Pari kuukautta sitten se viimein tapahtui. Pahin pelkoni tässä maailmassa kävi toteen, kun pitkäaikainen tyttöystäväni jätti minut. Taustalla myllertää kertomus, joka on varmasti monelle lukijalle tuttu.
Vika on yksin minun. Kenenkäs muunkaan. Tyttöystäväni, kutsuttakoon häntä vaikkapa TMR:ksi, yritti viimeiseen asti omalla hyväsydämmisyydellään ja viimeisillä henkisen voiman rippeilläkin pitää suhdettamme kasassa. Mutta syy on yksin minun.
En ole ikinä kyennyt toimivaan kriisin yllättäessä luonnollisella ja järkevällä tavalla, vaan normaali "minä olemukseni" laittaa luukut kiinni, ja tilalle ilmestyy hiljainen, vaitelias, nopeasti turhautuva, ja äkkipikainen minä. Minä jonka olemassa oloa häpeän tänäkin päivänä.
Viimeinen olki kuormassa oli, kun eräänä päivänä riitelymme jälkeen lähdin asunnosta vihaisena, turhautuneena, ja äärimmäisen ei tietoisena siitä mitä pahaa todellisuudessa olin saamassa aikaan. Tarkasteltuani toimiani täydessä rauhassa ja ajatus lähellä mukana, tajuan etten itsekkään täysin ymmärrä tekojeni perusteita..
Olen kovaa vauhtia jo muuttumassa, ja toivonkin että minusta tulee menneitä silmällä pitäen täysin uusi mies. Mies johon TMR rakastui, ja jonka seurassa tunsi olonsa turvalliseksi. Ilman kriisissä hyytymisen vaaraa, tai siitä seuraavia ongelmia arkipäivissä heijastuneena. Ongelmana tässä on se, ettei TMR ole valmis antamaan minulle minkäänlaista mahdollisuutta, edes joskus tulevaisuudessa, todistaa uuden minäni syntyminen. Monen Lukijan mielestä puhun tapahtuneesta muutoksesta kuin pelastuksesta tai valaistuksesta, mutta itse vertaisin sitä juuri parhaiten näihin. Silmäni ovat auki, ja tietoisuus omasta itsestäni on tavoittanut tämän "ei toivotun minän", joka astuu ohjaimiin, kun itse en tilannetta osaa selvittää. Tottakai OSAAN, varsinkin nykyään. Ja olen varmasti läksyni oppinut mm. psykologin avulla, kuinka suhtautua kriisitilanteeseen ja olla menemättä lukkoon. Mielestäni omaan nyt KAIKKI edellytykset ja ominaisuudet joilla voisin taata onnellisen ja terveen suhteen vielä pitkälle tulevaisuuteen. Ominaisuudet mitkä minulta puuttui seurusteltuani TMR:sän kanssa, ja haluaisinkin toisen mahdollisuuden...
mutta kuinka sitä pyytää?
Voinko vain ilmoittaa TMR:lle, että olen muuttunut mies, ja anella uutta mahdollisuutta? onko tämä liian pinnallista ja mitään sanomatonta?
itse olen romanttinen persoona, uskon yhteen suureen rakkauteen, ja suuriin tunteisiin ja eleisiin.. Olen lähiviikot kuvitellut itseni #1 pukeutuneena, TMR:än ovelle, suuren ruusukimpun ja timanttikorun kanssa, vakuuttaen hänet muuttumisestani. Voiko asia olla oikeasti näin?
Virheistä oppii, mutta miten niitä voi pyytää anteeksi, niin että saisi uuden mahdollisuuden?
(sekava olen, elämäntilanteesta johtuen.. toivottavasti joku lukee tämän, ja sanoo vaikka "jotain" :P)
Naiselta anteeksi pyytäminen.
11
4489
Vastaukset
- Dragon76
Helvettiä täsä itsekkin käyn. Kun olen taistellut itsestäni voiton miten voin vakuuttaa rakastamalleni naiselle että olen muuttunut mies, tai ei muuttunut mutta oma hyvä itseni?! En tiedä miten sen tekee tai todistaa mut täytyy kuitenkin elää niin kuin sanoo ja opettaa! Itse olen kirjoittanut mielettömästi omasta elämästäni. Lapsuudesta tähän päivään. Se on rankkaa mutta palkitsevaa. Vaikka se ei naista takaisin tuokkaan niin helpottaa se kyllä helvetisti ja voi ymmärtää itseänsä paremmin. Aion kyllä lähettää ne tekstit naiselle mut mistä sen tiedän lukeeko hän vai ei!? No eipä näistä paljoa apua ollut mut hyvä jos jotain edes! Tsemppiä!!!
- Sipru
Kerron mielipiteeni, sillä olen kahdesti ollut nykyisen avokkini kanssa mainitsemassasi tilanteessa. Siis hän on ollut se epävarma, oikutteleva, kypsymätön ja kriisinhallintakyvytön pikkupoika ja minä olen yrittänyt pitää suhdetta pystyssä viimeisillä voimillani. Välillä ne voimat ovat loppuneet ja silloin on ollut pakko luovuttaa. En tehnyt sitä mielelläni, sillä rakastin edelleen hyvin paljon, mutta jonkinlainen itsesuojeluvaisto se on minullakin.
Ensimmäisellä kerralla eroa kesti vain muutaman päivän, eikä mikään muuttunut. Toisella kerralla olimme erossa useamman viikon, joka sitten avasi miehen silmät ja tapasin muuttuneen miehen. Tuon kahden viikon aikana olin jo melkein ehtinyt unohtaa ja päästä takaisin jaloilleni... Olisi ollut helppoa sanoa ei.
Mieheni vakuutti minut seuraavilla asioilla:
-Erossa ollessamme selitti sähköpostitse, mistä on kysymys. Kasvotusten puhuminen oli hänelle vaikeaa, mutta sähköpostin avulla hänen onnistui kertoa ahdistuksestaan, vaikeuksistaan itsensä kanssa ja pitää yhteyttä yllä. Kirjoitettu teksti uppoaa naisiin (ja miehiin), kun lähettäjä saa kaikessa rauhassa muotoilla ajatuksensa ja vastaanottaja lukea ne rauhassa ilman häiriötekijöitä.
- Mies ehdotti tapaamista hyvin nöyrästi ja varovasti. Teki minulle selväksi, ettei hän oleta omaavansa mitään oikeutta toivoa suhteemme jatkuvan, mutta siitä huolimatta haluaa kertoa ajatuksensa; meni syteen tai saveen. Se mursi viimeisetkin suojamuurini...
- Tapaamisessa näin murtuneen ja muuttuneen miehen. Valvotut yöt ja syömättömyys (= laihtuminen) puhuivat omaa kieltään. Mies itki, oli ensimmäistä kertaa koskettavan rehellinen ilman pelejä tai puskissa piilotteluja. Kertoi olevansa valmis mihin tahansa, mitä pyydänkin... Ja kosi.
Tietysti olin aluksi hyvin varuillani, mutta nyt tilanteesta on kulunut jo yli puoli vuotta ja muutos on konkretisoitunut. Näen ja koen joka päivä, kuinka mies kasvaa hiljalleen, oppii puhumaan, olemaan rehellinen, käsittelemään itseään ja elämää... Aina se ei mene yksiin omien toiveideni kanssa, mutta yritys on tärkein. Kyllä me naiset vaistoamme sen, milloin mies on aidosti rehellinen...Mutta kaipaamme myös pientä vakuuttelua.
Mikäli naisena tiedän mitään naisista, niin pieni romantiikka ja aito nöyryys ovat niitä asioita, joilla sulattaa sydämen. Älä liioittele, mutta esim. kirjeen kirjoittaminen voisi olla hyvä alku. Jos olet loukannut naistasi pitkään, älä oleta että hän unohtaa kaiken helposti tai nopeasti. Pitkäaikainen henkinen kärsimys nimittäin saattaa tappaa kauniit tunteet ja rakkauden. Silloin vaihtoehtona on sama kuin alunperinkin tavatessanne; vakuuttaa nainen siitä, että olet tarpeeksi kiinnostava ja hyvä hänelle, jotta hänen kannattaisi uhrata aikaansa uuteen sinuun tutustumiseen... Eron jälkeen on hyvä puhua asiat selviksi ja aloittaa puhtaalta pöydältä.
Voit myös ehdottaa naiselle tapaamista ilman velvoitetta kuunnella anelujasi. Kerrot hänelle, että ikävästi päättynyt suhteenne ja käsittelemättömät asiat estävät sinua pääsemästä eteenpäin ja häiritsevät sinua niin, että haluaisit puhua ne selviksi (tämä tukee vakuutteluasi siitä, että olet muuttunut mies; kypsempi ja aikuisempi). Älä ruikuta takaisin tai anele, vaan osoita muutoksesi sillä, että puhut naisellesi kuin ihmiselle; avoimesti, rehellisesti. Myönnä virheesi ja ole kannustava. Äläkä ota ensimmäisenä yhteenpaluun mahdollisuutta esiin, sillä nainen helposti ymmärtää että keskustelussa on koira haudattuna=et ole löytänyt ketää muuta/haluat seksiä/haluat pompotella/vanha suola janottaa/haluat turvallisuutta/haluat palata vanhaan... Jos saat naisesi avautumaan suhteenne epäkohdista, olet jo vahvoilla. Siitä keskustelusta on hyvä aloittaa esim. ystävyyden merkeissä. Ja jos rakkautta on vielä jäljellä, pöydän putsaamisen jälkeen suhdetta on helppo syventää.
Taisi olla aika sekava teksti, mutta toivottavasti sait jotain irti. Onnea yritykseesi ja muista; nainenkin on vain ihminen! Serenadeilla ja timanttikoruilla ei ole läheskään samaa vaikutusta kuin aidolla rehellisyydellä. Toki nekin auttavat asiaa...;)- Mussukka
Enpä osaa oikein muuta sanoa, kuin että taidat todella rakastaa tyttöystävääsi ja olet valmis tekemään kaiken hänen puolestaan. Ihailtavaa, sinunlaisia miehiä on TODELLA harvassa. Miehelläni suunnillen sama ongelma, ja joskus hä itse tiedostaa sen. Niin monta yötä olen valvonut ja itkenyt asian takia, sen vuoksi että saan olla koko ajan tuli pepun alla etten sano mitään väärää mistä hän suuttuisi ja jättäisi minut ratkaisemaan ns. ongelmat yksin. Meillä on myös lapsettomuusongelma, jonka kanssa tunnen täysin yksin kamppailevani, ja mies suuttuu jos yritän puhua siitä. Joskus tuntuu jopa että hän syyttää minua siitä.. En tiedä, mutta kai tämäkin joskus loppuu, mieheni oikuttelevaisuus ja mustasukkaisuus siis..
Mutta olet ylittänyt itsesi ja olet vähintäänkin ansainnut uuden mahdollisuuden tyttöystäväsi kanssa, toivottavasti hän osaisi täysin sydämin arvostaa sitä. Jaksamista sinulle!
- Annimari
On hienoa, että olet päässyt eteenpäin kehityksessäsi ja oppinut virheistäsi. Todellisuus pannaan koetukselle vasta käytännön elämässä, joten mikään verbaalinen vakuuttelu, ruusut ja korut eivät naistasi vakuuta. Hän näkee niistä vain sen miten suuret tuntesi ovat ja miten epätoivoinen sinä olet.
Yritä ylläpitää häneen jonkinlaista kaveriyhteyttä, päästä viettämään aikaasi hänen kanssaan jne. Vain sillä tavalla voit osoittaa käytännössäkin sen, millaisen muutoksen ole kokenut, mitä olet sisäistänyt ja miten nykyään ajattelet ja toimit.
Hän päättää omista fiiliksistään ja siitä, onko hän valmis yrittämään uudelleen vaiko ei.
Pelko jäytää yhä häntäkin.
Kun toivo on kerran menetetty, vaatii todella kovasti töitä rakentaa se toivo ja luottamus uudelleen.
Aloittakaa ystävyydestä. - hyvästi viimeinen toivo...
Maailmani lähestyy loppuaan. Enteet ovat ainakin selvät. Kiitos hyvistä neuvoista aijemmissa viesteissä, mutta nähtävästi syy on turha. TMR viimein lähestyi minua puhelimitse. Minut valtasi lämmin ja turvallinen tunne kun sain kuulla hänen iloisen äänensä. Turvallisuutta ei kauaa kestänyt, kun hän samalla iloisella äänen sävyllään teki kuolettavan iskun, ja kertoi kuulumisien jälkeen (spontaanisti, en yrittänytkään vaikuttaa takaisin pyrkivältä) ettei enää ikinä haluaisi tavata, tai olla tekemisissä kanssani. Tästä on nyt 47 minuuttia.. ja olen murheen murtama.
Ei ole mitään mitä voisin tehdä, enkä ole kelvellinen minkäänlaiseen mahdollisuuteen osoittaa rakkauttani tai sitä kuinka olen tehnyt töitä muuttaakseni itseni paremmaksi...
ajattelin vain kertoa tähän viestiketjun päätteeksi. Hyvästi TMR. Tulen aina rakastamaan sinua.- Tellu
Nyt vaan suret rauhassa etkä odotakaan kykeneväsi paljon muuhun. Itke ja etsi joku, joka kuuntelee. Puhu ulos tunteesi ja ikäväsi, sillä sanat auttavat itseäkin hahmottamaan asioita ja kokonaisuuksia paremmin sekä nopeuttavat epätoivosta eroon pääsemistä.
Täälläkin voit käväistä kertomassa meille tuntemattomille missä menet ja millaisissa tunnelmissa elelet, jos koet tarvetta kirjoittaakin ajatuksia ulos itsestäsi.
Aikasi kun teet surutyötä ja päästät menneestä pikkuhiljaa irti, niin alkaa se aurinkokin taas pilkistää, näetpä vaan. Löytyy asioita, jotka antavatkin voimaa ja uskoa huomiseen.
Suurinta rakkautta osoitat juuri sillä, että päästät toisen vapaaksi. Siten sä voit rakastaa sitä ihmistä aina, siitäkin huolimatta, ettet saa elää elämääsi hänen rinnallaan.
Mutta jonkun toisen kylläkin.
Kun pääset yli surusta ja kiinnostut taas ihmisistä, muista antaa uudelle rakkaudelle mahdollisuus ilman vertailukohdetta, sillä jokainen kohtaaminen on erilainen ja uniikki.
Voimia sinulle, joka nyt suret. - Dragon76
Samaa rataa tuntuu meillä menevän! Näen melkein kaikki samat asiat kirjoituksissasi kuin omassa elämässäni! Olen kirjoittanut 3 kirjettä tälle naiselle. Ensimmäisen ja huonoimman hän on lukenut. Ilmoitteli et ei kuitenkaan suhde jatku. No lähetin tänään 12 sivua tekstiä joissa kerron kaiken sen mitä olen aina halunut sanoa,kysyä jne. Ne kirjeet ovat myös samalla elämänkerta kirjoituksia. Nyt on hyvä olo! kun on saanut käydä elämäänsä läpi ja ravistaa kaikki turha paska pois ja voi antaa itsellensä anteeksi! Olen syytellyt itseäni monesta asiasta turhaan. Itsetunto on ollut risa ja se on aiheuttanut kaikkea turhaa pahaa. Mustasukkaisuus,katkeruus ja itsesääliä muutamia mainitakseni! En voi itseäni syyttää kaikesta ja ei se mun vika kaikki ole, jos on päähän potkittu koko elämän ajan! Pöytä on putsattu ja nyt rakennetaan uutta minuutta urakalla! Jos tämä nainen ei kirjoitusten lukemisenkaan jälkeen tajua kuka on loppujen lopuksi ollut se ainoa tosi ystävä ja sitä mitä helvettiä tää elämä mulla on ollut ni ei voi mitään!!!
Kuka on häntä kuunnellut,kuka ymmärtänyt,kuka auttanut,kuka yrittänyt jakaa taakan,kuunnellut kiukuttelut,hoitanut hänen lasta,jne ym... Lisäksi auttanut ja ymmärtänyt hänen sukulaisiaan ja kavereitaan. Koittanut selvitä myös omasta elämästä. Asunut paskassa kämpässä,tehnyt raskasta hoitotyötä,Kantanut koko maailman murheet niskassaan, Huolehtinut veljestään ja sukulaisista ja kavereista jotka sitä apua ovat kaivanneet. Kenelle on vittuiltu niin saatanasti,kenelle on puhuttu paskaa niin helvetisti? Isä ja muutama lähisukulainen painukaa hevon vittuun!! Ikinä en ole apua teiltä saanut! Pelkkää vittuilua ja mitätöintiä ja valheita! Paskamainen kusipää olen ollut minäkin mut nyt se on loppu! Tiedän ja ymmärrän nyt kaiken ja se tieto ja ymmärrys kääntää minut vihdoin voittojen tielle!
Jos vaan voimaa riittää niin taistelu jatkuu! jos ei ni sit ei muuta ku morjens ja kansi kiinni!! Johan helpotti taas!!
Tsemppiä sinulle ja kaikille muillekkin!!!
- Toivoton tässä taas.
Vielä piti tulla ihan tänne asti kirjottamaan, että olen kyllä tosiaan yllättyny siitä miten paljon ihmiset on täällä käyny lukemassa. Nopeesti muisteltuna oisko ollu melkeenpä parikin tuhatta kohtapuolin. Nähtävästi aihe kiinnostaa, tai sitten vain väärin nimetty.
Jokatapauksessa, oma kohtaloni näyttää jo sinetöidyltä. (jouduin äskettäin pyyhkimään sanan "melkein" tuosta lauseesta pois... tuntu niin väärältä siinä.) Enää ei TMR vastaa soittopyyntööni, tai edes tekstiviestiin (jotka ovat mielestäni liian persoonattomia, mutta pitipä yritää) En halua häntä liiakseen häiritä, tai antaa aihetta olla minulle enää yhtään enempää vihainen kuin pettynytkään. Olenhan toki surullinen siitä, että en millään tavalla pysty enää osoittamaan rakkauttani rakastamalleni naiselle. Itsesäälit sikseen... Vaikka kuin vituttais. Kyl tää tästä johonkin suuntaan alkaa taas meneen. Jää vain nähtäväksi mihin.- Jep
Olet saanut varmasti käsiteltyä asiaa läpi viimeaikoina. Nyt kun unohdat vielä mahdollisuudet palaamisesta exän kanssa niin luulen ja tiedän että seuraavana ajanjaksona tulet huomaamaan myös toisen puolen asiasta. Et välttämättä ole itse niin syyllinen kuin kuvitteletkaan. No tuo prosessi kasvattaa jokatapauksessa henkisesti ja palkitsee vielä ennenpitkään. Kirjoittaminen on hyvä tapa saada asiat itsestäänkin ulos vaikket sitä muille tekisikään, auttaa ajatuksia eteenpäin kun ne on jo kerran siinä paperilla.
- pikkuinen
sitä minäkin olen miettinyt...."Virheistä oppii, mutta miten niitä voi pyytää anteeksi, niin että saisi uuden mahdollisuuden?".... luulen että anteeksipyyntö tuo uuden mahdollisuuden vain siinä tilanteessa, jos toinenkin osapuoli rakastaa yhtä paljon.
Itse yritin kaikkeni, mutta kylmyyttä ja välinpitämättömyyttä sain vain osakseni. Hän, joka vannoi ikuista rakkautta minua kohtaan jo silloin kun vielä itse olin asiasta epävarma, ei edes sanonut, että turhaan yritän ja nolaan itseäni, vaan vältteli minua täysin. - älijäke
Ei kannata potkia tutkainta vastaan. Jos menee niin menkööt, minkä sille voi. Naiset on kuin bussit niitä tulee ja menee. Nykyään ei ole mitään pysyvää kaikki on kerta hyödykettä.
Niinhän ne eputkin jo lauloi:"..sua ehkä vain naurattaisin erokirje ja hatullinen..."
Ei tarvi kuitenkaan olla toivoton. Sukat suoriksi ja uuteen taistoon. Vielä se sinunkin "pitkän matkan bussis" vastaan tulee. Ja muista, että et voi vaikuttaa kuin omiin tekemisiis. Jos toinen on lähöllään niin ei kannata ripustautua, vaan antaa mennä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541411- 741385
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101150Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461077Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231894Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht31892vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804