tutkijan ammatista

snöflickan

En nyt ehkä löytänyt täysin oikeaa palstaa, mutta minua ihmetyttää eräs seikka:
Opiskelen yliopistossa ja haluaisin tutkijaksi. Siellähän systeemi on se, että "tutkijan ammatti alkaa tohtoriopinnoilla" eli yleinen käsitys on se, että tutkijana voi toimia vain tohtoriksi opiskellut.

Olen kuitenkin joskus kuullut kaverien puhuvan henkilöistä, jotka ovat valmistuneet esimerkiksi ammattikorkeakoulusta, ja toimivat jossakin tutkijoina..

Myös wikipediassa (vaikka lähteen luotettavuus on kyseenalaistettava :) ) mainitaan tutkijuudesta, että "Suomessa tutkimushenkilöstöä on kaikkiaan 80 000. Tutkijoista varsinainen tutkijankoulutus [oletan, että tämä tarkoittaa tohtorin koulutusta] on noin 13 prosentilla. 13 PROSENTILLA!

Onko siis jollakin kokemuksia tai tietoa henkilöistä, jotka toimivat tutkijana ilman tohtorin tutkintoa? Onko se mahdollista, olisin kovasti kiinnostunut tietämään, voiko jonkinlaista tutkijan työtä tehdä ilman 4-10 vuotta jatko-opintoja :D

Kiitos!
btw.. olen humanisti, joten hirveästi ei kiinnosta kaupan, tekniikan tms. alan tutkijuusmahdollisuudet, niihin minulla ei ole pääsyä, tohtori tai ei :D

7

1834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei humanisti

      Koska olet humanisti, niin YLIOPISTOtutkijaksi et varmasti pääse ilman tohtorin tutkintoa, sillä kilpailu on kovaa. Yliopistojen kiristyneet tulosmittarit edellyttävät tohtoreiltakin mielellään muutaman vuoden ulkomaankokemusta. Lisäksi ulkomaisilla tohtoreilla on mittareissa vielä etusija. Näin tohtoreillakin tulee olemaan yliopistoissa tiukkaa.

      Erilaisissa tutkimusprojekteissa tai -laitoksissa sitä vastoin toimii tutkimustehtävissä ja jopa tutkijan nimikkeellä hyvinkin erilaisen opintotaustan ihmisiä. Akateeminen tutkimus (esitetty arvovaltaisilla foorumeilla) vaatii yleensä ainakin sen johtajalta tohtorin tutkintoa.

      • snöflickan

        Niin aivan, tätä juuri tarkoitin, eli ei minulla niin sillä ole väliä tutkinko yliopistossa tai olenko akateeminen tutkija, tutkijan työ nyt yleensä kiinnostaa, minun puolestani työ voi olla tutkimuslaitoksessa, järjestössä, yksityisellä sektorilla tms. Olen kiinnostunut tutkimuksesta ihan yleisesti ja koetan kartoittaa onko mahdollista toimia tutkijana maisterin koulutuksella. Siksi olen humanististen ja yhteiskuntatieteellisten opintojen lisäksi käynyt esimerkiksi tilastotieteen opintoja. Tohtoriksi kouluttautumisessa stressaa lähinnä opiskeluajan taloudelliset ongelmat, apurahojen hakeminen yms..

        Kiitos siis vastauksesta, jos joku tietää työpaikkoja tai informaatiolähteitä mistä voisi saada lisää tietoa tällaisista tutkijan toimenkuvista, vaatimuksista ja työpaikoista, olisin kovin kiitollinen :)


      • Ei humanisti
        snöflickan kirjoitti:

        Niin aivan, tätä juuri tarkoitin, eli ei minulla niin sillä ole väliä tutkinko yliopistossa tai olenko akateeminen tutkija, tutkijan työ nyt yleensä kiinnostaa, minun puolestani työ voi olla tutkimuslaitoksessa, järjestössä, yksityisellä sektorilla tms. Olen kiinnostunut tutkimuksesta ihan yleisesti ja koetan kartoittaa onko mahdollista toimia tutkijana maisterin koulutuksella. Siksi olen humanististen ja yhteiskuntatieteellisten opintojen lisäksi käynyt esimerkiksi tilastotieteen opintoja. Tohtoriksi kouluttautumisessa stressaa lähinnä opiskeluajan taloudelliset ongelmat, apurahojen hakeminen yms..

        Kiitos siis vastauksesta, jos joku tietää työpaikkoja tai informaatiolähteitä mistä voisi saada lisää tietoa tällaisista tutkijan toimenkuvista, vaatimuksista ja työpaikoista, olisin kovin kiitollinen :)

        Ainakin ennen tohtoriopintoja rahoitettiin pestautumalla työntekijäksi johonkin tutkimusprojektiin. En tunne alaasi, joten en tiedä, onko tällainen mahdollista. Tosin monissa projekteissa jatko-opinnot sai suurelta osin tehdä omalla ajallaan.

        Lisäksi voin sanoa, ettei tohtoriopintojen suorittaminen ole mitenkään mahdotonta ahkeralle, normaalijärkiselle ihmiselle. Ehkä tohtoriopiskelijan kannattaisi kuitenkin olla epäkonformistinen ja ajatella asioita uudesta kulmasta. Tällainen ajattelutapa tuo mukavasti materiaalia väitöskirjaan.


      • i l man
        snöflickan kirjoitti:

        Niin aivan, tätä juuri tarkoitin, eli ei minulla niin sillä ole väliä tutkinko yliopistossa tai olenko akateeminen tutkija, tutkijan työ nyt yleensä kiinnostaa, minun puolestani työ voi olla tutkimuslaitoksessa, järjestössä, yksityisellä sektorilla tms. Olen kiinnostunut tutkimuksesta ihan yleisesti ja koetan kartoittaa onko mahdollista toimia tutkijana maisterin koulutuksella. Siksi olen humanististen ja yhteiskuntatieteellisten opintojen lisäksi käynyt esimerkiksi tilastotieteen opintoja. Tohtoriksi kouluttautumisessa stressaa lähinnä opiskeluajan taloudelliset ongelmat, apurahojen hakeminen yms..

        Kiitos siis vastauksesta, jos joku tietää työpaikkoja tai informaatiolähteitä mistä voisi saada lisää tietoa tällaisista tutkijan toimenkuvista, vaatimuksista ja työpaikoista, olisin kovin kiitollinen :)

        Mitä ajattelit tutkia nykyisellä humanistimaisterin koulutuksellasi? Tunnistatko työmarkkinoilla toimivista tutkimusorganisaatioista sinulle sopivia tutkijanpaikkoja? Näetkö pystyväsi pärjäämään niissä maisterin koutuksella? Tilastotieteen opinnoista on ainakin varmasti hyötyä.

        Suomessa on paljon organisaatioita, joissa toimii maistereita tutkijoina (ilman, että ovat edes tohtoriopiskelijoita). Pääsääntöisesti ne ovat soveltavaa tutkimusta, mutta joukossa on siinä rajamaillakin olevaa, esimerkiksi VTT. Sitten on laitoksia kuten Suomen Gallup, jossa tehdään "tutkimusta" eli lähinnä tilauskyselyitä.

        Myös yliopistojen sisällä on soveltavan tutkimuksen yksiköitä, tosin ne ovat mielestäni vähenemään päin. Niissä suurin osa tutkijoista on maistereita. Osa on jatko-opiskelijoita, mutta suurin osa ei. Itsekin toimin aikoinaan sellaisessa, ennen tohtorinopintoja.

        Yleisesti ottaen tekniikan ja talouden alueilla maisteritason tutkijapaikkojen löytäminen on helpompaa kuin humanistisella alueella. Samoin tohtoriksi kouluttautuminen tekniikan ja talouden alueilla on rahallisesti helpompaa kuin humanistisella alueella. Niissä löytyy yleensä varsin hyvin rahoitusta.


      • snöflickan
        Ei humanisti kirjoitti:

        Ainakin ennen tohtoriopintoja rahoitettiin pestautumalla työntekijäksi johonkin tutkimusprojektiin. En tunne alaasi, joten en tiedä, onko tällainen mahdollista. Tosin monissa projekteissa jatko-opinnot sai suurelta osin tehdä omalla ajallaan.

        Lisäksi voin sanoa, ettei tohtoriopintojen suorittaminen ole mitenkään mahdotonta ahkeralle, normaalijärkiselle ihmiselle. Ehkä tohtoriopiskelijan kannattaisi kuitenkin olla epäkonformistinen ja ajatella asioita uudesta kulmasta. Tällainen ajattelutapa tuo mukavasti materiaalia väitöskirjaan.

        En epäile, ettenkö kykenisi suorittamaan tohtoriopintoja, en vain enää jaksa rahaongelmia ja tätä opiskelijan epävarmuutta toimeentulosta, koska olen ollut lukion jälkeen päätoiminen opiskelija jo yli 10 vuotta. Alkaa pikkuhiljaa riittää tämä köyhyys, vaikka opiskelusta pidänkin oikein paljon :) Mutta jos opiskelusta ja tohtoriopinnoista maksettaisiin kohtuullisen hyvin (esim jos pääsisi valtion rahoittamaan tohtoriohjelmaan tai saisi jotain rahoitusta ihan sormia napsauttamalla) niin lähtisin ilman muuta jatko-opisklemaan :)


    • snöflickan

      Niinpä, vastaa kyllä omia käsityksiäni mitä juuri kirjoitit. Mutta ongelma on, etten tiedä tarpeeksi olemassaolevia tutkmiusorganisaatioita, että voisin miettiä onko minulla pätevyyttä hakeutua niiden hoitamiin projekteihin. Mietityttää myös kuinka paljon esim. tilastomatikkaa pitäisi lukea.. olen lukenut sitä vain 10 op, mutta haluaisin suorittaa perusopinnot tilastotieteestä, riittäisiköhän se työpaikan saamiseen tällaisesta laitoksesta?

      Psykologia on sivuaineni, joten siinäkin kyllä tutkimuksen tekoa aika paljon oppii, siis teoriassa. Eli kyllä kokeellisen ja tilastollisen tutkimuksen ja testauksen perusteet teoriassa on ihan tuttuja asioita minulle. Olen lukenut myös filosofiaa, joten oikeastaan aineyhdistelmäni muistuttaa yhtä paljon valtsikassa opiskelleen kuin humanistin aineyhdistelmää. Tuo tilastotieteen osaamisen taso ehkä lähinnä mietityttää, ja se, minkälaisia tutkimusorganisaatioita mahtaa olla olemassa, joihin voisi hakea.

      Ovatko esimerkiksi kaikki ministeriöiden alaisuudessa toimivat tutkimuslaitokset sellaisia tahoja, joissa kaikki tutkijat ovat torhtoreita? Minua kiinnostaa esimerkiksi THL ja opetus- ja kulttuurialan tutkimus. Tietääkö joku lisää tällaisia sosiaali-/terveyden alan tai opetus- ja kulttuurialan organisaatioita joissa tehdään tutkimusta, ja onko siellä maistereita tutkijoina, ja millaisia muita vaatimuksia näillä tutkijoilla?

      • Ei humanisti

        Opetus- ja kulttuuriministeriöön lienee maisterin jokseenkin mahdotonta päästä muuksi kuin korkeintaan ministeriksi. Tehtäviin soveltuvia kasvatustieteen tohtoreita on maassamme koulutettu pilvin pimein. Lisäksi hyvin monilla heitä on jopa kaksi tohtorin tutkintoa tai ainakin maisterin tutkinto toiselta alalta.

        Terveydenhoitoon taas riittää ainakin terveystieteiden tohtoreita aivan tarpeeksi, ja monilla heilläkin on tuplatutkinnot. Eteenpäinpyrkiviä ja päteviä naisihmisiä suurin osa.

        En suinkaan aio masentaa sinua, vaan paremminkin motivoida itseäsikin suorittamaan tohtorin tutkinto, ei se niin paha eikä aikaaviepä ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5694
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2713
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      56
      2409
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1113
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1074
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      28
      1019
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      907
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      803
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      791
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      783
    Aihe