en keksi tarinoita - luovutanko?

mielikuvitukseton1

pystyn tuottamaan luettavaa tekstiä, osaan rytmittää sen, osaan kirjoittaa ihan hyvää dialogia, hahmojen luomisessa olen mielestäni lahjakas.

mutta.

en keksi tarinoita. en osaa punoa juonta. hahmoille ei tule mitään tekemistä. en pysty hahmottamaan tarinaa - mitä tapahtuu nyt, mitä sadan sivun päässä. ennen kaikkea minulla ei kai vain ole mielikuvitusta, sillä en keksi mitä seuraavaksi tapahtuisi. ei yhtään minkäänlaisia ideoita.

olen monta vuotta harrastanut kirjoittamista, mutta en ole saanut yhtäkään tarinaa valmiiksi. jään suunnitteluvaiheeseen. jos yritän ilman suunnitelmia kirjoittaa, tarinassa ei tapahdu mitään, se on nättejä sanoja tyhjäkäynnillä.

olen aivan epätoivoinen! enkö yksinkertaisesti vain sovi kirjoittajaksi? pitäisikö antaa periksi ja etsiä toinen harrastus? tarinoistahan tässä hommassa on kyse, kirjoittaja joka ei keksi tarinaa, on kuin muusikko ilman sävelkorvaa...

32

4382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+14

      Kaikkien henkilöiden tulisi aina haluta jotakin, olipa se kuinka vähäistä tahansa. Haluista tulee tavoitteita, jotka tarinan aikana saavutetaan tai sitten ei. Matkalla sattuu vastoinkäymisiä. Sitä tarinankerronta lyhykäisyydessään on. Jos henkilöt eivät halua mitään, henkilöillä ei ole tarkoitusta eikä tarinalla ole juonta.

      Keksi mitä henkilöt haluavat ja sinulla on tarinan ainekset kasassa. Tiivistä halut ja vastoinkäymiset muutamaan sanaan, ja pidä ne kirjoittaessa kirkkaasti mielessä. Päätavoiteet olisi hyvä kirjoittaa ylös niin että jokainen henkilö varmasti haluaa jotakin. Välitavoitteiden ja vastoinkäymisten osalta riittää kun selventää itselle ja lukijalle mitä henkilöt haluavat kohtauksen aikana.

      Sanna halusi selvittää murhan. (päätavoite)
      Ennen sitä: kuka oli rautatieaseman kamerassa vilahtanut pukumies? (välitavoite)
      Jäljet saattoivat johtaa umpikujaan. (vastoinkäyminen)
      Se perkeleen Tötterström! (vastoinkäyminen)

      Murhaaja halusi päästä pälkähästä. (päätavoite)
      Ennen sitä: jäljet täytyi peittää. (välitavoite)
      Rautatieaseman silminnäkijä. (vastoinkäyminen)

    • Niin monta, niin

      Lähtisin ennen tarinan konstruoimista liikkeelle teemasta. Mikä on teoksesi teema ja miten se saa hahmosi toimimaan tietyssä maailmassa, tiettynä aikana, tiettyjen paineiden ja suhteiden alaisena.

      Ehkä kaikkien tarinoiden ei tarvitse tulla valmiiksi.

      Kenties sen aika koittaa myöhemmin.

      Tai et ole tarinankertoja proosallisessa mielessä. Ehkä sun taide kumpuaa hahmojen sisäisen maailman rakentamisesta? Oletko kirjoittanut monologeja hahmoillesi?

    • kdljflksdfjlkdjfkdsj

      Kiinnostavat ihmiset tekevät kiinnostavia asioita. Jostakin luin, että tarina elää tai kuolee henkilöidensä kautta.

      Yksi vinkki on luoda hahmoja, joilla on kaksi yhteensopivaa ominaisuutta ja kolmas, joka on jollakin tavalla ristiriidassa kahden ensimmäisen kanssa. Kliseinen esimerkki: formula-autoilijaksi haluava nuorukainen, jolla on loistavat ajotaidot, mutta hän on 195 pitkä ja painaa 120 kg (eli liian suuri formulan rattiin).

      Tuossa tuli vihje myös toisesta vinkistä kiinnostavan henkilön luomiseen: henkilön pitää kiihkeästi tavoitella jotakin, hänellä pitää olla kaikenvoittava päämäärä. Se voi olla formulakuskiksi haluaminen tai valtavan omaisuuden kahmiminen tai mikä tahansa. Lisäksi hahmoon tulee syvyyttä, kun jaat päämäärään abstraktiin ja konkreettiseen. Esimerkiksi: henkilö haluaa (konkreettisesti) formulakuskiksi, jotta (abstraktisti) miellyttäisi emotionaalisesti etäistä isäänsä.

      Täytyy myöntää, että en ole noita vinkkejä koskaan itse soveltanut, koska olen - koputan puuta - kyennyt luomaan hahmot intuitiolla. Mutta toivottavasti saat niistä jotain irti.

    • Toimittaja

      Kerron miten itselleni kävi. Olin ajatellut ehkä joskus kirjoittavani kirjan, mutta aina se jäi. Kunnes tarina tuli eteen työtehtävän ohella, kirjoitin rungon ylös. Tarina on muuttunut kirjoittaessa moneen kertaan, mutta ehkä opin tästä sen, että pitää etsiä tarinoita ympäriltään aktiivisesti. Itselleni ei sopisi "keksiminen" ollenkaan, mutta varmasti on monia tapoja kehitellä aiheita ja tarinoita, ei vain yhtä oikeaa. Ehkä sinulle sopisi paremmin sellainen työtapa, ettet kirjoita mitään ennen kuin on tvalmiina tarina, jossa on alku, keskikohta ja loppu? Silloin tarina ei voi tyssätä, koska tiedät mihin henkilö on menossa.

      Edellä kirjoitettiin hyvin siitä, ettei kaikkien tarinoiden tarvitsekaan tulla valmiiksi, joten siitä ei kannata ottaa paineita.

    • Novelman
    • calliope.

      Ei kirjoittaminen onnistu ilman muusien apua (runottarien, en tarkoita perunamuusia).

    • fap fap

      Oletko jo kokeillut agressiivista masturbointia?? Suonensisäiset toimivat myös.

    • Osteri
    • mspac

      Jos sinulla on jo hyviä hahmoja luotuna, heitä tarinan alkuun jokin merkittävä muutos, johon päähenkilön on reagoitava tavalla tai toisella. Hahmon tavoitteet syntyvät tämän tilanteen kontrolloimisesta.

      Paras tapa keksiä tällainen muutostilanne on keksiä pahin mahdollinen tilanne, johon päähenkilö ajautuu. Tai tutkia mikä tekee hahmon onnelliseksi ja viedä tämä hahmolta. Vaihtoehtoisesti voit myös mennä päinvastaiseen suuntan ja antaa hahmolle jotain käsittämättömän hienoa.

      Harry Potterissa Harry saa kutsun Tylypahkan velhokouluun.

      Tuulen Viemässä Scarlett joutuu Yhdysvaltojen sisällissodan keskelle.

      Ylpeys & Ennakkoluulossa Elisabethin naapuriin muuttaa rikas herra Bingley.

      Sormusten herrassa Frodo perii mahtisormuksen ja sen ongelmat Bilbolta.

      jne jne.

      Kannattaa tutkia vaikka omia suosikkitarinoitasi. Muutos on varmaan kaikissa niissä läsnä (tosin pitkän ajan sukukronikat jne. tarvitsevat useamman muutoksen). Ellei mitään muuta, hahmot reagoivat heidän minä-kuvaansa uhkaavaan muutokseen ja yrittävät pitää asiat ennallaan tai sopeutua uuteen tilanteeseen.

      Kun muutos on keksitty, tutki 10 14:sta neuvoja tavoitteista ja heitä soppaan mukaan antagonisti, joka ei halua päähenkilösi onnistuvan. Tee tavoitteiden saavuttamisesta mahdollisimman vaikeaa, jotta lukijan mielenkiinto pysyy yllä.

      Onnea! :)

    • William G, kärpäset

      Lähtisin taiteessa liikkeelle aina ensin kielestä. Jokainen tarina, on sen pituus sitten romaanin, novellin, lastun, kertomuksen, fragmentin kokoa, omaa persoonallisen ja elävän kielen, joka parhaimmillaan uudistaa kaunokirjallisuuden kieltä. Kieleen rakentuvat hahmot, lopulta tarinatkin. Kielestä paljastuu perspektiivisi kaikkiin tarinan elementteihin, joita edellä on esitelty, lisäksi ehkä se vaiken ja tärkein: teeman ja sanoman kehittely läpi tarinasi.

      En luovuttaisi, syventyisin ja kehittyisin oman kielesi luomisessa. Anna itsellesi aikaa. Kaiken uuden luominen vaatii keskittymistä, itsekuria hieman ja ennen kaikkea luovaa rauhaa.

    • 7+7+7

      Hieman ennakkoluuloja asettavasta otsikosta & nimmarista huolimatta tämä on erittäin hyvä ketju, jota kiitollisena lukee. Kiitos siis.

    • kioskikirjailijajoskusko

      Mitäpä jos yrität ottaa todellisuuden ja omat kokemukset siihen mielikuvituksen puutteen apupojiksi?

      Ainakin minä näen todellisessa elämässä usein aiheita joista olisi ilo kirjoittaa jos osaisi. Otan pari esimerkkiä: Eräällä matkalla eräässä maassa kuljettiin tuommoisessa parinkymmenen tutun ryhmässä ja siihen ryhmään mahtuu kaksikymmentä erilaista persoonaa joista tuon nyt esiin erityisesti yhden: viisikymmentä täyttäneen miehen, jota voisi kai kutsua ”luonnonlapseksi”. Tarkoitan sitä, että kaveri on oman alansa ammattimies, kiroilee paljon, erittäin rehti ja luotettava, joutuu usein tahtomattaan ”tilanteisiin” ja suu käy paljon ajatusta nopeammin.
      Tilanne 1: Tämä parinkymmenen poppoo teki kiertokäynnin eräissä kohteissa eräässä kaupungissa ja porukka alkoi jo olla nälissään ja jalkojakin särki. Ruokapaikan vieressä oli kuitenkin iso kirkko. Maa oli katolinen ja niinmuodoin myös kirkko. Suurin osa porukkaa lähti syömään mutta minä ja esimerkkitapauksemme nyt päätettiin kuitenkin käydä katsomassa kirkkoa. Mentyämme sisään kirkkoon näky oli vaikuttava; se oli kooltaan vaikuttava. Kirkko oli siis todella iso. Ja mitä luonnonlapsemme sisäänpäästyään kajauttaakaan suustaan selvällä suomen kielellä? ”Kyllä on jumalaton kirkko!”
      Tilanne 2: Kirkossa oli tälläinen rippipenkki vai mikähän se lieneekään? Tiedätte varmaan, sellainen kaksiosainen pieni koppi, jossa toisella puolen istuu pappi ja toisella puolen syntinen verho välissään anteeksiantoa ja synninpäästöä odottaen. Koppi oli todellisen käsityötaiteen malliesimerkki. Kaiverrukset olivat pysäyttävät. Ei niistä sen enempää mutta siinä koppia ihastellen mitä tokaiseekaan luonnonlapsemme haltioituneena? ”Kuka perkele tuon on osannut tehdä?”
      Tilanne 3: Eräässä kaupungissa rähjäinen ryhmämme alkoi jo hajota. Eri kuppikunnat lähtivät omille teilleen; eräät lähtivät katsomaan julkisia naisia ja koska paikan portieeri ilmoitti etteivät naiset pääse yleisöksi tähän korkeakulttuuriravintolaan, lähtivät ryhmämme naiset vähän jupisten omille teilleen. Itse lähdin jazzkellariin luonnonlapsemme ja muutaman muun kanssa. Luonnonlapsia oli tässä vaiheessa jo kaksi matkassa; tarinassa jo esiintynyt sekä hänen entinen vuorokaverinsa, joka sanalla sanoen on aika samanlainen; kovaääninen ja... niin, ja muutenkin aika samanlainen. Kun nämä kaksi ovat yhdessä niin eivät he eksymään pääse. Äänestä kuulee missä he kulloinkin ovat ja heidät voi käydä noukkimassa taas ruotuun. No joka tapauksessa laskeuduimme portaita kellaria kohden luonnonlapset edeltä kovaan ääneen keskustellen ja me muutamat muut heidän perässään. No ennen kapakan ovea jo naistarjoilija tulee portaita vastaan ja näyttää sormellaan `hys hys`, ohjaa meidät sisään, rahastaa ja vie takkimme ja viittoo ravintolasalia kohti. Tiedättehän te jatsin ja jazzyleisön? Yleensä tekotaiteellista paskaa ja vielä tekotaiteellisempaa yleisöä. Olevinaan jotain hienoa, siemailevat viiniä ja napsuttelevat sormiansa. Niin siellä yleisö teki ja niin teimme me muut meidän ryhmässäkin. Koska oli rasittavaa istua siellä kellarissa niitä esiintyjiä katsomassa ja koska emme taiteesta mitään ymmärtäneet. Mutta kaksi luonnonlahjammepa ymmärsivät; he nimittäin ovat musiikkimiehiä. Skaala menee varmasti punkista jatsiin mutta yhtä kaikki he ymmärtävät musiikkia, ovat siitä kiinnostuneet, keskustelevat siitä ja ennenkaikkea nauttivat siitä. Jopa jatsista. No, kun hauskaa on ja asioista pitäisi keskustella niin kyllähän näistä ääntä lähtee, elekieli kaataa viinilaseja ja oluttuoppeja pöydältä, muut pöydät ja henkilökunta katsoo vihaisesti ja oma porukka häpeää. Aika pikaisesti alettiin tehdä lähtöä – ennen ulkopuolista kehoitusta – ja pienen nupinan ja ihmettelyn jälkeen vastentahtoisesti myös jatsinystävämme luonnonlapset lähtivät perässä. Ihmettelivät kovin kun musiikki oli hyvää ja juuri tultiin. Yön tunteina sitten heräsin. Asuimme vuokrahuoneistossa ja minun huoneessani oli neljä sänkyä; vieressä kuorsasi eräs ryhmämme jäsen, sitten oli minun sänkyni, minun vierelläni viisikymppinen luonnonlapsemme ja hänen vieressään vielä entinen vuorokaverinsa. No heräsin siihen kun tämä viimeksimainittu horjui jostain yöjuoksultaa votkapullo kourassaan sisään. Olin hiljaa ja katselin siinä kun kaveri horjui punkkansa edessä eikä saanut edes vyötänsä auki ja näytti silti, että kaatuu pian sänkyyn. Kaatukoon ajattelin. Mutta luonnonlapsemme heräsi ja alkoivat siinä keskenään vielä pienen yöllisen dialogin. Pääpiirteittäin näin; toinen horjuu pystyssä viinapullo käsissään ja sopertelee, että olisi ollut kiva kuunnella sitä jatsia. Miksi sieltä piti niin nopeasti lähteä pois? Toinen tokaisee ettei noiden moukkien kanssa voi taiteita harrastaa. Ei siinä voi kuin sisäänpäin hymyillä ja jatkaa unia.

      • kioskikirjailijajoskusko

        Ja vielä lopuksi tilanne 4: Samaisen maan sisäisellä lentokentällä tarkastukset näyttivät sujuvan jouhesti. Itse asiassa niin jouhevasti niin kun olin jonon häntäpäässä niin lähdin vielä vessaan. Vessasta päästyäni ryhmä näytti jo odottelevan minua ja itsekin kävelin nopeasti läpivalaisun ohi muiden luo. Sitten huomasin, että yksi puuttuu, luonnonlapsemme. No missä se on seurattuani viittoilevia käsiä huomaan yhden pitkän miehen seisovan virkapukuisten ympärillä kädet taivaalle kohotettuina ja jalat haarallaan. Eihän se ole edes humalassa eikä sillä ole tavaroitakaan mukana. Miten se on tuossa tilanteessa? No tilanne ilmeisesti oli väärinkäsitys joka johtui siitä etteivät tullimiehet puhuneet suomea ja kaikki oli hetken päästä ok mutta silti...
        Näillä esimerkeillä vaan yritän tuoda esiin sitä, että ei se mielikuvituskaan itsestään synny. Jotain kokemusta pitää olla taustalla. Uskon, että ne, jotka veijaritarinoita kirjoittavat, kirjoittavat jostain oman elämänsä sattumuksista. Ehkäpä heillä on oma luonnonlapsiystävänsä joka toimii muusana.


      • Jopas on
        kioskikirjailijajoskusko kirjoitti:

        Ja vielä lopuksi tilanne 4: Samaisen maan sisäisellä lentokentällä tarkastukset näyttivät sujuvan jouhesti. Itse asiassa niin jouhevasti niin kun olin jonon häntäpäässä niin lähdin vielä vessaan. Vessasta päästyäni ryhmä näytti jo odottelevan minua ja itsekin kävelin nopeasti läpivalaisun ohi muiden luo. Sitten huomasin, että yksi puuttuu, luonnonlapsemme. No missä se on seurattuani viittoilevia käsiä huomaan yhden pitkän miehen seisovan virkapukuisten ympärillä kädet taivaalle kohotettuina ja jalat haarallaan. Eihän se ole edes humalassa eikä sillä ole tavaroitakaan mukana. Miten se on tuossa tilanteessa? No tilanne ilmeisesti oli väärinkäsitys joka johtui siitä etteivät tullimiehet puhuneet suomea ja kaikki oli hetken päästä ok mutta silti...
        Näillä esimerkeillä vaan yritän tuoda esiin sitä, että ei se mielikuvituskaan itsestään synny. Jotain kokemusta pitää olla taustalla. Uskon, että ne, jotka veijaritarinoita kirjoittavat, kirjoittavat jostain oman elämänsä sattumuksista. Ehkäpä heillä on oma luonnonlapsiystävänsä joka toimii muusana.

        Jotenkin vastenmielinen idea kun sisäänpäin hymyilevä, itseään kultivoituneena pitävä kursii kokoon suurta kirjallisuutta "luonnonlapsista". Resurssit ei kanna ylittämään rajoja. Kuka näitä viitsii lukea?


    • nuori ja kekseliäs

      Minulla asia menee päinvastoin. Keksin loistavia tarinoita päivittäin mutta en osaa kirjoittaa niitä niin, että ne kuulostaisivat hyviltä ja mukaansatempaavilta.
      Oma haaveeni on ryhtyä kirjailijaksi. Olen nyt vasta 14vuotias (pian 15) ja olen jauhanut yhtä samaa suurta tarinaa päässäni 4 vuotta. Kirjoittaminen hyvin on minulle se suurin ongelma.
      Vastaamiseen auttisi jos saisi tietää minkätyyppisiä tarinoita kirjoitat.

    • harrastele

      Voihan sitä kirjoitella vaikkei saa mitään valmiiksi, jos kerran tykkää kirjoittamisesta. Kyseessä on harrastus jonka pitäisi olla hauskaa, eikä päinvastoin.
      Unohda kuvitelmat kirjailijan ammatista ja keskity harrastamiseen.

    • 45345345

      Harjoittelemalla kerrontataitosi paranevat.

    • Osgar

      Kirjoittaminen on ajattelua. Jos ei tarinaa ole, ei ole ajattelua.

      Pitääkö kirjoittaa väkisin? Wannabe-kirjailija?

    • oolioli

      Pysy vain Hertta-sarjoissa!

    • salaisuus12

      kuvittelen tarinan päässäni ja sitten alan kirjoittaa tarinaa järkevästi ja voalaa alkaa syntyä tarinaa, mutta välillä tarinan hahmojen nimiä on vaikea keksiä

    • Auttaako

      Lue! Lue kirjoja, lue uutisia, lue kaikkea mahdollista. Etsi inspiraatiota eri paikoista. Kokeile erilaisia luovuusharjoituksia.
      Itse kehittelen usein tarinoita uutisten perusteella. Luen vaikka jostain rikoksesta ja kuvittelen mielessäni sille ratkaisun.

    • fghgfjghk

      Jos ei ole mitään sanottavaa, ei kirjoittamisesta tosiaan tule mitään. Vaikka olisi miten hieno tietokone ja konekirjoitusnopeus huipussaan, ja vaikka osaisi kirjoittaa virkkeet isolla alkukirjaimella, ei kirjaa synny, ellei ole mitään sanottavaa. Miksi haluat kirjoittaa? Mitä haluat sanoa lukijoillesi? Jos haluat vain 'olla kirjailija', sinulla ei ole syytä kirjoittaa, eikä sinun pidäkään kirjoittaa, ennen kuin syy ilmestyy.

      Minulla taas on aihe, josta haluan kirjoittaa, mutta en saa väsättyä juonta. Enkä oikein usko, että juoni laatisi itsensä, jos alan vain kirjoittaa. Kokeilen kyllä vielä sitäkin, jos ei mikään muu auta.

    • Hyväneuvo

      Vetele hienoa dialogia ja kauniita lauseita ajattelematta sen enempää. Hieno dialigi ja nautittavat lauseet ovat jo paljon enemmän, kuin useimmat kirjailijat pystyvät lukijoille antamaan. Useimpien tarinat ovat kuitenkin ihan perseestä!

    • novelliruno

      kokeile runoja, nehän on sanoja peräkkäin ilman juonta ja tapahtumia.

    • mirmeli1996

      Yhdyn näihin muihin vastaajiin aikalailla. Kokeile lukea tai kirjoita itse alku keskikohta ja loppu ja ala siitä rakentamaan tarinaa. Älä missään nimessä ainakaan luovuta. Itseä harmittaa, kun joskus kauan sitten (lähes 10 vuotta sitten) tein vampyyritarinan ja nyt se on hukassa, mutta ei auta kuin alkaa väsäämään uusi.
      Ja runothan on täysin eri asia kuin tarina, mutta voithan kokeilla sitäkin. Tää ketju on saanu alkunsa vuonna 2013, onko nykyinen aloittaja edes paikalla enää? Toivon että oot saanu keksittyä tarinoita ja neuvoja tästä palstalta..

    • 2222222

      Itse kirjoitin ekan 200-liuskaisen tarinani lukiolaisena. Käytännössä mietin, millaista elämäni olisi kahden vuoden kuluttua, kun menisin yliopistoon. Oli mukava projekti, vaikka heitinkin tekstin roskiin vanhan tietokoneen mukana.

      Armeijasta päästyäni kirjoitin it-miehen näkökulmasta 100-sivuisen tarinan siitä, mitä olisi tapahtunut, jos Suomeen olisi hyökätty armeija-aikanani.

      Viime aikoina on tehnyt mieli kirjoittaa tarina oikeista opiskeliajoistani sekä eräästä erikoisesta nuoresta miehestä, joka on tullut minua vastaan jo 15 vuoden ajan. Aina yksin.

      Eli anna mielikuvituksen lentää. Mitä enemmän kirjoitat...

    • Anonyymi

      Joo

    • Anonyymi

      Olen joskus potenut samaa ongelmaa. Ideaa tarinaksi ei tahdo löytyä. Ehkä sitten täytyy ryhtyä etsintään. Ideoita voi syntyä mistä vaan. Itse olen ratkaissut ongelman kuuntelmalla kuunnelmia, katsomalla elokuvia, lukemalla kirjoja ja sarjakuvia. Telkkarista katson dokumentteja ja luen sanomalehtiä.
      Näistä kerään ideoita kuin tyhjä patteri. Lisäksi vielä minulla on apuna miljöökuvauksessa kamera, jonka muistikorteissa on yli 2000 valokuvaa. Rakennuksia, teitä, metsiä, autoja muistikorteilta löytyy.
      Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua.

    • Anonyymi

      Mene satu-setä Topeliuksen luo ja opi.

    • Anonyymi

      Jos Topelius tulee uniisi ja antaa neuvoja.

    • Anonyymi

      keksi joitain kohtauksia joiden ei tarvitse liittyä toisiinsa, kirjoitat joitain dialogeja tai muuten vain paikan kuvauksia ja luo niiden pohjalle tarina joka yhdistää niitä.
      tarinan alussa täytyy tapahtua jotain mistä päähenkilö\päähenkilöt saavat tavoitteen, (esim. taru sormusten herrasta frodon tavoite on tuhota sormus jne) mieti miten tavoite saadaan toteutettua :)

    • Anonyymi

      Sanoisin, että ryhdy vaikka toimittajaksi tai muuksi sisällöntuottajaksi. Kirjoitella voi kaikenlaista, ei väkisin tarvitse kirjailijaksi ryhtyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe