Seuraava summittainen pätkä on keskeltä kirjaa, erään luvun aloittava kohtaus. Kertokaahan nyt, onko siinä mitään hyvää ja mitä pitäisi muuttaa tai mihin kiinnittää erityistä huomiota:
Kaupunginjohtaja Mikko Westerbergin työhuone sijaitsi kaupunginviraston toisessa kerroksessa. Juha Laine kiipesi rappuset ylös ja tunsi hengästyvänsä. Hänen päätään särki ja vatsan pohjalla oli ontto tunne. Jo pelkän kutsun saaminen kaupunginjohtajan huoneeseen tuntui nöyryytykseltä.
Juha Laine tunsi kämmentensä hikoavan ja kuivasi ne housuihinsa. Hän oli lukenut jostain, että ihminen hikoili kämmenistä valehdellessaan. Hän ei muistanut valehdelleensa ja mietti, osasivatko kädet ennustaa tulevaa.
Mikko Westerbergin huoneen ovi oli yleensä auki, mutta nyt se oli suljettu. Se sai Juha Laineen varuilleen. Hän painoi oven vieressä olevaa summeria ja jäi odottamaan. Kesti hetken, sitten summerin yläpuolelle syttyi vihreä valo. Hän painoi ovenkahvaa, työnsi oven auki ja astui sisään tilavaan kulmahuoneeseen.
Huoneessa tuoksui kahville ja nahalle. Verhottomista ikkunoista tulvi sisään valoa ja se sai Juha Laineen silmien takana säkenöimään. Hänen teki mieli juosta ulos huoneesta kirkuen kuin auringonpaisteeseen joutunut vampyyri.
Westerberg istui papereista vapaan työpöytänsä takana ja tarkkaili Juha Lainetta paksusankaisten silmälasien takaa. Hänellä oli yllään harmaa kokopuku ja punavalkoraidallinen kauluspaita. Hileenmustat hiukset olivat kammattu jakaukseen, puvun hihansuun alta pilkisti kultainen rannekellon hihna.
Juha Laine oli varma, että Westerberg käytti joka aamu vähintään kaksikymmentä minuuttia pelkän kravatin värin valitsemiseen. Tällä kertaa se oli vaaleanpunainen.
”Sinulla oli minulle asiaa?” Juha Laine aloitti, ja huomasi tyytyväisenä äänensä käheyden olevan lähes poissa. Westerberg viittoi häntä istumaan itseään vastapäätä olevalle asiakastuolille. Tuoli narahti Laineen istuessa.
”Mikä on vointi?” Westerbergin ääni ei ollut tavanomaisen makeileva. Se kuulosti kylmältä ja viileältä, elottomalta.
”Hyvä, kuinka niin?”
”Näytät väsyneelle.”
”Nukuin huonosti.” Juha Laine valehteli. Hän huomasi kämmeniensä hikoavan uudelleen.
Westerberg tarkkaili Lainetta silmälasiensa takaa herkeämättä. Juha Laine tunsi polttavan katseen tunkeutuvan ihonsa läpi ja tiesi kaupunginjohtavan arvioivan oliko hän tullut töihin päihtyneenä. Tuijotusta kesti hetken ja Laine vastasi siihen omallaan. Lopulta Westerberg antoi periksi ja laski katseensa.
Ote kirjastani
44
577
Vastaukset
Oikeastaan voisin suositella ennemmin Kirjoittaja.fi-sivustoa, sinne voi lisäillä nimenomaan omia kirjoituksiaan ja saada erittäin asiantuntevaa palautettta melko nopeasti.
- ldkfjlksdjflkdsfjld
Voisin jatkaa lukemista. Teksti etenee rakenteellisesti hyvin ja loogisesti, jännitettä luodaan ym.
Pientä viilausta kieleen voisi tehdä. Ei kannata sanoa "tuntee hengästyvänsä", vaan että hengästyy, tai että mies "huomaa" käsiensä hikoavan uudelleen, vaan että ne vaan hikoavat. "Papereista vapaa" työpöytä on mieluummin tyhjä. Ei tartte sanoa, että käytti "vähintään" kaksikymmentä minuuttia kravatin valitsemisen,vaan pelkästään kaksikymmentä. Aivan pieni ongelma sinulle, teknistä näpertelyä, johon on helppo harjaantua, kun perusjutut - ne mitä noin lyhyestä tekstistä voi päätellä - ovat sinulla kunnossa.- o245o43o53o56
Miksei voi sanoa "papereista vapaa"?
Sehän korostaa, että hlö, johtaja ei joko koskaan joudu peittämään pöytäänsä papereilla tai sitten poikkeuksellisesti ei tuona hetkenä pidä papereita pöydällä.
Miksei voi sanoa "tuntee hengästyvänsä"?
Ihminen voi kokea niin, jos on jännittynyt tms. Mutta tietää ettei ole tehnyt mitään sellaista, josta oikeasti hengästyisi. Hengenahdistusta pari sekuntia. Vai? - 14+6
o245o43o53o56 kirjoitti:
Sehän korostaa, että hlö, johtaja ei joko koskaan joudu peittämään pöytäänsä papereilla tai sitten poikkeuksellisesti ei tuona hetkenä pidä papereita pöydällä.
Ihminen voi kokea niin, jos on jännittynyt tms. Mutta tietää ettei ole tehnyt mitään sellaista, josta oikeasti hengästyisi. Hengenahdistusta pari sekuntia. Vai?Paperivapaa, lumiköyhä, autorikas, ym. tulevat aika suorina käännöksinä ruotsinkielestä. Eivät ole hyvää suomea, vaikka niitä käytetään aika paljon puheessa, ja erityisesti rannikkoseuduilla. Kuuluvat kirjakielessä luokkaan "sallitut, mutta vältettävät". Näin virkkoi jo entinen äidinkielenopettaja. Uhkasi, jos löytää po. sanoja seuraavan kerran jonkun referaatista, repiä päänsä hiuksista vapaaksi.
Sori ja kiitti. - slkdjfsjdflkjfdksl
o245o43o53o56 kirjoitti:
Ihminen voi kokea niin, jos on jännittynyt tms. Mutta tietää ettei ole tehnyt mitään sellaista, josta oikeasti hengästyisi. Hengenahdistusta pari sekuntia. Vai?Kaikki elimistön toiminnot eivät ole proosassa yhtä kiinnostavia, ainakaan tuolla tavalla kerrottuna kuin tekstissä tuo tuntee hengästyvänsä -kombinaatio. Jos tahtoo kuvata esimerkiksi jännityksestä johtuvaa pakahduttavaa tunnetta, tai jonkinlaista hyperventilaation alkua, se pitää kertoa tavalla, joka ei ulkonaisesti ole pliisu.
- oioioioioioi
14+6 kirjoitti:
Paperivapaa, lumiköyhä, autorikas, ym. tulevat aika suorina käännöksinä ruotsinkielestä. Eivät ole hyvää suomea, vaikka niitä käytetään aika paljon puheessa, ja erityisesti rannikkoseuduilla. Kuuluvat kirjakielessä luokkaan "sallitut, mutta vältettävät". Näin virkkoi jo entinen äidinkielenopettaja. Uhkasi, jos löytää po. sanoja seuraavan kerran jonkun referaatista, repiä päänsä hiuksista vapaaksi.
Sori ja kiitti.sorry, you missed THE POINT !
Olisit sitten sanonut että "paperiton".
Mutta siitähän ei ollut kyse, koska kommentoija ehdotti tilalle sanaa TYHJÄ.
Kyse oli siis siitä, miksei voisi sanoa muuta kuin "tyhjä". - ohhoh3
slkdjfsjdflkjfdksl kirjoitti:
Kaikki elimistön toiminnot eivät ole proosassa yhtä kiinnostavia, ainakaan tuolla tavalla kerrottuna kuin tekstissä tuo tuntee hengästyvänsä -kombinaatio. Jos tahtoo kuvata esimerkiksi jännityksestä johtuvaa pakahduttavaa tunnetta, tai jonkinlaista hyperventilaation alkua, se pitää kertoa tavalla, joka ei ulkonaisesti ole pliisu.
höpö höpö, Sillanpään yhden kirjan perusidea oli elimistön toiminto.
Tässähän ap kuvaa jo kämmenten hikoilua. Miksei siihen voi liittää keuhkojenkin tms toimintoja.
- Lan Celot
"Lopulta Westerberg antoi periksi ja laski katseensa."
Ei Westerberg anna periksi, Westerberghän on tässä ylästatus. Ja luovuttaja on luuseri. Westerberg mieluummin antaa armoa.
Westerbergin ei myöskään kuvittelisi aloittavan keskustelua kysymyksellä. Yllämainittu syy.- armoa ei
Kyllä armoa antavakin voi laskea katseensa.
Se juuri tarkoittaa ettei aio haastaa, ei hyökätä. - Lan Celot
armoa ei kirjoitti:
Kyllä armoa antavakin voi laskea katseensa.
Se juuri tarkoittaa ettei aio haastaa, ei hyökätä.En puhunutkaan katseen laskemisesta, vaan "Westerberg _antoi_periksi_ ja laski katseensa" -kohdasta.
- Toimittaja
Juttu luistaa kuin ammattilaisella, jatka vain samaa rataa. Tuntee hengästyvänsä on lisäinformaatiota, päählö tarkkailee itseään, en poistaisi tästä mitään.
- toivossaonhyvä
kerrankin olen Toimittajan kanssa samoilla linjoilla ;-D
ehkäp mullakin on toivoa .. - jiuhgyui
toivossaonhyvä kirjoitti:
kerrankin olen Toimittajan kanssa samoilla linjoilla ;-D
ehkäp mullakin on toivoa ..On kyse siitä, mikä on kiinnostavaa ja mikä ei. Onko kiinnostavaa lisäinformaatiota, että henkilö vaikuttaa tarkkailevan itseään? Kirjallisuutta? Jos on, kannattaa toteutus miettiä kunnolla. Ei pliisuja muotoja, jotka vaikuttavat aloittelijan kömmähdyksiltä. Joihin kuuluvana muuten kyseistä kohtaa pidän, koska tekstistä on nähtävissä, että ilmaisun vahvuus ja monipuolisuus eivät ole kirjoittajan vahvinta aluetta.
Olen myös toimittaja, myös editointia tehnyt. - taiteetonpop
jiuhgyui kirjoitti:
On kyse siitä, mikä on kiinnostavaa ja mikä ei. Onko kiinnostavaa lisäinformaatiota, että henkilö vaikuttaa tarkkailevan itseään? Kirjallisuutta? Jos on, kannattaa toteutus miettiä kunnolla. Ei pliisuja muotoja, jotka vaikuttavat aloittelijan kömmähdyksiltä. Joihin kuuluvana muuten kyseistä kohtaa pidän, koska tekstistä on nähtävissä, että ilmaisun vahvuus ja monipuolisuus eivät ole kirjoittajan vahvinta aluetta.
Olen myös toimittaja, myös editointia tehnyt.> Onko kiinnostavaa lisäinformaatiota, että henkilö vaikuttaa tarkkailevan itseään?
Miksei ole?
Eihän ihmisen psykologinen kuva ole niin yksitoikkoinen, etteikö sellainen tarkkailu olisi mahdollista - toisille. Ja toisille taas itsensä tarkkailu on hyvin harvinaista, he vain "elävät", "elävät täysillä", jne jne.
Itseänsä tarkkaileva ihminen on siis osa jonkinlaista psykologista joukkoa, mikä kertoo lukijalle jotakin tuosta ihmisestä.
Jos lukija ei pysty kuvittelemaan että sellaisia ihmisiä on, niin sitten se lukija on ehkä menetetty - no can do.
"On se jännää" , sanoisi joku ....... millaisiin asioihin jotkut kiinnittää huomiota. Mutta se on kai se, mikä tekee taiteen ;-)
- ap kiittelee
Kaikkia kommenteista. Pitää perehtyä tuohon papereista vapaa juttuun ja konsultoida jotain kielenhuollon ammattilaista. Sellaista tosin on tarkoituskin käyttää, kunhan saan rykäistyä tämän homman kasaan.
Ja hyvä pointti tuo Westerberg antaa armoa, nimittäin sitä juuri tässä kohtauksessa hain. Pitää hioa myös tuota ilmaisua. :) - scarabaeus
Huohhh !
Mä alan pikkuhiljaa ymmärtää miksi en voittanut siinä Pentti Saarikoski kirjoituskilpailussa.
Joo.- noooh
sun kannattaa runoilla, koska viestisi on niin monimerkityksisiä, että lukija saa arvailla oliko kyse A:sta, B.stä vai negaatio A:sta ;-)
mjooo, mutta .... miksi et voittanut? - scarabaeus
noooh kirjoitti:
sun kannattaa runoilla, koska viestisi on niin monimerkityksisiä, että lukija saa arvailla oliko kyse A:sta, B.stä vai negaatio A:sta ;-)
mjooo, mutta .... miksi et voittanut?..miksi en voittanut, niin, sitä minäkin olen ihmetellyt tässä jo monta kuukautta ja odotellut, että sieltä Otavasta ottavat yhteyttäja ja ilmoittavat, että haluavat sittenkin printata
sen sydänverrelläni kirjoittamani taideproosapläjäyksen. Aivan mainio kertakaikkiaan. Kestää aikaa, ihan kulttikamaa, ja mitä kaikkea niitten nykyisin pitääkän olla.
Eihän sitä koskaan tiedä etukäteen,
eihän
?
- ana konda
Tässä on insinöörimäistä pikkutarkkuutta. Tämä kai kiinnostaa lähinnä yritysmaailmamiehiä.
- Toimittaja
Tein ihan saman havainnon, insinöörimäinen, virallinen ote, jolla voi olla jokin tarkoitus kokonaisuutta ajatellen.
On varmaankin hyvä, että kirjoittaja saa palautetta eri näkökulmista. Itse koetan ymmärtää ennen kaikkea kirjoittajan omaa tyyliä tai kertojan ääntä. Kaikkien vahvuus ei ole ilmaisuvoimainen, raikas kieli, vaan juonen kuljetus tms. Esim viihdekirjallisuus voi olla suht kliseistäkin (rajansa toki silläkin). Esimerkiksi Cornwell ei ole erikoisen hyvä kirjoittaja, mutta hänen kliseensä ovat kuitenkin tiettyä päämäärää varten rakennettuja. En siis tarkoita, että kliseisyys on hyvä, vaan jos niitä käyttää, pitää olla tietoinen vaikutelmista. Eivätkä kliseetkään saa olla ihan loppuun kaluttuja. Makeileva ääni, polttava katse, paperivapaa pöytä, hiilenmustat hiukset ovat kaikki varsin kulunutta kerrontaa, mutta kokonaisuuden hallinta vakuuttaa silti lukijaa riittävästi, jos kyseessä on vaikkapa dekkari.
Olisi hyvä tietää mitä lajityyppiä näyte on.
- ap1
Mukavaa saada rakentavaa palautetta ja analyysiä, kiitos!
Kyseessä on tosiaan dekkari, jossa osa tapahtumista käsittelee pienen kunnan kunnallispoliittista valtapeliä. Nuo kliseisyydet ovat yksi niistä asioista, joita olen itsekin miettinyt. Stereotypioiden ja kliseiden kautta on helppo asettaa joku hahmo nopeasti ja muutamalla sanalla tiettyyn kategoriaan (esim. tuo makeileva ääni), mutta samalla sitä pelkää ärsyttävänsä lukijaa liikaa. No joo, tuo polttava katse on ehkä hieman överi. :)
PS. Ja olen koulutukseltani insinööri, joten kai se sitten (valitettavasti) paistaa tekstistäkin läpi. - liisa vatanen
Outoa, kun ihmisiä nimitetään sekä etu- että sukunimellä. Koko ajan. Se tekee ihmisistä epätodellisia. Näin kertoo Liisa Vatanen. Se olen minä. Nyt Liisa Vatanen sulkee tämän kirjoituksen.
- ap1
ap tässä vielä hei!
Omasta mielestäni pahiten kirjoittamisessani tökkii dialogi. Tässä on siitäkin pieni näytepätkä. Olisi hienoa, jos voisitte vielä tätäkin kommentoida. Kaikki apu kelpaa.
”Mä vedin ensimmäisen kerran heroiinia, kun täytin viisitoista. Se oli syntymäpäivälahja kavereilta”, Aronen sanoi kaivaen ruttuisen tupakka-askin housujensa taskusta. Hän otti yhden tupakan ja alkoi pyöritellä sitä tottuneesti sormiensa välissä. ”Me tehtiin mitä vaan, että saatiin lisää. Kaikki kävi: automankat, kioskit, mummojen käsilaukut”, Aronen laittoi tupakan huuliensa väliin, mutta ei sytyttänyt sitä. ”Sanna sanoi mulle, ettei mun ole pakko elää sitä elämää. Se sanoi, että saduissa kaikki on mahdollista, ja mä uskoin sitä.”
”Kaunotar ja hirviö. Luin sitä tyttärelleni kun hän oli pieni”, Nieminen sanoi.
Timo Aronen nosti päänsä, kyyneleet olivat kuivuneet. Hän nyökkäsi Antin ymmärtäneen.
”Saduissa prinsessa ei koskaan kuole, tiedätkö miksi?”
Antti Nieminen ei osannut vastata.
”Koska kukaan ei tiedä mitä silloin tapahtuisi. Sellaiselle ei ole sanoja, ei sellaista voi keksiä.”
Kahvinkeitin hönkäisi.
”Sun pitää löytää se murhaaja.”
”Minä lupaan tehdä kaikkeni.”
Timo Aronen ojensi kätensä keittiön pöydän yli. Nieminen tarttui siihen, heidän katseensa kohtasivat.
”Vannotko?”
”Vannon.”
Rappukäytävään johtavalla ovella Antti Nieminen sanoi: ”Älä tee mitään harkitsematonta.”
Aronen kääntyi ympäri. Ilme oli vääntäytynyt uudelleen tuimaan, katu-uskottavaan ilmeeseen, haarniska oli puettu takaisin päälle. Tupakka hyppi ylös alas hänen sanoessaan: ”kun sä löydät sen paskiaisen, niin soita ensin mulle, säästyt paljolta paperityöltä.”- sandari
Samaa mieltä toimittajan kanssa. Dialogi toimii oikein hyvin, joten mitä sinä oikein valitat :D
- Mashiach
sandari kirjoitti:
Samaa mieltä toimittajan kanssa. Dialogi toimii oikein hyvin, joten mitä sinä oikein valitat :D
Kiitos. :) Mutta tervanjuontia sen kirjoittaminen silti on. Tapaan lukea vuoropuheluita ääneen. Sillä tavoin dialogin saa edes jollain tasolla toimimaan.
- Toimittaja
Ei dialogissa mitään ihmeempää vikaa ole, mutta sinulla ei taida olla kovin paljon kokemusta heroiinin käytöstä? Eli teksti ei uskotatvuudellaan häikäise.
Joku tuossa mainitsikin koko nimen käyttämisestä. Mitä sillä haet? - viisiplusviisi
Minusta tekstisi on hyvää ja kaipaa korkeintaan pientä hiomista. Koko nimen käyttämistä minäkin välttäisin. Tosin joskus on hyvä käyttää henkilöiden koko nimeä, jotta lukijaa hahmottaa/muistaa paremmin kenestä on kyse.
Heroiinin käytön uskottavuudesta en mene sanomaan, koska tämähän on vain lyhyt näyte keskeltä tekstiä. Kokonaisuus ratkaisee. Ainahan voi huumeen vaihtaa toiseksi. Minun lapsuudessani nuoret imppasivat. Yhdessä vaiheessa oli muodissa oli kokaiini. Kai on vieläkin. - ap1
Ei ole kokemusta heroiinin käytöstä, enkä aio sellaista kokemusta hankkiakaan, työt saattaisivat kärsiä. Voitko vielä tarkentaa mitä tarkoitat tuolla uskottavuuden puutteella? Onko ongelmana kenties se, että heroiinin käyttäjä ei voisi "parantua" ja käydä normaalia keskustelua, vai mikä?
Tuo koko nimen käyttäminen: siinäpä vasta pulma. Olen ratkaissut sisäisen ongelmani tuolla tavalla, että päähenkilöistäni käytetään käytännössä aina koko nimeä, joskus toki pelkkää sukunimeä, mutta ei koskaan pelkkää etunimeä. Joitain sivuhenkilöitä puolestaan kutsutaan etunimellä läpi kirjan, joskus harvoin koko nimellä, mutta ei koskaan pelkällä sukunimellä. Miksikö?
No, olen kokeillut kaikkia tyylejä, niin etunimeä, sukunimeä kuin lempinimeäkin. Pelkkä etunimi kuulostaa omaan korvaani liian usein falskilta ja "laimealta", jos käytän vuoroin etunimeä ja sukunimeä, niin sekin vaikuttaa sekavalta eikä ole johdonmukaista. Olen siis ratkaissut "ongelmani" yllä mainitulla tavalla, jolloin tyyli läpi kirjan säilyy samana. Ärsyttääkö se lukijaa? En tiedä. Sanokaa te.- Toimittaja
T>arkoitan, että heroiinin käyttäminen tuossa pätkässä on häiritsevällä tavalla kliseistä, romanttista epäuskottavalla tavalla. Sanna sanoi mulle sitä ja tätä, kyyneleet kuivuivat, se vain ei minun korvaani kuulostaa uskottavalta henkilön luonnostelulta, vaikka kuinka olisi viihdettä. Mutta itse teksti on kuitenkin teknisesti hyvää niin kuin edellisessäkin pätkässä.
Jos sukunimiä käyttää pitkin matkaa, se on yksi tekijä, joka luo tekstiin virallisuutta. Kun en ole nähnyt kuin nämä lyhyet pätkät, on vaikea sanoa onko se ongelma. Ehkä on. Jollain lailla se tuo tekstiin kömpelyyttä.
- ap1
Toimittaja kirjoitti: "Tarkoitan, että heroiinin käyttäminen tuossa pätkässä on häiritsevällä tavalla kliseistä, romanttista epäuskottavalla tavalla. Sanna sanoi mulle sitä ja tätä, kyyneleet kuivuivat, se vain ei minun korvaani kuulostaa uskottavalta henkilön luonnostelulta, vaikka kuinka olisi viihdettä."
Olet oikeassa. Onhan se kliseistä ja vieläpä siirappista sellaista. Taitaa olla kliseiden ilotulista minulla koko kirja läpeensä. Pahinta on, ettei itse (kun on niin tohkeissaan) edes aina huomaa sitä. Pitänee ottaa jälleen peruutusvaihde käyttöön ja harkita useaakin kohtaa uudelleen.
Tuosta koko nimen käytöstä vielä: jännittää miten aikanaan esilukija kaartini suhtautuu tuohon koko nimen käyttöön. Itse uskon siihen, että tyyliin tottuu melko nopeasti, eikä se enää hetken kuluttua tunnu häiritsevältä. Aika näyttää...
PS. Hienoa että täältä saa perusteltua, ammattimaista palautetta. Omassa lähipiirissä ei ole kirjallisuutta taitavia henkilöitä, joiden kanssa vaihtaisi tekstejä. Kiitos vielä kerran.- dkjfsdljflsdkfjldks
Äläppäs hättäile. Minä en nähnyt häiritsevää kliseisyyttä. Eniten kiinnitti huomiota maininta prinsessasta, positiivisessa mielessä. Ja henkilöä voi kutsua etu- ja sukunimellä.
Mitkään tyylilliset seikat eivät tekstinäytteiden perusteella ole sinun tämänhetkinen ykkösongelmasi. Kannustan kirjoittamaan jutun valmiiksi makusi mukaan. Ne ongelmat, joihin täällä on viitattu - sikäli kun ne ovat ongelmia - voi siivota lopuksi. - Toimittaja
dkjfsdljflsdkfjldks kirjoitti:
Äläppäs hättäile. Minä en nähnyt häiritsevää kliseisyyttä. Eniten kiinnitti huomiota maininta prinsessasta, positiivisessa mielessä. Ja henkilöä voi kutsua etu- ja sukunimellä.
Mitkään tyylilliset seikat eivät tekstinäytteiden perusteella ole sinun tämänhetkinen ykkösongelmasi. Kannustan kirjoittamaan jutun valmiiksi makusi mukaan. Ne ongelmat, joihin täällä on viitattu - sikäli kun ne ovat ongelmia - voi siivota lopuksi.Kannatan loppusiivousta, menee muuten helposti nyhräämiseksi. Kliseisiin helpoin ratkaisu on yksinkertaisesti poistaa ne. Teksti ei siitä kärsi yhtään, päinvastoin, klisee on kuin kirsikka kermavaahtokeon päällä, ei sovi jokaiseen jäätelöannokseen.
Kliseet on sellainen juttu, että jakavat lukijoita tehokkaasti. Joku tykkää romantiikasta, ja toinen inhoaa. Toinen tykkää kovaksikeitetyn kliseistä, kolmannelta palaa kirja hyllyyn heti kun ensimmäinen parikymppinen nisti ilmestyy kerrontaan rajuine otteineen. Kaikki eivät myöskään pidä viihteestä, joten kirjoittajan pitää todella tietää mihin asemoituu kliseineen. Vakava draama on kliseistä puhdistettua, mutta ei sekään kaikkia miellytä.
- ap1
Hei,
Kirja alkaa olla paketissa. Kolmas muokkauskierros on menossa. Tämän jälkeen on enää edessä loppusiivous, jonka jälkeen lähetän käsiksen NVL:n arvostelupalveluun ja annan muutamalle uskotulle esilukijalle kommentteja varten. Sen jälkeen on mietinnän paikka, riippuen kommenteista ja arvioinnista.
Tässä vielä yksi (viimeinen) näyte tekstistä. Tällä kertaa toimintakohtaus. Please, antakaa palautetta ja kommentoikaa. Olen tämän projektin kanssa ihan tosissani. Toista vuotta tätä on jo väännetty. :)
Vene alkoi kääntyä uudelleen ympäri, kohti avointa merta.
Nordlund tarttui Teemuun kaksin käsin. Teemusta tuntui, kuin olisi joutunut karhun syleilyyn. Nordlund kietoi paksut käsivartensa hänen laihan ruumiinsa ympärille. Hän yritti pyristellä vastaan, mutta käsivarret puristivat kuin lukkopihdit. Hän ei saanut ilmaa, kyljistä sinkoileva kipu oli lamaannuttava. Hänen kätensä haroivat ilmaa. Teemusta tuntui, kuin olisi kamppaillut kuristajakäärmettä vastaan. Mitä enemmän hän pyristeli, sitä tiukemmaksi ote kiristyi. Hitaasti Nordlund nousi hänen päälleen, asetti kätensä hänen kaulalleen ja puristi. Teemu yritti vetää henkeä, mutta ei ehtinyt. Silmät pullistuivat ulos kuopistaan, hiussuonet katkeilivat saaden ne verestämään. Kieli työntyi tahtomatta ulos suusta. Se tuntui elottomalta lihamöykyltä huulten välissä. Hän kuuli oman korahtelunsa. Hän muisti Harri Aallon kuolleet, turvonneet kasvot ja tiesi näyttävänsä samalta kuin Aalto minuuttia ennen kuolemaansa.
Nordlund työnsi hulluuden vääristämät kasvonsa kiinni hänen kasvoihinsa. Heidän katseensa nauliintuivat toisiinsa ja Teemu näki Nordlundin katseessa hurmioituneen kiihkon. Nordlund puhui hänelle hiljaisella, lähes hellällä äänellä: ”Katso minua silmiin,” hän sanoi. ”Haluan että katsot minua silmiin, kun kuolet.”
Sitten Nordlund höllensi otettaan. Se riitti siihen, että Teemu sai vedettyä ilmaa keuhkoihinsa. Sitten kuristusote tiukentui uudelleen.
”Tiedätkö, että ihmistä voi kuristaa tuntikausia ilman että hän kuolee?” Nordlund kysyi, vaikka tiesi ettei saisi vastausta. ”Olen lukenut, että Auschwitzissa juutalaisia kuristettiin useita päiviä. Aina välillä heidän annettiin virota, sitten kuristamista jatkettiin uudelleen.”
Nordlundin ääni muuttui raakkuvaksi nauruksi. Silmien hullu palo sai miehen näyttämään villipedolta. Teemu tunsi menettävänsä tajuntansa. Hänen suussaan maistui metallinen maku, näkökenttään ilmestyi mustia, laajenevia pisteitä, kunnes pimeys täytti koko maailman. Nordlundin nauru, ympärillä kohisevan meren ja veneen äänet loittonivat. Kipu, joka hetki sitten oli täyttänyt hänen ruumiinsa joka sopukan, oli poissa. Teemu Laine tajusi kuolevansa, mutta sillä hetkellä se tuntui helpotukselta. Sitten Nordlund hellitti uudelleen otteensa ja hän veti kouristuksenomaisesti keuhkonsa täyteen ilmaa. Hänet kirjaimellisesti vedettiin ylös pimeydestä, eikä hän hetkeen tiennyt missä oli. Hänen korvansa soivat, hajuaisti terävöityi. Hän näki Nordlundin kasvot, jotka olivat painautuneet vain kymmenen sentin päähän hänen omistaan. Miehen silmät tarkkailivat häntä uteliaina.
”Tervetuloa takaisin.” Nordlund hymyili vinoutunutta hymyään. ”Voin jatkaa tätä vaikka koko loppupäivän, jos haluat? Aion todellakin nauttia tappamisestasi. Aion maistella jokaista hetkeä, imeä sisääni jokaisen kuoleman vavahduksen ja katsoa sammuviin silmiisi.”
Nordlund antoi Teemun haukkoa henkeä muutaman kerran ja jatkoi sitten kuristamista. Teemu tiesi, että tällä kertaa Nordlund ei irrottaisi ennen kuin hän olisi hengetön. Hänen tajuntansa alkoi jälleen vaipua pimeään äänettömyyteen. Aivojen hermokimppujen sidokset repeilivät irti toisistaan. Hän tunsi olevansa vapaassa pudotuksessa – ja mustan kuilun pohjalla olisi hänen elämänsä päätepiste. Tuulen ujeltava ääni muuttui hapettomissa aivosilmukoissa musiikiksi.- djflsdkf
Erittäin hienoa tekstiä.
- 12+3
Liian tavanomaista. Omakustanteeksi menee, valitan...
- icecube3
Sana 'kaupunginjohtaja' ja suomalaiset nimet valitettavasti karkoittavat mut helpommin kuin mikään.
- 11+3
heh, kaikenlaiset epäoleellisuudet taitavat massaa kiinnostaa.
Ehkä se sitten on niin, että kun en osaa massan mukana kulkea musiikissa tms, niin turha on yrittää edes tarjota mitään oma tekemää sille massalle.
Tiedän kyllä että muutamat osat tekemistäni töistä on "otettu jatkokehitykseen" ilman lupaani ja ilman saamaani hyötyä - no, lupaa ei sillointarvinnut kysyä, kiitos työnantajan sydeemin. Joten joskus se sokea kana löytää jyvän, mutta ehkä tielleni osuneet jyvät ovat jo loppuneet.
- fdgdfgdghds
Luin nyt vasta tuon dialogin pätkän... HEI IHAN OIKEASTI! Ei miehet puhu toisilleen noin, ei todellakaan!
Pätkä tekstistäsi:
Me tehtiin mitä vaan, että saatiin lisää. Kaikki kävi: automankat, kioskit, mummojen käsilaukut”, Aronen laittoi tupakan huuliensa väliin, mutta ei sytyttänyt sitä. ”Sanna sanoi mulle, ettei mun ole pakko elää sitä elämää. Se sanoi, että saduissa kaikki on mahdollista, ja mä uskoin sitä."
Siis kukaan äijä tai edes tavallista hempeämpi mies ei puhuisi noin, jos ihan rehellisiä ollaan. Edes nainen ei puhuisi noin. Tuo kuulostaa jonkun nuorten kirjan alkumonologilta, jossa henkilö päänsä sisäisesti johdattelee lukijaa tarinaansa.
Tuo "Se sanoi, että saduissa kaikki on mahdollista, ja mä uskoin sitä" on sellaista dialogia, joka kokemattoman kirjoittajan mielestä kuulostaa kauhean hyvältä ja "dramaattiselta", mutta olen varma jos lukisit tämän viiden vuoden päästä uudelleen, sinullekin tulisi valtavan vaivaantunut olo tuollaisesta dialogista (siinä tapauksessa että kehityskäyräsi kirjoittajana olisi noususuhdanteinen ja siis kehittyisit koko ajan).
Mutta siis pointtini on, että ei noin. Tajuat sen, kun luet ääneen tuon dialogisi. Ole rehellinen, miten itse puhuisit kaverisi kanssa aiheesta. Eivät kirjan henkilöt ole sen kummempia, lukija tajuaa heti että tuollainen dialogi on feikkiä, "keksittyä" siitä puuttuu aitouden tuntu.- näkinkenkäinen
Jos palautetta haluat, niin tässä muokkaamani versio viimeisimmästä tekstinpätkästäsi. ISOLLA kirjoitetut kohdat ovat muokattua jollain tavalla tai vaativat muokkausta.
Nordlund tarttui Teemuun kaksin käsin. Teemusta tuntui, kuin HÄN olisi joutunut karhun syleilyyn. Nordlund kietoi paksut käsivartensa TEEMUN laihan ruumiIN ympärille. TEEMU yritti pyristellä vastaan, mutta käsivarret puristivat kuin lukkopihdit. Hän ei saanut ilmaa, kyljistä sinkoileva kipu oli lamaannuttava. Hänen kätensä haroivat ilmaa. POISTA->Teemusta tuntui, kuin olisi kamppaillut kuristajakäärmettä vastaan. - näkinkenkäinen
näkinkenkäinen kirjoitti:
Jos palautetta haluat, niin tässä muokkaamani versio viimeisimmästä tekstinpätkästäsi. ISOLLA kirjoitetut kohdat ovat muokattua jollain tavalla tai vaativat muokkausta.
Nordlund tarttui Teemuun kaksin käsin. Teemusta tuntui, kuin HÄN olisi joutunut karhun syleilyyn. Nordlund kietoi paksut käsivartensa TEEMUN laihan ruumiIN ympärille. TEEMU yritti pyristellä vastaan, mutta käsivarret puristivat kuin lukkopihdit. Hän ei saanut ilmaa, kyljistä sinkoileva kipu oli lamaannuttava. Hänen kätensä haroivat ilmaa. POISTA->Teemusta tuntui, kuin olisi kamppaillut kuristajakäärmettä vastaan.Nopea jatkokommentti vielä, eli tämä tekstisi on kuitenkin muokkauskelpoinen, mikä on hyvä juttu. Välillä täällä näkee tekstejä, joihin tämänkaltaista muokkausta ei voisi edes tehdä, sillä niissä on niin perustavalaatuisia rytmillisiä ongelmia, että koko teksti pitäisi laittaa kokonaan uusiksi, jotta siitä saisi toimivan. Mutta tämä voisi muokattuna parhaimmillaan kielellisiltä avuiltaan olla jotain Dan Brownin käännöstasoa. HUOM! Siis muokattuna, vaatii paljon hiomista vielä.
- Ap1
Ap kiittelee vastauksista. Eihän tästä palautteesta lentoon noussut – pikemminkin tuli mahalasku. Lisää pohtimisen aihetta tuli ainakin. Mutta hei, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Erityiskiitokset vielä näkinkenkäiselle, joka oli jaksanut paneutua.- ldkfjlsdkjflsdkf
näkinkenkäinen antoi nähdäkseni palautetta vain täytesanoista.
sinun kannattaa hankkia palautetta oikeasta arvostelupalvelusta. itse en allekirjoita tässä annettua kritiikkiä. kerrontasi on hyvää, mutta se on vain osa kokonaisuutta.
- Tehdas taatelista
Nämä tekstisi suunnat ovat luonnollisesti tyylikysymyksiä ja varmasti myös pitkän matkan makujuttuja. Minua oikeastaan eniten rassasi liiallisen informaation detaljimäärä. Hahmotin perustilanteen hyvin helposti ja hahmot erottuivat persooniltaan toisistaan, joten minua häiritsi enitse se lukijalle tyrkytetty yksityiskohtainfojen ryöpytys. Tietenkin 2. korjauskierroksella ne on helppo deletoida, ajattelin vain, että lukeminen ja kirjoittaminen ehkä ryhdittyisi, jos lukijalle annettaisiin enemmän omaa päättelytilaa.
Fiktiosi tarinamaailma, tunteet ja hahmojen teot eivät minua henkilökohtaisesti kiinnostaneet, mutta et varmaan ole siitä kiinnostunut, vaan tekstidramaturgian voimasta. Tälle genrelle on varmaan runsaasti lukijoita, varsinkin käännöskirjallisuuden puolella.
Jonkinlainen imu ja odotus tarinassa löytyvät, mikä on puhtaasti hyvä asia.
Mutta onko se odotus aavistuksen liian helposti ennakoitavissa? Pyrkisin yllättämään enemmän... ja antamaan enemmän kuvausta hahmojen pääsisäisistä liikahduksista.
Kieli ei ole kovinkaan vahvaa kaunokirjallisten keinojen käytössä, mutta kenties kerronnan eri keinot tulevat esille romaanisi muissa osioissa. Käyttökielenä juttu menettelee, mutta ehkä haluat olla kielellisesti kunnianhimoisempi esim. kielikuvissa, synonyymisanastossa ja dialogin rakenteessa. Tietynlainen selkokielisyyden periaate vie osan tekstin mahdollisesta tehokkaammasta viehätysvoimasta.
Mutta nämä ovat sinun valintojasi. Ja vain minun vaatimattomia ehdotuksiani.
Kuitenkin käsikirjoituksen myynnissä kieli, yllättävyys ja odottamattomuus kolutussakin genressä ovat jonokäsikirjoitusten ohittamisessa tärkeitä kvaliteetteja, uskoisin. - 7+7+7
Hei. En lukenut muiden viimeisimpiä kommentteja, mutta sanon oman palautteeni. Ota huomioon tai jätä ottamatta, jos palaute ei tunnu sopivalta omaa tavoitettasi ajatellen.
Dialogi oli minusta hyvää. Dialogin luominen on yksi vaikeimpia haasteita kirjallisuudessa, mutta näytteen perusteella se sinulta luontuu! Epäuskottavuus heroiini-asiassa ei ole minusta ongelma, koska melko harvalla lukijalla on aitoa kokemusta huumemaailmasta.
Viimeisessä pätkässä häiritsi päälause töks. päälause töks. päälause töks. -rakenne. Voisit ehkä uudelleenrakentaa joitain lauseita rytmillisesti paremmin kokonaisuuteen sopiviksi.
Aiheen käsittelystä en sanoisi mitään, koska en itse harrasta tämäntyyppistä kirjallisuutta. Pidin kuitenkin tekstistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi862341Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap192272Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191818- 1051477
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663761472Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1621253Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571042- 68969
- 78919
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903