Onhan tämä ainoa mahdollinen maailma

jjoutava5

ja ainoa 70 palsta tuon symbolin takana. Sekä kaverit. "Köyhyys ei ole ilo vaikka se välillä naurattaa" on otsikkona opettajani pakinassa vuonna 1926 Kaleva lehdessä. Jostakin sivusta ei kyllä saa tulla nauramaan.

Opettaja oli muutenkin viisas mies ja kuuluisa siitä kun Hyrkin koulun pojat kuriin laittoi. Puukengät kolisipulpettien välissä kun ope tukkapöllyä antoi, mutta suunnan ihmisiä meistä kuitenkin tuli.

66

226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • texsanell1

Paljon onkin esillä nyt opettajien asema. Minun sympatiani on kyllä opettajien puolella, joutuvat he kuuntelemaan karmeaa kielenkäyttö joiltakin oppilailta, mikä ennen olisi ollut erottamisen paikka.
      Nyt on oppilaat saaneet uuden valtin, eihän heitä saa työntää ukos ovesta, jos ei itse halua!
      Vahingoittikohan tuo nyt häirikköä?

Eilenhän taisi olla mielenosoitus Hesassa opettajan puolesta ja nimiäkin kerätty 150.000. On se kannanotto, toivoa saa, että jotakin tolkkua tulee asiaan.

• kellokas-----££

klo 9.52 oli 199 277 nimeä

Itsekäs rehtori saa tuta, että järki voittaa.
      Kamalia ovat nuo häiriköt jo lapsesta lähtien.

• kellokas-----££

• ** ** **
        kellokas-----££ kirjoitti:

tästä voi seurata ja vaikka allekirjoittaa adressin

http://www.adressit.com/v/12755933/6P3MAM

"Siksi valmistelen virallisen, Oikeusministeriön ylläpitämän Kansalaisaloitteen avaamista. "

Kerrotaan adressin tiedotteessa, nyt nimiä jo yli 201 000.

• joutavoinen

Takaisin luontoon, sivistys on turmellut ihmiskunnan täysin. Jean J. Rousseau.
      Kun kunta oli perinyt liikaa veroja liikemieheltä, eikä ollut kykenevä palauttamaan rahoja niin kunta määrättiin luovuttamaan mm. kansakoulun pakkohuutokaupattavaksi. v.1926

Opettajani pakina kyllä tuntuu aivan ajankohtaiselta ja ihmiskunta oli täysin turmeltunutta jo silloin, vaikka tämä maailma on paras mahdollinen,- edelleen.

• Noin on. Joku vielä kysyy onko ärsytyskynnys laskenut iän myötä. Sitä en tiedä, on kaiketi yksilöllinen asia, mutta ajatelkaas mitä on tulevaisuudessa kun nykynuoret vanhenevat, ja jos tuo haistattelu ja vi.....lu jos vielä lisääntyy ärsytyskynksen laskiessa. Hyvää ja hyvinkäyttäytymistä on paljon, mutta paha kuuluu aina kauemmaksi valitettavasti.
      Metsään vaan kaikki haistelemaan kevään tuloa. Nuoruus tulee mieleen keväisen metsän tuoksun myötä elävästi, olihan se rantapolku mäntymetsän halki vakituinen treffipaikkamme.

• joutavoinen

Nyt on kyllä jonkun pidettävä nuorten puolia tässä kaplakassa kun mielestäni he ovat hyväkäytöksisiä ja fiksuja. Kuten aina, joku mätämunä pilaa koko soosin.
      Mekkalointi asiasta on hyväksi kun siinä nuoretkin joutuu vähän miettimään ja vanhemmat, jos he yleensä mitään pystyvät mierttimään. Vanhemmat ovat avainasemassa, Minäkin kysyin 30-40v sitten pojalta kiusataanko koulussa? Ei ne uskalla, oli aika pyöreä vastaus.

• * * *

Minua uskallettiin kiusata, olin tyttönen, vain eronneen työläisäidin hiljainen ja hyviä numeroita saava lapsi.
        Silti ei osannut ymmärtää, että asiasta voisi jollekin kertoa. Liekö edes siitä olisi ollut apua.
        Oli kuin olisi päässyt taivaaseen, kun oppikoulun ovi avautui.

Nyt kouluissa vallitseva tilanne perustuu koko yhteiskunnan omituiseen yksilöllisyyden epänormaaliin korostukseen.
        Liian usea vanhempi ei osaa arvostaa koulua, ja siirtää vihamielisyytensä lapsiinsa.
        Toisaalta nuorison ikiaikainen kapina on saanut vallan.
        Ei opettajan tarvitse olla mikään ulosheittäjä, mutta täytyy hänellä jotakin neuvoja olla poistaa suunsoittaja ja pahimmassa tapauksessa väkivaltainen oppilas olemasta vaaraksi muille, ja jopa itselleen.

Aika koko kansalla keskittyä miettimään, mikä on mennyt mönkään.
        Oppiahan Suomessa osataan jakaa, muttei käytöstapoja. Ei usein kodissa, jonne se kuuluu, eikä koulussa, jonka pitäisi olla avuksi asiassa.

• Matamimimmi
        * * * kirjoitti:

Minua uskallettiin kiusata, olin tyttönen, vain eronneen työläisäidin hiljainen ja hyviä numeroita saava lapsi.
        Silti ei osannut ymmärtää, että asiasta voisi jollekin kertoa. Liekö edes siitä olisi ollut apua.
        Oli kuin olisi päässyt taivaaseen, kun oppikoulun ovi avautui.

Nyt kouluissa vallitseva tilanne perustuu koko yhteiskunnan omituiseen yksilöllisyyden epänormaaliin korostukseen.
        Liian usea vanhempi ei osaa arvostaa koulua, ja siirtää vihamielisyytensä lapsiinsa.
        Toisaalta nuorison ikiaikainen kapina on saanut vallan.
        Ei opettajan tarvitse olla mikään ulosheittäjä, mutta täytyy hänellä jotakin neuvoja olla poistaa suunsoittaja ja pahimmassa tapauksessa väkivaltainen oppilas olemasta vaaraksi muille, ja jopa itselleen.

Aika koko kansalla keskittyä miettimään, mikä on mennyt mönkään.
        Oppiahan Suomessa osataan jakaa, muttei käytöstapoja. Ei usein kodissa, jonne se kuuluu, eikä koulussa, jonka pitäisi olla avuksi asiassa.

Meidän poikamme on ollut kaksi vuotta Arabiemiraateissa, Abu Dhabissa opettajana ja kotiutuu nyt kesällä aloittaakseen opettajan toimet Suomessa. Se koulu missä meidän poika opettaa on ilman muuta poikakoulu, tytöillä omat koulunsa, niinkuin noissa kulttuureissa on tapana, jos missä islamilaisessa maassa tytöt saavat koulua käydä.
        Siellä pojat ovat erittäin vilkkaita. Ehtivät paikasta toiseen salamavauhtia, valkoisen mekon helmat vaan heiluvat. He kuitenkin tottelevat opettajaa.
        Tiukka katse ja äänensävy riittää ojentamaan. Vanhemmat eivä saa tietää, jos poika on ollut tuhma, sillä siinä maassa ei ole sellaista lastensuojelulakia, joka kieltäisi lasten ruummiillisen kurittamisen.

• * * *
        Matamimimmi kirjoitti:

Meidän poikamme on ollut kaksi vuotta Arabiemiraateissa, Abu Dhabissa opettajana ja kotiutuu nyt kesällä aloittaakseen opettajan toimet Suomessa. Se koulu missä meidän poika opettaa on ilman muuta poikakoulu, tytöillä omat koulunsa, niinkuin noissa kulttuureissa on tapana, jos missä islamilaisessa maassa tytöt saavat koulua käydä.
        Siellä pojat ovat erittäin vilkkaita. Ehtivät paikasta toiseen salamavauhtia, valkoisen mekon helmat vaan heiluvat. He kuitenkin tottelevat opettajaa.
        Tiukka katse ja äänensävy riittää ojentamaan. Vanhemmat eivä saa tietää, jos poika on ollut tuhma, sillä siinä maassa ei ole sellaista lastensuojelulakia, joka kieltäisi lasten ruummiillisen kurittamisen.

Onpa upea kokemus ja mahdollisuus nähdä muutakin maailmaa, kuin tätä omaamme.
        Vilkkaitahan lapset useinmiten ovat, kun ovat terveitä. Vilkkaus ja tarkoituksellinen ilkeys on vain eri asia.
        Opettajalla on onneksi useimmilla luontaista auktoriteettia, jolloin häntä uskotaan ja häneen luotetaan.
        Ikävä vain, että se ei kaikkiin tehoa, täällä meillä ainakaan.

Liekö siellä kouluvelvollisuus, käyvätkö kaikki lapset koulua, Mutta lieköpä siellä köyhiä ollenkaan, maahan on maailman rikkaimpia, ja Abu Dhabia sanotaan maailman rikkaimmaksi kaupungiksi. Luin, että kouluja on eritasoisia, "paremmissa" on ainakin numeroina kalliit lukukausimaksut.

Kunhan utelen, ei vaada vastausta, mutta olisi mielenkiintoista tietää ihmiseltä, joka omakohtaisesti on tietoinen näistä asioista.

• susmorsian ek.
        Matamimimmi kirjoitti:

Melko samalla suunnalla on minunkin toisen sisareni poika, Kairon Suurlähetystössä. Ei ole täälläkään tullut aiemmin puheeksi, kun ei ole ollut aihetta. Isänsä on egyptiläinen, olleet naimisissa jo nelisenkymmentä vuotta. Tapasivat Moskovassa aikoinaan, kun opiskelemassa olivat siellä yliopistossa, sisareni venäjää ja miehensä matematiikkaa. Yliopiston opettaja hän sitten koko ikänsä, välillä olivat Libyassakin.
        Meillä on hyvin lämpimät välit, minä olen tämän pojan lempitäti, en kuitenkaan nimeltäni Lempi, vaikka oikein kiva nimi se olis.
        On heillä myös tytär, molemmilla hyvin perinteiset egyptiläiset nimet, muttei niitä täällä ole suotavaa kaiketi mainita.

• susm.
        susmorsian ek. kirjoitti:

Melko samalla suunnalla on minunkin toisen sisareni poika, Kairon Suurlähetystössä. Ei ole täälläkään tullut aiemmin puheeksi, kun ei ole ollut aihetta. Isänsä on egyptiläinen, olleet naimisissa jo nelisenkymmentä vuotta. Tapasivat Moskovassa aikoinaan, kun opiskelemassa olivat siellä yliopistossa, sisareni venäjää ja miehensä matematiikkaa. Yliopiston opettaja hän sitten koko ikänsä, välillä olivat Libyassakin.
        Meillä on hyvin lämpimät välit, minä olen tämän pojan lempitäti, en kuitenkaan nimeltäni Lempi, vaikka oikein kiva nimi se olis.
        On heillä myös tytär, molemmilla hyvin perinteiset egyptiläiset nimet, muttei niitä täällä ole suotavaa kaiketi mainita.

Matamimimmille nuo terveiseni tarkoitettu.

• itse harkittava

nimien mainitseminen, minä en julkisella palstalla niin tekisi, pitäisi ainakin olla lupa asianosaisilta. Mahtaako ketään kiinnostaakkaan ventovieraiden ihmisten nimet.

• Matamimimmi
        * * * kirjoitti:

Onpa upea kokemus ja mahdollisuus nähdä muutakin maailmaa, kuin tätä omaamme.
        Vilkkaitahan lapset useinmiten ovat, kun ovat terveitä. Vilkkaus ja tarkoituksellinen ilkeys on vain eri asia.
        Opettajalla on onneksi useimmilla luontaista auktoriteettia, jolloin häntä uskotaan ja häneen luotetaan.
        Ikävä vain, että se ei kaikkiin tehoa, täällä meillä ainakaan.

Liekö siellä kouluvelvollisuus, käyvätkö kaikki lapset koulua, Mutta lieköpä siellä köyhiä ollenkaan, maahan on maailman rikkaimpia, ja Abu Dhabia sanotaan maailman rikkaimmaksi kaupungiksi. Luin, että kouluja on eritasoisia, "paremmissa" on ainakin numeroina kalliit lukukausimaksut.

Kunhan utelen, ei vaada vastausta, mutta olisi mielenkiintoista tietää ihmiseltä, joka omakohtaisesti on tietoinen näistä asioista.

Öljyrikkaita ne poikien perheet yleensä ovat, ja jos eivät ole niin poliisin tai sotilaan työhön ryhtyvät koulun jälkeen.
        Erittäin mielenkiintoinen kokemus meidän pojalla tuo täysin erilaiseen kulttuuriin "joutuminen". Siinä koulussa on myöskin paikallisia naisopettajia ja alussa heidät tunnisti vain koruista tai käsilaukuista, naamaa ei voinut nähdä.
        Nyt jo ovat saaneet luvan pitää huivia, joka kuitenkin peittää koko tukan ja otsan.
        Palveluammateissa toimivat siirtotyöläiset, filippiiniläiset, pakistanilaiset ynm.
        Kaikki on niiiiin halpaa, poika hehkutti viime lomallaan. No onpa tietenkin, Suomen hintoihin verrattuna.

• susmorsian ek.
        itse harkittava kirjoitti:

nimien mainitseminen, minä en julkisella palstalla niin tekisi, pitäisi ainakin olla lupa asianosaisilta. Mahtaako ketään kiinnostaakkaan ventovieraiden ihmisten nimet.

Kuitenkin vastaan viel tähän, kun juuri nämä nimet ovatkin kiinnostavat ja lupa on kyllä, ne ovat Ramses ja Nefertite....Egyptin historiaa jokainen sen verran tuntee!

• Matamimimmi

Kouluasioista oli tarkoitukseni kirjoittaa, ei missään tapauksessa "rehvastella" sillä, että poika on ulkomailla opettajana. Johdonmukaisesti kerroin millaisia kokemuksia ulkomailla, täysin erilaisessa kulttuurissa on olla opettajana.
        Suomessa opettajat ovat lähes lainsuojattomia. Arabiemiraateissa eivät.
        Kuten sanoinkin siellä on lapsiin kohdistuvaa hellyyttä ja lempeyttä, mutta myös vanhempien kuritoimet lapsiaan kohtaan ankarat.
        Tämä viesti on siis tarkoitettu susmorsiamelle, joka kertoi sukulaistensa maailmalla pärjäämisestä. Minä käsitin, että aiheena oli koulu ja lähinnä tuo Alppilan kärhämän aiheuttama kohu.

• Matamimimmi kirjoitti:

Kouluasioista oli tarkoitukseni kirjoittaa, ei missään tapauksessa "rehvastella" sillä, että poika on ulkomailla opettajana. Johdonmukaisesti kerroin millaisia kokemuksia ulkomailla, täysin erilaisessa kulttuurissa on olla opettajana.
        Kuten sanoinkin siellä on lapsiin kohdistuvaa hellyyttä ja lempeyttä, mutta myös vanhempien kuritoimet lapsiaan kohtaan ankarat.
        Tämä viesti on siis tarkoitettu susmorsiamelle, joka kertoi sukulaistensa maailmalla pärjäämisestä. Minä käsitin, että aiheena oli koulu ja lähinnä tuo Alppilan kärhämän aiheuttama kohu.

Kun nyt sattumalta olin vielä hereillä puolustamassa susmorsmaikkua niin sanon aiheen olevan laajempi enkä muutenkaan tykkää että ollaan jossakin tiukassa karsinassa eikä saa kertoa niinkuin ajattelee, ainakaan minua ei tuo häiritse.

• susmorsian ek.
        Matamimimmi kirjoitti:

Impulsiivinen kun olen, niin kirjoitan monesti ihan asian vierestä. Eikös se hyvin tavallisista ole myös puhellessa ihmisten kanssa, liekö niin vaarallista täälläkään.
        Otsikkoa vielä uudelleen vilkaistuani ei se mielestäni viitannut millään lailla vain ope-asioihin. Minulla on omat käsitykseni ja kokemukseni kouluasioista hyvinkin laajalti, joten parempi silloin olla ottamatta mitään kantaa koko asiaan.
        Tuleekohan nyt oikeaan rakoseen, Matamimimmille.

• matamimimmi

Impulsiivinen kun olen, niin kirjoitan monesti ihan asian vierestä. Eikös se hyvin tavallisista ole myös puhellessa ihmisten kanssa, liekö niin vaarallista täälläkään.
        Otsikkoa vielä uudelleen vilkaistuani ei se mielestäni viitannut millään lailla vain ope-asioihin. Minulla on omat käsitykseni ja kokemukseni kouluasioista hyvinkin laajalti, joten parempi silloin olla ottamatta mitään kantaa koko asiaan.
        Tuleekohan nyt oikeaan rakoseen, Matamimimmille.

Tuli perille. Vaikka kirjoittaisit asiaa tai asian vierestä, niin puolustusasianajajasi jjoutava rientää ritarillisesti apuun. Oikeastaan , miksi puolustusasianajajaa tarvitaan kun ei mistään syytetäkään.
        Tarkoitin vain huomauttaa, noista suurlähetystöjen ja Moskovan yliopistosa opiskelleiden sukulaisten esiintuomisesta. Olkoot matematiikan opettajia tai venäjänkielen maistereita tai vaikka suurlähetystön ovenvartijoita.
        Kehuskelun makua, sitä tarkoitin. Koulumaailmasta tiedämme jokainen, enkä nyt oikein ymmärrä miten jollain voi olla siitä laajat tiedot, ellei ole tehnyt peräti väitöskirjaa:"Koululaitoksen muuttuminen kansallisesti ja kansainvälisesti".

• Matamimimmi
        jjoutava5 kirjoitti:

Kun nyt sattumalta olin vielä hereillä puolustamassa susmorsmaikkua niin sanon aiheen olevan laajempi enkä muutenkaan tykkää että ollaan jossakin tiukassa karsinassa eikä saa kertoa niinkuin ajattelee, ainakaan minua ei tuo häiritse.

Sanoit olevasi vielä hereillä puolustamassa susmorsmaikkua.Hyvähän se on, että ritari valkean ratsunsa selässä rientää "puolustamaan". Sanoinkin jo, että mitä puolustamista sellaisessa on jota ei syytetä, eikä mitenkään muutenkaan kiusata.
        Ritarinkilpesi kiiltää hohdokkaasti, vaikka päinvastoin kuin sanoit, et tainnut olla enää "sattumalta hereillä", kun tartuit säilääsi ja riensit puolustamaan.

• jjoutava
        matamimimmi kirjoitti:

Tuli perille. Vaikka kirjoittaisit asiaa tai asian vierestä, niin puolustusasianajajasi jjoutava rientää ritarillisesti apuun. Oikeastaan , miksi puolustusasianajajaa tarvitaan kun ei mistään syytetäkään.
        Tarkoitin vain huomauttaa, noista suurlähetystöjen ja Moskovan yliopistosa opiskelleiden sukulaisten esiintuomisesta. Olkoot matematiikan opettajia tai venäjänkielen maistereita tai vaikka suurlähetystön ovenvartijoita.
        Kehuskelun makua, sitä tarkoitin. Koulumaailmasta tiedämme jokainen, enkä nyt oikein ymmärrä miten jollain voi olla siitä laajat tiedot, ellei ole tehnyt peräti väitöskirjaa:"Koululaitoksen muuttuminen kansallisesti ja kansainvälisesti".

Teki mieli kirjoittaa matalamimmi mutta onneksi huomasin näppisvirheennajoissa

• Matamimimmi
        jjoutava kirjoitti:

Teki mieli kirjoittaa matalamimmi mutta onneksi huomasin näppisvirheennajoissa

Olisit vaan kirjoittanut, sillä olen luultavasti keskikokoista matalampi fyysisesti ja ehkä henkisestikin.Tälläinen pieni ja paksu savokarjalainen.

• Matamimimmi kirjoitti:

Olisit vaan kirjoittanut, sillä olen luultavasti keskikokoista matalampi fyysisesti ja ehkä henkisestikin.Tälläinen pieni ja paksu savokarjalainen.

Olenkin eksynyt leikittelemään liian verbaalisen kirjoittajan kanssa. Juuri nämä ovat niitä joiden heimopiirteitä on syytä kavahtaa. Ainakin kun tälläinen yksvakainen, hiljainen hissukka kun olen.

• Matamimimmi
        jjoutava5 kirjoitti:

Olenkin eksynyt leikittelemään liian verbaalisen kirjoittajan kanssa. Juuri nämä ovat niitä joiden heimopiirteitä on syytä kavahtaa. Ainakin kun tälläinen yksvakainen, hiljainen hissukka kun olen.

Juupa juu! Heitetään vaan huulta. Pilke silmäkulmassa. Me olemme tunnetusti suunsoittajia, ja kuten sanotaan, kuulijalle jääkin vastuu kun meikäläisen kanssa alkaa juttusille.

• susmorsian ek.
        Matamimimmi kirjoitti:

Juupa juu! Heitetään vaan huulta. Pilke silmäkulmassa. Me olemme tunnetusti suunsoittajia, ja kuten sanotaan, kuulijalle jääkin vastuu kun meikäläisen kanssa alkaa juttusille.

Onneksi jo alunperin hymyilevin mielin tulin katsomaan, mitä kaikkea on saatu aikaan Texin yllyttäessä osallistumaan. No onhan sitä, mutta sen olen oppinut, ettei huumorilla saa kirjoittaa, sitä niin harva ymmärtää.
        Niin, tohelo olen ja hemmetin itserakas kehuskelija, että pittää sukulaisten ansioilla ja saavutuksilla "kehuskella", kun omassani lähipiirissäni ei ole oikein kehuskeluun mahdollisuutta. Tällainen mitään tärkeitä titteleitä tai näkyvää jälkipolville muistoksi aikaansaamaton ´asiakaspalvelualalla´elämänsä pakertanut tyllerö. Niin, asiakaspelvelualanimkikkeeseen kuuluu kaiketi minunkin entinen ammattini.
        Vähän surullinen kyllä olen, kun näin vähäisellä tuntemuksella, jos kerran uusi olet, noin vain arvostelua minästäni pystyt antamaan. En kai loukannut sinua jollain lailla, iloinen olin huomatessani sanavalmiin ihmisen ilmestyessä palstalle.

Joutavoinen onkin ensimmäinen ritari elämässäni, vaikka kovasti olen vuosikaudet odottanut siniliinaista beduiiniani karauttamassa kamelillaan luokseni, ei vain näy. Kiitos jjoutava, ylennänkin sinut tässä ensimmäisen luokan ritarimerkillä!!!

• susm.

Onneksi jo alunperin hymyilevin mielin tulin katsomaan, mitä kaikkea on saatu aikaan Texin yllyttäessä osallistumaan. No onhan sitä, mutta sen olen oppinut, ettei huumorilla saa kirjoittaa, sitä niin harva ymmärtää.
        Niin, tohelo olen ja hemmetin itserakas kehuskelija, että pittää sukulaisten ansioilla ja saavutuksilla "kehuskella", kun omassani lähipiirissäni ei ole oikein kehuskeluun mahdollisuutta. Tällainen mitään tärkeitä titteleitä tai näkyvää jälkipolville muistoksi aikaansaamaton ´asiakaspalvelualalla´elämänsä pakertanut tyllerö. Niin, asiakaspelvelualanimkikkeeseen kuuluu kaiketi minunkin entinen ammattini.
        Vähän surullinen kyllä olen, kun näin vähäisellä tuntemuksella, jos kerran uusi olet, noin vain arvostelua minästäni pystyt antamaan. En kai loukannut sinua jollain lailla, iloinen olin huomatessani sanavalmiin ihmisen ilmestyessä palstalle.

Joutavoinen onkin ensimmäinen ritari elämässäni, vaikka kovasti olen vuosikaudet odottanut siniliinaista beduiiniani karauttamassa kamelillaan luokseni, ei vain näy. Kiitos jjoutava, ylennänkin sinut tässä ensimmäisen luokan ritarimerkillä!!!

Jaaha. korjaan tuon nimikejutun....ei asiakaspalvelu vaan palvelunimike. Tuon nimikkeen alle kuuluneekin suurin osa ammateista.

• hei sus

Sanot että niin harva huumoria ymmärtää ja huumorilla ei saisi siksi kirjoittaa. Onko varma että itse ymmärrät toisten huumorin ?

• matamimimmi
        hei sus kirjoitti:

Sanot että niin harva huumoria ymmärtää ja huumorilla ei saisi siksi kirjoittaa. Onko varma että itse ymmärrät toisten huumorin ?

Minuun kolahtaa englantilainen huurori. Se on sellaista vähän satiirista. Ranskalaiset eivät ehkä huumoria paljonkaan viljele. Parasta puhua kansalaisuuksista, eikä niinkään yksilöihmisistä, ettei kukaan vedä herneitä nenäänsä.
        Tunteeko joku humoristisen venäläisen? Minulla on sellainen käsitys, että slaavilainen menttaliteetti on vähän kaihoisa ja surullinen, niinkuin laulussa "Volgan lautturi".
        Meidän maassammekin on eri heimojen välillä eroavaisuuksia. Erilaisuus on tietenkin rikkautta, mutta emme mielellämme suostu olemaan sillä tavoin rikkaita, että aina edes yrittäisimme ymmärtää toisiamme. Yleistämme helposti: Hitaat hämäläiset, kierot savolaiset , suulaat karjalaiset jne. Olisipa onnekasta jos me olisimme sellainen ominaisuuksien coktail: samassa määrin huumoria, vakavuutta,ja hulvatonta hulluutta ja rationaalista tosikkomaisuutta!

• jjoutava

Kiitoksia Sus ennemmin ei olekaan mitään merkkiä koristanut rintapieliäni vaikka sen itse sanonkin, niin ansioita on, - nojoo;)

• fiiuliin*

Minun kouluaikoinani oli kyllä opettaja se joka saattoi olla oiken pa----inen oppilaita kohtaan,

Muistan tapauksen kun olin alakoulusta päässyt yläkouluun ja eka päivänä ruokatunnin jälkeen kun yksi poika oli pudottanut eväänsä murusia lattialle, niin tuo ope pisti pojan nuolemaan ne muruset lattialta pois.
      Ei uskaltanut poika, vaikka suurikokoinen olikin, panna vastaan opettajalle vaan teki työtä käskettyä.
      Sitten me laulutaidottomat , pistettiin laulutunneilla ulos hänen puutarhastaan nokkosia repimään. "ne niin mukavasti kutittavat kämmeniä sitten jälkeenpäin"
      tuumasi vain hirmu.

• pimeä aine/energia?

Ainoa mahdollinen maailma? Tai ainoa jonka tiedämme olevan. Kukapa niistä rinnakkaismaailmoista tietää. Erikoinen tuokin universumi on. Sanovat, että kiinteää materiaa olisi vain 4%?

• pimeä aine/energia? kirjoitti:

Ainoa mahdollinen maailma? Tai ainoa jonka tiedämme olevan. Kukapa niistä rinnakkaismaailmoista tietää. Erikoinen tuokin universumi on. Sanovat, että kiinteää materiaa olisi vain 4%?

tarkoitus oli sanoa 'Paras mahdollinen' Kuulostaakin vähän paremmalta, joku Leibnitz on jotenkin niin sanonut.
        ja Diclerot sanoo "Luonto ei muodosta mitään virheellistä", sitä virheetömyyttä voikin sitten taas luonnossa mietiskellä.

Mutta jokatapauksessa tähän maailmaan on tyytyminen.

• tähtikaukoputki
        pimeä aine/energia? kirjoitti:

pimeästä aineesta kiinnostuneelle:
        Turkulaiset avaruusfyysikot ovat pimeän aineen jahdissa. Planck-satelliitin havaintojen mukaan peräti 90 % avaruuden aineellisesta massasta on pimeää ainetta. Pimeä aine on wimp-hiukkasia ja ihmiset,tähdet ja luonto koostuvat tavallisista rli baryonisista hiukkasista. Yhdestäkään wimpistä ei ole vielä saatu havaintoa, mutta vahvinkandidaatti wimp-hiukkaseksi on neutriinon supersymetrinen partneri neutraliino.

• Ramoona*

Sinä olet minulle vain yksi, yksi tuhansien joukossa.
      En tarvitse sinua, ei, en tarvitse sinua.
      Mutta jos kesytät minut, niin silloin me toisiamme tarvitsemme,
      olisit ainoa maailmassa, elämäni aurinkoinen.
      Olisit ainoa maailmassa, elämäni aurinkoinen.

Tuolla on viljapelto, se on kullanvärinen.
      Se on murheellista, on, on murheellista.
      Mutta jos kesytät minut, niin kultaiset hiuksesi muistan silloin,
      aina kun kultainen viljapelto tuulessa suhisee,
      aina kun kultainen viljapelto tuulessa suhisee.

Koskaan en tulostasi tiedä, se on samantekevää.
      Olen yksinäinen, niin, niin yksinäinen.
      Mutta jos kesytät minut, niin tulosi haluan tietää silloin.
      Odotus antaa jo onnentunteen, sydäntäni lämmittää.
      Odotus antaa jo onnentunteen, sydäntäni lämmittää.

Tähtesi on aivan pieni, yksi tuhansien joukossa,
      silti meille tärkeä, niin, niin kovin tärkeä.
      Koska näin kesytit minut, niin yhdessä tähtiä rakastamme.
      Iäksi toisemme menetämme. Tähdet meitä yhdistää.
      Iäksi toisemme menetämme. Tähdet meitä yhdistää.

De Saint-Exuperýn kirjassa ruusu seuranaan elänyt Pikku prinssi lähtee pieneltä tulivuoritähdeltään muille tähdille etsimään ystäviä. Hän vierailee kuudella tähdellä, saapuu lopulta Maahan. Siellä hän tapaa ketun, jonka kanssa syntyy luottamuksellinen ystävyys. Lopulta prinssi palaa ruusunsa luon, jonka hän tajuaa ainutlaatuiseksi, koska hän on tehnyt sen ystäväkseen. "Tulet vastuulliseksi siitä, jonka olet kesyttänyt". Vaikka kettu ja prinssi eroavat ja menettävät siten toisensa, ystävyys ei kuole...tähdet meitä yhdistää.

Seija Simola tulkitsee mielestäni tämän hyvin herkästi.

http://www.youtube.com/watch?v=f7ou-QiZ5x8

• ei paha raha

Vahva laulu, voimaannuttava esitys. Koskettavat sanat. Jää pyörimään helposti mielen aavikoille. Ei vahinkoa.

• joutavoinen

Tykkään.
        Unohtanut, olen luulisin kuullut joskus tämän. Linkitys oli nyt oikeiki paikallaan.

• Harmi että tämä oli sanojen lopussa --en voinut lauklaa sanoista mukana

• onnistuin kuitenkin kun tekniikka pelaa :=)
        Kiitos Rmoona --saan haaveilla -

• joutavoinen

Kun tämä nyt oli paras mahdollinen joutavan ketju josta
      saan iloa itselleni ja jos huomaan, että iloa on tullut toisillekin se ilo moninkertaistuu.

Kun tämä nyt on paras mahdollinen 70 palsta niin on haljua kehua sitä, mutta kehun kuitenkin, omasta ja puolesta myös sitä. Eihän näitä minulla olisi mahdollista kirjoitella ilman tälläistä palstaa jonka löysin melkein heti kun olin oppinut kirjoittamaan vasta ollen jo 70v kynnyksillä.

Kun tämä nyt on parhaiden mahdollisten 70 ihmisten palsta, ihmisten, jotka ovat sietäneet, suuresti viihdyttäneet ja sivistäneet minua, täten näen oikeaksi kehua myös teitä.

• kaisu-liisa

Veitpä sanat suustani ja ajatukset päästäni.
        Äsken olin vähällä tehdä ensimmäisen aloitukseni siitä, kuinka mukavaa on, että meillä on tämä palsta ja täällä mukavia kirjoittajia.
        Asetin aikomukseni kuitenkin, eihän nyt mopolla mahdottomia, vielä ainakaan.

Minulta ainakin puuttuisi paljon, jos ei tätä paikkaa olisi, enkä olisi tänne eksynyt.
        Jatketaan samaa rataa.

• Tällä haavaa taas palsta on näyttänyt hyvät puolensa. Minäkin kävin profiilini päivittämässä ja laitoin ensimmäistä kertaa sen hymiön, joka kuvaa rakastunutta olotilaa. Pitää sen verran selventää ettei lööppiä synny, kevääseehän minä vaan rakastunut ja rauhaisaan oloon palstalla. Aivan harvinaista herkkua sain maistaa, kun jok vielä tykkäsi aloituksestani, kiitos kiitos! Katkesi vaan kuin kanan lento, ei ole kukaan päivän mittaan mitenkää tyrinyt eikä muninut.

• joutavoinen

On tosi hienoa että olemme tyytyväisiä. Katleija, luin juuri kun Tasalan Vilkku oli rakastunut niin kaverit ei sitä muutosta miehessä ymmärtäneet ja hakivat matolääkkeet apteekista. jne...

• joutavoinen kirjoitti:

On tosi hienoa että olemme tyytyväisiä. Katleija, luin juuri kun Tasalan Vilkku oli rakastunut niin kaverit ei sitä muutosta miehessä ymmärtäneet ja hakivat matolääkkeet apteekista. jne...

Minä tässä iltapuhteella olen lueskellut tätä joutavoisen aloitusta, viesti on venynyt jo aika pitkäksi. Tuo koulukiusaaminen on meille jokaiselle tuttu omalta kouluajalta, eihän sitä silloin kiusaamiseksi kutsuttu. Pajat vähän paini koulun pihalla ja ottivat tyttöjä letistä kiinni, muistan kun pari poikaa paini niin opettaja meni takaapäin päälläolevan niskaan ja vetäisi ylös niin päälläollut poika huusi kuka perkele siellä. Parituntia jälkiistuntoa kummallekin. Tässä on siitä hyvä ketju ei tosiaan mitään sopimatonta toisia kohtaan. Joutavoinen omalla huumorillaan on hyvä mukanaolija, hän osaa hienoin sanakääntein viedä aloitustaan eteenpäin.
        Kiitos myös Ramoonalle hyvästä linkistä, Seijja Simola lauloi upeasti laulunsa, vanhoja lauluja kuulee harvoin.
        Niin catleijja-ek Kyllä me kaikki olemme rakastuneet kevääseen ja tulevaan kesään.
        Hyvää yötä kaikille mukana olijoille Late.

• jjoutava
        joutavoinen kirjoitti:

Täytyy vielä jatkaa tuota tarinaa. Kävi kuitenkin niin että Vilkum rakastuminen eräiden sattumusten takia meni ohi ja kaverit söivät matolääkkeet itse rommin kera, ja poikien elämä jne.
        Sade on vaikuttanut käänteisesti eikä vielä haittaa vaikka sunnutainakin.

• jjoutava

Kovalla koolla kirjoitin Catleija-ek n nimen. Anteeksi, kun on vielä hatara tämä kirjoitustaito. Yhdellä sormella kun kirjoittaa luulisi olevan aikaa huomata virheet, mutta kun ei.
      Kotikylän, Laitasaari.net sivuilla on kerrottu kuinka Aku' Hyrkin koulun pojat kuriin laittoi. res. kapteenilta löytyi auktoriteetti.

Päinvastainen kokemus on kumppanin naisnopettajasta jonka pojat olivat saaneet suunniltaan syyttämällä huonosta ja ilkeästä oppilaiden kohtelusta ja vaativat anteeksipyyntöä. Opettaja käveli poikien perässä ja pyyteli anteeksi, pojat vuoroin antoivat anteeksi opettajalle ja kohta peruivat lupauksensa.
      Nyt puhuin 1940 luvun kouluissa tapahtuneesta

Voi mieskin menettää hermonsa eikä ole sitä auktoriteettia, ei nainen välttämättä ole huonompi kurinpitäjä kuin mies. Ammatinvalinta on välillä pielessä. Opetus aiheessen puutuin nyt tämän verran.

• rehtorille POTKUT -

heti !

Ilmeisesti rehtorilla oli hampaankolossa närää jo ennestään tätä miesopettajaa kohtaan,
      nyt näki tilaisuutensa tulleen päästä eroon itseään paremmasta itselleen uhkana koetusta henkilöstä,
      harmi yhteiskunnalle on, että rehtorin virkaan pääsee myös arvostelukyvyttömät ihmiset,
      tämä rehtori oli ilmiselvästi arvostelukyvytön henkilö,
      ei elä reaali maailmassa,
      oikea toimenpide onkin, että rehtorille anetaan potkut,
      tai siirretään vähemän vaativaan tehtävään, esm, siivoojaksi,
      tai keittiöapulaiseksi,
      todella kamalaa katsoa kun lapsemme ei saa kunnon opetusta,
      vaan omituiset avuttomat rehtorit lepsuilee ja antaa lapsille määräysvalla asioissa joita he ei hallitse ollenkaan.

• aa-pee-see

Kunnioitahan sinä siivoojia, ilman heitä maailma hukkuu pas*aan!!!!!!!!!!!!!

Yhden ainoan median uutisen perusteellako sinä kehtaat tehdä ihmisestä diagnoosejasi????????

Opettele ensin edes Isot alkukirjaimet, vai oletko vasta esikoulussa.

• Rehtorin on siirrettävä erikois luokanopettajaksi , opettaan näitä oppilaita jotka ei hyväksy koulun sääntöjä .

• Näin ja kuulin TV:ss

En kyllä oikein A.Korhosta sympatiseerannut.

Tuollainen inttäjä ei saa helposti oppilaiden luottamusta, kuunteluakin ja hiukan enemmän rakkautta ja vähän
      huumoria mukaan... !

En ainakaan itse joutunut napit vastakkain, leikinlaskusta nautin.

• äiti vaan.

Olitko tarkkisope ? Siellä on usein vitsit vähissä, ja mistä sinä toisten rakkauden määrän tiedät.
        Suurta rohkeutta ja suoraselkäisyyttä vaati sinne ohjelmaan tulla , sekin viraston nainen oli varsinainen jyrä.
        Tuohan se on opettajien keskinäistä luottamusta murentavaa kun sanotaan, "ei minun tunnillani kukaan käyttäydy huonosti , minulla menee hyvin oppilaiden kanssa" tällä tavalla kerätään irtopisteitä vanhemmiltakin, aika halpamaista.

• Minullekin sattui

aina niin kivat oppilaat ja vanhemmat, samoin kuin sinullekin.
        Monet anoivat luokalleni.

Vanhempana toimin muissa tehtävissä koulussa, kun sain
        opintoni päätökseen.

• Onpa ihan "sikamainen" ketju. Kiitos sinulle joutavoinen! Tuolla sikamaisuudella yritän kertoa mitä sanonnalla "petraa kuin sika juoksussa" tarkoitetaan.

Pidetään palsta trimmissä!

• Onpa sikamaisen ovela viesti;)

• susmorsian ek.

Jos tuollainen otsikko riippuisi vain yksinään ilmassa, siitä voisi kehitellä vaikka mitä, ja jos hiukan yhdellä sanalla muuttaisi sitä, kysyisi: Onko tämä ainoa mahdollinen maailma? - sisältö voisi muuttua mitä moninaisimmaksi. Uskon jjoutava, että sallit tällaisen leikittelyn.
      Jotkut voisivat oitis pujahtaa avaruuden sfääreihin, toiset taas pysähtyä ajattelemaan omaa pikku maailmaansa, ovatko tyytyväisiä nykyiseen elämänmenoonsa, rutiinit ovat tulleet monelle jokapäiväiseen elämään. Joillakin on pakkotyytyminen, vaikka olisi vieläkin seikkailumielinen.

Minusta silloin alkaa elämä olla aika loppusuoralla, jos on vielä ajatuksissa ennättää tehdä jokin "keikaus", menipä syteen tai saveen, eikä enää tohdi.
      tehdä mitään. Rajoituksia tekee tietysti monella terveys.

Olosuhteitten pakosta minullakin mennyt vuosi on ´rauhoittanut´minua liikaa ja sepä onkin jo huolestuttavaa, ennätänkö vielä jonkin keikan, mielellään vähän arveluttavan ja riskialttiin.
      Voi hemmetti, enhän ole Huittisissakaan vielä käynyt, Pölhön ohi olen kyllä matkalla Joensuusta Vaasaan ajanut, mutta pitääpä pyöräyttää karttapalloa ja tökätä sormensa johonkin kohtaan. Egyptinkorpikin olis jossain Kainuun maisemissa.....
      No, älkää ottako minua lainkaan tosissanne, vaikka toisaalta pitäs ottaa...totta toinen puoli.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,oy

Sus miksi et käy aamuisin chatissa kuten ennen oletko vielä riidoissa?

• susm.

Perustelepa nyt kerrankin hiton miinustelija tästä lähtien arvosteluasteikkosi, aika alas oot vajonnut, jos ei muuta tekemisistä oo. Raukkishan oot, ei sinusta muuhun olekaan, pieni on maailmasi.

• joutavpvoinen

Tosissaan otan Sus sinut kuten aina. Nytkin tuo seikkailumieli pyrkii pintaan ja harmittavasti tämänkin palstan numeroplussa merkki tuossa päällä, sehän suorastaan lamauttaa, jos vielä lukee palstan antia tulee vaikutelma jostakin vanhoista ihmisistä jotka ei enää mitään uskalla.

• susm.

Riidoissa....? Mistä sellainen käsitys, en tietääkseni. Aikansa se oli kiva paikka, sitten lopahti vaan kiinnostus, kun tuli aikansa siellä melskattua.

• lähetän.

On kuulemma vieläkin hullumpia kuin tuo (,,,,,,,,oy) vaan en minä ole tavannut niitä on tosi harvassa jos uskoo kuulopuheisiin.

• elämäjaedrotiikkaa

Eipä pilata maanantaita tuon kiusantekijän huomautuksilla, pelkät huomauttelut ilman perusteita kyllä kertoo suppeasta ajatusmaailmasta.
      Palstan parhaisiin kirjoittajiin kyllä takertuu.

• susm.

No hyvää tuulista ja ilmeisesti sateistakin päivää toivottelen. Paras lähteä virkistävän adrenaliinin voimin uuteen päivään, poistua hyvän sään aikana.

• Ramoona*

Yhteen aikaan kaikkea mahtavaa ja upeeta tapahtui ihan sikana, sitten simona. Fingerporissa oli hevoskohun aikaan kuva lihakaupasta , jossa hevosta myytiin ihan sikana. Jossain päin se on päntiönään. Ihan muusta piti kirjoittaa, mutta tuo Ruunen sik... sioitus harhautti ajatukset.

Milloin nuo pirun peukalot ilmestyivät palstalle ! Peukaloinnillahan on negatiivinen merkitys ja kävin kirjahyllyilläni vilkaisemassa Nykysuomen sanakirjaa.
      "Peukaloida = sormeilla, hypistellä, käsitellä omavaltaisesti, taitamattomasti, kuv. korjailla jonkin kirjoituksia tai esityksiä."
      Vaalitulosten peukalointi on jo tosi katalaa.

Jj:n otsikointia kehun minäkin, ja jos vaikka ylävitosen läimäyttäisin, tosin ainahan peukun pitäminen ylöspäin on ollut hyväntahtoista ja kannustavaa. Otsikko antaa niinsanotusti tilaa , ei ole valmiiksi liian rajattu eikä pureskeltu. Maailma on mainio sananakin, maa ja ilma ovat elämän edellytykset, vesi voitaneen lukea maan aarteisiin. On alettu puhua värimaailmasta ja erään kampaamon nimi on Hiusmaailma ja Kenkämaailmakin löytyy. Mutta ei se vielä mitään, jossain päin Suomea olen kuullut maalima, Savossa mualima. Koulumaailma on todella oma maailmansa, siitä on monessa ketjussa jo ja yhä hurjempia huhuja liikkuu potkujen taustoista.

Maailmallinen onkin ihan omansävyisensä käsite...hmmm...

• Eri maailmasta

Mistä sinä sen tiedät? Kuka sulle on sen tiedon antanut / lähettänyt / jakanut?

• joutavoinen

Ylävitonen pitää ymmärtää ottaa vastaan (tpläps) Ramoona, sinun mielenlaatusi on sopivan Fingerporilainen, että ymmärrät myös vähän sinnepäin kirjoitusta.

• Makriina

Alkavatkohan päättäjät vihdoinkin ymmärtää, että liian suuret ryhmät eivät kerta kaikkiaan onnistu.
      Tätä opettajat ja OAJ ovat vakuuttaneet jo vuosikymmenet, mutta kuten niin monessa muussakin asiassa, lapset ovat toisen luokan kansalaisia.
      Rauhattomista oppilasryhmistä on kyllä puhuttu ja tiedotettu kaiken aikaa, niin että jos joku päättäjä ei vieläkään ole asiasta tietoinen, on hän kyllä aivan väärässä asemassa eikä tehtäviensä tasalla.¨

Tuttavani kertoi oman poikansa koulunkäynnistä muutamia vuosia sitten, että luokassa oli monen pojan ryhmittymä, jotka olivat nopeita oppimaan ja turhautuneita koulunkäyntiin. Aikansa kuluksi häiriköivät kaiken aikaa. Koulusta pidettiin yhteyttä koteihin, oli palavereita ja keskusteluja, mutta kun tuttavani toivoi, että näille pojille annettaisiin lisätehtäviä ja mielekästä tekemistä, niin pyöritetltiin vain päätä. Se ei käynyt. Kaikkien pitää oppia sama ja vain sama.
      Tasapäistämistä Orwellin tapaan.

Eivät puolikasvuiset pojanjolpit ymmärrä, että he tekevät karhunpalveluksen omille luokkatovereilleen, joiden on mahdoton seurata opetusta. Kaikki eivät ole yhtä hyväoppisia tietenkään. Joskus opettaja onnistui saamaan kaverit auttamaan muita matikan tehtävissä, ja siitä tuttavani poika oli ollut mielissään ja paneutunut tehtävään. Tuttavani ihmetteli, miksi toimintatarmoisia kavereita ei mitenkään ohjattu järkevään tekemisen, vaan syyteltiin pelkästään huonoa kotikasvatusta.

• oooooooooooooooooo..

Alppilan Yläasteen 340 oppilaasta 70 oppilasta on "erityistukipalveluiden saajia" (eli vaikeasti
      oppimisongelmaisia maahanmuuttajia)."

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      2193
    2. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      28
      2106
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2034
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      18
      1452
    5. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1027
    6. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      18
      1019
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      975
    8. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      895
    9. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      884
    10. Minä tunnen sinut

Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      51
      850
    Aihe