LUKIO VAI AMMATTIKOULU ?

ritarihaukka

Mulla on ongelma, mua kiinnostais mennä lukioon mutta en tiedä pärjäänkö siellä.
mun keskiarvo on vähän alle kasin. huonoin numero on 6 ja se on englanti. Paras 10 ja se on atk. Eniten mulla on 8 ja 9 numeroina. mutta siis haluisin tietoa niiltä jotka on menny lukioon, millasta opiskelu siellä on, millä arvo sanoilla menitte sinne. Kaikki tieto lukiosta kiinnostaa! :)

Eniten mua huolettaa toi englanti, teen ihan hirveesti töitä sen eteen ja silti saan kokeista ylä asteella 5 ja 6. Olen aina saanut englannista huonoja numeroita. Kuuntelen ja keskityn tunnilla ja luen kotona. Kun koe on tulossa mulla on ihan järkyttävä stressi, luen ja opiskelen tosi paljo mutta silti kokeesta tulee 6. Ruotsi mulla on 8, se on paljo helpompaa.

Haluisin kovasti lukioon koska mikään ammikoulun linjoista ei mua erityisemmin kiinnosta. Onko kelläkään ollu esim, englanti 6 ja mennyt lukioon, pärjääkö vai ei ?
Mites sitten ammattikoulu, oon kuullu että siellä englantia on vähän ja se olis helppoa ??
APUA!! yhteishaut on 2 kuukauden päästä, ja en ees tiiä meenkö lukioon vai amiksee!!

Neuvokaa mua!

20

2190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lue tämä:
    • moimoooo

      aika epätoivosta on päästä 6 lukioon .kyllä vähintään 7 pitää olla

    • fgsah

      Mene amikseen!
      Siellä tarvitaan lisää tyhmyreitä aivopestäviksi

    • äaösldkfjgh

      Ite menin ensin ammattikouluun, olin siellä vuoden ja tjusin, ettei se oo tarpeeks haastavaa joten vaihdoin lukioon. Nyt haastetta löytyy, mutta meinaan hukkua koulutehtäviin, joten haastetta on jopa liiaksiin. Eli jos ei jaksa/halua opiskella, kannattaa mennä ammattikouluun, mutta jos päinvastoin, niin ehdottomasti lukioon.

      Lukio-opiskelu on vähän samantyyppistä kuin peruskoulussa, joten peruskoulusta on helppo jatkaa suoraan lukioon. Ainakin tietää opiskelutavan. Tosin lukioon hakevan ja -pääsevän pitää varautua siihen, että koulun ja etenkin hyvien arvosanojen eteen pitää tehdä töitä.

      Ammattikoulussa olin rakennusalalla kaksoistutkinnon kera, mutta oletan, että voin projisoida opiskelutyylin muihin aineisiin ja yleistääkin kaiken lisäksi. Eli, ammattikoulun opiskelu on huomattavasti käytännönläheisempää lukioon verrattuna, ei mene pintaa syvemmälle missään lukuaineissa.

      Joten jos päätä riittää niin lukioon ja jos ei opiskelu kiinnosta niin ammattikouluun.

      Ja tuohon englantiin, moni on mennyt huonolla englannin taidolla lukioon. Jos jaksaa tehdä töitä oppimisen eteen, kyllä se englannin taitokin nousee. Ja jos ei nouse, voit jättää englannin kirjoittamatta ja jos ruotsi on vahvempi kieli, kirjoita se.

    • mmmm2

      Ei se opiskelu amiksessakaan mitään leikittelyy oo! tänäänki 2 koetta ihan vitun vaikeeta matikka ja enkku

      • sjdgaodgsadg

        juu juu, vaikeeta on, huhhuijakkaa kun on vaikeeta...


      • Tykin juntti

        Pizzasta syödään puolet, kuinka paljon siitä jää jäljelle?


      • lukio12453

        Se on vaikeeta, kun ei osaa!


    • PhD

      Riippuu ihan ihmistyypistä kumpi sopii sinulle. Itse sanoisin, että lukio on kannattava valinta aina! Ei sitä turhaan sanota, että lukio antaa eväät vähän kaikkeen. Opetus lukiossa on täysin eritasoista kuin ammattikoulussa. Ammattikoulussa saat toki valmiudet toimia alan työtehtävissä, mitä sitten ikinä opiskeletkin, mutta antaa muuten hyvin kapea-alaisen opetuksen. En halua kuulostaa tekopyhältä, mutta kyllä sen huomaa myöhemmin, että kumpi on ylioppilas ja kumpi amiksen käynyt, viimeistään, kun puhutaan vähän syvemmin esimerkiksi politiikasta tai historiasta. Peruskoulun numerot eivät ole este lukio-opiskeluun, ellei sitten keskiarvo riitä. Itse kun aloitin lukion, oli matematiikan numeroni 6, mutta kovalla opiskelulla ja työnteolla kirjoitin kuitenkin matikasta eximian, joka vastaa siis numeroa 9. Aloitat lukiossa kuitenkin niin kielien kuin matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opiskelun aikalailla puhtaalta pöydältä, kaikki kyllä selitetään ja kerrataan eli ei hätää :) sanoisin, että vaikutat sen verran fiksulta yksilöltä, että lukio on sinulle se oikea paikka mutta annan sinulle silti vielä pari vinkkiä: Kun aloitat lukion, opiskele alusta saakka, kuin olisit valmistautumassa kokeeseen. Tee läksyt, lue kappaleet ja kuuntele tunnilla! Lukio ei vaadi Einsteinin aivoja, vaan säntillistä työntekoa ja opiskelumotivaatiota! Kyllä se myös itsensä maksaa takaisin, kun huomaakin osaavansa vaikean kaavan tai tekstin :) onnea opiskeluun

      • Mielipiteitäkö

        Ihan viisasta tekstiä, mutta ehkä jotain yleistyksiä olet antanut joihin haluaisin kommentoida:

        "En halua kuulostaa tekopyhältä, mutta kyllä sen huomaa myöhemmin, että kumpi on ylioppilas ja kumpi amiksen käynyt, viimeistään, kun puhutaan vähän syvemmin esimerkiksi politiikasta tai historiasta."

        - Entä jos on ammattikoulun käynyt ylioppilas?
        - Tästä tuli mieleen, että lukion käynyt ylioppilas olisi jotenkin viisaampi kuin ammattikoulun käynyt ylioppilas? Antoi vain jotenkin sellaisen kuvan, että vaikka olen kirjoittanut pitkän matematiikan, fysiikan, kemian, äidinkielen ja pitkän englannin (jokaisesta vähintään E), on tuo lukion päättötodistuksen saanut ylioppilas A:n papereilla minua parempi?

        Mielestäni kuka vaan voi kirjoittaa ylioppilaaksi (lähes mitättömällä vaivalla). On taas aivan eri asia, minkä tason ylioppilas olet. Täten en pidä niinkään suurena meriittinä koko ylioppilastutkintoa (on mistään mitään tietämättömiä ylioppilaita ja vastakohtia).

        Suostuisin siinä vaiheessa vasta pitämään ylioppilaslakkia päässäni, kun niiden ulkoasu määräytyisi kirjoitettujen aineiden ja niistä saatujen arvosanojen mukaan. Esimerkiksi TKK:lla on ollut jo pitkään tapana kutsua lyhyen matematiikan kirjoittaneita "kukkaishattuylioppilaiksi", joka on mielestäni aivan oikein.

        Omaan perheeseeni esim. kuuluu 6 ylioppilasta. Vain yhden kanssa heistä voin keskustella mukavia yliopistotason fysiikkaan, matematiikkaan tai kemiaan liittyen. Muille näille perheenjäsenille keskustelumme on täyttä hepreaa, josta vain turhautuvat.

        Yhteenveto: On mielestäni aivan eri asia olla ylioppilas, joka ei MAOL-taulukkokirjasta mitään ymmärrä kuin ylioppilas, joka ei MAOL:ia enää edes tarvitse.

        Saa korjata ja kommentoida. Olisi mukava kuulla mielipiteitänne.


      • ...?
        Mielipiteitäkö kirjoitti:

        Ihan viisasta tekstiä, mutta ehkä jotain yleistyksiä olet antanut joihin haluaisin kommentoida:

        "En halua kuulostaa tekopyhältä, mutta kyllä sen huomaa myöhemmin, että kumpi on ylioppilas ja kumpi amiksen käynyt, viimeistään, kun puhutaan vähän syvemmin esimerkiksi politiikasta tai historiasta."

        - Entä jos on ammattikoulun käynyt ylioppilas?
        - Tästä tuli mieleen, että lukion käynyt ylioppilas olisi jotenkin viisaampi kuin ammattikoulun käynyt ylioppilas? Antoi vain jotenkin sellaisen kuvan, että vaikka olen kirjoittanut pitkän matematiikan, fysiikan, kemian, äidinkielen ja pitkän englannin (jokaisesta vähintään E), on tuo lukion päättötodistuksen saanut ylioppilas A:n papereilla minua parempi?

        Mielestäni kuka vaan voi kirjoittaa ylioppilaaksi (lähes mitättömällä vaivalla). On taas aivan eri asia, minkä tason ylioppilas olet. Täten en pidä niinkään suurena meriittinä koko ylioppilastutkintoa (on mistään mitään tietämättömiä ylioppilaita ja vastakohtia).

        Suostuisin siinä vaiheessa vasta pitämään ylioppilaslakkia päässäni, kun niiden ulkoasu määräytyisi kirjoitettujen aineiden ja niistä saatujen arvosanojen mukaan. Esimerkiksi TKK:lla on ollut jo pitkään tapana kutsua lyhyen matematiikan kirjoittaneita "kukkaishattuylioppilaiksi", joka on mielestäni aivan oikein.

        Omaan perheeseeni esim. kuuluu 6 ylioppilasta. Vain yhden kanssa heistä voin keskustella mukavia yliopistotason fysiikkaan, matematiikkaan tai kemiaan liittyen. Muille näille perheenjäsenille keskustelumme on täyttä hepreaa, josta vain turhautuvat.

        Yhteenveto: On mielestäni aivan eri asia olla ylioppilas, joka ei MAOL-taulukkokirjasta mitään ymmärrä kuin ylioppilas, joka ei MAOL:ia enää edes tarvitse.

        Saa korjata ja kommentoida. Olisi mukava kuulla mielipiteitänne.

        Kaksoistutkinnon käynyt on myös käynyt lukion oppimäärän aiheista jota on kirjoittanut, en usko että "PhD" tarkoittaa amiksen käyneitä ylioppilaita olevan olemassakaan, vaan niputtaa kyllä kaksoistutkintolaiset myös lukion käyneisiin. Tässäkään jaottelussa ei oteta huomioon lukion käyneitäkään, jotka ovat sitten tajunneet haluavansa kokiksi ja menneet kokkikouluun lukion jälkeen.

        Siitä olen kyllä samaa mieltä, että ylioppilastutkinto" itsessään on täysin arvoton, kuka tahansa nyt saa yo-lakin, joka sen haluaa. En kuitenkaan ylistäisi matematiis-luonnontieteellistä osaa kaiken yläpuolelle, vaikka omatkin paperini on ihan hyvin arvosanoin juurikin niistä kirjoitettu (lääkiksessä nyt). Vähän ristiriitaisesti sanon kuitenkin, että kyllä itsekkin näen juurkin tuon mat-lut -osuuden olevan Suomen tulevaisuuden kannalta tärkein (kansainvälinen kilpailukyky ym.), mutta kyllä silti tarvitaan myös muitakin, ei-matemaattisia aloja.


      • Mielipiteitäkö
        ...? kirjoitti:

        Kaksoistutkinnon käynyt on myös käynyt lukion oppimäärän aiheista jota on kirjoittanut, en usko että "PhD" tarkoittaa amiksen käyneitä ylioppilaita olevan olemassakaan, vaan niputtaa kyllä kaksoistutkintolaiset myös lukion käyneisiin. Tässäkään jaottelussa ei oteta huomioon lukion käyneitäkään, jotka ovat sitten tajunneet haluavansa kokiksi ja menneet kokkikouluun lukion jälkeen.

        Siitä olen kyllä samaa mieltä, että ylioppilastutkinto" itsessään on täysin arvoton, kuka tahansa nyt saa yo-lakin, joka sen haluaa. En kuitenkaan ylistäisi matematiis-luonnontieteellistä osaa kaiken yläpuolelle, vaikka omatkin paperini on ihan hyvin arvosanoin juurikin niistä kirjoitettu (lääkiksessä nyt). Vähän ristiriitaisesti sanon kuitenkin, että kyllä itsekkin näen juurkin tuon mat-lut -osuuden olevan Suomen tulevaisuuden kannalta tärkein (kansainvälinen kilpailukyky ym.), mutta kyllä silti tarvitaan myös muitakin, ei-matemaattisia aloja.

        Ihan hyvää argumentaatiota. Olet aivan oikeassa, että tarvitaan niitä muunlaisiakin ihmisiä kuin esim. minä, jonka matematiikan opinnoissa ei paljon numeroita enää näy; suurelta osin todistelua todistelun perään. Tiedät varmaan mitä tarkoitan kun puhutaan yliopistomatematiikasta. ;)

        Äidinkielen taidotkin ovat varmaan nykyään rapistuneet sille tasolle, että hyvä jos niillä peruskoulua läpäisisi. Jotenkin tuntuu, että kun kaikki opiskelupotentiaali on kulutettu tuohon teoreettiseen mat-lut opiskeluun, verottaa se normaalista verbaalisesta ilmaisutaidosta. Ehkä olet huomannut saman lääketieteellisissä opinnoissasi? Ainakin itse olen huomannut, kuinka monella matemaattisilla aloilla opiskelevista ja työskentelevistä (tohtoreita myöten), on kielellinen ilmaisu kovin puutteellista (niin puhuttu kuin kirjoitettu). Kuulun näihin, myönnän. On toki poikkeuksia, jotka taitavat kaikki osa-alueet, mutta uskon sen olevan harvinaisempaa.

        Haluaisin kommentoida kuitenkin tekstiäsi sillä, että itse en käynyt kuin lukion mat-fys-kem kertauskurssit. Eli en ole suorittanut näiden aineiden lukion kursseja muuten. Katsoin oppivani paremmin ja tehokkaammin itsenäisesti lukien (olisin todennäköisesti vain turhautunut oppitunneilla). Toisaalta kielet olivat sellaisia aineita, joiden lukiokursseja suoritin oppitunneilla. Ne jotenkin tuntuivat taas minulle paljon vaikeammilta kuin matemaattiset aineet. Meitä on siis näköjään moneen junaan.

        Se ehkä pitää vielä sanoa, että tuosta itsenäisestä matemaattisten lukioaineiden opiskelusta ei ainakaan haittaa ole ollut siltä kannalta, että siinä on täytynyt ottaa täysin oma vastuu oppimisestaan. Näin oikeastaan oppi jo ennen yliopistoa ns. akateemisen vapauden tuoman vastuun. Tuntuu, että monille lukiosta yliopistoon tulleille oppilaille juuri tuo akateeminen vapaus hämmentää eniten, kun kukaan ei olekaan enää patistamassa kädestä pitäen tekemään läksyjä yms.

        Voisin uskaltaa väittää, että kaikista opettajistani ylivoimaisesti sadistisin ja "paskamaisin" olen ollut minä itse. Ei paljon lomia ole herunut ja on pakottettu lukemaan niin aamut, päivät kuin illatkin. Välillä ei anna aikaa oikein edes nukkuakaan. ;)

        P.s. On todella mukavaa, kun kaltaisiasi pohdiskelevia ja kypsempiä kommentteja pääsee lukemaan. Tuollainen palaute pystyy kehittämään meidän jokaisen omia ajattelutapoja, ideologioita jne.


      • ...?
        Mielipiteitäkö kirjoitti:

        Ihan hyvää argumentaatiota. Olet aivan oikeassa, että tarvitaan niitä muunlaisiakin ihmisiä kuin esim. minä, jonka matematiikan opinnoissa ei paljon numeroita enää näy; suurelta osin todistelua todistelun perään. Tiedät varmaan mitä tarkoitan kun puhutaan yliopistomatematiikasta. ;)

        Äidinkielen taidotkin ovat varmaan nykyään rapistuneet sille tasolle, että hyvä jos niillä peruskoulua läpäisisi. Jotenkin tuntuu, että kun kaikki opiskelupotentiaali on kulutettu tuohon teoreettiseen mat-lut opiskeluun, verottaa se normaalista verbaalisesta ilmaisutaidosta. Ehkä olet huomannut saman lääketieteellisissä opinnoissasi? Ainakin itse olen huomannut, kuinka monella matemaattisilla aloilla opiskelevista ja työskentelevistä (tohtoreita myöten), on kielellinen ilmaisu kovin puutteellista (niin puhuttu kuin kirjoitettu). Kuulun näihin, myönnän. On toki poikkeuksia, jotka taitavat kaikki osa-alueet, mutta uskon sen olevan harvinaisempaa.

        Haluaisin kommentoida kuitenkin tekstiäsi sillä, että itse en käynyt kuin lukion mat-fys-kem kertauskurssit. Eli en ole suorittanut näiden aineiden lukion kursseja muuten. Katsoin oppivani paremmin ja tehokkaammin itsenäisesti lukien (olisin todennäköisesti vain turhautunut oppitunneilla). Toisaalta kielet olivat sellaisia aineita, joiden lukiokursseja suoritin oppitunneilla. Ne jotenkin tuntuivat taas minulle paljon vaikeammilta kuin matemaattiset aineet. Meitä on siis näköjään moneen junaan.

        Se ehkä pitää vielä sanoa, että tuosta itsenäisestä matemaattisten lukioaineiden opiskelusta ei ainakaan haittaa ole ollut siltä kannalta, että siinä on täytynyt ottaa täysin oma vastuu oppimisestaan. Näin oikeastaan oppi jo ennen yliopistoa ns. akateemisen vapauden tuoman vastuun. Tuntuu, että monille lukiosta yliopistoon tulleille oppilaille juuri tuo akateeminen vapaus hämmentää eniten, kun kukaan ei olekaan enää patistamassa kädestä pitäen tekemään läksyjä yms.

        Voisin uskaltaa väittää, että kaikista opettajistani ylivoimaisesti sadistisin ja "paskamaisin" olen ollut minä itse. Ei paljon lomia ole herunut ja on pakottettu lukemaan niin aamut, päivät kuin illatkin. Välillä ei anna aikaa oikein edes nukkuakaan. ;)

        P.s. On todella mukavaa, kun kaltaisiasi pohdiskelevia ja kypsempiä kommentteja pääsee lukemaan. Tuollainen palaute pystyy kehittämään meidän jokaisen omia ajattelutapoja, ideologioita jne.

        Tuli tuota fysiikkaa luettua vuoden verran ennen lääkistä, että tiedän kyllä mitä yliopistomatematiikka tarkoittaa, vaikka motivaationi siihen oli aika huono... Lääkis oli kuitenkin kokoajan maalina. Vaikka lukion yhtälöiden pyörittely sujui hyvin, ei siihen koskaan mitään paloa itselleni muodostunut.

        Mitä tulee äidinkielelliseen puoleen niin aika lailla samoilla linjoilla. Sanajärjestys ja tarkka oikeinkirjoitus on sivuseikka kun tekee omia muistiinpanoja...tärkeintä on saada mahdollisimman nopeasti tarvittavat asiat paperille tarpeeksi tarkasti, että niitä lukiessa herää joku muistijälki aiheesta. Toki kaikki viralliset paperit tulee tehtyä vähän erilaisella tarkkuudella. Opiskelen lääketiedettä, potilas on kiitollisempi huonolla äidinkielellä kirjoitettuun parantavaan hoitoon kuin kauniilla käsialalla kirjoitettuun kuolintodistukseen.

        Nostan kyllä hattua sinulle, jos olet löytänyt motivaatiota lukea lukion oppimäärän omatoimisesti niin, että olet päässyt sisään yliopistoon ja ymmärrätkin siellä jotain alasta, jossa ei pelkkä lukeminen auta. En kuitenkaan usko (etkä itsekkään usko), että olet stereotypinen "amis". Jos motivaatiota ja perslihaksia riittää, niin kyllähän opiskelu on oikea valinta. Yhteiskunta kuitenkin tarvitsee molempia: teoreetikkoja ja tekijöitä, sekä kaikkea siltä väliltä.


      • Klassiset kielet <3
        Mielipiteitäkö kirjoitti:

        Ihan viisasta tekstiä, mutta ehkä jotain yleistyksiä olet antanut joihin haluaisin kommentoida:

        "En halua kuulostaa tekopyhältä, mutta kyllä sen huomaa myöhemmin, että kumpi on ylioppilas ja kumpi amiksen käynyt, viimeistään, kun puhutaan vähän syvemmin esimerkiksi politiikasta tai historiasta."

        - Entä jos on ammattikoulun käynyt ylioppilas?
        - Tästä tuli mieleen, että lukion käynyt ylioppilas olisi jotenkin viisaampi kuin ammattikoulun käynyt ylioppilas? Antoi vain jotenkin sellaisen kuvan, että vaikka olen kirjoittanut pitkän matematiikan, fysiikan, kemian, äidinkielen ja pitkän englannin (jokaisesta vähintään E), on tuo lukion päättötodistuksen saanut ylioppilas A:n papereilla minua parempi?

        Mielestäni kuka vaan voi kirjoittaa ylioppilaaksi (lähes mitättömällä vaivalla). On taas aivan eri asia, minkä tason ylioppilas olet. Täten en pidä niinkään suurena meriittinä koko ylioppilastutkintoa (on mistään mitään tietämättömiä ylioppilaita ja vastakohtia).

        Suostuisin siinä vaiheessa vasta pitämään ylioppilaslakkia päässäni, kun niiden ulkoasu määräytyisi kirjoitettujen aineiden ja niistä saatujen arvosanojen mukaan. Esimerkiksi TKK:lla on ollut jo pitkään tapana kutsua lyhyen matematiikan kirjoittaneita "kukkaishattuylioppilaiksi", joka on mielestäni aivan oikein.

        Omaan perheeseeni esim. kuuluu 6 ylioppilasta. Vain yhden kanssa heistä voin keskustella mukavia yliopistotason fysiikkaan, matematiikkaan tai kemiaan liittyen. Muille näille perheenjäsenille keskustelumme on täyttä hepreaa, josta vain turhautuvat.

        Yhteenveto: On mielestäni aivan eri asia olla ylioppilas, joka ei MAOL-taulukkokirjasta mitään ymmärrä kuin ylioppilas, joka ei MAOL:ia enää edes tarvitse.

        Saa korjata ja kommentoida. Olisi mukava kuulla mielipiteitänne.

        Eihän tuossa nyt ollut paljonkaan järkeä! Fakki-idiotismia.

        Eivät ne matemaattis-luonnontieteelliset aineet oikeasti ole millään tavoin muiden yläpuolella (paitsi ehkä teologian). Näin täysin riippumatta siitä, mitä TKK:lla sanotaan. - Tietysti on hienoa, että annat omalle alallesi arvoa. Sitä kuitenkin rapistaa se, että mollaat muita.

        Meidän perheessä on neljä hyvillä papereilla ylioppilaaksi kirjoittanutta. Heidän kaikkien kanssa voi keskustella eri kielien hienouksista ja vivahteista sekä esim. kulttuurihistoriasta ja yhteiskunnista. Yhteenlaskettu asiantuntemus on hämmästyttävän laaja. Yksi perheenjäsen on myös fyysikko ja hänen pitää kääntyä serkkunsa puoleen, jos haluaa samantasoisen keskustelukumppanin omasta alastaan puhelemaan.


    • Ikuinen opiskelija

      Yksi vaihtoehto olisi ammattikoulun laboratorioala (ehkäpä lukupainotteisin ala ammattikoulussa). Voit tehdä kaksoistutkinnon ja tällä tavalla korvata lukio-opinnoilla teoriaosat ammattikoulussa eli suurimman osan opinnoista. Käytännössä sinulle jää jäljelle labrat, ne ovat niin kuin esim. ammattikorkean labratkin esim. kemiaan liittyvillä insinöörialoilla (~15 % opinnoista muistaakseni suunnilleen).

      Tämä onnistuu, sillä opettajat ovat hyvin joustavia kertoessasi suunnitelmasi. Jos luonnontieteet kiinnostavat, voit ottaa lukio-opinnoissa pitkän matematiikan, laajan kemian, fysiikan ja biologian, äidinkielen ja pitkän englannin.

      Voit siis kiinnittää huomiosi lukiossa vain näihin aineisiin, ja jos muut aineet eivät lukiossa ole sinun mieleesi, voit jättää ne suurilta osin suorittamatta.

      Tämä oli yksi vinkki vain, jos erityisesti jatko-opinnot luonnontieellisellä tai teknillisellä alalla kiinnostavat. Tämä antaa myös sen vaihtoehdon, että jos lukio-opinnot eivät jostain syystä sujuisikaan, olet silti jo matkalla ammattiin; ja jos sujuvatkin, olet matkalla yliopistoon ammatin kera (mitä parhaimmin arvosanoin lukion oppien ansiosta) vankalla matemaattis-luonnontieteellisellä yleissivistyksellä.

      Työharjoitteluihin voit hakeutua myös yliopistoihin höpöttämään tohtorien kanssa (tykkäävät kun saavat harjoitteluun ihmisen ketä kiinnostaa oppia). Viimeisenä vuonna voit jo keskustella vähän eri tason jutuista mitä lukiossa opetetaan, esim. usean muuttujan integraali- ja differentiaalilaskennasta, sylinteri- ja pallokoordinaatistoista, valon hiukkas- ja aaltodualismista syvällisemmin, taylorin-sarjoista, kompleksiluvuista, matriiseista, lineaarialgebrasta, kombinatoriikasta, topologiasta, fraktaaligeometriasta, fourier-analyysistä tms. jne.

      Taustani pohjalta voin sanoa, että jotain asiasta mahdollisesti tiedänkin.

      Muista, että tärkeintä opinnoissa on säilyttää oivaltamisen ilo ja tiedonjano. Itselleni siitä on syntynyt melkeinpä ns. "terve" addiktio, joka motivoi eteenpäin yhä vieläkin päivästä toiseen. Elämä on loputonta oppimista.

      T: Ikuinen opiskelija

    • lukio #forthewin

      Ammattikoululaiset tulee siivoamaan mun kartanoa!

    • Ei saatana!

      Älä nyt herranjumala Lukioon mene, kun et edes yläastetta osaa kirjoittaa,

    • jooojooo

      Lukios sulla saattaa tulla aiko paljo vaikeuksii tuon englannin kaa ku se on siellä tosi paljo vaikeempaa mitä peruskoulus... Itellä laski englanti kahella numerolla ku menin lukioon, vaikka aina teen läksyt huolellisesti yms. Ja siis yläasteella mun englanninnumero oli 9

    • Kissanyymi

      Mene lukioon, vaikka olisit kehitysvammainen, pääsisit läpi ja saat lakin päähän.
      Kaikessa ei voi olla paras, sinun tapauksessasi englanti on heikko lenkki, ei se mitään.

      Lukiosta on vielä kaikki ovat auki, mutta amis rajoittaa jatkokouluttautumista huomattavasti (Yliopisto tippuu pois laskuista)

    • Anonyymi

      Hyvällä keskiarvolla pääsee parempiin lukioihin ja huonolla ei yhtä hyviin

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe