en tiedä itkeäkkö vai nauraa

perskules1

mutta tänää ku olin lenkillä koirani kanssa ni kyllä tuli vaikka millasta koiraa vastaan, ei voinu ku kauhistella. ensinnäki JOKAINEN pikkukoira joka tuli vastaan alko armottoman räksyttämisen ku mentii hienosti koirani kanssa ohi, jokainen saksanpaimenkoira, niitä oli 3 yhteensä aamulla 2 ja nyt illalla 1 JOKAINEN niistä murisi ei peloissaan vaan agressiivisesti ,ei pysyny omistajiensa käsissä, louskutti huuliaan koiralleni. ja vielä illan päätteeksi oli koira irti talon pihalla joka tuli hyökkäämään koiraani vasten, onneksi sain sen irti koirani päältä, omistaja tuli hakee sen ku aikani huusin: tuletko ******* hakee koiras?! ja se omistaja alko sen jälkee lyömään koiraa päähän useasti...


siis ei herranjestas oikeesti ihmiset, eikö nykyää enää kouluteta koirista yhteiskuntakelpoisia. ÄLKÄÄ PLIIS OTTAKO KOIRAA JOS ETTE OSAA KOULUTTAA!! KIITOS!

ja puhuin mitä nyt tänää olen nähny/kokenu, tiedän että sakemannien omistajat tulee huutaa: älä yleistä, en yleistä, kerroin mitä tänää kokenu. alan muutenki epäilee näiden sakemannien kohalla että ei voi aina olla hihnan toisessa päässä vika, älkää ottako vaativaa rotua, jos teistä ei oo siihen.

ja sit varmaa pikkukoirien omistajat tulee mun kimppuu, mut ihan sama, alan vielä enemmän miettii niiden kohalla että niitä on harvassa jotka pikkukoiransa kouluttaa! kauheeta räksytystä aina ku räksyt ohittaa.

ottakaa mallia hyvin koulutetuista koirista, esim minulla on sellainen! jos ette osaa/jaksa kouluttaa ni antakaa jolleki joka osaa!

66

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melko tuuba

      "kauheeta räksytystä aina ku räksyt ohittaa."

      No ei niiden nyt ihan hiljaakaan tarvi olla. Et taida ylimielisessä viisaudessasi edes tajuta että se on koirien kommunikaatiota.

      =) Ei sillä, niin kyllä joskus voisi jotain rajaa kyllä omistajat todella vetää siihen kommunikaatiohalukkuuteen.

      Sakemanniomistajista olet varmaan aika oikeilla jäljillä. Kohta tulee useampi viesti niiden omistajilta tuubaamaan kannanottoasi "pikkuräksyistä" joita ei kouluteta.
      Kun itse eivät edes sen vertaa viitti kouluttaa omiansa että koiran ei tarvisi lenkillä ihan koko aikaa metrin riimussa jaloissa potkittavana olla. Sitten kun silmä välttää niin päästetään ne irti muka "irrottelemaan". Kun se muka on niin hyvin "hallinnassa".

      Posetiivinen seikka noissa sakemanneissa on että ne uskoo käskyä "seis!" melko näpsäkkäästi kun sen riittävän tahdikkaasti niille ilmoittaa. On silti joku joskus pitänyt omani turkista väkisinkin irrottaa.

      • perskules1

        joo räksytys on kommunikointia, olen tietoinen asiasta, mutta se armoton räksytys on yleinsä sitä että pelottaa ja täytyy näyttää isommalle koiralle kaapin paikkaa, yleensähän pikkukoirilla on se tarve pomotella isompia pökittääkseen omaa egoaan. ja mun koirassa on ollu räksyttäjän vikaa ku sen sain, mutta koulutuksella toisille räksyttäminen on loppunut, joten edelleen koulutusta pikkukoirille ni ei räksytä. ja mitä noihin sakemanneihin tulee ni ei kukaa niistä kuunnellu omistajaansa vaikka oli vielä riskit miehet taluttamassa niitä... koulutusta kehiin...koulutusta...koulutusta....


    • Pikkukoiran omistaja tässä moi!
      Olen kanssasi täysin samaa mieltä, koiran hankkimisesta on tullut normi yhteiskunnassa. Vähät siitä onko rodusta otettu tarpeeksi selvää tai osaamista koiran hoidosta tai peruskoulutuksesta, "toi pentu/rotu on vaan niin kaunis/söpö!".
      Itse otin selvää ja PALJON ennen kuin päädyin rotuuni. Kesti myös aika kauan löytää kasvattaja jonka kasvatustyöhön olin tyytyväinen (hyvä rakenne, hermorakenne, luonne ja terveys). Olen kouluttanut hyvin tarkasti koirani, aikuinen koirani osaa yli 50 käskyä ja harrastaa neljä eri lajia, puolivuotias pentu osaa jo 15 käskyä satavarmasti. Ottaa niiiiin päähän kun minä ja koirani niputetaan usein samaan kasaan muiden "pikkuräksyjen" kanssa vaikka koirani eivät provosoi, räksytä tai tunge toisten iholle.

      Pienten koirien omistajien jotka eivät viitsi ollenkaan kouluttaa koiriaan sietäisi hävetä! Kiitos kauheasti kun pilaatte kaikkien pienten koirien maineet!!!

      Sama koskee kaikkia muita, jos ette kouluta koiraanne, olkaa tietoisia että on teidän syynne jos joku teidät tavatessaan saa huonon kuvan koirista/kyseisestä rodusta/koiranomistajista.

      Eipä mulla muuta, purkaus loppu :)

    • saturenkolakorppila

      Kuinka te jaksatte tollasiin asioihin edes kiinnittää huomiota. Katselkaa eteenna, viereenne ym. ettei koiranne pääse nappaamaan niitä lihapalleroita ja makkaranpaloja, joita on nykyään pitkin ja poikin heiteltynä. Kerran kun oma koira sellasen myrkkypalleron nappaa suuhunsa ja heittää veivinsä, niin taitaapi olla itku.

    • toi on kyllä totta, itsekki kyllä kauhistelee ku tulee vaikka millasta koiraa vastaa. meilläpäin on näitä tälläsiä koiria, joita ei edes haluta sosiaalistaa toisten kloirie kanssa. yksiki koira kulkee saman lenkin about 100m joka päivä ku omistaja pelkää selvästi että koira tekee toisille koirille jotain, enkä ihmettele ku koiraa niin vähä ja lyhyt matka pissatetaa, jos koira tulee vastaan, omistaja kääntyy kotia päin. on vaan heränny kysymys missä vaiheessa koira ehtii tehä kakat?! jotku koirat kyllä säälittää ja vielä enemmän on säälittäviä niiden omistajat, kaikkien ei pitäisi kyllä omistaa ollenkaa koiraa, siihen joistaki ei vaan yksinkertasesti ole :(

      • Ihmettelen kans

        mikä on tuo nykyajan muoti-ilmiö että pitää heti kääntyä pois kun toinen koirakko tulee vastaan. Näitä on nykyään paljon. Ihan kuin joillakin olisi allergia siitä että koirat haukahtaa toisilleen tervehdyksen. Toki ymmärtäähän sen jos koira on oikeasti vaarallinen toisten terveydelle, mutta nämä jotka todennäköisimmin kääntyy kannoillaan, on näitä pienten koirien omistajia. Koirien, jotka eivät toiselle edes kunnolla haavaa aikaan saisi. Ja vastaavasti nämä joiden todella toivoisi ymmärtävän kääntyä, niin eivät sitä varmasti ymmärrä tehdä. Siis nämä egonjatkeiden omistajat. No, onhan se kiva pelotella toisia.


      • kikkelitonttu
        Ihmettelen kans kirjoitti:

        mikä on tuo nykyajan muoti-ilmiö että pitää heti kääntyä pois kun toinen koirakko tulee vastaan. Näitä on nykyään paljon. Ihan kuin joillakin olisi allergia siitä että koirat haukahtaa toisilleen tervehdyksen. Toki ymmärtäähän sen jos koira on oikeasti vaarallinen toisten terveydelle, mutta nämä jotka todennäköisimmin kääntyy kannoillaan, on näitä pienten koirien omistajia. Koirien, jotka eivät toiselle edes kunnolla haavaa aikaan saisi. Ja vastaavasti nämä joiden todella toivoisi ymmärtävän kääntyä, niin eivät sitä varmasti ymmärrä tehdä. Siis nämä egonjatkeiden omistajat. No, onhan se kiva pelotella toisia.

        Minä nauran


    • haukkuu1

      Remmirähjäystä opetan pois ja otan välimatkaa ja hienosti homma edistyy! Eipä ole meikäläisellä enää kohta räyhäävää pikkukoiraa, jee!! Joo, ei mun koira haavaa saisi tehtyä, mutta fiksut kouluttaa pienenkin ja helpottaa myös niiden isojenkin omistajia samalla, kun omani menee hienosti ohi. Meillä kääntyy kyllä isotkin ynpäri ja onneksi kääntyy koska en halua että iso loikkaa kimppuumme juuri siinä liukkaalla kapealla polulla.

    • pienen koiran emäntä

      Kiva aina lukea näitä joissa vain aloittajalla on täydellinen koira, joka on koulutettu. Eilen tuli perässämme iso rotikka hysteerisen taluttajansa kanssa, haukkui koko ajan, meidän koira pelkäsi sitä isoa haukkujaa. Siis tuli meidän perässä.

    • Voi VIDDU

      Yksi ainoa lause kiinnitti huomioni: ja se omistaja alko sen jälkee lyömään koiraa päähän useasti... No mitä sinä teit ? Pyörittelit silmiäsi , ilmeilit suullasi ja tulit purkamaan tuntojasi nettiin ?

      Et sitten tehnyt ilmoitusta eläinrääkkäyksestä ?

      Kirjoitat ihan todellisesta ongelmasta mutta jos eläimen omistaja ei puutu eläinrääkkäykseen niin siinä häipyy koulutuksesta meuhkaaminen kuin pieru Saharaan.

    • taija1234

      Ootko varma ettei "koulutettu" koirasi luo liian intensiivistä,haastavaa katsetta,kun koirat noin teille räjähtelee ???

      Koira voi olla vaikka kuin hyvin koulutettu, jos se luo katseen epätasapainoiseen koiraan soppa on selvä. Tasapainoinen koira tietää mitä tehdä epätasapainoiselle,joten epätasapainoinen harvemmin reagoi.

      plus

      Tasapainoiseen koiraan koirat ei reagoi jos hihnanpää on ok.
      Herättää kysymyksiä.

      • perskules1

        haha no toi nyt oli pelkkää ******** sittenhän meidän ``hoodeilla`` on KAIKKI koirat epätasapainoisia, eipä noita räksyjä yksikää koira pääse ohittaa ilman räksytystä. siihen ei mitkää ilmeet vaikuta, kyllä se epätasapaino lähtee sieltä räksyn hihnan toisesta päästä ja purkautuu räksystä ulos.. siellä se vika on. ja täällä joku sano et kuin aina aloittajan koira on koulutettu eikä ikinä tee pahaa tms... kuule kyllä se minunkin koira osaa olla vaikea, mutta silti olen KOULUTTANUT sen. ei toi koira mikää helppo tapaus ollu ku sen sain, samanlailla seki räksyttäs vastaantulijoille, mutta ku olen kouluttanut!


      • perskules1
        perskules1 kirjoitti:

        haha no toi nyt oli pelkkää ******** sittenhän meidän ``hoodeilla`` on KAIKKI koirat epätasapainoisia, eipä noita räksyjä yksikää koira pääse ohittaa ilman räksytystä. siihen ei mitkää ilmeet vaikuta, kyllä se epätasapaino lähtee sieltä räksyn hihnan toisesta päästä ja purkautuu räksystä ulos.. siellä se vika on. ja täällä joku sano et kuin aina aloittajan koira on koulutettu eikä ikinä tee pahaa tms... kuule kyllä se minunkin koira osaa olla vaikea, mutta silti olen KOULUTTANUT sen. ei toi koira mikää helppo tapaus ollu ku sen sain, samanlailla seki räksyttäs vastaantulijoille, mutta ku olen kouluttanut!

        niin ja tuohon että minua nyt syyllistetään ku en tehnyt mitään ku koiraa hakattiin päähän, tottakai mulla alko kiehuu, en hyväksy että ketään lyödään, mutta ei viiti enää ilmotuksia tehä. koirapuistossa ollessani olen kutsunut poliisin paikalle kun koiraa hakattiin, poliisit vaan sano erittäin kylmästi että meillä on ihan oikeitaki töitä tehtävänä ja tyhjensi puiston, siinä kaikki....et kerran virkavalta toimii näin ni ei paljoo huvita, yhtä tyhjän kanssa


      • jeejee882
        perskules1 kirjoitti:

        niin ja tuohon että minua nyt syyllistetään ku en tehnyt mitään ku koiraa hakattiin päähän, tottakai mulla alko kiehuu, en hyväksy että ketään lyödään, mutta ei viiti enää ilmotuksia tehä. koirapuistossa ollessani olen kutsunut poliisin paikalle kun koiraa hakattiin, poliisit vaan sano erittäin kylmästi että meillä on ihan oikeitaki töitä tehtävänä ja tyhjensi puiston, siinä kaikki....et kerran virkavalta toimii näin ni ei paljoo huvita, yhtä tyhjän kanssa

        toi on muuten jännä että virkavalta ei ota tosissaa ku eläimiä pahoinpidellää, mut annas olla ku on ihmisestä kyse ni kyllä sit.... kyllä suomi on sit hyvä maa asua ,koiranomistajan perspektiivistä. hohoijaa!


      • Huhhuh, ei muut voi
        jeejee882 kirjoitti:

        toi on muuten jännä että virkavalta ei ota tosissaa ku eläimiä pahoinpidellää, mut annas olla ku on ihmisestä kyse ni kyllä sit.... kyllä suomi on sit hyvä maa asua ,koiranomistajan perspektiivistä. hohoijaa!

        "...ei ota tosissaa ku eläimiä pahoinpidellää, mut annas olla ku on ihmisestä kyse ni kyllä sit..."

        No eiköhän se nyt ole aika luonnollista että ihmisten pahoinpitelyyn ne ensisijaisesti puuttuu? Mitenhän turvallista luulisit olevan jos kaikki vaan sais täällä pätkiä lättyyn jokaista vastaantulevaa sielunsa syvyydestä, ilman pelkoa rangaistuksesta?

        Kyl jotku on sitte höhliä ;(


      • jeejee882
        Huhhuh, ei muut voi kirjoitti:

        "...ei ota tosissaa ku eläimiä pahoinpidellää, mut annas olla ku on ihmisestä kyse ni kyllä sit..."

        No eiköhän se nyt ole aika luonnollista että ihmisten pahoinpitelyyn ne ensisijaisesti puuttuu? Mitenhän turvallista luulisit olevan jos kaikki vaan sais täällä pätkiä lättyyn jokaista vastaantulevaa sielunsa syvyydestä, ilman pelkoa rangaistuksesta?

        Kyl jotku on sitte höhliä ;(

        virkavallan tulee puutttua myös elänten pahoinpitelyyn, rääkkäykseen ym. se kuuluu niiden toimenkuvaan, muutenhan täällä ei muuta tehtäskää ku joka kadunkulmassa hakattas koiria ku oma fuffe ei nyt tottele. ja tottakai ihminen joka hakkaa toista siihen pitää puuttua, ilman muuta, mutta niin myös eläinten hakkaamiseen. että lueppas uusiksi oma tekstisi ja mieti sit kuka on höhlä. en tiedä sit oletko joku narsisti, niitähän täällä netissä riittää jotka nauttii ku toinen eli koira kärsii. taidat olla aika tunteeton yksilö.


      • gfdhfghhfhghghg
        Huhhuh, ei muut voi kirjoitti:

        "...ei ota tosissaa ku eläimiä pahoinpidellää, mut annas olla ku on ihmisestä kyse ni kyllä sit..."

        No eiköhän se nyt ole aika luonnollista että ihmisten pahoinpitelyyn ne ensisijaisesti puuttuu? Mitenhän turvallista luulisit olevan jos kaikki vaan sais täällä pätkiä lättyyn jokaista vastaantulevaa sielunsa syvyydestä, ilman pelkoa rangaistuksesta?

        Kyl jotku on sitte höhliä ;(

        Kyllä virkavalta puuttuu kaikkeen mikä on rikollista tai laitonta toimintaa oli kyse ihmishengestä, talousrikoksesta, eläimen pahoinpitelystä jne.

        Ei niitä arvoteta vaan kaikkeen puututaan ihan samalla lailla rikoslain mukaan.

        Jos näin ei tapahdu niin virkavalta tekee virkavirheen johon voi myös puuttua tekemällä asiasta ilmoituksen.


    • OHI ja OHI

      Aloittaja ihan oikeassa! Itselläni kaksi alta kymmenkilosta koiraa, joista toinen vielä pentu iässä ja räksyttää, mutta koko ajan teen töitä sen eteen, jotta saisin sen räksyn pois. Samoin kyllä molemmat vahtii liikaa, siis myös vanhempi alkanut nuoren myötä vahtimaan. Yritän nyt kitkeä sitäkin pois. Siis saavat vahtia ja ilmoittaa, mutta pitäisi lopettaa kun huomioin asian. Otan suurella ilolla vinkkejä vastaan eri opetusmetodeista. Pitänee alkaa opettaa pentua erikseen, jotta menis jotain pääkoppaan. Ja se on juuri nyt tosi inhoa, kun emme pääse ohi ilman kamalaa metakkaa. Yritän jo ennakoida heti nähdessäni jonkun tulevan vastaan ja sanoen OHI niin isolla äänellä, jotta vastaantulijakin kuulee. Ei oo helppoo, mutta ei tarvikkaan. Myös meillä ihmiset kääntyy rekkujensa kanssa toisaalle, koska muuten ne tulee päälle, kun ovat niin agressiivisia. Meillä pentu möykkää sen takii kun haluis tutustua, mitä minä taas en aina halua, vaan opittas ensin jotain. Siis opetan ja opetan ja odotan murkkuiän päättymistä, josko sit menis oppi perille.

      • Murkkuiässä ei kannata sitten opettaa uutta, vain kerrata ja vahvistaa jo opittua :) Ehdottomasti kannattaa kävellyttää pentu aina erikseen kunnes saat räyhäämisen kuosiin, koirakaverista saa lisää varmuutta haukkumiseen.
        Jos syy haukkumiseen on että pentu haluaa tervehtiä, niin hyödynnä kannattavustekniikkaa: jos pentu haukkuu se viedään poispäin kiinnostuksen kohteesta kunnes hiljenee. Silloin käännytään taas kävelemään kiinnostuksen kohdetta kohti. Jos onnistut ajoituksessa (reagoit heti haukusta/hiljaisuudesta) niin pentusi tajuaa että ainoastaan olemalla hiljaa pääsee sinne minne haluaa.
        Alussa olisi hyvä jos ainakin joskus voisi saada palkkioksi tervehtimisen toisen koiran kanssa, jos vaaditaan ohitusta tuollaisen innonpidon jälkeen saattaa pentu saada hepulin. Kun pentu ei enää ole haukkunut viikkoon muita koiria lähtisin lelulla treenaamaan ohitusta. Lelu on vauhdikkaampi ja vietikkäämpi palkka kuin namit joten ei ole niin huono vaihtokauppa pennulle kun tervehtiminen jääkin pois.
        Itse vaan olen alusta tehnyt selväksi ettei hihnassa tervehditä, leikkiminen hoidetaan muulla ajalla :)


      • Ohi ja Ohi II
        minpin4ever kirjoitti:

        Murkkuiässä ei kannata sitten opettaa uutta, vain kerrata ja vahvistaa jo opittua :) Ehdottomasti kannattaa kävellyttää pentu aina erikseen kunnes saat räyhäämisen kuosiin, koirakaverista saa lisää varmuutta haukkumiseen.
        Jos syy haukkumiseen on että pentu haluaa tervehtiä, niin hyödynnä kannattavustekniikkaa: jos pentu haukkuu se viedään poispäin kiinnostuksen kohteesta kunnes hiljenee. Silloin käännytään taas kävelemään kiinnostuksen kohdetta kohti. Jos onnistut ajoituksessa (reagoit heti haukusta/hiljaisuudesta) niin pentusi tajuaa että ainoastaan olemalla hiljaa pääsee sinne minne haluaa.
        Alussa olisi hyvä jos ainakin joskus voisi saada palkkioksi tervehtimisen toisen koiran kanssa, jos vaaditaan ohitusta tuollaisen innonpidon jälkeen saattaa pentu saada hepulin. Kun pentu ei enää ole haukkunut viikkoon muita koiria lähtisin lelulla treenaamaan ohitusta. Lelu on vauhdikkaampi ja vietikkäämpi palkka kuin namit joten ei ole niin huono vaihtokauppa pennulle kun tervehtiminen jääkin pois.
        Itse vaan olen alusta tehnyt selväksi ettei hihnassa tervehditä, leikkiminen hoidetaan muulla ajalla :)

        Kiitos vinkeistä. Aletaanpa kokeilemaan. Oli niin helppo tämä ensimmäinen (seropi, narttu 5 v.) Helppo koulutettava, tulee sivulle, menee maahan, tänne käsky, katsekontakti hallussa. Jopa keilan kaataminsen oppi parissa minuutissa, et välkky on. Mutta tämä uutukainen onkin uros, jonka kastroin heti kun sain. Välkky tuntuu olevan, mutta itsepäinen (neljännes kääpiösnautseria). Ihana muuten. En tie mistä kuvittelin, että vanhempi on hyvänä mallina pennulle, mutta taitaakin käydä toiste päin. Eli pentu yrittää opettaa omia kolttosiaan tai houkuttelee vanhempaa. Kehoittaisin kaikkia kenellä koirahommat menee kivasti, siis koulutukset jne. antamaan neuvoja ihmeisille, jotka eivät hommaa taida niin hyvin. Olen itse ainakin pyrkinyt siihen, että jos osaan niin yritän neuvoa. Luen paljon kirjallisuutta koirista jne. Eihän se oppi ojaan kaada. Oishan se ihana homma, jos kaikilla olisi sosiaaliset ja ystävälliset eläimet. Tuntuu, että maailmalla ollessa se on usein itsestään selvyys. Esim. Saksassa, jossa voi ottaa koiran mukaan tavarataloihin jne. ei vihaista ole vastaan tullut. Onneksi meilläkin alkaa olemaan ruokaterasseja, joihin voi ottaa koiran mukaan. Meninkin viime kesänä sekä pennut että vanhemman koiran kanssa ihan vain syömään ja koirillekin tuotiin vesikippo. Ihan vaan sen sosiaalisen tapahtuman vuoksi. Opitaan yhdessä.


      • Ohi ja Ohi II kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Aletaanpa kokeilemaan. Oli niin helppo tämä ensimmäinen (seropi, narttu 5 v.) Helppo koulutettava, tulee sivulle, menee maahan, tänne käsky, katsekontakti hallussa. Jopa keilan kaataminsen oppi parissa minuutissa, et välkky on. Mutta tämä uutukainen onkin uros, jonka kastroin heti kun sain. Välkky tuntuu olevan, mutta itsepäinen (neljännes kääpiösnautseria). Ihana muuten. En tie mistä kuvittelin, että vanhempi on hyvänä mallina pennulle, mutta taitaakin käydä toiste päin. Eli pentu yrittää opettaa omia kolttosiaan tai houkuttelee vanhempaa. Kehoittaisin kaikkia kenellä koirahommat menee kivasti, siis koulutukset jne. antamaan neuvoja ihmeisille, jotka eivät hommaa taida niin hyvin. Olen itse ainakin pyrkinyt siihen, että jos osaan niin yritän neuvoa. Luen paljon kirjallisuutta koirista jne. Eihän se oppi ojaan kaada. Oishan se ihana homma, jos kaikilla olisi sosiaaliset ja ystävälliset eläimet. Tuntuu, että maailmalla ollessa se on usein itsestään selvyys. Esim. Saksassa, jossa voi ottaa koiran mukaan tavarataloihin jne. ei vihaista ole vastaan tullut. Onneksi meilläkin alkaa olemaan ruokaterasseja, joihin voi ottaa koiran mukaan. Meninkin viime kesänä sekä pennut että vanhemman koiran kanssa ihan vain syömään ja koirillekin tuotiin vesikippo. Ihan vaan sen sosiaalisen tapahtuman vuoksi. Opitaan yhdessä.

        Nöyrä pentu ottaakin usein oppia vanhemmasta, sulle ei vaan valitettavasti siunaantunut semmonen ;)
        Kääpiösnautseri joo tuossa paistaa selkeästi läpi! :D Huomasin että kysyit myös vartioimiseen apua, meillä toimi että jos ei hiljaa-käskystä lopetettu niin vein puhumatta rauhallisesti mutta jämäkästi koiran makkariin ja suljin oven. Laskin kymmeneen ja jos oli hiljaa niin pääsi silloin pois. Parissa kolmessa kerrassa tajusi jujun ja lopetti käskystä, jolloin kehuin ja kiitin.
        Meillä siis kiitos merkitsee tehtävä suoritettu, ikään kuin hyvä, lepo :)


    • Tuore koirailija

      Uutena koiran omistajana täytyy sanoa, että olen kiinnittänyt huomioni samaan juttuun, pikkukoirat ovat melkein poikkeuksetta kovia ääntelemään, ainakin täällä meillä päin, syytä en lähde arvailemaan. Mutta eipä tuo meitä haittaa, tuo seropi menis ihan kaikkien kanssa haistelemaan jos vain pääsis, piti se ääntä tai ei :)
      Itselle sattui hiljainen koira kohdalle, ikää pari vuotta ja olen muutaman kuukauden aikana kuullut vain sellaisia korkeita nopeita kurkkuääniä sen pitävän joskus kun se näkee unia ja sitten joskus hiljaa on malttamattomana vähän vinkunut kun odottaa jotain kovasti :)
      Osaakohan tuo haukkua ollenkaan :P toisaalta olis hienoa kuulla millaista ääntä koirani pitää puhuessaan :)

      Sakemanneja on lähistöllä kaksi, toinen on jostain pelastettu kaikille koirille agressiivinen tapaus, jonka kanssa ei ed. omistaja pärjännyt, nyt se on osaavan uuden omistajan hoteissa hyvin kontrollissa ja sietää jopa täysin perheen toista koiraa.
      Toinen spk on kova puhumaan, mutta se poju vaan vartioi tonttiaan kovasti.
      Valkoinen paimenkoira olisi ehkä joskus vielä itselläkin haaveissa.

    • bhgfhhghhj

      Just joo ja pointti..en käsitä miten aina pienistä koirista puhutaan räksyinä vaikka itse törmään keskikokoisiin seropeihin useinmiten jotka räksyttää.

      Täällä huonoiten koulutettuja on samaa mieltä 3 saksanpaimenkoiraa(ja räksyjä ja purrut toista koiraa), 2labbista(toinen puri toista koiraa pahasti), 1amerikan bulldoggi, 2belggarit, 4seropit(2lopetettu purematapauksen takia),3rotikat. Lapinkoiria räksyjä.

      Kallistun isojen kouluttamattomuuteen.

      • ghhjgjhhhkh

        Lisään vielä että kun menen erään kadun ohitse koirani kanssa niin siinä on neljässä talossa koiria ja kaikki räksyttää.

        Eka talo saksanpaimenkoiria räksyjä, kakkosotalo rotikkauros räksy, kolmastalo lapinkoira räksyjä ja seropi räksy..inhottaa mennä tuota kautta.

        Minä olen siis törmännyt useinmiten keskikokoisiin räksyihin jostain syystä ja kouluttamattomuuteen. Seropien omistajat useinmiten jättää koiransa kouluttamatta. Ja pkomistajat vaikka luulisi päinvastoin.


      • kymmene2
        ghhjgjhhhkh kirjoitti:

        Lisään vielä että kun menen erään kadun ohitse koirani kanssa niin siinä on neljässä talossa koiria ja kaikki räksyttää.

        Eka talo saksanpaimenkoiria räksyjä, kakkosotalo rotikkauros räksy, kolmastalo lapinkoira räksyjä ja seropi räksy..inhottaa mennä tuota kautta.

        Minä olen siis törmännyt useinmiten keskikokoisiin räksyihin jostain syystä ja kouluttamattomuuteen. Seropien omistajat useinmiten jättää koiransa kouluttamatta. Ja pkomistajat vaikka luulisi päinvastoin.

        PIKKUKOIRAT RÄKSYTTÄÄ! SE ON FAKTA, JOKAINEN TIETÄÄ SEN!


      • Tottakai3
        kymmene2 kirjoitti:

        PIKKUKOIRAT RÄKSYTTÄÄ! SE ON FAKTA, JOKAINEN TIETÄÄ SEN!

        ISOT KOIRAT ON KAIKKI RAIVOHULLUJA JA NE PITÄÄ KIELTÄÄ LAILLA!!! KAIKKIHAN SENKIN TIETÄÄ...


      • ghhjgjhhhkh
        kymmene2 kirjoitti:

        PIKKUKOIRAT RÄKSYTTÄÄ! SE ON FAKTA, JOKAINEN TIETÄÄ SEN!

        No ei nämä ollut pieniä kuin syntyessään ja pentuvaiheessa :)

        Mutta tosiaan eniten olen törmännyt tämänkokoisiin räksyttäjiin .

        Ja pari noista koirista on tuttujeni ja he saivat jopa huomautuksia naapuristolta kun koirat räksytti koko ajan pihassa.

        ei minulla isoja ja keskikoisia koiria vastaan mitään ole. Mutta räksyjä niissä on paljon. Ja ok jos hiukan haukkuu mutta että koko ajan.


      • liikaa vaadittu ?
        ghhjgjhhhkh kirjoitti:

        No ei nämä ollut pieniä kuin syntyessään ja pentuvaiheessa :)

        Mutta tosiaan eniten olen törmännyt tämänkokoisiin räksyttäjiin .

        Ja pari noista koirista on tuttujeni ja he saivat jopa huomautuksia naapuristolta kun koirat räksytti koko ajan pihassa.

        ei minulla isoja ja keskikoisia koiria vastaan mitään ole. Mutta räksyjä niissä on paljon. Ja ok jos hiukan haukkuu mutta että koko ajan.

        Kyllä se pieni koira haukkuu koko ajan, jos siihen mennään pihan viereen ihmettelemään. Meillä haukkuu jos tai kun joku tulee liian lähelle aitaa, eikä lopeta ennen kuin älyää kadota.

        Ja kyllä haukkuu vastaantulijoita, pentu vielä joten harjoitukset kesken, tosin murkkuikä painaa päälle, joten ollaan harjoittelemassa. Voisko nämä "täydelliset" koiran kasvattajat sitten ymmärtää, että osa vasta harjoittelee ?


      • ghhjgjhhhkh
        ghhjgjhhhkh kirjoitti:

        No ei nämä ollut pieniä kuin syntyessään ja pentuvaiheessa :)

        Mutta tosiaan eniten olen törmännyt tämänkokoisiin räksyttäjiin .

        Ja pari noista koirista on tuttujeni ja he saivat jopa huomautuksia naapuristolta kun koirat räksytti koko ajan pihassa.

        ei minulla isoja ja keskikoisia koiria vastaan mitään ole. Mutta räksyjä niissä on paljon. Ja ok jos hiukan haukkuu mutta että koko ajan.

        Pieni korjaus en minä itseasiassa isoissakaan ole räksyjä tavannut jos puhutaan leonbergin berhardilaisen kokoisista mutta keskikokoisissa eli labbiksen kokoisissa paljon ja puolestaan pienissä en myöskään.


      • ghhjgjhhhkh
        liikaa vaadittu ? kirjoitti:

        Kyllä se pieni koira haukkuu koko ajan, jos siihen mennään pihan viereen ihmettelemään. Meillä haukkuu jos tai kun joku tulee liian lähelle aitaa, eikä lopeta ennen kuin älyää kadota.

        Ja kyllä haukkuu vastaantulijoita, pentu vielä joten harjoitukset kesken, tosin murkkuikä painaa päälle, joten ollaan harjoittelemassa. Voisko nämä "täydelliset" koiran kasvattajat sitten ymmärtää, että osa vasta harjoittelee ?

        Itse tosiaan olen törmännyt paljon keskikoisiin räksyttäjiin varsinkin maaseutu täynnä näitä. Kaupungilaisilla puolestaan remmiräyhiä. Ja omakotitaloissa keskikokoisia räksyjä(jälleen useinmiten pkrotuja). Ja koirapuistoissa sosiaalistamattomia keskikoisia. Pienten koirien puolella ei ongelmia mutta isojen puolella vakavia puremistapauksia(labbis, saksanpaimenkoira,rotikka) Ja kaikki noi pkrotuja....?

        Ja usein keskikokiset saa anteeksi räksytyksen koska se on muka "vahdintaa"

        Ja useimmat remmiräyhärit on aina Ns koulutuksen alla.

        En ymmärrä miten joku saa aikaiseksi remmiräyhän tai räksyn.

        Itselläni koiria kolme yksi keskikoinen, ja kaksi 8kg. Ja yksikään ei ole remmiräyhä tai räksy eikä epäsosiaalinen. Miten se joillekin voi olla noin vaikeeta. Ei kässää. :(

        Ja luulisi pkrotujen olevan hyväkoulutteisia miellyttämishaluisiakin..niin en todellakaan ymmärrä. Itselläni rodut ei ns.miellyttämishaluisia.


      • ei sulata kaikkia
        ghhjgjhhhkh kirjoitti:

        Itse tosiaan olen törmännyt paljon keskikoisiin räksyttäjiin varsinkin maaseutu täynnä näitä. Kaupungilaisilla puolestaan remmiräyhiä. Ja omakotitaloissa keskikokoisia räksyjä(jälleen useinmiten pkrotuja). Ja koirapuistoissa sosiaalistamattomia keskikoisia. Pienten koirien puolella ei ongelmia mutta isojen puolella vakavia puremistapauksia(labbis, saksanpaimenkoira,rotikka) Ja kaikki noi pkrotuja....?

        Ja usein keskikokiset saa anteeksi räksytyksen koska se on muka "vahdintaa"

        Ja useimmat remmiräyhärit on aina Ns koulutuksen alla.

        En ymmärrä miten joku saa aikaiseksi remmiräyhän tai räksyn.

        Itselläni koiria kolme yksi keskikoinen, ja kaksi 8kg. Ja yksikään ei ole remmiräyhä tai räksy eikä epäsosiaalinen. Miten se joillekin voi olla noin vaikeeta. Ei kässää. :(

        Ja luulisi pkrotujen olevan hyväkoulutteisia miellyttämishaluisiakin..niin en todellakaan ymmärrä. Itselläni rodut ei ns.miellyttämishaluisia.

        Omani on remmiräyhä vain joitain tiettyjä koiria kohtaan ja joitain kohtaan on välinpitämätön. Esim keskikokoiset ja suuremmat urokset otetaan räyhän kanssa vastaan niin rajusti, että uskoisin jos pääsisi minulta irti, olisi neiti tämän uroon kurkussa kiinni. Joitain narttuja kohtaan (keskikokoisia tai suurempia) lähestyy korvat luimussa huulia lipoen ja häntä heiluen. Keskikokoisia pienempiä kohtaan on taas välinpitämätön jos se rääpäle osaa olla hiljaa, mutta jos se räksyttää ni kyllä omanikin aloittaa huutamisen takaisin


      • ghhjgjhhhkh
        ei sulata kaikkia kirjoitti:

        Omani on remmiräyhä vain joitain tiettyjä koiria kohtaan ja joitain kohtaan on välinpitämätön. Esim keskikokoiset ja suuremmat urokset otetaan räyhän kanssa vastaan niin rajusti, että uskoisin jos pääsisi minulta irti, olisi neiti tämän uroon kurkussa kiinni. Joitain narttuja kohtaan (keskikokoisia tai suurempia) lähestyy korvat luimussa huulia lipoen ja häntä heiluen. Keskikokoisia pienempiä kohtaan on taas välinpitämätön jos se rääpäle osaa olla hiljaa, mutta jos se räksyttää ni kyllä omanikin aloittaa huutamisen takaisin

        Mutta miten sait tuon aikaan?
        En oikeasti ymmärrä.

        Jätitkö sosiaalistamisen väliin ja et komentanut koiraa silloin kun alkoi uhoilemaan/provosoimaan muille?Ja annoitko reagoida muiden uhoamiseen?

        Tapasitteko myös hihnassa pienstä pitäen?

        Itse sosiaalistin pennusta lähtien(tosin yksituli minulle puolivuotiaana) ja tapaan toisia myös remmissä ja ei reagoi edes remmin kiristymiseen kun se ei merkitse mitään.
        Ja olen aina ollut jämpti ettei saa provosoida eikä provosoitua.(toinen rotuni on peräänantamaton ja ei tule niin helpolla toimeen muiden kanssa rotumääritelmän mukaan mutta omani erittäin sosiaalisia ja luotettavia niin koirapuistossa kuin remmissä)

        Minulla on mututuntuma että remmiräyhä tulee sen takia ettei tavata muita remmissä myös eikä ohjata heti oikeaan kun tarve tulee? Miten sinulla.


      • ghhjgjhhhkh kirjoitti:

        Mutta miten sait tuon aikaan?
        En oikeasti ymmärrä.

        Jätitkö sosiaalistamisen väliin ja et komentanut koiraa silloin kun alkoi uhoilemaan/provosoimaan muille?Ja annoitko reagoida muiden uhoamiseen?

        Tapasitteko myös hihnassa pienstä pitäen?

        Itse sosiaalistin pennusta lähtien(tosin yksituli minulle puolivuotiaana) ja tapaan toisia myös remmissä ja ei reagoi edes remmin kiristymiseen kun se ei merkitse mitään.
        Ja olen aina ollut jämpti ettei saa provosoida eikä provosoitua.(toinen rotuni on peräänantamaton ja ei tule niin helpolla toimeen muiden kanssa rotumääritelmän mukaan mutta omani erittäin sosiaalisia ja luotettavia niin koirapuistossa kuin remmissä)

        Minulla on mututuntuma että remmiräyhä tulee sen takia ettei tavata muita remmissä myös eikä ohjata heti oikeaan kun tarve tulee? Miten sinulla.

        Pieni huomio mun puolelta, sosialistaminen ei edellytä tapaamista. Riittää että koirat ovat tarpeeksi lähellä toisiaan tutustuakseen toisen kehonkieleen :)

        Omani eivät saa tervehtiä hihnassa, ihan pienestä asti. Eli tämä ei synnytä remmiräyhää. Periaatteeni on että lenkillä lenkkeillään, ei seurustella. Poikkeus on yhteislenkit muiden koirakoiden kanssa mutta siinäkään ei pahemmin moikata tai riehuta vaan kävellään yhdessä.
        Jos koira saa pentuna moikata kaikkia hihnassa voi teini-iässä tulla intoräyhää koska niiin haluaa moikata.


      • ei sulata kaikkia
        ghhjgjhhhkh kirjoitti:

        Mutta miten sait tuon aikaan?
        En oikeasti ymmärrä.

        Jätitkö sosiaalistamisen väliin ja et komentanut koiraa silloin kun alkoi uhoilemaan/provosoimaan muille?Ja annoitko reagoida muiden uhoamiseen?

        Tapasitteko myös hihnassa pienstä pitäen?

        Itse sosiaalistin pennusta lähtien(tosin yksituli minulle puolivuotiaana) ja tapaan toisia myös remmissä ja ei reagoi edes remmin kiristymiseen kun se ei merkitse mitään.
        Ja olen aina ollut jämpti ettei saa provosoida eikä provosoitua.(toinen rotuni on peräänantamaton ja ei tule niin helpolla toimeen muiden kanssa rotumääritelmän mukaan mutta omani erittäin sosiaalisia ja luotettavia niin koirapuistossa kuin remmissä)

        Minulla on mututuntuma että remmiräyhä tulee sen takia ettei tavata muita remmissä myös eikä ohjata heti oikeaan kun tarve tulee? Miten sinulla.

        Sosialistaminen on tapahtunut ja irti ollessa tulee kaikkien kanssa toimeen, hihnalenkeillä tuli aina vastaan vain koiria jotka raivosivat koiralleni kun se oli pentu ja silloin pentu ei tehnyt muuta kuin tuli lähemmäksi jalkaani ja mentiin sulavasti ohi.

        Hihnassa sai tavata vain sellaisia jotka olivat nätisti eivätkä uhonneet - ja nämä oli todella harvassa.

        Sitten tuli kesä ja käytiin vain irti juoksuttamassa uimapaikalla ja valetelemassa luonnossa - eikä siinä matkan varrella tullut oikein koskaan muita koiria vastaan ja jos tulikin niin niiden omistajat kiskasivat äkkiä koiransa toiselle puolelle tietä tai vaihtoivat suuntaa kun näki meidät - joten kohtaamisia tuli harvoin. Tuli syksy eikä enään uittamassa käytetty ja hihnalenkit muuttui taas toiselle reitille missä tuli enemmän koiria vastaan, kun kaikki ei enään vaihtanutkaan tien toiselle puolelle tai vaihtanut suuntaa vaan tulivat vastaan, niin ensimmäinen reaktio koirallani oli hirveä räyhäys kaikkia kohtaan - ja se räyhäys oli niin paha, etten saanut kontaktia millään keinoin kuin itse nykäisemällä koirani hihnasta ja muuttaa suuntaa. Enään ei ole kaikkia kohtaan vaan tiettyjä koiria kohtaan vaan (kuten aiemmassa selitin) ja silloinkin tämä tapahtuu kun narttu huomaa mitä sukupuolta toinen edustaa, eli n. 2m päässä toisesta. Ja koirani on dobermanni


      • 2 kesk.kok.koiranom.
        Tottakai3 kirjoitti:

        ISOT KOIRAT ON KAIKKI RAIVOHULLUJA JA NE PITÄÄ KIELTÄÄ LAILLA!!! KAIKKIHAN SENKIN TIETÄÄ...

        Tottakai3:

        V**** mikä provo! Itselläni 2 kesk.kok. koiraa & kumpikaan ei ole raivohullu. Tollaset koiranvihaajat voisivat keskittyä muuhun,kuin täällä koirapalstoilla meuhkaamiseen


      • liikaa vaadittu ?
        ghhjgjhhhkh kirjoitti:

        Itse tosiaan olen törmännyt paljon keskikoisiin räksyttäjiin varsinkin maaseutu täynnä näitä. Kaupungilaisilla puolestaan remmiräyhiä. Ja omakotitaloissa keskikokoisia räksyjä(jälleen useinmiten pkrotuja). Ja koirapuistoissa sosiaalistamattomia keskikoisia. Pienten koirien puolella ei ongelmia mutta isojen puolella vakavia puremistapauksia(labbis, saksanpaimenkoira,rotikka) Ja kaikki noi pkrotuja....?

        Ja usein keskikokiset saa anteeksi räksytyksen koska se on muka "vahdintaa"

        Ja useimmat remmiräyhärit on aina Ns koulutuksen alla.

        En ymmärrä miten joku saa aikaiseksi remmiräyhän tai räksyn.

        Itselläni koiria kolme yksi keskikoinen, ja kaksi 8kg. Ja yksikään ei ole remmiräyhä tai räksy eikä epäsosiaalinen. Miten se joillekin voi olla noin vaikeeta. Ei kässää. :(

        Ja luulisi pkrotujen olevan hyväkoulutteisia miellyttämishaluisiakin..niin en todellakaan ymmärrä. Itselläni rodut ei ns.miellyttämishaluisia.

        Niin, seon liian vaikeaa tajuta, että pieni kääpiösnautseri on vahtikoira, ja kyllä ei tarvitse jäädä pällistemään jos tai kun alkaa haukkumaan lähestyjiä. Lenkillä ei tutuille hauku, mutta haukkuu kyllä remmirähjääjille, meinasi tuo kakara käydä rotikan kurkkuun kun se alkoi ensin möykkäämään...v**tti ankarasti kun ohi päästiin äänähtämättä ja toinen alkaa möykkäämään kun ohi päästiin. Kääntyyhän se tuollainen takaisin, että no joo voidaan me vähän matsia ottaa.


      • ghhjgjhhhkh
        minpin4ever kirjoitti:

        Pieni huomio mun puolelta, sosialistaminen ei edellytä tapaamista. Riittää että koirat ovat tarpeeksi lähellä toisiaan tutustuakseen toisen kehonkieleen :)

        Omani eivät saa tervehtiä hihnassa, ihan pienestä asti. Eli tämä ei synnytä remmiräyhää. Periaatteeni on että lenkillä lenkkeillään, ei seurustella. Poikkeus on yhteislenkit muiden koirakoiden kanssa mutta siinäkään ei pahemmin moikata tai riehuta vaan kävellään yhdessä.
        Jos koira saa pentuna moikata kaikkia hihnassa voi teini-iässä tulla intoräyhää koska niiin haluaa moikata.

        "Pieni huomio mun puolelta, sosialistaminen ei edellytä tapaamista. Riittää että koirat ovat tarpeeksi lähellä toisiaan tutustuakseen toisen kehonkieleen :)
        "

        Miksi et anna saman tien tavata muita koiria?..itse olen antanut tavata koirieni muita niin remmissä kuin ilmankin. Ja aina omilla ehdoillani ei suoraan rynnimällä vaan luvalla ja kukaan koiristani ei rynni koska tapaamiset arkipullaa ja jos kiire emme tapaa ollenkaan vaan menemme ohitse. Sanon vain mennään ja koirat tietää että nyt ohitetaan vain. Hyvää harjoittelua miten tavataan rauhallisesti muita ja vain rauhallisuudesta palkitaan. Ainakin nämä koiratuttujeni koirat sosiaalisia joiden luokse olen omanikin päästänyt. Ja ne jotka ei muita tapaa menee aina rähinällä ohitse.

        Sosiaalistaminen vaatii aina kohtaamista niin remmissä kuin ilman ja omistajan ohjausta. Koirapuistossa näkee paljon näitä jotka päästää koiransa vapaaksi ja kontrollia/otetta sen jälkeen koiraan ei ollenkaan. Koirat pitää opettaa provosoimattomuuteen ja siihen ettei vastaa provosointiin.

        En ymmärrä tosiaan miten joku saa aikaa remmiräyhän. Pennusta asti kun sosiaalistaa eikä vasta teininä jolloin kaikki työ koiransa kanssa tai tekemättömyys tulee esiin. Ja jos koira on pennusta niin miten peruskoulutus on vieläkin menossa kun koira täysiikäinen.


      • ghhjgjhhhkh
        ei sulata kaikkia kirjoitti:

        Sosialistaminen on tapahtunut ja irti ollessa tulee kaikkien kanssa toimeen, hihnalenkeillä tuli aina vastaan vain koiria jotka raivosivat koiralleni kun se oli pentu ja silloin pentu ei tehnyt muuta kuin tuli lähemmäksi jalkaani ja mentiin sulavasti ohi.

        Hihnassa sai tavata vain sellaisia jotka olivat nätisti eivätkä uhonneet - ja nämä oli todella harvassa.

        Sitten tuli kesä ja käytiin vain irti juoksuttamassa uimapaikalla ja valetelemassa luonnossa - eikä siinä matkan varrella tullut oikein koskaan muita koiria vastaan ja jos tulikin niin niiden omistajat kiskasivat äkkiä koiransa toiselle puolelle tietä tai vaihtoivat suuntaa kun näki meidät - joten kohtaamisia tuli harvoin. Tuli syksy eikä enään uittamassa käytetty ja hihnalenkit muuttui taas toiselle reitille missä tuli enemmän koiria vastaan, kun kaikki ei enään vaihtanutkaan tien toiselle puolelle tai vaihtanut suuntaa vaan tulivat vastaan, niin ensimmäinen reaktio koirallani oli hirveä räyhäys kaikkia kohtaan - ja se räyhäys oli niin paha, etten saanut kontaktia millään keinoin kuin itse nykäisemällä koirani hihnasta ja muuttaa suuntaa. Enään ei ole kaikkia kohtaan vaan tiettyjä koiria kohtaan vaan (kuten aiemmassa selitin) ja silloinkin tämä tapahtuu kun narttu huomaa mitä sukupuolta toinen edustaa, eli n. 2m päässä toisesta. Ja koirani on dobermanni

        Ok.No historiastanne päätellen asia selkenee. :(
        Harmillista ettei koirasi ole saanut hyviä kokemuksia muiden tapaamiseen.
        Dobermanni on minusta hieno rotu ja väärinymmärrettykin. Aikoinaan omasin vain pikkukoirani ja sen kaverina oli sen ajan tuttuni iso dobberisekoitus. oli kuin majakka ja perävaunu. ;)

        Mutta ei vieläkään ole myöhäistä ja voit alkaa hakemaan hyviä kokemuksia ja saada positiivista assosisaatiota koirallesi kun näkeekin vain muita.
        Vahvista omaa johtajuuttasi koiran silmissä niin koirasi rentoutuu enemmän kävelyillä kun tietää että sinulla homma hanskassa.
        Komenna/ojenna aina jos provosoi tai provosoituu näin vahvistat koirallesi tiedon että sinä hallitset asiat ja koiran ei tarvitse sitä tehdä ja ettei sitä käytöstä hyväksytä. Palkitse hyvästä käytöksestä. Muutama koira riittää kaveriksi. Ja muiden kanssa voit palkita aina kun katsoo toista rauhallisesti ja menee ohi rauhallisesti. Älä anna koirasi tehdä päätöstä kenen kanssa tulee toimeen ja kenen ei. palkitse helppojen tuttujenkin koirien kanssa vaikka tarvetta ei ole se vahvistaa ajatusta että kaikki koirat mukavia.

        Tokotreenit voisi olla hyväksi saat paremman kontaktin ja toimintaa koirallesi vai harrastatko jo jotain jossa saa purettua energiaa ja saa haastetta?


      • ghhjgjhhhkh
        ghhjgjhhhkh kirjoitti:

        Pieni korjaus en minä itseasiassa isoissakaan ole räksyjä tavannut jos puhutaan leonbergin berhardilaisen kokoisista mutta keskikokoisissa eli labbiksen kokoisissa paljon ja puolestaan pienissä en myöskään.

        Nyt meni puntit tasan ;) Kävin äsken kaupassa ja tuli vastaani kaksi koiraa. Toinen keskikokoinen ja toinen pieni. Molemmat oli räksyjä. Ja molempia komennettiin. Keskikoista kiljumalla kimeällä äänellä ei hauku ei hauku ei hauku hiljaa nyt ja pieni nostettiin ilmaan jolloin haukkoi henkeään ja sanottiin ei hauku hentoisemmalla äänellä. Lopputulos huono kumpikaan ns."koulutustyyli " ei tehonnut.

        Kieltämättä huvitti kuten aloittajaa tosin jälkimmäiselle sanoin älä nyt sentään kurista koiraasi kun haukkoi ilmaa..huh huh kaikkea sitä tosiaan näkee.. :(


      • ei sulata kaikkia
        ghhjgjhhhkh kirjoitti:

        Ok.No historiastanne päätellen asia selkenee. :(
        Harmillista ettei koirasi ole saanut hyviä kokemuksia muiden tapaamiseen.
        Dobermanni on minusta hieno rotu ja väärinymmärrettykin. Aikoinaan omasin vain pikkukoirani ja sen kaverina oli sen ajan tuttuni iso dobberisekoitus. oli kuin majakka ja perävaunu. ;)

        Mutta ei vieläkään ole myöhäistä ja voit alkaa hakemaan hyviä kokemuksia ja saada positiivista assosisaatiota koirallesi kun näkeekin vain muita.
        Vahvista omaa johtajuuttasi koiran silmissä niin koirasi rentoutuu enemmän kävelyillä kun tietää että sinulla homma hanskassa.
        Komenna/ojenna aina jos provosoi tai provosoituu näin vahvistat koirallesi tiedon että sinä hallitset asiat ja koiran ei tarvitse sitä tehdä ja ettei sitä käytöstä hyväksytä. Palkitse hyvästä käytöksestä. Muutama koira riittää kaveriksi. Ja muiden kanssa voit palkita aina kun katsoo toista rauhallisesti ja menee ohi rauhallisesti. Älä anna koirasi tehdä päätöstä kenen kanssa tulee toimeen ja kenen ei. palkitse helppojen tuttujenkin koirien kanssa vaikka tarvetta ei ole se vahvistaa ajatusta että kaikki koirat mukavia.

        Tokotreenit voisi olla hyväksi saat paremman kontaktin ja toimintaa koirallesi vai harrastatko jo jotain jossa saa purettua energiaa ja saa haastetta?

        Juu tokoillaan kotosalla, ryhmä kokoontuu vasta kesällä. Hyvin sujuu häiriöttä, pikkuhiljaa olen koettanut siirtyä häiriön alaiseksikin, josko tuo hiljaa hyvä tulisi, kun näyttäisi et häiriötä saa tuoda lisää melko pienin määrin muuten kontakti tahtoo hävitä kokonaan. Ja riippuu ihan tilanteesta miten paljon on häiriötä. Esimerkiksi näyttelyissä sitä häiriötä on jo niin paljon että se haluaa nähdä vain minut eikä ole huomaavinaankaan muita ympärillä :) Mutta lenkillä kontaktin saanti on vielä hakusessa, vaikka siinäkin on hitusen parannusta. Kyllä minä siihen luotan, että joku kaunis päivä päästään kaikkien ohi ongelmitta, mutta pitkän ajan kanssa :)


      • ghhjgjhhhkh
        ei sulata kaikkia kirjoitti:

        Juu tokoillaan kotosalla, ryhmä kokoontuu vasta kesällä. Hyvin sujuu häiriöttä, pikkuhiljaa olen koettanut siirtyä häiriön alaiseksikin, josko tuo hiljaa hyvä tulisi, kun näyttäisi et häiriötä saa tuoda lisää melko pienin määrin muuten kontakti tahtoo hävitä kokonaan. Ja riippuu ihan tilanteesta miten paljon on häiriötä. Esimerkiksi näyttelyissä sitä häiriötä on jo niin paljon että se haluaa nähdä vain minut eikä ole huomaavinaankaan muita ympärillä :) Mutta lenkillä kontaktin saanti on vielä hakusessa, vaikka siinäkin on hitusen parannusta. Kyllä minä siihen luotan, että joku kaunis päivä päästään kaikkien ohi ongelmitta, mutta pitkän ajan kanssa :)

        Ihan varmasti ja tiedän tuloksen siitä että haluat asiaan muutoksen se riittää loppu seuraa automaattisesti perässä. :)

        Turha hötkyillä tosiaan parempi pienin askelin eteenpäin kuin roimin taakse menkää omaan tahtiinne ja luota omaan näkemykseesi sinähän olet se joka tunnet koirasi parhaiten ja itsekin olen tehnyt niin että pieniä treenejä useasti mieluummin niin koira keskittyy paremmin. Omaan erittäin uteliaan rodun ja sen kanssa on ollut aikoinaan työstöä juuri tuossa häiriötilanteen kestämisessä mutta sitkeys palkitaan. :)

        Mitä hauskempaa ja rennompaa koirallasi on treeneissä sen helpommin saat koiran motivoitua..ainakin omallani näin . Huumoria peliin myös..jotkut tokotyypit kouluttaa minusta turhankin kurttaotsaisesti.

        Tsemppiä treeneihin.


      • ghhjgjhhhkh kirjoitti:

        "Pieni huomio mun puolelta, sosialistaminen ei edellytä tapaamista. Riittää että koirat ovat tarpeeksi lähellä toisiaan tutustuakseen toisen kehonkieleen :)
        "

        Miksi et anna saman tien tavata muita koiria?..itse olen antanut tavata koirieni muita niin remmissä kuin ilmankin. Ja aina omilla ehdoillani ei suoraan rynnimällä vaan luvalla ja kukaan koiristani ei rynni koska tapaamiset arkipullaa ja jos kiire emme tapaa ollenkaan vaan menemme ohitse. Sanon vain mennään ja koirat tietää että nyt ohitetaan vain. Hyvää harjoittelua miten tavataan rauhallisesti muita ja vain rauhallisuudesta palkitaan. Ainakin nämä koiratuttujeni koirat sosiaalisia joiden luokse olen omanikin päästänyt. Ja ne jotka ei muita tapaa menee aina rähinällä ohitse.

        Sosiaalistaminen vaatii aina kohtaamista niin remmissä kuin ilman ja omistajan ohjausta. Koirapuistossa näkee paljon näitä jotka päästää koiransa vapaaksi ja kontrollia/otetta sen jälkeen koiraan ei ollenkaan. Koirat pitää opettaa provosoimattomuuteen ja siihen ettei vastaa provosointiin.

        En ymmärrä tosiaan miten joku saa aikaa remmiräyhän. Pennusta asti kun sosiaalistaa eikä vasta teininä jolloin kaikki työ koiransa kanssa tai tekemättömyys tulee esiin. Ja jos koira on pennusta niin miten peruskoulutus on vieläkin menossa kun koira täysiikäinen.

        Koirani ovat erittäin hyvin sosialistettu kiitos kysymästä :)
        Tulevat toimeen kaikkien kanssa eivätkä räksytä lenkillä. Lenkillä me lenkkeillään, leikkituokiot hoidetaan muulla ajalla.
        En sano että näin olisi pakko tehdä, vaan pointti oli ettei tämä mitenkään tarkoita etteivät koirani olisi sosiaalisia.
        Alusta asti olen varmistanut että koirani luottavat minuun joka tilanteessa, eivätkä mitenkään kärsi siitä etteivät saa hihnassa tervehtiä. Tämä on niiden mielestä käytäntö :)


      • ghhjgjhhhkh
        minpin4ever kirjoitti:

        Koirani ovat erittäin hyvin sosialistettu kiitos kysymästä :)
        Tulevat toimeen kaikkien kanssa eivätkä räksytä lenkillä. Lenkillä me lenkkeillään, leikkituokiot hoidetaan muulla ajalla.
        En sano että näin olisi pakko tehdä, vaan pointti oli ettei tämä mitenkään tarkoita etteivät koirani olisi sosiaalisia.
        Alusta asti olen varmistanut että koirani luottavat minuun joka tilanteessa, eivätkä mitenkään kärsi siitä etteivät saa hihnassa tervehtiä. Tämä on niiden mielestä käytäntö :)

        En suosittelisi noin itse ..ok jos toimii teillä mitäpä siitä jokaisen asia miten sosiaalistaa kunhan ei harmia muille aiheuta.

        Kiireisenä ei mekään moikata muita ja koirat tietää sen silloin mennään kuin tinasotilaat sotakentällä ryhdikkäästi eteenpäin käskysanana mennään ;). Mutta muuten minusta on mukavaa mennä rennosti lenkit ja nauttia ulkoilusta: koirat saa haistella pientareet ja tavata muita ja itse katselen maisemia tai käyn kameralla kuvaamassa ja metsässä saa koirat mennä vapaana samaan aikaan. Jokainen taaplaa tyylillään.

        Itse en oikeastaan lenkkeile koirien kanssa vaan vain ulkoilen tai vaellan. Joskus vien koiria uimaan ja pyörän vierellä juoksutan. Koirapuistoissa saa juosta kauemmin muiden kanssa. Ja kävelen rauhallisesti koirien kanssa n. 1-2h per päivä. Tokotreenejäkin välillä.

        Ja koirani myös odottaa lupaa moikata..ja jos toiselle koiranomistajalle ei sovi niin jatketaaan rauhassa lenkkiä. Eli emme myöskään tungettele.


      • Anonyymi

        Auchh......... Mulla on itelläni seropinarttu ja myönnän suoraan, että se ei todellakaan ole viimeisen päälle koulutettu, mutta osaa peruskäskyt - istu, maahan, paikka, tassu, irti (pallosta/kepistä) ja tänne - luokse tulo...........On omaa tahtoa, sain tapella sen kanssa pentuna oikein kunnolla, että ei pure minua tai muita ihmisiä yms. muuta........
        Ihmisille on hyvin klitti ja säyseä, antaa vieraiden silittää, mutta muita koiria kohtaan vähän dominoiva ja itsevarma, lelut omii puistossa itelleen......... Veikkaan, että siinä on semmosta rotua, jolla on itsevarma ja dominoiva luonne.......... Muille koirille ei räkytä..........
        Mietin vain, että pitäiskö mun tuntea huonoa omatuntoa, jos koirani ei ole ihan viimeisen päälle koulutettu, hyväluontoinen ja kiltti ihmisille ja yleensä pidän sitä irti vain koirapuistossa ja sillon, ku se käy uimassa rannalla, en viitti pitää hihnasta kiinni, kun se hakee vedestä keppiä, antaa polskutella vapaasti........
        Oon kiintyny siihen hyvin paljon ja vaikka oon ite läimässy sitä pentuna kevyesti pyllylle - joo, koiraa ei saa lyödä enkä halua niin tehä, mutta on mun koira myös osannu koitella mun hermoja testailemalla mua ihan tahallaan - oon myös antanut sille haleja ja pusuja, ku se on niin lutusen näkönen........
        Ajattelen ite, että jos koira osaa kuitenki peruskäskyt ja on ns. yhteiskuntakelpoinen, ei haittaa, jos se ei ole mitään näyttelytason koulutusta saanu.........
        En siis sano, että koiraa ei kuulu kouluttaa - kuuluu, mutta ei kaikkien koirien tarvi olla ns. melkein täydellisesti opetettuja, jos ne on vaan seurakoira ja ns. yhteiskuntakelpoisia.........
        Omani on ainakin lutuinen ja kiltti ihmisille ja virkee tyttö, joka tykkää piehtaroida maassa ja lumessa ja järvivedessä, kerätä hansikoita aarteina ja leikkiä palloilla ja kepeillä, vaikka ikää on jo rouvalla kaksitoista........
        Koirapuistossa me käydään tilanteen mukaan - jos on muita saman luontoisia narttuja kuin mun koira, ei mennä sinne ollenkaan ja käydään monesti sillon, kun siellä ei ole muita - ajattelen näin vain muita ihmisiä ja heidän viihtyisyyttä ja koirien turvallisuutta.........
        Ite olen vastuussa, jos mun koira tekee jonkun toisen koiralle jotain, on ottanu yhteen muiden narttujen kanssa aiemmin.......... 😐😏🤗
        Eiköhän näin ollen myös kaikkien näiden huonommin koulutettujen koirien omistajien myös kuulu pitää koiraansa niin, ettei siitä ole vaaraa/haittaa muille koirille tai ihmisille.........


    • Ohi ja Ohi III

      Heips vaan kaikki! Enpä tykkää pienen koirien omistajana tästä syyttelystä- Ihan turhaam vaihdetaan mieluummi vinkkejä siiitä, miten homma saadaan haltuun. Tunsin aikanaan erään silkkiterrierin omistajan, joka aina vei koiransa ns,. koiratapaamiseen niin isojen kuin pientenkin rekkujen kanssa. Tuli hyvin yhteiskuntakelpoinen. EI PIDÄ YLEISTÄÄ. Haluan omistani ns. kunnon koirakansalaisia. Kenellä kanttia mennä kunno koira kansalainen testiiin,. Minulla on ja menen heti kun pääsen ja ehdin ja rahat riittäää. Toivottavasti pärjäämme. En halua, että koirani käyttäytyvät huonosti. EN NYT ENKÄ TULEVAISUUDESSA!!!!

    • Ohi ku pääsis

      Itseäni taas ottaa pannuun niin maan per*eleesti, että kun olen koulaamassa tätä pahimmassa murkkuiässä olevaa kutaletta, ni tullaan siihen viereen voivottelemaan miksi en anna tämän h*lvetin demonin juosta pitemmällä hihnalla ja antaa tulla tutustumaan tämän voivottelevan Fifiin kanssa koska tämä minun demonini niin näyttäisi haluavan tehdä niin. Koirallani kun on vielä tähän vuoden aikaan palttoo, pipo ja tossut jalassa niin eihän nämä voivottelijat tunnista rotua kaiken tämän vaate kerroksen alta. Yleensä tässä vaiheessa tokaisen, "no voinhan minä tätä pitää yhtä vapaalla ja olematta käskyn alaisena jos haluat, mutta älä tule sitten valittamaan että miksi en kouluta koiraani - tämähän on muuten dobermanni jos et sattunut huomaamaan". Tässä vaiheessa voivottelija laittaa jo nopeasti tossua toisen eteen ja kiskoo omaa Fifiään äkkiä perässään kun omani jää vinkumaan perään, että eikö nyt saanutkaan leikkiä karvapallon kanssa.
      Toki jätän mainitsematta, että koirani on todella kiltti muita koiria kohtaan, ei provosoidu edes tappelemaan vaikka toinen olisi kuinka hampaat irvessä kuola valuen, että ainut ongelma meillä on vain se, että haluaisi niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin mennä leikkimään kaikkien kanssa ja pussailla vielä näiden omistajatkin päästä varpaisiin ja kiivetä syliin. Eli kun koirakko tulee vastaan, on mielenkiinto vain siinä koirakossa ja pitää jos sun vaikka mitä meteliä

    • mira13

      Jos et poliisille niin ole kiltti ja ilmoita eläinsuojeluun!!! Eläinrääkkäyksestä saa ja ansaitsee rangaistuksen.

      Minun omatuntoni ei sallisi olla ilmoittamatta tuollaisesta asiasta, missä koira tällä hetkelläkin pelkää ja sitä satutetaan.

    • .....

      Totta, itse tein päätöksen puuttua naapurin koiran ja kissojen "hoitoon" ja ilmoitin eläinsuojeluun. En viitsi kertoa yksityiskohtia ettei vaan minua tunnisteta... Naapurillani oli pieni sekarotuinen seurakoira(ei ulkokoira), joka joutui olemaan parin metrin narussa ulkona kaikki päivät, pihalla oli tosin koppi jossa ei pohjaa eli maa alustana ja kopissa ei lämpöeristeitä, koiraa ei käytetty ollenkaan lenkillä ja koira sai kärsiä, lapsille ei oltu opetettu koiran käsittelyä, ne rääkkäsivät koiraa jatkuvasti, Sain tarpeekseni kun katoin mittarista, että pakkasta oli ja koira monta tuntia jo ollut siinä ulkona tököttämässä.
      Samalla henkilöllä kissoja, jotka ympäri vuoden ulkona, ei edes säännöllistä matokuuria ja sama käsittely lasten puolelta.

      Henkilöllä oli aiemmin koira, jonka se hylkäs ja antoi tutulleen, jolla ei ollut resursseja ikänsä takia hoitaa koiraa ja oli toinenkin koira jonka henkilön lapsi vei mukanaan kun muutti, koira (1,5v) rupesi puremaan ihmisiä, no tämä lapsi otti uuden koiran ennen kuin kerkesi edellisen lopettaa. Luonnevika oli kuulema edellisellä, pyh, ei koulutettu ollenkaan ja lapset rääkänneet sitä sen koko iän, ihmeppäkö tuo, jos alkaa puremaan.

      Jumaliste, opettakaa lapsillekäsittelemään koiraa nätisti!

    • Täälläkin mielellään vinkkejä otetaan vastaan että päästäs tosta räkyttämisestä. Toinen koira on alle 5 kilonen ja toinen kuuluupi isoihin, molemmat nuoria koiria ja pienempi kyllä osasi jo remmikäyttäytymisen. Tää isompiki kyllä sen jo osas mutta ny 1v (itseasiassa tänään täyttää) ja ruvennu riekkumaan ja haukkumaan ja huutamaan hihnassa, koska on semmoinen että haluu kaikkia mennä kattomaan. Ja nyt kyllä yritetty kovasti reenata mutta usein just toiset koirakot kääntyy pois, en sitte tiie johtuuko isomman ulkonäöstä vai mistä. (rotikkasakemanni sekotus) Et josvain osaisitte vinkkejä antaa niin erityisen kiitollinen olisin ! (:

      • Kuullostaa murkkumaiselta käyttäytymiseltä :) Tehostaisin arkitreeniä perusjutuissa, tuossa iässä on tärkeää kerrata ja kerrata jo opittua. Kontaktin ottoa käskyllä kannattaa myös treenata tuollaisen rotumixin kyseessä ollessa. Niin ollen voit pyytää kontaktia ja seuraamista ohitustilanteissa. Ymmärrän että moni kääntyy, jos ei osaa lukea koiraa tai jos oma koira on epävarma niin kartetaan tuollaisia ohituksia.
        Onko sinulla tuttuja joilla koiria joita koirasi ei ole vielä tavannut? Pyydä tällaisia harjoituskavereiksi :)


      • minpin4ever kirjoitti:

        Kuullostaa murkkumaiselta käyttäytymiseltä :) Tehostaisin arkitreeniä perusjutuissa, tuossa iässä on tärkeää kerrata ja kerrata jo opittua. Kontaktin ottoa käskyllä kannattaa myös treenata tuollaisen rotumixin kyseessä ollessa. Niin ollen voit pyytää kontaktia ja seuraamista ohitustilanteissa. Ymmärrän että moni kääntyy, jos ei osaa lukea koiraa tai jos oma koira on epävarma niin kartetaan tuollaisia ohituksia.
        Onko sinulla tuttuja joilla koiria joita koirasi ei ole vielä tavannut? Pyydä tällaisia harjoituskavereiksi :)

        Kiitosta vinkeistä ! (: toinen on juu nyt 1,5v narttu ja tää isompi 1v uros :D Täytyneekin ruveta kertaamaan viellä tehokkaammin. (: ja koittaa saaha joku kaveri autteleen ohitus harjoituksissa. (: Mitäpä luulet että auttaisikohan jos erikseen käyttäisi ulkona, että olisiko helpompi muistaa jo se osattu hieno käytös ? (:


      • rklli kirjoitti:

        Kiitosta vinkeistä ! (: toinen on juu nyt 1,5v narttu ja tää isompi 1v uros :D Täytyneekin ruveta kertaamaan viellä tehokkaammin. (: ja koittaa saaha joku kaveri autteleen ohitus harjoituksissa. (: Mitäpä luulet että auttaisikohan jos erikseen käyttäisi ulkona, että olisiko helpompi muistaa jo se osattu hieno käytös ? (:

        Ehdottomasti kannattaisi ulkoiluttaa erikseen kunnes molemmat menee niin nätisti ennenkuin ottaa molemmat samaan aikaan :) Muuten tulee herkästi takapakkia ja sun mixillä tulee kiireempi mennä tervehtimään että kerkeää ennen kaveria! ;D
        Toivotaan että harjoittelukaveri löytyy, olen itse auttanut vapaaehtoisesti naapurikunnan koirakkoja joilla ohitusongelmia kun mun aikuinen kestää kaikenmoisia provokaatioita eikä ikinä lähde riehumisiin mukaan vaan pysyy rauhallisena :)


    • Koirasta esine

      kysympähän vaan: onko toi nyt niin vakavaa? Onko kaikki huomio lenkeilläsi vain muissa ihmisissä ja heidän koirissaan? Koirat haukkuu ja karavaani kulkee, ei se kuitenkaan kuulu sinulle miten muut koiraansa pitävät. Säälin sellaisia koiria jotka kuljetetaan hihna kireällä kaikkien ohi ja jos pienikin inahdus pääsee niin alkaa kauhea huuto sieltä omistajan puolelta ja sitten näytetään niin v*tun tympeetä naamaa..ihan koiranpidon ihanuus siitä paistaa! Ei koiraa oteta pelkästään sen takia että sitä voi joka tilanteessa kontrolloida ja tehdä siitä täysin äänetön esine. Miksi koirat ei saa haukkua mutta lapset huutaa ja tekee vaikka mitä häiriintyneitä tekoja ja ihmiset riitelee yleisillä paikoilla ja juo mutta koirat ! Niiden pitää olla "yhteiskuntakelpoisia" kuka meistä sitten on yhteiskuntakelpoinen enää. harva on täydellinen. Hyvä se on jos koiran osaa kouluttaa mutta se on kuitenkin sosiaalinen eläin ja reagoi toisiin koiriin.

      • eijaksaräkyttäjiä

        no tässä tuskin siitä nyt olikaa kyse että täydellisiä täytyy olla, vaan yltiömäisestä räksytyksestä joka oikeesti käy hermoon, koira ei oo koira jos ei se hauku, niinhän se menee, mutta haukkumisella/räksytämiselläki rajansa, mun äidilläni on pieni koira, joka ei edes siedä että niiden kotona liikahdetaankaan, alkaa päätä särkevä räkyttäminen....


      • fghggjhjgjgh
        eijaksaräkyttäjiä kirjoitti:

        no tässä tuskin siitä nyt olikaa kyse että täydellisiä täytyy olla, vaan yltiömäisestä räksytyksestä joka oikeesti käy hermoon, koira ei oo koira jos ei se hauku, niinhän se menee, mutta haukkumisella/räksytämiselläki rajansa, mun äidilläni on pieni koira, joka ei edes siedä että niiden kotona liikahdetaankaan, alkaa päätä särkevä räkyttäminen....

        Koiranne dominoi teitä sillä aliarvioitte koiranne. :)

        Selvästi koiranne on pomo joka määrittelee miten huushollissa liikutaan.

        Eli miksi ette vahvista hyvää johtajuutta sen silmissä ja ota tilannetta haltuun.Ja koiranne voi olla myös turhautunut eli lenkittäkää kunnolla ja antakaa puuhaa sillä energiaa selvästi on liikaa.

        Ei kyse ole räksyttämisestä vaan hallinnasta/dominanssista. Se tietää miten toimitte ja sallitte hänelle ohjat. Pompottaa teitä. tyhmä koiranne ei selvästikään ole ja tokoilu on hvä keino luoda kontaktia koiraan ja saada aivojumppaa sille.

        Eli tokoilemaan vaan ja opettelemaan hyvää johtajuutta. :)


      • Alottajan pointti
        fghggjhjgjgh kirjoitti:

        Koiranne dominoi teitä sillä aliarvioitte koiranne. :)

        Selvästi koiranne on pomo joka määrittelee miten huushollissa liikutaan.

        Eli miksi ette vahvista hyvää johtajuutta sen silmissä ja ota tilannetta haltuun.Ja koiranne voi olla myös turhautunut eli lenkittäkää kunnolla ja antakaa puuhaa sillä energiaa selvästi on liikaa.

        Ei kyse ole räksyttämisestä vaan hallinnasta/dominanssista. Se tietää miten toimitte ja sallitte hänelle ohjat. Pompottaa teitä. tyhmä koiranne ei selvästikään ole ja tokoilu on hvä keino luoda kontaktia koiraan ja saada aivojumppaa sille.

        Eli tokoilemaan vaan ja opettelemaan hyvää johtajuutta. :)

        On varmasti ihan totta,ikävä kyllä.Myös Fghjghjhjghjg puhuu asiaa!!Nämä liika-räksyttäjät yli-suojelee LIIKAA omistajiaan.Ei hyvä.Näköjään monelle ei koiran-pito sovellu.Ihme raivo-päät.Pikku-ukko Cesar Millan on puhunut näistä jo vuosi-kaudet.joten kannattaa lukea.Ehkäpä nyt kuitenkin unohtuu se pää-asia,että koira on samanlainen kuin isäntänsäkin.Jos emäntä on kireä ja kauhea jäykistelijä- raivari,niin koira myös.


    • Mustarastas

      Minuakin harmittaa/ärsyttää, kun ei osata ottaa omille kyvyilleen sopivaa koiraa. Kaverini perheellä on ollut ennen kolme koiraa (ei samaan aikaan), ja kaikista luovuttiin korkeintaan vuoden sisällä, koska eivät "Jaksaneet pitää koiraa". Itse epäilen, etteivät vaan jaksaneet kouluttaa. :/
      Nyt heillä on sakemanni, enkä uskalla edes käydä hänen luonaan, koska pelkään koiraa. Se ei enää ole mikään pentu, mutta hyppii, haukkuu ja riuhtoo hullusti hihnassa. Tämä kaverini on kuitenkin aina: "On se meidän Saku vaan nii ihaana

    • ihastuttavia pieniä

      Itselläni on ollut aina koira joten luulen tietäväni jotain niistä 45vuoden kokemuksella,isojen koirien kanssa lenkkeillessä ja kohdatessa muita koiria ei minkäänlaista ongelmaa kohdatessa,mutta nykyisin omistan pieniä koiria ja ensiksi hankkimani oli 9vk ikäinen ja hyvin oppivainen ja ei vaikeuksia kohdatessa muita vastaantulevia koiria,mutta hankin sille kaverin ja tosi-ihana jäpikkä onkin mutta aina räksöttää kohdatessa isoja koiria ja olen opettanut ja kokeillut keinoja muttei mikään ole tehonnut ja niin tekee muutkin samasta pentueesta ja niin oli isäkin tehnyt,mutta äiti ei reagoinut vastaantuleviin haukkumalla eikä muutenkaan,olen kasvattajan kanssa usein keskustellut asiasta,mutta olemme koiriimme erittäin tyytyväisiä ja jos toinen on hiljaa lenkillä ja toinen metelöi niin ei se niin vaarallista ole.

      • fghgjhgjhkkh

        Onko sinilla spitz? Pystykorvilla on taipumus räköttää. Ei liity kokoon vaan rotutyyppiin.


    • stadin kundi 67

      Voi herran jestas,Mikä on vikana kun koskaan ei ole syy minun koirassa vaan se on se naapurin koira.No se siitä.Näitä kirjoituksia on oikein mukava ja hauska lukea.Voi naureskella minkälaisia me ihmiset olemme.Koira ihmiset ovat aina olleet toistensa kurkussa kiinni oli kyse sitten isosta tai pienestä koirasta.Jatkakaa samaan malliin niin saan hyvät naurut.Täytyykin lähteä ton sakemannin kanssa ulos.Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa.HEH HEH

      • Olkipossu

        Ehkä tänne vain kirjoittaa ihmiset, joilla on vähän edes koulutettu koira?


    • primitiivi

      mulla on sekarotunen pieni pystykorvainen koira mikä ei räksytä. monet pikkukoirat räksyttää siksi, että se on niiden puolustuskeino. omistajat eivät anna koiran olla koira, vaikka koira se on pikkukoirakin. samalla tavalla sitä pitää sosiaalistaa kuin isoa koiraa, mut just monet tälläsen räksyn omistajat on pennusta asti nostaneet fifin paniikissa syliin kun tulee toinen koira vastaan.. siitäkös se raukka sitten oppii pelkäämään ja paniikissa henkensä pitimiksi räksimäänkin?

      • hghuyuiyi

        Mutta miksi yleisimmin kuitenkin räksyttää isot sakemannit rotikat pystykorvat lapinkoirat??

        Huomautuksia tulee eniten naapureilta keskikokoisten koirien omistajille.

        Ok ne on pihassa mutta miksi niiden sallitaan "vahtia" kun samaa leuan louskuntaa nillä??

        Ja miksi isojen koirien annetaan aina vinkua piipata inistä vai miksi sitä sanotaan? Pikkukoirat ei vingu kuten pkrodut tekee??? Jotenkin ärsyttävän kuulosta kun iso koira inisee/vinkuu omistajalleen mennään jo ja steppaa paikoillaan..kun ei malta olla paikoillaan tai haluaa omistajan huomiota.
        Minusta vinkuminen on ärsyttävää.


    • hyi olkoon,

      INHOTTAVIA IHMISIÄ!

    • Anonyymi

      Olet varmaan aika oikeilla jäljillä. Kohta tulee useampi viesti omistajilta tuubaamaan kannanottoasi "hillokoirista" joita ei kouluteta.
      Ihmiset eivät sen vertaa viitsi kouluttaa omiansa että rakin ei tarvitse lenkillä ihan koko aikaa metrin hihnassa jaloissa potkittavana olla, toki on toiset rakit pitävät potkimisesta. Sitten kun perssilmä välttää niin päästetään ne irti muka leikkimään. Kun rakki muka on niin hyvin "hallinnassa".

    • Anonyymi

      Ensimmäiseksi kirjoituksestasi tulee mieleen. Useat koirat haukkuvat vahvasti nylkyttäessään, syytä itkuun siis on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe