Anafylaktinen allergiareaktio?

stressikamu

Hei, olen saanut useampia kovia allergisia reaktioita. Viimeisen vuoden aikana useita.. Testeissä on löytynyt vehnä, soija ja joitain siemen herkkyyksiä. Mitkä tulokset ovat vaihdelleet eri testeissä. Ilmeisesti myös rasitus vaikuttaa asiaan, koska pahimmat kohtaukset ovat tulleet yleensä eka lepopäivänä pidemmän harjoittelujakson jälkeen(harrastan siis paljon urheilua). Nyt minulla on epipeni, jota olen kerran joutunut käyttämään. Oireet ei muuttunut pistoksen jälkeen muuten kuin että pysyin tajuissani ja tuntui että syke rauhoittui(mitä lääkäri ihmetteli, kun luulisi adrenaliinin päin vastoi kiihdyttävän sitä). Normaalisti pahojen kohtauksien oireet ovat ensin naaman äkillinen punoitus(mitä minulla on myös välillä urtikariastakin), kutina, oksentelu ,tajunnan menettäminen, pulssin kiihtyminen, tukkoisuus ja loppuvaiheessa kova palelu. Tämä kaikki kestää yleensä noin puoli tuntia. Onko siis normaalia että epipenistä huolimatta oksentelee ja voi pahoin? On vaikeaa miettiä milloin pitää pistää ja milloin ei, kun urtikaria on aivan samanlainen, kuin allerginenreaktio alkuvaiheessa ja niitä(urtikaria) on aikas usein varsinkin näin talviaikaan.. :/ Muuten saisi pistellä harvassa viikko.. Kiitos!!!

3

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

      Oireiden tiheyden perusteella allergioiden hallinnassa ja oireisiin varautumisessa on vielä selvitettävää. Onko mahdollisesti taustalla astma ja sen hoidossa tehostamista? Onko allergiat selvitetty vai se vielä kesken? Onko urtikaria kroonistunut ja sen hoidossa tehostamista? Nämä edellä mainitut asiat huomioimalla saadaa yleensä oireet huomattavasti vähäisemmiksi ja adrenaliinikynän tarve vähäiseksi ja hyvin harvinaiseksi.

    • stressikamu

      Ei ole astmaa. Allergiatesteissä olin tosiaan kaksi viikkoa reaktion jälkeen monta allergisoivaa ainetta, mutta kun testit tehtiin myöhemmin puolet niistä oli hävinnyt. Ainoastaan gliadiini oli selvän positiivinen. Auringonkukansiemen , mistä luultavasti viimeisin reaktio tuli oli spesifiset ige-tasolla 0,02..söin sipsiä missä oli auringonkukkaöljyä. Muuta syytä en keksi? Mutta monella isommalla reaktiolla on tosiaan yhteys siihen että ne tulee ensimmäisenä lepopäivänä kovan rasituksen jälkeen vai voiko se olla vaan sattumaa? Ja Urtikaria on ollut tänä talvena useimmin esillä..siihen lääkkeenä antihistamiiniä joka päivä Onko normaalia, että epipenin käytön jälkeen silti on niin huonovointinen?? Ainoa ero tosiaan tajuissaan pysyminen. Kiitos kovasti!

    • teija.dunder

      Kertomuksesi perusteella vaikuttaa siltä,että urtikarian hoidossa on tehostamisen varaa ja sitä kautta oireesi voidaan saada parempaan hallintaan. Tällöin myös pitkittyneet huonovointisuus oireet on mahdollista saada vähenemään tai jäämään pois. Antihistamiinin lisäksi tarvitaan joskus leukotrieeni-estäjiä ja/tai kortikosteroideja ja/tai joskus jopa ns biologisia vasta-aine lääkkeitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1540
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1247
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1034
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      84
      841
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      782
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      775
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      381
      751
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      123
      701
    Aihe