Vehnä-allergia ?

Testejä kaipaava

Voiko vehnä-allergian testata testeillä tai muiden viljojen. Voiko vilja-allergian erottaa keliakiasta muulla tavoin kuin tutkimalla suolinukan katoamista. Gluteeniton ruokavalio auttaa vähän, mutta parhaiten sopii luontaisesti gluteeniton. Veritestissä IGA oli miinusta , mutta IGG plussaa.En haluaisi aloittaa uudestaan vehnän syöntiä ja pilata terveyttäni, olen jo ollut 4 vuotta gluteenittomalla. Aikaisemmin olin 2 vuotta ja aloin syödä normalisti ja oireet palasivat. Haluaisin kuitenkin tietää, jos kyseessä on sittenkin vehnä-allergia. Jotenkin osa oireista puhuu sen puolesta. Olen varmuudella lisäksi allerginen lepälle, kumille, nikkelille, kuparille ja sulffalle sekä monille kosmeettisille aineille.

7

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

      Ns välitöntä allergista reaktiota vehnälle, kauralle, rukiille ja ohralle voi tutkia IgE-vasta-ainetasoja mittaamalla. Välittömiä oireita ovat nopeasti ilmaantuvat nokkosihottuma/allergiset silmä-nenäoireet/astman oireet ja välitön oksentelu/ripulia vilja-altistuksen jälkeen. Näitä oireita on selvästi pienellä osalla niistä, jotka epäilevät oireiden liittyvän viljojen käyttöön. Suuremmalla osalla oireet ovat ns suolioireita. Keliakian osalta diagnoosi perustuu gluteiiniruokavalion aikana otettuun ohutsuolen koepalalöydökseen, erityisesti silloin kun IgA-testit ovat negatiiviset.

    • Testejä kaipaava

      Kiitos tiedoista. Minua alkaa yskittää gluteenitonta leipää syödessä ja limaa kertyy kurkkuun ja silmät vuotaa ja nenä menee tukkoon, (ripulia ja oksennuksia ei ilmaannu, ehkä närästysoireita kylläkin) Näin ei tapahdu, kun syön kotona tehtyä luontaisesti gluteenitonta leipää. Vaika oireet tuntuvat melko selville, ei silti voi varmuudella väittää, että kyse olisi juuri siitä vehnästä. Kuinka pitkäksi aikaa pitäisi palata gluteenipitoiseen ruokavalioon, jotta suolinukka osoittaisi keliakian olemassaolon ? Minulla on myös ollut vuoden ajan hilseilevä päänahka ja finnin tapaisia näppylöitä hiusrajassa, etenkin ohimoilla ja niskassa. Finnikausi on kuitenkin vuosikymmenien päässä takanapäin. Mitkään hilseshampoot eivät tehoa. Voiko päänahkaoireetkin liittyä ko. allergiaan? tarkoittaako IgE- testit lapputestejä ja prick-testejä, voiko testata kotona ja/tai vaatiko testit lääkärin lähetteen?

    • teija.dunder

      Päänahan oire sopisi seborroiseen ekseemaan. Se ei liity allergiaan ja siitä saa lisäinformaatiota esim terveyskirjastosta. Prick-kokeet ja spesifiset IgE-vasta-aineet verikokeena liittyvät välittömään allergiaan ja niihin tarvitsee yleensä lähetteen. Se, kuinka pitkä gluteiinidieetin pitäisi olla ennen biopsiaa, on ilmeisesti osin yksilöllinen asia. Tämän vuoksi siihen ei ole tarkkaa suositusta muutoin kuin, että dieettiä kannattaa pitää kuukausia ennen biopsian ottamista.

    • Testejä kaipaava

      Kiitos vielä lisätiedoista. Ehkä kannattaa ensin testata se vehnä-allergia. Olen kahdesti jo ollut gluteenittomalla dieetillä. Ensimmäisellä kerralla noin 3 vuota ja nyt jo kaiketi 5 vuotta. Lopetin, kun varmaa tietoa ei ollut keliakiasta, mutta oireiden pahennuttua ja kun IgG- testi oli positiivinen aloitin dieetin. Olin jo ollut 3kk dieetillä ja silti IgG oli positiivinen. Voikohan olla vehnä-allergia tai muun viljan ja samalla henkilöllä lisäksi keliakia?

    • Testejä kaipaava

      Lisätietoa siihen päänahan ihottumaa, luin ko. seborroisesta ekseemasta.Kuvaus sopii ihottumaani, mutta "finnejä on päänahassakin, niitä voi puristaa ja jotakin tihkuu ulos. Vaiva alkaa olla todella kiusallinen. Otsassa on lisäksi, jolla oireella ihottuma alkoi pieniä matalia rakkuloita, jotka eivät ole kipeita, mutta rumentavat ihoa. Rakkulat ovat noin 2,5-3mm halkaisijaltaan, enimmäkseen värittömiä, joskus punottavat. Olen allerginen mm. lepälle, sulfalle, kumille ja kuparille ja nikkelille ( myös huonolle kullalle eli jos kuparipitoisuus suuri) ja monille kosmeettisille aineille, tietyille väreille ja kynsilakalle. Olen testannut ruoka-aineita, jättänyt juuston välillä pois pitkäksi aikaa jne ja silmälaseja olen myös epäillyt, muovin sisässä on metallia ja lasit jo vanhat. Tietysti tulee mieleen ihokeliakia ja psoriaskin, jopa täit. Ihottuma pahenee lakki päässä ulkona ja paranee hieman nukkuessa

    • teija.dunder

      Seborroinen ekseema sijaitsee tyypillisesti päänahassa. Joskus atooppisen ekseeman hiuspohjaihottuma voi olla hyvin samanlainen kuin seborroisessa ekseemassa. Kertomuksesi mukaan oire on ollut pitkää, joten suosittelen käymään esim yleislääkärillä tai ihotautilääkärillä riittävän hoidon aloittamiseksi (esim salisyylivoide ketokonatsolishampoot kortiskosteroidiliuos hiuspohjaan).

    • Testejä kaipaava

      Kiiitokset jälleen. Useimmiten olen onnistunut lopulta jäljittämään syyllisen, mutta tämä on oikukkaampi.
      Lääkäritarvetta olisi muihinkin vaivoihin,kuitenkin ainakin omalle lääkärille pääsy on hyvin vaikeaa, ellei ole vakva akutti sairaus, siksi olen yrittänyt yksin ensin jäljittää syyllistä. Lapsena sain kellonremmistä ihottuman, sen soljesta ihottuma kulki sisäpuolella käsivartta kyynärvarteen asti, kunnes ihotautilääkäri sen paljasti nikkeliallergiaksi. Metallipannasta sain suuria paukamia korvan taakse ja päänahkaan, diagnoosista selvittiin jo omin avuin. Halvoista kultakorvarenkaista syntyy hilseihottuma korvalehteen parissa tunnissa ja silmäluomeen hilsettä kosmetiikasta (omituista kyllä esim. kynsilakasta käsissä. Tiedän että lääkärillekkin tuottaa diagnoosi ongelmia. Toisaalta lääkitys on kai allergiassa jokseenkin sama riippumatta aiheuttajasta. Olen nyt ollut ilman parhaita silmälaseja ja ihottuma on hieman lievempää. Ihon rasvaongelmiinkin se ehkä liittyy, sillä ohimoiden ja korvan seudun tarkennettu ja tehostettu pesukin lievittää. Kuitenkin niitä yllättäen syntyy aina lisää ja tuoreita "puristettavia" aivan kuin teini-iässä finnit, nämä eivät kypsy kuitenkaan ihan samalla tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1560
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      117
      1261
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1186
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1054
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      86
      862
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      792
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      785
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      383
      769
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      127
      728
    Aihe