vem är finlandssvensk

svenskspråkig ben

För ett par år sedan lancerades kampanjen Tule hurriksi/ Bli finlandssvensk. Närmare: hurriksi.fi).

En person som inte har några svenska rötter men genom hårt arbete har lärt sig använda svenska i olika sammanhang och hans svenska är mera än skolsvenskan, lyssnar på YLEs svenska program och läser svenska tidningar.

Så svarade han med ja till kampanjen och har nu officiellt svenska som kontaktspråk med myndigheterna (asioimiskieli), fastän han kan finska absolut bättre. Bor i en rent finskspråkig miljö.

Personligen går han därifrån att var och en kan själv bestämma, vilket är hans/ hennes modersmål.

Det finns säkert många sådana som han. Själv upplever han detta som ett intressant äventyr. Troligen har han inte gjort någonting som strider mot lagen.

Nu kommer frågan: kan sådana personer - inom religionen skulle man säga: konvertiter - som han som annars inte har någonting att göra med den svenskspråkiga kulturen kallas finlandssvenskar?

17

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aleksandrovits

      Eftersom han är född i Finland och anmält,att svenskan är hans modersmål, måste han vara en finlandssvensk. Det finns inget annat begrepp, som kunde komma i fråga.

      • mamma är "hurri "

        Jag har tre barn,två har anmält att de är svenskspråkiga och en vill att modersmålet är finska.Båda språkena talar de lika bra.


      • svenskspråkig ben
        mamma är "hurri " kirjoitti:

        Jag har tre barn,två har anmält att de är svenskspråkiga och en vill att modersmålet är finska.Båda språkena talar de lika bra.

        Ä r de två i så fall finlandssvenskar och den tredje inte, eller hur?


      • mamma är "hurri "
        svenskspråkig ben kirjoitti:

        Ä r de två i så fall finlandssvenskar och den tredje inte, eller hur?

        Ja,så är det,han vill hellre vara finne.Var och en har ju rätt att välja vad som känns rätt.


      • mamma är "hurri "
        mamma är "hurri " kirjoitti:

        Ja,så är det,han vill hellre vara finne.Var och en har ju rätt att välja vad som känns rätt.

        OK,han har mest finskspråkiga kompisar,har fått sin yrkesutbildning på finska,bor på en enspråkigt finsk ort.Det är säkert lättare att vara finne.


      • svenskspråkig
        mamma är "hurri " kirjoitti:

        OK,han har mest finskspråkiga kompisar,har fått sin yrkesutbildning på finska,bor på en enspråkigt finsk ort.Det är säkert lättare att vara finne.

        Jag använder hellre svenskspråkig finländare än ordet finlanlandssvensk.


      • svenskspråkig ben
        mamma är "hurri " kirjoitti:

        OK,han har mest finskspråkiga kompisar,har fått sin yrkesutbildning på finska,bor på en enspråkigt finsk ort.Det är säkert lättare att vara finne.

        Jag (=den som började kedjan) bor också på en finskspråkig ort på den finska landsbygden och känner där ingen svenskspråkig.

        Troligen finns det på orten ingen utom familjekretsen (som är enbart finskspråkig), att jag är officiellt svenskspråkig. Dessutom använder jag normalt i tal den lokala finska dialekten. Jag har inte haft några svårigheter av mitt officiella modersmål.


      • rantahurri
        svenskspråkig ben kirjoitti:

        Jag (=den som började kedjan) bor också på en finskspråkig ort på den finska landsbygden och känner där ingen svenskspråkig.

        Troligen finns det på orten ingen utom familjekretsen (som är enbart finskspråkig), att jag är officiellt svenskspråkig. Dessutom använder jag normalt i tal den lokala finska dialekten. Jag har inte haft några svårigheter av mitt officiella modersmål.

        Egentligen är man väl finlandssvensk om det "känns " så.Det är en så väldigt personlig fråga.


    • Jag är...

      Jag tycker hela begreppet, finlandssvensk är föråldrad. Ordet betyder ju i sin mening en svensk som bor i finland. Svenskar är man ju inte så svensktalande finländare skulle passa bättre, även för de som har bytt sitt kontaktspråk till svenskan. Då råder ingen tvivan på vad man är och hur man kallar svenskspråkiga = " finlandssvenskar" i Finland. Visst har ordet finlandssvensk sin betydelse och det finns historia och bakgrund till varför man kallar dem så, men vilseledande i dagens mening. Jag förstår att det kan råda delade åsikter av mitt inlägg men jag som är finskspråkig och förvärvat min svenska på ett annat sätt än via modersmål, ser saken på detta sätt. Jag skulle inte identifiera mig som "finlandssvensk" men som svenskspråkig finländare, ja tack!
      Ha det gott!

      • ha en bra dag

        Svenskspråkig finländare är bra.Jag tror det är mest äldre människor och media som använder ordet finlandssvensk.Jag tycker inte att Svenska Folkpartiet heller är ett så bra namn,men det kan väl bli svårt att byta till något annat.


    • Ett ord om dan

      Jag som har finska som som modersmål tycker att det är rena lyxen att kunna båda våra officiella språk. Inte är det belastning att vid besök ex. i Stockholm göra sig förstått på landets eget språk. Funkar även i Norge och Danmark. Länge leve tvåspråkigheten i vårt lilla Finland. Uppmuntrar mina barn dagligen att ta vara på
      tvåspråkigheten genom att lära dem ett svenskt ord varje dag!! Hälsningar från lantisen i savolax.

      • tvåspråkig

        Det är rätt inställning.Jag är en tvåspråkig finländare med svenska som modersmål,det räcker bra åt mig.


    • Hihsa

      Mja..Är de finlandsvennar om kan tala svenska lika bra som finska? :P Fast sitt modersmål vore finska..

      • man kan väl välja

        För att kalla sig finlandssvensk så borde man väl ändå ha finlandssvenska rötter tycker jag åtminstone ?.....Ja,inte vet jag...jag är svenskspråkig finländare.


    • skärgårdsbo

      Jag studera svenska i Medis (min modersmål är finska). Där studerar många utlänningar som kommer från olika länder. De berättar att de söker Finlands Nationalitet och därför de studerar. Att få nationalitet, räcker att man kan svenska eller finska (mellannivå, skala är 1-6 så de försöka att få 3-4) och att få språkintyg. De berättade också, att i Finland är lätt att få finlandsvensk identitet och, att de kan få mycket hjälp i svenskspråk kommuner.

      Visar att den kampanjen Tule hurriksi/ Bli finlandssvensk är bara politik. När de alla utlänningar ha gjort examen, de är automatiskt finlandsvensk. Utan rötter, utan att svenska är modersmål.

      • min åsikt

        Kanske invandrare har det lättare på svenskspråkiga orter,i Österbotten tycks det ju finnas nöjda invandrare,som fått jobb och bostad....Visst kan de säkert på pappret vara finlandssvenskar men jag tror ändå att de bevarar sin egen identitet i sitt hjärta.


      • skärgårdsbo
        min åsikt kirjoitti:

        Kanske invandrare har det lättare på svenskspråkiga orter,i Österbotten tycks det ju finnas nöjda invandrare,som fått jobb och bostad....Visst kan de säkert på pappret vara finlandssvenskar men jag tror ändå att de bevarar sin egen identitet i sitt hjärta.

        kanske...
        Men här folk snackar också att Sverige hjälpar dem och ger en ledtråd att "flytta till Åland, du är ännu närmare din släktningar som bor här..."
        Hmmmm.....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe