Cesar Millanin opit. Katsokaa!

voieivoiei

82

1219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkelitonttu

Olen järkyttynyt!

• mäinhän seon

Tämän tiesinkin, mutta kaikki ei ja kauhuissani katson kun ihmiset matkivat sarjaa. Vuoden, parin päästämeillä on iso liuta piikille vietäviä koiria tämän miehen ansiosta.

• koiraparat

olin kanssa kuullut tuon tapaista. hyi :(

• on tiedetty

Olen tiennyt tuon vuosia, edes silloin "entisaikaan" 80-luvulla ei koiria rangaistu, tai no osa rankaisi, mutta he saivatkin ongelmia itselleen. Ei ole vielä eteen tullut neljän koiran kanssa että rangaistus olisi paikallaan, päinvastoin.

• Joo-o.

"Ei ole vielä eteen tullut neljän koiran kanssa että rangaistus olisi paikallaan, päinvastoin."

Toivottavasti myös naapurisi ja muut lähimmäiset, kuten toiset koiranomistajat, joita päivittäin kohtaat, ovat samaa mieltä kanssasi.

Minäkin tunnen paljon koiranomistajia joiden mielestä heillä ei ole tullut vielä eteen tilannetta jossa heidän koiriensa, yhden tai useamman, oikaisu olisi ollut paikallaan, - mutta olen heidän kanssaan asiasta jokseenkin eri mieltä.

• älä kehtaa
        Joo-o. kirjoitti:

"Ei ole vielä eteen tullut neljän koiran kanssa että rangaistus olisi paikallaan, päinvastoin."

Toivottavasti myös naapurisi ja muut lähimmäiset, kuten toiset koiranomistajat, joita päivittäin kohtaat, ovat samaa mieltä kanssasi.

Minäkin tunnen paljon koiranomistajia joiden mielestä heillä ei ole tullut vielä eteen tilannetta jossa heidän koiriensa, yhden tai useamman, oikaisu olisi ollut paikallaan, - mutta olen heidän kanssaan asiasta jokseenkin eri mieltä.

Eiköhän ne ole, koska vanhempani ovat olleet samalla linjalla. Ja naapureita ei koirani ole koskaan häirinneet. Se on turhaa kuvitella että koirat on luonnostaan häiriköitä. Minä tunnen koiranomistajia paljon, jotka ovat koiransa saaneet pilattua ranhaisemalla ja liian kovalla kurilla. Ei koira opi, jos ei tiedä mitä tehdä, vaan saa rankaisuja siitä mitä ei saa.

• kapinen..

No ilmeisesti nuo luetellut järjestöt ei ole pahemmin Millanin menetelmiin tutustuneet, kun tuollaista julkaisevat... kuinkahan paljon käytösongelmaisia koiria on tullut kivateamin koulutuksien ansiosta?

• Rrrrräyhh

Nuo samat eläintenoikeus-naiset perustavat keskenään yhdistyksiä vaikuttaakseen useammalta. Muutama tietämätön teini mukana. Vouhotusta, liiottelua, hysterisointia, demagogiaa ja typeryyttä. Eläinten hyvinvointia ei edistetä sillä, että demonisoidaan asiallisia kouluttajia. On tainnut jäädä huomaamatta, miten koirat keskenään ojentavat toisiaan. Eivät muuten nakkeja tarjoile.

• 20+11

Asiaa. Me pidämme Millanin menetelmistä, eikä noiden eläinaktivistien argumentit pidä ollenkaan paikkaansa. Ei se mies potki, rankaise tai aiheuta kipua koirille tai ainakaan hänen menetelmillään se ei ole tarkoituksellista. Mutta turhahan noille on mitään selitellä, antaa mennä vain toisesta korvasta ulos.

• pr_

(Rrrrräyhh: Kuuluuko haastateltu David Appleby myös näihin eläinoikeusnaisiin..?)

Herätys nyt oikeasti te jotka luulette että kritiikki Millania kohtaan on joku kettutyttöjen ja kukkahattutätien ristiretki. Varmaan toki sitäkin joissain tapauksissa, mutta vakavastiotettavan palautteen takana ovat ennen kaikkea alan ammattilaiset: merkittävimmät koirankouluttajat (eivät reality-tv:n vaan alan näkökulmasta), käyttäytymistietelijät (oikeat koirapsykologit), eläinlääkärit ja toki myös lukemattomat harrastajat. Eivätkä mitkään pienet prosentit, vaan Yhdysvalloissa ja Briteissä tämä on myös esimerkiksi tärkeimpien eläinlääketietellisten järjestöjen virallinen kanta.
        Ja mitä tulee tähän ikuiseen ad hominumiin "no oletkos itse kuntouttanut RED ZONE -koiria jotka haluaa tappaa kaiken mikä liikkuu" niin yllämainituista voi käytännön työtä tekevien osalta voi sanoa että joo, he kyllä ovat. Ei sillä että niitä Millaninkaan ohjelmassa ihan jatkuvasti näkyisi.

En ole kuullut muuten yhdenkään kouluttajan koskaan kritisoineen Millania taidon puutteesta, vaan tiedon. Metodinsahan Millan on kehittänyt taiteen tasolle, ja lukee koiria siltä kannalta taidokkaasti ja toimii tehokkaasti. Siitä totta kai seuraa tuloksia. Kritiikki koskee sitä, että kun ei ymmärrä ongelmakäytöksen todellista syytä, käytöksen muuttumisen syytä taikka saavutetun "tuloksen" syitä (ja metodit perustuvat tähän väärinymmärrykseen) niin hyvin suurella todennäköisyydellä mennään pahasti metsään jossain vaiheessa. Ja kun kyseessä on koiran psyykkinen hyvinvointi ja ihmisten fyysinen hyvinvointi, niin metsään meneminen on varsin vaarallista.

Maalaisjärjellä pääsee pitkälle monessa tilanteessa, mutta ei se nyt hyvä ihme kaikkeen riitä. Kuten esimerkiksi käyttäytymisen ymmärtämiseen. Aika monella näistä kotikutoisista kouluttajista on perustana metodeilleen villikoirien tarkkailu tai vastaava – ja siinä missä he varmasti ovat tehneet ihan tarkkoja havaintoja, niin kun olisi pitänyt keksiä että mikä kyseisiä käytöksiä oikeastaan aiheuttaa niin on oltu ihan ulalla. Ja mitä muuta nyt voi odottaakaan, sen verran monimutkaisista asioista käyttäytymisessä on kyse, ei kukaan yksittäinen ihminen ilman taustatietoa aiheesta pysty paljoa tekemään.
        Lisäksi heiltä on jossain vaiheessa jäänyt huomaamatta se seikka, että ihminen ei ole koira.

Ja sitten toinen herätys, te jotka myös luulette että vaihtoehtona Millanin metodeille on koiran lahjominen makkaranpaloilla. (Tähän väliin on tosin todettava että ruoka on monille koirille mahtavan tehokas vahviste, ja sen käytön halveksuminen koulutuksessa nostaa esille aika isoja kysymyksiä näin tekevän henkilön ymmärryksestä eläinten oppimisesta ja käyttäytymisestä.) Ei, vaihtoehtona on läjittäin erilaisten ihmisten kehittämiä erilaisia protokollia, jotka perustuvat oikeaan ymmärrykseen siitä mitä koiran pääkopassa tapahtuu ja miten käytöstä voidaan muokata. Kannattaa tutustua aiheeseen, siinä saattaa vaikka yllättyä.

• nipanappacesar
        pr_ kirjoitti:

(Rrrrräyhh: Kuuluuko haastateltu David Appleby myös näihin eläinoikeusnaisiin..?)

Herätys nyt oikeasti te jotka luulette että kritiikki Millania kohtaan on joku kettutyttöjen ja kukkahattutätien ristiretki. Varmaan toki sitäkin joissain tapauksissa, mutta vakavastiotettavan palautteen takana ovat ennen kaikkea alan ammattilaiset: merkittävimmät koirankouluttajat (eivät reality-tv:n vaan alan näkökulmasta), käyttäytymistietelijät (oikeat koirapsykologit), eläinlääkärit ja toki myös lukemattomat harrastajat. Eivätkä mitkään pienet prosentit, vaan Yhdysvalloissa ja Briteissä tämä on myös esimerkiksi tärkeimpien eläinlääketietellisten järjestöjen virallinen kanta.
        Ja mitä tulee tähän ikuiseen ad hominumiin "no oletkos itse kuntouttanut RED ZONE -koiria jotka haluaa tappaa kaiken mikä liikkuu" niin yllämainituista voi käytännön työtä tekevien osalta voi sanoa että joo, he kyllä ovat. Ei sillä että niitä Millaninkaan ohjelmassa ihan jatkuvasti näkyisi.

En ole kuullut muuten yhdenkään kouluttajan koskaan kritisoineen Millania taidon puutteesta, vaan tiedon. Metodinsahan Millan on kehittänyt taiteen tasolle, ja lukee koiria siltä kannalta taidokkaasti ja toimii tehokkaasti. Siitä totta kai seuraa tuloksia. Kritiikki koskee sitä, että kun ei ymmärrä ongelmakäytöksen todellista syytä, käytöksen muuttumisen syytä taikka saavutetun "tuloksen" syitä (ja metodit perustuvat tähän väärinymmärrykseen) niin hyvin suurella todennäköisyydellä mennään pahasti metsään jossain vaiheessa. Ja kun kyseessä on koiran psyykkinen hyvinvointi ja ihmisten fyysinen hyvinvointi, niin metsään meneminen on varsin vaarallista.

Maalaisjärjellä pääsee pitkälle monessa tilanteessa, mutta ei se nyt hyvä ihme kaikkeen riitä. Kuten esimerkiksi käyttäytymisen ymmärtämiseen. Aika monella näistä kotikutoisista kouluttajista on perustana metodeilleen villikoirien tarkkailu tai vastaava – ja siinä missä he varmasti ovat tehneet ihan tarkkoja havaintoja, niin kun olisi pitänyt keksiä että mikä kyseisiä käytöksiä oikeastaan aiheuttaa niin on oltu ihan ulalla. Ja mitä muuta nyt voi odottaakaan, sen verran monimutkaisista asioista käyttäytymisessä on kyse, ei kukaan yksittäinen ihminen ilman taustatietoa aiheesta pysty paljoa tekemään.
        Lisäksi heiltä on jossain vaiheessa jäänyt huomaamatta se seikka, että ihminen ei ole koira.

Ja sitten toinen herätys, te jotka myös luulette että vaihtoehtona Millanin metodeille on koiran lahjominen makkaranpaloilla. (Tähän väliin on tosin todettava että ruoka on monille koirille mahtavan tehokas vahviste, ja sen käytön halveksuminen koulutuksessa nostaa esille aika isoja kysymyksiä näin tekevän henkilön ymmärryksestä eläinten oppimisesta ja käyttäytymisestä.) Ei, vaihtoehtona on läjittäin erilaisten ihmisten kehittämiä erilaisia protokollia, jotka perustuvat oikeaan ymmärrykseen siitä mitä koiran pääkopassa tapahtuu ja miten käytöstä voidaan muokata. Kannattaa tutustua aiheeseen, siinä saattaa vaikka yllättyä.

Milan lähtee syistä liikkeelle. Kirjassaan hän kertoo kuinka koira jahtasi kanoja ja tappoi niitä, omistajat olivat kauhuissaan. Millan meni paikalle, kuuli koiran käytksen, koska se on alkanut ja miten se esiintyy... Perhe sai apua, ei tosin vain cesarilta vaan myös metsästyskoirakouluttajalta, koira tarvitsi oman lajinsa virikettä. Lisäksi cesar näytti miten eläimiä on pidettävä yhdessä.
        Milan ei potki vaan tönäisee, tämän syytöksen perusteella jokaista joka tönäisee vierustoveriaan herättääkseen tämän huomion, voi syyttää pahoinpitelystä.
        Tällä on tarkoitus sanoa: "hei minulla on asiaa, kuuntele"-
        Koira joka ei nakeista piittaa ei esimerkiksi toisen koiran lähestyessä välitä vaikka kuinka nakkia sen silmien eteen tunget.. Näin kerran kolinapurkin käyttöä, sepä vasta brutaali koulutusmenetelmä, pelottavaa purkkia heitetään koiraa kohti.. Koira usein säikähtää vaikka purkki ei osukkaan ja saattaa käsittää kolinapurkin väärin.. Monille koirille tuo on raastava kokemus, varsinkin sellaisille, jotka tarvitsisivat vain pientä ohjausta ja fyysistä tukea oudoissa tilanteissa.
        Kun emo ohjaa pentuaan se usein puree satuttamatta. Aivan kuten cesar tekee kädellään.
        Tökkäisy sormen päillä kylkeen tai kaulaan, tai kuonoon, ei myöskään ole pahoinpitelyä, sekin on tapa sanoa "hei olen tässä".
        Koiran kaataminen ja alistaminen on laumassa normaalia käytötä huonokaytöksistä kohtaan, Millan vain ei satuta, kuten oikea koira tekisi jos alistaisi.
        Millään näistä tavoista ei ole tarkoitus satuttaa koiraa.

Sähkkaulapantaa ja piikkipantaa en hyväksy, toisaalta, mikäli koira on saatu niin sekaisin että vaihtoehdot ovat ammattilaisen käyttämä sähköpanta/piikkikpanta tai lopetus, kumman valitsisit?

Minä olen sitämieltä, että koirassa ei ole koskaan vikaa, ongelmakoiria ei ole. On vain ihmisiä, jotka hankkivat eläimen, josta eivät tiedä mitään, sitten he tietämättään jollain tavalla joko sallimalla tai jopa opettamalla ohjaavat koiran tiettyyn käytökseen.
        Esimerkkinä tästä rottwailer joka jossain koiraohjelmassa puri naista käteen, mies seisoi hihnan kanssa jännittyneenä, koira vieressään, nainen meni antamaan koiralle herkkua, ojensi kätensä koira puri. Mies piti hihnaa kokoajan kireällä ja tämä ammattikouluttaja nainen tuijotti koiraa silmiin.

Tai kuten kävi ystävälleni, hän otti koiraa kaulapannasta kiinni ja aukaisi toisella kädellä oven vieraalle, koira seisoi osin kahdella jallalla. Vieras katsoi koiraa silmiin ja antoi käden haisteltavaksi. Koira puri.

Jokainen varmaan osaa sanoa, mitä tapahtui väärin?
        Millan neuvookin, no talk, no touch no eye contact.
        ei puhetta, ei kosketusta ei katsota koiraa.

Koira on aina se joka menee ihmisen luo omistajan luvattua, vieras tervehtii omistajaa ja juttelee tämän kanssa, ei koiraa, vasta koiran antaessa luvan (haisteltuaan ihmisen) ihminen voi koskettaa koiraa.

En voi edes kuvitella miten koiria, varsinkaan useampaa suurta kuten minulla voi käsitellä ilman tiettyjä rajoja ja malleja, ilman että itse katson koiria ja luen niitä, ilman että korjaan huonoa käytöstä ja palkitsen hyvää.
        Minäkin annan makkaraa kuin koira käyttytyy hyvin, istuu, antaa tassua, odottaa käskystä.. Millankin neuvoo tätäkin tapaa sellaisille koirille joille se sopii, tilanteisiin joihin se sopii.

• Kolinapurkki
        nipanappacesar kirjoitti:

Milan lähtee syistä liikkeelle. Kirjassaan hän kertoo kuinka koira jahtasi kanoja ja tappoi niitä, omistajat olivat kauhuissaan. Millan meni paikalle, kuuli koiran käytksen, koska se on alkanut ja miten se esiintyy... Perhe sai apua, ei tosin vain cesarilta vaan myös metsästyskoirakouluttajalta, koira tarvitsi oman lajinsa virikettä. Lisäksi cesar näytti miten eläimiä on pidettävä yhdessä.
        Milan ei potki vaan tönäisee, tämän syytöksen perusteella jokaista joka tönäisee vierustoveriaan herättääkseen tämän huomion, voi syyttää pahoinpitelystä.
        Koira joka ei nakeista piittaa ei esimerkiksi toisen koiran lähestyessä välitä vaikka kuinka nakkia sen silmien eteen tunget.. Näin kerran kolinapurkin käyttöä, sepä vasta brutaali koulutusmenetelmä, pelottavaa purkkia heitetään koiraa kohti.. Koira usein säikähtää vaikka purkki ei osukkaan ja saattaa käsittää kolinapurkin väärin.. Monille koirille tuo on raastava kokemus, varsinkin sellaisille, jotka tarvitsisivat vain pientä ohjausta ja fyysistä tukea oudoissa tilanteissa.
        Kun emo ohjaa pentuaan se usein puree satuttamatta. Aivan kuten cesar tekee kädellään.
        Tökkäisy sormen päillä kylkeen tai kaulaan, tai kuonoon, ei myöskään ole pahoinpitelyä, sekin on tapa sanoa "hei olen tässä".
        Koiran kaataminen ja alistaminen on laumassa normaalia käytötä huonokaytöksistä kohtaan, Millan vain ei satuta, kuten oikea koira tekisi jos alistaisi.

Sähkkaulapantaa ja piikkipantaa en hyväksy, toisaalta, mikäli koira on saatu niin sekaisin että vaihtoehdot ovat ammattilaisen käyttämä sähköpanta/piikkikpanta tai lopetus, kumman valitsisit?

Minä olen sitämieltä, että koirassa ei ole koskaan vikaa, ongelmakoiria ei ole. On vain ihmisiä, jotka hankkivat eläimen, josta eivät tiedä mitään, sitten he tietämättään jollain tavalla joko sallimalla tai jopa opettamalla ohjaavat koiran tiettyyn käytökseen.
        Esimerkkinä tästä rottwailer joka jossain koiraohjelmassa puri naista käteen, mies seisoi hihnan kanssa jännittyneenä, koira vieressään, nainen meni antamaan koiralle herkkua, ojensi kätensä koira puri. Mies piti hihnaa kokoajan kireällä ja tämä ammattikouluttaja nainen tuijotti koiraa silmiin.

Tai kuten kävi ystävälleni, hän otti koiraa kaulapannasta kiinni ja aukaisi toisella kädellä oven vieraalle, koira seisoi osin kahdella jallalla. Vieras katsoi koiraa silmiin ja antoi käden haisteltavaksi. Koira puri.

Koira on aina se joka menee ihmisen luo omistajan luvattua, vieras tervehtii omistajaa ja juttelee tämän kanssa, ei koiraa, vasta koiran antaessa luvan (haisteltuaan ihmisen) ihminen voi koskettaa koiraa.

En voi edes kuvitella miten koiria, varsinkaan useampaa suurta kuten minulla voi käsitellä ilman tiettyjä rajoja ja malleja, ilman että itse katson koiria ja luen niitä, ilman että korjaan huonoa käytöstä ja palkitsen hyvää.
        Minäkin annan makkaraa kuin koira käyttytyy hyvin, istuu, antaa tassua, odottaa käskystä.. Millankin neuvoo tätäkin tapaa sellaisille koirille joille se sopii, tilanteisiin joihin se sopii.

Tiedän kommentillani tökkiväni kusiaispesään, mutta teen sen siitä huolimatta. Edellisessä viestissä mainitaan kolinapurkki ja pidetään sitä erittäin brutaalina tapana kouluttaa. itselläni on koira, joka lähes jokaisen koiran nähdessään aloittaa rähinän. Koiraa on koulutettu nami-nami menetelmällä tuloksetta, se ei vaan huomioi mitään herkkua kohtaamistilanteessa. Ollaan kohtaamistilanteessa käännytty ja otettu lähestyminen uudelleen, ei toiminut. Ollaan käyty ohituskursseille, ei ole toiminut. Sitten saimme opastuksen kolinapurkin käyttöön ja se toimii. Rittää kun ottaa kohtaamistilanteessa tölkin käteen ja tarvittaessa hivenen ravistaa. Siitä siis voi olla jossain tilanteessa ihan toimiva apu :-)

• nippanappacesar
        Kolinapurkki kirjoitti:

Tiedän kommentillani tökkiväni kusiaispesään, mutta teen sen siitä huolimatta. Edellisessä viestissä mainitaan kolinapurkki ja pidetään sitä erittäin brutaalina tapana kouluttaa. itselläni on koira, joka lähes jokaisen koiran nähdessään aloittaa rähinän. Koiraa on koulutettu nami-nami menetelmällä tuloksetta, se ei vaan huomioi mitään herkkua kohtaamistilanteessa. Ollaan kohtaamistilanteessa käännytty ja otettu lähestyminen uudelleen, ei toiminut. Ollaan käyty ohituskursseille, ei ole toiminut. Sitten saimme opastuksen kolinapurkin käyttöön ja se toimii. Rittää kun ottaa kohtaamistilanteessa tölkin käteen ja tarvittaessa hivenen ravistaa. Siitä siis voi olla jossain tilanteessa ihan toimiva apu :-)

No kolinapurkin maininta "brutaalina" menetelmänä oli tarkoitus olla tällainen herätyskelloja soittava lausahdus, tarkoitukseni oli sanoa," käytätkö tätä ja oletko varma että se on eettisesti oikeampi tapa kuin tökätä koiraa vähän?"

Itse en kolinapurkkia käytä, ei ole koskaan ollut tarvetta edes miettiä sen käyttöä sillä cesarin menetelmillä ja omillani olen saanut koirani koulutettua ja hallitsen ne täysin myös ohituksisssa ja muissa tilanteissa.

• kerro toki
        nipanappacesar kirjoitti:

No eikös pidä omistajia pieksää eikä koiraa, jos ovat tyhmiä ? Koiran omistajien vikaa on jos ei tajua viedä ulos tarpeeksi eikä virikkeitä koiralleen antaa. Miksi siis koiraa rangaista, täysin syytöntä osapuolta ?

• nippanappacesar
        kerro toki kirjoitti:

No eikös pidä omistajia pieksää eikä koiraa, jos ovat tyhmiä ? Koiran omistajien vikaa on jos ei tajua viedä ulos tarpeeksi eikä virikkeitä koiralleen antaa. Miksi siis koiraa rangaista, täysin syytöntä osapuolta ?

no kerro toki missä olin rankaisemassa koiraa? No kerro kerro! Missä kohtaa kehotin pieksämään koiraa? Kerro toki!

• Hokkendag

Kuinkahan monia satoja koiria Millan on pelastanut lopetusuhan alta. Ja tässä on ihmisten kiitos. Enkä ole ikinä kuullut että joku hänen asiakkaistaan olisi pettynyt lopputulokseen.

Tuonkin artikkelin kirjoittajat ovat niitä, joilla on pennusta asti nakeilla koulutettu, miellyttämisenhaluinen, ahne koira. Mitäs nämä tädit tekisivät jos vuosia hakattu koira tuotaisiin heidän hoivikseen, ja koira ei muuta tee kuin yrittäisi päästä ihmisen kurkkuun kiinni? Syöttäisivätkö he vähän lisää nakkeja ja naksuttelisivat kun koira lakkaa tuijottelemasta kurkkua kiilto silmissään? Vai pistetäänkö koira heti piikille?

• kateelliset keksii kaikennäköstä...voi voi... ite olen maalaisjärjellä ja juurikin cesarin koulutusmetodeilla kouluttanut koirani. koirani rakastaa muita koiria, muita eläimiä, ihmisiä... kaikkea. eikä siitä ole tullut muutaku maailman ihanin koira

• bullipoju

En ole mikään Millan fani mutta suurimmaksi osaksi pidän häntä kyllä ihan asiallisena kouluttajana. Sähköpantaa en hyväksy mutta niitä Millan ilmeisesti muutenkin käyttää vain vaikeimpien tapausten kanssa. Piikkipantaa voi Suomessakin käyttää (se vain unohdettiin tuossa artikkelissa mainita) ja oikein käytettynä se voi antaa tarvittavan avun ongelmakoiran kanssa.

Artikkelissa puhutaan siitä kuinka nämä tekniikat eivät sovi ominpäin ihmisten kokeiltavaksi mutta onko joku väittänyt että ne sopisivat? Itseasiassa ohjelman alussahan juuri ilmoitetaan että "älä kokeile näitä tekniikoita kotona ilman ammattilaista". Viihdeohjelmastahan siinä on kyse eikä mistään opetusohjelmasta! Itse voisin suositella ihmisiä KUUNTELEMAAN sitä ohjelmaa! Millanilla on nimittäin todella paljon hyviä ajatuksia ihmisen ja koiran suhteesta ja paljon vinkkejä perusarkeen koiran kanssa.

Nuo muut tekniikat mitä hän käyttää eivät minun silmääni ainakaan näytä siltä että ne koiraan sattuisivat, aika heppoista tekoa kyllä olisivat koirat jos jostakin kylkeen tönäisystä kovin kärsisivät! :D Kyllä koiran pitää käsittelyä kestää eikä hänen kylkeen tökkäisyt yms. minusta ole yhtään sen kovakouraisempia kuin peruskäsittely esim. trimmatessa.

Kun koira on tullut pentuna hoiviisi, voit sen kyllä "nakeilla kouluttaa" varmasti aivan hyvin mutta tosiaan siinä vaiheessa jos koiralla on jo käytösongelmia ei nakki monessakaan tapauksessa ole se vastaus, varsinkin jos kyse on agressiivisesta käytöksestä isolla koiralla.

Tökkiminen ei koiraa satuta, ei myöskään "alistaminen" jos molemmat tehdään oikein. Tökkiminen yms. koskettaminen on keino, jolla katkaista koiran kielletty käytös ja kiinnittää sen huomio itseen. Alistus tai siis tämä kyljelleen laitto mitä Millan harjoittaa on keino, jolla koiran saa rauhoittumaan ja rauhallisessa tilassa ottamaan ihmiseen kontaktin. Kyljetys on minusta hyvin verrattavissa siihen kun aikuinen menee kyykkyyn lapsen tasolle, ottaa häntä käsistä kiinni ja pyytää katsomaan silmiin samalla kun selittää asian. Koiralle ei voi selittää ja kiinnipitäminen ja silmiin tuijotus on uhkaava ele mutta kyljetyksessä koira pysähtyy ja sen on pakko kuunnella mitä sinä siltä haluat jotta se pääsee tilanteesta. Kummankaan tarkoitus ei ole rankaista koiraa.

Ja tuo koiran pakottaminenkin... Kyllähän se pahalta kuulostaa kun sanotaan että koira tai mikä tahansa pakotetaan tekemään jotain! Mutta kyseessä on vain tekniikka jolla koiraa estetään vellomasta omassa pelossaan ja omalla itsevarmalla käytöksellä näytetään että ei tätä ole mitään järkeä pelätä. Jos minun koirani pelkäisi esim. hypätä alas autosta, en minä riennä hakemaan nakkeja vaan omalla käytökselläni ja liike-energiallani "autan" koiran autosta. Koira huomaa heti että eihän tässä mitään pelättävää ollutkaan. Ihmistenkin kanssa puhutaan pelkojen kohtaamisesta, joskus se pitää tehdä hitaasti, joskus taas nopeasti.

Kyllä tässä on minusta tehty kärpäsestä härkänen ja pistää TODELLA paljon mietityttämään näiden "ammattilaisten" koiratuntemus kun he eivät kykene havainnoimaan samoja asioita kuin mitä itse kykenen. Kun keskustelee ihan OIKEIDEN ammattilaisten kanssa, ihmisten kanssa jotka tekevät töitä koirien kanssa, kuten poliisit, armeija, huskyfarmien pitäjät.. he kaikki puhuvat arvojärjestyksen puolesta, vaikka kouluttavatkin koiria palkitsemisen avulla. Ilman palkkiota hoidetaan perusarvojärjestyksen määrittäminen ja peruskäyttäytymismallit mutta itse työhön koulutus hoidetaan sitten palkitsemisen avulla.

"Millanin koulutusmetodit näyttävät perustuvan ajatusmalliin koiran ja ihmisen välisestä arvojärjestyksestä, jossa koiralla on jatkuva tarve pyrkiä hallitsemaan ihmistä ja ihmisen tulee tämä alistamalla estää. Tätä ajatusmallia pidetään asiantuntijoiden keskuudessa yhä enenevässä määrin kyseenalaisena."
      Huomatkaa sana NÄYTTÄVÄT tuolla lauseessa. Eli tässä ei ole kyse faktatiedoista vaan pelkästään olettamuksista.

• Ei ihan niin.

Täälläkään ei olla mitään Millan faneja, mutta minusta hän on erittäin pätevän ja fiksun oloinen mies. Tuo artikkeli ei kyllä ole puoliksikaan totta, esimerkiksi siinä väitetään, että Millan ei käsittele ollenkaan ongelman alkuperää; väärin! Olen katsonut ja lukenut lukemattomia juttuja, joissa se esimerkiksi opettaa ihmisille koirien aktivointia ja muuta toimintaa, jotta ongelman lähteet minimoitaisiin.

Siinä vaiheessa uskon artikkelin kirjoittajaa, kun hän pelastaa samassa ajassa ja yhtä toimivasti jonkun piikkiuhan alla olevan koiran (agressiivisen) kuin Millan. Ja sitäpaitsi, ei kaikkien hyvänen aika tarvitse tehdä kaikkea mitä joku kouluttaja käskee, omaakin järkeä saa käyttää!

En hetkeäkään usko, että Millan käyttäisi jotain piikkipantoja tai sähköpantoja huvinvuoksi, vaan varmasti äärimmäisenä keinona kun muuta ei ole tehtävissä. Ja kyllä olisi taatusti julkisuuteen vuotanut, jos joku olisi lopputulokseen tyytymätön ollut. Ja noihin pantoihin täytyy vielä sanoa: maassa maan tavalla, kyseiset menetelmät nyt vaan sattuvat olemaan siellä ''normaaleja'', vaikka täällä niitä ei hyväksytäkkään, enkä itse ikinä edes tahtoisin nähdä niitä käytettävän. :)

• Skäpädää

Toi Kiva teamin näkemys on vaan yksi taas niistä monista, joita eri ihmiset eri koulutustavoista ajattelevat.
      Minusta Cesar Millan on kyllä pätevä mies, joka osaa asiansa eikä hän suinkaan vahingoita koiria.
      Se on sitten eri asia osaavatko kaikki hänen oppejaan matkivat muut ihmiset tehdä ne Cesarin neuvomat opit juuri niin kuin Cesar ne tekee ja miten ne kuuluu ihan oikealla tavalla tehdä,niin se onkin sitten jo ihan eri juttu, koska siihen kuuluu hyvin voimakkaasti se ihmisen oma rauhallinen energia tärkeänä osana mukaan myös ,että jutut onnistuisivat.Ja sitä samanlaista yhtä tyyntä ja rauhallista ja varmaa mielentilaa ja hermojen ja hallintaa joka Cesarilla on,ei kyllä kovinkaan moni osaa juuri ihan samalla lailla kuin Cesar sen osaa,joka se juuri niin tärkeätä siinä on, koska se koiriin niin paljon juuri myös vaikuttaa.

Mutta niinhän se aina on, että niin monta on mieltä kuin on ihmisiäkin myös,ja kuka sen niin tarkkaan voi täysin varmasti sanoa, että mikä niistä koulutustavoista on se ainut ja oikea tapa.

• Johtajuus kunniaan

Naurettavaa tuollaisten "tätien" selittelyt. Minä sain ongelmakoiran. Ostin sen siitäkin huolimati, vaikka huomasin tutustumiskäynnillä, että sillä ei kaikki ole aivain kohdillaan. Koira ei ollut pentu, vaan reilun vuoden ikäinen. Koiraa ei oltu koulutettu yhtään ja koira oli hyvin arka (pentuaika ei kait sillä ollut kovin kivaa). Sen ärähtelyt muille koirille/ihmisille ja huono käytös johtui kait pelosta. Olen käyttänyt Millanin vinkkejä ja saanut koirasta jotakuinkin tasapainoisen ja sosiaalisen (nyt sillä on paljon koira-/ ja ihmiskavereita). Mun koirani on sellainen, että se kokeilee sietokykyäni jatkuvasti (testaa siis johtajuutta). Se on valmis kaappaamaan johtajuuden, jos sille ei aina silloin tällöin muistuta, että minä olen pomo.

Ei se Millan potki koiraa, vaan antaa koiran vartaloon kosketuksen jalallaan. Mun koirani tuppasi sähläämään sinne ja tänne. Se ei väistänyt edes mun jalkoja kävellessä. Otin käytäntöön sellaisen, että en minäkään väistele sitä. Jos se tulee mun jalkoihin sähläämään, niin kyllä minä jatkan kävelyä normaalisti ja kävelen vaikka sen jaloille, jos herra ei suostu väistämään. Minä sitä ulkoilutan, eikä se mua. Melkoisen äkkiä se oppi pienellä kylkitönäisyllä, että nyt kävellään näin. Toki hyvän käytöksen ansioista sitä palkitsen mm. namikalla ja lumipalloilla (kesällä tennispaloilla). Pallot ovat sille rakkaita ja se tykkää kopittelusta. Sen huomion jostain ei kivasta kohteesta saa pois, kun vaan otan lumipallon talvella maasta käteeni tai kaivan tennispallon kesällä taskustani.

Turhaa vinkumista tuo tuollainen on, että koiraa ei saa ottaa hallintaan töytäisemällä kylkeen, erilaisilla pannoilla (en hyväksy sähköpantaa, kuin äärimmäisessä tilanteessa) yms. yms. Se hallintaan ottaminen on koiralle käsky "että kuuntele mua, mulla on johtajana juuri nyt sanottavaa sulle"..........

Uskon, että noiden liian hempeiden tätien opastuksella meillä on kohtapuoleen liuta ongelmakoiria menossa piikille.

• alistunut = pelokas

Eli siis koiria työkseen tutkivatkaan eivät tajua mistään mitään ? Eläinrääkkäystä se koulutus on, lue nyt tarkkaan ja loppuun asti:

"Millanin metodeja on kritisoitu ympäri maailman muun muassa eläinlääkärien, muiden koirankouluttajien ja tieteellisten tutkijoiden toimesta. Yhteistyön tuloksena on syntynyt Dog Welfare-kampanja, jossa otetaan kantaa Cesar Millanin koulutusmetodeihin ja niiden mahdollisiin vaikutuksiin [2]. Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit.[3] Esimerkiksi Suomessa ei näytetä televisiossa Koirakuiskaaja-ohjelman kohtauksia, joissa Cesar Millan käyttää sähkö- tai piikkipantoja koulutusvälineinä [4], koska niiden käyttö on Suomen eläinsuojelulain vastaista [5] [6]. Vuonna 2011, Cesar Millan joutui perumaan esiintymisensä Ruotsissa ruotsalaisten koiraharrastajien ja -asiantuntijoiden vastaliikkeen johdosta.[7]. Myös Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry on ilmaissut kielteisen kantansa Cesar Millanin koulutusmetodeihin [8] [9] [10].

Millania kritisoivat tahot ovat argumentoineet, että Millanin metodit eivät perustu moderniin koiran oppimisteoriaan, ja ne ovat vahingollisia sekä koiralle, että koiran ja omistajan väliselle suhteelle. Kritiikissä painotetaan sitä, että Millan perustaa koulutusmetodinsa vanhentuneisiin käsityksiin johtajuudesta ja koiralauman dynamiikasta, eikä käytä hyväkseen koiran palkitsemista koulutusmetodina. Kritiikissä myös tuodaan esille tutkimuksia, joiden mukaan aggressiiviset koulutusmetodit, kuten Millanin käyttämät pakotteet ja rangaistukset, eivät ole pelkästään epäeettisiä ja tehottomia koirankoulutuksessa, mutta myös lisäävät koiran aggressiivista käytöstä [11]. Koirakuiskaaja-ohjelmassa nähtävät tulokset, joissa koirat käyttäytyvät koulutuksen jälkeen rauhallisemmin, johtuvat todennäköisesti pakotteiden käytön aiheuttamasta käytöksen tukahtumisesta tai vakavimmillaan opitusta avuttomuudesta [12]. Koirien elekielessä jännittynyt keho, alhaalla kannettu häntä, taakse vedetyt korvat ja läähätys ovat yleisiä hermostuneisuuden tai pelon merkkejä, ja ne ovat usein nähtävissä Millanin käsittelyn jälkeen [13] [14]. Millania kritisoivat puhuvat koiran oppimisteorian, operantin ja klassisen ehdollistamisen sekä palkkioiden käytön puolesta. Millanin koulutus keskittyy usein ongelmakäytöksien poistamiseen, kriitikot painottavat taas käyttäytymisen syiden selvittämistä ja korjaamista, esimerkiksi aggressiivisen käytöksen taustalla voi olla kipuja tai sairauksia."

• kljhlh
        alistunut = pelokas kirjoitti:

Eli siis koiria työkseen tutkivatkaan eivät tajua mistään mitään ? Eläinrääkkäystä se koulutus on, lue nyt tarkkaan ja loppuun asti:

"Millanin metodeja on kritisoitu ympäri maailman muun muassa eläinlääkärien, muiden koirankouluttajien ja tieteellisten tutkijoiden toimesta. Yhteistyön tuloksena on syntynyt Dog Welfare-kampanja, jossa otetaan kantaa Cesar Millanin koulutusmetodeihin ja niiden mahdollisiin vaikutuksiin [2]. Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit.[3] Esimerkiksi Suomessa ei näytetä televisiossa Koirakuiskaaja-ohjelman kohtauksia, joissa Cesar Millan käyttää sähkö- tai piikkipantoja koulutusvälineinä [4], koska niiden käyttö on Suomen eläinsuojelulain vastaista [5] [6]. Vuonna 2011, Cesar Millan joutui perumaan esiintymisensä Ruotsissa ruotsalaisten koiraharrastajien ja -asiantuntijoiden vastaliikkeen johdosta.[7]. Myös Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry on ilmaissut kielteisen kantansa Cesar Millanin koulutusmetodeihin [8] [9] [10].

Millania kritisoivat tahot ovat argumentoineet, että Millanin metodit eivät perustu moderniin koiran oppimisteoriaan, ja ne ovat vahingollisia sekä koiralle, että koiran ja omistajan väliselle suhteelle. Kritiikissä painotetaan sitä, että Millan perustaa koulutusmetodinsa vanhentuneisiin käsityksiin johtajuudesta ja koiralauman dynamiikasta, eikä käytä hyväkseen koiran palkitsemista koulutusmetodina. Kritiikissä myös tuodaan esille tutkimuksia, joiden mukaan aggressiiviset koulutusmetodit, kuten Millanin käyttämät pakotteet ja rangaistukset, eivät ole pelkästään epäeettisiä ja tehottomia koirankoulutuksessa, mutta myös lisäävät koiran aggressiivista käytöstä [11]. Koirakuiskaaja-ohjelmassa nähtävät tulokset, joissa koirat käyttäytyvät koulutuksen jälkeen rauhallisemmin, johtuvat todennäköisesti pakotteiden käytön aiheuttamasta käytöksen tukahtumisesta tai vakavimmillaan opitusta avuttomuudesta [12]. Koirien elekielessä jännittynyt keho, alhaalla kannettu häntä, taakse vedetyt korvat ja läähätys ovat yleisiä hermostuneisuuden tai pelon merkkejä, ja ne ovat usein nähtävissä Millanin käsittelyn jälkeen [13] [14]. Millania kritisoivat puhuvat koiran oppimisteorian, operantin ja klassisen ehdollistamisen sekä palkkioiden käytön puolesta. Millanin koulutus keskittyy usein ongelmakäytöksien poistamiseen, kriitikot painottavat taas käyttäytymisen syiden selvittämistä ja korjaamista, esimerkiksi aggressiivisen käytöksen taustalla voi olla kipuja tai sairauksia."

Ei se Cesar ihan idiootti ole, tarvittaessa on koirat tutkittu sairauksien varalta ennen kun se on lähteny niitä kuntouttamaan. Ja nimenomaan kuntouttamaan, tossa artikkelissa puhutaan koko ajan että hän käyttäisi koulutusmetodina oppejaan. EI, hän ei kouluta koiria vaan kuntouttaa niitä. Jos hän kouluttaa koiria (opettaa temppuja, uusia käskyjä yms) niin ei tarvitse käyttää samoja metodeja kun kuntoutuksessa, koulutuksessa hänkin saattaa palkita nameilla.

• herää jo
        kljhlh kirjoitti:

Ei se Cesar ihan idiootti ole, tarvittaessa on koirat tutkittu sairauksien varalta ennen kun se on lähteny niitä kuntouttamaan. Ja nimenomaan kuntouttamaan, tossa artikkelissa puhutaan koko ajan että hän käyttäisi koulutusmetodina oppejaan. EI, hän ei kouluta koiria vaan kuntouttaa niitä. Jos hän kouluttaa koiria (opettaa temppuja, uusia käskyjä yms) niin ei tarvitse käyttää samoja metodeja kun kuntoutuksessa, koulutuksessa hänkin saattaa palkita nameilla.

Katsopas neloselta koiralle koti-sarjaa, siinäkin kuntoutetaan koiria, todella aggressiivisiakin (ovat punaisella pannalla merkittyjä). Mutta niitä ei löydä, niille ei käytetä piikki-tai sähköpantoja niitä ei potkita jne. silti niistä tulee yhteiskunta kelpoisia. Koiran kuntoutusta ei ole sähkä-ja piikkipannat, koiran kuntousta ei ole väkivalta, päinvastoin. Katso joskus niin huomaat että koiran voi kuntouttaa luottamaan ihmiseen, ilman pelkoa.

• virolaisen_nainen
        alistunut = pelokas kirjoitti:

Suhde koiran kanssa kuuluu olla molemmin puolin kunnioittava ja luotettava. Koiralle täytyy opettaa että ihmistä pitää kunnioittaa, mutta se pitää tehdä koraa kunnioittavasti, eli ei satuttaen. Jos koiraa pitää rangaista niin se pitää tehdä niin että siltä tuntuu psyykisesti pahalta, ei niin että siihen sattuu fyysisesti. Minulla on kotona kaksi ihanan kilttiä koiraa todisteeksi siitä, että tämä toimii

• Kouluta ja ohjaa

Miks te ette osaa kouluttaa koirianne???? Ei siihen tarvita milania tai kolinapurkkeja. Ettekö tosiaan ymmärrä eläimistä mitään vai onko liian haastava rotu valittu? Koirat tarvitsevat tuntikaupalla liikuntaa, tekkemistä, leikkiä joka ikinen päivä!!! Ottaa aivoon kun viedään jollekin tunnin remmilenkille kireässä hihnassa päivittäin ja siitten ihmetellään kun koira rähisee vastaantulijoill tai vastaavaa. Koira on elämäntapa, eikä koiran kuuluisi olla edes työpäivää yksin. Ennen koirat olivat maatalon pihapiirissä kaiken päivää, nyt sullotaan ehkä pieneen huoneeseen 10 tunniksi. Ihmiset pilaa koiransa. Yhtäkään koiraani en ole joutunut tönäisemään tai tempaisemaan, koulutettu on mutta ei koskaan väkivalloin. Milan on amerikkalainen viihdeohjelma, Hesassahan se nähtiin, ett oikeesti se ei osannu mitään.

• Tietämätön ;-)

Ilmeisesti oma tuntemuksesi eläimistä sekä koirista on melko vähäinen. Mielenkiinnosta kuulisin mitä koirarotua itse pidät? Arvostelet muiden kommentteja, joissa kerrotaan useista koirankasvattajia koskevista ongelmista ja pyritään antamaan toisille vinkkejä koulutukseen sekä kasvatukseen. Lisäksi et tiedä miten toiset koiriaan pitävät. Itse käytän kolinapurkkia koiraani, jolla todellakin on ollut aktiviteettejä, liikuntaa ihan joka ikinen päivä. Toisten koirien kohtaaminen ei vaan onnistunut näistäkään huolimatta. Eihän se tietenkään ole koiralle hyvä asia olla yksin sitä työpäivää (8-10 tuntia), mutta kun pääosalla koirien omistajista kuitenki on se työ tehtävänä. Monille koirille yksi pieni huone on sitävastoin vähemmän stressaava kuin esimerkiksi iso omakotitalo.

• et sitten osannut
        Tietämätön ;-) kirjoitti:

Ilmeisesti oma tuntemuksesi eläimistä sekä koirista on melko vähäinen. Mielenkiinnosta kuulisin mitä koirarotua itse pidät? Arvostelet muiden kommentteja, joissa kerrotaan useista koirankasvattajia koskevista ongelmista ja pyritään antamaan toisille vinkkejä koulutukseen sekä kasvatukseen. Lisäksi et tiedä miten toiset koiriaan pitävät. Itse käytän kolinapurkkia koiraani, jolla todellakin on ollut aktiviteettejä, liikuntaa ihan joka ikinen päivä. Toisten koirien kohtaaminen ei vaan onnistunut näistäkään huolimatta. Eihän se tietenkään ole koiralle hyvä asia olla yksin sitä työpäivää (8-10 tuntia), mutta kun pääosalla koirien omistajista kuitenki on se työ tehtävänä. Monille koirille yksi pieni huone on sitävastoin vähemmän stressaava kuin esimerkiksi iso omakotitalo.

Joo, taas näitä liikuntaa joka ikinen päivä, muttei ilmeisesti tarpeeksi. Eikä ole pennusta asti sosiaalistettu kun pitää jo purkkeja mukana kantaa. Jos koirasi on saanut aktiviteetteja ja liikuntaa tarpeeksi ei tarvita mitään purkkeja, ja tuolla purkilla siitä ohituksesta tehdään ISO NUMERO ja ajattelitko loppuikäsi purkkia kantaa mukana ?

• Nimimerkki.

Käsittääkseni tyyppi on kouluttanut palveluskoiriakin aikoinaan, joten kai se nyt helvetti soikoon jotain osaa... Koirakuiskaaja on vaan ohjelma telkkarissa, jossa pureudutaan yhteen osa-alueeseen hänen tekemisissään. Toki nyt ilmeisesti painottuu ongelmakoiriin hänen toimintansa, mutta jos tuon ohjelman avulla tyhmät jenkit tajuaa, että koira ei tahdo pukeutua kivaan pikku "outfitiin" joka päivä, ei tahdo käyttää kynsilakkaa, ei tahdo matkustaa laukussa vaikka onkin vain pikkuinen chihu... jne. jne. ei tahdo tulla kohdelluksi ihmisvauvana, ei ymmärrä ihmisen puhetta, ei ajattele samalla tavalla kuin ihminen jne. jne. niin eiköhän ohjelma ole silloin ihan paikallaan.

• tyhmä ilmoittautuu

mikä on kolinapurkki?

• Tölkki

Kolinapurkki on mistä tahansa tölkistä tehty ja kolikoilla, ruuveilla yms tavaralla täytetty "apuväline". Sillä saa koiran huomion pois väärästä tekemisestä vaikka sitten koiria kohdatessa. En suosittele käytettäväksi kuin silloin, kun mikään muu ei toimi. Eikä sillä tölkillä heitetä koiraa, kuten monessa viestiketjussa virheellisesti kerrotaan.

• ...

Kolinapurkin ongelma on se, että se toimii vain pelokkailla ja siitä syystä rähisevillä koirilla. Koira näkee toisen koiran, se alkaa pelkäämään ja se aloittaa rähinän -> se säiketellään kolinapurkilla, jolloin koira ei enää aloita rähinää toisia koiria kohtaan koska se tietää rähinän aiheuttavan itselleen tämän vielä pahemman säikäyksen/pelon. Purkki ei siis vie koiran pelkoa kohtaamistilanteissa mihinkään, vaan se estää koiraa suuremman pelon takia reakoimasta luonnollisella tavalla pelkoonsa.

Itse olen joskus kolinapurkkia omilla koirilla käyttänyt juuri tuohon huomion pois kiinnittämiseen. Eli kyseessä ei ole pelkotilanne ja se oli sellaiset kymmenen sekunttia ja purkit olivat riekaleina. Toimi joo. Toki jos koira on kiinnostunut jostain epäoleellisesta asiasta, joka ei ole hampaiden ulottuvilla, kuten nyt vaikka puussa kiipeävä orava, jokin kolinalla viereen tuleva asia on sitä lisää innostava ja hampaiden ulottuvillakin, joten huomio on siirtynyt hetkessä oravasta purkin raateluun. Koska kyseessä on metallinen tölkki, joka tekee pahaa jälkeä ikenille, vaihdoin tölkin hammasystävällisempiin leluihin, niiden ongelma on että niistä ei lähde yhtä inspiroivaaa ääntä ja huomion suuntaaminen leluun on haastavampaa...

Jos koira ei pelkää kovia ääniä, niin se yleensä innostuu niistä, mikä vie kolinapurkilta kaiken tehon pois, lelun heittäminen jalkoihinhan vain palkitsee koiraa tilanteessa. Jos koira pelkää, niin silloin purkkia voi toki käyttää koiran kouluttamiseen, voi vain omaa moraaliaan miettiä, jos haluaa koiraansa kouluttaa pelolla...

• Millanin kannattaja

Tuo artikkeli on kyllä ihan huuhaata. Huomasin sen jo ensimmäisessä kappaleessa olevista lainausmerkeistä, "ongelmakoirat". Koira joka on hengenvaarallinen ihmisille ja muille elukoille, on ongelmakoira ilman mitään lainausmerkkejä.

Koska ihmiset eivät ole koiria, meidän on täytynyt keksiä vastaavia, samalla tavalla vaikuttavia kommunikointitapoja kuin koirilla on toistensa kanssa. Jos olet koskaan nähnyt koiraemoa pentujen kanssa, olet huomannut että emon rankaistessa pentua se menee kerrasta perille siinä hetkessä. En ymmärrä miksi ihmisten pitäisi hyssytellä ja antaa makupaloja, jos koira on täysin pihalla siitä missä sen paikka on tässä maailmassa.

Millanilla on mielestäni todella hyviä periaatteita, kuten se, että koiran täytyy saada oikeassa suhteessa liikunta, ravinto, hellyys ja kuri. Amerikkalaisille ei ole itsestäänselvyys, että koiraa pitäisi esimerkiksi lenkittää.

Yksi hyvä esimerkki tasapainoisesta koirasta oli Millanin pitbull Daddy, joka valitettavasti kuoli vanhuuteen. Kannattaa tsekata youtubesta, oli muuten mahtava tapaus!

• ota opiksi

• ota opiksi kirjoitti:

http://www.ruutu.fi/ohjelmat/koiralle-koti/kausi-3-jakso-9-pentutehtaan-potilaat, katsoppa vaikka tuolta miten esim. aggressiivisia koiria oikeasti koulutetaan, jaksossa on myös rotikka joka aggressiivinen. Koiria koulutetaan ja kuntoutetaan ilman väkivaltaa ja koirien ehdolla.

Koiraan pitää tarpeen vaatiessa pystyä käyttämään myös dominoivaa koulutusmenetelmää, Rotikka on hyvin pehmeä ja fiksu rotu, sen saa yleensä kuntoutettua hyvin pitkälle johdonmukaisella positiivisella koulutuksella. Missä jaksossa, kohdassa milan on käyttänyt väkivaltaa? hän nimenomaan painottaa ettei koiraan satu, ettei hän fyysisesti satuta koiraa. Ja ota huomioon että hän työskentelee pitkälti äärimmäisten tapausten kanssa.
        Olen itse kuntouttanut oman karjalankarhukoira mixini joka pelkäsi ihmisiä, muita koiria, kaikkia kovia ääniä, varasti ruokaa, murisi kupilta ,ei antanut hoitaa (tuli minulle rescue koirana) Ja kyllä, olen joutunut koiraa ottamaan niskavilloista kiinni ja komentamaan sitä! En koskaan niin että koiraan sattuisi, vaan niin että se ymmärtää minun olevan tosissani. Kannattaa lukea koirien normaalista käytöksestä mm. miten emo kertoo pennuille että nyt riittää.. milanin keinot perustuvat hyvin pitkälti siihen "ajattele kuin koira ja hallitse itsesi"

• et näin
        mis.sy kirjoitti:

Koiraan pitää tarpeen vaatiessa pystyä käyttämään myös dominoivaa koulutusmenetelmää, Rotikka on hyvin pehmeä ja fiksu rotu, sen saa yleensä kuntoutettua hyvin pitkälle johdonmukaisella positiivisella koulutuksella. Missä jaksossa, kohdassa milan on käyttänyt väkivaltaa? hän nimenomaan painottaa ettei koiraan satu, ettei hän fyysisesti satuta koiraa. Ja ota huomioon että hän työskentelee pitkälti äärimmäisten tapausten kanssa.
        Olen itse kuntouttanut oman karjalankarhukoira mixini joka pelkäsi ihmisiä, muita koiria, kaikkia kovia ääniä, varasti ruokaa, murisi kupilta ,ei antanut hoitaa (tuli minulle rescue koirana) Ja kyllä, olen joutunut koiraa ottamaan niskavilloista kiinni ja komentamaan sitä! En koskaan niin että koiraan sattuisi, vaan niin että se ymmärtää minun olevan tosissani. Kannattaa lukea koirien normaalista käytöksestä mm. miten emo kertoo pennuille että nyt riittää.. milanin keinot perustuvat hyvin pitkälti siihen "ajattele kuin koira ja hallitse itsesi"

Eli sinun mielestä sähkö-/piikkipannat eivät satu ? Entä potkiminen tai se että hihna on kireällä kurkussa ? Kokeile itseesi ja tule sitten kertomaan, miltä tuntui, voit aloittaa tuolla hihnalla.

• et näin kirjoitti:

Eli sinun mielestä sähkö-/piikkipannat eivät satu ? Entä potkiminen tai se että hihna on kireällä kurkussa ? Kokeile itseesi ja tule sitten kertomaan, miltä tuntui, voit aloittaa tuolla hihnalla.

En ole kyllä yhdessäkään koirakuiskaaja jaksossa nähnyt sähkö tai piikkipantoja. Mutta niinkuin joku tuolla aiemmin mainitsi, niitä hän käyttää vain vaarallisiin tapauksiin. Hihna korkealla kurkussa ei nyt ole mitenkään erityisen kireällä, eikä varmasti vahingoita koiran herkkää kurkkua. Väittäisin että ihan perus suomijuntit joiden koirat vetää kuin höyryjunat satuttavat koiria tavallisella kaulapannalla enemmän.

• et näin kirjoitti:

unohdin vielä tuohon "potkimiseen" lisätä että hän ei kyllä koiraa potki, vaan huomauttaa kosketuksella, se on ihan sama kosketatko kädellä vai jalalla kunhan et tee kovasti.. pikkasen turhaa liioittelua ja kärjistämistä taholtasi.

• et näin
        mis.sy kirjoitti:

En ole kyllä yhdessäkään koirakuiskaaja jaksossa nähnyt sähkö tai piikkipantoja. Mutta niinkuin joku tuolla aiemmin mainitsi, niitä hän käyttää vain vaarallisiin tapauksiin. Hihna korkealla kurkussa ei nyt ole mitenkään erityisen kireällä, eikä varmasti vahingoita koiran herkkää kurkkua. Väittäisin että ihan perus suomijuntit joiden koirat vetää kuin höyryjunat satuttavat koiria tavallisella kaulapannalla enemmän.

Et siis tiedä kaikkea millanista. Ja miten joku itse itsensä psykologiksi nostanut henkilö tietää yhtäkkiä koirista enemmän, kuin oikeasti koiria tutkineet ? Kerro toki, kun minä en menisi itseäni psykologiksi kehumaan, jos en oikeasti ole kouluttautunut. Ja kyllä suomessa ei näytetä niitä jaksoja joissa käyttää suomessa laittomia menetelmiä, eli täällä näkyy vain "pehmeimmät" jaksot. Ja esim. http://www.youtube.com/watch?v=KuinToBgUco, tuota ei edes näytetä alaikäisille ! Tuskin ihan makupaloilla kouluttaa.

• Moppe
        et näin kirjoitti:

Et siis tiedä kaikkea millanista. Ja miten joku itse itsensä psykologiksi nostanut henkilö tietää yhtäkkiä koirista enemmän, kuin oikeasti koiria tutkineet ? Kerro toki, kun minä en menisi itseäni psykologiksi kehumaan, jos en oikeasti ole kouluttautunut. Ja kyllä suomessa ei näytetä niitä jaksoja joissa käyttää suomessa laittomia menetelmiä, eli täällä näkyy vain "pehmeimmät" jaksot. Ja esim. http://www.youtube.com/watch?v=KuinToBgUco, tuota ei edes näytetä alaikäisille ! Tuskin ihan makupaloilla kouluttaa.

Sama vaiva se Vilanderiakin vaivasi luuli itseänsä koirapsykologiksi mutta muuttui koirakuiskaajaksi. Kaikkea ne ihmiset itsestään luulevat. Öljypolttimoita rassaamalla ei ole koskaan tultu psykologiksi!

• peltinen1

Kutsun kyllä poliisit paikalle jos mun aran koiran kohdalla joku alkaa jotain peltipurkkeja rämisyttämään! On meinaan tehty sen verran töitä että on opittu ohittamaan muut koirat hillitysti. Miettikääs mitä koirani tekee seuraavan kerran kun vastaan tulee tämä purkin kolisuttaja koira? Ei ainakaan ohita kauniisti.

• Säpinää

Ettei vaan kävisi aika pitkäksi kun sitä poliisia odottelet ;-)

• Älä naurata

Hah, hahhahahahha.... Kerrot siis poliisille, että vastaantulija piti kovaa ääntä ja sun koirasi ei tykkää kovista äänistä. Hei kuule se on sun (ja pääosin sun) ja koirasi vika, jos ei äänet miellytä. Sun tarttee varmaankin lenkityttää koiraasi yöaikaan, niin ei ole niin pelkoa vastaantulijoiden metelöinnistä. Tai vaihteehtoisesti voit muuttaa korpeen. Ai niin et voi koska sielläkin saattaa olla sellaisia ääniä, mistä sinä ja koirasi eivät pidä. Luonnonkin pitäisi ymmärtää, että sinulla on koirasi kanssa ongelmia.

Ihan sama, jos jokut känniläiset möykkäävät yleisellä paikalla ja koirasi ei siedä möykkäämistä, niin se on sinun ongelmasi.

Voi hyvää päivää, että ympäristön pitäisi ottaa huomioon sinun ongelmasi ja sinun koirasi. Ei pidä.

• otapa selvää
        Älä naurata kirjoitti:

Hah, hahhahahahha.... Kerrot siis poliisille, että vastaantulija piti kovaa ääntä ja sun koirasi ei tykkää kovista äänistä. Hei kuule se on sun (ja pääosin sun) ja koirasi vika, jos ei äänet miellytä. Sun tarttee varmaankin lenkityttää koiraasi yöaikaan, niin ei ole niin pelkoa vastaantulijoiden metelöinnistä. Tai vaihteehtoisesti voit muuttaa korpeen. Ai niin et voi koska sielläkin saattaa olla sellaisia ääniä, mistä sinä ja koirasi eivät pidä. Luonnonkin pitäisi ymmärtää, että sinulla on koirasi kanssa ongelmia.

Ihan sama, jos jokut känniläiset möykkäävät yleisellä paikalla ja koirasi ei siedä möykkäämistä, niin se on sinun ongelmasi.

Voi hyvää päivää, että ympäristön pitäisi ottaa huomioon sinun ongelmasi ja sinun koirasi. Ei pidä.

Känniläisilläkään ei ole oikeutta möykätä yleisellä paikalla, kyllä poliisit tulevat jos häiritään. Koiriakaan ei saa tahalleen pelotella = eläinrääkkäystä. Kaikissa kunnissa on järjestyssäännöt, jotka kieltävät häiritsevän käyttäymisen yleisillä paikoilla.

• lueppas

mis.sy et varmastikaan ole nähnyt yhdessäkään jaksossa noita menetelmiä, artikkelissahan kerrotaan, että ne sensuroidaan pois..

• wuf wuf

Onhan "keisari" ollut jo aikaa sitten syytteessä eläinten pahoinpitelystä... Kokonaisuutena ällöttävä neiti koko tyyppi.

• Ällöttävä vai ...?

Ilmeisesti paljon seuraat tätä "ällöttävää neitiä" kun niin paljon hänestä tiedät ;-)

• Kaapista ulos
        Ällöttävä vai ...? kirjoitti:

Ilmeisesti paljon seuraat tätä "ällöttävää neitiä" kun niin paljon hänestä tiedät ;-)

Wuf wuf, tule ulos kaapista vaan, nykyaikana se on ihan sallittua

• perusmeininki

"Et siis tiedä kaikkea millanista. Ja miten joku itse itsensä psykologiksi nostanut henkilö tietää yhtäkkiä koirista enemmän, kuin oikeasti koiria tutkineet ?"

Voisin sanoa täysin samoin sinulle! Et tainnut tietää että Ceasar on nimenomaa oppinut lukemaan koiria tutkien pienestä pitäen koirien luonnollista käyttäytymistä laumassa. Ja kyse oli farmilla asuvia, heidän omia koiria, jotka työskentelivät paimentaen kotieläimiä ja asuen ihmisten kanssa. Eli kyseessä ei ole susilauma tai villikoiralauma. Kyse on samantyyppisistä koirista, joita meillä täällä Suomessa työskentelee erilaisilla farmeilla ja makaa sinunki sohvalla.

Että en tiedä millä perusteella voit sanoa ettei Millan olisi tutkinut koiria. Ceasar on nimenomaa tutkinut koirien käyttäytymistä silloin kuin käyttäytyminen on luonnollisinta; laumassa.

Ja olen nähnyt monta jaksoa, jossa Ceasar tarjoaa makupalaa koiralle tämän toimiessa oikein, vahvistaakseen tämän oikeaa käyttäytymistä.

• jokuvaan taas

Milan toimii samalla lailla kuin eläimet toisilleen. Koirat ei ymmärrä ihmis lässytystä.

En ole nähnyt ainoatakaan luonnonelokuvaa, missä lauma palkitsee makupaloilla toisia...

Koira on laumaeläin ja sen maailma on laumassa eläminen ja sen lauman sääntöjen kans eläminen, muuten se tapettaisiin omaan laumaan tai siitä tulisi johtaja ja ihmisen kanssa elävä koira ei voi olla laumanjohtaja.

Cesar palauttaa koiran sille asteikolle, mille se kuuluukin.

Nainen mikä näyttä spanielilta, joka pitää itseään koira experttinä samanlaisessa ohjelmassa on täysin pelle.

• faktoja kiitos

Mistäs ihmeestä tulee tuo "koira on laumaeläin", tuhansia vuosia ihmisen kanssa elänyt eläin, jolla ei ole laumaa ollut ympärillä, onkin laumaeläin ? Kerro toki, koira ei ole =susi joka on laumaeläin. Koirat oppii sanoja ja niiden merkityksiä, osa satoja, niin miksi niitä pitäis potkia, kun ymmärtävät puhetta. Ja missä olet nähnyt ohjelmia oikeasti kesykoirista jossa ne elää laumassa ? Kerro toki, joo villiintyneitä on ulkomailla, mutta ei niillä ole johtajaa vaan jokainen hommaa itse itselleen ruoan, kun taas laumassa se hommataan itse.

• jokuvaan taas vastaa
        faktoja kiitos kirjoitti:

Mistäs ihmeestä tulee tuo "koira on laumaeläin", tuhansia vuosia ihmisen kanssa elänyt eläin, jolla ei ole laumaa ollut ympärillä, onkin laumaeläin ? Kerro toki, koira ei ole =susi joka on laumaeläin. Koirat oppii sanoja ja niiden merkityksiä, osa satoja, niin miksi niitä pitäis potkia, kun ymmärtävät puhetta. Ja missä olet nähnyt ohjelmia oikeasti kesykoirista jossa ne elää laumassa ? Kerro toki, joo villiintyneitä on ulkomailla, mutta ei niillä ole johtajaa vaan jokainen hommaa itse itselleen ruoan, kun taas laumassa se hommataan itse.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Laumaeläin

ja sieltä: Laumaeläin lemmikkinä

Kanit ja marsut elävät laumassa, ja siksi niitä kannattaa aina hankkia vähintään kaksi. Koira on ollut aikaisemmin laumaeläin. Koirat usein ulvovat, kun niiden omistaja lähtee pois, sillä koirat ulvovat susien tavoin pitääkseen yhteyttä laumaansa.

Komminikointi on opeteltua viestintää, vai luuletko että kaikki eläimet osaa ihmisen antamia käskyjä ilman opetusta. Luonnossakin eläimet pitää omalla viestittely äänillä yhteyttä toisiin.

• koira ei siis ole
        jokuvaan taas vastaa kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Laumaeläin

ja sieltä: Laumaeläin lemmikkinä

Kanit ja marsut elävät laumassa, ja siksi niitä kannattaa aina hankkia vähintään kaksi. Koira on ollut aikaisemmin laumaeläin. Koirat usein ulvovat, kun niiden omistaja lähtee pois, sillä koirat ulvovat susien tavoin pitääkseen yhteyttä laumaansa.

Komminikointi on opeteltua viestintää, vai luuletko että kaikki eläimet osaa ihmisen antamia käskyjä ilman opetusta. Luonnossakin eläimet pitää omalla viestittely äänillä yhteyttä toisiin.

No otitko huomioon, OLLUT AIKAISEMMIN LAUMAELÄIN, eli ei ole enää. Koirat elävät hyvin usein ainoana koirana perheessään, ja hyvin pärjäävät.

• wetwerjg

Mun nimi on Milan. :(

• Cesar's way

Pakko vastata tähän ketjuun Cesar Milanin suurena "fanina" ja Koirakuiskaaja -ohjelmaa 6 tuotantokautta katsoneena (ja vielä ois kausia jäljellä).

Cesar on koirien kouluttamisen suhteen saanut erilaiset lähtökohdat kuin useimmilla muilla kouluttajilla on: hän on kasvanut maasa jossa koiria pyörii vapaina kaduilla. Hän on oppinut koirien tavan kommunikoida keskenään (emo pennun kanssa, vanhempi koira nuoremman kanssa yms) ja metodinsa perustuvat siihen. Hänen muuttaessaan Meksikosta Yhdysvaltoihin nuorempana hän aloitti uransa koirien ulkoiluttajana. Hän siis käveli useamman koiran kanssa kaduilla ilman hihnaa sillä kielitaidottomuuden yms takia hän ei tiennyt että jenkeissä koirien pitää olla julkisilla paikoillan kytkettynä. Hänestä huokuu luontainen rauhallinen energia joka saa koirat näkemään hänet johtajanaan. Ja koirathan TARVISEVAT SEN MÄÄRÄTIETOISEN, RAUHALLISEN JOHTAJAN.

Ärsyttää tollaset artikkelit niinkun tämä "Rankaiseminen ei tee koirasta tottelevaisempaa" jossa väitetään että Cesarin metodit jotenkin pahentaisivat koiran ongelmia, ja että hän ei välittäisi ongelmian syystä. JOKAISEN TAPAUKSEN KOHDALLA HÄN ARVIOI, onko koira dominant (dominoiva), fearfull (pelokas), agressive (agressiivinen), neurotic (neuroottinen), mitä tahansa. Hän EI VAAN MENE PAIKALLE JA SANO ETTÄ NONIIN ALETAANHAN POTKIA.
      Hänen käyttämänsä metodit:
      -tönäistään koiraa jalalla (tai jos ollaan lähempänä koiraa esim kyykyssä voidaan käyttää myös etu ja keskisormea) jotta aivot kiinnittäisivät huomion muualle (esim jos koira fiksoituu liiaksi ohittavaan koiraan, juoksevaan lapseen, kissaan tms)
      -koiran työntäminen maahan kyljelleen ja tarvittaessa käden pitäminen sormet "harillaan" koiran kaulalla, mikä itseasiassa matkii mitä toinen koira tekee toiselle, joka yrittää käyttäytyä dominoivasti tai agressiivisesti (kädellä imitoidaan koiran suuta ja hampaita)
      -taluttimessa olevan koiran hihnaa vetäminen nopeasti sivulle (ei koskaan liian kovaa, hän on sanonut monille asiakkaileen että tekevät liian kovaa ja korostanut että tarkoitus on saada koira vaan kiinnittämään huomio muualle, ei repiä sitä)

Pointti on se, että jos lähtee tollasia artikkeleita kirjottamaan ja muutenkin asiasta minkäänlaisia "faktoja" latelemaan, pitää siitä tietää jotankin. Ja se tieto tulee kun katsoo sarjaa tarpeeksi paljon, joka jaksossa oppii uutta. Cesaria ei voi mennä luokittelemaan eläinrääkkäjäksi tms vain muutamien jaksojen perusteella. KOIRAT YMMÄRTÄVÄT HÄNTÄ, HÄN KUNTOUTTAA KOIRIA JA KOMMUNIKOI NIIDEN KANSSA NIIDEN OMALLA KIELELLÄ. Keskenään elävässä koiralaumassakaan ei jaeta nameja toistensa kesken. Emokoira käyttää suutaan ja pieniä näykkäsyjä opettaessaan pentujaan miten kovasti saa tissiä imeä ja päällä hyppiä. Cesar käyttää ihan samoja keinoja.

Ja otetaan huomioon se että usein ohjelmassa nähdään koiria jotka voivat vahingoittaa toisia koiria tai ihmisiä. Mitäs sitten teet sellasen koiran kanssa jos oot sen nameilla opettanut kiinnittämään huomion muualle, ja yhtenä päivänä ei ookkaan lenkillä nameja mukana? Taitaa osua pilkka omaan nilkkaan.

• uskokaa huviksenne

IHMINEN EI OLE KOIRA ! Ihminen käyttäytyy niin kuin ihmiset ja koirat oppivat kymmeniä sanoja, joten miksei niitä voi käyttää ? Idiootin vaikutelman saa kun potkii koiraansa ja sähisee kuin kissa.

• pr_

Ylläoleva on se pointti, joka tuntuu olevan erityisen hukassa näiltä "kasvoin villikoirien keskellä ja nyt olen koirapsykologi"-tyyppisiltä kouluttajilta.

Mutta väännetään nyt rautalangasta mikä on ongelma esimerkiksi siinä, että lähestytään vaikka aggressio-ongelmia kylkeen tökkimällä ja hihnasta nyppien.
        Kun koiraa tökätään/nypitään/younameit seurauksena käytöksestä, voidaan katsoa tapahtuvan kahdentyyppistä oppimista. Ensinnäkin sosiaalista oppimista, jossa sosiaalisesti älykäs eläin kuten koira oppii tarkkailun ja kommunikaation seurauksena: tässä tapauksessa (tuurilla) että kyseinen käytös ei ole toivottavaa. Toiseksi behavioristisen oppimisteorian mukaista oppimista, jossa seuranneen rangaistuksen vuoksi käytöksen esiintyminen vähenee. Ensiksimainitun laajuudesta voidaan kiistellä ja sitä ei välttämättä tapahdu. Jälkimmäinen tapahtuu väistämättä. (Rangaistus: mikä tahansa seuraus, joka vähentää käytöksen todennäköisyyttä tulevaisuudessa.)

Kun puhutan aggressiosta, on edellämainittu "käytös" useimmiten jokin varoitussignaali: tuijotus, jäykistyminen, murina. Kun näistä rangaistaan koiraa (tökkäisy, sähinä, hihnasta nyppiminen), tapahtuu välttämättä edellä kuvailtua operanttia ehdollistumsta, ja niiden esiintyminen vähenee (loppuu).
        Eikö se sitten ole toivottavaa? No ei. Voi kyllä olla, että kun koiran aggression ilmenemismuodot saadaan kitkettyä niin koira myös lopulta rauhoittuu tilanteessa. Tässä mielessä saavutetaan toivottu tulos. Samalla on kuitenkin usein kitketty kyseiset varoitussignaalit osittain tai kokonaan koiran käytöksestä. Jos koira vielä joskus joutuu tilanteeseen jossa se lähtee varoittamaan tai ilmenee aggressiota, ei se käy kommunikoinnissaan läpi normaaleja vaiheita vaan jäljellä on enää normaalitila -> hyökkäys.

"Mitäs sitten teet sellasen koiran kanssa jos oot sen nameilla opettanut kiinnittämään huomion muualle, ja yhtenä päivänä ei ookkaan lenkillä nameja mukana?" Harvoin näkee näin täydellistä ymmärtämättömyyttä psykologian alkeista ja ennen kaikkea koirien kouluttamisesta. Tai no, täällä valitettavasti aika usein.

Suosittelen suurimmalle osalle tämän ketjun kirjoittajia lämpimästi jotain perustavanlaatuista ja tietoon perustuvaa kirjallisuutta koirista... Miklósin Dog Behaviour, Evolution and Cognition käy läpi aikalailla kaiken mitä koiran ja koiraeläinten käytöksestä todella tiedetään (no, tiedettiin vuonna 2007), kun kerta usein vedotaan siihen että "koirat/sudet tekevät myös asian x tilanteessa y". Ja jos kantti riittää ja nää saa jostain käsiinsä niin Handbook of Applied Dog Behaviour and Training vol. 1-3 käy lävitse suunnilleen kaikki kuviteltavissa olevat lähestysmitavat kaikkiin kuviteltavissa oleviin ongelmiin. Paikoiten... tiivistä, mutta informaatioarvoltaan puhdasta kultaa.
        Kaikista taitaa jotain osia Google Booksin esikatselussa.

• kikkelitonttu
        pr_ kirjoitti:

Ylläoleva on se pointti, joka tuntuu olevan erityisen hukassa näiltä "kasvoin villikoirien keskellä ja nyt olen koirapsykologi"-tyyppisiltä kouluttajilta.

Mutta väännetään nyt rautalangasta mikä on ongelma esimerkiksi siinä, että lähestytään vaikka aggressio-ongelmia kylkeen tökkimällä ja hihnasta nyppien.
        Kun koiraa tökätään/nypitään/younameit seurauksena käytöksestä, voidaan katsoa tapahtuvan kahdentyyppistä oppimista. Ensinnäkin sosiaalista oppimista, jossa sosiaalisesti älykäs eläin kuten koira oppii tarkkailun ja kommunikaation seurauksena: tässä tapauksessa (tuurilla) että kyseinen käytös ei ole toivottavaa. Toiseksi behavioristisen oppimisteorian mukaista oppimista, jossa seuranneen rangaistuksen vuoksi käytöksen esiintyminen vähenee. Ensiksimainitun laajuudesta voidaan kiistellä ja sitä ei välttämättä tapahdu. Jälkimmäinen tapahtuu väistämättä. (Rangaistus: mikä tahansa seuraus, joka vähentää käytöksen todennäköisyyttä tulevaisuudessa.)

Kun puhutan aggressiosta, on edellämainittu "käytös" useimmiten jokin varoitussignaali: tuijotus, jäykistyminen, murina. Kun näistä rangaistaan koiraa (tökkäisy, sähinä, hihnasta nyppiminen), tapahtuu välttämättä edellä kuvailtua operanttia ehdollistumsta, ja niiden esiintyminen vähenee (loppuu).
        Eikö se sitten ole toivottavaa? No ei. Voi kyllä olla, että kun koiran aggression ilmenemismuodot saadaan kitkettyä niin koira myös lopulta rauhoittuu tilanteessa. Tässä mielessä saavutetaan toivottu tulos. Samalla on kuitenkin usein kitketty kyseiset varoitussignaalit osittain tai kokonaan koiran käytöksestä. Jos koira vielä joskus joutuu tilanteeseen jossa se lähtee varoittamaan tai ilmenee aggressiota, ei se käy kommunikoinnissaan läpi normaaleja vaiheita vaan jäljellä on enää normaalitila -> hyökkäys.

"Mitäs sitten teet sellasen koiran kanssa jos oot sen nameilla opettanut kiinnittämään huomion muualle, ja yhtenä päivänä ei ookkaan lenkillä nameja mukana?" Harvoin näkee näin täydellistä ymmärtämättömyyttä psykologian alkeista ja ennen kaikkea koirien kouluttamisesta. Tai no, täällä valitettavasti aika usein.

Suosittelen suurimmalle osalle tämän ketjun kirjoittajia lämpimästi jotain perustavanlaatuista ja tietoon perustuvaa kirjallisuutta koirista... Miklósin Dog Behaviour, Evolution and Cognition käy läpi aikalailla kaiken mitä koiran ja koiraeläinten käytöksestä todella tiedetään (no, tiedettiin vuonna 2007), kun kerta usein vedotaan siihen että "koirat/sudet tekevät myös asian x tilanteessa y". Ja jos kantti riittää ja nää saa jostain käsiinsä niin Handbook of Applied Dog Behaviour and Training vol. 1-3 käy lävitse suunnilleen kaikki kuviteltavissa olevat lähestysmitavat kaikkiin kuviteltavissa oleviin ongelmiin. Paikoiten... tiivistä, mutta informaatioarvoltaan puhdasta kultaa.

En ymmärrä viestiäsi!

• Ehdollistaja
        kikkelitonttu kirjoitti:

En ymmärrä viestiäsi!

Älä välitä, ei moni muukaan... Vähiten koirat.

• koiransa pilannut
        pr_ kirjoitti:

Tuopas se juuri onkin, joka tekee koirasta vaarallisen (mitä olen yrittänyt itsekin kertoilla), koira ei saisi varoittaa, vaan pitää maata olla hiljaa ja alistunut, olen tiennyt itse pikkupenskasta asti, että se on suoranaista hulluutta edes kieltää murisemasta.

Ja kyllä meidän puolivuotias pentu on opetettu sekä nameilla että ilman, osaa istua, osaa mennä maahan, osaa olla paikalla, eikä ota ilman lupaa edes herkkua, tekee kaiken ilman makupalaakin kehut riittävät. Ja kyllä olen niin hullu ja pilannut koirani, että otan se syliin jos sitä pelottaa esim. kahden koiran perheen tullessa vastaan (on huonoja kokemuksia niistä), ja kyllä nyt uskaltaa kuitenkin nuuskutella näitäkin tapauksia, vaikka vielä pari viikkoa sitten tule syliin tutisemaan. Millanin oppejen mukaan olen tehnyt siis kaiken väärin, koska koira pitää väkisin viedä tilanteisiin joissa se pelkää.

• hggjgjgjjgj

Itse olen opettanut muodissa aiemmin cesaria olleen anders hallgrenin ohjeilla eli pehmeällä koulutuksella erittäin hyvillä tuloksilla. :)

Hyvä johtajuus luottamus ja jämptiys riittää. Ja eleiden ja koiran käytöksen opettelu. Ja että koira ei saa provosoida eikä provosoida.

Ja cesar kouluttaa niitä koiria joille ei ole osattu laittaa rajoja käytökseen eikä ole koulutettu laisinkaan. Tai sitten ihan väärin ja epäjohdonmukaisesti.

Minusta ei pidä sekoittaa hyvää peruskasvatusta ja koiran koulutusta pennusta lähtien jolloin ongelmaa ei tule. Ja sitä että ollaan menty sieltä mistä aita on matalin ja kouluttamatta koiraa tai väärin keinoin ja ongelmat kasaantuneet ja isot rähisijät on valmiita. Koulutus tällöin on hieman erilaista.

• edelleen 2 puolta

Eläinrääkkäys ei ole missään tapauksessa suotavaa olipa kyseessä millainen peto tahansa.

Jos koiraa ei saa käyttäytymään sosiaalisesti niin ihmisiä kuin muita koiria kohtaan ilman väkivaltaa, on koiralle parasta tulla kivuttomasti lopetetuksi.

Millan on monessa suhteessa oikeassa, mutta katsokaapa edes muutama jenkkilässä lähetetty versio ohjelmasta niin ymmärrätte että herra todellakin satuttaa koiria kuin myös alistaa liiallisesti.

• hggjgjgjjgj
        edelleen 2 puolta kirjoitti:

Eläinrääkkäys ei ole missään tapauksessa suotavaa olipa kyseessä millainen peto tahansa.

Jos koiraa ei saa käyttäytymään sosiaalisesti niin ihmisiä kuin muita koiria kohtaan ilman väkivaltaa, on koiralle parasta tulla kivuttomasti lopetetuksi.

Millan on monessa suhteessa oikeassa, mutta katsokaapa edes muutama jenkkilässä lähetetty versio ohjelmasta niin ymmärrätte että herra todellakin satuttaa koiria kuin myös alistaa liiallisesti.

Miten tämä oli vastaus minun kommenttiin...?

Minähän puolesta puhun Hallgrenin ohjeita..ja pehmeää koulutusta ja sitä että peruskasvatus ei tarvitse cesarin ohjeita.

Mitä tulee cesariin on hänelläkin puolensa eli esim. kehottaa liikunnan lisäykseen-moni koira turhautunut kun ei ole haasteita ja odotetaan makaavan kiltisti koko ajan tekemättä mitään.
        Ohjaus hyvä johtajuus eli rajojen laitto.

En itse usko alistamiseen vaan hyvään johtajuuteen ja luottamukseen.

Ja varsin kovilla menetelmillä koira provosoituu ja kovenee..samoin käy hevosille jos pohkeita käytettään koko ajan kovemmin ja kovemmin niin eläin hyytyy ja tulee välinpitämättömäksi. Hyvä koulutus lähtee siitä että koira ymmärtää mistä on kyse ja sitäkin jos tarkasti katsoo niin cesar toitottaa..eli paljon hyvääkin.

Ne sarjat joita olen suomessa nähnyt on ok. Mutta hevosiin vielä mitä herkempää ohjausta puolestaan hevoselta haaveilee niin sitä hienovaraisempaa koulutus on.

Ja ei pidä sekoitta tavallista peruskasvatusta ja ongelmakoirakoulutusta.

• 2 vieläkin
        hggjgjgjjgj kirjoitti:

Miten tämä oli vastaus minun kommenttiin...?

Minähän puolesta puhun Hallgrenin ohjeita..ja pehmeää koulutusta ja sitä että peruskasvatus ei tarvitse cesarin ohjeita.

Mitä tulee cesariin on hänelläkin puolensa eli esim. kehottaa liikunnan lisäykseen-moni koira turhautunut kun ei ole haasteita ja odotetaan makaavan kiltisti koko ajan tekemättä mitään.
        Ohjaus hyvä johtajuus eli rajojen laitto.

En itse usko alistamiseen vaan hyvään johtajuuteen ja luottamukseen.

Ja varsin kovilla menetelmillä koira provosoituu ja kovenee..samoin käy hevosille jos pohkeita käytettään koko ajan kovemmin ja kovemmin niin eläin hyytyy ja tulee välinpitämättömäksi. Hyvä koulutus lähtee siitä että koira ymmärtää mistä on kyse ja sitäkin jos tarkasti katsoo niin cesar toitottaa..eli paljon hyvääkin.

Ne sarjat joita olen suomessa nähnyt on ok. Mutta hevosiin vielä mitä herkempää ohjausta puolestaan hevoselta haaveilee niin sitä hienovaraisempaa koulutus on.

Ja ei pidä sekoitta tavallista peruskasvatusta ja ongelmakoirakoulutusta.

Ei ollu tarkoitus kommentoida sua, lipsahti vain väärään paikkaan

• cesar's way
        edelleen 2 puolta kirjoitti:

en ymmärrä miks on parempi viedä koira piikille kun kouluttaa se cesarin oppien mukaan............. just tällasta ajattelua vastaan cesar yrittää taistella, koska it's not the dog it's the owner.

• koita ymmärtää
        cesar's way kirjoitti:

en ymmärrä miks on parempi viedä koira piikille kun kouluttaa se cesarin oppien mukaan............. just tällasta ajattelua vastaan cesar yrittää taistella, koska it's not the dog it's the owner.

Siksi koira on parempi viedä piikille, kuin tehdä siitä entistä vaarallisempi. Millanhan kieltää koiria esim. murisemasta, jos murisee menee tökkäämään tai sähisee kuin joku idiootti. Koira varoittaa murisemalla ja mitäs luulet, kun koira ei saakaan varoittaa ? Joo, se käy varoittamatta päälle ja jälki ei ole kaunista = koira piikille. Joten miksi pitkittää väistämätöntä ?

• caninefamiglia

En ole ikinä voinut katsoa yhtäkään Koirakuiskaaja jaksoa loppuun. Joku Millanissa vaan tökkii ja pahasti. Omasta mielestäni Stilwell on "koiraystävällisempi". Jos Stilwellin oppeja noudattaisi niin sillä saisi jo todella hyvin kasvatuksen ja perusasiat mallilleen. Kun se koira tulee taloon se on koulutettava heti ja sitä mitä opetetaan niin siinä myös pysytään. Mielestäni koiran saa myös koulutettua käyttämättä voimaa tai mitään pantoja jotka vain satuttavat ja aiheuttavat stressiä koiralle. Oman koirani olen kouluttanut maalaisjärjellä ja Stilwellin metodeilla ja olen tyytyväinen lopputulokseen.

Stilwelliä pidetään kai siksi vähemmän arvossa koska näyttää että hänen pakeilleen tulevat ns "normaalit" koirat, jotka eivät ole hengen vaarallisia, vaikka on niitä sellaisiakin koiria ohjelmassa ollut, jotka ovat olleet selvä riski. "Hullut hurtat" taas sitten menevät yleensä Millanin ohjelmaan. Mutta jos nämäki koirat olisi jo koulutettu ajoissa, eikä päästetty tilannetta niin pahaksi niin silloin omistaja ei tuntisi tarvetta että koira pitää kouluttaa voimalla (Millan näyttää käyttävän huomattavasti enemmän voimaa kuin Stilwell).

• gyuyuiyyi

Molemmilla on puolensa stilwellillä ja cesarilla.

Stillwell on lopettanut koiria cesar ei..ja cesar käyttää laumaansa kouluttamiseen. Joka tasapainottaa koiraa. Stillwell ei kouluttaisi noita koiria joita cesar kouluttaa takaisin tasapainoiseksi. Cesarin isoin plussa on laumahierarkian ymmärrys eleiden tuntemus ja se ettei luovuta.

Mutta cesarin toimia ei pidä käyttää omaan koiraan koska on ongelmakoirakouluttaja ja oma on kasvatettava pennusta pehmein keinoin. Niin ongelmia ei tule edes. Hallgren on hyvä, kaimiokin jms. :)

• gyuyuiyyi
        gyuyuiyyi kirjoitti:

Stillwell on lopettanut koiria cesar ei..ja cesar käyttää laumaansa kouluttamiseen. Joka tasapainottaa koiraa. Stillwell ei kouluttaisi noita koiria joita cesar kouluttaa takaisin tasapainoiseksi. Cesarin isoin plussa on laumahierarkian ymmärrys eleiden tuntemus ja se ettei luovuta.

Mutta cesarin toimia ei pidä käyttää omaan koiraan koska on ongelmakoirakouluttaja ja oma on kasvatettava pennusta pehmein keinoin. Niin ongelmia ei tule edes. Hallgren on hyvä, kaimiokin jms. :)

Itse taas en siedä jostain syystä stilwelliä. Jotenkin ärsyttävä tyyli. Ja samoin se mieskouluttaja jolla oli sarja myös mikä se oli..?
        Mutta häntä pystyyn hyvä myös..oliko se wiren?

• Positively!

Toki saa koulutettua ilman voimaa jne. mutta kun niitä mitä Millanille tulee, ei ole koulutettu oikein. Itse arvostan Millania siksi, että ei luovuta minkään koiran kohdalla, eikä toimita niitä piikille, kuten Stilwell. Jotkut koirat Millan pitää loppuelämän itsellään, jos toteaa ettei niitä voi enää kenellekään muulle luovuttaa. Minusta se kertoo jo kyseisestä ihmisestä melko paljon.

Edellisessä Stilwellin ohjelmassa oli muuten "jännä" juttu... Perheellä oli pieni pelkoaggressiivinen koira, kuvioon kuului vaimon veli joka pelotteli koiraa joka kerta vieraillessaan niin että koiralla pääsi molemmat "lastit" alle, perheen isukki komensi koiraa kovaänisesti, siihen kajottiin väärällä tavalla (koira ei ylipäänsä tykännyt koskettamisesta ja hellimisestä) jne. jne. Stilwell sai ihan hyvälle alulle koiran koulutuksen (kyllä hän osaa kouluttaa en muuta väitäkään), mutta kun sai tietää että perheellä olikin piilossa toinen hoidossa tilapäisesti oleva koira, niin tuo drama queen Stilwell veti hirveät pultit, ja halusi lyödä hanskat tiskiin, kun toinenkin koira oli huonosti käyttäytyvä räksyttäjä.

Millan olisi ottanut tuon haasteena, ja pistänyt ojennukseen molemmat, eikä olisi huutanut ihmisille... Todella "jännää" oli myös se, että Stilwell hakkasi käsillään ja huusi tuon pelokkaan koiran läsnäollessa, vaikka koira nimenomaan pelkäsi sellaista käytöstä... Mutta tärkeintä drama queenille olikin olla esillä ja päästä huutamaan kuinka absoluuttisen pöyristynyt hän oli tilanteesta, koiralla ei niinkään väliä.

Lopussa perhettä ja koiraa näytettiin, ja koiralla meni jo paremmin kun ihmiset olivat Stilwellin epäilyistä huolimatta pysyneet siinä mitä lupasivat. Perhe oli tosi positiivisella mielellä ja kehuivat kuinka parannusta on tapahtunut ja uskovat kaiken muuttuvan vain vielä parempaan suuntaan. Oli tosi naurettavaa kun tuohon oli aina väliin leikattu Stilwellin todella negatiivista mäkätystä, kuinka perheellä on kaikki päin helvettiä ja mikään ei onnistu kuitenkaan...

Hauskaa kun hän on olevinaan niin positiivinen ja höpisee koko ajan positiivisesta kouluttamisesta ja menetelmistä, ja ihmisenä hän on kuitenkin todella negatiivinen ja haluaa tuoda esiin vain huonoja puolia ja "kyllä tääkin varmasti menee päin persettä" -asennetta.

• caninefamiglia
        gyuyuiyyi kirjoitti:

Tiedätkö esimerkiksi miksi Stilwell on lopettanut koiria? Jos juttu edes ylipäätään pitää paikkansa. Minusta omistajalla on oikeus lopettaa koira, jos siitä ei saa enää yhteiskuntakelpoista ja se todellakin on vaaraksi toisille. Ihmisellä on se taito onnistua pilaamaan hyvätkin koirat. Ja oletko sinä sitten niin läheisissä tekemisissä Stilwellin kanssa että tiedät mitkä koirat hän kelpuuttaa ohjelmaansa ja mitkä ei? Stilwellillä on tietynlainen stigma että hänen koulutuksensa ei olisi tehokasta ja että hänen koulutuksensa on vain pikku chihuille tarkoitettua, minkä uskon olevan se syy miksi hänen ohjelmassaan ei nähdä niin usein aggressiivisia koiria. Ja aggressiivisten ja sekopäisten koirien omistajat menevät Millanin ohjelmaan, koska he kuvittelevat että aggressiivinen koira pitää kouluttaa voimalla. Omistajalle tulee sellainen tunne että tuleen pitää vastata tulella.

Sitä olen ihmetellyt että kun Millanista kirjoitellaan aika paljon ja huhutaan paljon kaikenlaista pahaa ja "millanistit" selvästi suodattelevat asioita päässään eivätkä mene uskomaan kaikkea mitä Cesarista kirjoitetaan, mutta eivät kuitenkaan sitten osaa käyttää tätä samaa suodatus tekniikkaa Stilwellin kohdalla vaan uskotaan kaikki pahat sanat ja huhut. Niin sitä ihminen näköjään uskoo mitä haluaa.

Stilwell puhuu paljon että hyvän johtajan ei tarvitse käyttää voimaa ja samaa mieltä olen minäkin. Arvostan enemmän sellaista koiranomistajaa jonka ei tarvitse käyttää voimaa kuten selätellä koiraansa että saa koiralleen opetettua kuka määrää.

Yritän todella paljon pitää mieleni avoinna ja yritän olla yleistämättä liikaa ja olen todella paljon joutunut tekemään töitä itseni kanssa etten ajattele että kaikki Millanin oppeja noudattavat ovat vain natseja, jotka käyttävät mieluummin voimaa kuin älyä koiran kouluttamisessa. Olen tavannut niitäkin ihmisiä joilla on järkeä päässä ja kouluttavat koiriaan Millanin opein, ja sitten on taas niitä jotka tuntuvat pelkästään nauttivan että saavat alistaa isoa koiraa.

• gyuyuiyyi
        caninefamiglia kirjoitti:

Tiedätkö esimerkiksi miksi Stilwell on lopettanut koiria? Jos juttu edes ylipäätään pitää paikkansa. Minusta omistajalla on oikeus lopettaa koira, jos siitä ei saa enää yhteiskuntakelpoista ja se todellakin on vaaraksi toisille. Ihmisellä on se taito onnistua pilaamaan hyvätkin koirat. Ja oletko sinä sitten niin läheisissä tekemisissä Stilwellin kanssa että tiedät mitkä koirat hän kelpuuttaa ohjelmaansa ja mitkä ei? Stilwellillä on tietynlainen stigma että hänen koulutuksensa ei olisi tehokasta ja että hänen koulutuksensa on vain pikku chihuille tarkoitettua, minkä uskon olevan se syy miksi hänen ohjelmassaan ei nähdä niin usein aggressiivisia koiria. Ja aggressiivisten ja sekopäisten koirien omistajat menevät Millanin ohjelmaan, koska he kuvittelevat että aggressiivinen koira pitää kouluttaa voimalla. Omistajalle tulee sellainen tunne että tuleen pitää vastata tulella.

Sitä olen ihmetellyt että kun Millanista kirjoitellaan aika paljon ja huhutaan paljon kaikenlaista pahaa ja "millanistit" selvästi suodattelevat asioita päässään eivätkä mene uskomaan kaikkea mitä Cesarista kirjoitetaan, mutta eivät kuitenkaan sitten osaa käyttää tätä samaa suodatus tekniikkaa Stilwellin kohdalla vaan uskotaan kaikki pahat sanat ja huhut. Niin sitä ihminen näköjään uskoo mitä haluaa.

Stilwell puhuu paljon että hyvän johtajan ei tarvitse käyttää voimaa ja samaa mieltä olen minäkin. Arvostan enemmän sellaista koiranomistajaa jonka ei tarvitse käyttää voimaa kuten selätellä koiraansa että saa koiralleen opetettua kuka määrää.

Yritän todella paljon pitää mieleni avoinna ja yritän olla yleistämättä liikaa ja olen todella paljon joutunut tekemään töitä itseni kanssa etten ajattele että kaikki Millanin oppeja noudattavat ovat vain natseja, jotka käyttävät mieluummin voimaa kuin älyä koiran kouluttamisessa. Olen tavannut niitäkin ihmisiä joilla on järkeä päässä ja kouluttavat koiriaan Millanin opein, ja sitten on taas niitä jotka tuntuvat pelkästään nauttivan että saavat alistaa isoa koiraa.

En pidä kuin kohtuullisena keskitason kouluttajana stilwelliä mitä olen katsonut ohjelmaa..
        Ja on hänellä ainakin yksi cockeri ollut joka lopetettiin ohjelmassa muuten usein on tuota samaa leave it hokemaa. :)

Cesarilla on käsitys koiran tavasta toimia ja ymmärtää laumansa ottaa avuksi.

En pidä liiallisesta machoilusta johon joskus hairahtaa ja tietenkään en pidä että mikäli käytetään sähköpantaa enkä liioitellusta alistamisesta. Mutta ne jaksot joita olen katsonut on ollut paljon hyvääkin. Joten erottelen asiat missä kannattaa oppia ottaa ja missä ei. Ja cesar kouluttaa ongelmakoiria mikä on eriasia kuin tavallinen pitkän ajan koulutus kasvatus pennusta. Aina kannattaa olla kriittinen mikäli siltä tuntuu ei se että yhdessä asiassa onnistuu tee jokaisesta asiasta suotavaa.

Itse olen kouluttanut koirani pehmeästi tosiaan Hallgrenin pehmeällä koulutuksella oli lähinnä vastaveto pk-kenttien luulot pois mentaliteettiin. Sitä mollattiin aikoinaan myös koska luultiin että pehmeä koulutus=kouluttamattomuus.

Ja en ole huutaja(käytän kyllä ääntäni mataloitan jos vaadin jotain ja innostan kirkkaammalla äänellä) koiralleni kuten jotkut ja en kisko edes remmistä jos vaihdan suuntaa sanon silloin tänne tai mennään..

uskon eleiden koiran tuntemukseen lieviin pakotteisiin(silloin kun ohjataan koiraa vaikkapa olemaan provosoitumatta niin saatan myönnän ;)cesarin tyyliin kevyest napauttaa lapaan koiraa että hei katso vähän mitä touhuat-tyyliin ja koska on oppinut että se merkitsee ei tietylle käytökselle niin lopettaa sen ) hyvään johtajuuteen ja johdonmukaisuuteen ja jämptiyteen.

Jos koira ei tottele niin syy on usein siinä ettei edes ymmärrä mitä siltä halutaan. Ja tärkeintä on säilyttää koirassa into tehdä asioita ja että omaaloitteisuuskin säilyy.
        Ihmettelen näitä jotka vie koiriaan sivulla kuin armeijassa ilman että pääsee haistelemaan hajuja tai huutaa tai ei opeta provosoimattomuuteen tai kiskoo remmistä etc....asian viereen mutta tuli mieleen :)

Häntä pystyyn oli hyvä ohjelma..wiren..
        Mutta jokainen kouluttaa omalla tyylillä ja liikaa ei kannata sekoittaa sitä sun tätä oppia vaan miettiä kokonaisvaltaisesti koiran kannalta. Eleet ja johdonmukaisuus kärsivällisyys. Palkkio.

• et näin
        caninefamiglia kirjoitti:

Stilwell ei ole lopettanut yhtään koiraa, ainoastaan suosittanut, kun koirat ovat ilman syytä käyneet esim. lasten päälle, niin että lapsille on tullut sairaalareissu. Itse olen yhdessä jaksossa tämän nähnyt, ja koira oli todella vaarallinen lapsille, eikä siitä olisi tullutkaan lemmikkiä kenellekkään. Koiran omistaja teki itse päätöksen lopetuksesta.

• gyuyuiyyi
        et näin kirjoitti:

Stilwell ei ole lopettanut yhtään koiraa, ainoastaan suosittanut, kun koirat ovat ilman syytä käyneet esim. lasten päälle, niin että lapsille on tullut sairaalareissu. Itse olen yhdessä jaksossa tämän nähnyt, ja koira oli todella vaarallinen lapsille, eikä siitä olisi tullutkaan lemmikkiä kenellekkään. Koiran omistaja teki itse päätöksen lopetuksesta.

Ei ollut varmaan sama ohjelma koska stilwell ei edes yrittänyt kouluttaa koiraa vaan sumeilematta päätyi lopetukseen selvittämättä mitään. :(

Cesarin puolustukseksi voi sanoa että tekee kaikkensa koiran eteen ja hänellä oikeasti aggresiivisia koiria koulutettavana. Stilwelli onneksi ei kouluta niitä sillä olisi varmasti lopettanut jo monta noista.

• caninefamiglia
        gyuyuiyyi kirjoitti:

Ei ollut varmaan sama ohjelma koska stilwell ei edes yrittänyt kouluttaa koiraa vaan sumeilematta päätyi lopetukseen selvittämättä mitään. :(

Cesarin puolustukseksi voi sanoa että tekee kaikkensa koiran eteen ja hänellä oikeasti aggresiivisia koiria koulutettavana. Stilwelli onneksi ei kouluta niitä sillä olisi varmasti lopettanut jo monta noista.

Usko sitten mitä haluat. Usko vain lööppilehtiin ja huhuihin oma on asiasi mihin haluat uskoa.

Kiinnostaisi tietää että mikä ohjelma se sitten oli, jos ei Stilwellin oma ohjelma, jossa Stilwell muka ei suostunut auttamaan. Millanisteilla tuntuu olevan paljon näitä puheita että miten on Stilwell tehnyt sitä ja tätä väärin niiden ja näiden koirien kanssa mutta sitten ei kuitenkaan jostain syystä löydy todisteita. Kummallista........

Ja ehkäpä Stilwellillä ei ole mahdollisuutta ottaa itselleen näitä pilattuja koiria? Ei kenties asu niin että voisi ottaa itselleen hirmuisen koiralauman ja lisäksi hänellä on pieni tytär. En tiedä Cesarin perhetilanteesta, mutta veikkaisin että jos sinullakin olisi lapsia et ottaisi kotiisi sellaisia koiria jotka ovat selvä riski ja voivat vahingoittaa lasta.

Olet juuri hyvä esimerkki siitä miksei Stilwellin ohjelmassa näy sellaisia vaarallisia koiria. Et pidä Stilwelliä missään arvossa ja ajattelet että hänen koulutuksensa on vain tyhjän kanssa. usein aggressiivisten koirien omistajat kokevat että koiran kouluttamiseen tarvitaan kovia otteita.

Olen sitä mieltä (edelleenkin) että koiran kouluttamiseen ei tarvita kovia otteita ja Stilwellin opeillakin voitaisiin saada aggressiivinenkin koira kuriin.

• dog hater

Sitten tänne tulle teinitytöt jauhaan kuinka "Mikään koira ei ole syntyjään aggressiivinen, vaan vika on aina hihnan toisessa päässä!" "Senkin roturasistit!" "kattokaa vaikka milania niin ymmärrätte!"

Hah hah haa. Kertoo taas sohva-sidukka-sipsi-hollywood-elämäonihanaa-koiratonihanii -koiraharrastjien älykkyydestä, moinen milan dick sucking.

• kikkelitonttu

Mikä on dick sucking?

• Puhdaskikkelionjees

Se on jotain, jota paitsi nimimerkki "dog hater" on aina jäänyt... Syy on hänessä itsessään (ei luultavasti pese kikkeliään ikinä ja "sissijuusto" mätii ja haisee esarin alla...), ja varmaan joku entinen tyttöystävä joka on sattumoisin omistanut koiran, on kieltäytynyt hänen kikkeliään imemästä. Hän on sitten sairaassa mielessään kääntänyt tuonkin jotenkin koirien syyksi - ilmeisesti Cesar Millaninkin (ehkä arvaa, että Millanin kikkeliä on vaimo aiemmin ja nykyään tyttöystävä imenyt), vaikka kaikki olisi hoitunut vedellä ja saippualla.

• G´HyiSentään

Miksi koirankoulutus on sellaista opetuslapsi touhua ? Eikö oman järjen käyttö ole
      opittavissa oleva taito. Mikään amerikasta tänne tv:n ja kirjojen kautta tuotu oppi ei toimi täällä suoraan matkittuna. Se Stillwell on sellainen amerikkahömppä ettei jaksoa jaksa loppuun asti katsoa. Ja vallankin että onko suomalaiset jo tosiaan amerikkalaisten tyhjäpäiden tasolla. Edes Helsingissä, josta nyt ei paljoa voi toivoa löytävänsä. Koirankoulutus ei ole rakettitiedettä kuten jo usein on täälläkin mainittu. Joku suomalainen, tervepäinen kirja voi olla avuksi, mutta ennenmuuta koulutuskentällä käynti, katsoo muita, kyselee vähän, ja alkaa tehdä itse. Siitä sitä on moni nykyään menestynyt ja koirien kanssa kilpaillut ohjaaja on oppinsa saanut.Ja sieltä se riekkuva rekkukin tapansa voi korjata. Ilman että tällä taistelun punalippua pidetään korkealla jonkun koiraOpettajan takia.

• kikkelitonttu

Hiphei ja kannata kattoon!

• virolaisen_nainen

Hän kyllä oikeasti menee vähän liian pitkälle. Ei koiraa saa satuttaa fyysisesti. Minulla on kaksi kilttiä koiraa jotka olen opettanut ilman mitään fyysistä kipua. Haluan vielä lisätä, että yksi niistä on kovapäinen austraalian paimenkoira. Jos rankaisen, rankaisen psyykkisesti (esim eristämällä koiran yksin toiseen huoneeseen), en satuttamalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe