Suklaa tai pähkinäallergiaa(ko)?

apua!!!!!pelkään

13.v tyttö kaukaiselta syrjäseudulta pyytää nyt apua ja neuvoja!! Olen ihan hulluna suklaaseen, mutta havaitsin jo muutamia kuukausia sitten ihottumaa, enkä arvellut sen johtuvan mistään allergiasta. Mutta... Olen todella pelokas terveysasioiden ja myrkkyjen suhteen... :( Ja googletin suklaa allergian googleen... Ja sieltä pqljastui uutinen, että suklaa sisältää torakoita ja että yli 80% ihmisistä suklaa allergia johtuu rakoista!!!! Ja olen kuullut, että suurella osalla niistä, joilla on pähkinäallergia on myös suklaa allergia!! En uskalla alkaa testailemaan. Olen kullut että moniöla tulee tosi pahoja oireita mm. Hengitystien umpeutuminen!!!"" :( JA TÄNÄÄN SÖIN YHDEN PALAN SUKLAATA JA NYT EN SAA KUNNOLLA HAPPEA!!!!!!!!!!!!!!!! :( APUA! Ja en uskalla sanoa siitä äitipuolelleni, sillä hän pitää minua luulosairaana ja muutenkin, jos minulle sattuu jotain... Asumme todella kaukana lähimmästä terveysasemasta!! :( ps. Auttaako allergialääkkeet ( heinix tai cetirizin ratiopharm) suklaa tai pähkinäallergiaan? :( auttakaa, pelottaa että sattuu jotain!!

3

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

      Silloin kun allergia ja niihin liittyvät asiat haittaavat arkea on hyvä hakeutua esimerkiksi terveyskeskuksen tai lääkärikeskuksen kautta allergian selvittelyihin. Allergioita voidaan tutkia joko ihopistokokeella tai verikokeella ja tuloksen selvittyä saa ohjauksen. Parhaassa tapauksessa ihottumasi ei johdu lainkaan allergioista ja saat syödä suklaata ilman pelkoa oireista.

      • jatkoa ekaan...

        Ei kai ihokokeet paljasta ruoka aine allergiaa? :o Ja jos on vaarallinen allergia esim. Pähkinäallergia, ei kai sitä saa testata, kun siitähän voi tulla se anafylaktinen reaktio tai joku vastaava? :(


    • teija.dunder

      Näillä tutkimuksilla voidaan selvittää, onko viitettä allergiaan. Yleensä perusselvitykset sisältävät yleisimpiä siitepölyjä, eläinepiteelejä jne. Tarvittava tutkimusten määrä ja laatu selviää vastaanottokäynnin yhteydessä. Samassa yhteydessä käsitellään myös yksilöllisesti, tarvitaanko jatkotutkimuksia tai altistuksia. Ohjauksessa käydään yhteenvetona tulokset ja tarvittavat jatkot ja näin on mahdollisuus pelkojen vähenemiseen ja elämänlaadun paranemiseen sen myötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe