Pimeän pelkoa...

enselviä

Hei... Olen 12-vuotias tyttö. Minulla on ihan kamala pimeän pelko. Minun oli pakko kirjoittaa tänne, koska minä juoksin juuri äsken puoli kilometriä keskellä säkkipimeää metsää. Jos joku voisi kertoa joitakin tapoja jolla päästä kauemmas pelon äärirajoilta, olisin kiitollinen. Henkeni salpautui ja melkein pyörryin juostessani kotoa tallille. Ajatus lähteä tallille tuli hetken mielijohteesta ja pian minä jo juoksin pillkopimeässä. Ajatuskin tuli siitä, että kummisetäni lähti tallille ja hän pyysi minua mukaan. En suostunut. Sitten kummisetäni pettynyt ilme alkoi vaivata minua. Minun oli pakko juosta hänen luokseen. Kuulin pusikoista rapinaa joka askeleella. Kertokaa jotain jonka avulla voisin päästä tuosta rasittavasta pelosta eroon, olkaa niin kilttejä! Help me...

23

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enmäkään

Osta lamppu, se auttaa ja paljon. Mökillä pelkään aivan jumalattomasti matkaa mökistä ulkohuussiin, joten taitan sen useimmiten taskulampun kanssa. Olen harjoittanut itsehillintää ja kykenen jo kävelemään kyseisen matkan, jopa ilman lamppua! Kävelen edelleen aika nopeasti ja syke on tosi korkea, mutta edistystä se sekin on. Hanki siis valoa ja pakota itsesi kävelemään pimeässä.

Pimeä on ihan kauheaa, sillä pimeydessähän voisi piileskellä ties mitä! Pimeän pelko ei siis kohdistu itse pimeään vaan siihen, mitä kaikkea siellä pimeydessä voisi olla (jostain syystä en pääse irti ajatuksesta, että se noin 20 metriä leveä metsäkaistale kätkee sisäänsä suurinpiirtein kaikki Suomessa esiintyvät petoeläimet... Siis tottakai siellä on karhuja!)

• enselviä

Okei, mutta minä kun asun täällä keskellä metsää niin täällä kyllä pelottaa vielä enemmän! Ja kaiken lisäksi kotini lähellä on nähty susi. : ( Mutta arvaa mitä? En halua taskulamppua, koska kaikkien petojen silmät kiiluvat pimeällä jos niihin osoittaa lampulla. Menin kouluterveydenhoitajan luo vähän aikaa sitten ja kerroin hänelle millaista pelkoni on. Hän kuunteli tarkaavaisesti ja totesi, että hän tietää miksi pelkään. Hän sanoi, että ns. tuntomerkkien mukaan minulla on lapsuuden traumaattinen pelko. Asiaa ei auta ollenkaan se, että asun kilometrin päässä kartanosta, jossa kuulemma kummittelee. Jotkut ovat yön pimeällä nähneet, että ikkunasta on tuijottanut kartanon omistanut kuollut mies. Eversti. Isäni nauroi minulle, kun kerroin kauhunhetkistäni!

• Rakastan pelkään

Itse olen 11-vuotias tyttö, ja pelkään myös pimeää! Samaistun tilanteeseesi.
        Tosin aina kun on pimeä, niin kuuntelen todella pelottavaa musaa. Pelkään tosi paljon, mutta samalla pidän tästä pelon tunteesta. Aika outoo, mutta teen mitä minä itse haluan ;)

Oon kuullu, että musiikki (ei toi pelottava musiikki mitä ite kuuntelen) vähentäis peloa. Kokeile sitä. Mulla ainakin toimii.

En osaa sen enempää neuvoa. Mutta mua aina pelottaa, että Slender Man tulee sinne meidän huoneen ikkunaan tai pimeän kadun päähän... Hyi kauhee!

• fgvbhnjmk,l

Oon 16-vuotias tyttö jo kärsin itekki vielä parikuukautta sitten ihan kunnon pimiän pelosta. Varmaan koko ikäni oon pelänny vähemmän tai enemmän, nyt kuitenki huomattavasti vähentyny. Siinä vaiheessa ku koin unihalvauksen tai valveunen- vai miksi sitä sanoo- nii pimiän pelko lähti huomattavaan noususuhdanteeseen. Kristitty kun olen niin siihen autto yksinkertasesti rukoilu, Raamatun lukeminen ja toki kerroin kaverilleni siitä ja keskusteltiin asiasta. Tätä rukoilua voisi rinnastaa vaikka mietiskelyyn, meditointiin tai semmosiin rentoutumisharjoituksiin. Ja toki suosittelen puhumaan siitä jonku kans. Asiat hahmottaa paremmin ku ne sannoo ääneen sellasenaan ku ne on. Ja sillä lailla niitä pelkoja on helpompi käsitellä, kun tietää mitä käsiteltävää on.

Ja nyt kaamoksen aikaan ku joutuu menemään aamulla aikasin linja-autopysäkille ja on vielä aivan pilikko pimiää nii mää laulan. Auttaa reilusti pelkoon. En keskity kuuntelemaan mitään rapinoita tien toisella puolella olevasta mettästä.

• fgvbhnjmk,l

korjaan edellistä viestiäni, en suosittele meditointia, möläytin tuon vastoin omia arvojani. Meditointi on siis riitti joka kuuluu yleisesti tunnettuna buddhalaisuuteen.
        Mutta on toki olemassa ihan yksinkertaisia rentoutumisvideoita, jotka ei liity mihinkään uskontoon millään lailla.

• enselviä

Kiitos.. Minä unohdin mainita yhden aika merkittävän jutun tuossa aloituksessa... Minä kuuntelin Kaija Koon- Vapaa biisiä ja juoksin siinä samalla kuin hullu...

• asdfgbdfrg

haha onko trolli???

mut siis ymmärrän et pimeässä metikössä pelottaa. iän ja totuttelun kautta häviää.

• O_o

Tunnen oloni pimeässä paljon turvallisemmaksi ja rauhallisemmaksi kuin päivällä. Kuulee kaikki pienetkin äänet helposti, kukaan ei näe mua ja jos joku/jokin mut näkeekin niin se ottaa yleensä saman tien etäisyyttä.

Miksi pelkäät pimeää?

• sdefrgthyjuki

Kiesus, eiköhän se oo tuolla ylempänä jo selitetty. Pimeän pelon takana on monet alitajunnalliset syyt ja niitä voi olla monia erilaisia yksilöstä riippuen. Sen todellisen syyn etsiminen ja mistä se johtuu alkuperiään tarvis kouluttautuneen psykologin tutkintaa ja terapiasessioita. Empatiaa hyvä ihminen. Vaikka sää et pelkää pimiää, ei tee siitä yhtään mahdotonta että joku pelkäis. Nii helvetin hieno kysymys, että pakko sanoa: Bravo! Aplodes to the genious, will you.

• Naishenkilö

Tulin tänne uteliaisuuttani vilkaisemaan teidän nuorten juttuja.
      Olen 38v yrittäjä naishenkilö ja kotini on nk "korvessa".
      Olen aina asunut kaupungissa,jotenka tämä korvessa asuminen suoraansanoen jännittää.

Kotini on nykyään siis tuolla Itä-Suomessa jossa susia ja muita.Hankin sellaisen autiotalon tuossa parisen vuotta sitten,joka oli ollut asumattomana 20v.Siellä on kuule pimeää.Talokin kitisee,narisee ja ääntelee itsekseen.Ja tosiaan talvisin pääsee päätielle vain hiihtämällä.

Mutta halu asua maaseudulla on suurempi kuin pelot.
      Minusta olisi hauskaa saada pari vuohta ja pitää kanoja.
      sylikoirani ei ole niinkään onnellinen muutosta.Se on puolestaan muuttanut pysyvästi sänkyyn ja hoitaa vahtitehtävät sieltäkäsin.Varsinkin talvella.

Haluaisin vaan lohduttaa,että pimeän pelko ei välttämättä katoa koskaan.Sen kanssa pystyy elämään kyllä.Tosiaan vaan totuttelemalla.

Itse olen siis aina pelännyt pimeää ja minulla on aina ollut hyvä mielikuvitus.Teen luovaa työtä,jotenka asiasta on ollut vain apua.
      Varmaan kaikilla on lapsuuden traumoja,mutta en usko että se lopulta siihen pimeänpelkoon vaikuttaa.

Siis hiippailen taloni ympäristössä peläten pimeää.Susia en pelkää mutta pahantahtoisia ihmisiä senkin enemmän.Järki sanoo ettei metsässä ole ketään,mutta se pelottaa silti.
      Mutta kukapa sinne eksyisi,kun itsekkin eksyn metsään.

Tuo sinun pimeänpelkohan voi vain tarkoittaa sitä että olet luova ja herkkä ihminen.Et ole alkanut antaa pelollesi valtaa kun vielä uskallat juoksennella metsätiellä.Ja teekkin niin.
      Pimeän pelkoa voi auttaa sillä että kasvatat itseluottamustasi.Vaikkapa karatekurssilla,niin ei tarvitse pelätä enään.
      Kun saat selville sen,mihin pimeänpelkosi kohdistuu,onko se eläimet vai henkilöt pimeässä,niin silloin voit hoitaa asian.
      Jos pelkäät susia,niin hyvä keppi kainalossa auttaa.

Mutta onnea sinulle jatkoon.

• Minullakin on pimeänpelko, mutta en pelkää eläimiä tai ihmisiä, vaan pelkään että näen jonkin pelottavan näköisen puun tai pensaan ja joudun paniikkiin. Näin on pari kertaa käynyt ja sen jälkeen olen pimeää pelännyt. Kummallista on myös se, että pelkään vain välillä ja joskus taas voin olla ihan rauhassa pimeässä.
      Taskulamppua tai muuta valoa ei kannata ottaa, sillä se heikentää näkökykyä muille alueille kuin valon kehään. Siitä seuraa se että joudut osoittelemaan taskulampulla ympäriinsä ja pelko luultavasti vain pahenee.
      Ja laulaminen oikeasti auttaa. Kannattaa myös kokeilla omatekoista siedätyshoitoa, eli oleskella pimeässä, jos se ei pelota liikaa.

• SLEnDeR MaNN!1!1!

• oon a Poika

Mä pelkäsin pimeää ala-asteella,syynä oli omasta ja muidenkin mielestä tosi hyvä mielikuvitus. Keksin vaa aina jotai karmeuksia sinne. Yksinään oloa pelkäsin myös pienempänä. Nyt 14 vuotta täällä eläneenä oon oppinut melkeinpä rakastamaan pimeää,se on mukavan..mystistä ja hiljaista tai jotain.
      Iän myötä luulis lähtevän tommonen pelko.

• Kids turpaan juva

Tääl juval on aina pimeet vitu kid

• Vastaus Vastaukseeni:
        Kids turpaan juva kirjoitti:

Tääl juval on aina pimeet vitu kid

Tämä selvä,kiitos infosta Juva

• kids turpaan juva

oleppa hyvä vitu kid

• jomppaleevi

Pimeän pelko on normaali asia se on periytynyt esi-isiltämme. Se on ollut keino välttää petoja

• 748315

Vashta Nerada.

Kuumottaako jo?

• ;))

Joku on kattonut doctor whota ja se en ole vaan mä;)

• pelkäänmyös

En oo kokellu mutta saattaa auttaa että jos tulee niinku pimeessä semmonen että aivot tekee tepposia ja "näät" jotain nii huua että "voi vi#%u" ja juokset sitä näkö harhaa päin ja huuat uuestaan ja "hakkaat" sitä!

• Qwerty

Pimeää itsekin pelkään, jos olen valaistulla alueella ja vieressä on pimeä esim metsä. Hyvä on, jos totuttelet pimeään n. 10minuutissa, jq et ole valoissa, koska silloin sinut nähdään, muttet itse näe mitään. Suosittelen tähtiharrastusta, se auttaa!

• Pimeän pelko on normaalia. Käy läpi ne asiat jotka sinua pelottaa että pimeässä tapahtuu ja kulje aina pimeässä lampun kanssa. Jos on mahdollista niin kävele valaistua tietä.

• enminäkään

oon samaa mieltä siitä että sun kannattaa ostaa lamppu , se auttaa paljon jos oot yksin pimeessä. Tai sitten jos se ei auta niin liiku vaan kavereidesi tai muiden läheisten kanssa että et lähe yksin mihinkään. Tai jos sulla on vaikka koira niin lähde sen kaa! ja voit vaikka nukkuu lamppu päällä jos se auttaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3071
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2881
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2669
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      348
      1746
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1071
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      947
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      802
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      799
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      790
    Aihe