Nokkosihottumaa?

Tihenevään tahtiin

Minulla ei ole todettu ikinä mitään allergiaa mutta ei niitä ole kyllä testattukaan. Nikkeli on ainoa joka olen itse huomannut allergisoivaksi.

Olen nyt 40v nainen, jolla todettu kilpirauhasen vajaatoimintaa ja siihen Thyroxin lääkitys. Niitä olen syönyt nyt viitisen vuotta. Myös Progynova lääkitys hormonikorvaushoitona.

Ongelma on kuitenkin nyt allergiset oireet. Ne alkavat usein sormen nivelten turpoamisena ja kutinana. Kutina leviää kämmeniin ja jalkapohjiin. Silmien yläluomet turpoavat ja joskus ovat turvonneet lähes umpeen.

Ensimmäisen kerran sain tallaisen reaktion jo yli 10v sitten mutta siihen liittyi silloin selkeitä punaisia läiskiäkin. Nykään vain kutina ja turvotus.

Tänä aamuna heräsin jälleen kuin haudan pohjalta olisin noussut. Ääni käheänä ja aivan väsyneenä (tyypillistä ehkä kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivälle). Olon teki taas raskaaksi myös turvonneet silmäluomet. Vasen luomi on niin turvonnut että jo ihan särkee. Otin Ataraxin ja se ehkäpä hieman helpotti.

Mikä aiheuttaa tämän aina vain useammin toistuvan reaktion? Tuskaista kun ei tiedä eikä voi siten asiaa auttaa. Olisiko syytä sitä jotenkin tutkia? Joku lääkäri joskus sanoi että näitä asioita on mahdoton saada selville...syynä voi olla mikä vain. Ei lohduttanut.

Olen yrittänyt tarkkailla syömisiäni mutta taitaa se olla mahdotonta selvittää vain kokeilemalla mille sitä altistuu. Eihän sitä edes tiedä onko aiheuttaja ruoassa vai ympäristössä. Voisiko tällaista jotenkin tutkia ja selvittää?

3

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös usein

      Olen viisikymppinen nainen, myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei todettua allergiaa millekään. Seuraavia tilanteita kuitenkin esiintyy:
      Muutaman kerran hampaissa ollut isompi remontti, siihen reagoin koko vartalon kattavalla nokkosrokolla.
      Jotkut lääkkeet, esim. joku antibiootti ja nesteenpoistolääke saavat nivelet turpoamaan ja punottamaan.
      Altistuminen jollekin homeelle aiheuttaa paikallisen nokkosrokon, esim.jos kaupan kassajonossa edellisen henkilön vaatteissa hometta, minusta turpoavat ja punottavat ne alueet jotka eivät ole vaatteiden peitossa, esim. käsivarret. Myös kutina on sietämätön. Kutina ja punoitus hellittävät kun pääsen pois homelähteen vierestä ja saan pestä itseni.
      Jotkut käsirasvat (pahin herbalife), saavat verenpaineen romahtamaan. Kerran olen pyörtynyt, kun kahvipöydässä vieruskaverilla oli herbalifen käsirasvaa. Monista rasvoista tulee heikotus ja pyörrytys.

      • Mikä on

        Hei kohtalotoveria
        On tosi ahdistavaa kun kutisee ja ei tiedä mikä sen aiheuttaa. Minulta on otettu allergiatestit ruoasta ja lääkkeiden apuaineista. Vain löytyi natriumauryylisulfaattia. Ko. Ainetta käytetään monessa lääkkeestä ja hammastahnoissa ja kosmetiikasta. Näppylöitä tai paremminkin ihokohoamia tulee vaikken syö ko. Ainetta. Hermostuttaa. Minulta on otettu jos jonkinlaisia muita kokeita, pitäisi olla terve, mutta olo on inhottava. Tätä on nyt jatkunut vuoden. Mitään ei voi tehdä kuin kutista ja paukamia katsoen.
        Parempaa vointia


    • teija.dunder

      Oireesi selvittäminen allergista kosketusekseemaa ajatellen tarkemmin esim keskussairaalan ihotautiklinikassa tai yksityisellä lääkäriasemalla ihotautilääkärin vastaanotolla on suositeltavaa, koska oireet kertomuksesi mukaan ovat hyvin haittaavat. Nikkeli on yksi tavallisimmista allergisen kosketusekseeman aiheuttajista. Muita aiheuttajia voi löytyä kosmetiikasta ja hygieniatuotteista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1500
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1217
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1156
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1014
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      755
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      752
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      377
      731
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe