?

72

430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1943

Puhuit ystävästä. Jos näin on laita, voit ottaa asian esille keskustelemalla. Vaikuttaa vainoharhaiselta, eikös ole dementian oireita? Vaikuttaa sinulle enemmän tuttavalta. Kenenkähän pitäisi puuttua ellei ole haitaksi ympäristölleen? Kinkkinen kysymys, ehkä joku tietää.

• Pää ei täynnä.

Ite en tunne yhtään yli 60 vuotiasta joka olisi kovin täysipäinen, paitti itteni.
        Että kyllä se on yleisempää kuin luullaan.
        Pitää vaan uskaltaa tunnustaa iän tehneen temppunsa ja pesänsä korvien väliin.

• kerrankin sanaton!

1943
        Niin puhuin, ystävästä? Ehkä hienostelin liikaa, koska myös mainitsin, että hän ei todellakaan minusta pitänyt työpaikalla, koska usein jouduin hänen töitään paikkailemaan ja johtajakin joskus vertasi siihen, ...kumpikas se tulikaan? Muhamed vuorelle vai jotenkin toisinpäin???

Minulla on vain niin paha olla nyt, koska typersin puheluni huonon kuuluvuuden vuoksi. Minua vain alkoi peloittamaan hänen rotanmyrkky juttunsa ja ne seinästä kuuntelijat! ??

Hänellä ei todellakaan ole ystäviä, emmekä olleet työkavereinakaan "ylimmät ystävät", mutta kiitollinen hän oli siitä, kun vein hänen tavaroitaan silloin, kun firma lopetettiin ja jokainen joutui "omaisuutensa" pois viemään.

Silloin hän vasta hyväksyi minut, mutta minä en ole todellakaan valmistautunut ulkopuolisen henkilön harhojen hoiteluun.

Tuosta dementiasta ei ilmeisesti ole kysymys, sillä hän opiskelee jatkuvasti ja käy luennoilla milloin missäkin ja suorittelee joitain tutkintojaan..ties mitä? Uskoiskohan noihinkaan, mutta jotenkin uskon.

Onhan tuo outo sairaus kokemus minunkin elämääni, siis tutustua tuohon, ei siis minun.. Joitain olettamuksia on kyllä, mutta niistä en täällä kerro.

Sinulla on paljon ihmistuntemusta (puusavottasi ohella), joten oletko törmännyt moiseen?

• 1943
        kerrankin sanaton! kirjoitti:

1943
        Niin puhuin, ystävästä? Ehkä hienostelin liikaa, koska myös mainitsin, että hän ei todellakaan minusta pitänyt työpaikalla, koska usein jouduin hänen töitään paikkailemaan ja johtajakin joskus vertasi siihen, ...kumpikas se tulikaan? Muhamed vuorelle vai jotenkin toisinpäin???

Minulla on vain niin paha olla nyt, koska typersin puheluni huonon kuuluvuuden vuoksi. Minua vain alkoi peloittamaan hänen rotanmyrkky juttunsa ja ne seinästä kuuntelijat! ??

Hänellä ei todellakaan ole ystäviä, emmekä olleet työkavereinakaan "ylimmät ystävät", mutta kiitollinen hän oli siitä, kun vein hänen tavaroitaan silloin, kun firma lopetettiin ja jokainen joutui "omaisuutensa" pois viemään.

Silloin hän vasta hyväksyi minut, mutta minä en ole todellakaan valmistautunut ulkopuolisen henkilön harhojen hoiteluun.

Tuosta dementiasta ei ilmeisesti ole kysymys, sillä hän opiskelee jatkuvasti ja käy luennoilla milloin missäkin ja suorittelee joitain tutkintojaan..ties mitä? Uskoiskohan noihinkaan, mutta jotenkin uskon.

Onhan tuo outo sairaus kokemus minunkin elämääni, siis tutustua tuohon, ei siis minun.. Joitain olettamuksia on kyllä, mutta niistä en täällä kerro.

Sinulla on paljon ihmistuntemusta (puusavottasi ohella), joten oletko törmännyt moiseen?

Jotkuthan kutsuvat Marevania rotanmyrkyksi ja moni pelkää joutuvansa ottamaan tätä lääkettä. Jos taustalla onkin jokin verenkiertohäiriö ja on oikeasti saanut "rotanmyrkkyä". En ole lähipiirissä törmännyt vastaavanlaisiin.

• kerrankin sanaton!
        1943 kirjoitti:

Jotkuthan kutsuvat Marevania rotanmyrkyksi ja moni pelkää joutuvansa ottamaan tätä lääkettä. Jos taustalla onkin jokin verenkiertohäiriö ja on oikeasti saanut "rotanmyrkkyä". En ole lähipiirissä törmännyt vastaavanlaisiin.

1943
        Hän ei puhunut lääkärin määrimistä lääkkeistä, vaan hänen kotiinsa oli joku tunkeutunut ja viennyt häneltä myös tauluja. Sitä en oikein ymmärtänyt, kuinka tämä tunkeutuja hänelle sitä rotanmyrkkyä sai syötettyä?

Joka tapauksessä hän kärsii vielläkin siitä myrkystä??? Ajattele? Ainakin 8-vuotta??? Siksi minun onkin hyvin vaikeaa hänen kanssaan jutella, koska en voi ymmärtää ja toisaalta en voi tuomita hänen uskomustaan.

• Tyhjäpää?
        Pää ei täynnä. kirjoitti:

Ite en tunne yhtään yli 60 vuotiasta joka olisi kovin täysipäinen, paitti itteni.
        Että kyllä se on yleisempää kuin luullaan.
        Pitää vaan uskaltaa tunnustaa iän tehneen temppunsa ja pesänsä korvien väliin.

Hei hoi "Pää ei täynnä"!
        >Ite en tunne yhtään yli 60 vuotiasta joka olisi kovin täysipäinen, paitti itteni.<

Oliks toi sun kommenttisi sarkasmia? Jos ei, niin yleensä hullut pitävät kaikkia muita hulluina paitsi itseään. Niin että kannattais sunkin käväistä se pääppys tarkistuttamassa ainakin tk-psykologilla ja omalääkärillä. Sieltä saat lähetteen mielenterveystoimistoon. Kyllä siellä paljon fiksumpiakin käy. Ja ne fiksut juuri älyävätkin mennä hoitoon ja apua saaman. Niillä kaikkein kipeimmillähän ei sitä sairaudentuntoa ole ja joskus toimitetaan terveydenhoitohenkilöstön voimin sairaalahoitoon.

• onko tietoo

1943
        Hän ei puhunut lääkärin määrimistä lääkkeistä, vaan hänen kotiinsa oli joku tunkeutunut ja viennyt häneltä myös tauluja. Sitä en oikein ymmärtänyt, kuinka tämä tunkeutuja hänelle sitä rotanmyrkkyä sai syötettyä?

Joka tapauksessä hän kärsii vielläkin siitä myrkystä??? Ajattele? Ainakin 8-vuotta??? Siksi minun onkin hyvin vaikeaa hänen kanssaan jutella, koska en voi ymmärtää ja toisaalta en voi tuomita hänen uskomustaan.

Ehkä hän oli jättänyt lääkkeet ottamatta, googleta niin tiedät enempi

• kerrankin sanaton!
        onko tietoo kirjoitti:

Ehkä hän oli jättänyt lääkkeet ottamatta, googleta niin tiedät enempi

onko tietoo

Googleta? Ystäväni diagnoosi ei sieltä löydy.

Kiitos kaikille ystävällisistä vastauksista. Minä rohkenin soittamaan hänelle eilen, koska olin lopettanut hänen puhelunsa aika lyhyeen.

Asia lienee hyvinkin hoidossa, mutta edelleen hän kertoi, että myrkky oli sekoitettu hänen juomavesi kannuun hänen poissa ollessaan.

Se kyllä valaisi asiaa, että hän on ollut 8 kk sairaalassa, mutta ei kertonut missä!!! Luukatokin on ja kaikenlaisia särkyjä siitä myrkystä!?Nyt hänellä käy kodinhoitaja päivittäin, joten onneksi minun ei tarvitse huolehtia asiasta enempää, ....onneksi, sillä olisin tosi avuton auttamaan.

• ...

Oisko lääkityksiä tai huumetaustaa.

Aloitus tosin melko varmasti provo, mutta mahdollista tosiaan, että tollaselle on ihan tavallinen selitys. Sitäpaitsi yksinäisillä alkaa muutenkin helposti jiiraamaa, kun ei ole oikein tapahtumia. Lueskele palstaa, ihan yleistä sekin.

=DW=

• kerrankin sanaton!

=DW=

Ei todellakan provo, eikä siihen minun järjelläni liity mitään hoitokeinojakaan, kun ihminen on todellakin varma, että hänet on myrkytetty rotanmyrkyllä, joista hän kärsii edelleen???.

Minä olen "huulipyöreänä" hänen kuvitelmiinsa ja se todellakin kauhistutta, että joku ihminen voi elää näissä kuvitelmissaan ja kauhuissaan, ilman, etä siihen jokin taho puuttuisi jollain "pillereillä"??? Mutta millä?

Olen minä nähnyt viinaharhaisen kuvitelminaan, mutta siitä hän toipuu, mutta tämä nainen???Hän ei todellakaan käytä alkoholia! Olisiko siinä se vika?

Rotanmyrkyn oireista on kärsinyt ja pelännyt kuuntelulaitteita, joita on kaikkialla??? Olisi ehkä pitänyt kuitenkin kysyä, että mitä nämä oireet ovat? Olisiko minutkin myrkytetty? No, huono vitsi tähän, koska hänellä on ongelma ja paha.

• ...

=DW=

Ei todellakan provo, eikä siihen minun järjelläni liity mitään hoitokeinojakaan, kun ihminen on todellakin varma, että hänet on myrkytetty rotanmyrkyllä, joista hän kärsii edelleen???.

Minä olen "huulipyöreänä" hänen kuvitelmiinsa ja se todellakin kauhistutta, että joku ihminen voi elää näissä kuvitelmissaan ja kauhuissaan, ilman, etä siihen jokin taho puuttuisi jollain "pillereillä"??? Mutta millä?

Olen minä nähnyt viinaharhaisen kuvitelminaan, mutta siitä hän toipuu, mutta tämä nainen???Hän ei todellakaan käytä alkoholia! Olisiko siinä se vika?

Rotanmyrkyn oireista on kärsinyt ja pelännyt kuuntelulaitteita, joita on kaikkialla??? Olisi ehkä pitänyt kuitenkin kysyä, että mitä nämä oireet ovat? Olisiko minutkin myrkytetty? No, huono vitsi tähän, koska hänellä on ongelma ja paha.

No jaa.

Tarkemmin selittämättä, kyllä salakuuntelua käytetään. Suomessa siihen tarvitaan käräjien päätös, Onpahan tuota kerran itellekin sattunut, että yks valopää jätti kännykän auki pöydälle, kun piti jutella "kahdenkesken". Laitontahan se, mutta ihmiset on vähän omituisia. Simppeli salakuuntelu onnistuu periaaattella viinilasi seinään :D

Yhden kerran törmäsin ulkomailla tyrmäystippoihin. Niitä käytetään kyllä suomessakin, muistaakseni silmätippoja. Rotanmyrkyksi sanotaan muistaakseni jotain lääkettä. Toisaalta, tyyppi on voinut yrittää sillä itsemurhaa. Ja kun rotanmyrkky on mun muistin mukaan myrkytettyä kaurahiutaletta, voinut ite epähuomiossa keittää siitä aamupuurot. Onko tyyppi sokea, rotanmyrkky (taas muistaakseni) punertavia hiutaleita.

Jotain voinut joskus ajat sitten tapahtuakin ja ajankuluessa tullut niinkuin vähän vainoharhaiseksi. Tollaset on ihan vakavia asioita, mutta voi niistä päästä kai ylikin. Itekkin kovin varovainen joissain asioissa, mutta sen takia just, ei ole kovin paljoa sitten sattunutkaan. Paitsi pari isoa härdelliä, joista tuli näköjään painajaisia loppuiäksi :D

=DW=

• kerrankin sanaton!
        ... kirjoitti:

No jaa.

Tarkemmin selittämättä, kyllä salakuuntelua käytetään. Suomessa siihen tarvitaan käräjien päätös, Onpahan tuota kerran itellekin sattunut, että yks valopää jätti kännykän auki pöydälle, kun piti jutella "kahdenkesken". Laitontahan se, mutta ihmiset on vähän omituisia. Simppeli salakuuntelu onnistuu periaaattella viinilasi seinään :D

Yhden kerran törmäsin ulkomailla tyrmäystippoihin. Niitä käytetään kyllä suomessakin, muistaakseni silmätippoja. Rotanmyrkyksi sanotaan muistaakseni jotain lääkettä. Toisaalta, tyyppi on voinut yrittää sillä itsemurhaa. Ja kun rotanmyrkky on mun muistin mukaan myrkytettyä kaurahiutaletta, voinut ite epähuomiossa keittää siitä aamupuurot. Onko tyyppi sokea, rotanmyrkky (taas muistaakseni) punertavia hiutaleita.

Jotain voinut joskus ajat sitten tapahtuakin ja ajankuluessa tullut niinkuin vähän vainoharhaiseksi. Tollaset on ihan vakavia asioita, mutta voi niistä päästä kai ylikin. Itekkin kovin varovainen joissain asioissa, mutta sen takia just, ei ole kovin paljoa sitten sattunutkaan. Paitsi pari isoa härdelliä, joista tuli näköjään painajaisia loppuiäksi :D

=DW=

=DW=

Itse tulkitesen että tämä ko. henkilö kärsii jotenkin??????? Jätämpä sanomatta.

Ainakin hän on eronnut hyvinkin julkkiksesta miehestä, siis ei julkkis, mutta vaikutusvaltainen.

Poikansa oli jossain uskonlahkossa, johon tämä äiti lähetti rahansa. Sitä en tiedä, oliko poika vaikuttamassa äitiinsä, mutta käsitin, että äiti oli hyvinkin kristinuskoinen. "Todella hurskas kristitty"!

Opiskelut oli hänelle hyvin tärkeät ja jokaikisessä jossain luennoilla hän kävi ja suoritti joitain tutkintoja?????tiedä sitten mitä???

Taiteet häntä kiinnosti, mutta ei ollut todellakaan mikään alkoholinkäyttäjä ja huumeet hänelle oli kauhistus! Pois siis huumeet ja alkoholi hänen habituksestaan.

Menee pitkäksi juttu, mutta (liika) opiskelukin voi viedä "järjen", vai kuinka voi selittää nuorten opiskelijoiden mielenterveysongelmat?

Itselleni jäi kolkkona mieleen, kun olimme (80- ) joskus, kun Tammisaaressakin oli joku "hullujen huone" katsomassa naapuria..

Saimme luvan käydä erään nuoren kaverin kanssa kioskilla, jolloin hän kertoi, että opiskelut tulivat liian raskaaksi ja hän "sekosi"??

Olen todellakin sanaton, mutta onneksi minulla on läheisiä, että he heti huomaavat, milloin mumminpäässä alkaa viirata. Ounasteluja on kyllä noiden lapsukaisten kanssa, mutta hyvin olen toistaiseksi pärjännyt.

• meeriamanda

Aloittaja kysyit mitä tekisitte? Ainakin minä soittaisin em. tk. lääkärille ja kysyisin miten hän aikoo jatkaa tuttusi kanssa.

Päivämäärä, kellonaika ja tri;n nimi paperille, se on turvallisin keino mikäli asiat vaativat lisäselvennyksiä. Jos et halua paljastua avuntarjoajana, vaitiolo sitoo tohtoria kui hoitsujakin.

Katsoisin et olen saattanut asiat heille jolle ne kuuluvatkin, ja poistuisin taka-alalle.

• Mitäkö tekisin! Eipä tussa tilanteessa muuta voisi tehdä kuin soittaa lekurille, mutta nekään taitaisi paljoa ystävän soittoon noteerata. Pitäisi olla omainen ja silloinkaan ei ole taattu että hoitoon pääsisi jos ei ole itselleen vaarallinen tai muille.

• ...

Joo.

Ei ulkopuolinen voi oikein mitään tehdä. Ei hoitsu lähde juoksentelemaan ilmiantojen perässä, eikä varaamaan kenellekään aikoja, ilmiantojen perusteella. Jos tyyppi ite innostuu varaamaan ajan, sitten homma voi edetäkin. Elikkäs pitäs saada tyyppi tilaamaan se aika.

Olemassa pakkohoitomahdollisuuskin. En muista tarkemmin, mutta sitten pitäsi olla vaaraksi itselleen tai muille. Sitä kai käytetään aika harvoin, ite en tunne ketään, vaikka itsemurhiakin ollut vaikka kuinka paljon ja ties mitä tappoja ja pahoinpitelyitä, jotka näin ulkopuolisen silmin oli kyllä ennustettavissa.

Noin loppujen lopuksi, kaikki on aina ihmisestä itestään kiinni. Jos on hoidonvastainen, se siitä.

=DW=

• ... kirjoitti:

Joo.

Ei ulkopuolinen voi oikein mitään tehdä. Ei hoitsu lähde juoksentelemaan ilmiantojen perässä, eikä varaamaan kenellekään aikoja, ilmiantojen perusteella. Jos tyyppi ite innostuu varaamaan ajan, sitten homma voi edetäkin. Elikkäs pitäs saada tyyppi tilaamaan se aika.

Olemassa pakkohoitomahdollisuuskin. En muista tarkemmin, mutta sitten pitäsi olla vaaraksi itselleen tai muille. Sitä kai käytetään aika harvoin, ite en tunne ketään, vaikka itsemurhiakin ollut vaikka kuinka paljon ja ties mitä tappoja ja pahoinpitelyitä, jotka näin ulkopuolisen silmin oli kyllä ennustettavissa.

Noin loppujen lopuksi, kaikki on aina ihmisestä itestään kiinni. Jos on hoidonvastainen, se siitä.

=DW=

Jep, lääkärille voi ilmottaa mut on melko turhaa. Ei ne tosiaankaan terkasta kenenkään kotiin juoksentele.
        Poliisi on toinen taho, vähän varmempi. Ne voi vaik mennäkin.

Tollaset rotanmyrkky ja kuuntelulaitepuheet on tyyppiesimerkki psyykkisestä sairaudesta.

Pieni ihme, ettei kukaan oo puuttunut.

Toisaalta, mimmimummi sanoo tässä ketjussa ihan fiksusti, jos ihminen on näillä mennyt jo 10v, niin so what? Antaa elää elämäänsä.

• Mustikkakeitto ei aina auta ilman sopivaa Pervitiiniä.
      Varsinkaan ystävyydessä.
      H.

• Sun mustikkasoppas varmaan on ruvennut käymään. Älä ota enää.

• kerrankin sanaton!

hunksz

Voisitko hieman valaista tuon Pervitiinin osalta? En viitsi Googlata?

Varsinkaan ystävyydestä, joka tuli hieman "myöhäsyntyisenä", kunnes vihollinen tarvitsikin autokyytiäni??

Vaikka olenkin sanaton, niin sinulle ehkä riittää pieni sananen tullessasi tähän ketjuun!

• Nittaminax kirjoitti:

Sun mustikkasoppas varmaan on ruvennut käymään. Älä ota enää.

Nitta, mä repeen :D

• kerrankin sanaton! kirjoitti:

hunksz

Varsinkaan ystävyydestä, joka tuli hieman "myöhäsyntyisenä", kunnes vihollinen tarvitsikin autokyytiäni??

Vaikka olenkin sanaton, niin sinulle ehkä riittää pieni sananen tullessasi tähän ketjuun!

Kerrankin sanaton, älä välitä tuon Pervitineistä!

• ...

hunksz

Sivusta.

Metamfematiinia, sodanaikaista huumetta, jota syötettiin sotilaille myös suomessa. Pervitin oli saksalaisten tuotenimi kamalle ja siksi sitä käytettiin täälläkin. Siitä kai seurasi pahimmat sotaneuroosit rintamamiehille ja selittää ukkojen äkäisyyttä ja sekavuutta sodan jälkeen. Ihan kai yleinen huume vieläkin.

=DW=

• r.p.
        ... kirjoitti:

Sivusta.

Metamfematiinia, sodanaikaista huumetta, jota syötettiin sotilaille myös suomessa. Pervitin oli saksalaisten tuotenimi kamalle ja siksi sitä käytettiin täälläkin. Siitä kai seurasi pahimmat sotaneuroosit rintamamiehille ja selittää ukkojen äkäisyyttä ja sekavuutta sodan jälkeen. Ihan kai yleinen huume vieläkin.

=DW=

Niin tehtiin.

http://www.studio55.fi/oikeusjakohtuus/artikkeli.shtml/1403098/vaiettu-salaisuus-suomalaiset-sotilaat-koukuttuivat-huumeisiin

• ------

• r.p.

• sodan jälkeen.s
        ... kirjoitti:

Sivusta.

=DW=

Tiedän isästäni.
        Hän käytti koko sodanjälkeisen elämänsä voimakkaita opiaattipitoisia särkylääkkeitä, resptillä. Sodassa oli saanut Pervitiiniä.
        Synnyin viimeisenä sotavuonna, olin aika pieni kun jouduin näkemään isän raivoamista.
        Pervitiiniä sai vielä 60-luvulla, siitä oli nähtävästi vähennetty jotain ainetta, olen itsekin saanut alakerran mummolta päänsärkyyn 60-luvun alussa.

sodan jälkeen.s kirjoitti:

Tiedän isästäni.
        Hän käytti koko sodanjälkeisen elämänsä voimakkaita opiaattipitoisia särkylääkkeitä, resptillä. Sodassa oli saanut Pervitiiniä.
        Synnyin viimeisenä sotavuonna, olin aika pieni kun jouduin näkemään isän raivoamista.
        Pervitiiniä sai vielä 60-luvulla, siitä oli nähtävästi vähennetty jotain ainetta, olen itsekin saanut alakerran mummolta päänsärkyyn 60-luvun alussa.

Söiväthän monet mummelit, miksei papatkin muutama vuosikymmen sitten apteekin pulvereita leipänään.
        Monille tulikin niihin todellinen ja vaikea lääkeriippuvuus.

• Nittaminax kirjoitti:

Sun mustikkasoppas varmaan on ruvennut käymään. Älä ota enää.

"Nittaminax"

Armas hiivaiseni, älä kiehauta minua.
        Luv.
        H.

hunksz

"kerrankin sanaton!"

Myöhässä taaskin olen.
        Mutta kuten epäilinkin, DW kyllä googlaa tarvittaessa tai tarpeettomasti.
        H.

• mimmimummi

No jos ihminen on tullut kymmenenkin vuotta toimeen harhojensa kanssa...niin on kai itse tyytyväinen elämäänsä elämään.. se voi olla hänelle hyvin mielenkiintoinen elämä.

• armoton prässi/stres

Et sit tiiä mitä rooliodotuksia
        hoitajillle yleensä "yhteiskunta asettaa" ?

Jos teet jotain käsilläsi, kaikki pitäis panna lahjoituksiin nimeämättömlle joukolle,
        Vanhana pieneläkeläisenäkin tarttee olla omista varoistaan kustantaja välillä
        isommallekin joukolle
        Jos kieltäytyy terveyssyistä vaikka osallistumasta kaikkeen seura- ja seurakuntatoimintaan, niin odotettavissa on pal vaikka mitä, niidenkin taholta, joiden vasen tai oikea käsi ei tiedä mitä tekee. Elämän laitapuolta enimmäkseen.
        Itselläni nuorena äitinä oli ongelma että Jammusetät ja muut sen kaltaiset oli jatkuvasti pienten lasteni ja itsenikin kimpussa.
        Onks huumeporukoiden vai "seurakuntien", tiettyjen pol. tahojen varainkeräystä /vainoa? Tai jotain ent. työnantajien taholta vaatimuksia?
        Ei kaikki voimavaransa työssä uhrannut enää jaksa olla koko maailman Jeesus,
        ja hoitajallakin pitäis saada olla ennen kuolemaansa edes pieni jakso elämää
        ja omaa sellaista, mistä tykkää - omaa elämää ja rauhaa, ilman ikuista kolmivuorotyörallia kaikkine vaikeuksineen.

• armoton prässi/stres kirjoitti:

Et sit tiiä mitä rooliodotuksia
        hoitajillle yleensä "yhteiskunta asettaa" ?

Jos teet jotain käsilläsi, kaikki pitäis panna lahjoituksiin nimeämättömlle joukolle,
        Vanhana pieneläkeläisenäkin tarttee olla omista varoistaan kustantaja välillä
        isommallekin joukolle
        Jos kieltäytyy terveyssyistä vaikka osallistumasta kaikkeen seura- ja seurakuntatoimintaan, niin odotettavissa on pal vaikka mitä, niidenkin taholta, joiden vasen tai oikea käsi ei tiedä mitä tekee. Elämän laitapuolta enimmäkseen.
        Itselläni nuorena äitinä oli ongelma että Jammusetät ja muut sen kaltaiset oli jatkuvasti pienten lasteni ja itsenikin kimpussa.
        Onks huumeporukoiden vai "seurakuntien", tiettyjen pol. tahojen varainkeräystä /vainoa? Tai jotain ent. työnantajien taholta vaatimuksia?
        Ei kaikki voimavaransa työssä uhrannut enää jaksa olla koko maailman Jeesus,
        ja hoitajallakin pitäis saada olla ennen kuolemaansa edes pieni jakso elämää
        ja omaa sellaista, mistä tykkää - omaa elämää ja rauhaa, ilman ikuista kolmivuorotyörallia kaikkine vaikeuksineen.

Mtäh?!

• demeter

Tuota... Oletko (aloittaja) varma, ettei tuttusi kuulu minkään hoitojärjestelmän piiriin ? Hänhän voi olla "avohoidossa", asua yksin, käydä piikillä kerran kuukaudessa. Näin voidaan hoitaa jopa skitsofrenikkoja tänä päivänä. Ei pitäisi heittää arvailuja, mutta vainoharhat kuuluvat usein skitsofrenian oireistoon.
      Mitä sitten ulkopuolinen voi tehdä ? Aika vähän, kuten täällä on jo todettu. Ellet sitten voi ottaa asiaa puheeksi hänen kanssaan, ilmaista huoltasi hänen terveydestään.

• Mä en viittiny tota skitsofreniaa ääneen sanoo, kun ei ihmistä tunne ja ite ei satu olemaan lääkäri.

Mulle tuli kyllä kans mieleen, että se ihminen voi jo hyvinkin olla hoidossa.

• Voi kun jännää, kerro lisää : 0

• :))

Niin ja ajattele, kerrankin ei ollut sinusta kyse ja sinun elämästä........:))))))

• ???

Harhoja kuullut. Niinhän monet uskovaisetkin sanovat että allah, shiva, zeus, jeesus tai jumala heille puhuu. Mikä avuksi?

• ...

No jaa taas.

Yks aika hyvä tuttu on nähnyt enkelin. Omapahan on asiansa, kyllä se muuten ihan täyspäinen on, eikä se vaikuta sen elämään oikein mitenkään. Enenpi ihmetyttää ne, jotka ei ole nähneet kerrassaan mitään ja silti palvovat ties mitä mielikuvitusolentoja. Määrä on suomessakin aivan käsittämättömän suuri. mun mielestä mielikuvitusolentoihin uskominen on vakava oire mielisairaudesta.

=DW=

• kerrankin sanaton!
        ... kirjoitti:

No jaa taas.

Yks aika hyvä tuttu on nähnyt enkelin. Omapahan on asiansa, kyllä se muuten ihan täyspäinen on, eikä se vaikuta sen elämään oikein mitenkään. Enenpi ihmetyttää ne, jotka ei ole nähneet kerrassaan mitään ja silti palvovat ties mitä mielikuvitusolentoja. Määrä on suomessakin aivan käsittämättömän suuri. mun mielestä mielikuvitusolentoihin uskominen on vakava oire mielisairaudesta.

=DW=

=DW=
        Minäkin näin Korpin!!! Korppi tuli haaskalle ja raateli koko ketjun.

Mutta noihin enkeleihin, joita en iste ole nähnyt niin, spiritismin voimiin lienee hiukan uskominen. Jotain outoa siinä on.

Toisaalta nämä ns. piruntulet, joita esiintyy Itä Suomessa, niin niitä olen nähnyt. Ne vain syttyvät ja liikkuvat ja sitten häviävät, jos menet niitä lähelle. Joillekkin kalastajille en ovat tulleet aivan liki, mutta häipyvät. Selittäkääpäs tämä ilmiö????

Ja siihenkin voisin vain lisätä, että kerrankin sanaton.

• ...

=DW=
        Minäkin näin Korpin!!! Korppi tuli haaskalle ja raateli koko ketjun.

Mutta noihin enkeleihin, joita en iste ole nähnyt niin, spiritismin voimiin lienee hiukan uskominen. Jotain outoa siinä on.

Toisaalta nämä ns. piruntulet, joita esiintyy Itä Suomessa, niin niitä olen nähnyt. Ne vain syttyvät ja liikkuvat ja sitten häviävät, jos menet niitä lähelle. Joillekkin kalastajille en ovat tulleet aivan liki, mutta häipyvät. Selittäkääpäs tämä ilmiö????

Ja siihenkin voisin vain lisätä, että kerrankin sanaton.

Olemassa asioita, joita ei ole vielä selitetty.

Mun mielestä aina kyse vaan asioista, joille ei ole keksitty tieteellistä selitystä. Spiritismi jne on tällaisia. Ihmisen polttimo on sen verran tuntematon linnunrata, ei siitä kukaan oikein tiedä mitään. Yleensä kaikki laitetaan alitajunnan piikkiin, mutta miten lie, kukahan mitään tietää alitajunnasta. Ihmisellä tapana selittää kaikki tuntematon taruolennoilla, mutta kyseessä vain asioita, mitä ei ole pystytty tietellisesti tutkimaan.

Vuoden-Huuhaapalkinto meni tänä vuonna korvavalolampulle:

http://www.skepsis.fi/

=DW=

• joulu-❤

Onneksi joillakin riittää ajatusta muillekin, kuin vain ihkaomille.
      Vaikea pulma.

Itse soittaisia terkkariin, voihan sieltä vaikka joku tehdä käynnin ystäväsi luo, jos ottavat asian ajaakseen. Heillä on vaitiolovelvollisuus.

Nykyaika on ihmeellinen. Koko ajan tolkutetaan välittämistä lähimmäisistä. Sitten jos joku niin erehtyy tekemään, hyvä ettei häntä naureta ulos.
      Ei ihme, että ihmiset ovat yksinäisiä, vanhuksia muumioituu koteiinsa, lapset voivat aina vain huonommoin, aina vain nuorempina.
      Kun eihän kahtaa ottaa yhteyttä, jos se vaikka on turhaa.
      Mikä on turhaa?
      Kai moraaliin mahtuu huoli muustakin, kuin omasta nokanpäästään?

• joulu-❤
        mikkihampaissa kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Paranoidinen_skitsofrenia

Oli vaikka minni, mutta lääkitys taitaisi olla pielessä, jos aloittajan kertomalla tavalla asioi.

Ihmeellistä, pelätään oman naaman menetyksen puolesta, vaikka tuttava/ystävä voi olla kuinkakin suuressa hädässä.

• kerrankin sanaton!
        joulu-❤ kirjoitti:

Oli vaikka minni, mutta lääkitys taitaisi olla pielessä, jos aloittajan kertomalla tavalla asioi.

Ihmeellistä, pelätään oman naaman menetyksen puolesta, vaikka tuttava/ystävä voi olla kuinkakin suuressa hädässä.

Sinä Joulu

Hetkonen? Siis minullako se lääkitys pettää?? Minunko pitäisi ottaa kuitenkin vastuu "tuiki tuntemattomasta" työkaverista, joka otti vain apuni vastaan, että vein hänen tavaransa pois lopetetusta työpaikastamme??

Sitä ennenhän olin vain hänen silmissään joku työkkärin palkkaama apulainen, mahdollisesti joku juoppo siivooja???

Pikkuhiljaa hänelle kuitenkin valkeni, mitä olin aikaisemmin tehnyt ja etenkin taloushallinnonpuolelta, niin hieman asiat muuttuivat. Sen jälkeen hän korosti kovasti näitä Yliopisto luentojaan ja kurssejaan, mitä hän on suorittanut.

Jotenkin hänelle oli jäänyt kyllä joku pakomielle erottuaan. Voi olla, että myös tämä ero kaupunginjohtajasta oli maalaistytölle liikaa???

• joulu-❤

Sinä Joulu

Hetkonen? Siis minullako se lääkitys pettää?? Minunko pitäisi ottaa kuitenkin vastuu "tuiki tuntemattomasta" työkaverista, joka otti vain apuni vastaan, että vein hänen tavaransa pois lopetetusta työpaikastamme??

Sitä ennenhän olin vain hänen silmissään joku työkkärin palkkaama apulainen, mahdollisesti joku juoppo siivooja???

Pikkuhiljaa hänelle kuitenkin valkeni, mitä olin aikaisemmin tehnyt ja etenkin taloushallinnonpuolelta, niin hieman asiat muuttuivat. Sen jälkeen hän korosti kovasti näitä Yliopisto luentojaan ja kurssejaan, mitä hän on suorittanut.

Jotenkin hänelle oli jäänyt kyllä joku pakomielle erottuaan. Voi olla, että myös tämä ero kaupunginjohtajasta oli maalaistytölle liikaa???

Voi, kuinka tämä on vaikeaa.
        Kun jo moni on ollut sitä mieltä, että ystäväsi on jo hoidossa mahdollisen sairautensa takia.
        Itse vain pelkäsin, josko lääkityksensä ei ole tasapainossa.

Sinusta olen vain sitä mieltä, että onneksi on kaltaisiasi, joilla riittää sydäntä muidenkin kuin omiensa pulmiin. Mitä siinä häviää, jos yrittää auttaa? Ennemmin minä katuisin auttamattomuuttani.

• mistä vajaus joht...
        joulu-❤ kirjoitti:

Voi, kuinka tämä on vaikeaa.
        Kun jo moni on ollut sitä mieltä, että ystäväsi on jo hoidossa mahdollisen sairautensa takia.
        Itse vain pelkäsin, josko lääkityksensä ei ole tasapainossa.

Sinusta olen vain sitä mieltä, että onneksi on kaltaisiasi, joilla riittää sydäntä muidenkin kuin omiensa pulmiin. Mitä siinä häviää, jos yrittää auttaa? Ennemmin minä katuisin auttamattomuuttani.

Aika paljon lienee myös
        semmosia asioita, että vajaakuntoisilta
        vaaditaan allekirjoituksia vaikka mihin papereihin,
        ellet kirjoita, joudut pitkäaikaisen rässäämisen kohteeksi
        tai
        sairaalassa olen nähnyt niin uhkaavasti käyttäytyviä vaatijoita,
        että jos potilas ja painostettu hoitaja ei kirjoita, niin uhataan tappaa.
        Tämä on vain yksi esimerkki mistä vainontunteet voi syntyä,
        toinen juttu on että vaikka ihminen on joutunut kokemaan vaikka mitä,
        ei saa sanoa mitään negatiivista kenestäkään, vaan aina pitää vain unohtaa ja antaa
        kaikki anteeksi -- kenenkäs luonto sitäkään jatkuvasti kestää ja sietää?
        Jatkuvan henkisen ja fyysisen väkivallan ohella kenties?

Mielenterveys voi järkkyä hyvin monesta syystä -- tosi kornia on jos maailman nykytilannekaan kaikkine asioineen yhtään ketään hetkauta "aivan kaikki on niin normaalii.."

• natiaisten temppuja?
        mistä vajaus joht... kirjoitti:

Aika paljon lienee myös
        semmosia asioita, että vajaakuntoisilta
        vaaditaan allekirjoituksia vaikka mihin papereihin,
        ellet kirjoita, joudut pitkäaikaisen rässäämisen kohteeksi
        tai
        sairaalassa olen nähnyt niin uhkaavasti käyttäytyviä vaatijoita,
        että jos potilas ja painostettu hoitaja ei kirjoita, niin uhataan tappaa.
        Tämä on vain yksi esimerkki mistä vainontunteet voi syntyä,
        toinen juttu on että vaikka ihminen on joutunut kokemaan vaikka mitä,
        ei saa sanoa mitään negatiivista kenestäkään, vaan aina pitää vain unohtaa ja antaa
        kaikki anteeksi -- kenenkäs luonto sitäkään jatkuvasti kestää ja sietää?
        Jatkuvan henkisen ja fyysisen väkivallan ohella kenties?

Mielenterveys voi järkkyä hyvin monesta syystä -- tosi kornia on jos maailman nykytilannekaan kaikkine asioineen yhtään ketään hetkauta "aivan kaikki on niin normaalii.."

Noista huumekoukuista

-ei ainoastaan miehet, myös
        monet naiset ja lapsetkin.

Ihan kuin nykyäänkin vaikka eletään maassamme vielä rauhanaikaa, jot tosin pitemmänkin aikaa joku rauhattomuuskin sävyttää.

Harhoja ei oikeastaan kuvitella -- eikö ne pitäisi olla kokemuksia?
        Oikein tai väärin tulkittuja.

• yksi monista..
        natiaisten temppuja? kirjoitti:

Noista huumekoukuista

-ei ainoastaan miehet, myös
        monet naiset ja lapsetkin.

Ihan kuin nykyäänkin vaikka eletään maassamme vielä rauhanaikaa, jot tosin pitemmänkin aikaa joku rauhattomuuskin sävyttää.

Harhoja ei oikeastaan kuvitella -- eikö ne pitäisi olla kokemuksia?
        Oikein tai väärin tulkittuja.

Ihmiset on kai aika huolimattomia
        myrkkyjen ja teknisten aineitten kanssa.

Vierailin kerran yhdessä kylässä, tarjolla oli kaunis sininen cocktail, josta kieltäyidin koska olin autolla liikenteessä. Sitä paitsi sen haju oli sama kuin tuulilasinpesuaineessa.

Kissani katosi jokin aika sitten. Löysin kolmen viikon kuluttua kuolleena tonttini laitamilta. Muuten ehjä, puhkaistu silmä ja verta suussa ja nenässä.
        Edellissyksynä eläinlääkäri käynnillä vastaanotolla varoitti myrkkysyöteistä, joita jotkut kuulemma asettelee milloin mihinkin.
        No, suru vain jäi.

Sanoin kerran luonani vierailleelle tuttavalle tummuneesta keittiön lattiasta.
        Hän tuli seuraavana pnä takaisin ja hujautti pullollisen tinneriä keittiön lattialle ja
        mitään sanomatta vei pöydältä juuri ostamani täyden tärpättipullon vastikkeeksi.

Olikin sitten pesemistä ja tuulettamista tinnerihöyryistä.

Meinaan vaan että aina ei ihmisten maailmassa kaikki hyvin synkkaa --
        sillei sivistyneesti keskustellen. Vastuuntuntoisesti, vastuullisesti.

Vähän kuin syvää kyykyttämisen makua, pettymystä ja ihan suruakin,
        ei kyllä taida liittyä aloittajan asiaan -- kunhan kirjoitin. Jotenkinhan se paha olo ja
        mielikin purkautuu.

• Vähän sekavin tuntein lueskelin, aihe on hyvin ajankohtainen mulle. Äidillä on samantapaiset oireet, ehkä vähän vielä pidemmälle taudissaan.

Jos haluat auttaa häntä, ei ole paljonkaan mitä voit tehdä, ellei hän ole vaaraksi itselleen tai muille. Sääli, mutta tällaiseksi tämä mielenterveyden hoito on Suomessa edennyt. Vai onko se hyvä ettei ketä tahansa voida pakottaa hoitoon? Välinputoajia joka tapauksessa.

Mutta, jos olet yhteydessä, älä mene mukaan hänen harhoihin, äläkä ruoki niitä. Hänen kuuluu saada kuulla että se mitä hän mielessään pähkäilee, ei ole totta. Koska selvinä hetkinä hän epäilee itsekin.

Itse toivon, että jos mun äiti sekoilee ja häiriköi muita ihmisiä, he kutsuisivat ambulansin tai vähintäänkin poliisin paikalle. Me omaiset ollaan voimattomia. Ja aivan liian kaukana jotta huomaisimme ne arkiset jutut. Myötähäpeän tunteminen ja asioiden villaselle paneminen on vääränlainen lojaalisuus sairastunutta kohtaan.

Ja ihan varmuuden vuoksi tahtoisin muistuttaa, että sellainenkin ihminen, jonka mielenterveys järkkyy, ansaitsee kunnioituksemme. Siinä taudin takana on ihan tavallinen rakastettava ihminen.

• ...

Sivusta.

Pari hienoa sekoamista olen nähnyt. Ympäristön suhtautuminen kiintoisaa "Hullu se on höhöhöhöhööhööhöö". Se niinkuin kai auttaa sairastunutta niitten mielestä. Uskikset muuten erikoistuneet asiaan. Jos on eri mieltä taruolentoihin uskovien ihmisten kanssa, net sitten alkaa levittämään juoruja ja aseettavat kyseenalaiseksi mielenterveyden. Uskiksilla isot jengit, niille se ja sama, jos jollain on terveen paperit, riittää, että joku ei usko joulupukkiin.

=DW=

• kerrankin sanaton!

m.miina

Pitäisikö sanoa, että otan osaa suruusi, mutta kun meille voi kaikille tulla, ainakin lasteni taholta tuollainen ongelma, johon ei ole valmistautunut. kukaan?

Isäni meni "saappaat jalassa", siis kuoli kotona sydänkohtaukseen täysin järjissään ja äitini sairaalassa, mutta myös "järjissään" ennen kuolemaansa.

Nythän on uusi aika, siis oletan, että nämä muistihäiriöt ovat lisääntyneet iän myötä ja mitä lieneekään vaikuttaneet nämä ruokien lisäaineet???

No, läskiin ja voihin sitä ennen kuoltiin, mutta nyt nämä lisäaine sörsselit taitaa tuoda näitä muistihäiriöitä?? Tiedä häntä, ketunhäntä?

Oli todellakin valaiseva kirjoituksesi siitä, mitä pitäisi tehdä, jos läheiselle tapahtuu samanlaista., mutta loukkaavaa oli jokin komenti, että "kerro lisää"!!! ilman, mitä hän halusi tietää, muuta kuin ivailla???

Tämä ei todellakaan ole mikään ivailunaihe, ainakaan kun se sattuu omalle kohdalle omaisille, mutta ei se ole silloinkaan, kun työkaverin ainoa ystävä olenkin minä, joka olin hänen inhokkinsa????...jääköön sanomatta

Kerran olen joutunut dementikkoa hoitamaan itse ja siitä sen enempää, minä en pystyisi hoitamaan heitä.

Voin vain sanoa, että Luojalle kiitos, että ikäni puolesta en joudu ketään hoitamaan, mutta minun mahdollinen hoitoni on puolestani hyvin suvaitseva sitten vanhainkodissa....joten pidemittä puheitta jatketaan tästä.

m.miina

Pitäisikö sanoa, että otan osaa suruusi, mutta kun meille voi kaikille tulla, ainakin lasteni taholta tuollainen ongelma, johon ei ole valmistautunut. kukaan?

Isäni meni "saappaat jalassa", siis kuoli kotona sydänkohtaukseen täysin järjissään ja äitini sairaalassa, mutta myös "järjissään" ennen kuolemaansa.

Nythän on uusi aika, siis oletan, että nämä muistihäiriöt ovat lisääntyneet iän myötä ja mitä lieneekään vaikuttaneet nämä ruokien lisäaineet???

No, läskiin ja voihin sitä ennen kuoltiin, mutta nyt nämä lisäaine sörsselit taitaa tuoda näitä muistihäiriöitä?? Tiedä häntä, ketunhäntä?

Oli todellakin valaiseva kirjoituksesi siitä, mitä pitäisi tehdä, jos läheiselle tapahtuu samanlaista., mutta loukkaavaa oli jokin komenti, että "kerro lisää"!!! ilman, mitä hän halusi tietää, muuta kuin ivailla???

Tämä ei todellakaan ole mikään ivailunaihe, ainakaan kun se sattuu omalle kohdalle omaisille, mutta ei se ole silloinkaan, kun työkaverin ainoa ystävä olenkin minä, joka olin hänen inhokkinsa????...jääköön sanomatta

Kerran olen joutunut dementikkoa hoitamaan itse ja siitä sen enempää, minä en pystyisi hoitamaan heitä.

Voin vain sanoa, että Luojalle kiitos, että ikäni puolesta en joudu ketään hoitamaan, mutta minun mahdollinen hoitoni on puolestani hyvin suvaitseva sitten vanhainkodissa....joten pidemittä puheitta jatketaan tästä.

Niinpä, ihmistä voi menettää niin monin tavoin. Yllätyksellisesti, tai hiljaa hiipuen. Äidin mieli on jo osittain muualla, ihan niin kuin dementiassa, altzheimerissä tai parkinsonin taudissakin voi jonkun menettää. Suruprosessi se on, mutta ketään ei voi pitää ikuisesti. Pahemminkin olisi voinut käydä.

Äiti sai diagnosin kolmisen vuotta sitten. Lievää skitsofreenisuutta on esiintynyt jo n. 10 vuoden välein, aina kun on pidempi masennuskausi ollut. Hoitamaton masennus ei ole mikään leikin asia. Se voi johtaa psykoosiin joka taas saattaa edelleen hoitamattomana laukaista skitsofreniaa. Se ei ole ainut tauti missä on vainoharhaisuutta, joten omin nokin ei kai pidä mennä diagnooseja antamaan.

En ihan ymmärtänyt mitä pidit loukkaavana? Mutta jos tarkoitit mun alla olevaa viestiä, toivon että siihen kuitenkin yhdistetään mun sanomaa, että kaikkia pitää kunnioittaa. Silti pitää joskus nostaa kissa pöydälle ja puhua kaunistelematta totuuksia, koska kaikenlainen peitteleminen ja kaunisteleminen ei tuota mitään tulosta tai ymmärrystä. Tarkoitus ei ollut että utelisit ystävältäsi lisää juttuja, vaan että katkaiset samantien kaiken vainoharhaisuuden. Saattaa olla että hän ei enää ole yhteydessä sinuun sen jälkeen, koska hän haluaa pitää kiinni näistä jutuistaan. Se on ihan loogista, jos hän ei pidä niistä kiinni, se tarkoittaa että hän itsekin alkaa epäillä että kaikki ei ole kunnossa hänen kohdallaan. Juuri siksi tämä on niin vaikeaa, koska tauti tavallaan taistelee sitä vastaan että hän voisi sen myöntää.

Sulla on vaikea paikka ainoana ystävänä. Olen itsekin pohtinut pääni välillä puhki, että miten pitäisi lähestyä, pitäisikö antaa äidin vaan olla ja myötäillä, mutta mitä sitten tapahtuu? Voimistuuko tauti? Olisiko se kenties hyvä että voimistuu, niin saisi vihdoin hoitoon? Mutta mitä sitten jos se voimistuu niin, että hän tekee itselleen tai jollekin muulle pahaa? Olen päätynyt siihen tulokseen, että en voi ruokkia näitä harhoja. Ne pitää samantien kohdata, ja usein pystyy kovin helposti järkeistämään niitä. Vaikka sillä että käskee tekemään rikosilmoitusta asiasta eikä puhumaan soopaa ihmisistä.

Olen ihan samaa mieltä, että nykyruoka sisältää kaikenlaista roskaa. Aspartamia, aromivahvennetta... Lisäksi tuputetaan joka ruokaan jo lisävitamiineja jotka nekään ei ole vaarattomia liikaa-annoksina. Rasvaliukoiset siis. Näissä vainoharhaisuuksissa on kuitenkin ihan samantekevää mistä ne johtuu. Koska et voi kuitenkaan asialle mitään. Muuten kuin antaa oikeanlaista tukea.

• Hah, noin se just menee ympäristössä. Silmien pyörittely on kaiketi jonkin sortin aivojumppaa.

Aloittajalle vielä, jos joku on uhannut sun kamusi hengen (hänen mielestään) niin kehota kääntymään poliisin puoleen selvittämään asiaa. Tuskin menee, mutta osaavat ottaa parempaan talteen jos kovin lyö yli. Järkikin sanoo, ettei toisista levitetä rotanmyrkyntappajan juoruja. Ja pahimmassakin tapauksessa käy niin, että hän vaan jättää sut rauhaan koska vaadit häntä tekemään jotain asian eteen eikä vain puhumaan.

Joulurauhaa kaikille.

• No kele. DW:lle tuo oli osittain. Pitäis kai itekin pyöritellä vähän silmiä jotta saisin sihdattua paremmin.

• vapaudutte vaivast..
        m.miina kirjoitti:

No kele. DW:lle tuo oli osittain. Pitäis kai itekin pyöritellä vähän silmiä jotta saisin sihdattua paremmin.

Mulle on jäänyt jotenkin
        pyörimään päähän edesmenneen naapurin
        ja ystävän sanat.
        Elämänsä loppusuoralla vähän ennen kuolemaa
        hän vain kiitti kauniisti ja lyhyesti,
        ilman likaisten pikku yksityiskohtien retosteluja
        (niitähän meidän elämässämme on aina ollut liiankin kanssa),
        toteaa vain että voimat on lopussa eikä keskusteluista ole hyötyä
        ja sanojen, asioiden paljoudesta.

Itsekin olen aina kuulunut inhokkeihin ja mielestäni
        ystävän antama esimerkki sopii ihan hyvin minullekin.

Kummut kertovat monta tarinaa kuin laulussa yö yllä kumpujen. Menneitten sukupolvien tarinaa.
        Uusi uljas sukupolvi aikanaan kertoo oman tarinansa ja hyvä niin.
        Eikä sitten aihetta enempään kenelläkään mitenkään.

• vapaudutte vaivast.. kirjoitti:

Mulle on jäänyt jotenkin
        pyörimään päähän edesmenneen naapurin
        ja ystävän sanat.
        Elämänsä loppusuoralla vähän ennen kuolemaa
        hän vain kiitti kauniisti ja lyhyesti,
        ilman likaisten pikku yksityiskohtien retosteluja
        (niitähän meidän elämässämme on aina ollut liiankin kanssa),
        toteaa vain että voimat on lopussa eikä keskusteluista ole hyötyä
        ja sanojen, asioiden paljoudesta.

Itsekin olen aina kuulunut inhokkeihin ja mielestäni
        ystävän antama esimerkki sopii ihan hyvin minullekin.

Kummut kertovat monta tarinaa kuin laulussa yö yllä kumpujen. Menneitten sukupolvien tarinaa.
        Uusi uljas sukupolvi aikanaan kertoo oman tarinansa ja hyvä niin.
        Eikä sitten aihetta enempään kenelläkään mitenkään.

Se on ihan totta, että kaikkea ei tarvi selvittää. Itelleni on äidiltä jäänyt monta tarinaa, joista en enää tiedä ovatko totta vai ei. Pitää vain hyväksyä etten saa koskaan tietääkään, ja keskittyä enemmän hänen ihaniin puoliin.

Ei ehkä ihan heti uskoisi, mutta hän on henkisesti erittäin herkkä aistimaan asioita, ja löytää aina uusia ja yllättäviä tapoja joilla ratkoa ongelmia. Muiden ongelmia :) Tunneälykkäin ihminen minkä mä tunnen. Ja mä rakastan häntä, ja sen puolen hänessä. Jokaisella ihmisellä, myös "inhokeilla", on oma rakastettava puoli :)

• konkari esh

Minulle ei tule muuta mieleen kuin tämä, että ystävälläsi on psyykkinen sairaus. Hankala ja mahdoton lähipiirille sillä ihminen ei ( harva tunnustaa olevansa sairas) tunnusta ( sairas ja harhainen ei huomaakaan) helposti, että nyt viiraa päästä. Taitaa olla helpompaa tunnustaa olevansa olevansa alkoholisti, kuin se, että on jokin mielensairaus.

Itse toimisin siten, että jos tiedän ko henkilön lähisukulaisen , niin ilmoittaisin mahdollisimman varoen, että oletteko havainneet mitä itsen olen. Ja kertoisin oireet/harhat. Sukulaiset saavat varmaan paremmin hoitoa hakemaan jos saavat hekään.

• ------------

Aloittajahan kertoo, että poika asuu jossakin ulkomailla. Miten hän sinne saisi yhteyttä.

Sitten taas toisaalta, on aina enemmän ihmisiä, joilla ei ole ketään, lähisukulaisista puhumattakaan.

Heidätkö on lupa unohtaa? Kai joku jossakin on heitäkin varten hyvinvointiyhteiskunnassa keksitty?Jos ei ole, pitää keksiä.
        Kannattaisi lukea, jos vastaa.

• konkari esh
        ------------ kirjoitti:

Aloittajahan kertoo, että poika asuu jossakin ulkomailla. Miten hän sinne saisi yhteyttä.

Sitten taas toisaalta, on aina enemmän ihmisiä, joilla ei ole ketään, lähisukulaisista puhumattakaan.

Heidätkö on lupa unohtaa? Kai joku jossakin on heitäkin varten hyvinvointiyhteiskunnassa keksitty?Jos ei ole, pitää keksiä.

Lukaisin pikaisesti, enkä valitettavasti lukenut koko ketjuakaan, mutta en käsittänyt että poika on ainoa lapsi.Onko poika ainoa lapsi, se ei mielestäni käy ilmi aloittajan teksistä.

Jos samantyyppistä harjaisuutta on ollut vuosia, rohkenen arvella, että kyse voi olla skitsofreniasta. Käytös täsmää erittäin hyvin ko diagnoosiin. Ja mistä tietää vaikka henkilöllä on juuri tuo dg, mutta on sen salannut? Vaikka olisi hoidossakin, voi silti olla välillä harhaisia kausia.

• -----------
        konkari esh kirjoitti:

Lukaisin pikaisesti, enkä valitettavasti lukenut koko ketjuakaan, mutta en käsittänyt että poika on ainoa lapsi.Onko poika ainoa lapsi, se ei mielestäni käy ilmi aloittajan teksistä.

Jos samantyyppistä harjaisuutta on ollut vuosia, rohkenen arvella, että kyse voi olla skitsofreniasta. Käytös täsmää erittäin hyvin ko diagnoosiin. Ja mistä tietää vaikka henkilöllä on juuri tuo dg, mutta on sen salannut? Vaikka olisi hoidossakin, voi silti olla välillä harhaisia kausia.

Nykyisin on kovin helppoa jättää välittämättä.
        Välittäminen tehdään hävettäväksi, jopa uteliaisuudeksi.
        Vaikka ihmisellä olisi kuinkakin hätä, ei kannata ottaa kantaa.
        Niinhän se on.

Mikä pyhitetty asia on, jos on skitsofreenikko, muttei ole hoito ajan tasalla.
        Nythän avohoito = usein hoitamattomuus.
        Mikä varmuus autuudesta on, että sairaus on diagnoitu?
        Vaikea täällä on parantaa maailmaa, ei tyhjillä sanoilla saa mitään aikaan.
        Tuskin muuta voimme antaa, kuin hyviä ajatuksia.

• Testamentti
        ------------ kirjoitti:

@ ------------

Joopajoo!
        Usein on yksinäisiä lapsettomia vanhuksia, joista lähisukulaiset ja heidän lapsensa eivät välitä pätkänkään vertaa. Mutta autas kun kyseinen vanhus kuolee, ja heillä saattaa olla paljon omaisuutta kertynyt vuosien mittaan, niin johan löytyy perinnölle jakajia!
        Tällaista vahusta kannattaisi neuvoa tekemään testamentti vaikka jollekin syöpäsairaille lapsille ja syöpä- ja sydänsairauksien tutkimukseen, mielenterveystyöhön yms. Menis nekin rahat varmaan oikeudenmukaisempaan paikkaan kuin välinpitämättömille ja ahneille hyljeksijöille.

• luoja varjelkoon

harhaisilta vainohulluilta,,,

harhainen ihminen on erittäin hankala persoona,

usein jopa vaarallinen,

niinkauan kuin ympäristö ei tiedosta harjojen olemaas olon todellisuutta, saattaa harhainen ihminen aiheuttaa paljon pahaa perättömillä jutillaan ystävillen , läheisilleen, ympäristöön yleensäkki,
      harhainen ihminen pitää harhoja todellisina, ja puuhuu niistä kuin ne olisi todella tapahtunu, vaikka asiassa ei ole hitusenkaan perää, vaan kaikki on mielikuvituksen tuotetta,
      jotkut alzhaimer lääkkeet aiheuttaa sivuvaikutuksena harha näkyjä,
      jotkut sairaudet kuten skizofenia, ja demenntiat yleensäkki aiheuttaa harhanäkyjä ja kuulee myös ääniä, joita kukaan muu ei kuule,
      ihmisen elämä on kimurantti , joskus hyvinki vaikeaa,

• tositarina myös

Minun vanhempieni naapurissa asui vanha yksinäinen nainen, joka soitteli vanhempieni ovikelloa sanoen että taas he myrkyttävät häntä sähkörasioiden kautta - kun tulee myrkyllisiä huuruja hänen asuntoonsa.

Vanhat vanhempani olivat äimänä asiasta ja niinpä minä soitin vanhempieni luona käydessä heidän asuinalueensa sosiaalitoimistoon. Sieltä todellakin otettiin tähän vanhaan naiseen yhteyttä ja tutkittiin hänen juttujaan - lopputulos oli se, että vanhus joutui melko pian yhteiskunnan hoitoon, ei hänellä ollut ketään omaisia, ystäviä eikä kukaan koskaan käynyt hänellä kylässä.

Tästä tapauksesta on jo aikaa joten ihmettelen kyllä, että minkähänlaisella tolalla on tänä päivänä noiden aivan yksinäisten ja erakkoina elävien vanhusten asiat? Saavatko he tulla toimeen omillaan, vai ottaako yhteiskunta minkäänlaista vastuuta heistä? Kun ne vahusten hoitokiintiötkään eivät toteutuneet edes laitoshoidossa?

ps. yksinäisiä yksineläviä vanhuksia on enemmänkin nykyään

• "Yhteiskunta" ei välttämättä tiedä näiden yksinäisten vanhusten tilsta joten ei voi ottaa vastuuta. Ihailtavaa vastuunottoa lähimmäisestä kun otit asian huoleksesi.

• Ikä ja ihmisyys

Varokaa yhteiskunnassa rehottavaa vanhusrasismia. "Tietävät" lapset eivät usko vanhuksen sanoja kunnes vanhuksen kuoltua huomaavat yllätyksekseen vanhuksen puhneenkin totta. "Osaavat" lapset hävittävät vanhemman kodin ja laittavat kotiapuriippuvaisen vanhempansa "parempaan" hoitokotiin. Hoitokoti toimittaa terveen vanhuksen sairaalan pitkäaikaisosastolle makaamaan häkkisänkyyn mistä ei pääse liikkumaan.Hoitohenkilökunnan palkkausta jarrutetaan joka sektorilla. Lääkärit hymisevät ymmärtäväiseti vanhuksen vaivoivoille vaikka ne olisivat olleet hänellä jo geeneissä. Vanhuutta pelätään jo siinä määrin etteivät yli kuusikymppiset uskalla käydä lääkärissä ettei heitä suljeta laitoksiin. Köyhät eläkeläiset ovat erityisesti tulilinjalla ja yksinäiset todellisessa vaaravyöhykkeessä. Politiikkojen on pidettävä sanansa ja järjestettävä kotimaisten vanhusten asiat niin ettei heiltä iän perusteella riistetä kansalisoikeuksia, eli yhdenvertaista kohtelua. Kaikki muut tahot uskaltavat pitää puoliaan paitsi vanhukset, miksi? siksi että he ovat pahimman mahdollisen rasismin kohteena, heitä ei uskota ja heidän sanoileen naureskellaan ja pahimmassa tapuksesta heiltä viedään oikeus omaan mielipiteeseensä ja jopa elämään.

• En oikein ymmärtänyt miten tämä liittyi aloitukseen mutta kommentoin joitain kohtia:

Hoitokotikaan ei saa tervettä vanhusta sairaalan pitkäaikaisosastolle vaan siihen tarvitaan lääkärin päätös osastolle ottamisesta. Terveitä sinne ei oteta. Laitospaikkoja puretaan joten ei ole pelkoa laitokseen joutumisesta ja kohta voidaan puhua jopa pääsemisestä,

Oikeutta omaan mielipiteeseen ja jopa elämäään ei viedä jos sinulla tai lähipiirilläsi on tarpeeksi varaa ja vaikutusvaltaa ;).Se jos mikä avaa portit sellaiinkin paikkoihin joihin ei muutoin olisi pääsemistä.

• Sorry, nyt huomasin että kirjoituksesi liittyi tuon edellisen kirjoittajan vanhuskommenttiin joten sitä kautta asiaan.

• ----ööööäää

Kyllä ihmisissä on pakkomielteisiä ja harhaisia.
      Oma mieheni sekosi, sitä oli alkuun vaikea uskoa, luulin että teeskentelee kun on aina ollut vähän yliampuva.
      Hänelle tuli pakkoajatuksia, ne olivat hänelle täyttä totta, vaikka itsestäni tuntuivat uskomattomilta.
      Hänellä oli Diagnoosi Bipolaarinen mielialahäiriö, sanottiin ennen maanis- drepressiiviseksi.
      Lääkkeillä harhat poistuivat, mutta meni lääkityksen takia ihan zompieksi.

• ilkeä suku?

omaisten vastuulle jätetään, vaikka ei omaisetkaan jaksa enää. On kauheaa huomata, kun joku alkaa epäillä et kodista varastetaan, eihän sellaisen luo voi mennä kylään enää.
      Varkaaksi haukutaan myös, jos auttaa tälläistä ihmistä eli ei voi edes auttaa.

• Jos omaisena et enää jaksa, mene vanhuksen kanssa terveyskeskukseen tai tilaa kotiinne kotihoidon arviokäynti missä voitte keskustella minkälaista apua tarvitsette.

• tee työtä ja rukoile
        lusiina_ kirjoitti:

Jos omaisena et enää jaksa, mene vanhuksen kanssa terveyskeskukseen tai tilaa kotiinne kotihoidon arviokäynti missä voitte keskustella minkälaista apua tarvitsette.

Ootteko ajatelleet koskaan
        mitä on tapahtunut kun joku ihminen
        yhtäkkiä tai pikkuhiljaa muuttuu oudoksi tai sekavaksi?

Vaihtoehtoja on paljon eikä niitä aina ammatti-ihmisetkään oikein selvitä tai
        tulkitse.Kaikkea ei tarvitse pistää jonkun hulluuden piikkiin.

Jotkut ihmiset on aika pitkälle edistyneitä noissa itämaisissa lajeissa,
        toisilla karate välineenä, joillakin henkistyneemmät harrastukset, kuten jooga mantroineen (myös seksiorgioineen) tai valaistumisineen ( kun oot lukenut hindulaiskirjan kuoleman ja veren bardon, moni asia alkaa selvitä.
        Ei saanut pikku-Eerikakaan äidin pyynnöistä huolimatta mitään apua yhteiskunnalta ( kärsimys kuitenkin sangen mittava noissa ihan epäinhimillisiisä
        kestävyysharjoituksissa, missä odotettiin jotain viimeistä "valaistumista", otsaluusta säteilee kirkastettu Krisna -- täydellinen valaistuminen merkitsee kuolemaa tai vakavaa kehon vammautumista, mikä tulos saavutetaan myös
        karatehuiteluissa.

Politiikan, urheilun, taiteiden, uskontojen, tieteiden, rahamaailman ja kaikenlaisten
        hoitomaailmoiden tavoitteet yleensä mielletään hyvin jaloiksi samoin kuin
        vakuutuslaitosten toiminta - eihän voi olla mitään väärää / ..ja kuitenkin on,
        välillä tosi mälsää ja kurjia juttuja. Monilla omakohtaisia kokemuksia myös rikollisuudesta ja säälimättömästä rahankiristyksestä ja -kusetuksesta.

Minä olen maailman valo, sanoi Jeesus.
        Hautajaisissakin pappi sanoo, että kirkkaudellaan Jumala myös valaisee ihmisen
        viimeistä matkaa tuonpuoleisessa.

Jos joku sanoo kokevansa vainoa ja vääryyttä pelkoon ja vajaakuntoisuuteen ahdistettuna, pitäis ammatti-ihmisten tarkemmin perehtyä asioihin eikä vain
        jatkuvasti hokea jotain jargonia hulluudesta ja tyhjäpäisyydestä -
        siitäkään ei mikään raha itsestään synny. Ei liioin viinanjuonnista ja muistakaan
        huumeiksi luokiteltuista aineista.

Kysytään nyt vaikka tommonen kysymys ihan kuntatasolla lopuksi: Mitä tekemistä
        on Leningraadcayboi- ja Night Wolwes- ynnä Nanda-joogakerholla kansalaisopiston mummukuoron harjoituksissa jouluista kirkossa pidettävää
        adventtijuhlaa varten? Rajatonta universaalia jumalallista rakkauttako sähkölamautintällien avustuksella, ihan vaan noin niinku kansaivälisesti.
        Jälkikäteen huomaa mummu olevansa monta tonnia köyhempi - rikastettu monikulttuurikokemuksella, kumpaako ylistäisit, maailman ja ihmisten raadollisuutta vai uskomatonta ääretöntä elämän ja kuoleman Herraa?

• Vaikea sanoa kun ei ole ollut siellä eikä tiedä tarkemmin.Ylistyksissäni muuoinkin olen aika varovainen :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3095
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1097
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      971
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      68
      937
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      881
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      163
      858
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      844
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe