Yön kuningatar vs. Rööperiin

Dhommi´´

Koomisintahan tässä on se, että aikajanan perusteella Mozartin pitäisi olla alakynnessä. Musiikki menee aina eteenpäin - tai sen pitäisi mennä. Välissä on satoja vuosia (ja kehitystä todella tapahtui, muttei popin parissa). Mozartin satunnaisesti valittu kappale on paljon rikkaampi soinnuiltaan, vaikka se on sävelletty vuonna 1791. Simppelimpi näistä kahdesta on tehty vuonna 1967. Ja molemmat ovat lauluja.

Penny Lanen soinnut:

H C#m7 F#7 H Hm Hm/G# Gdim7 F#7sus4 F#7 E A D A D F#7 H E H E H

Yön kuningattaren soinnut:

Dm A7/d Dm C#dim Em#6 Dm Eb F#dim Gm D G Eb-ylinouseva Eb Edim Fdim#7 A Am G#dim Edim Dm F G7 C F F7 Bb F Fdim Hdim Hdim#7 Fdim C C7 F Dm7 C F C Dm Am Bb F C F Bb Dm Gm Edim C Dm G F C Dm Am Bb F C F Bb F Bb6 Hdim#7 F C7 G F Gm7 C F Gm C F Gm7 F Bb Gm7 F F#dim F#7b5 F#dim7 F#dim6 Gm Am7 Gm Cm Bb C Am7 Gm Gsus2sus4 Gm Cm Gsus2sus4 G#dimb7 E7 A Dm Gm D Gm C F Bb Edim A Dm Eb G#dim A Gm Gm6 Gm A7 Dm Fdim Eb Fdim Eb C#dim#7 G#dim#7 A Bb Badd#9 Bb Bbadd#4 Bb-ylinouseva G G#dim Dm A Dm

26

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanonpahanvaan

      JA Penny Lane näyttää kauniimmalta paperillakin

    • Less is more

      Sinunkin Dhommi pitäisi käsittää, että poppibiisiin laitetaan vain se mikä tekohetkellä tarpeellista, eikä yhtään se yli. Penny Lane ei ole pitkä biisi ja sen soinnut ovat tarkoitukseensa sopivia ja siihen riittäviä.

      Klasaribiisit ovat pitempiä ja yleensä ne tarvitsevat enemmän sointuja. Tosin tuossakin biisissä on paljon samaa ja se aiheuttaa turhaa toistoa. Jos klasaribiisistä jätettäisiin turha toisto ja maalailu pois eli mielenkiinnon kasvattamiseksi sitä lyhennettäisiin, sekin olisi sointumäärältään pienempi.

    • Dhommi´´

      Fakta numero 1: Penny Lanessa on paljon enemmän toistoa kuin Yön kuningattaressa. Penny Lane on koko ajan sitä samaa.

      Fakta numero 2: Penny Lane ja Yön kuningatar kestävät melkein sekunnilleen yhtä kauan.

      Fakta numero 3: Beatlesin onneton soinnutus on perinteisempää kuin Mozartin 176 vuotta aiemmin luoma nerokas soinnutus. Eli Beatles on reilusti yli 176 vuotta aikaansa jäljessä. Asiaa ei voi kiistää: Beatles on yli 176 vuotta vanhanaikainen.

      • Kauheeta ulinaa

        Yön kuningattaressa toistuu se selkäpiitä riipivä uliseva ahhattelu liian monta kertaa. Yksi kerta olisi riittänyt. Youtubessa karmeen näkönen kotka esittää sen ja en kyllä sallisi yhdenkään lapsen näkevän sen akan ilmeitä. Oli melkein pahempi kuin K. Mattila, joka irvistelee Saariahon biisin aikana.


      • Dhommi´
        Kauheeta ulinaa kirjoitti:

        Yön kuningattaressa toistuu se selkäpiitä riipivä uliseva ahhattelu liian monta kertaa. Yksi kerta olisi riittänyt. Youtubessa karmeen näkönen kotka esittää sen ja en kyllä sallisi yhdenkään lapsen näkevän sen akan ilmeitä. Oli melkein pahempi kuin K. Mattila, joka irvistelee Saariahon biisin aikana.

        HAHAHAHA!

        Yön kuningattaressa toistuu tuo ikuisen kaunis kohta yhden kerran. Lisäksi siinä on toinen kohta, joka toistuu. Muuten kappaleessa ei ole toistoa.

        Viiden pennin Penny Lane sen sijaan toistaa koko ajan samaa. Jos siinä ei olsi toistoa, se kestäisi noin 50 sekuntia (lasken tarkan ajan jos tarvitset).

        Koita nyt raukkaparka tajuta, että kertakäyttöpahvista tehty Beatlesmusiikki ei vertaudu Wolfgang Amadeus Mozartiin missään fantasiamaailmassakaan!


      • KeijutJaMenninkäiset
        Dhommi´ kirjoitti:

        HAHAHAHA!

        Yön kuningattaressa toistuu tuo ikuisen kaunis kohta yhden kerran. Lisäksi siinä on toinen kohta, joka toistuu. Muuten kappaleessa ei ole toistoa.

        Viiden pennin Penny Lane sen sijaan toistaa koko ajan samaa. Jos siinä ei olsi toistoa, se kestäisi noin 50 sekuntia (lasken tarkan ajan jos tarvitset).

        Koita nyt raukkaparka tajuta, että kertakäyttöpahvista tehty Beatlesmusiikki ei vertaudu Wolfgang Amadeus Mozartiin missään fantasiamaailmassakaan!

        Ainoa, joka elää fantasiamaailmassa, on Dhommi.


      • Dhommi´´
        KeijutJaMenninkäiset kirjoitti:

        Ainoa, joka elää fantasiamaailmassa, on Dhommi.

        Sano, mikä harmonia-analyysissani on väärin. Osaatko itse edes lukea nuotteja, tehdä soinnuista minkäänlaista selvitystä? Ymmärrätkö edes miten paljon rikkaampi vajaat 180 vuotta aiemmin tehty Mozartin teos on? Ymmärrätkö mitä merkitsee sen myöhemmän teoksen kannalta, jos 180 vuotta aikaisempi teos on huomattavasti uudenaikaisempi?


      • Huomionkipeä hullu
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Sano, mikä harmonia-analyysissani on väärin. Osaatko itse edes lukea nuotteja, tehdä soinnuista minkäänlaista selvitystä? Ymmärrätkö edes miten paljon rikkaampi vajaat 180 vuotta aiemmin tehty Mozartin teos on? Ymmärrätkö mitä merkitsee sen myöhemmän teoksen kannalta, jos 180 vuotta aikaisempi teos on huomattavasti uudenaikaisempi?

        Onko joku pyytänyt sinulta Beatles-palstalle klassisen musiikin harmonia-analyysin? Ei ole, mutta ethän sinä sitä tajua ja jatkat saman pakkomielteisen humpuukin kirjoittamista.

        Yritä jo viimein tajuta, ettei sinulla ja analyyseillasi ole tällä palstalla mitään käyttöä. Kirjota ne palstatilaa vievät höpinäsi klassisen palstalle. Tällä palstalla olisi jo päästävä keskustelemaan Beatlesista ilman, että Dhommi-niminen avohoitopotilas pilaa jokaisen keskustelun.


      • dhönni
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Sano, mikä harmonia-analyysissani on väärin. Osaatko itse edes lukea nuotteja, tehdä soinnuista minkäänlaista selvitystä? Ymmärrätkö edes miten paljon rikkaampi vajaat 180 vuotta aiemmin tehty Mozartin teos on? Ymmärrätkö mitä merkitsee sen myöhemmän teoksen kannalta, jos 180 vuotta aikaisempi teos on huomattavasti uudenaikaisempi?

        satunnaisesti toistensa perään pistetyt soinnut tai nuotit eivät edusta hyvää musiikkia.

        erilaisten nuottien ja sointujen määrä o itsetarkoitus.


      • Dhommi´´
        dhönni kirjoitti:

        satunnaisesti toistensa perään pistetyt soinnut tai nuotit eivät edusta hyvää musiikkia.

        erilaisten nuottien ja sointujen määrä o itsetarkoitus.

        Mutta kun Mozartilla kaikki on aina harkittua ja valmista musiikkia! Juuri siitä hän on kuuluisa.


      • Dhommi´´
        Huomionkipeä hullu kirjoitti:

        Onko joku pyytänyt sinulta Beatles-palstalle klassisen musiikin harmonia-analyysin? Ei ole, mutta ethän sinä sitä tajua ja jatkat saman pakkomielteisen humpuukin kirjoittamista.

        Yritä jo viimein tajuta, ettei sinulla ja analyyseillasi ole tällä palstalla mitään käyttöä. Kirjota ne palstatilaa vievät höpinäsi klassisen palstalle. Tällä palstalla olisi jo päästävä keskustelemaan Beatlesista ilman, että Dhommi-niminen avohoitopotilas pilaa jokaisen keskustelun.

        "Onko joku pyytänyt sinulta Beatles-palstalle klassisen musiikin harmonia-analyysin? Ei ole, mutta ethän sinä sitä tajua ja jatkat saman pakkomielteisen humpuukin kirjoittamista."

        On pyytänyt! Nimimerkki 15 14 on jo monta kertaa pyytänyt, että näytäpä Dhommi meille Mozartin jonkun laulun soinnut. Samainen hemmo on väittänyt, että Mozartin musiikista löytyisi pelkkiä kolmisointuja ja vieläpä kuulemma iskelmäbiisien verran eli joku onneton viisi sointua. Kyseinen apina on väittänyt, että Mozartin aarioiden harmonia olisi muka samanlaista vauvamusiikkia kuin Beatlesien biisien.

        Mutta tässä todistetaan, että 15 14 oli täysin väärässä: Mozartin soinnutus joka on omana aikanaan ollut erittäin uutta, sisältää pitkäjännitteisiä harmonisia rikkauksia, jotka tosiaan päihittävät Beatlesin 6-0. Niin ei tietystikään pitäisi olla: Onhan Beatles säveltänyt oman Penny Lanensa miltei 200 vuotta myöhemmin, joten siinä pitäisi olla selvästi kehittyneempiä harmonioita, eikä missään tapauksessa noin huomattavasti yksinkertaisempaa materiaalia. Kertoo tietysti paljon Beatlesista.

        Ja lisäksi Beatles toistaa kappaleessaan samaa teemaa koko ajan, vaikkei se edes ole erityisen hyvä.

        Jos et vieläkään oivaltanut, tätä analyysiä oli todella pyydetty! Ja siltä odotettiin popparin haavemaailmassa aivan toisenlaista lopputulosta, ei sellaista joka näyttäisi surullisesti toteen Beatlesin alemmuuden.


      • muistalääkitysverenpaine
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Mutta kun Mozartilla kaikki on aina harkittua ja valmista musiikkia! Juuri siitä hän on kuuluisa.

        koska hän oli niin hyvä, klassinen musiikki jymähti kriisiin.

        Sinäkin olet tuskassa. Tiedät ettet osaa vastaavaa. Ja sitten joku Beatleshemmo tekee ihanaa niin helpon oloisesti. Ei koulutusta, ei montaa sointua.

        Ottaahan se aivoon, mitä joka päivä julistat.

        Totta, ei Beatles riitä. Siihen kyllästyisi. Vaan ei Mozartkaan riitä toisin kuin väität.


      • Dhommi´´
        muistalääkitysverenpaine kirjoitti:

        koska hän oli niin hyvä, klassinen musiikki jymähti kriisiin.

        Sinäkin olet tuskassa. Tiedät ettet osaa vastaavaa. Ja sitten joku Beatleshemmo tekee ihanaa niin helpon oloisesti. Ei koulutusta, ei montaa sointua.

        Ottaahan se aivoon, mitä joka päivä julistat.

        Totta, ei Beatles riitä. Siihen kyllästyisi. Vaan ei Mozartkaan riitä toisin kuin väität.

        "Sinäkin olet tuskassa. Tiedät ettet osaa vastaavaa."

        En tietenkään osaa Mozartin veroista, hyvin harva on osannut: Beethoven, Bach, Chopin ja Brahms.

        "Ja sitten joku Beatleshemmo tekee ihanaa niin helpon oloisesti."

        McCartney teki toki hyviä pieniä lauluja. Suosikkini ovat When Im 64, Let It Be, Long and Winding ja All My Loving.

        " Vaan ei Mozartkaan riitä toisin kuin väität."

        Mozartilla on hienoja teoksia ja teoksien osia vähän joka nurkassa, mutta en minä pelkästään häntä kuuntele. Barokista moderniin löytyy minun makuani palvelevia juttuja.


      • E-tuomas
        Dhommi´´ kirjoitti:

        "Onko joku pyytänyt sinulta Beatles-palstalle klassisen musiikin harmonia-analyysin? Ei ole, mutta ethän sinä sitä tajua ja jatkat saman pakkomielteisen humpuukin kirjoittamista."

        On pyytänyt! Nimimerkki 15 14 on jo monta kertaa pyytänyt, että näytäpä Dhommi meille Mozartin jonkun laulun soinnut. Samainen hemmo on väittänyt, että Mozartin musiikista löytyisi pelkkiä kolmisointuja ja vieläpä kuulemma iskelmäbiisien verran eli joku onneton viisi sointua. Kyseinen apina on väittänyt, että Mozartin aarioiden harmonia olisi muka samanlaista vauvamusiikkia kuin Beatlesien biisien.

        Mutta tässä todistetaan, että 15 14 oli täysin väärässä: Mozartin soinnutus joka on omana aikanaan ollut erittäin uutta, sisältää pitkäjännitteisiä harmonisia rikkauksia, jotka tosiaan päihittävät Beatlesin 6-0. Niin ei tietystikään pitäisi olla: Onhan Beatles säveltänyt oman Penny Lanensa miltei 200 vuotta myöhemmin, joten siinä pitäisi olla selvästi kehittyneempiä harmonioita, eikä missään tapauksessa noin huomattavasti yksinkertaisempaa materiaalia. Kertoo tietysti paljon Beatlesista.

        Ja lisäksi Beatles toistaa kappaleessaan samaa teemaa koko ajan, vaikkei se edes ole erityisen hyvä.

        Jos et vieläkään oivaltanut, tätä analyysiä oli todella pyydetty! Ja siltä odotettiin popparin haavemaailmassa aivan toisenlaista lopputulosta, ei sellaista joka näyttäisi surullisesti toteen Beatlesin alemmuuden.

        lähde tuohon väitettyyn Mozart soinnutukseen puuttuu.

        Vertailun vuoksi koska vastakkain on ison orkesterin ja toisaalta 4-5 muusikon bändin säestämän laulajan laulu, tulisi olla sovitus jossa on tarkoitus että piano laulaja esittää kyseiset rallit.

        Totuus on että Mozartin aikana 4- tai useampi ääniset soinnut saivat ehkä V7-sointua lukuunottamatta kuulijoissa aikaan reaktion "liikaa nuotteja" joten Mozart pitäytyi pääsääntöisesti kolmisoinnuissa.

        Tuo esitys että Mozartin aikana muka olisi ollut yleisten hyvien tapojen mukaista käyttää jotain sus-sointuja tai vähennettyjä 7-sointuja on lähinnä absurdi, ja dhönnin itsensä jostain jazz-soinnutusoppaasta kopioimaa.


      • Dhommi´´
        E-tuomas kirjoitti:

        lähde tuohon väitettyyn Mozart soinnutukseen puuttuu.

        Vertailun vuoksi koska vastakkain on ison orkesterin ja toisaalta 4-5 muusikon bändin säestämän laulajan laulu, tulisi olla sovitus jossa on tarkoitus että piano laulaja esittää kyseiset rallit.

        Totuus on että Mozartin aikana 4- tai useampi ääniset soinnut saivat ehkä V7-sointua lukuunottamatta kuulijoissa aikaan reaktion "liikaa nuotteja" joten Mozart pitäytyi pääsääntöisesti kolmisoinnuissa.

        Tuo esitys että Mozartin aikana muka olisi ollut yleisten hyvien tapojen mukaista käyttää jotain sus-sointuja tai vähennettyjä 7-sointuja on lähinnä absurdi, ja dhönnin itsensä jostain jazz-soinnutusoppaasta kopioimaa.

        "lähde tuohon väitettyyn Mozart soinnutukseen puuttuu."

        Tein sointuanalyysin itse. Jos siinä sinusta on jokin virhe, korjaa se mieluusti.

        "Vertailun vuoksi koska vastakkain on ison orkesterin ja toisaalta 4-5 muusikon bändin säestämän laulajan laulu, tulisi olla sovitus jossa on tarkoitus että piano laulaja esittää kyseiset rallit."

        Käytin Mozartin Yön kuningattaressa pianosovitusta. Siinä tosin on tismalleen samat soinnut kuin alkuperäisessä aariassa.

        "Totuus on että Mozartin aikana 4- tai useampi ääniset soinnut saivat ehkä V7-sointua lukuunottamatta kuulijoissa aikaan reaktion "liikaa nuotteja" joten Mozart pitäytyi pääsääntöisesti kolmisoinnuissa."

        Sinä et tiedä musiikista mitään. Mozart käytti selvästi aikaansa edellä olevaa harmoniaa, kuten Yön kuningatar, 40. sinfonian finaali tai Don Giovannin kuuluisa loppukohtaus osoittavat.

        "Tuo esitys että Mozartin aikana muka olisi ollut yleisten hyvien tapojen mukaista käyttää jotain sus-sointuja tai vähennettyjä 7-sointuja on lähinnä absurdi"

        Mutta kun Mozartin ei tarvinnut toimia eikä hän toiminut hyvien tapojen mukaisesti, vaan oli innovatiivinen nero. Kerro meille (jos osaat), mitkä soinnutukset eivät olisi Mozartin nuottia vastaavia. Minusta ne ovat tismalleen Mozartin nuotin mukaisia. Osaatko lukea nuotteja?


      • Lennonkusee
        E-tuomas kirjoitti:

        lähde tuohon väitettyyn Mozart soinnutukseen puuttuu.

        Vertailun vuoksi koska vastakkain on ison orkesterin ja toisaalta 4-5 muusikon bändin säestämän laulajan laulu, tulisi olla sovitus jossa on tarkoitus että piano laulaja esittää kyseiset rallit.

        Totuus on että Mozartin aikana 4- tai useampi ääniset soinnut saivat ehkä V7-sointua lukuunottamatta kuulijoissa aikaan reaktion "liikaa nuotteja" joten Mozart pitäytyi pääsääntöisesti kolmisoinnuissa.

        Tuo esitys että Mozartin aikana muka olisi ollut yleisten hyvien tapojen mukaista käyttää jotain sus-sointuja tai vähennettyjä 7-sointuja on lähinnä absurdi, ja dhönnin itsensä jostain jazz-soinnutusoppaasta kopioimaa.

        "Vertailun vuoksi koska vastakkain on ison orkesterin ja toisaalta 4-5 muusikon bändin säestämän laulajan laulu, tulisi olla sovitus jossa on tarkoitus että piano laulaja esittää kyseiset rallit."

        Penny Lanessa käytettävät soittimet ja soittajat.

        Paul McCartney – lead, harmony and backing vocals, three pianos and bass
        John Lennon – harmony and backing vocals, two pianos, congas and handclaps
        George Harrison – backing vocal, handbell and handclaps
        Ringo Starr – drums, tambourine
        George Martin – piano, production, orchestration
        David Mason – piccolo trumpet solo
        Ray Swinfield, P. Goody, Manny Winters – flutes, piccolos
        Leon Calvert, Freddy Clayton, Bert Courtley, Duncan Campbell – trumpets, flugelhorn
        Dick Morgan, Mike Winfield – oboes, cor anglais
        Frank Clarke – double-bass


    • jepuliskee

      Ahhahahahahahahahhahahhahaaaaaaaa.......

      Ihan kiva pikku melodia. ja hyvät sanat.

      Sitten toinen aaaaaaaaaaaa jakso onkin sitä samaa, mitä muissa oopperoissa.

      rakenteellisesti nainen kiljaisee ja orkka vastaa - sitä klassinen on täynnä. Ei mitään odottamatonta. Ja lopetus ti taa tuu...niin tavanomaista.

      Musiikki ja laulu ei ole tasapainossa. Onhan tämä parhaasta päästä näitä lauleskeluita, joissa naisoopperalaulajat esittelevät palkeitaan.

      Ei saanut minua hyräilemään. Onhan siellä parempaakin.

      Myönnetään, taikahuilu oli ensimmäinen oopperani....niin falski sekin vaan ihana.

      • Dhommi´

        Ole vain hiljaa, äläkä ollenkaan esitä noita "näkemyksiäsi"


      • dhommi on urpo
        Dhommi´ kirjoitti:

        Ole vain hiljaa, äläkä ollenkaan esitä noita "näkemyksiäsi"

        Noudata omaa neuvoasi.


      • Dhommi´´
        dhommi on urpo kirjoitti:

        Noudata omaa neuvoasi.

        Noudattaisin, ellen olisi ainoa, joka palstalla opettaa sinua harmonian perusasioista.


      • niinsevaabon
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Noudattaisin, ellen olisi ainoa, joka palstalla opettaa sinua harmonian perusasioista.

        Harmonian perusasiat ovat sinulta pahasti hukassa. Sen siitä kai saa, kun pänttää vuosisataisia finenssejä.

        Välilllä kannattaa palata juurille.


    • 15 + 14

      "Mutta tässä todistetaan, että 15 14 oli täysin väärässä: Mozartin soinnutus joka on omana aikanaan ollut erittäin uutta, sisältää pitkäjännitteisiä harmonisia rikkauksia, jotka tosiaan päihittävät Beatlesin 6-0." : kirjoitti dhönni''

      Väärin, ei voita 6-0.

      Pitäisi kai ensin pohtia onko laulun laadun mitta se että sitä parempi laulu mitä enemmän siinä käytetty sointuja?

      Vastaus on että ei ole.

      Että onko niin että joku kahden soinnun laulu kuten vaikka Jambalaya http://www.youtube.com/watch?v=xnKOVPXhlnE
      on automaattisesti suorastaan kelvoton verrattuna johonkin toiseen lauluun jos siinä toisessa on käytetty sanotaan nyt vaikka yli 20 eri sointua?

      Ei, biisi on biisi on biisi, ja itse biisi on aina oma taiteellinen pläjäyksensä joka joko toimii tai ei toimi.
      Ja toimii varsinkin siinä viitekehyksessä johon ja jossa se on tehty tai sitten ei toimi.

      Jos biisi on oikein hyvä se toimii vaikka se irroitettaisiin kokonaan niistä ympyröistä joissa tai joihin se alunperin mailmaan ilmaantui.

      Antakaamme korviemme päättää:

      Yön kuningattaren aaria
      http://www.youtube.com/watch?v=lo6tb6kj8MA

      Rööperiin (Penny Lane)
      http://www.youtube.com/watch?v=mCUIjr7QPEA

      Yön kuningataren biisi oli tuossa acapella esityksenä, jolloin kaikki yber-kyldyyri-ryönä kuten soinnut ja isonorkesterin sovitus oli riisuttu, mutta toisaalta Rööperiin oli bändiversiona joka antaa sille tässä etua, mutta älkäämme antako sen hämätä.

      Kuulemme selkeästi että Yön kuningattaren aaria toimi tuossa jopa faunan edustajan esittämänä, se siis taatusti on hyvä biisi sinänsä, sitä on turha kenenkään yrittää kieltää.

      Ottakaamme kummankin laulun melodian ja makustelemme niitä, vihellämme - hyräilemme - soitamme nokkahuilulla tai kammalla ja paperilla, ja tyly tosiasiahan on että kumpikin on itse asiassa selkeästi hyvä biisi. Kummassakin on tunnistettavat ja hyvät melodiat.

      Tunnistettava ja hyvä melodia = hyvä laulu.

      Väittäisin kuitenkin että laulu Rööperiin on lauluna noista kahdesta parempi, se ei tunnu ihan niin sanoisko että showcase-biisiltä tai vanhanaikaiselta kuin tuo Yön kuningataren aaria ainakin hieman tuntuu.

      • Dhommi´´

        Yön kuningatar on edelleen täysin ylivoimainen noista kahdesta. Ja sointujen määrällä on todellakin yhteys laatuun, ei kukaan perillä oleva väitä muuta.

        "Pitäisi kai ensin pohtia onko laulun laadun mitta se että sitä parempi laulu mitä enemmän siinä käytetty sointuja?"

        Onko tämä muuten oleellista siinä mielessä, mitä sinä alunperin väitit? Sinä väitit, että Mozartin soinnut olisivat pelkkiä kolmisointuja. Eivät olleet. Sinä väitit, että Mozartin soinnutus olisi taantumuksellista - mutta se olikin uudenaikaisempaa kuin 180 vuotta myöhemmin tehty kevyt musiikki. Kelaapa sitä. Et voi kiistää, että aiemmat lausuntosi ovat täysin vääriä. Niissä ei ole mitään totuudenmukaista.


      • The man in black
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Yön kuningatar on edelleen täysin ylivoimainen noista kahdesta. Ja sointujen määrällä on todellakin yhteys laatuun, ei kukaan perillä oleva väitä muuta.

        "Pitäisi kai ensin pohtia onko laulun laadun mitta se että sitä parempi laulu mitä enemmän siinä käytetty sointuja?"

        Onko tämä muuten oleellista siinä mielessä, mitä sinä alunperin väitit? Sinä väitit, että Mozartin soinnut olisivat pelkkiä kolmisointuja. Eivät olleet. Sinä väitit, että Mozartin soinnutus olisi taantumuksellista - mutta se olikin uudenaikaisempaa kuin 180 vuotta myöhemmin tehty kevyt musiikki. Kelaapa sitä. Et voi kiistää, että aiemmat lausuntosi ovat täysin vääriä. Niissä ei ole mitään totuudenmukaista.

        Soinutujen suuri määrä voi olla hyvä asia, jos se palvelee itse biisiä, eli melodiaa ja tekstiä. Aina ei niin ole. Kuten yllä jo mainittiin, on Jambalaya hyvä esimerkki toimivasta kahden soinnun biisistä. Mitä sitä enempää, jos sen ympärille voidaan rakentaa toimiva melodia ynnä muuta ihmismieltä viihdyttävää.

        Toinen hyvä kahden soinnun biisi ja erittäin suosittu sellainen on Uriah Heepin Lady in black. Erinomainen osoitus tekijöiltään tehdä pienistä aineksista maailmanlaajuinen hitti. Sitähän tuo Jambalayakin on.

        Yön kuningatar ei ole vastaavaan suosioon ja tietoisuuteen ikinä yltänyt. Ehkä siksi, että se on raskasta kuunneltavaa ja siinä on se ulina. Tuo ulina on muuten ainoa kohta biisistä, jonka ihmiset tietävät ja tunnistavat. Eivät kylläkään tiedä biisin nimeä, mutta ulinan he kyllä muistvavat joskus kuulleensa ennenkin, kun se jossain eteen tulee.


      • Dhommi´´
        The man in black kirjoitti:

        Soinutujen suuri määrä voi olla hyvä asia, jos se palvelee itse biisiä, eli melodiaa ja tekstiä. Aina ei niin ole. Kuten yllä jo mainittiin, on Jambalaya hyvä esimerkki toimivasta kahden soinnun biisistä. Mitä sitä enempää, jos sen ympärille voidaan rakentaa toimiva melodia ynnä muuta ihmismieltä viihdyttävää.

        Toinen hyvä kahden soinnun biisi ja erittäin suosittu sellainen on Uriah Heepin Lady in black. Erinomainen osoitus tekijöiltään tehdä pienistä aineksista maailmanlaajuinen hitti. Sitähän tuo Jambalayakin on.

        Yön kuningatar ei ole vastaavaan suosioon ja tietoisuuteen ikinä yltänyt. Ehkä siksi, että se on raskasta kuunneltavaa ja siinä on se ulina. Tuo ulina on muuten ainoa kohta biisistä, jonka ihmiset tietävät ja tunnistavat. Eivät kylläkään tiedä biisin nimeä, mutta ulinan he kyllä muistvavat joskus kuulleensa ennenkin, kun se jossain eteen tulee.

        Itse asiassa Mozartin Yön Kuningatar on säilynyt satoja vuosia, ja on kuuluisa sopraanoaaria. Lisäksi se on erittäin nerokkaasti sävelletty.

        Mozart käytti aikaansa olevaa harmoniaa ja soinnutusta. Beethovenkin sai Mozartin sinfonioiden ja Taikahuilun harmoniasta vaikutteita ainakin vähennettyjen sointujen osalta.

        Mozart oli dim-sointujen rohkea käyttäjä. 40. sinfonia on täynnä rikasta harmoniaa ja ylivoimaisen nerokasta melodiaa koko maailman musiikin historiassa.


    • Elmer Fudd

      "Koomisintahan tässä on se, että aikajanan perusteella Mozartin pitäisi olla alakynnessä. Musiikki menee aina eteenpäin - tai sen pitäisi mennä. "

      Aikajanan? Ettäkö musiikin kehitys onkin vain sitä että tänä vuonna ängetään biiseihin hieman enemmän nuotteja kuin viime vuonna? Että enemmän ja enemmän sointuja biiseihin tai että nyt rummut soittavat 1/32 tahdissa kun viime vuonna soittivat vielä vain 1/8 tahtiin komppia.
      Ei se noin mene, vaan joka kerta kun joku jonkun uuden hyvän melodian kehittää niin musiikki menee sekä eteenpäin että taaksepäin ja jää ehkä myös paikalleen. Musiikkihan on kuin meduusa joka liikkuu sykkimällä päästäkseen sinne tai tänne kunhan vain liikettä tapahtuu.

      Otamme esimerkin. Esimerkin siitä että aina silloin tällöin ilmaantuu sellainen biisi, joka pysäyttää melkein joka hepun kuuntelemaan kun sen biisin ensimmäisen kerran kuulee.

      http://www.youtube.com/watch?v=VdQY7BusJNU

      Siinä on yksi sellainen biisi muutaman vuosikymmenen takaa. Se aikoinaan ainakin minut pysäytti kuuntelemaan kun tuon ensimmäisen kerran jossain kuuli.
      Miksi pysäytti? En tiedä niin vain tapahtui, mutta varmasti mailmassa on yli miljoona biisiä jossa on enemmän sointuja enemmän rummun lyöntejä enemmän sitä tai enemmän tätä, mutta silti tuo "Time after time" on niitä parempi sekä sävellyksenä että myös lauluna. Jos ette usko niin kysykää vaikka Milesiltä:

      http://www.youtube.com/watch?v=OddHP8_Em7s


      "Yön kuningatar on edelleen täysin ylivoimainen noista kahdesta. Ja sointujen määrällä on todellakin yhteys laatuun, ei kukaan perillä oleva väitä muuta."

      Ei ole Yön kuningatar ylivoimainen, vaikka se kieltämättä on taitavan biisintekoammattilaisen tekemä mutta tavallaan on myös aika turha biisi. Toimii hyvin siinä asia yhteydessä johon se on tehty mutta ei tuota biisiä välttämättä juuri muulloin haluaisi kuulla. Ja siinä asiayhteydessäkin se toimii joiltain osin koska meillä on halu jännittää että selviääkö uupperadiiva siitä kiekumiskohdasta vaiko ei. Voisiko väittää että biisinä Yön kuningataren aaria taitaa olla enemmän popiksi tarkoitettu kuin Penny Lane?

      Totuushan on että molemmat kilpailevat biisit ovat hyviä biisejä, ja se kumpi vaiko ei kumpikaan on parempi on puhdas makuasia.

      Ei voi pitää paikkaansa että musiikkin laatua voitaisiin mitata pelkästään siinä käytetttyjen sointujen määrällä.
      Jos sointujen määrä olisi jokin musikin laadun mitta niin mihin silloin enää näin tietokone aikakaudella sitten säveltäjiä tai biisinikkareita tarvittaisiin? Tietokoneellahan voitaisiin periaatteessa muodostaa sävellyksiä jotka sisältävät jopa kaikki mahdolliset soinnut, mutta harva jos kukaan niitä sävellyksiä haluaisi toistamiseen kuulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe