Tietzen syndrooma ja astma ja rintakipu

las1

Ensin alkoi muutama vuosi sitten ihmeelliset rintakivut jotka sitten diagnosoitiin Tietzen syndroomaksi. Muutaman kuukauden jälkeen sain myös astman ja kaksi lääkettä.

Ennen urheilin todella paljon, nykyisinkin liikun paljon mutta en laadukasti enkä nauti juuri lainkaan liikunnasta. Painoakin on tullut lisää 20 kiloa.
Kun pulssin nousee yli 120 alkaa rintakipu ja tuntuu, että tukehdun just siihen paikkaan. Kipu loppuu pikku hiljaa, kun hidastan vauhtia.

Sydämessä ei ole vikaa. Mutta eipä juuri kannata kivusta lääkärillekään puhua, kun eihän minulla ole kipua, kun rauhassa istun.
Onko tämmöinen vaiva tyypillistä astmaatikkolle?
Minua hoitaa vain työpaikkalääkäri enkä koskaan ole käynyt oikealla astmalääkärillä.

4

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

      Astmaan liittyy rasituksensiedon alenemista. Astmalääkityksen aloittamisen jälkeen tämä oire helpottaa ja hoidossa oleva astma sinällään ei ole este edes huippu-urheilutasoiselle liikkumiselle. Ilmeisesti sydänperäiset syyt on tutkittu? Jos näin on niin saattaa olla, että astmalääkkeiden osalta lääityksen riittävyyttä/sopivuutta voi vielä tarkistaa.

    • las1

      Kylläpä onkin ollut huono olo monta viikkoa.
      Tilasin ajan yksityiselle astmalääkärille ja lääkitys muutettiin täysin.
      Nyt menee
      Seretide
      montelukast
      ventolide evihaler
      ja prednisolon kuurina pahemisvaiheessa eli nyt.

      Miltä tuollainen määrä lääkkeitä kuullostaa?

      Minulla on työterveyshuolto mutten sieltä saanut apua.
      Pitääkö minun todellakin käydä jatkossakin yksityisellä?

    • las1

      jaa mikähän tuo yksi lääle on.
      Paketissa lukee montelukast mutta apteekin ohjeessa singulair?
      astman lisälääke ja yksi illalla.

    • teija.dunder

      Astmalääkitys on runsas ja astman hyvä hallinta sen myötä saavutettavissa. Aiemmin kerroit, että kunto on alentunut ja paino noussut joten niiden palauttaminen aiempaan on tärkeää astman ja elämänlaadun kannalta. Terveyskeskuksissa on nimetyjä astmahoitajia ja astmaan perehtyneitä lääkäreitä useimmissa kunnissa, joten ohjausta astman hoitoon voi hakea sielta yksityislääkäriasemien ja työterveyshuollon lisäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      75
      1453
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1247
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      994
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      80
      801
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      742
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe