Miksi vituttaa?

So what

En ole aiemmin kokenut tätä: Mua vaan vituttaa ihan älyttömästi kaikki asiat koko ajan. Mitään syytä ei ole, hävettää tämä negatiivinen asenne. Jotenkin tuntuu kuin joku seinä olisi noussut eteen ja olen miettinyt josko tämä on lievää masenusta. Vaikka olisikin, mitä sitten? Mulla on kaikki hyvin, rakastava perhe jne., mutta jotenkin mua on ruvennut vituttamaan myös kaikki läheiset ja erityisesti ystävät: Tuntuu kuin mä olisin aina se, joka antaa itsestään ja muut vain näkevät minut ns. "vahvana naisena". Olisi kiva joskus olla se, josta pidetään huolta. Pelkään kyynistyväni ja karkoittavani ihmiset ympäriltäni.

19

5743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies 86

      Koita miettiä niitä asioita, jotka voisivat tehdä sinut iloiseksi ja pyri tekemään niitä silloin kun löytyy aikaa. Tai yritä ottaa relammin. Ymmärrän kyllä ihan hyvin mitä tarkoitat, itsellänikin on päällisin puolin kaikki hyvin, mutta silti ottaa päähän, opiskelu stressaa ja läheiset ihmiset tuntuvat lähinnä rasittavilta omilla keskustelunaiheillaan ja sananparsillaan. Yrittävät jotenkin olla siinä henkisenä tukena vaikka käytännössä se usein kääntyy itseään vastaan jos ja kun he eivät osaa sinua auttaa koska sanat on sanoja ja teot taas tekoja ja muutoksen pitää kuitenkin lähteä itsestä. Eivätkä HE pysty näkemään sinun pääsi sisälle tai tiedostamaan sinun tarpeitasi.

      Olet varmaankin musta jonkin verran nuorempi. Nuorille on hyvinkin yleistä se, ettei oikein itsekään tiedosteta sitä, että mistä se jokapäiväinen vitutus oikeastaan johtuu, kun kerran on jo sitä ja tätä ja paljon enemmänkin. Oman tulkintani mukaan se kuuluu aikuistumiseen, siinä ikään kuin käydään semmoinen ns. tiedostamaton integroitumisprosessi aikuiselämään ja sen tuomiin haasteisiin. Muutos aiheuttaa lähes väistämättä ahdistusta kun joudutaan luopumaan siitä mitä joskus ennen oli, niin fyysisesti kuin henkisesti ja kehitytään/muovaudutaan sellaiseksi ihmiseksi joka täyttää tämän yhteiskunnan kriteerit.

      Tietenkin jos mennään enemmän psykologian puolelle niin kylmä faktahan on se, että hyvinvointivaltiossa elävillä ihmisillä kynnys vitutukseen ja ahdistukseen on aika matala, koska pidämme ns. perustarpeita itsestäänselvyyksinä joita emme edes osaa kaivata koska ne on siinä jo valmiina sun ja mun edessä hopeatarjottimella, joten sen takia me aletaan takertua semmosiin säälittäviin pieniin, arkisiin juttuihin jotka ei laajemmassa mittakaavassa tarkasteltuna vaikuta yhtään mihinkään.

      Jos sua painaa eniten se, että susta ei pidetä huolta, niin ehkä sun pitäis etsiä itselles seurustelukumppani.

    • Fletkumato

      Itse olen perusluonteeltani aika räväkkä ja jääräpäinen. Ennen pahinta masennukseni vaihetta olin erittäin agressiivinen ja ärsyynnyin kaikesta. Trendi oli siihen asti ollut juuri tuohon suuntaan, muistan kun natiaisena rakastin kellon tikitystä, en voinut nukkua jos kello ei tikittänyt korvanjuuressa. Sitten jokin naksahti. Tein täyskäännöksen digikelloaikaan, nyt useamman vuoden minut on herättänyt kännykkä, ei herätyskello. Tuohon agressiivisimpaan aikaan jouduin vastustamaan halua mäjäyttää raksuttavat seinäkellot täydellä voimalla lattiaan.

      Ole iloinen, sillä vitutus on tunne, ja kun tuntee tietää olevansa elossa. Nykyään olen äärimmäisen rauhallinen, apaattinen jopa. En jaksa ärsyyntyä, suuttumisesta puhumattakaan. Kellojen tikitys aiheuttaa minulle suurta fyysistä ahdistusta, mutta minä vain siedän sitä. Tarmokkaalla tuulella saatan ottaa patterin irti. Olisin valmis tappamaan, jos voisin taas ärsyyntyä elämän pienimmistäkin epäkohdista, menettää keskittymiskykyni vinon taulun tai raollaan olevan oven takia. Mikään ei olisi ihanampaa.

      Vitutus on ihnimillistä, apatia ei.

      • So whar

        Kiitos hyvistä kommenteista. Itse asiassa olen jo tukevasti keski-ikäinen, hyvin toimeentuleva nainen, joka on aina suhtautunut elämään positiivisesti ja tarmokkaasti. Siksi tämä olotila hämmentää - olen ikään kuin kyllästynyt siihen, että minun aina odotetaan olevan se pärjääjä, joka hoitaa kaiken. Minut on lokeroitu tietynlaiseksi - "kyllähän Hän nyt hommat hoitaa ja hyvin hoitaakin" - ja nyt kapinoin.


      • Fletkumato
        So whar kirjoitti:

        Kiitos hyvistä kommenteista. Itse asiassa olen jo tukevasti keski-ikäinen, hyvin toimeentuleva nainen, joka on aina suhtautunut elämään positiivisesti ja tarmokkaasti. Siksi tämä olotila hämmentää - olen ikään kuin kyllästynyt siihen, että minun aina odotetaan olevan se pärjääjä, joka hoitaa kaiken. Minut on lokeroitu tietynlaiseksi - "kyllähän Hän nyt hommat hoitaa ja hyvin hoitaakin" - ja nyt kapinoin.

        Niin itsekin olen "pärjäävä", tosin vielä abiturientti sellainen. En ole koskaan ollut varsinaisesti ahkera, mutta aina olen koulussa pärjännyt keskittymällä tunneilla. Kun asiat osaa niin ne läksyt on voinut sutaista siinä välkällä ennen tunteja. Nykyään en juuri kouluhommia tee, joskus töitä jos sattuu olemaan tarjolla. Itsekin olen vähän kapinallinen ollut aina; jos jotain käsketään tekemään niin jätän tekemättä. Kauniisti pyydettäessä on vaikeampi kieltäytyä.

        Töissä olen ahkera, osaava ja tunnollinen. Joskus merkitsin työajat minuutin tarkkuudella, nykyään pyöristän lähimpään viiteen minuuttiin :D

        Kuten sanottua minullekin tapahtua jotain, sillä eihän nyt ehkä vähän räväkästä, mutta yhtäkaikki iloisesta lapsesta voi ilman mitään syytä tulla pessimististä raivopäätä. Sinäkin käyt ehkä osittain läpi samaa ikäkuilusta huolimatta. Minulta ainakin on aina odotettu paljon, onhan minulla älliä vaikka mihin. Siskoni ansaitsi kaikki huippuarvosanansa kovalla työllä ja minun odotetaan yltävän samaan. Ikään kuin pitäisi joka aineesta saada laudatur, vaikka itse pidän eximiaa jos tällä työllä loistavana suorituksena. Ei ihme, ettei huvita opiskella kun ei noita vaatimuksia voi millään työllä täyttää!

        Toinen juttu on se, etten pitkäaikaissairauteni vuoksi luultavasti tule olemaan sitten aikuisena työkykyinen, miksi opiskella itsensä sairaseläkkeelle? Motivaatio on pahasti hukassa.

        Mieti mikä ajoi sinut tuohon tilanteeseen. Itse olin pitkään todella raivona erään "ystäväni" kieroista tempuista, saattoi hyvin purkautua ärtymyksenä. Aina kun joku tekee jotain kusipäistä olen kykenemätön kohdistamaan raivoani kunnolla kyseiseen henkilöön, niinpä ärsyynnyn kaikesta. Ärsyyntyminen on niin paljon helpompaa kuin raivoaminen. Tästä pääsee yli vain löytämällä sen alkuperäisen raivon kohteen. Itse olin myöhässä, olen päässyt vihastani ylitse, mutta ennen sitä ehdin masentua. Life sucks.

        (Mutta muuan kusipäisyys olikin sitä luokkaa, ettei sitä halua vielä vuosienkaan jälkeen edes ajatella, ei ihme että olen ihan sekaisin)


      • Anonyymi

        Kyllä se apatiakin on ihan inhimillinen olotila ja sellainen löytyy meidän jokaisen pääkopasta sisäsyntyisesti.


      • Anonyymi
        So whar kirjoitti:

        Kiitos hyvistä kommenteista. Itse asiassa olen jo tukevasti keski-ikäinen, hyvin toimeentuleva nainen, joka on aina suhtautunut elämään positiivisesti ja tarmokkaasti. Siksi tämä olotila hämmentää - olen ikään kuin kyllästynyt siihen, että minun aina odotetaan olevan se pärjääjä, joka hoitaa kaiken. Minut on lokeroitu tietynlaiseksi - "kyllähän Hän nyt hommat hoitaa ja hyvin hoitaakin" - ja nyt kapinoin.

        Mitä vittua valitat. Anna vitutukselle valta. Sit kun vitutus äärimmillään hirtä ittes


    • JKIHOO0000

      SIKSI

    • samething

      Sama täällä, nytkin vituttaa ihan helvetisti ja pitäis olla vielä töissäkin😲

    • Kiduttakaaniitä

      no vittu kun muna on liian iso eikä se mahdu toim. suuhun.

    • iheminen

      Mene puhumaan jollekkin. Se saattaa auttaa :)

    • Illbeback

      Mulla ihan sama fiilis! Ja olen myös keski-ikäinen. Työssä vituttaa, äiti laukoo omia kommenttejaan ja vaatii huomiota. Lapset on jo aikuisia, mutta niistäkin pitää olla huolissaan. Miesystävä (asutaan erillään) haluaa tavata joka viikonloppu ja itse haluaisin vaan NUKKUA perkele. Ja olla yksin.

    • sitäsattuu

      Itselläni tuli vuosi sitten mitta täyteen, olin aina se auttaja jne, sitten kun itse väsyy ja ei jaksa, niin eipä kestä kaveruudet, kun ei ole hyötyä tällaisenä, koska joskus tulee asioissa raja vastaan ja tarvitsee ajatella itseäänkin. Se on hyvä, että todelliset ystävät tässä rumbassa on säilyneet, vaikka itsellä ei ole ollut aikaa ja jaksamista liiemmin heille, mutta ne todelliset ovatkin ymmärtäneet yskän ja sen määrän työtä jota olen tehnyt, ja tajuavat, ettei kukaan aina jaksa.Se on jotain masennukseen viittaavaa, kuten aloittaja tuossa kirjoitti, sekä tulee sellainen tympääntyminen kaikkeen ja hermostuu pienestä, eikä oikein mikään kiinnosta, eikä tunnu miltään. Vuosi on mennyt ja hieman on vielä samaa, pari viikkoa sitten tuntui, kun jotenkin olisi herännyt ja hieman jaksaminenkin parantunut, jotain jaksaa harrastaa, sekä elämänilo hieman palautunut. Elämässä on näköjään kaikenlaisia vaiheita, ja kyllä se siitä periaate on ihan hyvä asioiden kohdalla, aina ne jotenkin lutviutuu.

    • Anonyymi

      Al a syömään sikana, lärvistä alas kaikki paskaruoka kuin terveysruokakin , näin menettelee moni suomalainen, syömisen ihanuus tuntuu koko kropassa. Sitten odottelemaan , läskisenä kuolemaa, joka tulee suht koht pian, kun sydän pettää.

    • Anonyymi

      Käytämme huumeita joka päivä

      Iltapäivälehti

    • Anonyymi

      Tietämättäsi pääläsi saattaa olla post traumaattinen syndrooma yhteikunnan epäoikeiåuden mukaisuudesta ja silloin näyyät vihaiselta,
      Autoritaarisyys julkishallinnossa on yhtä paha vi**ttaja kuin neukkulassa.
      Sorto myös.

      Älä nyt ainakaan psykiatrille mene, nehän kauppaa sut vain hermomykkyjen suöjäksi että lekurit saa rahaa myrkky tehtailleen kelalta joka pilerit maksaa ja pilleri tehtaalta provisiot menee takaisin niille jotka sinulle varmasti lopun ikäisen diaknoosin tekee.

      Ja ellet tuota diaknoosin jälkeen rahaa pilleri tehtaalle, sinitakit noutaa sut kuin kauppatavaran ja vie pakkolääkitykseen
      Sillä psykiatrit pyörittää maailman suurinta businesta maapallolla, siinä jää IT alat kakkoseksi, ja psykistrit ei laske yhtä ainutta kauppatavraa vapaaksi kunnes he tuottavat rahaa kehoaan ja mieltaan tuhoavilla myrkyillä.

      Psykiatria on suomen mafia.

    • Anonyymi

      Mun pippeli maistuu hyvälle.

    • Anonyymi

      Äiti sano että mä oon msailman paras pippelinsoittaja.

    • Anonyymi

      Työnnän sut huomenna junan alle

    • Anonyymi

      no jos olet esim murrosiäs se vaan kuuluu asiaan. Kannattaa tutkia millaiset asiat ja hetket vituttaa ja mikä sen vois aiheuttaa. Ja miettiä millaisissa tilanteis taas ei vituta ja mikä auttaa silloin ku vituttaa. Kannattaa jutella terkalle/lääkärille/psykologille tai jollekkin. Voit itsekkin opiskella vaikka netistä että mitä asiantuntiat neuvoo tekemään. Esim muistaakseni mielenterveystalon sivulla on hyviä vinkkej. Jos vitutus ei mee ohi tai jatkuu 247 kannattaa oikeasti selvittää syitä ja tutkia asiaa lääkärin kans. Mut ylipäänsäkki kaikkien kanttii harjotella sitä miten selvitä vitutuksesta koska sillä pääsee helpommalla, ku vhä ees osaa kestää vittuuntumista. Onko sul esim stressiä jostai asioista jotka aiheuttaa turhaantumista ja vitutusta? Pidä vaikka vitutus päiväkirjaa asioista jotka vituttaa ja kirjoita myös mikä vitutukseen tai johonki muuhun hankalaan oloon vaikka ahdistukseen on auttanut ja muutenki jos tulee vaan joskus jotai asiaan liittyvää tai muuten vaa mielee nii voi kirjottaa. Muutenki suosittelen vahvasti päiväkirjan pitämistä kaikille

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe