Minuuden kadottaminen

Ilman minää

Valaistumisessa on loppujen lopuksi kyse "minän" katoamisesta, häviämisestä. Mutta mikä jatkaa, kun minuus katoaa? Mitä jää, vai eikö mitään? Tästä aiheesta ei juuri autenttisia kokemuksia löydy, saati siitä kertovia kirjoja. Nyt sellainenkin selkokielinen kirja on olemassa. Luin ja pakko sanoa, että huh huh. Bernadette Robertsin "Minuuden tuolle puolen" lienee paras koskaan kirjoitettu kuvaus "minän" todellisesta olemuksesta. löytyy mm. täältä: http://www.lue.fi/verkkokauppa/tuote/kirjat/minuuden-tuolle-puolen/

21

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roberts-fani

      Luin tuon kirjan. Vaikuttavaa. Hakkaa Krishnamurtit ja vastaavat kuusi nolla. Harvinainen lajissaan. Kaikki höpöttävät teorioita valaistumisesta, tämä kertoo mitä se oikeasti on.

      • 14+14

        Krishnamurti ei ole helppo laji, oletko päässyt siihen kunnolla edes sisälle, kun noinkin ylimalkaisesti häneen suhtaudut? En epäile, etteikö Roberts voisi olla jotain "poikkeuksellista".


      • Roberts-fani
        14+14 kirjoitti:

        Krishnamurti ei ole helppo laji, oletko päässyt siihen kunnolla edes sisälle, kun noinkin ylimalkaisesti häneen suhtaudut? En epäile, etteikö Roberts voisi olla jotain "poikkeuksellista".

        Olen lukenut Krisnamurtit ristiin rastiin. Niin monta kertaa, että kirjat ovat pian puhkikuluneita. En vähättele häntä lainkaan, mutta tämä Roberts kuvailee selkeästi ja vaihe vaiheelta koko prosessin, joka hänen kohdallaan johti lopulta siihen mihin johti: tilaan iman minää.

        Robertsin (ja myös itseni) mielestä lähes kaikki aiheesta kirjoitetut kirjat kertovat vain "matkan" ensimmäisestä osasta. Matkasta pisteeseen, jossa kenties koetaan jotain uutta, hienoa ja ihmeellistä egon kautta. Suurin osa etsijöistä luulee silloin päässeensä perille. Tosiasiassa vasta silloin heillä olisi mahdollisuus ottaa varsinainen ensimmäinen askel kohti sitä jotakin. He siis ikäänkuin karistavat kyllä kahleensa, mutta jäävät edelleen vankityrmäänsä ihastelemaan vapaita raajojaan eiivätkä näe oven (joka ei ole lukittu) alta pilkottaavaa valoa.

        Roberts kertoo tästä toisesta vaiheesta, sen oven avaamisesta ja sinne -todelliseen_ vapauteen häviämisestä. Hän on sitä mieltä, että se prosessi kestää enää vain n. pari, kolme vuotta, tai tapahtuu joskus yht äkkiä ja se on kokonaan eri juttu kuin tuo vaihe yksi, jota virhellisesti tulkitaan perille pääsyksi.


    • niin tai näin

      Vaikuttaisiko siltä lukemanne perusteella, että kyseessä olisi tila, jota kannattaisi tavoitella? Minun egoni on sitä mieltä, että ei, mutta minun tietoisuuteni kysyy, miksi ei.

      • Roberts-fani

        "Vaikuttaisiko siltä lukemanne perusteella, että kyseessä olisi tila, jota kannattaisi tavoitella?"

        Tosiasiassa maailma on huvipuisto, jonka erilaisissa laitteissa ihmiset viihtyvät joko paremmin tai huonommin. Täällä on onnen vuoristorata, joka saa vatsanpohjan välillä nautinnosta sekaisin, mutta välillä tuo vain kuvotuksen tunteen. On kauhutunneli, jossa pelot ja painajaiset näyttävät materialisoituvan. On rakkauden keinu, jonka yläasennossa voi kokea huikeita elämyksiä. Ja on tietenkin kristillisyyden, buddhalaisuuden, newagelaisuuden, islamilaisuuden jne huvitteluosastot klovneineen.
        Mutta...
        On myös masennuksen pallomeri, syvän tuskan ja surun liukumäet...

        Kaikki, aivan kaikki, ovat kuitenkin vain huvipuiston laitteita, täysin saman arvoisia. Masennus ja euforinen ilo - sama asia pohjimmiltaan.

        No, vastaus kysymykseesi kuuluu:
        Eivätkö ihmiset lopulta halua viettää aikaansa juuri huvipuistoissa? He toivovat tietenkin päätyvänsä vain miellyttäviin laitteisiin. Jokainen toivoo niin. Siksi he EIVÄT HALUA puistosta pois, eivät millään hinnalla.

        Vain ne harvat, aniharvoista harvemat, joita totuus sisältä päin pakottaa lähes hulluuteeen saakka, haluavat puiston ulkopuolelle. Minä kuulun niihin "onnettomiin".


      • Brahmaviharat
        Roberts-fani kirjoitti:

        "Vaikuttaisiko siltä lukemanne perusteella, että kyseessä olisi tila, jota kannattaisi tavoitella?"

        Tosiasiassa maailma on huvipuisto, jonka erilaisissa laitteissa ihmiset viihtyvät joko paremmin tai huonommin. Täällä on onnen vuoristorata, joka saa vatsanpohjan välillä nautinnosta sekaisin, mutta välillä tuo vain kuvotuksen tunteen. On kauhutunneli, jossa pelot ja painajaiset näyttävät materialisoituvan. On rakkauden keinu, jonka yläasennossa voi kokea huikeita elämyksiä. Ja on tietenkin kristillisyyden, buddhalaisuuden, newagelaisuuden, islamilaisuuden jne huvitteluosastot klovneineen.
        Mutta...
        On myös masennuksen pallomeri, syvän tuskan ja surun liukumäet...

        Kaikki, aivan kaikki, ovat kuitenkin vain huvipuiston laitteita, täysin saman arvoisia. Masennus ja euforinen ilo - sama asia pohjimmiltaan.

        No, vastaus kysymykseesi kuuluu:
        Eivätkö ihmiset lopulta halua viettää aikaansa juuri huvipuistoissa? He toivovat tietenkin päätyvänsä vain miellyttäviin laitteisiin. Jokainen toivoo niin. Siksi he EIVÄT HALUA puistosta pois, eivät millään hinnalla.

        Vain ne harvat, aniharvoista harvemat, joita totuus sisältä päin pakottaa lähes hulluuteeen saakka, haluavat puiston ulkopuolelle. Minä kuulun niihin "onnettomiin".

        "Kaikki, aivan kaikki, ovat kuitenkin vain huvipuiston laitteita, täysin saman arvoisia. Masennus ja euforinen ilo - sama asia pohjimmiltaan."

        Yksi neljästä brahmaviharasta on equanimity l. eräänlainen mielentyyneys. Ilo ja suru nähdään samoina perustaltaan.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Brahmavihara

        Kolme ensimmäistä brahmaviharaa tekee iloisen hurmossaarnamiehen, maailmanparantajan. Neljäs irrottaa tuon saarnamiehen hurmoksenkin vankeudesta, sillä ovathan ilo ja tuska tarkkaan syynättynä loppupeleissä samaa perustaltaan. Pelkkä neljäs luonteenominaisuus ei kylläkään riitä, se täydellistää kolme ensimmäistä.


    • Mamaki1

      Kannattaa tavoitella, koska se on tila, jossa ei enää ole egon synnyttämää kärsimystä. Muutenkin on hyvä, että elämässä on jokin tavoite - loppuu se hyrrämäinen pyöriskely ja ihmettely, miksi oikein täällä elelen.

      • 14+14

        niin kauan kuin on tavoite, jotain mitä kohti kuljettava, "polku" täytettävänä, mieli on orientoitunut aivan väärällä tavalla.


      • mieli on paradoksi
        14+14 kirjoitti:

        niin kauan kuin on tavoite, jotain mitä kohti kuljettava, "polku" täytettävänä, mieli on orientoitunut aivan väärällä tavalla.

        Näinpä. Valaistuminen tavoiteltavana päämääränä on vähän sama kuin kepin nokassa oleva porkkana aasille. Siksi ihmiset eivät saavuta sitä. Matka on päämäärää tärkeämpi. Valaistuminen tulee jos on tullakseen.


      • mieli on paradoksi
        mieli on paradoksi kirjoitti:

        Näinpä. Valaistuminen tavoiteltavana päämääränä on vähän sama kuin kepin nokassa oleva porkkana aasille. Siksi ihmiset eivät saavuta sitä. Matka on päämäärää tärkeämpi. Valaistuminen tulee jos on tullakseen.

        Itse itseäni korjaten: Se matkakaan ei ole tärkeä, koska ei ole olemassa ns. "matkaa". On olemassa vain nykyhetki. Nyt.


    • Kannattaa muistaa

      Monilla menee ego ja ego sekaisin. (itämaiset uskonnot/länsimainen esoteria vs. Freudin seuraajat)

    • "Valaistumisessa on loppujen lopuksi kyse "minän" katoamisesta, häviämisestä. Mutta mikä jatkaa, kun minuus katoaa? Mitä jää, vai eikö mitään"

      Itse en näkisi valaistumista "minän" katoamisena vaan tilana jossa ihmisen minuus saavuttaa täydellisen harmonian maailmankaikkeuden kanssa. Tuo harmonia tarkoittaa sitä että ihmisen tietoisuus saavuttaa tilan jossa se ei ole enää ristiriidassa miltään osin maailmankaikkeuden kanssa.

      En tosin ole buddhalainen vaan yksinkertaisesti pidän kovasti buddhalaisesta filofiasta, joten en tiedä onko kyseiselle tulkinnalle todellista pohjaa buddhalaisuuden sisällä.

      • näin sen näen

        Niin, ei kukaan pystyisi kertomaan mitään itsestään, jos ei olisi käsitystä minästä.


    • kiinnostavaa mutta

      Minua kiinnostaisi tietää, että kerrotaanko tässä kirjassa vain tämän persoonan oma tarina vai antaako kirja todellista käytännön opastusta itsekullekin tekemään saman löydöksen, jonka kirjoittaja on tehnyt? Vai olisiko hyödyllisempää oman etsinnän kannalta lukea Robertsin toisia julkaisuja; Path to No-Self tai What is Self? Ainakin Robertsin ystävien ylläpitämältä sivulta luin, että häntä ei kiinnosta muiden opastaminen. Pitäneekö tämä paikkansa myös kirjallisessa muodossa?

      Samasta aiheesta on muuten ilmestynyt suomalaisen tavallisen tallaajan kirjoittama tosikertomus siitä, miten hän oivalsi olevansa minuuden tuolla puolen keskellä maallista elämäntapaa ilman mitään henkisiä tai uskonnollisia traditioita. Kirja on kirjoitettu ilman uskonnollisia tai filosofisia termejä yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi: http://www.taivaankaari.fi/?p=product&id=104
      En sitten tiedä kuinka autenttista ja pysyvää hänen tilansa on.

      • Oinas Koiras

        Kirjassa kerrotaan tuon persooonan tarina, mutta sellaisella tavala, että sitä voi pitää "oppaanaan".
        Jos joku moiselle matkalle haluaa, juuri tuo kirja kannattaa lukaista. Toisaalta en ole varma, onko kenenkään lopulta kovin vakavaa halua edes lähteä tavoittelemaan lopullista päämäärää henkisellä tiellä.
        Ihmiset, buddhalaisetkin ja usein juuri he, vain leikkivät etsijäää ja toivovat löytävänsä jotain autuutta, anandaa tai muuta huuhaata. Totuus ei tarjoa karamelleja.


      • zeniitti1
        Oinas Koiras kirjoitti:

        Kirjassa kerrotaan tuon persooonan tarina, mutta sellaisella tavala, että sitä voi pitää "oppaanaan".
        Jos joku moiselle matkalle haluaa, juuri tuo kirja kannattaa lukaista. Toisaalta en ole varma, onko kenenkään lopulta kovin vakavaa halua edes lähteä tavoittelemaan lopullista päämäärää henkisellä tiellä.
        Ihmiset, buddhalaisetkin ja usein juuri he, vain leikkivät etsijäää ja toivovat löytävänsä jotain autuutta, anandaa tai muuta huuhaata. Totuus ei tarjoa karamelleja.

        "Totuus ei tarjoa karamelleja."

        Länsimaissa usein kuvitellaan että "valaistuminen" ja minuuden kadottaminen johtaisi johonkin autuaaseen, nautinnolliseen tilaan. Mutta asia ei ole niin. Valaistuminen ei ole nautinnollista, mutta ikävääkään. Sitä lienee mahdoton selittää ihmiselle, joka on vielä minässä kiinni.


      • zeniitti1 kirjoitti:

        "Totuus ei tarjoa karamelleja."

        Länsimaissa usein kuvitellaan että "valaistuminen" ja minuuden kadottaminen johtaisi johonkin autuaaseen, nautinnolliseen tilaan. Mutta asia ei ole niin. Valaistuminen ei ole nautinnollista, mutta ikävääkään. Sitä lienee mahdoton selittää ihmiselle, joka on vielä minässä kiinni.

        "Valaistuminen ei ole nautinnollista, mutta ikävääkään. Sitä lienee mahdoton selittää ihmiselle, joka on vielä minässä kiinni."

        Asiaa ainakin minä kuvailisin niin että valaistuminen on tila jossa ihminen on kehittynyt henkisesti rajallisten tuntemusten, kuten nautinnon ja ikävän yläpuolelle. Valaistunut ei koe kummallekaan kyseisistä tunteista tarvetta. Tilaksi jotain parhaiten voisi kutsua kai harmoniaksi.

        Ja ihmisen on minun käsitykseni mukaan valaistuakseen myös kehityttävä henkisesti valaistumisen tarpeensa yläpuolelle, siksi minusta sinänsä valaistumisen tavoittelu on hyödytöntä, ainakin sen itse valaistumisen kannalta.


    • kys mys se

      Astun nyt varmaan ihan kaivoon, mutta ihmetyttää asiassa, että miten voi tehdä mitään elämässä, jos ei ole minuutta tai egoa? Onko silloin enää mahdollisuus harrastaa mitään? Voiko edes syödä mitään, onko halua syödä?

      Onko ihminen silloin vain tyhjä putki, joka seisoo tekemättä mitään? Miten mitään voisi tehdä? Aivoton robotti?

      • ZenVastaus

        Hyvä, selkeä kysymys. Olet myös oivaltanut, että ego ja halu liittyvät samaan asiaan. Freud sanoi jotain tällaista: Ihmisellä on pohjimmiltaan ainoastaan kaksi ongelmaa. Se, että ei saa mitä haluaa ja se, että saa.

        Ihmisten haluaminen liittyy tuohon. Haluan jotain mitä minulla ei ole, tai haluan irti jostain mitä minulla on. Ja meissä on tosi syvällä ajatus, että jos en halua mitään niin elämässä ei ole mitään merkitystä. Mutta huomaathan, että tuo liittyy koko ajan tulevaisuuteen. Sitten kun minulla on se juttu, olen onnellinen. Sitten kun se, niin olen vielä onnellisempi. Mutta aina käy samalla tavalla, kun saan jonkin asian niin se muuttuu yhdentekeväksi. Tai jos ei, niin se kuolee ja häviää pois. Ja kun tiedämme tämän, niin alamme pelätä sitä. Kohta se katoaa tai menee pois ja alamme omistamaan sitä. Ja se lisää pelkoa, josta tulee lisää kärsimystä ja tartumme siihen entistä lujemmin. Ollaan luupissa itsemme ja halujemme kanssa. Yritämme tarttua johonkin joka olisi pysyvää, mutta emme löydä mitään pysyvää.

        Zenissä, kuten muissakin buddhalaisissa suuntauksissa, ajatellaan että tuo haluaminen tulee siis egosta. Ja kun ego lakkaa, myös kärsimys lakkaa. Vapaudumme kärsimyksestä. Se ei tarkoita, että toljottaisimme tyhjyyteen loppuikämme ja kaikki olisi whatever. Päinvastoin, vasta silloin olemme vapaita toimimaan ja nauttimaan myös kaikesta täydesti. Kun mieli ei pelkää, eikä ole tulevaisuudessa kiinni voimme ottaa vastaan sen mitä maailma tuo tullessaan. Elää niinkuin ihminen voi elää parhaimmillaan.

        Jos muistat millaista oli lapsena leikkiä kaverien kanssa? Kun kaikki oli mahdollista leikissä ja kukaan ei ajatellut, että milloin tämä loppuu? Oli vain se mikä oli tässä ja nyt. Se on meille zen. Tietysti me ajattelemme myös huomista, varaamme ruokaa huomiselle ja maksamme vuokraa -mutta vain se mikä on tarpeen, ei ongelmana. Se on osa elämää, jonka hyväksymme sellaisena kuin se on. Zeniläinen voi pitää vaahtokarkeista, pelata futista ja lukea filosofiaa. Mutta ne eivät ole välineitä nautiintoon tai johonkin muuhun. Ne ovat se mitä teemme nyt, tällä hetkellä. Silloin ihminen elää omaa elämäänsä täydesti.


      • Ego < Thymus

        Buddhalaisuudesta en tiedä mutta ego on vain tietynlainen automaatti. Ihmisen todellinen minuus löytyy kun sen egon jankutuksen hiljentää ja ottaa haltuun. Kyllä se ego siellä pysyy kun löydät sen mitä olet oikeasti.


    • kiinnostais tietää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7571
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4506
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      66
      3073
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1463
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1399
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1109
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe