Olin tänään 15tkm huollossa ja samalla laitettiin kesärenkaat alle.
Good Yearit näytti olevan minun autoni kesärenkaat.
Siinä odotellessa kävin automyyjäni juttusilla ja otin puheeksi tuon 17" renkaan.
Hän sanoi, että niissä on pienempi vierintävastus! -mitä mieltä olette? -minusta
ensivaikutelmat on sellaiset, että polttoainetta menee jopa enemmän kuin Nokian 16" kitkoilla.........
Palatakseni vielä noihin kesärenkaisiin......edellinen autoni oli 90-luvun lopusta ja sitä edellinen 80-luvun lopusta. -näissä autoissa talvirenkaiden ja kesärenkaiden ero ajettavuuteen oli melkoinen, varsinkin jos kesät oli leveämmät ja matalaprofiilisemmat kuin tavirenkaat..... .-nyt olen vähän vähän pettynyt ajettavuuden parantumiseen renkaan vaihdon jälkeen!
-kysyn siis palstalaisilta, onko Tojotakin saavuttanut sellaisen tason auton alustassa, että auton rengas ei enää näyttele niin suurta osaa ajettavuudessa kuin aikaisemmin, vai onko nuo ensiasennus Good Yearit huonommat renkaat kuin Michelinit tai Continentalit, joista minulla on aikaisempi kokemus kesärenkaina?
Renkaat 16" VS. 17"
41
5250
Vastaukset
- ile D-4D
Tahtoo se vierintävastus kasvaa renkaan leventyessä, ei välttämättä noissa mitoissa, 205/60-16 vs 215/55-17. Ilmanvastus kasvaa varmasti ja lisää kulutusta. Ja kokoa enemmän vaikuttaa itse rengas. Se sun Hakkapeliitta R on tunnettu hyvästä rullaavuudesta. Desi tulee lisää koosta ja toinen desi huonommasta renkaasta.
Ajo-ominaisuuksista olen jäävi kommentoimaan, kun ajelen tyytyväisenä vanhalla autolla ja yritän löytää mahdollisimman kapeita ja hyvin rullaavia renkaita.- The Köle
Meidän entuudestaan tuntema keino paransi ainakin ajo-ominaisuuksia ja varmasti myös kulutusta eli paineilmakompressori. -0,5bar lisää renkaisiin jo alkoi kesärenkaille kuuluva tuntuma löytymään.
-mutta edelleen pelkään pahaa, riittääkö 2 desiä minnekään..... - voi Köle
The Köle kirjoitti:
Meidän entuudestaan tuntema keino paransi ainakin ajo-ominaisuuksia ja varmasti myös kulutusta eli paineilmakompressori. -0,5bar lisää renkaisiin jo alkoi kesärenkaille kuuluva tuntuma löytymään.
-mutta edelleen pelkään pahaa, riittääkö 2 desiä minnekään.....älä itke yhden 0,2 litran perään. Jätä 1 olut viikossa juomatta, jos tuo häiritsee, eikös niin.
- The Köle
voi Köle kirjoitti:
älä itke yhden 0,2 litran perään. Jätä 1 olut viikossa juomatta, jos tuo häiritsee, eikös niin.
Heh!
-ensinnäkin, olet oikeassa! -kun verrataan marginaalikuluja alkoholin juontiin, sadaan todellista respectiä keskustelluun!
-no mä saatan ajaa ajoittain jopa 1000km/viikko, jolloin mun pitää säästää nykyhinnoilla 3 olutta/viikko......ja jos meneekin enemmän 0,4l/100km sitten häviää jo 6 olutta/viikko jne. :-)
No jos totta puhutaan, niin auton kulutus ja nimenomaan taloudellisuusajo on mulla yksi harrastus muiden joukossa...... ei tässä ole kyse mun pörssistä (se on kunnossa :-)....), vaan yleensä kiinnostuksesta autojeni kulutukseen yleensä! - voi Köle
The Köle kirjoitti:
Heh!
-ensinnäkin, olet oikeassa! -kun verrataan marginaalikuluja alkoholin juontiin, sadaan todellista respectiä keskustelluun!
-no mä saatan ajaa ajoittain jopa 1000km/viikko, jolloin mun pitää säästää nykyhinnoilla 3 olutta/viikko......ja jos meneekin enemmän 0,4l/100km sitten häviää jo 6 olutta/viikko jne. :-)
No jos totta puhutaan, niin auton kulutus ja nimenomaan taloudellisuusajo on mulla yksi harrastus muiden joukossa...... ei tässä ole kyse mun pörssistä (se on kunnossa :-)....), vaan yleensä kiinnostuksesta autojeni kulutukseen yleensä!Omasta kokemuksestani dieselillä on ihan sama miten ajaa, kulutus ei paljon siitä heilahda. Sama matka, sama kulutus, so what.
- The Köle
voi Köle kirjoitti:
Omasta kokemuksestani dieselillä on ihan sama miten ajaa, kulutus ei paljon siitä heilahda. Sama matka, sama kulutus, so what.
-jos ei osaa.......so what......
Jos en väärin muista, edellisen autoni ennätys oli 4,66l/100km 1204km matkalla......maantievoittoisessa seka-ajossa.......sen auton EU-maantie 5,2...eli itse epäilen, vuoden 1998 EU-mittaustapoja......jos tekisin nykyisellä saman säästötempun, minun pitäisi ajaa tankkillinen jotain 3,5l/100km seka-ajossa....... - avensis....
The Köle kirjoitti:
Heh!
No jos totta puhutaan, niin auton kulutus ja nimenomaan taloudellisuusajo on mulla yksi harrastus muiden joukossa...... ei tässä ole kyse mun pörssistä (se on kunnossa :-)....), vaan yleensä kiinnostuksesta autojeni kulutukseen yleensä!köle on TYHMÄ .
- turbo 250hv
The Köle kirjoitti:
-jos ei osaa.......so what......
Jos en väärin muista, edellisen autoni ennätys oli 4,66l/100km 1204km matkalla......maantievoittoisessa seka-ajossa.......sen auton EU-maantie 5,2...eli itse epäilen, vuoden 1998 EU-mittaustapoja......jos tekisin nykyisellä saman säästötempun, minun pitäisi ajaa tankkillinen jotain 3,5l/100km seka-ajossa.......älä valehtele sinun autosi kuluttaa..7,5l satkulle.ompa janonen tojota diisseli..älkää sotkeko euroja paskaan hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihöööööööööööööööööööööhöhöhihihihihhjä
- hohhohho
avensis.... kirjoitti:
köle on TYHMÄ .
ja sä tunnut olevan järjenjättiläinen
- P.Alikka
Suurta ero ajettavuuteen ei tosiaan tule siirryttäessä kesärenkaisiin. Tämä siis myös tilanteessa jossa siirrytään 16" talvirenkaista 16" kesärenkaisiin. Ohjaus muuttui hiukan "jämäkämmäksi" ja keskittää ärhäkämmin, mutta valitettavasti myös urat löytyvät herkemmin. Mutta kaiken kaikkiaan muutokset on - 0. Toki sitten esim. motarin rampeissa on pitoa erilailla... Molemmat rengasarjat on meillä Michelinit, talvirenkaat nastalliset.
Oma osansa kesäkulutukseen tekee myös tuo nopeuden nousu 80 -> 100 monella tiellä, joka nostaa kulutusta ja syö osan paremmin rullaavista kesärenkaista.- The Köle
Samoilta tuntuu ensikokemukset.......no katsotaan, kun menen ensi kertaa mutkatielle, silloin yleensä erot kitka vs kesärengas erottuu paremmin.
-ja mitä kulutukseen tulee, niin noilla 100:n nopeusrajoituksilla on jo alla yksi tankillinen 4,8l/100km, joten pitää ajaa koko tankillinen kesärenkailla, ennenkuin lopulliset johtopäätökset voin vetää...... - Mielen Rauha
The Köle kirjoitti:
Samoilta tuntuu ensikokemukset.......no katsotaan, kun menen ensi kertaa mutkatielle, silloin yleensä erot kitka vs kesärengas erottuu paremmin.
-ja mitä kulutukseen tulee, niin noilla 100:n nopeusrajoituksilla on jo alla yksi tankillinen 4,8l/100km, joten pitää ajaa koko tankillinen kesärenkailla, ennenkuin lopulliset johtopäätökset voin vetää......Mitä leveämpi rengas ,sitä suurempi on vierintävastus. Polkupyörässäkin
sen jo konkreettisesti huomaa. ilmavastus leveämmässä renkaassa myös
on suurempi,samaoin uraherkkyys. Itse en ole havainnt mitään positiivista
ominaisuutta Aven Businespaketin mukana tulleilla 17-tuuman renkailla.
Ulkonäkö ekä paranee mutta ei oikeastaan mikään muu. Yhden kesän
ajaneena n. 12 tuhatta km. huomioin lisäksi että ainakin Good Yearit kuluvat
käsittämättömän nopeasti. Rengasmelu on 16-tuumaisia Nokian
nastarenkaita kovempi ja polttoaineen kulutus korkeampi.
55 sarjalaiset muutenkin ovat liian kovat ja epämukavat suomen
paikatuille teille. - The Köle
Mielen Rauha kirjoitti:
Mitä leveämpi rengas ,sitä suurempi on vierintävastus. Polkupyörässäkin
sen jo konkreettisesti huomaa. ilmavastus leveämmässä renkaassa myös
on suurempi,samaoin uraherkkyys. Itse en ole havainnt mitään positiivista
ominaisuutta Aven Businespaketin mukana tulleilla 17-tuuman renkailla.
Ulkonäkö ekä paranee mutta ei oikeastaan mikään muu. Yhden kesän
ajaneena n. 12 tuhatta km. huomioin lisäksi että ainakin Good Yearit kuluvat
käsittämättömän nopeasti. Rengasmelu on 16-tuumaisia Nokian
nastarenkaita kovempi ja polttoaineen kulutus korkeampi.
55 sarjalaiset muutenkin ovat liian kovat ja epämukavat suomen
paikatuille teille.En kyllä vertaisi auton rengasta polkupyörän renkaaseen!
-noissa kapeissa renkaissa tarvitaan hurjat rengaspaineet ja mukavuus on taas sen mukainen. -eli polkupyörä on kaipaamaasi mukavampi LEVEILLÄ Renkailla.
-autossa taas ei tuplata paineita, rengaskoon kapeutuessa..... - takkari
The Köle kirjoitti:
En kyllä vertaisi auton rengasta polkupyörän renkaaseen!
-noissa kapeissa renkaissa tarvitaan hurjat rengaspaineet ja mukavuus on taas sen mukainen. -eli polkupyörä on kaipaamaasi mukavampi LEVEILLÄ Renkailla.
-autossa taas ei tuplata paineita, rengaskoon kapeutuessa.....Ei verratakaan auton renkaita polkupyörän renkaisiin, vaan erilaisia polkupyörän renkaita. Kuten Mielen rauha tarkoitti.
Siirryin aikanaan kapearenkaisesta polkupyörästä leveärenkaiseen polkupyörään ja siinä huomasi vierintävastuksen suurenemisen.
- Mr. X
Goodyearin Efficientgrip oli vierintävastuksenkin osalta testin paras TM:n testissä ja myös Tuulilasi antoi plussaa Goodyearin vierintävastukselle.
Itselläni on kanssa 17 tuuman Goodyearit viime kesänä hankitun Aven alla. Talvirengas oli pehmeämpi ajettava, mutta kyllä kesärenkailla on parempi tuntuma tiehen.- Mielen Rauha
Makuasia,kuka nyt arvostaa mitäkin ominaisuutta. Tuntuma tiehen
uudella Avella on minusta aivan riittävä,vaikka ei jokainen ura ja kuoppa
käsille välittyisikään. Rengasmelu kylläkin kesärenkailla pitäisi olla
pienempi kuin nastoilla,koska sekin on osa mukavuutta,jota itse
arvostan. Tosin ei uusi Ave ole mistään äänekkäimmästä päästä.
Pitäisi päästä kokeilemaan uutta Avensista 16/60-205
kesärenkailla. Uskon että se olisi enemmän omaan makuuni.
Lisäksi hintaero 17-tuumaisiin on huomattava. Kesäkauden
päätyttyä pitänee panna 17-tuumaiset myyntiin. - jännä juttu
Mielen Rauha kirjoitti:
Makuasia,kuka nyt arvostaa mitäkin ominaisuutta. Tuntuma tiehen
uudella Avella on minusta aivan riittävä,vaikka ei jokainen ura ja kuoppa
käsille välittyisikään. Rengasmelu kylläkin kesärenkailla pitäisi olla
pienempi kuin nastoilla,koska sekin on osa mukavuutta,jota itse
arvostan. Tosin ei uusi Ave ole mistään äänekkäimmästä päästä.
Pitäisi päästä kokeilemaan uutta Avensista 16/60-205
kesärenkailla. Uskon että se olisi enemmän omaan makuuni.
Lisäksi hintaero 17-tuumaisiin on huomattava. Kesäkauden
päätyttyä pitänee panna 17-tuumaiset myyntiin.Uuteen autoon halutaan aina ne näyttävät matalaprofiiliset renkaat aluvanteilla, kun kuuluvat ikäänkuin samaan hintaan. Sitten kun ne kuluukin yllättävän nopeasti ja pitäisi käydä omalla kukkarolla ostamalla uudet, alkaa kova itku ja valitus, halutaankin äkkiä halvempaa ja korkeampiprofiilista tilalle. Silloin muistuu vasta aina ne korkeamman profiilin edut mieleen, miksi?
- The Köle
jännä juttu kirjoitti:
Uuteen autoon halutaan aina ne näyttävät matalaprofiiliset renkaat aluvanteilla, kun kuuluvat ikäänkuin samaan hintaan. Sitten kun ne kuluukin yllättävän nopeasti ja pitäisi käydä omalla kukkarolla ostamalla uudet, alkaa kova itku ja valitus, halutaankin äkkiä halvempaa ja korkeampiprofiilista tilalle. Silloin muistuu vasta aina ne korkeamman profiilin edut mieleen, miksi?
-mä en ole oikeastaan halunnut noita 17" autooni, mutta ne kun ovat vakiorenkaat autossani ja Tojolla tuntui olevan kovin tabua mennä muuttamaan noita tehdasvarusteita. -en sano, että ei onnistuisi, varmaan liikkeestä tämä asia on eniten riippuvainen......
- Ave I
215/55-17 on kehältään isompi kuin 205/60-16, joten mittarivirheet muuttuvat. Matkamittari näyttää nyt lyhyempää matkaa eli kulutus voi näyttää lisääntyneen.
- vag mies
Oletteko niin pöljiä ette ota toyon mittarivirhettä kulutuslukemiin. Ne on laskettava.
Siispä kulutuksenne ovat olleet todellisuudessa n6 litraa.
Pirun syöppöjä autoja nykypäivään.
Vag autot on parempia ajaa ja pienempi kulutus. Loppuu ongelmat kun ajatte vagilla. - Tietäjä
vag mies kirjoitti:
Oletteko niin pöljiä ette ota toyon mittarivirhettä kulutuslukemiin. Ne on laskettava.
Vag autot on parempia ajaa ja pienempi kulutus. Loppuu ongelmat kun ajatte vagilla.Silloin ne ongelmat vasta alkavat kun ostaa vaginaattorin!
Minkä polttoaineessa säästät,ainakin tuplasti maksat
remonttikuluina. Alan ammattijulkaisuista olen lukenut että
Vikareenassa voivat kalliit korjauskulut yllättää! Uskottava kai se on.
Moni vanha vokkelomies on todennut,nyt riitti,ei enää volkkaria. - juuri näin
Tietäjä kirjoitti:
Silloin ne ongelmat vasta alkavat kun ostaa vaginaattorin!
Minkä polttoaineessa säästät,ainakin tuplasti maksat
remonttikuluina. Alan ammattijulkaisuista olen lukenut että
Vikareenassa voivat kalliit korjauskulut yllättää! Uskottava kai se on.
Moni vanha vokkelomies on todennut,nyt riitti,ei enää volkkaria.Tunnet varmaan montakin ikäistäsi vanhaa yli 80 vuotiasta Vokkelomiestä, joka on sanonut, että nyt riittää, ei enää Vokkeloa. Lääkäritkin suosittelee siinä vaiheessa jo Tojoa.
- The Köle
vag mies kirjoitti:
Vag autot on parempia ajaa ja pienempi kulutus. Loppuu ongelmat kun ajatte vagilla.Ei tässä nyt mistään ongelmista puhuta!
-nää on makuasioita ja mutua, mitä tässä aloituksessa puhutaan......
En muuten ole nähnyt AINUTTAKAAN kulutuslaskelmaa, jossa huomioidaan mittarivirheet. -ei Tojo ole ainoa automerkki, jossa mittarivirhettä esiintyy.....
4,8l/100km kulutukseni ei ole 6l/100km -matkamittarivirheet kaikissa autoissa ovat 1-2% luokkaa, myös ovat olleet Toyotissa:
Normaali laskutapa: 48l ja mittarissa 1000km tekee 4,8l/100km
1% virhe: 48l ja tod. 990km tekee n. 4,85l/100km
2% virhe 48l ja tod. 980km tekee n. 4,9l/100km
5% virhe 48l ja tod. 950km tekee n. 5,05l/100km - vai ei ongelma
The Köle kirjoitti:
Ei tässä nyt mistään ongelmista puhuta!
-nää on makuasioita ja mutua, mitä tässä aloituksessa puhutaan......
En muuten ole nähnyt AINUTTAKAAN kulutuslaskelmaa, jossa huomioidaan mittarivirheet. -ei Tojo ole ainoa automerkki, jossa mittarivirhettä esiintyy.....
4,8l/100km kulutukseni ei ole 6l/100km -matkamittarivirheet kaikissa autoissa ovat 1-2% luokkaa, myös ovat olleet Toyotissa:
Normaali laskutapa: 48l ja mittarissa 1000km tekee 4,8l/100km
1% virhe: 48l ja tod. 990km tekee n. 4,85l/100km
2% virhe 48l ja tod. 980km tekee n. 4,9l/100km
5% virhe 48l ja tod. 950km tekee n. 5,05l/100kmOn sulla, jos auton kulutus pitää kahdella desimaalilla laskea.
- samaa mieltä
juuri näin kirjoitti:
Tunnet varmaan montakin ikäistäsi vanhaa yli 80 vuotiasta Vokkelomiestä, joka on sanonut, että nyt riittää, ei enää Vokkeloa. Lääkäritkin suosittelee siinä vaiheessa jo Tojoa.
Jep, toi ota, kun rupeat uudelleen tarvitsemaan vaippoja.
- The Köle
vai ei ongelma kirjoitti:
On sulla, jos auton kulutus pitää kahdella desimaalilla laskea.
-ei se ole ongelma.
-harrastan taloudellista ajoa, ihan omaksi hyvikseni! -jos onnistun, voi palkita itseäni parilla ylimääräisellä oluella, kuten tuossa jo toisessa viestissäni laskeskelin.....jos en, voin juoda ne oluet sitten muuten vaan, vaikka vitutukseen :-)
Ei minulla ole tapana laskella kahdella desimaalilla, mutta osoittaakseni ed. mainitun mittarivirheen vähäisyyden kulutukseen, se oli pakko tehdä. - Tietäjä
juuri näin kirjoitti:
Tunnet varmaan montakin ikäistäsi vanhaa yli 80 vuotiasta Vokkelomiestä, joka on sanonut, että nyt riittää, ei enää Vokkeloa. Lääkäritkin suosittelee siinä vaiheessa jo Tojoa.
Jos on vokkelomiehenä vanha niin ei se tarkoita että olisi vanha iältään.
20 vuotta vokkelon vikoja maksaneena on jo ikuisuus eikä ikää tarvi
olla vielä kuin 38.
- paras rengas
on käsitykseni mukaan aina se kaikkein halvin rengas.
- Waikutus
Menee, mutta siihen vaikuttaa myös rengaskoosta johtuva mittarivirheen pienentyminen tai jopa matkamittarin liian pieni näyttö ja kesärajoitusten myötä keskinopeuden nousu.
- ile D-4D
Heitänpä pohdintoja omista rengaskokeiluista.
Tällä hetkellä kierrossa on neljä sarjaa:
185/65-15 Michelin X-Ice North
185/65-15 Michelin Alpin A4
185/65-15 Michelin energy Saver
195-55-16 Toyo Proxes V-luokka
Kolmet ensimmäiset ovat virallisia Avensiksen peltivanteita ja neljännet 2gen Priuksen 6-tuumaiset alkuperäisvanteet. Ostin ne siksi, koska kapeaa aluvannetta ei jälkiasennusmarkkinoilta löytynyt. Mutta koska ostettaessa oli päällä uudenveroiset raaserin renkaat, pakko ne on ajaa loppuun. Ominaisuudet ovat loistavat, mutta onneton rullaus ketuttaa, vaikka painetta lyö 1 bar. Ajatuksena on joskus laittaa kapea 16-tuumainen rengas, kunhan ne joskus tulevat markkinoille. Noilla 195 Toyoilla ei mennyt yksikään tankillinen alle viiden litran kulutuksella. Energy Savereilla tyypillinen sekatankillinen on 4,7-4,8.(ennätys 4,2) Ja matkamittari näyttää usean prosentin liian vähän, eli todellinen kulutus on desin pari pienempi.
Vakiorenkaita 195/60-15 en viitsi enää ostaa, koska 185/65-15 ovat paremmat. Energy Saverit ovat rullanneet hyvin alusta asti ja Alpin A4:set ovat parantuneet 50 tkm ajettuina (rullaus parantunut). Sydäntalvena niillä joutuu ajamaan jo todella nöyrästi. Tarkoitus on ajaa ne loppuun suvikumeina.
Voi olla, että, jos nasterengaskieltoa ei tulevina vuosina tule, ostan vielä yhden sarjan niitä "pahan päivän varalle". Saksankitkoista on vaikea luopua, eli niillä ajelen suurimman osan vuotta myös jatkossa. On mahdolliusta, että korvaan nastarenkaat pohjolan kitkoilla, mutta silloin puolikuntoista "pakkopulla" välikausirengasta on kulutettavana turhan paljon.- The Köle
Näiden ensituntumien perusteella minulle heräsi ksysmys, voisiko noiden 215 renkaiden tilalle seuraavaksi laittaa 205 renkaat?
-tämä asia kait riippuu a) siitä, että 205/55/17 rekaita on myytävänä järkevään hintaan ja b) mikä on autoni vakiovanteen leveys, sopiiko...........
-jos halkaisija pikkasen laskee, niin se ei ole ongelma ajaa mittarin mukaan 5km/h tunnissa lujempaa, ettei ole muiden jaloissa......
- ile D-4D
Näyttää 215/55-17-kokoa olevan paremmin tarjolla kuin 205/55-17-kokoa. Suolaisia ovat molemmat. Valikoimaa voi tutkia näillä nettikauppojen hakureilla:
http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/-/-/215/55/17
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?suchen=Ordern&cart_id=19083163.136.7807&ranzahl=4&Breite=215&Quer=55&Felge=17&Transport=P&dsco=136&sowigan=So&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&sort_by=Lable_1roll
Veikkaan vanteen olevan 7-tuumainen, jolloin siinä on pelivaraa parikymmentä milliä molempiin suuntiin.
Ainut A-luokan vierinnällä rankattuna on 215:sena Toyo Nonoenergy 2.
Jos minulla olisi uusi Ave 6,5- tuumaisilla 16-vanteilla, kokeilisin siihen 195/65-16 pakun renkaita (Continental VanEco tai Hakka C Van). Molemmat ovat T-luokan renkaita ja cr-kertoimella 0,006 (vierinnän EU-label B) ,Ha-normirenkaat 0,008-0,010. Ja bonuksena paineenkesto 4,5 bar, miinuksena lisäpaino.
Noille Priuksen vanteille suunnittelen 175/75-16 renkaita.- ho hoijaa
C rengas henkilöautoon, no mikäettei. Jyrä rengas
Ajettavuutta on helppo sillä vieläkin huonontaa. - The Köle
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl#station_search
Siinä minun suosikkini seuraavaksi renkaaksi. -toki tilanne voi olla muuttunut ostohetkellä......
-kaikki renkaat tänä päivänä lienee pidoltaan riittävät Suomen hitaille nopeusrajoituksille. Minua miellyttää tuossa eniten -2dB melussa. Samoin isällä oli 205/60/15 Dunlopit, jotka olivat hiljaiset...... - ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
The Köle kirjoitti:
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl#station_search
Siinä minun suosikkini seuraavaksi renkaaksi. -toki tilanne voi olla muuttunut ostohetkellä......
-kaikki renkaat tänä päivänä lienee pidoltaan riittävät Suomen hitaille nopeusrajoituksille. Minua miellyttää tuossa eniten -2dB melussa. Samoin isällä oli 205/60/15 Dunlopit, jotka olivat hiljaiset......Meillä autoilupiireissä tiedetään mikä Dunlop on. Nauramme sille. On todella onneton rengas.
- The Köle
Päivitystä kehiin!
-ajoin tänään ns. "Anoppila-reisun", jota voidaan pitää luotettavana eli renkaille identtisenä reissuna.
-kitkoilla vastaava meni 4,4l/100km
-kesärenkailla vastaava 4,8l/100km
Kun tuota nyt lähdetään purkamaan, niin ensiksi haluan tuoda ilmi sen tosiasian,
että nopeusnäyttötaulun mukaan 17" näyttivät 4km/h vähemmän virhettä-
Toisekseen varsinkin mutkaisella tiellä ja salakavalasti muutenkin ajonopeus oli suurempi, vaikka nopeusrajoitukset olivat samat "vertailulenkillä"
Johtopäätös: -Ensikokemuksilla nurkkaajossa, jossa 8-tie Porin eteläpuolella on kovin karkeassa kunnossa, kulutus on suurempi (jopa 0,5l) mutta tien pinnan ollessa tasainen, ero vierinnässä ei ole merkittävä. -suurin ero syntynee keskinopeuden ja todellisen nopeuden noususta!
Mitä ajettavuuteen tulee, niin ajaa noilla 17" mutkatietä vakkarilla M-L 100km/h ihan helposti........ja tämä taas selittää renkaan kulumisen, verrattuna korkeampi-profiiliseen, joilla ei tule ajettua yhtä kovaa......- ile D-4D
Jos sulla on 205/60-16 R:rät ja 215/55-17 GY:t, niin ero mittarissa pitäisi olla 2%, eli sen desin se selittää. Tai toi sun 4 km/h pitäisi olla nopeudella 200km/h ja ei taida Tielaitoksen näytöt sinne asti riittää.
Heitit muuten hyvän perustelun nastojen kieltämiselle. Sileillä teillä kaikkien autojen kulutus tippuisi 1-2 dl. - The Köle
ile D-4D kirjoitti:
Jos sulla on 205/60-16 R:rät ja 215/55-17 GY:t, niin ero mittarissa pitäisi olla 2%, eli sen desin se selittää. Tai toi sun 4 km/h pitäisi olla nopeudella 200km/h ja ei taida Tielaitoksen näytöt sinne asti riittää.
Heitit muuten hyvän perustelun nastojen kieltämiselle. Sileillä teillä kaikkien autojen kulutus tippuisi 1-2 dl.-noi taulut näyttää sitten sitten puutaheinää...... :-)
-nojoo omaa virhettäkin voi olla sellaset 0,5-1km/h suuntaansa, ei toi Aven mittaritaulu niin tarkka ole :-) viisarin paksuuskin on jo jotain.
-mutta kirjoitukseni perustui siihen, että minusta viimeksi samalla reitillä mä ajoin 95km/h ja taulu näytti 87km/h nyt ajoin 90km/h ja taulu näytti 86km/h........ se taulu muuten näyttää kolmea viivaa, kun nopeutta on yli 90km/h taulun mukaan.
-pitää tietysti huomioida, että HP:t olivat 15tkm ajetut GY:t 0,5tkm ajetut........ - The Köle
-tämän reiluun kulutuksen nousuun nurkka-ajossa, voi olla syy toinenkin, ettei välttämättä renkaat!
-samaan aikaan kun kesärenkaat tuli kehiin, lopetin käytännössä auton esilämmittämisen. -saattaa olla, että yöllä jopa pakkaasella on käyty vaikka töihin lähtiessä onin ollut jo useita plus-asteitä.
-eli osasyy saattaa olla kylmä moottori ja siitä noussut kulutus........ - ile D-4D
The Köle kirjoitti:
-tämän reiluun kulutuksen nousuun nurkka-ajossa, voi olla syy toinenkin, ettei välttämättä renkaat!
-samaan aikaan kun kesärenkaat tuli kehiin, lopetin käytännössä auton esilämmittämisen. -saattaa olla, että yöllä jopa pakkaasella on käyty vaikka töihin lähtiessä onin ollut jo useita plus-asteitä.
-eli osasyy saattaa olla kylmä moottori ja siitä noussut kulutus........Tuli vielä mieleen, kun toisessa viestissäsi kerroit tankkaavasi Nesteen Pro:ta. Siinäkinhän talvilaatu vaihtui jo kesäiseksi ja sen vaikutus lulutukseen on 3-4% eli enemmän kuin mittarivirhe tai renkaista johtuva muutos. Eli kaksi lisädesiä takkiin tulee kesärenkaille.
- 16-17"
Mittarivirhe siinä muuttuu. Kun otin 16" nastarenkaan irti, ei 17" kesärengas mennytkään paikalleen ennen kuin tunkkasin autoa ylemmäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539