Elämäntapaköyhyys

Elämäntapaköyhä

Olenkohan ihan seonnut? Haaveilen arjesta, jossa jokainen penni olisi laskettava tarkkaan. Haaveilen siitä, että tekisin töitä vain juuri sen verran että tulen toimeen. Eli muutama kuukausi aina töitä ja sitten vapaa-aikaa tarjousruokaa metsästäen.

Mitään tukia en haluaisi nostaa eli mudien rahoilla elämisestä ei ole kyse. Selvähän se on että nyky-yhteiskunta ei kannusta tällaiseen vaan kaikkien olisi tehtävä töitä töitä ja töitä... minä en halua!

Toinen vaihtoehto olisi tehdä nyt niin paljon töitä että säästöön jäisi niin paljon rahaa, että voisi jäädä sitten omin päin eläkkeelle jo parhaassa työiässä. Elelisi sitten säästöillä lopun elämänsä, vapaana ja autuaana.

Tiedätteköhän foorumeita tai tai aihetta käsitteleviä blogeja? Haluaisin kuulla muiden elämäntapaköyhien elämästä. Vai pitäisiköhän minun perustaa sellainen?

166

4427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Köyhäkö

      Kaipa meikäläistä nyky yhteiskunnan mittapuulla voi pitää "elämäntapaköyhänä" vaikka itse pidän itseäni hyvä tuloisena. Töitä tulee tehtyä 2,5 täyttä päivää / viikko ja rahaa jää käteen muistaakseni jokin kolminumeroinen summa. Hyvä tuloisena pidän itseäni koska en katso enkä laske omia rahojeni käyttöä ja tiedän että joka kuukausi käytän vähemmän mitä kulutan (olen ilmeisesti siis aika huono Kuluttaja). Aikani taas käytän omiin näperryksiin ja harrastuksiin. Omasta mielestäni elämäntapani liittyy erittäin kiinteästi harrastuksiini eikä niinkään "köyhyyteen". Saas nähdä vaikka saisi joskus firmankin pystyyn ja homman tehostamaan suomen talouskasvua.

      Tähän "elämäntapaan" ajauduin kun piti opetella opiskelijana elämään 150e / kk (menojen jälkeen) ja kun ansiotuloja alkoi tulla niin en kulutus tottumuksiani mahdottomasti muuttanut. Toki kulut kasvoivat mutta en sentään kymmenkertaistanut niin kuin eräät. Mitään tukia en tällä hetkellä saa vaikkakin asun vielä opiskelija asunnossa, tosin eipä markkina hintaisen asunnon lisäkustannus vaakaa juuri kallistaisi.

      Sinänsä huvittavaa kuunnella ihmisten raha huolia vaikka kuukausi ansiot ovat 4-5 kertaiset omiini ja jaksetaan hokea "ei sitä kyllä Suomessa töitä tekemällä rikastu". Toki on "köyhiä köyhiä" ja eri elämäntilanteissa vaaditaan erillaisia tuloja (aina elämäntilanteeseen ei voi vaikuttaa mutta Suomalaiset ovat todella hyviä myös selittelemään sillä).

      • To be or not

        Kyllä Suomessa on joka lajin köyhiä. Olen tutkinut sitä elämäni
        aikana paljonkin. On niitä joiden harrastukset ovat niin kalliita ettei
        rahaa jää asuntoihin ja muuhun välttämättömään.
        On niitä joilla vaikka olisi kuinka paljon tuloja käytössään, ei ikinä
        ole mitään.
        Nykyajan ihmisen vaatimustaso on jo niin korkea että kaikki on jo
        suhteellista.


      • Desiköyhä
        To be or not kirjoitti:

        Kyllä Suomessa on joka lajin köyhiä. Olen tutkinut sitä elämäni
        aikana paljonkin. On niitä joiden harrastukset ovat niin kalliita ettei
        rahaa jää asuntoihin ja muuhun välttämättömään.
        On niitä joilla vaikka olisi kuinka paljon tuloja käytössään, ei ikinä
        ole mitään.
        Nykyajan ihmisen vaatimustaso on jo niin korkea että kaikki on jo
        suhteellista.

        Hik,sitä mieltä minäkin.Hik,minäkin.


      • köyhäonnellinen
        To be or not kirjoitti:

        Kyllä Suomessa on joka lajin köyhiä. Olen tutkinut sitä elämäni
        aikana paljonkin. On niitä joiden harrastukset ovat niin kalliita ettei
        rahaa jää asuntoihin ja muuhun välttämättömään.
        On niitä joilla vaikka olisi kuinka paljon tuloja käytössään, ei ikinä
        ole mitään.
        Nykyajan ihmisen vaatimustaso on jo niin korkea että kaikki on jo
        suhteellista.

        Köyhä olen minäkin. Alle 500€/kk tulot, auto vie osan, lääkkeet osan, asuminenkin osan, pitäis vielä ostaa ruokaakin, mutta kun ei syö joka päivä niin pärjää.
        No säästöön ei hirveesti jää, tv luvasta luovuin ajat sitten, enkä maksa vakuutusmaksuja enkä katsasta autoani, siinäkin säästää jonkun satasen. En juo enkä polta, lehtiä laittavat näytenumeroita silloin tällöin.
        Kesä on hyvää aikaa kun ajelen polkupyörällä ja keräilen pulloja silloin voi joskus ostaa markariiniä korpunpäälle, tulee ihan vesi kielelle kun ajattelee.
        Kaurapuuro on edullista ja hyvää ja terveellistä.
        Silti tunnen olevani suht varakas, minulta ei puutu mitään välttämätöntä niinkuin noilta rikkailta.


      • 13 + 17
        köyhäonnellinen kirjoitti:

        Köyhä olen minäkin. Alle 500€/kk tulot, auto vie osan, lääkkeet osan, asuminenkin osan, pitäis vielä ostaa ruokaakin, mutta kun ei syö joka päivä niin pärjää.
        No säästöön ei hirveesti jää, tv luvasta luovuin ajat sitten, enkä maksa vakuutusmaksuja enkä katsasta autoani, siinäkin säästää jonkun satasen. En juo enkä polta, lehtiä laittavat näytenumeroita silloin tällöin.
        Kesä on hyvää aikaa kun ajelen polkupyörällä ja keräilen pulloja silloin voi joskus ostaa markariiniä korpunpäälle, tulee ihan vesi kielelle kun ajattelee.
        Kaurapuuro on edullista ja hyvää ja terveellistä.
        Silti tunnen olevani suht varakas, minulta ei puutu mitään välttämätöntä niinkuin noilta rikkailta.

        BTW, tv lupaa ei enää tarvita. Sen joutuu maksamaan verona katsoit tai et. Muttei sieltä mitään katsomisen arvoista tule että siinä mielessä yksi lysti. Sulla tosin ei taida olla niin paljoa tuloja että tartteisi maksaa mokomaa rahastusta.

        Itse oon irtisanonut kaikki vakuutukset myös. Auton kyllä katsastan vielä. Koko rakkineesta voisi luopua ja alkaa kulkea fillarilla. Harmi että asun niin korvessa ettei pärjää ilman autoa. Mopoa voisi harkita.

        Kaurapuuro on hyvää ja terveellistä. Ei pääse anemia iskemään kun sitä syö.


      • I minä I
        To be or not kirjoitti:

        Kyllä Suomessa on joka lajin köyhiä. Olen tutkinut sitä elämäni
        aikana paljonkin. On niitä joiden harrastukset ovat niin kalliita ettei
        rahaa jää asuntoihin ja muuhun välttämättömään.
        On niitä joilla vaikka olisi kuinka paljon tuloja käytössään, ei ikinä
        ole mitään.
        Nykyajan ihmisen vaatimustaso on jo niin korkea että kaikki on jo
        suhteellista.

        Kateuttakin? Kateutta, katteetta ja kadehtia, olemme kaikki kateellisia sille mitä minä olen, mutta ei se mitään....


      • heljuska2

        Itse olen työttömänä ja on vielä lainanlyhennyksiä. Joskus toivon, että ei aina tarvis senttiä venyttää.


      • tämäonvaanelämää

    • fdsercx

      Hei!
      Et ole seonnut, itseasiassa ehkä useampikin nykyään ajattelee samoin kun downshiftaaminen on "muotia". Siellä missä jotain on paljon, niinkuin meillä vaurautta, tulee vastailmiöitä. Itse olen kait aina ollut tavallaan jo luonteeltani elämäntapaköyhä. Siihen tosin vaikuttaa myös huono itsetunto, masentuvaisuuteen taipuvainen luonne ja laiskuus. Minulle aina riittävästi on ollut riittävästi. Esimerkiksi kun vanhempani yrittivät saada minua nostamaan arvosanojani lahjomalla, odotin ihan mielelläni kesään ja ostin samat asiat kesätyötuloila. Myös arvoni ovat muodostuneet enemmän "henkisiksi" kuin pinnallisiksi.
      Itseäni ei haittaa ottaa vastaan rahaa, olipa sitten lahjoittaja perheenjäsen, ystävä taikka valtio. Ajattele nyt vaikka kansanedustajien eläkkeitä ja muita etuja. Ovatko ne veroeurojen hyötykäyttöä! Eli älä turhaan masenna itseäsi jos joudut joskus turvautumaan vaikka työttömyysturvaan. Itse en ole toistaseksi hyödyntänyt kuin opintotukia. Työtuloista säästää ihan kivasti. Matalimmillakin palkoilla voi kahdessa vuodessa tienata vuoden sapatin.
      Miten itse elät tällä hetkellä? Tee ihmeessä blogi! (Ja linkitä vaikka tänne.) Mielenkiintoista blogia aiheesta olen itsekin etsinyt. Olen myös harkinnut oman blogin tekoa, mutta se vaatisi aikamoista avoimuutta (ja pitkäjänteisyyttä) enkä tiedä olenko siihen valmis edes nimettömänä.

      • uihj

        Ei se ole valtio joka maksaa ne tuet niille, jotka eivät halua tai pysty tekemään töitä. Minä työtätekevänä ihmisenä niin kuin muutkin veronmaksajat ne maksaa. Minä maksan pienistä tuloistani (olen laitoshuoltaja) veroja, jotta sinä ja muut kaltaisesi, joita ei häiritse ottaa rahaa tai avustuksia muilta, voitte downshiftata rauhallisin mielin... Teen töitä 5 päivää viikossa 8 tuntia kerrallaan. Myös viikonloppuja ja öitä. Saan siitä hyvästä luultavasti rintasyövän (vuorotyö on yksi suurimmista rintasyövän aiheuttajista) . Mutta ei sen väliä. Jonkunhan on sairaalakin pidettävä puhtaana, ja maksettava veroja, jotta muilla on millä mällätä.


      • siftaaja
        uihj kirjoitti:

        Ei se ole valtio joka maksaa ne tuet niille, jotka eivät halua tai pysty tekemään töitä. Minä työtätekevänä ihmisenä niin kuin muutkin veronmaksajat ne maksaa. Minä maksan pienistä tuloistani (olen laitoshuoltaja) veroja, jotta sinä ja muut kaltaisesi, joita ei häiritse ottaa rahaa tai avustuksia muilta, voitte downshiftata rauhallisin mielin... Teen töitä 5 päivää viikossa 8 tuntia kerrallaan. Myös viikonloppuja ja öitä. Saan siitä hyvästä luultavasti rintasyövän (vuorotyö on yksi suurimmista rintasyövän aiheuttajista) . Mutta ei sen väliä. Jonkunhan on sairaalakin pidettävä puhtaana, ja maksettava veroja, jotta muilla on millä mällätä.

        Suomessa on laskutavasta riippuen 300-500 000 työtöntä. Jos joku haluaa downsiftata, hän käytännössä antaa tilaa työmarkkinoilla jollekulle työttömälle ja työhaluiselle ihmiselle, eli vähentää kilpailua vähistä vapaista työpaikoista. Kun kilpailu vähenee, voisi sinunkin surkea palkkasi nousta.

        Downsiftaajia on monenlaisia, on loppuunpalaneita, kulutuskriittisiä, egologisesta katastrofista huolestuneita, elämäntapamatkustajia jne. Vähemmällä toimeentulemisen ideologia riitelee rajusti nykyaikaisen kulutushysterian ja markkinakapitalismin kanssa. Meidät on ehdollistettu uskomaan tiettyyn keskiluokkaisen mukavuushakuisen elämäntavan paremmuuteen ja oikeutamme tekomme ja ajatuksemme mitä ihmeellisimmillä väitteillä. Matti Apunen eturintamassa.

        Tosiasia kuitenkin on, ettei kotiplaneettamme kestä kulutushysteriaamme. Saman vääristyneen ajattelumme levittäminen kaikkiin maanosiin tulee tuhoamaan ihmisen lajina. Työtä ei nimittäin tehdä verojen maksamiseksi, vaan oman elintason nostamiseksi. Kun hengissäselviämisen tarpeet on tyydytetty, on kaikki muu riistokulutusta tulevien sukupolvien kustannuksella. Mutta ai niin, jos meidän jälkeemme ei enää tule ketään, voimmekin pistää kulutusorgiat pystyyn, vai mitä?


      • 19+10
        siftaaja kirjoitti:

        Suomessa on laskutavasta riippuen 300-500 000 työtöntä. Jos joku haluaa downsiftata, hän käytännössä antaa tilaa työmarkkinoilla jollekulle työttömälle ja työhaluiselle ihmiselle, eli vähentää kilpailua vähistä vapaista työpaikoista. Kun kilpailu vähenee, voisi sinunkin surkea palkkasi nousta.

        Downsiftaajia on monenlaisia, on loppuunpalaneita, kulutuskriittisiä, egologisesta katastrofista huolestuneita, elämäntapamatkustajia jne. Vähemmällä toimeentulemisen ideologia riitelee rajusti nykyaikaisen kulutushysterian ja markkinakapitalismin kanssa. Meidät on ehdollistettu uskomaan tiettyyn keskiluokkaisen mukavuushakuisen elämäntavan paremmuuteen ja oikeutamme tekomme ja ajatuksemme mitä ihmeellisimmillä väitteillä. Matti Apunen eturintamassa.

        Tosiasia kuitenkin on, ettei kotiplaneettamme kestä kulutushysteriaamme. Saman vääristyneen ajattelumme levittäminen kaikkiin maanosiin tulee tuhoamaan ihmisen lajina. Työtä ei nimittäin tehdä verojen maksamiseksi, vaan oman elintason nostamiseksi. Kun hengissäselviämisen tarpeet on tyydytetty, on kaikki muu riistokulutusta tulevien sukupolvien kustannuksella. Mutta ai niin, jos meidän jälkeemme ei enää tule ketään, voimmekin pistää kulutusorgiat pystyyn, vai mitä?

        Kertomastasi syystä en ole lisääntynyt, enkä lisäänny. En halua tehdä lapsia tähän maailmaan jossa tarjolla on vain oravanpyörää ja tuhoutuva ympäristö. En muutenkaan kuluta kauheasti. Ihmettelen miksi mulla pitäisi olla uusi auto alla ja vaatteet yms kun kirpparilta löytää kestäviä vaatteita toisin kuin kaupoista. Onneksi on kaapissa vielä 80 luvulla tehtyjä kestäviä sukkiakin jäljellä. Nykysukat menee kuukaudessa puhki. Laatua ei haluta enää tehdä, muutenhan ei roinanmyynnillä rikastuisi jos tavarat tehtäisi kunnolla.

        Olen kyllä töissä, mutten nauti siitä pätkääkään. Luultavasti jossain vaiheessa lopetan ja menen metsään asumaan. Toivottavasti karhu raatelee mut ja syö pois pilaamasta ilmastoa. :)


      • Pörssisijoittaja
        uihj kirjoitti:

        Ei se ole valtio joka maksaa ne tuet niille, jotka eivät halua tai pysty tekemään töitä. Minä työtätekevänä ihmisenä niin kuin muutkin veronmaksajat ne maksaa. Minä maksan pienistä tuloistani (olen laitoshuoltaja) veroja, jotta sinä ja muut kaltaisesi, joita ei häiritse ottaa rahaa tai avustuksia muilta, voitte downshiftata rauhallisin mielin... Teen töitä 5 päivää viikossa 8 tuntia kerrallaan. Myös viikonloppuja ja öitä. Saan siitä hyvästä luultavasti rintasyövän (vuorotyö on yksi suurimmista rintasyövän aiheuttajista) . Mutta ei sen väliä. Jonkunhan on sairaalakin pidettävä puhtaana, ja maksettava veroja, jotta muilla on millä mällätä.

        Julkisen sektorin työntekijänä itse saat palkkaasi muiden maksamista veroista eli valtion budjetista. Vain markkinajohtoinen yksityissektori luo varoja ja elättää kaikkia muita kuten houtsuja, työttömiä ym.


    • hyvä ajatus

      Jos sinulla on tuollainen mahdollisuus niin ei kai siinä ole estettä. Et tuohon mitään yhteiskunnan siunausta tarvitse ja päätöksesi ei ole rikollinen. Kunpa noin alkaisi useampikin ajatella niin työtä riittäis yhä useammille ja ei tarvitisi toisten palaa loppuun ja osan porukkaa elää heidän verovaroillaan.
      Kannustan sinua elämään tuollaista itsellesi sopivaa elämää. Ja jos mieli muuttuu ja raha ei riitä niin voit halutessa hankkia lisäduunia.

      • Syöttilas

        Kyllä on estettä. Minä en halua maksaa sitä, että hän huvikseen elelee muiden kustannuksella. Kysymyksessä on enemmän kuin laiskuus ja enemmän kuin moraalin puute, enemmän kuin typeryys ja enemmän kuin lähimmäisen halveksiminen.


      • lue tarkemmin
        Syöttilas kirjoitti:

        Kyllä on estettä. Minä en halua maksaa sitä, että hän huvikseen elelee muiden kustannuksella. Kysymyksessä on enemmän kuin laiskuus ja enemmän kuin moraalin puute, enemmän kuin typeryys ja enemmän kuin lähimmäisen halveksiminen.

        Luitkos edes aloittajan kirjoitusta, hänhän nimen omaan painotti, ettei halua elää yhteiskunna tukien varassa, vaan tekisi töitä sen verran, että just tulee toimeen.
        Ei sun verorahojasi mene yhtään aloittajan tilille.


      • ex vanki
        Syöttilas kirjoitti:

        Kyllä on estettä. Minä en halua maksaa sitä, että hän huvikseen elelee muiden kustannuksella. Kysymyksessä on enemmän kuin laiskuus ja enemmän kuin moraalin puute, enemmän kuin typeryys ja enemmän kuin lähimmäisen halveksiminen.

        sinä et halua maksaa,että joku elelee sun verorahoilla? jos se joku onkin lapsesi,sukulaisesi ym läheisesi! syystä jos toisesta ,terveys ym johdosta ei pärjää työmarkkinoilla.esim vangit ym elää "veroin kustannettavilla" täyshoidolla.mitäs sen asian suhteen susta pitäisi tehdä,ettei ne kuluttaisi sun verorahojasi? (monetkaan vangit ei ole kerryttänyt työstä tulevilla tuloillaan yhteiskunnan verolipasta)


      • 12 + 8
        ex vanki kirjoitti:

        sinä et halua maksaa,että joku elelee sun verorahoilla? jos se joku onkin lapsesi,sukulaisesi ym läheisesi! syystä jos toisesta ,terveys ym johdosta ei pärjää työmarkkinoilla.esim vangit ym elää "veroin kustannettavilla" täyshoidolla.mitäs sen asian suhteen susta pitäisi tehdä,ettei ne kuluttaisi sun verorahojasi? (monetkaan vangit ei ole kerryttänyt työstä tulevilla tuloillaan yhteiskunnan verolipasta)

        On se kummallista että tässä yhteiskunnassa ei ole nykyään varaa mihinkään. Kuitenkin ollaan rikkaampia kuin koskaan. Köyhiä ei vaan haluta pitää hengissä, rikkaat kahmii kaiken omaan säästöpossuunsa. Onneksi huomaavat lopulta ettei sitä rahanpaskaa saa mukaansa kun multa suussa makaa mullan alla.

        EU tuhosi suomen osavaltion ja koko eurooppa taitaa mennä samaan likaviemäriin. No, elelemme mielenkiintoisia aikoja. Täytyy vaan toivoa ettei maailmansotaa saada kehitettyä taas. Vaikka se olisi maapallolle hyväksi jos suurin osa taikka oikeastaan kaikki ihmiset tuhoutuisi.


    • tukiatuleetaas

      Maanviljelijä on helpompaa. Tukea tulee kun vain viljelee kasveja mistä saa parhaat tuet. Ei tarvi olla edes kovin tarkka miten kunhan jotain kasvaa. Pointtinahan on saada vain tuet pellosta ja reppanat kasvit pitää vain korjata talteen. Ne voi hävittää tai antaa pois.

    • pätäkkänainen

      Helpointa toteuttaa on tehdä puolen vuotta töitä ja puolet vuodesta asua ulkomailla. Verojakaan ei tarvi maksaa sitten Suomeen.

      • Niinkö??

        Maksat verosi sinne missä teet töitä. Asun ulkomailla mutta jos teen Suomessa töitä, joudun maksamaan siitä veroa Suomeen. En tiedä sitten jos olisi oma ulkomaille rekisteröity firma.


    • Löysin rantein

      Aloittaja ei ole ainoa ajatuksineen. Niitä on monia, jotka toteuttaa tämmöistä leppoista elämää. Minä tein osa-aikatöitä parivuotta. Nettotulot oli 1200€ kuussa, mutta mikäs siinä kun rahat riitti mainiosti ja säästöönkin jäi. Tinkiä ei siis tarvinnut mistään rahallisesti. Mielipide mulla voisi olla toinen, jos olisi joutunut kituuttamaan. Sukulaiset vaan ihmetteli, naljaili ja oli muka huolissaan, kun minun ammattitaito kuulemma ruostuu. Sitä ihmetteli vielä enemmän, kun 3000€ palkat ei maistu. Tällä paikkakunnalla ei kyllä enää niitä rahahommia ole. Se on myös sitä leppoistamista, kun jättäytyy aloilleen, vielä kun asunto on mukava. Itse en ole nähnyt mitään ongelmaa tässä löysäilyssä. Seitsemältä ylös ja kahdeksalta töihin, 14:00 kotiin. Siinä on kuitenkin julmettu ero kahdeksan tunnin vuorotyöhön. Jatkan vielä samalla valitsemallani tiellä, tarkemmin erittelemättä tekemisiäni. Ehkä jonain päivänä vielä voin tehdä "oikeata" duunia, mutta en parin vuoden säteellä. Odottelen myös että tämä lama muuttuu taas nousukaudeksi. Minulla on kanssa riittänyt rahat ilman sossua, siitä olen iloinen. Minulle on kuitenkin tullut suurehko veronpalautus, ja pieni perintö, joten olisi ikävä olla tilivelvollinen sossun suuntaan.

      • pitkäaikaisköyhäilij

        Kaikkihan on elämäntilanteesta kiinni.Itse olen aina ollut ns.perheen yksinhuoltaja.On mies,mutta joka ei ole töissä,työmarkkinatulo oli riippuvainen minun tulosoistani,tänä vuonna onneksi se ei ole tulosidonnainen.Teen keikkatöitä,raha riittää vuokraan,joka Lahden alueella on nykyisin Helsingin tasoa(kiittäkää asuntosijoittajia).Ruokaan täytyy jo laskea mitä ostaa,loput rahat menevät elämän päivittäisiin kuluihin,bussimatkoihin,puhelin-sähkö,ym laskuihin.Käytännössä kaikki menee tähän,ei jää juuri mitään muuhun kulutukseen,Tätä on kestänyt jo 20 vuotta,aika puuduttavaa,olen pakosta elämäntapasäästäjä.En käytä alkoa,tupakkaa,en käy viihteellä,ei ole varaa.No kokeilkaa jokainen miltä tämä tuntuu.


    • Vaasankadun kundi 74

      Vastaus: et seonnut, mutta laiska haaveilija.

      Itseni isovanhemmat olivat köyhiä, vanhempani olivat/ovat köyhiä ja itse olin köyhä. Kalliossa oli mukavaa, mutta kovaa kasvaa.

      Kun olin nuori 15 vuotta, niin muutin himasta ja rahaa ei ollut edes wc-paperiin. Monta vuotta piti syödä mitä sai ja tiukkaa oli koko ajan. Ainoa mistä en säästänyt oli sätkätupakka.

      Kouluttauduin töiden ohassa, tein hulluna duunia, perustin firman ja tein vielä enemmän töitä. Nyt on rahaa, valtaakin ja voin tehdä melkein mitä huvittaa. Tuntuu vieläkin munissa kun menee kauppaan ja voi oikeasti ostaa vaikka suklaata. Todella mukava höylätä ostot Platinum Amexilla, millä ei ole luottorajaa.

      Suoraan sanottuna yhteiskunta on sairas, kun sillä on varaa elättää tuollaisia "haluan vähän fiilistellä" jengiä. Ilman yhteiskunnan tukea ei aidosti voi elää, koska jokainen saa jotain esim. sairastumisen yhteydessä. Joskun miettii, että jenkkitapa olisi hyvä, eli arvosi mitataan tekemäsi työn ja fyrkan mukaan. Se on ainoa tasapuolinen mittari.

      Toivottavasti tulet järkiisi tai yhteiskunta kovenisi laman myötä, että tälläiset lieveilmiöt häviäisivät.

      • jatka haaveilua

        Ohjelmassa on lisää mamujen haalintaa ulkomailta, joílle täytyy olla oma tulkki, jotka täytyy kouluttaa, jotka tarvitsevat kela- ja sossutukia lisääntyessään, jotka työllistävät myös ajottain poliisia ja mediaviestintää!!!! Näin koko yhteiskunta työllistyy uustulokkailla ja kulttuurimme rikastuu taas vähän lisää. Julkinen sektori on hyvä työllistäjä ja jokaisen on hyvä oppia suvaitsevaisuutta, myös sinun!!!!
        Se etu mamuissa vielä on, että he jättävät vähemmän fossiilista hiilijalanjälkeä jälkeensä kuin kulutuskulttuuriin kasvaneet kermaperseet. Että näin!!!!

        Toivottavasti saat pitää rahasi, ettei tarvitse jatkossa kulkea paskasella perseellä pitkin kaupunkia ja että sinulta jää rahaa lääkäriin, jota tarvitset elintasosairauksien hoitamiseen!


    • 40ke/v

      Niin,no ei muuta kuin kokeilemaan miltä se aidosti rahaton elämä tuntuu.Siinähän sitä näkee että kestääkö ja jaksaako sellaista kun ei ole oikeasti,aidosti varaa mihinkään.
      Itsestäni siihen ei olisi.En siis arvosta rahaa tai materiaalia vaan kysymys on elämän laadusta.Itse en jaksaisi ensinäkkään laskea joka senttiä ja toisekseen haluan ajaa mukavalla autolla ja asua myös mukavasti.Jos tarvitsen jotain uutta tai haluan lähteä johonkin,se pitää olla mahdollista.
      Mutta,eihän tuosta tosiaan haittaa ole kenellekkään jos kiristät omaa vyötäsi.Ainut,että teet sen myös sitten itsenäisesti eli et ruikuta keltään rahaa.Toisekseen,yhteiskunnan pummiksi jättäytyminen on myös "no,no" listalla.Sitä jos haluaa elää vähällä rahalla niin saahan sitä,mutta myös sitten tekee sen oikein.

    • Pöyristynyt

      Köyhäksi haluava ei tiedä oikeasta köyhyydestä mitään. Kirjoituksesi on pilkkaa Suomen oikeita köyhiä kohtaan.

      Säästäväinen voi jokainen olla vaikka ei olisikaan köyhä. Jos haluat olla oikeasti hyvä ihminen, anna liiat rahasi pois.

      • niin,outoa on...

        Niin, samaa mieltä tuosta, että tuo aloituskirjoitus on törkeä. Ja ajattele sitten vielä, että nuo kirjoittelee havaitusti ihan ylläpidon suosiollisella tuella, jotka tahallaan laittaa pilkkakirjoituksia väärille palstoille... Mitä lie kunnianloukkaajia ja nettihäiriköitä. Ainoa mikä niitä kiinnostaa, on raha ja raha ja raha. Pöyristyttävän sivistymätöntä, että jotkut tahallaan tulee Köyhyys- aiheen palstalle tarkoituksessa solvata köyhiä. Kyllä varmaan jollekin downshiftaamis-aiheellekin on ihan omat palstansa, mutta ei nuo kunnianloukkaajat niille palstoille mene, kun niistä on kivaa tulla kirjoittelemaan p*skaa tällaiselle palstalle, jossa selkeällä Suomen kielellä lukee, että " keskustele elämästä köyhyysrajan alapuolella".

        Toinen ryhmä kirjoittaja-ääliöitä on sitten ne tälläkin palstalla, jotka tulee pätemään, eli jos joku vaikka kirjoittaisi pelkäävänsä tällä köyhyys-palstalla, miten saa rahat riittämään tai haluaisi keskustella pienituloisuudesta, niin ääliöt tulee antamaan niihin kommentteihin joitakin marttojen ruokavinkkejä tai mainostamaan miten paljon tekevät töitä ja miten paljon vaikeampaa muka juuri heillä on.

        Se on sivistymättömyys syynä, tuollaiseen kirjoitteluun. Silkka sivistymättömyys. Ehkä kateus todella myös, mutta veikkaan, ettei todella köyhät ole niin röyhkeitä, että ikinä tahallaan menisi millekään keskustelupalstalle pilkkaamaan köyhyydestä. Tää on täysin häiriintynyt feikkifoorumi tää Suomi24 ja tällä oleva keskustelu herättää mussa inhoa, kun kirjoittajista valtaosa ei edes yritä kirjoittaa asiallisesti! Eikä kenenkään tarvitse "antaa" rahojaan kenellekään, enkä usko, että kenelläkään nyky- Suomessa on liikaa rahaa; turha kadehtia.

        Minä jos saisin päättää, niin kaikkien pienituloisten kohtelu verotuksessa olisi kohtuullisempaa, ja lapsiperheiden etuuksia karsittaisiin roisisti (poislukien ne perheet, joissa pienten lasten vanhemmat edes yrittää käydä töissä ja elättää pääsääntöisesti itse itsensä), koska ei mikään muukaan valtio elätä kolmea vuotta per lapsi ilmaiseksi kansalaisiaan, kun sitten ne kuitenkin pikkulapsivaiheen jälkeen on huostaanton alla ne monien kakarat, kun iskee reaalitodellisuus niiden vanhemmille, että ahaa sitä pitäisikin itse elättää ne lapsensa aikuisiksi asti. Mutta kyllä tällä Suomen valtiolla on ilmeisesti hassata rahaa turhuuksiinkin ja paljon; tänään luin Hesarista, kuinka siellä russutettiin, että yksinhuoltajat saattavat erotilanteessa kärsiä "rahapulasta kuukausia". Ihme, että niin huolissaan olla aina ainoastaan lapsiperheiden asemasta, enkä ole koskaan nähnyt yhtäkään kirjoitusta, missä olisi vaikka kirjoitettu, kuinka "sinkut saattavat kärsiä rahapulasta" "kuukausia", vaikka yksinelävät on kaikkein köyhimpiä, eikä mitkään lapsiperheet, joille sentään köyhistä köyhimmillekin maksetaan ainakin valtion toimesta aina ruokarahat.

        Mä olen kyllästynyt tän foorumin feikkikirjoituksia lukemaan! Eikä Suomessa ole yhtäkään varmaan niin tyhmää, joka ei tietäisi mitä tarkoittaa käsite "köyhyysraja",joten toi on jotakin häiriintyneen omahyväistä pilkkaamista ja feikkaamista toi kaikki törkykirjoittelu. Helppoahan toi näemmä joillekin on, kun ei mikään häveliäisyys paina, että mitä nimettömässä netissä sanoo.

        Keskusteluketjun aloitustekstin laatinut voisi pyytää anteeksi ja hävetä nettitoimintaansa.


      • siis mees siis

        sanoisin suoraan köyhyyden jo maistuvan ja olevan läsnä minäkin täällä ¤¤¤¤¤¤¤##############################################¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ################################################¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ################## £££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££ ja minä $$$$$$$$$$$$$$$$$$ ja minä €€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€


      • vinetto mies
        siis mees siis kirjoitti:

        sanoisin suoraan köyhyyden jo maistuvan ja olevan läsnä minäkin täällä ¤¤¤¤¤¤¤##############################################¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ################################################¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ################## £££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££££ ja minä $$$$$$$$$$$$$$$$$$ ja minä €€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

        noo eeippä näytäkhhään nhäytkään näyhtäkhään näytäkkhhhhään sedeliltä, vai näytäkkhhöön - hivittu vittu hiivviitty viiiittuuuu vitttuuuu eippphhää näytäkähän, piikkilankoo piikkolankkoo kaikille ... Hei


    • eipä ei

      Suurin osa työttömistä ei ole jättäytynyt yhteiskunnan pummiksi, vaan heidät on ajettu töistä pois. Tämä linja luultavasti tulee lisääntymään ja ne, jotka ovat nimitelleet ihmisiä loisiksi ja pummeiksi, saattavat itse joutua kokemaan saman. Varmaan sitten ääni muuttuu kellossa ja sanotaan, että en mä ole jättytynyt, vaan mut jätettiin. Muut jättäytyvät, minä en... Hohhoijaa.

      • let go let god

        Jokainen on aina toinen toistaan parempi ja poikkeus tapaus. Nöyränä tulee kulkea elämää eteenpäin, koska koskaan ei todellakaan tiedä mitä kulman takana odottaa.


      • Työläinen_X
        let go let god kirjoitti:

        Jokainen on aina toinen toistaan parempi ja poikkeus tapaus. Nöyränä tulee kulkea elämää eteenpäin, koska koskaan ei todellakaan tiedä mitä kulman takana odottaa.

        Arbeit macht frei!

        Skandinaavis-germaaninen kulttuuriperinne, missä protestanttisuus on vahva, on aivopessyt meitä viisisataa vuotta: työllä sinun on leipäsi ansaittavan (ellet ole aatelinen).

        Edellisestä näkee tietysti sen, että kirkko, koululaitos, armeija ja muut instituutiot pitävät tarkoituksella yllä tätä illuusiota, että kaikkien on raadettava. Mutta kun tämä koskee vain köyhiä. Mitä raatamista siinä on, jos perii miljoonia?

        Ja köyhät sen kuin vain alistuvat.


      • wisdom2
        Työläinen_X kirjoitti:

        Arbeit macht frei!

        Skandinaavis-germaaninen kulttuuriperinne, missä protestanttisuus on vahva, on aivopessyt meitä viisisataa vuotta: työllä sinun on leipäsi ansaittavan (ellet ole aatelinen).

        Edellisestä näkee tietysti sen, että kirkko, koululaitos, armeija ja muut instituutiot pitävät tarkoituksella yllä tätä illuusiota, että kaikkien on raadettava. Mutta kun tämä koskee vain köyhiä. Mitä raatamista siinä on, jos perii miljoonia?

        Ja köyhät sen kuin vain alistuvat.

        Ei kedon kukka työtä tee ja vaivaa nää, ja silti se kavaa, kukkii ja on kaunis.


    • väärä palsta!!

      Olet seonnut, mutta ainoastaan sillä perusteella, että tulet solvaamaan köyhyys- palstalle. Haaveilepas sitten senttien laskemisesta; sä nimetön ikävä törky-puppu-jorina- kiusaaja, kun olet sellaisessa asemassa, että pelkän perhetaustasi- vaikket ole edes rikas, perusteella ei yhteiskunta myönnä sulle melkein ropoakaan edes todellisessa hätätilanteessa, niin veikkaan, että lakkaa kiinnostus ja ihannointi tai viha köyhien elämää kohtaan ja ylipäätään netimytomaniasi. Ihan oikeasti kun moni rehti antaisi yhteiskunnassa vaikka puoli päätään,että saisi edes minimityömarkkinatuen verran vastikkeetonta rahaa yhteiskunnalta joka kuukausi, mutta niitä rahojahan tyrkytetään vaan pummeille ja niille sitten sen verran, että ne suurinpiirtein pykäsee muutaman kakaran ja luulee hui hai huolettomina, että sitä autuutta riittää hamaan eläkeikään asti, että yhteiskunnalta tippuu parituhatta euroa per kuukausi ilman mitään omia työansioita...

      Tosin sinällään minäkin ymmärrän vaatimattomasti eläviä, kun en koskaan ole tuntenut yhtäkään esimerkiksi osakesijoittajaa tai yrittäjää, jotka ei olisi perse pystyssä velkaa valtiolle, eli mieluummin vaikka tosi vaatimattomasti kannattaa elää, kuin itkeä niska hiessä, että olis miljoonavelka jostakin luxuskämpästä. Senttien laskeminen ei kylllä köyhiä kiinnosta, vaan se on ihan todella taitoa, miten tarkkaan pitää köyhän laskea menonsa.

    • Nautiskelijamies

      Onhan meitä Suomessakin kymmenin tuhansin, jotka haluavat elää ja elävätkin stressitöntä elämää. Minä esimerkiksi tein 20 vuotta niin stressaavaa työtä, että päätin luopua siitä noin 15 vuotta sitten. Nyt teen vain 2 päivää viikossa töitä ja lopun aikaa nautin täysillä elämästä. Ja- vaikka palkka on vain pari tonnia kuussa käteen, niin sillä pärjää loistavasti, kun ruokamenot ovat vain 10 euroa / päivä ja asumismenot 500 euroa kuukaudessa. Säästöön jää vielä kivasti ja reissaan kerran vuodessa ulkomaille pariksi viikoksi. Elämä ilman mitään paineita on ihanaa! Suosittelen kaikille. Nyt minulla on aikaa kultturille ja muillekin harrastuksille.

      • helppo elämä3

        joo mäkin teen noin 18 tuntia viikos.no se on noin 700 kuus ja 200 liitosta.kyllä sillä elää.kun kattoo mitä syö jä etenki juo.


      • Punahiippa
        helppo elämä3 kirjoitti:

        joo mäkin teen noin 18 tuntia viikos.no se on noin 700 kuus ja 200 liitosta.kyllä sillä elää.kun kattoo mitä syö jä etenki juo.

        Hai hyvällä ruokavaloilla ja kahdella päivätyöllä minäkin olen pärjäillyt jo vuosikausia.


    • verot alas

      Elämäntapaköyhyys, on ok. Mikäli tulot riittää siihen mitä tarvitsee ja sen eteen EI TARVITSE tehdä mitään duunia, niin hyvä. Tähän kannattaa pyrkiä jo siksi, et näin omasta tulosta EI MENE Jyrkin ja kavereiden huijaamisiin, kreikkaa, eikä muuhankaan paska-puuhaan, kun minimi määrä. Kapitalismin pahin tilanne on MINIMI tulot, joista ei saa kun ohkasen siivun pyramiidin huipulle.

    • semppiä siihen

      Olet seonnut etkä tiedä mitä toivot.

    • aasiaa!!!

      mulla on myös unelma, ensiks n. seuraavat 3v. elää n. puolet eli kesä töissä suomessa ja loppu-aika aasiaa kiertäen. se vaatii kyllä paljon ylitöitä, mutta 3v jälkeen olen asemassa etten enää lunta tai sossu-asiakkaita näe!!!! nyt viihdyn hyvin rakennuksilla viron ym. poikien kanssa, koska he eivät AINA valita vaan tekevät työt jotka ei suomenseisojalle sovi!!! ja ne liiton miehet, hui vit.. ku ne ei tee ikinä mitään tuottavaa!!!! tosiasia!!!

      • Enon ajo

        Hai köyhäthän ne aasiaan kiertää.


    • Takapihan Elvis

      Kyllä vähemmälläkin tulee toimeen. Minäkin annan 600:sta eurosta /kk 200 köyhille ja metsästän, kalastan ja poimin milloin mitäkin. Marjoja, sieniä, pulloja vuodenajan mukaan. Hyvin tulen toimeen. Asun kesällä laavussa ja talvella kodassa. Puita saa metsästä ja vettä purosta tai lumesta. Ei huolia, eikä murheita, kun elää kuin luolamies. Toki, joskus pitää hakea suolaa kaupasta. Ihran saan eläimistä. Ihmisiä en kaipaa kavereiksi, kun enimmät ovat raadollisia ja selkäänpuukottajia. Voi elämän ihanuutta, kun on mukavaa. Viestejä voi lähettää pullopostilla tänne Utsjoelle. Naisista ei kannata välittää, kun on poroja.

      • sfsfdd

        Niin ja nettikin on ilmainen ja toimii puusta veistetyssä tietokoneessa. Kännykkänä toimii tuohitorvi.

        Ihan hieno fantasia sinulla, et taida kuitenkaan ihan 365/24/7 viettää?


    • Elämänvalttikortit

      Onpa kiva kuulla, että on olemassa joku muukin joka ajattelee samoin! Ihmiset olisivatpaljon onnellisempia, jos raha ei hallitsisi niin paljon.
      Tulee ottaa huomioon, että ko elämäntavassa kulut olisivat
      huomattavasti pienemmät kuin työssäkäydessä. Itse olen ajatellut, että tekisi töitä määräajan,säästäisi rahaa ja sitten viettäisi köyhän elämää niin kauan kuin pystyisi. Sitähän voi keksiä mielekkään tavan hankkia elannon, ilman että se työnteolta tuntuisi.
      Mielellään kuulisin muidenkin mielipiteitä.

      • Takapihan Elvis

        Elä pyydä rikkautta, vaan viisautta, niin tämä kaikki lisätään sinulle. Töitä toki pitää tehdä, mutta mielekästä, eikä toisen orjana. Rakenna itselle ja perheellesi, eikä orjuuttajille. Kun pääset siihen pisteeseen, olet sinut itsesi kanssa. Mammonaa ei kannata tavoitella, sillä mitä enemmän sitä on, niin sitä enemmän huolia. Riittää, kun ihmisellä on elanto, katto pään päällä, vaatetus ja hyvä omatunto.


      • example1

        Elin pitkään niin. Tein muutaman kuukauden töitä ja otin lennon halvan elintason maahan, jossa elin niillä rahoilla vuoden ja tulin sitten taas muutamaksi kuukaudeksi töihin ja takaisin lentokoneeseen. Itse asiassa monet ihmiset elää niin. Jotku elävät myös jossain muusa euroopan maassa, missä asuminen on halvempaa ja verot olemattomat. Kyllä vaihtoehtoja on, mutta suomen elintaso ja hintataso on niin korkea, että on aika vaikeeta kokoajan täällä eläessä toimia niin, koska jo kuukauden vuokra vie suuren osan tuloista ja kaikki muu maksaa niin paljon, että kaikki mitä tulee myöskin saman tien menee.


      • pasdi
        example1 kirjoitti:

        Elin pitkään niin. Tein muutaman kuukauden töitä ja otin lennon halvan elintason maahan, jossa elin niillä rahoilla vuoden ja tulin sitten taas muutamaksi kuukaudeksi töihin ja takaisin lentokoneeseen. Itse asiassa monet ihmiset elää niin. Jotku elävät myös jossain muusa euroopan maassa, missä asuminen on halvempaa ja verot olemattomat. Kyllä vaihtoehtoja on, mutta suomen elintaso ja hintataso on niin korkea, että on aika vaikeeta kokoajan täällä eläessä toimia niin, koska jo kuukauden vuokra vie suuren osan tuloista ja kaikki muu maksaa niin paljon, että kaikki mitä tulee myöskin saman tien menee.

        Mistä luulet halvan elintason noissa maissa johtuvan? Se johtuu suurelta osin siitä, että siellä ei suurimmalle osalle ihmisistä makseta elämiseen riittävää palkkaa. Olet osaltasi tuon riiston mahdollistaja. Ihmisten pitäisi miettiä omien ratkaisujensa globaaleja vaikutuksia, eikä vain katsoa mistä saa eniten hyötyä itselleen mahdollisimman pienellä rahalla ja vaivannäöllä.


      • example1
        pasdi kirjoitti:

        Mistä luulet halvan elintason noissa maissa johtuvan? Se johtuu suurelta osin siitä, että siellä ei suurimmalle osalle ihmisistä makseta elämiseen riittävää palkkaa. Olet osaltasi tuon riiston mahdollistaja. Ihmisten pitäisi miettiä omien ratkaisujensa globaaleja vaikutuksia, eikä vain katsoa mistä saa eniten hyötyä itselleen mahdollisimman pienellä rahalla ja vaivannäöllä.

        No ei vaan päin vastoin. Nämä maat (kehitysmaa) hyötyy kaikin puolin ulkomaalaisista matkailijoista. Rahallisesti ja muutenkin. En minä siellä vaan rannalla löhöillyt, vaikka nautin toki rannoistakin, mutta tein myös vapaaehtoistöitä. Sellainen ei tunnu työltä ollenkaan, minkä tekee vapaaehtoisesti eikä pakosta rahan perässä juoksemalla. Ja itseasiassa, kun tänne suomeen tulee, kaikki energia menee vain oman itsen elättämiseen, eli joutuu väkisinkin vain tuijottamaan omaan napaan. Se on huojentavaa elää, kun voi suunnata energian muuhun oleelliseen, esim. elämään itseensä. Ja vielä sen verran, en kannata mitään "uhrautumisia", elämä on lyhyt, jokaisen tulee elää niin, mikä tekee heidät onnellisiksi. Ei katkera tai loppuun palanut ole kenelle iloksi, itselleen saatikka muille.
        Ja näitä Globaaleja vaikutuksia voi miettiä ihan muut kuin muutamat ulkomaalla asuvat. Esim. kaikki ne länsimaalaiset isot yritykset, jotka saastuttaa köyhimpien maiden vesistöjä ja ilmastoja. Ostin tässä talvella suomalaisen Luhtan toppa takin, vasta pesuun laittaessa huomasin, että sekin on tehty kiinassa. Kyllä ne on ne rahanperässä juoksijat jotka saastuttaa tätä maailmaa, ei ne jotka irtisanoutuvat oravan pyörästä.


      • Jos Luhdan
        example1 kirjoitti:

        No ei vaan päin vastoin. Nämä maat (kehitysmaa) hyötyy kaikin puolin ulkomaalaisista matkailijoista. Rahallisesti ja muutenkin. En minä siellä vaan rannalla löhöillyt, vaikka nautin toki rannoistakin, mutta tein myös vapaaehtoistöitä. Sellainen ei tunnu työltä ollenkaan, minkä tekee vapaaehtoisesti eikä pakosta rahan perässä juoksemalla. Ja itseasiassa, kun tänne suomeen tulee, kaikki energia menee vain oman itsen elättämiseen, eli joutuu väkisinkin vain tuijottamaan omaan napaan. Se on huojentavaa elää, kun voi suunnata energian muuhun oleelliseen, esim. elämään itseensä. Ja vielä sen verran, en kannata mitään "uhrautumisia", elämä on lyhyt, jokaisen tulee elää niin, mikä tekee heidät onnellisiksi. Ei katkera tai loppuun palanut ole kenelle iloksi, itselleen saatikka muille.
        Ja näitä Globaaleja vaikutuksia voi miettiä ihan muut kuin muutamat ulkomaalla asuvat. Esim. kaikki ne länsimaalaiset isot yritykset, jotka saastuttaa köyhimpien maiden vesistöjä ja ilmastoja. Ostin tässä talvella suomalaisen Luhtan toppa takin, vasta pesuun laittaessa huomasin, että sekin on tehty kiinassa. Kyllä ne on ne rahanperässä juoksijat jotka saastuttaa tätä maailmaa, ei ne jotka irtisanoutuvat oravan pyörästä.

        toppatakki tehtäisiin Suomessa, ei sinulla eikä monella muullakaan olisi varaa ostaa sitä.


    • lähihoitaja---

      Mitä jos kokeilisit ihan oikeaa köyhäilyä? Se se vasta extreme sporttia onkin. Ensin teet 8-12 tuntisia päiviä ikävää ja usein ruumiillisesti rasittavaa työtä. sen jälkeen haet lapset kunnallisesta hoitopaikasta jossa heidän perustarpeistaan on huolehdittu, mutta ei juuri muuta. Vietät illan kaikenlaisia ongelmia setviessä, kun lapset oireilevat köyhyyttä koulussa ja päiväkodissa, eivätkä saa riittävästi huomiota sinulta.

      Viikonlopun kruunaa se kun menet yli 15 vuotta vanhalla koslallasi lähimpään supermarkettiin ja juokset kainalot hiessä etsien kaikkia tarjouksia, jotta pystyt pitämään perheesi ruokittuna ja vaatetettuna. Viikonloppuna on myös mukava tehdä pari yövuoroa, jotta saa lapselleen sukset tai muut harrastevälineet hankittua secondhandshopista.

      Suomessa on yli 300000 oikeasti köyhää. Älä aliarvioi heitä puhumalla vapaaehtoisesta köyhyydestä. Köyhyys kun harvoille on vapaaehtoista. Jos haluat pois nykyisestä oravanpyörästäsi, sen kun hyppäät. Minua kiinnostaa, miksi joidenkin työ on niin arvokasta ja hienoa, että he voisivat tehdä pari kuukautta töitä vuodessa ja löhöillä loput 10kk ja silti elää ihan mukavasti (ota huomioon,että on paljon enemmän energiaa juosta tarjousten perässä kun ei tarvitse tehdä ruumiillisesti kuluttavaa työtä 5-7 päivänä viikossa), kun niin moni todella arvokasta työtä tekevä joutuu tekemään sen 12kk (monella ei ole varaa pitää edes lomaa, silloin tehdään jotain muuta työtä)

      • Mikä järkevää???

        Siispä mieti kuka sinun elämääsi ohjaa vai varastaako joku sinun ja lastesi elämän??? Kovilla olet. T. samaa oravan pyörää pyörittänyt joskus 20 vuotta


      • vapaa voi valita

        On se sellaiselle ihmiselle valinta, jolla ei ole esim. lapsia ja on vain itsestään vastuussa. Silloin voi vielä valita. Tottakai, jos olet lapsia tehnyt, he ovat sinun vastuullasi, ei kenenkään muun. Mutta toivottavaa olisi, että esim. lähihoitajien, ravintolatyöntekijöiden, siivoojien, kaupantyöntekijöiden jne. palkat nousisivat sille tasolle, mille ne työmääräänsä nähden kuuluvatkin. Ehkä silloin voisi jättää ne viikonloppujen yövuorot pois ja elämän laatu parantua jo ihan sillä.


      • 40ke/v

        Niiin,siis ensinnäkin sinulla on lapsia jotka ovat sinun vastuullasi.Joten,et voi verrata itseäsi ap:hen joka vastaa vain omasta ruokinnasta.Silloin,se on mahdollista tehdä 2kk:ta töitä,kunhan muistaa että ei pummaa keltään tai mistään.

        Toisekseen,sinulla on sentään työpaikka mistä saada sitä rahaa,vaikka sitten yövuoroilla.On myös oikeasti niitä joilla ei ole mitään koulutusta ja joutuvat tekemään mitä sattuu,millä liksalla sattuu.Taii,ei ehkä sitäkään.
        Asiat voisi siis aina olla huonomminkin,ihmisluonto kun meinaa aina unohtaa sen.


    • erfgh

      OIKEIN! Halusin kirjoittaa tuon isoilla kirjaimilla. Jos ei kelpaa yhteiskunnalle kuin pelkäksi rahoittajaksi, niin saa äänestää omalla työllään.

    • tyytyväinen ihminen

      Hei. Minä valitsin noista vaihtoehdoista jälkimmäisen. Jäin pois töistä jonkun verran ennen eläkeikää ja elän säästöillä pientä tarkkaa elämää, johon ihan olen tykästynyt. Sitten kyllä tapahtui jotain joka teki minusta aika varakkaan, mutta elämän tapaani en ole muuttanut ollenkaan.

      Kehottaisin että mietit myös eläketurvaasi. On hyvä että on pahan päivän varalle jotakin tallessa.

      Onnea pienimuotoiseen elämääsi!

      • Jälkimmäinen oli

        myös minunkin vaihtoehtoni kun myin 20 vuoden jälkeen yritykseni pois ja jäin vapaalle viisikymppisenä. Mitään tukia en saa enkä tule saamaan eläkettäkään kuin minimin mutta onneksi älysin säästää ja sijoittaa koko yrittäjäuran tulot. Nyt ei ole huolen häivää ja tuloni ovat itse asiassa suuremmat kuin yrittäjänä. Paineita eikä stressiä ei enää ole eikä joutilaaksi heittäytyminenkään aiheuttanut mitään oireita sillä olin suunnitellut koko hommaa jo niin kauan että se tuntui oikeastaan aivan luonnolliselta liikkeeltä. Ainoa ongelma oli löytää firmalle ostaja joka ymmärsi että hyvin tuottavaa yritystä ei saa ilmaiseksi. Haaveilijoita kyllä riitti ja haaveilevat yhä vieläkin.


    • Liikaa rahaa..?

      Aloituksesta tulee valitettavasti vaan mieleen se, että aloittajalla on liikaa rahaa ts. menee liian hyvin. Ei sitä tiedä milloin esim. sairastuu vakavasti tms. niin se köyhyys ei sitten ehkä olekaan enää niin kivaa. Voithan sä köyhäillä muuten ja annat vaikka hyväntekeväisyyteen rahojas jos se köyhyys houkuttaa.

    • Mies30w_Pohjanmaa

      Kaveri on jonkinmoinen elämäntapaköyhä ollut jo useita vuosia ja luen itsenikin sellaiseksi, tai ei nyt ehkä köyhäksi mutta ns. vähävaraiseksi, tosin hyvin tulen toimeen.
      En asu yksin vaan avoliitossa, avokin tuloilla en varsinaisesti elä, mutta asunto on hänen ja vanhempiensa maksama, yhtiövastikekkeen on avokin isä suostunut maksamaan vaikka olisimme sitä helposti puoliksi voineet maksaa.

      Töitä teen silloin kun jotain sattuu saamaan, palkallista tai tuetulla päivärahalla, silti olen ollut ylivoimaisesti suurimman osan ajastani työttömänä.

      Kuluja mulla on lähinnä nettilasku , puhelinlasku, ja bensaa ostan avokin autoon sen mukaan mitä sillä ajelen (20-40€/kk). Hän maksaa autosta verot.

      Olen siis elänyt melko "helppoa" elämää, tai pikemminkin stressitöntä. Tähän on vain tultu ja jos saisin valita tekisin vain määrä aikaisia lyhyitä työsuhteita. Rahaa on jäänyt säästöön kivasti (parhaimmillaan parisataa joka kk).

      Ulkomailla on käyty kerran vuodessa ja hiukan muutakin reissailua. Mitään vaatteita en jatkuvasti ostele, tai muuta kulutus tavaraa juurikaan, vaan olen pyrkinyt elämään säästeliäästi ja ostan vain sitä mitä todella tarvitsen. Suurin menoerä mulla on ruokamenot.

      Avokin tulo elämääni helpotti tilannettani hieman rahallisesti, mutta en kiellä etten olisi pystynyt jatkamaan elämään näin ihan mallikkaasti.

      Joten eiköhän meitä ole :)

    • Humanistinplanttu

      Minua ihmetyttää tuo downshiftaamisvillitys. Olen tehnyt koko elämäni töitä, 14-vuotiaasta asti ollut säännöllisesti palkkatyössä. Rahoittanut itse omat tutkintoni työnteolla, ottamatta tukia tai lainaa. Silti saan lama-aikana valmistuneena laskeskella, että jää jotain pahan päivän varalle. Joku kertoi saaneensa osa-aikatyöstä nettona 1200. Humanistille tuo on kokopäivätyöstä nettopalkka.
      Minä käyn töissä, koska töissä on kiva käydä. Pääsee käyttämään sosiaalisia taitojaan ja tekemään jotain elantonsa eteen. En tahtoisi joutua laskemaan senttejäni yhtään tämän enempää! :-)

      • jaah..,.

        Minua taas iljettää tuo kiusaaminen. Että miten amis kehtaaa edes käyttää kiusaaamistermistössään termiä "humanistiplanttu". Jos Suomessa joku muka on ilman opintotukia joku opiskellut , niin on varmaan vanhempansa maksaneet veronsa laittomiiin veroparatiiseihin, koska tässä maassa Suomi ei kukaan saa mitään ylimääräistä, jos on tavis ja rehti.:) Viitaten tohon " ottamatta tukia".

        Mä en usko yhdenkään teidän ikäpolveni ihmisen tehneen 14-vuotiaasta asti töitä, koska mulla ainakin tuli lainsäädäntö eteen, kun edes yritin alaikäisenä mennä töihin, eikä kukaan palkannut minua. Kuvaavinta tästä Suomen yheiskunnasta mielestäni onkin se, että paras palkka ikinä elämässäni mulla oli siivoojan työstä paperitehtaassa. Mulla on korkeakoulutusta ja vaikka mitä, mutta akateemisesti mun pitäisi rotan palkalla raataa, jos omalta koulutusalatani haluaisin meriittejä, ja enkä ihan viitti alkaa 1300 euroa palkalla toimia tutkijan vakansseissa. En ole niin rikas, että minulle olisi harrastus tehdä töitä, tai mennä töihin.

        Hyvä ay- liike, go-go! Ainoat,jotka pidätte porsaita vastaan tavisten puolia!


      • onnellisuuden taito
        jaah..,. kirjoitti:

        Minua taas iljettää tuo kiusaaminen. Että miten amis kehtaaa edes käyttää kiusaaamistermistössään termiä "humanistiplanttu". Jos Suomessa joku muka on ilman opintotukia joku opiskellut , niin on varmaan vanhempansa maksaneet veronsa laittomiiin veroparatiiseihin, koska tässä maassa Suomi ei kukaan saa mitään ylimääräistä, jos on tavis ja rehti.:) Viitaten tohon " ottamatta tukia".

        Mä en usko yhdenkään teidän ikäpolveni ihmisen tehneen 14-vuotiaasta asti töitä, koska mulla ainakin tuli lainsäädäntö eteen, kun edes yritin alaikäisenä mennä töihin, eikä kukaan palkannut minua. Kuvaavinta tästä Suomen yheiskunnasta mielestäni onkin se, että paras palkka ikinä elämässäni mulla oli siivoojan työstä paperitehtaassa. Mulla on korkeakoulutusta ja vaikka mitä, mutta akateemisesti mun pitäisi rotan palkalla raataa, jos omalta koulutusalatani haluaisin meriittejä, ja enkä ihan viitti alkaa 1300 euroa palkalla toimia tutkijan vakansseissa. En ole niin rikas, että minulle olisi harrastus tehdä töitä, tai mennä töihin.

        Hyvä ay- liike, go-go! Ainoat,jotka pidätte porsaita vastaan tavisten puolia!

        niin olet oikeassa. Ihan kuin elämän laatu ja ihmisarvo on siitä kiinni, kuinka niska limassa olet raatanut koko ikäsi. Minusta on kurja kuulla, että joidenkin ihmisten elämän sisältö on ollut vain raatamista ja töitä, koska elämässä on niin paljon muutakin arvokasta näkemistä, kokemista ja tekemistä.
        Jotku pönkittää itsetuntoaan asemalla ja työllä, minä pyrin siihen, että mitä tahansa teen teen sen hyvällä asenteella ja itsetuntemuksella, oli se vaikka tiskaaminen.


    • jokane tyylillään

      VAIHDETAANKO OSIA? Saisit kokea juuri sen, mistä haaveilet. Ei mitään varmuuta mistään, mutta on myös vapaa-aikaa harrastella ja puuhailla muutakin, kun töitä töitä töitä.
      Elämän tapa on valinta. Itse ihan mieluisasti eläisin suuremmilla rahoilla, jotta voisin vielä enemmän tehdä mitä haluan, mutta koska en tee kuin omalla ehdoilla töitä, niin en todellakaan elä rahoissa, vaan joskus on rahaa, joskus ei, mutta elämä jatkuu ja pukeudun/syön kuitenkin ihan hyvin.
      Raha tulee ja menee....en huolta kanna, enkä elämääni rahalle anna.

      Voit myös tehdä useampia asioita, mistä voit tienata sen verran, että pärjäät. Ei ole todellakaan elämän ehto olla vakituisessa töissä. Jotkut haluavat niin elää, itse en ikinä pystyisi samaan rutiiniin ja jumittua arjen samoihin kaavoihin. Never.

    • maarit vaan

      Vaihdetaan sitten osia. Minä ainakin koin sen reppuelämän ja opiskeljan elämän tosi raskaaksi ja tämä uusi elämä on mielekkäämpää ja huomasin olevani pohjimmiltani mukavuudenhaluinen. Mutta kokeile ihmeessä sopiiko se elämäntyyli juuri sinulle, kaikille se ei sovi.

    • Köyhä minäkin

      Mikä estää köyhäilemästä? Rupea opiskelijaksi, silloin saat vain opintorahan tai ei mitään ellet halua, köyhyys kolkuttaa aika pian ovella.

      • ............

        Ei se opintotuki riitä mihinkään, pakko ottaa lainaa, jos meinaa selvitä. Siinä sitten makselet lainoja takaisin. Otetaan tulona huomioon nostettaessa, mutta ei maksettaessa menona.


      • Vielä parempi.

        Ryhdy yrittäjäksi niin sen jälkeen et saa systeemiltä mitään mitä et ole etukäteen itse maksanut. Todellisen köyhyyden riski on silloin hyvin suuri jos yritys ei ala heti menestyä ja yleensähän se ei ala.


      • ohjeet menestykseen
        Vielä parempi. kirjoitti:

        Ryhdy yrittäjäksi niin sen jälkeen et saa systeemiltä mitään mitä et ole etukäteen itse maksanut. Todellisen köyhyyden riski on silloin hyvin suuri jos yritys ei ala heti menestyä ja yleensähän se ei ala.

        Kyllä se yritys rupeaa menestymään kun osaa oikeat niksit - tähän kuuluu olennaisena osana verkostoituminen kokoomuksen hyväveli-rinkiin, alipalkattujen vuokratyöläiset ja ilmaisharjoittelijoiden käyttö, ahkera kuittitehtailu sekä tietysti totalitaarinen valta ja peloittelumentaliteetti työntekijöitä kohtaan.


      • Köyhä minäkin
        ............ kirjoitti:

        Ei se opintotuki riitä mihinkään, pakko ottaa lainaa, jos meinaa selvitä. Siinä sitten makselet lainoja takaisin. Otetaan tulona huomioon nostettaessa, mutta ei maksettaessa menona.

        No ei riitä ei, sitä tarkoitinkin sanoa että köyhyys tulee nopeammin kuin osaa aavistaakaan. Opintoraha on vain murto-osa kuluista mitä normi-ihmisellä on. Jos saisi vaikka 700-800 euroa kuukaudessa niin joutuisi kärvistelemään edelleen mutta perheetön pärjäisi jollain tavalla. Laskutapojahan on toki useampia miten tuon köyhyyden mittaa.


      • Simpauttajan
        ohjeet menestykseen kirjoitti:

        Kyllä se yritys rupeaa menestymään kun osaa oikeat niksit - tähän kuuluu olennaisena osana verkostoituminen kokoomuksen hyväveli-rinkiin, alipalkattujen vuokratyöläiset ja ilmaisharjoittelijoiden käyttö, ahkera kuittitehtailu sekä tietysti totalitaarinen valta ja peloittelumentaliteetti työntekijöitä kohtaan.

        sanoin: S Y Ö P E R S E . Mistään et mitään näytä tajuavan ja silti pitää olla äänessä.


      • Pakkoyrittäjä
        ohjeet menestykseen kirjoitti:

        Kyllä se yritys rupeaa menestymään kun osaa oikeat niksit - tähän kuuluu olennaisena osana verkostoituminen kokoomuksen hyväveli-rinkiin, alipalkattujen vuokratyöläiset ja ilmaisharjoittelijoiden käyttö, ahkera kuittitehtailu sekä tietysti totalitaarinen valta ja peloittelumentaliteetti työntekijöitä kohtaan.

        Kuitteja yrittäjille ei korvata, vaan kuitilla yrityskäyttöön ostetun tavaran hinta vähennetään yrittäjän verotettavasta tulosta. Ja voithan aina itse ryhtyä yrittäjäksi kuin olet niin kateellinen. Älä vain aloita nyt sitä tekopyhää marinaa, että sulla on muka niin korkea moraali, ettet voi olla yrittäjänä. Tervetuloa vaan joukkoon.


      • Pakkoyrittäjä
        Vielä parempi. kirjoitti:

        Ryhdy yrittäjäksi niin sen jälkeen et saa systeemiltä mitään mitä et ole etukäteen itse maksanut. Todellisen köyhyyden riski on silloin hyvin suuri jos yritys ei ala heti menestyä ja yleensähän se ei ala.

        Sitä paitsi yrittäjältä valtio perii noita veroja ja pakollisia vakuutusmaksuja, kuten YEL, ennakkona eli jo ennen kuin yrittäjä ehtii jotain tienata. Verottajaa ei kinnosta, oliko yrittäjällä tilauksia ja maksoivatko asiakkaat niistä yrittäjälle, lasku vain ennakkona ja maksuun. Mikäli yrittäjä ei pysty maksamaan, niin korot päälle ja ulosottoon. Ja jos yrittäjällä vielä tilat, koneet jne. vuokrattuina ja työntekijät palkattu, niin tervetuloa helvettiin. Yrittäjä on velkaorjana, vaikka ei ole noita velkoja edes tehnyt, kaikki vain ennakkona. Ei voi edes sairastua, lomista ja viikonlopuista puhumattakaan. Että kyseessä ei ole edes köyhyys vaan jonkin sortin kidutus. Aina epävarmuutta, ilmaisia pakkotöitä ja stressia siitä, että pystyykö maksamaan valtiolle seuraavan ennakkolaskun ja miten.


    • Näin vaan meet

      Rupeet vaan juomaan ammattimaisesti niin tuokin lahja ja elämäntapa tulee siinä sivussa joten älä huoli turhaan

    • anonyme2013

      Enpäs tiedä että joku haluaa oikein elämänsä tavaksi....sitä on liikkeellä ihan muutenkin. Jos sinulla on liikaa, anna minulle. Yksinkertaista ja pääset unelmaasi, laskemaan sentit.

    • Kerpele......

      Jep...aika kädestä suuhun menee ihan arki normaalistikin... Ja taitaa mennä aika monella. käy sitten töissä, tai kuuluu työttömiin....joita Armaassa Suomenmaassamme varmaan 500 000 alkaa jo ollakin. Emmekä ole kaikki suinkaan itse valinneet.....ihan meidän porvarihallitus on tehnyt sen puolestamme. Rahat kreikkaan ja etelä-eurooppaan, kyllä me Suomalaiset täällä pohjolan perukoilla toimeen tulemme ! Tavalla tai toisella.............

    • Takapihan Elvis

      Elämän helppous. Kaksi entistä koulukaveria tapasivat vuosikymmenten jälkeen, toinen matematiikan opettaja vanhalla autolla ja torikauppias uudella mersulla,joka oli huono matematiikassa koulussa. Noh, alkukuulumisien jälkeen, opettaja kysyi miten torikauppa on käynyt naureskellen. No, siihen torikauppias, jotta aika heikosti, kun saan vain prosentin voiton. Siihen ope, jotta miten niin. No, ostan eurolla ja myyn kahdella.

      • huh huh

        Oliko hän myös huono kirjoittamaan?


      • jaah?!

        Mistä tunnistaa amiskirjoittajan sadanprosentin varmuudella nettipalstalla? Noh: autoista puhumisesta ja autoilla briljeeraamisesta. Ainoastaan amiksille se, että millaisella autolla joku ajaa, on merkki menestyksestä. Siinä missä koulutetut vertailee toisiaan korkeintaan sivistyksen määrässä, amikset vertailee siinä, että mitä kukin omistaa. Toinen, mistä tunnistaa amiksen sadan prosentin varmuudella, on kateus koulutettuja ihmisiä kohtaan. Et koskaan kuule ensimmäisenkään korkeakoulutetun suusta, että "kyllä minäkin olisin opiskellut ja lähtenyt lukemaan, jos olisi ollut mahdollisuus", mutta amiksen kohdalla niin tapahtuu lähes poikkeuksetta. Se on niin, että sitten kun ei mitään muuta tapaa itsetuntoaan kohottaa ole, kuin materia, niin ulkoisiin asioihin kaikki tukeutuu. Muuten: matematiikkaa voi oppia.;) Minäkin olin huono matematiikassa peruskoulussa, mutta se johtui vain epäkiinnostavista opettajista. Yliopistotason opettajat sen sijaan pystyvät opettamaan matematiikkaa jopa sellaiselle, joka siinä pitää itseään huonona.

        Ja hei amis: Millä tavalla matematiikassa pärjääminenkään muka liittyy tän palstan aiheeseen? Vastaus sulle, amis: ei mitenkään. Amis: tää on keskustelupalsta, eikä p*skanjauhantaa varten ollenkaan. Mutta kyllä amiskin voi oppia kunnioittamaan ihmisiä: riittää vaan, että lopetatte kadehtimisen ja muiden raha-asioista kiinnostumisen ja pidätte huolta vain omista asioistanne, asianmukaisesti, kuten yhteiskunnassa kuuluu kansalaisten toimia. Ja epäsivistyneen nettipalstatoiminnan; kiitos jos lopettaisitten ton käytöksen, missä kiusaatte viattomia lukijoita, amis.


      • korkeastikoulutetull
        jaah?! kirjoitti:

        Mistä tunnistaa amiskirjoittajan sadanprosentin varmuudella nettipalstalla? Noh: autoista puhumisesta ja autoilla briljeeraamisesta. Ainoastaan amiksille se, että millaisella autolla joku ajaa, on merkki menestyksestä. Siinä missä koulutetut vertailee toisiaan korkeintaan sivistyksen määrässä, amikset vertailee siinä, että mitä kukin omistaa. Toinen, mistä tunnistaa amiksen sadan prosentin varmuudella, on kateus koulutettuja ihmisiä kohtaan. Et koskaan kuule ensimmäisenkään korkeakoulutetun suusta, että "kyllä minäkin olisin opiskellut ja lähtenyt lukemaan, jos olisi ollut mahdollisuus", mutta amiksen kohdalla niin tapahtuu lähes poikkeuksetta. Se on niin, että sitten kun ei mitään muuta tapaa itsetuntoaan kohottaa ole, kuin materia, niin ulkoisiin asioihin kaikki tukeutuu. Muuten: matematiikkaa voi oppia.;) Minäkin olin huono matematiikassa peruskoulussa, mutta se johtui vain epäkiinnostavista opettajista. Yliopistotason opettajat sen sijaan pystyvät opettamaan matematiikkaa jopa sellaiselle, joka siinä pitää itseään huonona.

        Ja hei amis: Millä tavalla matematiikassa pärjääminenkään muka liittyy tän palstan aiheeseen? Vastaus sulle, amis: ei mitenkään. Amis: tää on keskustelupalsta, eikä p*skanjauhantaa varten ollenkaan. Mutta kyllä amiskin voi oppia kunnioittamaan ihmisiä: riittää vaan, että lopetatte kadehtimisen ja muiden raha-asioista kiinnostumisen ja pidätte huolta vain omista asioistanne, asianmukaisesti, kuten yhteiskunnassa kuuluu kansalaisten toimia. Ja epäsivistyneen nettipalstatoiminnan; kiitos jos lopettaisitten ton käytöksen, missä kiusaatte viattomia lukijoita, amis.

        Eiköhän sun sivistyksen taso tullut erinomaisesti selville tuon kirjoituksesi kautta.

        T. amis, joka kasvattaa teidän lapset.


      • äikänopeöalksd

        Ja äidinkielenopettaja haluaisi sen uuden mersun takaisin koulunpenkille, jotta se oppisi laskemaan ja kirjottamaan :-D


      • hauska, mutta

        Voi se torimyyjä oikeestikin saada vain prosentin voittoa, kun menee vielä verot .
        Ja yrittäjää verotetaan kaikesta.


    • tuleeko kaupat?

      Miten olis jos te rikkaat jotka haluatte elää niukemmin ja metsästää tarjoustalon alennuskoreista itsellenne ruokaa niin antaisitte palkastanne sen ylimääräisen niille köyhille jotka mielellään eläisivät hieman varakkaammin :)

      • Eläisivät mielellään

        varakkaammin? Sekin vaurastuminen pitäisi siis saada muiden kustannuksella vaikka yhteiskunnan tukien varassa muutenkin elätte. Selkärangattoman puhetta mielestäni. Rahaa pitäisi saada mutta mitään ei olla valmiita sen eteen tekemään.


      • senkin pölvästi
        Eläisivät mielellään kirjoitti:

        varakkaammin? Sekin vaurastuminen pitäisi siis saada muiden kustannuksella vaikka yhteiskunnan tukien varassa muutenkin elätte. Selkärangattoman puhetta mielestäni. Rahaa pitäisi saada mutta mitään ei olla valmiita sen eteen tekemään.

        Senkin pölvästi. Tiedätkö, että matalapalkkatöissä olevat elävät keskimäärin pienemmillä tuloilla kuin tukien varassa elävät ihmiset? Minullakin jäisi enemmän käteen, jos hyppäsisin omistusasunnosta (josta vielä lainaa) vuokralle, ja jättäisin työt tekemättä ja antaisin yhteiskunnan elättää sekä minut että lapseni. Mutta kun en viitsi, koen velvollisuudekseni tehdä sen mitä kykenen niin kauan kuin kykenen. Jos tulee aika, jolloin en kykene itsestäni taikka perheestäni huolehtimaan, silloin olen valmis yhteiskunnan tukia ottamaan.

        Ei köyhyys automaattisesti tarkoita työttömyyttä (varsinkaan omaehtoista) ja yhteiskunnan tuilla elämistä. Ja sitä paitsi, suurin osa niistä, jotka joutuvat yhteiskunnan tuilla elämään, ei ole muita vaihtoehtoja juuri siinä elämäntilanteessa. Kouluissa opetetaan kyllä laskemaan, ja se mikä on minun ja mikä on muiden, mutta empatiaa ei ilmeisesti voi opettaa, se on myötäsyntyistä.


    • Nyt oikealla polulla

      Pyöritimme vaimon kanssa perheyritystä yli 20v. Tajusimme viitisen vuotta sitten, että olemme "syrjäytyneet" oikeasta elämästä. Kun taseet nousee, niin elämisen laatu laskee. Alati kiihtyvällä tahdilla yhtä sirkusta ja sähläämistä. Kauppa käy hyvin ja rahaa on. Kaikkea on vaan ei aikaa. Ei aikaa lapsille, ystäville eikä harrastuksille. Kun vuoden säätää, saadaan viikko tai kaksi. Rahalla saa kaikkea, mutta ei aikaa. Päätimme tehdä täydellisen elämäntaparemontin. Myimme yrityksemme ja jäimme jo hyvissä ajoin ennen parasta työikää ihan vain lorvimaan. Kulut on sen verran pienet että pärjätään ihan omillamme. Nyt vasta tiedämme mitä on oikea laadukas elämä. Ihan tärkeintä on rajaton vapaa-aika. Se ei maksa mitään!! Sen myötä tulee automaattiseti rento, mukava ja onnellinen olo. Nyt mukavat asiat saavat ajasta 100% ja työ 0%. Ennen oli toisinpäin. Sitten kun mittarissa alkaa olla liki 60v. niin alkaa olla myöhäistä. Ainakaan minun tuttavapiirissäni ei tuolloin enää tunnu olevan intoa oikein mihinkään.
      Mielestäni palstan avaaja "elämäntapaköyhyys" on enemmän oikealla polulla kun arvaakaan.

      • Kuittaan

        Onneksi ymmärsin tämän jo kakskymppisenä. Ei ettenkö olisi elämää nähnyt ja töitäkin tehnyt, mutta aina on ollut asiat tärkeysjärjestyksessä. Ilman omaa jaksamista ja iloa elämä ei ole minkään makuista. Ihminen ei tarvii niin paljon materiaa, mitä täällä meillä suomessa ja lännessä, heti kun luopuu turhuuden tavoittelusta ja tyytyy materiaalisesti vähempään, on paljon enemmän aikaa elämälle itselleen. Työ pitää palauttaa sille paikalla mille se kuuluukin, eli luonnolliseksi pieneksi osaksi elämää, ei elämän ainoaksi sisällöksi tai itse tarkoitukseksi.


      • fggggffgfgg
        Kuittaan kirjoitti:

        Onneksi ymmärsin tämän jo kakskymppisenä. Ei ettenkö olisi elämää nähnyt ja töitäkin tehnyt, mutta aina on ollut asiat tärkeysjärjestyksessä. Ilman omaa jaksamista ja iloa elämä ei ole minkään makuista. Ihminen ei tarvii niin paljon materiaa, mitä täällä meillä suomessa ja lännessä, heti kun luopuu turhuuden tavoittelusta ja tyytyy materiaalisesti vähempään, on paljon enemmän aikaa elämälle itselleen. Työ pitää palauttaa sille paikalla mille se kuuluukin, eli luonnolliseksi pieneksi osaksi elämää, ei elämän ainoaksi sisällöksi tai itse tarkoitukseksi.

        Ennen tätä ns. hyvinvointiyhteiskuntaa ihmiset joutuivat tekemään jatkuvasti työtä. Ruoka ja asuminen edellytti jatkuvaa hyödyllistä tekemistä.

        Haluatko semmoisen elämän?


      • juu, kyllä
        fggggffgfgg kirjoitti:

        Ennen tätä ns. hyvinvointiyhteiskuntaa ihmiset joutuivat tekemään jatkuvasti työtä. Ruoka ja asuminen edellytti jatkuvaa hyödyllistä tekemistä.

        Haluatko semmoisen elämän?

        Joo, kyllä luonnollisempi elämä kelpaa. Ei se työnteko itsessään haittaa, kun se on osa elämää, mutta ei elämä itse. Silloin tehtiin työtä talon lämmittämiseen, puuhattiin kasvimaalla ruokaa kylväen, ehkä kanoja hoitaen jne. perus elämään kuuluvia töitä. Ei se ollut aseman perässä juoksemista tai halkeamista kahtia, kun ei pysty millään kaikkia uusimpia Ipodeja lapsilleen ostamaan, mitä vaativat.
        Mutta realistisesti ajatellen, ei tarvitse palata 1900 luvun alkuun kokonaan. Mutta sairaanloinen kuluttaminen olisi syytä loppua. Massatuotantoon tarvitaan 24/7 miljoonia raatamaan puuduttaviin tehtaisiin, pienellä palkalla.


    • miljonääridyykkari

      Olen harrastanut köyhäilyä jo 20 vuotta. Elämäntapa vaatii täydellistä raittiutta. Paras palkinto on se että aamulla ei tarvitse lähteä töihin vaan voi tehdä sitä mitä todella halua. Lenkkeilyä, kalastusta, maalausta, kaikkea kivaa puuhastelua.
      Tyhmä töitä paljon tekee, viisas pääsee vähemmällä.

    • vapaus naturel

      Ainakin hyvinvointiyhteiskunnassa on helppoa, mahdollista ja ehkäpä juuri siksi houkuttavaakin elää hiukan niukemmin kuin tulot ovat. Kannatan. Mutta niille, joille tällainen elämäntapa ei ole valinnanvaraista ja niille, joille perustoimeentulokin on kyseenalaista - tämä tietenkään ei ole mahdollista ja tuskin haluttavaakaan. Ymmärrän mielestäni kuitenkin asian idean.... Loppujen lopuksi ihminenkin kaipaa juurilleen, mahdollisimman alkukantaiseen ja luonnon mukaiseen elämään.

    • Köyhyys..

      Ala opiskelijaksi. Varmasti saa senttiä venyttää ja saalistaa tarjouksia. Vuokran jälkeen jää 20e käteen, eli loppukuu on makaronikuu. Suosittelen.. Ja saat puolet vähemmän rahaa kuin kylänjuopot.

      • Kolmekymmentä

        vuotta sitten ei saanut penniäkään ilmaista rahaa. Kesät oli tehtävä jotain työtä jotta selvisi pienemmällä lainalla talven yli. Mutta se kannatti, miljonäärejä ollaan.


      • OnMahdollsista
        Kolmekymmentä kirjoitti:

        vuotta sitten ei saanut penniäkään ilmaista rahaa. Kesät oli tehtävä jotain työtä jotta selvisi pienemmällä lainalla talven yli. Mutta se kannatti, miljonäärejä ollaan.

        Samaa mieltä, opintotukea en ole nostanut, vaan rahoittanut omalla yritystoiminnalla ja työnteolla elämisen. - opiskeluaikananikin ja sen jälkeen.

        Ja olen sen 32 vuotta.

        Mielestäni opintotuet mahdollistavat passivoitumisen.


      • ei sampo
        OnMahdollsista kirjoitti:

        Samaa mieltä, opintotukea en ole nostanut, vaan rahoittanut omalla yritystoiminnalla ja työnteolla elämisen. - opiskeluaikananikin ja sen jälkeen.

        Ja olen sen 32 vuotta.

        Mielestäni opintotuet mahdollistavat passivoitumisen.

        Kateutta ei varmaan tarvitsisi toteutella toivotella ... toivotellaan ajatellen saavuttaa perinteisestä sejauhaa Sampo-malli, muutosten aikaavievässä virrassa ....


      • Sanovat että
        ei sampo kirjoitti:

        Kateutta ei varmaan tarvitsisi toteutella toivotella ... toivotellaan ajatellen saavuttaa perinteisestä sejauhaa Sampo-malli, muutosten aikaavievässä virrassa ....

        olen vähän yksinkertainen - nyt en ymmärrä.


    • Kylmät kädet

      Jos haluat tehdä töitä juuri sen verran, että tulet toimeen.. sellaista työtä ei Suomesta löydy, jossa just ja just saisit vain elannon.

      Kyllä se vaatii työttömyyden ja alkoholismin.

    • intohimoista_työtä

      Yksi tärkeä näkökulma on nyt unohtunut: hommaa sellainen työ mistä todella nautit niin se ei ole työtä eli tavallaan 100% vapaa-aikaa.

      • mä toteutin ton

        Opiskelen lastenhoitajaksi (lähihoitaja, suuntautumisena lapset ja nuoret) ja pääsen tekemään unelmaduuniani: leikkimään lasten kanssa, askartelemaan, laulamaan, ulkoilemaan, retkeilemään...


      • kademielilapsi
        mä toteutin ton kirjoitti:

        Opiskelen lastenhoitajaksi (lähihoitaja, suuntautumisena lapset ja nuoret) ja pääsen tekemään unelmaduuniani: leikkimään lasten kanssa, askartelemaan, laulamaan, ulkoilemaan, retkeilemään...

        joo. me rukoillaan lapsille pyytäen viisautta puolesta ja ainahan kateilijoita on, mutta lapset Jumala Isämme voi antaa viisautta, minäkin 60 kuulen lasten (imeväisten suusta) kaikkea kivaa noin ohimennen, joo, lapsille pydetään Viisautta jatkossakin niin kauan kuin lapsia on ja mahdollisuutta olla lapsia ja viisaita, tämä tulee Jumalalta "oletteko kateellisia siellä täällä tuolla seuraa en kaipaa mutta ihannoin ......................"


    • Outoblondi

      Mä en ole koskaan päässyt enkä kai yrittänytkään päästä oravanpyörään. Oikeastaan se onkin ollut ihan hyvä homma. Minä teen töitä juuri sen verran että tulen toimeen. Töitä teen vuodesssa 32 viikkoa neljä iltaa viikossa noin 4-7 h. Nuo on pakolliset työt, toisin saan itse sopia ajat. Tämän lisäksi teen keikkatyötä ihan sen verran kuin itse haluan. Olen myös yrittäjä. Minulla on useampi koulutus ja teen siis useampaa eri työtä. Yksi näistä on monien halveksima hanttihomma, mutta mielestäni saan siitä ihan hyvän palkan kun teen iltaa. Teen siis rutkasti vähemmän työtä kuin monet, tosin tykkään pitää ammattitaitoa yllä ja kouluttautua lisääkin ja opiskella alaani koko ajan lisää ja sitä teen vapaa-ajallani.

      Plussaa elämäntavassani on siis se että saan päättää työaikani itse, saan päättää missä ja kenen kanssa teen töitä, ei ole tavallaan pomoa(tai on jossain mutta en fyysisesti tapaa edes heitä). Saan päättää myös itse lomani. Työni on myös mukavaa ja tunnen itseni hyödylliseksi. En voisi kuvitellakaan olevani työssä jolla ei ole tärkeää henkistä merkitystä.

      Miinusta on se että jos sairastun en saa mitään korvauksia mistään enkä lomarahoja tai mitä lieneekään. En ole tuilla elänyt. Tosin en varmaan mihinkään elintasosairauteen tule sairastumaankaan, elämäntapani on terveet.

      Joskus olen haaveillut säännöllisestä kunnon palkasta. Työtilanteeni on epävarma vuodesta toiseen, on pitänyt opetella elämään epävarmuuden kanssa. Mutta tähän asti maailmankaikkeus on pitänyt minut leivässä. Olen syvästi kiitollinen jokaisesta työpäivästäni.

      En ole materialisti ikinä ollutkaan ja 3-kymppiseksi sinkkunaiseksi elän kai aika yksinkertaisesti. En ostele laukkuja, kenkiä, lehtiä, kirjoja tms. En ymmärrä hienoista autoista tai laitteista mitään. Kalliit harrastukset kuten sisustaminen, kotiteatterit, hienojen ja erikoisten ruokien ostelu ja kokkaaminen ällöttävät minua. Tässä maailmassa on niin paljon kärsimystä että mitä väliä on jollain sisustamisella tai vaikkapa hienolla ruoalla tai viinillä. Miten joku voi nautiskella sellaisilla kun on ihmisiä joilla ei ole asuntoa tai ruokaa ollenkaan. Pröystäilyä.

      Kotini on yksinkertainen, puhdas, harmoninen. En kerää rojua. Minimalistiseksikin tätä on sanottu. Nautin liikunnasta ja luonnosta. Olen terveysintoilija ja vegaani, en ole minkään ruoankaan orja, sisältöä elämään ei tarvitse hakea jostain pitsasta tai alkoholista.

      Pidän tarkkaa kirjaa tuloistani ja menoistani taulukoilla ja suunnittelen menoni tarkasti. Tämä tuo minulle tyydytystä. Pyrin myös kuluttamaan ja elämään luontoa säästävästi ja siitäkin tulee hyvä mieli!

      Lapsia minulla ei ole, joten siksikin voin elellä miten itse haluan.

      Koen itseni usein hyvin erilaiseksi kuin muut ihmiset. Näen niin selvästi että itsekeskeinen elämäntapa ja oman nautinnon haaliminen ei johda oikeasti mihinkään. Erillisyys on harhaa. Itse koen olevani osa jotain suurempaa enkä halua siksi tehdä valintojani vain itseäni ajatellen.

      Tunnen itseni aika vapaaksi.

    • vcxvcvxcvxcvx

      En minä köyhyyttä ihannoi, mutta vähäistä työntekoa kylläkin. Ei elämää ole tehty tuhlattavaksi työntekoon. Tosin sitten paljolla vapaa-ajalla pitäisi keksiä jotain oikeaa tekemistä eikä vain istua jatkuvasti tietokoneella taikka telkkarin edessä. Pitää kokeilla ja kokea.

    • vai niin

      Tilastollisesti n. 19% suomaisista asuu jo tuolla tavalla.
      Alipalkatulla työllä ei tule kunnolla toimeen.
      Ei ole varaa käydä elokuvissa tai muutenkaan viihteellä (jos puistokävelyä ei lasketa).
      Ja vaatteet ym pitää ostaa kirpparilta.
      Työmatkat pitää kävellä.
      Lääkkeet vie suuren osan tuloista.

      Sellainen on suomalainen hyvinvointi -yhteiskunta.

    • nominätäs

      Täällä on pellejä AIVAN saatanasti! Tässä näette aivan itse sen miksi "mikään ei toimi" teidän sanoillanne..Kaikki vain kertovat omat asiansa ja sanovat että kaikkien pitäisi tehdä näin..Itse olen ollut nyt 2kk työttömänä, samoin 2 ystävääni, heistä toinen työllistyi eilen, vaikka laittoi hakemuksia 2kpl (me laitettiin monia kymmeniä) ja sama on koulutustausta. Joten jos näät tuolla työttömiä tai sossupummeja tai juoppoja tms (mihin haluat verrata) niin MINÄ EN OLE SELLAINEN! VITTU JOS JOTENKIN TÄSSÄ YHTEISKUNNASSA SAISIN ITSENI ESILLE (POIS NIIDEN MAKAAVIEN ALKOHOLISTIEN LISTALTA TYÖKKÄRISTÄ) ETTÄ HALUAN TEHDÄ TÖITÄ JA JOKU NIITÄ TARJOAISI NIIN OLISIN HETI MENOSSA! EDELLINEN ESIMIEHENI PALKKASI MINUT OMAAN FIRMAANSA TÖIHIN, MUTTA KUN SUHTEET LOPPUIVAT NIIN TYÖTKIN LOPPUIVAT! JA SE ETTÄ USKO ON MENNYT JO ETTÄ SITÄ TYÖTÄ TULEE JA VITUTUS TULLUT TILALLE..TÄÄLLÄ KOTONA TULLUT ISTUTTUA KOSKA NIITÄ TYÖTTÖMIÄ KAVEREITAKAAN EI OLE! ELI MENO ON ALAS PÄIN JOLLEI JOTAIN TAPAHDU!

      Sanotaan että itse kunnioitan aloittajaa..se että mikä maksimaalinen ostohimo porukalla on jolla he itseään tyydyttävät on aivan kauheata, no toivottavasti vuosisatojen päästä jälkeläisemme heittävät kuvamme ja "lahjamme heille" helvettiin..
      Mikäli ihminen on köyhistä olosuhteista, se tulee automaattisesti kateelliseksi ja ahdistuneeksi että rahaa ei ole ja alkaa ihannoimaan ja unelmoimaan rahasta...
      Ihmiset, jotka ovat kuten aloittaja joilla rahaa ja mahdollisuuksia on ollut mutta nähneet totuuden, eivätkä halua käyttää elämänsä sisältöä suurimmaksi osaksi rahaan ja sen keräämiseen ja sen ympärillä oleviin asioihin ovat aidosti rikkaita.

      Niin että tulee toimeen ja voi tehdä vähemmän töitä on huomattavasti onnellisempaa ja "rikkaampaa" kuin että tilisaldoa maksimoidaan ja aletaan miettimään mikä olisi seuraava haaste ja sijoituskohde..

      Itse ihannoin Eniten sitä että rahaa on sopivasti(tällä hetkellä tulee minimitoimeentulo joka ei vielä sitä tarkoita), eikä sitä tarvitse miettiä liikaa, mutta sitä ei myöskään ole liikaa, jotta en yritä sillä saada itseäni tuntumaan joksikin paremmaksi ihmiseksi. Ja että löytää elämässä asioita jotka ovat täysin ilmaisia, eikä niillä tarvitse kilpailla.

      • t0mpsa1

        Aivan ja en tajua miksi helvetissä valtiolla ei ole mitään paikkaa mihin voi mennä jos haluaa tehdä töitä, edes huonommallakin palkalla. EIKÖ MITÄÄN TEKEMISTÄ(TYÖTä) LÖYDY?. Suhteiden kautta kyllä onnistuu tietysti, mutta niitä ei ole kaikilla. Mitään ei oikein ole tarjolla. En halua että kaikille tarjotaan 5 tähden hotellihuoneet vaan sen että oman osansa tässä yhteiskunnassa voisi ansaita, eikä vaan kuunnella kusipäiden nälvimistä ketkä eivät ole joutuneet mihinkään vaikampaan tilanteeseen, äiti on pesee perseen vieläkin mikäli liian likainen (no loppu oli liikaa yleistystä)
        Jos nyt ajatellaan järkevästi niin tässä yhteiskunnassa taistellaan rahasta, muista alistetaan ja muille tehdään paskaa, välittämättä muista kunhan saadaan rahaa. Kilpaillaan helvetisti toisiamme vastaan. Se tekee sen että kaikki ei ole niitä yrittäjiä, kaikki ei ole diplomi-insinöörejä, kaikki eivät ole yritysten johdossa. Eli pyramidikuvio tulee joka tapauksessa ja pyramiidin joka puolella on erilaisia ihmisiä ja tilanteita. Mutta kyllä jumalauta "töitä haluava saa töitä"- olisi järkevä homma jos toimisi. TE-keskus on ihan vitsi ja siellä on ihmiset ketkä eivät loppuelämäkseen ole menossa töihin ja juopot nistit sekä töitä aktiivisesti etsivät vain numerona listalla.
        Ihmisten elämästä tehdään helvetinmoista selvitymistä vaikka väitetään että tämä on hyvinvointivaltio. Töihin ei pääse vaikka haluaisi ja olisi moniin hommiin pätevyys ja ikääkin tulee koko ajan lisää ja sit kysytään "miksi olet ollut näin kauan työttömänä - no ei me tota oteta". Mielellään levähtäis välillä ja tekis sen mitä yhteiskuntaan on itse "velkaa" ja olisi tyytyväinen ja nauttisi asioista eikä tarvisi miettiä vain mihin seuraava askel, mutta ei onnistu! Se vaikuttaa hieman henkiseen tasapainoon!


    • gddz

      Aivan...ja 2000e kuussa tulee toimeen. Siinä ehkä se raja menee. Minusta mikäli siitä ei saada minimipalkkaa tehtyä näillä kuluilla ja Työttömyyttä ja syrjäytymistä poistettua niin kyllä kohta räjähtää pakka käsiin kun tarpeeks kauan Muutama puku mies kerää YHTEISKUNNAN(SUOMI-SUOMALAISET-ISÄNI TAISTELI SUOMEN PUOLESTA) rahoja itselleen...juuri luki että jollain suomalaisella 2,5 miljardia itellään....kuinkakohan moni silläkin rahalla jo saisi toimeentulon ja järkevän omaisuuden..aika VITUN MONI!

    • favzsd

      Niin..ja lähtökohtahan pitäisi olla se että kaikki tekisi oman leipänsä ja toimeentulonsa omalla työllään ja mahdollisimman vähä olisi niitä LOKKEJA jotka vievät ne keräämällä itselleen..Sitten vielä samat "Isänmaan toivot" teettävät firmojensa työt ulkomailla ja tekevät itselleen sillä rahaa samalla kun ihmisiä joutuu helvetisti työttömäksi.. Ihan naurettavaa että 8h/5pv viikossa työtä tekevät ihmiset eivät tule edes toimeen kunnolla, verrattuna siihen mitä he tekevät työtä yhteiskunnallemme!

    • keijo11

      Moni aito elämäntavaltaan antikuluttaja-mummeli lahjoittaa varansa hyväntekeväisyyteen. Siitä vaan katsot kunnon kohteen josta rahasi menevät oikeaan paikkaan ja ylimääräiset sinne niin voi huoletta olla ostamatta turhaa rihkamaa ja elää onnellisesti eikä tarvi täällä kysyä asiaa. Tähän ei moni pysty koska tuntee että se olisi alistamista ja pakottamista tai "hän ei taida tajuta mistään mitään tai on ihan liian kiltti".
      Vai olisiko hän vapaa ihminen joka ei ole ahne ja itsekäs, joita ei ole paljoa ja sen takia yhteiskuntamme tällainen on ? Ainoa vaan että siinäkin on ongelmallisuus kun siinäkin on yleensä jonkin sortin välistävetäjät välissä laittamassa hommaa pyramidin muotoon.

    • nomies

      Kulutuspelleilyä en kannata,
      hyvä idea elää ilman paineita kilpailusta. Mutta ongelmana vaan aloittajalla että kyllähän tuo onnistuu mutta mitä meinaat sitten tehdä vapaa-ajallasi kun esim ystävät ovat työssä? Se voi olla sellasita aikaa että mieli muuttuu ja se voi etäistää sinut ystävistäsi ja sitä en suosittele. Mutta kyllä minimitoimeentulolla pystyy tuohon, mikäli et juo viinaa. Se on paljon ihmisestä kiinni ja ihmisen ympäristöstä onnistuuko tällainen että ihminen voi hyvin henkisesti ja miten se onnistuu.

    • köyhä tahtomatta

      "Olenkohan ihan seonnut?"

      Kyllä. Enimmäkseen köyhien ihmisten köyhyys perustuu psyykkisiin ja yhteiskunnallisiin ongelmiin. Koska meillä on yhteiskunnassa ihmisiä jotka toimivat moraalittomasti, aiheuttavat he yhteiskunnassa psyykkisiä ongelmia niille joita he pyrkivät käyttämään hyväksi tai keille he haluavat aiheuttaa ongelmia. Jos sinua ei olla vahingoitettu ja olet tämän vuoksi pärjännyt elämässä hyvin, tuskin sulla on mitään syytä kadehtia niitä joiden elämä on pilattu.

      Jos nyt pysyisit vaan nykyisessä yhteiskunnallisessa asemassa kehittämässä tiedettä tai yhteiskuntaa niin me köyhät kenties hyödytään siitä jollain tapaa. Samoin myös sinä hyödyt siitä. Jos tiputat ittes köyhäksi, ajaudut samaan loukkuun missä me muut ollaan. Ei meidän köyhien elämässä ole mitään järkeä kun käydään hetken aikaa töissä ja sitten taas tiputaan kortistoon käyttämään toisten verorahoja. Me ei päästä juuri millään tapaa vaikuttamaan yhteiskuntaan ja parantamaan oloja. Työelämään kaivataan täydellisiä ihmisiä ja jos sä olet tällä hetkellä sellainen, mikset ole tyytyväinen osaasi?

    • roope ei rikas

      Eiköhän sen nyky-yhteiskunnassa onnistu. Muista vaan, ettet rupea siihen tukia nostellen, kuten niin moni valitettavasti tekee.
      Munkin verotuloilla maksettuja tukia vastaan voisi moni tulla hoitelemaan mun talouden pyöritystä, pihatöitä, siivousta, puuhommaa, ikkunanpesuja pyykkäystä, ihan ilmaiseksi tietysti, koska minä jo maksan heidän toimeentulon asumisen, vaatteet ja muut vempeleet.

      Jos satut arvioimaan työt väärin ja jää pientä hynää taskuun, voithan aina käydä viemässä vaikka nisut asunnottomien kokoontumispaikkaan. Itse leivotut tietenkin.

      Miksei nyky-yhteiskunta sitä sallisi? Pätkätyö mikä pätkätyö.
      Jos et luukulla roiku rahaa kinuamassa, mikä muu vaatisi muuta? Mulla on käsitys, että jos itse työsi löydät ja hoidat vaikka esimerkiksi joka toinen kuukausi, ja toinen vapaa ilman töitä, mikään taho ei sua enempään vaadi, paitsi jos haet rahaa työkästä tai sossusta.

    • Köyhyydenkin kokenut

      Mikä estää?

      Omalla työpaikallani on ollut parikin työntekijää, jotka toimivat juuri noin kuin mistä haaveilet: muutama kuukausi töissä, sen jälkeen maailmalle (minne milloinkin), siellä tarvittaessa hanttihommia ja rahojen loputtua kotiin tienaamaan.

      Tosin tuollainen edellyttää työnantajalta huomattavaa pitkämielisyyttä eikä onnistu kaikilta. Nämä molemmat sattuivat olemaan sen verran haluttuja työntekijöitä, että heidän kohdallaan joustettiin.

      Aika moni joutuu pakosta tekemään juuri noin, kun ei saa kuin pätkätöitä ja joutuu niiden välissä olemaan työttömänä. Se on sikäli epävarmaa elämää, että koskaan et voi tietää, milloin pääset töihin ja minkä verran siitä ansaitset. Voi olla, ettei mitään jääkään säästöön, ja mitenkäs sitten suu pannaan?

      Jos aiot elää loppuelämäsi säästöillä, sinun pitää aloittaa säästäminen hyvin aikaisessa vaiheessa ja säästää kymmeniä vuosia. Pieni laskutoimitus:

      Oletetaan, että pärjäät tonnilla kuukaudessa, niin kuin monen köyhän on pakko pärjätä. Vuodessa tarvitset silloin 12.000 euroa, mikä nyt ei vielä kovin suurelta säästösummalta kuulosta. Jos olet 50-vuotias siinä vaiheessa, kun jäät pois työelämästä ja elät vaikkapa 80-vuotiaaksi, tarvittava säästösumma onkin 360.000 €.

      Jos jäät pois työelämästä 50-vuotiaana, työeläkkeesi pienenee ainakin 91 % (7 % jokaista aikaistettua vuotta kohti) eli sitä et tule saamaan. Täysi kansaneläke on muutaman satasen, mutta jos et halua mitään tukia, et varmaan hakisi kansaneläkettäkään.

      360.000 euron säästämiseksi 50-vuotispäivääsi mennessä sinun pitäisi saada säästöön 30-vuotiaasta lähtien 18.000 euroa joka vuosi eli 1.500 euroa kuukaudessa. Ei kovin realistinen tavoite minusta, kun asuakin pitää.

      Sellaiselle kuin minä, jonka on pitänyt lähes koko ikänsä laskea, mihin rahat riittävät, sinunlaisesi ovat haihattelijoita. Ymmärrän oikein hyvin sen, että haluat lisää vapaa-aikaa, mutta en todellakaan käsitä, mitä hohdokasta on köyhyydessä.

      Onko sinulla mahdollisuutta vuorottelu- tai opintovapaaseen tai osa-aikatyöhön? Silloin saisit lisää vapaa-aikaa ja voisit vähän kokeilla, miltä tuntuu elää vähän pienemmillä tuloilla. Voi olla, että tulisitkin nopeasti toisiin ajatuksiin.

      • Vertaileva laskelma

        Elelin normielämän eli 35 vuotta töissä ja rahat meni asuntoon, perheeseen autoon harrastuksiin ja hömppään kuten muillakin.
        Mutta mitä teki työkaverini jota luonnehtisin "peräkammarin pojaksi"
        Eleli oikein kitsaasti, haki tarjoustavarat eri kaupoista kävellen, söi ainoan lämpimän aterian halvalla työmaaruokalassa ja osti kaksion.
        Noin 20 vuoden kuluttua ilmoitti ykskantaan, että eka milli on nyt pankissa ja kämppä on maksettu. (Oli markka-aika = 167.000 euroa.)
        Sitten oltiin työssä vielä 15 vuotta ja samalla säästövauhdilla hänellä oli lopussa likimain 300.000 euroa pankissa. Ja lisäksi se osake.
        Hänpä myi osakkeensa n. 60 vuotiaana ja lähti rahoineen kotiseudulleen asustelemaan johonkin halpaan mummon mökkiin, missä tosi vähäiset kulut kuten pieni vero ja sähkölasku.
        Eläkettä tuli runsas 2000 eli n. 1800 käteen kuukaudessa ja pankissa oli pitkälti yli 300 t€ tai jopa 400 t€. Kelpaa siinä elellä yli 80 -vuotiaaksi tai jopa pidemmälle vailla huolen häivääkään. Tämä siis onnistuu ihan tavallisissa töissä olevalta keskiansio-ihmiselta.
        Tosta vaan näkee, että korttinsa voi pelata monella lailla.


      • vaimea vihellys
        Vertaileva laskelma kirjoitti:

        Elelin normielämän eli 35 vuotta töissä ja rahat meni asuntoon, perheeseen autoon harrastuksiin ja hömppään kuten muillakin.
        Mutta mitä teki työkaverini jota luonnehtisin "peräkammarin pojaksi"
        Eleli oikein kitsaasti, haki tarjoustavarat eri kaupoista kävellen, söi ainoan lämpimän aterian halvalla työmaaruokalassa ja osti kaksion.
        Noin 20 vuoden kuluttua ilmoitti ykskantaan, että eka milli on nyt pankissa ja kämppä on maksettu. (Oli markka-aika = 167.000 euroa.)
        Sitten oltiin työssä vielä 15 vuotta ja samalla säästövauhdilla hänellä oli lopussa likimain 300.000 euroa pankissa. Ja lisäksi se osake.
        Hänpä myi osakkeensa n. 60 vuotiaana ja lähti rahoineen kotiseudulleen asustelemaan johonkin halpaan mummon mökkiin, missä tosi vähäiset kulut kuten pieni vero ja sähkölasku.
        Eläkettä tuli runsas 2000 eli n. 1800 käteen kuukaudessa ja pankissa oli pitkälti yli 300 t€ tai jopa 400 t€. Kelpaa siinä elellä yli 80 -vuotiaaksi tai jopa pidemmälle vailla huolen häivääkään. Tämä siis onnistuu ihan tavallisissa töissä olevalta keskiansio-ihmiselta.
        Tosta vaan näkee, että korttinsa voi pelata monella lailla.

        Voi kauheus,noinko paljon lapset ja vaimo kuluttavat miehen elämästä?


      • Vertaileva laskelma kirjoitti:

        Elelin normielämän eli 35 vuotta töissä ja rahat meni asuntoon, perheeseen autoon harrastuksiin ja hömppään kuten muillakin.
        Mutta mitä teki työkaverini jota luonnehtisin "peräkammarin pojaksi"
        Eleli oikein kitsaasti, haki tarjoustavarat eri kaupoista kävellen, söi ainoan lämpimän aterian halvalla työmaaruokalassa ja osti kaksion.
        Noin 20 vuoden kuluttua ilmoitti ykskantaan, että eka milli on nyt pankissa ja kämppä on maksettu. (Oli markka-aika = 167.000 euroa.)
        Sitten oltiin työssä vielä 15 vuotta ja samalla säästövauhdilla hänellä oli lopussa likimain 300.000 euroa pankissa. Ja lisäksi se osake.
        Hänpä myi osakkeensa n. 60 vuotiaana ja lähti rahoineen kotiseudulleen asustelemaan johonkin halpaan mummon mökkiin, missä tosi vähäiset kulut kuten pieni vero ja sähkölasku.
        Eläkettä tuli runsas 2000 eli n. 1800 käteen kuukaudessa ja pankissa oli pitkälti yli 300 t€ tai jopa 400 t€. Kelpaa siinä elellä yli 80 -vuotiaaksi tai jopa pidemmälle vailla huolen häivääkään. Tämä siis onnistuu ihan tavallisissa töissä olevalta keskiansio-ihmiselta.
        Tosta vaan näkee, että korttinsa voi pelata monella lailla.

        ja sitten tulee joku huijariporukka ja vie äijän kaikki rahat ,. siinäpä sitten miettii että eli koko elämänsä kurjasti ja kurjasti se myös päättyi ,.


      • jepa
        HugaZaga kirjoitti:

        ja sitten tulee joku huijariporukka ja vie äijän kaikki rahat ,. siinäpä sitten miettii että eli koko elämänsä kurjasti ja kurjasti se myös päättyi ,.

        niin parempi elää tätä hetkeä vaan, joll ei nyt leveesti, niin rennosti ainaskin.


    • Oman arvon tuntoinen

      Mieluummin köyhä kun kuin alistettu... itseään ylempänä pitävien mielistely ei kiinnosta... palautan semmoiset takaisin samalle tasolle ja jos erehtyvät kimppuun niin huonosti käy on sen verran käytännön kokemusta selviytymis taistosta

    • WhatsUppa

      Köyhyys kadehdituttaa? Nujuu, velkaa 0e ja oleilee kivasti, sen minkä tienaa sen myös kuluttaa. Pankkiin en jätä pennin jeniä. x)

    • Matkamies..

      Miten tuollaisesta pitää haaveilla.

      Itse elän työttömänä ja on todella ihanaa kun saa nukkua ja mennä täysin miten haluaa. Silti minunkaan ei tarvitse laskea joka euroa mihin riittää, sillä työkkärillä pärjää varsin mainiosti. Tein töitä sen verta, että omistan asunnon. Sitten jäin työttömäksi kun muut voivat tehdä työt puolesta ja elän verorahoilla. Ulkomaille pääsee lomaileen milloin vain, halpalentoja on ja kun ulkonäköäkin on niin majoitus on yleensä ilmainen, joskus ystävällinen nainen maksaa lentomatkatkin. Elämä on elettevä kun keho on terve, ei vasta eläkkeellä.

    • Voin kyllä ottaa vastaan kaikki mitä saat yli tuhannen euron (1000 €) kuukaudessa, enkä edes moittisi siitä.

      Eläkkeelle aikaisin siirtymisessä taas on helppoa, sioitat yksityiseen eläkekassaan tarpeeksi. Muutama tuttu yrittäjä on sanonut jäävänsä eläkkeelle kun eläkettä alkaa tulla 2500 euroa kuussa (siitä kaiketi verot pois).
      Mikäli olet alle 30 v. parisataa tai enemmän. Suosittelen kuitenkin ensin keskustelemaan asiasta ky. eläkekassan kanssa, ettei tule yllätyksiä.
      En sitten tiedä, jos eläkekassa menee syystä tai toisesta nurin, miten sitten käy rahojesi

      Toinen kikka on ostaa asuntoja, mieluummin arvoasuntoja. Siinä kuitenkin se murhe, että ne pitää sitten saada myytyä ja välttämättä eivät mene kaupaksi ja toisekseen suosittelen ostamaan hieman syrjästä nykyisten keskusten, joissa halpaa.
      Mikäli asut Helsingissä ja aiot eläkkeelle esim. 55 vuotiaana ja siihen on aikaa 25 v. Niin Kirkkonummi, Vihti jne ovat hyvä sioituskohteita, koska tulee kuitenkin kuntaliittymiä ja asuntojen arvo nousee parissakymmenessä vuodessa ja alueet ovat lähellä pääkaupunkiseutua.

      • Köyhyydenkin kokenut

        Enää ei onnistu varhainen eläköityminen eläkevakuutuksen turvin, uusien vakuutusten ehdot ovat niin huonot, ettei vakuutusta kannata enää ottaa, jos ei sellaista jo ole ottanut. Ajoissa liikkeellä olleet ovat päässeet eläkkeelle jo kuusikymppisinä, tällä hetkellä alaikäraja on 62 ja tulevissa vakuutuksissa 63 eli sama ikä, jolloin olisi muutenkin mahdollista päästä eläkkeelle.

        Asuntoihin minäkin sijoittaisin, jos nyt olisin tulevaisuuden varalle säästämistä miettimässä. Minusta vaara, ettei asunto välttämättä mene kaupaksi, on suurempi juuri hiukan syrjemmässä kuin Helsingin kantakaupungissa tai pääkaupunkiseudulla ylipäätään. Yliopistokaupungit ja niiden keskustat tai oppilaitosten lähiseudut ovat myös hyviä sijoituskohteita, aina tulee uusia opiskelijoita, jotka tarvitsevat vuokra-asuntoa.


      • ihanat 30%
        Köyhyydenkin kokenut kirjoitti:

        Enää ei onnistu varhainen eläköityminen eläkevakuutuksen turvin, uusien vakuutusten ehdot ovat niin huonot, ettei vakuutusta kannata enää ottaa, jos ei sellaista jo ole ottanut. Ajoissa liikkeellä olleet ovat päässeet eläkkeelle jo kuusikymppisinä, tällä hetkellä alaikäraja on 62 ja tulevissa vakuutuksissa 63 eli sama ikä, jolloin olisi muutenkin mahdollista päästä eläkkeelle.

        Asuntoihin minäkin sijoittaisin, jos nyt olisin tulevaisuuden varalle säästämistä miettimässä. Minusta vaara, ettei asunto välttämättä mene kaupaksi, on suurempi juuri hiukan syrjemmässä kuin Helsingin kantakaupungissa tai pääkaupunkiseudulla ylipäätään. Yliopistokaupungit ja niiden keskustat tai oppilaitosten lähiseudut ovat myös hyviä sijoituskohteita, aina tulee uusia opiskelijoita, jotka tarvitsevat vuokra-asuntoa.

        Aika kuplassa elämistä jos meinaa vuokratuloilla elää. Asuntosijoittamisen idea on, että asunto ostetaan halvalla ja myydään kalliilla. Vuokratuloja saat toki siltä ajalta kun omistat asunnon, mutta yleensä se menee niin, että kun olet maksanut vuokratuloilla vastikkeen ja verot 30% niin se on aika lailla plus miinus nolla. Toki voit siinä satasen pari netota kuussa, mutta ideana on myydä se asunto kun sen asunto on kasvanut ja elellä niillä rahoilla. Tosin ei taida normituloisella olla elämänsä aikana varaa ostaa kuin yksi asunto ja sekin itselle.

        On tää verotus kyllä tehty niin V ittumaiseksi kun 30% otetaan vuokrasta, sairasta.


      • ihanat 30% kirjoitti:

        Aika kuplassa elämistä jos meinaa vuokratuloilla elää. Asuntosijoittamisen idea on, että asunto ostetaan halvalla ja myydään kalliilla. Vuokratuloja saat toki siltä ajalta kun omistat asunnon, mutta yleensä se menee niin, että kun olet maksanut vuokratuloilla vastikkeen ja verot 30% niin se on aika lailla plus miinus nolla. Toki voit siinä satasen pari netota kuussa, mutta ideana on myydä se asunto kun sen asunto on kasvanut ja elellä niillä rahoilla. Tosin ei taida normituloisella olla elämänsä aikana varaa ostaa kuin yksi asunto ja sekin itselle.

        On tää verotus kyllä tehty niin V ittumaiseksi kun 30% otetaan vuokrasta, sairasta.

        Laskin siihen, että aloittajalla on niin paljon, että voi laittaa sioitusasuntoon. Jos nyt maksaa 200 000 € ja myy myöhemmin 300 000 € - 400 000 €. Tosin voitosta joutuu maksamaan veroa ja veroittaja ei huomioi inflaatiota, mikä taitaa olla vuosittain 2 - 4 %


      • koneillen kateutta
        runontaja kirjoitti:

        Laskin siihen, että aloittajalla on niin paljon, että voi laittaa sioitusasuntoon. Jos nyt maksaa 200 000 € ja myy myöhemmin 300 000 € - 400 000 €. Tosin voitosta joutuu maksamaan veroa ja veroittaja ei huomioi inflaatiota, mikä taitaa olla vuosittain 2 - 4 %

        no niin sitä ei sitten minullakaan muuta, haluaisin vihjailla, mistähän itsekseni irti pääsisin kaikesta kultivoidusta ja joka on kateus ja on kohtalokas ja on pian sitten viimeistä mahdollista aikaavievää ......... murheellisinta on todeta pyrkimysteni ja ihanteitakaan unohtamatta, ei suju, pano ja otto ja onnistuuko sitten verkkotehtailun puitteissa eräät asiakoneella paremmin, kokeilla koneella, no jätetään siten tämä ongelmallinen


    • Pakko köyhä

      Sanonko suoraan että, palkka vaikuttaa kaikkeen myös köyhyyteen kuin myös rikkauteen sekä tulevaan eläkkeeseen ja kaikkeen maksukykyyn niin asumisessa kun ruuassakin.
      Osa saa vaan älyttömän suurta liksaa vaikka tekee huu-haa jonninjoutavia täysin tarpeettomia töitä ja toisille ei makseta kunnon palkkaa aivan välttämättömäntärkestä työstä.
      Tätä on nykyaika..tuloeroa käsittämättömillä palkoilla.

    • pienet tulot

      Pitkään pienipalkkaisessa työssä kituuttaneena sanoisin, että jossain vaiheessa saattaa puutumus ja kyllästys iskeä. Riippuu paljon tietysti ihmisestä, toiset voivat tulla hyvin vähällä toimeen ja ovat silti tyytyväisiä. Silti koskaan ei voi ostaa heräteostoksia, uutta kameraa tai tietokonetta, ei voi matkustella. Elinpiiri kutistuu oman kodin ympärille. Toisille se saattaa riittää ja voihan elämäntilanteita muuttaakin.

    • ???????????

      Seonnut? No ett todellakaan.Olet vain naurettava herranterttu joka haaveilee jostain metsäläis elämästä. Onhan tietenkin jaloa yrittää tulla toimeen luonnon antimilla.
      Laita nyt edes Visa Elektron taskuusi,sulla kuitenkin tilillä sen verran että saat edelleen sisäfilettä ja savulohta. Elämäntapaköyhä? Hah hah! Ett köyhä muualta kuin päästäsi!
      Kiitos hyvistä nauruista, pitkästä aikaa sai lukea jotain todella huvittaa.
      mukavaa "köyhäilyä"

    • ffffffffff

      kyse on vaa siitä että haluat huomiota

      • Löysin rantein

        Oletko ajatellut, että toiset vaan ajattelevat toisin? Elämä on valintoja. Toisia ei vaan kiinnosta pokkuroida porvaria ja varsinkin nuorten keskuudessa tämä on leviävä trendi. Turha puhua mistään Ufo jutuista, vaikka se perheellisestä loppuun palaneelta voi tuntua siltä. Raha ei tuo onnea ja sen ovat monet huomannet. Sen sijaan, kun on aikaa itselle ja omalle elämälle tuo onnen, siis niiden viikonloppujen lisäksi. Nekin yleensä vietetään kännissä, sitähän se työmiehen perjantai! Ei siis mitään stressin kanssa tehtyä pakkopuurtamista, kun on pakko, muuten menee kämppä alta. Mielialalääkkeitä huiviin ja kestohymy naamalle, vaikka miten pahalta tuntuisi. Olen miettinyt tätä kilpailuyhteiskuntaa, joka on Usa:sta lähtöisin, siinä ei ole mitään inhimillisiä tunteita. Se on tätä kilpailua jo peruskoulusta lähtien ja sitten ihmetellään? Kun nuoret valitsee toisen tien. Ja älä hauku sossupummiksi, kun sitä en ole.


      • Cayman Islands
        Löysin rantein kirjoitti:

        Oletko ajatellut, että toiset vaan ajattelevat toisin? Elämä on valintoja. Toisia ei vaan kiinnosta pokkuroida porvaria ja varsinkin nuorten keskuudessa tämä on leviävä trendi. Turha puhua mistään Ufo jutuista, vaikka se perheellisestä loppuun palaneelta voi tuntua siltä. Raha ei tuo onnea ja sen ovat monet huomannet. Sen sijaan, kun on aikaa itselle ja omalle elämälle tuo onnen, siis niiden viikonloppujen lisäksi. Nekin yleensä vietetään kännissä, sitähän se työmiehen perjantai! Ei siis mitään stressin kanssa tehtyä pakkopuurtamista, kun on pakko, muuten menee kämppä alta. Mielialalääkkeitä huiviin ja kestohymy naamalle, vaikka miten pahalta tuntuisi. Olen miettinyt tätä kilpailuyhteiskuntaa, joka on Usa:sta lähtöisin, siinä ei ole mitään inhimillisiä tunteita. Se on tätä kilpailua jo peruskoulusta lähtien ja sitten ihmetellään? Kun nuoret valitsee toisen tien. Ja älä hauku sossupummiksi, kun sitä en ole.

        Suurimmat sossupummit löytyvät näistä osoitteista: Cayman saaret, Dominikaaninen tasavalta, Belize, Sveitsi, Luxemburg, Monaco jne


      • sosiaaliturva
        Cayman Islands kirjoitti:

        Suurimmat sossupummit löytyvät näistä osoitteista: Cayman saaret, Dominikaaninen tasavalta, Belize, Sveitsi, Luxemburg, Monaco jne

        Niin ja sit vielä valitetaan, kun suomalainen elää verorahoilla. Onko se parempi, että Kreikkalainen elää suomalaisten verorahoilla?


    • lkNAJNBJD Bvb

      Lankatkaa lärvinne niin saatte yhteiskunnan tukea, muuten ei tipu!

      • PetosjytkyKokoomus

        Rasismikorttia heiluttelevat, äärioikeiston PetosjytkyKokoomuslaiset, ovat vain ILMAISEN SUOMALAISEN ORJATYÖVOIMAN perässä. Persut=Kokoomus, sama puolue jaettuna kahdeksi.


    • 2000€/kkperustuloVAS

      Suomessa on kaksi miljoonaa, käytännössä syrjäytettyä ihmistä, joista miljoona suomalaista täysin köyhyysrajan alapuolella. Ilmainen suomalainen orjatyövoima on täällä.

      On tullut veroparatiisien sulkemisen aika. Veropakolaisyritysten ase-, kaivos-, ydinvoima-, ym tuhobisneksiä, ei pidä tukea valtion/veronmaksajien rahoilla, sillä ne eivät maksa veroja tähän maahan, eivätkä siten tuota valtiolle rahaa.
      Veroparatiisiyritysten verotuksen ja yhteiskuntavastuun aika. Isot talousrikolliset valtionjohdossa Valtakunnanoikeuteen.

      Hyvinvoinnin pitää kuulua jokaiselle suomalaiselle. Kunnollinen toimeentulo ja perusturva ovat ihmisoikeuksia. Vahvemmat julkiset palvelut.

      • TämäonTosi

        Toi nyt on vaan vasemmistolaista propagandaa, tosiasiassa olet kiristämässä suomalaisten yrittäjien ja elinkeinonharjoittajien verotusta.

        Samoin olet avaamassa näille kansainvälisille kultaisen portin, jonne suomalaiset rahapulassaan myyvät kansallisomaisuutensa.

        Olet tosiasiassa parasiitti, jonka tarkoituksena on pönkittää nykyistä roskaväen tuottamaa virkamiesdiktatuuria.


    • Pathfinder77

      Joskus tekisi mieli myydä kaikki ja muuttaa jonnekin lapin erämaille pieneen mökkiin, nauttia luonnosta ja varsinaisesta elämästä. En tahdo käsittää sitä, että täällä eletään vain sen vuoksi että opiskellaan ja tehdään töitä lopunelämän. Tietenkin nämä hemmetin asuntolainat yms pitää pois maksaa mutta kuitenkin. 13 vuotiaasta asti olen kesät ollut töissä, josta vapaaehtoisena armeijaan 17 vuotiaana. Sen jälkeen päivän olin työttömänä, jonka jälkeen tämä jatkuva 18 vuoden työputki ja kyllä tämä niin helvetin paskaa on.

      Kolme vuotta sitten pinna paloi pikkujoulujen jälkeen ja ilmoitin työnantajalle että en tiedä milloin palaan takaisin. Pidin kuukauden omaa lomaa jonka jälkeen takaisin töihin kuukaudeksi, sen jälkeen pyysin pomolta lomapaperit ja pysyttelin 8kk poissa työelämästä. Eihän se helppoa rahallisesti ollut, mutta täytyy sanoa että olin kuin uudesti syntynyt. Suosittelen.

    • voimorjens

      Meneppä haaveilija käymään leipäjonossa pari kertaa, niin alkaa sinullekin se todellisuus pikkasen valjeta.

    • köyhäilijä

      Alan vaihtoa kannattaa myös miettiä, itse vihasin edellistä työtäni hoitajana. Paloin loppuun ja kahden vuoden sairausloman ja työttömyyden jälkeen lähdin opiskelemaan uudelle alalla. Ja olen todella tyytyväinen. Saan tulevaisuudessa tehdä työtä mistä pidän. Olen myös oppinut elämään tosi pienellä, nautin jollain tapaa siitäkin. Pukeudun lähes yhtä hyvin kuin oravanpyörässä juoksevat kaverini koska 2hand vaatteita löytyy todella helposti. Muutamalla eurolla saa kirppareilta vaatteita joista roikkuu vielä kaupan laput kiinni. Kalliinpiin hankintoihin säästän ja lopulta saan nekin. Suomessa on todella hyvin asiat moneen muuhun maahan verrattuna. Perheetön ainakin pärjää vallan mainiosti alle tonnin kuukausituloilla.

    • Ryysyinen opiskelija

      Olin kerran kaksi kuukautta opintotuen ja toimeentulotuen välissä. Rahaa jäi vuokrien jälkeen muistaakseni alta satanen/kuukausi. Siitä piti maksaa syömiset ja puhelinlaskut. Voin sanoa, että olivat nälkäisimmät ja kurjimmat kuukaudet koskaan. Jos en olisi kerännyt pulloja (mihin meni väh. tunti/päivä), en olisi edes saanut kunnolla syödäkseni joka päivä. Koko ajan kauhea ahdistus ja pelko, onko varaa maksaa vuokraakaan ellei sossu myönnäkään tukea. Töitä en saanut mistään, vaikka laitoin kymmeniä hakemuksia. Vaatteeni olivat kuluneet, alusvaatteet jopa niin reikäiset ja repaleiset että ihmettelen miten ne pysyivät ylipäätään kasassa. Ja tämä oli vielä talvella, niin että turhan kuuma ei päässyt tosiaan tulemaan. Nyt on vähän parempi tilanne, kun rahaa jää jopa parisataa elämiseen. Ei ole herkkua tämäkään, mutta ruoassa ja vaatteessa sentään pysyy.

      Ja sitten joku hyvätuloinen vielä kehtaa sanoa haaveilevansa köyhäilystä! Mieti nyt ihan oikeasti mitä suollat julkisuuteen. Suomessakin on jumalauta köyhillä aivan tarpeeksi hankalaa ilman, että joku vielä pilkkaa leikkimällä tuolla tavalla. Köyhyydessä ei ole oikeasti mitään kadehtimista tai haaveiltavaa, se on pelkästään kurjaa ja paskamaista.

    • Maan paras työtön

      Parikymmentä vuotta opiskelijana ja toinen mokoma työttömänä ja aika ison (nykyajassa) perheen kanssa. Tukiaiset ovat vaihdelleet, mutta kyllä niillä niukasti toimeentulee, kun pitkään harjoittelee.

      Perintöjen kanssa tuli tosi ongelmia, kun suunnilleen kaikki tukiaiset loppuivat, niin että piti mennä muutamaksi vuodeksi töihin, että pärjäsi.

      Ei autoa, ei omaisuutta, ei telkkua, ei viinaa, ei tupakkaa. Polkupyörällä pääsee, kirjastosta saa kirjoja, kirkolta leipiä, kirppareilta vaatteita.

    • hei kaikki downshiftaajat, voitte lähettää rahanne minulle, voin kyllä ottaa ne kaiken pahan alut ja juuret omalle kontolleni ,.

    • Elämäntapaköyhäilijä

      Minä olen harrastanut tätä köyhäilyä jo useammassa sukupolvessa. Sain jo kotikasvatuksessa, että rahalla ei pröystäillä ja matalaa profiilia pidetään. Tarjousmaksalaatikoita ostellaan ja pakettiautolla ajetaan. Vaatteet pidetään tarkkaan, mutta puhtaina. Ostetaan vaan tarvittava. Koska oltiin yrittäjiä, yksityistalouteen laitettiin mahdollisimman vähän rahaa ja elettiin nuukasti. Tällä on menty ja hyvin olen pärjännyt.
      Teen töitä toki ja kovastikin, mutta osaan pitää myös vapaatakin (nykyään!), pienillä kuluilla kuitenkin pärjää hyvin. Minun mielestäni köyhyyttään valittavien peruspäivärahoilla olevien pitäisi päästä katsomaan todellisten rikkaiden elämää, niin saisivat rahat riittämään, kyllä monet todelliset rikkaat niin nuukasti elää!

    • masanonheleivaan

      "Talous tarkka,vakaa markka" Taunsihtaaminen säästää luonnonvaroja, jälkipolville.

    • old georgie

      weak are meat that the strong do eat.

    • KALLE KELLO

      Kuule, tämä maan on pullollaan "elämäntapaköyhiä" ja ihan tahtomattaan. Hei eivät ole siitä haaveilleet, mutta ovat valtiovallan suosiollisella avustuksella ihannoimaasi onnelaan päässeet. Minäkin olen ollut "elämäntapaköyhä" pakosta, kun tili ei ole riittänyt vaikka kuinka olisi pyöritellyt ja suunnittelut elämisensä. Takaan sinulle, että siitä on ihanuus kaukana. Onnea kuitenkin yrityksellesi, mutta ennen kun perustat blogeja ja yhdistyksiä, ota konkreettinen esimaku ihanteestasi, veikkaan että siihen jää.

    • ddddddddsssssssa

      Kuvitella voi niinkin että sulkemalla omat silmänsä , kuvittelee olevansa sokea.

    • talveksi etelään

      Myin yritykseni ja taloni 20 v sitten n. 40 vuotiaana. Pärjään juuri ja juuri pääomatuloilla. Kesät suomessa ilman sähköä ja vesijohtoa järven rannalla. Talveksi menen tyynenmeren saarille jossa kustannukset ovat n. 10 % Suomen kustannuksista. Voisi kuvitella että elämä on kivaa. Se on kuitenkin tylsää kun on pakko lähteä talveksi pois kun ei ole varaa asua Suomessa. Mutta en silti valita.

    • aaaawd

      paskin trolli ikinä

    • 07032013

      olisiko tunnettua kateus vienyt kaiken mahdollisen nyt, sitä näyttää olevan kaikilla muilla, ... prayer for me

    • köyhä1

      Taitaa kyllä olla ap sen verran pumpulissa kasvanu ettei tiedä oikeasta köyhyydestä ja nälässä olemisesta mitään! Lisäksi köyhyyden mukana seuraa ahdistuneisuus ja jatkuva pelko, että saako vuokrat ja laskut maksettua. Ja toiseksi huonolaatuinen ravinto ei millään tavalla ainakaan edistä hyvinvointia vaan pikemminkin tekee väsyneeksi ja edistää erilaisten sairauksien puhkeamista. Monet vitamiinitkin ois hyvä ottaa purkista Suomen sääolosuhteiden takia. Kyllä se kuule jatkuva köyhistely ajaa äkkiä masennukseen, kun koko elämä pyörii rahan miettimisen ympärillä ja pelossa. Elämääkin se hankaloittaa ja askeistaa aika reippaasti, kun juur mihinkään ei voi osallistua mikä maksaa.

      • Elämäntapaköyhäilijä

        Eihän köyhyys merkitse sitä, että tarvitsisi syödä huonosti ja epäterveellisesti. Juuri terveellinen ruoka on edullisinta, kaalia, porkkanaa, marjoja jne. Jotenkin tuntuu, että tietämättömyys ja välinpitämättömyys aiheuttaa köyhyyttä.

        Ei suomessa juuri vitamiineja tarvitse ottaa purkista, kyllä niitä saa ihan terveellistä ruokaa syömällä. Kaalia ja porkkanaa tuoreena syömällä saa taatusti vitamiineja! Kalassa ja maidossa on tärkeitä aineita ja vitamiineja.

        Mitä tulee ankeaan (muka) elämään... Köyhä pääsee moneen paikkaan ilmaiseksi taikka hyvin pienellä rahalla. Kirjastossa voi sivistää itseään ilmaiseksi, ulkoilla voi hyvin pienin kustannuksin, polkupyöräily ei paljoa maksa, polkupyörällä voi tehdä pitkiäkin matkoja (käydä jopa ulkomailla!), sauvakävely on halpaa, marjastaminen jo suorastaan tuottaakin (jopa niitä vitamiineja!), pilkkiminen talvella on kohtuu halpaa ja kesällä onkiminen mato-ongella. Kesällä voi käydä uimassa kohtuullisin kustannuksin. Radio ja televisio on pullollaan ohjelmaa 24h. Netistä löytyy vaikka mitä virikkeitä ja ohjeita halpoihin harrastuksiin mm. ruokaa voi valmistaa itse hyvien ohjeiden ansiosta, kotia voi rempata itse, askarrella jne. Köyhä voi matkustaakin, bussilla ja junalla pääsee joskus tosi halvalla, samoin halpalentoyhtiöt myyvät lentolippuja tosi halvalla, kauaskin. Kaikki on vain itsestä kiinni!


    • Siipii oo

      Ellei ole provo, aloittaja on ehkä huomannut, että köyhistä tapaköyhimmillä, eli esim. osa-aikatyöläisillä ei ole tarttemiaan 2-teholaseja, kunnossa olevia hampaita, jne. Tinkisin itse mielelläni keskim. 600 euron kk palkastani, jos voisin asua ilman kuluja- mikä on ihan mahdoton yhtälö kun suomi on vilpoisa maa talvella, keväästä ja syksyllä.
      Isoin kk-kustannus on näes asuminen.
      Haaveile vaan... Minä tyydyn siihen vapauteen, mitä nyt on, eli vuokranmaksuvelvoitteeseen, paikasta jota en voi mukana kuljettaa sinne missä aina leppoisinta, tai mitään kivaa muuten.
      Kotipaikalle taas pitäisi tehdä remontti. Isohko, jotta sitä voisi edes lämmittää. Ja kun kaikki on köyhiä, se remppa on unelma, eikä toteudu ihan pian...
      Ja, niillä kylillä on rauhaa, järveä ja tilaa, mutta ei työtä.

      Kaikki on suhteellista. Jos minä teen irtioton, lähden suomesta. Tämä kustannusrikas paikka on samalla myös jokamiehenoikeutta lukuun ottamatta hyvin runsaan verotuksen ja kieltojen paikka...

      • Hyvä keskustelu

        Köyhäily on hyvintoimeentulevien "rikkaiden" hommaa. Kaiken A ja O on pienet menot. Se siis vaatii sitä, että kaikesta on tingitty ja eletään säästöliekillä. Tämä siis koskee asumisesta nettilaskuun. Tosin itse en säästä asumisesta kun kunnon kämpästä on hyvä ponnistaa elämässä eteenpäin. Kunnon Downsiftaaja on siis velaton ja maksaa kaikesta mahdollisimman vähän. Ruoka hankitaan 30-50% alennuksilla, käytetään hyväksi työpaikka/kouluruokailua. Roikutaan vaikka ruokajonossa. Kunnon siftari ei välttämättä ole mikään miljonääri kuitenkaan, jolla rahaa ylettömästi tilillä. Kuitenkin pitää olla sen verran 1000-5000€, että elämästä pystyy nauttimaan ja tulovirta pitää olla plusmerkkinen niukasti. Monet elämäntapaköyhät kyllästyisi asiaan alta aikayksikön, jos se todellinen köyhyys paljastuisi ja ongelmat.

        Minä olen ajautunut Downsiftariksi pakon sanelemana, niin kuin moni muukin. Tämä on siis aikamme tuote.


      • köyhäköyhäilijä
        Hyvä keskustelu kirjoitti:

        Köyhäily on hyvintoimeentulevien "rikkaiden" hommaa. Kaiken A ja O on pienet menot. Se siis vaatii sitä, että kaikesta on tingitty ja eletään säästöliekillä. Tämä siis koskee asumisesta nettilaskuun. Tosin itse en säästä asumisesta kun kunnon kämpästä on hyvä ponnistaa elämässä eteenpäin. Kunnon Downsiftaaja on siis velaton ja maksaa kaikesta mahdollisimman vähän. Ruoka hankitaan 30-50% alennuksilla, käytetään hyväksi työpaikka/kouluruokailua. Roikutaan vaikka ruokajonossa. Kunnon siftari ei välttämättä ole mikään miljonääri kuitenkaan, jolla rahaa ylettömästi tilillä. Kuitenkin pitää olla sen verran 1000-5000€, että elämästä pystyy nauttimaan ja tulovirta pitää olla plusmerkkinen niukasti. Monet elämäntapaköyhät kyllästyisi asiaan alta aikayksikön, jos se todellinen köyhyys paljastuisi ja ongelmat.

        Minä olen ajautunut Downsiftariksi pakon sanelemana, niin kuin moni muukin. Tämä on siis aikamme tuote.

        Näinhän se menee! Köyhäily on tosi edullista elämistä nykyisessä yhteiskunnassa, koska mikään ei oikeastaan maksa mitään ja tosi paljon saa ihan ilmaiseksi. Moni köyhä valittaa elämäänsä ja ei tajua, että mikä mahdollisuus on olla köyhäilijänä.


    • Jobless

      "Any damn fool can beg up some kind of job; it takes a wise man to make it without working." -Charles Bukowski

    • ÍOBOP

      NIIIKKÖ

    • 2wesssxxzzzz

      Valmistuin suoraan 90-luvun lamaan, ei muuta kuin kortistoon. Sivussa tein risusavottaa omassa metsässä ja opiskelin taloutta. 1998 minut siivottiin kortistosta.

      Onneksi tuota taloutta tuli opiskeltua, auttaa monen vaivaan. 90-luvulla kärsin syrjäytymisestä ehkä turhaan. Se on ollut tyylini tässä maailmassa.

      Risusavottaa teen mielelläni (kyllä metsät kasvaa) ja hoidan taloutta mm.ostamalla vaan minimin. Ilman autoa en pärjää (haave olisi pärjätä ilmankin).

      Onneksi velkaa ei ole paljon koskaan ollutkaan.Kassassa rahaa n.20.000 euroa ja tulojen mukaan sitä on elettävä. Yksin pärjää, perheestä en edes haaveile.

      Tyhjentyvällä maaseudulla on edullista asua, kaupungeissa on sen verran tullut oltua että on nähnyt senkin turhuuden. Kuluja saa sitten metsäverotukseen.

      Vapaus on tärkeintä minulle ja että saa tehdä sitä mistä pitää. Jonkin sortin elämän taiteilija.

      • MB-76

        Itsellä on samanlaisia haaveita ja aika hyvin olen pystynyt toteuttamaankin kaupunkiolosuhteissa. Onneksi auto on minullakin ja ens kesänä meinaan ajellakin ympäri Suomea reissuissa. Hiljalleen olen uusinut varusteita ja autoa huoltanut myös. Täällä kaupungissa on etuna, että paikkoja on joka lähtöön, myös luontoa. Tällä ei tarvitse mennä niihin samoihin kauppoihin samoja tienpätkiä, vaan valinnan varaa riittää ja ostokset voi kilpailuttaa. Ruoan ilmaisjakeluja on paljon ja kirpputoreja paljon. Periaatteessa pystyy elämään ilman työntekoakin kaupunkiolosuhteissa, mutta virikkeellisyyden vuoksi silloin tällöin pätkissä hyvä käydä. Tietenkään valuuttaa ei kerry elämäntaiteilulla, mutta muuten stressivapaata ja mukavaa.


    • köyhtynyt

      Ei vain millään ole mahdollista olla köyhä ja pärjätä omillaan saman aikaisesti.
      Näin ajattelisin jos ei tarvitse mitään tukia, ei voi olla köyhäkään.

    • Anonyymi

      Ekologinen elämä on minun ratkaisuni.En osta kuin minimin. Teen etänä taloushallinnon töitä.

      Kuulun sukupolveen jolle on vierasta omavaraistalous. Kalastelisi, perunaa ,kanoja 6 kpl ja jne.Kun ei ole siihen tottunut niin tiedot ja taidot puuttuu. Kaikki pitää siis ostaa.

      Liikkumisen kauppaan voisi hoitaa veneellä jota ei tarvitse katsastaa. Airot, pikku purje ja perämoottorikin. Nyt pitää pitää autoa.

      Sähkön saa auringosta, jääkaappi kaivossa.Kaasuliesi.Siinä onnistuin.

      Asunto on pieni "kalamaja" valitettavasti ei muuta lämmitystä kuin lämpimät vaatteet ja 2 makuupussia ja kuumavesipullo makuupussissa ( on tosi hyvä ratkaisu!

      Luen paljon ja opiskelen uusia asioita sekä retkeilen veneellä.

      Talveksi joutaa sitten kaupunkiin. Kirjasto ym.lähellä.

      Sopii poikamiehelle, tietysti hippitytöllekin joka tekisi etätöitä.

    • Anonyymi

      Ymmärrän pointin tuossa ja kyllä itselläkin ajatukset pyörivät tuota rataa.
      Nauttisin siitä, kun voisi olla ja elää vapaasti ilman mitään oravanpyörä-repimistä.
      Ei tarvitsisi tienata kauheammin, kunhan nyt vain pärjäisi.
      Tarpeelliset/pakolliset ostettavat halvimman mukaan hamstraus-meiningillä.
      Omavaraisuutta mahdollisimman paljon, eli kalastusta, marjan. ja sientenkeräilyä, ehkä oma kasvimaa jne jne.
      Olisin halukas muuttamaan myös jonnekin haja-asutusalueelle/korpeen.
      Joskus kävisi pätkätöissä ja muun ajan viettäisi tosiaan tällaista omaa elämää.
      Ja jos olisi oma tupa/torppa tms, polttopuut esim lahjoituksena/mahdollisimman halvalla. Kuten esim käytöstä poistetut trukkilavat ovat kuitenkin aika hyvää lämmityspuuta yleensä ja niitä saa useimmista firmoista hakea ilmaiseksi pois/nimellistä korvausta vastaan(esim 1€/lava).
      En muuten halveksi köyhiä enkä halua leikkiä köyhää, näihin joihinkin kommentteihin viitaten.
      Se on kovaa ja raskasta elämää, vielä kun heistä on suurin osa ainakin pakon takia köyhyydessä eikä oman halun vuoksi.
      Mutta itse olen ajatellut asian niin, että miksi ihmeessä pitäisi riaéhua aivottomana tässä oravanpyörässä, kun vähemmälläkin pärjäisi ihan hyvin. Ja kun eipä tästä oravanpyörästäkään tunnu mitään jäävän käteen/saavan irti.
      Tarkoitan sitä, varmaan olisin vähintään yhtä onnellinen mainitsemallani elämäntavalla ja stressiä olisi huomattavasti vähemmän.

      • Anonyymi

        Samoilla linjoilla minäkin. sopivasti hommia, oma torppa, omaa puuhailua. Oma hyötykasvimaa. Trukkilavoista tietääkseni kannattaa rakentaakin jotain eikä vaan polttaa. Varsinkaan jos on jollain lailla kyllästettyä puuta. Luulisin että monistakin paikoista saa hukka ja ylijäämä puuta jos jonkin sorttista. Auto vaan pitäs olla että käy hakemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoilla linjoilla minäkin. sopivasti hommia, oma torppa, omaa puuhailua. Oma hyötykasvimaa. Trukkilavoista tietääkseni kannattaa rakentaakin jotain eikä vaan polttaa. Varsinkaan jos on jollain lailla kyllästettyä puuta. Luulisin että monistakin paikoista saa hukka ja ylijäämä puuta jos jonkin sorttista. Auto vaan pitäs olla että käy hakemassa.

        No juu, totta kai tuohon trukkilava-asiaan liittyen.
        Firma, missä työskentelen, antaa hakea poistolavoja ilmaiseksi ja pari ihmistä hyödyntää sen edun.
        Ja toinen ainakin käyttää niistä osan myös rakennus-/paikkaustarvikkeena, ainakin niitä siistimpiä. Sanoikin joskus, et hyvää tulee siitäkin vaikka johonkin isompaan alaan voi mennä useampikin pätkä niitä lavalautoja.
        Hyvää puutahan se yleensä on kuitenkin. Ja ei tietenkään millään aineilla käsiteltyä puuta passaa polttaakaan, varsinkaan minkään asunnon lämmityksessä.
        Mutta juu, muuten olisi ideaali tilanne tuo mistä kirjoitin.
        Toki rahaa se vaatii aluksi aloittaa tuo elämäntapa, lähinnä se torpan hankinta ja tietty tosiaan siihen elämäntyyliin sopivat kulkuvälineet ym täytyy hankkia.
        Mut muuten sitten, kun se elämä alkaisi rullaamaan, niin toki sitä aika edulliseen pystyisi elämään.
        Kun ei ainakaan haja-asutusalueilla syrjemmissä esim kiinteistöverot torpasta yleensä ole kauheita vuositasolla ja lämmitys- ym kulutkin saa pidettyä hyvinkin alhaalla kunhan vain viitsii nähdä vaivaa ja käyttää päätään.
        Ja tuohon alimpaan kirjoitukseen viitaten, itse ainakin pidän kyllä työnteosta. Eli en karttele töitä enkä pyri niistä eroon kuitenkaan.
        Mun pointtini on vaan se, että jos esimerkiksi 15000 euron vuosituloilla elää tai ainakin pärjää suht kivuttomasti tuolla elämäntyylillä, niin tekee töitä sen 15 tonnin edestä ja on lopun aikaa oman päänsä ja halunsa mukaan.
        Eli jos vaikka tuon summan saa puolen vuoden työnteolla kasaan, niin miksi siihen käyttäisi kok vuoden aikaa? Toki jos haluaa haalia mahd. paljon rahaa vuosikausia, niin jokaisella on siihenkin oikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No juu, totta kai tuohon trukkilava-asiaan liittyen.
        Firma, missä työskentelen, antaa hakea poistolavoja ilmaiseksi ja pari ihmistä hyödyntää sen edun.
        Ja toinen ainakin käyttää niistä osan myös rakennus-/paikkaustarvikkeena, ainakin niitä siistimpiä. Sanoikin joskus, et hyvää tulee siitäkin vaikka johonkin isompaan alaan voi mennä useampikin pätkä niitä lavalautoja.
        Hyvää puutahan se yleensä on kuitenkin. Ja ei tietenkään millään aineilla käsiteltyä puuta passaa polttaakaan, varsinkaan minkään asunnon lämmityksessä.
        Mutta juu, muuten olisi ideaali tilanne tuo mistä kirjoitin.
        Toki rahaa se vaatii aluksi aloittaa tuo elämäntapa, lähinnä se torpan hankinta ja tietty tosiaan siihen elämäntyyliin sopivat kulkuvälineet ym täytyy hankkia.
        Mut muuten sitten, kun se elämä alkaisi rullaamaan, niin toki sitä aika edulliseen pystyisi elämään.
        Kun ei ainakaan haja-asutusalueilla syrjemmissä esim kiinteistöverot torpasta yleensä ole kauheita vuositasolla ja lämmitys- ym kulutkin saa pidettyä hyvinkin alhaalla kunhan vain viitsii nähdä vaivaa ja käyttää päätään.
        Ja tuohon alimpaan kirjoitukseen viitaten, itse ainakin pidän kyllä työnteosta. Eli en karttele töitä enkä pyri niistä eroon kuitenkaan.
        Mun pointtini on vaan se, että jos esimerkiksi 15000 euron vuosituloilla elää tai ainakin pärjää suht kivuttomasti tuolla elämäntyylillä, niin tekee töitä sen 15 tonnin edestä ja on lopun aikaa oman päänsä ja halunsa mukaan.
        Eli jos vaikka tuon summan saa puolen vuoden työnteolla kasaan, niin miksi siihen käyttäisi kok vuoden aikaa? Toki jos haluaa haalia mahd. paljon rahaa vuosikausia, niin jokaisella on siihenkin oikeus.

        Me on ainakin pärjätty hyvin täällä syrjäseudulla vanhassa rintamamiestalossamme pienillä tuloilla. Mekin haetaan trukinlavoja lämmitykseen, kun saadaan niitä ilmaiseksi läheisen marketin takapihalta. Polttopuuta saadaan kerätä metsästä maanomistajan luvalla ilmaiseksi. Ei ole suuri vaiva lämmittää tätä taloa, samalla lämpenee suihkuvedetkin niillä puilla.
        Muutenkaan elämä täällä ei ole mitenkään kallista, kiinteistövero aika pieni, tiemaksu menee ja jätemaksu. Sähköä menee hieman, mutta meillä sähkölasku ei ole kovin suuri.
        Auto täällä on hyvä olla, meillä kohtuu käytetty ranskalainen farkku, näitä saa käytännössä ilmaiseksi tai jos pitää maksaa, niin vähällä rahalla saa ostaakin. Perusliikennevakuutus ei paljoa maksa ja siihen vero päälle, niin ei kuitenkaan ole kovin kallista. Verottaja antaa vähennyksiä työmatkoista ja työnantaja maksaa kilometrikorvauksia, joten autoilu ei maksa mitään.
        Töitä täällä kyllä riittää ja meillä toinen tekee etätöitä kotona, muutamia reissupäiviä on vuodessa pääkaupunkiin työpaikalle koulutuksiin.
        Ei me ainakaan missään näin edullisesti pystyttäisi asumaan, kuin täällä huitsin nevadassa. Kulkuyhteydet on kuitenkin tosi hyvät, että halpisbussilla pääsee vaikka mihin suuntaan, joten omalla autolla ei välttämättä tarvitse alkaa pitkälle liikkumaan.

        syrjäseudunasukki


    • Anonyymi

      Antikristillinen elämäntapa ei salli sellaista, mutta aina on aikaa muistaa totuiden perään. Kaikki aiheet, jotka muuta ajatteluttaa, on tekosyitä ja harhaa.

    • Anonyymi

      Suomi24 uudistaa itsensä eristeisiin tässäkin. Sveitsiläinen suklaa näyttää makeammalta, kuin pieninkään muru sinistä.

    • Anonyymi

      Minkä vuoksi näitä ikivanhoja ketjuja pitää kaivaa uudelleen esiin. Samaa loputonta P.. Kaa vatvotaan edestakaisin kuin uusissakin ketjuissa. Miten vain välttäis ettei joudu vainkaa tuilta töihin, miten vähällä pärjää, miten vähällä ei pärjää, miten ruokaraha riittää, miksi raha ei riitä ruokaan ym. ym.. Nimim: vaihtakaa jo levyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe