Idea 4-10-arvosana-asteikon takana?

Miksi juuri 4-10?

Hei! Osaako joku selittää, miksi Suomessa on aikanaan päädytty antamaan perusopetuksessa ja lukiossa arvosana-asteikolla 4-10? Miksi siis juuri 4-10?

Olen joskus kuullut, että alun perin ideana oli se, että jos saa 50 % kokeen tehtävistä oikeen, saa arvosanaksi vitosen; jos taas saa 70 % tehtävistä oikein, saa seiskan jne. Pitääkö tällainen paikkaansa - ja jos pitää, niin toteutuuko idea käytännössä nykyään?

4

3334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • QWERTY

      Opettajat saavat itse päättää aika pitkälti miten kokeet arvostellaan.

      Sanoisin että tuo 50% oikein arvosanaan viisi on hyvin rankka arvostelu nykykoulussa.

      Yleisempi olisi kai 25% oikein jotta saa vitosen.

      Siihen en osaa vastata miksi 4-10 ja oliko ideana alunperin tuo minkä esitit. Jos ajatellaan että arvosanat olisivat asteikolla 1-10, niin yleensä tällaisissa tapauksissa alhaisimmat pisteet jäävät kuitenkin käyttämättä. Eli ikään kuin niitä ei olisi olemassa.

    • iGS historiasta

      (11.06.2012) Mistä 4-10 arvosana-asteikko juontaa juurensa?
      Joudumme siteeraamaan Helsingin Sanomien Torstia, joka vastasi 11.11.2001 kysymykseen koulujemme arvosteluasteikosta. Vastauksen Torsti oli saanut Koulumuseosta.

      "Numeroiden käyttö lienee peräisin ranskalaisten upseerikoulujen arvostelusta. Näissä kouluissa oli tapana asettaa oppilaat perättäisjärjestykseen. Kun kymmenjärjestelmä yleistyi mitoissa, se levisi kadetti-koulujen kautta muidenkin koulujen arvosteluasteikoksi.

      Arvostelu oli vielä 1800-luvun puolivälissä epäyhtenäistä. Sanalliset arvosanat, välttävä, tyydyttävä, hyvä, olivat jo vakiintuneet, mutta numerot eivät. Esimerkiksi Jyväskylän ja Tammisaaren opettajaseminaarit antoivat oppilailleen, venäläisen 12-järjestelmän mukaisesti, korkeimpina arvosanoinaan kahtatoista. Sen sijaan muualla käytettiin ranskalaisen mallin mukaan asteikkoa 1-10.

      Vuonna 1943 arvosanoiksi määriteltiin heikko, välttävä, tyydyttävä ja kiitettävä. Numerot 3 ja 4 tarkoittivat heikkoa, 5 ja 6 välttäviä, 7 ja 8 tyydyttäviä sekä 9 ja 10 kiitettäviä tietoja ja taitoja. Näin numerot 1 ja 2 poistuivat. Vasta 50-luvun lopussa myös arvosana 3 jätettiin pois.

      Seitsemän arvon (4-10) asteikko on suomalaisen koulujärjestelmän käsityksen mukaan "ideaali". Liian pieni arvoasteiden lukumäärä tekee kahden peräkkäisen arvosanan liian merkitykselliseksi. Siksi ylioppilaiden arvosanoja on vuosien varrella lisätty, esimerkiksi vielä 1960-luvulla oli vain kolme hyväksyvää arvoastetta; A, CL ja L. Toisaalta jos arvoasteita on enemmän - kymmenen tai kaksitoista - kahdella peräkkäisellä numerolla ei ole niin suurta eroa ja oppilaiden "erottelu" toisistaan olisi vaikeampaa.

      Arvoasteikon 4-10 lukumäärän on katsottu olevan käyttökelpoinen kuitenkin vain siinä tapauksessa, että kaikkia asteita todella käytetään. Tämän periaatteen mukaisesti kutakin arvosanaa tulee olla prosentuaalisesti tietty määrä koko maassa.

      Suomalainen arvosteluasteikko perustuu matemaattisesti siihen, että opettajan antamien numeroiden keskiarvo ei saa olla alle 7 eikä yli 8. Näin opettajan antamia todistuksia voidaan verrata muista kouluista saatuihin. Numeroiden hajonnan on myös oltava eri kouluissa saman periaatteen mukainen."

      Lähde:
      Helsingin Sanomien arkisto. 11.11.2001
      Copyright © Helsingin kaupunginkirjasto
      http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Koululaitos

    • ashaduannamuhammadar

      todellisen oppimisen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä vaan numerot ja siis koko koululaitos on poliittinen juttu jolla ylläpidetään luokkajakoa ja tarjotaan joillekin desperadoille pajunköyttä menestymisestä ja sosiaalisesta noususta. jos esim joku gorillarehtori kieltää antamasta nelosia ja käskee antamaan tiettyjen perheiden lapsille mieluummin 9, 8 tai 7 kuin 8, 7 tai 6 niin sitten ollaan niinsanotulla reilumeininki paremminvointivaltiossa

    • eipidäpaikkaansa

      "Suomalainen arvosteluasteikko perustuu matemaattisesti siihen, että opettajan antamien numeroiden keskiarvo ei saa olla alle 7 eikä yli 8. Näin opettajan antamia todistuksia voidaan verrata muista kouluista saatuihin. Numeroiden hajonnan on myös oltava eri kouluissa saman periaatteen mukainen."


      Tämä ei kyllä pidä paikkaansa peruskoulussa. Opetussuunnitelmassa on "hyvä kahdeksikon" kriteerit ja muut verrataan siihen. Jos nämä kriteerit ryhmällä täytyy ja kokeesta paukahtaa 9-10 koko ajan, saa oppilaat 9-10 myös arvosanoiksi!

      Tuo yllä oleva ei myöskään voi pitää paikkaansa, koska silloin meillä täytyisi olla yhteinäiset valtakunnalliset kokeet samalla pisteytyksellä. Toki yhdeksännen luokan päättötodistuksen arvioinnin pitää olla yhtenäinen. Siksi meillä onkin tuo "hyvän kahdeksikon" kriteeri olemassa. Mutta muutoin ei ole mitään keinoa ja mahdollisuutta saattaa koko oppilasmäärää samalle tasolle. Toisaalta meillä on ammattitaitoinen ja koulutettu opettajista, joka osaa arvioida oppilaat riittävän oikein riippumatta koulusta tai paikkakunnasta. Joskus niitä yliarviointeja sattuu, joskus myös aliarviointejakin. Mutta arvosanalla 4-10 ei voi pahasti mennä metsään, opettaja kyllä osaa arvioida oppilaan tiedot ja taidot vaikka ilman kokeitakin vain tuntinäytön perusteella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      108
      10732
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      250
      4623
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      176
      4003
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      175
      3490
    5. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      75
      3305
    6. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      78
      3107
    7. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      35
      2974
    8. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      27
      2510
    9. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      65
      1786
    10. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

      Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      176
      1599
    Aihe