Aikuisen yhtäkkinen allergisoituminen ruoka-aineille

Hyvin allerginen

Hei,

olen 26-vuotias nainen. Olen alakouluikäisenä ollut hyvin allerginen siite- ja eläinpölylle sekä ruoka-aineille. Monta vuotta pystyin kuitenkin syömään normaalisti. Viime vuoden heinäkuun lopussa aloin kuitenkin oksentaa voimakkaasti. Syksyllä lopulta selvisi verikokeista allergia suomalaisille viljoille.

Tilanne kuitenkin paheni vuoden lopussa entisestään, allergiaa alkoi aiheuttaa mm. tattari, mantelit.... Vuoden 2013 alussa minulle tehtiin prick-testit, joissa selvisi 34 eri allergian aiheuttajaa, joista 8 oli jotain muuta kuin ruoka-aineita.

Nyt viimeisen kuukauden aikana tilanne on pahentunut paljon. En pysty syömään enää kuin riisiä, maustamatonta kanaa ja naudanlihaa, kananmunaa, laktoosittomia maitotuotteita, vadelma-mustikka-sosetta, Porvoon lakritsin gluteenittomia lakuja, sokeria, suolaa ja mustapippuria. En mitään muuta. Mikroskooppisen pienet annokset allergisoivaa ainetta aiheuttaa oireita. Esim. vitamiinipillereitä en voi syödä, koska niissä on peruna- tai maissitärkkelystä tai laktoosia. Oireet niistäkin ovat selvät.

Oireina ovat rajut oksentamiset, vatsakipu, ripuli, huulien turpoaminen, nokkosihottuma leukaperissä, märkivä ihottuma sormien välissä sekä kutina suussa, korvissa, nielussa, ruokatorvessa ja silmissä. Myös kovia jäsensärkyjä on ollut todella usein. B12-vitamiini oli verikokeissa todella alhainen. Olen myös hyvin väsynyt jatkuvasti. Leukosyytit verikokeissa usein hieman koholla, muuten testit ok.

Olen altistunut homeelle vuosi sitten työpaikalla muutaman viikon ajan. Tämän jälkeen olin viikon keuhko-osastolla (minulla on astma). Viime kesänä asuntoni kylpyhuoneessa oli kosteutta. Olemme nyt kuukauden asuneet uudessa asunnossa, josta löytyi myös kosteutta kylpyhuoneesta. Remontin pitäisi alkaa pikaisesti. Oireet ovat selvästi pahentuneet uudessa asunnossa.

Olen ensi viikolla menossa vatsalaukun tähystykseen ja tämän jälkeen gastroenterologille. Varasin ajan myös yksityiselle allergialääkärille, aika on 26.4.

Mitä mieltä olet tilanteesta, mistä tällainen aikuisen ihmisen todella äkillinen allergia voi johtua? Onko mitään tehtävissä? Tilanne on todella hirveä.

1

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

      Syytä siihen, miksi aikuisen aiempi hyvä sietokyky tavanomaisille ympäristön allergeeneille häviää ei tunneta. On ilmeistä, että siihen vaikuttavat monet tekijät sekä ympäristössä että ihmisen elimistössä. On tärkeää, että verikokein on selvitetty perustutkimuksia. Ilmeisesti astman tasapaino on myös selvitetty. Monimuotoisten oireiden mm vatsa -ja jäsenoireiden vuoksi on syytä selvitellä ns autoimmunisairauksia. Gastroenterologin selvitykset ovat tärkeät. Jos näissä tutkimuksissa ei tule muita sairauksia esille on hyvä allergialääkärin kanssa selvitellä siedätyshoitojen mahdollisuutta, mikä saattaisi tukea kokonaisvaltaista voimaantumista ja poispääsyä nykyisestä tilanteesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      70
      1362
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      957
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      712
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      369
      703
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe