Erottelu aggressiivisen ja alistavan koiran välillä.

Koiruustelija :3

Hei,

Yritän pitää tämän threadin jokseenkin fiksuna ja kysyä aika yksinkertaista kysymystä. Miten erotat esim. koirapuistossa tai muualla aggressiivisen eli vihaisen koiran ja alistavan, eli niinsanotun järjestyksen ylläpitävän koiran?

Teoriassahan siis aggressiiviset koirat eivät vain pidä tietystä asiasta koirassa ja käyvät päälle aiheuttaen vammoja. Tässä tilanteessa itse omistajana puolustaisin tietysti koiraani / pistäisin koirani ojennukseen niin että pakarat paukkuu (kuvainnollisesti).

Myös teoriassa alistavat koirat nimenomaan eivät pidä tietystä käyttäytymismetodista ja alistavat kaverikoiraa rajustikkin toimimaan tietyn mallin mukaan. Tietämykseni mukaan alistaminen kuitenkin aiheuttaa vammoja vain ERITTÄIN harvoin, kuin taas aggressiivinen koira tekee vammoja helpostikin. Tämän tapahduttua koirat eivät kuitenkaan lopulta vammaudu vaan oppivat kuinka "laumassa" käyttäydytään. Pitääkö paikkansa?

Kysymys siis: Mistä erotan nämä käyttäytymistavat kun käyn omien corgieni kanssa koirapuistossa? Mistä erotan sen, ensinnäkin, jo kaukaa omassa koirassani; Mitä hän aikoo? Mistä erotan sen muissa koirissa jo koirapuiston ovella? Mistä erotan sen itse tilanteessa ja milloinka on pakko ihmisen mennä oikeasti väliin ottamaan eroa?

Muutamat kerran olen uroscorgini kanssa joutunut hänet pistämään itse ojennukseen hänen aloitettua huuto/näykkymismylläkän ja muutaman kerran olen itse joutunut menemään väliin kun selvästi alistunutta omaa koiraani pistetään naamaan vaikka onkin jo selvästi alistunut ja omissa jaloissani "turvassa".

26

2851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihme-vatipäitä

      http://www.hauva.com/node/1767

      Toi on aika hyvä, kertoo kaiken ja hyvät kuvat! Jokainen voisi opiskella tuon, esim minun toinen koirani on hyvin leikkisä puistossa, vähä niiku adhd, se haukkuu ja pistää pyllyn pystyyn ja häntää heiluu ku viimestä päivää, eikä edes jotku koiranomistajat tajua sitä että koirani pyytää leikkimään, vaan pidetään hulluna ja aggressiivisena koiraani :D silloin en voi muutaku nauraa. Mikä on tällänen koiranomistaja joka ei edes tiedä mitä tarkoittaa ku koira pistää pyllyn pystyy ....

    • Kiltti koira

      "Tietämykseni mukaan alistaminen kuitenkin aiheuttaa vammoja vain ERITTÄIN harvoin, kuin taas aggressiivinen koira tekee vammoja helpostikin. Tämän tapahduttua koirat eivät kuitenkaan lopulta vammaudu vaan oppivat kuinka "laumassa" käyttäydytään. Pitääkö paikkansa?"

      Ei näin. Kukaan ei tuo koiraansa koirapuistoon alistettavaksi. Se ettei tule vammoja, ei tarkoita että käytös olisi ok. Koirapuistossa on tarkoitus, että kaikilla koirilla on kivaa ja sinne tullaan leikkimään ja juoksemaan.

      Jostain syystä alistavien koirien omistajilla on sellainen ihmeellinen harhakuva, että puistossa on joku koiralauma, jossa on ok simputtaa muita, "koska ne luonnossakin tekisivät niin" ja näin koirat oppivat järjestyksen jne. Täyttä paskaa. Kaupunkikoirat eivät ole mitään susia, vaan niiden tärkein ominaisuus on sosiaalisuus ja ystävällisyys. Siksi kannattaa sosiaalistaa koiraa pienestä pitäen ja pyrkiä myös kitkemään alistava, saati sitten aggressiivinen käytös heti alkuunsa.

      • Kiltti koira

        Ja siis jos koirasi alistaa muita, etkä hallitse sitä (saa komennettua lopettamaan), on sinun poistuttava puistosta. Kyllä sen huomaa, onko toisella koiralla hauskaa, onko sen häntä koipien välissä, pyrkiikö se välttelemään koiraasi ja hakemaan suojaa ihmisistä jne.

        Sitä, miten erottaa aggressiivisen alistavasta, en osaa tarkkarajaisesti sanoa, koska olen nähnyt että nämä "alistajat" ovat monesti myös aggressiivia joissain tilanteissa. Sitä tilannetta eivät omistajat osaa ennakoida vaan se on yleensä heille aina "ensimmäinen kerta" ja "ihan yllättäen". Niinpä niin.


    • gfhgjghjggjgh

      Aina kun koira alistaa toista pitää puuttua heti. Mieluiten heti kun alkaa elehtimään ei hyvää.
      Muuten hyväksyt sen että laumasi saa alistaa toisia ja vaikka jälkeä ei aluksi tulekaan niin asiat voi muuttua jos lauman johtaja kerran sallii laumansa alimpien öykkäröidä.

      "Myös teoriassa alistavat koirat nimenomaan eivät pidä tietystä käyttäytymismetodista ja alistavat kaverikoiraa rajustikkin toimimaan tietyn mallin mukaan. Tietämykseni mukaan alistaminen kuitenkin aiheuttaa vammoja vain ERITTÄIN harvoin, kuin taas aggressiivinen koira tekee vammoja helpostikin. Tämän tapahduttua koirat eivät kuitenkaan lopulta vammaudu vaan oppivat kuinka "laumassa" käyttäydytään. Pitääkö paikkansa?
      "

      Ei minusta.Eri asia jos toinen sanoo rajansa eli toinen tulee alistamaan/kokeilemaan kepillä jäätä. Silloin koira komentaa toista paikoiltaan että ei alista. Ja usein ääni sen mukaan miten vahva toisen alistamisyritys on.
      Alistajat ei yritä käyttäytyä hyvin/tai sanoa muille hyvää käytöstä vaan alistaa eli yrittää päsmäröidä hierarkian yläportaille. Eri asia on siis rajat sanomisella ja vanhempien koirien pentujen opettamisella ja se ei ole suoranaista alistamista.

      Eleet kertoo miten koirat suhtautuu toisiinsa. Mitä rennompi keho sen parempi. Nuoret koirat usein ristiriitaisia eleissään epävarmuuttaan. Alussa koirat mittaa toisiaan mutta rentoutuu hetken kuluttua kun ovat varmistuneet toistensa hyväntahtoisuudesta...mutta jos lipoo huuliaan eli tekee itselleen rauhoittumiseleitä tai katselee tiukasti toista kääntämättä katsetta pois, keho jäykkä jne..voi hälytyskellot soida.

      Kaikista koirista ei koiran tartte tykätä mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen..omani meni ääripäähän koska en salli minkäänlaista tappelua niin ei voinut sietää naapurin sesseä(kiltti mutta yliinnokas) niin kääntyi heti toiseen suuntaa kun näki koiran.

    • Peppi Pitkäkossu

      Oikeassa olet siinä,että alistaminen ei aiheuta vammoja (mutta siihen pitää silti puuttua,jos se jää "päälle",eli jos toisen alistuttua alistaja ei lopeta siihen.) Ja varsinkin jos toinen ei alistu,niin välienselvittelyhän siitä sitten seuraa. Alistava koira pärisee ja painaa yleensä niskasta kohdettaan maahan tai kiipeää selkään ja mahdollisesti lisäks vielä pärisee. Mutta se ei pure. Se "pelottelee",uhkailee,mahtailee.

      Aggressiivisuus taas yleensä ilmenee niin,että koira hampaat irvessä olisi käymässä kaikkien koirien kimppuun,vahtaa kohteitaan joko ääneti,muristen tai erittäin raivoisasti haukkuen. Aggressiivinen koira ei tule toimeen muiden koirien kanssa lainkaan. Näitä on vähän vähemmän ja varsinkin koirapuistoissa,omistajat kun tietävät kyllä etteivät heidän koiransa ole lajisosiaalisia.

      Sitten on tätä normaalimpaa,eli narttu ei tule toimeen kaikkien narttujen tai uros kaikkien urosten kanssa. Se näkyy,kun koirat seisovat rinnakkain toistensa peräpään haistelun jälkeen,ikään kuin mittailevat toisiaan ja jos kumpikaan ei kääännä katsettaan pois ja jatka matkaansa (eli tunnusta toisen ylemmyyttä),tulee tappelu. Kiinni käymistä edeltää nopea rähähdys ja siitä ei kulu edes sekuntia,kun koirat purevat toisiaan.

      Jos ei tunnusta koirien olevan hierarkisia eläimiä,ei tiedä niistä mitään. Ventovieraat koirat eivät keskenään muodosta laumaa,mutta voivat olla toisinaan helpostikin samassa tilassa keskenään ilman välienselvittelyjä,jos johtaja koira on hyvin selkeästi eleillään osoittanut oman ylemmyytensä ja muut eivät lähde sitä kyseenalaistamaan.

      Alfauros( tai narttu) kulkee esim. koirapuistossa häntä korkealla pystyssä,kun taas alempiarvoiset pitävät häntänsä selkälinjan alapuolella.

      Tästä syystä mm.monet pystykorvat yms rodut,joilla häntä kiertyy selän päälle, joutuvat helpommin muiden koirien "random"hyökkäyksen kohteiksi;ne palautellaan maanpinnalle,vaikka eivät ole tietoisesti edes yrittäneet kukkoilla.

    • apinaorkesteri!

      " Jostain syystä alistavien koirien omistajilla on sellainen ihmeellinen harhakuva, että puistossa on joku koiralauma, jossa on ok simputtaa muita, "koska ne luonnossakin tekisivät niin" ja näin koirat oppivat järjestyksen jne. Täyttä ******. Kaupunkikoirat eivät ole mitään susia, vaan niiden tärkein ominaisuus on sosiaalisuus ja ystävällisyys. Siksi kannattaa sosiaalistaa koiraa pienestä pitäen ja pyrkiä myös kitkemään alistava, saati sitten aggressiivinen käytös heti alkuunsa. "

      Jostain syystä pehmeiden (eli "kilttien") koirien omistajilla on usein käsitys,että koirat ovat suloisia pehmoeläimiä ja koirapuisto on niiden päiväkoti,jossa kukaan ei koskaan kiusaa ketään. Ettekö te todella tajua koirien olevan hierarkisia eläimiä? Koira on lihaa syövä petoeläin,joka on kesytetty,mutta ei se silti ajattele ja toimi kuin ihminen. Jos et usko,kurkkaa koiran suuhun ja katso sen hampaita. Pystytkö päättelemään mitään?

      Ihmisten tehtävänä on vetää rajat koiriensa käytökselle,kyllä. Koiraa kannattaa sosiaalistaa,kyllä. Mutta että pitäisi unohtaa sen olevan eläin? Moiseen naiiviuuteen en ketään kannusta. "Kilttikin" koira voi rähähtää ja toisen kunnolla pyöräyttää, jos sitä arvoasteikolla alempi yrittää tulla esim.selkään nylkyttämään, kerjäämään saman ihmisen huomiota tms. Eikä se silloin ole aggressiivinen tai hullu,vaan näyttää alemmalle paikkansa. Ja toinen oppii,ei tee samaa virhettä uudestaan.

      Arvoasteikko koiriltakin löytyy, ei niitä tarvitse susiin sentään verrata ymmärtääkseen tämän. Sopu yleensä säilyy,kunhan ei tungeta kahta tai jopa useampaa dominanssista koiraa samaan puistoon yhtäaikaa. ( Myös niille ns. kilteille koirille voi tulla tappelu toisen samanlaisen kanssa ja se vasta onkin jännä juttu,kun molemmat omistajat selittelevät,"ettei tää koskaan aiemmin ole näin tehnyt" ja toinen säestää, "että ei tämäkään". Ihan puun takaa nämä asiat tulevat valitettavasti teille...)

      Alkuperäiselle kirjoittajalle kommentoisin,että jos koirasi ovat hyvin dominoivia,niin älä vie niitä koirapuistoon samaan aikaan paljon suurempien,samanluonteisten kanssa. Siitä voi tulla tappelu koirille ja paha mieli sinulle. Parasta puistoilua koiralle olisi, kun siellä olisi vain tuttuja, suurinpiirtein omaa kokoluokkaa olevia koiria. Ja vastakkainen sukupuoli useimmille sopii aina, saman sukupuolen edustajat usein valikoidummin.

      Koirapuistoilu on aina riski. Asia,jota ei ihmiset tunnu tajuavan. Mutta sitten itketään netissä,kun jotain pahaa tapahtuu. Moni vahinko olisi täysin ennalta estettävissä,kun käyttäisi järkeään. Koira ei itse sinne puistoon itseään vie,kyllä sen päätöksen tekee omistaja.

      Nyrkkisääntö: Jos yhtään epäröit,älä mene.

      • Kiltti koira

        Huoh. Neljä vuotta ja koirani ei ole kokenut tarvetta alistaa ketään "alempaa" tai muutenkaan osallistua rähinöihin. Kyllä, meille se on leikkipuisto, jossa kaikilla kuuluu olla hauskaa. Kaikki menee siis hyvin, kunhan et tuo omaa hierarkista petoeläintäsi lähellekään kilttiä koiraani. Tämä on varmaan ikuisuuskysymys, eikä alistavien koirien omistajat koskaan asennettaan muuta. Itselläni on tarpeeksi vahva itsetunto, että koirani ei tarvitse minua puolustaa ja rähistä. Se vaistoaa sen ja käyttäytyy tasapainoisesti.


      • Kiltti koira
        Kiltti koira kirjoitti:

        Huoh. Neljä vuotta ja koirani ei ole kokenut tarvetta alistaa ketään "alempaa" tai muutenkaan osallistua rähinöihin. Kyllä, meille se on leikkipuisto, jossa kaikilla kuuluu olla hauskaa. Kaikki menee siis hyvin, kunhan et tuo omaa hierarkista petoeläintäsi lähellekään kilttiä koiraani. Tämä on varmaan ikuisuuskysymys, eikä alistavien koirien omistajat koskaan asennettaan muuta. Itselläni on tarpeeksi vahva itsetunto, että koirani ei tarvitse minua puolustaa ja rähistä. Se vaistoaa sen ja käyttäytyy tasapainoisesti.

        Ja siis alistaminen on eri asia kuin vaikka narttujen ärähtely selkään pyrkiville uroksille. Sehän on vaan hyvä asia.


    • PIKKU A

      Komppaan apinaorkkaa....

    • Mä ja Ärrä

      Samaa mieltä pitkälle Pepin ja Apinaorkesterin kanssa. Itselläni on nuori uros,joka melko huonosti sietää vieraita uroksia. Käymme siis koirapuistoissa vain narttujen kanssa tai sitten tuttujen koiraporukoiden kesken.
      En todellakaan vie koiraani repimään muita uroksia tai muiden urosten revittäväksi. Jos jo aidan läpi käy järjetön rähinä (joka on kaukana normaalista innostuneesta haukkumisesta...) ,ne tuskin tulevat toimeen samassa aitauksessa.

      Vaikka toisilleen vieraat urokset näennäisesti tulisivatkin juttuun, ja jopa leikkisivät keskenään,siihen ei isoa sytykettä tarvita,kun tappelu syntyy. Pohjimmiltaan koirien keskinäiset leikitkin ovat voimainmittelöä,josta ei synny riitaa niin kauan kuin koirilla on arvojärjestys selvä.
      Kahden lauhkean lampaankin välillä jompikumpi on se ylempiarvoisempi!
      (Yleensä se,joka on vanhempi.)

      Ns. helpon koiran omistajan on helppo brassailla,kuinka hyvin koulutettu koiransa on. Kas kummaa jos vaihtaa joskus vaativampaan rotuun,huomaa ettei sitten ehkä ollutkaan itse niin kaksinen kouluttaja,oli vaan helppo ja ohjaajapehmeä rotuvalinta edellisellä kerralla :)

      Leikki muuttuu helposti koirilla sodaksi sekunnissakin ja riskiä lisää se,jos koirat ovat keskenään melkein samanarvoisia; samaa sukupuolta,samaa ikäluokkaa,samantyyppisiä luonteeltaan... -ja se kun omistajat eivät kiellä ajoissa ei-toivottua käytöstä. Jos antaa koiransa tuijottaa toista ja jäykistellä,antaa kuin luvan myös toimia.

      En ymmärrä mistä näitä sikiää,jotka luulevat, että kaikki koirat tulevat toimeen kaikkien kanssa. Minulla oli muinoin 12 vuotta koira,joka oli niin lauhkea,että olisin voinut vaikka vannoa,että se ei koskaan tee kenellekään mitään,vaikka mitä tapahtuisi. Kunnes isompi uros kerran kävi sen päälle. Hetken yritti väistellä,mutta huomasi ettei tehoa. Ja siinä se minun "halinalleni" tikkasi toista koiraa takaisin kuin ompelukone! Väliin oli mentävä,se ei olisi siitä itsestään loppunut,sillä kumpikaan ei alistunut eivätkä päästäneet mitään korkeita ääniä,ei vinkunaa,ei kiljaisuja. Ei ollut hätää,oli vain halu tapella. Olivat yhtä murisevaa ja rähisevää karvapalloa molemmat.

      Ei sille mitään traumaa jäänyt, muiden koirien kans tuli juttuun tuosta tapauksesta huolimatta.
      Yksi tappelu 12 vuotta kohden...mutta enpä enää kenellekään väittänyt,että tää tulee kaikkien kanssa toimeen.

      • Mä ja Ärrä

        Kiltti koira: "Itselläni on tarpeeksi vahva itsetunto, että koirani ei tarvitse minua puolustaa ja rähistä. Se vaistoaa sen ja käyttäytyy tasapainoisesti."

        Luuletko sinä tosissasi,että jos koira rähisee,sen omistajalla on automaattisesti huono itsetunto ja koira kuvittelee,että sen täytyy puolustaa omistajaansa?! Varsinkaan koirapuistoissa,muilta koirilta? Jo on melkoista koiran inhimillistämistä...

        Oletko ikinä ajatellut mahdollisuutta,että sinulla on vaan helppo ja "kiltti" (eli pehmeä) koira,joka fiksusti alistuu ja väistää mahdolliset konfliktitilanteet,ilman että sinun mielentilallasi on mitään tekemistä sen asian kanssa?

        Koira,joka on ns.helppoa rotua eikä omaa vahvaa suvunjatkamisviettiä saati vartiointiviettiä,ei myöskään muita samaa sukupuolta olevia lajitovereitaan pidä niin helposti kilpailijoina... Ja tulee näin ollen helpommin toimeen niiden kanssa.
        Mutta jos näiden "kilttienkin" urosten keskelle tuotaisiin juoksuinen narttu,niin ihan sama kuinka hyvä mielentila omistajalla on ja kuinka "tasapainoinen" koira hänellä on....Koira on vain eläin. Ja toiset niistä ovat vietikkäämpiä kuin toiset!

        Tämä on varmaan ikuisuuskysymys,sillä lapasten omistajat eivät koskaan asennettaan muuta :) Koiran helppous kääännetään omaksi erinomaisuudeksi ihmisenä ja koiranohjaajana.

        T. Entinen lapasen omistaja

        Ps. En minä ainakaan vie koiraani sopimattomaan seuraan :)


      • Kiltti koira
        Mä ja Ärrä kirjoitti:

        Kiltti koira: "Itselläni on tarpeeksi vahva itsetunto, että koirani ei tarvitse minua puolustaa ja rähistä. Se vaistoaa sen ja käyttäytyy tasapainoisesti."

        Luuletko sinä tosissasi,että jos koira rähisee,sen omistajalla on automaattisesti huono itsetunto ja koira kuvittelee,että sen täytyy puolustaa omistajaansa?! Varsinkaan koirapuistoissa,muilta koirilta? Jo on melkoista koiran inhimillistämistä...

        Oletko ikinä ajatellut mahdollisuutta,että sinulla on vaan helppo ja "kiltti" (eli pehmeä) koira,joka fiksusti alistuu ja väistää mahdolliset konfliktitilanteet,ilman että sinun mielentilallasi on mitään tekemistä sen asian kanssa?

        Koira,joka on ns.helppoa rotua eikä omaa vahvaa suvunjatkamisviettiä saati vartiointiviettiä,ei myöskään muita samaa sukupuolta olevia lajitovereitaan pidä niin helposti kilpailijoina... Ja tulee näin ollen helpommin toimeen niiden kanssa.
        Mutta jos näiden "kilttienkin" urosten keskelle tuotaisiin juoksuinen narttu,niin ihan sama kuinka hyvä mielentila omistajalla on ja kuinka "tasapainoinen" koira hänellä on....Koira on vain eläin. Ja toiset niistä ovat vietikkäämpiä kuin toiset!

        Tämä on varmaan ikuisuuskysymys,sillä lapasten omistajat eivät koskaan asennettaan muuta :) Koiran helppous kääännetään omaksi erinomaisuudeksi ihmisenä ja koiranohjaajana.

        T. Entinen lapasen omistaja

        Ps. En minä ainakaan vie koiraani sopimattomaan seuraan :)

        No mutta en oikein ymmärrä mikä on ongelma. En ole missään vaiheessa väittänyt, että kaikki koirat tulisivat kaikkien kanssa toimeen. Ainoastaan olen sanonut, että vihaisten ja alistavien koirien tulisi pysyä poissa kiusaamasta kilttejä koiria. Toki jos omani alkaisi muita alistamaan, veisin sen myös pois.

        Ja kyllä, olen vahvasti sitä mieltä, että pitkälti sellainen koira kuin omistaja. Ei minulla ole tarvettakaan ottaa mitään vaikeaa tai haastavaa rotua. Miksi ihmeessä? Jos minulla olisi tällaiselle koiralle jokin käyttötarve, niin sitten. Kaupunkioloissa ihmisillä ei yleensä ole, paitsi oman heikon egonsa pönkittäminen. Ainakaan puistoon sellaiset eivät kuulu "käyttäytymään luontaisesti" eli pelottelemaan ja alistamaan toisia.


    • Mä ja Ärrä

      Itselläni on koira kodin vartiointitarkoitukseen,lenkkeily-ja harrastuskaveriksi. Oma egoni on viimeisen päälle kunnossa,itsetunto myös. Koin,että vuosikaudet helpompien rotujen parissa toimineena olisi jo aika ottaa haastavamman rodun edustaja. Pääsee kehittymään koiranohjaajana,kun koiran motivointi ja palkkaus,tapakasvatus jne eivät olekaan enää niin piece of cake-hommia.

      Se mikä harmittaa,on juurikin asenne,joka usein paistaa helpompirotuisten omistajien kohdalta: "kato,nyt ton koira räyhää tuossa,tommosia noi just on,taas yks egon jatkeeks hankittu koira..Varmaan on aggressiivinen omistaja kun toi koirakin on tommonen.."

      Ei käy kai mielessä,että nuo haastavammat rodut ovat varsinkin nuorena melko työläitä,eivät ne aina halua miellyttää omistajaansa samalla tavoin kuin ne helpommat. Ei ole järkeä verrata vaikkapa noutajaa akitaan,tai collieta bullterrieriin.
      Pointtini oli,että on puusilmäistä tehdä jakoa yksiselitteisesti kiltteihin ja vihaisiin koiriin. Esim. vaikka urokseni ei siedä vieraita uroksia,tuttujen kanssa se tulee toimeen kyllä ja nartuista tykkää... Voidaanko koirani määritellä siis vihaiseksi? Ei minusta,vaan melko normaaliksi. Jopa ennalta-arvattavaksi.

      Siitä olemme samaa mieltä,että koiran ei saa antaa kiusata muita koiria. Ja tuosta syystä olen lähtenyt koirapuistosta,kun sinne tuodaan vieras uros. Tiedän,että omani saattais hypätä samantien niskaan alistamaan, käytös jota en hyväksy,mutta koirani voi tehdä niin, jos en sitä ennaltaehkäise. (Eikä tuo käytös johdu siitä,että mitenkään kannustaisin koiraani siihen,että se olisi jotenkin hullu tai aggressiivinen- se on sille rodunomaista, se hakisi koirien kesken sitä laumanjohtajan paikkaa.)

      Eivät kaikki alistavat koirat ole siis vihaisia sanan varsinaisessa merkityksessä. Jotkut niistä käyvät pari sekuntia rähähtämässä ja jatkavat sitten matkaansa,jättävät rauhaan. Silloin tuskin on tarvetta kenelläkään lähteä menemään? Mutta jo tuollaisen jälkeen jotkut nappaavat koiran hihnaan ja lähtevät nokka pystyssä menemään,kun luulevat,että "kimppuun tuo käy vielä kumminkin." Vaikka tilanne oli ja meni jo,eikä lisää ole tulossa.

      Koirarotuja on paljon erilaisia, ja leikkityylejäkin erilaisia. Ihmiset jotka eivät osaa yhtään tulkita koiria (hyvä,jos edes omaansa),saattavat mennä spanielinsa puolesta ihan paniikkiin,jos sakemanni louskuttaa sen korvan juuressa. Vinttari saattaa näykkiä muita koiria juostessaan,josta kohde voi hermostua vaikkei tarkoitus edes ollut riitaa haastaa. Nämä nyt vain esimerkkeinä... kun käy paljon erilaisia koiria ja erilaisia ihmisiä,niin on kai se selvä että aina joskus jotain sattuu ja tapahtuu. Ilman et toinen osapuoli on automaattisesti tuhma ja toinen se kiltti.

      • Kiltti koira

        Sinulla on täysi oikeus koiraasi ja jos haet sitä kautta haastetta elämääsi, sekin on ok. Tämä on koirapuisto-palsta ja siksi puhunkin vain koirapuistokäyttäytymisestä.

        "Jotkut niistä käyvät pari sekuntia rähähtämässä ja jatkavat sitten matkaansa,jättävät rauhaan. Silloin tuskin on tarvetta kenelläkään lähteä menemään?"

        Kyllä on. Se EI ole ok koirapuistossa. Omani on hyvin herkkä ja järkyttyy kovasti tuollaisesta, eikä esim. pariin päivään uskalla tulla puistoon, jos joku käy sen päälle, vaikkei purisikaan. Se räjähtely ei vain sovi koirapuistoon. Se ei myöskään ole "erilainen leikkityyli" vaan nimenomaan alistamispyrkimys. En siis puhu siitä että ärähtää toiselle koskematta, jos se tekee jotain ärsyttävää, se on ihan hyväksyttävää käytöstä. Mutta se että tulee toisen päälle myllyttämään ilman syytä ei ole, ja silloin teillä tosiaan on tarve poistua (eikä olisi kannattanut tulla alkuunkaan). Säännöt ovat selvät myös juoksuisten narttujen osalta, niitäkään ei saa tuoda puistoon. Kaikenlaista aggressiota on siis vältettävä. Jos ei oikeasti erota leikkiä ja rähinää, on joku vialla.

        Ehkä olemme enempi samaa mieltä asiasta kuin kirjoitukset antaa ymmärtää, itse vaan olen tosi allerginen sellaiselle "mulla on kova koira, olen kova tyyppi" -jutulle. Se on säälittävää ja kertoo yleensä aika paljon siitä rassukasta, joka näin yrittää saada lisäpisteitä. En siis puhu sinusta, mutta tuo kiltti koira on lapanen -tyyppinen kielenkäyttö ärsyttää. Ei varmaan kenenkään normaalin tavoitteena ole, että koira on arvaamaton ja vihainen?


      • gfhfjhjk
        Kiltti koira kirjoitti:

        Sinulla on täysi oikeus koiraasi ja jos haet sitä kautta haastetta elämääsi, sekin on ok. Tämä on koirapuisto-palsta ja siksi puhunkin vain koirapuistokäyttäytymisestä.

        "Jotkut niistä käyvät pari sekuntia rähähtämässä ja jatkavat sitten matkaansa,jättävät rauhaan. Silloin tuskin on tarvetta kenelläkään lähteä menemään?"

        Kyllä on. Se EI ole ok koirapuistossa. Omani on hyvin herkkä ja järkyttyy kovasti tuollaisesta, eikä esim. pariin päivään uskalla tulla puistoon, jos joku käy sen päälle, vaikkei purisikaan. Se räjähtely ei vain sovi koirapuistoon. Se ei myöskään ole "erilainen leikkityyli" vaan nimenomaan alistamispyrkimys. En siis puhu siitä että ärähtää toiselle koskematta, jos se tekee jotain ärsyttävää, se on ihan hyväksyttävää käytöstä. Mutta se että tulee toisen päälle myllyttämään ilman syytä ei ole, ja silloin teillä tosiaan on tarve poistua (eikä olisi kannattanut tulla alkuunkaan). Säännöt ovat selvät myös juoksuisten narttujen osalta, niitäkään ei saa tuoda puistoon. Kaikenlaista aggressiota on siis vältettävä. Jos ei oikeasti erota leikkiä ja rähinää, on joku vialla.

        Ehkä olemme enempi samaa mieltä asiasta kuin kirjoitukset antaa ymmärtää, itse vaan olen tosi allerginen sellaiselle "mulla on kova koira, olen kova tyyppi" -jutulle. Se on säälittävää ja kertoo yleensä aika paljon siitä rassukasta, joka näin yrittää saada lisäpisteitä. En siis puhu sinusta, mutta tuo kiltti koira on lapanen -tyyppinen kielenkäyttö ärsyttää. Ei varmaan kenenkään normaalin tavoitteena ole, että koira on arvaamaton ja vihainen?

        Sanoisin että oikein tasapainoinen koira komentaa toista sen mukaan kuinka vahva henkisesti toinen on -ainakin omani. Jos toinen oikein kova/dominoiva niin rähähtää kovasti jos toinen ylittää rajansa ja jos toinen arempi ja kokeilee ns. kepillä jäätä niin sanoo varovaisesti rajat ihan niinkuin pennullekin.

        Koirilla on yllättävästi tilannetajua.

        En tiedä luetaanko käyttöterrierit jos ei puhuta piteistä haastavimpiin rotuihin mutta ainakin omani ei ole sen kummempia ollut sosiaalistaa.Ja sinnikäs rotu ei tarvi eikä sille ole hyväksi kovat otteet..vaan hyvä motivointi jämptiys ja hyvä koiranlukutaito.

        Pohjimmiltaan minusta kaikki rodut koulutetaan samoin. Joillekin täytyy rajoja sanoa enemmän kuin toisille. Ja toiset rodut keksii paremmin uusia kuvioita kun toiset tyytyy rooliinsa ollen ns.helppo ja menee siinä sivussa ilman sen kummempaa työstöä.


      • ihmettelen vain
        gfhfjhjk kirjoitti:

        Sanoisin että oikein tasapainoinen koira komentaa toista sen mukaan kuinka vahva henkisesti toinen on -ainakin omani. Jos toinen oikein kova/dominoiva niin rähähtää kovasti jos toinen ylittää rajansa ja jos toinen arempi ja kokeilee ns. kepillä jäätä niin sanoo varovaisesti rajat ihan niinkuin pennullekin.

        Koirilla on yllättävästi tilannetajua.

        En tiedä luetaanko käyttöterrierit jos ei puhuta piteistä haastavimpiin rotuihin mutta ainakin omani ei ole sen kummempia ollut sosiaalistaa.Ja sinnikäs rotu ei tarvi eikä sille ole hyväksi kovat otteet..vaan hyvä motivointi jämptiys ja hyvä koiranlukutaito.

        Pohjimmiltaan minusta kaikki rodut koulutetaan samoin. Joillekin täytyy rajoja sanoa enemmän kuin toisille. Ja toiset rodut keksii paremmin uusia kuvioita kun toiset tyytyy rooliinsa ollen ns.helppo ja menee siinä sivussa ilman sen kummempaa työstöä.

        Jos koira on niin arka, että pelästyy moneksi päiväksi räjähdystä niin onko se koirapuisto silloin oikea paikka teille? Koirat kun ovat erilaisia...


      • gfhfjhjk
        ihmettelen vain kirjoitti:

        Jos koira on niin arka, että pelästyy moneksi päiväksi räjähdystä niin onko se koirapuisto silloin oikea paikka teille? Koirat kun ovat erilaisia...

        Kyllä myös omistajilla itselläänkin pitää olla tilannetajua :)

        Omani oli rotikan kanssa jonka omistajan mielestä leikki oli tasapinoista siitäkin huolimatta että oma koirani 8kg jyrättiin mennen tullen . Koira juoksi omaa koiraani päin koko ajan. Sanoin omistajalle että komenna koiraasi mutta hänen mielestään oma koirani kestää kyllä tuollaisen rajun leikin. No ei auttanut kuin lähteä pois ettei oma koirani vahingoidu.
        Seuraavana yönä koirani murisi unissaan ..luultavasti vieläkin mietti rotikan tapaamista. ;)
        Itse katson aina kaverit jotka leikkii tasapainoisesti ja parempi lähteä pois jos kaikki ei ole ok. Eikä omistajakaan välitä komentaa koiraansa. Harvemmin olen joutunut noin tekemään mutta liian raju leikki ei ole tasapainoista ja pienemmät koirat voi siinä loukata selkänsä. Omalla koirallani on dobberi seurana mutta sen leikki on tasapainoista eikä pompi päälle.

        Oikein aralle ei koirapuisto ehkä ole se paras paikka tai ainakin silloin pitää olla hyvin rauhalliset tasapainoiset koirat jotka ei leiki rajusti.

        "Jos koira on niin arka, että pelästyy moneksi päiväksi räjähdystä niin onko se koirapuisto silloin oikea paikka teille?" Ei oikein kuulosta että olisi ihan sopiva mutta toki sinne koirapuistoon kannattaisi tuon omistajan minusta mennä vaikka muutaman tutun koiran kanssa. Hyvät kokemukset vahvistaa. Tai katsoa mitkä koirat leikkii rauhallisesti ja on ennemmin alistuvia. Hyvähän se toisaalta on saada pelkoa pois. Vaikea sanoa mitään ..mutta toivottavasti omistaja kiinnittää myös omiin eleisiin huomiota ettei itse lietsoa koiralle pelkoa. Normaalia ärähdystä koiran pitäisi kyetä ottamaan vastaan.

        Tuntuu hieman että pentu on aikoinaan vierotettu liian pian, on ollut ainut pentu tai ei ole saanut tarpeeksi kokemusta koirien eleistä sosiaalistamisvaiheessajos noin järkyttyy.

        Olen ennenkin sanonut että koirapuistoihin voi tehdä kokoontumisia vaikka rotuharrastajien tai vanhempien koirien ryhmän tai vaikka arkojen..itse järjestin rotutapaamisen.. :) Aktiivisuutta kehiin


      • Kiltti koira
        ihmettelen vain kirjoitti:

        Jos koira on niin arka, että pelästyy moneksi päiväksi räjähdystä niin onko se koirapuisto silloin oikea paikka teille? Koirat kun ovat erilaisia...

        No tällainen räjähdys on tapahtunut kaksi-kolme kertaa neljän vuoden aktiivisen (lähes päivittäisen) puistossa käynnin aikana. Senkö takia pitäisi jättää käymättä?


      • gfhfjhjk
        Kiltti koira kirjoitti:

        No tällainen räjähdys on tapahtunut kaksi-kolme kertaa neljän vuoden aktiivisen (lähes päivittäisen) puistossa käynnin aikana. Senkö takia pitäisi jättää käymättä?

        En ole lukenut koko ketjua myönnän että en ole paneutunut täysin asiaan mutta sanoisin että kannattaa katsoa millaisten koirien luo omansa päästää.
        Yksikin kerta huonoa kokemusta on liikaa ja joskus jos pikkukoira niin se voi olla peräti lopullinen.

        Jos liian rajuja koiria niin itse en mene tuolloin..koska ne ei ole tasapainoisia useinkaan vaan menee kuin villissä pellossa eri asia tasapainoinen leikki ja tasapainoinen komentaminen.

        Ja varsinkin arkojen kanssa saa olla superhuolellinen..usein jos siellä koirapuistossa on pehmeämpiäkin alistajia ne usein saattaa kokeilla jäätä kun kerrankin uskaltaa jotakin rökittää.

        Koiran lukutaito on ehdoton edellytys ja turvan luoja kun menee koirapuistoon tai jättää toisinaan menemättä jos kaikki ei olekaan siellä tasapainoista.

        Älkää riskeeratko koirianne ja menkää pois jos siltä tuntuu siellä on aina kaikenlaisia omistajia erilaisilla asenteilla ja koulutustaustoilla. "Minulla on kiltti koira joka ei tee pahaakaan kärpäsellä minulla on oikeus olla siellä menköön aggressiivisen koiran omistaja koiransa pois"..ei toimi vaan ne yleensä jäävät ja muut lähtee pois. Olen todennut että parempi niinkin että itse lähden tarvittaessa säilyypä ainakin koirani tasapainoisuus ja henki. :(


      • Kiltti koira
        gfhfjhjk kirjoitti:

        En ole lukenut koko ketjua myönnän että en ole paneutunut täysin asiaan mutta sanoisin että kannattaa katsoa millaisten koirien luo omansa päästää.
        Yksikin kerta huonoa kokemusta on liikaa ja joskus jos pikkukoira niin se voi olla peräti lopullinen.

        Jos liian rajuja koiria niin itse en mene tuolloin..koska ne ei ole tasapainoisia useinkaan vaan menee kuin villissä pellossa eri asia tasapainoinen leikki ja tasapainoinen komentaminen.

        Ja varsinkin arkojen kanssa saa olla superhuolellinen..usein jos siellä koirapuistossa on pehmeämpiäkin alistajia ne usein saattaa kokeilla jäätä kun kerrankin uskaltaa jotakin rökittää.

        Koiran lukutaito on ehdoton edellytys ja turvan luoja kun menee koirapuistoon tai jättää toisinaan menemättä jos kaikki ei olekaan siellä tasapainoista.

        Älkää riskeeratko koirianne ja menkää pois jos siltä tuntuu siellä on aina kaikenlaisia omistajia erilaisilla asenteilla ja koulutustaustoilla. "Minulla on kiltti koira joka ei tee pahaakaan kärpäsellä minulla on oikeus olla siellä menköön aggressiivisen koiran omistaja koiransa pois"..ei toimi vaan ne yleensä jäävät ja muut lähtee pois. Olen todennut että parempi niinkin että itse lähden tarvittaessa säilyypä ainakin koirani tasapainoisuus ja henki. :(

        Samaa mieltä. Yleensä juuri ne aggressiivisten koirien omistajat jäävät ja muut väistävät, kun vihaisten omistajat ovat sitä mieltä että "eläin on eläin ja toteuttaa laumakäyttäytymistään". Vaikka onkin kulmakunnan kauhu ja ainoa koira alueella, joka niin käyttäytyy. Mutta vaikkapa puiston sääntöjen lukeminen sellaisille on tuulimyllyjä vastaan taistelua. Parempi ottaa etäisyyttä.

        Koirani ei siis ole mikään arka, mielestäni on normaalia järkyttyä jos joku käy täysin yllättäen kimppuun ilman mitään provokaatiota. Järkyttyisin itsekin jos joku ottaisi yllättäen vaikka kauppajonossa tukasta kiinni ja alkaisi riuhtomaan pitkin seiniä. Vaikkei vammoja jäisikään.

        Ehkä tässä keskustelussa on hieman eriäviä käsityksiä siitä, mikä ärähtely ja räjähtely on normaalia ja mikä ei. Nuo pari kertaa, joista koirani on järkyttynyt, ovat olleet sellaisia, joissa toinen hyökkää päälle, painaa alleen ja ärjyy, vaikka toinen ei ole osoittanut mitään haastamista ja alistuu ja ulisee saman tien. Sellaiset koirat eivät mielestäni kuulu puistoon missään olosuhteissa. Omani en ole vielä koskaan nähnyt yrittävän alistaa ketään, muttei se myöskään pelkää muita, vaan häntä heiluen haluaa kaikkia tervehtiä. Siksi vihaiset koirat ärsyttävät.


      • gfhfjhjk
        Kiltti koira kirjoitti:

        Samaa mieltä. Yleensä juuri ne aggressiivisten koirien omistajat jäävät ja muut väistävät, kun vihaisten omistajat ovat sitä mieltä että "eläin on eläin ja toteuttaa laumakäyttäytymistään". Vaikka onkin kulmakunnan kauhu ja ainoa koira alueella, joka niin käyttäytyy. Mutta vaikkapa puiston sääntöjen lukeminen sellaisille on tuulimyllyjä vastaan taistelua. Parempi ottaa etäisyyttä.

        Koirani ei siis ole mikään arka, mielestäni on normaalia järkyttyä jos joku käy täysin yllättäen kimppuun ilman mitään provokaatiota. Järkyttyisin itsekin jos joku ottaisi yllättäen vaikka kauppajonossa tukasta kiinni ja alkaisi riuhtomaan pitkin seiniä. Vaikkei vammoja jäisikään.

        Ehkä tässä keskustelussa on hieman eriäviä käsityksiä siitä, mikä ärähtely ja räjähtely on normaalia ja mikä ei. Nuo pari kertaa, joista koirani on järkyttynyt, ovat olleet sellaisia, joissa toinen hyökkää päälle, painaa alleen ja ärjyy, vaikka toinen ei ole osoittanut mitään haastamista ja alistuu ja ulisee saman tien. Sellaiset koirat eivät mielestäni kuulu puistoon missään olosuhteissa. Omani en ole vielä koskaan nähnyt yrittävän alistaa ketään, muttei se myöskään pelkää muita, vaan häntä heiluen haluaa kaikkia tervehtiä. Siksi vihaiset koirat ärsyttävät.

        "Nuo pari kertaa, joista koirani on järkyttynyt, ovat olleet sellaisia, joissa toinen hyökkää päälle, painaa alleen ja ärjyy, vaikka toinen ei ole osoittanut mitään haastamista ja alistuu ja ulisee saman tien."

        Samaa mieltä tuo ei ole komentamista eli oman rajan laittamista vaan suoranaista alistamista ja olen itsekin joutunut tilanteeseen että jouduin sanomaan toiselle ota nyt se koirasi pois..ja mennyt tarkistamaan onko kaikki ok. En kuitenkaan lähtenyt pois ihan heti vaan odotin hieman asioiden tasoittumista nollaantumista koska tilanne ei mennyt niin vaaralliseksi ja vasta sitten lähdin. Ja en mennyt toista kertaa saman kera. Ja myönnän vältän muutamia rotuja joista ei kovin helpolla saa koirapuistossa menijää jos en luota omistajan kykyyn hallita koiraa tai en tunne koirakkoa ennalta.

        Omaan 8kg koiran joten on oltava huomattavasti tarkempi kuin jos omaisin ison koiran.

        Haluan koiralleni vain ehdottoman turvalliset ja tasapainoiset koirat kaveriksi. Ja ehkä siitä syystä omanikin on erittäin tasapainoinen ettei joudu tilanteisiin jossa joutuisi pitämään liian kovin puoliansa. Aattelen että laumanjohtajan on ajateltava ensisijaisesti lauman turvallisuutta. Ja myönnän että suututtaa myös että kaikki ei komenna koiriaan tarvittaessa ja itse on se joka lähtee pois kun ei halua riskeerata koiraansa. :(


    • 17+1

      Alistava tai agresiivinen niin kumpikaan ei kuulu puistoon . Puistossa koirat eivät itse välejään selvittele eivätkä ala hakemaan lauma hierargiaa .... Omani tulevat ongelmatilanteissa minulta kysymään "mitäs nyt "ja minä hoidan ongelman .

      Koirani eivät ole liian pehmeitä vaan ne luottavat minun arvostelukykyyni tilanteissa . Ne eivät pelkää vaan saattaisivat hyvinkin löylyttää alistajan tai vastata riitaan JOS niillä olisi lupa toimia niin mutta kun ei ole .

      • ihmettelen vaan

        Koiralle laumahierarkian luominen on luonnollista toimintaa, sitä on toisten kohdalla lähes mahdotonta ruveta estämään. Ja miksi pitää estää koiraa toimimasta eläimen tavoin? Miksi sen pitäisi toimia ja ajatella kuten ihminen tekisi? Koira kun mielestäni eläimeksi edelleen luokitellaan


    • Mä ja Ärrä

      Yritin kirjoittaa niin selvällä suomella kuin pystyn,mutta siitä huolimatta tekstiäni tulkitaan ainakin osittain väärin. Väitinkö missään kohtaa,että rähähdys olis leikkityyli? En.
      Olenko väittänyt,että omani käy rähähtämässä? En.
      Olenko väittänyt,että koirani hakee laumanjohtajan paikkaa? En. (Vaan se hakisi,jos sen antaisin niin toimia.)

      Koirat ovat vain eläimiä ja niillä kilteilläkin voi joskus tulla tappelu,vaikkei koskaan ennen olisi mitään ongelmia ollutkaan. Joku tietty yksilö voi hermostuttaa todella lehmänhermoisenkin koiran. Jos se kiltti sitten rähähtää tai näykkii,niin pitääkö se poistaa puistosta, koska se on aggressiivinen?

      Jos sosiaaliseksi tiedetty koira pyöräyttää joskus jonkun koiran,onko se leimattavissa aggressiiviseksi-koirapuistoon ei asiaa enää ikinä?
      Onko vastapuolen teoilla mitään merkitystä koskaan,esim.hampaiden näyttäminen ja murina?

      Tää menee niin ratakiskosta vääntämiseksi,etten taida jaksaa enempää.

      Pakko nostaa tassut ilmaan ja luovuttaa. Mutta gfhfjhjk , komppaan kirjoitustasi.

      Mielestäni koirapuistot ovat julkisia kaupungin omistamia paikkoja,joissa koiraihmiset voivat käydä koirineen sellaisessa porukassa,johon katsovat koiransa soveltuvan.

      Omalla kohdalla tiedän,ettei koirani sovellu ainakaan leikkaamattomien vieraiden urosten kanssa samaan aikaan. Kaikki muu on hyvin yksilöllistä eli tapauskohtaisesti ollaan menty tai jätetty menemättä.

    • PIKKU ANTTI

      Hienoja ja kauniita ajatuksia...mutta utopistisia...vaikka ohjamme koiraa oikeaan käytökseen koirapuistossa ja koira jopa toimii niin...en vielä ole törmännyt koiralaumaan jossa koirat olisivat keskenään tasavertaisia...toteutuu yhtä huonosti kun ihmisten maailmassa...eli ei käytännössä koskaan...kysymys puhtaasta illuusiosta....

    • siis iik apua!

      Vaikuttaa, että nämä "kilttien koirien" omistajat ovat näitä nuoria tyttöjä/naisia, jotka ovat kasvaneet luonnosta vierottuneina ja koirakouluttajien kulta-aikana. Ensinnäkään, koirapuisto ei ole samanlainen leikkipaikka kuin lasten puisto. Koirat eivät ole aina hallinnassa olevia lapsosia, jotka haluavat mennä leikkimään lapioleikkejä ja piiripienipyöriitä. Koirat ovat, kuten jotkut jo ovat jo sanoneetkin, lihaasyöviä eläimiä, joiden käyttäytymisessä on vielä, luojan kiitos, nähtävissä vietit. Ihminen ei rakenna koirapuistossa koirien hierargiaa, kyllä sen koirat keskenään tekevät.

      Koirat eivät tule aina keskenään toimeen. jotkut paremmin kuin toiset. Nartut eivät usein siedä muita narttuja, sama juttu uroksilla. Tämä ei tee koirasta aggressiivista, vaan koira seuraa viettejään ja luonnollista "koiruuttaan".

      On nähty myös näitä, joiden mielestä koira ei saisi koirapuistossa haukkua, eikä "riehua", vaan koiran pitää istua nököttää omistajansa vieressä nätisti. Mikähän logiikka tuossakin sitten on? hohhoijjaa!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7371
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2382
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1359
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe