Auttakaa!Työnantajani/pomoni käytös on lain vastaista,mitä teen?

Vittuntunut!

Olen vielä töissä koe-ajalla, ja sitä on vielä 2kk jäljellä. Jos sairastun, pomo sanoo että minun on pakko tulla töihin tai saan potkut! Vaikka toisin lääkärintodistuksen, se ei kelpaa, vaan minun on vaan pakko tulla töihin vaikka olisin kipeä! Olen vielä töissä ravintolassa/pika ravintolassa, joten tarjoilen tällä hetkelläkin siellä flunssassa ja kuumeessa ruokaa asiakkaille. Olen puhunut työkavereitteni kanssa myös asiasta, ja heidänkin on pakko tulla kipeänä töihin, ei saa ikinä jäädä kotiin työpäivänä. Työkaverini sairastui pahasti muutama päivä sitten, soitti pomolle ja pomo kiroili puhelimeen ja uhkaili antavansa potkut jos hän ei tule töihin.
Jos joku saisi tietää tästä käytännöstä, meidän ravintola menettäisi oikeudet tarjoilla ruokaa. Mitä minun pitää tehdä?
Haluan että asiaan tulee muutos koska tämä ei voi jatkua näin. Olen itse tällä hetkellä myös sairas ja en saa jäädä kotiin paranemaan/lepäämään, joten tauti vaan pitkittyy ja pahenee tätä menoa.
Auttakaa!

150

8390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä on totuus

      Jos kuulut liittoon niin ota sinne yhteys.

      Kyllä asiakkaat ainakin pitemmän päälle huomaavat jos työntekijät ovat sairaina töissä, ja sehän on todella hyvää mainetta paikalle. Esimerkiksi minä en menisi ravintolaan jossa työntekijät työskentelevät kipeinäkin. Eihän sitä koskaan tiedä minkälaisen kupan sieltä saa.

      • kummoo hommoo

        Vaan minun pomo se vasta mahoton onki.
        Korottelloo minun palakkaa vähä väliä. Kun tulin virmaan vuoden alusta sain palakkoo 8.20 tunnilta.
        Nykyisin palakkani on reilu 20 eskua tunnilta ja lupas pikku korotuksen taas enskuun alusta.
        Ulukomuan matkolla oon käönnä sen kans jo kolome kertoo, eikä mikkää oo maksanna mulle mittee.

        Hyvä oli tuo sun provo, vuan minäpä pistin vielä paremmax


      • suyertuset
        kummoo hommoo kirjoitti:

        Vaan minun pomo se vasta mahoton onki.
        Korottelloo minun palakkaa vähä väliä. Kun tulin virmaan vuoden alusta sain palakkoo 8.20 tunnilta.
        Nykyisin palakkani on reilu 20 eskua tunnilta ja lupas pikku korotuksen taas enskuun alusta.
        Ulukomuan matkolla oon käönnä sen kans jo kolome kertoo, eikä mikkää oo maksanna mulle mittee.

        Hyvä oli tuo sun provo, vuan minäpä pistin vielä paremmax

        MIksi ajattelin viestin olevan provo. Itse työskentelen hoitoalalla, jossa hyvin selvästi on annettu ymmärtää, että melkein pää kainalossa on paikalle ilmestyttävä. Minusta sairaana olo varsinkin huonokuntoisten potilaiden lähellä on edesvastuutonta, mutta minkäs teet jos et saa sairaslomaa, kun ei ole sitä kuuluisaa kuumetta. Vaikka räkä valuisi ja yskiä pärskit niin sinne vaan.


      • voi äemän käki
        suyertuset kirjoitti:

        MIksi ajattelin viestin olevan provo. Itse työskentelen hoitoalalla, jossa hyvin selvästi on annettu ymmärtää, että melkein pää kainalossa on paikalle ilmestyttävä. Minusta sairaana olo varsinkin huonokuntoisten potilaiden lähellä on edesvastuutonta, mutta minkäs teet jos et saa sairaslomaa, kun ei ole sitä kuuluisaa kuumetta. Vaikka räkä valuisi ja yskiä pärskit niin sinne vaan.

        Kirjoitat: "Miksi ajattelin viestin olevan provo"

        Mistä helevetistä minä voisin sen tietää, kun et sitä kommentissasi edes kerro.


      • EI TARVI EES MIETTIÄ

        Samoin minä en mene uudestaan siihen ravintolaan missä tarjoilija pärskii ja yskii. lompakko kun on ainoa tapa äänestää! ei noi tyhmät muuten usko! en myöskään menis missään tilanteessa kipeänä töihin! tulkoot monoo,en noin huonossa ilmapiirissä muutenkaan jatkaisi!pari tuttua on ollu kipeenä töissä ja sydämmen rytmihäiriöitä siitä saanut ! kannattiko? luulis tarjoilijoillakin olevan jonkunlainen ammattiylpeys?


      • varman jyrki ja arto

        olen ollut kelan ja varman palkkalistoilla,jo 2006 asti eivät vielä ole maksaneet minulle kuuluvaa korvausta,vaikka kymmenen lääkärin lausuntoa on että olen työkyvytön.varmasta tuli,jyrki ja arton päätös.VAARA MENNÄ LÄPI.ihmettelevät kelassa miksi eivät maksa korvausta.varman jyrki ja arto on varmaan lukutaidottomia.pöljän koulun kasvatteja


      • ääliölle
        voi äemän käki kirjoitti:

        Kirjoitat: "Miksi ajattelin viestin olevan provo"

        Mistä helevetistä minä voisin sen tietää, kun et sitä kommentissasi edes kerro.

        Kirjoittajahan epäili sen olevan provo, joten kysyin miksi??? Ymmäärrätkö??? MInä en ajatellut niin, miksi siis olisin sen kertonut? Ymmärrätkö??


      • ei lämpöä
        suyertuset kirjoitti:

        MIksi ajattelin viestin olevan provo. Itse työskentelen hoitoalalla, jossa hyvin selvästi on annettu ymmärtää, että melkein pää kainalossa on paikalle ilmestyttävä. Minusta sairaana olo varsinkin huonokuntoisten potilaiden lähellä on edesvastuutonta, mutta minkäs teet jos et saa sairaslomaa, kun ei ole sitä kuuluisaa kuumetta. Vaikka räkä valuisi ja yskiä pärskit niin sinne vaan.

        Kyllä se pitäisi hoitoalalla tietää, että aikuisella ihmisellä ei välttämättä niin helposti tule sitä kuumetta. Itsellä ei ole ollut kuumetta kymmeniin vuosiin, vaikka kaikenmaailman flunssia ym. on ollut.


      • Näin se vaan on

        Se on viimeinen niitti jos liittoon otat yhteyttä. Et kyllä töitä siitä firmasta saa. Ja jos juttu leviää niin et läheltäkään.


      • super ääliölle
        ääliölle kirjoitti:

        Kirjoittajahan epäili sen olevan provo, joten kysyin miksi??? Ymmäärrätkö??? MInä en ajatellut niin, miksi siis olisin sen kertonut? Ymmärrätkö??

        Munkin mielestä mokasit....no, se taitaa olla jokapäiväistä juttua sulle.

        Älä hae, älä edes yritä hakea sairauslomaa, ellet ole ihan aikuistenoikeesti sairas.
        Räkähän sinun nokastasi valuu aina.


      • raakkuna1

        Maailmassa on paljonkin todella ikäviä henkilöitä Työnantajina ja Esimiehinä, ja silloin ollaan varsin haastavassa tilanteessa, ja työntekijöiden on oltava varsin viisaita asian suhteen, ja pohdittava yhdessä tilannetta. Ja miten tulisikaan toimia tuollaisen Pomon alaisuudessa, niin kyllä vaan on oltava oikealla tavalla laillisesti valmis taistelemaan, ja käännyttävä Työntekijäliiton puoleen. Ja yleensä jo riittää että Työntekijäliiton edustaja soittaa Pomollesi.


      • akavan_erityisalat
        Näin se vaan on kirjoitti:

        Se on viimeinen niitti jos liittoon otat yhteyttä. Et kyllä töitä siitä firmasta saa. Ja jos juttu leviää niin et läheltäkään.

        Hei,

        Suomessa on yhdistymisvapaus perusoikeutena kaikilla. Ammattiliittoon kuuluminen ei saa olla peruste kohdella työntekijöitä eriarvoisesti. Työntekijän ei edes tarvitse kertoa työnantajalle kuulumisestaan liittoon.

        Lisäksi asiat käsitellään liitoissa aina luottamuksellisesti eikä työntekijän yhteydenotosta koskaan mene tietoa hänen työnantajalleen ellei siitä erikseen ole sovittu.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat


      • siskoni veli

        Joo kuule liittoon yhteyttä heti ja jos potkut antaa niin haasta oikeuteen. Mun sisko sairastuis ja sai potkut. Haastoi työnantajan oikeuteen ja sai vuoden palkan. kysessä oli pikaruoka paikka. Siskoni oli tosin vakituisena mut ei sen väliä oletko hasrjoittelija vai vakituinen.Kirjoita myös johonkin suuren paikallisen lehden yleisö palstalle jutustasi nimettömänä niin pomisi saa uonoa julkisuutta ja joku varmaan älähtää. Pomosi voi saada monoa.


      • ääliölle
        super ääliölle kirjoitti:

        Munkin mielestä mokasit....no, se taitaa olla jokapäiväistä juttua sulle.

        Älä hae, älä edes yritä hakea sairauslomaa, ellet ole ihan aikuistenoikeesti sairas.
        Räkähän sinun nokastasi valuu aina.

        Ja sinäkö ihan tosissani takerruit yhteen kirjaimeen, etkä muka tajunnut pointtia. Esitit tietoisesti tyhmää ja NÄSÄVIISASTA! Vain räkänokat takertuvat moiseen ja sitten alkavat rähisemään.

        Olet itse varmasti ihan poikanen vielä tai sitten "perusvastaanlaittaja" joka asiaan, ei muuten ala moiseen viisasteluun.


      • sijhdfgoicd
        ei lämpöä kirjoitti:

        Kyllä se pitäisi hoitoalalla tietää, että aikuisella ihmisellä ei välttämättä niin helposti tule sitä kuumetta. Itsellä ei ole ollut kuumetta kymmeniin vuosiin, vaikka kaikenmaailman flunssia ym. on ollut.

        Kyllähän minä sen tiedän, mutta se ei ole oikein olla töissä räkäisenä ja pärskivänä. Jokainen hoitoalalla tietää kuinka viaton kuumeeton flunssa voi tarttua vastustuskyvyttömään sairaaseen potilaaseen ja saada aikaan sen viimeisen keuhkokuumeen. Ei töissä voi vähällä väellä valikoida, kenen luona olen ja kenen en, vaikka kuinka nokka vuotaisi.


      • Savolainen123
        kummoo hommoo kirjoitti:

        Vaan minun pomo se vasta mahoton onki.
        Korottelloo minun palakkaa vähä väliä. Kun tulin virmaan vuoden alusta sain palakkoo 8.20 tunnilta.
        Nykyisin palakkani on reilu 20 eskua tunnilta ja lupas pikku korotuksen taas enskuun alusta.
        Ulukomuan matkolla oon käönnä sen kans jo kolome kertoo, eikä mikkää oo maksanna mulle mittee.

        Hyvä oli tuo sun provo, vuan minäpä pistin vielä paremmax

        Älä yritä kirjoittaa savon murteella, kun et näköjään osaa!


      • mieli pide
        ääliölle kirjoitti:

        Ja sinäkö ihan tosissani takerruit yhteen kirjaimeen, etkä muka tajunnut pointtia. Esitit tietoisesti tyhmää ja NÄSÄVIISASTA! Vain räkänokat takertuvat moiseen ja sitten alkavat rähisemään.

        Olet itse varmasti ihan poikanen vielä tai sitten "perusvastaanlaittaja" joka asiaan, ei muuten ala moiseen viisasteluun.

        niin mitä olete mieltä onk o työnantajat hitlereitä?


      • työnantaja
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        Suomessa on yhdistymisvapaus perusoikeutena kaikilla. Ammattiliittoon kuuluminen ei saa olla peruste kohdella työntekijöitä eriarvoisesti. Työntekijän ei edes tarvitse kertoa työnantajalle kuulumisestaan liittoon.

        Lisäksi asiat käsitellään liitoissa aina luottamuksellisesti eikä työntekijän yhteydenotosta koskaan mene tietoa hänen työnantajalleen ellei siitä erikseen ole sovittu.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat

        "Ammattiliittoon kuuluminen ei saa olla peruste kohdella työntekijöitä eriarvoisesti."

        Näin teoriassa ja lain mukaan, käytännössä toisin.


      • mikko274
        työnantaja kirjoitti:

        "Ammattiliittoon kuuluminen ei saa olla peruste kohdella työntekijöitä eriarvoisesti."

        Näin teoriassa ja lain mukaan, käytännössä toisin.

        Laki myöskin määrää työnantajan olemaan antamatta potkuja sairaalle työntekijälle ja lääkäritodistus on erittäin hyvä todiste työkkärille vietäväksi ja se kyllä tulee tekemään kipeää yritykselle sillä siinä menee mahdollisuus käyttää työkkärin antamia etuja pitkäksi aikaa.


      • karpolla on asiaa
        mieli pide kirjoitti:

        niin mitä olete mieltä onk o työnantajat hitlereitä?

        www.vippiilmanluottotietoja.com


      • ~cs~
        mikko274 kirjoitti:

        Laki myöskin määrää työnantajan olemaan antamatta potkuja sairaalle työntekijälle ja lääkäritodistus on erittäin hyvä todiste työkkärille vietäväksi ja se kyllä tulee tekemään kipeää yritykselle sillä siinä menee mahdollisuus käyttää työkkärin antamia etuja pitkäksi aikaa.

        Kerrotko mikä laki noin määrää?


    • nfdjs

      Ota selville teidän luottamusmiehenne ja keskustele hänen kanssaan.

      • afdjaja

        Luuletko että tuollaisessa paikassa on luottamusmiestä? ....


    • ====
      • akavan_erityisalat

        Hei,

        Työsuojeluasioissa sinun kannattaa omalla työpaikallasi kääntyä myös työsuojeluvaltuutetun puoleen. Työsuojeluviranomaisten (nykyään aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueet) puoleen kannattaa kääntyä vasta siinä vaiheessa, kun asiaa on ensin (tuloksetta) käsitelty työpaikan työsuojeluorganiosaatiossa. Työnantajalla on toimintavelvollisuus työsuojelutilanteessa ja sen laiminlyönnistä voi seurata myös rikosoikeudellinen vastuu.

        Terveisin,
        Akavan Erityisalat


      • kysy tuolta!
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        Työsuojeluasioissa sinun kannattaa omalla työpaikallasi kääntyä myös työsuojeluvaltuutetun puoleen. Työsuojeluviranomaisten (nykyään aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueet) puoleen kannattaa kääntyä vasta siinä vaiheessa, kun asiaa on ensin (tuloksetta) käsitelty työpaikan työsuojeluorganiosaatiossa. Työnantajalla on toimintavelvollisuus työsuojelutilanteessa ja sen laiminlyönnistä voi seurata myös rikosoikeudellinen vastuu.

        Terveisin,
        Akavan Erityisalat

        Akavan Erityisalat
        Maistraatinportti 4 A, 6. krs
        00240 Helsinki
        Puh. 0201 235 340
        http://www.akavanerityisalat.fi
        Kysy työelämän muutostilanteista.


      • akavan_erityisalat
        kysy tuolta! kirjoitti:

        Akavan Erityisalat
        Maistraatinportti 4 A, 6. krs
        00240 Helsinki
        Puh. 0201 235 340
        http://www.akavanerityisalat.fi
        Kysy työelämän muutostilanteista.

        Hei,

        Asiantuntijamme vastaavat ja osallistuvat keskusteluun tällä palstalla arkisin klo 9-15. Ainoastaan Akavan Erityisalojen jäsenet saavat henkilökohtaista palvelua liiton toimistolta. Jäsenyys tarkistetaan aina yhteydenottotilanteessa.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat


      • Lonely fighter
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        Työsuojeluasioissa sinun kannattaa omalla työpaikallasi kääntyä myös työsuojeluvaltuutetun puoleen. Työsuojeluviranomaisten (nykyään aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueet) puoleen kannattaa kääntyä vasta siinä vaiheessa, kun asiaa on ensin (tuloksetta) käsitelty työpaikan työsuojeluorganiosaatiossa. Työnantajalla on toimintavelvollisuus työsuojelutilanteessa ja sen laiminlyönnistä voi seurata myös rikosoikeudellinen vastuu.

        Terveisin,
        Akavan Erityisalat

        Kuinkas sitä "tuloksetta" voi käsitellä työpaikalla, kun oikeuksistaan kiinni pitavälle annetaan potkut? Eikä työsuojeluviranomaisten pitäisi oma-aloitteisesti puuttua tälläisten työnantajien toimintaan. Kyllä paikkakunnalla varmasti 'sana kiirii' tälläisista työnantajista. Olen itsekin ollut monessakin vastaavanlaisessa työpaikassa ja kyllä siinä on keinot vähissä! Tuntuu että työnantajat saa rellestää nykyään ihan miten tykkää, eikä siihen kukaan puutu. Jos on ko. työpaikalla työssä siihen ei voi puuttua irtisanomisen uhan vuoksi ja sen jälkeen taas on turha mennä minnekään viranomaisiin tai liittoon valittaan. Ainoa toimintatapa yhdellä työntekijällä on uhrautua muitten puolesta - siis viedä asia käsittelyyn niin taloon jäävät työntekijät ehkä hyötyvät asiasta. Lisäksi ko. työntekijä ei saa enää muualtakaan työtä! Jo sitä jos on ihan normaalisti irtisanoutunut jostain työpaikasta tentataan työhaastattelussa epäluuloisena, koska työnantajien mielestä vikahan on AINA työntekijässä (vaikka edellinen esimies ois ollu millainen despootti tahansa!). Varsinkaan nuoret eivät osaa pitää puoliaan kokeneita pomottajia vastaan ja se näkyy räikeästi työpaikoilla nykyään. Kyllä JONKUN pitäisi puolustaa heitä! HERÄTKÄÄ VIRANOMAISET JA TEHKÄÄ JOTAIN!!!


      • yski yksin
        Lonely fighter kirjoitti:

        Kuinkas sitä "tuloksetta" voi käsitellä työpaikalla, kun oikeuksistaan kiinni pitavälle annetaan potkut? Eikä työsuojeluviranomaisten pitäisi oma-aloitteisesti puuttua tälläisten työnantajien toimintaan. Kyllä paikkakunnalla varmasti 'sana kiirii' tälläisista työnantajista. Olen itsekin ollut monessakin vastaavanlaisessa työpaikassa ja kyllä siinä on keinot vähissä! Tuntuu että työnantajat saa rellestää nykyään ihan miten tykkää, eikä siihen kukaan puutu. Jos on ko. työpaikalla työssä siihen ei voi puuttua irtisanomisen uhan vuoksi ja sen jälkeen taas on turha mennä minnekään viranomaisiin tai liittoon valittaan. Ainoa toimintatapa yhdellä työntekijällä on uhrautua muitten puolesta - siis viedä asia käsittelyyn niin taloon jäävät työntekijät ehkä hyötyvät asiasta. Lisäksi ko. työntekijä ei saa enää muualtakaan työtä! Jo sitä jos on ihan normaalisti irtisanoutunut jostain työpaikasta tentataan työhaastattelussa epäluuloisena, koska työnantajien mielestä vikahan on AINA työntekijässä (vaikka edellinen esimies ois ollu millainen despootti tahansa!). Varsinkaan nuoret eivät osaa pitää puoliaan kokeneita pomottajia vastaan ja se näkyy räikeästi työpaikoilla nykyään. Kyllä JONKUN pitäisi puolustaa heitä! HERÄTKÄÄ VIRANOMAISET JA TEHKÄÄ JOTAIN!!!

        Työnantaja on vastuussa yrityksestään. Työntekijät eivät monesti edes ymmärrä tätä. Luullaan että työntantaja/yrittäjä on yrittäjä hänen kiusakseen. Miettikää jos yrittäjät alkaisivat lakkoon. Mites sitten suu pannaan. Säkkiä myöten? Päivärahan saanti ehtyisi kun ei ole veromarkkoja maksavia yrityksiä. Tiesittekö, että yrityksen maksavat ison osan työttömyysvakuutusmaksuista? Ei ne työttömät niitä itse maksa.

        Työtekijöillä ja yrityksillä on omat velvollisuutensa, mutta myös oikeutensa. Työnantajan oikeuksiin kuuluu myös lopettaa yrittäminen jos ei yritys kannata, kun ollaan aina kuumessa ja räkäisiä. Mikään yritys ei kannata, jos siellä ei ole osaavia ja ahkeria työntekijöitä. Mutta yritys voi toimia myös, vaikka siinä tekee töitä vain yrittäjä yksin. Näin pitäsi ollakin. Mitäs sitä nurisevalle kansalle töitä hommaamaan kun täällä vain valittavat kun pitää tehdä töitä.

        Suurimmaksi osaksi vika ON työntekijässä. Työnantaja/yritys ei ole työntekijää varten, varten sitä varten jotta se tuottaa yrittäjälle jotakin. Hänenkin on asuttava jossain, maksettava veroja, vietävä lapset hoitoon jne. Eli hän on tavallinen ihminen joka on sattunut valitsemaan työnkuvansa jostain syystä...

        Työntekijän palkkaaminen on yritykselle kalleimpia investointeja, miettikää sitä kun haette niitä turhia sairaslomia ja pikkuflunssassa haluaisitte lötkättää kotona. Yrityshän siitä kustannukset kärsii. Työntekijän on aina tuotettava lisäarvoa yritykselle. Työtekijät eivät ole mikään itseisarvo.


    • Näitä kuule riittää

      Työsopimuksen voi purkaa koeaikana ilman sen kummempia perusteita kumpi tahansa osapuoli, myös työntekijä!

      Tosiasia on se, että monessakaan paikassa ei ihan oikeasti kannata sairastaa koeajalla, vielä vähemmän esittää toiveita työvuoroista, tms. Tästä on kokemusta ja se koeaika purku tulee tosiaan ihan ilman varotusta, vaikka koeajan viimeisenä päivänä. Tuota kutsutaan "hajota ja hallitse" -taktiikaksi, eli kertoo erittäin huonosta johtamisesta, esimiehellä ei yksinkertaisesti ole itsetuntoa, eikä nähtävästi minkään valtakunnan pätevyyttäkään ja nuo puutteet sitten paikataan järjettömällä kyykytyksellä.

      Suosittelen ottamaan vaikka ne potkut, ei tuo työpaikka tuosta tuon mielekkäämmäksi tule muuttumaan keajan jälkeenkään, ja koska kyseessä joku pikaruokapaikka, ei niissä ole kovin kaksiset liksat - niin olemattoman liksan takia ei kannata antaa mielenterveyttään & fyysistä terveyttään pilata!

      • ihme neuvo

        Miksi suosittelet ottamaan potkut?
        Jos kyseinen henkilö jää työttömäksi irtisanomisensa jälkeen, tulee hänelle karenssi.


      • akavan_erityisalat
        ihme neuvo kirjoitti:

        Miksi suosittelet ottamaan potkut?
        Jos kyseinen henkilö jää työttömäksi irtisanomisensa jälkeen, tulee hänelle karenssi.

        Hei,

        Kiitos hyvästä kannaotostasi!
        Olet aivan oikeassa siinä, että neuvoon potkujen ottamisesta pitää suhtautua varauksella.

        Jos irtisanoutumisen voidaan katsoa johtuvan työntekijästä (esim. itse irtisanoutuminen), aiheuttaa se todellakin työvoimapoliittisen karenssin, jonka pituus on yleensä 90 päivää eli tänä aikana oikeutta työttömyyspäivärahaan.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat


      • fdsfdsfdfff
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        Kiitos hyvästä kannaotostasi!
        Olet aivan oikeassa siinä, että neuvoon potkujen ottamisesta pitää suhtautua varauksella.

        Jos irtisanoutumisen voidaan katsoa johtuvan työntekijästä (esim. itse irtisanoutuminen), aiheuttaa se todellakin työvoimapoliittisen karenssin, jonka pituus on yleensä 90 päivää eli tänä aikana oikeutta työttömyyspäivärahaan.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat

        Eikö tuota työttömyyspäivärahaa saa nimenomaan silloin kun työnantaja on irtisanonut työntekijän. Eli tällöin kannattaa nimenomaan ottaa potkut.

        Menettääkö työttömyysrahan myös jos irtisanoutuu itse koeajalla? Vai koskeeko tuo vain itse työsuhdetta?


      • Potkuista ei
        fdsfdsfdfff kirjoitti:

        Eikö tuota työttömyyspäivärahaa saa nimenomaan silloin kun työnantaja on irtisanonut työntekijän. Eli tällöin kannattaa nimenomaan ottaa potkut.

        Menettääkö työttömyysrahan myös jos irtisanoutuu itse koeajalla? Vai koskeeko tuo vain itse työsuhdetta?

        Koeaikana saaduista potkuista ei pitäs tulla karenssia, mut itse otetusta lopputilistä kyllä tulee.


      • 684

        työsopimusta ei voi missään tilanteessa purkaa ilman painavia perusteita ja työsopimuksen irtisanomiseenkin tarvitaan jonkinlaiset perustelut.


      • akavan_erityisalat
        fdsfdsfdfff kirjoitti:

        Eikö tuota työttömyyspäivärahaa saa nimenomaan silloin kun työnantaja on irtisanonut työntekijän. Eli tällöin kannattaa nimenomaan ottaa potkut.

        Menettääkö työttömyysrahan myös jos irtisanoutuu itse koeajalla? Vai koskeeko tuo vain itse työsuhdetta?

        Hei,

        Tarkenuksena vielä tähän:
        Olennaista työttömyysturvaan liittyvän karenssin osalta on se, voidaanko työsuhteen päättymisen - on sitten kysessä irtisanominen tai purkaminen - katsoa aiheutuneen työntekijästä johtuvasta syystä. Pelkästään sillä kumpi osapuolista työsuhteen päättämisilmoituksen tekee, ei ole asiassa merkitystä.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat


      • akavan_erityisalat
        684 kirjoitti:

        työsopimusta ei voi missään tilanteessa purkaa ilman painavia perusteita ja työsopimuksen irtisanomiseenkin tarvitaan jonkinlaiset perustelut.

        Hei,

        Työntekijä ei tarvitse irtisanomiselle perustetta. Hänen tulee ainostaan noudattaa lain, työehtosopimuksen tai työsopimuksensa mukaista irtisanomisaikaa.

        Ystävällisesti,

        Akavan Erityisalat


      • Turha selitellä
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        Tarkenuksena vielä tähän:
        Olennaista työttömyysturvaan liittyvän karenssin osalta on se, voidaanko työsuhteen päättymisen - on sitten kysessä irtisanominen tai purkaminen - katsoa aiheutuneen työntekijästä johtuvasta syystä. Pelkästään sillä kumpi osapuolista työsuhteen päättämisilmoituksen tekee, ei ole asiassa merkitystä.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat

        Paitsi jos päättämisilmoituksen tekee työntekijä. Silloin on kyllä saletisti karenssi tiedossa.


      • arkitodellisuus
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        Tarkenuksena vielä tähän:
        Olennaista työttömyysturvaan liittyvän karenssin osalta on se, voidaanko työsuhteen päättymisen - on sitten kysessä irtisanominen tai purkaminen - katsoa aiheutuneen työntekijästä johtuvasta syystä. Pelkästään sillä kumpi osapuolista työsuhteen päättämisilmoituksen tekee, ei ole asiassa merkitystä.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat

        Hei
        Itse olen huomannut, että koeaika on "muodollinen" työntekijän kannalta, eli miksi aina kehutaan, että työntekijäkin voi ennen koeajan päättymistä lähteä, vaikka todellisuudessa siitä seuraa karenssi ? Eli koeajalla ei ole mitään tekemistä työntekijän kannalta, kun ei voi lähteäkkään, jos ei toista työpaikkaa odottamassa.

        Ja aloittajalle, en ymmärrä kyllä yhtään asiaasi, koeaika on neljä kuukautta, kuinka paljon sinä aikana edes ihminen sairastaa ? Kroonikot sairastelee niin, että työnantajakin katsoo kieroon, ei normaalit ihmiset.


    • Darra_82

      Työnantajan ei ole mikään pakko hyväksyä lääkärintodistusta.

      Mitä tuohon ruuan tarjoamiseen sairaana tulee, käräytä terveystarkastajalle. Todennäköisesti saat itse kenkää vahvana epäiltynä, mutta tuskin tuo paikka mikään unelmatyö on muutenkaan.

    • xcvreydhf

      Ravintolan nimi tai edes paikkakunta? En halua vahingossakaan eksyä tuollaiseen paikkaan syömään.

    • --------------------

      Narauta terv. tark. kuten yksi jo kirjoitti. Ei ihan oikeestikaa ta:n tartte hyväksyä saikkutodistusta- laki antaa oikeuden evätä sairasloma, jos ta kts. että sairaus ei haittaa työntekemistä- hänen mielestään.
      Jos ei tuossa tap. asiakasturvallisuudesta välitä? Niin tuohan se on meininki, rahan pitää virrata kassaan...
      Itse saan omalla ilmoituksella olla kuumeiset virus- jms. taudit lepäämässä, pahimman ajan, mutta se oikeus ei ole lusmuiluun tark.
      ( Jään kotiin siivoustyöstä kun olen korkeessa kuumeessa, en muuten.)
      Jokin virusvatsatauti on inhottava... samoin influenssa tulee minuun muutaman vuoden välein, muuten en sairastele.

      • akavan_erityisalat

        Hei,

        Kommenttina lääkärintodistukseen ja siihen, voiko työnantaja evätä sen oikeellisuuden, haluamme nostaa seuraavan asian esiin:

        Mikäli työntekijällä on terveydenhuollon ammattilaisen allekirjoittama todistus työkyvyttömyydestä, täytyy työnantajalla olla todella vahvat perusteet evätä lääkärin antama lausunto työkyvyttömyydestä. Jos työntekijä on poissa sairausloman ajan ja työnantaja katsoo työntekijän olleen poissa työstä ilman perustetta, on työnantajalla aika raskas näyttötaakka sen suhteen, onko perustetta antaa työntekijälle varoitusta tai jopa päättää työsuhteen irtisanomalla.

        Tietyissä tapauksissa työnantajalla on toki oikeus osoittaa työntekijä käyttämään esimerkiksi nimettyä työterveyshuollon lääkäriä.

        Ystävällisesti,
        Akavan Erityisalat


    • akavan_erityisalat

      Hei tuohtunut!

      Ikävä kuulla vaikeasta tilanteestasi. Kertomasi perusteella pomosi todellakin käyttäytyy lainvastaisesti. Sairauslomalla ei tarvitse mennä töihin.

      Koeaika vaikeuttaa tilannettasi, mutta senkin purkamiseen on oltava asialliset syyt. Jos kuulut liittoon, nyt sinulla on todella syytä ottaa sinne yhteyttä. Sinun kannattaa olla yhteydessä myös työsuojelupiiriin.

      Terveisin,
      Akavan Erityisalat

      • Yleistä tää on

        Kyllä tuo on aika yleistä monessa paikassa, varsinkin koeaikana duunareita pakotetaan töihin muistuttamalla joka käänteessä siitä, miten koeaikaa on vielä jäljellä ja miten koeaikana työsuhde voidaan purkaa ilman sen kummempia selityksiä. Muistan varsin elävästi ensimmäisen tuontyyppisen paikan, jo ekana päivänä tehtiin selväksi, että "Meillä ei täällä sitten sairasteta, vaan tullaa töihin vaikka pää kainalossa ja kun on tuo koeaikakin vielä.." - kyseinen esimies tosin oli itse aika jännästi saikulla olkapäävaivan takia, teki siis pelkkiä toimistohommia!

        Lisäksi tuossa mainitsemassani paikassa hyväksyttiin vain työterveyshuollon saikkulaput, mikään muu ei kelvannut. Työterveyshuoltoon puolestaan pääsi vain aamulla 10-12:n välillä, ei muullon. Työterveyshuoltokäyntejähän ei tietenkään saanut hoitaa työajalla, joten työterveyshuoltoon olisi pitänyt ajaa erikseen vapaapäivänä 50km/suunta, jos jotain siellä aikoi asioida... Oma tk olisi ollut 2km:n päässä.


      • akavan erityisalat

        Ai, sä ootkin nainen. Ei olis uskonut, kun välillä pistät tosi halventavia tekstejä tänne. Näköjään naisetkin osaa solvata toisia naisia rankemman päälle. Mikäs siinä, jotkut äijät tykkää kun muijat ovat törkyturpia suustaan. Monesti vielä ne näteimmät ovat pahimpia solvaamaan toisia naisia ;)


      • akavan_erityisalat
        akavan erityisalat kirjoitti:

        Ai, sä ootkin nainen. Ei olis uskonut, kun välillä pistät tosi halventavia tekstejä tänne. Näköjään naisetkin osaa solvata toisia naisia rankemman päälle. Mikäs siinä, jotkut äijät tykkää kun muijat ovat törkyturpia suustaan. Monesti vielä ne näteimmät ovat pahimpia solvaamaan toisia naisia ;)

        Hei keskustelijat!

        Tämä nimimerkki ei ole palstan Luotsi eikä edusta Akavan Erityisalojen kantaa.
        Toivoisimme, että nimimerkkejä ei valita niin, että ne ovat sekoitettavissa meihin. Mielestämme keskustelu toimii silloin reilun pelin hengessä.

        Ystävällisesti,

        Akavan Erityisalat


    • joopajoojoo

      ei oo totuus...kyllä akavan miestä taas vedätetään....tajuaahan tuon jo erkkikin

      • joopaniiin

        Akavan miestä taas vedätetään...luulisi liittojen kova palkkaisista lakimiehistä löytyvän sen verran sanomaatn että jos työn antaja saikku todistuksen vie käräjille niin työn antajaa siinä viedään eikä työn tekijää mutta kyllähän näitä huutelijoita riittää ketä luulee kaikki tietävänsä


      • tehään töitä
        joopaniiin kirjoitti:

        Akavan miestä taas vedätetään...luulisi liittojen kova palkkaisista lakimiehistä löytyvän sen verran sanomaatn että jos työn antaja saikku todistuksen vie käräjille niin työn antajaa siinä viedään eikä työn tekijää mutta kyllähän näitä huutelijoita riittää ketä luulee kaikki tietävänsä

        Työnantajillakin on kovapalkkaisia lakimiehiä takanaan. Rehellinen ja reilu peli molemmin puolin kannattaa aina. Yrittäjänä totean sen, että nykyisin työntekijät kyllä saikuttavat turhaa. Selkä on kipeä, päätä särkee, joku kaukainen sukulainen kuoli ja kärsii äkillisestä stressistä samoin siitä kärsii, jos naapurin aviopari tappeli viime yönä eikä saanut nukuttua, syitä kyllä löytyy.

        Omassa yrityksessäni on hyvät työntekijät, eivät ole turhaan pois. Tekevät ylitöitä kun on tarvis, mutta saavat vastaavasti vapaatakin omien asoiden hoitoon, tai pitävät vapaata seuraavan päivän jos edellisenä päivänä on ollut tosi kiireistä jne.

        Levännyt työntekijä jakaa työskennellä. Siitä on iloa itselleenkin sekä työnantajalle. Flusassa saa olla omalla ilmoituksella 3 pv pois. Sitten on jo hyväkin mennä lääkäriin kontrolliin, jos onkin jotain vakavampaa.

        Tämä ei tarkoita sitä että työpaikka on aina joku ihannepaikka. On hektistä, kiirettä, joku voi olla pahalla tuulella ja ärtyisä. Joskus tulee sanottua mitä ei pitäsi. Työntekijät varsinkin monesti uskovat että he saavat sanoa mutta työnantaja ei. Se on väärä luulo. Johtamista tarvitaan ja joskus pitää oikeasti käskyttää, vaikka ei se aina niin mukavaa ole. Pääosin meillä on hyvä henki ja ihmiset ovat viihtyneet töissä. Työntekijöitä myös kiitetään.


    • HeRmOtKiReElLä

      Vetäisin pomoa turpaan tollasesta uhkailusta ja lähtisin kävelee lafkasta....

      • Ja uhoa on kuin

        eskarilaisella. Sinähän et kuule vetäisi ketään turpaan. Typerä uhota muutenkaan kun se ei johda koskaan mihinkään positiiviseen.


      • enpä tekisi noin

        Jos tai kun edes kosket pomoasi, siitä tulee merkintä työtodistukseen ja sen jälkeen ei enää tarvitse töitä tehdä....


      • Älälyölasta
        enpä tekisi noin kirjoitti:

        Jos tai kun edes kosket pomoasi, siitä tulee merkintä työtodistukseen ja sen jälkeen ei enää tarvitse töitä tehdä....

        Ei tule merkintää työtodistukseen.


      • kyllä tulee
        Älälyölasta kirjoitti:

        Ei tule merkintää työtodistukseen.

        Kuule takuulla tulee, siihen tulee sellainen pykälä miksi on työt loppunu, usko huvikses, samoin tulee samainen pykälä, jos käy työkaveriin käsiksi. Katsos kun kaikilla työntekijöillä myös pomolla on koskemattomuussuoja, joka pätee myös vapaa-ajalla. Tiedän tapauksen, jolle kävi näin....ihan kuule vapaa-ajalla kävi esimiehen päälle, se siitä vakituisesta työstä.


      • Pohjoisenpoikia
        kyllä tulee kirjoitti:

        Kuule takuulla tulee, siihen tulee sellainen pykälä miksi on työt loppunu, usko huvikses, samoin tulee samainen pykälä, jos käy työkaveriin käsiksi. Katsos kun kaikilla työntekijöillä myös pomolla on koskemattomuussuoja, joka pätee myös vapaa-ajalla. Tiedän tapauksen, jolle kävi näin....ihan kuule vapaa-ajalla kävi esimiehen päälle, se siitä vakituisesta työstä.

        Papereihin voi toki kirjoitella, mitä hyvänsä, jos harkintakyvyn säilyttämisessä on ongelmia.
        Se on eri paperi, mitä mahdollisesti tarkoitat. Olet muuten ensimmäinen, joka asian ottaa esille, yleensä vältetään oman kakaramaisuuden tuomista julki viimeiseen asti.

        työntekijällä on oikeus vahingonkorvaukseen, mikäli virheellinen työtodistus aiheuttaa hänelle jotakin vahinkoa, esim. uuden työpaikan saanti estyisi tämän vuoksi.


    • jack bauer

      Kun soitat pomolle niin nauhoita kaikki puhelut. Tollanen temppuilu ei käy laatuun. Älä anna kenenkään koskaan hyppiä silmille.

      • 124

        nauhoittamisesta pitää ilmoittaa toiselle osapuolelle.


    • ff44

      Koeajalla voi erottaa mistä syystä vain mutta kaikkia ei virallisesti kannata sanoa äänneen. Sinun työsopimustasi ei jatketa ja sillä seklvä. Mitään et tule saamaan mistään korvaukseksi.

      • akavan_erityisalat

        Hei,

        Koeaikapurkukaan ei saa tapahtua epäasiallisesta tai syrjivästä perusteesta.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat


      • Tulkinnanvaraista
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        Koeaikapurkukaan ei saa tapahtua epäasiallisesta tai syrjivästä perusteesta.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat

        "Ei sovellu tehtävään" on ihan riittävä ja asiallinen peruste. Tätä käytetään joka päivä hyvinkin monella alalla. Puhelinmyynnissä tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta myös muissa paikoissa kätevä konsti päästä eroon ns "tilapäisduunareista". Kokemusta on, erääseenkin paikkaan haettiin äitiysloman sijaisuutta tekemään yli vuoden sopparilla, sitten huomasin, että prikulleen samaa sijaisuutta teki myös 3 muuta tyyppiä prikulleen samalla sopparilla. Kaikilla pisin mahdollinen koeaika ja kas, jokaisen kohdalla pesti loppui koeaikapurkuun, itselläni koeajan viimeisenä päivänä.

        Todellisuudessa niillä oli tarve vaan tilapäisille duunareille.


      • tre4
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        Koeaikapurkukaan ei saa tapahtua epäasiallisesta tai syrjivästä perusteesta.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat

        Kai akavalla hahmotetaan irtisanomisen ja purkamisen ero?


      • akavan_erityisalat
        Tulkinnanvaraista kirjoitti:

        "Ei sovellu tehtävään" on ihan riittävä ja asiallinen peruste. Tätä käytetään joka päivä hyvinkin monella alalla. Puhelinmyynnissä tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta myös muissa paikoissa kätevä konsti päästä eroon ns "tilapäisduunareista". Kokemusta on, erääseenkin paikkaan haettiin äitiysloman sijaisuutta tekemään yli vuoden sopparilla, sitten huomasin, että prikulleen samaa sijaisuutta teki myös 3 muuta tyyppiä prikulleen samalla sopparilla. Kaikilla pisin mahdollinen koeaika ja kas, jokaisen kohdalla pesti loppui koeaikapurkuun, itselläni koeajan viimeisenä päivänä.

        Todellisuudessa niillä oli tarve vaan tilapäisille duunareille.

        Hei,

        "Ei sovellu tehtävään" on asiallinen peruste koeaikapurulle, jos tämä peruste pitää paikkansa.

        Koeaikaa ei saa käyttää täyttämään tilapäistä työvoiman tarvetta. Jos työntekijä, jonka työsuhde on purettu tosiasiassa ilman asiallista syytä, pystyy näyttämään toteen sen, että koeaikaa on käytetty lainvastaisesti tilapäisen työvoiman tarpeen täyttämiseksi, voi hänellä olla oikeus korvaukseen laittomasta työsuhteen päättämisestä.

        Ystävällisesti,

        Akavan Erityisalat


      • KALLE KELLO
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        "Ei sovellu tehtävään" on asiallinen peruste koeaikapurulle, jos tämä peruste pitää paikkansa.

        Koeaikaa ei saa käyttää täyttämään tilapäistä työvoiman tarvetta. Jos työntekijä, jonka työsuhde on purettu tosiasiassa ilman asiallista syytä, pystyy näyttämään toteen sen, että koeaikaa on käytetty lainvastaisesti tilapäisen työvoiman tarpeen täyttämiseksi, voi hänellä olla oikeus korvaukseen laittomasta työsuhteen päättämisestä.

        Ystävällisesti,

        Akavan Erityisalat

        Tämähän on ihan yleistä, työnantaja ottaa henkilön koeajalle töihin ja kun koeaika lähenee loppuaan, ilmoittaa työnantaja "ei sovellu..." ja lähtö tulee. Pestaa seuraavan työntekijän koeajalle ja sama juttu.. Näin työnantaja pyörittää koeaikatyöntekijöitä halvalla, varsinkin tämä tunnettu saksalainen kauppaketju, jonka jokinen voi nähdä omin silmin, kun asioi ko kaupassa, henkilöstö on täysin vaihtunut muutaman kuukauden välein ja aina on uutta nuoprta henkilöä puikoissa. Onkohan tätä asiaa tutkittu ????


    • mk1

      Kun pomosi käskee sinut sairaana töihin ja kettuilee, uhkailee ja solvaa sinua yritä nauhoittaa se tai järjestä joku kuulijaksi. Sitten todisteet plakkarissa yhteys työsuojelupiiriin, liittoon jne. Laittomuuksista esim. potkut vaadi kunnon korvaukset. Saat ehkä hyvät rahat, pääset eroon tuommoisesta paikasta, typerästä pomosta, se rafla saattaa joutua mustalle listalle/tarkkailuun. Sitten kun olet vapaa kunnon rahat taskussa kerro kauhujuttuja ihmisille siitä ravintolasta; epähygieeninen keittiö, pilaantuneet raaka-aineet, rottia ja luteita keittiössä jne.
      Ehkäpä lappu luukulla joku päivä ja pomo kortistossa. Tuommoinen nilkki kaipaa kovaa kättä, ehkäpä se jotain oppii. Tai sitten ei, tyhmyys on synnynnäistä.

      • 1+10=110?

        "Tai sitten ei, tyhmyys on synnynnäistä. "
        tyhmyys ei ole rikos, mutta silti siitä sakotetaan.
        Juuri noin mk1. Tuossa tehokkaat toimenpiteet törkytyönantajia kohtaan.


      • just just
        1+10=110? kirjoitti:

        "Tai sitten ei, tyhmyys on synnynnäistä. "
        tyhmyys ei ole rikos, mutta silti siitä sakotetaan.
        Juuri noin mk1. Tuossa tehokkaat toimenpiteet törkytyönantajia kohtaan.

        Paitsi jos valehtelee esim. noita hygienia juttuja, jos eivät pidä paikkaansa, ja jää kiinni, sitten maksaa ja kovan hinnan. Katsokaas kun terveystarkastajat käyvät ravintoloissa tarkistelemassa, niin ei voi oikein tuollaista todistaakaan.


    • tjtiketik

      Olin aikanaan ravintola-alalla yli 15 vuotta, ja se on ihan just tota mitä kerroit, ja joissain paikoissa vielä pahempaa.

      Annan sulle kullanarvoisen neuvon, mene kouluun ja lue itsellesi oikea ammatti!!!!
      Ravintola-ala on sellanen johon ei kenenkään pitäs ryhtyä, ei ennenkun asiat siellä laitetaan kuntoon. Itse työssä ei ole vikaa, vaan siinä miten työntekijöitä kodellaan, ja palkoissa kusetetaan. Ja aina kyse on siitä että jos ei kelpaa, niin lähe meneen... koitappa pitää omista oikeuksistasi kiinni, niin potkuthan siitä tulee, ja varkaaksi leimataan (olen niin monta tällasta tapausta nähnyt)

      Olis niiiiiiiiin monta juttuta kerrottavana.. moni ei edes uskoskaan jos kuulisi!

    • muut huomioon

      Vaihda paikkaa. Työnantaja on vastuuton.

    • On aika yleistä

      ei muuta kuin limppaa kunnon räkä limppi ruokaan. sano että tälläista

      • anna kynsille

        Kannattaa pärskiä mahdollisimman paljon salaatteihin ja jättää kädet aina pesemättä WC-käyntien jälkeen, niin sille ravintolalle tulee nopeasti "hyvä" maine, mitä voi vielä tehostaa paikkakunnan nettisivuilla "sopivilla" vihjailuilla.


      • hehhehehehe

        Ja sitten sinä menet syömään onnellisena ja kehut että olipas hyvää.


    • huij1

      Juu,eikun pyydä jotakin kaveria soittamaan terveystarkastajalle,jotta käyvät katsomassa työpaikallasi,kun sairaana töissä.

    • ei alistuta

      Hae sairauslomaa ja mahdollisimman pitkä, valita psyykettä niin saat pitkästi. Nuoren ihmisen ei tarvi säikkyä tollasta alistajaa, ottakaa porukalla sairauslomaa, hotakoon se paskiainen yksin buljunsa.

    • kaijakaarina

      Ammattiliitto hoitaa aina nämä asiat. Ravintolat kuuluu pamiin, eli palvelualojen ammaatiliitto. Se on ainoa oikea paikka mihin ilmoittaa asia

    • "sairaslomalla"

      No, jos olisin sinun pomo ja yrittäjä, et olisi koskaan minulle töihin tullutkaan!
      Koeaika on juuri sitä varten, että kaltaisistasi lusmuista pääsee eroon ennenkuin on liian myöhäistä!

      Hyvää jatkoa työmarkkinoilla!

      • yrittäjä itsekin

        Just näin!
        Jos on niin sairastumisherkkää sorttia, ettei edes koeaikaa osaa pysyä terveenä, ei sellaista sairasta kannata vakituiseksi palkata.

        Itse olen yrittäjä nykyisin, tosin 20-vuotta palkkatyötäkin tehnyt.
        "Flunssaa" en ole sairastanut koskaan, poissaoloja/sairausvapaita viettänyt ainoastaan onnettomuuden vuoksi, kun kättä ja jalkaa piti pikkuisen parsia ja kepeillä särkylääkityksen voimin klonksutella...

        Ihmiset on nykyään melko "flussa" herkkiä ja kun nokka vähänkin niiskuu, ollaan saikkua hakemassa.
        Muut syyt on tietenkin perinteiset "selkä kipee", "lapsi kipee", "maha kipee"... vttu näitä "sairaita" on Suomi täynnä!


      • YRITTÄJÄT HAISEE
        yrittäjä itsekin kirjoitti:

        Just näin!
        Jos on niin sairastumisherkkää sorttia, ettei edes koeaikaa osaa pysyä terveenä, ei sellaista sairasta kannata vakituiseksi palkata.

        Itse olen yrittäjä nykyisin, tosin 20-vuotta palkkatyötäkin tehnyt.
        "Flunssaa" en ole sairastanut koskaan, poissaoloja/sairausvapaita viettänyt ainoastaan onnettomuuden vuoksi, kun kättä ja jalkaa piti pikkuisen parsia ja kepeillä särkylääkityksen voimin klonksutella...

        Ihmiset on nykyään melko "flussa" herkkiä ja kun nokka vähänkin niiskuu, ollaan saikkua hakemassa.
        Muut syyt on tietenkin perinteiset "selkä kipee", "lapsi kipee", "maha kipee"... vttu näitä "sairaita" on Suomi täynnä!

        Hei yrittäjä itsekin. minä otin 2 päivänä sairaslomaa mutta 6kk kuluttua kun lähdin sieltä inttiin niin kovasti kehuttiin ja pyydettiin palaamaan. parin päivän saikku flunssan takia on ihan normaalia elämää. te ahneet paskat aattelette vain omaa tilipussia. kunnon pomp/ yrittäjä tekee tollaiset tuuraukset IHAN ITSE eikä itke täällä!


      • yrittäjä itsekin
        YRITTÄJÄT HAISEE kirjoitti:

        Hei yrittäjä itsekin. minä otin 2 päivänä sairaslomaa mutta 6kk kuluttua kun lähdin sieltä inttiin niin kovasti kehuttiin ja pyydettiin palaamaan. parin päivän saikku flunssan takia on ihan normaalia elämää. te ahneet paskat aattelette vain omaa tilipussia. kunnon pomp/ yrittäjä tekee tollaiset tuuraukset IHAN ITSE eikä itke täällä!

        Onnea vaan valitsemallasi tiellä.
        Noin niinkuin erityis-onnittelut sulavasta käytöksestäsi ja asenteestasi palkkasi maksajaa kohtaan.

        Kävitkö jo mainitsemasi intin vai lopetitko kesken?
        Pääsitkö punaista mattoa astellen takaisin työnantajallesi, joka niin kehui ja palaamaankin pyyteli?


      • Joopa joo
        yrittäjä itsekin kirjoitti:

        Just näin!
        Jos on niin sairastumisherkkää sorttia, ettei edes koeaikaa osaa pysyä terveenä, ei sellaista sairasta kannata vakituiseksi palkata.

        Itse olen yrittäjä nykyisin, tosin 20-vuotta palkkatyötäkin tehnyt.
        "Flunssaa" en ole sairastanut koskaan, poissaoloja/sairausvapaita viettänyt ainoastaan onnettomuuden vuoksi, kun kättä ja jalkaa piti pikkuisen parsia ja kepeillä särkylääkityksen voimin klonksutella...

        Ihmiset on nykyään melko "flussa" herkkiä ja kun nokka vähänkin niiskuu, ollaan saikkua hakemassa.
        Muut syyt on tietenkin perinteiset "selkä kipee", "lapsi kipee", "maha kipee"... vttu näitä "sairaita" on Suomi täynnä!

        Ravintola alan työntekijänä sanon et laki jo kieltää hygienia asetusten nimissä vuotavalla nenällä työskentelyn et näin rikotaan silloin hygienia määräyksiä jolloin paikan voi sulkea


      • tyky3
        yrittäjä itsekin kirjoitti:

        Just näin!
        Jos on niin sairastumisherkkää sorttia, ettei edes koeaikaa osaa pysyä terveenä, ei sellaista sairasta kannata vakituiseksi palkata.

        Itse olen yrittäjä nykyisin, tosin 20-vuotta palkkatyötäkin tehnyt.
        "Flunssaa" en ole sairastanut koskaan, poissaoloja/sairausvapaita viettänyt ainoastaan onnettomuuden vuoksi, kun kättä ja jalkaa piti pikkuisen parsia ja kepeillä särkylääkityksen voimin klonksutella...

        Ihmiset on nykyään melko "flussa" herkkiä ja kun nokka vähänkin niiskuu, ollaan saikkua hakemassa.
        Muut syyt on tietenkin perinteiset "selkä kipee", "lapsi kipee", "maha kipee"... vttu näitä "sairaita" on Suomi täynnä!

        no ei sitä sitten kukaan muukaan sairasta. paskaakos sitä käyttäytymään. Jos nyt lapsi syöpään sairastuu niin luulisi kotona itsekseen pärjäävän onhan siellä ruokaa ja vessa.


      • no joooooh
        YRITTÄJÄT HAISEE kirjoitti:

        Hei yrittäjä itsekin. minä otin 2 päivänä sairaslomaa mutta 6kk kuluttua kun lähdin sieltä inttiin niin kovasti kehuttiin ja pyydettiin palaamaan. parin päivän saikku flunssan takia on ihan normaalia elämää. te ahneet paskat aattelette vain omaa tilipussia. kunnon pomp/ yrittäjä tekee tollaiset tuuraukset IHAN ITSE eikä itke täällä!

        No on nyt eri asia esim. talvella olla pari päivää saikulla lentsun takia, kuin se että aloittajalla on jo useampi sairasloma, vaikka koeaika on 4-6 kuukautta, eli kahden-neljän kuukauden aikana on onnistunut "sairastamaan" useamman kerran.

        Itse olin saikulla viimeksi 2008, silloin tuli influenssa, etten pystynyt töihin. Sitä ennen olin saikulla 2004.


      • ~cs~
        no joooooh kirjoitti:

        No on nyt eri asia esim. talvella olla pari päivää saikulla lentsun takia, kuin se että aloittajalla on jo useampi sairasloma, vaikka koeaika on 4-6 kuukautta, eli kahden-neljän kuukauden aikana on onnistunut "sairastamaan" useamman kerran.

        Itse olin saikulla viimeksi 2008, silloin tuli influenssa, etten pystynyt töihin. Sitä ennen olin saikulla 2004.

        Mun ymmärtääkseni ei koeaika voi olla enempää kuin 4 kk millään alalla. Sattu vaan silmään.


      • ~cs~
        Joopa joo kirjoitti:

        Ravintola alan työntekijänä sanon et laki jo kieltää hygienia asetusten nimissä vuotavalla nenällä työskentelyn et näin rikotaan silloin hygienia määräyksiä jolloin paikan voi sulkea

        Tuskinpa heti suljetaan paikka, jos jollain vuotaa nenä. Se tilannehan on nopeasti korjattavissa. Luultavasti ravintola suljetaan vain silloin, kun terveysriskiä ei voi ilman remonttia tai muuta massiivista operaatiota poistaa.

        Toinen asia olisi, jos toistuvasti olisi sairas työntekijä töissä eikä esimies huomautuksesta huolimatta korjaisi asiaa.


      • KALLE KELLO
        yrittäjä itsekin kirjoitti:

        Just näin!
        Jos on niin sairastumisherkkää sorttia, ettei edes koeaikaa osaa pysyä terveenä, ei sellaista sairasta kannata vakituiseksi palkata.

        Itse olen yrittäjä nykyisin, tosin 20-vuotta palkkatyötäkin tehnyt.
        "Flunssaa" en ole sairastanut koskaan, poissaoloja/sairausvapaita viettänyt ainoastaan onnettomuuden vuoksi, kun kättä ja jalkaa piti pikkuisen parsia ja kepeillä särkylääkityksen voimin klonksutella...

        Ihmiset on nykyään melko "flussa" herkkiä ja kun nokka vähänkin niiskuu, ollaan saikkua hakemassa.
        Muut syyt on tietenkin perinteiset "selkä kipee", "lapsi kipee", "maha kipee"... vttu näitä "sairaita" on Suomi täynnä!

        Hyvä(t) yrittäjä(t). Teette arvokasta työtä antamalla töitä, nutta älkää hyvät yrittäjät käyttäkö hyväksenne "muka sairaana", varmasti on näitäkin, mutta muistakaa myös se, että ei se sairaus kysy lupaa tulla. Sairastuu itse tai lapsi. Tuo on asia, joka saa minun niskavillat pystyyn. Itse olen nyt sairauslomalla (edellisestä taitaa olla liki 20 vuotta) ja arvaa mitä mietin? Olenkohan nyt seuraavalla poispotkittavien listalla, kun olen "jatkuvasti" sairauslomalla.


      • Kikkailua
        ~cs~ kirjoitti:

        Mun ymmärtääkseni ei koeaika voi olla enempää kuin 4 kk millään alalla. Sattu vaan silmään.

        Muistaakseni ei 4kk enempää. Toisaalta taas asialla voidaan kikkailla, eli vaihtamalla työn kuvaa, työsopparia, tms vaikkapa 4kk:n välein ja jokaisessa uudessa sopparissa on sitten erikseen 4kk:n koeaika kyseistä tehtävää varten.... tästä on kokemusta eräästä firmasta usean vuoden ajalta. Kieltämättä ovela tapa pitää duunari varpaillaan ja "nöyränä"....


    • jokupahan vaan......

      Kysäsepäs huvikseen siltä sun pomolta, miltä hänestä tuntuisi jos tarjoilisit hänelle ruokaa sairaana ja vahingossa olisi aivastus pärskähtänyt hänen annokseensa? VARSINKAAN ravintola-alalla ei saa olla töissä räkäisenä, näin meille opetettiin kokkikoulussa, mutta sitte taas toisaalta oli myös se että ellei kuumetta oo niin pitäis tulla ainaki kouluun, mutta ei keittiölle... Kannattaa ehdottomasti asiasta kertoa eteenpäin joko liittoon, jos kuulut sellaiseen tai sitten, täytyyhän teidän pomollakin pomo olla niin hänelle sitten, josko ymmärtäis asian paremmin...

    • ytdy

      tuo jos on totta nin huh ja miksipä ei olis..on munkin kohdalle osunu jos jonkinlaista työnantajaa..sanoo vaan sille pomolle että voin mä tullakkin sairaana töihin mut sen jälkee oot sinäkin sairaana tavalla tai toisella..

    • 1+10=110?

      Nimim. "sairaslomalla"
      Mistä kuvittelet tietäväsi etukäteen kenekään sairastumisen?

      Tollase idiootit kyllä laitetaan kuriin ja olet sitten entinen pomo ja yrittäjä.

    • fuck alma

      hah.. onko kenties ylläpitäjän kirjoitus-- saada ihmiset avautumaan... nimimerkillä vittuuntunut ei ole edes sivusto sensuroinut....

    • Mukamas pomo

      Kerroppa kuka se niinsanottu (pomosi on), pistäppä nimi ja osoite jakeluun, niin ehkäpä moinen käytös muuttuu. Eiväthän tämmöiset niinsanotut (pomot) muuten ymmärrä, miten tulee käyttäytyä jos heitä ei kukaan opasta. Tämänkin niinsanotun (pomon) on jokin toinen niinsanottu (pomo) hommaansa laittanut, vailla minkäänlaista opetusta.

    • vplpy

      Kun työsuhde on päättynyt ja olettaisin vielä, ettei tuollaisessa paikassa edes ole työsuojeluvaltuutettua, ottaisin itse heti yhteyttä Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle. Työsuojeluvaltuutettu ei tässä tilanteessa edes voisi enää tehdä mitään. Työsuhde on päättynyt, eikä sitä voi enää palauttaa, minä en ainakaan edes menisi tuollaiseen paikkaan takaisin. Tuossa on ihan selvästi syytä olettaa, että kyseessä on syrjintä terveydentilan perusteella. Ei koeajallakaan saa sanoa työntekijää irti syrjivästi tai muuten epäasiallisin perustein. Soita siis työsuojelun vastuualueelle ja kerro tilanteesi. Käy vaikka katselemassa oikeuden päätöksiä netistä, siellä on paljon oikeustapauksia vastaavista tilanteista. Syrjintätapauksissa työsuojelun vastuualue tekee aikanaan asiasta ilmoituksen poliisille ja sitä kautta asiasi menee eteenpäin syyttäjälle. Silloin sinulla on mahdollisuus myös pyytää korvauksia laittomasta työsuhteen päättämisestä. Minä en jättäisi asiaa tähän, sillä ilman asian eteenpäin vientiä tuo työnantaja toimii varmasti muidenkin kohdalla noin, viemällä asian eteenpäin, autat myös muita työntekijöitä.

      • akavan_erityisalat

        Hei,

        Kiitos hyvästä ja asiantuntevasta viestistäsi!

        Yhden tarkennuksen haluamme kuitenkin tehdä: Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue (aik. työsuojelupiiri) ei voi ottaa asiaa käsiteltäväkseen enää siinä vaiheessa, kun työsuhde on päättynyt. Muut viestissä esiin tuodut keinot ovat sen sijaan käytettävissä.

        Ystävällisesti,

        Akavan Erityisalat


      • No hohhoijjaa
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        Kiitos hyvästä ja asiantuntevasta viestistäsi!

        Yhden tarkennuksen haluamme kuitenkin tehdä: Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue (aik. työsuojelupiiri) ei voi ottaa asiaa käsiteltäväkseen enää siinä vaiheessa, kun työsuhde on päättynyt. Muut viestissä esiin tuodut keinot ovat sen sijaan käytettävissä.

        Ystävällisesti,

        Akavan Erityisalat

        No eipä niitä kiinnosta mikään sillonkaan, kun työsuhde on vielä voimassa... joskus on tullut otettua yhteyttä työaikojen rikkomisesta ja muusta vastaavasta, mut kommentti oli vaan "voi voi, jos et kuulu liittoon, niin sitten sun pitää vaan pärjätä".


      • akavan_erityisalat
        No hohhoijjaa kirjoitti:

        No eipä niitä kiinnosta mikään sillonkaan, kun työsuhde on vielä voimassa... joskus on tullut otettua yhteyttä työaikojen rikkomisesta ja muusta vastaavasta, mut kommentti oli vaan "voi voi, jos et kuulu liittoon, niin sitten sun pitää vaan pärjätä".

        Hei,

        Työsuojeluviranomaiset toimivat niissä asioissa, jossa laki antaa heille toimivallan.
        Työsuojeluviranomaisille ei ole merkitystä sillä, kuuluuko ilmoituksen tehnyt työntekijä liittoon vai ei.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat


      • Kokeiltu on
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        Työsuojeluviranomaiset toimivat niissä asioissa, jossa laki antaa heille toimivallan.
        Työsuojeluviranomaisille ei ole merkitystä sillä, kuuluuko ilmoituksen tehnyt työntekijä liittoon vai ei.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat

        Ainakaan Oulussa niitä ei kiinnosta pätkääkään kuuluuko asia niiden toimivaltaan, vai ei. Palkka juoksee, virkamies ei - näin se vaan menee pitkien välimatkonen pohjoisessa...


    • Hermanni1250

      Eikös se koeaika olekin juuri siksi että katsotaan puolin ja toisin tuleeko siitä mitään?

      Aivan ilmeisesti ei tullut. Mene uuteen työpaikkaan ja koeta sinnitellä edes se 4kk mielestäni sitten vasta sinulla on "toistaiseksityösopimus" Ikuistahan ei ole mikään tässä maailmassa.

    • Särkylääkkeet kehiin

      Jos on vaan normaalia flunssaa, ja ehkä vähän lämpöä, muta että lääkkeitten voimalla pysyy pystyssä, niin kyllä sinuna menisin vaan sinne töihin. Tietty jos et pysty olemaan pystyssä ja kuumeta selkeesti, niin sitten makaat päivän sängyssä ja yrität parantua.

      Olen itse ope, ja meillä ei yleensä kukaan jää kotiin minkään flunssan takia, sitten täytyy jo olla jotain vakavampaa että on pois töistä. Lääkkeet kuitenkin auttaa yleensä aika hyvin, ja finrexit yms. Niitä nassuun heti aamulla ja sitten katsot, pystytkö lähtemään. Ei kannata näinä aikoina työpaikkaa menettää sen takia, että jää pikkusairauksien takia kotiin. Välillä voi olla töissäkin niin tärkeitä päiviä, että vaikka olisi kuumetakin, ei kotiin vaan voi jäädä, koska siitä aiheutuisi muille niin paljon haittaa (esim. lukioissa yo-kirjoituspäivät, kielten kuuntelut...Tuolloin tullaan töihin melkein vaikka mikä tauti vaan olis.)

      Korostan kuintenkin että vakavammat sairaukset ovat asia erikseen.

      • ravinto tärkeää

        Ei normaalilla ihmisellä pitäisi vuodessa tulla juuri poissaoloja sairauksien takia, siis tottakai voi olla joskus sellainen vuosi että voi tulla vaikka 5 sairauspoissaolopäivää, mutta yleisintä on varmaan se että niitä on 0-3 vuodessa. Pienten lasten vanhemmilla voi tulla enemmän, koska lapsia ei voi viedä kipeänä hoitoon eikä kaikilla ole isovanhempia jotka voi auttaa.

        Kannattaa yrittää pitää itsestään hyvää huolta, että ei sairastuisi, ravinto, urheilu, lepo tasapainossa, ei ylipainoa jne. Itse olen aina ollut hoikka ja urheilullinen, mutta silti tuli sairauspoissaoloja joka vuosi muutama ainakin. Nyt kun olen kiinnittänyt ravintoon entistä enemmän huomiota, niin selkeästi vaikuttanut siihen ,että flunssat ei tunnu tarttuvan eikä tarvii olla töistä pois kuin lasten sairauksien takia oikeastaan. Eli kannattaa panostaa omaan terveyteen!


    • Huhhuhhuh

      Minä jo tuossa tilanteessa ottsin itse lopputilin.. eihän paskalla työpaikalla tee mitään. kyllä niitä töitä riittää jos on tekijämiehiä/naisia

      • toki riittää joo...

        "kyllä niitä töitä riittää jos on tekijämiehiä/naisia"

        Ja pysyy terveenä, eikä kerran kuussa keskimäärin ole "flussa".


      • Hyvä pointti
        toki riittää joo... kirjoitti:

        "kyllä niitä töitä riittää jos on tekijämiehiä/naisia"

        Ja pysyy terveenä, eikä kerran kuussa keskimäärin ole "flussa".

        tuo lisäyksenne; ",,,eikä keskimäärin kerran kuussa ole flunssa". Sillehän ei ihminen mitään mahda kun sairastuu, silloin ollaan sairaslomalla. Työnantajalla tai harvemmalla on kuitenkaan varaa pitää työntekijää, jolle tuo kolmen päivän lentsu iskee usein ja säännöllisesti. Sairastuneen työntekijän ja hänen työpanoksen korvaavan työntekijän palkkakustannukset oheiskuluineen ja järjestelyineen ovat sen verran suuria, että sairastumisten ollessa toistuvia työnantajan kassa kuivuu. Harvassa työssä kate on kuitenkaan reilusti yli 200%. On helpompi vaihtaa sairasteleva työntekijä toiseen ja koettaa josko tuolla olisi vähemmän kotiin maksettavia tunteja. Markkinatalous ei, ikävä kyllä, maksa sairaanaolosta määräänsä enempää.


      • ~cs~
        Hyvä pointti kirjoitti:

        tuo lisäyksenne; ",,,eikä keskimäärin kerran kuussa ole flunssa". Sillehän ei ihminen mitään mahda kun sairastuu, silloin ollaan sairaslomalla. Työnantajalla tai harvemmalla on kuitenkaan varaa pitää työntekijää, jolle tuo kolmen päivän lentsu iskee usein ja säännöllisesti. Sairastuneen työntekijän ja hänen työpanoksen korvaavan työntekijän palkkakustannukset oheiskuluineen ja järjestelyineen ovat sen verran suuria, että sairastumisten ollessa toistuvia työnantajan kassa kuivuu. Harvassa työssä kate on kuitenkaan reilusti yli 200%. On helpompi vaihtaa sairasteleva työntekijä toiseen ja koettaa josko tuolla olisi vähemmän kotiin maksettavia tunteja. Markkinatalous ei, ikävä kyllä, maksa sairaanaolosta määräänsä enempää.

        Kyllä perusterve ihminen saattaa useita kertoja vuodessa sairastaa flunssankin ja silloin on paras olla suosiolla kolmekin päivää kotona.

        Kohtuutonta on se, että työnantajan pitää sairastamisesta maksaa, koska tauteja aina on, ja ihmisten terveydet on erilaisia. Työntekijät joutuvat terveydentilansa vuoksi työnantajan silmissä eriarvoiseen asemaan, joku menettää jopa työpaikkansa siksi, että sairastelee enemmän kuin toinen. Ja se johtuu vain siitä, että on menty idioottimaisesti sopimaan, että työnantajan kuuluu sairastamisesta maksaa.

        Hyvällä työpaikalla vaihdetaan vuoroja sairastamisen sattuessa eli keskinäistä joustoa löytyy. Näin työntekijät voivat osoittaa solidaarisuutta toisiaan ja työnantajaansa kohtaan, kukaan ei menetä työtuntejaan ja siten palkkaansa, mutta myöskään työnantajalle ei koidu ylimääräisiä kustannuksia asiasta, joka ei oikeasti hänen vastuulleen edes kuulu.


    • Hermanni1250

      Opettaja ja työpaikka eivät sovi samaan lauseeseen! Katselin sitä touhua neljännesvuosisadan.

      Mutta ihan oikeissa töissäkin kannattaa sen pikkuruisen nelikuukautisen sinnitellä jotta pääsee ns.vakituisten kastiin. Niin useimmat tekevätkin mutta ainahan on sellaisia uhmakkaita jotka haluavat itsensä "liriin" eli yhteiskunnan huollettavaksi

      • mk1

        Ne vakituiset jauhaa paskaa, surffaa netissä, maksaa laskunsa firman koneilla, roikkuu facebookissa, käy työaikana parturissa, katsastamassa autonsa, lukee lehtiä, on aina kahvi-tai ruokatauolla, delegoi kaikki työt nuoremmille tms., kyttää toistensa pälkkaa, nuoleskelee pomoja, panettelee ei-vakituisia jne.
        Ainoa mitä niissä on suurta on ego, suu ja maha. Jos työnantajat tietäisivät miten vähän työajasta tehdään sitä mistä maksetaan, ne saisi halvauksen. Mutta ainahan voi ottaa harjoittelijoita pompotettavaksi mutta ei kaikkea tartte niellä. Sitäpaitsi Suomi romahtaa tällä vuosikymmenellä, menee ainakin palikat uusiksi.


    • mek

      Tynantaja maksaa sen ykstyisen lääkärikäynnin ja se siitä. Ei muutakun liitton yhteis niin tulee järkeä toimintaa.

    • velttoilua?

      No en itse koe että pikkuflunssassa työskentelyssä on mitään kauheaa vahinkoa, pysyttelen kaukana muista ihmisistä, pesen kädet aina niistämisen jälkeen ja kun otan särkylääkkeitä ja yskänlääkettä jne niin ei tarvii koko ajan pärskiä. Kyllä ne fliunssat joka tapauksessa tarttuu ruokakaupasta ja muista paikoista, että sen takia ei tarvii jäädä kotiin. Yritän sitten vaikka viikonloppuna otta rauhaliisesti ja parantua. Nykyisin on vallalla vähän kumma ajatusmaailma, että kaikkkien pikkusairauksien takia voisi jäädä kotiin velttoilemaan... Tiedän itsekin muutaman ihmisen, jotka jäävät kotiin flunssan takia mutta sitten menevätkin koiran kanssa pitkälle metsälenkillä, kun kerta päivänvalossa pääsee, tai shoppailemaan kun kerrankin pääsee päiväsaikaan arkena... no toinen saikin lopputilin, eihän nyt kenekään työnantajan talous kestä jos joku on vähän väliä "flunssan" takia pois... Siis tosiaan varmaan joka kuukausi päivä tai pari, joskus enemmänkin.

      Kyllä sen sitten tosiaan huomaa, kun on niin kipeä ettei pysty töihin lähtemään, siinä ei sitten auta enää tavalliset särkylääkkeetkään. Silloin on ehkä syytä jäädä kotiin.

    • ~cs~

      Mikä tossa on ongelma? Tuskin edes haluat jäädä tollaiseen työpaikkaan? Taas näitä keksittyjä ongelmia.. "Jos joku saisi tietää tästä käytännöstä, meidän ravintola menettäisi oikeudet tarjoilla ruokaa".

      Teillähän on asiat hyvin, kun olette puhuneet työkavereitten kanssa asiasta ja ymmärrätte toisianne. Tehän voitte vaihtaa työvuoronne jos ette halua riidellä saikuttamisesta pomon kanssa. Hommat tulee tehtyä eikä kenenkään tarvi tulla sairaana töihin.

    • pidä vaan sairasloma

      Huono provo. Potkujen jälkeen haastat työnantajan oikeuteen ja saat kunnon korvaukset. Työpaikkojahan tuolla alalla riittää.

    • potut pottuina

      Miksi edes yrität olla tuollaisessa paikassa töissä jossa jo heti alkuun huomaat että pomo on k***pää? Luuletko että se siitä paranee ajan mittaan alistumalla? Ei muuta kuin ilmiannat jutun terveysviranomaisille. Toivon että teet sen jo pelkästään hygienian ja asiakkaiden terveyden vuoksi. Kyllä ravintola-alalla töitä riittää.

    • Helppo ratkaisu.

      Niiltä päiviltä jolloin olet poissa, et myöskään saisi palkkaa etkä muita etuja. Saattaisi työmoraalikin siitä kohentua. Ja mitä yhden - kahden päivän palkanmenetys lopulta merkitsee jos kotona velttoilu auttaa paranemiseen. Ei taida työntekijöiden moraali olla ravintola-alalla kovin korkeassa kurssissa.

    • Mummeli

      Tyttäreni on lähihoitaja ja on koeajalla. Sairastui flunssaan. Kun esimies kuuli tytön niistävän, tämä sanoi, ettei saa sairaana hoitaa potilaita, kotiin vain. Tyttö sai olla 3 pv ilman todistuksia sairaslomalla. Eroa työpaikasta, jossa ei saa todistuksillakaan sairastaa. Elämästä tulee tosi hankalaa. Tuollaisesta työnantajasta pitäisi tehdä valitus johonkin. Tietänette omat valitusreittinne. Tehkää se yhdessä porukalla! Muuten ei varmaan koskaan lopu.

    • hjkhjkhjkhjk

      Tee itsellesi palvelus ja lähde vielä kun voit. Jos olet koeajalla, niin ei kannata jäädä tällaiseen työpaikkaan. Löydät varmasti paremman työpaikan.

      Ilmoita myös ravintolan nimi ja kaupunki tässä keskustelussa. Saadaan omistaja vastuuseen.

      En ymmärrä sitä että ihmiset suojelevat kaikenmaailman kusettajia. Nimi esiin saatana.

    • Elämänkokemuksella

      Vinkki alottajalle ja muille vastaavassa tilanteessa olijoille:

      Tuommoseen paikkaan ei kannata jäädä, se ei tule siitä paremmaksi muuttumaan. Erityisesti pienipalkkaista paikkaa ei kannata ajatella edes "rahan takia"! Siinä menee muuten järki ja terveys...

      Tee siis näin: ota saikkua ja potkut, jos sellaiset kerran tulee. Pääset eroon mädästä työyhteisöstä ja ainakin mielenterveytesi säilyy. Koeaikapurkuna tulleista potkuista ei saa karenssia edes! Jos lähdet itse koeaikana, saat mitä ilmeisimmin karenssin.

      ENSIMMÄISET POTKOT pelottaa aina, senpä takia niillä on hyvä kiristää ja uhkailla ja tuota taktiikkaa käyttää epäpätevät olemattoman auktoriteetin omaavat esimiehet. Kun on tuommonen esimies, koko paikan ilmapiiri on mätä. KUN olet ottanut ensimmäiset potkut, huomaat, ettei se ollutkaan maailmanloppu. Tuon jälkeen sua ei enää voi manipuloida ja pelotella potkuilla, nuo koeaikapurkamiset on ihan arkipäivää nykyaikana ;)

    • huvittava kokemus

      Olin keikkarina eräässä henkilöstöravintolassa, jossa tehtiin työtä yksin. Yhtenä aamuna olin 39 asteen kuumessa, armoton kurkkukipu ja kaikin puolin karsea olo, influenssaa oli. Soitin esimiehelle, ja hän käski minun mennä töihin, koska oli itse juuri lentokentällä omaa lomaansa aloittelemassa. Hänen olisi pitänyt itse tulla töihin tai hankkia toinen työntekijä tilalle. Niinpä menin töihin, jonne oli 65 km. Ehdin olla töissä noin tunnin, kun asiakasyrityksen eräs päällikkö tuli käskemään minut kotiin. Hän sanoi, että he eivät katselle noin sairasta tiloissaan.
      Soitin taas lentokentällä olevalle pomolleni, jonka ääni muuttui kellossa, kun sai tietää, että asiakkaan taholta oli tullut tämä määräys. Kummasti hän sai järjestettyä sijaisenkin juuri sillä hetkellä....

    • Just joo

      Höpö höpö, koeaikana voi työsuhteen purkaa, ilman selityksiä. Sitä varten se koeaika, mene töihin vaan ja lopeta se valitus

    • Hermanni1250

      Just joo. Juuri näin minäkin olen asian ymmärtänyt. n.30v sitten ns. koeaika saatettiin tehdä vuodenkin mittaiseksi.

      Ei taida tämä pullamössösukupolvi oikein ymmärtää elämän realiteetteja Valitettavasti

    • Valitettavasti näin

      Yksityisyrittäjät eivät noudata aina työehtosopimuksia. Hei eivät ota edes selvää työehtosopimuksista. On itse pidettävä huoli omista oikeuksistaan. Tunnen yksityisyrittäjän joka tekee vain pätkäsopimuksia että ei tarvitsisi maksaa sairasajan palkkaa. Tunnen tapauksen joka panee työntekijänsä korvaamaan sairastamisajan. Tiedän yrittäjän joka ei maksa työntekijälleen kuuluvia lisiä. Tiedän useita tapauksia missä ei yksityinen yrittäjä arvosta työntekijänsä työpanosta ja työntekijäänsä. Kaikissa näissä esimerkeissä työntekijät ovat naisia. Olisiko viimein aika tarttua kovemmin ottein näihin väärinkäytöksiin! Kummallinen ylpeys yrittäjyydestä iskee joihinkin yrittäjiin. Vain rahalla on merkitystä, sitä on tultava paljon. He pitää itseään parempina ihmisinä, raha on heidän jumalansa. Ilman ammattitaitoisia työntekijöitä he eivät vaan pysty firmaansa pyörittämään. On unohtunut se tärkeä seikka että hyvinvoiva työntekijä on firman menestys!

      • ison talon duunari

        Nimenomaan pikkufirmat ovat kaikkein viheliäisimpiä, suuremmissa firmoissa asiat ovat yleensä asiallisella tolalla.


      • akavan_erityisalat

        Hei,

        Tämän viestin tarina kertoo omalta osaltaan siitä, miksi työntekijöiden kannattaa järjestäyytä ja kuulua ammattiliittoihin.

        Liiton asiantuntijat voivat auttaa juuri tällaisissa tilanteissa ja puuttua epäkohtiin.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat


      • ~cs~
        akavan_erityisalat kirjoitti:

        Hei,

        Tämän viestin tarina kertoo omalta osaltaan siitä, miksi työntekijöiden kannattaa järjestäyytä ja kuulua ammattiliittoihin.

        Liiton asiantuntijat voivat auttaa juuri tällaisissa tilanteissa ja puuttua epäkohtiin.

        Terveisin,

        Akavan Erityisalat

        Olen palkansaaja, en yrittäjä. Mutta en ikinä liittyisi liittoon, en milloinkaan. Liian selvästi työssäni kirjanpidon ja palkanlaskennan parissa olen nähnyt, miten kalliiksi liittojen sopimat asiat ovat tulleet yrityksille.

        Liitot estävät ihmisten työllistymistä ja työllistämistä jäykistämällä työmarkkinoita. Aivan yli on mennyt 3 päivän koulutusoikeudesta riitely. Ei me työntekijät sitä haluta, ei meidän työpaikalla kukaan halua mitään pakollista kolmen päivän koulutusta. Halutaan vaan tehdä työt tehokkaasti ja taata firman jatko, että meillä pysyy työt. Emme riitele pikkuasioista, kun on isompiakin ongelmia.

        Akavalle kuitenkin erityiskiitos, sieltä on kuulunut järjenkin ääntä välillä. Fjäder on mies paikallaan.


      • kellot soi
        ison talon duunari kirjoitti:

        Nimenomaan pikkufirmat ovat kaikkein viheliäisimpiä, suuremmissa firmoissa asiat ovat yleensä asiallisella tolalla.

        Pikkufirmojen yrittäjät ovat niin tiukoilla, että parikin jatkusvasti saikulla olevaa työntekijää saavat yrityksen ahdinkoon. Parempi olisi etteivät palkkaisi ketään, vaan tekisivät ne työt itse. Ei palkkakuluja, ei hallintokuluja, kirjanpito- ja palkanlaskentakulut pienenvät. Eikä tarvi johtaa ammattiliittojen ympäripuhuttuja äksyilijöitä. Yrittäjien kannattaa tosiaan vain työllistää itsensä, ei ole mukava työllistää nurisevaa ja kitisevää ja oikeuksistaan huutavaa möläjoukkoa. Työntekijöillä on myös velvollisuuksia, mutta senhän he unohtavat. Pienyrittäjät eivät ole rikasta joukkoa. Ottakaa selvää asioista. Tai alkakaa tekin viisaat akavalaiset itse yrittäjiksi, niin ehkä muuttuu ääni kellossa.


      • Rahat tiukilla
        kellot soi kirjoitti:

        Pikkufirmojen yrittäjät ovat niin tiukoilla, että parikin jatkusvasti saikulla olevaa työntekijää saavat yrityksen ahdinkoon. Parempi olisi etteivät palkkaisi ketään, vaan tekisivät ne työt itse. Ei palkkakuluja, ei hallintokuluja, kirjanpito- ja palkanlaskentakulut pienenvät. Eikä tarvi johtaa ammattiliittojen ympäripuhuttuja äksyilijöitä. Yrittäjien kannattaa tosiaan vain työllistää itsensä, ei ole mukava työllistää nurisevaa ja kitisevää ja oikeuksistaan huutavaa möläjoukkoa. Työntekijöillä on myös velvollisuuksia, mutta senhän he unohtavat. Pienyrittäjät eivät ole rikasta joukkoa. Ottakaa selvää asioista. Tai alkakaa tekin viisaat akavalaiset itse yrittäjiksi, niin ehkä muuttuu ääni kellossa.

        Niitä "jatkuvia pikkusaikkuja" vähentää kummasti sellanen käytäntö, että eka saikkupäivä on ns "omavastuupäivä", eli siltä päivältä ei tule saikkuajan palkkaa! Tätä käytäntöä sovelletaan joillain aloilla ja olen ollut itsekin pari vuotta sellaisessa paikassa, jossa tuo eka saikkupäivä oli juurikin "karenssipäivä"....


    • yksi prosentti

      Kun minulla oli alle kymmenen hengen yritys, siellä oli noin yksi päivä vuodessa että joku oli poissa töistä. Kun yritys kasvoi yli kahdenkymmenen hegen yritykseksi jokaisella oli siraslomia 1 - 10 viikkoa vuodessa. Ja muutamalla oli joka kuukausi täsmälleen se määrä sairaslomaa jolla ei vielä menettänyt lomapäiviä.
      Oikeasti sairaita on sairaslomalaisista ehkä yksi prosentti.
      Siinä syy miksi vaaditaan töihin.

      • Maksava asiakas666

        Kykysi yrittäjänä tuli mitatuksi kun laajensit ja et osannut. Siinä syy poissaoloihin. Olet heikoinlenkki, voit poistua.


    • Reilu peli

      Mene töihin vaikka vuotaisit räkää. Kerro kaikille maksaville asiakkaille koko tarina. Potkujen jälkeen siirry kilpailijalle, siellä on jatkossa enemmän asiakkaita.

    • Ilmoitus vaan liittoon.

    • Liity liittoon

      Ilmoita asiasta liittoon joka hoitaa asian ilmaisilla lakimiehillä.

    • ätshiiiiii

      Ei ole normaalia että on monta flunsaa vuodessa. Ollut työelämässä 40 vuotta, olisko 2 t 3 kertaa sattunut sairastumisia. Yrittäjänä ei sitten senkään vertaa, koska ei pystynyt. Että vähän asennetta.

      • Jaa että olet ollut 40 vuotta työelämässä ja toi 2 t 3....siis, toi t tarkoittaa tonnia ! Kun on tunneista puhe, se kirjoitetaan lyhenteellä h ! Eli toi 2 h 3 jotakin, mitä lie......niin se kirjoitetaan ! Mee takas kouluun !


      • ~cs~
        HopeaLilja76 kirjoitti:

        Jaa että olet ollut 40 vuotta työelämässä ja toi 2 t 3....siis, toi t tarkoittaa tonnia ! Kun on tunneista puhe, se kirjoitetaan lyhenteellä h ! Eli toi 2 h 3 jotakin, mitä lie......niin se kirjoitetaan ! Mee takas kouluun !

        Tunnista lyhenne t on yleiskielinen ja yleistyvä, siis täysin oikein. Mutta ennen välimerkkiä ei tule välilyöntiä...


      • ~cs~
        HopeaLilja76 kirjoitti:

        Jaa että olet ollut 40 vuotta työelämässä ja toi 2 t 3....siis, toi t tarkoittaa tonnia ! Kun on tunneista puhe, se kirjoitetaan lyhenteellä h ! Eli toi 2 h 3 jotakin, mitä lie......niin se kirjoitetaan ! Mee takas kouluun !

        Niin, ja myös 'tain' lyhenteenä t. on varsin vakiintunut ja käypä :)


    • Miksei?

      Mitäs jos varaisit ajan liiton työntekijän pakeilta ja sitten soittaisit (tästä kertomatta) pomolle, että olet flunssassa, ja hän saisi kuunnella puhelua kaiuttimen kautta?

    • yritäjä

      kunnon esi mies pomo voisin heti palkatta hänet niin saataisi kupparit kuriin liiton väki helvetin ihan tyhjänpäivistä porukkaa

    • nyrkillä tietä

      Koiralla on koiran kohtalo.
      Jatka pelkäämistä niin se ei lopu ikinä pelkuri kuolee satoja
      kertoja.

    • näin meillä

      Ei potkuja voi antaa, mutta jos sairastut koeajalla, niin vaikka olisi lääkärintodistuskin, niin et saa palkaa sairauspäiviltä.

    • 3+2

      Käy sairaana lääkärissä. Soita pomolle, että olet sairaslomalle lääkärin määräyksestä ja nauhoita ko. puhelu. Jos tulee potkut, ota yhteys liittoon.

    • akavan_erityisalat

      Hei,

      Työsuojeluhallinnon sivuilta poimimme hieman tarkennusta tähän sairausajan palkka-asiaan:

      "Lain mukaan työkyvyttömänä olevalla työntekijällä on oikeus sairausajan palkkaan, jos hänen työskentelynsä on estynyt sairauden tai tapaturman vuoksi. Sairausajan palkkaa maksetaan lain mukaan sairastumispäivältä (jos se työssä oltaessa olisi ollut työntekijän työpäivä) ja sitä seuraaviin yhdeksään arkipäivään sisältyviltä työpäiviltä. Jos työsuhde on työkyvyttömyyden alkamishetkellä kestänyt vähintään yhden kuukauden työntekijälle maksetaan edellä mainitulta ajanjaksolta täysi palkka. Jos työsuhde on kestänyt alle kuukauden, maksetaan samalta ajanjaksolta puolet palkasta.

      Useimmilla aloilla sairausajan palkkaa maksetaan työehtosopimuksen eikä lain perusteella. Työehtosopimuksen sairausajan palkkamääräykset saattavat joiltain osin poiketa lain vähimmäiseduista ja toisaalta olla niitä parempia. Yleensä työehtosopimusten sairausajan palkan maksukausi on lakimääräistä pitempi. Sairausajan palkanmaksun perusteet tulee tarkistaa alan työehtosopimuksesta."

      Terveisin,

      Akavan Erityisalat

      • Ei aina näin

        On myös sellaisia aloja, joissa eka saikkupäivä on ns "omavastuupäivä", eli siitä ei tule saikkuajan liksaa. Näin oli esimerkiksi viimeisimmässä työpaikassani, jossa olin reilu 2v...


    • PaskiainenKuriin

      Työsuojelupiiriin yhteyttä. Nauhoita puhelusi todisteeksi.

    • totta vai valetta

      On sairasta porukkaa jos koeaikana jo pitää olla sairaslomalla. Mistä se pomo tilallesi heti saisi työntekijän? Paneeko putiikin kiinni ja menettää kaikki asiakkaat. Eipä sitten ole työpaikkaa.

      Eikä pelkällä soitolla jäädä töistä pois. Pitää olla lääkärintodistus. Haiskahtaa "vilttikuumeelta".

      Ravintola ei menetä oikeuksiaan, jos työtekijän käskee tulla töihin. Voit oikeasti sairaana olla oikeasti pois töistä. Pomo ei voi mitään sille. Mutta kuulostaa siltä että sairaslomia on otettu syyttä suotta ja siksi pomo hermostuu. Voisi vähän ajatella sitä pomonkin asemaa, eikä aina itseään. Ja vaikka olet vähän sairaana töissä, niin ei ruokatarjoiluoikeudet siitä mene.

      Kuulostaa vähän tehdyltä purkaukselta aloittajan valitus. En usko edes että on totta.

      • 28v työkokemus

        Itsekin ravintolassa töissä. Meilläkin jännä että kun tulee perjantai niin kummasti aina silloin tietyillä tulee vaivoja. vähän väliä on maha pipi, selkään käy yms... Itse paskantavat omalle tunkilleen. Työnantajille vinkki: tehkää vain määräaikaisia sopimuksia, vuokratyövoimakaan ei ole kallista kun laskee mitä lusmuilijat maksaa.
        Ja koeaikana voi irtisanoa, sanotte vain että teidän mielestä ei sovi alalle ja sillä siisti.
        Töitä niille jotka haluaa tehdä, ei siivelläeläjille.


      • paskaduuneja

        Jokainen lienee kerran pari vuodessa flunsassa, aika suuri todennäköisyys että sattuu koeaikaan.

        Kaikilla työpaikolla ei tarvita lääkäriä todistamaan flunssaa. Meillä saa olla tavalliset flunssat pois omalla ilmoituksella.


    • -kansaedustaja

      Meillä taas on työkaverit vaativat että jos on vähnkin kipeä niin ei ole suotavaa tulla työpaikalle. Lääkärintodistustakan ei tarvita. Itse asiassa ei tarvi edes ilmoittaa että jää töistä pois. Ja jos ei ole sairas, syyksi kelpaa myös se ettei jaksa, ei viitsi, on muuta tekemistä, haluaa juopotella koko päivän ja mitä nyt sattuu keksimäänkin. Ja jos ei keksi, syytä ei tarvita ollenkaan.

      Kuulostuaako oudolta. Mutta sellainen työpaikka on olemassa. Uskokaa pois.

    • No on sun pikkupomo tosi tyhmä ! Jokainen OIKEA pomo tietää, ettei kipeänä KOS-KAAN tulla mihinkään töihin ! Pikkupomosi rikkoo lakia ! Ja lääkärintodistus on kel-vattava. Sun on ehdottomasti tehtävä ilmoitus poliisille tai jonnekin muualle, että tule
      -vat tarkistamaan, että kaikki on kunnossa. Mä ainaskin tekisin heti, jos omassa työ-paikassani olisi noin tyly pomo. Eihän se sun eikä kenenkään muun syytä ole, jos se pikkuravintola menettää oikeutensa tarjota ruokaa yms, vaan sen pikkupomon ! Lie-kö se edes mikään oikea ravintoloitsija....? Sekin on takuulla väärentänyt kaikki ns. todistuksensa.....taitavasti, takuulla.....kannattaa kaikkien työntekijöiden ottaa heti lo-parit tuollaisesta paikasta. Sittenpähän pikkupomo ihmettelee, et missä kaikki ovat ?yksin se joutuu tekeen kaiken,, että se pikkuravintola tuottaisi edes vähän...... Se po-mo on mielisairas, hakekoot hoitoon ! Miten te siedätte tuollaista ? Tyly ukko.....

    • KALLE KELLO

      ota yhteys PAMiin, oletan että ko paikka on sen alainen. Mitä kautta sait paikan, työkkäristäkö? Jos näin, käy kertomassa sinnekin minkälainen on pelin henki. Onko suolamaisen omistama paikka? Kerro, mikä paikka ja missä on kyseessä, tullaan asiakkaina sinne ja nostetaan meteli isolla ÄMMÄLLÄ. Asiakkaat kyllä huomaa, jos "palvelijat" on sairaina.

      • akavan_erityisalat

        Hei

        Hyvä neuvo tosiaan olla yhteydessä omaan ammattiliittoon.

        terveisin

        Akavan Erityisalat


    • Sivistynyt Nuori
    • lylynene...

      Perusta oma ravintola. Palkkaa sinne nuo kaikki sinun kaverit ja voitte ihan laillisesti sopia, että jokainen saa olla sairaslomalla ihan niin paljon kuin haluaa myös ilman lääkärintodistusta. Suomessa on elinkeinovapaus eli ei muuta kuin ravintolaa perustamaan. Nyt saa pankista matalalla korolla lainaa joten kannatta ottaa kaiken varalta vähän enemmän, niin riitää palkanmaksuun jos on pitempikin sairausloma.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe