En tiedä millainen olen

??????????

Olen ollut elämässäni niin paljon yksin ja kärsinyt niin paljon arkuudesta ja häpeästä, etten oikein enää edes tiedä millainen luonteeni todellisuudessa on. Kuinka ujo olen? Kuinka ekstro/intro-vertti olen? Missä menee normaalin ja sairaan häpeämisen raja? Milloin on kyse arkuuden voittamisesta ja milloin huomionhakuisesta yli-yrittämisestä?

Jos menen vaikka johonkin uuteen porukkaan, enkä ole päättänyt yrittämällä yrittää, jään helposti tosi hiljaiseksi. Tuo olisi kai ihan ok, jos olisin introvertti, mutta en usko olevani, koska kaipaan kuitenkin suuresti sosiaalista kanssakäymistä ja haluaisin ilmaista itseäni. Jos taas yrittämällä yritän, niin ammun helposti yli ja käyttäydyn aika huomionhakuisesti (pakko esim. vääntää jotain vitsiä joka väliin). Ja ilmaisen tietysti itseäni aika epävarmasi, mikä saa useat ihmiset katsomaan minua kieroon "esittäjänä".

Kaikki tavat tuntuvat saavan minut jollain tapaa ahdistuneeksi. Joko olen liian hiljaa tai sitten stressaan neuroottisesti puhuttavan keksittävästä.

13

1293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä ajattelit tehdä asialle?

      • Sairas...

        En yhtään ihmettele että roikut täällä 24/7.


      • Sairas... kirjoitti:

        En yhtään ihmettele että roikut täällä 24/7.

        Katsotaanpas... kello on 17:43 ja avasin noin puoli tuntia sitten koneen ensimmäistä kertaa tänä päivänä. Samalla kun luen verkkolehdet ehdin ihan hyvin tsekata nämä keskustelutkin ennen kuin jatkan vielä hetken aikaa töitäni.

        Montako tuntia sinä olet tänään ollut tietokoneella?


      • päwpäwpäwpäwpäwpäwpä
        simasuuneiti kirjoitti:

        Katsotaanpas... kello on 17:43 ja avasin noin puoli tuntia sitten koneen ensimmäistä kertaa tänä päivänä. Samalla kun luen verkkolehdet ehdin ihan hyvin tsekata nämä keskustelutkin ennen kuin jatkan vielä hetken aikaa töitäni.

        Montako tuntia sinä olet tänään ollut tietokoneella?

        Monta tuntia sinä olet tänään ollut töissä? Riittääkö 50 tuntia viikossa? Eikö sinulla ole parempaa tekemistä?


      • päwpäwpäwpäwpäwpäwpä kirjoitti:

        Monta tuntia sinä olet tänään ollut töissä? Riittääkö 50 tuntia viikossa? Eikö sinulla ole parempaa tekemistä?

        On toki: jatko-opinnot, yhdistystoiminta, kotityöt, harrastukset. Ja tämän viikon työt ovat tämän rutistuksen jälkeen sillä mallilla, että nyt pääsen nukkumaan ja huomenna kun käyn aamupäivällä hoitamassa yhden jutun niin sen jälkeen voin tavata kahta ystävää kaupungilla ja viettää täysin vapaan iltapäivän ja illan. La-su olen sitten taas eräässä koulutuksessa päivät.

        Tässä ketjussa on kai kuitenkin tarkoitus keskustella aloittajan ongelmasta. Ainoastaan nimimerkki "ujo" on edes yrittänyt tarjota hänelle ratkaisua.

        Oma linjani on konfrontaatio. En usko päänsilittämiseen vaan siihen, että ihmisen pitää ryhtyä tekemään jotain, vaikka se sitten edellyttäisi kriisiytymistä että se tapahtuisi. Se, että kymmenen kirjoittajaa sanoo aloittajalle olevansa ihan samanlaisia, ei auta häntä millään tavalla.


      • ei voi mitään
        simasuuneiti kirjoitti:

        On toki: jatko-opinnot, yhdistystoiminta, kotityöt, harrastukset. Ja tämän viikon työt ovat tämän rutistuksen jälkeen sillä mallilla, että nyt pääsen nukkumaan ja huomenna kun käyn aamupäivällä hoitamassa yhden jutun niin sen jälkeen voin tavata kahta ystävää kaupungilla ja viettää täysin vapaan iltapäivän ja illan. La-su olen sitten taas eräässä koulutuksessa päivät.

        Tässä ketjussa on kai kuitenkin tarkoitus keskustella aloittajan ongelmasta. Ainoastaan nimimerkki "ujo" on edes yrittänyt tarjota hänelle ratkaisua.

        Oma linjani on konfrontaatio. En usko päänsilittämiseen vaan siihen, että ihmisen pitää ryhtyä tekemään jotain, vaikka se sitten edellyttäisi kriisiytymistä että se tapahtuisi. Se, että kymmenen kirjoittajaa sanoo aloittajalle olevansa ihan samanlaisia, ei auta häntä millään tavalla.

        Hullu akka.


      • Tosi kuin vesi
        simasuuneiti kirjoitti:

        On toki: jatko-opinnot, yhdistystoiminta, kotityöt, harrastukset. Ja tämän viikon työt ovat tämän rutistuksen jälkeen sillä mallilla, että nyt pääsen nukkumaan ja huomenna kun käyn aamupäivällä hoitamassa yhden jutun niin sen jälkeen voin tavata kahta ystävää kaupungilla ja viettää täysin vapaan iltapäivän ja illan. La-su olen sitten taas eräässä koulutuksessa päivät.

        Tässä ketjussa on kai kuitenkin tarkoitus keskustella aloittajan ongelmasta. Ainoastaan nimimerkki "ujo" on edes yrittänyt tarjota hänelle ratkaisua.

        Oma linjani on konfrontaatio. En usko päänsilittämiseen vaan siihen, että ihmisen pitää ryhtyä tekemään jotain, vaikka se sitten edellyttäisi kriisiytymistä että se tapahtuisi. Se, että kymmenen kirjoittajaa sanoo aloittajalle olevansa ihan samanlaisia, ei auta häntä millään tavalla.

        Yeap, joukot ovat aina väärässä. Niissä tiivistyy vain tyhmyys.


    • ujo

      Ole mieluummin ihan hiljaa ja keskity kuuntelemiseen, toisten juttujen, naura toisten jutuille jos naurattaa ja joku toinen kertoo vitsin. Ja kun olet kuunnellut tarpeeksi voit ehkä kommentoida jonkun toisen sanomaa asiaa, jos siis haluat ei ole pakko. Ja jos sinulla on jokin omakohtainen kokemus asiasta voit sen kommentoida ja sitten taas kuuntele. Ja unohda ne pakkovitsit. Ja voit olla ekstrovertti joka kuuntelee muita ihmisiä enemmän kuin itse puhuu ja siitä ihmiset pitää että heitä kuunnellaan.
      Voin sanoa itsestäni että olen seurallinen introvertti, siis kaikki aina sanoo että en puhu, mutta kavereita olen silti saanut ja kaipaan ihmisten seuraan. Ja kun opit kuuntelemaan muita ihmisiä häpeäsikin alkaa pienetä, ja kiinnostut ihan eritavalla muista ihmisistä.
      Mun puhumattomuudestanikin on tehty naljailua, siis aivan varmasti siis puhun vähemmän kuin muut ja saan varmaan ikuisesti kuulla siitä, mutta voin sanoa että ne ketkä siitä ovat stressin ottaneet eivät kuulu läheiseen ystäväpiiriini, enemmän hyvänpäiväntuttuihin jotka ei välitäkään sen syvällisemmin tutustua.
      Toi pakkovitsikkäänä oleminen oli mulle silloin tuttua kun itsekin luulin että mun pitäisi olla äänessä enemmän, ja kieltämättä tein itsestäni joidenkin silmissä aika hölmön, mutta kun korjasin käytöstäni nämäkin "naurajat" alko enemmän juttelemaan mulle ja ovat säilyneet tuttuina.
      Eikä sillä oikeasti ole väliä oletko ekstrovertti vai introvertti, kummatkin löytävät seuraa kun oikeasta porukasta osaavat hakea. Yleensä olen huomannut että samankaltaiset enemmän hakeutuvat toistensa seuraan kuin muiden, ja mulla on kilttinä ihmisenä enemmän kavereita jotka ovat ehkä itsekin kilttejä ja jotka hyväksyvät mun oman ujouden ja arkuudenkin joissain asioissa.

    • Piupiu1

      Voi että. Tuo alottajan viesti vois ihan hyvin olla minun kirjottama. Ihan täsmälleen sama ongelma. Kaikkein nolointa oli kolmisen vuotta sitten kun vein poikaystäväni kotiin näytille ja käyttäydyin jotenkin hieman hassusti vielä tämän poikaystäväni seurassa (ei oltu tunnettu vielä niin kauaa), niin veljeni vaimo totesi että miks sinä teet noin kun et sinä normaalisti käyttäydy tuolla tavalla. Vieläpä ääneen siinä kaikkien kuullen -.-´. Ja tosiaan se että en tiedä pitääkö ihmiset minusta enemmän semmosena hiljasena vai miten. Tutussa seurassa nyt tietysti olen ihan rento.

    • itseä etsimässä

      Minulla on vähän samankaltaisia tuntemuksia, mitä aloittaja kuvaa. Lähinnä siis juuri sellaista, etten koe kunnolla tuntevani itseäni. Jonkinlainen identiteettiongelma. Arvelen sen johtuvan pitkälti siitä, että masennus on kroonistunut, enkä enää oikein osaa sanoa, mikä johtuu masennuksesta ja mikä on minua, osa luonnettani.

      Olen häilyvä, jotenkin niinkuin ajopuu, kameleontti tahtomattani. Asiaa pahentaa se, että olen kiltti ja miellyttämishaluinen ihminen, vältän konflikteja ja pyrin sovittelemaan asioita, löytämään kompromisseja. Sinänsä hyväkin asia, mutta siinä samassa tuntuu, kuin hukkaisin sen oman tahtoni.

      Minun on aina ollut vaikea tehdä päätöksiä ja muut ovat halutessaan voineet vaikuttaa niihin aika helposti. Laitan turhan usein omat tarpeeni taka-alalle.

      Nyt yritän selvittää itselleni ihan alkeellisista asioista lähtien, mitä oikein tunnen, ajattelen, mistä pidän, mitä inhoan, mitä tarvitsen. Ei ole helppoa, mutta se on välttämätöntä. Tämä identiteettiongelma on niin kaikenkattava, että minun on ollut vaikea jopa tunnistaa ruumiillisia tuntemuksia. Minua on nuorena käytetty seksuaalisesti hyväksi ja aikuisena olen kärsinyt mm. syömishäiriöistä.

    • Anonyymi

      Hah, ota muhun yhteyttä niin ollaan kavereita. Itse mietin ihan samaa välillä

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Toivottavasti pari vanhaa kommentoijaa palaa jossain helvetissä tuosta ylempää.

      Mutta ihan ihme huolia näillä aiemmilla yksinäisillä. Mietitte liikaa itseänne jollain kelatasolla, ette edes tunteiden kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7376
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4292
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2125
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1879
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1671
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe