Olen kokeillut sanoa itselleni: Älä menne sinne ollenkaan. Vastustus on suuri. Sitä voimakkaammin pyrin tänne kiusaamaan itseäni.
Pitäisikö minun huijata itseäni ja sanoa: Mene sinne.
Tänä aamuna irtautumisyritys meinasi melkein onnistua, kävin jopa ruokakaupassa hakemassa ruokaa itselleni huomatessani että jääkaappi ammotti tyhjyyttään.
Tätä vaihetta kestää yleensä kaksi viikkoa, jonka jälkeen olen täydellisen runneltu. Mikä ajaa ihmistä itsetuhoon? Ihmiset ja maailmahan ovat hirveitä ja karmeita muutenkin, ei siihen enää tällaisia palstoja tarvita.
Yhteen aikaan olin hyvin itseriittoinen ja jos olin työtön, pystyin pitämään päiväjärjestyksen ja lueskelemaan mm. kaikenlaisia mielenkiintoisia kirjoja jne. Nykyään tämä on tätä. Vähän aikaa menee normaalihkosti, sitten kyllästyn kaikkeen ja vahingossa kirjoitan tänne muutaman kommentin (oltuani pois kuukausia jopa) ja sitten jään tänne roikkumaan. Tänne helvettiin. Apua!
Sanokaa miten pääsen palstasta eroon
111
197
Vastaukset
- saako rahat
Maksaako kirkko terapian palstan sairastuttamille ?
- Rukoilen puolestasi
Minusta sinun kannattaisi mennä Pirkko Jalovaaran rukousiltaan, koska epäilen sisälläsi lymyävän demonin, joka sinua tänne kyörää. Kyllä Pirkon loitsut sen demonin karkoittavat. Ota kuitenkin kunnon rahatukko mukaan, koska ei Jumalakaan ilmaiseksi ketään paranna.
Omahoitona voisit kokeilla ensin peräruisketta eli ns. suolihuuhtelua lämpimällä ja miedolla suolavedellä. Sitten juot desilitran risiiniöljyä ja odottelet pöntöllä, milloin demoni molskahtaa pönttöön. Väitän, että ainakaan sinä iltana ei tee mieli tänne palstoille.
- et silleen
No mihinkäs leiriin täällä kuulut, jos olet vakiokirjoittaja. Vai oliko aloitus lolli. Siis tääkin.
Montakos viestiä päivässä rustaat.
100...200 ..enemmän- ylen tuskastunut
En kyllä päivässä kovinkaan montaa viestiä rustaa, ja tämäkin aloitus on nyt ensimmäinen, minkä tein. Aloituksia teen siis harvoin.
Viestejä, ehkä 1-20? Lyhyitä ja sitten muutama pitkä.
Mutta lukeminenkin on jo välistäin tuskaa.
Helv-etti mikä helv-etti.
Netti - loppusointu - hel-vetti. - Maria-Elisabet
ylen tuskastunut kirjoitti:
En kyllä päivässä kovinkaan montaa viestiä rustaa, ja tämäkin aloitus on nyt ensimmäinen, minkä tein. Aloituksia teen siis harvoin.
Viestejä, ehkä 1-20? Lyhyitä ja sitten muutama pitkä.
Mutta lukeminenkin on jo välistäin tuskaa.
Helv-etti mikä helv-etti.
Netti - loppusointu - hel-vetti.Itseppähän olet siinä tapauksessa kadotuksesi valinnut! Älä valita!
- 1+2+3+4+5+6
Ohje:
1. etsi näppäimistöstä CTRL-näppäin.
2. etsi näppäimistöstä W-näppäin.
3. Keskity.
4. Ponnista
5. Paina yhtäaikaa CTRL ja W näppäimiä 3min. ajan.
6. Avaa silmäsi. Nyt olet vapaa.- ylen tuskastunut
Ei kyllä aion seuraavaksi kokeilla tuota
Mene sinne! Mene sinne! Mene sinne!
Jos sitten tekisin päinvastoin, elikkä en menisi.
Näyttäisi siltä, että minulla on joku tarve ilmaista itseäni kirjallisesti, mutta omalle päiväkirjalle kirjoittaminen ei riitä. Ja kuten sanottu, ennen jaksoin lukea kirjaa ja siitä oli seuraa, mutta nyt: seura voi olla vaikka kuinka hirveätä, vaikka he löisivät sinua, ainakin näytät olevan olemassa, vaikka joku puhuukin ohitsesi tai lyö sinua. Joku siis reagoi. Miten ennen riitti se kirja? Täällä on siis valeseuraa ja ongelma on oikeastaan: muutama hyvä kirjoittaja. Jos kaikki olisivat yhtä huonoja, olisi helpompi häipyä. Tai ystävällinen sana, joka tässä helvetissä saa ihan äärettömät mittasuhteet.
Olen sitä mieltä, että yksin asuminen ei ole tarkoitettu ihmiselle. Siinä villiintyy. Ei ole puolisoa mäkättämässä, tee sitä, tee tätä. Ei kukaan potkaise ulos ovesta kävelylle jne. Ei ole mukuloita hoidettavana. - Me herkkusienet
Näyttäisi siltä, että minulla on joku tarve ilmaista itseäni kirjallisesti, mutta omalle päiväkirjalle kirjoittaminen ei riitä. Ja kuten sanottu, ennen jaksoin lukea kirjaa ja siitä oli seuraa, mutta nyt: seura voi olla vaikka kuinka hirveätä, vaikka he löisivät sinua, ainakin näytät olevan olemassa, vaikka joku puhuukin ohitsesi tai lyö sinua. Joku siis reagoi. Miten ennen riitti se kirja? Täällä on siis valeseuraa ja ongelma on oikeastaan: muutama hyvä kirjoittaja. Jos kaikki olisivat yhtä huonoja, olisi helpompi häipyä. Tai ystävällinen sana, joka tässä helvetissä saa ihan äärettömät mittasuhteet.
Olen sitä mieltä, että yksin asuminen ei ole tarkoitettu ihmiselle. Siinä villiintyy. Ei ole puolisoa mäkättämässä, tee sitä, tee tätä. Ei kukaan potkaise ulos ovesta kävelylle jne. Ei ole mukuloita hoidettavana.Säteilyttettyjen Pää pehmenee, ei jaksa keskittyä pitkiin opuksiin. Lyhyttempoinen ajatussilppu saa adrenaliinin kuplimaan eikä tarttekaan jaksaa yhtä asiaa...
- kissa tai koira
Olen sitä mieltä, että yksin asuminen ei ole tarkoitettu ihmiselle. Siinä villiintyy. Ei ole puolisoa mäkättämässä, tee sitä, tee tätä. Ei kukaan potkaise ulos ovesta kävelylle jne. Ei ole mukuloita hoidettavana.Hanki lemmikkieläin.
- ylen tuskastunut
kissa tai koira kirjoitti:
Hanki lemmikkieläin.
Se on ehkä parempi, etten hanki mitään elävää. Olen toisinaan ihan säännöllinenkin, mutta kun tulee epäsäännöllisyyskausi, silloin on parempi että lähelläni ei ole mitään elävää hoidossa. Nyt jätän vain itseni heitteille. (Kukkanikin ovat muovia, varmuuden vuoksi.)
- Loistava Lyhytjänne
Me herkkusienet kirjoitti:
Säteilyttettyjen Pää pehmenee, ei jaksa keskittyä pitkiin opuksiin. Lyhyttempoinen ajatussilppu saa adrenaliinin kuplimaan eikä tarttekaan jaksaa yhtä asiaa...
Meillä on säteilytys päällä. Kuten Japanissa, sairaita ei enää oteta sisään jos puhuvat säteilystä...
http://www.scribd.com/doc/75585901/Chernobyl-Raporttivuoto
Cherno olikin vain pikku ripaus - jolla jo kaikki saastui [SALAINEN] - sade ja lumi
Se on ehkä parempi, etten hanki mitään elävää. Olen toisinaan ihan säännöllinenkin, mutta kun tulee epäsäännöllisyyskausi, silloin on parempi että lähelläni ei ole mitään elävää hoidossa. Nyt jätän vain itseni heitteille. (Kukkanikin ovat muovia, varmuuden vuoksi.)
Keksi kiinnostava aihe ja ala kerätä kaikki löytämäsi arkistoksi nettiin. Se hyödyttää alasi ihmisiä.
Säännöllinen Raamatuntutkistelu yksinään - olitpa uskossa eli et - pitää pään ajatukset läjässä, ei pääse tyhjenemään...
"Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, "
"...niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin. " - vielä palstalla
sade ja lumi kirjoitti:
Keksi kiinnostava aihe ja ala kerätä kaikki löytämäsi arkistoksi nettiin. Se hyödyttää alasi ihmisiä.
Säännöllinen Raamatuntutkistelu yksinään - olitpa uskossa eli et - pitää pään ajatukset läjässä, ei pääse tyhjenemään...
"Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, "
"...niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin. "Tuossakin on toki ideaa. Mutta jotenkin tuntuu, että tällaisia sivustoja on jo netti pullollaan. (Itse asiassa aloitin kerran kirjoittamaan romaania, kunnes ymmärsin sen tyhjyyden. Maailma on pullollaan kirjoja. JOs pitäisin blogia sitten taas, maailma on pullollaan niitäkin. Mitä sitten vaikka kirjoittaisinkin?)
Tämä on jotain sellaista laiskuutta, tai haluttomuutta lähteä ovesta ulos, ja sitten on muka seurassa, kun kirjoittaa tänne. Ulkomaailmassa on jotain, ettei välitä sinnekään mennä, ja juuttuu vahingossa tänne.
Palaaminen samalle sivulle tuo ilmeisesti kuitenkin jonkinlaisen jatkumon, tai siitä tulee helposti tapa. Ihminen luo näemmä itselleen hirveän helposti tapoja. Nyt taistelen kumminkin Jumalani tahtoa vastaan, koska tiedän että Hänkään ei halua minun tulevan tänne ja vahingoittavan itseäni. Onko jo vaihteeksi aika vaihtaa nimimerkkiä. Olen nyt : vielä palstalla. vielä palstalla kirjoitti:
Tuossakin on toki ideaa. Mutta jotenkin tuntuu, että tällaisia sivustoja on jo netti pullollaan. (Itse asiassa aloitin kerran kirjoittamaan romaania, kunnes ymmärsin sen tyhjyyden. Maailma on pullollaan kirjoja. JOs pitäisin blogia sitten taas, maailma on pullollaan niitäkin. Mitä sitten vaikka kirjoittaisinkin?)
Tämä on jotain sellaista laiskuutta, tai haluttomuutta lähteä ovesta ulos, ja sitten on muka seurassa, kun kirjoittaa tänne. Ulkomaailmassa on jotain, ettei välitä sinnekään mennä, ja juuttuu vahingossa tänne.
Palaaminen samalle sivulle tuo ilmeisesti kuitenkin jonkinlaisen jatkumon, tai siitä tulee helposti tapa. Ihminen luo näemmä itselleen hirveän helposti tapoja. Nyt taistelen kumminkin Jumalani tahtoa vastaan, koska tiedän että Hänkään ei halua minun tulevan tänne ja vahingoittavan itseäni. Onko jo vaihteeksi aika vaihtaa nimimerkkiä. Olen nyt : vielä palstalla.Aina kannattaa kirjoittaa romaani.
- vielä täällä
itse_murhaaja kirjoitti:
Aina kannattaa kirjoittaa romaani.
Oletko sitä mieltä? Kirjailijan pitää kuitenkin nykyään mainostaa itse kirjaansa. Jos kirjoittaisin, ehdottomasti salanimellä. Kammoan kaikenlaista julkisuutta.
vielä täällä kirjoitti:
Oletko sitä mieltä? Kirjailijan pitää kuitenkin nykyään mainostaa itse kirjaansa. Jos kirjoittaisin, ehdottomasti salanimellä. Kammoan kaikenlaista julkisuutta.
Ajattelin kirjoittamista sinänsä, en niinkään lopputulosta. Lopputuloksella ei oikeastaan ole merkitystä. Minäkin olen aloittanut romaanin, montakin romaania, mutta valmista ei tule, ja sitä paitsi kaikki kirjoittamani osoittautuu aina kelvottomaksi roskaksi.
Kirjoittamishetkellä koen kuitenkin tekeväni hyvää jälkeä ja itse kirjoittaminen, silloin kun se sujuu, on aina suuri ilo. Siirryn toiseen maailmaan, toisten voimien alaiseksi, ja voin kirjoittaa yhtä soittoa vaikka kellon ympäri. Olen kuin riivattu, mutta positiivisessa mielessä.
Valitettavasti vain tämä tila on hyvin harvinainen ja tuntuu, etten pysty itse sen tulemisiin ja menemisiin juuri vaikuttamaan.
Mutta tämä on tietysti vain minun kokemukseni.vielä palstalla kirjoitti:
Tuossakin on toki ideaa. Mutta jotenkin tuntuu, että tällaisia sivustoja on jo netti pullollaan. (Itse asiassa aloitin kerran kirjoittamaan romaania, kunnes ymmärsin sen tyhjyyden. Maailma on pullollaan kirjoja. JOs pitäisin blogia sitten taas, maailma on pullollaan niitäkin. Mitä sitten vaikka kirjoittaisinkin?)
Palaaminen samalle sivulle tuo ilmeisesti kuitenkin jonkinlaisen jatkumon, tai siitä tulee helposti tapa. Ihminen luo näemmä itselleen hirveän helposti tapoja. Nyt taistelen kumminkin Jumalani tahtoa vastaan, koska tiedän että Hänkään ei halua minun tulevan tänne ja vahingoittavan itseäni. Onko jo vaihteeksi aika vaihtaa nimimerkkiä. Olen nyt : vielä palstalla.Mistä romaanisi kertoi?
- vielä täällä
itse_murhaaja kirjoitti:
Mistä romaanisi kertoi?
Sitä en enää edes muista. Oikeastaan jos nyt aloittaisin, vaikeutena olisi liian suuri määrä ideoita, joista en pystyisi päättämään, - tämä ainainen ristiriitaisuuteni. Sen vuoksi en ryhtynyt kääntäjäksikään, käännöksen voi tehdä niin monella tavalla, kokeilin sitäkin, kunnes lopulta olin niin ristiriidan repimä, että mieluummin hakeuduin pois tilanteesta. Toki olen tehnyt hallaa itselleni, kun en sitten alkanut edes pöytälaatikkokirjailijaksi, koska mielestäni tämä lahjakkuus ikään kuin hapertui vuosien varrella.
- 8+12
vielä täällä kirjoitti:
Sitä en enää edes muista. Oikeastaan jos nyt aloittaisin, vaikeutena olisi liian suuri määrä ideoita, joista en pystyisi päättämään, - tämä ainainen ristiriitaisuuteni. Sen vuoksi en ryhtynyt kääntäjäksikään, käännöksen voi tehdä niin monella tavalla, kokeilin sitäkin, kunnes lopulta olin niin ristiriidan repimä, että mieluummin hakeuduin pois tilanteesta. Toki olen tehnyt hallaa itselleni, kun en sitten alkanut edes pöytälaatikkokirjailijaksi, koska mielestäni tämä lahjakkuus ikään kuin hapertui vuosien varrella.
Jännää, että tämä kirjoittaminen tuli täällä nyt esille. Minullakin on jo pitkän aikaa muhinut mielen sopukoissa se ajatus, että haluaisin kirjoittaa romaanin, vaikka siitä ei menestynyttä tulisikaan. Se, että saisi yhdenkin kirjan kirjoitettua loppuun asti olisi jo saavutus. Jos sen saisi julkaistua, voisi olla jo ylpeä. Hetkeäkään en kuvittele sen tuottavan hyvää rahaa, mutta hienoa se olisi siitä huolimatta.
Kaikkia ideoita ei tarvitse samaan teokseen tunkea. Pitää vain tukahduttaa ne ylimääräiset ideat ja keskittyä niihin, jotka luontevasti menevät samojen kansien sisään. Jokin idea kirjalle keskeiseksi teemaksi ja sitten pääpaino hyville hahmoille eikä sen pelkän idean pyörittelyyn.
Pitäisi joku yö vain tarttua tätäkin härkää sarvista ja rueta kirjoittamaan. Roskaahan siitä hyvin luultavasti tulisi, mutta olisipa sentään omaa roskaa eikä kenenkään muun. - vielä täällä
8+12 kirjoitti:
Jännää, että tämä kirjoittaminen tuli täällä nyt esille. Minullakin on jo pitkän aikaa muhinut mielen sopukoissa se ajatus, että haluaisin kirjoittaa romaanin, vaikka siitä ei menestynyttä tulisikaan. Se, että saisi yhdenkin kirjan kirjoitettua loppuun asti olisi jo saavutus. Jos sen saisi julkaistua, voisi olla jo ylpeä. Hetkeäkään en kuvittele sen tuottavan hyvää rahaa, mutta hienoa se olisi siitä huolimatta.
Kaikkia ideoita ei tarvitse samaan teokseen tunkea. Pitää vain tukahduttaa ne ylimääräiset ideat ja keskittyä niihin, jotka luontevasti menevät samojen kansien sisään. Jokin idea kirjalle keskeiseksi teemaksi ja sitten pääpaino hyville hahmoille eikä sen pelkän idean pyörittelyyn.
Pitäisi joku yö vain tarttua tätäkin härkää sarvista ja rueta kirjoittamaan. Roskaahan siitä hyvin luultavasti tulisi, mutta olisipa sentään omaa roskaa eikä kenenkään muun.Tarkoitin oikeastaan, että ideoita on niin paljon, etten pysty päättämään mistä sitten kirjoittaisin sen yhden romaanin.
Minäkin arvelen, että omastani tulisi roskaa. Mitä sitä enää enempää roskaamaan.
Mutta höyryn päästämiseksi ulos. Yritin jo kirjoitella jotain päiväkirjaakin, mutta se tuntui kuolleelta, sillä seurustelin itseni kanssa. Kyllä minä ajattelen ihan riittävästi jo muutenkin, joskus toivoisin, että Jumala olisi tehnyt minusta hieman käytännöllisemmän. Edes päiväkirjaa en pystynyt kirjoittamaan, kun en pystynyt päättämään, mistä kaikista risteilevistä ajatuksistani kirjoittaisin päiväkirjaa. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Tarkoitin oikeastaan, että ideoita on niin paljon, etten pysty päättämään mistä sitten kirjoittaisin sen yhden romaanin.
Minäkin arvelen, että omastani tulisi roskaa. Mitä sitä enää enempää roskaamaan.
Mutta höyryn päästämiseksi ulos. Yritin jo kirjoitella jotain päiväkirjaakin, mutta se tuntui kuolleelta, sillä seurustelin itseni kanssa. Kyllä minä ajattelen ihan riittävästi jo muutenkin, joskus toivoisin, että Jumala olisi tehnyt minusta hieman käytännöllisemmän. Edes päiväkirjaa en pystynyt kirjoittamaan, kun en pystynyt päättämään, mistä kaikista risteilevistä ajatuksistani kirjoittaisin päiväkirjaa.Ristiriitaisuuteni on siis kuten erään kuuluisan muistaakseni englantilaisen ralliajajan, (olen kyllä itse nainen) joka kuulemma kun ajoi tavallisesti autolla, ja tiesi että oli kaksi tietä Lontooseen, ajoi matkansa näiden kahden tien välillä, kun ei pystynyt päättämään kunpaa tietä ajaisi.
Tai naisen, joka ei pysty päättämään, minkä hatun valitsee, joten ottaa ne kaikki.
Toivotonta ja rasittavaa elämää.
Niin oli nettipalsta mikä hyvänsä, tämä Kirkon ylläpitämä tai muu, voi olla hyvä pitää taukoa ko. palstasta tai netistä yleensä ja etsiä korvaavaa tekemistä. Ja sitten taas jossain vaiheessa palata, jos siltä tuntuu.
Toki netistä pois pysyminen ei aina ole ihan helppoa. Varmaan tähän pätee monet samat keinot, kun muissakin riippuvuuksissa. Sekin on jo hyvä, jos huomaa, että on riippuvainen.
Tuula -pappi- vielä palstalla
Onneksi olen vasta tuurinettiriippuvainen, aivan kuin on tuurijuoppoja.
Pitäisikö perustaa Nimettömät Nettiriippuvaiset -yhteisö?
NN-kerho?
Nimenomaan huvittavinta on, että sitten kun saan irrotettua itseni tästä, se puoli itsestäni ihmettelee, mitä kummaa täällä tein.
Ei ole harmainta aavistusta, miten vahingossa lipsahdan sitten tänne, välissä voi olla pari kuukautta, jopa kolme kuukautta.
- ei tyhjänä palaja
Romaaneja on liiankin kanssa. Sellaisia sivustoja jotka on järjestelty jonkin asian lähdearkistoksi ei ole. Mikäli tämä kirottu hulluus jatkuu, sellaisesta on hyötyä jälkipolville maailman tappiin...
"Nyt taistelen kumminkin Jumalani tahtoa vastaan, koska tiedän että Hänkään ei halua minun tulevan tänne ja vahingoittavan itseäni. Onko jo vaihteeksi aika vaihtaa nimimerkkiä. Olen nyt : vielä palstalla."
Tottele ensinnä Jumalan tahtoa kohdallasi. Jeesuksen omalla on suoja eikä hompanheitto voi sitä vahingoittaa: Jumalan Sanan esilletuominen ei ole koskaan turhaa. Hyvä mieli ei ole tunnetila vaan iloa Jeesuksessa.
Merkki seuraa aina tuotetta eli tekstiäsi :) ... ja sekös palstaihlamoita - suomen kansan h e l v e t t i i n taluttajia ärsyttää. - rajoitusta elämään
Jos sinulla on selaimena Chrome niin yksi keino on asentaa SiteBlock. Voit laittaa sinne suomi24.fi blokkauslistalle ja aikarajaksi vaikkapa 30 min. Siinä on kuitenkin ikävänä puolena se että kirjoituksesi katoaa jos olet kirjoittamassa tänne ja aikaraja umpeutuu silloin kun olet kirjoittamassa. Kenties muille selaimille löytyy vastaavia laajennuksia. Voit tietysti myös asentaa Chromen ihan vain tätä Suomi24:sta varten.
https://chrome.google.com/webstore/detail/siteblock/pfglnpdpgmecffbejlfgpnebopinlclj- kyl se siit lopahtaa
ääähmitä höpinää: sormet sirkkeliin.
- MWMWMWMWMWMWMWMWMMWM
Tässäpä sinulle inspiraatiota
http://yle.fi/uutiset/tutkimus_nettiriippuvaisten_aivot_kutistuvat/5986903
Oleppa hyvä!- vielä täällä
Ihan hauska linkki. Lienkö minä silti suurkuluttaja, paitsi silloin kun tulee päälle tämä vaihe, jolloin käy täällä.
Enkä tunne mitään suhteetonta onnentunnetta, kun pääsen tänne.
Paremminkin seuran vuoksi, koska asun yksin, mutta minkälaisen seuran...
Yleensä nettiputkeni kestää 2 viikkoa, ja olen nyt ollut täällä 1 viikon....
Mutta varmaan tilanne johtuu monesta eri osatekijästä. Jos tuolla ulkopuolella olisi jotakin, mutta kun siellä ei nyt tällä hetkellä ole mitään.
Olen jäänyt kyllä joskus samalla tavalla mahjongiin koukkuun. Pelasin sitä, vaikka olin jo kyllästynyt. Tapahtuuko aivoissa jokin ratajuttu? Neuronit lähtevät kiertämään samoja kehiä.
- 1xuusi
Tsempiä sulle! Mutta kohta on aika mennä nukkumaan ;)
- vielä täällä
Kiitos! Ei minulla ole vielä aikomustakaan mennä nukkumaan. Näissä nettiputkissa menee päiväjärjestys sekaisin.
Eilen oli kamalaa, kun oli su-ilta ja oikein vaistosin, miten palsta yhtäkkiä tyhjeni. Ainoastaan Elakim kommentoi jotain aikaa sitten tehtyjä aloituksia- siis jonkun muun tekemiä aloituksia.
Menin sitten lopulta klo 2 nukkumaan. - 1xuusi
vielä täällä kirjoitti:
Kiitos! Ei minulla ole vielä aikomustakaan mennä nukkumaan. Näissä nettiputkissa menee päiväjärjestys sekaisin.
Eilen oli kamalaa, kun oli su-ilta ja oikein vaistosin, miten palsta yhtäkkiä tyhjeni. Ainoastaan Elakim kommentoi jotain aikaa sitten tehtyjä aloituksia- siis jonkun muun tekemiä aloituksia.
Menin sitten lopulta klo 2 nukkumaan.No hyvää yötä kumminkin ;)
- vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Menin sitten lopulta klo 2 nukkumaan.Olen pohdiskellut paljonkin näitä syitä. En ymmärrä miten aikaisemmin tulin paremmin toimeen ilman seuraa. Minulla oli nimittäin paljon sisaruksia, mutta myöhemmässä elämässä on käynyt niin, että ihmiset ovat jotenkin sulkeneet minut seurasta, joten seurallisesta ihmisestä on tehty ihmisiä karttava.
Olin ihan tyytyväinen, kun sain lukea esim. kirjoja kotona ja tehdä mitä tein, kenenkään arvostelematta. Nytkin minulla on pari kirjaa ja Stern-lehti ja Paris Match -lehti ja olen ikäni opiskellut kaikenlaista itsekseni. Mutta ihan kuin olisin kyllästynyt omaan seuraani.
Tuo su-illan kokemus, se oli kaamea. Tämä lakkasi elämästä tämä palsta, ja silloin ajattelin: parempi riitelevä ja tappeleva seurakin, kun ei mitään seuraa. Parempi virtuaaliseurakin, kun ei mitään seuraa. - vielä täällä
1xuusi kirjoitti:
No hyvää yötä kumminkin ;)
Samoin sinulle.
- 18+15
vielä täällä kirjoitti:
Olen pohdiskellut paljonkin näitä syitä. En ymmärrä miten aikaisemmin tulin paremmin toimeen ilman seuraa. Minulla oli nimittäin paljon sisaruksia, mutta myöhemmässä elämässä on käynyt niin, että ihmiset ovat jotenkin sulkeneet minut seurasta, joten seurallisesta ihmisestä on tehty ihmisiä karttava.
Olin ihan tyytyväinen, kun sain lukea esim. kirjoja kotona ja tehdä mitä tein, kenenkään arvostelematta. Nytkin minulla on pari kirjaa ja Stern-lehti ja Paris Match -lehti ja olen ikäni opiskellut kaikenlaista itsekseni. Mutta ihan kuin olisin kyllästynyt omaan seuraani.
Tuo su-illan kokemus, se oli kaamea. Tämä lakkasi elämästä tämä palsta, ja silloin ajattelin: parempi riitelevä ja tappeleva seurakin, kun ei mitään seuraa. Parempi virtuaaliseurakin, kun ei mitään seuraa.Ei olla kovin pahasti eri veneissä.
Suurin osa ajasta menee yksin oleskellessa, koska yleensä en seuraa kaipaa. Joskus siihen omaan seuraan kuitenkin kyllästyy, kuten jo totesit. Hyvä vinkki: Jenkit on meidän aikataululla katsottuna myöhään hereillä, hanki pari jenkkituttua netissä.
Yöt menevät täälläkin monesti musiikkia kuunnellessa ja satunnaisia juttuja lueskellessa, tutkiessa tai katsellessa. Nytkin ilta on vielä nuori. Sen verran olen tätä palstaa yöaikaankin seuraillut, että kyllä täällä aina joku kirjoittelee. Viime yönäkin kävin täällä pari kertaa katsomassa, en vain jaksanut enää osallistua mihinkään keskusteluun. - vielä täällä
18+15 kirjoitti:
Ei olla kovin pahasti eri veneissä.
Suurin osa ajasta menee yksin oleskellessa, koska yleensä en seuraa kaipaa. Joskus siihen omaan seuraan kuitenkin kyllästyy, kuten jo totesit. Hyvä vinkki: Jenkit on meidän aikataululla katsottuna myöhään hereillä, hanki pari jenkkituttua netissä.
Yöt menevät täälläkin monesti musiikkia kuunnellessa ja satunnaisia juttuja lueskellessa, tutkiessa tai katsellessa. Nytkin ilta on vielä nuori. Sen verran olen tätä palstaa yöaikaankin seuraillut, että kyllä täällä aina joku kirjoittelee. Viime yönäkin kävin täällä pari kertaa katsomassa, en vain jaksanut enää osallistua mihinkään keskusteluun.Olenkin mietiskellyt, että alkaisin kirjoittaa kauemmaksikin maailmalle. Mutta mistä löytäisi hyvän palstan sieltä? Samalla voisin laittaa etsintäkuulutuksen, kävin siellä nuorena (raapustin rahat kokoon osa-aikatyöllä) hotellihommissa. Netti on siitä kiva, että kävin Street Wiewillä katsomassa vanhaa katua jolla asuin, mutta se näytti ihan erilaiselta. Amerikkalaisetkin olivat entisestään vaurastuneet!
Samaten kävin katsomassa yhtä hotellia Ruotsissa, jossa olin töissä vähän aikaa, muutaman kuukauden, ja siitä oli tullut kolkko, sellainen rikkaiden hotelli.
Facebook on kuitenkin sellainen, mihin en halua, enkä myöskään varsinaisesti kirjautua mihinkään, en ole tännekään rekisteröinyt. - 15+10
vielä täällä kirjoitti:
Olenkin mietiskellyt, että alkaisin kirjoittaa kauemmaksikin maailmalle. Mutta mistä löytäisi hyvän palstan sieltä? Samalla voisin laittaa etsintäkuulutuksen, kävin siellä nuorena (raapustin rahat kokoon osa-aikatyöllä) hotellihommissa. Netti on siitä kiva, että kävin Street Wiewillä katsomassa vanhaa katua jolla asuin, mutta se näytti ihan erilaiselta. Amerikkalaisetkin olivat entisestään vaurastuneet!
Samaten kävin katsomassa yhtä hotellia Ruotsissa, jossa olin töissä vähän aikaa, muutaman kuukauden, ja siitä oli tullut kolkko, sellainen rikkaiden hotelli.
Facebook on kuitenkin sellainen, mihin en halua, enkä myöskään varsinaisesti kirjautua mihinkään, en ole tännekään rekisteröinyt.Omalla kohdallani näitä ulkomaalaisia tuttuja on tarttunut mukaan, kun olen kokeillut kansainvälisesti suosittuja nettipelejä, joissa tulee väkisinkin luotua yhteyksiä toisiin pelaajiin. Nämä pelaajat ajan kanssa osoittautuvat ihan oikeiksi ihmisiksi, joiden kanssa sitten aletaan kaveerata myös pelin ulkopuolella.
Itselläni on pari tuttua USA:ssa. Vermontin ja Wisconsinin osavaltiossa ainakin. Taidanpa tuntea jopa jonkun Alabamasta. Kanadasta tunnen myös pari henkilöä, vaikkakin hieman löysemmin. Australialaisia tuttuja löytyy myös. He ehtivät helposti jo nousta ylös ja lähteä töihin ennen kuin minä olen nukkumassa. Niin ja totta kai Britanniasta löytyy myös tuttuja.
Haluan kuitenkin painottaa, että nämä ovat kaikki nimenomaan tuttuja tai korkeintaan kavereita. Ystävistä en sanoisi olevan kyse.
Facebook on itsellenikin sellainen tekele, josta pysyn mielelläni kaukana.
Sinä olet sentään matkustellut ja oikeasti nähnyt noita paikkoja. Minä en ole Euroopan ulkopuolella ollut koskaan. - vielä täällä
15+10 kirjoitti:
Omalla kohdallani näitä ulkomaalaisia tuttuja on tarttunut mukaan, kun olen kokeillut kansainvälisesti suosittuja nettipelejä, joissa tulee väkisinkin luotua yhteyksiä toisiin pelaajiin. Nämä pelaajat ajan kanssa osoittautuvat ihan oikeiksi ihmisiksi, joiden kanssa sitten aletaan kaveerata myös pelin ulkopuolella.
Itselläni on pari tuttua USA:ssa. Vermontin ja Wisconsinin osavaltiossa ainakin. Taidanpa tuntea jopa jonkun Alabamasta. Kanadasta tunnen myös pari henkilöä, vaikkakin hieman löysemmin. Australialaisia tuttuja löytyy myös. He ehtivät helposti jo nousta ylös ja lähteä töihin ennen kuin minä olen nukkumassa. Niin ja totta kai Britanniasta löytyy myös tuttuja.
Haluan kuitenkin painottaa, että nämä ovat kaikki nimenomaan tuttuja tai korkeintaan kavereita. Ystävistä en sanoisi olevan kyse.
Facebook on itsellenikin sellainen tekele, josta pysyn mielelläni kaukana.
Sinä olet sentään matkustellut ja oikeasti nähnyt noita paikkoja. Minä en ole Euroopan ulkopuolella ollut koskaan.Niin ehkäpä pelit eivät niin kiinnosta minua. Saatan googlata jonain päivänä ja katsoa, jos sieltä jotain löytyisi.
En minäkään minusta ole ollut Euroopan ulkopuolella muuten kuin USA:ssa käydessäni, mutta siitä on jo valtavasti aikaa. Nuorena hieman seikkailin ympäriinsä ja ihme, että olen yhtenä kappaleena. USA:aan kyllä kaipasin takaisin vielä 5 vuoden kuluttua siellä asumisesta, näin unia, että olin siellä ja sitten heräsin itkien aamulla. Mutta hyvä etten jäänyt sinne, paikkahan oli täynnä kiusauksia, olisin varmaan katuojassa tänä päivänä, jos olisin jäänyt. Parempi elämätön elämä Suomessa kuin katuoja Amerikassa. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Niin ehkäpä pelit eivät niin kiinnosta minua. Saatan googlata jonain päivänä ja katsoa, jos sieltä jotain löytyisi.
En minäkään minusta ole ollut Euroopan ulkopuolella muuten kuin USA:ssa käydessäni, mutta siitä on jo valtavasti aikaa. Nuorena hieman seikkailin ympäriinsä ja ihme, että olen yhtenä kappaleena. USA:aan kyllä kaipasin takaisin vielä 5 vuoden kuluttua siellä asumisesta, näin unia, että olin siellä ja sitten heräsin itkien aamulla. Mutta hyvä etten jäänyt sinne, paikkahan oli täynnä kiusauksia, olisin varmaan katuojassa tänä päivänä, jos olisin jäänyt. Parempi elämätön elämä Suomessa kuin katuoja Amerikassa.Ainoa mikä harmittaa, on että Suomessa ei ole sellaisia ihania rakennuksia kuten muualla Euroopassa, sydämeni lämpenee joka kerta niitä nähdessä, on siis jotain historian havinaa jäljellä. Italiassa tulen jo ihan hulluksi. Ei ihme, että katolilaisuus on paljon aistillisempaa.
No, eipä tässä ole paljon ollut varaa matkustella, ja nyt en enää jaksa, se on tehty niin hankalaksi. Enkä ole kiinnostunut pienistä pyrähdyksistä, jotka vievät valtavasti voimia ja energiaa ja vasta kotona nauttii matkasta. Matkustaminen on nykyään ihan järjettömän kallista. Viimeksi olen nähnyt maailmaa Suomen ulkopuolella 3 v. sitten, pääsin lopultakin käymään Pariisissa. Jo oli aikakin. (Matkustelen nykyään Street Wievin avulla muuten.)
- SuositteleeLämpöä
Netissä on se huono puoli, että siellä roikkumiseen ei tarvitse varsinaista energiaa. Voi kuvitella olevansa pirteä, mutta jos sulkee silmänsä hetkeksi, nukahtaa. Mitäs jos hankkisit mielummin riippuvuuden hyviin opetuksiin, niitä voi kuunnella silmät kiinni, ja saat ainakin unta?
On tutkittu, että riippuvuus ei parane, se vain vaihtaa muotoa. Kannattaa siis sijoittaa hyvään riippuvuuteen. Yksi oikein hyvä keskustelupalsta on rukousvihko. Sinne voit kirjata ajatuksesi, kysymyksesi ja ahaaelämyksesi rukouksessa ja Raamatunlukemisessa. Jätät vain vastaustilaa, jonka voit täyttää kun Herra juttelee takaisin. Se on mainio. Keskustelua se on sekin!- vielä täällä
Mikä se rukousvihko on? Millä tavalla Herra juttelee takaisin?
- vielä täällä
Tuosta rukousvihkosta tuli vielä mieleen, kyllä se niin on, että ihminen tarvitsee muutakin kuin Jumalansa seuraa.
Idea riippuvuuden vaihtamisesta toiseen on toki ok. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Tuosta rukousvihkosta tuli vielä mieleen, kyllä se niin on, että ihminen tarvitsee muutakin kuin Jumalansa seuraa.
Idea riippuvuuden vaihtamisesta toiseen on toki ok.Siis niin kauan kun minussa vielä veri ja liha on.
Ihan koska tahansa olisin valmis liittymään Häneen, ja jättämään maallisen tomumajani, mutta kun ei oikein näytä siltä, että Korkein on vielä antanut tällaista lupaa. - vielä täällä
Saattaa toki olla, että minulla on päässäni rukousvihko, ikään kuin ilmaan kirjoitettuna. Mutta voihan se olla, että jos oikein kirjoittaisi paperille, se voisi selventää.
Mutta mistä tiedän, että vastaus ei ole oman mieleni tuotosta, koska haluan asian olevan niin? Ei siinä, etteikö jotenkin aukeaisi asia, mutta siltikin. Tarkoitan etten muokkaa vastausta mieleisekseni, kuten me ihmiset niin usein teemme.
- SuositteleeLämpöä
Kirjoittaessa on kriittisempi seula. Päässä lilluvia ajatuksia harvoin kyseenalaistaa.
Esimerkki vihkosta.
Aamuisinhan yleensä huokailee että auta nyt ettei olis ihan kauhea päivä jne, ja illalla ei muista mitään pyytäneensä, eikä mitään saaneensa.
Tänä aamuna ihan tosissani kammotti mennä loman jälkeen töihin ja pyysin mielisuosiota. Käytin ihan sanaa suosio. Kun on luvattu että Minä annan sinun sijastasi Etiopian ja Seban.
Päivä sujui näin: paljon kiukkuisia ihmisiä töissä, mutta entäs muuten.... Aamulla kun pelkäsin että myöhästyn sieltä töistä kun laboratoriossa on aina tunnin jono kun menee verikokeisiin, siellä oli tänä aamuna vain kaksi ennen minua. Ikinä ei ole sellaista autiutta nähty siinä huoneessa! Matkalla kaikki valot oli vihreinä:) Minun nimi oli työvuoroissa siinä helpoimmassa kohdassa. Olin unohtanut kännykän äänettömälle, ja vasta illalla näin sen rasittavan puhelun joka jäi nyt vastaamatta. Käytiin vielä ostamassa työtuoli, jonka ostamista olen vetkutellut koska ne pitää itse koota... Ja niitä oli jäljellä vain se valmiiksi koottu mallikappale, joutuivat "valitettavasti" myymään sen, jos se kelpaa puoleen hintaan! Todella paljon menee ohi tällaista jos ei pistä merkille mitä on pyytänyt. Ajattelee vain että no sehän sattui kivasti:) Samoin jos ei Raamatusta joku juttu aukea, tulee viikon mittaan opetus sieltä, toinen täältä, joku sanoo jotakin mikä avaa ymmärryksen- tätä se tarkoittaa!! Usein on joku ihan soittanutkin ja ruvennut suoraan selittämään, kun sille oli tullut mieleen yksi juttu - joka on juuri sitä mitä pohdin. Jumala puhuu tavalla ja toisella, aina sitä ei vain huomaa. Näin meidän aistimme harjaantuu erottamaan Herran ääntä.- SuLä
Lisäisin vielä että autoa on paha ohjata jos se ei liiku.
- vielä täällä
SuLä kirjoitti:
Lisäisin vielä että autoa on paha ohjata jos se ei liiku.
Vertauskuva ei ihan auennut. Autoa on paha ohjata jos se ei liiku.
Toki tuollaisia tapahtuu, se on totta. Joskus taas on niin, että Jumala ei ikään kuin suoraan voi antaa todistetta itsestään, joten Hän jättää ilmaan roikkumaan, onko kyse sattumasta vai pyynnön toteutumisesta. Toki sitä sitten ihmettelee joskus, miksi pieniin sinänsä mitättömiin asioihin saateta vastata (toki joskus suuriin), mutta sitten jokin asia jota pyytää pitkään esim. jonkun edestä, se ei toimi.
Sitten on näitä kaikenlaisia kuten: En ole vieläkään saanut selville, mitä tapahtui. Rukoilin vanhan setäni puolesta, jota harvoin teen. En yleensä muistanut häntä ollenkaan, koska olimme erkaantuneet, eikä hän ollut mitenkään myönteinen henkilö elämässäni. Olin kerrankin epäitsekäs ja muistin hänetkin, vanhan sairaahkon miehen. Sitten hän kuoli. Hänelle sattui onnettomuus, joka sinänsä ei johtanut kuolemaan, vaan jonkinlainen paremminkin hoitovirhe. Hän pääsi kuitenkin kärsimyksistään, koska olin kyllä ymmärtänyt, ettei hän enää täällä halunnut olla (sitä en toki rukoillut). Silloin mietin, ei kai se vain ollut minun vikani. Voiko esirukous myös epäonnistua? Voiko toiselle sattuakin pahaa. Vai oliko tämä ikuisuuden kannalta hyvä. Kuitenkin hänen vanha sisarensa suri häntä kovin.
- EL: ak.IM
ylen tuskastunut
Etsi toinen palsta. Korvaa addiktio toisella. Korvaa sellaisella, joka ei aiheuta ahdistusta. - tjwmdjtpg
Ehkä se on hyvä tietää ettet ole ainoa. Vertaistuki on aina saatavilla :).
- Sano Vaan
"Sanokaa miten pääsen palstasta eroon - ylen tuskastunut"
Sanomalla seuraavat lauseet kaikille kuuluvalla äänellä:
"allah on kuollut, impotetntti!"
"Jeesus on Herra"
...kas, centeristä lennät akkunan kautta pihalle.- Ihlamocenterin Kosto
Kokeilitko jo?
Jos kokeilit, Iltalehti.fi julistaa (julisti):
"Tiistai 12.3.2013 klo 09.51 (päivitetty klo 10.08) Nainen heitetty ikkunasta ulos 4krs:ta! Raivostunut miesjoukko heittelee kivä ja polttopulloja. Poliisille tulossa Espoosta Karhuryhmä. Poliisin mukaan tapauksessa ei ole syytä epäillä rikosta. MARI PUDAS [email protected]"
[psst. Uutinen sensuroitu 11:10] - Katua Siivotaan
Ihlamocenterin Kosto kirjoitti:
Kokeilitko jo?
Jos kokeilit, Iltalehti.fi julistaa (julisti):
"Tiistai 12.3.2013 klo 09.51 (päivitetty klo 10.08) Nainen heitetty ikkunasta ulos 4krs:ta! Raivostunut miesjoukko heittelee kivä ja polttopulloja. Poliisille tulossa Espoosta Karhuryhmä. Poliisin mukaan tapauksessa ei ole syytä epäillä rikosta. MARI PUDAS [email protected]"
[psst. Uutinen sensuroitu 11:10]Tapahtumapaikka: hietalahti, Islamocenter
- kopioitu
Katua Siivotaan kirjoitti:
Tapahtumapaikka: hietalahti, Islamocenter
Ihlamocenter © 12.3.2013 11:58
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11331182#comment-60475043
Kymmensien vuotta sitten hietalahdenrantaan perustettiin saudirahoilla ja ilm kirkkomme tuella tietopalvelukeskus. Aluksi siihen tuli 300 täyspäiväistä näppäimistönhakkaajaa. Käytännössa wahhabien informaatiosodankäynnin keskus. Tällä on selvä linkki tämänkin palstan deletointiin... Osa porukasta on vastavalmistuneita Saksan Saudi King Fahd Academyn informaatioteknikkoja - anna siis heille anteeksi hoono soomi ja olematon historiantuntemus...
Päätarkoitus on kaikkien keskustelupalstojen homppavaltaus, normaalijärkisten sylkeminen paavin pillerien, foliohatuin, sienin... yksinkertaisesti alistaa tärkeimmät keskusteluareenat allahille. ... allah=alista. Juonet ovat moni naiset:
Malliesimerkki ihlamocenterin tuotteista, nyyhkyjutuista:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11332127
Muhamedin löydetystä partakarvasta kirjoittaminenkaan - saatikka Jaffa-appelsiineista (jihad specialty) - ei ole sallittua. Deletoitiin. Miksikö? Koska puolet papittaristamme tulee Saksan King Fahd Academy Centerin kursseilta... ja ovat islamisteja.
http://www.scribd.com/doc/15989845/The-Vatican-and-Islam
Kuinka Vatikaani keksi Islamin - ihlamo MOT
kopioitu kirjoitti:
Ihlamocenter © 12.3.2013 11:58
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11331182#comment-60475043
Kymmensien vuotta sitten hietalahdenrantaan perustettiin saudirahoilla ja ilm kirkkomme tuella tietopalvelukeskus. Aluksi siihen tuli 300 täyspäiväistä näppäimistönhakkaajaa. Käytännössa wahhabien informaatiosodankäynnin keskus. Tällä on selvä linkki tämänkin palstan deletointiin... Osa porukasta on vastavalmistuneita Saksan Saudi King Fahd Academyn informaatioteknikkoja - anna siis heille anteeksi hoono soomi ja olematon historiantuntemus...
Päätarkoitus on kaikkien keskustelupalstojen homppavaltaus, normaalijärkisten sylkeminen paavin pillerien, foliohatuin, sienin... yksinkertaisesti alistaa tärkeimmät keskusteluareenat allahille. ... allah=alista. Juonet ovat moni naiset:
Malliesimerkki ihlamocenterin tuotteista, nyyhkyjutuista:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11332127
Muhamedin löydetystä partakarvasta kirjoittaminenkaan - saatikka Jaffa-appelsiineista (jihad specialty) - ei ole sallittua. Deletoitiin. Miksikö? Koska puolet papittaristamme tulee Saksan King Fahd Academy Centerin kursseilta... ja ovat islamisteja.
http://www.scribd.com/doc/15989845/The-Vatican-and-Islam
Kuinka Vatikaani keksi IslaminTämän tekstin jälkeen palstalla alkoi ennennäkemätön perä-aukko tulva.
- 139
Voit aina lohduttautua sillä, että helvetin kanssa tällä ei ole paljoakaan tekemistä - ellei sitten se, että täälläkin saatana ajaa demoneitaan kiusaamaan uhrejaan.
Se olotila, missä Jumala ei todellakaan ole enää läsnä, on ihan kirjaimellisesti helvetti. Sen tilan kauheutta täällä ei osata edes aavistella.- vielä täällä
Kyllä maapallolla on hel-vetti pienimuotoisessa muodossa. Nyt on vain vielä mahdollisuus päästä tästä hel-vetistä. Ja täällä on taivaan valtakunnastakin jotain, mutta kyllä ohdakkeet meinaavat tukahduttaa kaiken.
Odotan innolla kun uudet taivaat ja maa luodaan. Sillä välin olen päättänyt elää tässä osahel-vetissä, mikä palstakin luonnollisesti on, koska me ihmiset olemme sitä, mitä olemme. Kyllä täälläkin välillä taivas pilkahtaa. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Kyllä maapallolla on hel-vetti pienimuotoisessa muodossa. Nyt on vain vielä mahdollisuus päästä tästä hel-vetistä. Ja täällä on taivaan valtakunnastakin jotain, mutta kyllä ohdakkeet meinaavat tukahduttaa kaiken.
Odotan innolla kun uudet taivaat ja maa luodaan. Sillä välin olen päättänyt elää tässä osahel-vetissä, mikä palstakin luonnollisesti on, koska me ihmiset olemme sitä, mitä olemme. Kyllä täälläkin välillä taivas pilkahtaa.Vaikka tässä onkin kyse synnytystuskissa, joissa maailma huokailee, samalla ei voi välillä olla ajattelematta, että Jumala näyttää meille, mitä siitä tulee, kun saamme itse päättää, emmekä kysy neuvoa Häneltä, tai usko että Hän on Viisain.
- Tus kissaan
vielä täällä kirjoitti:
Vaikka tässä onkin kyse synnytystuskissa, joissa maailma huokailee, samalla ei voi välillä olla ajattelematta, että Jumala näyttää meille, mitä siitä tulee, kun saamme itse päättää, emmekä kysy neuvoa Häneltä, tai usko että Hän on Viisain.
Ei kuules ihlamo, ei homppakameli mitään synnytä eikä impotentti allah auta.
- Palastuksen Lähde
Jeesus on ainoa Tie, Totuus, Elämä
- vielä täällä
Olen lukenut tuon Raamatun lauseen monia kertoja. Sen lisäksi olen kuullut sen monia kertoja. Minustakin asia on noin, en vain tiedä mitä sen jankutuksella tarkoitetaan.
Yleensä sanoja sanoo sen, luullen että kukaan muu ei ole kuullut sitä, tai lukenut sitä. Aivan kuin hän olisi ensimmäistä kertaa lausumassa jotain totuutta.
Siis vaikuttaa siltä, saa sen käsityksen. Vaikka uskonkin tuon ja olen sisäistänyt, uskon myös, että Jumala antaa minun puhua muitakin sanoja, kuin Raamatun lauseita.
Nyt kuitenkin yritän päästä eroon tältä palstalta, ja vaikka kuinka jankuttaisin itselleni, Kristus sanoo: Olen Tie, Totuus ja Elämä, en siltikään pääse eroon tästä palstasta. - Onko vaiko Eikö
vielä täällä kirjoitti:
Olen lukenut tuon Raamatun lauseen monia kertoja. Sen lisäksi olen kuullut sen monia kertoja. Minustakin asia on noin, en vain tiedä mitä sen jankutuksella tarkoitetaan.
Yleensä sanoja sanoo sen, luullen että kukaan muu ei ole kuullut sitä, tai lukenut sitä. Aivan kuin hän olisi ensimmäistä kertaa lausumassa jotain totuutta.
Siis vaikuttaa siltä, saa sen käsityksen. Vaikka uskonkin tuon ja olen sisäistänyt, uskon myös, että Jumala antaa minun puhua muitakin sanoja, kuin Raamatun lauseita.
Nyt kuitenkin yritän päästä eroon tältä palstalta, ja vaikka kuinka jankuttaisin itselleni, Kristus sanoo: Olen Tie, Totuus ja Elämä, en siltikään pääse eroon tästä palstasta.Ydinkysymys:
Onko Jeesus Herrasi?
...toisin sanoen, allah ei ole - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Nyt kuitenkin yritän päästä eroon tältä palstalta, ja vaikka kuinka jankuttaisin itselleni, Kristus sanoo: Olen Tie, Totuus ja Elämä, en siltikään pääse eroon tästä palstasta.Ja uskon, että Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä, vaikka vastustankin Jumalan tahtoa roikkumalla tällä palstalla.
Jokaikinen sielu tällä pallolla menee tuosta ovesta sisään, eikä mitään muuta ovea ole. - Eikö vaiko Onko
vielä täällä kirjoitti:
Ja uskon, että Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä, vaikka vastustankin Jumalan tahtoa roikkumalla tällä palstalla.
Jokaikinen sielu tällä pallolla menee tuosta ovesta sisään, eikä mitään muuta ovea ole.Ydinkysymys, kymmenes kerta:
Onko Jeesus Herrasi?
...toisin sanoen, allah ei ole
- Niinpä Ihlamo Paljas
paljasti ihlamo itse itsensä ja lähettäjänsä:
Onko kuollut impotentti allah Herrasi? =kyllä
...toisin sanoen herrasi ei ole Jeesus
P.S. jatkathan jäkätystä, siitähän ne wahhabien palkkiot mak$etaan...- vielä täällä
Hyvä ystävä, en ole sielunhoitaja enkä psykiatri. Mikä on wahhab?
Mitä ihmeen jäkätystä. Minulla menee voimat jo noiden hemmoteltujen ateistimuksujen kanssa, että jaksaisin jonkun mieleltään järkkyneen kanssa täällä keskustella.
Palsta näyttää olevan täynnä kaikenlaisia käenpoikia, joita tarvitsisi vanhahkon väsyneen, työttömän , yksinäisen, masentuneen ja kaikin puolin syrjityn kristityn naisihmisen hemmotella päälle.
- islamkristitty
kaikin puolin syrjitty naishemmoteltu aito islamkristitty
Mikä on allah?- vielä täällä
Mistä sinä ressukkaparka olet saanut päähäsi että olen allahin kannattaja? (Ja keskustelen tässä nyt vain ihan siksi, että käytät minun hyvänluontoisuuttani hyväksi ja sen lisäksi, täytyyhän nyrjähtänyttä yrittää auttaa, kristityn velvollisuus.)
Saattaa toki olla, että et ole nyrjähtänyt, et vain osaa ilmaista itseäsi. Näemmä ensinnäkin luulet minua ajatuksenlukijaksi. Tätä on tapahtunut ennenkin. Epäilen viinan osuutta asiaan. On useitakin kertoja käynyt, kun alkoholisti tulee ja luulee, että olemme samalla aaltopituudella. Hän puhuu arvoituksellisia, ja luulee, että olen juonessa mukana. Kannattaisi jättää tuo viinan juonti, se tuhoaa aivoja. En sano nyt tuomitsemismielessä, syvä myötätuntoni on niiden puolella, jotka tuon ovat saaneet kirokseen. Heistä löytyy paljon myös vaatimattomia , ihmisiä, jotka puurtavat kaikesta huolimatta töissä,eivätkä koskaan saa mitään kiitosta. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Mistä sinä ressukkaparka olet saanut päähäsi että olen allahin kannattaja? (Ja keskustelen tässä nyt vain ihan siksi, että käytät minun hyvänluontoisuuttani hyväksi ja sen lisäksi, täytyyhän nyrjähtänyttä yrittää auttaa, kristityn velvollisuus.)
Saattaa toki olla, että et ole nyrjähtänyt, et vain osaa ilmaista itseäsi. Näemmä ensinnäkin luulet minua ajatuksenlukijaksi. Tätä on tapahtunut ennenkin. Epäilen viinan osuutta asiaan. On useitakin kertoja käynyt, kun alkoholisti tulee ja luulee, että olemme samalla aaltopituudella. Hän puhuu arvoituksellisia, ja luulee, että olen juonessa mukana. Kannattaisi jättää tuo viinan juonti, se tuhoaa aivoja. En sano nyt tuomitsemismielessä, syvä myötätuntoni on niiden puolella, jotka tuon ovat saaneet kirokseen. Heistä löytyy paljon myös vaatimattomia , ihmisiä, jotka puurtavat kaikesta huolimatta töissä,eivätkä koskaan saa mitään kiitosta.Oikein pääni puhki yritin ymmärtää tätä vuodatusta, jos tässä on kyse siitä, että pelätään islamin tunkeutuvan kirkkoomme, minulla ei oikein ole muuta sanottavaa, kuin että olen väärä henkilö, jonka puoleen on käännytty, sillä minulla ei totisesti ole niin vaikutusvaltaista asemaa tässä yhteiskunnassa, että vaikka itse Antikristus astuisi omassa persoonassaan kirkkoomme, minulla ei taitaisi olla siihen mitään sanottavaa. Käänny jonkun vaikutusvaltaisen henkilön puoleen. Minä olen ihan pahnan pohjimmaisena. Turha sinun on minulle tulla valittamaan muiden tekemisistä.
- 1xuusi
vielä täällä kirjoitti:
Oikein pääni puhki yritin ymmärtää tätä vuodatusta, jos tässä on kyse siitä, että pelätään islamin tunkeutuvan kirkkoomme, minulla ei oikein ole muuta sanottavaa, kuin että olen väärä henkilö, jonka puoleen on käännytty, sillä minulla ei totisesti ole niin vaikutusvaltaista asemaa tässä yhteiskunnassa, että vaikka itse Antikristus astuisi omassa persoonassaan kirkkoomme, minulla ei taitaisi olla siihen mitään sanottavaa. Käänny jonkun vaikutusvaltaisen henkilön puoleen. Minä olen ihan pahnan pohjimmaisena. Turha sinun on minulle tulla valittamaan muiden tekemisistä.
Sun kannattasi ehdottomasti kirjoittaa se kirja. Sulla on kirjoittamisen lahja. Sen kirjan mä ostan heti. :)
- *Faith*
Aloittaja kysyi: "Mikä ajaa ihmistä itsetuhoon?"
Niin. Itsetuhoahan nettiriippuvuuskin on - ainakin siinä mielessä, että tärkeämmät asiat saattavat jäädä tekemättä. Ehkäpä palsta koukuttaa vain siksi, kun palstalla roikkuminen on kaikesta huolimatta mukavampaa tai mielenkiintoisempaa kuin arkirutiinit. Se on sitten eri asia kuka tänne tulee mitäkin tekemään. Jos tänne tulee "pelaamaan" tai "kaatamaan tinasotilaita", niin silloin tulee aina välillä takkiin. Pettymyksiä tulee myös silloin, jos haluaa ajaa palstalla jotain oma agendaansa. Jokaisen palstalaisen kannattaisikin aina välillä kysyä itseltään: "Mitä minä oikeastaan täällä teen?"
Oma linjani on se, että niin kauan kun ajattelen tekeväni täällä Jumalan työtä, asia on ok, mutta siinä vaiheessa kun huomaan itsekkäiden pyrkimysteni tulevan pintaan, on aika lopettaa ainakin siltä päivältä. En pidä itseäni kovinkaan nettiriippuvaisena. Työni ja eräät muut pakolliset kuviot pitävät minut suuren osan päivästä poissa palstalta. Pyrin kirjoittamaan tänne joka päivä edes yhden positiivisen kommentin (= se Tuikku-papin "paastonajan lupaus"). Yleensä kirjoitan useammankin.
Sen olen palstalla ollessani pistänyt merkille, että asennoitumiseni eräisiin asioihin ja ilmiöihin on jyrkentynyt. Olen oppinut niistä lisää, ja joutunut arvioimaan näkemyksiäni uudelleen. Jotkut hengelliset asiat ovat myös auenneet joko entistä selkeämmin, tai jopa uudella tavalla. Koin tällaisen ahaa-elämyksen viimeksi viime viikonloppuna, ja sekin innostaa jatkamaan palstalla. Senkin olen usein huomannut, että kun selittää jotain asiaa muille, oma ymmärrys siitä lisääntyy samalla.- vielä täällä
Hyvin harvoin saan ahaa-elämyksiä. Kyllä joskus aikoinaan alussa naurutti, kun sain joskus ateisteiltakin ahaa-elämyksiä. Nyt saan lähinnä tämän kaikkien sota kaikkia vastaan -ahaa-elämyksen. Vaikka kiitos useimmille tähän avaukseen kirjoittajille, jotka ovat olleet ihan ystävällisiä ja positiivisia.
Minkä ahaa-elämyksen olet saanut viikonloppuna, tulinpa uteliaaksi? - *Faith*
vielä täällä kirjoitti:
Hyvin harvoin saan ahaa-elämyksiä. Kyllä joskus aikoinaan alussa naurutti, kun sain joskus ateisteiltakin ahaa-elämyksiä. Nyt saan lähinnä tämän kaikkien sota kaikkia vastaan -ahaa-elämyksen. Vaikka kiitos useimmille tähän avaukseen kirjoittajille, jotka ovat olleet ihan ystävällisiä ja positiivisia.
Minkä ahaa-elämyksen olet saanut viikonloppuna, tulinpa uteliaaksi?No, voin kertoakin. En vaan tiedä, saanko tätä kovin ymmärrettävästi selitettyä.
Oivallus tuli katsoessani tätä videota:
The Death of a Medium (Based on True Events).
http://www.youtube.com/watch?v=T7dlY1-EOa8
Lisäksi videolla on linkki tähän artikkeliin:
Laura Maxwell's Story - My Life As A Spiritualist
http://www.thetruelight.net/personalstories/maxwell.htm
Video oli suurelta osaltaan kuin omasta tai useidenkin tuntemieni/tietämieni ihmisten elämästä. Siinä kerrottiin lyhyesti ja ytimekkäästi kaikki oleellinen riivauksesta: sen syistä, oireista ja seurauksista - ja sama päti artikkeliin. Huomioni kiinnittyi ennen muuta kohtaan, jossa Laura Maxwell kertoi kuulleensa monista meedioista, jotka eivät enää kyenneet hallitsemaan kauttaan kanavoituvia henkiä, ja että sama tapahtui lopulta myös hänen äidilleen ja hänelle itselleen. Niin kävi aikoinaan minullekin, ja ymmärsin viimein pohjia myöten, mitä ennen uskoontuloani tapahtui.
Lisäksi oivalsin entistä selkeämmin, kuinka viheliäistä okkultimi on. Kuinka viattomalta se näyttää, kuinka ovelasti se houkuttaa ihmisen turvautumaan JUMALAN SIJASTA ennustuksiin, vainajahenkiin ja taikoihin - ja kuinka moni tämän päivän ihminen on saastuttanut itsensä tai lähimmäisensä hengistä. Heitä on ihan valtavasti! - *Faith*
*Faith* kirjoitti:
No, voin kertoakin. En vaan tiedä, saanko tätä kovin ymmärrettävästi selitettyä.
Oivallus tuli katsoessani tätä videota:
The Death of a Medium (Based on True Events).
http://www.youtube.com/watch?v=T7dlY1-EOa8
Lisäksi videolla on linkki tähän artikkeliin:
Laura Maxwell's Story - My Life As A Spiritualist
http://www.thetruelight.net/personalstories/maxwell.htm
Video oli suurelta osaltaan kuin omasta tai useidenkin tuntemieni/tietämieni ihmisten elämästä. Siinä kerrottiin lyhyesti ja ytimekkäästi kaikki oleellinen riivauksesta: sen syistä, oireista ja seurauksista - ja sama päti artikkeliin. Huomioni kiinnittyi ennen muuta kohtaan, jossa Laura Maxwell kertoi kuulleensa monista meedioista, jotka eivät enää kyenneet hallitsemaan kauttaan kanavoituvia henkiä, ja että sama tapahtui lopulta myös hänen äidilleen ja hänelle itselleen. Niin kävi aikoinaan minullekin, ja ymmärsin viimein pohjia myöten, mitä ennen uskoontuloani tapahtui.
Lisäksi oivalsin entistä selkeämmin, kuinka viheliäistä okkultimi on. Kuinka viattomalta se näyttää, kuinka ovelasti se houkuttaa ihmisen turvautumaan JUMALAN SIJASTA ennustuksiin, vainajahenkiin ja taikoihin - ja kuinka moni tämän päivän ihminen on saastuttanut itsensä tai lähimmäisensä hengistä. Heitä on ihan valtavasti!Tarkennan vielä, että löysin Laura Maxwellin videokanavan ja tuon artikkelin, kun joku kysyi tällä palstalla spiritismistä. Etsin YouTuben haulla erästä tiettyä videota spiritismin seurauksista. En löytänyt sitä, mutta löysin jotain paljon parempaa. :)
- vielä täällä
*Faith* kirjoitti:
Tarkennan vielä, että löysin Laura Maxwellin videokanavan ja tuon artikkelin, kun joku kysyi tällä palstalla spiritismistä. Etsin YouTuben haulla erästä tiettyä videota spiritismin seurauksista. En löytänyt sitä, mutta löysin jotain paljon parempaa. :)
Ahaa. Niin nykyään harjoitetaan varmaan aika paljonkin kaikenlaista okkultismia.
Olen onneksi itse säästynyt tuolta buumilta. - *Faith*
vielä täällä kirjoitti:
Ahaa. Niin nykyään harjoitetaan varmaan aika paljonkin kaikenlaista okkultismia.
Olen onneksi itse säästynyt tuolta buumilta.Oletko ihan varma? Nykyään ei tarvitse kuin avata televisio, niin sieltä sitä tulee!
- vielä täällä
*Faith* kirjoitti:
Oletko ihan varma? Nykyään ei tarvitse kuin avata televisio, niin sieltä sitä tulee!
Katson hyvin vähän tv:tä. Tällä hetkellä ei ole tv:tä. Joskus katson YleAreenasta Sydämen asialla, vai mikä sen symppissarjan nimi on. Nyt kuitenkin kyllästyin siihenkin, ja niihin kirjoihin ja lehtiin, joita olen jo vuosikausia lukenut, ja jämähdin tälle palstalle, jossa taatusti pyörii ties mitä demoneita.
Kerran sain omituisen kokemuksen. Jotkut ateistit tuskaisesti valittivat demoneiden kourissa kamalaa kuvaa Isästä. Säälin heitä syvästi yhtäkkiä, jos luulisin Isää tuollaiseksi monsteriksi, tappaisin itseni.
Kuitenkin, kuka se olikaan joka sai heistä (demoneista, saatanan kätyreistä ja kaikista mahdollisista hengistä) voiton? Kristus voitti saatanan ristillä. Länsimaihin on toki alkanut uudestaan tulla näitä, koska ihmiset eivät ymmärrä turvata Kristukseen. Olemme silti hyvin kokemattomia tällaisten kanssa ja tarkkana pitää olla nykyään jo kirkossakin, ettei siellä ole new age -vaikutteita, tai sitten vastaavasti pelkkää demonien ulosajoa. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Katson hyvin vähän tv:tä. Tällä hetkellä ei ole tv:tä. Joskus katson YleAreenasta Sydämen asialla, vai mikä sen symppissarjan nimi on. Nyt kuitenkin kyllästyin siihenkin, ja niihin kirjoihin ja lehtiin, joita olen jo vuosikausia lukenut, ja jämähdin tälle palstalle, jossa taatusti pyörii ties mitä demoneita.
Kerran sain omituisen kokemuksen. Jotkut ateistit tuskaisesti valittivat demoneiden kourissa kamalaa kuvaa Isästä. Säälin heitä syvästi yhtäkkiä, jos luulisin Isää tuollaiseksi monsteriksi, tappaisin itseni.
Kuitenkin, kuka se olikaan joka sai heistä (demoneista, saatanan kätyreistä ja kaikista mahdollisista hengistä) voiton? Kristus voitti saatanan ristillä. Länsimaihin on toki alkanut uudestaan tulla näitä, koska ihmiset eivät ymmärrä turvata Kristukseen. Olemme silti hyvin kokemattomia tällaisten kanssa ja tarkkana pitää olla nykyään jo kirkossakin, ettei siellä ole new age -vaikutteita, tai sitten vastaavasti pelkkää demonien ulosajoa.Oikeastaan tulee mieleen paremminkin, länsimaissa on kaikenlaisia villitseviä henkiä.
Ja kyllä toki, ei kristityn pidä olla naiivi.
Mutta tästä aiheesta on nyt kaluttu niin paljon, etten itse oikein jaksa sitä käsitellä.
Mielestäni se määritelmä on ihan hyvä, C. S. Lewisin, joko luullaan ettei niitä ole ollenkaan, tai sitten: ylenmääräisesti kiinnitetään niihin huomiota. - *Faith*
vielä täällä kirjoitti:
Oikeastaan tulee mieleen paremminkin, länsimaissa on kaikenlaisia villitseviä henkiä.
Ja kyllä toki, ei kristityn pidä olla naiivi.
Mutta tästä aiheesta on nyt kaluttu niin paljon, etten itse oikein jaksa sitä käsitellä.
Mielestäni se määritelmä on ihan hyvä, C. S. Lewisin, joko luullaan ettei niitä ole ollenkaan, tai sitten: ylenmääräisesti kiinnitetään niihin huomiota.Olipas paljastava viesti.
C. S. Lewis korosti, että "suhteessa demoneihin kristityillä on kaksi vaaraa: joko kieltää niiden olemassaolo tai nähdä niitä kaikkialla. Demonit itse ovat yhtä ihastuneita molempiin virheisiin, ja ne kannattavat yhtä lailla materialisteja kuin maagikkojakin."
Rautalangasta v'ännettynä vaarassa ovat:
- ne, jotka suhtautuvat asiaan välinpitämättömästi Jeesuksen pelastustyöhän vedoten ja
- ne, jotka sortuvat okkultismin syntiin
Sinun tulkintasi, että "kristityn olisi paha kiinnittää demoneihin ylenmääräisesti huomiota", mikä on väärä. Kristitty ei voi kiinnittää demoneihin ylenmääräisesti huomiota! Etenkään okkultismiin sotkeutunut tai mukaan sotkettu ihminen ei voi edes pelastua, jos ei opi hengellisen sodankäynnin taitoa. Kun sellainen henkilö alkaa turvautua Jumalaan, henget käyvät aggressiivisiksi ja vihamielisiksi, mikä voi johtaa ennen pitkää sairauteen tai kuolemaan. Tiedän sen omasta kokemuksesta, ja jos et minua usko, katso nuo Laura Maxwellin linkit.
Eivät ne kristityt, jotka perehtyvät pahaan ymmärtääkseen sen olemusta ja metkuja paremmin, ja auttaakseen muita ulos pahan vallasta, ole C. S. Lewisin määritelmän "ylenmäärisesti kiinnostuneita". C. S. Lewishan kuului itsekin samaan sarjaan. Sinä käänsit asian NURINPÄIN. Ja mikäs sen herran nimi taas olikaan, joka kääntää kaiken NURINPÄIN?
Lisäksi on aika mielenkiintoista, että sanoit kyllästyneesi "tähän aiheeseen" (riivaajista karkottamisesta puhumiseen), ja heti perään aloitit pitkän keskustelun nimimerkki Itse_murhaajan kanssa! Jokin sinua siis pimeälle puolelle vetää!
Myös se on jo sinänsä paljastavaa, ETTET TUNNE HALLITSEVASI netin käyttöäsi. Tunne siitä, ettei hallitse jotain itsessään (tunteiden, ajattelun tai käyttäytymisen alueella) viittaa aina riivaukseen. Jälleen kerran: tiedän omasta kokemuksesta. Joskin sinuakin vetää pimeyden syövereihin, mutta MIKÄ se on? Määrittele se, ja potki se pois elämästäsi Jeesuksen Kristuksen nimessä. Vasta sitten pystyt hallitsemaan riippuvuuttasi. Sitä paitsi silloin saatat havaita, ettei kristitty voi (ainakaan periaatteessa) olla tällä palstalla liian paljon. Minä en ainakaan usko, että Jumalan työtä voi kukaan tehdä liikaa. :) - *Faith*
*Faith* kirjoitti:
Olipas paljastava viesti.
C. S. Lewis korosti, että "suhteessa demoneihin kristityillä on kaksi vaaraa: joko kieltää niiden olemassaolo tai nähdä niitä kaikkialla. Demonit itse ovat yhtä ihastuneita molempiin virheisiin, ja ne kannattavat yhtä lailla materialisteja kuin maagikkojakin."
Rautalangasta v'ännettynä vaarassa ovat:
- ne, jotka suhtautuvat asiaan välinpitämättömästi Jeesuksen pelastustyöhän vedoten ja
- ne, jotka sortuvat okkultismin syntiin
Sinun tulkintasi, että "kristityn olisi paha kiinnittää demoneihin ylenmääräisesti huomiota", mikä on väärä. Kristitty ei voi kiinnittää demoneihin ylenmääräisesti huomiota! Etenkään okkultismiin sotkeutunut tai mukaan sotkettu ihminen ei voi edes pelastua, jos ei opi hengellisen sodankäynnin taitoa. Kun sellainen henkilö alkaa turvautua Jumalaan, henget käyvät aggressiivisiksi ja vihamielisiksi, mikä voi johtaa ennen pitkää sairauteen tai kuolemaan. Tiedän sen omasta kokemuksesta, ja jos et minua usko, katso nuo Laura Maxwellin linkit.
Eivät ne kristityt, jotka perehtyvät pahaan ymmärtääkseen sen olemusta ja metkuja paremmin, ja auttaakseen muita ulos pahan vallasta, ole C. S. Lewisin määritelmän "ylenmäärisesti kiinnostuneita". C. S. Lewishan kuului itsekin samaan sarjaan. Sinä käänsit asian NURINPÄIN. Ja mikäs sen herran nimi taas olikaan, joka kääntää kaiken NURINPÄIN?
Lisäksi on aika mielenkiintoista, että sanoit kyllästyneesi "tähän aiheeseen" (riivaajista karkottamisesta puhumiseen), ja heti perään aloitit pitkän keskustelun nimimerkki Itse_murhaajan kanssa! Jokin sinua siis pimeälle puolelle vetää!
Myös se on jo sinänsä paljastavaa, ETTET TUNNE HALLITSEVASI netin käyttöäsi. Tunne siitä, ettei hallitse jotain itsessään (tunteiden, ajattelun tai käyttäytymisen alueella) viittaa aina riivaukseen. Jälleen kerran: tiedän omasta kokemuksesta. Joskin sinuakin vetää pimeyden syövereihin, mutta MIKÄ se on? Määrittele se, ja potki se pois elämästäsi Jeesuksen Kristuksen nimessä. Vasta sitten pystyt hallitsemaan riippuvuuttasi. Sitä paitsi silloin saatat havaita, ettei kristitty voi (ainakaan periaatteessa) olla tällä palstalla liian paljon. Minä en ainakaan usko, että Jumalan työtä voi kukaan tehdä liikaa. :)Sorry, tuli kauheasti kirjoitusvirheitä, mutta kiire muihin hommiin ...
Aloittajalle,
Nettiriippuvuus on todella oikea vakavasti otettava riippuvuus siinä kuin esim. läheisriippuvuus, seksiriippuvuus jne. Päihdelinkin sivuilla (http://www.paihdelinkki.fi/Tietoiskut/413-nettiriippuvuus) kuvataan hyvin nettiriippuvuuden oireita ja sen vaikutuksia. Tuolta näyttäisi löytyvän myös hyviä keinoja riippuvuuden hoitoon esim. itsearviointitesti, netinkäyttö päiväkirja ja netinkäyttösopimus (http://www.paihdelinkki.fi/tietoiskut/431-nettiriippuvuuden-hoito)
Olet tunnistanut, että netinkäyttö on sinulle ongelma, koska se aiheuttaa riippuvuutta. Tiedostaminen onkin hyvä alku, josta lähteä rakentamaan netinkäytön kohtuullistamista ja rajoittamista. Olisiko tuosta netinkäyttöpäiväkirjasta hyötyä?
Itse kullekin tekee hyvää aika ajoin miettiä omaa netin käyttöään ja olen itsekin pyrkinyt rajoittamaan nettiaikaa tiettyihin lyhyisiin ajanjaksoihin päivästä. Tällöin ei tunnu, että netti hallitsisi liikaa elämääni.
Tsemppiä netinkäytön rajoittamiseen!Jag ät döden igår. Idag spyr jag. Känns bra.
- vielä täällä
Mitä spyr tarkoittaa. Ruotsini on ruostunut.
vielä täällä kirjoitti:
Mitä spyr tarkoittaa. Ruotsini on ruostunut.
Sitä paitsi sen pitäisi olla "åt". "Ät" on imperatiivi.
- vielä täällä
Hassu juttu muuten. Epäilinkin, että se tarkoittaa oksentamista.
Ehkä sinun kuitenkin kannattaisi viedä noita runoja kustantamoon, he varmaan julkaisisivat niitä.
Miten muuten, mikä sinun kirjassasi oli idea, sinähän kirjoitit romaaniakin. - vielä täällä
itse_murhaaja kirjoitti:
Sitä paitsi sen pitäisi olla "åt". "Ät" on imperatiivi.
Mietinkin, että siinä meni jokin pieleen, mutta sitten ajattelin, että kaipa sinä tiedät. Huomaatko millaisen neropatin kuvan olet antanut itsestäsi.
- 1xuusi
vielä täällä kirjoitti:
Ehkä sinun kuitenkin kannattaisi viedä noita runoja kustantamoon, he varmaan julkaisisivat niitä.
Miten muuten, mikä sinun kirjassasi oli idea, sinähän kirjoitit romaaniakin.Etkös sinäkin kirjoittanut romaania? Mistä se kertoi?
- vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Mietinkin, että siinä meni jokin pieleen, mutta sitten ajattelin, että kaipa sinä tiedät. Huomaatko millaisen neropatin kuvan olet antanut itsestäsi.
Ei pidä koskaan antaa auktoriteettiasemaa kenellekään eikä luottaa neropattiinkaan. Näin niin kuin vitsailumielessä.
- vielä täällä
1xuusi kirjoitti:
Etkös sinäkin kirjoittanut romaania? Mistä se kertoi?
Ei minä juuri en kirjoita. Se oli tässä ketjussa, joku joka itse_murhaajan lisäksi puhui että haluaisi kirjoittaa romaanin. Minä juuri kieltäydyin romaanin kirjoittamisesta liiallisen ristiriitaisuuteni takia. En pystyisi päättämään mistä aiheesta kirjoittaisin. Kirjoittaisin siis montaa romaania yhtaikaa, enkä saisi lopulta mitään aikaiseksi. Säästän itseni ristiriitatilanteesta.
- 1xuusi
vielä täällä kirjoitti:
Ei minä juuri en kirjoita. Se oli tässä ketjussa, joku joka itse_murhaajan lisäksi puhui että haluaisi kirjoittaa romaanin. Minä juuri kieltäydyin romaanin kirjoittamisesta liiallisen ristiriitaisuuteni takia. En pystyisi päättämään mistä aiheesta kirjoittaisin. Kirjoittaisin siis montaa romaania yhtaikaa, enkä saisi lopulta mitään aikaiseksi. Säästän itseni ristiriitatilanteesta.
Jaa. Harmi. Sulla on kiva tapa kirjoittaa.
vielä täällä kirjoitti:
Miten muuten, mikä sinun kirjassasi oli idea, sinähän kirjoitit romaaniakin.Ensimmäinen, joka jäi kesken kymmenen vuotta sitten, kertoi miehestä, joka hyppää sillalta alas ja kuolee. Voi olla, että erehdyn, mutta muistaakseni kirjan viimeisen lauseen oli määrä kuulua näin: "Sitten minä kuolin." Ennen surmansyöksyä mies tietysti lavein sanankääntein kertoo, miksi kaikki on paskaa. Kyseessä ei silti ollut komedia, vaan tragedia.
- vielä täällä
1xuusi kirjoitti:
Etkös sinäkin kirjoittanut romaania? Mistä se kertoi?
Eikös sinulla ollut flunssa muuten? Mites jakselet. Luulin, että olit jo painunut pehkuihin teen jälkeen.
- vielä täällä
itse_murhaaja kirjoitti:
Ensimmäinen, joka jäi kesken kymmenen vuotta sitten, kertoi miehestä, joka hyppää sillalta alas ja kuolee. Voi olla, että erehdyn, mutta muistaakseni kirjan viimeisen lauseen oli määrä kuulua näin: "Sitten minä kuolin." Ennen surmansyöksyä mies tietysti lavein sanankääntein kertoo, miksi kaikki on paskaa. Kyseessä ei silti ollut komedia, vaan tragedia.
Toki. Se kuulostaakin kyllä tragedialta. Ellei sitten kirjoittaisi hirtehishuumorin keinoin. Tässähän pitäisikin seuraavaksi valita laji, kun olisi ensin saanut selville mistä aiheesta ylipäätään kirjoittaa. Eikö sanota myös, että ensimmäinen lause on se, minkä pitäisi koukuttaa.
Oletko ajatellut, että alunkin voisi aloittaa sillä. "Sitten minä kuolin." läp läp läp....ja sitten hienosti lopussa palataan siihen "Sitten minä kuolin." - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Toki. Se kuulostaakin kyllä tragedialta. Ellei sitten kirjoittaisi hirtehishuumorin keinoin. Tässähän pitäisikin seuraavaksi valita laji, kun olisi ensin saanut selville mistä aiheesta ylipäätään kirjoittaa. Eikö sanota myös, että ensimmäinen lause on se, minkä pitäisi koukuttaa.
Oletko ajatellut, että alunkin voisi aloittaa sillä. "Sitten minä kuolin." läp läp läp....ja sitten hienosti lopussa palataan siihen "Sitten minä kuolin."Toisaalta voisi aloittaa:
Mies seisoi synkeän virran rannalla. Hän katsoi alas kuohuvaan mustaan veteen....
Sitten pitää päättää, että käyttääkö välillä minä-muotoa, välillä hän-muotoa..... vielä täällä kirjoitti:
Toisaalta voisi aloittaa:
Mies seisoi synkeän virran rannalla. Hän katsoi alas kuohuvaan mustaan veteen....
Sitten pitää päättää, että käyttääkö välillä minä-muotoa, välillä hän-muotoa.....Saattaa muuten olla, että tarina alkoi siitä sillankaiteelta. En ole varma. Ensimmäinen lause saattoi alkaa näin: "Koko elämäni olen ollut..." Tai näin: "Niin kauan kuin muistan, olen ollut..." Ollut mitä? Luultavasti heikko tai hauras tai ehkä sairas.
Mutta voi olla, että muistan kaiken aivan väärin.- 1xuusi
vielä täällä kirjoitti:
Eikös sinulla ollut flunssa muuten? Mites jakselet. Luulin, että olit jo painunut pehkuihin teen jälkeen.
Täällä oon roikkunut. Olo on parempi. Yskä on kova. Kiitos vain kysymästä. Pehkuissa ollaan, mutta en saa unta.
- vielä täällä
itse_murhaaja kirjoitti:
Saattaa muuten olla, että tarina alkoi siitä sillankaiteelta. En ole varma. Ensimmäinen lause saattoi alkaa näin: "Koko elämäni olen ollut..." Tai näin: "Niin kauan kuin muistan, olen ollut..." Ollut mitä? Luultavasti heikko tai hauras tai ehkä sairas.
Mutta voi olla, että muistan kaiken aivan väärin.Ensimmäinen kappale siellä sillankaiteella.
Ensimmäisen kappaleen jälkeen aloittaa sitten sen varsinaisen tarinan.
Voimme kirjoittaa tänä yönä yhdessä romaanin, koska tämä ketju saattaa jäädä rauhaan häiritsijöiltä. Vasta aamulla he poistavat ketjun runo- tai romaaniosastolle. Mutta joku muu aihe? Mitä muita aiheita sinulla on ollut? Milloin viimeksi romaani jäänyt kesken. Tuosta näkee, että suunnittelit vakavissasi, koska minä en enää edes muista ideoitani. Kerran mietin jännitysromaanin keinoin kristinuskosta kertomiseen. Sellaiset myyvät, mutta samalla olisin ovelasti ujuttanut siihen perusjuttuja, ei mitään hölmöjä Dan Brownin daVinci-koodeja. Se olisi ollut hieman tulevaisuudessa. Antikristus olisi ollut astumassa näyttämölle... - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Ensimmäinen kappale siellä sillankaiteella.
Voimme kirjoittaa tänä yönä yhdessä romaanin, koska tämä ketju saattaa jäädä rauhaan häiritsijöiltä. Vasta aamulla he poistavat ketjun runo- tai romaaniosastolle. Mutta joku muu aihe? Mitä muita aiheita sinulla on ollut? Milloin viimeksi romaani jäänyt kesken. Tuosta näkee, että suunnittelit vakavissasi, koska minä en enää edes muista ideoitani. Kerran mietin jännitysromaanin keinoin kristinuskosta kertomiseen. Sellaiset myyvät, mutta samalla olisin ovelasti ujuttanut siihen perusjuttuja, ei mitään hölmöjä Dan Brownin daVinci-koodeja. Se olisi ollut hieman tulevaisuudessa. Antikristus olisi ollut astumassa näyttämölle...Eräs toinenkin aihe on kiehtonut minua. Olisin halunnut kirjoittaa romaanin Jeesuksen ajasta. Olisin ollut joku henkilö, joka näkee hänet. Sellainen ei-ihan opetuslapsi, mutta jotenkin kuitenkin kiinnittänyt huomiota tähän persoonaan, joku tavallinen ihminen, historian hämäriin jäänyt.
- vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Eräs toinenkin aihe on kiehtonut minua. Olisin halunnut kirjoittaa romaanin Jeesuksen ajasta. Olisin ollut joku henkilö, joka näkee hänet. Sellainen ei-ihan opetuslapsi, mutta jotenkin kuitenkin kiinnittänyt huomiota tähän persoonaan, joku tavallinen ihminen, historian hämäriin jäänyt.
Toki sitä voisi kirjoittaa vain myös jonkin lässyn-lässy dekkarin tai sitten naisille rakkausromaanin. Esim. Pokka pitää -sarjassa Daisy kesti elämänsä Onslow'n rinnalla lukemalla romanttisia tarinoita, jotka olivat ihan höplää. Onslow'lta ei paljon romantiikkaa irronnut.
- vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Toisaalta voisi aloittaa:
Sitten pitää päättää, että käyttääkö välillä minä-muotoa, välillä hän-muotoa.....Hetkinen siis.
Mies seisoi synkeän virran rannalla. Hän katsoi alas kuohuvaan mustaan veteen. Ei ollut enää mitään syytä elää. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Hetkinen siis.
Mies seisoi synkeän virran rannalla. Hän katsoi alas kuohuvaan mustaan veteen. Ei ollut enää mitään syytä elää.Seuraava kappale.
Sitähän hänen elämänsä oli ollut aina, murskaantuneena kovien ihmisten keskellä. Miksi nyt? Miksi hän nyt tahtoi tappaa itsensä, mies kysyi itseltään.
Mies epäröi. Hän otti askeleen kohti sillankaidetta. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Seuraava kappale.
Sitähän hänen elämänsä oli ollut aina, murskaantuneena kovien ihmisten keskellä. Miksi nyt? Miksi hän nyt tahtoi tappaa itsensä, mies kysyi itseltään.
Mies epäröi. Hän otti askeleen kohti sillankaidetta.Kuohuva musta vesi kutsui häntä.
vielä täällä kirjoitti:
Ensimmäinen kappale siellä sillankaiteella.
Voimme kirjoittaa tänä yönä yhdessä romaanin, koska tämä ketju saattaa jäädä rauhaan häiritsijöiltä. Vasta aamulla he poistavat ketjun runo- tai romaaniosastolle. Mutta joku muu aihe? Mitä muita aiheita sinulla on ollut? Milloin viimeksi romaani jäänyt kesken. Tuosta näkee, että suunnittelit vakavissasi, koska minä en enää edes muista ideoitani. Kerran mietin jännitysromaanin keinoin kristinuskosta kertomiseen. Sellaiset myyvät, mutta samalla olisin ovelasti ujuttanut siihen perusjuttuja, ei mitään hölmöjä Dan Brownin daVinci-koodeja. Se olisi ollut hieman tulevaisuudessa. Antikristus olisi ollut astumassa näyttämölle...Aiheet olivat yleensä hyvin ylimalkaisia. Esimerkiksi yhden aiheena oli yksinkertaisesti yksinäisyys. Aiheen ympärille yritin sitten kehiä tyhjästä jotain tarinaa, joka ei päätynyt mihinkään.
Jos pariin sivuun jääneet teelmät lasketaan mukaan, lupaavasti alkanut romaani jäi kesken viimeksi joulukuussa. Se kertoi miehestä, joka pyysi Jumalalta mitä tahansa kuolemaan johtavaa sairautta ja sai paksusuolen syövän. Mutta viimeisin vakavampi ja pidemmälle ehtinyt yritelmä jäi kesken puolisentoista vuotta sitten.
En saa mitään valmiiksi, koska minulla ei koskaan ole johtoajatusta, joka kantaisi vaikeiden paikkojen yli. Kaikki jää kesken, kuten elämänikin. Mutta kuten aiemmin sanoin, itse kirjoittamisen prosessi on tärkeämpi kuin lopputulos. Etenkin, kun mitään lopputulosta ei koskaan edes tule.- vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Kuohuva musta vesi kutsui häntä.
Siis hetkinen.
Mies seisoi synkeän virran rannalla. Hän katsoi alas kuohuvaan mustaan veteen. Ei ollut enää mitään syytä elää.
Mies epäröi. Hän otti askeleen kohti sillankaidetta. Kuohuva musta vesi kutsui häntä. Hän tuijotti syvyyteen. Hän hyppäsi.
Sitten minä kuolin. (Yllättävä vaihto yhtäkkiä minä-muotoon.)
Täytyy myöntää, että tähän väliin on vaikea keksiä mitään.
Ennen kuin se viimeinen lause tulee. Sitten minä kuolin. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Siis hetkinen.
Mies seisoi synkeän virran rannalla. Hän katsoi alas kuohuvaan mustaan veteen. Ei ollut enää mitään syytä elää.
Mies epäröi. Hän otti askeleen kohti sillankaidetta. Kuohuva musta vesi kutsui häntä. Hän tuijotti syvyyteen. Hän hyppäsi.
Sitten minä kuolin. (Yllättävä vaihto yhtäkkiä minä-muotoon.)
Täytyy myöntää, että tähän väliin on vaikea keksiä mitään.
Ennen kuin se viimeinen lause tulee. Sitten minä kuolin.It's terribly bad. Kertakaikkista roskaa. Voi ei.
- vielä täällä
itse_murhaaja kirjoitti:
Aiheet olivat yleensä hyvin ylimalkaisia. Esimerkiksi yhden aiheena oli yksinkertaisesti yksinäisyys. Aiheen ympärille yritin sitten kehiä tyhjästä jotain tarinaa, joka ei päätynyt mihinkään.
Jos pariin sivuun jääneet teelmät lasketaan mukaan, lupaavasti alkanut romaani jäi kesken viimeksi joulukuussa. Se kertoi miehestä, joka pyysi Jumalalta mitä tahansa kuolemaan johtavaa sairautta ja sai paksusuolen syövän. Mutta viimeisin vakavampi ja pidemmälle ehtinyt yritelmä jäi kesken puolisentoista vuotta sitten.
En saa mitään valmiiksi, koska minulla ei koskaan ole johtoajatusta, joka kantaisi vaikeiden paikkojen yli. Kaikki jää kesken, kuten elämänikin. Mutta kuten aiemmin sanoin, itse kirjoittamisen prosessi on tärkeämpi kuin lopputulos. Etenkin, kun mitään lopputulosta ei koskaan edes tule.Toki jos nauttii prosessista. Mielestäni minulla oli nuorempana saman tapaista, kun pääsin vauhtiin, nautin siitä. Mutta kun tuli tehtyä kaikkea muuta, se ikään kuin jäi.
Minulla se olisi niin kivuliasta, että...
Muistaakseni joku kirjailija sanoikin, että kirjailija on kirjaa kirjoittaessaan todella yksinäinen. Vaikka ei sen tietysti mikään standardi tarvitse olla, vaikka joku niin on sanonutkin.
Minkä ikäinen muuten suurin piirtein olet? Saattaa ollakin, että vielä saat jonkin valmiiksi. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Toki jos nauttii prosessista. Mielestäni minulla oli nuorempana saman tapaista, kun pääsin vauhtiin, nautin siitä. Mutta kun tuli tehtyä kaikkea muuta, se ikään kuin jäi.
Muistaakseni joku kirjailija sanoikin, että kirjailija on kirjaa kirjoittaessaan todella yksinäinen. Vaikka ei sen tietysti mikään standardi tarvitse olla, vaikka joku niin on sanonutkin.
Minkä ikäinen muuten suurin piirtein olet? Saattaa ollakin, että vielä saat jonkin valmiiksi.Silloin jos aihe on aito, omasta elämästä jonkin verran ainakin ja sitä paitsi yksinäisillä ihmisillä on usein rikas sisäinen elämä.
Miten tuossa paksusuolensyöpätapauksessa sitten taas. Olisiko mies kuitenkin katunut pyyntöään, vai olisiko se ollut vain rankka sairauden kuvaus sekä sisäisesti että ulkoisesti. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
It's terribly bad. Kertakaikkista roskaa. Voi ei.
Erityisesti tuossa toisessa kappaleessa on pahasti jotain vialla. Eihän ihminen kysy miksi nyt ja sitten saman tien hyppää. Hmm....
Ellei sitten tee niin, että siitä ottaa syvemmän aiheen, joka on tuo mikä kirjoitetaan alun ja lopun välissä jotenkin.
Näkee kyllä, ettei minusta kirjailijaksi ole. - vielä täällä
vielä täällä kirjoitti:
Erityisesti tuossa toisessa kappaleessa on pahasti jotain vialla. Eihän ihminen kysy miksi nyt ja sitten saman tien hyppää. Hmm....
Ellei sitten tee niin, että siitä ottaa syvemmän aiheen, joka on tuo mikä kirjoitetaan alun ja lopun välissä jotenkin.
Näkee kyllä, ettei minusta kirjailijaksi ole.Parasta lakata kirjoittamasta tähän aloitukseen enää, ettei se pomppaa tuonne ylös ja huomenna kaikki tulevat lukemaan ihan älyttömän kehnon teelmäni.
Lyhyen roskaromaanini. vielä täällä kirjoitti:
Toki jos nauttii prosessista. Mielestäni minulla oli nuorempana saman tapaista, kun pääsin vauhtiin, nautin siitä. Mutta kun tuli tehtyä kaikkea muuta, se ikään kuin jäi.
Minkä ikäinen muuten suurin piirtein olet? Saattaa ollakin, että vielä saat jonkin valmiiksi.Hyvä kirjoittaminen on ilon puhtain muoto. Ei siinä yksinäisyys paina, vaikka yksinolo on totta kai kirjoittamisen välttämätön edellytys. Minulla ei muuta olekaan kuin yksinoloa, joten siltä osin edellytykset ovat kunnossa. Erno Paasilinna sanoi, että kirjailijaksi tullaan elämällä kirjailijan elämä, mutta se on paskapuhetta se. Kirjailijaksi tullaan kirjoittamalla.
En halua kertoa tarkkaa ikääni. Olen muutenkin jo paljastanut liikaa yksityisasioitani ja mietinkin, pitäisikö minun poistaa pari tähän ketjuun jättämääni viestiä. Mutta sanotaan nyt vaikka niin, että kun kymmenisen vuotta sitten kirjoitin ensimmäistä mestariteostani, olin vielä pahainen teinipoika.- vielä täällä
itse_murhaaja kirjoitti:
Hyvä kirjoittaminen on ilon puhtain muoto. Ei siinä yksinäisyys paina, vaikka yksinolo on totta kai kirjoittamisen välttämätön edellytys. Minulla ei muuta olekaan kuin yksinoloa, joten siltä osin edellytykset ovat kunnossa. Erno Paasilinna sanoi, että kirjailijaksi tullaan elämällä kirjailijan elämä, mutta se on paskapuhetta se. Kirjailijaksi tullaan kirjoittamalla.
En halua kertoa tarkkaa ikääni. Olen muutenkin jo paljastanut liikaa yksityisasioitani ja mietinkin, pitäisikö minun poistaa pari tähän ketjuun jättämääni viestiä. Mutta sanotaan nyt vaikka niin, että kun kymmenisen vuotta sitten kirjoitin ensimmäistä mestariteostani, olin vielä pahainen teinipoika.Vaikutat ikäistäsi paljon vanhemmalta. Jos olet siinä 28--30.
Kyllä varmaan saat vielä kirjan aikaiseksi. vielä täällä kirjoitti:
Silloin jos aihe on aito, omasta elämästä jonkin verran ainakin ja sitä paitsi yksinäisillä ihmisillä on usein rikas sisäinen elämä.
Miten tuossa paksusuolensyöpätapauksessa sitten taas. Olisiko mies kuitenkin katunut pyyntöään, vai olisiko se ollut vain rankka sairauden kuvaus sekä sisäisesti että ulkoisesti.Hän olisi kieltäytynyt hoidoista ja käynyt naislääkärinsä kanssa pitkiä teologisia keskusteluja. Mahdollisesti hän olisi rakastunut naiseen tai oikeastaan yrittänyt estää itseään rakastumasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 162356
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70897Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135828- 45821
- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44735Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164722Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130673