Onko saksasta hyötyä?

~ teekkari

Tarkoitus olisi omaksi huviksi ja sivistykseksi lukea saksaa ainakin alkeiskurssi yliopistoni kielikeskuksessa. Tulin kyselemään fiiliksiä.

Mitä mieltä olette? Onko saksan kielestä hyötyä tai iloa suomalaiselle?

Oppiiko saksan helposti, jos ei ole lukenut sitä koskaan? Ruotsi ja englanti taipuvat. Vieraana kielenä luin lukiossa pitkän venäjän.

Kertokaapa jotain, ihan mitä vaan.

Esim.
Miksi itse olette opiskelleet saksaa?
Onko Saksa mukava maa tehdä töitä?
Ovatko saksalaiset mukavia, viisaita, kauniita vai jotain muuta?
Onko Saksassa/Itävallassa/Sveitsissä hyvät tekniset korkeakoulut?
Miten Saksassa suhtaudutaan lapsiin? (verrattuna Suomeen)
Mitä vaan tulee mieleen saksan kielestä tai kulttuurista tai maantiedosta tai mistä vaan...

10

1343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu on

      Toki siitä hyötyä on, mutta englanninkieli on vahva tekniikan alalla sielläkin, kun tekijät alkavat olemaan aika kansainvälisiä. Tosin jossain virmoissa on käyttävät jenkkienglantia ei tuota britti...

      Saksassa noin muuten tulee just ja just englannilla toimeen, ei ne sitä halua puhua.

    • Itse luin lukiossa saksaa. olen myös täydentänyt sitä myöhemmin. Englantia ja ruotsia opiskelleelle ei luulisi olevan vaikeaa, jos on motivaatio kieltä opiskella. Saksahan on ruotsin sukukieli. Saksasta ei ole minulla "työkokemusta", mutta on käyntikokemuksia saksankielisiin maihin. Jo saksankielisten alueiden laajuus - Pohjanmereltä Pohjois-Italian puolelle - kuvastaa sitä, että kulttuurikaan ei ole yhtenäistä.

      Itselleni on saksan kielestä ollut paljon enenmmän iloa ja hyötyä kuin ruotsista. Jos katsot viisaaksi opiskella saksan perusopintoja, huomaat kyllä kokemuspiirisi laajentuvan saksalaisten lehtien, kirjojen ja vaikkapa tv-sarjojen parissa, ja ehkäpä siinäkin mielessä, että huomaat aivan uudella innolla ottavasi todesta mahdollisuuden muuttaa saksankieliseen maahan.

      Ilmapiirejä ja kulttuuria on helppo piipahtaa haistelemassa vaikkapa nopeilla kaupunkilomilla, nyt kun noita suoria lentojakin tehdään suurimpiin kaupunkeihin.

    • marlene46

      Itse olen erittäin tyytyväinen siihen, että aikoinaan koulussa oli jopa pakko ottaa saksa, siis siitä on jo hyvin kauan aikaa! Englannin oppiminen myöhemmin ei ollut mikään konsti, sitähän nyt ovat kaikki tuutit täynnä. Sitten myös asuin n. 20 v. Saksassa, se oli hyvin antoisaa aikaa, koulutuksesta ja työelämästä on kokemuksia. Mutta siitä voisin kirjoittaa kirjan, ennenkuin puoliakaan saisi viestitettyä.
      Ystäviin siellä on paluumuuton jälkeen edelleen kontakteja ja seuraava matka Berliiniin on varattuna.
      Tämän hetken kokemuksia Saksasta ja saksalaisista saat paremmin Suomalaiset Saksassa foorumilta.
      Suosittelen siis saksan opiskelua lämpimimmin!

    • On hyötyä

      Miksi itse olette opiskelleet saksaa? Lukiossa pitkä saksa ja sitten Saksaan töihin.

      Onko Saksa mukava maa tehdä töitä? Riippuu työpaikasta.

      Ovatko saksalaiset mukavia, viisaita, kauniita vai jotain muuta? Asiallisia ja tehokkaita.

      Onko Saksassa/Itävallassa/Sveitsissä hyvät tekniset korkeakoulut? Münchenin TU on maailman ranking listalla nr.46.

      Miten Saksassa suhtaudutaan lapsiin? (verrattuna Suomeen). Huonosti. Lapset on häiriötekijä, ei ole junissa puuhavaunuja tms.

      Asun Saksassa, enkä palaa enää koskaan Suomeen, varsinkin eläkepäivät on mukavampi sitten joskus viettää täällä: edullisemmat hinnat, lempeämpi ilmasto ja sosiaalisempi elämäntyyli kuin Suomessa.

    • jotakin Saksasta

      Saksaa opiskelin jo koulussa ja sitten yliopistossa. Osittain olen sillä ansainnut leipänikin. Saksa on helppo oppia, kun osaa englantia ja ruotsia. Kieli on englantiin verrattuna huomattavan säännöllistä, joskin alussa hieman työläs kolmen suvun ja neljän sijamuodon vuoksi. Alun jälkeen on helppoa.

      Olen opiskellut Saksassa kauan sitten, mutta töihin en rohjennut. Saksalaiset ovat asiallisia, voivat suomalaisesta vaikuttaa etäisiltä ja jäykiltä jo tittelien käytön ja teitittelyn vuoksi. Toisaalta saksalaiset ovat luotettavia.

      Saksassa voidaan puhua siitäkin, ketä on vaaleissa äänestänyt, mutta palkoista ja varallisuudesta ei sovi puhua eikä kysellä. Aikaisemmin myös toinen maailmansota oli sopimaton puheenaihe.

      Suomalaisella on sikäli ihan helppoa Saksassa, että ulkonäkö ei paljasta ulkomaalaisuutta. Suomalaista yleensä arvostetaan.

      • 5674567

        Suomalaisella on sikäli ihan helppoa Saksassa, että ulkonäkö ei paljasta ulkomaalaisuutta. Suomalaista yleensä arvostetaan.

        ---

        Olen eri mieltä: minua luullaan kokoajan venäläiseksi (kalpea ja korkeat poskipäät). Ja viimeksi eräs veikkasi minua puolalaiseksi.


    • 8484873422

      Kyllä siitä on hyötyä, varsinkin jos matkustaa Saksaan. Usein saksalaiset vastaavat englanninkielisiin kysymyksiin saksaksi, vaikka ymmärtäisivät englantia. Suhtautuminen englantia puhuviin ulkomaalaisiin ei myöskään ole aina ystävällistä, koska saksalaiset ovat tottuneet siihen, että ulkomaalaiset pitävät heitä "natseina". Mutta kun selviää, että turisti onkin Suomesta, niin saksalainen huudahtaa helpottuneena: "Finnland!" ja leveä hymy ilmestyy naamalle.

    • Juutalainen.D.

      Minä en osaa sanaakaan saksaa ja olen ylpeä siitä.

    • Es lohnt sich

      On hyötyä ja iloa, olen tarvinnut paljon myös työelämässä. Nuoremmatkin saksalaiset puhuvat yllättävän vähän englantia, varsinkin tietysti Itä-Saksassa aikoinaan opiskelleet.
      Jos ruotsi taipuu niin taipuu saksakin. Keine Angst.
      Saksassa monenlaisia ihmisiä niinkuin kaikkialla, eivät erityisen avoimia, mutta vähän niinkuin suomalaiset, aluksi pidättyväisiä mutta tutustumisen jälkeen tosi mukavia.
      Lapsiin suhtaudutaan hyvin niin kauan kuin käyttäytyvät kuten aikuiset. Ei huomioida erityisesti yleisellä tasolla, mutta vanhemmat ihmiset tulevat joskus lepertelemään. Yleensä lapsilta odotetaan hyvää käytöstä.
      Saksassa eroja eri alueiden välillä, kuten Suomessakin.
      Opiskelun iloa, kielitaidosta on hyötyä, jos menee Saksaan.

    • voi elämä

      15 vuotta sitten lukiossa valitsin saksan alkeiden sijasta ranskan alkeet ilman mitään syvempää pohdiskelua. Opiskeluaikana 10 vuotta sitten luin saksan alkeet kokeilumielessä, ja jaksoin vain vuoden. Nyt, joudun pakosta opettelemaan saksaa, kun puoliso sai töitä Saksasta. Olen aloittanut alkeet alusta, ruotsista enemmän hyötyä kuin enkusta kieliopinnoissa. Saksassa on osattava saksaa, nuoret puhuu jotain enkkua.

      Naapureihin en ole tutustunut vieläkään, asumme Pohjois-Saksassa. Saksassa on paljon pikkuisia sääntöjä elämisen suhteen (esim. taloyhtiön keräyspisteeseen saa vielä kierrätyspaperia vain kello 9-19 välisenä aikana!?!) , minulla onkin menossa lievä kulttuurisokki maaottelumaisesti mikä tietty asia on paremmin Suomessa kuin Saksassa. Suomalaiset ovat kyllä mielestäni kiltimpiä kuin saksalaiset.

      Saksalainen työkulttuurin ilmapiiri on erittäin kankea ja teitittelypohjainen (ainakin asiantuntijatason tehtävät). Skandinaavisen rentouden on voinut uhohtaa tyyliin "masa mitens tää tehdään, odota tulen viereesi istumaan". Enkuksi saa alkuun selittää töissä, mutta toivotaan, että puhe muuttuu saksaksi suhteellisen nopeasti.

      Olen salaa mielessäni kiitellyt sitä, että luin aikoinaan edes ne alkeet saksasta, koska se antaa pohjaa käytännön tilanteisiin. Ota mukaan Suomesta saksan kielioppikirja! Ja sanakirja!

      Euroopan muut kaupingit ovat junamatkan päässä, joten viikonloppuisin tulee usein hypättyä reissuun (samaa hintaluokkaa kuin VR). Ruoka on edullista, asuminen on pohjoisessa ja idässä edullista (ns, kylmävuokra voi olla jopa 5 e/m2), etelässä sitten kuulemma ihan eri luvut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7839
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4482
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      27
      2188
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2099
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1915
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1765
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1669
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe