Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Voiko akita elää kerrostaloalueella jossa on paljon muita koiria

akitasta

Siis meinaan kun kaikki kauhistelee ja jankuttaa että akita on tosi vieraskoira agressiivinen jne niin olen saanut melkeimpä sellasen kuvan että heti jos lenkillä vastaan tulee toinen koira niin akita olisi sen kurkussa kiinni ja hulluna lähtee vetämään sitä kohti aikomuksenaan suurinpiirtein raadella se toinen koira? Onko ne oikeasti NIIIIIIN agressiivisia muita koiria kohtaan, tiedän tosin että kaikki on yksilöllisiä ja akitojakin on erilaisia mutta näin yleisesti ottaen. Olen nimittäin jo pitkään haaveillut akitasta ja ottanut kaiken mahdollisen selville yms mutta tuo vielä arveluttaa. Asun nimittäin alueella jossa liikkuu tosi paljon koiria ja epäilyttää varsinkin se miten akita käyttäytyy murrosiässä ja muutenkin vaikka olisi miten koulutettu niin voi silti olla arvaamaton luonne kun se vieraskoira agressiivisuus ja suojeluvietti on niin syvälle juurtunut. Toinen asia mikä arveluttaa on se että hyökkääkö akita vastaan tulevan lenkkeilijän kimppuun jos se luulee että se juoksee omistajaa kohti?

37

1884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siinäjasiinämuttaeik

      Näitä kuvaamasilaisia asioita on tapahtunut ihan elävässä elämässä.

      Ks mallia täältä mitä voivat saada aikaan: http://www.ukandspain.com/dangerous-dogs/
      Siellä on muistaakseni useampia ajatuksia herättäviä kuvia akitan aikaansaannoksista. Eli edes omat perheenjäsenet eivät ole turvassa mikäli kilahtaa.

      Mutta ei sitä toki nyt aivan demonisoidakaan pidä.

      Ellet ole ensimmäistä koiraasi hankkimassa ja aikaisempasi on ollut kunnon koirakansalainen, niin eiköhän sen kanssa silti pärjää. Muistat vain sen voimat, eli pidät omat(kunnon kengät ja talvella nastat) ja koiran varusteet hyvässä kunnossa(ettei hihna tai panta katkea tmv), jätät puhelimen kotiin tai et ainakaan lenkillä siihen vastaile, pidät silmät selässäkin. Osoitat että olet koirasi luottamuksen arvoinen ja edellytät että myös koirasi on luottamuksen arvoinen, niin eiköhän kaikki suju ihan hyvin.

      Jos Akitan hankit niin varaudu myös henkisesti siihen että olet aika yksin, ja muut koiranomistajat saattavat kiertää sinut kauempaa. Siitä on varmasti omat hyvätkin puolensa.

      • akitasta

        Mutta epäilen vähän että onko musta pitelemään sitä kiinni jos se lähtee vetämään kun olen aika pienikokoinen enkä mikään maailman vahvin. Siis jos ne akitat on oikeesti niin agressiivisia niin miten kukaan voi edes lenkittää niitä? Mitä jos koiran lenkittäjä tulee edestä ja toinen takaa niin siinähän on sit hirvee tilanne. Voiko ne kouluttaa niin että käskystä ei hyökkää kimppuun


      • Nehän on
        akitasta kirjoitti:

        Mutta epäilen vähän että onko musta pitelemään sitä kiinni jos se lähtee vetämään kun olen aika pienikokoinen enkä mikään maailman vahvin. Siis jos ne akitat on oikeesti niin agressiivisia niin miten kukaan voi edes lenkittää niitä? Mitä jos koiran lenkittäjä tulee edestä ja toinen takaa niin siinähän on sit hirvee tilanne. Voiko ne kouluttaa niin että käskystä ei hyökkää kimppuun

        kuten muutkin pakko kouluttaa siihen että eivät edes käskystä hyökkää ihmisten tai koirien kimppuun. Tietysti poislukien nuo poliisi ja sotakoirat.
        Tämä viestisi nyt laittoi epäilemään itsekin sitä että saatat olla oikeilla jäljillä siinä onko sinusta akitan omistajaksi. Akita on varsin kovapäinen, ja vaatii huolellisen koulutuksen. Eli se vaatii kokemusta koirista joka sinulta ilmeisesti puuttuu? Itseluottamuksen puute kertoo tästä. Ja sitä akita nimenomaan vaatii, että on sen edessä itsevarma. Itsevarma ei ole silti sama kuin tyranni tai julmuri vaan se on sitä että tietää miten koiran kanssa toimitaan missäkin tilanteessa. Että osaa kertoa eleillä ja olemuksella että minun sanani ei tarkoittaa nimenomaan ei eikä suinkaan että se on jyrkkä ehkä. Tai että ohitettaessa suustasi kuuluva ohi tarkoitaa todellakin sanaa ohi, eikä se ole synonyymi sanalle tapa.

        Tuohon lenkkitilanteeseen on oikeastaan kaksi vaihtoehtoista, toisensa osin poissulkevaa toimintatapaa. Kun edestä ja takaa tulee koirakoita vastaan, koiran tulisi olla niin hyvin hanskassa että se ei piittaa niistä yhtään mitään. Ja jos piittaakin niin sitten sana ohi on selkäytimessä ja se tottelee sitä. Ellei näin ole, niin silloin on vielä yksi järkevä ratkaisu: eli silloin menet johonkin kolmanteen suuntaan, metsään, pellolle, tielle, riippumatta siitä kuinka paljon on lunta tai muuta ja viet koirasi riittävän pitkälle ettei se häiriinny. Ja muiden kadotessa horisonttiin palaatte takaisin tielle.

        Vastuullisuutesi ja ajattelevaisuutesi puolesta sopisit hyvin akitan omistajaksi, mutta itseluottamuksesi, tai sen puute, tulisi kyllä väistämättä näkymään koiran käytöksessä.
        Siksi aika vakava neuvoni sinulle on että älä ota vielä, vaan hanki mieluummin joku pienempi samantyyppinen koira. Suomenpystykorva, Eurasier, Mittelspitz, Chowchow tmv. Nuo kaikki ovat yhtälailla jääräpäitä koulutettavia. Näistä suokki ja mitteli pienempinä on helpompia fyysisesti hallita ja estää. Ja jokainen antaa hyvän pohjan myöhemmälle akitahankinnalle.


      • akitasta
        Nehän on kirjoitti:

        kuten muutkin pakko kouluttaa siihen että eivät edes käskystä hyökkää ihmisten tai koirien kimppuun. Tietysti poislukien nuo poliisi ja sotakoirat.
        Tämä viestisi nyt laittoi epäilemään itsekin sitä että saatat olla oikeilla jäljillä siinä onko sinusta akitan omistajaksi. Akita on varsin kovapäinen, ja vaatii huolellisen koulutuksen. Eli se vaatii kokemusta koirista joka sinulta ilmeisesti puuttuu? Itseluottamuksen puute kertoo tästä. Ja sitä akita nimenomaan vaatii, että on sen edessä itsevarma. Itsevarma ei ole silti sama kuin tyranni tai julmuri vaan se on sitä että tietää miten koiran kanssa toimitaan missäkin tilanteessa. Että osaa kertoa eleillä ja olemuksella että minun sanani ei tarkoittaa nimenomaan ei eikä suinkaan että se on jyrkkä ehkä. Tai että ohitettaessa suustasi kuuluva ohi tarkoitaa todellakin sanaa ohi, eikä se ole synonyymi sanalle tapa.

        Tuohon lenkkitilanteeseen on oikeastaan kaksi vaihtoehtoista, toisensa osin poissulkevaa toimintatapaa. Kun edestä ja takaa tulee koirakoita vastaan, koiran tulisi olla niin hyvin hanskassa että se ei piittaa niistä yhtään mitään. Ja jos piittaakin niin sitten sana ohi on selkäytimessä ja se tottelee sitä. Ellei näin ole, niin silloin on vielä yksi järkevä ratkaisu: eli silloin menet johonkin kolmanteen suuntaan, metsään, pellolle, tielle, riippumatta siitä kuinka paljon on lunta tai muuta ja viet koirasi riittävän pitkälle ettei se häiriinny. Ja muiden kadotessa horisonttiin palaatte takaisin tielle.

        Vastuullisuutesi ja ajattelevaisuutesi puolesta sopisit hyvin akitan omistajaksi, mutta itseluottamuksesi, tai sen puute, tulisi kyllä väistämättä näkymään koiran käytöksessä.
        Siksi aika vakava neuvoni sinulle on että älä ota vielä, vaan hanki mieluummin joku pienempi samantyyppinen koira. Suomenpystykorva, Eurasier, Mittelspitz, Chowchow tmv. Nuo kaikki ovat yhtälailla jääräpäitä koulutettavia. Näistä suokki ja mitteli pienempinä on helpompia fyysisesti hallita ja estää. Ja jokainen antaa hyvän pohjan myöhemmälle akitahankinnalle.

        Mulla on ennestään yksi sekarotuinen pieni koira joka on jo 11 vuotta vanha eli kyllä sitä kokemusta vähän on, mutta ei varmaan tarpeeksi vaativan ja ison koiran hallitsemiseen kun tämä meidän koira on aina ollut tosi helppo luonteinen ettei sitä ole sen kummemmin tarvinnut edes kouluttaa. Tottelee kyllä käskyjä lenkillä ollessa mutta ei sen suurempia juttuja ole edes tarvinnut opettaa.
        Olen lukenut netistä ja koirakirjoista tosi paljon erilaisia koulutusmetodeja ja perehtynyt muutenki siihen miten vaativien koirien kanssa tulisi toimia ja käyttäytyä pennusta saakka mutta en silti halua ottaa riskejä. Alan nyt tosissani harkitsemaan chowchowta jos se sopisi mulle vähän paremmin, ehkä joskus tulevaisuudessa sitten se akita kun on jo kokemusta isommasta koirista ja koulutuksesta.


    • japsirotujen luonne

      Japanilaiset arvostavat koirissaan itsenäistä, yhdelle ihmiselle uskoutunutta, vartioivaa, temperamenttista, alkukantaista luonnetta. Itse en aio japanilaista koirarotua koskaan hankkia niiden luonteiden takia, joskin hiukan sosiaalisempaan suuntaan ollaan menty ja nykyään akitojenkin joukossa on paljon myös jopa toisten koirien seurassa viihtyviä yksilöitä.

    • jos joutuu tuommoisia kysymään niinkuin aloittaja että hyökkääkö koira, jaksaako pidellä, pärjääkö tässä ympäristössä jne, niin kyllähän se siinä vaiheessa jo on aivan totaalisen väärä rotu:

      Rotu valitaan sen mukaan mitä kykenet hallitsemaan ja kouluttamaan. Pitelemisestä on turha puhua 40kg koiran kohdalla joka vetää 2-3 kertaa oman painonsa verran.

      • voimakkaampi,.,

        Kyllä pystykorvat vetävät palkjon enemmän kuin 2-3 kertaa oman painonsa verran. Ainakin 5 kertaa omansa painoisen taakan akitakin jaksaa vetää.


      • voimakkaampi,., kirjoitti:

        Kyllä pystykorvat vetävät palkjon enemmän kuin 2-3 kertaa oman painonsa verran. Ainakin 5 kertaa omansa painoisen taakan akitakin jaksaa vetää.

        nuo pullamössö-pihtikinttu-sohvapuudelit-mukamas-rotukoirat tuskin vetää 5 kertaa oman painonsa...?


      • voimakkaampi,.,.
        suomutaa kirjoitti:

        nuo pullamössö-pihtikinttu-sohvapuudelit-mukamas-rotukoirat tuskin vetää 5 kertaa oman painonsa...?

        Bernhardinkoira ollaan saatu vetämään 1200 kiloa 50 metrin matkan hidastamatta vetovauhtiaan ketraakaan. Kyll kaiken rotuiset koirat jaksavat silloin vetää ainakin 5-kertaisen oman painomääränsä.


      • Mietin vain
        voimakkaampi,.,. kirjoitti:

        Bernhardinkoira ollaan saatu vetämään 1200 kiloa 50 metrin matkan hidastamatta vetovauhtiaan ketraakaan. Kyll kaiken rotuiset koirat jaksavat silloin vetää ainakin 5-kertaisen oman painomääränsä.

        notta montakohan bernhardinkoiraa tohon on tarvittu? Yksin ei takuulla vedä, ellei joku auta tai sitten työnnä ; =


      • voimakkaampi,.,
        Mietin vain kirjoitti:

        notta montakohan bernhardinkoiraa tohon on tarvittu? Yksin ei takuulla vedä, ellei joku auta tai sitten työnnä ; =

        Yksittäinen bernhardinkoira sen taakan veti. En enää muista, mistä siitä kuulin, mutta jostain ulkomaalaisesta sivustosta netistä.


      • Jos veti
        voimakkaampi,., kirjoitti:

        Yksittäinen bernhardinkoira sen taakan veti. En enää muista, mistä siitä kuulin, mutta jostain ulkomaalaisesta sivustosta netistä.

        niin se oli sitten alamäkeä. Tasaisella ei vedä.


    • Hokkendag

      "Siis meinaan kun kaikki kauhistelee ja jankuttaa että akita on tosi vieraskoira agressiivinen jne niin olen saanut melkeimpä sellasen kuvan että heti jos lenkillä vastaan tulee toinen koira niin akita olisi sen kurkussa kiinni ja hulluna lähtee vetämään sitä kohti aikomuksenaan suurinpiirtein raadella se toinen koira? Onko ne oikeasti NIIIIIIN agressiivisia muita koiria kohtaan, tiedän tosin että kaikki on yksilöllisiä ja akitojakin on erilaisia mutta näin yleisesti ottaen." - akitasta

      Tämä on yleinen harhaluulo, mutta ei enää ole täysin totta. Ehkä noin vajaa kymmenen vuotta takaperin oli. Kasvattajat tekevät todella paljon töitä akitan luonteen eteen, he valitsevat jalostukseen nykyään vain hyväluontoiset yksilöt.
      Tämä ei tietenkään poista koira-agressiivisuutta. Akita sietää kyllä muita koiria (käyväthän ne koiranäyttelyissäkin) mutta jos se vieras turre tunkee kuononsa akitan perseeseen, niin sitten tulee hammasta. Ja jos toinen koira käy päälle, niin vahvaluonteinen akita ottaa empimättä haasteen vastaan.

      Sosialistaminen koiran ollessa vielä pentu, on todella tärkeää. Tiedän akitoita, jotka käyvät päivittäin koirapuistossa riehumassa vieraiden koirien kanssa. Eihän se onnistuisi, jos akitat olisivat sellaisia, kuin itse kuvailit?
      Akita on ylpeä, ja hyvin jääräpäinen eläin. Sillää ei myöskään ole miellyttämisenhalua. Hihnakäytös kannattaa hioa paremmaksi kuin hyväksi heti alkuvaiheilla, jotta saisit koiran varmasti pysymään käsissäsi, jos kerran olet hentorakenteinen. Urokset voivat lenkkeillessä olla hankalampia, mutta nartut ovat luonteeltaan pirullisempia.

      En epäile, etteikö akita sinulle sopisi.

      nimim. vajaa 60 kiloinen, akita ollut hihnan päässä useammainkin kuin kerran.

    • tph1

      Tässä on tullut hyviä pointteja, mutta pakko vielä tähdentää, ettei vieraskoira-aggressiivisuus tarkoita sitä, että koira olisi joka tilanteessa tappamassa muita koiria. Akitat ovat usein käytökseltään hillittyjä ja esimerkiksi näyttelyissä eivät osoita aggressiota muita koiria kohtaan ellei toinen koira tule liian iholle. MUTTA akitan omistajan pitää huolehtia siitä, ettei muut koirat pääse liian lähelle, koska sitä akita ei välttämättä siedä.

      Kyllä jotain on kasvatuksessa mennyt pieleen, jos koira ei siedä muita koiria edes näköetäisyydellä. Hyvin koulutettu akita käyttytyy hyvin myös ohitustilanteissa.

    • Akitoihin ihastunut

      Kumpi akitoista on helpompi - akita vai amerikanakita, siis mitkä on näiden luonne-erot? Entä kummat (molemmista roduista) on helpompia - urokset vai naaraat?

      Itsellä on sekarotuinen uros (pystykorvaa, noutajaa, paimenkoiraa...), kiltti, vilkas ja leikkisä mutta ei kovin miellyttämishaluinen, jos näköpiirissä on muuta kiinnostavempaa esim. toinen koira. Tämä on tosi sosiaalinen tapaus niin ihmisten kuin koirien suhteen, ja aina valmis leikkimään.

      Tahtoisin toisen tyyppisen koiran, rauhallisen ja pidättyväisen ja molemmat akitat kiinnostaa, mutta kumpi noista soveltuisi paremmin kaveriksi tälle. Onko ne tosiaan niin hankalia kuin väitetään, eikä sovi edes oman perheen toisten koirien kanssa yhteen?

      Mulla on siis kokemusta koirasta, joka ei hirmu miellyttämishaluinen ole, ja jota ei voi irti pitää kun lähtee hajujen perään, mutta tässä on kuitenkin sen verran palveluskoiraakin että tykkää tehdä temppuja ruokapalkan eteen ja erityisesti kotona on tottelevainen. Koira on myös kohtalaisen iso ja sillä on ollut taipumuksena kiskoa lenkillä toisia koiria kohti, joten kokemusta on isomman koiran hallitsemisesta fyysisestikin.

      Miten tähän kuvioon sopisi akita, ja kumpi akita, ja uros vai narttu, vai sopiiko mitenkään, ja onko parempi jäädä vain haaveilemaan noista koirista?

      • Ehkä on parempi

        jäädä haavelemaan. Nimittäin mietihän kohdallesi että sinulla on kaksi isoa hurttaa, joista toinen vetää toiseen suuntaan innoissaan tutustumaan ja toinen toiseen suuntaan - tappamaan. Ei ehkä ihan paras ratkaisu ole tuo kaksi koiraa. Odota nykyisesi maallisen vaelluksen päättymistä ja ota sitten se jonka haluat(jos vielä silloin haluat).


      • 12+10
        Ehkä on parempi kirjoitti:

        jäädä haavelemaan. Nimittäin mietihän kohdallesi että sinulla on kaksi isoa hurttaa, joista toinen vetää toiseen suuntaan innoissaan tutustumaan ja toinen toiseen suuntaan - tappamaan. Ei ehkä ihan paras ratkaisu ole tuo kaksi koiraa. Odota nykyisesi maallisen vaelluksen päättymistä ja ota sitten se jonka haluat(jos vielä silloin haluat).

        Sulla tuskin on akitaa tai mitään muutakaan koiraa, niin miksi heittelet noita todella tympeitä mustamaalaus -kommenttejasi tähän ketjuun koko ajan? Tuskin ketään kiinnostaa sun mielipide, vaan niiden jotka oikeasti kyseisistä roduista jotain tietää. Kukaan akitan omistaja tai kasvattaja ei tuollaista paskaa heitä kuin sinä.


      • Vainnih
        12+10 kirjoitti:

        Sulla tuskin on akitaa tai mitään muutakaan koiraa, niin miksi heittelet noita todella tympeitä mustamaalaus -kommenttejasi tähän ketjuun koko ajan? Tuskin ketään kiinnostaa sun mielipide, vaan niiden jotka oikeasti kyseisistä roduista jotain tietää. Kukaan akitan omistaja tai kasvattaja ei tuollaista paskaa heitä kuin sinä.

        "Kukaan akitan omistaja tai kasvattaja ei tuollaista ****** heitä kuin sinä. "

        Joo ei varmaan heitäkään. Silloin nimittäin jäisi akitat myymättä ja rahat saamatta. Heittelen vain totuuksia joita olen pitkän elämäni aikana havainnut.

        Niin elän itse kuin saarnaan. Itsellä on yksi(1) koira, ja se todellakin riittää. Ja se EI ole akita. Sen verran on kokemusta niistä(akitoista) että lähes viikottain tällaisen tapaan ja olen omalla verelläni koirani myös pelastanut lähes varmalta kuolemalta akitan hampaissa. Voin vakuuttaa että ei ole miellyttävä kokemus. Jos omistaja on vellipaskahousu, kuten tämän kyseisen(päällehyökineen akitan) omistaja oli, niin siitähän ei edes mitään apua minulle ollut. Itse sain selvitä kun akka vaan huutaa hysteerisenä vieressä.

        Miksi siis sinä yrität estää vastaamasta asiallisesti ja rehellisesti viesteihin julkisella keskustelupalstalla? Tässä maassa ei todellakaan tarvita yhtään enempää hallitsemattomia koiria egonjatkeina kuin niitä jo nyt on. Ja sellaiseksihan nuo akitat yleensä päätyvät. Varsinkin jos aloittaja ja tuo jolle viimeksi vastasin, sellaisen ottavat. Kummallakaan ei oikeasti edellytyksiä vielä ottaa vaativaa koiraa. Molemmille sitäpaitsi vastasin asiallisesti, kuten asia on. Toisin kuin sinä nyt hyökätessäsi kimppuuni.

        Sinullekin tekisi ihan hyvää käydä täällä: http://www.ukandspain.com/dangerous-dogs/ tai kotipaikkakuntasi ensiavussa katsomassa mitä verenvuodatus tarkoittaa. Se kun ei ole mitään järin kaunista.


      • Akitoihin ihastunut
        Vainnih kirjoitti:

        "Kukaan akitan omistaja tai kasvattaja ei tuollaista ****** heitä kuin sinä. "

        Joo ei varmaan heitäkään. Silloin nimittäin jäisi akitat myymättä ja rahat saamatta. Heittelen vain totuuksia joita olen pitkän elämäni aikana havainnut.

        Niin elän itse kuin saarnaan. Itsellä on yksi(1) koira, ja se todellakin riittää. Ja se EI ole akita. Sen verran on kokemusta niistä(akitoista) että lähes viikottain tällaisen tapaan ja olen omalla verelläni koirani myös pelastanut lähes varmalta kuolemalta akitan hampaissa. Voin vakuuttaa että ei ole miellyttävä kokemus. Jos omistaja on vellipaskahousu, kuten tämän kyseisen(päällehyökineen akitan) omistaja oli, niin siitähän ei edes mitään apua minulle ollut. Itse sain selvitä kun akka vaan huutaa hysteerisenä vieressä.

        Miksi siis sinä yrität estää vastaamasta asiallisesti ja rehellisesti viesteihin julkisella keskustelupalstalla? Tässä maassa ei todellakaan tarvita yhtään enempää hallitsemattomia koiria egonjatkeina kuin niitä jo nyt on. Ja sellaiseksihan nuo akitat yleensä päätyvät. Varsinkin jos aloittaja ja tuo jolle viimeksi vastasin, sellaisen ottavat. Kummallakaan ei oikeasti edellytyksiä vielä ottaa vaativaa koiraa. Molemmille sitäpaitsi vastasin asiallisesti, kuten asia on. Toisin kuin sinä nyt hyökätessäsi kimppuuni.

        Sinullekin tekisi ihan hyvää käydä täällä: http://www.ukandspain.com/dangerous-dogs/ tai kotipaikkakuntasi ensiavussa katsomassa mitä verenvuodatus tarkoittaa. Se kun ei ole mitään järin kaunista.

        Mistä sinä tiedät mitään minusta ja kyvyistäni? Minä olen jo ihan aikuinen ihminen, en mikään teini, ja tiedän jo kuka ja mikä olen - ja ettei minua millään tavalla kummemmaksi muuta se, jos otan jonkun tietyn rotuisen koiran - eli egonjatkeeksi en olisi akitaa ottamassa, enkä muutakaan koiraa.

        Minä näen myös noita akitoja ja amerikanakitoja hyvin usein lenkkeillessäni oman koirani kanssa, ja ne eivät ole käymässä päälle sen kummemmin kuin muunkaan rotuiset koirat. Tiedän pystyväni hallitsemaan fyysisesti isonkin koiran jos tarvis on, enkä pelkää mennä väliin, jos tappelu tulee.

        Ainut asia mikä minua tässä akitan ottamisessa mietityttää on se, kun minulla tosiaan on jo koira olemassa, ja en halua että se tulokas kävisi tämän koirani kimppuun tai olisi tälle vaaraksi missään vaiheessa. Ulkopuolisille se ei olisikaan vaaraksi, sillä en sitä veisi koirapuistoihin tai muutenkaan tutustumaan toisiin koiriin, jos se ei luonteensa puolesta sellaiseen soveltuisi. Tietysti myös sen kouluttaisin ja sosiaalistaisin, kuten asiaan kuuluu.

        Ja kun sanoin tämän koirani kiskoneen toisia kohti halunaan mennä leikkimään, niin siitä on siis jo päästy eroon, eli tilanne ei olisi missään nimessä tuo mitä sinä väität (toinen koira kiskoo toiseen suuntaan halunaan mennä leikkimään, toinen toiseen suuntaan halunaan mennä tappamaan). Tuon kerroin vain esimerkkinä siitä, että pystyn ja jaksan kyllä pidellä isonkin koiran käsissäni.

        Ja kylläpä sinä kummallisessa paikassa asut, kun siellä oikein viikoittain koirat ihmisiä ja toisia koiria raatelee, ja ilmeisesti akitat aivan erityisesti? Taitaa olla oman mielikuvituksesi tuotetta tuollainen. Jostain kumman syystä tunnut vihaavan kyseisiä rotuja, joten pakko on minunkin ihmetellä miksi tänne kirjoittelet - et ole mikään asiantuntija.


      • Vainnih sullekin
        Akitoihin ihastunut kirjoitti:

        Mistä sinä tiedät mitään minusta ja kyvyistäni? Minä olen jo ihan aikuinen ihminen, en mikään teini, ja tiedän jo kuka ja mikä olen - ja ettei minua millään tavalla kummemmaksi muuta se, jos otan jonkun tietyn rotuisen koiran - eli egonjatkeeksi en olisi akitaa ottamassa, enkä muutakaan koiraa.

        Minä näen myös noita akitoja ja amerikanakitoja hyvin usein lenkkeillessäni oman koirani kanssa, ja ne eivät ole käymässä päälle sen kummemmin kuin muunkaan rotuiset koirat. Tiedän pystyväni hallitsemaan fyysisesti isonkin koiran jos tarvis on, enkä pelkää mennä väliin, jos tappelu tulee.

        Ainut asia mikä minua tässä akitan ottamisessa mietityttää on se, kun minulla tosiaan on jo koira olemassa, ja en halua että se tulokas kävisi tämän koirani kimppuun tai olisi tälle vaaraksi missään vaiheessa. Ulkopuolisille se ei olisikaan vaaraksi, sillä en sitä veisi koirapuistoihin tai muutenkaan tutustumaan toisiin koiriin, jos se ei luonteensa puolesta sellaiseen soveltuisi. Tietysti myös sen kouluttaisin ja sosiaalistaisin, kuten asiaan kuuluu.

        Ja kun sanoin tämän koirani kiskoneen toisia kohti halunaan mennä leikkimään, niin siitä on siis jo päästy eroon, eli tilanne ei olisi missään nimessä tuo mitä sinä väität (toinen koira kiskoo toiseen suuntaan halunaan mennä leikkimään, toinen toiseen suuntaan halunaan mennä tappamaan). Tuon kerroin vain esimerkkinä siitä, että pystyn ja jaksan kyllä pidellä isonkin koiran käsissäni.

        Ja kylläpä sinä kummallisessa paikassa asut, kun siellä oikein viikoittain koirat ihmisiä ja toisia koiria raatelee, ja ilmeisesti akitat aivan erityisesti? Taitaa olla oman mielikuvituksesi tuotetta tuollainen. Jostain kumman syystä tunnut vihaavan kyseisiä rotuja, joten pakko on minunkin ihmetellä miksi tänne kirjoittelet - et ole mikään asiantuntija.

        "Ainut asia mikä minua tässä akitan ottamisessa mietityttää on se, kun minulla tosiaan on jo koira olemassa, ja en halua että se tulokas kävisi tämän koirani kimppuun tai olisi tälle vaaraksi missään vaiheessa. "

        No tässähän se pointti tuli hyvä ystävä. JOS sinua mietityttää, pystytkö irrottamaan jossain tilanteessa kun kaksi koiraasi on toistensa kurkussa, ne toisistaan vaikka paljain käsin, niin älä ota sitä toista. Älä ainakaan sellaista minkä rotumääritelmässä lukee SIETÄÄ HUONOSTI LAJITOVEREITA. Akitat ovat juuri tällaisia.

        Hyvä vain että nykyisesi kanssa olet päässyt eroon turhasta vetämisestä, kohta eri- tai samaan suuntaan vetämisestä eri motiivein oli vain esimerkki siitä miten hankalaa voi olla kahden tai useamman koiran kanssa niiden ulkoiluttaminen.

        Jos sinulla on jo yksi koira jonka olet kasvattanut hyväksi ja rauhalliseksi lemmikiksi, joka uskoo kerrasta mitä sanotaan, niin miksi ihmeessä menet hakemaan itsellesi ongelmia toisen koiran muodossa? Kun balanssi on kerran saavutettu, niin eikö se mieluummin kannattaisi säilyttää kuin ehdoin tahdoi rikkoa?

        Ja ihan omituinen oli tuo sun johtopäätelmä asuinpaikastani. Satun nyt vain asumaan seudulla missä koiratiheys on varsin iso ja näin ollen myös akitoita mahtuu useampi. Toinen niistä nyt on suunnilleen asiallinen ja koiramme mahtuvat jo samaa horisonttiin ilman turhaa pullistelua. Se toinen joka kävi kimppuun, oli toisella paikkakunnalla. Ja tämän jälkimmäisen takia suhtaudun lievää suuremmalla varauksella tähän ensinmainittuunkin.

        Ihan vakavasti: käy tutustumassa niihin kauniisiin kuviin siellä ukandspainin sivuilla. Teet sitten sen jälkeen mitäs teet.


    • Ei luoja...

      ^ Voi jeesus mikä sekopää :D :D
      Nyt kun koirasi kimppuun on akita kerran päässyt hyökkäämään olet täällä totuuden torvena sitten kertomassa koko rodusta millaisia "sekopää" koiria ne on!?

      Huom! Vika on suurimmaksi osaksi siellä hihnantoisessa päässä oli kyseessä mikä rotu tahansa. Eli jos koirasi kimppuun olisi hyökännyt vaikkapa Mopsi niin olisit sielläkin palstalla riehumassa... huh heijaa, olisikos aika mennä elämässä eteenpäin...

      Ja akitasta kiinnostuneet!! Kannattaa ottaa yhteyttä kasvattajiin, eikä varsinkaan kysellä ihmiseltä joka ei koko rotua edes tunne saati omista. ;)

      • thj1

        Suosittelen ottamaan vastakkaisen sukupuolen omaavan koiran kuin jo perheessä oleva koira. Itselläni oli uroskoira ennestään, joten otin kaveriksi amerikanakitanartun. Hyvin ovat pärjänneet. Paljon riippuu myös alkuperäisen koiran luonteesta. Alistuvan koiran kaveriksi voi joissain tapauksissa ottaa myös samaa sukupuolta olevan akitan. Varmimmin välttää kuitenkin kahnaukset, kun perheen koirat ovat vastakkaista sukupuolta.

        Akitan ja amerikanakitan eroista sitten... Perusluonne on ilmeisesti melko samanlainen, mutta yksilöeroja on moneen suntaan. Nykyisin näkee paljon hyvinkin sosiaalisia amerikanakitoja. On niitä todella pidättyväisiä ja vieraskoira-aggrejakin, joten kannattaa perehtyä tulevan koiran vanhempiin ja valita pentue, josta mitä ilmeisimmin syntyisi eniten sinun tarpeisiin soveltuva pentu. Japsiakitoja syntyy huomattavasti vähemmän, joten sopivan pentueen valinnassa ei ole niin paljon valinnanvaraa kuin amerikanakitoissa.

        Itse puntaroin akitan ja amerikanakitan välillä aikoinaan ja päädyin amerikanakitaan akitoiden terveystilanteen vuoksi. Ei toki amerikanakitakaan terve rotu ole, mutta tuolloin amerikanakita tuntui turvallisemmalta vaihtoehdolta.


      • Vainnih taas

        "Huom! Vika on suurimmaksi osaksi siellä hihnantoisessa päässä oli kyseessä mikä rotu tahansa. Eli jos koirasi kimppuun olisi hyökännyt vaikkapa Mopsi niin olisit sielläkin palstalla riehumassa... huh heijaa, olisikos aika mennä elämässä eteenpäin..."

        - No kuulehan nyt sie jeesustelija! Jos koirani(ja minun) kimppuuni olisi hyökännyt mopsi, niin kyllähän se olisi lentänyt kuin leppäkeihäs kohti taivaanrantaa. Eikä ole tarvetta riehua missään. Nämä japsit vaan on toista maata, eikä sovi kaikille. Siitä yritän kertoa juuri nyt näille jotka ovat tästä muotirodusta kiinnostuneet, että ymmärtävät mihin ovat sitoutumassa. Ne eivät ole mitään sohvapuudeleita. Tuolla edelliselläkin oli ennestään koira joten millä helvetillä se luulee voivansa kuljettaa kahta, joista toinen suurella todennäköisyydellä tulee aiheuttamaan hänelle ongelmia(se kuuluisa hihnan toinen pää). Tästä häntä varoitin.

        Ja tuo ensimmäinen, oletko todellakin sitä mieltä että akita on hänelle sopiva rotu? Jos tarkkaan luet hänen kysymysensä ja pelkonsa niin et voi päätyä muuhun vastaukseen kuin siihen jonka hänelle asiasta annoin.

        Ja eteenpäin menosta elämässä: Tietyt tapahtumat voivat muuttaa elämäsi suunnan. Yksi tällainen tapahtuma voi olla kohtaaminen ihmisen kanssa jolla on koira, jollaista ei hänen pitäisi omistaa. Kun käyt tikkaamassa koiran repimän pohkeen kerran paikalleen, niin tiedät mistä puhun. Kun kerran tunnet sen kivun ja tuskan, ymmärrät. Kun kerran tunnet sen mitä on menettää koiransa(kuten moni on), ymmärrät.

        Siihen saakka sinä elämää ymmärtämätön ihmislapsi voisit pitää ajatukset vain pienessä päässäsi ja lukea mitä asiasta tietävät voivat sinulle kertoa.


      • Mietippä tarkkaan
        Vainnih taas kirjoitti:

        "Huom! Vika on suurimmaksi osaksi siellä hihnantoisessa päässä oli kyseessä mikä rotu tahansa. Eli jos koirasi kimppuun olisi hyökännyt vaikkapa Mopsi niin olisit sielläkin palstalla riehumassa... huh heijaa, olisikos aika mennä elämässä eteenpäin..."

        - No kuulehan nyt sie jeesustelija! Jos koirani(ja minun) kimppuuni olisi hyökännyt mopsi, niin kyllähän se olisi lentänyt kuin leppäkeihäs kohti taivaanrantaa. Eikä ole tarvetta riehua missään. Nämä japsit vaan on toista maata, eikä sovi kaikille. Siitä yritän kertoa juuri nyt näille jotka ovat tästä muotirodusta kiinnostuneet, että ymmärtävät mihin ovat sitoutumassa. Ne eivät ole mitään sohvapuudeleita. Tuolla edelliselläkin oli ennestään koira joten millä helvetillä se luulee voivansa kuljettaa kahta, joista toinen suurella todennäköisyydellä tulee aiheuttamaan hänelle ongelmia(se kuuluisa hihnan toinen pää). Tästä häntä varoitin.

        Ja tuo ensimmäinen, oletko todellakin sitä mieltä että akita on hänelle sopiva rotu? Jos tarkkaan luet hänen kysymysensä ja pelkonsa niin et voi päätyä muuhun vastaukseen kuin siihen jonka hänelle asiasta annoin.

        Ja eteenpäin menosta elämässä: Tietyt tapahtumat voivat muuttaa elämäsi suunnan. Yksi tällainen tapahtuma voi olla kohtaaminen ihmisen kanssa jolla on koira, jollaista ei hänen pitäisi omistaa. Kun käyt tikkaamassa koiran repimän pohkeen kerran paikalleen, niin tiedät mistä puhun. Kun kerran tunnet sen kivun ja tuskan, ymmärrät. Kun kerran tunnet sen mitä on menettää koiransa(kuten moni on), ymmärrät.

        Siihen saakka sinä elämää ymmärtämätön ihmislapsi voisit pitää ajatukset vain pienessä päässäsi ja lukea mitä asiasta tietävät voivat sinulle kertoa.

        Etpä tunnu paljoa tietävän sinäkään, joten laitappa se puukko kiltisti tuppeen, ettei tule vahinkoa.


      • Mikähän
        Mietippä tarkkaan kirjoitti:

        Etpä tunnu paljoa tietävän sinäkään, joten laitappa se puukko kiltisti tuppeen, ettei tule vahinkoa.

        puukko?


      • Mietippä uudelleen
        Mikähän kirjoitti:

        puukko?

        Kun ei ymmärrä, niin minkäpä sille mahtaa.


    • Kyllähän se niin on että akita on kyseenalaisempi lemmikkinä kuin mopsi, vai onko mopseja varoitettu ottamasta ensimmäiseksi koiraksi, vieraskoira-agressiivisiksi, omapäisiksi, jne? Tai niitä voi käyttää myös vaikka karhunmetsästyksessä?
      --ainiin mutta mopsi olikin pieni seurakoira, kyllä pitäisi olla muutama vuosi kokemusta että ymmärtäisi mitä kommentoi... xDD

      Kaikki koirien päällekäymiset eivät tule julkisuuteen. Kyllä niitä on täälläkin tullut päälle, -olisi kiva kuullla tuon yhden kirjoittajan tarkemmat kuvaukset ja paikkakunnat, onko kyseessä samat agressiiviset yksilöt, vai onko joka paikkakunnalla esiintyvä ongelma siitä, miten kokemattomat ihmiset shoppailevat itselleen egonjatkeita, joita eivät osaa kouluttaa eivätkä ymmärrä vastuutaan ottaessaan noin ison koiran: Yhden ehti omistaja tempaista takaisin, jonkun kerran olen mennyt itse eteen kun ns. omistajat eivät ymmärrä koiranohjauksesta tippaakaan, yksi puri suoraan, joku rynni päälle; myös narttu kuuluu tuohon joukkoon. Parissa tapauksessa ko. rodun edustaja on laittanut perheen pienemmän koiran hengiltä, ennenkuin on ymmärretty että se mukamas kasvatus meni vikaan.

      Siis kyllä, "Huom! Vika on suurimmaksi osaksi siellä hihnantoisessa päässä oli kyseessä mikä rotu tahansa...", koirahan on juuri niin sosiaalinen kuin siellä hihnan toisessa päässä ymmärretään, ja rodun valinta kuvastaa omistajaa...

      • Puukko tuppeen

        Missä näitä yleistäjiä sikiää? Miten voi ihminen perustaa mielipiteensä vain muutamaan kokemukseen, kun erilaisia yksilöitä, ihmisiä ja tilanteita on maailma täynnä?
        Jos on tapahtunut ikävä asia, se on fakta, ja siitä pitää puhua, mutta onko se koko rodun syy? Jos mopsi hyökkää akitan päälle, ja akita puolustautuu, onko sekin akitan ja omistajan syy? Ihan vaan sanon että löytyy niitä mätiä omenoita mopseistakin omistajineen. Meille on tervetulleita katsomaan miten akitat elävät laumassa, ja miten toiset koirat otetaan vastaan. Ehkä se lieventäisi akitakammoa ja vähentäisi yleistäjien pätemistä täällä netissä. Itse en ala nyt sen kummemmin inttämään, jos joku haluaa muodostaa mielipiteensä alhaisin perustein. Neuvon kuitenkin ottamaan selvää rodusta monipuolisesti ja henkilökohtaisesti tutustumalla. Kaikille ei kuitenkaan akita sovi.


      • No kyl sää
        Puukko tuppeen kirjoitti:

        Missä näitä yleistäjiä sikiää? Miten voi ihminen perustaa mielipiteensä vain muutamaan kokemukseen, kun erilaisia yksilöitä, ihmisiä ja tilanteita on maailma täynnä?
        Jos on tapahtunut ikävä asia, se on fakta, ja siitä pitää puhua, mutta onko se koko rodun syy? Jos mopsi hyökkää akitan päälle, ja akita puolustautuu, onko sekin akitan ja omistajan syy? Ihan vaan sanon että löytyy niitä mätiä omenoita mopseistakin omistajineen. Meille on tervetulleita katsomaan miten akitat elävät laumassa, ja miten toiset koirat otetaan vastaan. Ehkä se lieventäisi akitakammoa ja vähentäisi yleistäjien pätemistä täällä netissä. Itse en ala nyt sen kummemmin inttämään, jos joku haluaa muodostaa mielipiteensä alhaisin perustein. Neuvon kuitenkin ottamaan selvää rodusta monipuolisesti ja henkilökohtaisesti tutustumalla. Kaikille ei kuitenkaan akita sovi.

        nyt vaan aika raivonas täällä oot inttänyt. Muut lähinnä varoitellu että asiaa kannattaa harkita kahteenkin ekrtaan. Ols vaan onnellinen ettei sulla ole sattnut mikään luonnehärö ja että oot pystynyt jopa kouluttamaan kunnolla. Kaikista ei siihen ole.


      • Raivona inttänyt
        No kyl sää kirjoitti:

        nyt vaan aika raivonas täällä oot inttänyt. Muut lähinnä varoitellu että asiaa kannattaa harkita kahteenkin ekrtaan. Ols vaan onnellinen ettei sulla ole sattnut mikään luonnehärö ja että oot pystynyt jopa kouluttamaan kunnolla. Kaikista ei siihen ole.

        Mur-mur :D


    • näin taas

      Vitikonpaarustaja: oletko niin tyhmä mitä annat ymmärtää?? Mopsi oli vertauksena sille että sama tyyppi riehuisi ja mustamaalaisi rotua jos kyseisen rodun edustaja olisi hänen koiransa päälle käynyt. Ihan sama mitä rotua edustava koira olisi ollut.

      Ja tuohon vielä: "Huom! Vika on suurimmaksi osaksi siellä hihnantoisessa päässä oli kyseessä mikä rotu tahansa...", koirahan on juuri niin sosiaalinen kuin siellä hihnan toisessa päässä ymmärretään, ja rodun valinta kuvastaa omistajaa...

      Mitä tuollakin haet?? Akitasta et saa vaikka kuinka sosiaalistaisit mitään koirapuisto koiraa ym. mutta siitä saa kyllä täysin yhteiskunta kelvollisen mikä toimii normaalin koiran tavoin lenkeillä.

      Rotu ominaisuutena on vieraskoira aggressiivisuus, jos et tätä halua tulevalta koiraltasi on rotu silloin väärä.

      On se aina kiva lukea kun elämäänsä kyllästyneet pikku sielut jaksaa täällä vaahdota ja päteä, vaikka ei tiedä loppujen lopuksi yhtään mitään. Jos kokemusta on parista yksilöstä niin miten se määrittelee koko rodun, melko lyhyt näköistä.

      • Mun ymmärtääkseni tuossa oli jo useampi epäsosiaalinen yksilö, ja kyllähän niit ongelmatapauksia tulee lisää jos vaikealuonteisia koiria mainostetaan ja kaupataan jossain kyseenalasella keskustelupalstalla...


      • Itsumo Tomodachi
        suomutaa kirjoitti:

        Mun ymmärtääkseni tuossa oli jo useampi epäsosiaalinen yksilö, ja kyllähän niit ongelmatapauksia tulee lisää jos vaikealuonteisia koiria mainostetaan ja kaupataan jossain kyseenalasella keskustelupalstalla...

        Kävin tarkastamassa profiiliasi, ja aiheet joihin otat kantaa ovat pelkkää pätemistä, mustamaalaamista ja provosointia. Turhantärkeänä ihmisenä osallistu vain tähänkin keskusteluun, jos se sinun oloksi helpottaa, mutta minä toivon todellakin, että ihmiset jättävät kantasi ja perättömät juttusi omaan arvoonsa.


    • akitan_omistaja_rmk

      toi on ihan paska puhetta että akita muka hyökkää toisen koiran kimppuun ja olisi agressiivinen. kannattaa vaikka ensin tutustua koiraan ja käydä vaikka katsomassa niitä kasvattajan luona ennen kuin alkaa tollasia puheita levittelee ei taida olla kyseisellä henkilöllä minkäänlaista tietoa ja näkemystä millainen koira akita on. Oma akita hyvin harvoin haukkuu vieraille vastaantuleville koirille se on todella harvinaista, tosin tälle kyllä haukutaan mutta se akitan itsevarma olemus herättää muissa koirissa aina pelkoa.jos ei ole luonne vikainen akita ei hyökkää kimppuun, akita ja pääsäännöllisesti hyvin lempeä mutta tarkka omasta reviiristään sekä sille tärkeistä ihmisistä, Itselle 2.5 vuotias akita uros ja tiedän mitä puhun, tosin akita vaatii jatkuvaa koulutusta, se omaksuu asiat nopeesti eikä tykkää kun samoja asioita toistellaan. tosin on niitä päiviä että se ei välttämättä tottele jos ei hyödy tai saa palkintoa siitä akita on äärinmäisen fiksu koira ja osaa käyttää myös ihmisen "tyhmyyttä" hyväkseen jos huomaa että mistä narusta voi vetää....vaikka akita onkin suloinen ei sille kuulu lässyttää ja antaa aina tahtoansa läpi. Niin ja akitahan ei ole mikään koira puisto koira, ja kaikkien kaveri....tosin pentuna sitä olisi hyvä sosalistaa mahdollisimman paljon ja käyttää koira puistossa mutta vuoden / parin iässä sen todellinen kovuus ja luonne tulee esille joten koira puistot saa unohtaa. Akitan pyrkii alistaa kaikki muut koiran ja olla se "lauman johtaja" yleensä narttujen kanssa tulee toimeen hyvin mutta urosten kanssa voi tulla rähinä.

      • Totuus tule esiin.

        "Akitan pyrkii alistaa kaikki muut koiran ja olla se "lauman johtaja" yleensä narttujen kanssa tulee toimeen hyvin mutta urosten kanssa voi tulla rähinä. "

        Tässä se nyt tuli selkeä syy akitaomistajan itsensä sanomana. Ei kannata haaveilla akitasta ensikoirana. Rähinässä kun jää usein se toinen koira altavastaajaksi.

        Aloittelijan on helppo pilata muuten hyvä koira.


    • mr.akita

      On useita rotuja joita ei ensikoiraksi voi suositella. Itse akita-uroksen omistajana tiedän että akita lukeutuu näihin.
      Voimakas ja voimakastahtoinen koira joka vaatii jämptin koulutuksen ei ole kaikille soveltuva, sitä on turha väittää.
      Tämä akitani on minun neljäs koirani, ja ehdottomasti paras. Se haastaa omistajaansa tietyin välein ja osaa halutessaan olla todella itsepäinen. Ehkä juuri se tässä koirassa viehättääkin. Tällä on niitä hyviä ja huonompia päiviä kuten ihmisilläkin.
      Aggressiivisuutta en ole akitassani havainnut, päinvastoin. Se haluaa usein osoittaa ystävyyttään ja heittäytyy "vauvaksi" halutessaan rapsutuksia. Se suhtautuu toivottuihin vieraisiin erittäin sosiaalisesti, mutta ei-toivotulla tulee isoja ongelmia mikäli en ole paikalla.
      Jos tuntee epävarmuutta siitä pärjääkö tälläisen koiran kanssa niin sitä ei kannata hankkia. Jo hankkiessaan tulee tietää että varmasti pärjää tilanteessa kuin tilanteessa.

      • paras ei oo helpoin

        Itselläni 8v japanin akita ja hyvin samanlaiset kokemukset kuin Mr.Akitalla.
        lisäisin vielä, että jos sisäkoiraksi ottaa, niin ainakin meillä on vieläkin vaikeuksia muilla perheen jäsenillä saada koiraa tottelemaan. Minulla koira tottelee kuin ihmisen mieli, mutta 12 ja 16v lasteni en uskalla antaa vieläkään viedä koiraa yksin ulos. Kannattaa siis miettiä kun tämän rodun valitsee, että vaikka itse koiran hallitsee, niin muunkin perheen on tiedettävä minkälainen haukku kotiin on tulossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe