Jos laitettas jokainen kuvat

saara-.-

Heitän haasteen: Jos seisotte sanojenne takana niin kirjautukaa omilla naamoillanne, niin tietää tulla kasvotustenkin juttelemaan!

Eikös tämän kaiken pitäisi olla avointa ja rehellistä? Jäisi varmasti suurinosa turhista ilkeilyistä pois!

27

109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18...0

Kaunis nainen

• Kaunis kiitos! :)

• Hallelujaa Jeesus

Jeesus on Herra. Suostukaamme hänen pelastettavakseen.

Joh. 6:63
      - Henki on se, joka eläväksi tekee;
      - ei liha mitään hyödytä.
      - Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

Joh. 6:64-66 Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet. Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna."

Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.

• saarelma

"Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna." Hallelujaa Jeesus

Amen. Jumalan valinta. Turha väittää, että kukaan itse tekisi "ratkaisun".
        Jumala on se, joka antaa uskon, lahjana. Vauvasta vaariin. Näin tulee wihtahousun "totuus" kumotuksi. Jumalan, ei ihmisen, sanalla.

• kukatahtootulla
        saarelma kirjoitti:

"Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna." Hallelujaa Jeesus

Amen. Jumalan valinta. Turha väittää, että kukaan itse tekisi "ratkaisun".
        Jumala on se, joka antaa uskon, lahjana. Vauvasta vaariin. Näin tulee wihtahousun "totuus" kumotuksi. Jumalan, ei ihmisen, sanalla.

Et voiolla noin yksinkertainen ethän !!

Siis että Halleluja Jumalan valinta...voi Herraisä kun tässä luomakunnassa ei ole mitään joka ei ole Jumalan valintaa.

Kun sekin on Jumalan valintaa että hän jätti ihmiselle valinnan mahdollisuuden !

Kertoisitko mistä se kaikki väki tulee sinne h..ttiin jos kerran Jumala valitsee kaikki taivaaseen tosta vaan desillä vettä ja pari kolme sanaa väkisten !

ei tätä ajatuksenjuoksua jaksa ymmärtää mikä täällä vallitsee näillä lutterin lapsilla.

Kerroppas miten se " Jumalan valinta ilmeni siinä esm, kun Jeesus huusi suurena viimeisenä juhlapäivänä mm; joka janoaa, tulkoon ja juokoon..."

mahtoiko siinä jäähä kuulijalle yhtään omaa "ratkaisun" paikkaa !?

siis minä en käsitä teidän järkeänne en sitten millään.

• järkes on köyhä
        kukatahtootulla kirjoitti:

Et voiolla noin yksinkertainen ethän !!

Siis että Halleluja Jumalan valinta...voi Herraisä kun tässä luomakunnassa ei ole mitään joka ei ole Jumalan valintaa.

Kun sekin on Jumalan valintaa että hän jätti ihmiselle valinnan mahdollisuuden !

Kertoisitko mistä se kaikki väki tulee sinne h..ttiin jos kerran Jumala valitsee kaikki taivaaseen tosta vaan desillä vettä ja pari kolme sanaa väkisten !

ei tätä ajatuksenjuoksua jaksa ymmärtää mikä täällä vallitsee näillä lutterin lapsilla.

Kerroppas miten se " Jumalan valinta ilmeni siinä esm, kun Jeesus huusi suurena viimeisenä juhlapäivänä mm; joka janoaa, tulkoon ja juokoon..."

mahtoiko siinä jäähä kuulijalle yhtään omaa "ratkaisun" paikkaa !?

siis minä en käsitä teidän järkeänne en sitten millään.

Korjaisin niin, että sinä et tajua meidän uskoamme, joka on Kristuksen Jeesuksen lahjavanhurskaus.

Me taas tajuamme sinun järkesi, joka ei tajua uskoa, oikein mainiosti. Tiedätkö miksi? No siksi kun olemme ennen olleet tuon järkiuskon varassa ja siitä pelastettuja Jeesuksen veren voimassa.

Asia on siis hyvin yksinkertainen ja pysyy sinun järkesi ulkopuolella ikuisesti. Siksipä pitäisi sinunkin tehdä parannus ja ruveta uskomaan, tosin et voi niin itse tehdä. Eikö olekin sekavaa? Niin on se sekavaa koska et ole sydämen kristitty. Mutta meille kristityille nämä asiat on kirkkaita.

• järkes on köyhä kirjoitti:

Korjaisin niin, että sinä et tajua meidän uskoamme, joka on Kristuksen Jeesuksen lahjavanhurskaus.

Me taas tajuamme sinun järkesi, joka ei tajua uskoa, oikein mainiosti. Tiedätkö miksi? No siksi kun olemme ennen olleet tuon järkiuskon varassa ja siitä pelastettuja Jeesuksen veren voimassa.

Asia on siis hyvin yksinkertainen ja pysyy sinun järkesi ulkopuolella ikuisesti. Siksipä pitäisi sinunkin tehdä parannus ja ruveta uskomaan, tosin et voi niin itse tehdä. Eikö olekin sekavaa? Niin on se sekavaa koska et ole sydämen kristitty. Mutta meille kristityille nämä asiat on kirkkaita.

Ensinnäkin törkeää toisen uskon halveksimista ilman oikeita perusteita! Toisekseen tekö nousette sitten jokaista muuta maailman uskovaa vastaan, joka sanoo kääntyneensä kuin tuhlaajapoika Jumalan tykö?

Se ei ole kuule mikään halveksittava "ratkaisu" usko, vaan samanlainen kuin kenen tahansa tuhlaajapojan ratkaisu jättää sikolätit ja nöyrästi kävdä Isää kohti armoa anomaan!

• hänonsekauppamiehenuhri
        saara-.- kirjoitti:

Ensinnäkin törkeää toisen uskon halveksimista ilman oikeita perusteita! Toisekseen tekö nousette sitten jokaista muuta maailman uskovaa vastaan, joka sanoo kääntyneensä kuin tuhlaajapoika Jumalan tykö?

Se ei ole kuule mikään halveksittava "ratkaisu" usko, vaan samanlainen kuin kenen tahansa tuhlaajapojan ratkaisu jättää sikolätit ja nöyrästi kävdä Isää kohti armoa anomaan!

Miksi et siis tee niin kuin tuhlaajapoika ja palaja retkiltäs? No siksi koska ei ole Jumalan aika näköjään. Tajuat sen sitten kun olet palannut. Siihen asti joudut olemaan tuossa vihassasi. Eikö sovi järkeen? No ei tietysti sovikaan.

• hänonsekauppamiehenuhri kirjoitti:

Miksi et siis tee niin kuin tuhlaajapoika ja palaja retkiltäs? No siksi koska ei ole Jumalan aika näköjään. Tajuat sen sitten kun olet palannut. Siihen asti joudut olemaan tuossa vihassasi. Eikö sovi järkeen? No ei tietysti sovikaan.

Miksi annat väärän todistuksen minusta? Olen Jeesuksen verellä pesty uudestisyntyt Jumalan lapsi. Pyhä Henki yhdessä minun henkeni kanssa todistaa sen! Kiitos Jeesus ristinuhrista, jolla maksoit minunkin velkani! En voi käsittää sitä että pystyit olemaan kuuliainen loppuun asti ja koko elämäsi ajan kieltämään oman tahtosi ja noudattamaan vain Isän tahtoa, vaikka olit samanlainen ihminen kuin minäkin lihasi päivinä!

Juuri siksi, ettet kertaakaan langennut Sinä kelpasit viattomaksi uhriksi puolestamme. Kaikessa olit kiusattu ja siksi voit meitä kiusattuja ymmärtää ja auttaa ja rakastaa!

Kiitos Isä, että annoit ainoan, rakkaan ja viattoman poikasi kärsimään meidän rangaistuksemme, ilman sitä meistä kukaan ei voisi pelastua! Nyt saamme pelastua armosta, ilman pienintäkään omaa ansiota! Anna meille joka päivä voimasi, että voisimme elää, niinkuin kutsumuksemme arvo vaatii!

• Jeesus kumminkin täällä ollessaan kysyi tarvitsevalkta: Mitä tahdot, että m inä sinulle tekisin? Suostumuksen antaminen, että saa poistaa halvauksen tai sokeuden.

Ehkä kunnon ristitty on mykkänä, kun Jeesus tekee tämän kysymyksen? Ei siis ratkaise tilannetta edukseen?

• Syntisten ruokapöytä

Vihne siis kaikesta vakuutteluistaan huolimatta edustaa ratkaisukristillisyyttä?

Ongelma ei ole mikään halvaus Jeesuksen edessä, vaan se ettei ihminen tunne ollenkaan oman geeneissä perityn syntinsä syvyyttä ja laajuutta. Hän ei tajua että hänen tahtonsakin on syvässä sokeuden tilassa ja ratkaisee vain kuoleman tien. Niinpä hän uskoo voivansa ratkaista tämän pelastuksen kysymyksen tahtonsa avulla.

Se ei toimi näin, sillä Jeesus on tullut syntisiä pelastamaan.

• saarelma

Omalta kohdaltani voin sanoa, että kun saa kohdata Jeesuksen siinä ei silloin valita, se on menoa. Kiitos Jeesus, että olet minut kurjan valinnut synnin kahleista uuteen elämään!

• Syntisten ruokapöytä kirjoitti:

Vihne siis kaikesta vakuutteluistaan huolimatta edustaa ratkaisukristillisyyttä?

Ongelma ei ole mikään halvaus Jeesuksen edessä, vaan se ettei ihminen tunne ollenkaan oman geeneissä perityn syntinsä syvyyttä ja laajuutta. Hän ei tajua että hänen tahtonsakin on syvässä sokeuden tilassa ja ratkaisee vain kuoleman tien. Niinpä hän uskoo voivansa ratkaista tämän pelastuksen kysymyksen tahtonsa avulla.

Niin, ratkaisu on raamatullista. Katso vaikka aluksi Mooses Faaraon edessä. Siellä sanotaan, että Faarao paadutti itsensä kuusi kertaa ja sitten Jumala paadutti häneyt.

Siis ehtoollisellekkin tuli mykkä vieras, joka ei vastannut, kun kysyttiin: Miksis tänne tulit eikä sinulla ole häävaatteita. Monet ihmiset ovat kertoneet etsikkoajoistaan ja yhtä monet, etteivät ottaneet ensimmäistä kutsua vastaan, he siis ratkaisivat niin.

• Syntisten ruokapöytä kirjoitti:

Kukaan ei tule Jeesuksen luo ellei Isä häntä vedä! Mutta kiitos Isälle, Hän vetää jokaista joissakin elämänvaiheissa! Kääntymistä Jeesuksen puoleen syntisenä armon anojana on aivan sama asia sen tapahtuessa, käytettinpä siitä mitä nimitystä tahansa.

Essut puhuvat parannuksen tekemisestä, uskon kirkastumisesta, joku kutsuu samaa sanomalla vastasin Jumalan kutsuun, tein ratkaisun Jumalan puoleen jne. Kaikki tarkoittavat asialla raamatullista armon tarpeen tunnustamista Jeesukselle!

On silkkaa lapsellisuutta lähteä vääntämään kättä siitä, mikä ilmaisu on oikein. Voiko hullumpaa enää kuulla? Jeesus sanoi: Minä olen tahtonut kuin kanaemo koota teidät siipieni suojaan, MUTTA TE ETTE OLE TAHTONEET TULLA!

Se että joku uskoo Jumalaan, on Jumalan lahja. Silti Jumala antaisi tuon lahjan jokaiselle, mutta jokainen ei ota sitä vastaan. YKSIKÄÄN ei tule sanomaan viimeisellä tuomiolla ettei Jumala antanut hänelle mahdollisuutta.

Ei ole Jumalalle mieleen jumalattoman kuolema, sanoo sana!

• saarelma kirjoitti:

Omalta kohdaltani voin sanoa, että kun saa kohdata Jeesuksen siinä ei silloin valita, se on menoa. Kiitos Jeesus, että olet minut kurjan valinnut synnin kahleista uuteen elämään!

Saarelman kanssa samaa mieltä. Kääntymyksessä ei ole omalla tahdolla mitään mahdollisuutta myötävaikuttaa.

Väärää opetusta on väite, että ihmisellä on tallella ainakin sen verran kykyjä, että hän mielellään tahtoisi ottaa evankeliumin vastaan ja lohduttautua sillä - toisin sanoen, että ihmisen tahto voi myötävaikuttaa kääntymisessä edes hiukan.

• tyhmelin kirjoitti:

Saarelman kanssa samaa mieltä. Kääntymyksessä ei ole omalla tahdolla mitään mahdollisuutta myötävaikuttaa.

Väärää opetusta on väite, että ihmisellä on tallella ainakin sen verran kykyjä, että hän mielellään tahtoisi ottaa evankeliumin vastaan ja lohduttautua sillä - toisin sanoen, että ihmisen tahto voi myötävaikuttaa kääntymisessä edes hiukan.

Jatkoa edelliseen. On olemassa iso ero kastetun ja kastamattoman ihmisen välillä. Pyhän Paavalin opetuksen mukaan kaikki, jotka on kastettu, ovat "Kristuksen päällensä pukeneet" (Gal. 3:27) ja ovat siis todella uudestisyntyneet. Siksi heillä on nyt myös vapaata tahtoa, eli kuten Kristus sanoo, heidät on tehty uudestaan vapaiksi. (Joh. 8:36) Niinpä he eivät ainoastaan kykene kuulemaan sanaa vaan myös suostumaan siihen - heikosti tosin - ja ottamaan sen vastaan.

Koska me tässä elämässä saamme vasta Hengen ensimmäiset hedelmät eikä uudestisyntyminenkään ole meissä kuin alullaan, jatkuu myös valituissa, todella uudestisyntyneissä ihmisissä lihan sota Henkeä vastaan.

Mutta kun kastetut ovat menetelleet vastoin omaatuntoaan, päästäneet synnin elämässään valtaan ja siten murehduttaneet heille annetun Pyhän Hengen ja kadottaneet hänet, heitä ei tarvitse kastaa uudestaan, vaan heidän on uudestaan käännyttävä.

Tämä on luterilainen oppi.

• su***

Juu, tuollaiseks minä Saaran kuvittelinkin! Ment aivan mukiin!
      Voi Saara , kun minä en ole käynynnä koskaan valokuvassa en voi sitä lähettää. Ja kun nimikin on tavallinen Virtanen Kalle, nii et tietäis kuka Kalle.

Mutta olis hauska tietää nimimerkki "Jeesus pelastaa" minkä näköinen hän on.
      Kuvitteleisin pitkäpataiseksi hieman Jeesuksen näköiseksi.

• vanhaki nuortuu

su on siis ihastunu. Tiesikkö että nuo nykyajan valokuvat ei useinkaan puhu totta..

• vanhaki nuortuu kirjoitti:

su on siis ihastunu. Tiesikkö että nuo nykyajan valokuvat ei useinkaan puhu totta..

Ihan kuule aito kuva on, kuten fb:ssä näit sen itsekin. Ja tuore kuva vielä!

• su***
        vanhaki nuortuu kirjoitti:

Olen aina lenkona kun keskustelen kunnollisten naisten kanssa. Kuule sokeri sulaa vielä suussa. Ja naiset näyttävät kaikki omenan tarjoajilta jos vain katselee mistä puusta ovat omenan ottaneet.

• Kotona pullosta??

Pakko kysyä muutamilta kirjoittajilta, ettekö ole koskaan miettinyt mikä estää teitä luopumasta kaikesta mihin nyt luotatte?

Ihmiset luottavat
      tunteisiinsa
      kokemuksiinsa
      johtopäätöksiinsä
      rahaan
      tavaraan
      älyllisiin kykyihinsä
      muiden kehumisiin

Miksi ei voi heittää näitä kaikki pois ja sanoa, tervetuloa Jeesus, ota pois tämä kaikki ja tule SINÄ elämäni Herraksi. YLPEYS on tuo este!

Mikä on ylpeys? Lyhyesti ylpeys on halu tulla kaikivaltiaaksi, kaiken tietäväksi, joka ei tarvitse toisten neuvoja, eikä toisten apua.

Ylpeys kieltäytyy näkemästä tosiasioita ja kieltäytyy toimimasta tosiasioiden edellyttämällä tavalla. Tästä juurestä lähtee myös se toimintamalli (defenssi)
      että ihminen kieltää OMAN hänet raskaasti rampauttaneen syntiperimänsä.
      Näin hän uskottelee voivansa edelleen hallita elämäänsä. Uskovaksi tultuaan ylpeydessä elävän kuvitelmaa viilataan sen verran, että nyt hän (kuvittelee)
      hallitsee elämäänsä Jeesus veljen tuella ja avulla. Tämä ei ole Raamatun
      mukainen usko.

Jeesus tahtoo että sinä luovut ylepydestäsi (kuvitelma oman elämän hallinnasta) ja annat elämäsi ohjakset Jeesuksen käteen. Hän ohjaa elämääsi, häneen voit aina luottaa kaikessa, hänen sanansa ei muutu ihmisten mielipiteiden vaihdellessa. Sana on sama vuosituhannesta toiseen. Jeesuksen seuraajat ovat kaikki samalla viivalla.
      Yksin armosta
      yksin uskosta
      Yksin Kristuksen tähden

Armahdettuja syntisiä.

No kuinka sen ylpeyden nyt kävi? Kyllähän se päivittäin muistuttaa olemassaolostaan. Ehdottelee 3000 vuotta vanhan tekstin edessä,
      että "eiköhän minun oma, aikaansa seuraava näkemykseni sentään
      olisi parempi, eihän se ole tarkoitus, että enää 2000 luvulla kuljetaan
      sandaalit jalassa ja keppi kädessä.

Moni uskoo oman valheensa pieraisee Jeesuksen ruumiin ja veren päälle tekee niistä mieleisensä kuvan keittiönsä seinalle, - ja menehtyy. Kuvat kun eivät kauneudestaan huolimatta ruoki ketään, tarvitaan (sovinto) veristä liharuokaa
      jolla eletään ja kasvetaan vastuuseen myös toisista ihmisistä.

• Luojan kiitos, Jumala hallitsee elämääni! Ainoat ketä tulee mieleeni, jotka täyttävät edellä kuvaamasi asiat ovat ns. liberaaliteologit, jotka "ajanmukaistavat" kirkon käytäntöjä "tämän päivän ihmisille" sopiviksi.

Siitä kohta seurauksena homojen vihkimiset. Nyt jo saarnoissa puhutaan taivaasta mutta vältetään puhumasta hel..vetistä, saarnataan korvasyyhyyn, puhumalla ihmisten erilaisuudesta siten, että toinen kokee tämän synniksi toinen ei taas koe, mutta jokainen tulee uskollaan autuaaksi. Jos kysymys on paidan väristä, niin ok. Mutta jos kysymys on vaikka juoruilusta, toisten tahallisesta mustamaalaamisesta, niin kysymys on synnistä, koska sana sanoo, että se on syntiä!

• sshhhhhh

Hienot talkoot teillä !

joukolla tilkitään veneen laitoja vaikka pohjaa ei ole olemassakaan !

ottakaa välillä kaffia ja bullaa bannasta.
      ....

olisko jo sihijuomalla osuutta näihin teksteihinne, epäilee.

• 5+7#

Tyhmelin sanoi 30.4.2013 15:21 : "Siksi heillä on nyt myös vapaata tahtoa, eli kuten Kristus sanoo,

heidät on tehty uudestaan vapaiksi. (Joh. 8:36)

Niinpä he eivät ainoastaan kykene kuulemaan sanaa vaan myös suostumaan siihen - heikosti tosin - ja ottamaan sen vastaan."

Joh. 8:36. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

Miten niin uudestaan vapaaksi, vai onko tuo vain kirjoitusvirhe?

• Ei ollut kirjoitusvirhe - kopsasin tuon tekstin Yksimielisyyden ohjeesta tarkistamatta raamatunpaikkaa sen kummemmin. Raamatussa, niinkuin sanot, lukee "todella" eikä "uudestaan".

Oletan, että Yksimielisyyden ohjeen kirjoittajat ovat käsittäneet että on erilaisia hengellisen vapauden asteita - olla siis ensin hiukan vapaa (synnin vallasta) ja myöhemmin todella vapaa.

Itselleni tämä Yksimielisyyden ohjeen kohta on mielenkiintoinen paikka, siinä yhdistyy kasteen liitto ja kääntymys. Uudestisyntyminen on sitten koko prosessi eli kasteen tarkoitus, joka päättyy kun saamme kirkastetun ruumiin ylösnousemuksessa.

Termeillä voidaan näin leikkiä. Ne voidaan käsittää eri tavalla. Joku käsittää uudestisyntymisen äkilliseksi ajanhetkeksi, toinen prosessiksi. Esimerkiksi jos aletaan käyttää kääntymys-sanaa uudestisyntymän tilalla, on ehkä helpompi käsittää luterilaista oppia. Teologisissa kiistoissa pitäisi aina määritellä mistä itse asiassa kiistellään. Tällä palstalla kiistelevien kyökkiteologien taidot (itseni mukaan lukien) ei välttämättä riitä tarkkaan määrittelyyn.

Ratkaisukristillisyys selvästikin pitää uudestisyntymä-sanasta, koska tällöin lapsikaste on helpompaa mitätöidä. Tavoitteenahan lapsikasteen mitätöinnissä on estää lapsia tulemasta Jeesuksen luo, ja siten estää heitä saamasta uskon kipinää Sakramentin sisältämän Sanan kautta.

Pelkällä järjellä on loppupelissä mahdotonta eksaktisti määritellä uskon salaisuutta. Kuten Luther sanoi, järjeltä pitää vääntää niskat nurin ja siltä hirviöltä on silmät puhkaistava. Tottakai looginen pitää pyrkiä olemaan, mutta omakohtaisen uskon syntyminen/alkaminen on Jumalan työtä eikä se ole järjellä ikinä täysin käsitettävissä.

Vapaitten suuntien edustajien kannattaisi pohtia hiukan enemmän kasteen syvällistä, raamatullista merkitystä - nyt näyttää siltä että se on pakotettu järjen avulla simppeliin muottiin - jossa ihmisen määrittelemä jumala suorittaa ihmisen järkeen käyvän toimenpiteen..

Lisäksi kannattaisi pohtia, puhummeko lainkaan samasta uskosta.
        Ihmisen tulee Raamatun mukaan uskoa syntien anteeksiantamukseen Kristuksen satisfactio vicarian tähden. Mutta jos hän uskoo pelastuvansa vaikkapa sillä, että uskoo Pyhän hengen olemassaoloon sydämessään, eli uskoo uudestisyntymiseensä, tällä uskolla ei missään tapauksessa pelastuta.

Vaikka epäuskoiset olisivatkin henkisesti omaksuneet kaikki Raamatun opit ja olisivat luonnonlahjojensa ansiosta kykeneviä opettamaan, he eivät ole teologeja siinä merkityksessä kuin pyhä Raamattu tarkoittaa.

• ympäristöäppitääsuoj
        tyhmelin kirjoitti:

Ei ollut kirjoitusvirhe - kopsasin tuon tekstin Yksimielisyyden ohjeesta tarkistamatta raamatunpaikkaa sen kummemmin. Raamatussa, niinkuin sanot, lukee "todella" eikä "uudestaan".

Oletan, että Yksimielisyyden ohjeen kirjoittajat ovat käsittäneet että on erilaisia hengellisen vapauden asteita - olla siis ensin hiukan vapaa (synnin vallasta) ja myöhemmin todella vapaa.

Itselleni tämä Yksimielisyyden ohjeen kohta on mielenkiintoinen paikka, siinä yhdistyy kasteen liitto ja kääntymys. Uudestisyntyminen on sitten koko prosessi eli kasteen tarkoitus, joka päättyy kun saamme kirkastetun ruumiin ylösnousemuksessa.

Termeillä voidaan näin leikkiä. Ne voidaan käsittää eri tavalla. Joku käsittää uudestisyntymisen äkilliseksi ajanhetkeksi, toinen prosessiksi. Esimerkiksi jos aletaan käyttää kääntymys-sanaa uudestisyntymän tilalla, on ehkä helpompi käsittää luterilaista oppia. Teologisissa kiistoissa pitäisi aina määritellä mistä itse asiassa kiistellään. Tällä palstalla kiistelevien kyökkiteologien taidot (itseni mukaan lukien) ei välttämättä riitä tarkkaan määrittelyyn.

Ratkaisukristillisyys selvästikin pitää uudestisyntymä-sanasta, koska tällöin lapsikaste on helpompaa mitätöidä. Tavoitteenahan lapsikasteen mitätöinnissä on estää lapsia tulemasta Jeesuksen luo, ja siten estää heitä saamasta uskon kipinää Sakramentin sisältämän Sanan kautta.

Pelkällä järjellä on loppupelissä mahdotonta eksaktisti määritellä uskon salaisuutta. Kuten Luther sanoi, järjeltä pitää vääntää niskat nurin ja siltä hirviöltä on silmät puhkaistava. Tottakai looginen pitää pyrkiä olemaan, mutta omakohtaisen uskon syntyminen/alkaminen on Jumalan työtä eikä se ole järjellä ikinä täysin käsitettävissä.

Vapaitten suuntien edustajien kannattaisi pohtia hiukan enemmän kasteen syvällistä, raamatullista merkitystä - nyt näyttää siltä että se on pakotettu järjen avulla simppeliin muottiin - jossa ihmisen määrittelemä jumala suorittaa ihmisen järkeen käyvän toimenpiteen..

Lisäksi kannattaisi pohtia, puhummeko lainkaan samasta uskosta.
        Ihmisen tulee Raamatun mukaan uskoa syntien anteeksiantamukseen Kristuksen satisfactio vicarian tähden. Mutta jos hän uskoo pelastuvansa vaikkapa sillä, että uskoo Pyhän hengen olemassaoloon sydämessään, eli uskoo uudestisyntymiseensä, tällä uskolla ei missään tapauksessa pelastuta.

Vaikka epäuskoiset olisivatkin henkisesti omaksuneet kaikki Raamatun opit ja olisivat luonnonlahjojensa ansiosta kykeneviä opettamaan, he eivät ole teologeja siinä merkityksessä kuin pyhä Raamattu tarkoittaa.

Joko teillä on suunnitelma miten eliminoitte kaikki todelliset uudestisyntyneet tästä maasta ?

Kaasutusko....vaiko jokin hienompi kehitelmä. Avanto on kyllä hyvä tässä järvien maassa mutta se pilaa vesistöjä kyllä aika lailla.

Lutter ei tainnut oikien olla vihreän liitonmiehiä ...miettii.

• saarelma*

Vapaaksi synnin ja ihmisten orjuudesta hän varmaan tarkoitti. En ole tyhmelin, vastaan miten ajattelen hänen tarkoittaneen.

Vapaaksi vihollisen valheista ja eksytyksistä vastaanottamaan Sanaa. Ja myös Hengen eroittamisen lahjaa, jolloin eroittaa mikä on ihmisestä ja mikä Jumalasta. Se että saa uskon jolla saattaa ottaa Sanan niinkuin se on kirjoitettu vääntämättä sitä korvasyyhyyn.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      6628
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      381
      1954
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      252
      1674
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1649
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      287
      1349
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      65
      1079
    7. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1053
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      61
      789
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      776
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      739
    Aihe