Uskonnot ahdistavat?

....................

Kirkon työntekijät ovat täällä kysyneet, että mitä haittaa on opettaa lapsille uskontoa koulussa. Oletteko miettineet, että aikuisten puheet voivat ahdistaa lapsia ja nuoria, jotka eivät pysty uskomaan jumaliin? Miltä tuntuu, kun asioista päättävät aikuiset uskovat asioihin, joihin itse ei pysty uskomaan, koska ne kuulostavat niin typeriltä?

Itse olen jo aikuinen, mutta olen miettinyt tätä asiaa. Nuorena minua huoletti se, etten pystynyt uskomaan ja pelkäsin joutuvani helvettiin (vaikka en kasvanutkaan kovin uskonnollisessa ympäristössä). Nykyään lähinnä huolettaa se, miten aikuiset ihmiset puhuvat raamatun tarinoista totena ja esim. puolustavat homojen syrjimistä raamatulla. Toki ihmiset saavat uskoa mihin haluavat, mutta kun uskonnot vaikuttavat vielä myös niihin, jotka eivät usko...

Suoraan sanottuan minua ahdistaa se, että kirkolla on vielä niin paljon valtaa Suomessa.

8

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet oikeilla jäljillä. Maailmassa on noin 7 miljardia ihmistä, joille on kerrottu jos mitä uskonnollista juttua totena. Ei siinä sinänsä mitään, mutta että suurin osa vielä uskoo sen kaiken! Ja nämä uskovat sitten monin paikoin pakottavat muutkin uskomaan joko väkivallalla tai henkisellä painostuksella.

      Minua ei niinkään ahdista, mutta kummeksuttaa ihmisten sinisilmäisyys.

    • Eikös se ole nykyään maailmankatsomusoppia ?
      Minusta on oikei jotta, tehdään " Menkää ja tehkää ".

      Jumala kysyy jokaista jossakin vaiheessa, jotkut ottaa vastaan, jotkut ei noteeraa, jotkun kieltä, ihmisellä on vallinnanvapaus Raamatun mukaan.

      Ei Raamattu homoja kiellä, sillä hehän vaan todistaa Jumalan töistä.
      Raamattu kieltää homostelun, ne on kaksi eri asiaa, syntyä tai alkaa homoksi muodin mukana taikka fyysisesti homostella homostella .

      Kaikki ihmiset on kuitenkin Jumalalle rakkaita.
      Lukekaa Raamattua, siellä on totuus, monesti kyllä vertauskuvilla, mutta kaikki on toteutunut ja tulee toteutumaan Jumalan sanan mukaan.

      Älkää uskoko eri uskonlahkoja, vaan Raamattua ja omatuntoa !

    • Usko antaa rauhan

      Miten lapsia voi ahdistaa usko jossa on ilon ja toivon, myös armon ja lohdun sanoma? Lapsi tarvitsee juuri sitä turvallisuuden tunnetta ja toivoa mitä usko ja krsitinusko ihmisille antaa. Sitä enemmän mitä pahemmaksi tämä maailma menee. Maailma hajottaa, usko kokoaa ja parantaa ihmistä. Usein moititaan ja herjataan sitä mitä ei todellisuudessa tunneta. Usko ei ole pelkkä uskonto vaan ihmisen henkilökohtaisessa uskossa on elämää rauhoittava totuus. Ei pidä ajatella sitä jos on kauan sitten saarnattu ja peloteltu kiivaalla Jumalalla. Jumala on armon ja rakkauden Jumala ja pyhä. Hänessä ei ole syntiä.
      On ollut aika kun uskonnolla on peloteltu, se on ollut virhe ihmisiltä jotka sanaa ovat selittäneet. Jokainen tarvitsee rukousta ja rukouksen turvaa. Oletko koskaan valinnut sitä tietä että rukoilet ja kysyt Jumalalta?

      • Kyllä !
        Raamatun mukaan, ei pappien jotka tekee lämpimän paskan kuin me muutkin, samanlaista kansaa.
        Ihmiset itse halusi rikkoa Jumalan tahdon ja huusivat maallisen kuninkaan, kuninkaat.
        Emme me tosin ole yhtään parempia, mutta Jumalan armo meille on annettu.

        Jotkin seurakunnat opettaa jotta synnit voi " veli " antaa anteeksi, sellaista kohtaa ei Raamatussa ole ainakaan minulla.
        Ihminen voi antaa anteeeksi itseeensä kohdistuneet asiat, mutta Jumalan puolesta on turha ihmisen puhua.


    • ;:;

      "...uskovat asioihin, joihin itse ei pysty uskomaan, koska ne kuulostavat niin typeriltä?"

      Maailmankaikkeuden ilmestyminen itsestään olemattomuudasta ilman syytä ja elämän kehittyminen elottomasta ei sitten kuulosta typerältä?

    • joskus ahdistaa

      "aikuisten puheet voivat ahdistaa lapsia ja nuoria". Kyllä mitkä hyvänsä aikuisten puheet voivat ahdistaa lapsia ja nuoria. Puheet Jumalasta tuskin ovat siitä ahdistavimmasta päästä.

      Itse näkisin niin, että turvallinen, tasapainoinen uskovainenkin koti on lapselle parempi kuin riitaisa, alkoholin hallitsema ateistiperhe.

      Lisäksi haluan sanoa, että jokin määrä ahdistusta kuuluu väistämättä ihmisen elämään ainakin joskus. Nuorta voi suuresti ahdistaa vaikka finni naamassa.

      • Ma5a

        Entä jos vaihtoehdot ovatkin:

        1, uskovainen, riitaisi ja alkoholin hallitsema perhe
        2, ateistinen, turvallinen, tasapainoinen koti

        Ei tarvitse vastata... ;)


    • Hei nimimerkki ........................!

      Kiinnität huomiota tärkeään asiaan: Sillä on todella suuri merkitys, MITEN lapsille asioista puhutaan ja opetetaan. Itse en ajattele, että uskonnollinen kasvatus olisi huono juttu. Mutta uskonasioista on puhuttava lapselle turvallisesti! Kaikenlainen pelottelu ja ahdistelu ja kaikki vaatimukset ovat väärin. Toki ne ovat mielestäni väärin myös aikuisten kanssa uskon asioista keskusteltaessa. Mutta varsinkin lasten kanssa.

      Jos aikuinen kertoo lapselle uskosta, jonka mukaan Jumala pitää huolen kaikista ja kaikesta ja antaa anteeksi väärät/ pahat teot, varjelee ja suojelee ihmisiä, niin en osaa ajatella, että se olisi lapsen kasvulle ja kehitykselle haitaksi tai vaarallista. Tärkeää on tietysti sekin, että aikuinen on rehellinen. Mutta rehellisyyden nimissäkään lapsia ei ole oikeus pelotella. Jos oma käsitys uskosta on pelottava, jos oma käsitys Jumalasta on julma, sellaista en lapselle kyllä välittäisi....

      Emilia (toimittaja)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      346
      7777
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2274
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1662
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1509
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      118
      1238
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      77
      1224
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1066
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      955
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      945
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      103
      843
    Aihe